God torsdag eftermiddag!
Jeg taler jævnligt med venner om emnet organdonor - eller ej - som kristen.
Jeg gik ind for tanken om organdonation, men blev i tvivl efter at have set en udsendelse i TV for nogle uger siden om samme emne.
I udsendelsen talte man med forskellige mennesker, som havde fået et organ fra et andet menneske, en lunge, en nyre, hjerte og andet.
Alle fortalte, at efter de havde fået et nyt organ, ændredes der "noget" i dem, f.eks. blev een af de interviewede utrolig sliksyg efter en bestemt type slik- hvilket hun aldrig havde været før - og det viste sig ved nærmere undersøgelse, at donoren havde været - sliksyg efter den samme type slik.
Een ændrede temperament - og ligeledes ved at gå tilbage til donor, viste det sig, at vedkommende havde haft dette lidt voldsommere temperament. Der var flere eksempler. Een fik lyst til at løbetræne, hvilket aldrig var faldet hende ind før donationen, og donor var selvfølgelig: kondiløber...
Nu ved jeg ikke helt hvordan de fandt frem til donorerne, men som jeg husker det, var det fordi der var disse påfaldende ligheder blandt de, der modtog organger: at de ændrede sig mentalt, ændrede madvaner o.a., det var årsagen til at lægerne begyndte at forske i emnet. Lægerne kunne blot konkludere at "der var noget om det" men kunne endnu ikke helt forklare hvorfor- blot at det var fakta.
Det jeg nu godt kunne tænke mig at høre er:
Hvad skal jeg/vi tro om dette som kristne? Når vi dør, og vores organ lever videre i et andet menneske - er vi da at betragte som "helt døde" hvis flere organer i os lever videre i andre mennesker? Bibelen siger jo af gode grunde intet om emnet.
Ligeledes med brænding:
Er det underordnet om vi bliver begravet i kiste (legemet "intakt") - eller vi bliver brændt (og bliver til aske)?
Det står der så vidt jeg ved ikke noget om i Bibelen?
Tak for svar!
Venlig hilsen Jonna
Organdonation eller ej? Brændes-eller ej? [/list]
Ændret af Jonna Theede (17/11/2005 15:52)
Spred smil - en meget positiv virus!