0 registrerede () og
12
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#53770 - 15/11/2005 15:06
Målet helliger midlet -- også mht. abort
|
Bruger
Reg.: 26/09/2002
|
Endnu en hårrejsende historie fra USA om abortmodstandernes mangel på skrupler. Abortmodstanderne i USA har åbenbart ikke nok i argumenter, men er villige til at bruge ufine midler i kampen for deres synspunkter. Som flere gange tidligere dokumenteret af kongstad ser den kirkelige højrefløj sig ikke for gode til dels at lyve, dels at ville have statsinstitutioner til at lyve på deres vegne. Næste kapitel i historien omhandler hvordan Food and Drug Administration (FDA; ca. det samme som lægemiddelstyrelsen) har truffet beslutning om hvorvidt en fortrydelsespille skal være receptpligtig eller ej. Pillens effektivitet falder drastisk jo længere tid der går inden anvendelsen, og anskaffelsen af en recept tager selvfølgelig tid. Højrefløjen er imod receptfri piller, da de mener det vil lede til øget teenagesex og i øvrigt mener fortrydelsespiller svarer til abort. Et kongreskontor (GAO) har netop frigivet en undersøgelsesrapport om episoden. Der er adskillige uldne punkter i historien, der indtil videre er endt med, at pillen er blevet receptpligtig. Kontoret udtaler at der var fire særligt krasse kritikpunkter, og at almindelig procedure ikke var blevet fulgt. Resultatet var således givet på forhånd, og ledelsen af FDA havde internt udtalt, at pillen ikke kunne godkendes uden recept. citat: Several midlevel managers told congressional investigators they were notified by FDA superiors around January 2004 that easing access to Plan B [pillens navn, Xa] "could not be approved." Those marching orders were said to come from McClellan's [direktøren, Za] office. Herfra
Ledelsen skulle også rutinemæssigt have slettet memoer, e-mails mv., formentlig i modstrid med arkivlove.
Derudover blev denne beslutning truffet fire måneder før de videnskabelige vurderinger lå klar. De videnskabelige komitéers konklusioner var ellers klare:
citat: GAO investigators also found that three separate FDA offices had recommended that Plan B be approved for sale without a prescription after reviewing data on safety and effectiveness. Two panels of outside advisers reached the same conclusion.
Hovedanklagepunkterne lyder (herfra): - Den fungerende chef for lægemiddelafdelingen, Dr. Steven Galson, fortalte sine medarbejdere, at 'teen-spørgsmålet' gjorde, at et afslag på receptfrihed var næsten sikker. Dette var før de videnskabelige undersøgelser var færdige - Ledelsen blandede sig meget. Udvalgene fortalte direktøren Mark McClellan, at der ikke var basis for Galsons bekymringer om teenagere. McClellan betvivlede disse informationer. - Tre FDA underdirektører, der skal godkende afgørelsen blev ikke informeret herom, da McClellan vidste, de ville være uenige i receptpligtigheden. - Aldersargumentet var helt nyt. Normalt bruger FDA data fra ældre teenagere som ekstrapoleres. Denne normale procedure ville have vist, at pillens receptfrihed ikke ville lede til øget teenagesex.
Kort fortalt bruger abortmodstanderne endnu(!) en gang særdeles ufine midler i kampen for deres synspunkt. Før var der tale om at tvinge læger til at komme med usande oplysninger ifm. aborter. Nu er der tale om at få en statslig videnskabelig styrelse til at udtale sig på baggrund af ideologi og politik i stedet for videnskab. Man må sandelig håbe, vi ikke får 'amerikanske tilstande' på dette punkt!
Mvh Zaphod
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#53771 - 29/11/2005 17:41
Re: Målet helliger midlet -- også mht. abort
[Re: Zaphod]
|
Bruger
|
Endnu et eksempel på abortmodstandere, der vha. lovgivning tvinger myndighederne til at lyve for patienterne for at nedsætte antallet af aborter: denne gang får abortsøgende kvinder i Mississippi lovpligtigt at vide at der er en sammenhæng mellem abort og brystkræft, selv om det ikke er tilfældet: citat: After the woman has found hundreds of dollars to pay for the procedure, she is obliged to attend a counselling session, during which she is required by law to be told of a link between abortion and breast cancer. The federal National Cancer Institute reported in 2003 that there is no scientific evidence of a connection.
Herfra
-Z
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#53772 - 05/12/2005 23:12
|
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
|
Hej Zaphoed
Nu skal du måske lige huske, at det er "nogle" abortmodstandere, du beskriver, og ikke abortmodstanderNE. Det skal jeg selvfølgelig sige som abortmodstander, men jeg har da heller ikke fået plaffet nogle læger ned endnu eller truet SF til at fortælle horrible usandheder.
Aboutproblematikken har været opsat så mange gange, at jeg syntes den er blevet meget uinteressant. Abortmodstanderne lyver og aborttilhængerne slår og alle sladrer til gårdvagten.
Jeg tvivler på abortpillen er sund for de unge i længden, men der går jo nok nogle generationer, før man finder ud af dét. Og nu da AIDS er i hastig stigning blandt de helt unge, syntes jeg måske videnskaben skal rode lidt i deres papirbunker og finde det notat frem, hvorpå der står "teenagernes hjerner er ikke udviklet nok til at forstå handling og konsekvens" og så tage den derfra. Hvor mange piller vil du have pumpet ind i folk, før du tror de kan overleve verden og dens mange konsekvenser?
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#53773 - 06/12/2005 09:31
[Re: Machine_A]
|
Bruger
|
Hej Machine_A Du skrev: citat: MA: Nu skal du måske lige huske, at det er "nogle" abortmodstandere, du beskriver, og ikke abortmodstanderNE. Det skal jeg selvfølgelig sige som abortmodstander, men jeg har da heller ikke fået plaffet nogle læger ned endnu eller truet SF til at fortælle horrible usandheder.
Selvfølgelig! Det eneste, jeg opfordrer til i denne sammenhæng, er en overvejelse af, hvem man deler stue (holdninger) med.
citat: MA: Aboutproblematikken har været opsat så mange gange, at jeg syntes den er blevet meget uinteressant.
Så lad være med at kommentere den. Jeg synes stadig den er interessant så længe kristne påstår at der er en særlig kristen moral, der forbinder dem, og at denne fx forbyder abort -- selvom det eneste nævnte tilfælde i Bibelen gør det klart, at abort ikke sidestilles med mord.
citat: MA: Abortmodstanderne lyver og aborttilhængerne slår og alle sladrer til gårdvagten.
Abortmodstandere lyver, ja; men det er nu mit indtryk at den meste vold i denne strid kommer sammesteds fra, og ikke fra tilhængerne.
citat: MA: Jeg tvivler på abortpillen er sund for de unge i længden, men der går jo nok nogle generationer, før man finder ud af dét.
Den er også ret ubehagelig at tage, men det er jo ikke for dens deciderede sundhedsfremmende effekt, man tager den, men for at slippe for at blive mor. I forhold til p-piller tror jeg den sundhedsskadelige effekt er meget lille, da der her er tale om en éngangsdosis i modsætning til p-pillerne, der er en kronisk, ofte tyveårig påvirkning.
citat: MA: Og nu da AIDS er i hastig stigning blandt de helt unge,...
Især i USA og især pga. manglende seksualoplysning, adgang til kondomer mm., som højrefløjen er bange for skulle føre til mere teen-sex (uha, tordenrumlen i det fjerne).
citat: MA: ...syntes jeg måske videnskaben skal rode lidt i deres papirbunker og finde det notat frem, hvorpå der står "teenagernes hjerner er ikke udviklet nok til at forstå handling og konsekvens" og så tage den derfra.
Hvad foreslår du helt konkret? Hvis teenageres hjerner vitterligt er så dårlige til den slags, så skulle man måske ikke fjerne enhver form for information netop om sex i USAs skoler, for at satse på afholdenhed? Hvis de ikke selv kan træffe den slags beslutninger bør man vel satse på 'worst-case' scenariet (dvs. at teenagere har sex), i stedet for 'best-case' (afholdenhed)?
citat: MA: Hvor mange piller vil du have pumpet ind i folk, før du tror de kan overleve verden og dens mange konsekvenser?
Jeg tror ikke, jeg forstår, hvad du mener? Mener du, at det er bedre at tage konsekvensen (et uønsket barn som 16-årig) end en pille?
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#53774 - 08/12/2005 16:19
|
Bruger
|
Hej Zaphoed Ja ok, SÅ uinteressant var debatten heller ikkke  citat: Abortmodstandere lyver, ja; men det er nu mit indtryk at den meste vold i denne strid kommer sammesteds fra, og ikke fra tilhængerne.
Det vil jeg give dig ret i, og syntes det er meget usmageligt. Det er også meget uheldigt, da man ofte straks får påsat en sådan etikette, når man bekender sig som abortmodstander.
citat: Den er også ret ubehagelig at tage, men det er jo ikke for dens deciderede sundhedsfremmende effekt, man tager den, men for at slippe for at blive mor.
SAmmenholdt med p-pillen kan jeg godt se det er nemmere at tage en abortpille, hvis man skulle være så uheldig at blive gravid. Ikke mindst, da - som du skriver - abortpillen kun skal tages hvis uheldet er sket, mens p-pillen er forebyggende. Men jeg syntes abortpillen virker uetisk. Eller også skal jeg bære vænne mig til at sådanne piller har man altså i dag.
citat: Hvis teenageres hjerner vitterligt er så dårlige til den slags, så skulle man måske ikke fjerne enhver form for information netop om sex i USAs skoler, for at satse på afholdenhed? Hvis de ikke selv kan træffe den slags beslutninger bør man vel satse på 'worst-case' scenariet (dvs. at teenagere har sex), i stedet for 'best-case' (afholdenhed)?
Det ER de. Hjernen er først ordentlig udviklet til informationsdeling omkring 20-års alderen. Og konsekvens er en af de ting der tager for lang tid at behandle, indtil der er ordentlig "forbindelse" mellem hjernehalvdelene.
Man kan derfor ikke forvente, at teenagere kan overskue, hvad et samleje kan have af konsekvenser, hverken med hensyn til graviditet eller smitte. Af samme grund er det efter min mening som at tisse i bukserne når man fjerner informationsmaterialet i USA (og SexStars-CD'en herhjemme) - det varmer i begyndelser fordi det fjerner _ordet_ sex fra de unges åsyn, men så bliver det bagefter koldt, når de unge er nød til at prøve sig frem, fordi ingen fortæller dem noget.
Omvendt skal man selvfølgelig heller ikke direkte pace de unge til sex allerede i den tidlige teenagealder, som jeg ellers syntes medier og trends er ret gode til. Ungdomsprogrammer indeholder jo stort set ikke andet, og da jeg var i målgruppens alder, lavede vi da andet en kun sex, stoffer og alkohol. Ok, jeg kan bare ikke lige huske hvad...
citat: Mener du, at det er bedre at tage konsekvensen (et uønsket barn som 16-årig) end en pille?
Argh, hmm, det ved jeg ikke. På en måde og på en måde ikke. På en måde, fordi jeg ikke helt syntes piller og abort bare løser alle problemer, og det er da tragisk (omend stadig hysterisk morsomt) når nogle har fået 1-2 aborter fordi det "ikke lige passede nu" og bagefter ikke rigtig kan få børn. Og på en måde ikke, fordi 16 år godt nok er temmelig tidligt at få børn. Men man skal jo heller ikke sige det er FOR tidligt, da man jo lige skal huske det ikke er hver anden 16 årig der bliver gravid, og civilisationen har trods alt overlevet værre ting.
Jeg kan godt forstå de teenagere, der vælger aborten, da det er den nemme løsning. Men måske skal de bare have lidt mere at vide, at de kan fortryde det senere i livet og at det generelt ikke altid er uden omkostninger.
Jeg tror jeg ville lave et civilt søgsmål mod mine forældre, hvis de havde aborteret en af mine søskende uden at var livs-nødvendigt.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#53776 - 08/12/2005 16:39
|
Bruger
|
Hej Machine_A Nej, helt uinteressant er den vel ikke?  citat: Za: Abortmodstandere lyver, ja; men det er nu mit indtryk at den meste vold i denne strid kommer sammesteds fra, og ikke fra tilhængerne.
MA: Det vil jeg give dig ret i, og syntes det er meget usmageligt. Det er også meget uheldigt, da man ofte straks får påsat en sådan etikette, når man bekender sig som abortmodstander.
Det kan jeg godt forstå at du synes.
Jeg tror vi er ret enige om seksualoplysning til teenagere, især set i lyset af deres historisk veldokumenterede tendens til at dyrke sex. 
citat: Za: Mener du, at det er bedre at tage konsekvensen (et uønsket barn som 16-årig) end en pille?
MA: Argh, hmm, det ved jeg ikke. På en måde og på en måde ikke. På en måde, fordi jeg ikke helt syntes piller og abort bare løser alle problemer, og det er da tragisk (omend stadig hysterisk morsomt) når nogle har fået 1-2 aborter fordi det "ikke lige passede nu" og bagefter ikke rigtig kan få børn.
Nej, de løser ikke alle problemer. Men de løser dog ét specifikt problem temmelig godt. Nu går jeg jo ind for informerede valg, og der er en vis risiko ved at få en abort. Sådan er det jo.
citat: MA: Og på en måde ikke, fordi 16 år godt nok er temmelig tidligt at få børn. Men man skal jo heller ikke sige det er FOR tidligt, da man jo lige skal huske det ikke er hver anden 16 årig der bliver gravid, og civilisationen har trods alt overlevet værre ting.
Men det er ikke befordrende for et godt liv at få et barn som 16-årig. Det gør det væsentligt sværere at få uddannelse og i det hele taget opfylde sine potentialer. Civilisationen ville sikkert også overleve kvindelig omskæring. Det er bare ikke et særligt godt argument 
citat: MA: Jeg tror jeg ville lave et civilt søgsmål mod mine forældre, hvis de havde aborteret en af mine søskende uden at var livs-nødvendigt.
Nåda! Jeg tror du ville få svært ved at vinde. Det ville nok også skabe en trykket stemning juleaften...
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#53777 - 08/12/2005 16:52
|
Bruger
|
Hej Zaphoed
Mja der behøver ikke mere til, før jeg må erklære, at jeg er rimelig i vildrede med hensyn til fastholdelse af en bestemt holdning fra min side.
På den ene side går jeg ikke ind for abort medmindre det er tvingende livsnødvendigt. På den anden side vil jeg også vedgive, at et barn vel ikke skal forpurre en tenagers liv (altså teenagerens eget barn).
Den eneste grund til jeg kan erklære mig i vildrede er dog, at vi taler om en situation meget tidlidt i graviditeten. Så snart man nævner "barn" syntes jeg det lyder lidt henaf om man godt må drukne sit barn, hvis man syntes det er i vejen.
Og slutteligt har jeg lyst til at sige, at teenagerne jo må lade være med at dyrke ubeskyttet sex, hvis de ikke vil tage konsekvensen deraf. Men samtidig er jeg j.f. ovenstående link overbevist om, at teenagere netop ikke KAN overskue konsekvensen - og så nytter dét argument jo ikke rigtig.
Så i min abortmodstand, er jeg nød til at opsætte mit eget ulogiske regelsæt for, hvad jeg er imod og hvad jeg er for, samt hvad jeg ikke kan tage stilling til. Ærgeligt, for det er egentligt lidt uholdbart, men sikkert typisk.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#53778 - 08/12/2005 17:03
|
Bruger
|
Tak for dit indlæg. Det er meget ærligt, og det er ingen skam at måtte indrømme, at éns holdninger ikke nødvendigvis er 100% rationelle. Det er der vel ingen af os, der kan påstå. Tak for debatten  Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#53779 - 08/12/2005 22:25
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
|
Hej Machine
Bare en lille detalje. Fortrydelsespillen er ikke en abortpille. Den primære virkemåde er præcis som p-pillen, nemlig at undgå ægløsning.
I dyreforsøg har man observeret at den har hindret befrugtede æg i at fæste sig i livmoderen. Da graviditeten starter når ægget fæstnes er det heller ikke en abort. Over for et æg der har boret sig ind i livmoderen, er pillen ikke effektiv, der vil man anvende en egentlig abortpille.
I mennesker har man ikke observeret den sidste effekt med hindring af fæstning for ægget, så så vidt man kan observere hindrer pillen kun ægløsning.
/Søren
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#53780 - 08/01/2006 00:28
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
|
Jeg mener saadan set godt at man kan sammenligne det industrielle folkemord der har koert herhjemme siden 1973 med Holocaust - og globalt set har det sikkert kostet flere menneskeliv end Holocaust gjorde. Derfor mener jeg ogsaa at man kan, og BOER, gaa temmelig langt for at bekaempe det. Praecis HVOR langt er jeg endnu ikke afklaret med - men en tanke har naget mig laenge: Hvis det ikke havde vaeret forkert at myrde en af laegerne, eller andet SS-personale, i Auschwitz-Birkenau, Treblinka, Sobibor eller den sidste (mener der var een mere) udryddelseslejr, fordi vedkommende var involveret i historiens indtil da stoerste massemord, kan man saa ubetinget sige det er forkert naar "abortlaeger" maa lade livet for deres forbrydelse? En raekke undskyldninger: "Vi handler i overensstemmelse med kvindens oenske og samfundets lov!" Svar: SS handlede i overensstemmelse med regeringens oenske og tysk lov. "Det er jo ikke et rigtigt menneske - det er kun et foster" Svar: "Joeder er jo ikke rigtige mennesker....." "Hvilken ret har du til at ville bestemme over andre? Er det ikke kvindens egen beslutning?" Svar: Hvilken ret havde de Allierede til at ville bestemme om Holocaust skulle stoppes eller ej? Var det ikke den, demokratisk valgte  , tyske regerings egen beslutning? Kunne fortsaette i det uendelige - men gaar ud fra at folk har fanget hvor jeg vil hen......... Afslutningsvis: Eftersom det visse steder i USA er lykkedes, med diverse forskellige metoder, at faa antallet af mord paa ufoedte boern ned ganske betydeligt er der et eller andet i mig der naesten OENSKER at vi faar "amerikanske tilstande paa dette omraade.".... Men foretraekker alligevel, MIDLERTIDIGT, faeroeske - hvor lovgivningen trods alt er noget skrappere end den er her i DK... PS: Bare lige for at have alt juridisk paa det toerre: Nej, jeg opfordrer IKKE til at man nu gaar ud og bomber "abort"klinikker, eller fysisk, eller psykisk chikanerer "abortlaeger"..... Indlaegget var ment som en tankevaekker - og ikke som en opfordring til vold....Saa er DET paa plads....
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#53782 - 11/01/2006 23:08
[Re: kongstad]
|
Bruger
|
Hvis det kun var een persons krop det her handlede om var der ikke et problem. Problemet er at det drejer sig om 2 mennesker - hvoraf det ene er totalt forsvarsloest og i det andets vold...
I oevrigt har jeg hoert at laegers undersoegelseshandsker (og de fleste typer kondomer er lavet af samme materiale) er lavet af et materiale som tillader 10 AIDS-vira at traenge igennem.. Nu er det ikke saa sandsynligt at man bliver smittet af sin laege - men taget i betragtning at kondomer er lavet af det samme materiale synes jeg det er tankevaekkende...
I oevrigt: "Fortrydelsespillen" er ikke andet end en meget tidlig "abort", idet befrugtningen HAR fundet sted...
|
|
Til toppen
|
|
|
#53784 - 12/01/2006 22:56
|
Anonym
Anonym
|
Kongstad: Fortrydelsespillen virker primært ved at hindre ægløsning - hvis man ikke har ægløsning kan man ikke blive gravid. Hos andre arter har man observeret at den - ligesom p-piller - kan hindre befrugtede æg at fæstes - altså at den kan virke inden graviditeten opstår - men man har ikke nogen tegn på at den også virker sådan hos mennesker. Under alle omstændigheder kan fortrydelsespillen ikke medføre en abort, hvis kvinden er blevet gravid har pillen ingen effekt.
Det lyder interessant. Jeg har faktisk troet, at pillen bevirkede en meget tidlig abort.
Hvor sikker er fortrydelsespillen så?
Man kan jo forestille sig, at ægløsningen har fundet sted, før kvinden tager fortrydelsespillen.
Og så risikerer hun vel at blive gravid, uanset om hun tager fortrydelsespillen?
|
|
Til toppen
|
|
|
#53785 - 12/01/2006 23:08
|
Bruger
|
Man taler først om graviditet når det befrugtede æg har fæstnet sig i livmoderen.
Så ægget kan sagtens befrugtes uden at kvinden bliver gravid -spørg bare dem der har modtaget kunstig befrugtning.
Det er ikke nogen triviel handling for ægget at fæstne sig i livmoderen. Uden nogen former for indgreb vil en stor part (så vidt jeg husker er det enten 40 eller 60%) af befrugtede æg ryge med ud i næste menstruation.
Når ægget kommer i kontakt med livmoder væggen opløser den vævet, og "smelter" sig ind i vævet. Først derefter starter forbindelsen mellem kvinden og ægget, så der kan ikke være tale om graviditet før dette, og dermed ingen abort.
/Søren
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#53786 - 12/01/2006 23:44
|
Bruger
|
10 HIV-vira er saa vidt jeg ved nok til at blive inficeret med HIV?
"Under alle omstændigheder kan fortrydelsespillen ikke medføre en abort, hvis kvinden er blevet gravid har pillen ingen effekt."
Nu kan det godt vaere jeg spoerger dumt - men hvad skal den saa til for? Hvis man har vaeret sammen med en dagen foer, og man er bange for at man er blevet gravid, gaar man ud og koeber en fortrydelsespille. Hvorfor goere DET hvis ikke dens virkning er at slaa barnet ihjel?
|
|
Til toppen
|
|
|
#53787 - 13/01/2006 11:21
[Re: JesusFreakDK]
|
Bruger
|
citat: 10 HIV-vira er saa vidt jeg ved nok til at blive inficeret med HIV?
Men er dog en stor del mindre end de mange millioner vira man bliver udsat for hvis man ikke bruger kondom - og for øvrigt vil man ikke blive udsat for vira overhovedet ved korrekt brug af kondom!
citat:
"Under alle omstændigheder kan fortrydelsespillen ikke medføre en abort, hvis kvinden er blevet gravid har pillen ingen effekt."
Nu kan det godt vaere jeg spoerger dumt - men hvad skal den saa til for? Hvis man har vaeret sammen med en dagen foer, og man er bange for at man er blevet gravid, gaar man ud og koeber en fortrydelsespille. Hvorfor goere DET hvis ikke dens virkning er at slaa barnet ihjel?
For det første er der ikke tale om et barn. Før implanteringen er der tale om et berfrugtet æg, eller et fosteranlæg, senere bliver det til et foster, og ved fødslen er det et barn.
For det andet så kan fortrydelsespillen modvirke ægløsning. Det tidsrum hvor en egentlig befrugtning kan finde sted i kvinden er faktisk ret kort. Sædcellerne kan overleve et stykke tid i kvinden, og ægget er modtageligt i et vist stykke tid, hvorfor perioden for hvornå et samleje kan resultere i befrugtning er længere end den periode hvor ægget rent faktisk kan befrugtes. Der er nogen der praktiserer "sikre perioder" som prævention, og de kan have sex en stor del af kvindens cyklus - omend metoden selv når den er anvendt helt korrekt er en hel del mindre sikker en f.eks kondomer.
Hvis en kvinde har ubeskyttet sex, så skal hun altså være i den rigtige del af hendes cyklus før hun overhovedet kan blive gravid. Ved at tage en fortrydelsespille kan hun standse ægløsning i indeværende cyklus, hvis den endnu ikke er foregået. Det betyder at fortrydelsespillen virker som en p-pille.
Hvis ægløsning har fundet sted er der en teoretisk chance for at et evt berugtet æg kan forhindres i at fæstne sig - men hvis kvinden er gravid - dvs hvis ægget har fæstnet sig i livmoderen, så har fortrydelsepillen ingen effekt, og den kan ikke adstedkomme en abort.
En fortrydelsespille er derfor ikke nogen sikker præventionsmetode. Hvis den tages kort tid efter samleje har jeg set tal der ligger omkring 95% i effektivitet, men effektiviteten afhænger meget af hvor kvinden er i sin cyklus.
I USA er der mange apotekere som ikke vil udlevere prævention og nødprævention fordi de åbenbart har valgt et forkert arbejde. Det betyder at mange kvinder ikke kan få den nødvendige medicin hurtigt nok. Hvis man skal mange hundrede kilometer væk for at få nødprævention f.eks efter en voldtægt, eller når et kondom gik i stykker, så betyder det at mange mindrebemidlede kvinder reelt set fratages bestemmelsesretten over deres egen krop. En af årsagerne til disse sørgelige forhold i et ellers udviklet samfund, er netop den store mængde disinformation og løgne omkring hvad prævention og nødprævention er, og så en misforstået tolerance for intolerance og inkompetence, blot den er begrundet med "samvittighed" eller "religion".
Hvis en apoteker ikke vil udlevere livsvigtig medicin, så er det hendes valg - hun kan finde sig et andet job, gerne et hvor hun ikke kan skalte og valtre med andres liv efter forgodtbefindende.
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#53788 - 13/01/2006 15:16
|
Bruger
|
"For det første er der ikke tale om et barn. Før implanteringen er der tale om et berfrugtet æg, eller et fosteranlæg, senere bliver det til et foster, og ved fødslen er det et barn."
Et menneske er et menneske fra befrugtningen... Det er det kristne syn....
Og jeg vil naeppe kalde "fortrydelsespillen" for LIVSVIGTIG medicin! Livsvigtig medicin er medicin man SKAL have for at overleve (eks. insulin til visse typer af sukkersygepatienter) - ikke en bekvemmelighedspille.....
|
|
Til toppen
|
|
|
#53789 - 13/01/2006 15:22
|
Bruger
|
Nogle kvinder kan ikke tåle at blive gravide, de risikerer livet ved en graviditet. Alligevel er der nogle der mener at deres fine fornemmelser er vigtigere end at udføre deres arbejde.
Det er ikke så underligt - der er idioter alle steder - men det er underligt at de ikke latterliggøres offentligt og fyres på gråt papir når de nægter at udføre deres arbejde.
Fortrydelsespillen er ikke "bekvemmelighedmedicin" det er prævention!
Mener du at spørgsmålet om graviditet blot er et spørgsmål om "bekvemmelighed"?
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#53790 - 13/01/2006 15:29
|
Bruger
|
Jeg mener at "fortrydelsespillen" - hvis den virker ved at slaa barnet ihjel - er lige saa meget mord som alm. "abort"...
Skulle en apoteker ogsaa udlevere arsenik (eller et eller andet andet giftigt - nu var det bare lige det foerste jeg kom til at taenke paa) til en person som han/hun vidste ville bruge det til at tage et andet menneskes liv med?
|
|
Til toppen
|
|
|
#53791 - 13/01/2006 15:58
|
Bruger
|
Hvis man ikke vil udlevere medicin, så skal man ikke arbejde som apoteker!
Mener du det er OK hvis Bilka havde kasseassistenter ansat, der ikke vil sælge kød fordi de er veganere og mener at al slagtning er mord?
På apoteker er det endnu mere alvorligt - apotekerens rolle er at udlevere medicin, ikke at beslutte hvilken medicin kunden skal have - det er det man har læger til.
Men mener du også det er i orden at en apoteker ikke vil udlevere f.eks medikamenter til kemoterapi til en kvindelig patient? De vil også kunne medføre abort, ligesom flere andre typer medicin.
Mener du generelt at det er en apotekers rolle at bestemme over andre menneskers liv, eller er det kun kvinder du mener ikke er i stand til at træffe beslutninger selv, og evt i samråd med deres læge?
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#53792 - 13/01/2006 16:23
|
Bruger
|
Inden jeg svarer paa dette vil jeg have et svar paa mit spoergsmaal: Boer en apoteker udlevere noget med en toxisk effekt til en person som vedkommende ved med sikkerhed vil bruge det til at tage et andet menneskes liv med?
|
|
Til toppen
|
|
|
#53793 - 13/01/2006 16:32
|
Bruger
|
Det kommer an på omstændighederne.
Hvis vi tager USA som eksempel så skal apotekerne udlevere giftigt materiale selv om de ved det vil blive brugt til henrettelser i fængsler.
Lande hvor aktiv dødshjælp er tilladt skal de også udlevere morfin til læger der skal anvende det på terminale patienter.
Hvis en mand kommer ind for at købe arsenik, og fortæller det er for at slå hans kone ihjel, så skal apotekeren ikke udlevere det, men straks kontakte politiet så de kan tage manden i forvaring, præcis ligesom kasseassistenten i Silvan skal gøre hvis en mand fortæller at den hammer han er ved at købe skal bruges til at slå hans kone ihjel.
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#53794 - 13/01/2006 16:44
|
Bruger
|
"Hvis en mand kommer ind for at købe arsenik, og fortæller det er for at slå hans kone ihjel, så skal apotekeren ikke udlevere det, men straks kontakte politiet så de kan tage manden i forvaring, præcis ligesom kasseassistenten i Silvan skal gøre hvis en mand fortæller at den hammer han er ved at købe skal bruges til at slå hans kone ihjel."
Og det er lige praecis det samme der er tilfaeldet her...
|
|
Til toppen
|
|
|
#53795 - 13/01/2006 16:57
|
Bruger
|
Hvordan det?
Fortrydelsespiller virker ved at modvirke graviditet - der er ikke tale om mord?
Hvis apotekeren ikke mener at hendes samvittighed tillader at hun handler med medicin, så må hun få et andet job!
Mener du også det er OK at en veganer i en slagtebutik nægte at sælge produkter med kød i?
Det er absurd at acceptere at en så vigtig ting som medicin skal ligge under for folks luner - hvis jeg nu ikke kan lide jøder, så mener du altså det er OK hvis jeg nægter at sælge dem hjertemedicin? Eller at jeg ikke vil sælge viagra eller kondomer til folk med mindre jeg ser deres vielsesattest? Eller nægter at sælge medicin mod kønssygdomme? Eller nægter at sælge p-piller?
Det er helt fint at folk har holdninger - men det er ikke OK at de - når de har andres liv og levned i deres hule hånd - vælger at presse den vilkårlige moral de nu vælger at følge ned over hovedet på andre!
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#53796 - 13/01/2006 18:32
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej JesusFreak: citat: Kongstad: "Hvis en mand kommer ind for at købe arsenik, og fortæller det er for at slå hans kone ihjel, så skal apotekeren ikke udlevere det, men straks kontakte politiet så de kan tage manden i forvaring, præcis ligesom kasseassistenten i Silvan skal gøre hvis en mand fortæller at den hammer han er ved at købe skal bruges til at slå hans kone ihjel."
Freak: Og det er lige praecis det samme der er tilfaeldet her... Jeg er faktisk ikke enig med dig her - det er ikke bare en gradsforskel: Forskellen ligger i, hvad lovlige myndigheder og hans overordnede har besluttet.
Vi må ikke glemme at apotekeren skal passe det arbejde, han får sin løn for, og hvis han er utilfreds med at lægen har ordineret abortmedicin, så bør han på god demokratisk vis i skrift og tale arbejde for at få lovgivningen ændret.
Og hvis hans samvittighed forbyder ham at passe sit arbejde, så må han jo sige op og søge andet arbejde.
Se Romerbrevet 13,1-2: Alle skal underordne sig under de myndigheder, som står over dem, for der findes ingen myndighed, som ikke er fra Gud, og de, som findes, er forordnet af Gud. Den, som sætter sig op imod dem, der har en myndighed, står derfor Guds ordning imod, og de, der gør det, vil pådrage sig dom.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#53797 - 13/01/2006 19:52
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina!
Du skriver:
"Vi må ikke glemme at apotekeren skal passe det arbejde, han får sin løn for, og hvis han er utilfreds med at lægen har ordineret abortmedicin, så bør han på god demokratisk vis i skrift og tale arbejde for at få lovgivningen ændret.
Og hvis hans samvittighed forbyder ham at passe sit arbejde, så må han jo sige op og søge andet arbejde.", hvorefter du citerer romerne 13.
Du glemmer bare lige ApG. 5:29 - som fordrer af os at vi skal adlyde Gud mere end mennesker.
Hvordan haenger de to vers indbyrdes sammen, saa? Jo: Vi er kaldet til at vaere lovlydige samfundsborgere i det land vi bor i MEDMINDRE at det at vaere lovlydig og det at adlyde Gud ikke lader sig forene - og i det tilfaelde ikke alene BOER men SKAL vi adlyde Gud mere end myndighederne.
Derfor trodser forfulgte kristne rundt om i verden (og maaske ogsaa i DK hvis visse elementer herinde (af hvilke visse kalder sig broedre!!) faar deres vilje) gaeldende lov og samles om Guds ord. Derfor kunne kristne under WW2 med god samvittighed hjaelpe det joediske folk til at flygte til Sverige - selvom myndighederne (den tyske besaettelsesmagt) forboed al hjaelp til joederne Osv
Mvh
JesusFreak
|
|
Til toppen
|
|
|
#53798 - 13/01/2006 19:57
|
Bruger
|
Du skrev lige at der i visse tilfaelde kunne vaere tale om at pillen forhindrede det befrugtede aeg i at saette sig fast, mens der i andre tilfaelde er tale om at selve befrugtningen forhindres... Hindres et befrugtet aeg i at saette sig fast er det blot et endnu tidligere mord end en normal "abort"
Jeg vil mene der er forskel - fordi det at saelge koed ikke vil koste et andet menneske livet...
"Det er absurd at acceptere at en så vigtig ting som medicin skal ligge under for folks luner - hvis jeg nu ikke kan lide jøder, så mener du altså det er OK hvis jeg nægter at sælge dem hjertemedicin?"
Nej - og den maade kan du ikke dreje mine ord paa! Vi kommer tilbage til spoergsmaalet: Boer apotekeren saelge arsenik til en person han ved vil bruge det til at slaa et andet menneske ihjel med? Det svarede du nej til..Saa kan jeg aerligt talt ikke se vi kan komme laengere med diskussionen - eller at der er mere at rafle om?
|
|
Til toppen
|
|
|
#53799 - 13/01/2006 20:50
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej JesusFreak: citat: Jo: Vi er kaldet til at vaere lovlydige samfundsborgere i det land vi bor i MEDMINDRE at det at være lovlydig og det at adlyde Gud ikke lader sig forene - og i det tilfælde ikke alene BØR men SKAL vi adlyde Gud mere end myndighederne. Jeg kan nu ikke rigtig se rigtig se, at det ikke lader sig forene at adlyde både Gud og myndigheder i det skitserede tilfælde. Guds lov skal vi - på egne vegne - bestræbe os på at adlyde, men jeg mener ikke, at vi skal tvinge andre mennesker til at adlyde vores personlige fortolkninger af Guds lov. (Jeg er selv modstander af fri abort, men går klart ind for prevention.) citat: Derfor trodser forfulgte kristne rundt om i verden (og måske også i DK hvis visse elementer herinde (af hvilke visse kalder sig broedre!!) faar deres vilje) gaeldende lov og samles om Guds ord.
Derfor kunne kristne under WW2 med god samvittighed hjaelpe det joediske folk til at flygte til Sverige - selvom myndighederne (den tyske besaettelsesmagt) forboed al hjaelp til joederne Det er ikke mit indtryk, at forfulgte kristne generelt trodser gældende lov, men at det snarere er deres forfølgere, der gør det.
Og den tyske besættelsesmagt var ikke lovlig myndighed i Danmark under krigen, så vi (både kristne og alle andre) kunne efter min mening med særdeles god samvittighed hjælpe jøder til Sverige ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53800 - 13/01/2006 22:53
|
Bruger
|
"Jeg kan nu ikke rigtig se rigtig se, at det ikke lader sig forene at adlyde både Gud og myndigheder i det skitserede tilfælde. Guds lov skal vi - på egne vegne - bestræbe os på at adlyde, men jeg mener ikke, at vi skal tvinge andre mennesker til at adlyde vores personlige fortolkninger af Guds lov." Saa vi skal holde vores tro adskilt fra vores virke? Vi skal vaere kristne i vores fritid og verdslige paa vores arbejde? Det kan jeg ikke tro at du mener  "Det er ikke mit indtryk, at forfulgte kristne generelt trodser gældende lov, men at det snarere er deres forfølgere, der gør det." De steder hvor det er forbudt at forsamles i kristne menigheder, og hvor kristne goer dette alligevel, er det da et klart brud paa gaeldende lov? "Og den tyske besættelsesmagt var ikke lovlig myndighed i Danmark under krigen, så vi (både kristne og alle andre) kunne efter min mening med særdeles god samvittighed hjælpe jøder til Sverige .." Hvis dette er tilfaeldet var romerne heller ikke lovlig myndighed i Israel paa apostolsk tid - og dog var det lige netop Imperium Romanum som disse ord ved Paulus' haand (eller dens haand Paulus har dikteret til) oprindeligt var skrevet med henblik paa.. Men saadan er der saa mange ting man kan vaere uenige om - ligesom det faktum at det saakaldte "retsopgoer" ikke havde saerligt meget med retfaerdighed at goere (hverken det officielle eller uofficielle)... Mvh JesusFreak
|
|
Til toppen
|
|
|
#53801 - 14/01/2006 10:57
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej JesusFreak citat: Saa vi skal holde vores tro adskilt fra vores virke? Vi skal vaere kristne i vores fritid og verdslige paa vores arbejde? Det kan jeg ikke tro at du mener. Du har ganske ret, det mener jeg ikke! En kristen er kristen fra kl. 0-24!
Men der er ingen, der tvinger nogen til at være apoteker, og det er et dårligt valg, hvis man kun vil udlevere den medicin, som man selv går ind for.
På samme måde kan en ekspedient i en slagterbutik ikke med rimelighed nægte at udlevere den spegepølse kunden ønsker, med den begrundelse, at han mener, at svin er forbudt føde.
Men bortset fra det: Du kan ikke finde nogen varmere fortaler end mig for, at der bør gøres alt hvad der lovligt og menneskeligt er muligt for at begrænse antallet af provokerede aborter. Det kan gøres ved reel og sandfærdig information i skolerne, ved praktisk og økonomisk hjælp til kvinder, der vælger at gennemføre deres uønskede graviditet, og ved øget mulighed for bortadoption.
Da jeg var ung, bad jeg selv om, og fik, fortydelsesmedicin. Helt uanfægtet og ubekymret! Faderen var oven i købet min kommende ægtemand, men tidspunktet for en eventuel graviditet passede mig bare ikke så godt - jeg ville gerne vente et års tid ...
Men intet i verden har jeg fortrudt så bittert - der har næppe været en dag i hele mit liv hvor jeg ikke med sorg har tænkt: Hvor kunne jeg dog ... bare der dog var nogen der havde fået mig fra det ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53802 - 14/01/2006 15:11
|
Bruger
|
Hej Kristina
Som jeg ogsaa skrev til Kongstad er der en forskel mellem ekspedienten og apotekeren, idet det er temmelig svaert at beroeve et andet menneske livet ved hjaelp af en spegepoelse - mens der eksisterer "medicin" til lige netop det formaal - eks. kan "fortrydelsespillen" virke saadan (goer det ikke altid - men jaevnligt, hvis jeg forstod Kongstad ret).
Er i oevrigt fuldstaendig enig i det du sagde om de praeventive tiltag - et forbud kan ikke staa alene.
Mvh
JesusFreak
|
|
Til toppen
|
|
|
#53803 - 14/01/2006 18:02
Bortskaffelse af brugte bind
|
Bruger
|
citat: Nej - og den maade kan du ikke dreje mine ord paa! Vi kommer tilbage til spoergsmaalet: Boer apotekeren saelge arsenik til en person han ved vil bruge det til at slaa et andet menneske ihjel med? Det svarede du nej til..Saa kan jeg aerligt talt ikke se vi kan komme laengere med diskussionen - eller at der er mere at rafle om?
Bortset fra at det ikke kun er i apotekerens hoved at der er tale om mord, i tilfældet med arsenik.
Man må mene hvad man vil - hvis hun mener at fortrydelsespiller er mord, så har hun lov til det. Men så må hun jo finde sig et andet arbejde, fordi en apotekers arbejde er at sælge medicin - ligesom en slagters er at sælge kød.
Hun kan så ddemonstrere foran apoteket, blive politisk aktiv, eller blot alde på sine blødende knæ og bede hvis hun tror det hjælper - det er hendes sag.
Men jeg synes det er interessant at du mener at det er mord hvis et berfugtet æg ikke fæstes. Du ved godt at mindst halvdelen af alle befrugtede æg ikke fæstes i livmoderen?
Jeg ved ikke om du er gift og har børn, men hvis du er, holdt i så en begravelse over hver eneste af din kones brugte menstruationsbind da i prøvede at blive gravide? Hvis du mener at et befrugtet æg er det samme som et menneske, så vil det være inkonsekvent hvis I ikke gjorde det!
Jeg har aldrig hørt om det, men måske der findes en kirkelig "bletjeneste" der sørger for bibelens ord bliver læst over brugte bind og tamponer? Eller måske indvier man blot skraldespanden på toilettet, og selve kummen?
Jeg mener hvis man som dig, og visse apotekere vil nægte at udlevere prævention fordi det muligvis kan forårsage afstødning af et berfugtet æg, så må i da udvise samme respekt for alle menstruationsblod?
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#53804 - 14/01/2006 20:41
Re: Bortskaffelse af brugte bind
|
Bruger
|
"Bortset fra at det ikke kun er i apotekerens hoved at der er tale om mord, i tilfældet med arsenik."
Det er kun i "abort"modstanderes hoved at der ikke er tale om det samme...
"Man må mene hvad man vil - hvis hun mener at fortrydelsespiller er mord, så har hun lov til det. Men så må hun jo finde sig et andet arbejde, fordi en apotekers arbejde er at sælge medicin - ligesom en slagters er at sælge kød."
Men saa maa du ogsaa forpligte ham/hende paa at saelge arsenik eller andet giftigt til en der med sikkerhed vil bruge det til at slaa eks. aegtefaelle ihjel med... Der er ingen forskel...
"Men jeg synes det er interessant at du mener at det er mord hvis et berfugtet æg ikke fæstes. Du ved godt at mindst halvdelen af alle befrugtede æg ikke fæstes i livmoderen?"
Mord er FORSAETLIGT (nota bene!) at forhindre aegget i at saette sig fast, ja...
|
|
Til toppen
|
|
|
#53805 - 14/01/2006 21:43
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej JesusFreak, jeg må tilstå, at jeg har svært ved helt at følge din tankegang. Mener du ikke, der er forskel på at foretage sig en handling, der er lovlig i h.t. dansk lovgivning, og en handling der er ulovlig?
Jeg kan godt forstå, at det kan være et problem for samvittigheden at række abort-medicin over disken, når man er modstander af fri abort, på samme måde som det kan være et problem for en læge at medvirke til abort. Det ville jeg også selv nægte, hvis jeg var læge.
Men igen, der er da ingen, der er tvunget ind i apotekerfaget?
For mig at se, er det vigtigt, at vi som kristne for vores eget vedkommende bestræber os på at leve efter Guds ord og også i skrift og tale informerer om, hvad kristendommen har at sige om det ufødte liv.
Men jeg mener ikke, at vi skal forsøge at påtvinge andre mennesker kristen etik ved ulovlige aktioner.
Det tror jeg ikke hjælper noget menneske til kristen tro.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53807 - 14/01/2006 23:33
[Re: tau]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
PS. Kristina,..jeg kommer til at tænke på ham præsten, der hjalp nogle udviste flygtninge ved at holde dem gemt "under jorden", skulle det så også være forkert? Skulle manden bare pege hen på loven, der var skyld i at de blev udvist, og sagt til dem, at sådan siger loven, og loven har ret..?
Jeg spørger, fordi det må blive konsekvensen af, at vi accepterer alt, bare fordi det er lovligt/hvad loven siger.
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53808 - 15/01/2006 15:31
|
Bruger
|
Naar det kommer til om vi som kristne kan medvirke til at tage et uskyldigt menneskes liv, kan jeg ikke se der er forskel, nej, hvadenten dette menneske er 40 aar eller 4 maaneder (regnet fra undfangelsen).
"Men igen, der er da ingen, der er tvunget ind i apotekerfaget?"
Rigtigt nok - men den argumentation kan du saa bruge om ALLE professioner, for stort set alle steder kan vi komme ud for at det forventes af os at vi skal goere noget der gaar Gud imod - saa i yderste konsekvens vil din "saa bare vaelg et andet arbejde" - holdning betyde at vi som kristne slet ikke KAN arbejde...
"Men jeg mener ikke, at vi skal forsøge at påtvinge andre mennesker kristen etik ved ulovlige aktioner.
Det tror jeg ikke hjælper noget menneske til kristen tro."
Nae - men her drejer det sig om at redde menneskeliv...
|
|
Til toppen
|
|
|
#53809 - 16/01/2006 21:12
|
Bruger
|
Jeg synes ikke du svarede på hvad kristne gør med brugte bind?
Hvis et befrugtet æg er et menneske så skal hvert bind vel begraves? Hvis ikke så kan der ikke være tale om mord.
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#53810 - 16/01/2006 21:20
[Re: tau]
|
Bruger
|
Mange veganere mener at slagtning er mord. Det er en legitim holdning, men mener du de bør søge arbejde som slagtere og bagefter nægte at sælge kød?
Det er præcis lige så latterligt som en apoteker der nægter at udlevere medicin til en kunde.
Og helt ærligt så er det noget af det mest nedrige man kan gøre. For at føle sig stor, så nægter man andre medicin? Der er kvinder der tager p-piller af andre årsager end prævention. Der er kvinder der kan dø hvis de bliver gravide, og så er der kvinder der blot har brug for prævention fordi de ikke ønsker at blive gravide.
Men moralens vogtere er ikke tilfredse før alle gør som de mener man skal, og når de arbejder i en position hvor de kan skalte og valte med andres liv og levned efter deres egen forgodtbefindende, så synes jeg det er ækelt.
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#53811 - 16/01/2006 22:01
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hvorfor skulle en veganer vælge at arbejde som slagter??? Det tror jeg næppe, de ville gøre.
Og nej, en apoteker kan og skal ikke bestemme, om nogen skal have fortrydelsespiller.
Af samme grund ville jeg heller ikke være hverken læge eller apoteker.
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53812 - 17/01/2006 00:10
|
Bruger
|
Proev at laese den haanende og nedgoerende tone i dit indlaeg - og se om du selv gad svare paa spoergsmaal formuleret saadan!
|
|
Til toppen
|
|
|
#53813 - 17/01/2006 00:42
|
Anonym
Anonym
|
Jeg ser ikke noget hånende eller nedgørende i Kongstads indlæg, men alene et forsøg på at finde bare et gran af konsekvens i din argumentation...
Hvis du holdt op med at være nærtagende og svarede på spørgsmålet i stedet for at tale om hvad en debattør eventuelt kunne tænke eller føle, så ville denne debat rent faktisk komme ud videre...
|
|
Til toppen
|
|
|
#53814 - 17/01/2006 09:31
Café Thomas' kammertone?
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej JesusFreak - - husk nu den gode ordning med at orientere ordstyreren, hvis du finder et indlæg kritisabelt - f.eks. "hånende eller nedgørende" - så kigger ordstyreren på sagen - det er bl.a. derfor vi er her! Og fire øjne ser måske lidt mere end to. Denne ordning skulle aflaste den åbne debat for småskænderier og det der er værre. Kender du forresten den skallesmækkende mimose? Den er nok ikke med i Den lille Flora - men den er lige så almindelig som skvalderkål og ikke særlig køn, og den bør luges op inden den får bredt sig for meget ...  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
|