0 registrerede () og
12
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#53729 - 10/11/2005 19:22
Den frie vilje >< Guds plan
|
Bruger
Reg.: 07/11/2005
|
Et emne, som jeg vist aldrig rigtig har forstået, er det med den frie vilje.. Måske kan I hjælpe mig? Har Gud en plan med alt der sker for mig, og påvirker han mig til at træffe de valg, jeg gør? Eller har jeg virkelig magt til at vælge selv og forme verden omkring mig? Det virker måske dumt at spørge om, men jeg synes de to vinkler er svære at forene.. Hvordan kan jeg have min frie vilje og stadig være underlagt Guds plan? Og har jeg i så fald virkelig magt til at påvirke hans plan gennem f.eks. bøn?
|
|
Til toppen
|
|
|
#53730 - 10/11/2005 22:53
Re: Den frie vilje >< Guds plan
[Re: SusLM]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej SusLM - og velkommen i Café Thomas!
Det er bestemt ikke noget dumt spørgsmål, du stiller - jeg tror det er noget næsten alle har spekuleret på, uden at finde et helt tilfredsstillende svar.
Selv tror jeg, at vores vilje er ret begrænset - af både ydre årsager, og årsager inden i os - men at vi ikke desto mindre skal leve vores liv, som om vores vilje var helt fri.
Som kristen er jeg i hvert fald ikke determinist og tror ikke, at Gud har planlagt mit liv, som lå det på en filmrulle, der er i gang med at blive afspillet!
Jeg tror, at vi under alle omstændigheder skal stå til ansvar for, hvordan vi lever vores liv.
Her i vores svararkiv fandt jeg et svar på spørgsmålet Har vi en fri vilje?
Hvad synes du om det? Kommentarer og indvendinger er meget velkomne!
kristina
Ændret af kristina (10/11/2005 23:41)
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#53731 - 11/11/2005 11:29
|
Bruger
Reg.: 26/09/2002
|
Det kommer an på, hvad din tolkning af Gud indebærer. Hvis han er alvidende og kender fremtiden, så har du nødvendigvis ingen fri vilje. Hvis du har en fri vilje er han ikke alvidende. Så det må du næsten afgøre med dig selv, hvad du finder mest logisk.
Mvh Zaphod
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#53732 - 11/11/2005 17:00
[Re: Zaphod]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Zaphod, du skriver: citat: Hvis du har en fri vilje er han [Gud] ikke alvidende Jeg synes ikke den holder. Kun hvis Gud har brugt sin almagt til at bestemme hvad du skal vælge.
Jeg mener godt, at Gud i sin visdom kan kende vores fremtid uden at have planlagt den, at der altså er en principiel forskel mellem forudbestemmelse og forudviden.
At Gud kan se ind i vores fremtid, betyder ikke, at han nødvendigvis selv har planlagt den ..
Synes du det lyder helt forkert?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53733 - 11/11/2005 17:56
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
|
Hej Kristina, du skriver:
citat: At Gud kan se ind i vores fremtid, betyder ikke, at han nødvendigvis selv har planlagt den ..
Jeg ved, at det er en efterhånden gammel og frugtesløs diskussion, men...
Fra menneskeligt perspektiv (uden Gud) er viljen logisk fri, og fra Guds perspektiv er vi logisk bundet til tiden, som Gud kender i dens fulde udstrækning - og vi har derfor ingen fri vilje til at handle "skjult" for Gud hvilket opfyldelsen af "frihed" kræver at vi kan. Tror man på Gud som tidens skaber og kender, tror man også på Guds kendskab til ens helt personlige skæbne, som han i øvrigt må have kendt altid (og jeg mener altid; i al evighed).
Blotlægges din skæbne for dig, er det muligt du kan lave den om (caveat determinisme!), men visheden om at få sin skæbne blotlagt ved hver eneste valg underminerer dette valgs frihed. Også subjektivt - altså fra individuelt menneskeligt perspektiv, hvor valget kan føles frit men reelt ikke har den ringeste mulighed for at være det - hvis man altså respekterer begreberne "være", "frihed" og "vilje". Kunstig frihed ligner frihed lige så meget som kunstige blomster ligner blomster... de ser ens ud, men kun den ægte vare har den rigtige funktion.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#53734 - 11/11/2005 20:12
[Re: Claus Due]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Claus - citat: Kunstig frihed ligner frihed lige så meget som kunstige blomster ligner blomster... de ser ens ud, men kun den ægte vare har den rigtige funktion. Jeg kan godt følge dig her, men tror fortsat at blomsterne er ægte nok og har både farve og duft og grokraft.
Jeg kan egentlig også kun "forstå" det, jeg selv mener, med den alleryderste kant af mit hovede. Det er det tidsmæssige spiller ind: før - nu - efter - - at vi skabninger, i modsætning til vores skaber er fanget i tidsdimensionen --- tankedril.
Jeg må opgive at forfølge sagen yderligere. Beklager.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53735 - 04/05/2006 13:18
|
Anonym
Anonym
|
Se Forum> BIBLEN om fri vilje
|
|
Til toppen
|
|
|
#53736 - 27/05/2006 00:09
|
Bruger
Reg.: 01/06/2005
|
Forhåbentlig vælger du at stræbe mod din egen vilje, frem for at overlade din skæbne i en andens hænder! Du gennemgår prøvelser fra såvel Gud, som fra mennesket, så pas på hvad du tro du vælger eller årsagen til dit valg!
Ja, du burde ha magten til at ”forme” verden omkring dig, men tro mere det er verden som former en virkelighed omkring dig, alt efter hvilken valg du tager, måske er det derfor at ikke alle vælger fornuftigt!
Det er ved hvilken valg du tager, at Gud vælger at åbenbare sig for hvem der vælger rigtigt! Hvordan kan det være at du tror på bøn, når det er Guds bøn til mennesket, som burde høres først!
I sinds ro, Arcadia
|
|
Til toppen
|
|
|
|