Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 12 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#5376 - 23/10/2002 15:05 At være eller blive kristen...
MidnightAngel
Bruger

Reg.: 14/10/2002
Sted: Ringsted, sjælland, danmark
Dette ender nok som et underligt spørgsmål, men håber i forstår det ellers spørg

Jeg har flere steder nu læst at folk skriver de "blev" kristne...
Den forstår jeg ikke helt... men kan da ikke blive sin tro..?

Mener jeg tror på det jeg tror, en tro som er svært at beskrive men prøver gerne hvis nogen vil
Denne tro har jeg altid haft, jeg har et sted altid vist at såsom kristendommen havde mange "fejl" (beklager udtrykket) i forhold til det jeg tror på og har altid troet det jeg tror nu...
Jeg må dog indrømme jeg først inden for det sidste års tid har kunne sætte navn på nemlig, eklektisk heks, eller wiccarelateret heks er det osse
Men altså min tro har ALTID været det den er...

Det jeg så ikke forstår er hvordan at man kan "blive" kristen, for jeg mener at sin tro er man født med...
Ens tro er ikke bare noget man en dag syns, ej det her lyder spændene det er det jeg tror på!!

Den herinde fra der umidelbart forundre mig mest (har jeg skrevet til hende selv også men skriver det igen ) er Kristine (mener jeg det er ellers er det kristina)...
Hun skriver at hun har været meget til det åndelige og alternative inden for behandlingsmetoder, at hendes tro har været meget nær min...
Hvordan kan hun lige pludselig skifte? Hvordan kan hun pludselig benægte alt hvad hun hidtil har troet? Hvordan kan man lave et så stort spring?
Mener ikke det burde være muligt for ens tro er en selv, man kan da ikke lave sådan et stort skift uden at benægte en del af sig selv...
Eller kan man?

Jeg håber i forstår hvad jeg sprøger om, ellers spørg mig igen og håber meget at i vil svare...
Dette er ikke lagt for at provokere blot fordi jeg ikke forstår hvordan man kan blive kristen, mener at man enten er født sådan eller også er man ikke...

MidnightAngel

MidnightAngel Eklektisk heks ude efter forståelse for de kristne og en god debat

Til toppen 
#5377 - 23/10/2002 20:48 Re: At være eller blive kristen... [Re: MidnightAngel]
Charlotte
Bruger

Reg.: 16/10/2002
Sted: Hvide Sande/Danmark
Hej MidnightAngel!

Jeg har ikke læst nogle af de andre svar på dit indlæg. så måske skriver jeg det samme som nogle andre!
Jeg forstår hvad du mener!
Men jeg vil prøve at svare på det...
Efter min mening har ens tro også altid været der, men da man "blev" kristen, var for mig den dag hvor jeg blev omvendt! Det er den dag hvor man selv finder ud af det er det her der er det rigtige for mig, og den dag hvor Gud fylder én HELT!
Den tro der er den rigtige for én er der nok fra den dag man blev født! Men man skal selv finde ud af at det er det man tror! Når man finder ud af det "bliver" man det man tror!
Lige til sidst! For mig er der kun en rigtig tro for et menneske! Det er troen på Jesus Kristus min frelser!

Mvh. Charlotte!

"For du er dyrebar i mine øjne, højt agtet, og jeg elsker dig." Esajas 43.4

Til toppen 
#5378 - 23/10/2002 21:15 Re: At være eller blive kristen... [Re: MidnightAngel]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej
Nu skriver du om Kristina, så det er nok bedst hun selv svarer (selvfølgelig hvis hun vil) - derfor kan andre selvfølgelig godt have en mening om emnet

Med venlig hilsen

Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#5379 - 23/10/2002 22:53 Re: At være eller blive kristen... [Re: MidnightAngel]
Susann
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Frederiksberg
Hej Midnightangel

Jeg lignede dig utrolig meget da jeg var yngre. Min tro var også en stor sammenblanding af alternative og "nye" religioner - og jeg kaldte mig også heks (wicca). Jeg troede på reinkarnation og var meget fascineret af tanken om den store Gudinde.

Men for 14 år siden lærte jeg om en person der - efter min mening - virkelig havde levet kristendommen ud; Frans af Assisi. Ved at læse om hans liv blev kristendommen virkelig for mig. Troværdig. Jeg var jo konfirmeret og havde hørt om Jesus. Men af en eller anden grund havde det ikke bundfældet sig i mig. Det var ikke blevet min tro.
Frans af Assisi var en katolsk ordensstifter som levede i 1200-tallet. Han stiftede en tiggermunk-orden. For ham var det meget vigtigt at leve i fattigdom og i tæt kontakt med naturen. Den dag i dag er han en utrolig populær helgen, både blandt katolikker og ikke-katolske kristne.

Misforstå mig ikke. Jeg tilbeder ikke helgener. Det er Jesus Kristus som er centrum i min tro. Han er frelseren. Men det undrer mig nu stadig at det var en mand som levede for 800 år siden som blev årsag til, at jeg blev kristen. Det er da forunderligt.

Set i bakspejlet kan jeg godt se i dag, at jeg slet ikke var spor lykkelig mens jeg var "heks". For mig var det en slags reaktion i vrede mod nogle ulykkelige vilkår i mit liv. Jeg ved ikke om det er sådan for dig. Men det er da værd at give kristendommen en chance. I kristendommen kan du finde lige så meget mystik, meditation og inderlighed som i østlige religioner (det skjuler sig indimellem godt i Folkekirken) eller inden for de hedenske religioner.

Med Venlig Hilsen

Susann

Til toppen 
#5380 - 23/10/2002 23:58 Re: At være eller blive kristen... [Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej malli og Midtnightangel, undskyld jeg ikke har fået svaret endnu, jeg vil gerne give et ordentligt svar på det vigtige spørgsmål, men det kommer til at vente til i morgen, min seng kalder højlydt !

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#5381 - 24/10/2002 09:18 Re: At være eller blive kristen... [Re: Charlotte]
MidnightAngel
Bruger

Hej Charlotte...

Du skriver du blev "omvendt", hvordan? fra hvad?
Altså jeg forstår godt hvad du mener med du nærmest blev født igen, men det er bare lige det der med det ord "omvendt", bryder mig ikke om det (undskyld) og forstår det ikke, syntes det er et underlige ord at bruge...

Lige til sidst! For mig er der kun en rigtig tro for et menneske! Det er troen på Jesus Kristus min frelser!

Ok det her kommer nok til lyde lidt provokerende, for det undskylder jeg, men kan ikke skrive det anderledes lige umidelbart

Med det du har skrevet her (mit citat) mener du så at alle andre som tror anderledes er forkert på den??? eller kan du acceptere og godtage (hvis du skal svare 200% ærligt) at fx jeg tror anderledes?? tror på noget andet end den kristne Gud??
Og så er der det med at du kalder Jesus din frelser, frelser fra hvad???

Undskyld hvis jeg provokerer dig, det er ikke for at gøre dig sur

MidnightAngel

MidnightAngel Eklektisk heks ude efter forståelse for de kristne og en god debat

Til toppen 
#5382 - 24/10/2002 09:19 Re: At være eller blive kristen... [Re: kristina]
MidnightAngel
Bruger

Det er helt i orden, du svarer når du føler tiden er rigtig, heller vente med at svare end skrive noget der er forkert

MidnightAngel

Til toppen 
#5383 - 24/10/2002 09:47 Re: At være eller blive kristen... [Re: MidnightAngel]
kristina
Ordstyrer
Bruger

MidnightAngel, du skriver:
...
"Ens tro er ikke bare noget man en dag syns, ej det her lyder spændene det er det jeg tror på!!"

Helt enig, sådan er det ikke. Jeg har ikke valgt min tro. Inden jeg blev kristen havde
jeg egentlig ingen tro (troede jeg!). Min overbevisning (holistisk, panteistisk, guddommeligt reinkarnations-verdensbillede) havde karakter af en urokkelig viden.

Du har fuldkommen ret i, at en sådan viden, som er en naturlig del af en selv og griber ind i alle tanker, følelser og handlinger, krop sjæl og ånd, kan intet menneske skifte ud og beslutte sig for at tro på noget andet, det kan helt enkelt bare ikke lade sig gøre ! (men for Gud er alting muligt)

Jeg var altså på ingen måde søgende og levede et trygt og udmærket evigt (mente jeg) liv med mange aktiviteter.

En dag satte jeg mig for at finde ud af, hvad der dog kunne få visse tilsynelaldende fornuftige, velbegavede, veluddannede mennesker til at bekende sig til den kristne tro. For at finde ud af det måtte jeg sætte mig ind i hvad det
egentlig gik ud på, det med Jesus, så jeg læste, bl.a. i bibelen og omliggende kristen lutteratur, og lyttede - i en lang periode - til kristne menneskers ord.
Jeg prøvede også at få dem til at fatte, at de var helt galt på den ...

Efterhånden skete der det, at mit fundament (medfødt, ja, det har du ret i, den "naturlige" religiøsitet er vi født med) begyndte at krakelere. Jeg kæmpede bravt og længe for at bevare den, men forgæves. Min taknemmelighed for, at jeg tabte den kamp, men vandt frelsen i det evige liv hos Gud ved at have lært Jesus, (sandheden og vejen og det virkelig liv) at kende er grænseløs. Men undervejs var det ganske svært.

Du har ret i at vi ikke fødes som kristne, vores natur er - her efter syndefaldet - grundlæggende bortvendt fra Gud.

En del mennesker mener, at de har været kristne hele deres liv, men det er min overbevisning, at det altid skyldes at de er født og påvirket af et kristent miljø fra før de kan huske, eller at der er blevet bedt for dem.

Så jeg "valgte" ikke den kristne tro, men fik den skænket som gave. Jeg omvendte mig ikke, men blev omvendt. Det skete på ingen måde ved nogens gerninger eller mirakler (dem har jeg kendt i rigelige mængder i alle mulige ikke-kristne sammenhænge) men ved at lytte til Guds ord og læse - - Jeg ville, for ikke mange år siden have forsvoret at det kunne lade sig gøre, men det er altså, i en lang proces, sket.

Måtte det også ske for dig, at du ender med at blive gennemlyst og (måske "kicking-and-screaming lige som jeg !) bliver til en fuld DaylightAngel !

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#5384 - 24/10/2002 10:37 Re: At være eller blive kristen... [Re: kristina]
malli
Bruger

Hej Midnight-Angel

Supplerende kan jeg fortælle stort set den samme beretning. egne fastlåste . Jeg har været meget i den alternative verden Jeg havde også mine meninger om hvordan verden hang sammen. For mig var alting bare energier gode eller dårlige, og tingene kørte på chackraer, reinkarnation osv. Så mødte jeg nogle kristne mennesker og hørte om Jesus. På et tidspunkt åbenbarede han sig for mig, jeg SÅ ham. Jeg SÅ ham ridende på æselryg ind i Jerusalem. Folk omkring ham jublede og priste hans navn. Hele mit indre skreg :"Det er jo sandt". Jesus levede, Jesus LEVER!! Det var helt fantastisk

Hele mit forsvar var væltet omkuld og da jeg havde gjort denne erkendelse overgav jeg mig med det samme, jeg KUNNE ikke andet. I biblen står der "den, der med sin mund bekender at Jesus er Herre, og i sit hjerte tror at han opstod fra de døde, skal blive frelst."

Jeg bekendte Jesus som Herre i mit liv, og aldrig ALDRIG har jeg fortrudt. Den alternative verden var fortid, jeg har aldrig vendt mig om. Hvorfor skulle jeg det? Jesus kan jeg gå til hele tiden. Han giver mig fred, når jeg går til ham. han giver mig kærlighed, når andre svigter. Han vejleder mig kærligt, når jeg træder ved siden af. Når jeg er i krise, kan jeg lægge alle mine bekymringer over til ham, og han TAGER dem. Når jeg har været syg, har han flere gange helbredt mig. Nej, for mig findes der ikke andre end Jesus, ham klamrer jeg mig til i en verden af lave.

"Herren er min hyrde, mig skal intet fattes, han lader mig ligge på grønne vange.
Til hvilens vande leder han mig, han kvæger min sjæl, han fører mig ad rette veje for sit navns skyld. Skal jeg end vandre i dødsskyggens dal, jeg frygter ej ondt; thi du er med mig, din kæp og din stav er min trøst. I mine fjenders påsyn dækker du bord for mig, du salver mit hovede med olie, mit bæger flyder over. Kun godhed og miskundhed følger mig alle mine dage, og i HERRENS hus skal jeg bo gennem lange tider"(Salmernes Bog 23)

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#5385 - 24/10/2002 11:39 Re: At være eller blive kristen... [Re: MidnightAngel]
MidnightAngel
Bruger

Tak for svarene, forstår en del nu...
ikke det hele men har størrer forståelse nu for hvorfor der siges at BLIVE kristen

Måtte det også ske for dig, at du ender med at blive gennemlyst og (måske "kicking-and-screaming lige som jeg !) bliver til en fuld DaylightAngel !

kristina

Kan fortælle dig at dette ikke vil ske, ikke ind i kristendommen da, og det kan jeg sige dig med 200% sikkerhed...

Jeg har set mit lys, og mit lys er ikke kristen...
Jeg har det sidste halve år været sat på mange prøvelser (der ikke rigtig hører hjemme på dette debat forum) som har gjort mig meget stærk i min tro på Guden og Gudinen...

Jeg har da før forsøgt at sætte mig ind i kristendommen, forsøgt at blive en kristen, men der har altid manglet noget...
Kristendommen har mange fejl (undskyld udtrykket) for mange fejl til at den kan virke sand på mig...

En anden ting der har mangler er beviser, beviser for at jesus ikke bare er et eventyr, beviser for at Gud virkelig eksisterer...
Disse beviser har jeg aldrig fået (og ja ved godt jeg stadig er ung)...

Men jeg har derimod fået rigtig rigtig mange beviser på at Guden og Gudinden eksistere, rigtig mange beviser for at spøgelser, ånder, alfer, engle, totemfyr, magi og jeg kunne blive ved, eksisterer...
Jeg har snakket med ånder, jeg har set mit ene totemdyr, jeg har snakket og set egle, jeg har set alfer, jeg har set magien vokse og sidst men ikke mindst har jeg set og snakket med Gudinden...

Dette er håndgribelige beviser for mig, dette er beviser der får mig til at vide at dette jeg tror på er min sandhed, dette er hvad der er det rigtige for mig...
Men samtidig ved jeg også at for for eksempel størstedelen af jer herinde, er dette ikke en sandhed, dette er ikke jeres sandhed, for jeres sandhed er kristendommen...

Jeg respektere dybt at alle har deres sandhed og jeg håber at i herinde acceptere min sandhed (dette har jeg før naævnt)...
Og måden i kan bevise for mig at i acceptere at alle har vær sin sandhed og at i respekterer at jeg har fundet min, selvom den ikke er den samme som jeres, er at i vil lade vær med at forsøge og omvende mig...

Dette er ikke sagt for at være ond, dette er sagt for at få jer til at forstå at jeg har fundet min sandhed, og min sandhed er det som bliver omtalt som det alternative...
Jeg har så mange beviser for at det er sandheden at jeg ikke vil eller kan omvendes til andet...
Og jeg ønsker heller ikke at omvende jer, da i har jeres sandhed og i har fået beviser for jeres sandhed...

Tak for jeres åbenhed...

Til toppen 
#5386 - 24/10/2002 11:41 Re: At være eller blive kristen... [Re: kristina]
MidnightAngel
Bruger

Kristina, lige en tilføjelse...

Mit nick MidnightAngel, kan ikke ændres til DaylightAngel, men jeg ved godt hvad du mener

Grunden til det ikke kan ændres er at det beskriver mig, er at for mig virker min magi bedst omkring midnat, derfor mit nick og derfor kan det ikke ændres...

Dog en tak for en sød tanke
har forsøgt at svare i et indlæg lagt direkte på min hovedtråd herinde

Til toppen 
#5387 - 24/10/2002 12:03 Re: At være eller blive kristen... [Re: MidnightAngel]
malli
Bruger

Hej MidnightAngel

Jeg respektere dybt at alle har deres sandhed og jeg håber at i herinde acceptere min sandhed (dette har jeg før naævnt)...
Og måden i kan bevise for mig at i acceptere at alle har vær sin sandhed og at i respekterer at jeg har fundet min, selvom den ikke er den samme som jeres, er at i vil lade vær med at forsøge og omvende mig...

Husk det nu, ikke !!!!! og du skal heller ikke forsøge at omvende eller så tvivl - men respektere at andre mennesker har den kristne tro, såvel som du har din

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#5388 - 24/10/2002 12:11 Re: At være eller blive kristen... [Re: malli]
Eva
Bruger

Reg.: 02/10/2001
Hmmm - det er jo rigtigt, at MidnightAngel også skal huske at respektere os andre.
Men jeg synes da, det er gået udmærket til nu. Er det ikke?

Skal vi ikke vente med de løftede pegefingre, til det er nødvendigt?

Venlig hilsen Eva

Til toppen 
#5389 - 24/10/2002 12:20 Re: At være eller blive kristen... [Re: Eva]
malli
Bruger

Hej Eva

Åbenbart! ! !

MidnightAngel fortæller om sin tro, og forventer at vi RESPEKTERER HENDES TRO og ikke forsøger at omvende. Men denne ret giver hun ikke Charlotte.

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#5390 - 24/10/2002 12:29 Re: At være eller blive kristen... [Re: malli]
malli
Bruger

Sorry, jeg ville skrive Det er åbenbart nu. Var lidt for hurtig på tastaturet

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#5391 - 24/10/2002 12:54 Re: At være eller blive kristen... [Re: malli]
Eva
Bruger

Reg.: 02/10/2001
Jeg opponerer ikke imod, at du påpeger noget, du synes er forkert. Det forekommer mig bare, at du er meget hurtig til det.

Jeg vil foreslå dig at være konkret, når der er noget, du vil opponere imod. Et konkret fejltrin, som kræver indsigelse, er noget, man kan forholde sig til. Det er straks sværere med en almen henstilling som den, du kommer med.
Den kan nemt opleves som et udtryk for, at man generelt er forkert på den.

Jeg tror nu ikke, det var det, du ville sige, jeg fortæller bare, hvordan det kan opleves, og misforståelser af den slags er det bedst at undgå.

Generelt er det en fordel at være konkret, når der er noget, man ikke bryder sig om. Ikke bare her på debatten.

Bortset fra det, så synes jeg selv, at MidnightAngel er omgivet af folk, som fortæller hende (ham?), hvad der er den rette tro. Det må være vanskeligt at bevare en ikke-udfarende holdning under disse forhold. Alligevel synes jeg, hun har klaret det fint og generelt vist stor respekt. Det i sig selv indgyder respekt, vil jeg mene. Men det er en helt anden snak.

Venlig hilsen Eva

Til toppen 
#5392 - 24/10/2002 13:14 Re: At være eller blive kristen... [Re: Eva]
malli
Bruger

Hej Eva
Du har ret i at jeg ikke var nok konkret - men så får du heller ikke flere indrømmelser lige nu. Jeg kan godt se at MidtnightAngel er i skærsilden andetsteds.

Det jeg opponerede imod var denne udtalelse

"Med det du har skrevet her (mit citat) mener du så at alle andre som tror anderledes er forkert på den??? eller kan du acceptere og godtage (hvis du skal svare 200% ærligt) at fx jeg tror anderledes?? tror på noget andet end den kristne Gud??
Og så er der det med at du kalder Jesus din frelser, frelser fra hvad??? "

Efter at Charlotte havde skrevet at hun troede på Jesus som sin frelser.

MidnightAngel har selv fået plads til at skrive om guden og gudinden, totem og jeg skal komme efter dig, uden anfægtelser fra andre - så er det efter min mening ikke rimeligt, at udsætte Charlotte for dette bombardement. Og så uden medhold fra andre kristne - det var noget andet, hvis Charlotte havde skrevet på nogle okkulte sider, så bad hun selv om det. Charlotte skriver jo kun om sin tro ! ! ! Nej, Eva jeg mener ikke at jeg er for hurtigt ude.

Med venlig hilsen

malli

Til toppen 
#5393 - 24/10/2002 13:21 Re: At være eller blive kristen... [Re: Eva]
MidnightAngel
Bruger

Tak for de rosende og rare ord Eva

Til toppen 
#5394 - 24/10/2002 13:29 Re: At være eller blive kristen... [Re: malli]
MidnightAngel
Bruger

Hej malli...

Jeg skrev jo at det ville lyde provokerende, og det var ikke for at være respektløs at jeg skrev det på den måde jeg gjorde...
Jeg kunne/kan bare ikke lige finde på en anden måde at udtrykke det på...

Og grunden til det sidste spørgsmål, med jesus som frelser af hvad...
Det står jeg fast ved, det er ikke fordi jeg ikke respekterer i/hun ser ham som sin frelser, det er blot fordi jeg ikke forstår hvad hun er blevet frelst fra...???

Og når jeg har skrevet/skriver om de ting jeg tror på, har jeg da også sagt, hvilket også er underforstået, at har nogen kommentarer dertil er de meget velkommen til at kommentere det...
Jeg ved at det kun er ganske få herinde som deler min tro på væsner som totemdyr, og hvis nogen har spørgsmål til dem eller andre former for kommentarer dertil, så er de mere end velkommen til at stille dem...

Jeg syntes selv at jeg udviser respekt for jer, ok ved godt at mine spørgsmål og udtalelser muligvis virker provokerende...
Sådan går det jo når man ikke deler den samme tro...

Og jeg er her ikke for at omvende folk, jeg er her for at lære om kristendommen, og for at lære dem der kunne have lyst til det, om det jeg tror på...
Men ikke for at omvende...

Men man kan jo ikke udgyde hverken respekt eller det modsatte for ting man ikke kender til...
Man kan ikke komme med udtalelser om noget (mig om kristendommen, en del af jer om det at være heks) uden at vide hvad man snakker om...

Øh tror jeg stopper nu inden det bliver kludder...

Charlotte det var ikke for at være ond ved dig, hvilket jeg også skrev, men kun fordi jeg ikke forstår...
Tilgiv mig min uvidenhed...

Til toppen 
#5395 - 24/10/2002 13:48 Re: At være eller blive kristen... [Re: MidnightAngel]
malli
Bruger

Hej MidnightAngel
Det er fair nok at du vil vide hvad Charlotte mener med frelse. Jeg håber at du har forstået mit vink med en vognstang.

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#5396 - 24/10/2002 13:53 Re: At være eller blive kristen... [Re: malli]
MidnightAngel
Bruger

Det håber jeg på malli... er ikke sikker men tror det

Til toppen 
#5397 - 24/10/2002 15:38 Re: At være eller blive kristen... [Re: MidnightAngel]
randrup
Bruger

Reg.: 24/10/2002
Sted: Fredericia
Kære Midnight Angel

Jeg blev så begejstret for dit indlæg, at jeg nu har skyndt mig at melde mig som bruger, for at jeg kan få mulighed for at skrive til dig.

Først må jeg hellere sige, at jeg langt fra er så god til at formulere mig som dig, så jeg ber dig læse dette indlæg i vished om at jeg accepterer dig og respekterer at du kender en del af verden, der er ukendt for mig.

Det især fangede min opmærksomhed var at du skrev:

Men samtidig ved jeg også at for eksempel størstedelen af jer herinde, er dette ikke en sandhed, dette er ikke jeres sandhed, for jeres sandhed er kristendommen...

Selvom jeg kalder mig kristen, er spøgelser, ånder, alfer, engle, totemfyr, magi osv. også en del af min sandhed, en del af den verden jeg lever i. Jeg har aldrig været i Australien, men jeg tror på at Australien findes da jeg har hørt fra mange pålidelige kilder at det skulle være ganske vist. På samme måde har jeg det med den del af verden du beskriver i dit indlæg. Du er langt fra den eneste der har oplevet den konkret og personligt, hvilket for mig er bevis nok på at den eksisterer.

Jeg ville blive glad, om du kunne forklare mig hvorfor det er nødvendigt at dele op i "min sandhed" og "din sandhed", ville det ikke være enklere at se vores forskellige erfaringer som forskellige dele af sandheden om den verden vi lever i?

Indtil du får mig overbevist om det modsatte vil jeg i hvert fald blive ved med at se "din sandhed" som en del sandheden om "min" verden. Men vi forstår måske ikke det samme med ordet "sandhed"???

Og så til spørgsmålet om at være eller blive. For mig er det korrekt at snakke om at blive kristen, for det handler også om hvem vi tjener. Når jeg fortæller om hvornår jeg blev kristen, så handler det om hvornår jeg begyndte at tjene Jesus som min Herre. Før den tid havde jeg nærmest tjent rationaliteten som herre om mester i mit liv, men efter den tid er Jesus min Herre. Hvad der findes i verden af ånder og magter er ikke afhængigt mig, men kristen er jeg, fordi jeg tjener Jesus, eller måske nærmere fordi jeg ønsker at tjene Jesus, sandheden er jo at jeg fejler igen og igen, men det er en anden historie!

Med håb om svar og om at du må opleve Guds Fred
randrup

Til toppen 
#5398 - 24/10/2002 16:46 Re: At være eller blive kristen... [Re: MidnightAngel]
Charlotte
Bruger

Hey MidnightAngel!

Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal forklare ordet omvendt! Det er vel når man går fra ikke rigtigt at vide hvad man tror på, og så til at være helt klar over det...

Du spørger hvordan og af hvad jeg blev omvendt...
Jeg var til et møde engang... Jeg sad og halvsov... Men så pludselig, var der en der sagde noget som ramte mig så dybt at jeg bare vidste at det her var mig!!

Jeg synes ikke du er provokerende!! Det er godt at du spørger!!
Det er mig der har formuleret mig forkert!
Det jeg mente var at hvad mig selv angår, så er der kun en rigtig tro! Altså at det er den eneste tro for mig...
Derfor kan jeg godt acceptere at andre tror noget andet! Hvis det er det rigtige for dem!

Når jeg skriver at Jesus er min frelser, så er det fordi at jeg altid har lært, og tror fuldt på, at Jesus døde på et kors for min skyld, og at jeg skal arve evigt liv i himmelen hos min "far" (Gud) netop fordi at Jesus, Guds søn, døde for mig...
Jesus stod op af graven 3 dage efter at han var død, og os kristne siger at han overvandt døden, og gav os evigt liv, for nu er døden "død"....!

Det er faktisk det min tro går ud på!!

Forresten... De ord der står i bunden... Det er de ord der betyder mest for mig! Det er noget min Gud har sagt engang, men det gælder for alle mennesker!!

Håber du fik noget ud af mit svar, og at jeg har formuleret mig rigtigt. Hvis ikke så sig endelig til, og stil alle de spørgsmål du vil! Jeg kan lide at svare på dem!!!

K.H. Charlotte!

Til toppen 
#5399 - 24/10/2002 19:56 Re: At være eller blive kristen... [Re: malli]
Charlotte
Bruger

Hej Malli!

Jeg ved egentlig ikke hvad jeg skal skrive... Men jeg prøver alligevel!
Tak for din støtte, selvom jeg ikke tror at vi har opfattet MidnightAngel's indlæg helt ens....
Jeg er ikke altid så god til at formulere mig, og jeg kan godt se at det jeg fik skrevet, måske kunne opfattes "forkert" af en "ikke-kristen"...
Dessuden mener jeg at det er godt at hun/han spørger, når (hun) er i tvivl.... Det er jo det der var meningen med at (hun) gik på Jesusnet! Altså at hun ville spørge og lære om den kristne tro!
Men jeg kan også se at som kristen kan man godt opfatte (hendes) spørgsmål som provokerende.... Det gjorde jeg bare ikke....

Undskyld hvis det blev for rodet!!

Charlotte

Til toppen 
#5400 - 24/10/2002 21:49 Re: At være eller blive kristen... [Re: MidnightAngel]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ved I hvad jeg synes egentlig godt jeg kan forstå spørgsmålet "frelse fra hvad?",
og oplever det heller ikke selv spor provokerende.

Det er da ikke noget vi er født med at vide, og jeg kunne såmænd selv have fundet på at stille det samme spørgsmål for ikke så mange år siden.

Hvis ikke muligheden for fortabelse (= det evige liv i al sin gru uden for Guds rige) er noget vi regner med som en mulig realitet, så mener vi jo ikke at have brug for nogen frelse ?

Tror hekse på reinkarnation, MidnightAngel ?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#5401 - 24/10/2002 22:31 Ægteskab imellem en kristen og en wiccan [Re: MidnightAngel]
Sandheds-søger
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
Her er et interessant link, som jeg bringer i relation til spørgsmålet om gensidig respekt, som er oppe at vende i debatten:

Christian / Wiccan Marriages:
Do They WORK???
By Norm Vogel
http://www.nvogel.com/corner/marriage.html

Bemærk forfatterens brug af ordet "Xian". Der gik et stykke tid før det gik op for mig, at det er en forkortelse for "Christian".

Med venlig hilsen,
Lars Peter

Til toppen 
#5402 - 25/10/2002 09:13 Re: At være eller blive kristen... [Re: kristina]
MidnightAngel
Bruger

Tror hekse på reinkarnation, MidnightAngel ?

kristina

Jeg kan kun svare på egne vegne, men jo jeg tror på reinkranation (og ved en del af mine venner, størstedelen hekse, også gør).
Grunden til dette er at det for mig er det mest sandsynlige og mest rigtige...
Der puffer nu nogle spørgsmål op om livet efter døden, men tror jeg vil oprette et nyt indlæg til dette

Men altså jeg tror på reinkranation ja, og til dem der ikke ved det, betyder det genfødsel, altså at når vi dør bliver vores født på ny i en ny krop...

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær