Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#53938 - 23/11/2005 11:08 Angående forumet "Tro, Fornuft og Viden"
Anonym
Anonym

citat:
Netmissionæren: Jeg kan konstatere, at det tilsyneladende ikke er let for deltagerne i denne fortsatte debat at diskutere respektfuldt og konstruktivt.

Jeg er enig med Netmissionæren i ovenstående, som han skrev i dette indlæg.

citat:
Netmissionæren: . . . vi ønsker ikke her på Café Thomas at lægge hus til den debat som nu lukkes på skabelse.dk.

Men med et forum med titlen "Tro, Fornuft og Viden" kan Cafe Thomas vel næppe undgå at overtage de "hjemløse" debattører fra det lukkede debatforum på skabelse.dk - og dermed også debatten.

Cafe Thomas er i øjeblikket det mest seriøse - læs: bedst moderede! - debatforum, som beskæftiger sig med skabelse kontra videnskab. Og titlen "Tro, Fornuft og Viden" inviterer debattører, som er interesserede i dette spændingfelt, til at krydse klinger her.

Jeg mener i øvrigt, at Netmissionæren som ordstyrer med netetiketten i hånden forlængst kunne have grebet ind mod den disrespekt for andres opfattelser, som jeg er enig i har præget debatten - og hvor især én enkelt deltager med nedladende udtryk som "Endnu et krystalklart bevis på hvorfor det stort set altid ER UMULIGT at føre en fornuftig dialog med dig (og andre dogmatiske evolutionister), . . ." har bidraget til at fjerne fokus fra det konkrete til diffuse fordomme mod personer og grupper.

Personligt har jeg følt dette meget irriterende at være tvunget ned på dette niveau, med mindre jeg ville undlade at imødegå oplagt urigtige påstande vedrørende, hvad der forskes og hvad der ikke forskes i. Hvilket jeg mener, der bør være muligt på et debatforum med titlen "Tro, Fornuft og Viden".

Mit råd vil være, at Netmissionæren slår hårdt ned på ethvert tilløb til personangreb og nedladende udsagn om debattører og grupper som i mit eksempel overfor, hvor en debattør fik frit løb til at kalde sine modstandere for ufornuftige og for fundamentalister og andre generelle nedsættende udtryk.

Alternativt kan jeg ikke se anden mulighed end at nedlægge debatforumet "Tro, Fornuft og Viden", hvis Cafe Thomas virkelig ikke ønsker at overtage debatten og emnerne fra det nedlagte debatforum på skabelse.dk.

Man behøver jo ikke at overtage den hårde tone fra skabelse.dk.

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#53939 - 23/11/2005 13:43 Re: Angående forumet "Tro, Fornuft og Viden"
Anonym
Anonym

Her må jeg erklære mig enig med Evo.
Selvom det lyder lidt ironisk, vores nicks for øje. at vi skulle være enige :-)

Cafe Thomas er et godt sted af debattere og jeg tror også at Netmissionæren burde give de "hjemløse" en mulighed for at tage debatter op her.... Og selvfølgelig frabedes personlig angreb.

Evan

Til toppen 
#53940 - 23/11/2005 15:02 Re: Angående forumet "Tro, Fornuft og Viden"
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
Hej Evo,

Jeg er fuldstændig enig med dig i, at man såfremt man ikke ønsker debatten om ID (der var der i forvejen, men blot forventes at blive forøget), bør man lukke forummet "Tro, fornuft og viden" - eller omdøbe det til "Tro".

Ad JesusNet.dk og ordstyrere:

Jeg vil desuden tilføje, at det virker noget dobbeltmoralsk at bringe artikler, der fremhæver ID og anfægter evolutionsteorien, og derefter nægte at debattere selvsamme emner i eget debatforum. Det uanset hvilken begrundelse man bruger, også at man ikke vil overtage debatten om ID fra skabelse.dk. Det er både forståeligt og prisværdigt at I ikke vil have tonen i debatten fra skabelse.dk her på JesusNet.dk - men det har I for så vidt allerede gjort kraftigt opmærksom på adskillige steder i mindst det år, jeg har været med.

Jeg bryder mig absolut ikke om person-angreb, og det undrer mig i høj grad at en ordstyrer ikke før har grebet ind overfor mudderkastningen mod "evolutionstroende dogmatikere" og deres "fundamentalistiske tro på evolutionsteorien", samt diverse insinuationer om specielt videnskabeligt arbejdende menneskers evne til at forstå. I ville heller ikke bryde jer om at blive kaldt idiotiske bibel-manipulatører eller bibel-analfabeter en ni-ti gange i træk for derefter at blive mødt med et arrogant "du er for dum til at forstå hvad jeg mener"-argument.

(disclaimer: ordene "videnskabelig" og "tro" skal ikke opfattes som kimen til en ny diskussion om semantik. I ved forhåbentlig alle hvad jeg og mine kilder mener ned til mindste detalje, jf. andre indlæg).

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#53941 - 23/11/2005 17:58 Re: Angående forumet "Tro, Fornuft og Viden"
Nardus
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 17/08/2001
Sted: Brabrand
citat:
Og titlen "Tro, Fornuft og Viden" inviterer debattører, som er interesserede i dette spændingfelt, til at krydse klinger her.
Ja, præcis - krydse klinger, men debatten ender ofte med, at I sidder og slår hinanden i hovedet, og det er ikke specielt konstruktivt. Det bliver skyttegravskrig, hvor ingen rykker sig en millimeter, og spørgsmålet er jo, om man kan kalde det for debat!

Hvorfor ikke bare tage debatten på http://skabelsen.info/? Nyt forum men formålet er det samme som på Skabelse.dk.

Med venlig hilsen

Kristian

Til toppen 
#53942 - 23/11/2005 23:39 Re: Angående forumet "Tro, Fornuft og Viden" [Re: Nardus]
Anonym
Anonym

citat:
Nardus: Hvorfor ikke bare tage debatten på http://skabelsen.info/? Nyt forum men formålet er det samme som på Skabelse.dk.

Fordi min erfaring fra en lang række debatter er, at ejeren af http://skabelsen.info/? stort set udelukkende går efter manden og ikke efter bolden.

Det kvalificerer ham ikke til at være ordstyrer og moderator på et debatforum.

Samtidig er moderationen på Cafe Thomas blandt de bedste blandt de debatfora, hvor skabelse og videnskab debatteres - samtidig med, at der hidtil har været rimeligt højt til loftet.

Med enkelte undtagelser, som I dog synes at have lært af.

Desuden har I - endnu da! - en afdeling "Tro, Fornuft og Viden", hvor debat om skabelse og videnskab helt naturligt hører hjemme.

citat:
Claus Due: Jeg vil desuden tilføje, at det virker noget dobbeltmoralsk at bringe artikler, der fremhæver ID og anfægter evolutionsteorien, og derefter nægte at debattere selvsamme emner i eget debatforum.

I øvrigt vil jeg tilslutte mig Claus Dues bemærkning.

Til toppen 
#53943 - 24/11/2005 11:09 Beklager fordomme
Anonym
Anonym

citat:
Nardus: Hvorfor ikke bare tage debatten på http://skabelsen.info/? Nyt forum men formålet er det samme som på Skabelse.dk. </blockquote><font class="post">

Evolutionisten: Fordi min erfaring fra en lang række debatter er, at ejeren af http://skabelsen.info/? stort set udelukkende går efter manden og ikke efter bolden.
Det kvalificerer ham ikke til at være ordstyrer og moderator på et debatforum.

Efter at have været inde på http://skabelsen.info/? og læst indlæggene, trækker jeg ovenstående tilbage.

Debatforumet fungerer både sobert og ordentligt og gør dermed mine fordomme overfor ejeren til skamme. Jeg beklager, at jeg har fremsat dem.

Til toppen 
#53944 - 24/11/2005 11:27 Time-out
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Hej meddebattører

Når jeg har valgt at kræve en time-out i skabelse/evolutions debatten, så er det egentlig ikke fordi jeg ikke ønsker denne debat, som jeg faktisk finder væsentlig og nødvendig. Men så er det fordi, at netop den debat igen og igen havner i noget ganske ukonstruktivt og tenderer til mudderkastning. Og det mener jeg gælder begge sider af debatten!! Af een eller anden grund skaber netop dette emne en påfaldende døvhed for hvad modparten prøver at sige.

Jeg er enig i at netop temaet "Tro, fornuft og viden" indbyder til debatter der omfatter skabelse/ID/evolution. Og derfor er den aktuelle utidige lukning af en tråd mere en nødbremse end det er er udtryk for en ny linie.

Jeg vil gerne medgive, at jeg nok burde have grebet ind ved flere tidligere lejligheder. Man kan altid diskutere hvornår nok er nok. Jeg ønsker, at der skal være højt til loftet her. Men et eller andet sted, så er det der alligevel og det er blandt mine opgaver, at sikre at det ikke styrter sammen. Også at det er lige højt for os alle sammen!

Hvis vi kan blive enige om formen for en debat, hvor ingen bliver trådt på eller nedgjort og hvor alle kan bevare frimodigheden til at deltage på ligeværdige vilkår, så ser jeg gerne at debatten om ED/ET mv fortsætter. Men jeg tror det forudsætter, at vi holder op med tro, at vi kan overbevise hinanden om "sandheden" bare vi argumenterer skarpt nok. Og det forudsætter også at der er plads til det vi hver især vil opfatte som "skæve" holdninger.

Kan vi føre en debat, hvor det er nysgerrigheden og respekten, der tæller højere end behovet for at få ret?

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#53945 - 24/11/2005 12:15 Re: Time-out [Re: asas]
Anonym
Anonym

citat:
Netmissionæren: Kan vi føre en debat, hvor det er nysgerrigheden og respekten, der tæller højere end behovet for at få ret?

Nysgerrigheden omfatter for mit vedkommende primært, at jeg kan få oplyst, hvad mine meddebattører underbygger deres påstande med.

Kan debattører underbygge deres påstande, har de altid min respekt.

De har i endnu højere grad min respekt, hvis de åbent og ærligt indrømmer, at det kan de ikke.

Men de mister min respekt, hvis de fastholder en påstand uden hverken at kunne eller ville underbygge den.

Og i særdeleshed, hvis de forsøger at "klare sig" ved at afspore debatten med nedsættende karakterisering af spørgeren.

Dette i øvrigt uanset om karakteriseringen går på f.eks. "fundamentalistiske evolutionister" eller "fundamentalistiske kristne".

Denne form for afsporing af debatterne mener jeg, at ordstyrerne skal være ekstremt opmærksomme på og tage i opløbet - hver gang!

citat:
Netmissionæren: Hvis vi kan blive enige om formen for en debat, hvor ingen bliver trådt på eller nedgjort og hvor alle kan bevare frimodigheden til at deltage på ligeværdige vilkår, så ser jeg gerne at debatten om ED/ET mv fortsætter. Men jeg tror det forudsætter, at vi holder op med tro, at vi kan overbevise hinanden om "sandheden" bare vi argumenterer skarpt nok. Og det forudsætter også at der er plads til det vi hver især vil opfatte som "skæve" holdninger.

Den eneste "skæve" holdning, som jeg mener, at der ikke skal være plads til - det er den holdning, at det er i orden at nedgøre andre.

Alle andre holdninger finder jeg forfriskende og velkomne.

Personligt foretrækker jeg skarp argumentation - i betydningen præcis.

Til toppen 
#53946 - 24/11/2005 12:56 Re: Time-out
Nardus
GlobalModerator
Bruger

citat:
Kan debattører underbygge deres påstande, har de altid min respekt.
Består problemet ikke i, at I ikke anerkende hinandens kilder, og derfor ikke anerkender hinandens underbygning af påstande? Hvis dette er tilfældet, så vil man jo aldrig opnå en respektfyldt debat.

Der var en, der på et tidspunkt skrev her på debatten, at man bevægede sig i to forskellige sfærer, der havde hver deres præmisser, hvorfor man aldrig kunne/ville blive enige eller endvidere forstå hinanden. Som jeg har læst debatten, så er det jo lige præcis det, der sker. Når ingen ønsker at rykke sig eller være lydhøre, så er der ikke længere tale om debat men om skyttegravskrig - og det tvivler jeg på, at der er noget debatforum, der ønsker at lægge spalteplads til.

Med venlig hilsen

Kristian

Til toppen 
#53947 - 24/11/2005 14:08 Re: Time-out [Re: Nardus]
Anonym
Anonym

citat:
Evolutionisten: Kan debattører underbygge deres påstande, har de altid min respekt.

Nardus: Består problemet ikke i, at I ikke anerkende hinandens kilder, og derfor ikke anerkender hinandens underbygning af påstande? Hvis dette er tilfældet, så vil man jo aldrig opnå en respektfyldt debat.

Hvis man fremsatte meninger i stedet for påstande, så kunne man fredeligt og respektfuldt diskutere alt - også hinandens kilder.

Men når man fremsætter f.eks. denne bastante påstand "Ja, intelligent design kan iagttages og udforskes på molekylært niveau" - og bagefter undslår sig for at underbygge den ved at oplyse noget så simpelt, som hvor den pågældende forskning foregår og de påstående iagttagelser skulle være gjort, så har man ikke fortjent respekt.

citat:
Nardus: Der var en, der på et tidspunkt skrev her på debatten, at man bevægede sig i to forskellige sfærer, der havde hver deres præmisser, hvorfor man aldrig kunne/ville blive enige eller endvidere forstå hinanden. Som jeg har læst debatten, så er det jo lige præcis det, der sker.

Det mener jeg ikke, er rigtigt!

Så vidt jeg kan se, så angriber skabelses- og ID-fortalerne primært et stærkt forvrænget billede af den etablerede videnskab og beskylder den for at udelukke eksistensen af intelligent design.

Men jeg er endnu ikke stødt på en forsker indenfor den etablerede videnskab, som ville fuldstændigt udelukke, at livet, Jorden og Universet kunne være designet af en guddom. Eller en skole, som ville undervise eleverne i, at en guddom er udelukket.

På den baggrund mener jeg, at det er vigtigt at undersøge, hvad de meget aktive skabelses- og ID-fortaleres projekt egentlig går ud på.

Hvad er deres formålet med at kritisere videnskaben egentlig, når de efter alle solemærker at dømme ikke selv udfører konkret videnskabelig forskning i ID og skabelse!

Hvad vil skabelses- og ID-fortalerne egentlig?

Andet og mere end kritisere den etablerede videnskab og blive vrede og undertiden personlige, når man stiller dem præcise spørgsmål i forbindelse med deres påstande?

Til toppen 
#53948 - 24/11/2005 15:00 Re: Time-out
Nardus
GlobalModerator
Bruger

citat:
Hvad vil skabelses- og ID-fortalerne egentlig?
Aner det ikke, og det interesserer mig lige så lidt som hvad det er EV-fortalere vil! Det er nemlig ikke særlig centralt i min kristendomsforståelse, og det rykker mig hverken til højre eller venstre i mit forhold til Gud. Her er det nemlig Jesu død på korset, der er centralt, og som der skal bruges tid på. Derfor virker det også lidt absurd, at det er forholdet mellem EV og ID, der bruges så meget tid på, når det nu ikke er det, kristendommen står og falder med.

Med venlig hilsen

Kristian

Ændret af Nardus (24/11/2005 15:03)

Til toppen 
#53949 - 24/11/2005 15:43 Re: Time-out [Re: Nardus]
Anonym
Anonym

citat:
Evolutionisten: Hvad vil skabelses- og ID-fortalerne egentlig?

Nardus: Aner det ikke, og det interesserer mig lige så lidt som hvad det er EV-fortalere vil! Det er nemlig ikke særlig centralt i min kristendomsforståelse, og det rykker mig hverken til højre eller venstre i mit forhold til Gud. Her er det nemlig Jesu død på korset, der er centralt, og som der skal bruges tid på. Derfor virker det også lidt absurd, at det er forholdet mellem EV og ID, der bruges så meget tid på, når det nu ikke er det, kristendommen står og falder med.

Jeg er enig i, at der bruges forholdsvis megen tid og mange indlæg på forholdet mellem evolution og intelligent design i debatten på JesusNet.

Men med et forum, der hedder "Tro, Fornuft og Viden" - tidligere Videnskab! - så opfordrer JesusNet altså selv til debatten.

Og redaktionen må i øvrigt have fundet emnet væsentligt, idet JesusNet har adskillige artikler af kristne forfattere liggende, som opstiller evolutionsteorien som værende i modsætning til deres kristendomsforståelse.

Hvis du finder debatten evolution kontra intelligent design overflødig, bør du vel som medlem at redaktionen tage dette spørgsmål op der.

En mere aktiv moderering af debatten fra ordstyrernes side i relation til nedsættende bemærkninger debattørerne imellem vil i øvrigt efter min mening reducere antallet af indlæg kraftigt, så evolution konkontra intelligent design kom til at fylde mindre.

Og give en bedre og mere læseværdig debat - også for folk med beskeden interesse for videnskab.

Desuden vil en "nultolerance" overfor nedsættende bemærkninger skabe et generelt venligere miljø, som kunne give flere lyst til at debattere på JesusNet.

Til toppen 
#53950 - 24/11/2005 16:26 Re: Time-out
Nardus
GlobalModerator
Bruger

citat:
Men med et forum, der hedder "Tro, Fornuft og Viden" - tidligere Videnskab! - så opfordrer JesusNet altså selv til debatten.
Korrekt - og som Netmissionæren også har sagt tidligere i denne tråd, så er det en relevant debat, der dog desværre ofte går hen og bliver personfnidder. Derfor en time-out i debatten om ID og EV. Der er vel også andre emner end ID og EV, der kan diskuteres i et sådan forum - eksempelvis arkæologi.
citat:
Og redaktionen må i øvrigt have fundet emnet væsentligt, idet JesusNet har adskillige artikler af kristne forfattere liggende, som opstiller evolutionsteorien som værende i modsætning til deres kristendomsforståelse.

Hvis du finder debatten evolution kontra intelligent design overflødig, bør du vel som medlem at redaktionen tage dette spørgsmål op der
Ordstyrere og chatværter, der findes rundt på debatten, er som sådan ikke med i selve redaktionen af JesusNet, hvorfor vi ikke har mere indflydelse på den redaktionelle linie end du.

citat:
En mere aktiv moderering af debatten fra ordstyrernes side i relation til nedsættende bemærkninger debattørerne imellem vil i øvrigt efter min mening reducere antallet af indlæg kraftigt, så evolution kontra intelligent design kom til at fylde mindre.
Det tror jeg, du har ret i, men det er også enormt tidskrævende (i hvert fald i begyndelsen). Når ordstyrer-tjansen rundt i de forskellige fora primært udføres af frivillige, så kan det i perioder være svært at følge debatten tilfredsstillende. Og selvom Netmissinæren er fuldtidsansat, så har han også mange andre jern i ilden.

citat:
Desuden vil en "nultolerance" overfor nedsættende bemærkninger skabe et generelt venligere miljø, som kunne give flere lyst til at debattere på JesusNet.
Tænker du på, at folk skal smides af debatten eller bare at indlæggene skal slettes, når de opdages?

Det er svært at få læst samtlige indlæg med et arbejde, studier eller lignende ved siden af, og det kan derfor også være svært at fange alle nedsættende bemærkninger. Måske den almindelige bruger skulle være bedre til at underrette ordstyreren ved at trykke på det dertil indrettede ikon nederst i alle indlæg. Så bliver der i hvert fald taget et kig på emnet hurtigst muligt.

Med venlig hilsen

Kristian

Til toppen 
#53951 - 24/11/2005 16:59 Re: Fælles grund? [Re: asas]
Claus Due
Bruger

Hej Asbjørn, du skriver:

citat:
Af een eller anden grund skaber netop dette emne [ID] en påfaldende døvhed for hvad modparten prøver at sige.

Jeg er af den overbevisning, at det ikke drejer sig om døvhed men om den begrebsverden, hvori påstande fremsættes. Det er almindeligt gældende, at logik er nødvendigt for overhovedet at forstå et argument, hvorfor et argument, der hverken begrundes eller fremstår logisk stort set er umuligt at forholde sig til. Hverken jeg eller andre kan gøre andet end at påpege, hvor logikken fejler, og gentage problemet.

I øvrigt ville jeg gerne, hvis du har tid Asbjørn, have et par links til de indlæg du mener er mudderkastning imod en given ID-fortaler. Jeg (og sikkert også andre) vil jo gerne se eksempler på, hvad I opfatter som mudderkastning mod ID-fortalere, så vi kan undgå det - jeg er selv ikke i stand til at se det efter 2. omhyggelige gennemlæsning...

Og mere generelt til deltagerne i diskussionen om ET vs. ID (jeg forsøger ikke at pine dig med timevis af læsning, Asbjørn... det følgende er generelt for alle):

Problemet opstår, når én part i diskussionen ikke længere anerkender, at logik er alt-afgørende for et arguments forståelighed. Manglende logik ødelægger argumentet lige så meget som manglende dokumentation af kilder etc. Forsøget på at omdefinere almindelige begreber er også ødelæggende, og vi har set flere eksempler på at det er anvendt som strategi. Hvis man er tvunget til at omdefinere et begreb for at få sin konklusion til at passe, skal man være ualmindeligt grundig med definitionen på dette - ellers vil jeg og andre uundgåeligt se det enten som ugidelighed eller et forsøg på manipulation.

Videnskabeligt arbejde involverer så godt som altid grundige kildeangivelser, især hvis man fremsætter ekstraordinære påstande. Det er efterhånden normalt for ID-fortalerne at henvise til kilder, der utallige gange er blevet hvis ikke ligefrem modvist, så betvivlet til uanvendelighed. Midlerne hvormed der rejses tvivl er ikke blot simple postulater - det er grundige redegørelser, der er tilgængelige for enhver der gider læse dem og i øvrigt er villig til at acceptere et logisk argument og anerkende empiri.

Beklager hvis det kom til at lyde lidt klagende. Det går mig blot meget på, at man som du også gør opmærksom på gerne vil debattere ID/skabelse som videnskab, men samtidig ikke ønsker at overholde "den videnskabelige tone" - og altså ikke henviser til noget udokumenteret eller noget, man selv tolker af empirien. Det er simpelt hen for let at fremsætte påstande uden at underbygge dem for derefter at hævde, at de grundige modsvar til påstandende blot har overset ét eller andet, der kun gør sig gældende for religiøst troende mennesker.

Det kan let blive endnu et spørgsmål om definitioner, men det mest grundlæggende må nu engang være, at vi ikke fremsætter vores tro som var den viden. Det er den største blokade - og hele essensen af den døvhed du beskriver. Vi, der betragter evolutionen som en realitet, vil gerne læse, hvad I har at sige og hvad I tror, men vi vil altså ikke høre jer påstå, at det er den pure sandhed uden I også underbygger det. Specielt ikke i tilfældet ID-fortalere, der som Evo har påpeget ofte har et forvrænget eller horribelt mangelfuldt billede af hvad det videnskabelige arbejde og dets produktioner overhovedet er.

Den manglende viden om sit kritiserede objekt gør i diskussionen "viden vs. tro" - som dette egentlig handler om - deltageren inhabil. Det gør sig ikke mindst gældende i diskussioner om (natur-)videnskabelighed, der er fokuseret på logik og empiri. Det gør sig også gældende, når det man ønsker at kritisere er en person eller en gruppe af personer, og dén regel bliver meget sjældent overholdt af mindst tre debattører herinde på "jeres" side af ID-debatten. Det mindste man kunne gøre er at gengælde indsatsen for at forstå.

Vi (ateister) læser bibelen for at forstå, hvad I tror på. I læser sjældent videnskabelige publikationer for at finde ud af, hvad vi har af viden og hypoteser. Det synes jeg er absolut centralt for hele miseren, og jeg har personligt ikke noget problem med at se, hvor den største indsats gøres - og det er selvfølgelig ikke målt i indlæggenes størrelse (jeg forsøger ikke at score point med det her indlæg. Jeg vil bare gerne være 100% sikker på at blive forstået, derfor er længden som den er).

citat:
Kan vi føre en debat, hvor det er nysgerrigheden og respekten, der tæller højere end behovet for at få ret?

For min skyld meget gerne. Men nysgerrighed er ikke lig med umælende accept af ulogiske eller uunderbyggede påstande, og den slags påstande er destruktive for en sund debat. Ikke desto mindre er de flittigt brugte, og - om det er et tilfælde eller ej - i så godt som alle tilfælde af ID-fortalerne.

Endvidere er det umuligt at kommunikere, hvis den ene part ikke anerkender de værktøjer den anden bruger. Desværre for den troende, kan man sige, er det fælles grundlag for debat om videnskab og filosofi altid baseret på logik og ikke religiøs overbevisning. Det er der en grund til - når man er blevet træt af at råbe sig hæs uden at blive forstået opdager man ganske hurtigt, at kravet om et logisk argument er den eneste mulige fremgangsmåde. Det er på ingen måde ny viden...

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#53952 - 24/11/2005 17:08 Re: Time-out [Re: Nardus]
Anonym
Anonym

citat:
Evolutionisten: Desuden vil en "nultolerance" overfor nedsættende bemærkninger skabe et generelt venligere miljø, som kunne give flere lyst til at debattere på JesusNet.

Nardus: Tænker du på, at folk skal smides af debatten eller bare at indlæggene skal slettes, når de opdages?

Ingen af delene - men der skal falde en advarsel.

Faktisk bør "overtrædelser" af netetikketten ikke slettes - med mindre det ligefrem er strafbare udsagn.

Sanktionen kunne være et "klippekort", hvor man efter f.eks. tre advarsler udelukkes fra debatten en måned. Og i gentagelsestilfælde et antal måneder.

citat:
Evolutionisten: En mere aktiv moderering af debatten fra ordstyrernes side i relation til nedsættende bemærkninger debattørerne imellem vil i øvrigt efter min mening reducere antallet af indlæg kraftigt, så evolution kontra intelligent design kom til at fylde mindre.

Nardus: Det tror jeg, du har ret i, men det er også enormt tidskrævende (i hvert fald i begyndelsen).

I begyndelsen, måske - men da det formentlig vil give færre, men bedre indlæg, tror jeg såmænd det vil gøre ordstyrerjobbet lettere og mere overskueligt.

citat:
Nardus: Måske den almindelige bruger skulle være bedre til at underrette ordstyreren ved at trykke på det dertil indrettede ikon nederst i alle indlæg. Så bliver der i hvert fald taget et kig på emnet hurtigst muligt.

Den har jeg faktisk ikke været opmærksom på. Men denne funktion, sammen med en opfordring til at debattørerne bruger den, hvis man finder det påkrævet, er da et rigtig godt hjælpemiddel.

Til toppen 
#53953 - 24/11/2005 17:23 Re: Time-out
Nardus
GlobalModerator
Bruger

citat:
Sanktionen kunne være et "klippekort", hvor man efter f.eks. tre advarsler udelukkes fra debatten en måned. Og i gentagelsestilfælde et antal måneder.
Den vil jeg gerne lige have lov at vende i ordstyrergruppen. Det var måske en vej frem.

Og så er jeg da glad for, at du har opdaget en ny funktion på JesusNet

Med venlig hilsen

Kristian

Til toppen 
#53954 - 24/11/2005 18:46 Re: Beklager fordomme
Anonym
Anonym

citat:
Efter at have været inde på http://skabelsen.info/? og læst indlæggene, trækker jeg ovenstående tilbage.

Debatforumet fungerer både sobert og ordentligt og gør dermed mine fordomme overfor ejeren til skamme. Jeg beklager, at jeg har fremsat dem.

Jeg siger da mange tak for de pæne ord.

Og det er virkeligt stærkt gået af dig fremkomme med denne udtalelse. Og du skal da være velkommen som deltager derovre og være med til at opbygge og holde den saglige linie.

Respektbarometeret er steget til noget nær topniveau.

Til toppen 
#53955 - 24/11/2005 20:45 Re: Beklager fordomme
Anonym
Anonym

citat:
AFA: Jeg siger da mange tak for de pæne ord.
Og det er virkeligt stærkt gået af dig fremkomme med denne udtalelse. Og du skal da være velkommen som deltager derovre og være med til at opbygge og holde den saglige linie.
Respektbarometeret er steget til noget nær topniveau.

Tak for invitationen m.v.!

Til toppen 
#53956 - 24/11/2005 21:12 Re: Beklager fordomme
Anonym
Anonym

citat:
Tak for invitationen m.v.!

Og dermed er jeg overbevist om at vi kan udvikle en konstruktiv dialog - også selv om vi nok aldrig bliver enige.

Men enighed behøver jo heller ikke blive endemålet, når udveksling af synspunkter blot kan ske i en konstruktiv og gensidig respektfuld måde.

Mit mål er i øvrigt at der snart kan blive et par moderatorer på forumet efterhånden som der bliver flere og flere brugere og mængden af indlæg stiger.

Til toppen 
#53957 - 25/11/2005 13:50 Re: Fælles grund? [Re: Claus Due]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Claus

Jeg tror du rører ved kerneproblemet, når du skriver:
citat:
Det er almindeligt gældende, at logik er nødvendigt for overhovedet at forstå et argument, hvorfor et argument, der hverken begrundes eller fremstår logisk stort set er umuligt at forholde sig til.
Nu er jeg hverken filosofisk eller videnskabsteoretisk godt skolet, men jeg mener dog at forstå så meget, at det netop er her kæden hopper i en del af vores debatter.

Kravet til streng logisk konsistens kan - for mig at se - kun opretholdes indenfor naturvidenskaben. Når vi snakker om de grundlæggende holdninger til livet og vores eksistens, så har jeg ihvertfald brug for en bredere "fælles grund" end den rene logik. Derfor tror jeg også kun at naturvidenskaben har et begrænset budskab, når det drejer sig om det, der ligger ud over hvad vi her og nu kan iagttage omkring os.

Så når du skriver at
citat:
Problemet opstår, når én part i diskussionen ikke længere anerkender, at logik er alt-afgørende for et arguments forståelighed.
så kunne jeg tilføje: eller når den anden part ikke anerkender, at logik ikke er den eneste veje til erkendelse af virkeligheden.

Jeg tror på en anden Gud end logikken. Jeg tror at der findes et erkendelsesrum, der ligger udenfor den naturalistiske logik. Hvis du ikke kan anderkende og forholde dig til det, så får vi meget svært ved at nå til en slags gensidig forståelse.

Vedr. eksempler på, hvor jeg synes at "jeres side" af debatten har taget del i mudderkastningen, så vil jeg nævne et indlæg som dette:

http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showflat.php?Cat=&Number=61057
Her beskylder Evo Hoeg for at være bevidst løgner, hvilket han selvfølgelig ikke er. Han argumenterer bare på en måde som Evo ikke forstår og ikke vil anerkende retten til.

Zaphod gør det samme her: http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showflat.php?Cat=&Number=61108

Jeg synes også at Andreas gør sig skyld i det samme, men nu var det ikke ham du spurgte til.

Det ville klæde alle parter, hvis vi lærte at respektere hinandens holdninger i stedet for at beskylde hinanden for løgn og afkræve svar som tilfredsstiller og bekræfter min egen grundindstilling til emnet. Og her bliver vi nok nødt til at finde en lavere fællesnævner end bare logik, som vi jo heller ikke bruger helt ens.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#53958 - 25/11/2005 14:05 Re: Time-out
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Evo

Du skriver:
citat:
Nysgerrigheden omfatter for mit vedkommende primært, at jeg kan få oplyst, hvad mine meddebattører underbygger deres påstande med.
Men kan du ikke også respektere, at dine meddebattører ikke nødvendigvis har samme opfattelse af begrebet dokumentation, som du selv har? - og så bare være uenig i det?

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#53959 - 25/11/2005 14:32 Re: Angående forumet "Tro, Fornuft og Viden" [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Claus, du skriver her:
citat:
Jeg vil desuden tilføje, at det virker noget dobbeltmoralsk at bringe artikler, der fremhæver ID og anfægter evolutionsteorien, og derefter nægte at debattere selvsamme emner i eget debatforum.

Jeg tror ikke, at dobbeltmoralsk er den rette betegnelse - nok mere at man ikke har været helt forberedt på den voldsomme irritation - og det er jo den, der er problemet, ikke uenigheden.

Jeg synes ikke det er svært at forstå, at det må være ubærligt for en videnskabsmand, der véd, at han véd, hvad han taler om, at få sin viden anfægtet af nogle "outsidere" som han med god eller dårlig grund anser for en flok amatører ... og at han så naturligvis kræver, at de enten skal holde deres mund eller fremlægge logiske argumenter for deres udtalelser.

Og det burde være lige så let at forstå - eller i det mindste tage til efterretning - at de af os, som lever og ånder i en verden, som ikke afviser undere, som tværtimod er overbeviste om, at undere finder sted (skabelsen ex nihilo er i sig selv et under!) bliver frustrerede og irriterede over at konfronteret med krav om logiske argumenter.
Undere er ulogiske!
Og det vigtigste i vores liv, vores tro, vores hjerteblod, det allerhelligste, er netop underet.
Guds menighed er jordens største under ..

Vi kan så stå i hver sin begrebsverden og råbe til hinanden i en ikke særlig frugtbar dialog à la "Det vil jeg se, før jeg tror det" / "Det må du tro, før du ser det!"

Men hvis vi når frem til at respektere hinandens forskellige udgangspunkt, mon så ikke der alligevel kan komme en god samtale ud af det?
Eller skal vi hellere gå over til at tale om noget andet?

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53960 - 25/11/2005 14:42 Re: Fælles grund? [Re: asas]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
Man kan ikke argumentere uden logik. Så simpelt er det. Selv når du/I anvender ulogiske eller fantastiske eller 'umulige' argumenter kobler I disse argumenter sammen vha. logik. Så med mindre vi to taler om noget helt forskelligt, når vi taler om logik, tager du fejl.

At insisterere på at have ret, selv om éns argument er ulogisk er at insistere på at have ret uanset hvad. For det er kun vha. logikken, vi kan afgøre om et argument er holdbart eller ej.

Om det skulle være nødvendigt at give afkald på logikken for at kunne forsvare kristendommen tror jeg du står ganske alene med. Fx William Craig, som ofte bruges som kilde af kristne herinde er kristen filosof, der gør meget ud af at vise kristendommen er logisk konsistent, ja ligefrem selvindlysende.

Så med fare for at lyde arrogant, må jeg nok pege på dine manglende evner til at forsvare dit synspunkt, hvis du ser dig nødsaget til at suspendere logikken.

Dernæst: det, jeg skrev til hoeg var løgn, er løgn. Det, han skrev passer ikke, og det ved han godt, for han har fået det at vide mange gange før. Han har da meget sigende heller ikke kunnet henvise til én eneste kilde, der giver ham ret.

Mvh
Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#53961 - 25/11/2005 16:11 Re: Fælles grund? [Re: asas]
Claus Due
Bruger

Hej Asbjørn, du skriver:

citat:
Kravet til streng logisk konsistens kan - for mig at se - kun opretholdes indenfor naturvidenskaben. Når vi snakker om de grundlæggende holdninger til livet og vores eksistens, så har jeg ihvertfald brug for en bredere "fælles grund" end den rene logik. Derfor tror jeg også kun at naturvidenskaben har et begrænset budskab, når det drejer sig om det, der ligger ud over hvad vi her og nu kan iagttage omkring os.

Jeg er uenig. Mit filosofiske grundlag er netop, at den videnskabelige metode gælder ikke kun i videnskaben men også alle andre aspekter af vores liv.

Jeg er i øvrigt meget interesseret i at høre et forslag til, hvad fælles grund kan være hvis det ikke skal være logik. Ligesom Zaphod har jeg erkendt, at diskussion er umuligt hvis ikke begge parter tænker og argumenterer logisk. Jeg ved, at det kan være svært at forklare metafysik logisk, men en ikke-logisk "forklaring" er slet ikke en forklaring.

I øvrigt anvender I alle logik, når I debatterer. Der er bare visse situationer, hvor I overtrumfer den logik vi har til fælles for at bekræfte hvad bibelen skriver og I føler og tror - og det er problematisk. Hvis logikken ikke gælder kan vi ikke tale om det, og da vil hvert eneste individ uværgeligt vil have sin egen (mis-)forståelse af emnet. Endvidere kan alt være lige rigtigt, hvis også ulogiske udsagn skal accepteres - og det skaber en tvivl, der er umulig at skære igennem. Det lukker også for enhver accept af andre meninger, fordi vejen til erkendelsen ikke kan følges objektivt, hvis logikken ikke gælder.

Men kom meget gerne med nogle forslag til, hvordan vi skal tale sammen, hvis vi ikke skal gøre det med logik... det kan jeg nemlig ikke sætte mig ind i. Jeg er overbevist om, at logikken er fuldstændig tilstrækkelig, og især da når vi ikke har muligheden for eksempelvis kropssprog.

citat:
Jeg tror på en anden Gud end logikken. Jeg tror at der findes et erkendelsesrum, der ligger udenfor den naturalistiske logik. Hvis du ikke kan anderkende og forholde dig til det, så får vi meget svært ved at nå til en slags gensidig forståelse.

Nu har jeg ikke selv nogen gud, og logikken er for mig blot et redskab. Hvad jeg ikke forstår er, hvordan det skulle gøre sig automatisk gældende, at logikken ikke kan bruges til at beskrive det erkendelsesrum du omtaler... og jeg tror det er det, der afholder os mest fra gensidig forståelse. Ved så godt som ethvert forsøg på at beskrive dit nævnte erkendelsesrum er det endt med, at logikken invalideres. Det virker fuldstændig omvendt på mig, at man i den situation kunne finde på at lade det eksterne erkendelsesrum diktere, hvad der er sandt i det interne.

Det er heller ikke "fair" overfor os, at I påberåber jer et redskab, vi ikke har: jeres tros-erkendelse. Denne erkendelse holder I automatisk mere sand end et givet logisk mod-argument - hvor I istedet burde have valgt den strategi at kommunikere, hvad denne erkendelse er, og gøre det med forståelige (logiske) midler. Det behøver ikke være naturvidenskabeligt eller filosofisk - det skal bare kunne forstås logisk, og det er et meget simpelt krav.

Altså er der ikke implicit noget krav om, at I altid skal tænke logisk og kun logisk. Men I bør gøre os den tjeneste at anerkende, at vi ikke forstår jer når I ikke tænker logisk - og at det er jer, der bryder forståelsen, ved at benytte et for os ukendt redskab, uden at beskrive hverken metode eller redskab så vi kan forstå det. Jeg bryder mig egentlig slet ikke om den holdning, du præsenterer, for den betyder (logisk, ganske vist) at der er noget jeg mangler i forståelsen af virkeligheden. Med andre ord, at jeg enten er fysisk eller psykisk handicappet - eller direkte "for dum". For dig er det blot "manglende åndelig dimension", men når du siger det til mig bliver det "manglende forståelses-mulighed", altså mentalt handicappet på et for mig ukendt niveau.

Og sådan brager logikken igen sammen med den "åndelige dimension". Alene fordi man ikke er i stand til at beskrive det redskab man bruger, så de der ikke har det måske kunne lære at forstå det, bruge det eller blot diskutere det med jer. Virkelig ærgeligt, synes jeg.

citat:
Det ville klæde alle parter, hvis vi lærte at respektere hinandens holdninger i stedet for at beskylde hinanden for løgn og afkræve svar som tilfredsstiller og bekræfter min egen grundindstilling til emnet. Og her bliver vi nok nødt til at finde en lavere fællesnævner end bare logik, som vi jo heller ikke bruger helt ens.

Enig, vi skal respektere hinandens holdninger. Men det er ikke forbudt at stille kritiske spørgsmål til dem eller påpege, at de ikke er holdbare.

I øvrigt: min holdning er, at logik gør sig gældende overalt, men denne holdning kan per definition ikke respekteres her på dette forum. Det undrer mig meget, at du mener man kan bruge logik forskelligt... for mig at se er der kun sandt/falsk og de objektive krav til samme. Der må være tale om, at vi enten bruger logik eller ej - ikke at vi bruger den forskelligt. Det er så nødvendigt i enkelte deltilfælde at afgøre, om logikken er i brug eller ej - og om konklusionen er logisk sand. Derpå bygger al forståelse, der ikke er direkte relateret til empiri.

Igen, undskyld længden... Jeg må lære at fatte mig lidt i korthed en gang imellem

Til toppen 
#53962 - 25/11/2005 18:04 Re: Angående forumet "Tro, Fornuft og Viden" [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina,

Jeg synes Asbjørn har givet en fin forklaring på sagen - nemlig at man stadig ønsker at diskutere ID. Det var heller ikke den specifikke situation, jeg hentydede til, men mere generelt hvis man skulle beslutte at stoppe enhver diskussion om ID.

citat:
Og det burde være lige så let at forstå - eller i det mindste tage til efterretning - at de af os, som lever og ånder i en verden, som ikke afviser undere, som tværtimod er overbeviste om, at undere finder sted (skabelsen ex nihilo er i sig selv et under!) bliver frustrerede og irriterede over at konfronteret med krav om logiske argumenter.
Undere er ulogiske!

Jeg kan godt se, at det skaber frustrationer, men der er nogle problemer med lige præcis miraklerne. Fordi de er ulogiske forklarer de i sig selv ikke noget, så når man anvender dem i sin begrundelse for en given mening eller idé man har, har man intet forklaret. Et mirakel er alle årsager - og ingen årsager; man kan forklare alt med et mirakel, men man får ingen viden om noget på denne måde.

Dette er den grundlæggende årsag til moderne videnskab, og en tilbagevenden til "mirakel-forklaringen" er et skridt tilbage hvis man vil forklare noget, videnskaben kan forklare. Kan du se det logiske i det, og kan du respektere denne helt basale holdning til viden og tro og deres respektive forklaringsevne? Kan du medgive, at denne holdning er vores fælles grundlag for forståelse? Og kan du se det fornuftige i, at adskillelsen af tro og viden er uhyre vigtig for især vores debat? Vi må erkende, hvis noget vi siger blot er noget vi tror, og ikke forsøge at forklare det med, at vores tro herpå er en form for viden.

Denne overskridelse af begrebernes afgrænsning resulterer i, at begge begreber bliver meningsløse. Hvis de er meningsløse er de uanvendelige i vores debat, og kun adskillelsen af begreberne kan redde dén situation. Begreberne bliver ikke meningsløse, medmindre én af parterne forsøger at blande dem sammen eller opløse dem - og det har jeg aldrig haft behov for, ligesom mange andre ikke har det. Du har kun behovet for sammenblanding eller opløsning fordi du har din tro, og fordi denne tro skal stemme med din viden for at undgå kaos. Jeg forsøger ikke at psykoanalysere dig; det er bare hvad jeg logisk forstår ved situationen. Selvfølgelig kan jeg have udeladt noget eller taget fejl, men jeg er sikker på du kan sætte dig ind i min argumentation.

Ekstraordinære påstande - som for eksempel et tros-argument imod hundredtusindtals forskertimer - kræver beviser, og mirakler beviser intet. Men når man afkræver ID-fortalere beviser, bliver man som regel mødt enten af polemik, religiøs tro eller angreb på evolutionsteorien. Polemik kan besvares med logik, men religiøs tro kan invalidere logik for den troende. Vi kan ikke udtrykke os i tro for at få jeres accept, for vi tror ikke. Og I kan ikke udtrykke jer i logik, fordi I hævder at det I tror ikke lader sig beskrive med logik (men stadig er sandt). Knuden er fuldstændig uopløselig, hvis logik ikke er gældende fællesnævner, og I kommer ikke med nogle alternativer, som vi kan bruge i stedet for logik. Det er min overbevisning, at sådan et alternativ slet ikke findes.

Logikken er ligesom et regnestykke, og jeres metode er ofte at omdefinere 4 til at betyde 5, så 2+2 kan blive 5. Jeres specielle åbenbaring gør, at dette ikke er et problem for jer, men resultatet er stadig forkert for alle uden denne åbenbaring. Jeg mener at have læst dig skrive, at hvis et budskab ikke forstås skyldes det afsenderen og ikke modtageren - men det mener du åbenbart ikke gør sig gældende alligevel, når man taler om visse emner?

Hvis vi kun forstår logik, hvorfor forsøger I så ikke at forklare jer med logik? Hvorfor skal den gøres ugyldig istedet, så I ødelægger hele vores mulighed for at forstå? Som jeg skrev til Asbjørn bryder jeg mig ikke om den implikation det er, at hvis den åndelige dimension giver reel viden logik ikke kan opnå, ved jeg per definition mindre end jer. Jeg mener i øvrigt, at det er at læne sig meget kraftigt op af de åbenbaringer, I i Netiketten skriver man skal holde sig fra at anvende som argumenter.

Til toppen 
#53963 - 25/11/2005 18:56 Stående Applaus... Til Claus ;) [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Jeg ved ikke om du kan tåle det Claus, men åh hvor ville jeg gerne besidde dine evner udi det klare og tydelige sprog... Det er fantastisk at læse dine indlæg, fordi de igen og igen klart og uden dikkedarer skærer helt ind til benet.

Jeg synes at du gør en enorm og meget værdig indsats, det er jeg dig meget taknemmelig for!

Jeg er dybt imponeret...

Til toppen 
#53964 - 25/11/2005 19:20 Re: Stående Applaus... Til kristina. [Re: ]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej!
Ja, CloudHands, jeg tillod mig at tage lidt af din overskrift og bruge den her til mit indlæg.

Jeg vil godt give min applaus til Kristina, ordstyreren. Jeg synes nemlig, at hun formår at sige tingene klart og præcist og med virkelig stor kærlighed bag. Hun bliver aldrig personlig og går altid efter bolden og ikke efter manden. Jeg elsker at læse hendes indlæg, de er både relevante og opbyggende for troen. Tusind tak fordi du gider, Kristina. Indlæg efter indlæg, år efter år.

Og - kristina er aldrig ! bange for at gå ind i en debat, selvom det vrimler med ateister, som slet ikke er enige med hende.

Tak.

mvh Tau.

Ændret af tau (25/11/2005 19:21)

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#53965 - 25/11/2005 20:00 Re: Angående forumet "Tro, Fornuft og Viden" [Re: Nardus]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København
citat:
Hvorfor ikke bare tage debatten på http://skabelsen.info/? Nyt forum men formålet er det samme som på Skabelse.dk.

Hvorfor ikke tage debatten på Ateistisk Forum (www.ateist.org)?
Det er et gammelt og fuldt modereret forum, hvor det ikke er det mindste problematisk at basere sine argumenter på logik og fornuft.
Alle er desuden velkomne uanset tro eller ikke (man skal dog kunne tåle at blive modsagt).
Det er heller ikke noget krav at man med tiden konverterer, så der er med garanti ingen, der bliver bortvist for at være "fastlåste" i deres holdninger.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#53966 - 25/11/2005 20:04 Re: Stående Applaus... Til Claus ;) [Re: ]
Claus Due
Bruger

Hej CH,

Hvad kan jeg sige andet end tak?

Sproglig klarhed og logik er noget af det, jeg har allermest respekt for, så det er selvfølgelig det, jeg sigter efter... alternativet tager for lang tid

Til toppen 
#53967 - 25/11/2005 23:32 Re: Time-out [Re: asas]
Anonym
Anonym

citat:
Evolutionisten: Nysgerrigheden omfatter for mit vedkommende primært, at jeg kan få oplyst, hvad mine meddebattører underbygger deres påstande med.

Netmissionæren: Men kan du ikke også respektere, at dine meddebattører ikke nødvendigvis har samme opfattelse af begrebet dokumentation, som du selv har? - og så bare være uenig i det?

Begrebet dokumentation er entydigt.

Når f.eks. Hoeg påstår, at der forskes i intelligent design på molekylært niveau, så skal han kunne dokumentere, at det faktisk foregår.

Det ville i øvrigt være en videnskabelige sensation, hvis det var sandt. Så derfor er jeg ret sikker på, at det er usandt.

Jeg kan ikke respektere, at folk fremsætter deres egne rent personlige meninger som var de videnskabelige kendsgerninger.

Til toppen 
#53968 - 25/11/2005 23:42 Re: Fælles grund? [Re: asas]
Anonym
Anonym

citat:
Netmissionæren: Vedr. eksempler på, hvor jeg synes at "jeres side" af debatten har taget del i mudderkastningen, så vil jeg nævne et indlæg som dette:

http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showflat.php?Cat=&Number=61057
Her beskylder Evo Hoeg for at være bevidst løgner, hvilket han selvfølgelig ikke er. Han argumenterer bare på en måde som Evo ikke forstår og ikke vil anerkende retten til.

Jeg er ikke gået så vidt som at kalde Hoeg for en bevidst løgner.

citat:
Evolutionisten til Hoeg: "Korriger" venligst hele din usande påstand: "Ja, intelligent design kan iagttages og udforskes på molekylært niveau".
Eller påvis, at der faktisk, konkret og fysisk forskes i intelligent design på molekylært niveau.
I øjeblikket fremstår du som en person, der har forsøgt at give indtryk af, at du sidder inde med en viden, som du i virkeligheden ikke har.
Derved gør du dig selv utroværdig.

Jeg har derimod lagt pres på Hoeg for at få ham til at dokumentere sin påstand, som jeg med stor sikkerhed anser for usand.

At du føler, at dette får Hoeg til at fremstå som en bevidst løgner, er forståeligt - men det er hans egen påstand og manglende vilje til at dokumentere den, der giver dette indtryk.

Til toppen 
#53969 - 26/11/2005 13:34 Re: Angående forumet "Tro, Fornuft og Viden" [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus

Jeg deltager gerne i klapsalverne, for jeg kan faktisk ikke finde noget at kritisere dit indlæg for, og desuden tror jeg, at jeg begriber, hvad du mener. Det er klare og væsentlige betragtninger, og du kommer med, og du peger ikke bare på et problem, men på selve problemet: den manglende fælles grund.
citat:
Du har kun behovet for sammenblanding eller opløsning fordi du har din tro, og fordi denne tro skal stemme med din viden for at undgå kaos. Jeg forsøger ikke at psykoanalysere dig; det er bare hvad jeg logisk forstår ved situationen. Selvfølgelig kan jeg have udeladt noget eller taget fejl, men jeg er sikker på du kan sætte dig ind i min argumentation.
Jeg synes nu ikke jeg har brug for - eller forsøger på - at putte tro og viden i blenderen og trykke på knappen.
Jeg har ingen viden, som anfægter min tro.

Jeg mener, som du, at det er vigtigt at lade være med at blande. For nu at nævne et helt andet eksempel: Jeg tror på én Gud, som ér tre personer, som er forskellige og ikke må sammenblandes, men som alligevel er én substans, en guddommelig enhed. På samme måde mener jeg at kunne holde tro og viden adskilt i mit eget sind, selv om jeg som person er en enhed og ikke lider af personlighedsspaltning. .
citat:
Jeres specielle åbenbaring gør, at dette ikke er et problem for jer, men resultatet er stadig forkert for alle uden denne åbenbaring. Jeg mener at have læst dig skrive, at hvis et budskab ikke forstås skyldes det afsenderen og ikke modtageren - men det mener du åbenbart ikke gør sig gældende alligevel, når man taler om visse emner?
Jo, det mener jeg stadig, og det ér et problem også for mig!
Mht. "en speciel åbenbaring", så har i hvert fald jeg ikke modtaget nogen anden åbenbaring, end hvad enhver kan læse sig til (i Bibelens tekster). Forskellen er "bare", at jeg og nogle andre (kristne) tror på det der står, og nogle andre (ikke-kristne) ikke gør ...

Du skriver, at jeg har skrevet, at hvis et budskab ikke forstås, skyldes det afsenderen og ikke modtageren. Jeg mener stadig, at det principielt, i udgangspunktet er afsenderens ansvar at budskabet når frem, og det uanset emnet. Således også her.

På samme måde som det er sædemandens ansvar, at sæden spirer - også selv om der kan være mange årsager, som han ikke kender, og ikke kan "gøre for", til at den måske ikke spirer.

Og der er - trods al umage - en ganske stor spildprocent i den mellemmenneskelige kommunikation.
citat:
Hvis vi kun forstår logik, hvorfor forsøger I så ikke at forklare jer med logik? Hvorfor skal den gøres ugyldig istedet, så I ødelægger hele vores mulighed for at forstå?
Fordi vi ikke kan! - fordi det ikke kan lade sig gøre at forklare undere med logik. (Her taler jeg ikke om ID - det gør jeg principielt aldrig! - men om tro.)
citat:
Som jeg skrev til Asbjørn bryder jeg mig ikke om den implikation det er, at hvis den åndelige dimension giver reel viden logik ikke kan opnå, ved jeg per definition mindre end jer. Jeg mener i øvrigt, at det er at læne sig meget kraftigt op af de åbenbaringer, I i netiketten skriver man skal holde sig fra at anvende som argumenter.
Jeg selv tror ikke, at den åndelige dimension giver reel (læs videnskabelig/logisk) viden.
Du véd således, ifølge din definition af viden, ikke mindre end os kristne.

Noget helt andet er at min kristne tro ikke er en slags metafysisk vedhæng til den almindeligt tilgængelige viden, men derimod det allervigtigste! Så når vi taler om tro/viden-skismaet, så opfatter jeg ikke min tro - så skrøbelig og vaklende som den end er - som inferiør i forhold til min viden.

Når jeg hører sætningen
"det du tror på, er bare noget du tror! Du véd det jo ikke" ..
.. så bør jeg jo vogte mig for at svare:
"Det du véd er jo bare noget du véd!
Du mangler det vigtigste: den kristne tro!"

Men det er jo sådan jeg mener ...

Og hvad skal vi så gøre véd det?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53970 - 26/11/2005 13:49 Re: Stående Applaus... tak tau! [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau - tusind tak for dine opmuntrende ord - jeg labber dem i mig!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53971 - 26/11/2005 15:36 Re: Angående forumet "Tro, Fornuft og Viden" [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina - mange tak for dine roser, det varmer.

Du skriver:

citat:
Jeg har ingen viden, som anfægter min tro.

Jeg synes det udsagn er så essentielt som noget bliver. Det ser ud til, at du anerkender, at viden kan anfægte tro, men at det for det meste virker omvendt:

citat:
Noget helt andet er at min kristne tro ikke er en slags metafysisk vedhæng til den almindeligt tilgængelige viden, men derimod det allervigtigste! Så når vi taler om tro/viden-skismaet, så opfatter jeg ikke min tro - så skrøbelig og vaklende som den end er - som inferiør i forhold til min viden.

Og det beskriver hver vores måde at arbejde på, når vi skal forstå.

Jeg starter ved "tro" (formodningen), undersøger dens understøttelser (empiri, argument og falsificering) og ender ved konklusionen, at "troen" er holdbar eller uholdbar, alt efter understøttelsesgraden.

Dette princip om falsificering er i virkeligheden ikke andet end logik koblet med åbenheden for, at man har en tro der ikke passer. Dette er min måde at anfægte min tro med min viden; jeg har aldrig set princippet gælde for religiøs tro, hvis det forklares af den troende.

Jeg synes det er interessant at bemærke, at du mener viden kan anfægte tro, men samtidig mener at du ikke besidder en sådan viden. Det mener jeg slet ikke kan lade sig gøre. Selv jeg, der er så skråsikker, har mine tvivl om det, jeg tror på. Det er kun naturligt at være i tvivl om hvad man skal tro, og derfor søger jeg så meget viden som jeg kan om emnerne. Det skræmmer mig en smule, at du (og andre troende) ikke udviser denne usikkerhed, men jeg begynder at forstå hvorfor. I føler jer virkelig sikre, for tvivlen er her lig med manglende tro!

Du skriver selv, at du adskiller tro og viden. Men jeg kan kun læse en "sikker tro" som reel viden; den er muligvis ikke understøttet, men når den betegnes som "sikker" er det fordi, man ikke mener den kan falsificeres. Jeg har været inde på det med Ole, som betegnede det som "grundløs viden", og det synes jeg egentlig - selvom det er fuldstændig selvmodsigende - betegner religiøs opfattelse af troen.

citat:
Jeg selv tror ikke, at den åndelige dimension giver reel (læs videnskabelig/logisk) viden.
Du véd således, ifølge din definition af viden, ikke mindre end os kristne.

Det er jeg klar over. Men ved I i så fald noget andet end mig? Min viden har anfægtet den smule tro der var for længe siden så kraftigt, at den er tilintetgjort. Jeg er egentlig ikke utilfreds med resultatet. Men når I stadig tror, og tilsyneladende ved stort set det samme som mig, må det jo være fordi der er en faktor til. Jeres sikkerhed på jeres tro som gør den uanfægtelig - at tabe jeres tro ville være at tabe jeres frelse og jeres evige liv i lyksalighed. Det er ganske store odds, men først hvis man tror på evigt liv og frelsen.

Der mangler egentlig noget centralt fra dig her. Hvis den åndelige dimension ikke giver viden per se, hvad giver den så? Hvordan kan man bruge den på nogen som helst anden måde end "jeg tror X, fordi jeg tror Y" - altså blottet for egentlig viden?

Og sidst, men ikke mindst: hvordan skal man overbevise nogen, om at den åndelige dimension er virkelig, hvis præmisset er at de annullerer deres viden og overgår til tro? Det er jo umuligt, især hvis de har min indstilling til begreberne tro og viden og deres magt over hinanden eller ej.

citat:
Og hvad skal vi så gøre véd det?

Det spøger også lidt i mit hoved. Det eneste forslag, jeg kan komme på, er at vi bliver enige om logik som værktøj. Jeg kan i min vildeste fantasi ikke forestille mig, hvad vi ellers skulle bruge... logik er jo det eneste middel til at sikre samme konklusion i forskelligt troende. Det eneste, der kræves, er at man er hudløst ærlig ikke mindst overfor sig selv, når man skal forsøge at løse et logisk problem.

Enten kan man løse problemet og beskrive sin løsning, eller også kan man ikke. Og kan man ikke, har man jo ikke fundet nogen løsning og problemet består.

Min løsning har jeg beskrevet side op og side ned efterhånden. Det indebærer blandt andet en knivskarp adskillelse af begreber, også hvis de er tæt beslægtede - og at supplere med definitioner og argumenter til der ikke er nogen tvivl om betydningen i det mindste. Enigheden kan i så fald altid komme.

Til toppen 
#53972 - 26/11/2005 19:17 Re: Angående forumet "Tro, Fornuft og Viden" [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus - jeg har det godt med denne debat og vil forsøge mig med lidt flere ord.
Du skriver, at det ser ud som om jeg mener, at viden kan anfægte tro, og det kan jeg da bekræfte. Selvfølgelig afhængigt af, hvad man tror, og hvad man ved. Eller mener at vide ..
citat:
Jeg starter ved "tro" (formodningen), undersøger dens understøttelser (empiri, argument og falsificering) og ender ved konklusionen, at "troen" er holdbar eller uholdbar, alt efter understøttelsesgraden.
Den er jeg ikke med på. Du sætter tro lig med formodning. Det gør jeg slet ikke. Jeg sætter tro lig med tillid!

Jeg kan godt gå med til, at troen, som jeg opfatter det, kan bære eller briste / være holdbar eller uholdbar, alt efter "understøttelsesgraden" - med det er ikke viden der kan være det bærende element, men altså tilliden. For nu at oversætte til noget vi alle kender: Sommetider forventes vi at have tillid til en fremmed, et menneske som vi ikke selv har truffet, men som nogen vi kender siger god for. Så vil vi nok sige: Jeg kan ikke have tillid til én jeg ikke selv kender - jeg må lære ham bedre at kende ... Således også med troen på Jesus - tilliden til, at det virkelig virkelig er sandt, at han er den, han siger han er ....
citat:
Selv jeg, der er så skråsikker, har mine tvivl om det, jeg tror på. Det er kun naturligt at være i tvivl om hvad man skal tro, og derfor søger jeg så meget viden som jeg kan om emnerne. Det skræmmer mig en smule, at du (og andre troende) ikke udviser denne usikkerhed, men jeg begynder at forstå hvorfor. I føler jer virkelig sikre, for tvivlen er her lig med manglende tro!
Her ser jeg helt anderledes på det. Jeg er tit anfægtet og så læser jeg i Bibelen (især de passager, som jeg ville ønske ikke stor der!) - og lytter til Guds ord - og fordyber mig i teksterne så meget, som som jeg kan overkomme.

Jeg er alt andet end sikker - det har jeg da vist skrevet flere gange - men jeg er ikke bange for tvivlen, den mener jeg er en del af de fleste kristnes tro. Vantro er noget ganske andet end tvivl, og vantro er jeg ikke. Jeg vil vil gerne tro på dette utrolige!
citat:
Men når I stadig tror, og tilsyneladende ved stort set det samme som mig, må det jo være fordi der er en faktor til. Jeres sikkerhed på jeres tro som gør den uanfægtelig - at tabe jeres tro ville være at tabe jeres frelse og jeres evige liv i lyksalighed. Det er ganske store odds, men først hvis man tror på evigt liv og frelsen.
Min tro er på ingen måde "uanfægtelig" - men det jeg ved har endnu ikke bekymret mig. Hvis man en dag - et meget tænkt eksempel - fandt og identificerede Jesu jordiske rester - så ville jeg miste min tro, for så var han jo ikke fysisk opstået fra de døde ..
citat:
Der mangler egentlig noget centralt fra dig her. Hvis den åndelige dimension ikke giver viden per se, hvad giver den så? Hvordan kan man bruge den på nogen som helst anden måde end "jeg tror X, fordi jeg tror Y" - altså blottet for egentlig viden?
Måske er jeg ikke så voldsomt optaget af "viden", som godt kan være lidt af en variabel størrelse - mere af den ultimative sandhed. Det er det helt afgørende for mig. Om vor Herre er rimelig eller urimelig, behagelig eller ubehagelig, giver gode eller dårlige kår, lykke eller ulykke her og/eller hisset - det er i udgangspunktet altsammen helt og aldeles underordnet mit krav om, at det skal være sandt, det jeg skal leve og dø på.

Og det er så det, jeg er faldet for, at det det være: Sandheden er den grundlæggende, ubetingede, grænseløse kærlighed. Evangeliet er hvad ingen menneskehjerne kunne udtænke, hvad intet menneske kan sige sig selv eller tænke sig frem til: at Gud blev menneske og døde for os mennesker.

Jesus siger (Joh. 15,13): Større kærlighed har ingen end den at sætte sit liv til for sine venner.
citat:
hvordan skal man overbevise nogen, om at den åndelige dimension er virkelig, hvis præmisset er at de annullerer deres viden og overgår til tro? Det er jo umuligt, især hvis de har min indstilling til begreberne tro og viden og deres magt over hinanden eller ej.
Ja, det er, og skal være, umuligt! - og det er bestemt heller slet ikke præmisset - det ville da være skrækkeligt!
citat:
Det eneste forslag, jeg kan komme på, er at vi bliver enige om logik som værktøj. Jeg kan i min vildeste fantasi ikke forestille mig, hvad vi ellers skulle bruge... logik er jo det eneste middel til at sikre samme konklusion i forskelligt troende. Det eneste, der kræves, er at man er hudløst ærlig ikke mindst overfor sig selv, når man skal forsøge at løse et logisk problem.

Enten kan man løse problemet og beskrive sin løsning, eller også kan man ikke. Og kan man ikke, har man jo ikke fundet nogen løsning og problemet består.

Jeg er ked af det, men jeg tror faktisk ikke vi kan finde nogen generel løsning, jeg tror at problemet vil blive ved med at bestå til verdens ende. SUK!
citat:
Min løsning har jeg beskrevet side op og side ned efterhånden. Det indebærer blandt andet en knivskarp adskillelse af begreber, også hvis de er tæt beslægtede - og at supplere med definitioner og argumenter til der ikke er nogen tvivl om betydningen i det mindste.
Ja, enig.
citat:
Enigheden kan i så fald altid komme
Det håb vil jeg klynge mig til!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53973 - 27/11/2005 23:39 Re: Tillid eller formodning - knuden? [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina - jeg synes også det går fint, så lad os bare fortsætte lidt endnu.

Du skriver:

citat:
Den er jeg ikke med på. Du sætter tro lig med formodning. Det gør jeg slet ikke. Jeg sætter tro lig med tillid!

Det ved jeg, og det var derfor jeg brugte anførselstegn. Når jeg bruger "tro", betyder det reelt for mig udelukkende "formodning" - jeg starter jo ikke ved religiøs tro og arbejder rationelt videre for at understøtte den. Tro kan du også se som tillid, men jeg synes ikke det ændrer noget grundlæggende om du tror eller har tillid til noget.

Det eneste, der kan ændre noget grundlæggende er - og det er du også selv inde på - håndgribelige, fysiske og utvetydelige beviser: viden. Du skal se Jesu lig før din tro anfægtes; det er et empirisk bevis du kræver, og det er jeg helt enig med dig i er det rigtige standpunkt. Jeg mener bare ikke, at den forudsatte tillid er hverken sandsynlig, logisk eller gavnlig nok til at være udgangspunkt - og det er her vi er meget forskellige.

Jeg gør jo de samme observationer som dig om mennesker og natur. Det ville aldrig falde mig ind, at blot én af de to skulle være et produkt af noget mysisk. Vi kan få viden om de mest utrolige ting - og jeg mener ikke, at livets tilblivelse er nogen undtagelse.

Et andet nøglepunkt er, at "tillid" er langt sværere at svigte eller modsige, end "formodning" er det. Tillid betyder implicit "investering": man har investeret sig selv i at tillidens objekt er sandt, og denne investering medfører risikoen for tab. En formodning lader sig afvise og kassere uden videre, endda blot på basis af sandsynligheden for dens rigtighed.

Altså er vores udgangspunkter ekstremt forskellige i deres betydning for vores mulige konklusioner. Din tillid og implicitte investering besværliggør enhver form for sandsynlighedsregning, rationalitet i kritik og accept af beviser: Du ønsker reelt ikke at se din tillid svigtet, og det er ganske menneskeligt ikke at ønske det. Det, du vælger at have tillid til, men som jeg har en formodning om ikke er sandt, kan vi aldrig blive enige om. Du vil sandsynligvis kæmpe med næb og kløer for at bevare din tillid, hvor min formodning betyder langt mindre i den store sammenhæng. At jeg bruger ordet "formodning" og du bruger ordet "tillid" gør kløften endnu bredere imellem os.

citat:
Her ser jeg helt anderledes på det. Jeg er tit anfægtet og så læser jeg i Bibelen (især de passager, som jeg ville ønske ikke stor der!) - og lytter til Guds ord - og fordyber mig i teksterne så meget, som som jeg kan overkomme.

Det er blandt andet dette, jeg har det svært med som menneske. Du må være splittet mellem din tillid og dine ønsker, hvis du ikke ønsker at nævnte vers var skrevet men alligevel har tillid til, at de er absolut sande.

citat:
Jeg er alt andet end sikker - det har jeg da vist skrevet flere gange - men jeg er ikke bange for tvivlen, den mener jeg er en del af de fleste kristnes tro. Vantro er noget ganske andet end tvivl, og vantro er jeg ikke. Jeg vil vil gerne tro på dette utrolige!

Så lad os bruge et andet ord end "sikker". Du ønsker og har tillid til at dette utrolige er sandt, og kun et utvetydigt, empirisk bevis kan anfægte det. Du lader endda dette ønske om det utroliges sandhed overstige dine personlige ønsker for hvad der måtte være sandt. Ellers ville du jo ikke sige, at du ønsker visse vers ikke fandtes, men stadig tro at de er sande. Konflikt - og følgeligt den enes nederlag! - er jo det eneste mulige resultat.

citat:
Måske er jeg ikke så voldsomt optaget af "viden", som godt kan være lidt af en variabel størrelse - mere af den ultimative sandhed. Det er det helt afgørende for mig. Om vor Herre er rimelig eller urimelig, behagelig eller ubehagelig, giver gode eller dårlige kår, lykke eller ulykke her og/eller hisset - det er i udgangspunktet altsammen helt og aldeles underordnet mit krav om, at det skal være sandt, det jeg skal leve og dø på.

Jeg mener jo, at afgørelsen "sandhed" kun kan baseres på viden. Et eksempel:

Du har "én sandhed" og "én usandhed" - begge taler om det samme, men én af dem lyver. Kun viden kan afgøre dilemmaet - ikke tillid, formodning eller sågar logik (der kun kan bruges til udregning af sandsynligheden, hvis den bruges uden empiri). Kun viden afdækker sandheden - og tillid til et usandt budskabs sandhed forværrer muligheden for at gennemskue det på grund af investeringen og risikoen for tab.

citat:
Claus: hvordan skal man overbevise nogen, om at den åndelige dimension er virkelig, hvis præmisset er at de annullerer deres viden og overgår til tro? Det er jo umuligt, især hvis de har min indstilling til begreberne tro og viden og deres magt over hinanden eller ej.

Kristina: Ja, det er, og skal være, umuligt! - og det er bestemt heller slet ikke præmisset - det ville da være skrækkeligt!

Ifølge din indledning:

citat:
Du skriver, at det ser ud som om jeg mener, at viden kan anfægte tro, og det kan jeg da bekræfte. Selvfølgelig afhængigt af, hvad man tror, og hvad man ved. Eller mener at vide ..

Kan jeg næsten regne ud, at den viden jeg besidder, som for mig umuliggør religiøs tro, for dig blot er noget jeg "mener at vide". Resultatet er, at ingen viden skal annulleres - kun noget, man "mener at vide". Det er åbenbart afstedkommet af det faktum, at (natur-)videnskaben ikke har formået at modbevise det åndeliges eksistens.

Jeg er med andre ord dømt til at forblive ateist eller øve vold på min viden. At du eller andre måtte mene, at denne viden er falsk, ændrer ikke det store på konsekvensen for mig. Hele denne situation bliver først alvorligt problematisk, når I ikke bruger logik til at forklare hvorfor min viden skulle være falsk. Når vi når dertil, starter skyttegravskrigen med de ofre, sådan en normalt kræver.

citat:
Jeg er ked af det, men jeg tror faktisk ikke vi kan finde nogen generel løsning, jeg tror at problemet vil blive ved med at bestå til verdens ende. SUK!

Det gør mig også ked af det, at jeg tror du har ubetvivleligt ret i det ovenstående. Ikke at du har ret, men det du har ret i. Problemet lader sig tilsyneladende ikke løse - medmindre ubetvivlelig empiri kan findes.

Det er i virkeligheden vores eneste fælles grund. Vi skal bruge empirien før vi agter at acceptere jeres tro som gyldig erkendelse, og I skal bruge empirien før I agter at opgive den og overgå til ren logik som gyldig erkendelse. På det punkt deler I på forunderlig vis min holdning til viden.

Nævnte bevis tror jeg dog ikke vi finder - i hvert fald hverken jeg eller du. Men så længe én af os forklarer sig med ubønhørlig (no pun intended) logik har den anden i det mindste muligheden for at forstå hvorfor...

...og så er det op til jer enten af bruge / høre den eller lade være. Jeg forventer intet, men håbet er der da. Logik er så fredeligt i forhold til skyttegravskrige

Til toppen 
#53974 - 28/11/2005 22:52 Re: Tillid eller formodning - knuden? [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

citat:
jeg synes også det går fint, så lad os bare fortsætte lidt endnu.

OK Claus, ja, det jeg synes er fint, er at har en dialog, som er en dialog, og ikke to monologer med paraderne oppe ... jeg påskønner meget din umage med at forsøge at begribe hvad det dog er, jeg famlende forsøger at give udtryk for ..
citat:
Vi kan få viden om de mest utrolige ting - og jeg mener ikke, at livets tilblivelse er nogen undtagelse.
Netop livets tilblivelse synes jeg er utrolig. Men ok, det ser vi forskelligt på.
Jeg synes således også, at det er et under, at "jeg" er her, og er centrum i hele verden!
Det er jeg, for alt det andet er jo uden om!
Jeg går ud fra, at du og alle har det på samme måde ...

(Jeg bruger ordet under om Guds indgriben. Ordet mirakel har i min forståelse karakter af tryllekunst - eller magi - noget satanisk .. )
citat:
Tillid betyder implicit "investering": man har investeret sig selv i at tillidens objekt er sandt, og denne investering medfører risikoen for tab.
Jeg er ikke helt begejstret for den formulering, for hvis jeg mister min tro, kan det kun være fordi jeg ikke mere regner med, at den er sand - og så vil det ikke være et tab at miste den - kun et tab af en illusion og det kan jeg ikke anse for et egentligt tab, tværtimod!
citat:
Du må være splittet mellem din tillid og dine ønsker, hvis du ikke ønsker at nævnte vers var skrevet men alligevel har tillid til, at de er absolut sande.
Nej, det synes jeg faktisk ikke. Der er ingen modstrid mellem min tillid og mine personlige ønsker - jeg kan godt se, at jeg var uklar omkring dette.

Det forholder sig sådan, at når jeg af og til ønsker at visse sekvenser i Bibelen ikke stod der, er det ikke fordi jeg personligt har nogen indvendinger, men fordi det ville være meget lettere at forkynde evangeliet til tro for andre mennesker, hvis der ikke var så mange snubletråde / anstødssten ...
citat:
Du har "én sandhed" og "én usandhed" - begge taler om det samme, men én af dem lyver. Kun viden kan afgøre dilemmaet - ikke tillid, formodning eller sågar logik (der kun kan bruges til udregning af sandsynligheden, hvis den bruges uden empiri).
Hmm - ved ikke rigtig, jeg synes ikke jeg har en usandhed . hvis jeg mente det ville jeg omgående smide den ud.
citat:
Kun viden afdækker sandheden - og tillid til et usandt budskabs sandhed forværrer muligheden for at gennemskue det på grund af investeringen og risikoen for tab.
Ja, kun viden afdækker sandheden fuldt ud - det sker først den dag vi skal se "ansigt til ansigt" - indtil da ser vi som i et (dårligt!) spejl - i en gåde - et mysterium. Jeg kan ikke sige ja til, at "investeringen og risikoen for tab forringer muligheden for at gennemskue et eventuelt usandt buskab. Ikke for mit eget vedkommende. Jeg har nemlig - for ikke så mange år siden - måttet forlade min trygge, sikre, logiske, kærlige, retfærdige (forekom det mig) overbevisning - og erstatte den med min vaklende kristne tro - og dertil hørende fortvivlelse! (over ikke at kunne dele den med alle andre mennesker!)
Det er i sig selv et Guds under, at dette paradigmeskift overhovedet kunne ske!
citat:
Kan jeg næsten regne ud, at den viden jeg besidder, som for mig umuliggør religiøs tro, for dig blot er noget jeg "mener at vide". Resultatet er, at ingen viden skal annulleres - kun noget, man "mener at vide". Det er åbenbart afstedkommet af det faktum, at (natur-)videnskaben ikke har formået at modbevise det åndeliges eksistens.
Nejnej!!! Sådan ser jeg det slet ikke! Jeg anfægter på ingen måde den viden, du har, som garanteret er langt mere omfattende end min egen, og som jeg - nærmest ubeset! - ikke har grund til at afvise!

Det generer mig ikke spor, at (natur)videnskaben hverken har bevist eller modbevist det åndeliges eksistens - det har da vist aldrig været meningen heller. Min kristne tro har heller ikke hverken modbevist eller bevist (natur)-videnskabens udsagn. Så det gælder begge veje. Der er ingen faktuel viden, der skal annulleres, ikke som jeg ser det i hvert fald.
citat:
Jeg er med andre ord dømt til at forblive ateist eller øve vold på min viden. At du eller andre måtte mene, at denne viden er falsk, ændrer ikke det store på konsekvensen for mig.
Det er vist en gentagelse det her, men det er vigtigt for mig at forklare, at heller ikke jeg på nogen måde er i stand til at øve vold på det, jeg mener at vide - så ville jeg stå i en helt umulig konflikt pga. mit sandhedskrav.

Måske kan jeg forsigtigt og foreløbigt konkludere, at jeg regner med alt det logiske (uden at smide noget over bord!), og også med underet, og at du afviser underet - Guds indgriben - indtil du ser det bevist ...

Din tur!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53975 - 29/11/2005 22:57 Re: Tillid eller formodning - knuden? [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina, du skriver:

citat:
... jeg påskønner meget din umage med at forsøge at begribe hvad det dog er, jeg famlende forsøger at give udtryk for ..

Og jeg påskønner, at du forsøger at forklare det med "mine" redskaber. Vi har vel vekslet omkring 200 ofte meget lange indlæg med bedre forståelse som resultat - med nogle få undtagelser, som vi ikke behøver hive frem igen. Vi kan sagtens navigere udenom

citat:
Claus: Tillid betyder implicit "investering": man har investeret sig selv i at tillidens objekt er sandt, og denne investering medfører risikoen for tab.

Kristina: Jeg er ikke helt begejstret for den formulering, for hvis jeg mister min tro, kan det kun være fordi jeg ikke mere regner med, at den er sand - og så vil det ikke være et tab at miste den - kun et tab af en illusion og det kan jeg ikke anse for et egentligt tab, tværtimod!

Tabet af en illusion i sig selv synes jeg heller ikke kan regnes for et tab ("tabet" sker kun, fordi ny viden tilføjes). Men hvad hvis man har delt ud af sin faste overbevisning, og senere må opgive den? Da synes jeg ikke det kan være et simpelt hovedryst og et "ok, jeg tog fejl". Det tærer hårdt at vide med sikkerhed, at man har delt fejlagtige ideer ud - det har jeg også selv måttet erfare, med det resultat at jeg hælder mere og mere til videnskabelige midler for afklaring af de ting, hvorom jeg er i tvivl.

citat:
Hmm - ved ikke rigtig, jeg synes ikke jeg har en usandhed . hvis jeg mente det ville jeg omgående smide den ud.

Det var alene et hypotetisk "hvis du har tre æbler..."-eksempel... og meningen er ikke gået tabt, kan jeg se:

citat:
Ja, kun viden afdækker sandheden fuldt ud - det sker først den dag vi skal se "ansigt til ansigt" - indtil da ser vi som i et (dårligt!) spejl - i en gåde - et mysterium.

Med mine ord ville det ganske kort være "viden kommer med håndgribelige beviser, indtil da har vi kun teorier". Ingen mysterier her - kun ukendte aspekter af vores eksistens, som kræver ihærdig undersøgelse.

Det bliver ikke lettere af, at den religiøse tro har "usynlige" objekter - at årsagerne er skjulte og ukendelige (for mennesker - som jeg mener kun er biologiske). Her kan jeg næsten medgive dig, at der er tale om et mysterium. Men man skal først tro på dette mysteriums eksistens før en løsning overhovedet er påkrævet, endsige ønskelig...

citat:
Nejnej!!! Sådan ser jeg det slet ikke! Jeg anfægter på ingen måde den viden, du har, som garanteret er langt mere omfattende end min egen, og som jeg - nærmest ubeset! - ikke har grund til at afvise!

Jeg ville nu nøjes med at sige, at min viden øjensynligt har haft et andet resultat end din - mere kan vi ikke rigtig udlede, hvis vi skal undgå at afvise det, vi hver især ved. Jeg har jo heller ingen grund til at afvise din viden - så længe vi er helt enige om, hvad viden er, og det er vi tilsyneladende.

citat:
Det generer mig ikke spor, at (natur)videnskaben hverken har bevist eller modbevist det åndeliges eksistens - det har da vist aldrig været meningen heller. Min kristne tro har heller ikke hverken modbevist eller bevist (natur)-videnskabens udsagn. Så det gælder begge veje. Der er ingen faktuel viden, der skal annulleres, ikke som jeg ser det i hvert fald.

Det er sådan som jeg ser det også det mindst konfliktskabende syn. Jeg vil snige mig til at spørge: hvilken regner du for dominerende i en eventuel konfrontation - den åndelige verden eller eller de emner, (natur)videnskaben har beviser for?

citat:
Måske kan jeg forsigtigt og foreløbigt konkludere, at jeg regner med alt det logiske (uden at smide noget over bord!), og også med underet, og at du afviser underet - Guds indgriben - indtil du ser det bevist ...

Lige præcis! Det er "overbygningen" åndelighed, der skiller os - alt det andet er alment gældende og ikke noget, vi kan afvise overhovedet. Og det er jo derfor jeg bliver ved med at fremhæve det som det eneste middel til fornuftig diskussion. At vi alle anerkender det og er konsekvente heri.

Til toppen 
#53976 - 30/11/2005 00:00 Re: Tillid eller formodning - knuden? [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

God aften Claus, igen igen igen ... !
citat:
Det tærer hårdt at vide med sikkerhed, at man har delt fejlagtige ideer ud - det har jeg også selv måttet erfare, med det resultat at jeg hælder mere og mere til videnskabelige midler for afklaring af de ting, hvorom jeg er i tvivl.
Også du? Det er lige netop det, der er min største pine, og der er ikke en dag, hvor jeg ikke med sorg tænker på, at jeg i så mange år har udbredt mig til nær og fjern med mine vrangforestillinger ..
Det er ganske rigtigt forfærdende, og mere end en hovedrysten værd. Men fortiden er ikke til at ændre på - jeg tror på tilgivelse, men ikke på at den kan annulleres. Måske kan Gud i sin almagt gøre også det, men jeg har ingen eksempler på, at han har gjort det ...
citat:
Jeg vil snige mig til at spørge: hvilken regner du for dominerende i en eventuel konfrontation - den åndelige verden eller eller de emner, (natur)videnskaben har beviser for?
Jeg prøver ikke at snige mig uden om spørgsmålet, men jeg kan alligevel ikke svare, for jeg er ikke i stand til at forestille mig nogen sådan konfrontation. Har du noget konkret forslag til, hvordan den skulle kunne opstå?
citat:
Det er "overbygningen" åndelighed, der skiller os - alt det andet er alment gældende og ikke noget, vi kan afvise overhovedet. Og det er jo derfor jeg bliver ved med at fremhæve det som det eneste middel til fornuftig diskussion. At vi alle anerkender det og er konsekvente heri.
... øh - jeg er vist ikke helt med .. fremhæve hvad for noget? Er det logikken du mener med "det"? Og, hvis det er det du mener, er logik så ikke årsagssammehænge, som netop udelukker ekstraordinære guddommelige indgreb?

Jeg kan godt forstå, at du, som ateist, ser det åndelige som en slags "overbygning" - men det gør jeg slet ikke. Det åndelige ser jeg som helt og fuldt integreret i alt det fysiske, alt hvad jeg ser og oplever, føler og tænker - der er egentlig ikke nogen distinktion. Det åndelige er ikke bare undere, der sker en sjælden gang, men hele dette forunderlige livs opretholdelse og forløb - at bladene falder af træerne, og at nye kommer frem til næste år, at korn spirer og at et æg og en sædcelle forenes og bliver til et "jeg" ..

Vi har oplevet det så tit, og vænnet os til, at sådan er det nu en gang, og mange mennesker undres og betages ikke så meget - men jeg synes det er ét stort under. Betagende, umuligt at rumme i sin overvældende storhed, skønhed, og ... rædsel.

Men OK, det vi udnævner til undere er vel så bare hændelser, der kun sker sjældent - eller måske endda kun en enkelt gang?

Nu er det sengetid - jeg er træt i hovedet (det fremgår formentlig af indlægget) så jeg stempler ud for denne gang ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53977 - 02/12/2005 21:12 Re: Time-out [Re: Nardus]
Philip
Bruger

Reg.: 08/09/2003
Hej Nardus, m.fl.
citat:
Evolutionisten: Kan debattører underbygge deres påstande, har de altid min respekt.

Nardus: Består problemet ikke i, at I ikke anerkende hinandens kilder, og derfor ikke anerkender hinandens underbygning af påstande? Hvis dette er tilfældet, så vil man jo aldrig opnå en respektfyldt debat.

Der var en, der på et tidspunkt skrev her på debatten, at man bevægede sig i to forskellige sfærer, der havde hver deres præmisser, hvorfor man aldrig kunne/ville blive enige eller endvidere forstå hinanden. Som jeg har læst debatten, så er det jo lige præcis det, der sker. Når ingen ønsker at rykke sig eller være lydhøre, så er der ikke længere tale om debat men om skyttegravskrig - og det tvivler jeg på, at der er noget debatforum, der ønsker at lægge spalteplads til.
Det, som Nardus her nævner, var netop noget, som jeg og Claus var inde på i en debat for lang tid siden (som netop handede om forståelse og respekt), selvom det nu ikke primært var ID, som dengang var på tale, men i stedet debatten om kristendom generelt...

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#53978 - 12/12/2005 10:24 FLYTTET [Re: kristina]
Nardus
GlobalModerator
Bruger

Den videre debat kan følges her.

Med venlig hilsen

Kristian Lindholm
admin

Til toppen 
#53979 - 13/12/2005 11:56 Re: Fælles grund? [Re: Claus Due]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Claus

Min lange tavshed her skyldes desværre et generelt tidpres, Jeg beklager.
citat:
Mit filosofiske grundlag er netop, at den videnskabelige metode gælder ikke kun i videnskaben men også alle andre aspekter af vores liv.
Det er selvfølgelig ok, men her skilles vore veje så. Og det skaber jo lidt problemer vedr. det fælles grundlag. Vi kan måske nok blive enige om, at vi skal tænke og argumentere logisk, men det kniber nok mere med at være enige om hvor logikkens grænser går. Hvis logikkens spilleregler og grænser skal sættes af den videnskabelige metodologi, så bliver jeg nødt til at melde fra.

For mig at se, er logikken mere et værktøj end den er det altafgørende princip. Derfor kan jeg godt leve med at logikken ind i mellem kommer til kort og ikke slår til. Især dér hvor vi bevæger os i delvist ukendt metafysisk land.
citat:
I øvrigt anvender I alle logik, når I debatterer. Der er bare visse situationer, hvor I overtrumfer den logik vi har til fælles for at bekræfte hvad bibelen skriver og I føler og tror - og det er problematisk.
Jeg er enig i, at jeg - som kristen - må overtrumfe logikken i ny og næ. Det ligger vel implicit i den kristne tro. I modsat fald ville troen jo bare være en religiøst-filosofisk tankekonstruktion.

Den kristne tro er ikke en "vej til erkendelse, der kan følges objektivt" - for at bruge dine egne ord.

Jeg har ikke bedre forslag til en fælles grund end den fælles nysgerrighed og undren. Dialogen på Cafe Thomas er ikke et forskningsprojekt eller et akademisk forsvar. Det er en udveksling af spørgsmål og synspunkter, som kræver respekt og hensyn til de forskellige udgangspunkter vi har. Debatten her bliver ødelagt af alle de mange forsøg på at overbevise hinanden med argumenter og "logiske fakta".
citat:
Nu har jeg ikke selv nogen gud, og logikken er for mig blot et redskab.
Jeg kan ikke opfatte det anderledes end at du og ligesindede har ophøjet logikken til gud. Selvfølgelig ikke i religiøs forstand, men dog til en plads, der meget ligner den som min kristne Gud har. Du opfatter logikken som et redskab, ja, men du skriver også , at du ikke kan akseptere andre redskaber. Logikken er altså redskabet.
citat:
Det er heller ikke "fair" overfor os, at I påberåber jer et redskab, vi ikke har: jeres tros-erkendelse.
Det er jo nu engang vilkårene. Hvis vi skal tale sammen, så må du anerkende, at jeg står på en anden erkendelsesgrund end du gør. Ligesom jeg gør det omvendt. Hvis dit krav er, at jeg skal gøre min tro logisk forståelig for dig, så vil jeg næppe nogensinde kunne tilfredsstille dig. Min tro er jo heller i den forstand logisk forståelig for mig selv.
citat:
Altså er der ikke implicit noget krav om, at I altid skal tænke logisk og kun logisk. Men I bør gøre os den tjeneste at anerkende, at vi ikke forstår jer når I ikke tænker logisk
Den kredit yder jeg gerne
citat:
eg bryder mig egentlig slet ikke om den holdning, du præsenterer, for den betyder (logisk, ganske vist) at der er noget jeg mangler i forståelsen af virkeligheden.
Lige præcis. Det er også sådan jeg ser det. Jeg opfatter det som om, der er en del af virkeligheden du ikke har nogen forståelse for eller erkendelse af, og derfor er jeg afskåret fra at kunne "forklare" den for dig.
citat:
Med andre ord, at jeg enten er fysisk eller psykisk handicappet - eller direkte "for dum".
Nej, sådan opfatter jeg det til gengæld ikke. Du er ikke fysisk eller psykisk handicappet. Og da slety ikke dum. Du er derimod åndeligt handicappet - eller åndeligt blind, for at bruge en bibelsk terminologi. Og det er en ganske anden sag. Det har nemlig ikke noget med forstand og forståelse at gøre. Det har noget med tro at gøre.
citat:
Og sådan brager logikken igen sammen med den "åndelige dimension"
Ja, sådan er virkeligheden også i min optik.
citat:
vi skal respektere hinandens holdninger. Men det er ikke forbudt at stille kritiske spørgsmål til dem eller påpege, at de ikke er holdbare.
Det sidste er jeg nok ved at være rimelig træt af. Al den stund, at min kristne tro ikke kan presses ind i dit materialistisk logiske univers, så kan jeg ikke bruge dine argumenter om "uholdbarhed" til andet end en demonstration af, hvor langt vi står fra hinanden. Det er netop her at kæden hele tiden hopper af i vores debatter. Dine argumenter om, at mine holdninger er uholdbare bygger på et grundsyn, som jeg ikke deler. Derfor jeg nødt til at afvise dem.

Hvis vi kunne nå til at respektere dette - begge parter - så kunne vi måske nå et stykke længere.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#53980 - 13/12/2005 12:29 Re: Fælles grund? [Re: asas]
Anonym
Anonym

Blot denne kommentar vedrørende uundværligheden af logik, især på ukonkrete områder, herunder det metafysiske.

Netmissionæren: For mig at se, er logikken mere et værktøj end den er det altafgørende princip. Derfor kan jeg godt leve med at logikken ind i mellem kommer til kort og ikke slår til. Især dér hvor vi bevæger os i delvist ukendt metafysisk land.

For mig at se er logikken det uundværlige værktøj, hvis man vil navigere i et delvist ukendt land, metafysisk og filosofisk.

Netmissionæren: Hvis dit krav er, at jeg skal gøre min tro logisk forståelig for dig, så vil jeg næppe nogensinde kunne tilfredsstille dig. Min tro er jo heller [ikke] i den forstand logisk forståelig for mig selv.

Jeg finder det uholdbart at tro på noget, som ikke hænger logisk sammen for mig selv. Hvilket ikke nødvendigvis udelukker tro på noget metafysisk.

Netmissionæren: Jeg opfatter det som om, der er en del af virkeligheden du ikke har nogen forståelse for eller erkendelse af, og derfor er jeg afskåret fra at kunne "forklare" den for dig.

Jeg finder det altid betænkeligt, når man påberåber sig erkendelser, som man er ude af stand til at forklare.

Netmissionæren: Du er ikke fysisk eller psykisk handicappet. Og da slet ikke dum. Du er derimod åndeligt handicappet - eller åndeligt blind, for at bruge en bibelsk terminologi.

Og endnu mere betænkeligt, hvis man også anser folk, som ikke har denne erkendelse, som værende åndeligt handicappede.

Her holder jeg mig til moralen i den i øvrigt meget gudstroende H.C. Andersens eventyr "Kejserens nye klæder", hvor den lille dreng råber: "Han har jo ikke noget på".

Til toppen 
#53981 - 13/12/2005 14:55 Re: Fælles grund? [Re: asas]
Claus Due
Bruger

Hej Asbjørn - tak for dit svar, det fik mig til at tænke lidt over sagen igen. Du skriver:

citat:
Det er selvfølgelig ok, men her skilles vore veje så. Og det skaber jo lidt problemer vedr. det fælles grundlag. Vi kan måske nok blive enige om, at vi skal tænke og argumentere logisk, men det kniber nok mere med at være enige om hvor logikkens grænser går. Hvis logikkens spilleregler og grænser skal sættes af den videnskabelige metodologi, så bliver jeg nødt til at melde fra.

Hmm. Hvorfor bliver du nødt til at melde fra? Det ændrer vel ikke på din tro på metafysisk sandhed, at (natur)videnskaben - der netop ikke udtaler sig om metafysik - definerer grænser og regler for logik? Du fremhæver jo også, at din tro ikke kan presses ned i en materialistisk/logisk tankegang, og det er jeg enig med dig i (du mener det dog, fordi din tro er større end logik. Jeg mener det, fordi jeg ser din tro som logisk forkert).

Logikkens spilleregler bliver nødt til at være objektive for at fungere. Hvis logikken ikke var konsekvent, kunne den ikke udfylde sin funktion som forståelsesredskab - det er så grundlæggende et krav, at det ikke nytter at stille spørgsmål til. I øvrigt har den videnskabelige metode jo ikke defineret, hvordan logik virker. Tanken om logik og formaliseringen heraf er årtusinder ældre end den videnskabelige metode, som tilmed bygger på gamle definitioner af logik. Den har intet lagt til definitionen, og den trækker intet fra.

Ligsom Evolutionisten har jeg også gjort opmærksom på, at logik er et ufravigeligt krav når man skal tale hypotetisk. Manglende konsekvens i hypotesers kausalitet gør deres funktion irrationel, og en irrationel funktion kan vi ikke beskrive rationelt - den vil, qua irrationel, altid være i stand til at give en ny og ikke nødvendigvis relevant konklusion - hver eneste gang.

citat:
For mig at se, er logikken mere et værktøj end den er det altafgørende princip. Derfor kan jeg godt leve med at logikken ind i mellem kommer til kort og ikke slår til. Især dér hvor vi bevæger os i delvist ukendt metafysisk land.

Jeg kan også leve med, at logikken kommer til kort. For mig er det bare en indikation af manglende viden om det betragtedes natur, ganske enkelt. Og for god ordens skyld: Metafysik kan ikke betragtes (empirisk), hvilket er én af grundene til, at du kan kalde den ukendt.

citat:
Jeg er enig i, at jeg - som kristen - må overtrumfe logikken i ny og næ. Det ligger vel implicit i den kristne tro. I modsat fald ville troen jo bare være en religiøst-filosofisk tankekonstruktion.

I modsætning til det, jeg pt. mener den er: en ulogisk og religiøst-filosofisk tankekonstruktion?

Jeg synes det er problematisk, at I ikke logisk kan forklare, hvad det er I tror på og hvorfor. I mener tilsyneladende at det tilføjer troen merit - jeg mener afgjort, at det trækker den helt fra. Det er i mine øjne ikke nogen udmærkelse men derimod en hæmsko, at man er nødt til ikke at overtrumfe, men helt at invalidere logikken på troens punkter.

citat:
Jeg har ikke bedre forslag til en fælles grund end den fælles nysgerrighed og undren. Dialogen på Cafe Thomas er ikke et forskningsprojekt eller et akademisk forsvar. Det er en udveksling af spørgsmål og synspunkter, som kræver respekt og hensyn til de forskellige udgangspunkter vi har. Debatten her bliver ødelagt af alle de mange forsøg på at overbevise hinanden med argumenter og "logiske fakta".

Det er også derfor jeg er begyndt at lade emnerne ligge, når vi når til et punkt hvor jeg ved, at I ikke kan anerkende mine argumenter længere. Jeg har jo heller ikke lyst til at spilde mit krudt.

Egentlig er det vel også mest ærgeligt for jer. Det er jo ikke mig, der gerne vil overbevise jer om, at jeg har ret - det er omvendt. Jeg stiller blot nogle meget grundlæggende krav til min egen forståelse, blandt andet at jeg har behov for logik for at få viden. Har jeg ikke logisk viden, er det eneste jeg kan præstere et gæt på ufuldstændigt grundlag. Jeg kan ikke lide at gætte, hvad I tror på, fordi det næsten uværgeligt vil være delvist eller helt forkert - og jeg forstår ikke hvad I tror på, hvis det ikke præsenteres logisk. Hvad jeg ikke kan forstå, kan jeg kun acceptere på forlydende - og det kan jeg ikke gøre med Guds eksistens.

Så er der kun tilbage, at jeg kan læse jeres synspunkter. Ikke forstå dem eller blot få dem forklaret...

citat:
Hvis vi kunne nå til at respektere dette - begge parter - så kunne vi måske nå et stykke længere.

Jeg synes faktisk jeg respekterer det. Når jeg deltager i debatten er det for det meste på håndgribelige emner såsom kausalitet, videnskab og logik - jeg holder mig med vilje fra "jeg tror..."-debatten, fordi den for mig er pointeløs når den ikke behøver at indeholde begrundelser.

Problemet er jo heller ikke så meget, at I fortæller hvad I tror. Det er jo netop, at I lader det I tror bestemme, hvad fx konsekvensen af almindelig logik eller naturvidenskab er. Eller omdefinerer begreber så konklusionen kan ændres i jeres favør. Resultatet er, at I underkender objektiviteten i logisk konsekvens selvom I anvender den i så godt som enhver argumentation I fremlægger. Det er næsten som at råbe på dommeren lige efter man har proklameret, at man ikke anerkender spillereglerne...

Til toppen 

Ordstyrer:  Nardus 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær