tau
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej café,
jeg ved ikke, om det her falder udenfor JesusNets formål..men jeg prøver:
Hvad skal vi gøre ved, at den Romersk katolske Kirke ikke øjeblikkeligt fyrer pædofile præster, som har forgrebet sig på og misbrugt ministranter (messedrenge) ?
Jeg har selv tænkt mig, at jeg vil skrive til pave Benedict XVI og spørge ham om det. Jeg vil også skrive til den danske Romersk katolske Kirkes overhovede, biskop Czeslaw Kozon, og spørge ham om det samme.
Problemet er, at man skelner mellem cølibat (at leve i ugift stand, som præsterne SKAL) og kyskhed (afståen fra sex.) Man skelner således, at hvis en katolsk præst gifter sig med en kvinde, så fyres han øjeblikkeligt. !!! Hvis han derimod forgriber sig på ministranterne, så fyres han IKKE. Han får en advarsel, som ikke fører til fyring, og så flyttes han gerne til et andet sogn - evt. i et andet land. Eller en anden stat, hvis det er i USA. Så altså, at gifte sig er en ting, der ikke kan "tilgives", men forgriber præsten sig på børn, kan det godt tilgives, idet det regnes for naturligt, at præsten kan falde i den slags synd. Det hører med til vor menneskelige skrøbelighed, at vi gør den slags ting, mener man antageligt.
Jeg har længe gået og tænkt over, hvad jeg mon kan gøre, som almindelig lægmandskatolik, og nu vil jeg handle. Senest hører vi om, at pædofilisagerne er kommet til Irland, Dublin, og nu synes jeg, at det er på høje tid at gøre noget. Nogen der har andre forslag? Jeg ved godt, at der ikke er ret mange katolikker herinde, men en kristen Kirkes skandaler rammer jo os alle et eller andet sted. Og så ville jeg gerne høre fra kristne brødre og søstre, hvad de evt. kan foreslå.
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
#53738 - 10/11/200523:15Re: Pædofile præster i RKK.
[Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej tau -
Jeg er fuld af beundring - det er bare SÅ flot at du har mod til at skrive som du gør om dette pinagtige emne. Selvfølgelig har du ret ... jeg vil bede for, at dit initiativ må flytte noget ..
Forslag har jeg ikke, ændringer skal jo komme fra katolsk hold og ikke fra andre trossamfund.
Men jeg mener, at når problemet er større i RKK end i andre samfund, skyldes det især kravet om cølibat. Der er sikkert mange, der viger tilbage for præstegerningen på grund af cølibatkravet, og en del af dem, der ikke viger tilbage, er måske netop nogle, der slet ikke er seksuelt tiltrukket af af samliv med en kvinde, men ... ?
Kunne nogen mon tænkes at ville for at arbejde for, at RKK ændrede praksis og tillod præster at gifte sig? Der er i hvert fald ikke bibelsk belæg for cølibatkravet, men jeg ved jo godt, at jeres kirkelige tradition ikke er sådan lige at gøre op med ...
#53739 - 11/11/200500:47Re: Pædofile præster i RKK.
[Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej kristina
ja du har ret, ændringerne skal komme indefra. Det er da også en grund til, at jeg ikke melder mig ud af RKK. Jeg er her - udover min kærlighed til Kirken og paven osv. - fordi jeg tror og har fået åbenbaret, at det er her, jeg skal være. Skal nok skåne dig for snak om Kirkens sandhed. Men jeg tænkte bare, at andre måske havde idéer til, hvad jeg/vi kan gøre indenfor Kirken.
Tak for bøn. Det er altid godt.!
Jeg tror ikke, at cølibatskravet har noget at gøre med de mange pædofilisager. Du glemmer måske, at RKK er den største kristne Kirke i verden med godt 1 milliard medlemmer, det har også noget at sige. Jo flere mennesker, des flere brodne kar. Hvis man kan sige sådan om andre mennesker..(de pædofile præster). Hvis det skulle passe, at cølibatskravet var skyld i de pædofile præster, så ville der jo ikke være så mange familiefædre , som misbruger deres børn. Og dem er der jo ret mange af, ved vi. Det er alment kendt. Desuden, jeg tror ikke, at der førhen har været så mange pædofile præster, det er noget nyt, og det er sikkert et angreb fra satan. Jeg tror, at han gerne vil ødelægge Kristi Kirke, og kan han det, så går han ikke af vejen for at det må ødelægge livet for uskyldige ministranter. Han er totalt ligeglad med liv, han har ikke andet mål end at nedbryde, ødelægge og bringe mennesker ud af frelsende fællesskab med Gud.
Og jo, cølibatskravet er faktisk bibelsk. Vi har et forbillede i Herren Jesus selv. Han giftede sig aldrig. Og Paulus er et andet yndet forbillede. Den hellige Paulus er en stor helgen i RKK, blandt andet fordi han levede et autentisk kristenliv - i cølibat. Og så var han en stor Apostel. MEN selvfølgelig kan et autentisk kristenliv også leves i ægteskabet, ægteskabet er endda ligefrem et Sakramente hos os. Det er et af syv Sakramenter, alle indstiftede af Herren Jesus selv.
Jeg ved ikke, hvad løsningen på knuden er, men vidste jeg det, var jeg jo nok også pave... Og dog for - og det er lidt uhyggeligt - paven ved jo ikke engang sine levende råd, men jeg synes ikke, han gør det, han har magt til. Manden har magt til at fyre præster, men han gør det ikke. Han mener åbenbart, at det er menneskeligt at falde i synd, også når det ender i pædofili. Det er selvfølgelig menneskeligt, men det kan ikke forsvares, og det skal heller ikke gå upåagtet hen, som det jo næsten gør i dag. Suk suk, det er ikke let.
Hvis der er andre, der har en kommentar, så skriv endelig. Mine ører står på stilke.!
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
Jeg kan godt forstå din sorg og frustration, for det er artige sager, som er kommet frem.
Jeg har læst at der findes fornuftige katolske patere, som anbefaler, at RKK gør følgende: 1. Ophæver kravet om cølibat og lader præsterne gifte sig. 2. At der kommer flere kvinder ind i præstekredsen og for ikke at lægge op til konfrontation, så lad dem begynde med diakonal tjeneste, hvor de kommer i direkte kontakt med kirkens medlemmer både børn, unge og ældre. 3. Lad piger og drenge være sammen om at være messedrenge og messepiger under ledelse af den kvindelige præst.
4. Og endelig bør RKK være langt mere konsekvent i, at fjerne de præster/biskopper/korledere m.m., som forgriber sig og at lade de som angrer og ønsker omvendelse få een eller 2 mentorer, som kan følge dem i selve renselses/og fornyelsesprocessen. De der ikke vil det bør bortvises fra kirken.
#53741 - 11/11/200522:44Re: Pædofile præster i RKK.
[Re: carl]
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Carl
tak for idéerne. Jeg er dog ret sikker på, at de tre første forslag ikke bliver til noget. Kirken har en lang og hellig Tradition for cølibat og at kun mænd kan præstevies. Kirkens Tradition er lige så vigtig for katolikker som Bibelen, så derfor er det ikke noget, man bare tilsidesætter. Men det er ikke det, vi skal debattere, det har været gjort til hudløshed før.
Men delvist til forslag nummer tre kan jeg sige, at der i hvert fald i DK faktisk bliver brugt både drenge og piger til ministrant-tjenesten. Det er altså ikke forbeholdt drenge mere, jeg mener, at det var afdøde pave Johannes Paul II, som ved Vat. II fik indført, at også piger kan bestride denne tjeneste som altertjenere. Det er jo en fin idé, som jeg bakker op om.
Jeg ved, mht. til at smide pædofile ud af Kirken, at man ikke gør det idag, heller ikke med mordere og voldtægtsforbrydere. Men man ekskommunikerer dem, således at de er afskåret fra alle Sakramenter, deriblandt det meget vigtige Altrets Sakramente (Nadveren med Kristi sande nærvær) undtagen Bodens Sakramente, Skriftemålet, hvor de kan få syndsforladelse, hvis de angrer. Det er så op til præsten, de skrifter hos, at tilsige dem absolutionen. (Syndsforladelsen).
Har du læst det, jeg skriver om, at mange familiefædre er pædofile? Hvad mener du om det i forhold til påstanden om, at cølibatet er skyld i pædofilisagerne?
mvh Tau.
Ændret af tau (11/11/200522:59)
Nikolaj
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Tau , du skrev:
citat: Og jo, cølibatskravet er faktisk bibelsk. Vi har et forbillede i Herren Jesus selv. Han giftede sig aldrig. Og Paulus er et andet yndet forbillede. Den hellige Paulus er en stor helgen i RKK, blandt andet fordi han levede et autentisk kristenliv - i cølibat. Og så var han en stor Apostel.
Hvad med Peter, var han ikke en stor apostel? Han var da i hvert fald gift, men samtidig den første biskop i Rom, så vidt, jeg har forstået. Hvorfor kræve cølibat, når ikke engang Peter, som I jo ellers tillægger så stor betydning, levede i cølibat? Jeg ved selvfølgelig godt, at i dette finder I primært jeres begrundelse i traditionen, men – cølibatskravet er trods alt langt fra så gammelt som kirken. Og desuden står RKK vist ganske alene med dette krav. I øvrigt har jeres kirke vist temmelig svært ved at tiltrække nye seminarister. Mon ikke, cølibatskravet er en del af problemet her? Hvad er det nu egentlig, fordelen ved det tvungne cølibat er? Jeg har ærligt talt svært ved at få øje på nogen.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Nikolaj
nu bliver det alligevel en debat om cølibatet, lidt off topic, men det er helt ok, at du gerne vil have svar på nogle spørgsmål. Jeg har selv haft de samme spørgsmål, inden jeg blev katolik, så jeg har fuld forståelse for dem.! Jeg vil godt slå fast, at jeg ikke er imod at debattere noget område af min Kirkes lære og praksis, men somme tider sker det, at det samme emne bliver fortærsket. (?). Men lad os lige tage den igen:
citat: Hvad med Peter, var han ikke en stor apostel? Han var da i hvert fald gift, men samtidig den første biskop i Rom, så vidt, jeg har forstået. Hvorfor kræve cølibat, når ikke engang Peter, som I jo ellers tillægger så stor betydning, levede i cølibat?
Jo, Peter var en stor Apostel, og han var Roms første biskop = den første pave. Set med vores øjne, jeg er klar over, at I ikke regner ham for at være katolik og dermed også pave. Men altså, ja han levede før man begyndte på det her med cølibatet sådan for alvor. Mener først man slog fast på et kirkemøde i år 335 ca. , at præster skal leve i cølibat. Derfor. Men siden har det været sådan, og derfor ændrer man ikke bare på det. Ved ikke om jeg her har ramt rigtigt med mit svar, ellers må du sige til. Jeg har forsøgt i hvert fald.
citat: cølibatskravet er trods alt langt fra så gammelt som kirken. Og desuden står RKK vist ganske alene med dette krav.
Ikke langt fra, som sagt mener jeg, det var i år 335, man lagde sig fast på cølibatskravet til præster og alle andre gejstlige. I Østkirken kan diakoner dog gifte sig. Men ved ikke hvornår de indførte dette, men engang efter Kirkens splittelse i år 1100. Men ja, vi står alene med dette krav, men det betyder jo ikke, at det så er forkert. Der er mange ting, som RKK står alene om/med, men det har ikke noget at gøre med, at det så er forkert. Det er i hvert fald ikke i mine øjne et argument for, at det skulle være forkert, blot fordi ingen andre kirker gør det samme.
citat: I øvrigt har jeres kirke vist temmelig svært ved at tiltrække nye seminarister. Mon ikke, cølibatskravet er en del af problemet her?
Mener du elever til præsteseminarerne? Ja der er mange steder mangel på elever, men der er også lande, fx. Rumænien, hvor der er masser af elever. Vi har fx. mange rumænske og polske præster her i DK. De bliver, hvis de er ordensbrødre, sendt hertil af deres provincial (områdeleder), som så sender dem til et kloster her i DK. Der lærer de dansk og indgår senere i alle de andre pastorale opgaver i sognet. Jeg kan ikke udelukke, at nogle ville føle sig kaldet til at være præst, hvis de måtte gifte sig. Det er bestemt en mulighed. Men jeg tror lige så meget, at Gud bare ikke kan finde mennesker nok, som er af det rette stof til at være præst livet ud. Det er trods alt et meget ansvarsfuldt hverv. Gud kalder ikke på nogen, som Han ved ikke kan klare opgaven. Gud kalder få til den slags, det er nok snarere det, der er problemet. "Æv, Gud...".
citat: Hvad er det nu egentlig, fordelen ved det tvungne cølibat er? Jeg har ærligt talt svært ved at få øje på nogen.
Du ser det fra en "forkert" vinkel. Cølibatet er ikke et offer og en sur pligt, det er et helligt og vigtigt kald. Det er Guds måde at give menigheden og Kirken et menneske, som kun skal tjene dem. Han har ikke en kone og børn, som kræver hans tid og hans kræfter og opmærksomhed. Ægteskabet er et andet kald, og det er uforeneligt med præstekaldet. Man kan ikke gøre begge dele, så der er "nok" til begge. Den ene part vil lide under den andens krav på præsten. Jeg ser det tydeligt ved en god ven, som er folkekirkepræst. Han har træffetid hver torsdag 10-11, og ellers efter aftale. Vores præster har træffetid fra 9-22 tir-søn. Sådan er det de fleste steder her i DK, og lur mig om ikke det er det samme i udlandet. Det tror jeg, det er. I udlandet har præsterne endda ofte en husholderske til at lave mad, gøre rent, vaske tøj og købe ind, så præsten helt kan hellige sig menigheden og Kirken, og dermed altså tjene Gud fuldt ud. Det er et privilegie at leve i cølibat, fordi man er så meget mere fri til at tjene Gud. Nogle (katolikker forstås) ser det ikke som sådan, og de er derfor ikke egnede til at være præster i RKK. Cølibatet er en gave, som en af mine andre venner, som er katolsk præst, udtalte for noget tid siden.
Forstår du mon en smule af det, jeg prøver at forklare? Eller er det ren volapyk? Så skal jeg gerne prøve igen, men jeg har forklaret det, så godt jeg kunne lige nu. Måske kan jeg gøre det bedre en anden dag.
Mvh Tau.