Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kefas) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#54058 - 24/11/2005 20:15 at sove sammen
Pepsi
Bruger

Reg.: 24/11/2005
Sted: Færøerne
Jeg vil gerne høre fra jer om hvad jeres mening er om at 2 kristne ugifte sover sammen..... Jeg selv har en kæseste, og vi har været kærester i næsten 1 år, og vi kan ikke rigtigt bestemm os over om det er ræt eller forkert at sove sammen når man er ugift... når jeg tænker på at sove sammen mener jeg ikke at vi har samleje..
Jeg har gransket det i nogen tid, men kan ikke se nogen steder at der står at det er forkert, og de unge nu om dage, de synes altså at det er ikke noget forkert i det.. havd synes i???

Til toppen 
#54059 - 24/11/2005 21:36 Re: at sove sammen [Re: Pepsi]
KajQrd
Bruger

Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
Hej Pepsi
Jeg mener ikke der er noget principielt forkert i at sove sammen, hvis det er det eneste, man gør. Men på den anden side synes jeg, man udsætter sig selv for en fristelse, som jeg ikke er sikker på, jeg selv kunne undgå at falde for... Så selv om Bibelen ikke forbyder det, så synes jeg måske det er lidt mærkeligt at bede "led os ikke ind i fristelse" for selv at rende lige ind i den.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Til toppen 
#54060 - 24/11/2005 21:36 Re: at sove sammen [Re: Pepsi]
antichris
Bruger

Reg.: 23/11/2005
Sted: Aalborg
Jeg må ærligt indrømme jeg er ikke kristen... det betyder dog ikke at jeg ikke har en mening om tingen og hvordan det bør være, og lige med sex før ægteskabet... ja på det punkt syntes jeg at de kristne er for langt ude... ens sex drift er en naturligdel af en, som skal tilfredsstilles før man kan komme op i næste trin i behovspyramiden... jeg er udemærket klar over at visse kristne ser behov og drifter som syndige, men man kan så spørge dem/jer om , om i mener at det er syndigt at være menneske.. for det må de jo gøre...

Ændret af antichrist (24/11/2005 21:38)

jeg er ikke enig i det du siger, men jeg vil til min død forsvare din ret til at have din mening Voltair

Til toppen 
#54061 - 24/11/2005 22:24 Re: at sove sammen [Re: antichris]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej antichrist, du skriver:
citat:
jeg er udemærket klar over at visse kristne ser behov og drifter som syndige, men man kan så spørge dem/jer om , om i mener at det er syndigt at være menneske.. for det må de jo gøre...
Det er nu ikke i overensstemmelse med kristendommen at se på vores naturlige drifter som syndige - tværtimod! Det kan vi læse om i skabelsesberetningen.

Men ellers må jeg sige ja til, at det er syndigt at være menneske!

Vi fødes som syndere, dvs. som fjender af Gud og med tilbøjelighed til at se mere på vores egne behov end på næstens. "Enhver er sin egen lykkes smed", siger man jo, og det betyder, at der rigtig tit er ensomt i smedjen!
Den der elsker sig selv over alt andet og alle andre har nemlig ikke så mange rivaler ..

Kristne har omvendt sig til Jesus og ønsker at følge ham og modtage hans kærlighed og frelse. Det betyder ikke, at vi så holder op med at være syndere, men at vi lever vores liv i lyset af Guds kærlighed.

Vi tror på, at Gud har givet mand og kvinde til hinanden for at vi kan leve sammen "til døden os skiller". Dette fordi Gud vil give os de allerbedste betingelser for et lykkeligt liv også her i denne verden, nemlig et trygt fællesskab i ægteskabet og forhåbentlig et deraf følgende familieliv med kærlig omsorg for hinanden.

Rigtig mange mennesker har måttet erfare, at skiftende kærester - skilsmisser - sex på kryds og tværs osv. - har ført mange tragedier med sig.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#54062 - 24/11/2005 22:28 Re: at sove sammen [Re: kristina]
antichris
Bruger

Reg.: 23/11/2005
Sted: Aalborg
så du mener altså at det menneske som "gud skabte" i sit billede er syndigt fra det fødes... men hvordan det?
jeg mener et spædbarn der lige er født kan da umuligt have gjordt noget forkert... udover at blive født altså... og så er det vel forældrenes opgave om de vil opdrage barnet på en kristen måde (blev jeg heldigvis ikke), men summasumarum er at du kan ikke synde hvis du ikke har levet eller?

jeg er ikke enig i det du siger, men jeg vil til min død forsvare din ret til at have din mening Voltair

Til toppen 
#54063 - 24/11/2005 22:33 Re: at sove sammen [Re: KajQrd]
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
jeg mener faktisk at Paulus siger at vi ikke skal opsøge fristelsen eller sådan noget, kanikke lige huske hvordan det står.

Ole

Til toppen 
#54064 - 24/11/2005 22:45 Re: at sove sammen [Re: antichris]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej antichrist, du spørger:
citat:
så du mener altså at det menneske som "gud skabte" i sit billede er syndigt fra det fødes... men hvordan det?
Gud skabte heller ikke mennesket syndigt fra begyndelsen, men mennesket (i Edens have!) gjorde oprør mod Gud, og mistede derved livsfællesskabet med skaberen.
Og det havde konsekvenser for hele menneskeheden.
citat:
og så er det vel forældrenes opgave om de vil opdrage barnet på en kristen måde (blev jeg heldigvis ikke)
- ja, det har du ret i. Nogle børn får en kristen opvækst, andre ikke. Jeg fik desværre ikke nogen kristen opvækst - kristen blev jeg meget meget længe efter, at jeg var blevet voksen. Men bedre sent end aldrig!

Du har ret i, at man ikke kan begå synd, når man ikke har levet. Men de fleste af ps kristne tror, at vi begår synd, fordi vi er født som syndere, og altså ikke at vi først bliver syndere, når vi har begået bevidst synd!

Spædbørn er da faktisk også ret egoistiske synes jeg - de tænker slet ikke på, hvor hårde de er ved deres trætte forældre - vækker dem midt om natten bare fordi de er sultne eller trænger til en ren ble at tisse i ... viser ikke det mindste hensyn ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#54065 - 25/11/2005 01:48 Re: at sove sammen [Re: Pepsi]
anniesr
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
Hej Pepsi
Det er da et fantastisk dejligt dilemma du står i, og jeg synes faktisk det er flot du åbent spørger om råd i noget der indimellem kan være så bøvlet som det der med at være kristne og kærester. Har selv været sammen med min i 3 år og skal giftes om et halvt års tid, og vil bare sige som de andre ældre og kloge mennesker herinde (hm, den ku læses som om jeg var gammel og klog, men hverken eller;-))- træk den så længe I overhovedet kan!
Hvis i først begynder at sove sammen vil i hurtigt opleve at det faktisk er møglækkert at vågne op ved siden af hinanden, man bliver mildt sagt afhængig af det, for det er sjovt nok altid koldt og mørkt og vådt når man skal til at cykle hjem fra kæresten som bor alt for langt væk.
Men der er bare flere fristelser forbundet med det at ligge ved siden af hinanden en hel nat, efterhånden sandsynligvis også med mindre og mindre tøj på. Så hvis I er enige om at sex er noget I vil vente med til I bliver gift (og det fornemmer jeg lidt at I er) så gør jer selv den tjeneste at sove så lidt som muligt sammen. Det vil gøre tingene meget mindre kompliceret for jer begge, hvis I aftaler nogle klare linier, og hjælpes ad med at følge dem.
I vil kunne glæde jer endnu mere til I kan falde i søvn ved siden af hinanden hver aften, og jo der vil nok komme aftner hvor det faktisk ER for koldt og mørkt til at tage hjem, men prøv at hjælpe hinanden med at komme ud af døren, min sparsomme erfaring siger, at det er det bedste i længden - for jeres egen skyld.
Mvh

Ændret af Schjelde (25/11/2005 02:02)

There is a crack in everything, that's how the light gets in.
(Leonard Cohen)

Til toppen 
#54066 - 25/11/2005 02:18 Re: at sove sammen [Re: antichris]
anniesr
Bruger

Hm, nu siger du en naturlig drift, som at sove og spise, og jo jeg kan godt følge dig langt hen ad vejen, men alligevel syns jeg nu det adskiller sig på ét væsentligt punkt: Det involverer flere end dig selv.
Ved at sove, spise, trække vejret osv tilfredsstiller du dine egne behov, er det også sådan du tænker på sex? Det lyder på mig - no offence - en anelse egoistisk...
Jeg mener heller ikke - som de fleste andre (faktisk alle jeg til dags dato har mødt) kristne, at sex i sig selv er noget syndigt. Det er en gave fra Gud, en god gave! Han har så sat nogle grænser for brugen af den gave, og jo mere jeg lærer de grænser at kende i mit eget liv, jo mere fornuftige synes jeg egentlig de virker.
Hvad taber man egentlig ved at vente?

(Leonard Cohen)

Til toppen 
#54067 - 25/11/2005 09:12 Re: at sove sammen [Re: Pepsi]
Anonym
Anonym

jeg syntes det er i orden. jeg kommer sammen med en ikke kristen kvinde, og vi sover relmæssig sammen ja vi elsker også. hun vil ikke giftes det har hun prøvet, og jeg mener ikke det er noget forkert i det vi er voksne mennesker, og Gud har skabt mand-kvinde til fælles-skab.

Til toppen 
#54068 - 25/11/2005 13:45 Re: at sove sammen [Re: Pepsi]
Anonym
Anonym

Hejsa.. Hvis du vil hører min holdning...
Nogen ville helt sikkert ikke være enig med mig...men

Jeg mener som mange andre.. at sex og sådan hører til i ægteskabet... Men nu er der forskel på at sove sammen og holde om hinanden.. og så at fortage et samleje...
tit og ofte råber folk op om fristelse og sådan..................

Jeg og min kæreste deler lejlighed sammen, og vi har ikke noget seksueltforhold, endnu ;-) det kommer sammen med kirkeklokkerne.... det har vi sammen aftalt.. Men hvis man ikke må sove sammen pga. fristelse, så burde vi egentlig aldrig kunne være sammen.... Fx. ville man aldrig kunne gå på stranden sammen vel?

Hvis din moral og etik nager dig, om du bør dele seng med din kæreste, så lad være... det er det nemmeste..

Jeg sover (ZZZzzz) sammen med min kæreste, og jeg lever ikke i synd af den grund....

Vh-
Stud.theol Lars

Til toppen 
#54069 - 27/11/2005 15:58 Re: at sove sammen [Re: ]
anniesr
Bruger

Respekt...;-)

(Leonard Cohen)

Til toppen 
#54070 - 27/11/2005 16:40 Re: at sove sammen [Re: anniesr]
Anonym
Anonym

Tak..

Og i ligemåde

Knuz.
Lars

Til toppen 
#54071 - 27/11/2005 22:27 Re: at sove sammen [Re: antichris]
Anonym
Anonym

Studer fortællingen om "syndefaldet", kære Antichrist.. Og du vil finde svar.

Til toppen 
#54072 - 28/11/2005 13:48 Re: at sove sammen [Re: anniesr]
stej
Bruger

Jeg er meget enig med Schjelde.

Min helt klare opfordring er at I skal lade være med at sove sammen og så glæde jer til at kunne vågne op sammen for første gang den dag I er blevet gift.
Det kan godt være der er rigtig længe til I begynder at tænke på at blive gift (jeg kender jo ikke rigtig jeres situation) men jeg vil helt klart anbefale at vente.

Jeg er har været kæreste med en i 2,5 år og skal giftes om et halvt år og jeg glæder mig også til at kunne sove i samme seng.

Min begrundelse for at mene hvad jeg mener er at jeg har oplevet at sexualdriften er utrolig stærk og specielt når det bliver ud på de små timer og man bliver ret træt bliver man lettere "offer" for sig selv og går for langt.
Min kæreste og jeg har sat nogle grænser for berøring og hvor lang tid mm og vi sørger altid for at vi aldrig sover i samme bygning medmindre der også er andre til stede og aldrig i samme værelse.

Jeg ved godt at det kan lyde meget formaliseret og "kedeligt" men jeg har samtidig oplevet at når man først har overskredet en grænse er det meget meget svært ikke at komme til at gå over grænsen igen.

Jeg håber det kan bruges og må Gud velsigne jeres forhold.

MVH

Stej

Til toppen 
#54073 - 29/11/2005 17:28 Re: at sove sammen [Re: stej]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Stej, Pepsi mfl.

Udover risikoen for at blive fristet, så er det vel også et spørgsmål om, hvilket signal, man sender til sine omgivelser. Når man venter med at sove sammen, styrker det signalet om, at man også vil vente med sex.
Selv om man evt. selv kunne holde stand, kunne det let gå sådan, at andre, knap så standhaftige, tænkte: "når de kan sove sammen, så kan vi også", og så ville de komme til at falde i. Måske ville det med tiden, jo flere der gjorde det, blive mere accepteret, og dermed langsomt også blive mere accepteret, at konsekvensen blev, at man havde sex sammen, for "det kommer man jo til, men det gjorde den og den jo også, vi er jo ikke perfekte"... osv.
Eller det ville skabe unødig bekymring hos nogle. Jf. Rom.14 og 1.Kor.10 om ikke at såre sin næstes samvittighed.
Det er værd at lytte til at der er mange, der giver udtryk for, at det er svært at undgå fristelsen, hvis man sover sammen (har ikke selv personlige erfaringer med det). Hvis der også er andre ting, der frister, fx. at gå på stranden eller være alene hjemme sammen om eftermiddagen (den slags er jo ikke begrænset til senge og nætter, skal man også huske), bør man også undgå det.

Derfor mener jeg også, det er bedst at vente. Så er der jo også mere at glæde sig til. (Inkl. morgenmad på sengen og den slags... eller? )

Mvh. Anne.

Til toppen 
#54074 - 29/11/2005 22:40 Fristelse? [Re: AnnePande]
Anonym
Anonym

Tjaa... Jeg føler mig nu ikke mere fristet om natten når jeg er træt og vil sove end jeg gør i det almindelige dagstimer........

Er det forkert at have seksuel/lign. lyst til sin kæreste?
I al fald, er jeg ikke enig med dig hvis du synes det synspunkt er korrekt...

Jeg tvivler på at andre lader sig friste pga. af min holdning og livstil... Jeg ville ikke sige til nogen når jeg bliver præst, at kærester ikke må sove i samme seng.. det er oldnordisk, og det er lidt at kaste med spyd i uden at vide hvad målet er....
Jeg føler mig ikke fristet til at dyrke sex med min kæreste fordi vi holder om hinanden og sover.... Jeg har næsten kun lidt indre "latter" tilovers.. når nogen råber og skriger om fristelse..... Den findes.. men den kan osse ståes imod...

Hvis man kan stå imod fristelsen af købe slik.. så må det være ligeså lidt med sex.... sådan fungere det i al fald for mig...

mvh-
stud.theol
Lars/evan

Til toppen 
#54075 - 01/12/2005 11:53 Re: Fristelse? [Re: ]
stej
Bruger

Hej Evangelisten

Jeg mener bestemt ikke det er forkert at have seksuel lyst til sin kæreste, men det er forkert at udøve den i form at samleje eller anden seksuel omgang (eller hvad sådan noget nu hedder) før man er gift.

Det kan godt være jeg er svag, men jeg tror ikke jeg ville kunne blive ved med at modstå fristelsen. Det ville nok gå godt i lang tid, men som sagt er jeg bange for at jeg (vi) ville falde i på et tidspunkt.
Jeg er i hvert fald så bange for det, at jeg ikke ville udsætte mig for fristelsen.

Jeg forstår ikke hvad du mener der er oldnordisk (i øvrigt sjovt udtryk, for jeg tror ikke at man i den nordiske oldtid havde specielle forbud mod at sove sammen... ) for jeg mener ikke det er hverken mere eller mindre klogt at sove i samme seng nu som tidligere.

Jeg synes allerede nu at man kan se en glidning mod at det er helt ok at sove i samme seng - og flytte sammen inden man er gift i de kristne kredse, og jeg er sikker på at der er nogen, der oplever at det går galt - at de fx har samleje, hvor de bagefter fortryder det. Om det direkte får nogen til at falde fra troen ved jeg jo ikke, men heller være på den sikre side og ikke være med til at opfrodre til det, for jeg mener ikke man går glip af noget (udover en dejlig følelse) ved at vente.

Hvorfor har du kun latter tilovers for fristelse? Har du overvejet hvor du selv bliver fristet - og ikke kan modstå den?

Til toppen 
#54076 - 01/12/2005 14:56 Re: Fristelse? [Re: ]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Evangelist.

Hvis du selv er stærk nok til at stå imod, så fint med det, men derfor er det ikke sikkert, at andre er.
Jeg mener dog stadig, at også "den stærke" for signalværdiens og eksemplets skyld bør undlade at sove sammen med kæresten, af de grunde, jeg nævnte før. Det er jo ikke en nødvendighed, trods alt.
Desuden kan man jo aldrig være sikker på, at man ikke en dag ville blive fristet.
Jeg siger ikke, at du / I nødvendigvis begår en synd ved det I gør. Ikke i sig selv. Men det er forkert, hvis det fører til synd eller sårer nogens samvittighed (jf. igen 1.Kor.10 om afgudsofferkød) eller leder andre til synd.

Men selvfølgelig, ikke alle mennesker fristes af de samme ting, og nogen kan gøre noget uden at fristes, som andre ikke kan. Man skal selvfølgelig ikke tro, at fristelser kun handler om at sove sammen. Enhver skal forsøge at undgå det, man bliver fristet af. Også hvis det skulle være mere "utraditionelle" ting. - eller handler om alle mulige andre synder.
Nogle gange tænker jeg på, hvad hvis vi var lige så ivrige efter at undgå fristelser af alle mulige andre slags, som seksuelle fristelser, og var lige så opfindsomme i vores søgen efter måder at undgå dem på? Fx. bagtalelse, forsømmelse af Ordet og bønnen, mv. (Men det kan være, jeg tager fejl.)
Det skal selvfølgelig ikke forstås i retning af, at "når vi nu ikke tager andre ting lige så alvorligt, så skal vi heller ikke tage det med de seksuelle fristelser alvorligt". Men omvendt: Når vi nu tager det alvorligt, så skal vi også tage andre ting lige så alvorligt, selv om det evt. er mindre synligt og opsigtsvækkende - ja måske netop fordi.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#54077 - 01/12/2005 15:59 Re: Fristelse? [Re: AnnePande]
Anonym
Anonym

Hejsa Anne

Jo, jeg forstår nu lidt bedre hvad du mener. Og jeg erkende det gode og det oprigtige i det. Men jeg synes alligevel at det er at opbygge et fundament af "hvad nu hvis, og hvad nu hvis"
Jeg er sikker på at det ikke er det du helt mener, men igen... Jeg nægter at bidrage til et skræmmescenarie...!

Jeg tror ikke seksuel lyst til en man holder af er forkert.
Og den som bærer viljen i hjerte.. etc :-)

Anne, skal vi lave en guide til at være kærester.
For så kan vi jo diktere hvordan man er kærester sammen.
Hvis man ikke må sove sammen, må man så godt ligge sammen i sofaen, og hvad hvis man falder i søvn i sofaen med sin kæreste?... Må man tage på stranden sammen? Må man overhovedet smørre hinanden ind i sololie? Må man lave havearbejde sammen? Til sidst kan du vel selv se den absurdhed jeg synes det frembringer... når det eneste man hiver frem er en glidebane i form af Fristelse....'

:-)
Lars/Evan

Til toppen 
#54078 - 01/12/2005 16:15 Re: Fristelse? [Re: stej]
Anonym
Anonym

Hej S.

Jeg synes godt om dit indlæg, og jeg skal forklare mig så godt jeg kan.

Jeg ser ikke mig selv som nogen superhelt eller overkristen.
Jeg lever og bor sammen med mine kæreste, vi er begge kristne. vi har aldrig haft sex med hinanden. Jeg har dog haft sex med de kærester jeg har haft FØR jeg blev kristen. Og jeg føler ingen dårlig samvittighed eller smerte i hjerte over det, for det hører mit "tidligere liv" til. Men hvis vi er i stand til det... så må andre vel osse kunne opleve den samme styrke. Jeg tvivler på jeg og min skat er unikke... :-)

Jeg mener at sex hører til i ægteskabet, til trods for mit liv som ateist for år tilbage. Og jeg opfordre ikke folk til at gå i kanen med hinanden. Men jeg synes at vi måske hænger os i nogle ting som ikke længere er relevante for vores moderne verden. Jeg tvivler på at vi kan udlever bibelidealet på jorden.

Jeg beklager mit udtryk med oldnordisk :-) men jeg manglede et andet ord for gammeldags :-)

Som teolog(stud) har jeg ganske godt kendskab til hvad kirken og tænkerne igennem tiden har haft af teorier om sex. Og jeg kan ikke sige at de ikke havde nogen gode grunde til det, men min holdning er at de tænkere tænkte ud fra deres tid og kultur. At sove sammen, er for mig ikke en fristelse til sex, og min latter kommer.. når man som "klokke" ringer alarm på at fristelsen er ligesom selve synden... Det er ikke korrekt. Jeg har selvfølgelig haft lyst til min kæreste... det indrømmer jeg og står ved.. hun er så smuk... det ville da være ærgeligt andet... for så ville den dumme sige..: du må ikke have en smuk kæreste, for du kunne blive fristet! Du kan godt selv se det absurde i dette ikke! :-)

Men jeg føler mig på ingen måde fristet af at sove ved hende side.... jeg kunne lige så godt blive fristet når hun tog et solbad eller noget andet....

Må man ikke se sin kæreste nøgen`?? :-)
Må man se andre mennesker nøgne`?

Jeg håber selv du kan se, hvad min pointe i dette er...

Kh

Stud.theol
Lars/evan

Til toppen 
#54079 - 01/12/2005 17:09 Re: Fristelse? [Re: ]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Evangelist.

Nej, det er ikke forkert at begære sin kæreste, mener jeg, for ellers ville ingen jo blive kærester eller gifte sig. Så ville der jo ikke være forskel på et kæresteforhold og et almindeligt venskab.
Og nej, vi skal heller ikke bygge et skræmmescenarie op, og du har ret i, at det heller ikke er det, jeg vil. Men jeg mener bare, at grunden til, at det er almindeligt at advare mod at sove sammen før ægteskabet, er, at mange har erfaret, at det var for svært at modstå fristelsen. Al respekt til folk som dig, der kan modstå den, men ærlig talt tror jeg, at det er et fåtal. Det virker i hvert fald sådan ud fra det, folk fortæller.

Du har ret i det med de eksempler du nævnte, og det var lige præcis også der, jeg ville hen i mit indlæg til dig før - med at forskellige mennesker kan blive fristet af forskellige ting. Kommer man til at falde i søvn sammen på sofaen, så kan jeg ingen problemer se i det. Jeg bliver heller ikke lesbisk af at have en veninde til overnatning. Det er mere det med beslutningen og vanen med at sove sammen, der fører til at mange bliver fristet - vel at mærke efter hvad de selv fortæller og ikke bare hvad visse over-ængstelige mennesker tror.

Og havearbejde, sololie, strand osv... igen, så bliver forskellige mennesker fristet af forskellige ting. Hvis folk bliver fristet af de nævnte ting, skal de selvfølgelig undgå dem. Hvis ikke, så er det jo i orden.
Og derfor også nej til dit spørgsmål om, hvorvidt vi skal lave en guide. Vi skal ikke lave en ny lov. Men det skader ikke med nogle generelle gode råd. Og de vil som oftest blive givet ud fra, hvad der har vist sig at være specielt vanskeligt ud fra mange menneskers erfaring. Således vil man nok oftere fraråde folk at sove sammen end at lave havearbejde sammen. Men hvis de fristes af det sidste, skal de selvfølgelig undgå det.

En vigtig ting i dette her er nok alligevel signalværdien. Hvad mener du om den?

Mvh. Anne.

Ændret af AnnePande (01/12/2005 17:11)

Til toppen 
#54080 - 04/12/2005 17:44 Re: Fristelse? [Re: AnnePande]
Anonym
Anonym

Hej Anne..

Jeg tror vi er så godt som enige om det meste nu..

Stud.theol
LArs

Til toppen 
#54081 - 05/12/2005 13:44 Re: Fristelse? [Re: ]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Evangelist.

Ja, det er vi nok.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#54082 - 18/12/2005 18:35 Re: at sove sammen [Re: Pepsi]
Pepsi
Bruger

Reg.: 24/11/2005
Sted: Færøerne
tak for svarene allesammen.

Jeg er også ret enig med jeres råde, og det er også de samme råd jeg har fået anfre steder.

Men det er et til som jeg tit har gået og tænkt over... Vi kristne siger at vi skal undgå fristelsen, eller ikki opsøge den, og den er jeg også med på, MEN... der er altid et men.
Som kærester vil man gerne være alene ind i mellem, og når man er alene, for man er jo tiltrukket af hinanden, og vi har jo en naturlig drift til det modsatte køn så man kan ikki komme uden om at blive fristed når man er alene. Jeg er sikker på at man kan holde fingrene for sig selv, og kun kysse hende på kinden for ikke at sætte det hele i kog, og alt det der, i et stykke tid, men før eller siden vil fristelsen blive for stor og man kan ikke holde sig, og det sker sandsyneligvis tilfældigt.... og når alt er endt, så er pigen gravid... Er det derfor ret eller forkert at bruge prævention? for præventionen vil sandsyneligvis gøre det hele endnu mere fristende. Eller skal man bare prøve ikke at bruge prævention og se om man ikke kan lade være at gå i seng sammen.
Jeg personligt synes at det er bedre at man er på den sikre side, og bruger prævention. For det ville være MEGET synd hvis pigen var 17 år og gravid kun fordi at de var et kristent par og ikki skulle være i seng sammen men kunne ikke udstå fristelsen og havde ingen prævention fordi at det behøver kristne ikke fordi at de går jo ikke i seng sammen før de er gift.
hvad synes i?

Til toppen 
#54083 - 11/01/2006 01:52 Re: at sove sammen [Re: Pepsi]
Tommy Barnabas
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Rønne, Bornholm
citat:
Jeg vil gerne høre fra jer om hvad jeres mening er om at 2 kristne ugifte sover sammen..... Jeg selv har en kæseste, og vi har været kærester i næsten 1 år, og vi kan ikke rigtigt bestemm os over om det er ræt eller forkert at sove sammen når man er ugift... når jeg tænker på at sove sammen mener jeg ikke at vi har samleje..
Jeg har gransket det i nogen tid, men kan ikke se nogen steder at der står at det er forkert, og de unge nu om dage, de synes altså at det er ikke noget forkert i det.. havd synes i???

Hej Pepsi.

Jeg forstår udmærket dit spørgsmål, og sådan set og så at du kan lide, at sove sammen med din kærste, der ikke noget så dejligt som, at mærke varmen fra den man elsker

Men, ja jeg kommer med et men

Du er stærk og din kærste er stærk, i kan klare det og falder ikke i.

Nu ved jeg ikke hvor mange der ved i gør det?

Vi er som Kristne kaldet til at være lys og salt i verden, hvilket vil sige, at være et eksempel, vi er også kaldet til at være stærke for de svage.

Hvor vil jeg hen?

Jo, i kan være nok så stærke begge to, og det er jo fedt nok, men andre ser på jer, og vil måske følge jeres eksempel, de er måske ikke så stærke som jer, og derfor kan de falde!

Så mit råd til dig, lad vær, ikke for jeres egen skyld, men for dine svage Brødre og Søstre.

Ja, det er ikke altid, nemt at gøre det der er rigtigt ;-)

Guds Fred,

Tommy.

Til toppen 
#54084 - 14/01/2006 14:22 Re: at sove sammen [Re: Tommy Barnabas]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
citat:
Jo, i kan være nok så stærke begge to, og det er jo fedt nok, men andre ser på jer, og vil måske følge jeres eksempel, de er måske ikke så stærke som jer, og derfor kan de falde!
Så mit råd til dig, lad vær, ikke for jeres egen skyld, men for dine svage Brødre og Søstre.

Good point!
Tak for det.

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#54085 - 14/01/2006 15:49 Re: at sove sammen [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Hvad goer du saa med det faktum at andre ser paa jer, foelger jeres eksempel, men ikke har jeres styrke til at staa imod?
Har man ikke et ansvar overfor DEM?

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#54086 - 15/01/2006 14:54 Re: at sove sammen [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Jeg håber da ikke at der folk der står og kikke på at vi sover
det er da perverst........................................................

Hvis folk følger vores eksempel, kan jeg ikke se noget galt i det.... vi lever rent, som sagt... for den rene er alting rent

Jesusfreak, nej, et eller andet sted mener jeg ikke det skal ligge på min skuldre hvordan andre lever deres liv...........Jeg skrev selv at hvis man var tvivl så lad være.. Men alle de der opblæste skræmmescenarier har jeg ingen respekt for..........

Tværtimod synes jeg vores forhold er et mønstereksempel på hvordan det også kunne være....

Stud.theol
Lars

Til toppen 
#54087 - 18/01/2006 00:57 Re: at sove sammen [Re: ]
seeker
Bruger

Reg.: 12/01/2005
Citat:
som sagt... for den rene er alting rent

Stud.theol
Lars

Hej Lars

Fair nok at du mener, at vi som mennesker og kristne har forskellige moralske og etiske standarter - det kan jeg godt være enig i - men..
Ovenstående citat er logisk inkonsistent, hvis man tror, der findes en "højere moral" (Gud) end mennesket selv.

Hvis alt er rent for den rene, så er den rene ren, fordi han gør rene ting. Men samtidig er det rent, fordi han er ren...

Det bider sig selv i halen og ender i ren (!) relativisme..

Et eksempel: "Børneporno er rent for den rene..." eller?

kh
Stef

Til toppen 
#54088 - 18/01/2006 18:45 Re: at sove sammen [Re: seeker]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Stef og Evangelist.

Måske skulle man lige have sammenhængen med, når man siger: "for den rene er alting rent".
Det stammer fra Titus 1,15, og sammenhængen handler om vranglærere, der "give(r) sig af med jødiske myter og bud fra mennesker, der vender sig bort fra sandheden. For de rene er alting rent; men for de befængte og vantro er intet rent; hos dem er både forstanden og samvittigheden befængt."
Det vil altså sige, at det sandsynligvis handler om mennesker, der følger de jødiske forskrifter om rent og urent samt traditionens menneskeskabte tillæg dertil. (Jf. også Jesu diskussioner med farisæerne om emnet.) Møntet på dem siger Paulus, at alt er rent for den rene, dvs. al mad mv. Det er lidt en anden situation end at sove sammen.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#54089 - 20/01/2006 01:32 Re: at sove sammen [Re: Nikolaj]
CountZero
Bruger

Reg.: 08/06/2005
Salt og så vidre....jeg for lyst til æg

dyrk noget sex....beskyt jer...vær søde og fornuftige....men skid i høj grad på hvad en flok jomfruer i et forum som dette siger....tænk jer om....det er alt hvad der kan siges....og vær fornuftige...hehe...god fornøjelse

Til toppen 
#54090 - 20/01/2006 17:32 Re: at sove sammen [Re: CountZero]
kristina
Ordstyrer
Bruger

CountZero - tja, det kan man da kalde nedtælling: at du vist ikke engang har salt til et æg.

Og det ville være klogt af dig at tage et ekstra kig på vores netikette - for det tilfælde at du skulle få behov for at komme med flere originale forslag til, hvordan du mener indlæggene i dette forum fra os (eks)jomfruer bør behandles ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#54091 - 20/01/2006 17:44 Re: at sove sammen [Re: ]
Tommy Barnabas
Bruger

Citat:
Jeg mener som mange andre.. at sex og sådan hører til i ægteskabet...

Tja, det med at flytte sammen, det hører da også med til ægteskabet.

Guds Fred,

Tommy.

Til toppen 
#54092 - 22/01/2006 14:41 Re: at sove sammen [Re: kristina]
LC_Olsen
Bruger

Reg.: 22/01/2006
Jeg skal prøve at holde mig til emnet, sexuel aktivitet, men jeg bliver nødt til at kommentere, spørgsmålet om hvornår vi bliver syndere.
Derfor vil jeg gerne spørge:
Er spædbørn er egoistiske fordi vi i tidens oprindelse begik synd? Er det derfor de er krævende overfor deres forældre?
For ellers forstår jeg ikke hvorfor man skal nævne nyfødte i denne sammenhæng!

Jeg forstår godt at man ikke ønsker at gå udenom Gud når man skal gøre noget så vigtigt som at dele sig med et andet menneske.
Det jeg ikke forstår, det er om man så i ægteskabet må have nydelses sex? må man dyrke sex med prævention?? Det tilbageholder jo gudsværk? For hvis der er noget der er helligt så må det da tilblivelsen af et barn og ikke samlejet som sådan, da de to ting er blevet en adskilt ting.

Glæder mig til at få svar

Til toppen 
#54093 - 22/01/2006 16:22 Re: at sove sammen [Re: LC_Olsen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej LC Olsen - og velkommen her!
Citat:
Jeg skal prøve at holde mig til emnet, sexuel aktivitet, men jeg bliver nødt til at kommentere, spørgsmålet om hvornår vi bliver syndere.

Det er det, vi kalder arvesynden. At hele verden, hele skaberværket, blev skadet ved syndefaldet. Som salmisten David skiver: I skyld har jeg været, fra jeg blev født, i synd, fra min mor undfangede mig. Men det er ganske rigtigt et andet emne, som vi måske ved lejlighed kan debattere i en anden tråd.
Citat:
Det jeg ikke forstår, det er om man så i ægteskabet må have nydelses sex? må man dyrke sex med prævention?? Det tilbageholder jo gudsværk? For hvis der er noget der er helligt så må det da tilblivelsen af et barn og ikke samlejet som sådan, da de to ting er blevet en adskilt ting.

Ja, jeg tror helt bestemt, at nydelses-sex er en kærlighedsgave fra Gud. Gud skabte os som mand og kvinde, og så, at det var godt. Og ægteskabet indstiftede han - hvad Gud har sammenføjet, må et menneske ikke adskille - og ægteskabet ville han beskytte, netop for at vi i tryghed og glæde kan give hinanden - og modtage af hinanden - hele kærlighedens fylde i alle dens aspekter, altså også sex-livet.

Jeg vil nødig virke alt for skråsikker her, men jeg mener bestemt, at også prævention er en Guds gave. Lige så vel som vores forstand er det! - vi bør ikke tage hovedet under armen og lade være med at tænke os om, synes jeg.

Og hvis vi skal føde de børn, der "kommer af sig selv", altså uden prævention, i et lykkeligt ægteskab, hvor ægtefællerne vil hinanden det allerbedste, så kunne det måske i mange tilfælde løbe op i en snes børn eller mere i løbet af den fertile alder - - og mon ikke det var de færreste, der kunne se sig i stand til at give så mange børn en god opvækst?

Det var bare hvad jeg lige kom til at tænke på - men sig mig meget gerne imod, hvis du har en anden mening. Vi kan ikke slå op i Bibelen, for der står ikke noget om prævention ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#54094 - 22/01/2006 22:26 Re: at sove sammen [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej kristina

prævention som Guds gave?

- min mund er lukket med syv sejl...

HAHAHA.

Kh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#54095 - 23/01/2006 08:07 Re: at sove sammen [Re: kristina]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Kristina

Du skriver:
Citat:
Og hvis vi skal føde de børn, der "kommer af sig selv", altså uden prævention, i et lykkeligt ægteskab, hvor ægtefællerne vil hinanden det allerbedste, så kunne det måske i mange tilfælde løbe op i en snes børn eller mere i løbet af den fertile alder - - og mon ikke det var de færreste, der kunne se sig i stand til at give så mange børn en god opvækst?

Det tror jeg,- man skal jo også have fysisk helbred til det og psykisk overskud til det....med mindre selvfølgelig man ser kvinder som de rene fødemaskiner. Her finder jeg det vigtigt at påpege, at børn er en velsignelse fra Guds side, en del af Guds løfter og nåde - Evangelium. Børn er ikke et lovkrav, og derfor kan mennesker heller ikke gøre det til et lovkrav. Derfor er prævention (dog ikke alt) berettiget.

Mkh Malli

Ændret af malli (23/01/2006 08:10)

†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†

Til toppen 
#54096 - 23/01/2006 08:29 Re: at sove sammen [Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Malli
Citat:
Børn er ikke et lovkrav, og derfor kan mennesker heller ikke gøre det til et lovkrav. Derfor er prævention (dog ikke alt) berettiget.

Tak for den tilføjelse - jeg citerer den kun, fordi jeg synes den er så vigtig.

Vi mennesker er nok tit tilbøjelige til at belaste os selv og hinanden med tillægs-lovkrav, som der slet ikke belæg for.

Hvor falder vi dog tit i den fælde, at vi laver evangeliet om til lov!

Selv modtagelsen af Guds nåde kan forekomme os at være et lovkrav:
"Du skal tro"! Du skal!

Mange af skal'lerne kan vi som Guds børn nok roligt smide ud til hønsene og leve i og af evangeliet, Guds kærlighedsgave.
Guds nåde er os nok!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#54097 - 03/02/2006 09:21 Re: at sove sammen [Re: Tommy Barnabas]
Anonym
Anonym

Jo, og det at lave mad sammen, og købe ind..
og derfor må mænd og kvinder ikke gøre det ifølge dig?
eller hva?

LOL

stud.theol v. Aarhus Universitet
Evan

Til toppen 
#54098 - 03/02/2006 09:24 Re: at sove sammen [Re: AnnePande]
Anonym
Anonym

og det kommer fra en Mf-theol som ikke kan bruge begrebet "myter" korrekt?

Til toppen 
#54099 - 03/02/2006 09:46 Re: at sove sammen [Re: ]
Tommy Barnabas
Bruger

Du har jo allerede valg, Hvis du ikke mener du har et ansvar overfor dine brødre og søstre, så er jeg meget ked af det for dig.

Må jeg spørge, hvorfor er du Kristen?

Guds Fred,

Tommy.

Til toppen 
#54100 - 03/02/2006 09:54 Re: at sove sammen [Re: Pepsi]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Kære Pepsi

Du har fået adskillige forskellige svar, kan jeg se ud af tråden. Nogle er af mere moralistisk observans, andre absolut ikke.

Det jeg vil sige er: Først og fremmest står I til ansvar overfor Gud!

Gud ser jeres hjerter, og jeres hjerters motiv.

Og det kan vende begge veje, nemlig i al uskyldig renhed! - men også et åndeligt ungt hjertes oprør imod autoriteter "det skal de ikke bestemme", "Vi vil sove sammen, og vi vil blæse på hvad andre siger"!

Så er I i tvivl, så søg Guds ansigt.

Mkh Malli

†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†

Til toppen 
#54101 - 03/02/2006 10:04 Re: at sove sammen [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Evangelisten skriver til Anne:
Citat:
.. og det kommer fra en Mf-theol som ikke kan bruge begrebet "myter" korrekt?

Hvad mener du dog med det?
Det var jo et bibelcitat!!!

I Titusbrevet v13-14 står der
Citat:
Det er så sandt, som det er sagt, og derfor skal du gå skarpt i rette med dem, så de kan blive sunde i troen og ikke give sig af med jødiske myter og bud fra mennesker, der vender sig bort fra sandheden.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#54102 - 08/02/2006 09:53 Re: at sove sammen [Re: Tommy Barnabas]
Anonym
Anonym

Jeg kan virkelig ikke se relevansen af spørgsmålet,
hvorfor jeg er kristen, i sammenhæng med at jeg ikke tilslutter mig en old-kultur omkring mand kvinde, som jeg på ingen måde mener kan behandles på samme måde i dag som tidligere.

Tommy, mener du at man simplethen skal have grund for at være kristen? og at man skal være enig med din udlægning for at være "god" nok....... try read the original texture in greek my friend....

Om ansvar for hinanden, jo til dels, men jeg mener helt klart at man ikke kan samligne den forståelse gt/nt har omkring dette med idag, grundet norm og kultur skift/blends/

Du stiller dig i mine øjne lidt for ukritisk over for biblen

stud.theol
Lars

Til toppen 
#54103 - 08/02/2006 10:30 Re: at sove sammen [Re: ]
Tommy Barnabas
Bruger

Citat:
Jeg kan virkelig ikke se relevansen af spørgsmålet,
hvorfor jeg er kristen, i sammenhæng med at jeg ikke tilslutter mig en old-kultur omkring mand kvinde, som jeg på ingen måde mener kan behandles på samme måde i dag som tidligere.

Sorry, spørgsmålet var ikke ment i det sammenhæng.

Citat:
Tommy, mener du at man simplethen skal have grund for at være kristen?

Absolut! Der er forhåbentlig en grund til man er Kristen, at man har set man er en møgbeskidt synder, der ryger direkte i helvede hvis man ikke tager imod blod offeret. eller kunne man bare tilhøre hvilket som helst religion, hvis det var for at have en sutteklud.
Jeg er ikke Kristen fordi jeg kender en lysrød pussenusse Gud, eller fordi min kultur dikterer det, men fordi jeg har set, at Kristus er den eneste redning fra Gud's vrede. Og det er denne redning/frelse, der overvælder mig, at universets skaber, havde kærlighed nok for mig, til at ofre sin søn. Derfor elsker jeg Gud mere, end alt andet.

Citat:
og at man skal være enig med din udlægning for at være "god" nok....... try read the original texture in greek my friend....

I have tried that (nu når du stiller spørgsmålet på engelsk). Og nej, jeg tror ikke man skal være enig med mig, for at være god nok. Egenlig tror jeg ikke der findes en eneste der er "god nok"

Citat:
Om ansvar for hinanden, jo til dels, men jeg mener helt klart at man ikke kan samligne den forståelse gt/nt har omkring dette med idag, grundet norm og kultur skift/blends/

Er det vores kultur, der skal tolke skriften?

Vil du så også mene, at Jesu ord ikke nødvendigvis har relevans for vores tid?

Citat:
Du stiller dig i mine øjne lidt for ukritisk over for biblen

Ja, det er sandt, jeg er enfoldig hvad angår min holdning til Bibelen og kritik af denne. Jeg er totalt naiv.

Guds Fred,

Tommy
Enfoldig Kristen.

Til toppen 
#54104 - 11/02/2006 14:22 Re: at sove sammen [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Hej Evan, du skrev:
Citat:
try read the original texture in greek my friend....

Jeg vidste ikke, at man kunne læse en tekstur, men nu er jeg selvfølgelig heller ikke nogen ekspert udi græsk vævekunst ...
Jeg synes egentlig, jeg har set flere gange nu, at du har brugt argumenter à la: "Jeg kan læse det på græsk, så jeg har ret." Det er nok ikke noget, du har gjort med vilje. Men kunne du ikke tage og forklare, hvad det er i den græske originaltekst, der får dig til at mene, som du gør?

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#54105 - 18/02/2006 23:24 Re: at sove sammen [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

"Lad os derfor stræbe efter det, der tjener freden og den indbyrdes opbyggelse. Ødelæg ikke Guds værk på grund af mad. Alt er rent, men for den, der tager anstød af at spise det, bliver det noget ondt. Det rigtige er at lade være med at spise kød eller drikke vin eller gøre noget, som din broder tager anstød af."

- Rom, 14:19-21....

Ja, lige her er det mad og drikke der er tale om, men kan du, ærligt, sige at dette princip ikke skulle gælde alle andre steder også?

Hvis troende i din omgangskreds ved dette om jer, tænker "Jamen så kan vi også", og de så ikke er ligeså stærke som jer, jamen så vil jeg mene at i har været medskyldige - jf. 1. Kor, 8:7-13 (igen er det på stedet mad og drikke der er tale om, men jeg læser dette vers som generelt adfærdsregulerende)

-Grundtvig

Til toppen 
#54106 - 19/02/2006 04:24 Re: at sove sammen [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Nej det mener jeg ikke..

For ved at granske original texten, ville du opdage at der her tales om opførsel i offentligheden og ikke det private...........
Og vi ved overleveringer og håndskrifter, at man ikke satte det private i samme perspektiv som vi gør idag. Derfor mener jeg ikke at du kan bruge det her som anstød mod mit privat liv..

Det vil svarer til jeg ikke kunne lide du hørte countrymusik, og af samme grund som du antyder.. burde du ikke hører det......
Jeg synes sammenfaldet er slående..

Og så er vi nød til at erkende kulturforskellen, for det skal nævnes:
Jeg synes det er umuligt for dig at nedtrække 2000 år gamle jødiske samlivsidealer med os i vores postmoderne verden.. der er ingen præmisser der er ens....

(learn some greek my friend btw)

Jeg synes du strækker kristendommen lidt for langt, og det sætter jeg min tvivl ved er helt korrekt... men vi tror jo alle forskelligt, så endnu engang er vi ikke enige...

stud.theol
Lars

Til toppen 
#54107 - 19/02/2006 04:29 Re: at sove sammen [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Jo, jeg ville uhyre gerne, men jeg kan ikke få jnet til at skrive med græske symboler... jo i min signatur..
men ikke i selve indlægget... det ville være dejligt hvis det var muligt...

Og ja, Nikolaj, det giver teologerne mere og bedre indsigt i skriften med kendskab til original teksterne, det bliver man nød til at indrømme.. alt andet er plat missionsnak...........

bemærk jeg ikke sagde sandheden....

mvh-
stud.theol
lars

Til toppen 
#54108 - 19/02/2006 04:38 Re: at sove sammen [Re: Tommy Barnabas]
Anonym
Anonym

Fint.. til det første :-)

Grundlag for at være kristen..
Jeg tror ikke vi mente det samme.
Jeg mener frelsen er for alle der tager imod den og som omvender sig.. men der kan ikke lægges grundlag for den.. for frelsen er overlogisk og kan ikke forklares eller tiltænkes. Og jeg havde ikke nogen grund /frygt eller forundring osv.
Og jeg mener ikke mennesker kan skabe eller have grund for at blive kristen... det sker.. eller sker ikke.... i mine øjne, og det mener jeg med henblik på fx den måde jeg oplever Augustin beskrive det på... at mennesket ingen grund kan have til frelse, kun modtage den...

- godt så er vi nok næsten enige om retfærdiggørelsen

Ja, det evige spørgsmål... kultur, tro, bibel..
Biblen er altid blevet fortolket udfra kulturen.... det er indlysende.. og tiden tanker har altid flirtet med kristendommen. Vores kristendom i 2006 har intet med 1906 at gøre "at all" og videre ned/op

Jeg mener ikke biblen er kultur-konstanten..
Kultur er, og biblen ses udfra kulturen.... for det er sådan det sker... og kirkens opgave at formidle moralen, troen, idealet og frelsen til tiden og tilpasse den.. i mange øjne kan dette ses provokerende... Men biblen har aldrig skabt/holdt kulturen på nogen måde....

mvh-
stud.theol
lars

Til toppen 
#54109 - 19/02/2006 05:04 Re: at sove sammen [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Det er intressant, da de kristne anså sig selv om jøder og en del af jøddommen, ja helt op til omkring Biskop Augustin :-)

Til toppen 
#54110 - 19/02/2006 05:07 Re: at sove sammen [Re: AnnePande]
Anonym
Anonym

Ja, men hvis kikker lidt komparativt på fx buddhismen og kristendommen.. ligger begge op til rent/urent tanken.. som noget indre.. og jeg synes helt klart at biblen ligger op til "purikansk udlevelse"

stud.theol
Lars

Til toppen 
#54111 - 19/02/2006 13:49 Re: at sove sammen [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

Man behøver ikke granske originalteksten for at se at der lige der var tale om hvad man gør i offentligheden - men princippet er det samme.

Og hvis det at jeg hørte countrymusik kunne bringe en anden til fald (hvilket jeg dog tvivler på), så gjorde jeg det IKKE. Såre simpelt.

Desuden er det med hele vores liv vi er kristne - ikke bare med det vi siger. Sand kristendom er ikke bare en livsfilosofi det kan være interessant at diskutere i sin fritid. Man kan sagtens have det sådan og være religiøs, men KRISTEN er man ikke. Kristendom, dvs. SAND kristendom, omsættes i praksis - i den måde man lever på..
Man KAN altså ikke trække kristendommen for langt ud i ens liv - den gør KRAV på hele vort liv!

-Grundtvig

Til toppen 
#54112 - 19/02/2006 13:52 Re: at sove sammen [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Hej Evangelist

Forstå mig ret. Jeg kan da på ingen måde være uenig i, at man ikke kan have den fulde forståelse af NT uden den græske originaltekst. Det tror jeg heller ikke, du finder mange missionsfolk, der ikke vil være enige med dig i (men måske nogle frikirkefolk). Det, jeg ser som et problem, er, når du ikke begrunder din mening med en konkret forklaring af, hvad den græske tekst siger, som vi ikke kan læse i den danske oversættelse. Så kan vi dødelige matematikere selvfølgelig bare vælge at stole på din udlægning, men jeg tror bare, vi ville lære mere, hvis du ville dele lidt mere ud af dine kundskaber.
At man ikke kan bruge græske bogstaver kan vel ikke være det største problem. Man kan jo transskribere til latinske bogstaver; f.eks.: Psákhno gia to fos kai brísko ten agápe (taget fra din signatur; hvad betyder det egentlig?).

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#54113 - 19/02/2006 16:44 Re: at sove sammen [Re: ]
Tommy Barnabas
Bruger

Hej Evangelisten.

Et lille spørgsmål, bare lige for at forstå dig bedre
Hælder du til den, Arminiske Ordo Salutis?

eller den Reformerede/Calvinistiske Ordo Salutis, som vel er den Lutheranske tradition?

Jeg tror ikke vi er så uenige hvad angår frelsen, vi udtrykker os bare forskelligt.

Ja, lige begyndt et studie om Ordo Salutis,
for dem der ikke ved hvad det er, er det de forskellige syn, på vejen til frelse.

Citat:
og kirkens opgave at formidle moralen, troen, idealet og frelsen til tiden og tilpasse den

Er ikke enig med dig i, at Kirken skal tilpasses tiden, jeg mener ikke dermed at vi skal gå i sandaler, men at grundlaget i Kirken, er uden for tid. og ville det ikke være, at prøve på at ligne verden/kulturen?

Og fordi Bibelen aldrig har skabt kulturen eller holdt den, betyder det vel ikke at det er kulturen der skal skabe og holde Bibelen.

Jeg læser aldrig bibeln, ud fra hvad min holdning/kultur er, det ville være forkert, når det nu er Guds ord. Jeg siger ikke det er nemt

Bibelen bliver læst ud fra vores egne holdninger, eks. hvis jeg mener Gud kun er kærlighed, er det det jeg forstår ud fra bibele, men tror jeg Gud kun er vrede, ja, så er det det jeg forstår, vi læser og forstå Bibelen ud fra vores egne fortåelse og holdninger, og det mener jeg personligt er en skidt ting.

Det er vel meget med den på, "jeg vil have Bibelen siger dette, og derfor siger den det!". Absolut i mine øjne en forkert måde at læse Bibelen, og det er min erfaring, at det sker både i den kristne højre og venstre fløj

Guds Fred,

Tommy.

Til toppen 
#54114 - 19/02/2006 23:01 Re: at sove sammen [Re: Tommy Barnabas]
Nikolaj
Bruger

Hej Tommy, du skrev:
Citat:
Det er vel meget med den på, "jeg vil have Bibelen siger dette, og derfor siger den det!". Absolut i mine øjne en forkert måde at læse Bibelen, og det er min erfaring, at det sker både i den kristne højre og venstre fløj

Tjah, sådan går det vel nærmest altid, når mennesker er blandet ind i en sag. Vi er dybt subjektive, uanset om vi vil være ved det eller ej. Ja, faktisk tror jeg, at de, der hævder at være objektive, er de mest subjektive. Men så er det jo godt, at vi har forskellige fora, e.g. dette her, hvor vi kan hjælpe hinanden til en større forståelse.

Forresten tænkte jeg på, om du ikke kunne sige lidt mere om det der Ordo Salutis. Det er ikke umiddelbart noget, jeg har det store kendskab til, men jeg vil gerne lære

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#54115 - 19/02/2006 23:30 Re: at sove sammen [Re: Nikolaj]
Tommy Barnabas
Bruger

Hej Nikolaj.

Ordo Salutis, betyder groft oversat, den logiske orden frelsen prosessen foregår. En lidt dårlig oversættelse, sorry

Hvis du har mod på det, kan du læse mere her, der er også video klip:
TTF - The Theology Program

Du skal besøge dette sted: Soteriology

Det hele er gratis, hvis man er selv studerende online.

Kik på det og meld tilbage.

Guds Fred,

Tommy.

Til toppen 
#54116 - 20/02/2006 21:12 Re: at sove sammen [Re: kristina]
Palle
Bruger

Reg.: 19/02/2006
jeg kan kun sige, nyd det liv i har, imens i har det:)
for der er ingen der ved hvad der kommer bag efter.
men et dumt sted at spørge om, på et sencureret forum.
for man får aldrig et ærligt svar.
kærlig hilsen Palle

Til toppen 
#54117 - 21/02/2006 11:22 Re: at sove sammen [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Oversættelse..

Jeg ledte efter lyset, men fandt kærligheden...
citat > mig selv... :-)

Okay, jeg vil transscrp. til latinske bogstaver istedet for..
Men kunne det ikke være muligt at lave en upgrade til Jnet?
så den kan skrive med andre skrifttegn? ......

Til toppen 
#54118 - 21/02/2006 11:31 Re: at sove sammen [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Hej Evan

Jeg har lige forsøgsvis copy-pastet din signatur ind herunder, så hvis nedenstående ligner græske bogstaver, så kan man nok godt bruge dem alligevel.

Ψάχνω για το φως και βρίσκω την αγάπη

Efter gennemsyn: Jep, det virkede, da jeg valgte "bruger HTML og UBB Kode" (over tekstboksen).

– Nikolaj

Til toppen 
#54119 - 21/02/2006 16:21 Re: at sove sammen [Re: ]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Evangelist.

Er det moderne græsk? Jeg synes, det ser lidt anderledes ud i forhold til det i NT.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#54120 - 22/02/2006 13:04 Re: at sove sammen [Re: AnnePande]
Anonym
Anonym

Ja det er moderne græsk, Koinee/Koine græsk kunne også være brugt men, men jeg syntes det "så" smukkest ud på moderne.... :-) Men også fordi, det er lidt mit valgsprog eller hvad det hedder.. det står på mine visit kort... og er nok flere mennesker der kan moderne end old græsk :-)

men kunne man få græsk tegn til jnet ville det være fedt..

stud.theol
Lars

Til toppen 
#54121 - 22/02/2006 13:06 Re: at sove sammen [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Super..

Stud.theol
lars

Til toppen 
#54122 - 22/02/2006 14:26 Et nødråb fra en barbar [Re: ]
anniesr
Bruger

Ja, lad os endelig få mere græsk på Jesusnet.... Skal vi så ikke også lave et teolog-forum og et lægmandsforum? Ssssh, stille nu, lille du - teologerne snakker græsk og hebraisk.
Forslaget om græske bogstaver er da helt fair - men skal vi så ikke lave en lille inetern aftale allesammen om, at der altid skal følge en oversættelse, på almindeligt dansk med latinske bogstaver med?

...Alt ovenstående er skrevet i venlighed og respekt for folk som taler og forstår hebraisk og oldgræsk, tilsat et lille håb om ikke at blive kørt helt af sporet i nogle ellers spændende samtaler...

Mvh

(Leonard Cohen)

Til toppen 
#54123 - 22/02/2006 15:30 Re: Et nødråb fra en barbar [Re: anniesr]
Nikolaj
Bruger

Hørt! Hørt!

LOL: Ssssh, stille nu, lille du - teologerne snakker græsk og hebraisk.

mvh
Nikolaj
barbar, ind til videre

Til toppen 
#54124 - 22/02/2006 17:46 Re: at sove sammen [Re: Tommy Barnabas]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Nu når diskussionen er drejet lidt ind på det principielle bibelsyn, så vil jeg gerne give mit besyv med.

Bibelen er skrevet i en bestemt kontekst, den jødiske (og tilmed forskellige jødiske tider). Den afspejler derfor en særskilt tid, hvilket betyder, at budskabet skal kontekstualiseres. Med det mener jeg, at det universelle i budskabet, dvs. det som er alment gyldigt alle tider og alle steder, skal afkodes. Når man har gjort det, så har man det, man kunne kalde et metabudskab - noget universelt og alment.

Dette universelle og alment gyldige har forskellige udformninger i forskellige kontekster og kulturer. Derfor skal vi tilpasse budskabet vores egen kultur og udtryksmåder.

For at finde ud af på hvilken måde vi skal læse Bibelen, mener jeg altså, at der skal ske en kontekstualiseringsproces, som tager det universelle ud af bibelteksten (hvilket man kan afkode i studiet af den kontekstuelle kultur, dvs. den jødiske), hvorefter man funderer det i sin egen kontekst.

Når vi skal læse Bibelen er det altså vigtigt at afkode om forfatterne opfatter det de skriver som universelt gældende for alle mennesker. Hvis fx paulus grunder sin argumentation i skabelsen, så er det tydeligt, at der her er tale om noget universelt gældende for alle mennesker.

Dette blot et indlæg om det principielle i bibellæsning uden at kommentere på det konkrete emne, som tråden omhandler.

Søren.

Til toppen 
#54125 - 22/02/2006 18:38 græsk og hebraisk på jesusnet [Re: ]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Evangelist.

Tja, jeg ved nu ikke om vi får specielt meget brug for græske og hebraiske bogstaver herinde..... det er så sjældent vi overhovedet skriver noget på de sprog, og det skal jo også gerne være til at læse for alle, hvad man skriver (udenfor signaturen )
Og nu vi er ved det, skulle vi så ikke også kunne skrive arabisk, hvis nu nogen fik brug for at citere Koranens grundtekst?
Eller hvad med runer eller...?
Nej, det går vist ikke i længden.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#54126 - 22/02/2006 19:47 Re: græsk og hebraisk på jesusnet [Re: AnnePande]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Hvorfor egentlig ikke??

Det kunne da være, at det kunne åbne op for, at man netop begyndte at bruge de skriftsystemer og fik nogle dybere og mere lærerige debatter..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#54127 - 22/02/2006 19:49 Re: Et nødråb fra en barbar [Re: anniesr]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Citat:
...Alt ovenstående er skrevet i venlighed og respekt for folk som taler og forstår hebraisk og oldgræsk, tilsat et lille håb om ikke at blive kørt helt af sporet i nogle ellers spændende samtaler...

For at være ærlig, så er det sådan jeg har det, når jeg læser trådene på Viden og fornuft ..

Men det er klart, at der skal være plads til at spørge ind til tingene.. Hvem ved, måske ville du ende med at kunne hebraisk og græsk

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#54128 - 22/02/2006 23:17 Re: Et nødråb fra en barbar [Re: Kefas Ben-Adam]
anniesr
Bruger

Yo.
Citat:
For at være ærlig, så er det sådan jeg har det, når jeg læser trådene på Viden og fornuft

...vi er flere end du tror der har det på den måde, og hvis jeg skal være helt ærlig er det ikke noget der generer mig særlig meget, hver sin interesse!

Citat:
Hvem ved, måske ville du ende med at kunne hebraisk og græsk

Fin idé - du og Evangelist kunne undervise mig i jeres signaturer - ét nyt skrifttegn om ugen, og før året er omme vil jeg måske kunne stave mit eget navn på to syrede sprog, eller... Og jeg kunne spare 6 år på uni!

(Leonard Cohen)

Til toppen 
#54129 - 22/02/2006 23:28 Re: Et nødråb fra en barbar [Re: anniesr]
Kefas Ben-Adam
Bruger

U got the point

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#54130 - 23/02/2006 15:39 Re: græsk og hebraisk på jesusnet [Re: Kefas Ben-Adam]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Kefas.

Hmm jo... men dybere og mere lærerige for hvem??
For os, der allerede kan læse det, vel, men næppe for dem, der ikke kan. Det vil bare blive til en afhægtning så.
(Men okay, det er kloge-forummet jo også allerede på mange måder )
Mon ikke der findes andre fora, hvor man mere specifikt diskuterer den slags sproglige ting, med mere eller mindre hjælp fra diverse originalsprog?

Mvh. Anne.

Til toppen 
#54131 - 23/02/2006 15:42 Re: græsk og hebraisk på jesusnet [Re: AnnePande]
Tommy Barnabas
Bruger

Til toppen 
#54132 - 23/02/2006 15:45 Re: Et nødråb fra en barbar [Re: anniesr]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Schjelde (og Kefas).

Jamen lad os da få et forum til undervisning i græsk og hebraisk

Shalom ap' emou
(Farvel fra mig)

Til toppen 
#54133 - 24/02/2006 13:20 Re: græsk og hebraisk på jesusnet [Re: AnnePande]
Anonym
Anonym

Hvorfor ikke?...

Som et debat forum kunne det var sundt at bearbejde råtexten

Til toppen 
#54134 - 24/02/2006 13:21 Re: græsk og hebraisk på jesusnet [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

ganske enig

Til toppen 
#54135 - 24/02/2006 13:24 Re: Et nødråb fra en barbar [Re: anniesr]
Anonym
Anonym

selvfølgelig vil jeg da oversætte det...
og selvføægelig osse vise faldgruberne...

Det var mere at nogle græske ord undstøtter tit påstande og postulater fra fx bibelen... mere præcist, og det ville være rart at vise det.. så det som nikolaj siger.. ikke bare bliver min blinde påstand ud i det blå...

stud.theol
Lars

Til toppen 
#54136 - 24/02/2006 13:27 Re: Et nødråb fra en barbar [Re: anniesr]
Anonym
Anonym

Græsk og Hebraisk, og Latin self...
er spændende sprog... og meget af den originale litt. viser sig ofter anderledes end oversættelserne... :-P

Hvis du vil lærer græsk vil det da ikke genere mig at hjælpe dig lidt, men jeg vil anbefale dig universitetets undervisning her på Aarhus Universitet, den fås ikke bedre.. og det vil ikke tage dig mere end 1-2 semestre at kunne bruge det.....

;-)

stud.theol

lars

Til toppen 
#54137 - 24/02/2006 13:29 Re: at sove sammen [Re: søgende]
Anonym
Anonym

Jeg er som ganske enig i denne udlægning..

stud.theol
Lars

Til toppen 
#54138 - 24/02/2006 13:31 Re: Et nødråb fra en barbar [Re: ]
anniesr
Bruger

Tak for tilbudet Evan, det er generøst - men bliver nok ikke foreløbig, og heller ikke i Århus (Forza Kbh!), skal i gang med at læse retorik til september, så der får jeg nok rigeligt at lave - men klø på med det græske til gavn og glæde for os lægfolk

(Leonard Cohen)

Til toppen 
#54139 - 24/02/2006 13:33 Re: Et nødråb fra en barbar [Re: anniesr]
Anonym
Anonym

retorik.. nice...

stud.theol
lars

Til toppen 
#54140 - 24/02/2006 13:42 Re: Et nødråb fra en barbar [Re: ]
anniesr
Bruger

Spændende, har jeg hørt ude i byen... Og bredt, hvis man nu helt tilfældigt skulle være temmelig blank overfor et fremtidigt erhverv...
Hvordan har du fået uploadet et billede til din profil? Det der står på vejledningen under hjælp virker som det rene volapyk.

(Leonard Cohen)

Til toppen 
#54141 - 24/02/2006 14:03 Re: Et nødråb fra en barbar [Re: anniesr]
Anonym
Anonym

Jeg gjorde bare det som den bad mig om, måske skulle du søge hjælp hos nardus.. :-)

lars

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær