1 registrerede (Kefas) og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#54242 - 29/11/2005 09:54
Re: Kommunikation til almindelige mennesker!
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Evo citat: Personligt tror jeg, at beretningerne er baseret på en virkelig person - men i betragtning af, at beretningerne på centrale områder minder meget om mytiske beretninger fra andre religioner, er der historisk og videnskabeligt set mest, der taler for, at Jesu liv og egenskaber er en religiøs gendigtning, som fik stor succes. Stor succes, det må man sandelig sandelig sige ja til! Jeg ved ikke hvor mange kristne der er her i 2005 her på kloden, men det er i hvert fald mere end et par stykker. (Nej, jeg ved godt, at sandheden aldrig kan bero på en flertalsafgørelse ... men ... hvad får os mon til at tro på Jesus, mener du? )
Undrer det dig ikke, at troen på Jesus som Herre og Frelser er så udbredt som den er nu ca. 2000 år efter Golgatha?
Jesus, angiveligt Guds søn, blev født i en ganske almindelig familie i en ukendt lille by. Han vandrede omkring og prædikede i ca. 3 år sammen med en lille flok tilhængere, og hans største jordiske triumf var, at en flok mennesker, som fejlagtigt troede, at han kom for at befri dem fra den romerske besættelsesmagt, råbte Hosianna og Halleluja, da han - på et æsel - red ind i Jerusalem. Kort efter blev han så henrettet for Gudsbespottelse. Efter romersk praksis ved at blive naglet til et kors. (Jødisk praksis var stening ...)
Ikke særlig glorværdigt, må man sige! Og der har heller aldrig siden været megen succes eller hæder forbundet med at bekende sig til troen på ham.
Jeg sidder her med et kort over "Hvor troen på Jesus koster mest" - et "forfølgelsesindex" over de 50 lande, hvor forfølgelsen af kristne er størst. Fordrivelser, fængslinger, tortur, henrettelser ...
(Her kommer Nord-Korea ind som nr. 1, derefter Saudi-Arabien, Laos, Vietnam, Iran, Turkmenistan, Maldiverne, Bhutan, Burma, Kina ... osv.)
Her i Danmark og "de lande vi normalt sammenligner os med" er der ikke ingen forfølgelse - kun almindelig hovedrysten.
Men har du - og I andre ateister - noget bud på, hvad der får os, unge og gamle og kloge og dumme imellem hinanden, til søndag efter søndag at gå i kirke, bede bønner, synge salmer om og til Ham, lytte til oplæsning af tekster fra Bibelen og til præstens prædiken, deltage i den hellige nadver - og bekende vores kristne tro?
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#54243 - 29/11/2005 09:58
Re: Nedladende karakteriseringer
|
Anonym
Anonym
|
Hej AFA citat: Da de artikler jeg har henvist til ikke er skrevet af ateister og liberalteologer, har jeg ingen forventning om nogen som helst enighed i afrtiklernes konklussioner.
Min kommentar handlede ikke om enighed, men om at hvis du skal have nogen som helst vægt bag dine ord, så ville det klæde dig at du henviste til noget med en større informationsdybde. Ydermere kunne du også styrke din argumentation og dine henvisninger ved at de ikke var skrevet af religiøse for religiøse. Retorikken er tydeligt religiøs og bringer intet der kunne så tvivl om det de ønsker at bevise... Altså en, set med mine øjne, meget partisk formulering, hvilket ikke ligefrem hæver det saglige niveau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54244 - 29/11/2005 10:18
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina citat: (Nej, jeg ved godt, at sandheden aldrig kan bero på en flertalsafgørelse ... men ... hvad får os mon til at tro på Jesus, mener du?)
Mon det kunne være det samme som får en muslim i afghanistan eller iran til at tro på Muhammad?
|
|
Til toppen
|
|
|
#54245 - 29/11/2005 10:42
|
Anonym
Anonym
|
Evolutionisten: Personligt tror jeg, at beretningerne er baseret på en virkelig person - men i betragtning af, at beretningerne på centrale områder minder meget om mytiske beretninger fra andre religioner, er der historisk og videnskabeligt set mest, der taler for, at Jesu liv og egenskaber er en religiøs gendigtning, som fik stor succes.
Kristina: Stor succes, det må man sandelig sandelig sige ja til!
Jeg ved ikke hvor mange kristne der er her i 2005 her på kloden, men det er i hvert fald mere end et par stykker.
Talmæssigt er kristendommen verdens største religion - men to tredjedele af Jordens befolkning på 6 milliarder mennesker tror på andre religioner. Nogle af dem endda på religioner uden guder - buddhisterne!
Så i den store sammenhæng er kristendommen langtfra nogen dominerende religiøs opfattelse, trods sin størrelse.
Kristina: (Nej, jeg ved godt, at sandheden aldrig kan bero på en flertalsafgørelse ... men ... hvad får os mon til at tro på Jesus, mener du?)
Den samme religiøse disponering, som får muslimerne - som er næsten lige så mange som de kristne og bestemt ikke mindre troende - til at tro på islam.
Kristina: Undrer det dig ikke, at troen på Jesus som Herre og Frelser er så udbredt som den er nu ca. 2000 år efter Golgatha?
Næeh - egentlig ikke. I betragtning af, at den gamle nordiske ASA-tro har overlevet i Danmark til vore dage, så er det ikke spor overraskende.
Læg mærke til, at engagerede ASA-troendes ihærdige indsats for nylig fik ASA-troen statsanerkendt på linie med kristendommen, som fortrængte den næsten fuldstændigt i flere hundrede år.
Det må vel siges at være bevis på, at der findes andre meget levedygtige religiøse opfattelser end kristendommen.
Kristina: Men har du - og I andre ateister - noget bud på, hvad der får os, unge og gamle og kloge og dumme imellem hinanden, til søndag efter søndag at gå i kirke, bede bønner, synge salmer om og til Ham, lytte til oplæsning af tekster fra Bibelen og til præstens prædiken, deltage i den hellige nadver - og bekende vores kristne tro?
En specielt stærk disposition for at knytte sig til en bestemt religion, vil jeg tro, kombineret med en kulturel tradition, som dog længe har været på retur i Danmark. At gå i kirke søndag efter søndag jo ikke det normale livsmønster i dagens Danmark.
Dette har i øvrigt påkaldt sig opmærksomhed i USA, hvor en forsker ifølge Jyllands-Posten i øjeblikket undersøger de mærkelige areligiøse danskere i relation deres succes med at skabe et af verdens mest succesrige samfund hvad angår rigdom, lighed og evne og vilje til at skabe et socialt sikkerhedsned for de svageste.
Et punkt, hvor vi langt overgår USA, hvor en meget stor del af befolkningen er meget aktive religiøse kirkegængere.
Forskeren mener, at dette måske skyldes, at danskerne ikke forventer Guds indgriben og derfor selv tager affære ved at skabe et ordentligt socialt sikkerhedsnet.
I modsætning til USA, hvor fanden i høj grad tager de sidste. 40 pct. af amerikanerne lever under fattigdomsgrænsen - hvis jeg husker rigtigt! - mens andre er styrtende rige.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54246 - 29/11/2005 17:58
Re: Nedladende karakteriseringer
[Re: ]
|
Anonym
Anonym
|
citat: Ydermere kunne du også styrke din argumentation og dine henvisninger ved at de ikke var skrevet af religiøse for religiøse. Retorikken er tydeligt religiøs og bringer intet der kunne så tvivl om det de ønsker at bevise... Altså en, set med mine øjne, meget partisk formulering, hvilket ikke ligefrem hæver det saglige niveau. Ja, det er jo lige hvad jeg skrev: når en artikel er forfattet af en ikke-ateist bliver den i praksis næsten á priori afvist som partisk. Men er en artikel skrevet af en ateist, bliver den i praksis næsten á priori antaget som saglig uanset hvor partisk og tendentiøs den omtrent måtte være.
Derfor er det nok ingen nytte til at fortsætte dialogen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54247 - 29/11/2005 18:08
|
Anonym
Anonym
|
citat: - men i betragtning af, at beretningerne på centrale områder minder meget om mytiske beretninger fra andre religioner, er der historisk og videnskabeligt set mest, der taler for, at Jesu liv og egenskaber blot er en religiøs gendigtning, som fik stor succes. Da beretningerne om Jesus er nedskrevet så kort tid efter hans død, og mens der stadig var levende øjenvidner, så ville der nok have lydt ret vilde protester i samtiden over "opdigtelsen" af en sådan personlighed. Selv om de ikke havde TV-avis, radioavis og internet, så var det altså ikke nogen tilbagestående nation med en tilbagestående kultur der her er tale om.
Argumentet om at Jesu liv og gerninger skulle være opdigtet, er ikke et holdbart argument, med mindre der kan føres troværdig argumentation for at NT's skrifter først er blevet til langt ind i 2. århundrede eller senere.
Og det kan der ikke føres skyggen af bevis for - tvært imod.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54248 - 29/11/2005 19:01
|
Anonym
Anonym
|
Evolutionisten: Videnskabelige og historisk set kan man med redelighed kun sige, at der ikke foreligger konkrete beviser for at Jesus har levet, idet der praktisk taget ikke findes andre kilder, end de kristne. Heller ikke i jødernes historieskrivning! Skønt jøderne - ifølge de kristne beretninger! - fik ham henrettet af romerne, fordi han kaldte sig Guds søn og dermed må have forulempet deres religiøse forestillinger så groft, at det må have været et par historiske noter værd i både den jødiske og den romerske historieskrivning. Hvis du derfor på redelig vis skal forklare dokumentationen for, at Jesus har eksisteret til almindelige mennesker, kan du kun sige, at dette ikke kan understøttes hverken historisk eller videnskabeligt. Hvad vi ved historisk og videnskabeligt er alene, at mennesker for et par tusinde år siden begyndte at nedskrive, tro på og agitere for, at beretningerne om Jesus er sande. Personligt tror jeg, at beretningerne er baseret på en virkelig person - men i betragtning af, at beretningerne på centrale områder minder meget om mytiske beretninger fra andre religioner, er der historisk og videnskabeligt set mest, der taler for, at Jesu liv og egenskaber blot er en religiøs gendigtning, som fik stor succes.
AFA: Da beretningerne om Jesus er nedskrevet så kort tid efter hans død, og mens der stadig var levende øjenvidner, så ville der nok have lydt ret vilde protester i samtiden over "opdigtelsen" af en sådan personlighed. Selv om de ikke havde TV-avis, radioavis og internet, så var det altså ikke nogen tilbagestående nation med en tilbagestående kultur der her er tale om.
Protesterne var ikke bare ret vilde.
Protesterne var meget vilde.
Med mindre du da vil afvise, at kristne blev henrettet i massevis på grund af, hvad både romerne og jøderne opfattede som "opdigtelser" fra de første kristnes side.
Ydermere må man regne med, at de skriftkloge blandt jøderne var dem, der havde datidens bedste kendskab til det gamle testamente, som også de mente forudsagde messias.
Intet tyder på, at de så en Messias i Jesus.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54249 - 29/11/2005 19:07
|
Anonym
Anonym
|
citat: Protesterne var ikke bare ret vilde.
Protesterne var meget vilde.
Med mindre du da vil afvise, at kristne blev henrettet i massevis på grund af, hvad både romerne og jøderne opfattede som "opdigtelser" fra de første kristnes side. Så må du jo kunne dokumentere ud fra nogle samtidskilder (den samtid hvor NT-skrifterne er blevet til og fik stor udbredelse) at der var vilde protester mod disse beretninger og deres indhold.
Kan du ikke det, må jeg anse dit postulat for en tom og rungende buldren uden hold i virkeligheden.
Så jeg ser frem til at du dokumenterer din påstand eller at du trækker den tilbage.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54250 - 29/11/2005 19:30
|
Anonym
Anonym
|
Evolutionisten: Med mindre du da vil afvise, at kristne blev henrettet i massevis på grund af, hvad både romerne og jøderne opfattede som "opdigtelser" fra de første kristnes side.
AFA: Så må du jo kunne dokumentere ud fra nogle samtidskilder (den samtid hvor NT-skrifterne er blevet til og fik stor udbredelse) at der var vilde protester mod disse beretninger og deres indhold.
Jeg vil ikke bruge tid på at lede efter dokumentation for, at de første kristne blev pint og henrettet, fordi de talte og skrev om deres tro, idet jeg er overbevist om, at du står ret alene blandt dine trosfæller med den opfattelse, at de første kristne ikke oplevede vild protest i form af forfølgelse.
Ændret af Evolutionisten (29/11/2005 19:32)
|
|
Til toppen
|
|
|
#54251 - 29/11/2005 22:30
- religiøs disponering ?
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Evo citat: Kristina: (Nej, jeg ved godt, at sandheden aldrig kan bero på en flertalsafgørelse ... men ... hvad får os mon til at tro på Jesus, mener du?) Evo:Den samme religiøse disponering, som får muslimerne - som er næsten lige så mange som de kristne og bestemt ikke mindre troende - til at tro på islam. OK, "den religiøse disponering .." - og hvortil tjener så denne religiøse disponering, hvorfor er den udviklet? Medfødt? Instinktiv? Eller? citat: En specielt stærk disposition for at knytte sig til en bestemt religion, vil jeg tro, kombineret med en kulturel tradition, som dog længe har været på retur i Danmark. At gå i kirke søndag efter søndag jo ikke det normale livsmønster i dagens Danmark. Det har du ret i, de fleste danskere går ikke i kirke hver søndag. Men kristendommen er stadig i vækst på verdensplan - er er vist ca. 2 milliarder kristne, så vidt jeg husker. citat: En forsker [...........] undersøger de mærkelige areligiøse danskere i relation deres succes med at skabe et af verdens mest succesrige samfund hvad angår rigdom, lighed og evne og vilje til at skabe et socialt sikkerhedsnet for de svageste. Du kan da ikke mene, at lande med andre religioner, f.eks. hinduisme og buddhisme og Islam, har bedre sociale netværk end kristne lande? Eller ateistiske/kommunistiske?
Afkristnet er Danmark ikke - der er stadig et flertal af danskere, som døbes med den kristne dåb. Og omsorgen for de svage er, som jeg ser det, et udtryk for kristen etik, som vi kun kan glæde os over. citat: Forskeren mener, at dette måske skyldes, at danskerne ikke forventer Guds indgriben og derfor selv tager affære ved at skabe et ordentligt socialt sikkerhedsnet. Ifølge kristendommen skal vi netop selv tage affære, kristendommen er ikke skæbnetro!
Jesus siger: Alt, hvad I har gjort mod en af disse mine mindste brødre, det har I gjort mod mig og han siger også: Alt, hvad I ikke har gjort mod en af disse mindste, det har I heller ikke gjort mod mig!
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#54252 - 29/11/2005 23:04
Re: - religiøs disponering ?
|
Anonym
Anonym
|
Kristina: OK, "den religiøse disponering .." - og hvortil tjener så denne religiøse disponering, hvorfor er den udviklet? Medfødt? Instinktiv? Eller?
Jeg mener faktisk at have læst om ny forskning, at graden af religiøsitet skyldes målbare fysiologiske forskelligheder i et bestemt område af hjernen fra person til person.
Jeg kan desværre ikke huske, hvor jeg har læst det, hvorfor jeg naturligvis ikke vil påstå det. Men det ville imidlertid forklare, hvorfor du føler dig grebet af kristendommen og jeg ikke.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54253 - 29/11/2005 23:18
|
Anonym
Anonym
|
Kristina: Du kan da ikke mene, at lande med andre religioner, f.eks. hinduisme og buddhisme og Islam, har bedre sociale netværk end kristne lande? Eller ateistiske/kommunistiske? Afkristnet er Danmark ikke - der er stadig et flertal af danskere, som døbes med den kristne dåb. Og omsorgen for de svage er, som jeg ser det, et udtryk for kristen etik, som vi kun kan glæde os over.
Jeg tror ikke, at menneskene i de nævnte lande har ringere sociale netværk. Men de har i mange tilfælde dårligere samfundssystemer.
Kikker vi på økonomisk vækst, så har Kina i øjeblikket verdens hurtigst voksende økonomi.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54254 - 29/11/2005 23:54
|
Anonym
Anonym
|
citat: Jeg vil ikke bruge tid på at lede efter dokumentation for, at de første kristne blev pint og henrettet, fordi de talte og skrev om deres tro, idet jeg er overbevist om, at du står ret alene blandt dine trosfæller med den opfattelse, at de første kristne ikke oplevede vild protest i form af forfølgelse. Jeg bad om dokumentation at kristne blev forfulgt FORDI deres beretninger var opdigtede løgnehistorier. - Men du har måske ingen kilder der kan dokumentere din påstand?
Og jeg taler altså om den tid hvori beretningerne (skrifterne i NT blev neskrevet. Og dette skete i tidsrummet fra ca. midt i 40-tallet og ca. 50 år frem alt efter om man bruger den bedst dokuementerede datering eller bibelkritikernes fantasifulde sene dateringer.
Hvor er der dokumentation for at disse beretninger vi finder i NT er blevet afvist af deres samtid som værende opdigtede løgnehistorier? Inden udgangen af 1. århundrede havde kristendommen bredt sig til de fleste større byer rundt om Middelhavet.
Kan du henvise til nogle kilder, for der må da være mange, der kan klart dokumentere at samtiden betragtede disse beretninger om Jesus som værende det rene og pure opspind!
Er det ikke lidt bemærkelsesværdigt at ikke engang én eneste jøde i årene fra midt 30-tallet og 40 - 50 år frem går imod disse kristne beretninger. Der var jo masser af mennesker der havde været i Jerusalem hin påskefest, og ikke én af dem træder op imod de første apostles beretninger, hverken mod Peter, Paulus m.fl., da de i 40-årene og 50-årene og første halvdel af 60-årene rejser rundt til alle jødekolonierne i stort set hele det Romerske middelhavsrige, der står frem og benægter at denne "opdigtede" historie om Jesus skulle have fundet sted.
Der er jo rent faktisk tydelige antydninger i romerske dokumenter der fint støtter tanken om Jesus har levet og at der efterfølgende har været en større gruppe der har tilsluttet sig troen på ham.
Kom nu med nogle kilder, du må da have nogle!! Eller træk din udtalelse tilbage og erkend at det var et skud i tågen der ramte ved siden af!
|
|
Til toppen
|
|
|
#54255 - 30/11/2005 00:00
|
Anonym
Anonym
|
citat: Kikker vi på økonomisk vækst, så har Kina i øjeblikket verdens hurtigst voksende økonomi. Ja, og samtidig den hurtigst voksende tilkomst af fattigdom, nød og sult, hvor stadig større del af befolkningen bliver fattigere og fattigere samtidig med at en lille elite bliver stinkende rige. I Kina ligger folk på gaden og dør uden at nogen gør noget. Det er kun en meget lille andel af befolkningen der har del i, og gavn af, den økonomiske vækst der foregår i Kina. I storbysamfundene i Kina er der bestemt ikke meget der hedder socialt netværk.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54256 - 30/11/2005 00:40
|
Anonym
Anonym
|
Hej AFA citat: Inden udgangen af 1. århundrede havde kristendommen bredt sig til de fleste større byer rundt om Middelhavet.
Det er ukorrekt
Omkring år 200 var der mindre end 1% af befolkningen i de centrale provinser i det romerske rige, der var kristne. Disse kristne levede primært i byerne, ude på landet dyrkede man fortsat alle de gamle guder, hvilket også gav navn til hedninge, som på engelsk hedder pagan, fra det latinske pagani som betyder bonde.
Da Konstantin (274-337) kom til magten i starten af det 4. århundrede, var der mellem 5 og 10% af befolkningen i det romerske rige der var kristne.
Selv i byen Antiokka, under kejser Theodosius (379-395), var der under 20% af befolkningen (ca. ½ million) der var kristne.
Det er et historisk faktum at kristendommen under Diocletian (245-313) på grund af forfølgelser og skarp konkurrence fra Mithraismen, stod og vaklede på dødens rand... Indtil at Konstantin fik magten i 324, så var de kristne hårdt presset. Det var ikke takket være Jesus eller Paulus at kristendommen overlevede, men en politisk beslutning fra en romersk kejser 
Kristendommen var ikke spredt vidt omkring i det første århundrede AFA...
Justin Martyr og Tertullian, samt Apostlenes Gerninger er ikke at regne for meget andet end propaganda, set i forhold til det historien ellers fortæller.
Og det behøver man hverken at være liberalteolog eller ateist for at kunne se
|
|
Til toppen
|
|
|
#54257 - 30/11/2005 01:07
|
Anonym
Anonym
|
citat: Kristendommen var ikke spredt vidt omkring i det første århundrede AFA...
Justin Martyr og Tertullian, samt Apostlenes Gerninger er ikke at regne for meget andet end propaganda, set i forhold til det historien ellers fortæller. Kristendommen var spredt til alle større byer hvor der var en jødisk befolkning, og trivedes som et "jødisk parti" op gennem sidste halvdel af første århundrede og det var først omkring århundredeskriftet og i begyndelsen af 2. århundrede der begyndte en egentlig og reel seperation mellem jøder og kristne. Indtil da blev de kristne regnet for et jødisk parti eller retning.
Så dine oplysnisninger er altså IKKE korrekte. Der kan læses mere om dette i bl.a. "Kristendommens jødiske rødder" bd. 1+2 af Oskar Skarsaune, samt m.fl., der effektiv gør op med liberalteologiens bibelkritiske holdninger fra især første halvdel af 1900-årene. Den nyeste forskning har tydeligt vist at megen af den bibelkritik der blev fremført i 18- og 1900-årene, slet ikke holde for en saglig modkritik og derfor mere og mere falder fra hinanden.
Justin Martyr og Tertullian, samt Apostlenes Gerninger er langt mere troværdige kilder end de bibelkritikere du generelt henviser til. De er langt, langt fra at være uvildige og neutrale, og de er langt mere tendentiøse end de fleste troende bibelforskere er det.
Der er endnu ikke blevet fremført noget der kan bestyrke at hverken Justin Martyr, Tertullian eller Apostlenes Gerninger skulle være utroværdige kilder, eller iøvrigt at nogen af de apostolske fædre eller de tidligste apologeter skulle være utroværdige kilder.
Men nu er vi jo ikke ukendte med holdningen, at når når man er kristen er man utroværdig! Det er jo en holdning selv kristne i dag ofte bliver mødt med.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54258 - 30/11/2005 08:19
|
Anonym
Anonym
|
Evolutionisten: Jeg vil ikke bruge tid på at lede efter dokumentation for, at de første kristne blev pint og henrettet, fordi de talte og skrev om deres tro, idet jeg er overbevist om, at du står ret alene blandt dine trosfæller med den opfattelse, at de første kristne ikke oplevede vild protest i form af forfølgelse.
AFA: Jeg bad om dokumentation at kristne blev forfulgt FORDI deres beretninger var opdigtede løgnehistorier. - Men du har måske ingen kilder der kan dokumentere din påstand?
AFA: Kom nu med nogle kilder, du må da have nogle!! Eller træk din udtalelse tilbage og erkend at det var et skud i tågen der ramte ved siden af!
De første kristne opfattede sikkert ikke selv deres beretninger som opdigtede løgnehistorier.
Men romerne og jøderne må have følt sig helt sikre på, at det var opdigtede løgnehistorier.
Ellers havde de næppe vovet at slå Jesus - Guds søn! - ihjel og forfølge, torturere og henrette hans tilhængere, der hævdede, at han var Guds søn.
Hvilket må siges at være den skarpeste form for protest mod de første kristnes beretninger, som man kan forestille sig.
Så til dit gennemført ulogiske krav til yderligere dokumentation kan jeg kun stille dig dette undrende spørgsmål:
Vil du bestride, at det er en historisk kendsgerning, at de første kristne blev forfulgt, tortureret og henrettet på grund af deres påstand om, at Jesus var Guds søn?
I givet fald vil jeg gerne vide, om dette er en almindelig opfattelse blandt kristne debattører på JesusNet!
|
|
Til toppen
|
|
|
#54259 - 30/11/2005 08:25
|
Anonym
Anonym
|
Hej AFA citat: Men nu er vi jo ikke ukendte med holdningen, at når når man er kristen er man utroværdig! Det er jo en holdning selv kristne i dag ofte bliver mødt med.
Stråmand!
Jeg mener ikke at fordi at man er kristen, så er man også utroværdig!
Jeg foretrækker generelt ikke det ene kildemateriale over det andet alene på baggrund af min ikke-tro.
Jeg forsøger mig så godt som nogen lægmand kan, at forholde mig neutral og se tingene fra begge sider. Jeg mener at jeg yderligere har et fortrin på den front fordi jeg kender til rigtig mange religiøse miljøer både indefra og udefra. Indtil nu er den model der i mine øjne er bedst og gennemgående mest holdbar, den der ikke er ansporet af en religiøs dagsorden.
Iøvrigt er det interessant at se at du selv kommer til at lide under den kritik du fremsætter mod mig o.a. skeptikere. Du er jo et mønstereksempel på en som konsekvent forkaster alle data som ikke stemmer overens med lige præcis det du tror på.
Det skorter heller ikke på udtryk som liberalteologer, darwinister, evolutionstroende, ateister (vel at mærke ofte, hvis ikke altid i en nedladende og generaliserende tone) osv. Og uanset hvad man hiver frem af den skuffe så er det usagligt og useriøst. Hvad skal det gøre godt for?
Det eneste ord jeg bruger ofte omkring kristne er "fundamentalist" i ordets helt konkrete forstand og det er fra min side neutralt og benævner bare det faktum at de kristne jeg hentyder til er dem der tager bibelen som guds åbenbarede ord. Når jeg en sjælden gang benytter mig af ordet "fundierne" så er det oftest med et glimt i øjet. Ellers så har jeg ikke hvad jeg lige er opmærksom på nogen nedsættende generaliserende benævnelser omkring kristne som jeg bruger i samme omfang som du bruger dine om os ateister.
Yderligere... Du har på intet tidspunkt værdiget det kildemateriale vi gang på gang er fremkommet med et eneste blik (ikke eksplicit i hvert fald), alene af den grund at det var en areligiøs kilde. Du har sågar præsteret svartider på ganske få minutter, på indlæg med flere kildehenvisninger, hvor du tilsyneladende ikke har taget dig tid til at undersøge det før end at du forkaster det. Den adfærd hedder at skue hunden på hårene eller måske endda at kaste baby'en ud med badevandet...
Er det frugtbart? Er det rimeligt?
Måske det er det de kristne kalder for at "bedømme ånder"? 
---------
Bottomline hvad vores konkrete diskussion angår, så er faktum at vores kilder er uenige og indtil at en af os har redegjort for hvorfor netop vores kilder er de rigtige, så kan vi fortsætte denne skyttegravskrig i det uendelige.
Hvad med at du lagde ud med at forklare hvorfor lige netop dine uliberalteologer og dine teister har mere ret og er mere korrekte end dem der ikke er sådan?
|
|
Til toppen
|
|
|
#54260 - 30/11/2005 12:43
|
Anonym
Anonym
|
citat: De første kristne opfattede sikkert ikke selv deres beretninger som opdigtede løgnehistorier.
Men romerne og jøderne må have følt sig helt sikre på, at det var opdigtede løgnehistorier.
[ klip ]
Så til dit gennemført ulogiske krav til yderligere dokumentation kan jeg kun stille dig dette undrende spørgsmål: Du du og i andre bibelkritikere har altså ingen dokumentation fra noget som helst kildemateriale der kan bekræfte jeres påstand!
At du og andre bibelkritikere fremsætter en udokumenteret påstand, og at I gentager den atter og atter gør den ikke rigtig.
Dokumenter jeres påstand, eller træk den tilbage i erkendelse af at det var et skud i tågen der ramte helt ved siden af.
I er meget ihærdige i jeres krav til andre om dokumentation, men når I selv skal dokumentere jeres ofte vilde og fantasifulde postulater, er i ikke villige til at fremkomme med en sådan.
I optræder på en måde der gør jer klart mindre og mindre troværdige i jeres antibibelske hetz.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54261 - 30/11/2005 12:46
|
Anonym
Anonym
|
citat: Hejcitat: Men nu er vi jo ikke ukendte med holdningen, at når når man er kristen er man utroværdig! Det er jo en holdning selv kristne i dag ofte bliver mødt med.
Stråmand!
Jeg mener ikke at fordi at man er kristen, så er man også utroværdig! Er det derfor at hver eneste kristen kilde ápriorisk og symptomatisk bliver udskreget som utroværdig, tendentiøs og løgnagtig bare sådan uden videre.
Så konstatering af fakta skal nu også kaldes for stråmænd? Tja, ikke meget kan undre længere.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54262 - 30/11/2005 17:28
|
Anonym
Anonym
|
Hej AFA citat: Er det derfor at hver eneste kristen kilde ápriorisk og symptomatisk bliver udskreget som utroværdig, tendentiøs og løgnagtig bare sådan uden videre.
Indtil videre hver eneste kilde som du har fremdraget, ja... Men det er jo ikke ensbetydende med at alle andre kilder bliver eller er blevet det. Yderligere er udskreget, a priorisk og symptomatisk måske så meget sagt og sådan uden videre er nok også noget af en tilnærmelse.
Jeg synes at du er lige lovlig kraftfuld i dine værdiladede udtryk, i forhold til hvad situationen kræver. Der er mange andre debattanter som du kunne lære af i den henseende. Det tyder mere på at du lader dit temperament løbe af med dig end at du formår sagligt og seriøst (nogle værdier som du i det mindste på papiret selv sætter højt) at debattere forskellige tolkninger af fakta.
Det klæder dig ikke, det er ikke god debatskik og det afspore oftere end ikke debatten...
|
|
Til toppen
|
|
|
#54263 - 30/11/2005 17:38
|
Anonym
Anonym
|
citat: Indtil videre hver eneste kilde som du har fremdraget, ja... Så det er sådan at du bl.a. karakteriserer Oskar Skarsaune og hans forskning foruden de fagartikler af meget høj høj faglig status fra tidsskriftet Ichtys.
Dette bekræfter jo kun min formodning om at du kun anerkender bibelkritiske kilder. Det er ganske enkelt er meget useriøs og usaglig holdning til kilder du opererer med.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54264 - 30/11/2005 17:56
|
Anonym
Anonym
|
Evolutionisten: Jeg vil ikke bruge tid på at lede efter dokumentation for, at de første kristne blev pint og henrettet, fordi de talte og skrev om deres tro, idet jeg er overbevist om, at du står ret alene blandt dine trosfæller med den opfattelse, at de første kristne ikke oplevede vild protest i form af forfølgelse.
AFA: Jeg bad om dokumentation at kristne blev forfulgt FORDI deres beretninger var opdigtede løgnehistorier. - Men du har måske ingen kilder der kan dokumentere din påstand?
Evolutionisten: De første kristne opfattede sikkert ikke selv deres beretninger som opdigtede løgnehistorier. Men romerne og jøderne må have følt sig helt sikre på, at det var opdigtede løgnehistorier. Ellers havde de næppe vovet at slå Jesus - Guds søn! - ihjel og forfølge, torturere og henrette hans tilhængere, der hævdede, at han var Guds søn. Hvilket må siges at være den skarpeste form for protest mod de første kristnes beretninger, som man kan forestille sig. Så til dit gennemført ulogiske krav til yderligere dokumentation kan jeg kun stille dig dette undrende spørgsmål: Vil du bestride, at det er en historisk kendsgerning, at de første kristne blev forfulgt, tortureret og henrettet på grund af deres påstand om, at Jesus var Guds søn? I givet fald vil jeg gerne vide, om dette er en almindelig opfattelse blandt kristne debattører på JesusNet!
AFA: Du du og i andre bibelkritikere har altså ingen dokumentation fra noget som helst kildemateriale der kan bekræfte jeres påstand! At du og andre bibelkritikere fremsætter en udokumenteret påstand, og at I gentager den atter og atter gør den ikke rigtig. Dokumenter jeres påstand, eller træk den tilbage i erkendelse af at det var et skud i tågen der ramte helt ved siden af. I er meget ihærdige i jeres krav til andre om dokumentation, men når I selv skal dokumentere jeres ofte vilde og fantasifulde postulater, er i ikke villige til at fremkomme med en sådan. I optræder på en måde der gør jer klart mindre og mindre troværdige i jeres antibibelske hetz. Du er hurtig til at afsige domme over en kam om dine modstanderes troværdighed. I øvrigt har jeg fremlagt en dokumentation, nemlig at de første kristne blev mødt med skarpe protester i form af grusomme forfølgelse for deres tro. Jeg mener ikke, at du kan få en mere overbevisende dokumentation for, at de første kristne mødte protest, men noterer naturligvis, at du ikke anerkender den. Men når du nu ikke vil anerkender denne dokumentation, bør du være opmærksom på, at du dermed efterlader det klare indtryk, at du afviser, at de første kristne blev forfulgt, tortureret og henrettet på grund af deres påstand om, at Jesus var Guds søn! Før vi har afklaret dit syn på denne helt centrale pointe i min dokumentation, kommer vi ikke længere i denne debat. Spørgsmålet er altså kort og godt, om du afviser at de kristne blev forfulgt, tortureret og henrettet på grund af deres påstand om, at Jesus var Guds søn? I øvrigt tog jeg mod din invitation til at deltage i debatten på dit eget debatforum, www.skabelsen.info - hvor jeg i øjeblikket afventer dit svar på på en centralt spørgsmål vedrørende grundtyper.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54265 - 30/11/2005 18:39
|
Anonym
Anonym
|
citat: Du er hurtig til at afsige domme over en kam om dine modstanderes troværdighed. Ikke spor hurtigere end I ateister er til over en bred kam at underkende stortr set alt der ikke er skrevet af bibelkritiske ateister.
citat: I øvrigt har jeg fremlagt en dokumentation, nemlig at de første kristne blev mødt med skarpe protester i form af grusomme forfølgelse for deres tro.
Jeg mener ikke, at du kan få en mere overbevisende dokumentation for, at de første kristne mødte protest, men noterer naturligvis, at du ikke anerkender den. Du har endnu ikke fremlagt en eneste kilde der dokumenterer at de de kristne i det første århundrede blev forfulgt fordi de havde udfærdiget skrifter fyldt med løgnagtige beretninger.
Det er dette der er indgangspostulatet til denne debat, og hidtil har I kun fremkommet med udokumenterede påstande. Ikke én eneste kilde har i henvist til. Kun udelukkende tomme og indholdsløse påstande.
citat: Men når du nu ikke vil anerkender denne dokumentation, bør du være opmærksom på, at du dermed efterlader det klare indtryk, at du afviser, at de første kristne blev forfulgt, tortureret og henrettet på grund af deres påstand om, at Jesus var Guds søn! Debatten drejer sig ikke om deres tro på Jesus som Guds søn, men om beretningerne om Jesus er rendyrket løgnagtige opdigtede historier uden noget sm helst hold i virkeligheden.
citat: Før vi har afklaret dit syn på denne helt centrale pointe i min dokumentation, kommer vi ikke længere i denne debat.
Spørgsmålet er altså kort og godt, om du afviser at de kristne blev forfulgt, tortureret og henrettet på grund af deres påstand om, at Jesus var Guds søn? Nej, spørgsmålet er ene og alene om de første kristne opdigtede en løgnagtig historie uden mindste hold i virkeligheden om en person der hed Jesus.
Der er hidtil ikke fremlagt en eneste kilde der dokumenterer at de første kristne i det første århundrede blev forfulgt fordi de havde opdigtet en løgnehistorie om Jesus helt uden hold i virkeligheden.
Fremlæg denne dokumentation, eller erkend at det var et skud i tågen der ramte helt ved siden af.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54266 - 30/11/2005 22:09
|
Anonym
Anonym
|
AFA: Du har endnu ikke fremlagt en eneste kilde der dokumenterer at de de kristne i det første århundrede blev forfulgt fordi de havde udfærdiget skrifter fyldt med løgnagtige beretninger.
Det er dette der er indgangspostulatet til denne debat, . . .
OK - hvis du gerne vil pindehugge, så skal du mindsandten få din lyst styret!
Vil du venligst påvise med citat, at jeg har hævdet dette!
Jeg har skrevet, at de første kristne blev forfulgt, fordi de påstod, at Jesus var Guds søn.
Jeg har ikke skrevet, at de første kristne blev forfulgt, fordi de skrev, at Jesus var Guds søn.
Fremlæg denne dokumentation - for at jeg har påstået det sidste! - eller erkend at det var et skud i tågen der ramte helt ved siden af.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54267 - 30/11/2005 22:25
|
Anonym
Anonym
|
Evolutionisten: De første kristne opfattede sikkert ikke selv deres beretninger som opdigtede løgnehistorier. Men romerne og jøderne må have følt sig helt sikre på, at det var opdigtede løgnehistorier. Ellers havde de næppe vovet at slå Jesus - Guds søn! - ihjel og forfølge, torturere og henrette hans tilhængere, der hævdede, at han var Guds søn. Hvilket må siges at være den skarpeste form for protest mod de første kristnes beretninger, som man kan forestille sig.
AFA: Debatten drejer sig ikke om deres tro på Jesus som Guds søn, men om beretningerne om Jesus er rendyrket løgnagtige opdigtede historier uden noget sm helst hold i virkeligheden.
Du fordrejer tydeligvis mine synspunkter for bedre at kunne angribe dem. Hvorfor finder du det nødvendigt at bruge den slags kneb i debatten?
Som det fremgår, har jeg tidligere skrevet, at de kristne ikke selv mente, at de opdigtede en løgnehistorie - men at omverdenen gjorde.
Man skal fremsætte usandheder bevidst for at være en løgner. Og det har jeg ikke påstået om de første kristne. De har formentlig være i god tro.
Ligesom den norske menighed, som i vore dage har ladet sig indbilde, at en kvinde er Kristi Brud og Himmelsens Dronning og har sex med Jesus.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54268 - 30/11/2005 22:28
|
Anonym
Anonym
|
citat: Jeg har skrevet, at de første kristne blev forfulgt, fordi de påstod, at Jesus var Guds søn.
Jeg har ikke skrevet, at de første kristne blev forfulgt, fordi de skrev, at Jesus var Guds søn. Jeg ændrer min formulering: Du påstår, efter hvad jeg kan forstå, at de kristne blev forfulgt fordi de fremfører en åbenbar og tydelig påviselig løgnehistorie. Om løgnehistorien er på skrift eller tale, er i denne forbindelse irrelevant.
Men du har forøvrigt heller ikke påvist dokumentation for at de blev forfulgt (af romerne) fordi de påstod at Jesus var Guds Søn. De blev forfulgt (af romerne) fordi de ikke sideløbende ville anerkende og respektere de hedenske guder.
Jøderne forsøgte at få forfølgelser igang på grundlag af beskyldninger om gudsbespottelser og for overtrædelse af "de gamles overleveringer".
Jeg ser frem til at du fremlægger dokumentation for at kristne i det første århundrede blev forfulgt fordi de affattede (enten skriftligt eller mundtligt) en påviselig opdigtet løgnehistorie.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54269 - 30/11/2005 22:49
|
Anonym
Anonym
|
AFA: Men du har forøvrigt heller ikke påvist dokumentation for at de blev forfulgt (af romerne) fordi de påstod at Jesus var Guds Søn. De blev forfulgt (af romerne) fordi de ikke sideløbende ville anerkende og respektere de hedenske guder.
Det har du formentlig ret i.
Romerne praktiserede, såvidt jeg er orienteret, religionsfrihed. En intolerant religion som den kristne, som hævder, at alle andre guder end dens egen, er afguder og at deres tilbedere vil gå fortabt, blev formentlig betragtet som en trussel mod samfundsordenen - som romerne vidste at håndhæve med hård hånd.
Muligvis var det også i konflikt med de romerske kejseres mere eller mindre guddommelige rolle.
AFA: Jeg ændrer min formulering:
Du påstår, efter hvad jeg kan forstå, at de kristne blev forfulgt fordi de fremfører en åbenbar og tydelig påviselig løgnehistorie. Om løgnehistorien er på skrift eller tale, er i denne forbindelse irrelevant.
Læs dette indlæg.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54270 - 30/11/2005 23:24
|
Anonym
Anonym
|
citat: Du fordrejer tydeligvis mine synspunkter for bedre at kunne angribe dem. Nej, men jeg tror vi er kommet til at snakke lidt forbi hinanden. Og derved opstår der let lidt misforståelser.
Jeg tror det kunne være interessant og spændende at tage emnet om forfølgelser op, men det bør jo nok være i en ny og selvstændig tråd.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54271 - 30/11/2005 23:27
|
Anonym
Anonym
|
Evolutionisten: Du fordrejer tydeligvis mine synspunkter for bedre at kunne angribe dem.
AFA: Nej, men jeg tror vi er kommet til at snakke lidt forbi hinanden. Og derved opstår der let lidt misforståelser. Dét kan vi godt blive enige om!
|
|
Til toppen
|
|
|
#54272 - 03/12/2005 17:42
Admin: Tråden lukket
[Re: Keld]
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Hej alle I ivrige debattører
Jeg lukker denne debattråd nu, da den forlængst har overskredet de 100 indlæg, som vi sædvanligvis tillader for en enkelt tråd. Skal emner debatteres videre, er I velkomne til at oprette nye emnetråde.
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
|