1 registrerede (Kefas) og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#54143 - 25/11/2005 06:42
Re: Videnbekendelsen
[Re: Keld]
|
Anonym
Anonym
|
citat: Jeg kan kun forstå GUD med min fantasi og derved danne mig et billed af noget større end jeg selv. Jeg kan sagtens forstå Gud på mange andre måder end blot med fantasien. Fantasien er kun en meget ringe hjælp i forståelsen af Gud.
Naturen giver mig en meget stor forståelse af Gud. Paulus skriver i Rom. 1, 19-20: "Det, som kan erkendes om Gud, ligger nemlig ÅBENT FOR DEM; Gud har jo åbenbaret det for dem. Thi hans usynlige væsen, både hans evige kraft og hans guddommelighed, har kunnet ses fra verdens skabelse af, idet det forstås af hans gerninger, så de er uden undskyldning".
Vores forstand og vores logik er med til at forstå Gud og Guds kærlighed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54144 - 25/11/2005 08:27
|
Bruger
Reg.: 13/06/2005
Sted: Ådum
|
Man bruger ikke kun sin fantasi i opfattelsen af Gud (i hvertfald ikke mere end i videnskaben). Du har Bibelen som dit første redskab (hvis du ikke vil bygge din tro på hvad andre har konkluderet ud fra bibelen (og naturen).
JEg kender dig ikke men den officielle videnskab som florere i den her tid, bygger deres udtagelser på en kæmpe forgylden "TEORI" den er langt fra bevist: 1) der er ikke blevet fundet et eneste tilfælde af positiv mutation. 2) hvordan vil den terori kunne forklarer inteligent design?
Hvorfor mener man at verdenen har været til i flere millioner år, når man ikke engang har et bevis for det?
Jeg er ikke mere end en 1. års HTX så jeg har ikke haft tid i mit liv til at sætte mig helt ind i de forskellige teorier, men jeg ved at Evulotionsteorien ikke er bevist og de fleste beviser tyder på at der har været en form for "inteligent" skaber (og at der har været en kæmpe oversvømmelse der har dækket hele jorden).
Må guds fred være med jer alle
For det gode, som jeg vil, det gør jeg ikke,
men det onde, som jeg ikke vil, det gør jeg.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54145 - 25/11/2005 09:15
[Re: Lord_DACAL]
|
Anonym
Anonym
|
citat: Lord DACAL: Jeg er ikke mere end en 1. års HTX så jeg har ikke haft tid i mit liv til at sætte mig helt ind i de forskellige teorier, men jeg ved at Evulotionsteorien ikke er bevist og de fleste beviser tyder på at der har været en form for "inteligent" skaber (og at der har været en kæmpe oversvømmelse der har dækket hele jorden).
Det er ganske imponerende videnskabelige konklusioner, du drager allerede på dit første år af HTX-studiet.
Mig bekendt tør ingen af de mange, mange tusinde videnskabsmænd, som har forsket i årevis og bruger hele deres arbejdsliv på videnskabelig forskning, drage så vidtgående konklusioner, som du gør.
De nøjes med at konstatere, at en intelligent skaber ikke kan udelukkes.
Hvorfor sætter du i øvrigt ordet "intelligent" i citationstegn?
|
|
Til toppen
|
|
|
#54147 - 25/11/2005 10:40
|
Anonym
Anonym
|
citat: Evolutionisten: Det er ganske imponerende videnskabelige konklusioner, du drager allerede på dit første år af HTX-studiet.
Lord DACAL: Det er for at pointerer at selv jeg kan se at der er noget i vejen her, og jeg skal selvfølgelig undskylde for min overdrivelse, men den Evulotionære teori syndtes jeg er alt for forgyldt da der ikke er fundet nogen beviser for at det er sandt (possitiv mutation)
Er det mon ikke en også overdrivelse, at du allerede på dit første år af HTX-studiet kender hele den videnskabelige forskning så godt, at du kan konkludere, at der ikke er fundet beviser for evolutionsteorien?
|
|
Til toppen
|
|
|
#54148 - 25/11/2005 10:46
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Keld - jeg under mig over overskriften på denne tråd - for hvorfor dog "bekende" viden???
Hvis jeg skulle bekende det, du skriver her, så ville jeg bekende noget helt usandt. Jeg tror nemlig ikke på Gud, fordi jeg ikke kan se ham, men på trods af at jeg ikke kan se ham ...
Jeg er enig med dig i, at viden ikke skader, men tværtimod er nyttig, og at vi, hvad enten vi er kristne eller ej, bør stræbe efter mest mulig viden.
Jeg tror ikke, at Gud har skabt os med hjerner for at vi skal lade dem ligge brak! kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#54149 - 25/11/2005 10:53
|
Bruger
|
Muligvis er jeg blevet manipuleret til at tro der ikke er nogen, men hvor er de så? (please fortæl det i et sprog jeg som 1. års kan forstå)
Må guds fred være med jer alle (selvom i ikke tror på ham)
|
|
Til toppen
|
|
|
#54150 - 25/11/2005 11:33
|
Anonym
Anonym
|
citat: Lord DACAL: Muligvis er jeg blevet manipuleret til at tro der ikke er nogen . . .
. . . beviser for evolutionsteorien!
Det er fint, at du er opmærksom på muligheden!
Og at du erkender, at du ikke kender hele grundlaget for evolutionsteorien!
citat: Lord DACAL: . . . men hvor er de så? (please fortæl det i et sprog jeg som 1. års kan forstå)
Det bedste bevis er, at samtlige forskere, som udfører praktisk forskning vedrørende livets udvikling, er enige om, at deres forskning underbygger evolutionsteorien.
Alle de førende kritikere af evolutionsteorien er enten ikke forskere - eller de har forladt aktiv forskning og har i stedet skabt sig en lukrativ levevej ved at skrive bøger om deres tanker om intelligent design.
Typisk henviser de i deres argumentatuion sjældent til deres eget tidligere forskningsområdet, men næsten altid til forskningsområder, som de personligt aldrig selv aktivt har forsket i, og som de derfor heller ikke har førstehåndskendskab til.
Ingen af de førende kritikere af evolutionsteorien har i øvrigt kunne levere videnskabelige artikler, som har levet op til den standard, der kræves for at opnå optagelse i et videnskabeligt tidsskrift.
I øvrigt skal du være opmærksom på, at ingen forsker har udelukket, at en intelligent skaber styrer livets udvikling - og at evolutionsteorien heller ikke udelukker dette.
Ingen forsker går reelt videre end til at sige, at forskningen ikke har kunnet konstatere intelligent design.
Hvis nogen forsøger at manipulere dig til at tro dette, så spørg den pågældende, om han eller hun kender en forsker, der fuldstændigt vil udelukke intelligent design.
Du vil så måske blive præsenteret for ateisten Dawkins - men selv af ham findes der, mig bekendt, ikke citater, hvor han fuldstændigt udelukker intelligent design.
Realiteten er, at de fleste ID-fortalere i virkeligheden angriber evolutionsteorien for at påstå noget, som forskningen faktisk aldrig har påstået - nemlig at der ikke eksisterer en intelligent skaber.
Det er endnu ikke lykkedes mig at få en fornuftig forklaring på, hvorfor de gør det!
|
|
Til toppen
|
|
|
#54151 - 25/11/2005 11:42
|
Bruger
Reg.: 26/09/2002
|
Hej Lord_DACAL (spøjst navn. betyder det noget?) Du skrev: citat: ...men den Evulotionære teori syndtes jeg er alt for forgyldt da der ikke er fundet nogen beviser for at det er sandt (possitiv mutation) og at pga de inteligente design
Der er masser af eksempler på positiv mutationer*). Bare for at nævne tre artikler 1. demonstrerer at der siden musens og rottens fælles forfader er sket mange tilfælde af positiv selektion, dvs. mutationer, der er gavnlige. 2. demonstrerer hvordan fisk har udviklet evnen til at udskille ilt (O2) ind i svømmeblæren så de slipper for at sluge det ved vandoverfladen. 3. viser hvordan mennesket (blandt mange andre ting) vha. evolutionen er blevet bedre til at løbe lange distancer i forhold til fx chimpanser. Ændringer inkluderer et kortere hoved (mellem næse og nakke), øget svedekskretion, ændret brystmuskulatur, større baller ommm.
Påstandene om intelligent design er kun påstande, og indtil videre ser de ud til at forblive sådanne, da dem, der kommer med påstandene ikke kan levere objektive metoder til at detektere design, men kun synes, at X ligner design.
Så måske er der en grund til, at du er 1. års HTX'er og forskerne er forskere. Hvis det virkelig var så nemt at se fejlene ved ET, mon så ikke forskerne selv kunne se dem?
-Zaphod
*: Se selv efter i: 1. G. A. Bazykin, F. A. Kondrashov, A. Y. Ogurtsov, S. Sunyaev, A. S. Kondrashov, Nature 429, 558 (2004). 2. M. Berenbrink, P. Koldkjaer, O. Kepp, A. R. Cossins, Science 307, 1752 (2005). 3. D. M. Bramble, D. E. Lieberman, Nature 432, 345 (2004).
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#54153 - 25/11/2005 12:02
|
Anonym
Anonym
|
citat: Evolutionisten: Det er endnu ikke lykkedes mig at få en fornuftig forklaring på, hvorfor de gør det!
Lord DACAL: Fordi man i gennem lang tid (jeg kan ikke huske bestemt hvornår det startede eller sluttede (men det er dog sluttet)) da man (som kristen) blev sat overfor "Du kan da ikke tro på der er en Gud, fordi det er 100% ulogisk". De kristne har så forsvaret sig siden (som desværer har ført til overdrev nogle steder) og nu da anklagerne er forsvundet er vi ikke kærlige (som vi bliver formanet til gennem bibelen) og er gået i offensiv uden at være bevidst om det (men det er ikke alle der er sådan). Jeg håber de her tanker kan hjælpe dig ligesåmeget som dine har hjulpet mig
Jeg er glad for, at mine tanker har hjulpet dig - og dine tanker bidrager bestemt også til min forståelse.
Efter min opfattelse er videnskaben, herunder evolutionsteorien, fuldstændig neutral og forholder sig slet ikke til forestillingen om en intelligent designer.
Men da evolutionsteoriens forklaring fungerer uden behov for en intelligent designer, har ateister naturligvis anvendt den som argument for deres livsopfattelse.
Og det har nogle kristne op gennem historien naturligvis set som en trussel mod deres livsopfattelse - og derfor har de angrebet evolutionsteorien.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54154 - 25/11/2005 12:11
|
Bruger
|
Nemlig...
Vi kristne er også kun mennesker (faktisk ondere mennesker, for vi kender vejen og ved hvad vi burde gøre), det er lidt ærgeligt da man fokusere for meget på at modargumentere "det uskyldige offer" istedet for at sprede ordet om den uendelige kærlighed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54155 - 25/11/2005 12:19
[Re: Zaphod]
|
Bruger
|
Vil du ikke godt læse diskutionen med Evulitionæren (jeg mener det var sådan) for jeg er skyldig i at skrive noget forkert, undskyld, jeg håber du kan tilgive mig for det?
|
|
Til toppen
|
|
|
#54157 - 25/11/2005 12:34
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
Evo skriver: "Efter min opfattelse er videnskaben, herunder evolutionsteorien, fuldstændig neutral og forholder sig slet ikke til forestillingen om en intelligent designer."
Så forstår jeg, at naturvidenskaben er så neutral, at den end ikke kan forholde sig til spørgsmålet om oprindelse. Det er jeg meget enig i. Findes der nogen forskningsprojekter, der går ud på at dokumentere arternes oprindelse?
Med venlig hilsen hoeg
NB: Hvordan laver I de der grønne citater? Selv henter jeg citater ved at markere, kopiere og sætte ind ved hjælp af "udklipsholderen".
|
|
Til toppen
|
|
|
#54158 - 25/11/2005 12:38
[Re: hoeg]
|
Bruger
|
Omkring citater: under den lille boks du skriver kan du trykke på citat, og så er det bare copy paste.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54159 - 25/11/2005 13:09
|
Anonym
Anonym
|
citat: Evolutionisten: Efter min opfattelse er videnskaben, herunder evolutionsteorien, fuldstændig neutral og forholder sig slet ikke til forestillingen om en intelligent designer.
Hoeg: Så forstår jeg, at naturvidenskaben er så neutral, at den end ikke kan forholde sig til spørgsmålet om oprindelse. Det er jeg meget enig i.
Evolutionsteorien forholder sig kun til livets udvikling - men naturvidenskaben er naturligvis på jagt efter forklaringen på, hvordan livet er opstået.
citat: Hoeg: Findes der nogen forskningsprojekter, der går ud på at dokumentere arternes oprindelse?
Dit spørgsmål viser, at du ikke helt har forstået grundprincippet i den videnskabelige metode.
Principielt er formålet med ethvert forskningsprojekt aldrig at dokumentere en bestemt opfattelse, eksempelvis arternes fælles oprindelse.
Forskningsprojekters formål er tværtimod at undergrave både gamle og nye videnskabelige ideer. I det omfang denne undergravning ikke lykkes, vinder den pågældende videnskabelige idé fodfæste.
Denne grundlæggende kritiske tilgang er faktisk årsagen til den moderne forsknings store succes og gennemslagskraft og praktiske anvendelighed.
Den kritiske tilgang hindrer nemlig, at uvidenskabelige opfattelser får fodfæste i det videnskabelige samfund, hvor de kunne forstyrre og skade den videre forskning.
Via denne videnskabelige metode har forskerne opdaget, at f.eks. hvaler og landlevende hov- og klovdyr havde en fælles sumplevende stamform - som i øvrigt også flodheste nedstammer fra.
For nu at relatere svaret til dit spørgsmål om arternes oprindelse.
Jeg har ændret i indlægget, så citaterne fremstår korrekt - der er ikke ændret i indholdet /Kristian
Ændret af Nardus (26/11/2005 13:27)
|
|
Til toppen
|
|
|
#54160 - 25/11/2005 13:24
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Høgh, du spørger hvordan vi laver de grønne citater, jo, du trykker bare på "citer" - til venstre for farveladen (skriftens farve), neden under skrivefeltet .. det er en forholdsvis ny funktion.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#54161 - 25/11/2005 16:15
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 04/09/2005
|
Kære Chrstina
Når jeg skriver som jeg gør, er det fordi børn og unge sluger alt råt, alle former for indoktrinering accepteres.
Hvis man tydeligt beder børn og unge mennesker om at have med i deres tro, at det blot er tro, kan de ikke vildledes i tro.
Derfor skal man sørge for at de har den viden at intet menneske på nogen tid i Universets historie, har kunnet opfatte GUD med deres 5 naturlige sanser.
Tanker og ideer der ikke kan opfattes med de 5 sanser er teori. Når teori bliver omsat til handling, kan mennesket opfatte det med deres 5 sanser.
Tro er derfor teori.
Mennesker der fører samtaler med GUD, har set GUD, smagt GUD, rørt ved GUD, lugtet til GUD, hørt GUD er enten fulde af lyv eller direkte sindsyge.
Derfor skal man som barn og ung erkende, at man er klar over, at det blot er tro, hvad præsten prædiker om GUD, og at han intet belæg har, for at kunne udtale sig på GUDs vegne om hvad der er forkert eller rigtigt.
Det er blot tro ( teori)
Med venlig hilsen Keld
GUD er altfavnende og tager imod alle mennesker.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54162 - 25/11/2005 16:24
|
Anonym
Anonym
|
citat: Mennesker der fører samtaler med GUD, har set GUD, smagt GUD, rørt ved GUD, lugtet til GUD, hørt GUD er enten fulde af lyv eller direkte sindsyge. Og dermed har sagt at et meget stort antal kristne efter din opfattelse, enten er fulde af løgn eller sindsyge - eller er de måske begge dele?
Jeg synes helt ærligt at du går alt for vidt (ja, at det er helt uacceptabelt) når du her på JesusNet.dk fremkommer med så skarpe nedgørende udtalelser om en stor del af brugerne her på dette forum.
Du udviser jo alt andet end respekt for både brugere af og folkene bag JesusNet.dk
|
|
Til toppen
|
|
|
#54163 - 25/11/2005 16:53
|
Ordstyrer
Bruger
|
Keld skriver: citat: Derfor skal man sørge for at de har den viden at intet menneske på nogen tid i Universets historie, har kunnet opfatte GUD med deres 5 naturlige sanser. Der vil jeg nu sige dig imod! Det er ikke mere end ca. 2000 år siden temmelig mange mennesker bevidnede (jfr. Bibelen) at have set Jesus, som er Gud, ligesom Faderen er Gud, og Helligånden er Gud. Sådan tror vi, som er kristne.
Tror du heller ikke, på, at Cæsar har levet? Eller Platon? Deres liv og levned er ikke nær så velbevidnet som Jesu liv og levned.
Og skrifterne foreligger i hvert fald, selv om mange har bestræbt sig på at påvise at de er usande.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#54165 - 25/11/2005 17:18
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Andreas, jeg har et forslag (ikke kun til dig, men til alle, også mig selv!!!) Når vi læser indlæg, som vi synes er nedgørende, hånlige, respektløse, ubehagelige, eller af andre grunde uacceptable, så lad dem stå og tale for sig selv - ubesvarede - og brug eventuelt "underret ordstyrer"-funktionen. Det vil jeg i hvert fald bestræbe mig på, og det gælder fra nu af! (25.11.05 kl. 17.15)  Enhver må meget gerne minde mig om, at jeg har sagt det, hvis jeg skulle gå hen og glemme det - - det kunne jo smutte!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#54166 - 25/11/2005 22:35
Om at dokumentere og opdage noget
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
Hej Evo!
Du mener, at jeg "ikke helt har forstået grundprincippet i den videnskabelige metode."
Du skriver: "Principielt er formålet med ethvert forskningsprojekt aldrig at dokumentere en bestemt opfattelse, eksempelvis arternes fælles oprindelse."
og tilføjer senere i indlægget:
"Via denne videnskabelige metode har forskerne opdaget, at f.eks. hvaler og landlevende hov- og klovdyr havde en fælles sumplevende stamform - som i øvrigt også flodheste nedstammer fra."
Det lyder selvmodsigende. Man kan altså aldrig "dokumentere en bestemt opfattelse," men man kan godt opdage, at "hvaler og landlevende hov- og klovdyr havde en fælles stamform". Det hænger ikke sammen.
Med venlig hilsen hoeg
NB: Ovenstående citat-metode er efter min mening mere fleksibel og forståelig end de grønne tekstkopier.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54167 - 25/11/2005 23:12
|
Anonym
Anonym
|
citat: Kristina: Tror du heller ikke, på, at Cæsar har levet? Eller Platon? Deres liv og levned er ikke nær så velbevidnet som Jesu liv og levned.
Platons og især Cæsars liv er historisk bevidnet. Vi har skrifter direkte fra Platons hånd. Det har vi ikke fra Jesus. Og Cæsar er en historisk velbevidnet person. Vi har endda buster af ham, hugget i marmor.
Jesus er reelt ikke bevidnet af historiske kilder, der er uafhængige af de kristne - han kan faktisk blot være en mytologisk skikkelse, og myten om hans mirakuløse fødsel har i øvrigt store ligheder med myter i ældre religioner - eksempelvis Horus-barnet i den oldægyptiske mytologi.
Beretninger i det gamle testamente ligner også beretninger i tidligere religioner.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54168 - 25/11/2005 23:23
Re: Om at dokumentere og opdage noget
|
Anonym
Anonym
|
citat: Hoeg: Du mener, at jeg "ikke helt har forstået grundprincippet i den videnskabelige metode." Du skriver: "Principielt er formålet med ethvert forskningsprojekt aldrig at dokumentere en bestemt opfattelse, eksempelvis arternes fælles oprindelse." og tilføjer senere i indlægget: "Via denne videnskabelige metode har forskerne opdaget, at f.eks. hvaler og landlevende hov- og klovdyr havde en fælles sumplevende stamform - som i øvrigt også flodheste nedstammer fra." Det lyder selvmodsigende. Man kan altså aldrig "dokumentere en bestemt opfattelse," men man kan godt opdage, at "hvaler og landlevende hov- og klovdyr havde en fælles stamform". Det hænger ikke sammen.
Det er ingen selvmodsigelse.
Der er himmelvid forskel på at forsøge at dokumentere, at den opfattelse, man har, er sand - og at forsøge at undergrave den opfattelse, som man har besluttet at undersøge.
Det er også forskellen på den grundige videnskabelige metode og så de letfærdige bestræbelser, som ID- og skabelsesfortalere - uden at udføre konkret forskning i intelligent design! - gør for at overbevise andre om, at intelligent design er mest sandsynlig.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54169 - 26/11/2005 10:15
|
Bruger
Reg.: 13/11/2004
|
Hej Keld, Du skrev: "jeg ikke kan smage GUD Jeg ikke kan føle GUD." Jeg har smagt hans nåde og velsignelser. Hvordan smager salt? Prøv at forklare det  Det er svært ikke Jo, man kan føle Gud. Jeg er så ofte blevet berørt af hans ånd på en måde så det har brændt i min sjæl og gjort stort indtryk på mig. Der er intet jeg er mere sikker på end at jeg ved at Gud lever, og at Jesus Kristus lever. Du tror f.eks. på, at der er el i stikkontakten, selvom du ikke kan se den, så ved du at der er en kraft ikke? Det er det samme med Gud. Han eksisterer og enhver som vil, kan komme til Ham og smage og føle og opleve at han eksisterer og er til. Men det er altid svært at forklare for nogen der ikke selv har oplevet det. Det skal opleves personligt. Mvh John
|
|
Til toppen
|
|
|
#54170 - 26/11/2005 10:55
[Re: Buus]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej John og Keld. Keld skriver: "Jeg kan ikke smage Gud". John skriver: "Jeg har smagt hans nåde og velsignelser."
Dertil kan jeg, for mit eget vedkommende, sige, at Jesus ved et under er levende og synlig tilstede i kirken hver søndag, nemlig rent fysisk i form af det lille stykke brød, som ikke bare symboliserer, men er Jesu Kristi legeme, og vinen, som er Jesu Kristi blod, udgydt for os til ihukommelse af Ham og til syndernes forladelse.
Så jo, jeg både føler og smager Gud, når jeg ved alteret modtager den hellige nadver ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#54171 - 26/11/2005 21:26
Re: Viden - om Cæsar og Jesus
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Zaphod, du skriver: "Jeg tror der er flere forskellige bøger, der omtaler Cæsar end Jesus."
Julius Cæsar skrev en bog »De galliske krige« omkring 50 år, før Jesus blev født. Vi har ikke den originale bog, men 9-10 kopier, og den tidligste blev skrevet omkring 900 år efter originalen!
Der er til sammenligning tusindvis af skrifter med Det Nye Testamentes bøger!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#54172 - 26/11/2005 22:10
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina citat: Der er til sammenligning tusindvis af skrifter med Det Nye Testamentes bøger!
Kan du ikke huske sidste år da vi mødtes, at jeg debunkede netop den påstand...
Det ser jo ikke sådan ud i hvert fald... Skal jeg gøre regnestykket op for dig igen?
|
|
Til toppen
|
|
|
#54174 - 26/11/2005 23:09
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej kristina og CloudHands, jeg blander mig lige. Jeg lærte på et ALPHAkursus, at der findes tusinder af dokumentstykker med NT på. Titusinder faktisk. Det betyder, at NT skulle være bedre dokumenteret end samtidige kendte mennesker som fx. Cæsar, som I to nævner. Er det så helt forkert, hvad ALPHAkurset lærer sine deltagere??? Hvor kan jeg læse, at det er forkert? Har du, CloudHands, nogle links til noget? helst på dansk, for mit engelske..........................................................  mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54175 - 27/11/2005 00:40
[Re: tau]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Tau og Kristina
Påstanden, at det nye testamente er et af de mest veldokumenterede antikke skrifter overhovedet, er set med mine øjne en bekvem forenkling af data til fordel for den religiøse dagsorden.
Påstanden lyder nogenlunde således:
Af Homers "Illiaden", den næstmest veldokumenterede antikke bog, har vi idag ca. 650 bevarede hele manuskripter eller dele af det.
For det nye testamente er det på original sproget græsk ca. 5700 bevarede hele manuskripter eller dele af det.
På latin er der 10.000 og på andre sprog deriblandt slavisk, etiopisk og armensk er der 9300.
Hvilket jo på overfladen ser ganske fint ud, MEN...
Først og fremmest så er "Illiaden" vitterligt én bog af én forfatter, hvor det nye testamente rent faktisk er 27 forskellige bøger af flere forfattere.
Ingen historiker ville med den viden behandle det nye testamente som én bog.
Dernæst så er langt størstedelen af alle de bevarede manuskripter fragmentariske, de fleste af dem er på mindre end 40 vers, så vidt jeg er informeret.
Hvad angår de 5700, 10.000 og de 9300, så skal det lige bemærkes at kun, jeg understreger kun, 59 af disse er hele manuskripter af det nye testamente som vi kender det idag, resten er som nævnte ovenfor fragmentariske. Bortset fra de 3 uncialer (codex bla bla bla, som nævnt nedenfor) så er de fleste af disse 56 hele manuskripter fra det 9. århundrede og fremefter...
Codex Sinaiticus er den ældste hele samling af de 27 bøger der i dag udgør det nye testamente og den er fra det 5. århundrede. Codex Ephremi-et-eller-andet og Codex Alexandrinus er begge fra 6. århundrede og er næsten hele, de mangler nogle af bøgerne bl.a. Tessalonikerbrevene så vidt jeg husker.
Hvis vi sammenligner bøgerne fra det nye testamente som egentlige for-sig-selv-stående bøger og ikke som en samlet, så er sammenligningsgrundlaget ligepludselig en del anderledes.
For Johannes Åbenbaringen er der 287 bevarede hele eller dele af manuskriptet.
For Apostlenes gerninger er det 573 og for Paulus samlede værker (altså de breve man idag kan stole på er skrevet af ham) så kommer det op på 792.
Det er kun en smule flere end "Illiaden"s 650...
At gå fra mere end 5000 manuskripter til 792... Der er en bid vej... Hvorfor mon det er nødvendigt at overdrive for at få "sandheden" igennem?
Videre kan det siges at koranen er langt bedre dokumenteret end det nye testamente, hvis vi bruger det samme udgangspunkt som den kristne apologet bruger ovenfor. Der foreligger ca. dobbelt så mange bevarede manuskripter eller dele af (11.000), for koranen som der gør for det nye testamente...
Hvis mængden af bevarede dokumenter i nogen grad skal låne troværdighed til historien, så er islam altså langt at fortrække over kristendommen
--------
Der er ingen tvivl om at der er mange manuskripter og fragmenter af manuskripter som dokumenterer at det nye testamente har cirkuleret i mellemøsten og som evt. kunne bruges til at verificere at "historien" de fortæller er bevaret intakt... Men...
Spørgsmålet er om det er i den kristnes interesse at fremføre det som om at det nye testamente har nogen som helst særstatus på dette punkt, for det er vitterligt ikke tilfældet. Omend nogle af de bøger der figurere i det nye testamente reelt er dokumenteret af flere bevarede manuskripter, så er det kun marginalt i forhold til f.eks. Homers "Illiaden" antikkens næstbedst dokumenterede bog.
---------
Jeg vil ikke sige det sådan at din alphakursusvært har løjet for dig, men vedkommende har undladt at fortælle hele historien... Ganske sikkert fordi vedkommende ikke vidste bedre.
Jeg kan ærligt talt ikke se hvorfor at vedkommende skulle fortælle dig at der var titusindvis af bevarede manuskripter, når pointen: at det nye testamente er veldokumenteret i forhold til andre antikke skrifter, simpelthen ikke er sand. Det lyder for mig som om at de der alphakurser ikke er så reelle som de giver sig ud for at være.
Jeg tror ikke at der ligger nogen bevidst manipulation bagved, men simpel ignorance kan være lige så skadelig og når nu de kristne gør sig anstrengelser for at fremstå som lys og salt, så kunne de i det mindste get their facts straight...
Men det er jo selvfølgelig også bare mavesure, gamle og besværlige CloudHands der bare gerne så at folk for en gangs skyld tog hovedet væk under armen og satte det derop hvor det hører til
-----------
Yderligere kan det bemærkes:
Påstanden om det nye testamentes veldokumenterethed følges ofte op af en påstand om at mængden af variation i alle disse tusindvis af fragmenter og hele manuskripter, er så lille at det er svært at forklare det (underforstået at det kun kan skyldes guddommelig indgriben, yeah right  ).
Det er simpelthen ukorrekt at der ikke er nogen nævneværdige variationer i de forskellige tekster.
Af de næsten 8000 vers der er i det nye testamente, så er der variante fragmenter til næsten 3000 af dem. Hvilket betyder at der næsten er 40% af de tusindvis af fragmenter, som fortæller en anden historie end "originalen"*.
Et faktum, som vist ikke ligefrem taler for at mængden af bevarede manuskripter og fragmenter deraf, skulle bøde for nogen som helst grad af kvalitet og troværdighed.
* "Original" er nu så meget sagt, i det at vi ingen originalmanuskripter har af hverken hele eller dele af det nye testamente. De tidligste manuskriptkopier er fra det 2. århundrede.
--------
Hvis der er historieinteresserede som kender mere til disse data end jeg, hører jeg gerne kritik og rettelser. Det jeg ved om det her har jeg læst for længe siden og der kan jo snige sig smuttere ind...
Ændret af CloudHands (27/11/2005 00:56)
|
|
Til toppen
|
|
|
#54176 - 27/11/2005 01:28
[Re: ]
|
Anonym
Anonym
|
CloudHands: Påstanden, at det nye testamente er et af de mest veldokumenterede antikke skrifter overhovedet, er set med mine øjne en bekvem forenkling af data til fordel for den religiøse dagsorden. At skrifterne eksisterer, er en kendsgerning. Men beretningerne i skrifterne bekræftes ikke af ikke-kristne kilder. Derimod minder beretningerne meget om andre religioners religiøse myter. Fra denne hjemmeside: Læser man Hávamál (sagaen Den Højes Tale) fortælles om Odin, at han for at vinde visdom og kendskab til runer, hængte sig selv på et træ i 9 nætter, han ofrede sig selv for visdommen. Endvidere ofrede han sit ene øje i Mimers brønd for at vinde indsigt om de skjulte verdener (ikke i disse vers).
138) Jeg ved, at jeg hang på vindhærget træ ni hele nætter med spyd-vunder og viet Odin, selv viet mig selv, oppe i træet, som ingen ved af hvilke rødder randt. 139) Ej hånd rakte brød mig, horn ej heller, ned retted jeg øjet, tog runer op, op under råben, faldt atter ned. 140) Fik fimbulsange ni af den navnkendte søn af Båltorn, Bestlas fader. Og en drik jeg fik af den dyre mjød, øst af Odrerir.
Minder det om noget? Ofring af en guddom? Måske vil nogen protestere, men det er da tankevækkende, at Jesus hang på korset indtil "den niende time". Læs selv Markus 15.34, Mattæus 27.46 og Lukas 23.44. Når dette fremhæves 3 steder, må det have en betydning. Tallet 9 i symbolsk forstand kan kaldes fuldkommengørelse. Nemlig 3 x 3. Tre står for manifestation, en idé, en handling - og et resultat. Fader, Søn, Helligånd - eller mere prosaisk: far, mor og børn. "Spydvunder" og en "drik"?! Og mere fra den samme hjemmeside: Fra denne hjemmeside: Osiris er således den genopstandne gud over det himmelske dødsrige (Duat), hans hustru Isis føder sin søn (gudens søn) ved en art jomfrufødsel. Mange steder ses statuer af Isis med Horusbarnet, og det er almindeligt accepteret, at i Romerriget, hvor der var en stor Isisdyrkelse omkring Kristi fødsel, overtog man disse myter og "genbrugte" dem i myterne omkring Kristus. Den eneste forskel er, at de gamle ægyptere kaldte myterne for myter, mens de kristne har hævdet hårdnakket, at disse myter skulle være historiske begivenheder! Denne slående lighed, sammenholdt med, at Jesus stort set ikke omtales i historiske kilder udenfor den kristne mytologi, gør det mest sandsynligt, at der er tale om "genbrug" og gendigtning af ældre myter. At der for 2000 år siden levede en karismatisk religionsstifter ved navn Jesus anser jeg for meget sandsynligt. Men også, at den kristne opfattelse af ham er gamle, genbrugte og gendigtede myter, som eftertiden har hængt om halsen på ham.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54177 - 27/11/2005 02:11
|
Ordstyrer
Bruger
|
Godaften CloudHands, (eller rettere; Godnat).  kunne jeg få nogle kildeangivelser på det materiale, som du henter dine ord fra?  Tak for redegørelsen og den store indsats. Altid godt at se, at nogle gider sætte sig ind i tingene. Jeg tænkte nok, at ALPHAkurset ikke var helt korrekt, jeg har selv lagt mærke til andre ting, som ikke stemte med virkeligheden, men det skal jeg ikke komme ind på her, det er off topic i høj grad. mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54178 - 27/11/2005 09:14
Hvad er ren mytologi - og historiske fakta?
|
Anonym
Anonym
|
CloudHands: Påstanden om det nye testamentes veldokumenterethed følges ofte op af en påstand om at mængden af variation i alle disse tusindvis af fragmenter og hele manuskripter, er så lille at det er svært at forklare det (underforstået at det kun kan skyldes guddommelig indgriben, yeah right ).
Det er simpelthen ukorrekt at der ikke er nogen nævneværdige variationer i de forskellige tekster.
Af de næsten 8000 vers der er i det nye testamente, så er der variante fragmenter til næsten 3000 af dem. Hvilket betyder at der næsten er 40% af de tusindvis af fragmenter, som fortæller en anden historie end "originalen"*.
Et faktum, som vist ikke ligefrem taler for at mængden af bevarede manuskripter og fragmenter deraf, skulle bøde for nogen som helst grad af kvalitet og troværdighed.
* "Original" er nu så meget sagt, i det at vi ingen originalmanuskripter har af hverken hele eller dele af det nye testamente. De tidligste manuskriptkopier er fra det 2. århundrede.
--------
Hvis der er historieinteresserede som kender mere til disse data end jeg, hører jeg gerne kritik og rettelser. Det jeg ved om det her har jeg læst for længe siden og der kan jo snige sig smuttere ind...
Jeg vil tilslutte mig CloudHands opfordring til eventuelle historieinteresserede, så vi kan få bedre belyst, hvad der er historiske fakta og hvad der er ren mytologi i det grundlag, som kristendommen bygger på.
Indtil videre er kristendommens grundlag for mig at se ren og skær gendigtning af ældre religioners mytologier og et bemærkelsesværdigt konsekvent fravær af historiske fakta.
Man kan kun sige, at det er sandsynligt, at der engang har levet en karismatisk religionsstifter ved navn Jesus, som er citeret for at have sagt en række meget fornuftige ting i relation til leveregler og visdom.
Men Jesus sagde åbenbart ikke noget egentlig nyt, idet en række tænkere, filosoffer og religionsstiftere før ham tidligere har sagt noget lignende.
Derfor kan Jesus principielt godt blot være en mytologisk figur på linie med Odin og de gamle ægyptiske guder.
Som nævnt hælder jeg nu til den antagelse, at Jesus har levet - men siden er blevet tillagt en række guddommelige egenskaber af sine tilhængere.
Det ved vi jo kan finde sted - bl.a. er det i Norge åbenbart lykkedes en karismatisk kvinde at bilde folk ind, at hun er Kristi Brud og Himmelens dronning og at hun har sex med Jesus. Se artikel.
Hvad kan den historie mon ikke udvikle sig til i løbet af de næste 2000 år, hvis den vinder tilslutning?
Ændret af Evolutionisten (27/11/2005 09:30)
|
|
Til toppen
|
|
|
#54179 - 27/11/2005 10:15
|
Anonym
Anonym
|
Hej Tau Som sagt er det meste taget fra hukommelsen, så egentlig kildehenvisning kan jeg ikke give dig. Primært bruger jeg Wikipedia som opslagsværk når det gælder tal og historiske fakta, samt definition af begreber. Jeg benytter mig også ofte af Paul N. Tobins hjemmeside, selvom han til tider kan være lidt uretfærdig i sin negative vægtning af ordene imod kristne, så er hans kildehenvisning ekstensiv. Også Infidels har mange artikler hvor bibelens historicitet bliver vendt og drejet. Af mere neutral karakter kan følgende kilde varmt anbefales Tidlige kristne skrifterJeg ved som sagt ikke præcis hvor jeg har tallene og dateringerne fra, men jeg er sikker på at du kan finde de fleste relevante data i ovenstående links (de er på engelske alle sammen). Jeg erindrer også at jeg et eller andet sted har set den samme udredning som jeg er kommet med ovenfor, på dansk... Hvis jeg falder over den skal jeg nok give dig et link eller en boghenvisning  p.s. du kunne evt. søge lidt i Ateistisk Forums artikelarkiv om Religion , i Ateistisk Forums nyoprettede Wiki eller måske HER hvor journalister fra "Faklen" et venstreorienteret magasin går i flæsket på dansk bibelsselskabs oversættelse af bibelen... Det er meget generelle links og ikke direkte relateret til min debunking af påstanden at det nye testamente skulle have nogen særstatus som veldokumenteret antikt værk, men de er på dansk og skulle være lige til at gå til (skyts til dit næste alphamøde måske?  )
|
|
Til toppen
|
|
|
#54180 - 27/11/2005 17:38
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej CloudHands tak for linksene. Jeg vil kigge nærmere på dem, når jeg har lidt mere tid. Er på vej ud af døren nu og er væk imorgen også, det meste af dagen. Men tak skal du have for et grundigt indlæg. Mvh Tau. PS. Jeg har sat mine ben på et ALPHAkursus for sidste gang, det er ikke min stil og min spiritualitet..
|
|
Til toppen
|
|
|
#54181 - 27/11/2005 18:16
|
Anonym
Anonym
|
citat: Altid godt at se, at nogle gider sætte sig ind i tingene. Ud over de NT-manuskripterne (enten hele eller fragmentariske) er der en række andre forhold der spiller ind, f.eks. at de tidlige kirkefædre citerede det Ny Testamente mere end 500.000 gange. Alene Origenes (d. 254 e.kr.) nedskrev mere end 33.000 Nytestamentlige citater. Selv uden originale skrifter, vil man kunne rekonstruere hele det Ny Testamente alene ud fra kirkefædrenes citater.
Kirkefædrenes citater:Justin Martyr (død 165 e.kr.) citerede NT mere end 300 gange Irenæus (død 202 e.kr.) citerede NT mere end 1.800 gange Clement Alx (død 215 e.kr.) citerede NT mere end 2.400 gange Tertullian (død 220 e.kr.) citerede NT mere end 7.000 gange Origenes (død 254 e.kr.) citerede NT mere end 33.000 gange.
Alene disse 5 kirkefædre citerede altså NT ca. 45.000 gange inden år 250 e.kr. Hertil kommer citater fra latinske og syriske kirkefædre.
Desuden er der dateringerne af NT's skrifter, hvor ateister og liberale teologer gerne går ud fra temmeligt sene dateringer, men hvor de ældste tilgængelige kilder giver langt stærkere støtte for en meget tidlig datering af skrifterne i NT. Man opfinder ganske enkelt den ene stråmand efter den anden for at kunne fastholde disse sene dateringer.
Den sene datering er temmelig sandsynlig valgt for at kunne give tid til liberalteologernes fantasifulde gisninger om hvordan der gennem et par generationer er sket tildigtninger og tilføjelser i stort omfang til de oprindelige skrifter. Man gør sig enormt store anstrengelser for på den måde at få sandsynliggjort at stort set ingen af forfatterne til NT's skrifter har haft mulighed for at være samtidg med Jesus og dermed øjenvidner eller discipel af et øjenvidne.
Bemærk også at The New Encyclopædia Britannica på baggrund af de gamle historikeres udsagn konkluderer: "Disse uafhængige oplysninger er et vidnesbyrd om at end ikke kristendommens modstandere i gammel tid betvivlede at Jesus virkelig havde levet, hvilket blev bestridt første gang og med mangelfuld begrundelse af flere forfattere i slutningen af det 18. århundrede og videre gennem det 19. og i begyndelsen af det 20. århundrede."
Læs evt. mere her: Bibelens utrolige skriftsgrundlag - Texterne I "Lærde" banket på plads - Texterne IV
Og her lidt om hvorfor vi dog ikke har endnu flere bibelmanuskripter til vor rådighed: De mest fantastiske skriftsfund - Texterne V
Her er så lidt om GT's troværdighed: Qumran - Fantasi eller virkelighed? - Texterne VI
I ovennævnte skulle der være studiemateriale til nogle timers granskning.
Og husk: sæt ikke al for megen lidt til ateisters og liberalteologers bevidste forsøg på at så tvivl om Bibelens troværdighed og autencitet!
|
|
Til toppen
|
|
|
#54182 - 27/11/2005 18:46
|
Anonym
Anonym
|
Hej AFA citat: Desuden er der dateringerne af NT's skrifter, hvor ateister og liberale teologer gerne går ud fra temmeligt sene dateringer, men hvor de ældste tilgængelige kilder giver langt stærkere støtte for en meget tidlig datering af skrifterne i NT.
Kunne du eventuelt give henvisninger til disse langt stærkere støtter til en tidlig datering og måske supplere med en begrundelse for hvorfor at du synes at de vejer tungere end dem vi har fået i moderne tid.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54183 - 27/11/2005 19:03
|
Anonym
Anonym
|
AFA: Og husk: sæt ikke al for megen lidt til ateisters og liberalteologers bevidste forsøg på at så tvivl om Bibelens troværdighed og autencitet!
Det er faktisk et godt råd.
Det er altid fornuftigt af tage højde for forfatternes motiver. Man må således forvente, at en egageret ateist ikke nødvendigvis er en uvildig formidler af omstændighederne ved bibelens tilblivelse.
Men samtidig må man også tage højde for, at forfatterne af det nye testamente alle var stærkt optaget af at udbrede kristendommen og tale dens sag. De var bestemt heller ikke uvildige.
Og indtil andet bliver påvist, anser jeg det for en kendsgerning, at beretningerne i det nye testamente om Jesu liv og levned stort set hverken omtales eller bekræftes af samtidens ikke-kristne kilder.
Jesu liv og levned var tilsyneladende - og mærkeligt nok! - hverken formålet eller motivet for én eneste af forfatterne af det nye testamente. De var ikke åbenbart ikke historieskrivere, men udelukkende missionærer og agitatorer.
Det er forunderligt, at ingen af forfatterne åbenbart kærede sig om at beskrive en kronologisk biografi over Jesu jordiske liv og levned - i betragtning af den altafgørende betydning, som de tillagde ham.
Dette kunne skyldes, at de personligt kendte meget lidt til hans liv og levned.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54184 - 27/11/2005 19:07
|
Anonym
Anonym
|
citat:
citat: Desuden er der dateringerne af NT's skrifter, hvor ateister og liberale teologer gerne går ud fra temmeligt sene dateringer, men hvor de ældste tilgængelige kilder giver langt stærkere støtte for en meget tidlig datering af skrifterne i NT.
Kunne du eventuelt give henvisninger til disse langt stærkere støtter til en tidlig datering og måske supplere med en begrundelse for hvorfor at du synes at de vejer tungere end dem vi har fået i moderne tid. Undtagelsesvis fik jeg læst et af dine indlæg, og lige så undtagelsesvis skal jeg så besvare det ultrakort med henvisning til denne artikel: http://www.andreaskyrkan.fi/index.php?id=102 - og igen henfalde til ikke at læse eller besvare dine indlæg.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54185 - 27/11/2005 19:56
|
Anonym
Anonym
|
citat: Det er forunderligt, at ingen af forfatterne åbenbart kærede sig om at beskrive en kronologisk biografi over Jesu jordiske liv og levned - i betragtning af den altafgørende betydning, som de tillagde ham.
Dette kunne skyldes, at de personligt kendte meget lidt til hans liv og levned. Jeg finder det da ikke så underligt, når man tager i betragtning hvilken kulturkreds, tid og sted samt skrifternes formål (her primært evangelieskrifterne).
Og her skal der særligt pointeres den konsensus der er omkring den mundtlige tradering på den tid, der nærmest foregik i form af det vi i dag ville kalde fotografisk hukommelse. Dette sammen med at vi rent faktisk har manuskriptfragmenter der med meget stor sikkerhed kan dateres til ikke senere end år 50 (et Markus-fragtment fundet blandt Qumram-fundene) samt et Mattæus-fragtment der ligeledes med meget stor sikkerhed kan dateres til omkring eller begyndelsen af 50-årene, giver alt sammen et stærkt billede af troværdigheden og autenciteten af evangelieberetningerne
Der er for mig at se da ikke rigtig hold i postulatet om at NT-forfatterne skulle have kendt meget lidt til Jesu liv og levned, men helt i den tids traditionsånd blev der ikke lagt mere vægt på en kronologisk biografi end der var nødvendig for budksabets fremme, især når der samtidig var en masse samtidige øjenvidner i live endu ved den tid hvor evangelieskrifterne blev til. Vi har bl.a. en udtalelse fra Papias (begyndelsen af 2. årh.) hvor han faktisk fremhæver det faktum at den mundtlige overlevering er en pålidelig kilde. Der er vist heller ingen forskere der seriøst sætter spørgsmålstegn ved denne traderingsforms troværdighed.
Glem heller ikke prologen til Lukas-evangeliet og Apostlenes Gerninger. Disse to skrifter kan med megen stor sikkerhed dateres, for evangeliets vedkommende til slutningen af 50-tallet eller tidligt i 60-tallet, og for Ap.g. vedkommende en datering til ca. 64-65 måske 66-67.
For en samtidig person, giver evangelieskrifterne rigeligt med biografisk stof til en sikker identifikation af evangelieskrifternes hovedperson, Jesus, tømmermandens søn fra Nazaret. Hans familiemæssige forhold er nævnt med bl.a. referance til hans stambog, hvilket var meget vigtig og betydningsfuldt på den tid. Han "far", mor, brødre og søstre er nævnte og kendte personer, og en af Jesu brødre bliver endda en af de mest fremtrædende ledere i Jerusalem-menigheden efter Jesu død.
Der er således ingen grund til at forsøge at bortforklare at vi her har at gøre med en virkelig historisk person, ej heller at forsøge at usandsynliggøre at Jesus har handlet og talt som beskrevet i evangelieskrifterne.
Om man så vil tro at de mirakuløse overnaturlige hændelser vitterligt har fundet sted eller ej har i denne forbindelse ikke rigtig nogen relevans. Der findes mange beretninger om fantast-hændelser i forbindelse med mange af de store og kendte historiske personer, og dette får jo ikke historikeren til at hævde at disse personer kun er mytiske personer hvor eftertiden har opdigtet det hele.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54186 - 27/11/2005 20:07
|
Anonym
Anonym
|
Hej AFA I dette link Bibelens utrolige skriftsgrundlag - Texterne I som du gav, er konklusionen på artiklen som følger: citat: Alt i alt mere end 5.000 græske grundskrifter samt mere end 10.000 latinske oversættelser og hundreder af andre direkte oversættelser. Heraf er det ældste vidnesbyrd fra ca. år 125 e.kr. altså blot 30 år efter Johannes skrev sit evangelium.
Hvilket jo netop er den pointe som jeg har tilbagevist i mit indlæg til Tau og Kristina.
Mængden af græske og latinske fragmenter giver ingen ekstraordinær vægt til bibelen i forhold til andre skrifter, som f.eks. før nævnte "Illiaden". Det har ikke noget at gøre med at jeg er ateist, det er bare sådan som tingene er.
Hvis du kan tolke de data i bibelens favør, som noget ekstraordinært litterært værk, så mener jeg at du stikker dig selv blår i øjnene, uanset din religiøse overbevisning.
Som jeg allerede har pointeret, så er koranen langt bedre dokumenteret, hvis ovenstående apologetiske talgymnastik skal applikeres i samme mål til den.
citat: I ovennævnte skulle der være studiemateriale til nogle timers granskning.
Det tog mig ca. en halv time at læse det stof der stod i dine henvisninger, hvilket med lidt god vilje er 5 A4 sider.
Manglen på kildehenvisninger er slående og typen og mængden af information, er for den der er den mindste smule kritisk indstillet, at sidestille med det trivielle. De konklusioner der bliver draget i religiøs favør på de sider er mildest talt søgte.
Hvis dette er dit kildemateriale, så kan jeg ikke længere overraskes af dit noget enøjede syn på historie og kildekritik. Retorikken der bliver benyttet på siden har en overvældende lighed med den du selv benytter... 
citat: Den sene datering er temmelig sandsynlig valgt for at kunne give tid til liberalteologernes fantasifulde gisninger om hvordan der gennem et par generationer er sket tildigtninger og tilføjelser i stort omfang til de oprindelige skrifter.
Jeg udelukker ikke at det er tilfældet. For os der ikke har alle mellemregningerne kunne du måske komme med henvisninger til eller endnu bedre en personlig udredning af hvorfor at du mener det. Når nu det står så klart for dig at alle andre historikere end dem der tolker i bibelens favør er nogle klamphuggerer, så burde det være en smal sag for dig at gøre rede for det...
Indtil nu har jeg kun hørt EOD'er fra dig når bølgerne (som du ofte selv er skyld i) går højt... Jeg glæder mig til at blive overrasket, men med følgende udtalelse:
citat: ...og igen henfalde til ikke at læse eller besvare dine indlæg.
Så er mit håb ganske småt
|
|
Til toppen
|
|
|
#54187 - 27/11/2005 20:30
|
Anonym
Anonym
|
Hej AFA
Endnu et citat fra den side du henviste til:
citat: P52: Indeholder Johannes Evangelium 18.31-33+37-38
Dateret til år 125 e.kr. Blot 30 år efter Johannes skrev sit evangelium
Johannes evangeliet menes at være forfattet i Efesus - Og var altså udbredt i Ægypten blot 30 år efter
Det ældste bevarede papyrus fra det nye testamente nummer 52 fra Rylands bibilioteket indeholder:
Fem vers... Jeg gentager FEM vers af Johannes evangeliet. Næppe et utvetydigt tegn på at Johannes evangeliet var udbredt i Ægypten blot 30 år efter dets oprindelige nedskrivning. I bedste fald ønsketænkning, i værste fald forvanskning af fakta.
Yderligere kan det siges at ud af de 96 katalogiserede papyrus manuskripter der er bevaret til idag, indeholder 68 af dem 20 vers eller mindre. Kun 13 indeholder mere end 40 vers (altså en rettelse til det jeg sagde tidligere )
I tilfældet med Uncialerne (en særlig type skrift) så er 195 af de 299 bevarede manuskripter på mindre end 8 sider (svarende til ca. 4 A5 sider, hvis jeg er informeret korrekt)
Kopieret fra Wikipedia
citat: The style of the script is strongly Hadrian, which would suggest a date somewhere between 125 and 160 AD...
The significance of P52 rests on both its early date, and its geographic dispersal from the site of authorship. As the fragment is removed from the autograph by at least one step of transmission, the date of authorship for the Gospel of John must be as least a few years prior to the dating of P52. The location of the fragment in Egypt extends that time even further, allowing for the dispersal of the documents from the point of authorship and transmission to the point of discovery.
Unfortunately, P52 is not a valuable attestation to the form of John's Gospel extant at the time of the writing of the parchment. The fragment contains so few lines that it is not useful for comparison to later documents containing a more complete record of the work
Fremhævelsen er min... Det kunne tyde på at dine kilder har valgt den datering der var mest i den religiøse dagsordens tarv... Hvorfor mon?
Ændret af CloudHands (27/11/2005 20:32)
|
|
Til toppen
|
|
|
#54188 - 27/11/2005 20:34
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
|
Oeeh.... Undskyld, ved du overhovedet hvad du snakker om?
1: Eksistensen af Jesu person bevidnes OGSAA I DEN GRAD af kilder udenfor NT - bl.a. Svetonius...
2: Naar man undersoeger NT med samme briller som man undersoeger andre dokumenter fra oldtiden kommer man frem til at deres generelle trovaerdighed er meget, meget hoej - bl.a. fordi disciplene intet motiv har haft til at opfinde hele molevitten, og selv hvis de gjorde havde de nok bakket ud igen "when the going got tough" skal du se.. Mennesker for 2000 aar siden var IKKE dummere end vi er i dag - selvom vi har en kedelig tendens til at tro det..
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#54189 - 27/11/2005 20:37
Re: Viden - om Jesus og NT datering
|
Anonym
Anonym
|
citat: Dette sammen med at vi rent faktisk har manuskriptfragmenter der med meget stor sikkerhed kan dateres til ikke senere end år 50 (et Markus-fragtment fundet blandt Qumram-fundene) samt et Mattæus-fragtment der ligeledes med meget stor sikkerhed kan dateres til omkring eller begyndelsen af 50-årene, giver alt sammen et stærkt billede af troværdigheden og autenciteten af evangelieberetningerne Faldt lige over dette link (grundet en fejlindtastet søgning på google): Carsten Peter Thiede m.v., hvor bl.a. dette kan læses:
FRAGMENTERNE FRA HULE SYV I foråret 1972 meddelte den spanske papyrolog José O'Callaghan, at han havde identificeret flere af de gådefulde 16 fragmenter fra hule 7 i Qumran. Hulen med i alt 18 fragmenter var blevet opdaget i 1955. Det overraskende var, at disse fragmenter havde græske bogstaver, mens de kendte dødehavsruller ellers er skrevet på hebraisk og aramæisk. 11962 blev fragmenterne publiceret, og det blev angivet, at to af fragmenterne kunne henføres til den græske oversættelse af det Gamle Testamente. De øvrige fragmenter var og blev uidentificerede, indtil O'Callaghan efter resultatløs søgen i det græske Gamle Testamente og andre græsk-jødiske skrifter som en sidste udvej havde forsøgt sig med nogle opslag i en nytestamentlig konkordans. Det gav bonus, men rejste nye problemer: nytestamentlige skrifter hos essenerne ved det Døde Hav?
På dette sted er det på sin plads klart at adskille to problemstillinger. Den første er, om identificeringen er korrekt. Vi ved, at et betragteligt antal håndskrifter i året 68 blev gemt i nærheden af Qumran, og i sig selv er det ikke udelukket, at der på det tidspunkt har eksisteret nytestamentlige håndskrifter. Diskussionen koncentrerede sig fra begyndelsen af om fragmentet 7Q5, dvs. fragment nr. 5 fra hule 7. Det omfatter tyve bogstaver og bogstavrester fordelt på fem linjer. Af de 20 bogstaver er 10 fuldstændigt bevaret, 10 delvis, men det således at man meningsfyldt kan supplere dem, når man har identificeret teksten.
På en af linjerne står nnes", og siden 1962 havde man gættet på egennesen". På trods af flittig eftersøgning var det ikke lykkedes at finde en passende tekst, indtil O'Callaghan i det Nye Testamente stødte på muligheden Gennesaret". Dette navn og de øvrige, bogstaver passer til Mk 6,52-53, såfremt man fordeler teksten i disse vers på linjer af 20-23 bogstaver.
Tre punkter taler for denne identificering: den relativt sjældne bogstavkombination nnes", et mellemrum netop på overgangen mellem vers 52 og
53, hvor et nyt afsnit i Markusevangeliet begynder, og endelig de for Markus typiske kai' (og) som indledning til et nyt afsnit. Imidlertid er der også vanskeligheder. Efter kai" står hos Markus participiet diaperasantes", da de var kommet over", mens fragmentet udviser et ti"
Lydforskydningen d-t er imidlertid veldokumenteret i græsk fra nytestamentlig tid. Yderligere må man på grund af linjernes længde regne med, at de i alle Markushåndskrifter efter diaperasantes" følgende epi ten gen", (til) land" har manglet. Indholdsmæssigt er en sådan kortere læsemåde imidlertid ikke umulig. Desuden er man fra andre gammel- og nytestamentlige fragmenter som 7Q1, 7Q2 og P52 vant til at støde på nye læsemåder.
O'Callaghan fandt det også muligt at identificere andre fragmenter i det Nye Testamente. Han bestemte således 7Q6,1 som Mk 4,28 og 7Q8 som Jak 1,23-24. Vigtigere er i denne sammenhæng identificeringen af 7Q4,1-2 med 1. Tim 3,16-4,3. Her drejer det sig om 18 bogstaver fordelt på 6 linjer, hvoraf 15 bogstaver er velbevarede. Linjerne er fordelt på to fragmenter, og linjelængden lader sig bestemme til 27-31 bogstaver. Man må dog regne med fem afvigelser fra den senere kirkelige standardtekst. O'Callaghan har overbevisende imødegået de indvendinger, som i den til tider skarpe videnskabelige diskussion er blevet rettet mod hans identificering.
Omkring 1976 stilnede diskussionen af, og hele sagen syntes at skulle gå i glemmebogen. For en nytestamentlig ekseget kunne det også let synes uheldigt at gå ind for O'Callaghans identificering. Stilheden varede indtil 1984, hvor den tyske filolog - altså ikke en ekseget - Carsten Peter Thiede i tidsskriftet Biblica tog spørgsmålet op påny og efter et indgående studium tilsluttede sig O'Callaghans identificering af 7Q5 som værende identisk med Mk 6,52-53. To år senere tilsluttede han sig atter i sin bog Die älteste Evangelien-Handschrift? identificeringen af 7Q4,1-2 med 1. Tim. 3,16-4,3. Diskussionen er på denne måde kommet i gang igen, og O'Callaghan og Thiede er ikke blevet modbevist.
PAPYROLOGISKE PRINCIPPER På dette tidspunkt er det på sin plads at besinde sig på følgende grundprincipper i den papyrologiske forskning.
1. En fremlagt identificering kan ikke afvises blot på grundlag af, at visse bogstaver kun delvis kan læses eller kan tydes anderledes. Enhver identificering går nemlig ud fra de sikre bogstaver og andre sikre kendetegn. I tilfældet 7Q5 er det den sjældne bogstavkombination nnes" og mellemrummet, som passer præcis til grænsen mellem vers 52 og 53. Selv et ringe antal tydelige bogstaver i præcis rigtige positioner sikrer matematisk set en identificering. Med hensyn til de usikre bogstaver må den, der betvivler identificeringen, ikke kun fremhæve usikkerheden, men også påvise umuligheden af den foretagne supplering, hvilket ikke er helt nemt.
2. Nu til det væsentlige. En fremlagt identificering kan ikke afvises med det argument, at den er usandsynlig. Det er ikke nok at hævde usandsynligheden, man må bevise umuligheden f.eks. ved at vise, at fragmentet stammer fra en tid, hvor teksten slet ikke eksisterede endnu. Den, der ønsker at modbevise en identificering, er forpligtet til at foreslå en anden identificering, som passer lige så godt på de bevarede bogstaver. Alle, der siden 1972 har bestridt (O'Callaghans tese, har haft rigelig tid til med de mest moderne hjælpemidler at finde passende tekster. Det er ikke lykkedes, og antagelsen, at man lige netop i dette tilfælde skulle være stødt på ellers ukendte tekster, er ikke sandsynlig.
Her viser sig et grundlæggende problem. Videnskabsmænd, som ikke behøver at beskæftige sig med matematik og sandsynlighedsberegninger, forstår ikke rækkeviden af O'Callaghans kombinationer. Før denne papyrusforsker fandt på at se efter i Det nye Testamente, var 16 af de 18 fragmenter på trods af årelange eftersøgninger i den græsksprogede jødiske litteratur stumme". Opslaget i NT-konkordansen gav straks mulighed for at kombinere 9 af de gådefulde fragmenter med nytestamentlige tekster. Hvis det var muligt ni gange fejlagtigt at genfinde fragmenternes bogstaver i det Nye Testamente, så burde det ikke være umuligt at genfinde hver enkelt fragments bogstaver bare to steder i hele den bevarede græsksprogede jødiske litteratur. Dette er dog ikke sket. Ud fra en matematisk synsvinkel er allerede den dobbelte identificering af 7Q4 og 7Q5 et betragteligt argument. Hver eneste yderligere identificering styrker i dette tilfælde beviskraften.
Som nævnt er den første problemstilling, om man med papyrologisk-filologiske metoder kan identificere fragmenterne. Det er et tegn på manglende sprogvidenskabelig uddannelse, når så mange nytestamentlige eksegeter i deres stillingtagen til den fremlagte identificering har ladet sig påvirke af upassende sideblik til følgerne af identificeringen. Først med denne anden problemstilling, som bør adskilles strengt fra den første, kommer vi til spørgsmålet, om den fremlagte identificering har betydning for andre områder af den nytestamentlige videnskab - under forudsætning af at identificeringen er korrekt.
Såfremt identificeringen af fragmenterne i hule 7 viser sig at holde stik, vil det have vidtrækkende følger for beskæftigelsen med det Nye Testamente, frem for alt dateringen af de nytestamentlige skrifter. Den sædvanlige sendatering, som i de sidste 150 år er blevet stadig mere udbygget og har bidt sig godt fast, er som ovenfor beskrevet også på andre måder problematisk.
METODENS SEJR OVER VIDENSKAB OG SANDHED Når man skal forsøge at svare på spørgsmålet, hvorfor den herskende opfattelse så stædigt holder fast ved sendateringen, kommer man ikke uden om på ny at overveje visse grundspørgsmål.
Det af omfang ret begrænsede Nye Testamente er i nyere tid blevet så intensivt udforsket, at de enkelte undersøgelser nødvendigvis må indskrænke sig til stadig mindre tekstafsnit, synsvinkler og problemstillinger. Samtidig er sekundærlitteraturen uophørligt vokset og lægger stadig mere beslag på opmærksomheden. På den måde er overblikket og beherskelsen af naboområder som græsk-romersk litteratur, jødisk-hellenistisk litteratur, religionshistorie, kulturhistorie, arkæologi og patristisk videnskab gået tabt. Hvor mange nytestamentlige eksegeter er mon gennem deres uddannelse fortrolige med den klassiske filologis metoder?
Følgen heraf er blevet en ensidighed i udviklingen af den nytestamentlige analyse, således som bl.a. den klassiske filolog Olof Gigon har påpeget. Han har gjort opmærksom på, at det kritiske arbejde med antikke tekster, som blev udviklet af den klassiske filologi i anden halvdel af det 19. århundrede, i dette århundrede bliver vildtvoksende videreført af nytestamentlige eksegeter. I enhver tekstanalyse skal afsnit, sætninger og ord prøves i forhold til deres forudsætninger, deres sammenhæng og deres mening. I den klassiske filologi har man imidlertid lært ikke at drive analysen så vidt, at man taber helheden og dens funktion af syne. Uden at tabe det skarpe blik er man siden kommet bort fra overdrivelserne i Homerforskningen, der splittede digtene op i modstridende stykker, som blev tilskrevet hver sin forfatter. Man har indset, at variationer i udtryksmåden og i de tankemæssige associationer også har deres plads i et sammenhængende værk.
I og for sig kan man analytisk sønderdele en tekst, indtil den opløser sig i sine bestanddele. Det betyder imidlertid ikke, at den sønderdelte tekst nu virkelig ikke er andet end et mosaikarbejde. Forestillingen om en i form og indhold absolut ensartet sammenhæng som kriterium for en teksts affattelse er en illusion. Desuden kan man stille spørgsmålet, om der i grunden overhovedet findes eksempler på, at sammenflikningen af bittesmå bidder har resulteret i interessante tekster. De forskellige hypoteser om evangeliernes opståen bør efterprøves gennem en sammenligning med det, som vi ved om andre antikke skrifter. Det nye Testamente er godt nok sui generis, men dog ikke i enhver henseende så enestående, at man kan behandle det i et lukket rum. Ingen mosaik, som er sit navn værd, er opstået af sammenblandede småsten, men må som kunstværk fra begyndelsen af være skabt med mening og hensigt som et hele.
Man må derfor sætte spørgsmålstegn ved, om der ved begyndelsen af evangeliernes opståen overhovedet har eksisteret fuldstændig frie og ukontrolleret omkringløbende traditionselementer, som først efterhånden fandt sammen. Og hvordan skal man overhovedet forestille sig en sådan proces? Det er vel ikke noget tilfælde, at vi har fire evangelier - som aldrig er blevet sat op mod hinanden men ingen brudstykker af evangelier. Antallet af adspredte Jesu-ord er påfaldende ringe.
Til forskel fra den fragmenterende formhistorie forsøger den redaktionshistoriske skole at finde ud af, hvordan evangeliernes redaktører i en kompliceret vekselvirkning af indbyrdes afhængighed og teologiske" hensigter har formet og ordnet afsnit og sætninger. Men hvordan skal man i praksis forestille sig en sådan evangelists" arbejdsmåde? Konkordanser og hulkort fandtes ikke. Og atter må man spørge sig selv: hvor findes lignende tilfælde i den antikke litteratur? Fremfor alt fjerner analysen sig gennem en sådan metode fra det, som dengang og nu har gjort evangelierne troværdige. Intention og evidens går tabt. Med et ord fra Nietzsche kan man sige, at der også findes en metodens sejr over videnskaben og sandheden.
KRISTENDOMMEN SOM HISTORISK FÆNOMEN Sendateringen af de nytestamentlige skrifter hænger også sammen med en udbredt teori om de første generationers kristendom. Man går ud fra, at det hele begyndte med forskellige selvstændige og modstridende opfattelser af Jesu liv og lære. Følgen heraf blev forskellige former for menigheder med hensyn til tro og organisation: Jødekristendom, hellenistisk jødekristendom, hedningekristendom, paulinsk kristendom, johannæisk kristendom. Dertil kommer så de forskellige Jesusbilleder, præget af de valgte kristologiske titler: messias (Kristus), k3~os, Guds søn, menneskesøn, frelser. Efterhånden skal de mange forskellige tros- og menighedsformer være flydt sammen,begyndende med Lukasskriftrnes og pastoralbrevenes tidlige katolicisme (Frühkatholizismus) og mundende ud i det andet århundredes kirke.
Historisk set er dette billede imidlertid ikke sandsynligt. Vi ved fra andre kilder, hvor hurtigt kristendommen udbredtes. Den kristne kirke ville i løbet af tre århundreder aldrig have gennemtrængt romerriget og opnået en førerrolle, hvis den ikke fra begyndelsen af var blevet opfattet som en i sin helhed bevidst homogen bevægelse med et entydigt budskab. Der er intet, som vidner om, at rejsende i den antikke middelhavsverden og dem var der mange af - i de forskellige provinser og lande har truffet på forskellige former for kristendom og således også eventuelt har befundet sig i en personlig valgsituation. Kun den indre enhed i tro og udtryksformer kan forklare den hurtige og overalt identitetsbevidste udbredelse af kristendommen. Også her viser det sig, at man skal være forsigtig i sin tekstanalyse. Intention og identitet lader sig ikke uden videre aflæse af variationer i de enkelte tekstafsnits overflade.
Blandt argumenterne, som stiller spørgsmålstegn ved sendateringen af evangelierne, er vel frem for alt den dynamik i kristendommens udbredelse allerede i den første generation, som man kun altfor lidt har tænkt over. At der skulle have eksisteret menigheder, som i deres tro og deres sammenkomster har kunnet nøjes med et kort kerygma", er en virkelighedsfjern illusion. Intet fornuftigt menneske ville have bekendt sig til en messias Jesus uden at have fået udførlige beretninger om denne mands liv og lære. Den mundtlige evangelietradition" havde uden tvivl grundlæggende betydning. Men hvordan kunne denne traditions indhold gøres nærværende i stadig flere nye menigheder? Man kunne ikke uden videre forstørre antallet af mundtlige traditionsbærere. Den skriftlige nedfældelse af traditionen var en nødvendighed.
Det er også tankevækkende, at det på trods af 200 års arbejde ikke er lykkedes at nå til nogen enighed med hensyn til de synoptiske evangeliers indbyrdes forhold. Evangeliernes opståen var ganske givet en mere kompliceret og hurtigere proces, end vi tidligere har forestillet os. Kaosfysikken og måske langt mere omvæltningerne i Østeuropa har på det seneste belært os om, at nye mønstre kan opstå forbløffende hurtigt. Personligt har også Mozartjubilæet åbnet mine øjne for, hvad en menneskelig hjerne under de rette forudsætninger kan magte. Dette lader sig imidlertid ikke gentage ved et hvilketsomhelst almindeligt skrivebord.
LITTERATUR: Harald Riesenfeld: Neues Licht auf die Entstehung der Evangelien. Fra: Bernhard Mayer (red.): Christen und Christliches in Qumran? (Eichstätter Studien. Neue Folge XXXII) Regensburg 1992 (heri alle henvisninger s.177-94).
C.P. Thiede: Die älteste Evangelien-Handschrift? 2. opl. Wuppertal 1990. (Også på engelsk: TheEarliest Gospel Manuscript. Exeter 1990.) 0. Gigon: Erwägungen eines Altphilologen zum Neuen Testament. Basel 1972.
Harald Riesenfeld er professor emeritus ved Uppsala Universitet og en internationalt anerkendt nytestamentlig ekseget. Han var en af hovedkræfterne bag den nye svenske oversættelse af Nye Testamente.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54190 - 27/11/2005 20:39
|
Bruger
|
Der findes ca. 22.000 afskrifter af NT fra oldtiden - som stort set alle siger stort set praecis det samme. De faa forskelle der er bunder mestendels i forskellig placering af punktummer og kommaer = paa ingen som helst maade vigtig for selve budskabet... De begivenheder NT omtaler er dermed de bedste bevidnede i oldtidshistorien overhovedet - med Odyseen paa andenpladsen LAAAANGT efter med kun lige knap 700.
Selvfoelgelig er antallet af afskrifter ikke det eneste sandhedskriterium! Men det er helt klart et vigtigt et...
|
|
Til toppen
|
|
|
#54191 - 27/11/2005 20:46
|
Bruger
|
Maa indroemme at jeg ikke kan se problemet i at der for mestendels er tale om enten boeger for sig eller brudstykker af boeger, saa laenge TEKSTERNES INDHOLD forbliver det samme - hvilket er tilfaeldet... At kanonprocessen foerst blev endegyldigt faerdiggjort engang op i det 4. aarhundrede kan jeg samtidig heller ikke se har relevans. Og slutteligt er antallet af afskrifter ikke det eneste argument for NT's trovaerdighed - men det er dog stadig et argument!
|
|
Til toppen
|
|
|
#54192 - 27/11/2005 20:47
|
Anonym
Anonym
|
Jeg citerer fra Netmissionærens Debatvejledning HERcitat: # Kopier ikke lange tekster Hvis du har fundet en artikel, som du gerne vil diskutere, kan du henvise til den med et link. Lad være med at kopiere hele artiklen ind i dit indlæg. Dels fylder sådanne artikler en masse, og dels kan der opstå problemer med loven om ophavsret.
på forhånd tak AFA
|
|
Til toppen
|
|
|
#54193 - 27/11/2005 21:00
|
Bruger
|
Bare LIIGE en lille ting  Jeg anser det for meget usandsynligt at ApG. er skrevet efter aar 62 hvor (mener jeg) Peter bliver martyr, nu hvor Lukas goer et nummer ud af at omtale en "mindre" kristen leders, Stefanus', martyrium.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54194 - 27/11/2005 21:07
[Re: JesusFreakDK]
|
Anonym
Anonym
|
citat: Bare LIIGE en lille ting 
Jeg anser det for meget usandsynligt at ApG. er skrevet efter aar 62 hvor (mener jeg) Peter bliver martyr, nu hvor Lukas goer et nummer ud af at omtale en "mindre" kristen leders, Stefanus', martyrium. Jeg vil slet IKKE argumentere imod dit synspunkt! Ap.g. er med meget stor sandsynlighed skrevet før både Paulus og Peters matyrium.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54195 - 27/11/2005 21:07
|
Anonym
Anonym
|
Hej Jesusfreak citat: Maa indroemme at jeg ikke kan se problemet i at der for mestendels er tale om enten boeger for sig eller brudstykker af boeger, saa laenge TEKSTERNES INDHOLD forbliver det samme - hvilket er tilfaeldet... At kanonprocessen foerst blev endegyldigt faerdiggjort engang op i det 4. aarhundrede kan jeg samtidig heller ikke se har relevans. Og slutteligt er antallet af afskrifter ikke det eneste argument for NT's trovaerdighed - men det er dog stadig et argument!
Udgangspunktet for mine indlæg var følgende fra Kristinas indlæg:
citat: Julius Cæsar skrev en bog »De galliske krige« omkring 50 år, før Jesus blev født. Vi har ikke den originale bog, men 9-10 kopier, og den tidligste blev skrevet omkring 900 år efter originalen!
Der er til sammenligning tusindvis af skrifter med Det Nye Testamentes bøger!
HER
Og senere Taus indlæg:
citat: Jeg lærte på et ALPHAkursus, at der findes tusinder af dokumentstykker med NT på. Titusinder faktisk. Det betyder, at NT skulle være bedre dokumenteret end samtidige kendte mennesker som fx. Cæsar, som I to nævner.
Er det så helt forkert, hvad ALPHAkurset lærer sine deltagere?
Som kan læses HER
Men du har fuldstændig ret i at antallet af afskrifter ikke er det eneste argument for det nye testamentes troværdighed (hvis man da i noget stræk af fantasien kan få antallet af afskrifter til at være et godt argument for bibelens troværdighed... En løgn kopieret 30.000 gange er stadig en løgn ), men nu var det bare det der var tale om her.
citat: saa laenge TEKSTERNES INDHOLD forbliver det samme - hvilket [IKKE] er tilfaeldet...
Tilføjelsen er min...
Hvis du vil have en uddybende forklaring, så bare sig til
|
|
Til toppen
|
|
|
#54196 - 27/11/2005 21:10
|
Anonym
Anonym
|
Hej JesusFreak citat: Der findes ca. 22.000 afskrifter af NT fra oldtiden - som stort set alle siger stort set praecis det samme. De faa forskelle der er bunder mestendels i forskellig placering af punktummer og kommaer = paa ingen som helst maade vigtig for selve budskabet...
Iøvrigt før end at jeg kaster mig ud i en længere udredning som du med et religiøst træk på skuldrene kan afvise alene fordi du ikke er enig med resultatet, så kunne det være interessant at høre hvem dine kilder er... Bare så jeg ved hvem jeg kæmper imod 
Konkrete henvisninger til bøger eller internetsider modtages med kyshånd.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54197 - 27/11/2005 21:35
|
Anonym
Anonym
|
Hej AFA citat: Man må derfor sætte spørgsmålstegn ved, om der ved begyndelsen af evangeliernes opståen overhovedet har eksisteret fuldstændig frie og ukontrolleret omkringløbende traditionselementer, som først efterhånden fandt sammen. Og hvordan skal man overhovedet forestille sig en sådan proces? Det er vel ikke noget tilfælde, at vi har fire evangelier - som aldrig er blevet sat op mod hinanden men ingen brudstykker af evangelier. Antallet af adspredte Jesu-ord er påfaldende ringe.
Dette citat fra dine copy/pastede artikler er tyder på at forfatteren skaber en stråmand.
Jeg har på intet tidspunkt i min søgen stødt på bibelkritikere og historikere som har haft et så forenklet syn på bibel og historieforskning.
Jeg siger det alene fordi din udtrykte holdning til kritikere som ikke lige er enige med dig i din tro og overbevisning ofte får et ordentligt fur ved enhver given lejlighed.
Det er ærgeligt og lidt dumt, hvis det er den slags der er med til at forme dit billede af mange (størstedelen) af de mennesker der bruger tid på at studerer dette...
Men jeg kan jo tage fejl
|
|
Til toppen
|
|
|
#54198 - 27/11/2005 21:48
|
Anonym
Anonym
|
citat: Men jeg kan jo tage fejl Det gør du jo som regel når dialogen handler om Bibelen og kristentroen
|
|
Til toppen
|
|
|
#54199 - 27/11/2005 21:55
|
Anonym
Anonym
|
Og jeg som ellers gik og troede at du: citat: igen henfalde til ikke at læse eller besvare dine indlæg.
Så meget for åndens frugt tålmodighed
|
|
Til toppen
|
|
|
#54200 - 27/11/2005 21:58
|
Anonym
Anonym
|
citat: Så meget for åndens frugt tålmodighed De af os der ikke tager fejl, begår jo af og til fejl
|
|
Til toppen
|
|
|
#54201 - 27/11/2005 22:22
|
Anonym
Anonym
|
Hej AFA citat: Det gør du jo som regel [tager fejl] når dialogen handler om Bibelen og kristentroen
Så kunne du måske for en gangs skyld gøre en indsats for at fortælle mig hvor jeg tager fejl og ikke mindst hvorfor...
Så vidende du er, burde det jo være en smal sag...
|
|
Til toppen
|
|
|
#54202 - 27/11/2005 22:32
|
Anonym
Anonym
|
citat: HejSå vidende du er, burde det jo være en smal sag... Min erfaring siger mig, at udvbeksling af alt andet end banaliteter ender galt, så det må jeg hellere afstå fra, nu da tonelejet trods alt er styret af lidt humor.
Glædelig jul og godt nytår.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54203 - 27/11/2005 22:56
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej AFA,
jeg roste CH for hans grundighed, og ikke fordi jeg mente, at han havde ret i, at Bibelen ikke er troværdig. Jeg mener stadig, at selvom NT ikke findes i intakte kopier eller i mange tusinde eksemplarer fra datiden, så er det troværdigt. Troværdigheden står og falder ikke med, om der findes mange eller få kopier. Jeg ved ikke, hvorfor man fra kristen side altid siger, at fordi der findes mange kopier, så er NT troværdigt. Sandheden er da sand, om der så ingen kopier fandtes mere. De kunne jo være gået tabt allesammen.
Jeg ved heller ikke, hvorfor ateisterne har det med at antage, at fordi der ikke findes utallige kopier af NT, så er det lig med, at NT er utroværdigt.
Mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54204 - 27/11/2005 23:32
|
Bruger
|
TIL.....
|
|
Til toppen
|
|
|
#54205 - 28/11/2005 00:01
|
Bruger
Reg.: 24/09/2004
|
Hej Zaphod. Tak for dit udførlige indlæg. Nu er det, at debatten bliver spændende ... Jeg vil ikke kommentere på det hele, blot komme med nogle generelle kommentarer. citat: Ingen historiker ville med den viden behandle det nye testamente som én bog.
Heller ingen seriøs kristen forsker ville behandle NT som en bog, men derimod som en samling af skrifter. Ikke desto mindre må man fastholde den indre sammenhæng, som tydeligt kommer til udtryk når man læser disse skrifter. Der er ingen tvivl om at det bunder i den samme tradition: apostlenes lære.
Nå, men lidt om tekstkritik: Når man læser et græsk Ny Testamente (NT) så medfølger der et tekstkritisk apparat nederst på hver side. Der står noteret når der er en variation i de vigtigste afskrifter(dvs. de mest pålidelige og ældste afskrifter). Ved at kigge i et græsk Ny Testamente kan man altså få et overblik over omfanget af variationer i teksten. Det generelle billede er tydeligt:
Variationer i mening i teksten er ikke hyppige!
Langt størstedelen af variationerne har ingen betydning for meningen. Det kan være stavemåder, former af verber, benyttelse af en anden term med samme betydning, forkert orddeling, ordrækkefølge etc.
Den tekst, som findes i det græske NT er meget sikker, og der hvor den ikke er, så fremgår det tydeligt af det kritiske apparat til teksten.
Hvad angår tekstfund, så kan man ikke uden videre på baggrund af antallet af tekster der er enige sige, at den originale tekst må have været som den variation hvor der er flest. Det skyldes at afskrifter kan være indbyrdes afhængige. Man deler derfor tekstvarianter op i teksttyper. En teksttype er altså en enighed i læsemåde, som ofte er geografisk bestemt. En teksttype er sandsynligvis opstået omkring et vigtigt centrum (fx byzans, Alexandria, Cæsarea etc). Den tekst, som bliver brugt i sådanne centre har naturligvis en tendens til at brede sig udfra dette område. Derfor kan man dele den enorme mængde af tekstafsnit ind i grupper og holde disse grupper op imod hinanden.
Dog vil nogle skrifter udskille sig særligt enten pga. en meget tidlig datering, omfanget af skriftet, eller på anden måde pålideligheden af skriftet. Derfor er der nogle manuskripter, som man betegner som særligt vigtige i fastsættelsen af den oprindelige tekst.
Et tænkt eksempel:
500 tekster siger: "Jesusnet er en fed side".
10 tekster siger: "Jesusnet er en spændende side".
Blot udfra antallet kan man ikke slutte, at den første tekstvariant er den mest sandsynlige hvis der er tale om at de 500 tekster er fra samme type mens de 10 er uafhængige, dvs. fra flere forskellige typer.
Når man lister en masse tal op, så siger det i virkeligheden ikke synderligt meget hverken for eller imod noget. Det vigtige er pålideligheden og uafhængigheden af disse tekster.
citat: Bortset fra de 3 uncialer (codex bla bla bla, som nævnt nedenfor) så er de fleste af disse 56 hele manuskripter fra det 9. århundrede og fremefter...
Jeg ved ikke helt hvilke 56 manuskripter du tænker på, men mange af de vigtigste manuskripter er langt ældre (og du påpegede også selv at det ikke er så vigtigt at se på NT som helhed. Derimod må man beskæftige sig med hvert enkelt skrift for sig selv som var det tekster der stod for sig selv. Mange af tekstfragmenterne er enkelte skrifter eller dele af skrifter).
Sinaiticus er ikke fra 5. årh., men fra 4.årh. Ligeledes er Alexandrinus, vaticanus og mange flere af majusklerne fra 4-6. årh. Det er ikke korrekt, at betegne de store og vigtige manuskripter som senere end 9. årh.
citat: Spørgsmålet er om det er i den kristnes interesse at fremføre det som om at det nye testamente har nogen som helst særstatus på dette punkt, for det er vitterligt ikke tilfældet.
Jeg ved ikke om jeg vil give noget nogen særstatus. Det tror jeg ikke jeg vil al den stund antallet ikke er det mest afgørende. Men jeg vil fastholde, at NT er yderst godt dokumenteret, samt huske på, at der er konsensus blandt forskere om at evangelierne (altså de oprindelige, som vi ikke har i original version) er fra 1. årh (omend dateringerne varierer). Peter og Paulus døde i 60'erne, Johannes i 90'erne, så der er ingen grund til at tro, at skrifterne ikke stammer fra apostlene selv (man kan så vælge at tro, at de bevidst eller ubevidst har fordrejet sandheden; det er og bliver et spørgsmål om tro).
citat: Af de næsten 8000 vers der er i det nye testamente, så er der variante fragmenter til næsten 3000 af dem. Hvilket betyder at der næsten er 40% af de tusindvis af fragmenter, som fortæller en anden historie end "originalen"*.
Men du nævner ikke karakteren af disse varianter (dem som jeg nævnte). Der er sjældent tale om meningsforstyrrende variationer. Desuden må derforegå en vurdering af troværdigheden og præcisionen i overleveringen når man vurderer et fragment. Man kan ikke putte alle fragmenter i en kasse, derefter påvise, at nogen af dem varierer fra de andre, hvorefter man afviser hele kassen som pålidelig. Nogle af dokumenterne er yderst pålidelige.
Jeg formoder, at fx en variant, som kun er kendt fra et eneste fragment (ud af mange hundrede/tusinde) er talt med i denne opregning. Derfor giver denne opregning et fordrejet billede af den enighed som eksisterer blandt alle andre dokumenter. Jeg vil gætte på, at der i de 3000 vers, som du omtaler, kun er tvivlstilfælde i ganske få af dem om, hvordan den oprindelige tekst har lydt.
Jeg vil fastholde, at varianterne i langt de fleste tilfælde er ubetydelige (jf. min liste over de hyppigste typer af variationer). Altså: om der står et "og" i begyndelsen af en sætning eller ej, gør ikke den store forskel i betydningen. Det er på dette niveau vi bevæger os.
Nå, ikke mere fra mig for denne gang. G'nat til alle.
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54206 - 28/11/2005 00:25
|
Bruger
|
Hvordan er du så efter din vurdering nået frem til din datering, som hedder "ca. 64-65 måske 66-67".
Jeg vil kraftigt advare mod at udvælge den tidligste datering bare for at få det til at se flot ud. De fleste af dine dateringer er 5-20 år tidligere end den normale margen, som bliver argumenteret af forskere.
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54207 - 28/11/2005 00:39
[Re: søgende]
|
Anonym
Anonym
|
citat: Hvordan er du så efter din vurdering nået frem til din datering, som hedder "ca. 64-65 måske 66-67".
Jeg vil kraftigt advare mod at udvælge den tidligste datering bare for at få det til at se flot ud. De fleste af dine dateringer er 5-20 år tidligere end den normale margen, som bliver argumenteret af forskere. Jeg foretog blot et hurtigt opslag ang Lukas og Ap.g. og fik ikke i farten afstemt med f.eks. årstal for Peters og Paulus martyrium. Disse to hændelser er også vigtige i forbindelse med dateringen af disse to skrifter. Jeg har ikke lige tjekket op på Peters matyrium, men med Paulus sættes det ofte til 64-67.
Mange af "de gængse dateringer" som bliver argumenteret af især ateistiske/liberalteologiske forskere er meget ofte fastsat ud fra et yderst tyndt argumentationsmateriale, der ikke har særlig megen faktuel viden at bygge på.
De dateringer der støtter sig meget til den ældgamle tradition helt tilbage fra urkirkens og oldkirkens tid, viser sig stort set altid at være dem der har størst opbakning fra de tilgængelige kilder m.v., og som - ikke overraskende - også viser de generelt tidligste dateringer.
Jeg er enig i, at det ikke gælder om blot at få de tidligste dateringer. Det gælder om at få fat i de dateringer der bedst finder støtte i den ældste tradition og de ældste kilder m.v. Og det vil som allerede nævnt, for NT's vedkommende ofte give de tidligste dateringer.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54208 - 28/11/2005 00:43
|
Bruger
|
Med "forskere" mente jeg ikke blot liberalteologiske forskere, men især konservative forskere.
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54209 - 28/11/2005 01:08
|
Bruger
|
citat: Jeg har på intet tidspunkt i min søgen stødt på bibelkritikere og historikere som har haft et så forenklet syn på bibel og historieforskning.
Tror det kommer lidt an på hvad man mener med "fuldstændig frie og ukontrolleret omkringløbende traditionselementer, som først efterhånden fandt sammen". De uhæmmede historisk-kritiske arbejder er de senere år blevet bombet sønder og sammen fra mange fronter i den erkendelse, at det er et umuligt projekt at pille en tekst fra hinanden på den måde 2000 år senere. Der er kommet meget større erkendelse af, at teksterne er litterære helheder.
Men jeg er da ganske enig i, at artiklens forfatter forenkler groft på nogle punkter.
Hvor mener du - i det citat, du fremhævede - at forenklingen kommer til udtryk? Hvilken del af det og hvorfor?
Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54210 - 28/11/2005 08:32
|
Anonym
Anonym
|
Hej Tau o.a. citat: Jeg ved heller ikke, hvorfor ateisterne har det med at antage, at fordi der ikke findes utallige kopier af NT, så er det lig med, at NT er utroværdigt.
Det mener jeg heller ikke ateisterne har det med at antage 
Ofte så begynder diskussionen med at den kristne, sådan som både Krisitina og din alphavært gjorde, påstår at der er en overvældende mængde skriftlige overleveringer af det nye testamente, som overgår alle andre antikke litterære værker.
Hvilket kun er sandt, hvis man betragter hele bibelen som én bog, hvilket ville være ganske løgnagtigt at gøre.
Den eneste grund til at jeg begyndte at deltage i diskussionen var fordi jeg kunne se at argumentationen var fejlagtig og jeg ville bibringe diskussionen en anden og mere realistisk vinkel...
Det er muligt at det ikke er alle kristne der gør brug af dette argument, det gør jeg mig slet ikke til dommer over, men jeg har hørt det nok gange fra kristen mund til at mene at det er en ret sejlivet myte, at antallet af bevarede skrifter i nogen som helst grad låner troværdighed til den historie de gerne vil tro på.
Hvad du, AFA, Kristina o.a. tror er for så vidt irrelevant i forhold til diskussionens centrum: Påstanden om at der er 5000+ bevarede skriftfragmenter af det nye testamente set i forhold til det næstmest veldokumenterede skrift Homer "Illiaden" eller som Kristina i sin tid trak frem Cæsars "De Galliske Krige". Hvilket, som jeg har påperget, er en noget lemfældig omgang med fakta...
Det er talgymnastik når det er uskønnest
|
|
Til toppen
|
|
|
#54211 - 28/11/2005 10:53
|
Bruger
|
citat: Ofte så begynder diskussionen med at den kristne, sådan som både Krisitina og din alphavært gjorde, påstår at der er en overvældende mængde skriftlige overleveringer af det nye testamente, som overgår alle andre antikke litterære værker.
Hvilket kun er sandt, hvis man betragter hele bibelen som én bog, hvilket ville være ganske løgnagtigt at gøre.
Uden at have kendskab til tallene, så påstod du selv, at Illiaden var dårligere dokumenteret end Paulus' skrifter her.. Har jeg misforstået noget her?
citat: Hvad du, AFA, Kristina o.a. tror er for så vidt irrelevant i forhold til diskussionens centrum: Påstanden om at der er 5000+ bevarede skriftfragmenter af det nye testamente set i forhold til det næstmest veldokumenterede skrift Homer "Illiaden" eller som Kristina i sin tid trak frem Cæsars "De Galliske Krige". Hvilket, som jeg har påperget, er en noget lemfældig omgang med fakta...
De galliske Krige: 9 kopier. Apg: 573 kopier
Selvom jeg ikke hænger mig i tal, så virker dette (hvis tallene passer) dog alligevel lidt overvældende.
Jeg synes iøvrigt ikke det er mere lemfældig omgang med fakta end at påstå, at der er variante fragmenter til 3000 ud af NT's 8000 vers, derefter regne det ud til 40% og konkludere, at disse 40% fortæller "en anden historie end originalen".
DET er ganske lemfældig omgang med fakta og ekstrem grov forenkling og forvanskning af virkeligheden. 
Har du iøvrigt ikke nogle tilsvarende tal for de 4 evangelier? Jeg undrer mig over, at de ikke er nævnt i dit indlæg skønt det er de vigtigste vidnesbyrd om Jesus.
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54214 - 28/11/2005 11:26
|
Anonym
Anonym
|
citat: P.S. Det kan nok også debatteres om NT overhovedet er en uafhængig kilde. Jamen ud fra det, så findes der næppe nogen uafhængig kilde til noget som helst overhovedet!
Godt vi fik det på plads.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54215 - 28/11/2005 11:33
|
Anonym
Anonym
|
citat: Jeg synes iøvrigt ikke det er mere lemfældig omgang med fakta end at påstå, at der er variante fragmenter til 3000 ud af NT's 8000 vers, derefter regne det ud til 40% og konkludere, at disse 40% fortæller "en anden historie end originalen".
DET er ganske lemfældig omgang med fakta og ekstrem grov forenkling og forvanskning af virkeligheden.  Fakta er, at der er forbavsende få variante læsemåder med reelle meningsforskydende ordlyd.
Og det er også fakta at der findes et meget stort antal manuskriptfragtmenter, der sammen med de titusindvis af NT-citater hos de tidligste kristne forfattere, er mere end rigeligt med materiale til at kunne fastslå teksternes troværdighed og autencitet og historicitet.
Stort set alle ateisternes og liberalteologernes fantasifulde stråmandsargumenter er for længst manet i jorder som det de er: fantasifulde konstruerede stråmænd.
Man kan næppe kalde ateisters og liberalteologers bibelforskning for saglig videnskab, da den på de fleste punkter soleklart forbryder sig mod al god videnskabsskik ved stort set kun at bygge på formodninger og fantasier uden reel hold i noget troværdigt kildemateriale.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54216 - 28/11/2005 11:33
|
Bruger
|
Du finder de fragmenter, som er tættest på begivenhederne i tid. Dermed har fået indkredset tiden for skriftets oprindelse.
Ellers bruger du FØRST interne data (dvs. i skriftet selv) til at bestemme forfatter. De interne data vægter højest i bedømmelsen. Er de mangelfulde går du DERNÆST til eksterne vidnesbyrd, men stadig intertestamentalske (eksterne fordi man ikke skal se Bibelen eller NT som en bog i sig selv - slet ikke på dette tidspunkt i historien). Her kan man oftest finde hjælp til at bestemme forfatterspørgsmål. DEREFTER går man til eksterne vidnesbyrd (kirkefædre etc), hvor de tidligste selvfølgelig tæller mest.
På den måse kan man med ret stor sikkerhed bestemme forfatterspørgsmål i de fleste af NT's tilfælde og dermed også få et billede af den person som affattede skriftet. Det giver vigtig information om baggrund, oprindelse og kontekst, som bl.a. kan bruges i eksegesen, dvs. fortolkningen af skriftet.
Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54217 - 28/11/2005 11:39
|
Bruger
|
Det var ikke helt det, jeg mente. Når nu der er hundreder af uafhængige kilder til Cæsar, og to til Jesus, hvordan kan man så påstå at Jesus er den bedst dokumenterede person i verden?
-Z
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#54218 - 28/11/2005 11:45
|
Bruger
|
Jeg ved ikke lige hvilke 2 du tænker på, så jeg det kan jeg ikke svare på.
Jeg kan umiddelbart komme i tanke om 27. Derudover kommer vidnesbyrd fra jødisk hold og senere de første kirkefædre.
Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54219 - 28/11/2005 11:55
|
Bruger
|
NT og Testimonium Flavianum.
-Z
|
|
Til toppen
|
|
|
#54220 - 28/11/2005 12:03
|
Anonym
Anonym
|
Hej Søren citat: Du finder de fragmenter, som er tættest på begivenhederne i tid. Dermed har fået indkredset tiden for skriftets oprindelse.
Ellers bruger du FØRST interne data (dvs. i skriftet selv) til at bestemme forfatter. De interne data vægter højest i bedømmelsen. Er de mangelfulde går du DERNÆST til eksterne vidnesbyrd, men stadig intertestamentalske (eksterne fordi man ikke skal se Bibelen eller NT som en bog i sig selv - slet ikke på dette tidspunkt i historien). Her kan man oftest finde hjælp til at bestemme forfatterspørgsmål. DEREFTER går man til eksterne vidnesbyrd (kirkefædre etc), hvor de tidligste selvfølgelig tæller mest.
På den måse kan man med ret stor sikkerhed bestemme forfatterspørgsmål i de fleste af NT's tilfælde og dermed også få et billede af den person som affattede skriftet. Det giver vigtig information om baggrund, oprindelse og kontekst, som bl.a. kan bruges i eksegesen, dvs. fortolkningen af skriftet.
Her fik dette spændende emne skåret ind til benet, så metodikken i forfatter- og dateringssprøgsmål kommer til at stå meget klart og tydeligt.
Tak for det.
Og netop denne metodik er en stærk støtte til de klassiske og konservative konklussioner om forfatter- og dateringsforskningen og dets resultater.
Metodikken giver ikke megen støtte til den moderne revitionistiske forskningsopfattelse, der som udgangspunkt synes at have det som grundlag at det meste omkring Bibelen, og ikke mindst NT, er senere tiders tildigtninger. Med andre ord: det meste af NT er et stort bedragerisk falskneri der intet hold har i virkelighedens verden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54221 - 28/11/2005 12:13
|
Anonym
Anonym
|
citat: NT og Testimonium Flavianum. NT er 27 selvstændige skrifter med adskillige forfattere, skrevet over en periode på 40-50 år.
Det er bemærkelsesværdigt at ateister og liberalteologer hele tiden hopper frem og tilbage mellem at betragte NT som 27 selvstændige skrifter og ét enkelt samlet skrift, alt efter hvad man vil argumentere for og imod!
Og så snart man finder kilder helt uafhængige af NT og kristne, sættes der store kræfter ind på at postulere det som bevidst kristen tildigtning og forfalskning længe efter den oprindelige forfatters død.
Der er næsten ingen grænser for den fantasi der sættes i drift til opstillelsen og ernæringen af sådanne stråmændskonstruktioner.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54223 - 28/11/2005 12:31
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
|
AFA skrev: citat: Man kan næppe kalde ateisters og liberalteologers bibelforskning for saglig videnskab, da den på de fleste punkter soleklart forbryder sig mod al god videnskabsskik ved stort set kun at bygge på formodninger og fantasier uden reel hold i noget troværdigt kildemateriale.
Din viden om og holdning til videnskabelighed gør dette udsagn rungende tomt. Jeg stoler ikke en milimeter på din evne til at afgøre, hvad der er videnskabeligt eller ej, og jeg håber sandelig heller ikke at andre gør. De kilder du før har præsenteret os for har i høj grad været utroværdige, manipulative, forenklede eller ganske enkelt forkerte - og du fifler tit rundt med blandt andet dateringer for at kunne hævde den tidligst nævnte. Du argumenterer aldrig herfor.
Nok sagt.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#54224 - 28/11/2005 12:35
|
Bruger
|
citat: Der er mig bekendt én sådan kilde (Josephus Flavianus) og det er hinsides tvivl at der er indsat en forfalskning i hans tekst, der tillægger Jesus guddommelig status. Josephus omtaler tilsyneladende Jesus, men i og med hele hans projekt gik ud på at få sin kejser til at se ud som jødernes messias har han næppe peget på Jesus som værende denne.
Tror måske du har misforstet Jesephus. Han er ikke jødeKRISTEN. Derimod omtaler han Jesus og de kristne fra et jødisk synspunkt og argumenterer derfor IMOD at Jesus skulle være messias eller guddommelig. Derfor er det også helt tydeligt, at der er tale om en forfalskning hvis Josephus' tildeler Josephus guddommelig status.
Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54225 - 28/11/2005 12:41
|
Anonym
Anonym
|
Hej Søgende citat: Uden at have kendskab til tallene, så påstod du selv, at Illiaden var dårligere dokumenteret end Paulus' skrifter her.. Har jeg misforstået noget her?
Nej du har som sådan ikke misforstået noget... Når jeg har lidt mere tid, så skal jeg nok uddybe.
Det er dog vigtigt at understrege at det er Paulus samlede breve og ikke hver for sig.
citat: Selvom jeg ikke hænger mig i tal, så virker dette (hvis tallene passer) dog alligevel lidt overvældende.
Overvældende ville jeg ikke kalde det. Det er jo ikke nogen signifikant mængde, med mindre at man er ansporet (evt. religiøst) til at læse det som sådan.
Iøvrigt så går min modargumentation jo ikke på at der ikke er mange overleverede fragmenter af det nye testamente, men derimod på det ikke er en særlig hensigtsmæssig måde at drive talgymnastik på bare at lægge antallet af alle bevarede fragmenter (5000+ på original sproget) sammen for hele det nye testamente og så at holde det op mod f.eks. "Illiaden"s 650... Det er bare ikke god stil og det var i bund og grund det jeg modsatte mig.
citat: Jeg synes iøvrigt ikke det er mere lemfældig omgang med fakta end at påstå, at der er variante fragmenter til 3000 ud af NT's 8000 vers, derefter regne det ud til 40% og konkludere, at disse 40% fortæller "en anden historie end originalen".
Ja jeg er ked af at jeg ikke kom med nogle mellemregninger, men det tager et stykke tid at strukturere al den information... Når jeg har adgang til mine bøger og min egen computer (sidder på min skole nu), så skal jeg nok bringe noget mere 
Udregningen sker nogenlunde som følger, så vidt jeg husker...
Der er i alt ca. 8000 (7800 eller noget...) vers samlet i hele det nye testamente.
Ud af alle de vers vi har stående på bevarede manuskriptfragmenter, så er der mange alternativer til ca. 3000 (2900 eller noget) af de 8000 vers, som altså i nogen grad afviger i stavemåder, punktsætning, ordvalg etc. fra "originalen" (altså det man i dag vurderer til at være den mest korrekte).
Groft sagt er der 40% af de bevarede skriftfragmenter som har en anden ordlyd og måske endda en anden mening end dem der idag er blevet accepteret, som kanon...
citat: Har du iøvrigt ikke nogle tilsvarende tal for de 4 evangelier? Jeg undrer mig over, at de ikke er nævnt i dit indlæg skønt det er de vigtigste vidnesbyrd om Jesus.
Det helt præcise breakdown skal jeg nok komme med senere, også for evangelierne... 
---------------
Jeg er udmærket over at den slags tal sjældent kan vælte noget religiøst bolværk, og det er heller ikke min intention, men jeg synes at det er spændende at lege med det...
|
|
Til toppen
|
|
|
#54226 - 28/11/2005 13:06
|
Anonym
Anonym
|
citat: Groft sagt er der 40% af de bevarede skriftfragmenter som har en anden ordlyd og måske endda en anden mening end dem der idag er blevet accepteret, som kanon... Der er stort setg ingen tekstvarianter af en karakter hvor de er meningsforandrende, hvor det ikke samtidig er muligt ud fra bl.a. andre troværdige fragtmentfamilier og citater hos kirkefædre, at korrigere sådanne meget enkeltstående varianter.
Der er faktuelt ikke ret mange ord eller sætninger, der i dag kan være nævneværdig usikkerhed omkring forståelsen og formuleringen af.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54228 - 28/11/2005 13:17
[Re: Claus Due]
|
Anonym
Anonym
|
citat: Nok sagt. Ja ærlig talt, så fik du sagt nok fnidder.
Er der nogen særlig grund til at du nu så hårdt går efter manden i stedet for spille bolden
|
|
Til toppen
|
|
|
#54229 - 28/11/2005 13:36
|
Bruger
|
AFA skrev: citat: Er der nogen særlig grund til at du nu så hårdt går efter manden i stedet for spille bolden
Du kom med en mening om vores debatstil/videnskabelighed og fik en mening retur om nøjagtig det samme om din...
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#54230 - 28/11/2005 13:44
|
Anonym
Anonym
|
citat: Du kom med en mening om vores debatstil/videnskabelighed og fik en mening retur om nøjagtig det samme om din... Er du bibelforsker? Hvor er du i givet fald ansat? Og hvad forsker du i givet fald konkret med?
Som det burde fremgå af mine indlæg talte jeg om en bestemt gruppe af forskere, - ikke debatører på JesusNet.dk.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54231 - 28/11/2005 13:55
|
Bruger
|
AFA, du skriver: citat: Er du bibelforsker? Hvor er du i givet fald ansat? Og hvad forsker du i givet fald konkret med?
Det er jeg ikke.
citat: Som det burde fremgå af mine indlæg talte jeg om en bestemt gruppe af forskere, - ikke debatører på JesusNet.dk.
Det fremgik ikke så klart af din brug af "ateister" som adskilt fra "liberalteologer", og bestemt ikke med din markering af, at nu skulle alle ateisternes stråmænd være tilbagevist sammenholdt med din anklage om stråmænd andetsteds.
Men det er taget til efterretning nu. Jeg beklager at jeg luftede min mening om din debatstil og viden om videnskab.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#54232 - 28/11/2005 14:02
|
Anonym
Anonym
|
citat: Jeg beklager at jeg luftede min mening om din debatstil og viden om videnskab. Er du utilfreds med min debatstil kan du henvende dig til moderator/ordstyrer eller sende mig en privat besked via beskedsystemet.
Du må have en glædelig jul, godt nytår og en god lang sommer. Hvis vejr og klima tillader det kan vi måske fortsætte engang til næstkommende efterår.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54233 - 28/11/2005 14:39
|
Ordstyrer
Bruger
|
OK Martin, så er jeg med! Déjà vu!  Du har ganske ret i at NT ikke er én bog - det er der da vist heller aldrig nogen, der har hævdet. Bibel (biblia) betyder netop bøger, og der er 66 ialt. Men jeg kan ikke se, at det skulle svække troværdigheden, at der er mange forfattere. Bortset fra det, jeg kan se, at du har studeret Bibelen meget mere end jeg nogensinde kommer til, og at du er interesseret i kendsgerninger omkring tilblivelsen, og da jeg jo ikke er teolog og ikke har nogen kvalificerede meninger om stoffet, sendte jeg dit indlæg igennem til min præst for at spørge om han havde tid til et par kommentarer. De følger herunder - let forkortet - men ellers uden min indblanding. Måske kunne de have interesse. " Det korte af det lange er, at bibelkritikerne og bibelforsvarerne skal bruge de samme kriterier for bibelstudier, som historikere bruger for alle andre skrifter. Så til detaljerne: NT er 27 skrifter, men en meget stor del af dem er håndskrifter til hele samlingen. Mange håndskrifter er fragmenter, for eksempel vil gamle bibler ofte mangle de første og de sidste sider, men selv om jeg ikke véd det, så forekommer det mig fuldstændig overdrevet, at de fleste kun skulle indeholde 40 vers. Jeg tror, at CH tænker på fragmenterne fra før år 300. Codex sinaiticus er fra det 4. årh (300-tallet), ikke fra det 5.årh. Codex ephraemi og codex alexandrinus er fra det 5. årh. (400-tallet) ikke fra 4. årh. Hvis vi sammenligner med Illiaden, så er det ikke antallet af manuskripter, der adskiller NT væsentligt derfra, men den langt kortere tidsafstand fra originalen til de tidligste bevarede afskrifter. Koranen har sikkert flere bevarede afskrifter, men den er fra Middelalderen, ikke fra antikken. Koranen fortæller heller ikke nogen historie om en person, der har ændret menneskehedens grundlæggende vilkår, den fortæller kun om en mand, der påstod, at han havde fået åbenbaret nogle leveregler. At Koranen svarer til det, Muhammed faktisk sagde, er sikkert rigtigt, men det gør ikke hans påstande mere troværdige, blot er det troværdigt, at han sagde sådan. Derimod er der en verden til forskel, hvis Jesus både kunne opvække døde og selv opstod fra de døde. I øvrigt: Det er ikke nogen konkurrence, hvor de drejer sig om at opvise flest afskrifter, men om at dokumentere, at NTs dokumentation er så god, at den ligger langt ud over - ikke hvad de andre skrifter kan opvise - men langt ud over, hvad historikerne normalt kræver som dokumentation for, hvad der stod i originalen. CH nævner ikke, hvor mange afskrifter der findes af de fire evangelier, ej heller er der kildeangivelser, men hvis vi tæller oversættelserne med kommer vi op over 13.000 håndskrifter til NT. Hvad de mange variationer angår, så er de fleste ordombytninger, haplografier, diplografier o.l., som ingen betydning har for indholdet. Forskerne har de sidste 150 gennemtrævlet alt dette, hvilket har resulteret i de videnskabelige udgaver af NT, som alle bruger i dag, når de skal studere NT. Jeg henviser til http://scriptorium.lib.duke.edu/papyrus/texts/manuscripts og til: www.kchanson.com/papyri.html - og desuden til Søren Giversens bog: Det ny Testamentes Teksthistorie, Gad 1978" kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#54234 - 28/11/2005 14:45
|
Bruger
|
citat: kr: Hvis vi sammenligner med Illiaden, så er det ikke antallet af manuskripter, der adskiller NT væsentligt derfra, men den langt kortere tidsafstand fra originalen til de tidligste bevarede afskrifter.
Dette siger alene noget om, hvor tæt vore nuværende kopier er på originalen, men intet om originalens sandhedsindhold.
Det er derfor, at det, der er interessant er antallet af samtidige, uafhængige kilder. Og der er to til Jesu eksistens, hvoraf den ene er et propagandaskrift og den anden ikke nævner hans guddommelighed.
citat: kr: Koranen har sikkert flere bevarede afskrifter, men den er fra Middelalderen, ikke fra antikken. Koranen fortæller heller ikke nogen historie om en person, der har ændret menneskehedens grundlæggende vilkår, den fortæller kun om en mand, der påstod, at han havde fået åbenbaret nogle leveregler. At Koranen svarer til det, Muhammed faktisk sagde, er sikkert rigtigt, men det gør ikke hans påstande mere troværdige, blot er det troværdigt, at han sagde sådan. Derimod er der en verden til forskel, hvis Jesus både kunne opvække døde og selv opstod fra de døde.
"At" det nye testamente "svarer til det," Jesus "faktisk sagde, er sikkert rigtigt, men det gør ikke hans påstande mere troværdige, blot er det troværdigt, at han sagde sådan."
Man kan ikke både blæse og have mel i munden. Enhver indvending af denne art, din præst kommer med mod Muhammed kan med samme ret bruges mod Jesus.
citat: kr: I øvrigt: Det er ikke nogen konkurrence, hvor de drejer sig om at opvise flest afskrifter, men om at dokumentere, at NTs dokumentation er så god, at den ligger langt ud over - ikke hvad de andre skrifter kan opvise - men langt ud over, hvad historikerne normalt kræver som dokumentation for, hvad der stod i originalen.
Som din præst selv sagde, det sandsynliggør kun hvad der stod i originalen, ikke at originalen var sand.
-Z
|
|
Til toppen
|
|
|
#54235 - 28/11/2005 15:18
Nedladende karakteriseringer
|
Anonym
Anonym
|
AFA: Stort set alle ateisternes og liberalteologernes fantasifulde stråmandsargumenter er for længst manet i jorder som det de er: fantasifulde konstruerede stråmænd. Man kan næppe kalde ateisters og liberalteologers bibelforskning for saglig videnskab, da den på de fleste punkter soleklart forbryder sig mod al god videnskabsskik ved stort set kun at bygge på formodninger og fantasier uden reel hold i noget troværdigt kildemateriale.
Dine generaliseringer og nedladende karakteriseringer af dine modstandere og deres kilder, når du er trængt i debatten, gavner hverken debatten eller din anseelse.
Du er nu i den situation, at du kun kan rette op på din anseelse ved at dokumentere, hvor det er, at målene for dine ufine personlige angreb forbryder sig mod "al god videnskabsskik".
Eller ved at give dem en uforbeholden undskyldning.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54236 - 28/11/2005 16:58
ADMIN: henstilling
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Hej AFA Jeg bliver nødt til at minde dig om, at denne form for indlæg bryder med vores Netikette for god debatkultur.
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#54237 - 28/11/2005 23:54
Re: Nedladende karakteriseringer
|
Anonym
Anonym
|
citat: Eller ved at give dem en uforbeholden undskyldning. Man skal ikke undskylde for viderebringelse af fakta.
En kritik lig med den jeg har fremført mod den ateistiske og liberalteologiske bibelforskning kan findes mange steder, bl.a. i "Den historisk-kritiske metodes endeligt" af G. Maier, Dansk Bibel-institut 1977, ISBN 87 87166 04 6 med tilhørende bibliografi, hvor han på side 53 bl.a. skriver: "Efter at den historisk-kritiske metode praktisk er kommet til enden af en blindgyde, står vi overfor den opgave at finde en anden metode for bibelsk undersøgelse og videnskab, som bedre svarer til sin genstand. Den indsigt, at en 200-årig sædvane og theologisk opdragelse viste os i en anden retning og at forudsætningerne derfor er ugunstige, skulle lige så lidt afholde os derfra som det faktum, at kritik af det, der forefindes, er lettere end et positivt forslag til en ny begyndelse."
Ovenstående citat er "kun" en konkluderende formulering ud fra en længere gennemgang i bogen af den måde og metode der benyttes af liberalteologisk bibelforskning, i bogen benævnt som "den historisk-kritiske metode".
I nedennævnte artikel af Eta Linnemann bliver det også tydeligt påvist hvordan man i liberalteologisk bibelforskning opstiller det ene korthus og luftkastel efter det andet, og bruger disse fantasikonstruktioner til cirkulær understøttelse af hinanden, hvor man samtidig i disse konstruktioner helt bevidst ser stort på tilgængelige kilder og data der ikke passer ind i korthusene og luftkastellerne. Ja, man har ligefrem tid- og stedvis opfundet en hel "Q-menighed" som skulle have stået for affattelsen af et Q-skrift. Hverken Q-menighed eller Q-skriftet har kunnet finde blot noget der ligner eller nærmer sig skyggen af støtte i nogen som helst kilder overhovedet, og er, som dokumenteret af Eta Linnemann, ikke andet end luftkasteller og lignende.
Yderligere læsestof, der også behandler bl.a. emnet om liberalteologiens bibelforskning: Eta Linnemann: "Det bortkomne Q-evangelium - fup eller fakta?" Artikel fra 1997 i tidsskriftet Ichtys
John Wenham: Kan evangelierne stadig anses for troværdige til beskrivelse af den historie (1)
John Wenham: Kan evangelierne stadig anses for troværdige til beskrivelse af den historie (2)
Og denne artikel er også god at få med: Asger Chr. Højlund: Den historiske Jesus og kristologien
Dette blot for at nævne nogle ganske få stykker.
Jeg mener derfor at min kritik af den ateistiske liberalteologiske såkaldte bibelforskning er fuldt berettiget og veldokumenteret.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54238 - 28/11/2005 23:59
|
Anonym
Anonym
|
Hej AFA Meget kan man sige... Men nu er du da i det mindste begyndt at strø om dig med henvisninger... Så mangler vi bare at de tekster du henviser til drager konklusioner som andre end en lille gruppe af fundier kan være enige i  (velment og noget ironisk indspark fra undertegnede... Håber du kan ta' det Andreas?)
|
|
Til toppen
|
|
|
#54239 - 29/11/2005 00:15
|
Anonym
Anonym
|
citat: Meget kan man sige... Men nu er du da i det mindste begyndt at strø om dig med henvisninger... Så mangler vi bare at de tekster du henviser til drager konklusioner som andre end en lille gruppe af fundier kan være enige i Da de artikler jeg har henvist til ikke er skrevet af ateister og liberalteologer, har jeg ingen forventning om nogen som helst enighed i afrtiklernes konklussioner.
Men nu får jeg vel også på hattepulden for overtrædelse af Netiketten med ovenstående bemærkning
|
|
Til toppen
|
|
|
#54240 - 29/11/2005 02:15
|
Bruger
|
Ja, hvis du dermed mener, at Josefus selv nævner Jesus, men at det blot er indholdet i omtalen, som er blevet forvansket (at han var guddommelig). Dog omtaler Josefus (så vidt jeg husker; kan ikke huske det nøjagtige sted i hovedet) Jesus som en undergører, dog uden at der skulle være noget specielt i det. Jesu mirakler er således også eksternt bevidnet. Beklager misforståelsen.  KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54241 - 29/11/2005 09:00
Kommunikation til almindelige mennesker!
|
Anonym
Anonym
|
søgende: Dog omtaler Josefus (så vidt jeg husker; kan ikke huske det nøjagtige sted i hovedet) Jesus som en undergører, dog uden at der skulle være noget specielt i det. Jesu mirakler er således også eksternt bevidnet.
Mig bekendt anses Josefus omtale af Jesus som et falsum, der senere er indsat i hans tekst. Det er derfor på et yderst spinkelt grundlag, du konkluderer:
"Jesu mirakler er således også eksternt bevidnet".
søgende til CloudHands: Hvis jeg skulle forklare dokumenterbarheden af bibelens skrifter til almindelige folk, så ville jeg blive nødt til at udelade detaljer og dermed bruge de forenklede - og på et eller andet plan derfor også manipulerende - forklaringer. Det ville være uundgåeligt i enhver kommunikation til almindelige mennesker.
Videnskabelige og historisk set kan man med redelighed kun sige, at der ikke foreligger konkrete beviser for at Jesus har levet, idet der praktisk taget ikke findes andre kilder, end de kristne.
Heller ikke i jødernes historieskrivning! Skønt jøderne - ifølge de kristne beretninger! - fik ham henrettet af romerne, fordi han kaldte sig Guds søn og dermed må have forulempet deres religiøse forestillinger så groft, at det må have været et par historiske noter værd i både den jødiske og den romerske historieskrivning.
Hvis du derfor på redelig vis skal forklare dokumentationen for, at Jesus har eksisteret til almindelige mennesker, kan du kun sige, at dette ikke kan understøttes hverken historisk eller videnskabeligt.
Hvad vi ved historisk og videnskabeligt er alene, at mennesker for et par tusinde år siden begyndte at nedskrive, tro på og agitere for, at beretningerne om Jesus er sande.
Personligt tror jeg, at beretningerne er baseret på en virkelig person - men i betragtning af, at beretningerne på centrale områder minder meget om mytiske beretninger fra andre religioner, er der historisk og videnskabeligt set mest, der taler for, at Jesu liv og egenskaber blot er en religiøs gendigtning, som fik stor succes.
|
|
Til toppen
|
|
|
|