Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#53989 - 24/11/2005 18:58 Magi
Dunpeal
Bruger

Reg.: 17/03/2005
læste lige artiklen om harry potter og forstod ikke helt hvorfor biblen ikke tillader magi da der jo er ander former for magi en ond kik på de keltiske druider de brugte hvid magi som er god magi og var et med naturen lige ind til at kristen dommen kom så blev de enten slagtet(hvis de ikke ville opgive ders tro og magien) eller omvendt og glæm heller ikke vikingerne de brugte også magi og det samme skete også selv om ders magi på ingen måder var skadelige og hvis gud havde skabt jorden er det så ikke underligt at han har lavet god og und magi men ingen må bruge det heller ikke selv om at de kan....

Til toppen 
#53990 - 24/11/2005 19:14 Re: Magi [Re: Dunpeal]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Dunpeal.

Jeg har ikke så meget forstand på magi generelt, kunne du evt. forklare, hvad den her hvide magi går ud på, og hvad man skal bruge den til, og hvilken trosforståelse der ligger bag? (ja, der er nok ikke kun én, men måske var det noget bestemt, du tænkte på).

Men vikingerne og de keltiske druider havde jo en helt anden religion end den kristne og nogle helt andre guder. Deres magi var (formodentlig) en del af deres religion og uløseligt knyttet til pågældende religions guder, verdensforståelse mv. Derfor afvisningen.

Bare et nysgerrigt, opklarende spørgsmål: Hvad tror du selv på? Er magi noget, du selv tror på eller evt. benytter dig af?

Mvh. Anne.

Til toppen 
#53991 - 25/11/2005 01:08 Re: Magi [Re: Dunpeal]
Dunpeal
Bruger

ond magi handler om at gører skade på folk eller dyr hvor hvid magi er beskyttelse eller healing

den onde magi kan eks værer at fram mane en demon der vil over tage en person
hvor den hvide magi vil enten fjerne den og forbanne den til bage hvor den kom fra også lave et segl så den ikke kan komme til bage igen

sharmanernes magi (ved ikke om det er stavet rigtigt) er nok det ondeste vi kan finde de kunne forvandle byger til støv folk til dyr og de ville rejse gennem verden i dyre skikkelser også var de de eneste magiker vi kender til der kunne gå ind i døds riget og komme til bage igen de kunne hente folk til bage eller for banne folk til døden for evigt tid

vikingernes magi var til at komme i kontakt med guderne og til at heale med de brugte den ikke til at fører krig med eller at skade ander

og om jeg tror på magi ja helt sikkert den er over det hele i og på os men vi har med tiden mistede maget af kendskaben til magi der er stadig nogle få der udøver det wicca blandt andet har med magi at gører og nogle få indianer stammer bruger det stadig

...

O_O må værer den længste post jeg nogen sinde har lavet hehe ^_~

Til toppen 
#53992 - 25/11/2005 01:15 Re: Magi [Re: AnnePande]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Annepande

jeg har lige en kommentar.

Det jeg ved om hvid magi er, at man også kalder det for hvidt Lys. Det er noget, som fx. healere bruger, når de healer og helbreder deres klienter. Det er positiv magi, som man altså bruger i positivt øjemed. Deraf navnet, hvid magi, hvidt Lys. Det lyder jo tilforladeligt, men jeg er noget skeptisk. Jeg tror nemlig, at al magi som ikke udgår fra Treenigheden er fra den onde side af det åndelige.
Når jeg siger, at der også findes magi, som udgår fra Treenigheden, skal det egentlig bare forstås, som den kraft, hvormed Jesus kan helbrede mennesker i dag gennem Sine tjenere, som fx. Charles Ndifon. Ham har jeg stor respekt for, dog synes jeg ikke om hans lære. Jeg respektere hans tjeneste, men ikke den lære, den bygger på. Jeg er ret sikker på, at han bliver brugt af Gud, men han har altså alvorligt misforstået noget, når han siger, at miraklet kan blive dit, når blot du tror nok på det.
MEN han siger også meget om, at det netop er JESUS, og ikke ham selv som helbreder. Det bruger han første del af sit "show" til. Ja, show, for det er det nærmest. Jeg har været med til flere møder med ham, da han engang var inviteret til byen af min kirke, frikirken. Jeg synes, det er lidt for showpræget, det han laver, det er meget amerikansk..

Ja, der kunne siges meget mere om det, og om guddommelig helbredelse, men jeg er allerede off topic, så jeg siger ikke mere.

Mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#53993 - 25/11/2005 13:39 Re: Magi [Re: Dunpeal]
Anonym
Anonym

Jeg tror nu mere biblen er imod magi..
fordi den omhandler andre kræfter end Herrens egen...

Og Det synes jeg virker lidt logisk..

:-)

Til toppen 
#53994 - 25/11/2005 14:34 Hvad er magi? [Re: Dunpeal]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
Er der nogen, der kan fortælle mig, hvad magi er?
Og i givet fald, hvor vedkommende ved det fra?

Mvh
Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#53995 - 25/11/2005 15:18 Re: Hvad er magi? [Re: Zaphod]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Hej Zaphod.

Prøv wikipedias artikel her.

Mit leksikon herhjemme siger iøvrigt, at nogle skelner mellem religion og magi, hvor magikeren tvinger guderne, mens den religiøse beder til guderne.

Magi skulle derfor være en måde at kontrollere det guddommelige eller overnaturlige. Det gøres udfra tanken om at "delen kan træde i stedet for det hele". hvis man derfor er i besiddelse af en del (hår, negle, et billede af noget etc) så har man mulighed for at påvirke virkeligheden ved at udføre nogle ting med dette.

Udfra denne forståelse eller definition er det derfor også helt evident, at magi og kristendom ikke kan forenes, idet mennesket ikke skal tro sig stærkere end gud (og heller ikke er det).

Søren.

Til toppen 
#53996 - 25/11/2005 15:35 Re: Hvad er magi? [Re: søgende]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Søren
citat:
Udfra denne forståelse eller definition er det derfor også helt evident, at magi og kristendom ikke kan forenes, idet mennesket ikke skal tro sig stærkere end gud (og heller ikke er det).
Enig! Hverken sort eller hvid magi er fra Gud, men fra Djævelen.

Og vi mennesker skal heller ikke tro sig stærkere end Djævelen, for det er vi heller ikke!
Djævelen er er stærkere end noget menneske.
Men han er overvundet af Jesus, vor Frelser og Herre!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53997 - 25/11/2005 16:50 Re: Hvad er magi? [Re: søgende]
Zaphod
Bruger

Hej søgende.

Du henviste til denne side, hvor der bl.a. står:

citat:
Magi [...] er troen på at rituelle handlinger kan påvirke den fysiske virkelighed.

Så magi er ikke noget faktuelt eksisterende, men noget man tror på eller ej?

Du skrev:
citat:
sø: Udfra denne forståelse eller definition er det derfor også helt evident, at magi og kristendom ikke kan forenes, idet mennesket ikke skal tro sig stærkere end gud (og heller ikke er det).

Enig. Så magi findes ikke?

Mvh
Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#53998 - 25/11/2005 16:51 Re: Hvad er magi? [Re: kristina]
Zaphod
Bruger

citat:
kr: Enig! Hverken sort eller hvid magi er fra Gud, men fra Djævelen.

Så magi findes? Eller hvad?

-Z

Dommer JE Jones

Til toppen 
#53999 - 25/11/2005 17:00 Re: Hvad er magi? [Re: Zaphod]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ja, Zaphod, magi findes så sandelig .. det kommer til at stå som en udokumenteret påstand, for jeg vil ikke komme nærmere ind på emnet, det har jeg hverken lyst eller overskud til her og nu. Men du kan sikkert finde noget materiale om f.eks. afrikanske heksedoktorer, hvis du er interesseret.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#54000 - 25/11/2005 17:30 Re: Magi [Re: ]
Dunpeal
Bruger

citat:
Jeg tror nu mere biblen er imod magi..
fordi den omhandler andre kræfter end Herrens egen...

Og Det synes jeg virker lidt logisk..

:-)

helt enig

og nej kristina det er hverken gud eller djævlen der har lavet magi den kommer fra jorden der vil altid værer en positiv og en negativ side af alt om det er en bog en tro eller en fisk

de der bruger magi til at undertrykke guder en af den onde side da den gode vil bruge alle krafter på at beskytte sin gud og om man er magiker eller ej er er man ikke i stand til at værer på lige linje med ens gud for de er den ultimative form for kraft

Til toppen 
#54001 - 25/11/2005 17:45 Re: Hvad er magi? [Re: kristina]
Zaphod
Bruger

citat:
kr: Ja, Zaphod, magi findes så sandelig ..

Nå, okay. Ja, jeg havde jo altid troet det var skrøner.

citat:
... det kommer til at stå som en udokumenteret påstand, for jeg vil ikke komme nærmere ind på emnet, det har jeg hverken lyst eller overskud til her og nu.

Nå.

Ja, det er der ikke så meget at gøre ved. Jeg bliver jo ikke overbevist om det, bare fordi du siger det. Det er jo ligesom definitionen på en skrøne.

citat:
kr: Men du kan sikkert finde noget materiale om f.eks. afrikanske heksedoktorer, hvis du er interesseret.

Jeg ved ikke med dig, men jeg anser generelt afrikanske heksedoktorer for at være lidt under min guld-standard for dokumentation.

Nå, men så må jeg jo så forblive i min antagelse af, at magi ikke findes.

-Z

Dommer JE Jones

Til toppen 
#54002 - 25/11/2005 18:04 Re: Hvad er magi? [Re: Zaphod]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Z -
citat:
Jeg ved ikke med dig, men jeg anser generelt afrikanske heksedoktorer for at være lidt under min guld-standard for dokumentation.

Ok, nej det kan jeg godt forstå. Jeg selv kender bare danskere, som har overværet .. men så lad os da blive hjemme i Danmark, til noget jeg selv har været med til (som tilskuer, jeg var for pivet til at turde prøve) nemlig firewalking. I en skov i Rungsted nord for Kbh.

Et bredt bælte af glødende trækul bredes ud - ca. 50 cm bredde og 10 m længde. Dem kan man så stille og roligt spadsere på, hele vejen. Efter først at have påkaldt naturånderne naturligvis - træerne osv. Og det skal foregå i tusmørke - helst lige efter solnedgang.

De klarede det - der var vist 8-10 stykker - undtagen en enkelt, der blev bange og løb det sidste stykke. Han reddede sig et par brandvabler ..

Hvis du vil vide mere, så kig indenfor i Google - der er en halv snes sider. Den slags kalder jeg også magi .. men der er masser af andre former. Ingen af dem kan anbefales.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#54003 - 25/11/2005 19:28 Magi [Re: kristina]
Enok
Bruger

Reg.: 09/10/2005
Sted: Hillerød
Greetings..

Kom lige til at se denne tråd og den fangede min interesse, bl.a. fordi at jeg har læst artiklen af om Harry Potter, og fordi at jeg, i aften, skal ind og se filmen. (Glæder mig! )

Ang. opdeling af magi:
Mange her i tråden har delt "magi" op i 2 katagorier:
Sort og Hvid...
Sort magi skader, og hvid magi hjælper.

På en måde føler jeg at det er MEGET forkert at dele ting op på den måde. En ting som sådan kan ikke være godt eller dårligt, som sådan!
Lad os tage et eksempel fra netop Harry Potter.
En af de "Unforgivable Curse"(uforgivelige forbandelser), som der er bl.a. omtales i Harry Potter, er "Impervius". Forbandelsen/Curse, antages, i bøgerne, som at være Sort Magi fordi at den gør at man kan tage kontrol over en person og få vedkommende til at gøre hvad man vil have vedkommende til, også fx. at slå andre folk ihjel, desuden bruges forbandelsen altid af "The Bad Guys", Voldemords tilhjængere m.f.
Men hvis denne forbandelse/curse, bruges på en person som står på et højt tårn som er ved at brase sammen og eneste mulighed for at overleve er et hoppe ud fra det... Er det så dårligt at bruge den???

Jeg ved godt at det næste jeg siger ikke stemmer overens med Bibelen og den tro jeg selv tror på og praktisere.
Men hvis man fx. kan slå en person ihjel og der med rede flere hundrede eller tusinde mennesker er det så dårligt at gøre det???
Som kristen vil jeg klart sige ja, men som menneske kan jeg godt se det logiske og gavnlige i det.

Som sådan mener jeg ikke at vi kan dele noget op i God(hvid) eller dårligt(Sort) magi... Det er hvad der ligger bag magi'en som er vigtig. Hvorfor bruger man magi'en? og til hvad bruger man den til???
Bruger man den til at skade andre for sjov skyld, eller bruger man den til at skade en person fordi at man der ved vil "rede" andre folk...?

Hjælper man nogen fordi at man virkelig vil hjælpe folk, eller det egoisme som fx. berømmelse eller higen efter opmærksomhed som ligger bag?

Hvad ang. hvor Magi kommer fra, så vil jeg faktisk mene at magi GODT kan komme fra Gud..
Hvad med nådegaverne?
Fx. Helbredelse???
Er det netop ikke en form for magi som fx. også ser i Harry Potter bøgerne.
Og selv om vi siger at nådegaverne kommer fra Gud, og de er givet med hans velsignelse så kan de vel stadig bruges til noget skidt... Vi mennesker er jo stadig syndere og synden vil gennemstrømme ALT hvad vi gør, uanset hvor rent og oprigtigt mening vi gør tingene i.

Når, jeg må vist hellere holde her, ellers bliver indlægt vist for langt. Dette er trods alt mit første indlæg her på JesusNet, men det bliver forhåbentlig ikke det sidste.

Med de venligste hilsner:
Enok

- Elev på LMH(Luthersk Missionsforenings Højskole).

Til toppen 
#54004 - 26/11/2005 00:01 Re: Hvad er magi? [Re: Zaphod]
søgende
Bruger

citat:
Enig. Så magi findes ikke?

Nej, det er vi enige om.

Søren.

Til toppen 
#54005 - 26/11/2005 00:08 Re: Magi [Re: Enok]
søgende
Bruger

Hej Enok.

Jeg vil stadig mene (som jeg skrev i et andet indlæg), at derer forskel på at tvinge det guddommelige, og så på at bede gud om nådegaver etc. Jeg kan ikke tvinge gud til at give mig af hans gaver.

Det første er magi, det er det andet ikke.

KH Søren.

Til toppen 
#54006 - 26/11/2005 00:11 Re: Hvad er magi? [Re: kristina]
søgende
Bruger

Jeg synes man skal stille spørgsmålet om der her er tale om magi eller om satandyrkelse (eller hvad man nu vil kalde det). Så vidt jeg kan vurdere, så er der ikke noget magisk i det, kun noget overnaturligt.

KH Søren.

Til toppen 
#54007 - 28/11/2005 06:21 Re: Magi [Re: Dunpeal]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Bagrunden for forbudet mod magi (eller troldom som der egentlig står - Magi er det persiske ord for troldmand), er på udstedt fordi man ikke må føle sig hævet over Herren og basere sin lykke (eller ulykke) på egen kunnen.. Og i sidste ende kan magi/troldom ikke overgå Herren...

Tilbage i tiden havde troldom også en klar sammenhæng med afgudsdyrkelse, som ikke var tilladt jøderne.. Uanset om det var med gode eller onde intentioner, da det i sidste ende ville aflede fokus fra Herren og, ja, så være af det onde ..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#54008 - 28/11/2005 10:57 Re: Hvad er magi? [Re: kristina]
Zaphod
Bruger

citat:
kr: .. men så lad os da blive hjemme i Danmark, til noget jeg selv har været med til (som tilskuer, jeg var for pivet til at turde prøve) nemlig firewalking. I en skov i Rungsted nord for Kbh.

Et bredt bælte af glødende trækul bredes ud - ca. 50 cm bredde og 10 m længde. Dem kan man så stille og roligt spadsere på, hele vejen. Efter først at have påkaldt naturånderne naturligvis - træerne osv. Og det skal foregå i tusmørke - helst lige efter solnedgang.

Er det din opfattelse af magi?

I så fald mener jeg det demonstrerer hvorfor al henvisning til magi og overnaturlige hændelser er dømt til at mislykkes. Firewalking er ikke overnaturligt eller magisk på nogen måde. Man gør det rutinemæssigt til grisefester og natløb...
I uddrag og min oversættelse:

citat:
At gå på varme kul uden at brænde sig virker ganske rigtigt umuligt for mange mennesker, men faktisk er det ikke mere umuligt end at stikke éns hånd ind i en varm ovn uden at brænde sig. Så længe man holder sin hånd i luften og ikke rører ved ovnen, dens metalskinner eller nogen keramik- eller metalfade, brænder man sig ikke selv om ovnen er ekstremt varm. Eller, hvis man rent faktisk rører ved ovnen, metalskinnerne eller fadene men bruger grydelapper […] brænder man sig heller ikke. Hvorfor? Fordi “luften har en lave varmekapacitet og dårlig varmeledningsevne…” mens “vore kroppe har en relativt høj varmekapacitet…”[…]. Og en isolator isolerer! Så selv om kullene er meget varme (550 til 650 grader), vil en person med “normale” fodsåler ikke brændes sig, så længe han eller hun ikke bruger for lang tid på at gå hen over kullene, og så længe kullene der bruges ikke har en særlig høj varmekapacitet. Vulkanske sten og visse hvidglødende trækul kan fint bruges.
Desuden, “både hårdttræ og trækul er gode varmeisolatorer … Træ er lige så god en isolator selv når det brænder, og trækul er næsten fire gange bedre som isolator end tørt hårdttræ. Derudover er den tilbageværende aske når trækullene er brændt lige så dårlig en varmeleder som træet eller kullet var det.”

citat:
kr: De klarede det - der var vist 8-10 stykker - undtagen en enkelt, der blev bange og løb det sidste stykke. Han reddede sig et par brandvabler ..

Hvis du vil vide mere, så kig indenfor i Google - der er en halv snes sider. Den slags kalder jeg også magi .. men der er masser af andre former. Ingen af dem kan anbefales.

I stedet for at kalde dagligdags ting, du ikke forstår for magi, kunne du så ikke prøve at komme med en definition på magi?

Synes du ikke det er et problem at have en slags skuffe-definition, som du propper uforståede ting ned i indtil de er forståede? Jeg synes det til fuldkommenhed demonstrerer hvorfor dæmoner, magi og mirakler ikke er udtryk for andet, end at vi ikke forstår alle fænomener i vores omverden, og derfor finder på betegnelser til dem, der bare ikke hjælper vores forståelse eller forklarer noget...

Hvordan kan det i øvrigt være, at søgende (Søren) mener, at magi ikke findes ifølge kristendommen, mens du mener, at det gør? Endnu en ting, I efter 2.000 år ikke er blevet helt enige om?

-Z

Dommer JE Jones

Til toppen 
#54009 - 29/11/2005 18:14 Re: Magi [Re: Kefas Ben-Adam]
Dunpeal
Bruger

citat:

Bagrunden for forbudet mod magi (eller troldom som der egentlig står - Magi er det persiske ord for troldmand), er på udstedt fordi man ikke må føle sig hævet over Herren og basere sin lykke (eller ulykke) på egen kunnen.. Og i sidste ende kan magi/troldom ikke overgå Herren...

Tilbage i tiden havde troldom også en klar sammenhæng med afgudsdyrkelse, som ikke var tilladt jøderne.. Uanset om det var med gode eller onde intentioner, da det i sidste ende ville aflede fokus fra Herren og, ja, så være af det onde ..

Mvh

nogle af de magiker vi har haft i gennem tiden fik ders magi fra ders gud og det var på ingen måder noget der kunne gører dem stærker en ders gud og de magise krafter de fik var til at hjælpe folket og ikke skade dem
kristendommen har set magi som en trussel der skulle udrydes så de havde en mulighed for at komme fram i verden

Til toppen 
#54010 - 29/11/2005 18:34 Re: Magi [Re: Dunpeal]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Dunpeal.

Ud fra din beskrivelse (og andres) må jeg sige, at magi står i modsætning til kristendommen, også den hvide magi. I tilfældet med sidstnævnte ikke så meget på grund af det, der sker, som den tro, der ligger bag.
Vi tror jo også på helbredelse, men ikke som noget magisk. Men som noget, vi beder Gud om, og som han kan give på både naturlige og overnaturlige måder.
Vi beder også om Guds beskyttelse, men heller ikke her som noget magisk.
Vi skal ikke have nogen magter i vores magt, men give os over til Guds vilje og magt. Han er ikke en automat, men en levende person, hvis handlinger styres af hans kærlige vilje og visdom.
Og sort magi er af indlysende grunde udelukket i en kristen sammenhæng.
Hvis vi tror på Gud, kan vi ikke også dyrke andre guder (det første af de ti bud), heller ikke de nordiske eller keltiske eller Wiccas eller indianernes.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#54011 - 29/11/2005 19:28 Re: Magi [Re: Dunpeal]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Dunpeal, du skriver:
citat:
kristendommen har set magi som en trussel der skulle udrydes så de havde en mulighed for at komme fram i verden

Ikke lige sådan!
Vi kristne ser ganske rigtigt magi (hvid såvel som sort) som en trussel, en stor fare for dem, som dyrker den.

Det er ikke kristnes anliggende at "komme frem i verden" men at have evigt livsfællesskab med Gud, udbrede evangeliet til frelse for Guds skabninger ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#54012 - 30/11/2005 02:19 Re: Hvad er magi? [Re: Zaphod]
Sandheds-søger
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
Hej Zaphod,

Du skrev:
citat:
Er der nogen, der kan fortælle mig, hvad magi er?

Når man taler om at definere magi i vore dage synes jeg at Aleister Crowleys definition er relevant at bringe.
Aleister Crowley, 1875 - 1947: Engelsk poet, filosof og okkultist.

Jeg bringer hans definition på magi (magick) i originalform og skriver så en dansk oversættelse:

Magick is the Science and Art of causing Change to occur in conformity with Will.

Oversættelse:
Magi (magick) er den videnskab og den kunst at tilvejebringe forandring i overensstemmelse med vilje(n).

Every intentional act is a Magickal act.

By "intentional" I mean "willed". But even unintentional acts so seeming are not truly so. Thus, breathing is an act of the Will to Live.

Oversættelse:
Enhver tilsigtet handling er en magisk handling.

Med tilsigtet ("intentional") mener jeg "villet". Men selv tilsyneladende utilsigtede handlinger er faktisk ikke sådan. Således er det at trække vejret et udtryk for viljen til at leve.

Kilde:

Magick In Theory and Practice
af Aleister Crowley

Skriftet kan findes mange steder på nettet,
her er et link:

Indholdsfortegnelse:
http://www.hermetic.com/crowley/aba/

Ovenstående definitioner er fra "Definition and Theorems of Magick":
http://www.hermetic.com/crowley/aba/defs.html

Med venlig hilsen,
Lars Peter

Til toppen 
#54013 - 30/11/2005 10:59 Re: Hvad er magi? [Re: Sandheds-søger]
Zaphod
Bruger

citat:
Za: Er der nogen, der kan fortælle mig, hvad magi er?

SS: Når man taler om at definere magi i vore dage synes jeg at Aleister Crowleys definition er relevant at bringe.
Aleister Crowley, 1875 - 1947: Engelsk poet, filosof og okkultist.

Jeg bringer hans definition på magi (magick) i originalform og skriver så en dansk oversættelse:
[...]
Oversættelse:
Magi (magick) er den videnskab og den kunst at tilvejebringe forandring i overensstemmelse med vilje(n).

Oversættelse:
Enhver tilsigtet handling er en magisk handling.
[...]

Det synes jeg ikke giver nogen mening. Så er det magi, når jeg i dette øjeblik taster på computeren? Så er al bevidst handling magi?

Hmmm...

-Z

Dommer JE Jones

Til toppen 
#54014 - 30/11/2005 12:22 Re: Magi [Re: kristina]
Dunpeal
Bruger

citat:
Hej Dunpeal, du skriver:
citat:

Ikke lige sådan!
Vi kristne ser ganske rigtigt magi (hvid såvel som sort) som en trussel, en stor fare for dem, som dyrker den.

Det er ikke kristnes anliggende at "komme frem i verden" men at have evigt livsfællesskab med Gud, udbrede evangeliet til frelse for Guds skabninger ..

kristina

okay men hvorfor er der så såmange troe/religioner der er blevet udrydet pegrund af kristendommen nogle merfe brutale en ander
hvis man ikke var kristen og ikke kunne omvendes blev man slagtet som en hund forde kristne mener at der kun er gud nemmelig ders
den nordiske mytologi velkommer ander guder i ders tro det er der faktisk mange der gør
hvis vi tager kelterne dem er der jo ikke nogle ægte til bage af hvorfor forde kristendommen har udrydet dem og ders magi + ders bygninger osv osv
forde de følte sig truet af et lille tysk oprindet folke færd som var jagtet i forvejen
og siger gud ikke ogaså man ikke må slå ihjel men det er okay at udryde en hel befolkning forde de nægter at følge en gud de aldrig har set eller hørt om før

Til toppen 
#54015 - 30/11/2005 12:34 Re: Magi [Re: Dunpeal]
Anonym
Anonym

Hej Dunpeal

Jeg er ked af at sige det, men i forhold til de gængse antagelser omkring magi, så er du helt ude i hampen.

Der er ingen tvivl om at der er mange og meget forskellige definitioner på magi; sort magi, hvid magi, dæmonpåkaldelse, engleenergier, healing, shamanisme, spådom osv. osv.

Af det jeg blev mest forundret over i din noget forsimplede fremstilling af forskellige former for magi, så var det din beskrivelse af shamanisme. Du har tydeligvis ikke dit livs skabte begreb om hvad det er, hvis du beskriver det sådan her:

citat:
sharmanernes magi (ved ikke om det er stavet rigtigt) er nok det ondeste vi kan finde de kunne forvandle byger til støv folk til dyr og de ville rejse gennem verden i dyre skikkelser også var de de eneste magiker vi kender til der kunne gå ind i døds riget og komme til bage igen de kunne hente folk til bage eller for banne folk til døden for evigt tid

Jeg har dyrket shamanisme, trommet løs, nedkaldt uvejr, påkaldt dyr, påkaldt solskin og meget andet og intet af det jeg har læst, hørt om eller dyrket nærmer sig det du betegner som Det Ondeste.

Det udelukker selvfølgelig ikke at der er folk der dyrker shamanisme sådan som du beskriver det men jeg har aldrig hørt om det.

Hvor har du det fra?

citat:
vikingernes magi var til at komme i kontakt med guderne og til at heale med de brugte den ikke til at fører krig med eller at skade ander

Kære ven... Du har da vist ikke læst de islandske sagaer...

Det virker på mig som om at du har læst et par bøger fra biblioteket og set for mange film (måske læst for meget Harry Potter ) omkring det her og så har du brygget din egen historie sammen.

Er du i det hele taget interesseret i at vide noget om det du skriver om eller vil du nøjes med at fantasere?

Ja undskyld mig den hårde tone, men magen til mystisk miskmask skal man dæleme lede længe efter...

Det er lige før at "Total Vikingpower" slår dit indlæg hvad angår saglighed med cirka 2000 år!

Til toppen 
#54016 - 30/11/2005 15:46 Re: Magi [Re: ]
Dunpeal
Bruger

der er forskelige former for sharmanisme og den du beskriver er nog den mildeste men hvis man kikker på verden så er det dem der har skabt mest frygt og forbandelse i verden kik på de grønlanske fortællinger om det og de indianske der er står det + jeg er ikke den eneste der holder fast i det pungt
self var der gode sharmaner har jo ikke sagt at alt inden for det fag var ondt

emnet vikinger er noget jeg har arbejdet med og har ikke taget noget uddrag fra en bog men min samlede viden

jeg har selv med magi at gører jeg er hvad man kan kalde en drage tæmmer jeg kan snakke med dem og har da også en drage selv der beskytter mig den har været med min klan i over 2000år
jeg kan forbande folk hvis det er det jeg vil og fram kalde demoner men bruger det mest til at fram kalde de gamle war lords som erf hvad jeg ser som mine mester og konger for ja jeg er en kriger og vil dø i kamp med hævet sværd når ragnarok kommer

Til toppen 
#54017 - 30/11/2005 16:33 Re: Magi [Re: Dunpeal]
Zaphod
Bruger

citat:
jeg har selv med magi at gører jeg er hvad man kan kalde en drage tæmmer jeg kan snakke med dem og har da også en drage selv der beskytter mig den har været med min klan i over 2000år

Nådada. Hvor har du den henne? Kan man se billeder?

-Z

Dommer JE Jones

Til toppen 
#54018 - 30/11/2005 17:13 Re: Magi [Re: Dunpeal]
Anonym
Anonym

Hmmm ja ja så siger vi det

Til toppen 
#54019 - 30/11/2005 17:24 Re: Magi [Re: Dunpeal]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Nu spurgte du jo til TaNaCh og ikke til andres religiøse overbevisninger...

Hvad de tror og mener, skal jeg ikke gøre mig til herre over.. Ej heller, om det er rigtigt eller forkert...

Men en jøde må ikke dyrke magi eller troldom.. For os er der kun én: Herren den Levende og Skabende...

Jeg ved heller ikke, om kristendommen som udgangspunkt så magi/troldom som en desideret trussel, der stod i vejen for udbredelsen af troen... Men jeg tror det ikke...
At der så har været kristne, der i en tid der fralagde sig rationel og logisk tænkning, pludselig så magi/troldom (og jødedommen og Islam) som en trussel og valgte at myrde og lemlæste alle "vantro", er jeg til gengæld ikke uenig i... Meget forkasteligt...

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#54020 - 30/11/2005 17:26 Re: Magi [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

HÆJ!!

Total vikingpower er jo seriøst... Det skal tages seriøst... Specielt det med samuraierne der virkelig er vikingers fjender...

Mja..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#54021 - 30/11/2005 23:09 Re: Hvad er magi? [Re: Zaphod]
Sandheds-søger
Bruger

Zaphod skrev:
citat:
Det synes jeg ikke giver nogen mening. Så er det magi, når jeg i dette øjeblik taster på computeren? Så er al bevidst handling magi?

Hmmm...

Tja, det ser unægteligt ud til at det er det Crowley skriver.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#54022 - 01/12/2005 16:36 Re: Magi [Re: Dunpeal]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Dunpeal.

Hvis vi tager det sidste først, så nej, det er bestemt ikke okay at udrydde en hel befolkning, eller enkeltmennesker i øvrigt, fordi de afviser kristendommen. I de tilfælde, hvor det er sket, er det naturligvis dybt forkasteligt og har ikke noget med kristendom at gøre. Jesus har ganske rigtigt aldrig opfordret til noget i den retning - tværtimod. Da Peter vil forsvare Jesus ved at hugge øret af ypperstepræstens tjener, da Jesus skal tages til fange, bliver han kraftigt irettesat af Jesus, som desuden også helbreder øret. Han viser godhed mod sine fjender, fordi han elsker dem.
Der har desuden nok været en god portion politik i de voldelige "kristninger". Så man kan ikke bruge det til at sige, at kristendommen er voldelig, men snarere en fordrejet udgave af den.

Man skal ikke "udrydde" andre religioner ved at slå tilhængerne ihjel. Det eneste man skal, er at forkynde evangeliet i ord og handling. Så må det være op til folk selv, om de tager imod eller afviser.
Hvad kelterne angår, så er det ikke først og fremmest et spørgsmål om religion, men om folk og sprog, mv., så jo, dem er der skam mange af tilbage. Da kristendommen kom til Irland, opstod der en speciel keltisk kirke med sit eget særpræg og en omfattende missionsvirksomhed også på kontinentet.
I øvrigt mener jeg at have set et sted, at nogle er begyndt at tage den gamle tro op igen, parallelt med asatroen herhjemme. Og ingen af dem (eller andre) skal naturligvis slås ihjel, men tværtimod høre evangeliet.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#54023 - 01/12/2005 22:57 Re: Magi [Re: AnnePande]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Annepande,

rigtig godt indlæg. Jeg blev så glad over at læse dit ikke-voldelige budskab, især i en verden, hvor man ofte ser, at mennesker hader dem, der ikke er enige med dem. (Ikke at jeg havde dig mistænkt for dette.!) Ikke mindst når det gælder religion, det er virkelig noget, som kan få sindene i kog. Måske fordi man hver især mener, at de andre spotter Gud, ved at de ikke tror på og anerkender Ham, men også at de tror på ting, som andre ikke tror på. Dette ser man så som blasfemi, fx. det at kristne tror, at Jesus er Guds Søn, det synes andre er blasfemi. Dette blot et eksempel.

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#54024 - 03/12/2005 11:30 Re: Hvad er magi? En uddybning [Re: Sandheds-søger]
Sandheds-søger
Bruger

Zaphod skrev:
citat:

Hmmm...

Undertegnede svarede:
citat:
Tja, det ser unægteligt ud til at det er det Crowley skriver.

Her er en uddybning:

Når Crowley har udgivet et værk med titlen "Magick In Theory and Practice" så er der jo nok lidt mere i det end bare at sige at magi drejer sig om at skabe en forandring i overensstemmelse med viljen.

Eller er der?

Det drejer sig om at "ville" en "forandring".

At der er tale om et ønske om at skabe eller tilvejebringe en forandring er let forståeligt, ellers ville der ikke rigtig være nogen mening i at udføre magi. Men hvis du taster noget ind på din computer er der er også skabt en forandring i forhold til før du tastede.

"Vilje" er et nøglebegreb i denne filosofi. Det drejer sig om at skabe en forandring i overensstemmelse med viljen.
Hvilken vilje?

Der opereres med begrebet ens "sande vilje" underforstået at der godt kan være en vilje tilstede som kun tilsyneladende er ens vilje, altså at man foretager sig noget andet end det man egentlig vil, men derved er man ineffektiv og magien svag. Så det drejer sig om at finde fem til og/eller genoplive ens "sande vilje".

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#54025 - 06/12/2005 10:51 Tittebøh [Re: Zaphod]
Zaphod
Bruger

Hej Kristina

Kunne jeg overtale dig til at besvare mit indlæg?

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#54026 - 06/12/2005 11:44 Re: Hvad er magi? [Re: Zaphod]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Zaphod - jeg beklager at have overset dit indlæg.
Nu har jeg læst det, og har egentlig ikke noget særligt at tilføje ud over, at hvis du havde været til stede den aften i skoven ved Rungsted, havde du i det mindste undret dig, da der på ingen måde var tale om en kortvarig kontakt mellem de mange bare tæer og glødende trækul. Men det var du jo ikke, og min antagelse herom kan du nok ikke bruge til noget.

Og: I rest my case.
Det er ikke vigtigt for mig at overbevise dig eller andre.
citat:
Synes du ikke det er et problem at have en slags skuffe-definition, som du propper uforståede ting ned i indtil de er forståede? Jeg synes det til fuldkommenhed demonstrerer hvorfor dæmoner, magi og mirakler ikke er udtryk for andet, end at vi ikke forstår alle fænomener i vores omverden, og derfor finder på betegnelser til dem, der bare ikke hjælper vores forståelse eller forklarer noget...

Jeg er som kristen overbevist om, at der finder en åndskamp sted i den åndelige verden, og at denne åndskamp giver sig udtryk i denne fysiske verden.
Og du er som ateist overbevist om, at dette ikke er tilfældet, og at magi ikke kan være andet og mere end tryllekunst eller manglende forståelse af naturlige fænomener.

Vi er enige om, at der findes dygtige tryllekunstnere og også, at der er masser af manglende viden og manglende forståelse af naturlige fænomener.
Tryllekunster kan man more sig over i cirkus, og manglende viden kan elimineres, når det er det, det drejer sig om.
Men det mener jeg så ikke, at det altid er.

citat:
Hvordan kan det i øvrigt være, at søgende (Søren) mener, at magi ikke findes ifølge kristendommen, mens du mener, at det gør? Endnu en ting, I efter 2.000 år ikke er blevet helt enige om?
Kristne er uenige om mange ting - er der noget odiøst ved det?
Vi er heldigvis ikke en homogen masse, men forskellige individer.
Men om Søren og jeg er uenige om magi ved jeg ikke - det ville nok kræve en nærmere definition.

Jeg selv holder mig til, hvad der står i Bibelen og vil derfor ikke beskæftige mig med, hvad der kan være okkulte fænomener (magi), heller ikke som selskabsleg.

"When in doubt, leave it out!" ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#54027 - 06/12/2005 11:54 Re: Hvad er magi? [Re: kristina]
Zaphod
Bruger

Hej Kristina

Mener du, at det, der foregik i skoven ved Rungsted var magi, når nu man kan gøre det igen og igen, og processerne er velforklarede rent fysisk?

Hvordan mener du, man kan definere (i det mindste forsøgsvis) magi?

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#54028 - 06/12/2005 12:33 Re: Hvad er magi? [Re: Zaphod]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej igen Z - - jeg ved ikke om fire walking fænomenerne er velforklarede rent fysisk.
Måske i nogle tilfælde, og i andre tilfælde ikke.
(Hvor der foregår usædvanlige ting og sager, flokkes potentielle eftergørere som regel i stort tal ) ..

Jeg beklager at sige nej til din anmodning om en nærmere definition af, hvad jeg mener hvad magi er.

Som sagt: Jeg har ikke flere kommentarer end dem jeg allerede er kommet med.
Ikke nu i hvert fald ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#54029 - 06/12/2005 13:14 Re: Hvad er magi? [Re: kristina]
Zaphod
Bruger

Hej Kristina

Du skrev:
citat:
kr: Hej igen Z - - jeg ved ikke om fire walking fænomenerne er velforklarede rent fysisk.
Måske i nogle tilfælde, og i andre tilfælde ikke.

???
Fysikken er da den samme uanset. Firewalking kan gentages igen og igen, helt uden 'magiske' besværgelser.

De er velforklarede.

citat:
kr: (Hvor der foregår usædvanlige ting og sager, flokkes potentielle eftergørere som regel i stort tal ) ..

Jeg beklager at sige nej til din anmodning om en nærmere definition af, hvad jeg mener hvad magi er.

Så du kalder bare ting, du ikke finder intuitivt forståelige for 'magi,' og bruger så derefter denne misforståelse til at understøtte dine øvrige påstande -- uden du i øvrigt vil give dig i kast med rent faktisk at forsøge at forstå begrebet 'magi?'

Ja, jeg må indrømme jeg ikke fatter din stikken hovedet i busken.

citat:
kr: Som sagt: Jeg har ikke flere kommentarer end dem jeg allerede er kommet med.
Ikke nu i hvert fald ...

Så du påstår frejdigt, at det at gå på glødende kul er et eksempel på 'magi,' men når det så bliver dig demonstreret, at det er et dagligdags fænomen på linje med at stikke hånden i en 200 gr. varm ovn uden at brænde sig, så gider du ikke kommentere mere?

Er det magi eller ej?
Hvad er magi overhovedet (som titlen på mit oprindelige indlæg lød)?
Hvordan påstå at X er magi, men ikke sige hvad magi er? Hvordan blev du overhovedet overbevist om, at firewalking var magi?

Som jeg kan se det, er 'magi' et mislykket koncept, fordi det ikke identificerer og forklarer, men tværtimod forvirrer og skjuler sandheden. Og din opførsel hjælper ikke til...

-Z

Dommer JE Jones

Til toppen 
#54030 - 06/12/2005 17:51 Re: Hvad er magi? [Re: Zaphod]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Zaphod, jeg har lige kigget Sørens indlæg igennem og kan se, at Søren jo ikke, som du skrev, mener, at magi slet ikke findes, men at magi, ikke er forenelig med kristendom (det er samme, som jeg selv skrev).

Søren skrev:
citat:
Jeg vil stadig mene (som jeg skrev i et andet indlæg), at der er forskel på at tvinge det guddommelige, og så på at bede gud om nådegaver etc. Jeg kan ikke tvinge gud til at give mig af hans gaver. Det første er magi, det er det andet ikke.
Du beskylder du mig for at stikke hovedet i busken, men det gør jeg nu aldrig. Jeg ved skam godt, hvad jeg mener at magi er - det fremgår af Bibelen og af for mig troværdige menneskers beretninger - men jeg kan naturligvis ikke altid vide, om konkrete fænomener er magi eller fup.

Jeg er godt klar over, at du ikke kan godtage mine synspunkter, lige så lidt som jeg kan godtage dine, som udelukker både gode og onde åndsmagter.

Som jeg skrev: jeg er overbevist om, at firewalking kan være magi (og det skyldes en ganske konkret, personlig oplevelse), men at der sagtens i masser af andre tilfælde kan være tale om helt naturlige forklaringer.
citat:
Så du påstår frejdigt, at det at gå på glødende kul er et eksempel på 'magi,' men når det så bliver dig demonstreret, at det er et dagligdags fænomen på linje med at stikke hånden i en 200 gr. varm ovn uden at brænde sig, så gider du ikke kommentere mere?
Jeg er fortsat helt frejdig, og det er ikke for mig demonstreret, at firewalking altid er et dagligdags, naturligt fænomen.
Det ved jeg skam godt at det kan være, så du har ikke givet mig ny viden her.

Jeg var ikke ret gammel, da jeg konkurrerede med veninderne om, hvem der længst kunne holde en finger inde i en flamme uden at brænde sig - og jeg kan sagtens stikke fingrene ned i det kogende vand og smage på det for at checke, om jeg har husket at komme salt i kartoflerne ...

"Keine Hexerei, nur Behändigkeit"!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#54031 - 06/12/2005 21:19 Re: Hvad er magi? [Re: Zaphod]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej Zaphod

Allerførst vil jeg gerne give udtryk for, at jeg synes du er direkte flabet i dine bemærkninger til Kristina.
Og jeg mener at hun har ret til at udtrykke sin mening uden at skulle stå til regnskab for dine påstande og teorier.

Citat:

Er det magi eller ej?
Hvad er magi overhovedet (som titlen på mit oprindelige indlæg lød)?
Hvordan påstå at X er magi, men ikke sige hvad magi er? Hvordan blev du overhovedet overbevist om, at firewalking var magi?

Som jeg kan se det, er 'magi' et mislykket koncept, fordi det ikke identificerer og forklarer, men tværtimod forvirrer og skjuler sandheden. Og din opførsel hjælper ikke til...

Kommentar:
Hvis du nu læste NT ville du kunne læse hvad magi er. Både Faraohs magikere/troldmænd i det gamle Ægypten prøvede at efterligne Guds tjener Moses, men tilsidst gik det helt galt for dem, fordi de udførte Satans gerninger imod Guds folk, Israel og ikke var knyttet til Gud den almægtige.
I Apostlenes gerninger kap. 8 vers 9-24 kan du også læse om magikere/troldmænd, bl.a om Simon, som drev trolddom, men som fandt ud af, at man ikke skal lege med ilden.

Bag al magi er Åndsmagter, som ønsker at forføre mennesker, nøjagtig som magikerne i det gamle Ægypten.
Og så er det fuldstændig underordnet om det er Firewalking eller al det andet gøgl og NEW AGE flip eller dæmonisk aktivitet.

mvh
carl

Til toppen 
#54032 - 06/12/2005 21:26 Re: Hvad er magi? [Re: carl]
Kefas Ben-Adam
Bruger

citat:
Hvis du nu læste NT ville du kunne læse hvad magi er.

Hvorfor mener I kristne, at alt bør kunne afgøres af hvad nt mener?? I rammer altså grænsen for jeres lovprisning af nt, når den konstant skal hives frem som afgørende for hvad, der er rigtigt og forkert...

Og når du så kommer med en kommentar som denne:

citat:
Allerførst vil jeg gerne give udtryk for, at jeg synes du er direkte flabet i dine bemærkninger til Kristina.

Sat sammen med denne:

citat:
Og så er det fuldstændig underordnet om det er Firewalking eller al det andet gøgl og NEW AGE flip eller dæmonisk aktivitet.

Så har du vist ikke noget at lade Zaphod høre for...

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#54033 - 06/12/2005 22:46 Re: Hvad er magi? [Re: Kefas Ben-Adam]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kefas, du spørger:

Hvorfor mener I kristne, at alt bør kunne afgøres af hvad nt mener??
Jamen det er jo da fordi vi er kristne!!!

Men lige når det drejer sig om magi, er jeg også leveringsdygtig i bibelcitater fra GT, som du vel som jøde er mere dus med.

Se f.eks. 5.Mos 18,9,11, hvor Herren siger til Moses: Når du kommer ind i det land, som Herren din Gud vil give dig, må du ikke lægge dig efter at gøre de afskyelige ting, som folkene dér gør.
Hos dig må der ikke findes nogen, som lader sin søn eller datter gå gennem ilden , (min fremhævelse) ingen, der driver spådomskunst eller trolddom, ingen, der tager varsler, ingen, der bruger magi, ingen, der udtaler besværgelser, spørger dødemanere eller sandsigere til råds eller søger orakel hos de døde.

Og i 2. Krøn 33,6: Han lod endda sine sønner gå gennem ilden i Hinnoms søns dal, han drev trolddom, tog varsler, brugte magi og ansatte dødemanere og sandsigere; han gjorde meget, der var ondt i Herrens øjne, så han krænkede ham.

Og også profeten Mikas bog 5,11-12:
Jeg tilintetgør dem, der bruger magi
og troldmænd skal du ikke længere have.
Jeg tilintetgør de gudebilleder
og de stenstøtter, du har.
Du skal ikke mere tilbede
dine hænders værk.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#54034 - 06/12/2005 23:50 Re: Hvad er magi? [Re: kristina]
Kefas Ben-Adam
Bruger

De steder definerer jo ikke ligefrem hvad magi er....

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#54035 - 07/12/2005 12:23 Re: Hvad er magi? [Re: Kefas Ben-Adam]
carl
Bruger

Hej Kefas Ben-Adam

Citat:
De steder definerer jo ikke ligefrem hvad magi er....

Kommentarer:
Prøv dog at læse Kristinas klare henvisninger og citater afl relevante skriftsteder igen.

Men hvis det ikke er nok så kommer der flere her:

2. Mosebog kap. 7 11: Men Farao lod som modtræk vismændene og besværgerne kalde og de, Ægyptens koglere, gjorde også det samme ved hjælp af deres hemmelige kunster;
og vers 22, kap. 8. vers 7 og vers 18.
Apostlenes Gerninger kap. 19 vers 19
" Adskillige af dem, som havde øvet trolddom, kom også bærende med deres bøger og brændte dem for alles øjne;

1. Samuel kap. 28.8 kan du læse om Sauls forsøg med en åndemaner
og i Ezekiels Bog kap. 21 vers 21: "
Thi Babels konge står på vejskellet, hvor de to veje skilles, for at tage varsler; han ryster pilene (stumpe pile, der brugtes ved lodkastning) rådspørger husguderne, ransager leveren (wr offferdyrs lever hvor af man tog varsler)
Og Apostlenes G. kap. 16 vers 16:" Så skete det engang, da vi gik ud til bedehuset,at vi mødte en pige, som var besat af en spådomsånd og skaffede sine herrer stor fortjeneste ved at spå"

Magi er f.eks.:
Åndemaneri: at kune kommunikere med de døde for at vide noget om fremtiden.
Heksekraft ved hjælp af onde ånder
Astrologi
Spådomskunst
Al anden heksekunst

En magiker er en person , som påstår at kunne forstå og forklare mysterier gennem magi (Daniels Bog kap. 1.vers 20)

1. Mosebog kap. 41 vers 8: "Men om morgenen var hans sind uroligt (Faraoh); og han sendte bud efter alle Ægyptens tegnsudlæggere og vismænd og fortalte dem sin drøm, men ingen kunne tyde den for Farao"

mvh
carl

Til toppen 
#54036 - 07/12/2005 13:02 Re: Hvad er magi? [Re: carl]
Zaphod
Bruger

Hej Carl

Du skrev:
citat:
ca:
Og jeg mener at hun har ret til at udtrykke sin mening uden at skulle stå til regnskab for dine påstande og teorier.

Jeg beklager overfor Kristina, hvis hun synes jeg har været flabet.

Alle har ret til at udtrykke deres mening, men eftersom dette er et debatforum mener jeg man bør debattere og ikke blot prædike med ørepropper i. Det er så min mening.

citat:
ca:
Hvis du nu læste NT ville du kunne læse hvad magi er.

Jeg anser ikke NT for at være en synderlig sikker kilde til noget som helst, og uanset er der vel næppe knivskarpe definitioner af ’magi’ i NT? Endvidere er ’magi’ vel ikke nødvendigvis forbundet med kristendommen eller hvad? Så derfor spurgte jeg en person, der brugte ordet ’magi,’ hvad det betød. Og da hun kom med et eksempel, som jeg mener var elendigt sagde jeg det. Hvad er problemet?

citat:
ca:
Både Faraohs magikere/troldmænd i det gamle Ægypten prøvede at efterligne Guds tjener Moses, men tilsidst gik det helt galt for dem, fordi de udførte Satans gerninger imod Guds folk, Israel og ikke var knyttet til Gud den almægtige.
I Apostlenes gerninger kap. 8 vers 9-24 kan du også læse om magikere/troldmænd, bl.a om Simon, som drev trolddom, men som fandt ud af, at man ikke skal lege med ilden.

Bag al magi er Åndsmagter, som ønsker at forføre mennesker, nøjagtig som magikerne i det gamle Ægypten.

Så firewalking er forårsaget af ”Åndsmagter, som ønsker at forføre mennesker,” og ikke blot en fritidsaktivitet på linje med tovtrækning?
I givet fald, hvorfor da?

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#54037 - 07/12/2005 13:10 Re: Hvad er magi? [Re: kristina]
Zaphod
Bruger

Hej Kristina

Du skrev:
citat:
kr: Zaphod, jeg har lige kigget Sørens indlæg igennem og kan se, at Søren jo ikke, som du skrev, mener, at magi slet ikke findes, men at magi, ikke er forenelig med kristendom (det er samme, som jeg selv skrev).

Nej, det var ikke det, han skrev:

citat:
Za: Enig. Så magi findes ikke?

sø: Nej, det er vi enige om.

Så han skriver ikke det samme, som du skrev.

citat:
kr: Du beskylder du mig for at stikke hovedet i busken, men det gør jeg nu aldrig.

Sådan ser det ud for mig, men det kan selvfølgelig være et sammenfald af tilfældigheder.

citat:
kr: Jeg ved skam godt, hvad jeg mener at magi er - det fremgår af Bibelen og af for mig troværdige menneskers beretninger - men jeg kan naturligvis ikke altid vide, om konkrete fænomener er magi eller fup.

Vil du så ikke fortælle mig, ”hvad [du] mener at magi er”?
Hvordan kan man overhovedet skelne mellem magi og fup?
Og hvis ikke man kan skelne, hvordan kan så vide, om der er forskel på magi og fup?

citat:
kr: Jeg er godt klar over, at du ikke kan godtage mine synspunkter, lige så lidt som jeg kan godtage dine, som udelukker både gode og onde åndsmagter.

Dine synspunkter er hvad de er. Jeg er mere interesseret i dine begrundelser.

citat:
kr: Som jeg skrev: jeg er overbevist om, at firewalking kan være magi (og det skyldes en ganske konkret, personlig oplevelse), men at der sagtens i masser af andre tilfælde kan være tale om helt naturlige forklaringer.

Kan alle dagligdags fænomener så være magi?
I givet fald, hvordan skelner man?
Hvordan skelnede du?

citat:
Za: Så du påstår frejdigt, at det at gå på glødende kul er et eksempel på 'magi,' men når det så bliver dig demonstreret, at det er et dagligdags fænomen på linje med at stikke hånden i en 200 gr. varm ovn uden at brænde sig, så gider du ikke kommentere mere?

kr: Jeg er fortsat helt frejdig, og det er ikke for mig demonstreret, at firewalking altid er et dagligdags, naturligt fænomen.
Det ved jeg skam godt at det kan være, så du har ikke givet mig ny viden her.

Det samme kunne man jo sige om alle fænomener, jf. mine spørgsmål ovenfor.

citat:
kr: Jeg var ikke ret gammel, da jeg konkurrerede med veninderne om, hvem der længst kunne holde en finger inde i en flamme uden at brænde sig - og jeg kan sagtens stikke fingrene ned i det kogende vand og smage på det for at checke, om jeg har husket at komme salt i kartoflerne ...

"Keine Hexerei, nur Behändigkeit"!

Hvorfor er dette ikke magi?

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#54038 - 07/12/2005 14:36 Re: Hvad er magi? [Re: Zaphod]
carl
Bruger

Hej Zaphod

Citat:
Så firewalking er forårsaget af ”Åndsmagter, som ønsker at forføre mennesker,” og ikke blot en fritidsaktivitet på linje med tovtrækning?

Kommentar:
Det er fuldtud forklaret i de citater som er blevet bragt og som jeg skrev, det er fuldstændig underordnet hvad det er man foretager sig enten det er Firewalking, NEW AGE eller andet gøgl af samme slags.

Hvis du vil vide mere så læs mit svar til Kefas Ben-Adam.

mvh
carl

Til toppen 
#54039 - 07/12/2005 14:49 Re: Hvad er magi? [Re: carl]
Zaphod
Bruger

Hej Carl

Du skrev:
citat:
Za: Så firewalking er forårsaget af ”Åndsmagter, som ønsker at forføre mennesker,” og ikke blot en fritidsaktivitet på linje med tovtrækning?

Ca: Det er fuldtud forklaret i de citater som er blevet bragt og som jeg skrev, det er fuldstændig underordnet hvad det er man foretager sig enten det er Firewalking, NEW AGE eller andet gøgl af samme slags.

Hvis jeg syntes det var fuldt ud forklaret i dine citater ville jeg jo ikke spørge dig. Dine citater nævner intet om firewalking, så jeg forstår ikke hvis firewalking i højere grad end at stikke sin hånd ind i ovnen skulle være magi, da fysikken, der sikrer at man ikke brænder sig i begge tilfælde er den samme.

-Z

Dommer JE Jones

Til toppen 
#54040 - 07/12/2005 14:51 Re: Hvad er magi? [Re: carl]
Anonym
Anonym

Carl

Sådan som jeg ser det er det ikke fuldt forklaret i de citater du er kommet med. Derimod er det tegnet så simpelt og udetaljeret op at man kan læse lige netop alt det ind i skriftstedet som traditionen byder.

Et begreb som "Magi" bliver, med den vage definition der er tegnet op i bibelen, til en losseplads hvor at kristne kan læsse alle deres yndlingsaversioner (alle dem som ikke lige er homoseksualitet, sex før ægteskabet, evolutionen osv.) over på og på den måde styrke deres identitet som værende bærere af den absolutte sandhed.

"Magi" er en catch-all-term som kan kastes efter alle mulige ting og sager, som kristne lige for tiden ikke synes om eller ikke kan forstå, samt ikke mindst mod konkurrenter til Kristendommen.

Det skal da tilføjes at for mit vedkommende er det fløjtende ligegyldigt om det er New Age eller Kristendom, det hele er en stor gang hokus pokus. Den eneste forskel er i bund og grund navnene

Til toppen 
#54041 - 07/12/2005 14:52 Re: Hvad er magi? [Re: carl]
Zaphod
Bruger

Hej Carl

Du skrev:
citat:
ca: Magi er f.eks.:
Åndemaneri: at kune kommunikere med de døde for at vide noget om fremtiden.
Heksekraft ved hjælp af onde ånder
Astrologi
Spådomskunst
Al anden heksekunst

Man kan ikke snakke med de døde, Carl. De døde er jo døde.
Astrologi er ikke magi, det er plattenslageri. Det virker ikke.
Ligeså med spådomskunst.
Heksekraft og -kunst lyder som det samme.

Hvis magi skal betyde det, man normalt lægger i ordet så findes det ikke. Det er overtro og ammestuesnak, og hvis I herinde vitterligt tror på det må jeg sige, jeg er noget forbløffet.

-Z

Dommer JE Jones

Til toppen 
#54042 - 07/12/2005 16:37 Re: Hvad er magi? [Re: Zaphod]
carl
Bruger

Hej Zaphod

Det er virkelig intelligent dialog.
Først bliver du ved med at spørge til hvad magi er og når du så får svar, så skriver du:

Citat:
?
Man kan ikke snakke med de døde, Carl. De døde er jo døde.

Svar; Hallo, det er ikke mig der påstår at de kan snakke med de døde. Men de såkaldte åndemanere og shamaner osv. gør det jo.

Astrologi er ikke magi, det er plattenslageri. Det virker ikke.
Svar:
Nå, da, da, det synes jeg da du skal fortælle astrologerne.
Hvad var det nu med de 3 vise mænd fra østerland ....

Ligeså med spådomskunst.
Heksekraft og -kunst lyder som det samme.

Svar:
Jamen, det ved du sikkert også alt om, så det skal nok være rigtigt.

Kommentar:
Bag det altsammen og der er meget mere end du aner - kald det hvad du vil-står åndsmagter og dæmoner, som du tilsyneladende ikke aner en pind om.

Og eftersom du hverken tror på Gud, Djævelen, dæmonisk aktivitet eller nogetsomhelst andet, så kan det jo også være ligegyldigt.
Indtil den dag hvor du selv støder på det.

Men magi er ganske enkelt at efterligne og forvanske Guds kraft, for at forføre mennnesker til at tro, Satan er stærkere end Gud.
Og til det beskidte og håbløse arbejde er der altså personer, som dels ubevidst og bevidst som stiller sig til rådighed.

mvh
carl

Til toppen 
#54043 - 07/12/2005 16:41 Re: Hvad er magi? [Re: Zaphod]
carl
Bruger

Hej Zaphod

Citat:
Hvis jeg syntes det var fuldt ud forklaret i dine citater ville jeg jo ikke spørge dig. Dine citater nævner intet om firewalking, så jeg forstår ikke hvis firewalking i højere grad end at stikke sin hånd ind i ovnen skulle være magi, da fysikken, der sikrer at man ikke brænder sig i begge tilfælde er den samme.

Kommentarer:
Sludder og vrøvl, Zaphod. Kristina har tilfulde i sine indlæg givet dig citater, som direkte nævnte Firewalking.!!!!!!!
Så du har fået rigeligt.

mvh
carl

Til toppen 
#54044 - 07/12/2005 18:44 Re: Hvad er magi? [Re: Zaphod]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Zaphod skriver til Carl
citat:
Hvis magi skal betyde det, man normalt lægger i ordet så findes det ikke. Det er overtro og ammestuesnak, og hvis I herinde vitterligt tror på det må jeg sige, jeg er noget forbløffet.
Jeg må så sige, at jeg er noget forbløffet over, at du er forbløffet!

For du har jo læst og skrevet ganske længe her på JesusNet, som er et kristent forum. Er du så virkelig overrasket over, at kristne tror, at Djævelen findes og i sin ondskab stadig forsøger at forføre og ødelægge?
(Og at han desværre ikke rundt med horn i panden. Så ville han være dejlig let at identificere og holde sig fra.)

Ved magi/okkultisme kan mennesker, uforvarende eller med vilje, komme i forbindelse med dæmoniske kræfter.
Hvis du går ind i vores svararkiv og søger på "magi" kan du se 15 forskellige svar om emnet.

Her er et af dem: http://jesusnet.dk/svar/showpage.php?action=vissvar&id=252

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#54045 - 08/12/2005 07:22 Re: Hvad er magi? [Re: carl]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Nu bliver jeg lidt underlig til mode...

Du (Carl) bruger simpelthen en fortælling om hvad visse personer gjorde, som definationer for et begreb??

Det kunne lige så godt være:

Kærlighed er folk der slår, for i Bibelen står der, at Jamjam slog sin søn i kærlighed, da han (sønnen) drak sig fuld...

Det er muligvis en af de mange forskelle på os og jer (jøder og kristne), da TaNaCh ikke bliver brugt som "opslagsbog", men som vejledning... At det er forkert at beskæftige sig med magi, betyder ikke at magi er fastdefineret i samme sætning...

Og igen... Hvorfor skal nt simpelthen bare presses ned over hovedet på ikke-kristne??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#54046 - 08/12/2005 08:44 Re: Hvad er magi? [Re: Kefas Ben-Adam]
carl
Bruger

Hej Kefas Ben-Adam

Citat:
Det er muligvis en af de mange forskelle på os og jer (jøder og kristne), da TaNaCh ikke bliver brugt som "opslagsbog", men som vejledning... At det er forkert at beskæftige sig med magi, betyder ikke at magi er fastdefineret i samme sætning...

Og igen... Hvorfor skal nt simpelthen bare presses ned over hovedet på ikke-kristne??

Citat slut.

Kommentar:
Jamen, der er da ingen forskel. Vi troende kristne har det ligesom jer, vi bruger GT til at læse og lære om Guds formaninger til sit ejendomsfolk, hvor I så anvender Torahen som jeres opslagsværk.
Men da vi ikke tror på At Den Gamle Pagt gælder for de omvendte kristne så er NT til at for at fortælle os om Jesus og Apostlenes Gerninger gennem retfærdiggørelse ved tro.

Iøvrigt er der da skriftsteder fra både GT og NT omkring magi, så jeg kan ikke rigtig forstå din undren. Og magi er tydeligt beskrevet helt tilbage fra dengang Israels folk var kommet over Det Røde Hav.
Kobberslangen f.eks. osv.

Og at NT skal presse ned over hovedet på ikke-kristne ! Jamen, det er da ikke tilfældet, men jeg forstår da godt, at NT er svær læsning for jøder, som ikke tror på Kristus.

mvh
carl

Til toppen 
#54047 - 08/12/2005 11:03 Re: Hvad er magi? [Re: carl]
Zaphod
Bruger

Men ikke hvorfor firewalking skulle være magi (endsige, hvad 'magi' er).

-Z

Dommer JE Jones

Til toppen 
#54048 - 08/12/2005 11:04 Re: Hvad er magi? [Re: Kefas Ben-Adam]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Kefas du skriver som svar på Carls indlæg, hvor han udelukkende citerer fra GT
citat:
Øhh?

Du er da velkommen til at lade være med at læse de indlæg, der handler om Jesus, der er fuld trosfrihed og ingen tvangslæsning her!

Men at der tit citeres fra NT her på vores kristne debatforum, kommer du nok til at leve med!

Glædelig advent!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#54049 - 08/12/2005 11:10 Re: Hvad er magi? [Re: kristina]
Zaphod
Bruger

Hej Kristina

Du skrev:
citat:
Za: Hvis magi skal betyde det, man normalt lægger i ordet så findes det ikke. Det er overtro og ammestuesnak, og hvis I herinde vitterligt tror på det må jeg sige, jeg er noget forbløffet

kr: Jeg må så sige, at jeg er noget forbløffet over, at du er forbløffet!

For du har jo læst og skrevet ganske længe her på JesusNet, som er et kristent forum. Er du så virkelig overrasket over, at kristne tror, at Djævelen findes og i sin ondskab stadig forsøger at forføre og ødelægge?

Nej, men så vidt jeg kan se er det heller ikke det samme. Du har ikke villet give mig en bare forsøgsvis definition af ’magi,’ så det er jo svært for mig at vide, hvad I lægger i det. Det, carl nævnte, er for størstedelens vedkommende ammestuesnak. Faktuelt.

citat:
kr: Ved magi/okkultisme kan mennesker, uforvarende eller med vilje, komme i forbindelse med dæmoniske kræfter.

Altså ved firewalking? Eller astrologi?
Eller mener du, at ’magi’ er påkaldelsen af sådanne kræfter?

citat:
kr: Hvis du går ind i vores svararkiv og søger på "magi" kan du se 15 forskellige svar om emnet.

Her er et af dem: http://jesusnet.dk/svar/showpage.php?action=vissvar&id=252

Tak for det. Men der står jo ikke engang, om det findes (dvs. er muligt at tale med de døde) eller ej. Så er vi jo lige vidt.

-Z

Dommer JE Jones

Til toppen 
#54050 - 08/12/2005 11:20 Re: Hvad er magi? [Re: carl]
Zaphod
Bruger

Hej Carl

Du skrev:
citat:
ca: Det er virkelig intelligent dialog.
Først bliver du ved med at spørge til hvad magi er og når du så får svar, så skriver du:

Za: Man kan ikke snakke med de døde, Carl. De døde er jo døde.

ca: Svar; Hallo, det er ikke mig der påstår at de kan snakke med de døde. Men de såkaldte åndemanere og shamaner osv. gør det jo.

Jeg vidste jo ikke, hvad I lagde i ordet ’magi.’ Jeg er som sagt overrasket over både Kristinas og dine svar.

Hvis man ikke kan snakke med de døde, hvordan kan det så være ’magi’ (og forbudt) at forsøge det? Er det ikke bare lige så futilt som at forsøge at flyve ved egen kraft?

citat:
Za: Astrologi er ikke magi, det er plattenslageri. Det virker ikke.

ca: Nå, da, da, det synes jeg da du skal fortælle astrologerne.
Hvad var det nu med de 3 vise mænd fra østerland ....

Det gør jeg ved hver given lejlighed. Astrologi virker ikke, fordi teorierne bag ved er forkerte. Gør det det til magi?

citat:
ca: Bag det altsammen og der er meget mere end du aner - kald det hvad du vil-står åndsmagter og dæmoner, som du tilsyneladende ikke aner en pind om.

Jeg aner ikke en pind om det, fordi jeg aldrig har set, hørt, følt, smagt eller lugtet det.
Jeg har aldrig set det dokumenteret på fx tv på trods af, at alt ellers kan ses på tv, inkl 9/11.
Jeg har aldrig hørt én eneste troværdig beskrivelse af noget som helst, der kunne tyde på at noget mere mystisk end manglende forståelse var på spil.

Det eneste jeg ved er, at der er nogle religiøse mennesker, der påstår et-eller-andet er ’magi,’ men de kan ikke vise mig det, de kan ikke definere det og de kan ikke redegøre for, hvor de har deres viden fra andet end at det står i deres bog. Undskyld mig, hvis jeg mener at det er noget fis. Det er trods alt jer og ikke mig, der fuldstændigt suspenderer min kritiske og logiske sans.

citat:
ca: Og eftersom du hverken tror på Gud, Djævelen, dæmonisk aktivitet eller nogetsomhelst andet, så kan det jo også være ligegyldigt.
Indtil den dag hvor du selv støder på det.

Hvis ’det’ fx er firewalking, så tror jeg ikke jeg ville føle mig fristet til at sætte mærkaten ’magi’ på det. Men jeg kunne da godt tænke mig at få det vist. Jeg føler at mit liv enten er umådeligt kedsommeligt og jordbundet -- eller at I er temmelig naive, som illustreret ved Kristinas oplevelse...

citat:
ca: Men magi er ganske enkelt at efterligne og forvanske Guds kraft, for at forføre mennnesker til at tro, Satan er stærkere end Gud.
Og til det beskidte og håbløse arbejde er der altså personer, som dels ubevidst og bevidst som stiller sig til rådighed.

Tak! En art definition.
Hvordan efterligner og forvansker man rent praktisk Guds kraft? Ved at gå på glødende kul? Ved at stikke sin hånd ind i en varm ovn?

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#54051 - 08/12/2005 12:54 Re: Hvad er magi? [Re: kristina]
Kefas Ben-Adam
Bruger

citat:
Du er da velkommen til at lade være med at læse de indlæg, der handler om Jesus, der er fuld trosfrihed og ingen tvangslæsning her!

Men at der tit citeres fra NT her på vores kristne debatforum, kommer du nok til at leve med!

Der er forskel på at citere fra nt og lade det være bestemmende for os andre.. Carl nøjes ikke med at citere, men afgør at vi skal godtage at hvad nt siger, er sandt...

citat:
Glædelig advent!

Hmja..

Chanukkah sameach..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#54052 - 08/12/2005 14:00 Re: Hvad er magi? [Re: Zaphod]
carl
Bruger

Hej Zaphod

Her kommer så mit sidste bidrag til denne tråd. Det følgende er oversat fra engelsk og stammer fra bl.a parapsykologisk forskning.

Magi kan defineres som:
1. Magiske kræfter, som ikke kan defineres eller opspores af videnskaben og som faktisk slet ikke kan afsløres på normal vis.
Disse magiske kræfter eksisterer som en tilføjelse eller ved siden af de 4 fundamentale kræfter: tyngdekraften,elektromagnetismen, den kraftige atomkraft og den svage atomkraft.

2.Intervention af åndsmagter/ånder svarende til de hypotetiske naturkræfter, men disse ånder/åndsmagter har deres egen bevidsthed og intelligens. De som tror på disse kræfter vil ofte se det som et kosmos bestående af mange forskellige slags, som sommetider er organiseret i et hieraki.
( Det er faktisk svarende til det vi troende kristne kender som åndsmagter, dæmonisk aktivitet osv. og som jeg også har nævnt i et af mine indlæg

3. En mystisk kraft, som eksisterer i alt. Denne kraft (mana) er ofte betegnet som farlig for mennesker.

4. En mystisk kosmisk forbindelse, som forbinder og binder alle ting over og under naturkræfterne.

5. Manipulation af symboler, hvor man bruger symboler til mere end blot som repræsenterende og anvender symbolerne til at knytte dem til handlinger osv.

Og så kan du selv placere Firewalking under det punkt der passer.

Og når alt så er sagt og skrevet, så er evangeliet om Kristus langt stærkere og mere vidunderligt, fordi evangeliet om Kristus har ophævet syndens og sprængt dødens brod, hvilket kun Kristus kunne i Guds kraft.

mvh
carl

Til toppen 
#54053 - 08/12/2005 14:25 Re: Hvad er magi? [Re: Zaphod]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Zaphod, du skriver:

" ... så vidt jeg kan se er det heller ikke det samme. Du har ikke villet give mig en bare forsøgsvis definition af ’magi,’ så det er jo svært for mig at vide, hvad I lægger i det. Det, carl nævnte, er for størstedelens vedkommende ammestuesnak. Faktuelt.

citat:
kr: Ved magi/okkultisme kan mennesker, uforvarende eller med vilje, komme i forbindelse med dæmoniske kræfter.

Altså ved firewalking? Eller astrologi?
Eller mener du, at ’magi’ er påkaldelsen af sådanne kræfter?"

Du vil nok afvise, at kristne forklaringer er faktuelle, så her er lidt mere ammestuesnak:

Ja, teknikker som f.eks. firewalking, astrologi, healing, homøopati, hypnose, spiritisme, telepati, takokkort, kabbala, clairvoyance, levitation, automatskrift, pendulering, astralvandringer, trandencental meditation, tankelæsning, påvirkning af andres tanker, ESP etc. etc. kan være (men er ikke nødvendigvis) en åbning for okkulte åndelige (dvs. ikke guddommelige, men dæmoniske) kræfter, som, hvis det er hensigten med det, må betegnes som magi.

Og så spørger du, hvad kristne tror om muligheden for kontakt med afdøde.
Det kommer an på hvem du spørger.
Jeg selv mener nej.
Leif Andersen mener måske - ud fra et enkelt, lidt tvetydigt, GT-skriftsted).

Men jeg tror, at alle kristne er fuldstændig enige om, at det under alle omstændigheder er noget, vi skal holde os langt væk fra.

Dette skal ikke forstås sådan, at vi afviser muligheden for guddommelig indgriben i vores bevidsthed, også i skikkelse af en afdød.

Her er, som eksempel, en bid af en smuk salme, formet som en bøn til Gud:

"Kom i min sidste nattevagt
i en af mine kæres dragt
og sæt dig ved min side ... "

Mon disse ord er et tilfredsstillende svar på dit spørgsmål?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#54054 - 08/12/2005 15:47 Re: Hvad er magi? [Re: kristina]
Zaphod
Bruger

Hej Kristina

Du skrev:
citat:
Za: ... så vidt jeg kan se er det heller ikke det samme. Du har ikke villet give mig en bare forsøgsvis definition af ’magi,’ så det er jo svært for mig at vide, hvad I lægger i det. Det, carl nævnte, er for størstedelens vedkommende ammestuesnak. Faktuelt.

Za: Altså ved firewalking? Eller astrologi?
Eller mener du, at ’magi’ er påkaldelsen af sådanne kræfter?

kr: Du vil nok afvise, at kristne forklaringer er faktuelle, så her er lidt mere ammestuesnak:

Jeg forstår ikke, hvorfor du/I så ofte formoder diverse om kristen forklaringsstyrke i mine øjne. Det har intet med kristendommen som sådan at gøre. At en forklaring er kristen gør den ikke dårlig. Omvendt kan en forkert anvendt logik gøre en forklaring dårlig selv om den er kristen.

At noget står i en bog gør det ikke sandt. Om det er Koranen, Bibelen eller hvad det måtte være. Du godtager heller ikke usandsynlige påstande, blot fordi de står i en bog. Derfor er der ingen grund til at klandre mig, at jeg ikke gør det. Du gør så én enkelt undtagelse, men det ser jeg ingen nøgtern begrundelse for.

citat:
kr: Ja, teknikker som f.eks. firewalking, astrologi, healing, homøopati, hypnose, spiritisme, telepati, takokkort, kabbala, clairvoyance, levitation, automatskrift, pendulering, astralvandringer, trandencental meditation, tankelæsning, påvirkning af andres tanker, ESP etc. etc. kan være (men er ikke nødvendigvis) en åbning for okkulte åndelige (dvs. ikke guddommelige, men dæmoniske) kræfter, som, hvis det er hensigten med det, må betegnes som magi.

Gælder det samme at stikke hånden ind i en varm ovn -- dvs. gælder det alle tænkelige aktiviteter eller er de, du her har nævnt særlige på én eller anden måde?

Jeg kender ikke til halvdelen af ovenstående, men den halvdel, jeg har hørt om er så vidt jeg ved ammestuesnak og overtro. Jeg har aldrig nogensinde hørt om at astrologi virker. Ej heller healing, homøopati, telepati, clairvoyance, levitation, pendulering, astralvandringer, tankelæsning, påvirkning af andres tanker eller ESP. Jeg anser samtlige disse ting for at være pseudovidenskab i den forstand, at de påstår én elle anden (’alternativ’) sammenhæng, som der ikke er belæg for, og som højst sandsynligt ikke eksisterer.

Hvad er det ved fx firewalking, der gør, at man kan komme i kontakt med noget okkult?

citat:
kr: Og så spørger du, hvad kristne tror om muligheden for kontakt med afdøde.
Det kommer an på hvem du spørger.
Jeg selv mener nej.
Leif Andersen mener måske - ud fra et enkelt, lidt tvetydigt, GT-skriftsted).

Men jeg tror, at alle kristne er fuldstændig enige om, at det under alle omstændigheder er noget, vi skal holde os langt væk fra.

Hvorfor? Hvis det er pseudovidenskab, dvs. hvis folk tror eller blot påstår, at de fx kan læse tanker, men i virkeligheden ikke kan, fordi det ikke er muligt at læse tanker -- kan det da åbne op for det okkulte? Står folk så ikke bare og lirer nogle remser af, og så er det det?

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#54055 - 08/12/2005 16:46 Re: Hvad er magi? [Re: Zaphod]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Zaphod - vi kan komme videre med dette emne, for jeg kan ikke forklare det bedre. Jeg klandrer dig på ingen måde, fordi du ikke kan godtage de forklaringer, du har fået, og jeg troede egentlig også, at du bare var interesseret i at vide, hvad kristne mener om magi.
citat:

kr.: Men jeg tror, at alle kristne er fuldstændig enige om, at det[magi] under alle omstændigheder er noget, vi skal holde os langt væk fra.

Z. Hvorfor? Hvis det er pseudovidenskab, dvs. hvis folk tror eller blot påstår, at de fx kan læse tanker, men i virkeligheden ikke kan, fordi det ikke er muligt at læse tanker -- kan det da åbne op for det okkulte? Står folk så ikke bare og lirer nogle remser af, og så er det det?
Nej, sådan er det ikke altid bare. Det kan også være tryllekunst, og det er det heller ikke altid bare.
Det kan så være dæmoni, og altså hverken videnskab, pseudovidenskab eller tryllekunster. Og af dæmoni har jeg har oplevet og overværet mere end rigeligt og ønsker ikke at beskæftige mig med det - blot gøre opmærksom på, at det findes, og det har jeg gjort.
Nogle vil tro det, andre ved det godt i forvejen af egen erfaringer, andre (som du) tror ikke det findes. Sådan må det være.

Indledningen til vores kirkelige trosbekendelse lyder
"Vi forsager Djævelen, og alle hans gerninger og alt hans væsen."
Og "forsage" betyder, at vi skal holde os fra det onde.
Vi beder i Fadervor: "Fri os fra det onde" - og så skal vi naturligvis ikke selv opsøge det, ejheller beskæftige os med det.

Derfor: ikke flere ord fra mig om magi, for jeg vil meget hellere skrive om evangeliet, om det glædelige budskab om Guds kærlighed!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#54056 - 08/12/2005 17:01 Re: Hvad er magi? [Re: kristina]
Zaphod
Bruger

Hej Kristina

Du skrev:
citat:
kr: Hej Zaphod - vi kan komme videre med dette emne, for jeg kan ikke forklare det bedre. Jeg klandrer dig på ingen måde, fordi du ikke kan godtage de forklaringer, du har fået, og jeg troede egentlig også, at du bare var interesseret i at vide, hvad kristne mener om magi.

Det er da lidt tidligt at sige, at du ikke kan forklare det bedre, givet at du ikke engang besvarer mine spørgsmål Det var da et sted at starte. Du ved jo af gode grunde ikke, hvad jeg anser for at være et svar eller ej.

Jeg har ikke fået nogen forklaringer, så der er slet ikke noget, jeg kan godtage eller lade være. Du remser ting op, men du besvarer ikke mine spørgsmål, og du forsøger ikke at give generaliseringer, kategorier eller definitioner eller nogen af de virkemidler, man normalt bruger, når man forklarer ting. Endnu en gang bestyrker det mig i, at der ikke er noget at forklare.

Hvis jeg blot ville vide noget faktuelt, kunne jeg slå det op i et leksikon. Som jeg efterhånden ofte har sagt, synes jeg det er spild af tid at stå med ørepropper i og prædike. Hvis ikke man diskuterer bliver man aldrig klogere.

citat:
Za: Hvorfor? Hvis det er pseudovidenskab, dvs. hvis folk tror eller blot påstår, at de fx kan læse tanker, men i virkeligheden ikke kan, fordi det ikke er muligt at læse tanker -- kan det da åbne op for det okkulte? Står folk så ikke bare og lirer nogle remser af, og så er det det?

kr: Nej, sådan er det ikke altid bare. Det kan også være tryllekunst, og det er det heller ikke altid bare.

Påstår du nu, at man kan trylle?
Hvad er det ved disse handlinger, der gør dem farlige?
Hvorfor er firewalking fx farligt?

citat:
kr: Det kan så være dæmoni, og altså hverken videnskab, pseudovidenskab eller tryllekunster. Og af dæmoni har jeg har oplevet og overværet mere end rigeligt og ønsker ikke at beskæftige mig med det - blot gøre opmærksom på, at det findes, og det har jeg gjort.
Nogle vil tro det, andre ved det godt i forvejen af egen erfaringer, andre (som du) tror ikke det findes. Sådan må det være.

Jeg har meget, meget, meget svært ved at tro på det, når du nævner firewalking (som svarer til at stikke sin hånd ind i en varm ovn uden at brænde sig), men ikke siger hvori det ’magiske’ består. Så nævner du homøopati, tankelæsning, osv. Alt sammen ting, som 95% af befolkningen kalder overtro. Men du går ikke i detaljer, siger bare, ’Uha, det er farligt.’

Og i dine snart mange indlæg har du ikke fortalt hvad ’magi’ overhovedet er.
Ej heller trylleri.
Og nu dæmoni.

Du kaster ord ind i en debat. Ord, der for mig at se er overtro. Og når jeg så spørger til, hvad det er, haster du videre med nye ord, uden at forklare de gamle. Hvis du ved, at magi eksisterer og hvad det er, hvorfor vil du så ikke fortælle mig det?

Det virker dybt underligt, og overhovedet ikke som noget reelt eksisterende.

citat:
kr: Derfor: ikke flere ord fra mig om magi, for jeg vil meget hellere skrive om evangeliet, om det glædelige budskab om Guds kærlighed!

Du stikker altså hovedet i busken. Det kan da ikke undre dig, at vi ikke kan blive klogere på hinanden (jf. ordstyrernes ord til Ateist om at være urokkelig), når du konstant undlader at besvare de spørgsmål, jeg oprigtigt prøver at få svar på. Fordi den verden, du oplever er anderledes fra den, jeg lever i.

-Z

Dommer JE Jones

Til toppen 
#54057 - 08/12/2005 22:00 Re: Facts [Re: carl]
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Firewalking er ikke magi. Det er velforklaret med videnskabelige midler og kan - gang efter gang - gentages af folk, der både tror på magi og er særdeles skeptiske overfor det.

Der er flere årsager til, at firewalking overhovedet er muligt. Her er de mest almindelige og bedst videnskabeligt gennemarbejdede faktorer:

- Firewalking foregår (traditionelt) i skumringstiden. På denne tid indeholder jorden de fleste steder mere fugt end på andre tider af døgnet, hvilket hjælper både med nedkøling og varmebeskyttelse i form af fordampning, når man endelig går over bålet. Tilmed vender man tilbage til den nedkølede jord direkte efter kullene - i nogle tilfælde anvender man endda spande med koldt vand for endnu hurtigere nedkøling.

- I fodens såler er et tæt netværk af blodårer. Kontaktfladerne for kullene, der vandres på, er ujævne og overfører således ikke den fulde varme-effekt til ét sted på foden samtidig. Blodets evne til at transportere varme afbøder en stor del af muligheden for skader.

- Trækul danner en overflade af aske og er som regel varmest på undersiden. Jo højere oppe i bunken, jo lavere tempartur. Jo længere tid brændt, jo mere aske. Begge disse faktorer nedsætter i kombination med de forrige risikoen for forbrændinger.

- Ildvandring foretages som regel i et raskt tempo. På intet tidspunkt har hver enkelt fod kontakt med kullene længe nok til at hæve temperaturen i huden betragteligt. Da kullene lægges i en bane, der sjældent overstiger nogle få meter, er den samlede varmebelastning på fødderne overskuelig.

- Hver eneste gang foden løftes skiftes den varme luft under den ud med ny, koldere luft, hvorfor hver fornyet kontakt med kullene ikke konstant forøger temperaturen i huden - den får den blot til at svinge. Dette skal selvfølgelig sammenholdes med, at kullene sjældent lægges i baner længere end nogle få meter og omtrent lige så mange skridt.

- Huden på vores fodsåler er den tykkeste på vores krop. Svedporer er tilmed placeret ved hudens overflade og aktiveres ved varmepåvirkningen, med yderligere nedkøling som effekt.

- Og sidst: kullene, der bruges, spredes som regel ud fra et centralt bål har og derfor ikke varmet jorden op, hvor bålet ikke var til at starte med. Gennemsnits-temperaturen bliver følgeligt lavere.

Magi eller ej - det afhænger helt og aldeles af, hvor omfattende dokumentationsarbejde man har foretaget. Det er dog ganske sikkert at afgøre, at ildvandring intet har med magi at gøre, også jf. Carls tidligere definition på "magi".

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær