1 registrerede (Kefas) og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#54389 - 05/12/2005 15:12
Re: Hvad er religiøs/kausal erkendelse
[Re: hoeg]
|
Bruger
Reg.: 26/09/2002
|
citat: Za: Hvordan ved man, at denne ånd eksisterer i den virkelige verden, når ingen andre end én selv kan se den? Hvordan skelner man mellem erkendelsen af en virkelig ånd og en hallucination?
hoeg: Kun den, der oplever det religiøse fænomen, for eksempel tilstedeværelsen af en hjælpeånd, kan vide noget om, hvad den religiøse erkendelse går ud på.
Og eftersom hallucinationer netop er defineret ved, at personen, der oplever dem ikke kan skelne mellem dem og virkeligheden, kan ingen skelne mellem de to.
Så tror jeg, jeg vælger 'hallucinationer' som forklaring.
citat: hoeg: Men et sådant vidnesbyrd om tilstedeværelsen af for eksempel hjælpeånder kan hverken be- eller afkræftes empirisk. Derfor er det nødvendigt at skelne mellem den kausale og den religiøse erkendeform.
Så man kan rent faktisk ikke afgøre om der overhovedet er "hjælpeånder" til stede? Så er det jo netop ikke en erkendelse, vi har gang i, for en erkendelse er jo netop en tilstand, der tillader én at skelne mellem sandt og falsk.
Jeg tror bare du vrøvler, Ove. Du aner ikke, hvad du selv siger, eller hvor du burde ende (jf. din indrømmelse af, at du ikke engang kan forklare hvad en "erkendelse" overhovedet er...)
-Z
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#54390 - 05/12/2005 15:49
[Re: Zaphod]
|
Anonym
Anonym
|
Zaphod: Jeg tror bare du vrøvler, Ove. Du aner ikke, hvad du selv siger, eller hvor du burde ende (jf. din indrømmelse af, at du ikke engang kan forklare hvad en "erkendelse" overhovedet er...) Jeg er glad for, at jeg ikke er den eneste, som oplever, at Hoeg forfægter en række ofte modstridende synspunkter. Det forstærker indtrykket af, at han ikke har gjort sig klart, hvad han egentlig selv mener. Det bliver ikke lettere at finde ud af, hvad Hoeg mener, idet han jævnligt bare dropper debatter uden at besvare relevante spørgsmål, f.eks. dette, hvor jeg spurgte, om han selv personligt har oplevet en "religiøs erkendelse". Og så står man atter dér og er ikke blevet klogere på, hvad der grundlaget for Hoegs opfattelse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54391 - 05/12/2005 21:14
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
Hej Evo!
Du skriver: "Det bliver ikke lettere at finde ud af, hvad Hoeg mener, idet han jævnligt bare dropper debatter uden at besvare relevante spørgsmål, f.eks. dette, hvor jeg spurgte, om han selv personligt har oplevet en religiøs erkendelse".
Ja, jeg mener at kunne opleve religiøs erkendelse. Men min tro er kun en ganske lille flamme, der ofte truer med at gå ud, så der er ikke meget at skrive om.
Jeg er dog meget overbevist om, hvad jeg også flere gange har skrevet, at religiøs erkendelse - eller med andre ord troen - kun kan erfares gennem gudstjeneste, bibellæsning og bøn - under forudsætning af, at man er oprigtigt søgende.
Derfor: "Den, der søger, skal finde", står der skrevet. Hvis du gerne vil erfare religiøs erkendelse kan jeg anbefale gudstjeneste, bibellæsning og bøn - eller hvis du foretrækker Koranen, så gå i gang med at lære en masse vers uden ad på det oprindelige sprog, overhold bedetiderne og deltag i fredagbønnen - hver fredag.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#54392 - 05/12/2005 21:59
Re: Religiøs erkendelse og psykotisk hallucination
|
Anonym
Anonym
|
Evolutionisten: Hvilke fagfolk benytter Hoeg, når han skal skelne mellem religiøse erkendelser og psykotiske hallucinationer?
Hoeg: Jeg ville i givet fald tale med teologer og læger. I min og andre menigheder kender jeg masser af folk, der oplever religiøs erkendelse uden at nogen (udenforstående) drømmer om at sætte spørgsmålstegn ved de pågældende menneskers psykiske sundhed.
Evolutionisten: Hvis ikke du har talt med fagfolkene om det - teologer og læger! - kan du reelt ikke vide, om de "masser af folk", du nævner, blot oplever nogle relativt harmløse psykotiske hallucinationer. Husk - det er dig selv, der har gjort opmærksom på behovet for fagfolks medvirken til at skelne mellem religiøse erkendelser og psykotiske hallucinationer! Har du i øvrigt selv personligt oplevet religiøse erkendelser?
Hoeg: Ja, jeg mener at kunne opleve religiøs erkendelse.
Da du åbenbart selv mener, at for at kunne afgøre, hvad der er religiøs erkendelse og hvad der er psykotiske hallucinationer, må man tale med teologer og læger om det, går jeg ud fra, at du har gjort dette og fået bekræftet, at det er en religiøs erkendelse, du har oplevet.
Hvilke teologer og hvilke læger har du konsulteret i den anledning?
Jeg tillader mig nemlig at tage dig på ordet og går ud fra, at du ikke forsøger at overbevise os om, at du har haft en religiøs erkendelse, som du ikke har fået verificeret af den fagkundskab, som du selv angiver, at du i givet fald ville tale med om det - nemlig teologer og læger.
Ydermere hævder du at kende masser af folk, der oplever religiøs erkendelse - hvorved du nødvendigvis selv må have talt med de teologer og læger, som har bekræftet, at deres religiøse erkendelser ikke er psykotiske hallucinationer.
Dette følger logisk af din egen argumentation. Punktum, finale.
Men jeg har svært ved at tro på, at en eller flere læger overfor dig eller andre har bekræftet, at I har opnået religiøse erkendelser.
Jeg vil derfor bede dig om at oplyse navnene på de pågældende læger?
|
|
Til toppen
|
|
|
#54393 - 05/12/2005 22:45
|
Anonym
Anonym
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#54394 - 05/12/2005 23:31
Re: Ingen hyldestråb, kun tavshed.... HVORFOR ?
[Re: Keld]
|
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
|
Jeg syntes da det er mægtig spændende.
Men ligesom levende væsener og planter og slle sådanne finurligheder er i stand til at reproducere sig selv, så tror jeg også at Gud har lavet universet, så det forsyner sig selv med planeter og stjerner og hvad det nu hygger sig med. Jeg tror desværre ikke det er Gud der lige smutter hen og former en ny stjerne. Derfor er min "guds-dyrkelse" i forbindelse med en stjernefødsel lige så dæmpet, som den er når et birketræ spreder sin pollen...
Men mægtig spændende og meget facinerende, det er det da alligevel, sådanne stjernefødsler.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#54395 - 05/12/2005 23:52
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Evo, du skriver citat: Kristina: . . . den principielle forskel, der er, mellem religiøsitet (subjektive religiøse oplevelser) og kristendom, som ikke anerkender "åbenbaringer direkte fra Gud" som andet og mere end indviduelle sanseforestillinger.
Evo: Sådan til almindelig oplysning kunne jeg godt tænke mig at vide, om du - ligesom Hoeg! - i din og i andre menigheder kender masser af folk, der oplever religiøs erkendelse? Som jeg forstår dig, anerkender du ikke sådanne subjektive religiøse oplevelser som forenelig med kristendom. Nej, jeg kender ikke masser af folk, der oplever særlige åbenbaringer. Udtrykket "subjektive religiøse oplevelser" forstår jeg som særlige åbenbaringer / personlige "erkendelser", som er i strid med Bibelen eller føjer noget til Bibelens tekster. (et eksempel herpå er Mormons bog ..)
Hvis "religiøs erkendelse" skal forstås som tro på Jesus og glæde over evangeliet er erkendelsen naturligvis i overensstemmelse med kristendommen - men det ville jeg hverken kalde åbenbaringer, eller subjektive religiøse oplevelser.
Kristendommens lære er jo, at Gud har åbenbaret sit kærlige væsen og sin vilje ved at blive menneske, Jesus Kristus, som har frelst os fra fortabelsen ved at sone vores synder. Det er i sig selv et under, og det er også et under at komme til at tro på, at det er sandt. Men det mener jeg ikke kan kaldes en individuel åbenbaring ...
Men måske er det - som så ofte før - at spørgsmål om hvilken betydning vi tillægger de ord, vi bruger ...
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#54396 - 05/12/2005 23:58
[Re: kristina]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej kristina
jeg tror, vi bruger ordene forskelligt, for jeg ville sige, at når man kommer til kristen tro, så er det ved en åbenbaring af Sandheden.
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54397 - 06/12/2005 05:29
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
Hej Evo!
Du skriver: "Men jeg har svært ved at tro på, at en eller flere læger overfor dig eller andre har bekræftet, at I har opnået religiøse erkendelser."
Korrekt, det kan ingen udenforstående udtale sig om, bortset fra den enkelte, der selv oplever og erfarer (vidnesbyrd). Ingen, hverken læger eller andre fagfolk, kan be- eller afkræfte noget empirisk i forbindelse med religiøs erkendelse. Det er derfor, som jeg så ofte har skrevet, at man skal skelne mellem kausal og religiøs erkendelse. Det, der foregår i troens verden, er ikke tilgængelig for empirien.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#54398 - 06/12/2005 08:16
[Re: hoeg]
|
Anonym
Anonym
|
Evolutionisten: Hvilke fagfolk benytter Hoeg, når han skal skelne mellem religiøse erkendelser og psykotiske hallucinationer?
Hoeg: Jeg ville i givet fald tale med teologer og læger.
I min og andre menigheder kender jeg masser af folk, der oplever religiøs erkendelse uden at nogen (udenforstående) drømmer om at sætte spørgsmålstegn ved de pågældende menneskers psykiske sundhed.
Evolutionisten: Hvis ikke du har talt med fagfolkene om det - teologer og læger! - kan du reelt ikke vide, om de "masser af folk", du nævner, blot oplever nogle relativt harmløse psykotiske hallucinationer.
Husk - det er dig selv, der har gjort opmærksom på behovet for fagfolks medvirken til at skelne mellem religiøse erkendelser og psykotiske hallucinationer!
Har du i øvrigt selv personligt oplevet religiøse erkendelser?
Hoeg: Ja, jeg mener at kunne opleve religiøs erkendelse.
Evolutionisten: Da du åbenbart selv mener, at for at kunne afgøre, hvad der er religiøs erkendelse og hvad der er psykotiske hallucinationer, må man tale med teologer og læger om det, går jeg ud fra, at du har gjort dette og fået bekræftet, at det er en religiøs erkendelse, du har oplevet.
Hvilke teologer og hvilke læger har du konsulteret i den anledning?
Jeg tillader mig nemlig at tage dig på ordet og går ud fra, at du ikke forsøger at overbevise os om, at du har haft en religiøs erkendelse, som du ikke har fået verificeret af den fagkundskab, som du selv angiver, at du i givet fald ville tale med om det - nemlig teologer og læger.
Ydermere hævder du at kende masser af folk, der oplever religiøs erkendelse - hvorved du nødvendigvis selv må have talt med de teologer og læger, som har bekræftet, at deres religiøse erkendelser ikke er psykotiske hallucinationer.
Dette følger logisk af din egen argumentation. Punktum, finale.
Men jeg har svært ved at tro på, at en eller flere læger overfor dig eller andre har bekræftet, at I har opnået religiøse erkendelser.
Hoeg: Korrekt, det kan ingen udenforstående udtale sig om, bortset fra den enkelte, der selv oplever og erfarer (vidnesbyrd).
Ingen, hverken læger eller andre fagfolk, kan be- eller afkræfte noget empirisk i forbindelse med religiøs erkendelse. Det er derfor, som jeg så ofte har skrevet, at man skal skelne mellem kausal og religiøs erkendelse. Det, der foregår i troens verden, er ikke tilgængelig for empirien.
Det fremgår tydeligt af min opsumering, at du har forsøgt at bilde mig ind, at fagfolk - angiveligt teologer og læger! - kan skelne mellem religiøse erkendelser og psykotiske hallucinationer.
Men gået på klingen kryber du nu til korset og bekender, at hverken læger eller andre fagfolk er i stand til at foretage denne skelnen.
Alligevel forsøger du at bilde mig ind, at du kender masser af folk, der oplever religiøse erkendelser - og at du selv oplever sådanne.
Hvad er dit formål med at forsøge at udsprede sådanne misinformationer?
Gavner kristendommens anseelse gør det næppe, og bestemt heller ikke din troværdighed som formidler af videnskabelige fakta!
|
|
Til toppen
|
|
|
#54400 - 06/12/2005 15:21
Admin: tråden lukkes
[Re: Keld]
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Da denne debattråd har passeret de maksimale 100 indlæg, vil jeg snarest lukke for yderligere indlæg. De debatter som I ønsker at fortsætte henvises til nye emnetråde.
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
|