0 registrerede () og
12
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#53681 - 10/11/2005 10:39
Re: Bøssehad
[Re: Ole M]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Ole M Din fantasi løber af med dig! Prøv at tænke forfra: Hvis du nu var kristen (det ved jeg ikke om du er) og hvis du var overbevist om, at Gud havde skabt mand og kvinde for hinanden, og ikke mand-mand, og kvinde-kvinde, og hvis du mente, at praktiseret homosex, ligesom ægteskabsbrud, var imod Guds vilje, ville du så ikke, i kærlig omsorg for dem, som ikke var klar over det, gøre hvad du kunne for at gøre opmærksom på det? Jeg ikke læse Guds ord (skabelsesberetningen og det ny testamente) anderledes, end at enhver form for sex uden for ægteskabet er en synd. Ikke en større synd end alle mulige andre. Vi synder alle mod Gud hver eneste dag i det vi tænker, siger og gør, og hvis nogle heteroseksuelle tror at de pr. definition er bedre mennesker end homoseksuelle, er en sådan hovmodig opfattelse i sig selv en meget alvorlig sag. Men vi må ikke forlige os med synden - vi skal kæmpe imod den og bede om tilgivelse, når vi falder i ... ("forlad os vor skyld, som også vi forlader vores skyldnere .. ") Der er forskel på at falde i synd, og at forlige sig med den og beslutte at leve i den imod Guds vilje. "Hvo vover at forbande, når Du velsigne vil?" står der i den gamle salme. På samme måde må vi sige: "Hvo vover at velsigne det, som står Guds vilje imod?" Vi må ikke dømme, og da slet ikke fordømme eller forbande (Jesus siger: Døm ikke!.. ) men vi må, og har også pligt til, at bedømmme, og i næstekærlighed forsøge at hjælpe hinanden derved. Kærlighed er andet og mere end sex, og det er en alvorlig misforståelse at tro, at der ligger nogen personlig afstandtagen fra bøsser, endside noget bøssehad som du kalder det, i den kristne etik. kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#53682 - 10/11/2005 11:16
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
citat: at tro, at der ligger nogen personlig afstandtagen fra bøsser, endside noget bøssehad som du kalder det, i den kristne etik.
Kære Kristina den kristne etik og moral er idealbilleder, ligesom f.eks. menneskerettighederne. Noget som kan anspore os, en rettesnor, til at anstrenge os mere som mennesker og hæve os over en primitiv hakkeorden, med tryk på kan...
For se på verden og sig mig at menneskets hidtidige fortolkning og forvaltning af den såkaldte kristne etik har båret al den herlige frugt, som det påståes at et retfærdigt liv skal bærer.
Jeg synes at det er naivt, ja grænsende til dumt og ignorant, at sige at der ikke ligger noget bøssehad eller afstandstagen til bøsser i den kristne etik. Bibelen omtaler bøsser og lesbiske som unaturlige og ja endda at de er en vederstyggelighed.
Det kan være at du synes at din form for kristendom tager imod homoseksuelle med åbne og forstående arme, men faktum er at der er masser af kristne, som med den samme bibel under armen er parat til at brænde homoseksuelle for det de gør. At henvise til en særlig kristen etik, som der tilsyneladende er ganske stor tvivl om, er som at konstatere at enten så skinner solen eller også gør den ikke.
Hvordan kan du med nogen sikkerhed sige at de mennesker der gerne så homoseksuelle deporteret til Novo Sibirsk ikke har fuldstædnig ret i deres tolkning af den kristne etik?
Kan du med det bibelen siger om homoseksuelle, fortænke nogle bibeltro mennesker i at de har den kontante og ufølsomme mening om homoseksuelle som de har?
Den kristne etik er en lige så foranderlig størrelse som alle andres og den ligger sig i dit tilfælde bekvemt på et leje hvor den ikke er den store anstødssten for særligt mange... Interessant
|
|
Til toppen
|
|
|
#53683 - 10/11/2005 17:28
[Re: ]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Martin, du skriver: citat: Jeg synes at det er naivt, ja grænsende til dumt og ignorant, at sige at der ikke ligger noget bøssehad eller afstandstagen til bøsser i den kristne etik. Kristen etik, altså kristen! etik, har sit grundlag i den kristne lære citat: .. der er masser af kristne, som med den samme bibel under armen er parat til at brænde homoseksuelle for det de gør. Jamen dog - hvis du har mistanke om noget sådant, bør du omgående informere politiet ... citat: Hvordan kan du med nogen sikkerhed sige at de mennesker der gerne så homoseksuelle deporteret til Novo Sibirsk ikke har fuldstædnig ret i deres tolkning af den kristne etik? Det kan jeg sige med stor sikkerhed, fordi det er i strid med Kristi lære. citat: Kan du med det bibelen siger om homoseksuelle, fortænke nogle bibeltro mennesker i at de har den kontante og ufølsomme mening om homoseksuelle som de har? Ja! De har i hvert fald ikke bibelsk belæg for en sådan mening. Jesu Kristi bud er koncentreret i det dobbelte kærlighedsbud. citat: Den kristne etik er en lige så foranderlig størrelse som alle andres og den ligger sig i dit tilfælde bekvemt på et leje hvor den ikke er den store anstødssten for særligt mange... Den er da faktisk til forargelse for mange - et eksempel er netop denne tråd - og det er netop ikke en foranderlig størrelse, som du kan begrænse til "mit tilfælde"!
Kristen etik er ikke individuel, men forankret i Kristi lære, som jo netop ikke forandrer sig ..
Jeg vil her anbefale C.G. Wisløff's "Det kristne liv", som forklarer hvad kristen morallære går ud på, og hvordan den adskiller sig fra andre former for moral: normer: Nyttemoral, positivisme, herremoral, sindelagsetik, eksistentialisme og kasuistik.
Endvidere Aksel Valen-Sendstads "Kristen Etik".
Og så vil jeg da lige nævne til påstanden om, at "kirkens højrefløj fordømmer ... " - (nej, det var ikke dig, men Ole M., der skrev det) at jeg aldrig har mødt så megen imødekommenhed og næstekærlighed nogen steder som netop i kirkens højrefløj.
Jeg tilstår gerne, at det var en overraskelse for mig - for "alle ved jo at det er fordømmende mennesker, der befinder sig i de kredse .."
Den fordom levede jeg med i mange år, men har, efter at have stiftet bekendtskab med dem, måttet opgive at finde en eneste af disse "fordømmende folk".
(Og nu kan jeg jo så gå i gang med at finde ud af, hvilke andre fordomme jeg endnu har tilbage .. )
kristina
Ændret af kristina (11/11/2005 20:22)
|
|
Til toppen
|
|
|
#53684 - 10/11/2005 20:39
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
|
Det undrer mig at man i et så kort hæfte bruger så lang tid på at sige noget så vrøvlet som dette: citat: Når to heteroseksuelle forelsker sig i hinanden, er det modsætninger, der mødes. Manden forelsker sig i kvinden, netop fordi hun er kvinde og dermed har en anden krop, et andet udseende og en anden psyke end han. En homoseksuel mand derimod forelsker sig i en anden mand, fordi han oplever, at manden har et udseende, en personlighed og en udstråling, som kommer nærmere hans mandlige ideal. Han forelsker sig i det, han føler, han mangler hos sig selv. I det homoseksuelle parforhold mangler spillet mellem de to køn.
ØØØHH Hvad?
"Som kommer nærmere hans mandlige ideal"? Nærmere end hvad? Så halvlækre bøsser bliver tiltrukket af lækre bøsser? Hvad gør overlækre bøsser så?
Det han mangler hos sig selv? Mener indre mission virkelig at det skulle være unikt for bøsser? Nogle bliver tiltrukket af det hos deres partner som de ikke selv besidde, andre af de ting de har tilfælles, og de fleste af en blanding af de to ting. Og det uanset om man er tiltrukket af kvinder eller mænd.
Hvorfor har indre mission det behov for at prøve at gøre homoseksuel kærlighed mindre end heteroseksuel?
Hvorfor tror de at mænd der forelsker sig i mænd forelsker sig af andre årsager, eller i andre ting end kvinder der forelsker sig i mænd?
/Søren
(Link til den famøse pjece her: http://www.kfs.dk/res/118.pdf)
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#53685 - 11/11/2005 10:21
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Ole M.
Moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt, skriver du. Ja, det ser det ud til. Du bekræfter i hvert fald selv dette udsagn, når du først anklager højrefløjen for at være fordømmende overfor deres næste, for bagefter selv at fordømme dem med ord som: "homofobi", "skabs-homoer", "sortseende dommedagsprædikanter", "skjulte lyster", "ræveblik" og "vig bort Satan". Der er på ingen måde givet udtryk for "fobi" eller alt det andet. Det er noget, du selv lægger ind. Ligeledes har du intet belæg for at udtale dig om, hvilken lyst disse mennesker har eller ikke har. Det er vel lige så meget fordømmelse. Eller hvad?
Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53686 - 11/11/2005 11:27
Kristen etiks konstans
|
Bruger
Reg.: 26/09/2002
|
Hej Kristina Du skrev: citat: CH: Hvordan kan du med nogen sikkerhed sige at de mennesker der gerne så homoseksuelle deporteret til Novo Sibirsk ikke har fuldstædnig ret i deres tolkning af den kristne etik?
kr: Det kan jeg sige med stor sikkerhed, fordi det er i strid med Kristi lære.
CH: Kan du med det bibelen siger om homoseksuelle, fortænke nogle bibeltro mennesker i at de har den kontante og ufølsomme mening om homoseksuelle som de har?
kr: Ja! De har i hvert fald ikke bibelsk belæg for en sådan mening. Jesu Kristi bud er koncentreret i det dobbelte kærlighedsbud.
Din blindhed forbløffer mig. Selvfølgelig mener de selv at de har bibelsk belæg for denne mening. Ifølge din tolkning af kristendommen har de ikke, men din tolkning er både tidsmæssigt og geografisk i et seriøst undertal. Det er nok ikke ved siden af, at skyde på at 90% af alle kristne gennem tiderne har forbandet og forfulgt bøsser. Men selvfølgelig da, kristina, er det din tolkning der er den rette.
citat: CH: Den kristne etik er en lige så foranderlig størrelse som alle andres og den ligger sig i dit tilfælde bekvemt på et leje hvor den ikke er den store anstødssten for særligt mange...
kr: Den er da faktisk til forargelse for mange - et eksempel er netop denne tråd - og det er netop ikke en foranderlig størrelse, som du kan begrænse til "mit tilfælde"! Kristen etik er individuel, men forankret i Kristi lære, som jo netop ikke forandrer sig ..
Den konkrete og nødvendigvis sted- og tidsbundne tolkning af ”Kristi lære” er evigt foranderlig og næppe ens to mennesker eller to tidsaldre imellem. Den kristne etik er ikke konstant. For 500 år siden var det okay at brænde hekse, ja nærmest en kristen pligt. Ligeledes med tvangskonverteringer af hedninge eller korstog til det hellige land (hov vent, den gælder stadig ). Det er simpelthen ahistorisk grænsende til det naive at påstå, at den kristne etik er en konstant størrelse.
Mvh Zaphod
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#53688 - 11/11/2005 19:34
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Martin -
Således opmuntret  har jeg på stedet ændret min signatur.
Jeg overvejede et øjeblik at bruge din (har du droppet den?) som jeg holder så meget af, nemlig:
... og så er der jo den mulighed, at jeg tager fejl .."
.. men mente så alligevel, at Jesus-citatet ville passe bedre ind ..
kristina
p.s.: Hvis vi ikke har andet til fælles, så har vi i hvert fald John Cleese! ...
|
|
Til toppen
|
|
|
#53689 - 11/11/2005 20:02
Re: Kristen etiks konstans
[Re: Zaphod]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Zaphod citat: Din blindhed forbløffer mig. Selvfølgelig mener de selv at de har bibelsk belæg for denne mening. Ifølge din tolkning af kristendommen har de ikke, men din tolkning er både tidsmæssigt og geografisk i et seriøst undertal. Det er nok ikke ved siden af, at skyde på at 90% af alle kristne gennem tiderne har forbandet og forfulgt bøsser. Men selvfølgelig da, kristina, er det din tolkning der er den rette. Vi er vist ikke helt enige om, hvad kristen etik er? Det er ikke det samme som kristnes opførsel, som ganske rigtigt tit mangler overensstemmelse med kristen etik.
Hvis der er kristne, der mener at være berettiget til at forbande og forfølge bøsser, så er de ikke på bibelsk grund! For hvordan kan kristen etik være i modstrid med Kristi lære? Det kræver ingen tolkning, kun læsning, at konstatere, at ifølge Jesus er det dobbelte kærlighedsbud essensen af loven. (se min nye signatur, og læs evt. hele Jesu bjergprædiken).
Om så ikke kun 90% men helt op til 100% af alle, som hævder at være kristne, mener at det er i orden at forbande og forfølge bøsser - eller nogen andre - så kan det stadig ikke være i overensstemmelse med kristen etik, for Jesu ord kan ikke opdateres! Der står hvad der står!
Så selv om jeg var i geografisk og tidsmæssigt i seriøst mindretal, som du skriver (det tror jeg i øvrigt ikke, men det er en helt anden diskussion) så er det stadig ikke kristen etik at opføre sig ukærligt over for andre af Guds skabninger. Kristen etik er ikke nødvendigvis i overensstemmelse med kristnes opførsel! citat: citat:b CH: Den kristne etik er en lige så foranderlig størrelse som alle andres og den ligger sig i dit tilfælde bekvemt på et leje hvor den ikke er den store anstødssten for særligt mange...
kr: Den er da faktisk til forargelse for mange - et eksempel er netop denne tråd - og det er netop ikke en foranderlig størrelse, som du kan begrænse til "mit tilfælde"! Kristen etik er [red: ikke ] individuel, men forankret i Kristi lære, som jo netop ikke forandrer sig .. Her, i sidste linje af citatet af det jeg skrev, var der en meningsforstyrrelse fejl: Et "ikke" var faldet ud!  Det beklager jeg, og jeg har tilladt mig at korrigere det - både her og i det pågældende indlæg.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53690 - 12/11/2005 09:06
Re: .. og hvad betyder så "etik"?
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Zaphod og CloudHands - - jeg kom til at tænke på, at I måske går ud fra, at når jeg skriver etik, så mener jeg moral (= adfærd)? Jeg tror det var Poul Henningsen, der sagde, at moral er vaner - altså en måde at opføre sig på. Etik er derimod en lære, og kristen etik er så det teoretiske grundlag for moralen. Kan vi ikke blive enige om, at hvis man har en levevis, der mangler overensstemmelse med Kristi lære, så er det ikke kristen etik? Der er forskellige tolkninger af mangt og meget i Bibelen, men hvad Jesus har sagt mener jeg ikke er genstand for tolkning. Man kan tro eller tvivle på, at Jesus har sagt det der står i den gamle bog, som stadig er alle kristne kirkers teoretiske grundlag, men jeg kan ikke forstå, hvordan kristen etik skulle kunne være en variabel?  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53691 - 13/11/2005 13:57
|
Bruger
Reg.: 03/09/2002
Sted: Århus
|
Hejsa
Jeg synes at det er meget fordømmende de udtalelser du kommer med. Jeg vil gerne være sammen med Homoseksuelle. (jeg har selv været sammen med nogen på et tidspunkt.). Jeg holder af de mennesker der ligger bag ved de homoseksuelle. Desværre har jeg også oplevet at kristne er meget fordømmende overfor folk med de her tendenser i kristne kredse. Det er og bør være de handlinger som man gør, som man ikke kan stå inde for. (eller velsigne.) Jeg vil dog også benytte lejligheden til at fremføre et synspunkt som måske vil støde nogen, men jeg tror at der er flere slags homoseksuelle.
1: Nogen som har det indbygget i sig at man er homoseksuel, og føler sig tiltrukket af ens eget køn.
2: Dem der føler at de konstant bliver afvist af kvinder (modsat køn), og har fået så mange dårlige oplevelser med kvinder (modsat køn). Som en konsekvens af det bliver de facineret af mænd eller en af eget køn. Det skyldes mangel på nærvær og kærlighed.
Jeg er 100 % sikker på at det sidste også foregår på den kristne højrefløj. Jeg har selv oplevet det at blive afvist mange gange. Min konklusion er dog en ganske anden. Man har jo værdi også selvom man lever alene. Det er meget vigtig at støtte mænd og enlige i det. Mange som lever i familier kan overhovedet ikke forestille sig de situationer, og kan kun kritiserer de forhold. Desværre er verden mere end sort og hvid. Det er derfor vigtig at man forstår hele perspektivet, og det er i realiteten kun singler som forstår det.
Jeg tror at det er meget vigtig at det er singler som går ind og yder sjælesorg indenfor homoseksuelle, hvis der er tale om det sidste.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53692 - 13/11/2005 15:01
Re: Kristen etiks konstans
|
Bruger
|
Hej Kristina Du skrev: citat: kr: Vi er vist ikke helt enige om, hvad kristen etik er? Det er ikke det samme som kristnes opførsel, som ganske rigtigt tit mangler overensstemmelse med kristen etik.
Men de mener jo selv, deres opførsel er berettiget, ja lige frem påkrævet i Bibelen. De mener jo netop at deres opførsel er i overensstemmelse med kristen etik.
citat: kr: Hvis der er kristne, der mener at være berettiget til at forbande og forfølge bøsser, så er de ikke på bibelsk grund! For hvordan kan kristen etik være i modstrid med Kristi lære? Det kræver ingen tolkning, kun læsning, at konstatere, at ifølge Jesus er det dobbelte kærlighedsbud essensen af loven.
Det er der så 1 mia. kristne der er uenige med dig i. De mener selvsagt, at deres tolkning/læsning er den indlysende og rigtige. De mest bogstavtro kristne i USA er samtidig de mest bøssehadende.
citat: kr: Så selv om jeg var i geografisk og tidsmæssigt i seriøst mindretal, som du skriver (det tror jeg i øvrigt ikke, men det er en helt anden diskussion) så er det stadig ikke kristen etik at opføre sig ukærligt over for andre af Guds skabninger. Kristen etik er ikke nødvendigvis i overensstemmelse med kristnes opførsel!
Jeg kunne da godt tænke mig at se dokumentation for kristen tolerance overfor homoer gennem tiderne. Du kan ikke separere kristnes opførsel fra kristen etik, for kristnes opførsel (som alle andres) afspejler i høj grad, hvad de selv fandt rigtigt. De mente og mener altså at Bibelen fordømmer bøsser og byder dem at gøre det samme.
Synes du ikke det er noget af et tilfælde, at du sidder i det ekstremt tolerante Skandinavien og et ekstremt tolerant århundrede, ja halvt århundrede, ud af de tyve der er passeret siden Jesu angivelig død -- og helt, helt, helt tilfældigt mener du, at Jesu ord er i overensstemmelse med din holdning. Fuldstændigt upåvirket af at du lever i Danmark i det 21. århundredes begyndelse? Ingen andre lande eller tidsaldre kommer frem til samme resultat ved læsning af Bibelen, men sjovt nok har du ret? Og det kan man forvisse sig om uden tolkning, ”kun læsning” er nødvendig. Hvorfor har man mon ikke set det noget før? Eller andre steder i verden?
Når kristne gennem tiderne har tolket den kristne etik således, at den kræver forfølgelser af bøsser eller tolket skabelsesberetning mv. således, at Jorden var i centrum af universet, så kan man ikke bare afvise det uden videre med at disse mennesker ikke opførste sig kristent. Det er en sand ’no true Scotsman!’
Mvh Zaphod
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#53693 - 13/11/2005 15:07
|
Bruger
|
citat: kr: Etik er derimod en lære, og kristen etik er så det teoretiske grundlag for moralen.
Kan vi ikke blive enige om, at hvis man har en levevis, der mangler overensstemmelse med Kristi lære, så er det ikke kristen etik?
Jo, hvis de mennesker, du mener ikke lever op til Kristi lære giver dig ret. Men det tvivler jeg på bøssehadere vil gøre. Hvis ikke de giver dig ret, er det jo ord mod ord...
citat: kr: Der er forskellige tolkninger af mangt og meget i Bibelen, men hvad Jesus har sagt mener jeg ikke er genstand for tolkning.
Det er muligvis det mest forbløffende, jeg nogen sinde har læst. Mener du virkelig det, der står dér?
citat: kr: Man kan tro eller tvivle på, at Jesus har sagt det der står i den gamle bog, som stadig er alle kristne kirkers teoretiske grundlag, men jeg kan ikke forstå, hvordan kristen etik skulle kunne være en variabel?
Åbenlyst ikke, men du kan jo kigge på, hvad man har anset for at være god, kristen opførsel og holdning forskellige steder og tider i historien. Slaveejere mente fx at slavehold var retfærdiggjort i Bibelen (det var det jo så også). Du kan vel ikke i ramme alvor mene, at en frankisk bonde fra 600-tallet, en biskop i den spanske inkvisition og en nulevende mellemamerikansk befrielsesteolog kan blive enige om særligt meget med dig om kristendommen?
-Z
|
|
Til toppen
|
|
|
#53694 - 13/11/2005 17:07
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Zaphod citat: kr: Etik er derimod en lære, og kristen etik er så det teoretiske grundlag for moralen. Kan vi ikke blive enige om, at hvis man har en levevis, der mangler overensstemmelse med Kristi lære, så er det ikke kristen etik? Z.:Jo, hvis de mennesker, du mener ikke lever op til Kristi lære giver dig ret. Men det tvivler jeg på bøssehadere vil gøre. Hvis ikke de giver dig ret, er det jo ord mod ord... Jeg taler stadig ikke om at "leve op til Kristi lære" - det er der ingen der gør, og ingen der kan. Jeg taler om, hvad Kristi lære handler om, nemlig at vi skal elske ... Kan du finde noget sted i Bibelen, hvor Jesus byder os at hade og forfølge nogen? Jesu udsagn er ganske klare og tydelige. Hele lovens fylde er, ifølge Jesus: "Du skal elske ..." Og ikke kun dine venner, men altså også dine fjender ..
Og så mangler jeg lidt forklaring på, hvad der menes med ordet "bøssehader". Jeg ser, at bøssehadere hovedsagelig skulle være at finde i kirkens højrefløj, hvor jeg selv kommer, og hvor jeg efterhånden kender en del mennesker, men jeg har aldrig truffet en eneste!
Hvis man gør opmærksom på, at homoseksuel adfærd (ikke homoseksuel orientering, men altså praktiseret homoseksualitet) ifølge Guds ord i Bibelen er en synd, så vil enhver, som tror på, at Bibelen er Guds ord, bekræfte dette, for det står der faktisk helt tydeligt, hvad enten vi kan lide det eller ej.
Men at homoseksuel adfærd ifølge Bibelen (= kristen etik) er en synd, betyder naturligvis ikke, at vi skal hade bøsser - og det kender jeg som nævnt heller ingen, der gør. Jeg har selv gode bekendte iblandt bøsser, og har jeg det fint med dem. Hvis jeg kun kunne have det godt med at omgås syndfri mennesker, så ville jeg hurtigt blive meget ensom, og ville heller ikke kunne være i stue med mig selv ... 
Men jeg mener ikke, at præster har mandat til at vie homoseksuelle, men ser sådan på det, at mennesker, som vælger at leve seksuelt med kønsfæller, må gøre det uden at kræve kirkelig velsignelse af deres samliv.
Er jeg så en bøssehader, synes du?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53695 - 14/11/2005 10:33
|
Bruger
|
Hej Kristina Du skrev: citat: kr: Etik er derimod en lære, og kristen etik er så det teoretiske grundlag for moralen. Kan vi ikke blive enige om, at hvis man har en levevis, der mangler overensstemmelse med Kristi lære, så er det ikke kristen etik? Za:Jo, hvis de mennesker, du mener ikke lever op til Kristi lære giver dig ret. Men det tvivler jeg på bøssehadere vil gøre. Hvis ikke de giver dig ret, er det jo ord mod ord...
kr: Jeg taler stadig ikke om at "leve op til Kristi lære" - det er der ingen der gør, og ingen der kan.
Nej, men hvis de pågældende så er enige i, at de ”har en levevis, der mangler overensstemmelse med Kristi lære.” Jeg beklager at min formulering af dine ord voldte så store forståelsesmæssige problemer, at du blev nødt til at ignorere selve min pointe 
-Kan du virkelig ikke se, at disse mennesker selv mener, de ”har en levevis, der mangler overensstemmelse med Kristi lære?” Hvorfor skulle jeg tro på dig fremfor dem?
-Mener du virkelig, ”Der er forskellige tolkninger af mangt og meget i Bibelen, men hvad Jesus har sagt mener jeg ikke er genstand for tolkning?” Hvordan kan du ikke mene, Jesu ord har været genstand for tolkning? Hvad har alle Europas religionskrige drejet sig om? Hvorfor har vi så mange forskellige kirkeretninger? Jeg forstår virkelig ikke, du kan sige det der...
-Hvis den kristne etik ikke var variabel, hvorfor kan det så være, at kristne i Romerriget opførte sig som romere, i Frankerriget som frankere, i Danmark som danere? Hvordan kan det være, at kristendommen i 1500-tallet ’tilfældigvis’ retfærdiggjorde ekspansion og i 1800-tallet nationalisme og kolonialisme? I 1900-tallet folkemord? Hvordan kan det være, at kristne i Danmark er flinke mod bøsser og etniske minoriteter, mens de på Balkan slår dem ihjel? Hvordan kan det være, at kristne i Mellemøsten begår æresdrab, mens kristne i Mellemamerika ikke gør -- men derimod har indarbejdet voodoo-elementer eller andre levn fra de oprindelige religioner i deres praksis og tro? Hvordan kan det være, at kristne i USA ofte er højreorienterede puritanere, når de er velnærede livsnydere i Italien. Det skulle vel aldrig være fordi, at kristendommen ikke er konstant, aldrig har været det og aldrig bliver det, vel? Er der én eneste af hovedpersonerne i GT, der ikke ville ryge i fængsel i dag for det, han gør for Gud? Og alligevel anses de for at være retskafne, udvalgte mænd? Nej, din selvvalgte blindhed forundrer mig. Og forarger mig også lidt.
citat: kr: Jeg taler om, hvad Kristi lære handler om, nemlig at vi skal elske ... Kan du finde noget sted i Bibelen, hvor Jesus byder os at hade og forfølge nogen? Jesu udsagn er ganske klare og tydelige. Hele lovens fylde er, ifølge Jesus: "Du skal elske ..." Og ikke kun dine venner, men altså også dine fjender ..
Nej, og det har ikke min interesse. Jeg kan konstatere at op mod 90% af de kristne der lever og har levet gennem tiderne aktivt modarbejder bøsser og deres rettigheder -- med henvisning til deres kristendom. Du er så uenig med dem, men jeg kan ikke uden videre afskrive de andres påstand om deres kristne etik. Og da der er så mange måder at være kristen på med så mange begrundelser og så stor afhængighed af tid og sted, så konkluderer jeg, at der ikke er én kristen etik.
citat: kr: Og så mangler jeg lidt forklaring på, hvad der menes med ordet "bøssehader". Jeg ser, at bøssehadere hovedsagelig skulle være at finde i kirkens højrefløj, hvor jeg selv kommer, og hvor jeg efterhånden kender en del mennesker, men jeg har aldrig truffet en eneste!
Jo, der var jo skolebestyrelsesformanden, der ikke ville have homoseksuelle lærere fx
Af den mere grovkornede slags kan nævnes the 700 club (her, fx) eller www.godhatesfags.com
citat: kr: Er jeg så en bøssehader, synes du?
Jeg mener du er blind i og med at du ikke formår at se Bibelen for det mytologiske bronzealderskrift blandt tusinder af andre, det er. Alle disse patriarkalske systemer har knægtet kvinder, bøsser, jøder og andre folkeslag under hvert sit påskud. At du fortfarende med Bibelen i hånden kalder bøsser syndere svarer til at beskylde jøderne for at have myrdet Jesus, fordømme onani, utroskab, sex før ægteskabet osv. osv. Sociale regler, der gav god mening for 2000 år siden, men som ikke gør nu. Det er bare værre med bøsser, fordi de samtidig er minoriteter, der har været forfulgt gennem hundreder af år. Ligesom jøderne.
Hader? Næppe. Men en slags ”nyttig idiot” (med Lenins udtryk, vel at mærke!) for et aldeles forældet, patriarkalsk beduinsamfunds værdisæt, der ikke er mere absolutte eller rigtige end vort nuværende samfunds. Tværtimod!
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#53697 - 17/11/2005 14:29
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Zaphod - jeg havde egentlig besluttet ikke at skrive mere i denne tråd, fordi jeg synes at vi skriver os længere og længere bort fra hinanden - vi lægger forskellig betydning i ordene.
Jeg erkender gerne, at Bibelen som helhed skal tolkes - jeg læser den ikke sætning for sætning og insisterer på bogstavtro tolkning, men jeg insisterer på, at Jesu ord er grundlæggende for kristen etik, dvs. det teoretiske bibelske læregrundlag, også om der så ikke var en eneste der troede på Jesu ord.
Naturligvis er den kristne etik jo knyttet til bibelsynet. For den, der ikke kender Bibelen, eller ikke regner med Jesu ord som anført i Bibelen, er mulighederne naturligvis legio. Men så vidt jeg ved, findes der ikke noget kirkesamfund eller andet trossamfund, der ikke regner med Bibelen, hvis det er, eller kalder sig, kristent.
Det centrale i det kristne budskab, er Jesu ord om, at vi skal elske Gud og næsten: 1) Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: Du skal elske din næste som dig selv. På de to bud hviler loven og profeterne.
2) Døm ikke, for at I ikke selv skal dømmes. For den dom, I dømmer med, skal I selv dømmes med, og det mål, I måler med, skal I selv få tilmålt med. 3) Elsk jeres fjender og bed for dem, der forfølger jer, for at I må være jeres himmelske faders børn.
Disse ord er helt klare, og altså ikke variable eller afhængige af tid og sted og skik og brug, ej heller genstand for fortolkning, og jeg mener, at denne tråd handler om dette enkle spørgsmål: Kan det kan være i overensstemmelse med kristen etik at fordømme. Det er det, jeg siger nej til: Det kan det ikke!
Du nævner et eksempel, på en formodet "bøssehader", nemlig skolebestyrelsesformanden, der ønskede at frasortere homoseksuelle til lærerjobbet. Nu kender jeg godt den pågældende, og jeg kan garantere dig for, at han ikke er bøssehader. Det er ikke udtryk for hverken had eller forfølgelse eller diskrimination at ønske at frasortere nogle jobansøgere - uanset grunden, som lige så godt kunne være alder, kompetence, sprogkundskaber o.a.
Men hvis han nu var bøssehader og mente, at bøsser skulle forfølges, ja så var hans meninger ikke i overensstemmelse med kristen etik!
Måske er det lidt som med ET: Det er ikke en smags sag, hvad evolutionsteorien overordnet går ud på, og hvad den bliver ved med at gå ud på, uanset om næsten alle mennesker skulle forkaste den!
Færdselsloven er heller ikke genstand for subjektiv vurdering. Der står det der står, selv om vi allesammen kører for hurtigt ...
Mon ikke vi kan blive enige om det?
Til din slutbemærkning kan jeg sige, at jeg ikke har noget imod at være en "nyttig idiot", hvis bare jeg er nyttig, in casu ved at hjælpe med at afklare nogle misforståelser om, hvad kristen etik er.
Kristnes mere eller mindre kritisable gerninger gennem tiderne har jeg ikke noget imod at være med til at debattere, men det er et helt andet emne, som ikke hører til i denne tråd.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53698 - 17/11/2005 15:59
|
Bruger
|
Hej Kristina Du skrev: citat: kr: Hej Zaphod - jeg havde egentlig besluttet ikke at skrive mere i denne tråd, fordi jeg synes at vi skriver os længere og længere bort fra hinanden - vi lægger forskellig betydning i ordene.
??? Det tror jeg ikke. Hvor mener du, det gør sig gældende?
citat: kr: Jeg erkender gerne, at Bibelen som helhed skal tolkes - jeg læser den ikke sætning for sætning og insisterer på bogstavtro tolkning, men jeg insisterer på, at Jesu ord er grundlæggende for kristen etik, dvs. det teoretiske bibelske læregrundlag, også om der så ikke var en eneste der troede på Jesu ord.
Selvfølgelig er det det. I det omfang, man kender Jesu ord, hvilken betydning han tillagde dem osv. Dvs. hvilken tolkning han selv ville finde mest korrekt (nu antager vi, han har fandtes).
citat: kr: Naturligvis er den kristne etik jo knyttet til bibelsynet. For den, der ikke kender Bibelen, eller ikke regner med Jesu ord som anført i Bibelen, er mulighederne naturligvis legio. Men så vidt jeg ved, findes der ikke noget kirkesamfund eller andet trossamfund, der ikke regner med Bibelen, hvis det er, eller kalder sig, kristent.
Nej, selvfølgelig ikke. Det har jeg da heller ikke skrevet, har jeg?
Men éns tolkning af Bibelen og Jesu ord som beskrevet deri hænger uløseligt sammen med éns omgivende samfund, den tidsperiode man lever i, og andre sociologiske/sociale faktorer.
Du mener fx ikke, at man kan udlede af Bibelen, at negre er mindreværdige eller at bøsser skal slås ihjel. Men mener mange andre, man kan. Så længe det står så uklart, hvordan Bibelen skal læses, mener jeg ikke det giver mening, at du hævder, at der findes en objektiv, kristen etik. Du kan komme med din tolkning af Jesu ord (og dermed af kristen etik), men når Bibelen er skrevet som den er (dvs. upræcist, ikke som en manual i etik) kan du ikke uden videre påstå at kende til Jesu egen mening.
citat: kr: Det centrale i det kristne budskab, er Jesu ord om, at vi skal elske Gud og næsten: 1)[...]
2)[...] 3)[...]
Disse ord er helt klare, og altså ikke variable eller afhængige af tid og sted og skik og brug, ej heller genstand for fortolkning, og jeg mener, at denne tråd handler om dette enkle spørgsmål: Kan det kan være i overensstemmelse med kristen etik at fordømme. Det er det, jeg siger nej til: Det kan det ikke!
Fjong-bong. Tag det op med de 90% af de kristne, der er uenige med dig, og når I er blevet enige, kan I komme til os ikke-kristne og sige, at I nu har en objektiv, kulturuafhængig kristen etik. For som det er nu, har I ikke.
I har samme problem som med religioner generelt; de hævder alle at være absolut sande og enerådende, men alligevel er alle uenige om, hvilken én der så er den sande. Hvis de var så selvindlysende sande, ville man nok have fundet den rigtige for længe siden. Indtil videre (set udefra) står I på hver jeres flise og hævder at kende sandheden -- uden dog at kunne overbevise andre om rigtigheden heraf. Jeg kigger på og ser millioner af mennesker, der alle påstår at kende den objektive sandhed af X (tilmed ofte den samme X), men af én eller anden grund er det ikke den samme objektive X, I kender. X kan her være en religion eller en bestemt religiøse etik.
Jeg konkluderer, at der ikke er nogen objektiv X. Hvis nu, I kunne blive enige om én, ville det styrke jeres sag betragteligt...
citat: kr: Du nævner et eksempel, på en formodet "bøssehader", nemlig skolebestyrelsesformanden, der ønskede at frasortere homoseksuelle til lærerjobbet. Nu kender jeg godt den pågældende, og jeg kan garantere dig for, at han ikke er bøssehader. Det er ikke udtryk for hverken had eller forfølgelse eller diskrimination at ønske at frasortere nogle jobansøgere - uanset grunden, som lige så godt kunne være alder, kompetence, sprogkundskaber o.a.
Nu var ”bøssehader” et udtryk, jeg oprindeligt brugte om amerikanske fundier i udtrykkets oprindelige betydning, og ikke som sådan udtryk for, at pågældende person decideret hader bøsser. Men hans opførsel er skandaløs.
Jeg vil sammenligne hans holdning med at udelukke kristne eller jøder fra stillingen. Hvis du ikke synes, at det er ”udtryk for hverken had eller forfølgelse eller diskrimination at ønske at frasortere nogle jobansøgere - uanset grunden, som lige så godt kunne være alder, kompetence, sprogkundskaber,” så fair nok -- jeg vil dog stadig være uenig.
Alder, seksualitet og religiøs overbevisning er ikke relevante kriterier, mens kompetence og sprogkundskaber er. At fravælge en ansøger pga. én af de tre første er således diskrimination, mens de to sidste ikke ville være det.
citat: kr: Til din slutbemærkning kan jeg sige, at jeg ikke har noget imod at være en "nyttig idiot", hvis bare jeg er nyttig, in casu ved at hjælpe med at afklare nogle misforståelser om, hvad kristen etik er.
Måske du skulle starte med at få det afklaret med de 1,8 mia. andre kristne i verden? ;-)
citat: kr: Kristnes mere eller mindre kritisable gerninger gennem tiderne har jeg ikke noget imod at være med til at debattere, men det er et helt andet emne, som ikke hører til i denne tråd.
Der må jeg være fuldstændigt uenig med dig. I det omfang, disse ”kritisable gerninger” i disse kristnes egne øjne er i overensstemmelse med, udspringer af eller ligefrem påbydes dem af deres opfattelse af kristen etik, da er det i allerhøjeste grad et emne, der hører til i denne tråd, fordi det demonstrerer at kristnes opfattelse af kristen etik i altovervejende grad afhænger af tid og sted.
Kunne du tænke dig at besvare nogle af mine spørgsmål fra de foregående indlæg?
- Synes du ikke det er noget af et tilfælde, at du sidder i det ekstremt tolerante Skandinavien og et ekstremt tolerant halvt århundrede, ud af de tyve der er passeret siden Jesu angivelig død -- og helt, helt, helt tilfældigt mener du, at Jesu ord er i overensstemmelse med din holdning? - Og det kan man forvisse sig om uden tolkning, ”kun læsning” er nødvendig? - Mener du, at en frankisk bonde fra 600-tallet, en biskop i den spanske inkvisition og en nulevende mellemamerikansk befrielsesteolog kan blive enige om særligt meget med dig om kristendommen? - Kan du virkelig ikke se, at disse mennesker (bøssemodstandere) selv mener, de ”har en levevis, der [ikke] mangler overensstemmelse med Kristi lære?”
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#53699 - 17/11/2005 16:38
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Zaphod, jeg er ked af at sige det, men jeg kan ikke se nogen mening med at gå i gang med at interviewe 1,8 mia kristne og spørge dem hvad Jesu hovedbudskab er. Vi sidder med samme Bibel = samme facitliste.
Kristen etik er det kristne trosgrundlag, som er baseret på Jesu lære. Og når Jesus ifølge Bibelen selv siger, hvad der er det vigtigste bud, det som alle andre bud hviler på (se mit tidligere indlæg), så kan der umuligt være uenighed herom.
Hvorpå baserer du din antagelse, at der skulle findes kristne, der mener noget andet, nemlig at det f.eks. er i overensstemmelse med kristen etik at slå bøsser ihjel?????
Den antagelse synes jeg du skylder at dokumentere.
Jeg hævder fortsat hårdnakket, at i kristendommen er loven det, som Jesus siger, at den er, og at det ikke står til at ændre.
Kunne du, for eksperimentets skyld, komme med dit bud på, hvordan de bud, som Jesus altså selv siger er dem, på hvilken alle andre love hviler, kunne "fortolkes"?
De er da lettere at læse og tage til efterretning end f.eks. færdselsloven, som vi vel heller ikke kan gå i gang med at fortolke? (Men unægtelig sværere at efterleve ...)
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53700 - 17/11/2005 17:44
|
Bruger
|
Hej Kristina Du skrev: citat: kr: Hej Zaphod, jeg er ked af at sige det, men jeg kan ikke se nogen mening med at gå i gang med at interviewe 1,8 mia kristne og spørge dem hvad Jesu hovedbudskab er. Vi sidder med samme Bibel = samme facitliste.
...påstår du. Så længe I ikke er enige indbyrdes, er det svært at vide hvem af jer, man skal lytte til. Hvem af jer, man skal tro på, når I siger, at lige nøjagtig I har fattet essensen af kristen etik.
citat: kr: Kristen etik er det kristne trosgrundlag, som er baseret på Jesu lære. Og når Jesus ifølge Bibelen selv siger, hvad der er det vigtigste bud, det som alle andre bud hviler på (se mit tidligere indlæg), så kan der umuligt være uenighed herom.
Det kan der jo åbenlyst!! Ellers ville I alle sammen være enige, men det er I jo ikke. Hvad man hver især får ud af Jesu lære er forskelligt, og dybt, dybt afhængigt af éns kulturelle, geografiske og tidsmæssige placering. Det er jo åbenlyst at se.
citat: kr: Hvorpå baserer du din antagelse, at der skulle findes kristne, der mener noget andet, nemlig at det f.eks. er i overensstemmelse med kristen etik at slå bøsser ihjel?????
Betvivler du virkelig det? I USA fx har man et begreb der kaldes ”gay-bashing,” som går ud på at smadre bøsser, som navnet antyder.
Ifølge denne hjemmeside er bøsser eller sodomitter, som de også kald(t)es blevet brændt, hængt eller druknet for homoseksuel praksis, med udtrykkelig henvisning til kristendommen.
citat: kr: Jeg hævder fortsat hårdnakket, at i kristendommen er loven det, som Jesus siger, at den er, og at det ikke står til at ændre.
Jesus er her ikke til at udlægge sine ord og deres relative vægtning. Når I kristne ikke engang kan blive enige om, hvad der skal vægtes højest, hvordan skal vi andre så kunne tro på, at der en sådan absolut etik?
citat: kr: Kunne du, for eksperimentets skyld, komme med dit bud på, hvordan de bud, som Jesus altså selv siger er dem, på hvilken alle andre love hviler, kunne "fortolkes"?
Tjo. Brænder Gud ikke Sodoma og Gomorra for at praktisere sodomi? Men hvis du kunne give nogle relevante skriftsteder. Men alle de andre gange, jeg herinde har forsøgt at forstå Bibelen får jeg at vide, at jeg ikke læser den rigtigt (i kontekst, hedder det vist). Og hvem ved, måske vil de, der brændte eller nu ’bare’ smadrer bøsser give nogle andre skriftsteder, du ikke tager med i overvejelsen?
Kunne du, for eksperimentets skyld, komme med dine svar på mine spørgsmål?
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#53701 - 17/11/2005 18:42
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Zaphod citat: Tjo. Brænder Gud ikke Sodoma og Gomorra for at praktisere sodomi? Jeg taler om kristen etik. Jesu ord: "Men jeg siger jer ... " Jesu egne ord kan kun læses i NT - ikke i GT.
Men for at jeg ikke skal blive ved med at gentage mig selv, vil jeg prøve noget andet, nemlig et citat fra forsiden af dagens avis:
"Briter ønsker kristent samfund Ny meningsmåling viser, at et flertal af briterne - også jøder og muslimer - ønsker et samfund, der bygger på kristne værdier.
Religion - og især kristendommen - former det moderne britiske samfund, og sådan bør det fortsat være Det mener et flertal af briterne ifølge en ny meningsmåling foretaget for BBC News 24 i forbindelse med tv-kanalens "Trosdag".
Næsten 75% af det samlede antal adspurgte mener således, at Storbritannien som samfund fortsat bør bygge på kristne værdier - en holdning, der deles af 69% af de adspurgte jøder og næsten 50% af muslimerne, sikherne og hinduerne. Af dem, der beskriver sig selv som ikke-troende, svarede 44% ja til spørgsmålet.
- Man skal ikke se sig omkring længe for at opdage, at den kristne lære bliver brugt af briterne i hverdagen. Den har formet samfundet, fra de første kristne kom til øen.
Vi ved, at vi bør elske hinanden og tage os af hinanden, siger David fra Cambridge - en af mange, der på BBC's hjemmeside efterfølgende har kommenteret undersøgelsen."
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53702 - 17/11/2005 19:12
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Zaphod. Jeg forstår godt, at det i første omgang måske kan virke lidt som påstand mod påstand, når nogle siger, at den kristne etik iflg. Bibelen er sådan, og andre siger, at den iflg. den samme bibel er stik modsat. Men det behøver ikke være sådan. Det er jo heldigvis muligt at slå efter i førnævnte bog. Og selv om der er modstridende holdninger, er det jo også muligt at undersøge, hvilken holdning der ser ud til at stemme bedst overens med det grundlag, man går ud fra. Med mindre man naturligvis hylder det postmoderne princip, at vi dybest set ikke kan læse og forstå en tekst, men den opstår i mødet med læseren. (Gad vide, hvordan dise mennesker forestiller sig, at deres bøger og artikler om disse tanker overhovedet skulle være mulige at læse og forstå? Eftersom de angiveligt vil sprede deres budskab i deres tekster, må de vel nødvendigvis regne med, at netop deres tekster må udgøre en undtagelse fra den filosofi, de forfægter...  ) Jeg mener, som Kristina, at det er klart ifølge Bibelen, at der bestemt ikke er grund til at hverken fordømme, brænde eller smadre bøsser (eller andre) ud fra Jesu etik og lære. Og jeg mener altså ikke bare, det er fordi, jeg sidder i det tolerante Skandinavien i 2005. Læs Joh.8 om kvinden, der blev grebet i ægteskabsbrud (som ifølge kristen etik er en synd ligesåvel som homoseksuel praksis er - hverken større eller mindre.) Den utro kvinde står for at blive stenet. Jesus afviser steningen med ordene: Den af jer, der er uden synd, kan kaste den første sten." Da stenkasterne er gået siger han til kvinden, at han ikke fordømmer hende. Han siger også: Gå, og synd ikke mere. Dermed ser vi, at det ikke er "fordømmelse" at kalde synd for synd, men derimod - i det aktuelle tilfælde - at stene. Ingen steder overhovedet kan du finde, at Jesus og apostlene opfordrer til vold eller forhånelse af andre mennesker. Der kan tales skarpt imod synden, men det er ikke det samme som at hade synderen. Tværtimod vil kærligheden advare den, som er på afveje. Det er muligt, at folk, som hader bøsser, mener at have Bibelen på deres side. Men da er det værd at overveje, hvordan de bruger Bibelen. Bruger de Gammel Testamentes straffe og domme som belæg, kan det uden videre afvises, bl.a. på baggrund af Jesu optræden overfor den steningstruede kvinde, og på baggrund af Moselovens ugyldighed (bl.a. hvad straf angår) i den nye pagt. Bruger de Guds dom som belæg, kan det uden videre afvises, for Guds dom er Guds og ikke menneskers. Og spørgsmålet er, om det altid kun er Bibelen, der bliver brugt i de "hadefulde sammenhænge". Jeg er sikker på, at der ofte har været blandet en del politik ind i religiøse forfølgelser af mennesker - samt mere almindelig mainstream tankegang, der ikke nødvendigvis havde med Bibelen at gøre, fx. en forståelse af at homoseksualitet var unaturligt, eller "ækelt", eller "en sindssygdom" mv. Husk på, at der også er ikke-kristne bøssehadere! De, der går og råber "bøssesvin" på gaden, udfører hate crimes mv., er næppe folk, der kommer i fx. IM. Sidste år var der i fjernsynet en debat om homoseksuelles vielser i Folkekirken. En præst, et par bøsser, folk på gaden mfl. blev interviewet om deres holdning. Det påfaldende var faktisk, at blandt alle dem, der var imod det, var det de kristne, der havde de mest sobre og respektfulde argumenter. De sagde, at det var imod Bibelen, men også, at det ikke var en fordømmelse af menneskene, og at budet stammede fra Guds kærlige vejledning og skaberordning. De ikkekristne, der var imod det, sagde derimod ting som: "de [homoseksuelle] er ikke som os andre", "det er ækelt", "det er unormalt" og lignende. (Hvor vidste de i øvrigt fra, om det var ækelt? Hvis det skulle være et argument, kunne man sikkert også sagtens finde "ækle ting" i heteroseksuelle forhold...  ) Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53703 - 17/11/2005 19:22
|
Anonym
Anonym
|
Kære Kristina citat: Vi ved, at vi bør elske hinanden og tage os af hinanden, siger David fra Cambridge - en af mange, der på BBC's hjemmeside efterfølgende har kommenteret undersøgelsen."
Men det er jo tilfældet uanset hvilken religion man tilhører... Alle mennesker kan blive enige om at det er godt at holde sammen og holde af hinanden, hvis ikke hele menneskeheden, så i det mindste sin egen familie eller venner. Alle mennesker ønsker at være afholdt på den ene eller den anden måde. Det kan ikke blåstemple resten (eller bare en lille bitte bitte flig, for den sags skyld) af bibelen at den nævner selvfølgelige menneskelige forhold.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53704 - 17/11/2005 21:22
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Martin citat: ... Alle mennesker kan blive enige om at det er godt at holde sammen og holde af hinanden, hvis ikke hele menneskeheden, så i det mindste sin egen familie eller venner. Ja. Det er en selvfølge. Men jeg tror det kun er kristendommen der byder os at elske også vores fjender, og gøre godt imod dem, der forfølger os .. De, som tror på udvikling gennem karma, f.eks. hinduerne, kan med sindsro lade mange mennesker lide i nød og fattigdom, for "det er jo deres fortjente karma, som de må gennemleve". Jeg hørte om en kristen, der gik tur i Ny Delhis fattigkvarter sammen med en velstillet muslimsk ven og spurgte ham "Hvordan kan du dog holde ud at se alle de syge og fattige og lidende mennesker ligge på gaderne?" - og netop fik det svar. Den kristne sparkede nådesløst vennen hårdt over skinnebenet med ordene: "Javelså, og her er så din velfortjente karma, kære ven .."
Og jeg tror heller ikke, at der f.eks. står noget om i Koranen, at muslimer skal elske og gøre godt også imod deres fjender. citat: Alle mennesker ønsker at være afholdt på den ene eller den anden måde. Ja! Og?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53705 - 17/11/2005 23:17
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina citat: Men jeg tror det kun er kristendommen der byder os at elske også vores fjender, og gøre godt imod dem, der forfølger os
Det kan du vel ikke mene alvorligt Kristina...???
Buddhisme: Dhammapada 3-5
citat: "He abused me, he beat me, he defeated me, he robbed me!" In those who habor such thoughts hatred is not appeased.
"He abused me, he beat me, he defeated me, he robbed me!" In those who do not habor such thoughts hatred is appeased.
Hatreds never cease through hatred in this world; through love alone they cease. this is an eternal law. Dhammapada 223
citat: Conquer anger by love. Conquer evil by good. Conquer stingy be giving. Conquer the liar by truth. Garland Sutra 23
citat: I should be like the sun, shining universally on all without seeking thanks or reward, able to take care of all sentient beings even if they are bad, never giving up on my vows on this account, not abandoning all sentient beings because one sentient being is evil. Taoisme: Tao Te Ching 49
citat: The sage has no fixed personal ideas. He regards the people's ideas as his own. I treat those who are good with goodness, And I also treat those who are not good with goodness. Thus goodness is attained. I am honest with those who are honest, And I am also honest with those who are dishonest. Thus honesty is attained. Tao Te Ching 63
citat: Do good to him who has done you injury. Confucianisme: Analects 4.3-4
citat: Of the adage, Only a good man knows how to like people, knows how to dislike them, Confucius said, "He whose heart is in the smallest degree set upon goodness will dislike no one." Hinduisme Ramayana, Yuddha Kanda 115
citat: A superior being does not render evil for evil; this is a maxim one should observe; the ornament of virtuous persons is their conduct. One should never harm the wicked or the good or even criminals meriting death. A nobel soul will ever exercise compassion even towrd those who enjoy injuring others or those of cruel deeds when they are actually committing them - for who is without fault? Så meget for din sammenligning med kaste systemet i Indien... Måske der er flere forskellige tolkninger af hinduismen, ligesom der er med Jesu ord??? Islam Bukhari's Hadith
citat: According to Anas ibn Malik, the Prophet said, "Help your brother whether he is oppressor or opressed." Anas replied to him, "O Messenger of God, a man who is oppressed I am ready to help, but how does one help an oppressor?" "By hindering him doing wrong," he said. Koranen 60.7
citat: It may be that God will ordain love between you and those whom you hold as enemies. For God has power over all things; and God is oftforgiving, most merciful. Koranen 41.34-35
citat: The good deed and the evil deed are not alike. Repel the evil deed with one which is better, the lo!, he between whom and you there was enmity shall become as though he were a bosom friend.
But none is granted it save those who are steadfast, and none is granted it save a person of great good fortune.
------------
Ovenfor er adskillige eksempler på at andre religioner byder deres tilhængere at behandle hinanden OG deres fjender pænt, med respekt og kærlighed. Det er toppen af isbjerget Kristina og jeg er ærligt talt målløs over at du kan hævde at kun kristendommen byder os at elske vores fjende. Det tyder enten på at du ikke har gjort et forsøg på at forstå andres religion før du kritiserer den eller også at har du bare vendt det blinde øje til... (hvilket jeg ikke tror er tilfældet)
Citaterne er på engelsk fordi de bøger jeg har er på engelsk og jeg gad ikke at oversætte, håber at det går
|
|
Til toppen
|
|
|
#53706 - 18/11/2005 10:28
|
Bruger
|
Hej Kristina Du skrev: citat: Za: Tjo. Brænder Gud ikke Sodoma og Gomorra for at praktisere sodomi?
kr: Jeg taler om kristen etik. Jesu ord: "Men jeg siger jer ... " Jesu egne ord kan kun læses i NT - ikke i GT.
Nååååh, fordi den almægtige Gud har ombestemt sig? Pludselig var den objektive, absolutte etik alligevel forkert??? Hvad så med den nuværende pagt? Hvad hvis den pludselig bliver ophævet, og vi skal til at leve på en tredje måde? Det er jo det, muslimerne siger er sket...
Uanset står det i den bibel, som I kristne bruger, og hvorvidt man skal vægte GT eller NT højest er ikke op til en ateist som mig at bedømme.
Som sagt, når I er afklaret internt vil jeg overveje at tro på, at I har en absolut etik. Indtil da ser jeg blot din egen etik, som du så med henvisning til Gud gør krav på er mere og andet end din egen holdning.
citat: kr: Men for at jeg ikke skal blive ved med at gentage mig selv, vil jeg prøve noget andet, nemlig et citat fra forsiden af dagens avis: [en masse irrelevant snippet]
??? Du undlader for tredje gang at besvare mine direkte spørgsmål til dig, og ’for ikke at gentage dig selv’ disker du op med en fuldstændigt urelateret historie? Hvad er det for en underlig opførsel? Jeg synes det er lidt uopdragent, må jeg sige!
Hvis ikke du gider besvare mine spørgsmål, vil du så ikke bare skrive det i stedet for at forsøge dig med en sådan afledningsmanøvre?
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#53707 - 18/11/2005 10:28
Etikken og bibelsynet
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Hej Zaphod Jeg tillader mig at indskyde en bemærkning: citat: Så længe I ikke er enige indbyrdes, er det svært at vide hvem af jer, man skal lytte til. Hvem af jer, man skal tro på, når I siger, at lige nøjagtig I har fattet essensen af kristen etik. Jeg synes du skal tro på dem, hvis opfattelse er bedst i overenstemmelse med Bibelen. Og det er jo noget du selv kan tjekke.
At der findes mange forskellige etiske opfattelser hænger meget sammen med at der findes flere forskellige bibelsyn. På den ene fløj er der dem, som regner Bibelen for en bog, der skal læses historisk-kritisk som alle andre gamle bøger. Det er klart, at vi ikke er enige med dem om hvad den kristne etik er. På den anden fløj er der de snævert fundamentalistiske, som læser Bibelen bogstaveligt og ikke tolker teksten i dens kontekst - sprogligt, kulturelt og teologisk. Også dem er det svært at nå til enighed med. Den kristendomsforståelse som JesusNet står inde for repræsenterer vel noget vi kunne kalde et konservativt, men kultur-realistisk bibelsyn, hvor vi prøver at læse og forstå Bibelen på dens egne præmisser. Dvs. som Guds ord skrevet i forskellige litterære genrer af forskellige mennesker ind i forskellige historiske og konkrete situationer - med alt det tolkningsarbejde, som det nu medfører.
Du kan da have ret i at den samlede kristne kirke måske ville stå stærkere, hvis vi var enige om de fleste ting. Men for mig er det ikke vigtigt at være enige med andre kristne. Det vigtige er om jeg er enig med Bibelen. Og på det punkt kan enhver - også du - selv tjekke om jeg er til at stole på.
Det er ikke så længe siden, at en af vores liberale danske biskopper sagde, at hvis vi læser Bibelens anvisninger som eviggyldig norm for kristen etik, så kan vi ikke komme uden om at praktiseret homoseksualitet er synd imod Guds vilje. Men sådan ville han nu ikke læse Bibelen, fortsatte han. Det er selvfølgelig en ærlig sag at sige sådan, men det viser samtidig, at det er bibelsynet, der langt på vej afgør etikken.
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#53708 - 18/11/2005 10:59
[Re: AnnePande]
|
Bruger
|
Hej AnnePande Du skrev: citat: AP: Jeg forstår godt, at det i første omgang måske kan virke lidt som påstand mod påstand, når nogle siger, at den kristne etik iflg. Bibelen er sådan, og andre siger, at den iflg. den samme bibel er stik modsat.
Tak! 
citat: AP: Men det behøver ikke være sådan. Det er jo heldigvis muligt at slå efter i førnævnte bog.
Som om man kan læse den uafhængigt af sit eget ståsted... Måske du for morskabens skyld kunne tænke dig at besvare ét af de spørgsmål, jeg hidtil ikke har kunnet formå kristina til at svare på? Det illustrerer samtidig naiviteten i dit ovenstående forslag:
- Mener du, at en frankisk bonde fra 600-tallet, en biskop i den spanske inkvisition og en nulevende mellemamerikansk befrielsesteolog kan blive enige om særligt meget med dig om kristendommen?
citat: AP: Med mindre man naturligvis hylder det postmoderne princip, at vi dybest set ikke kan læse og forstå en tekst, men den opstår i mødet med læseren.
Jeg kender ikke særlig meget til den slags, og ved ikke om det postmodernistisk eller hvad, men jeg mener det er temmelig indlysende, at éns kulturelle og tidsmæssige ståsted betyder enormt meget for éns læsning af tekster. Se fx hvordan historieskrivningen om Besættelsen har ændret sig i de forgangne 50 år.
citat: AP: Jeg mener, som Kristina, at det er klart ifølge Bibelen, at der bestemt ikke er grund til at hverken fordømme, brænde eller smadre bøsser (eller andre) ud fra Jesu etik og lære. Og jeg mener altså ikke bare, det er fordi, jeg sidder i det tolerante Skandinavien i 2005.
Surprise. Hvordan kan du vide, at det ikke er fordi du sidder i det tolerante Skandinavien år 2005, når nu kristne i Skandinavien i år 1505 slog bøsser ihjel og kristne i Libanon år 2005 gør det samme? Har de helt tilfældigvis misforstået det hele, og du helt tilfældigvis forstået det rigtigt? Mm-hm, klart.
citat: AP: Ingen steder overhovedet kan du finde, at Jesus og apostlene opfordrer til vold eller forhånelse af andre mennesker. Der kan tales skarpt imod synden, men det er ikke det samme som at hade synderen. Tværtimod vil kærligheden advare den, som er på afveje.
Lukas, 12:45-53: v45 Men hvis den tjener siger som så: Min herre lader vente på sig! og derpå giver sig til at slå karlene og pigerne og at spise og drikke og fylde sig, v46 så skal den tjeners herre komme en dag, han ikke venter, og i en time, han ikke kender, og hugge ham ned og lade ham dele skæbne med de utro. v47 Den tjener, som kender sin herres vilje, men ikke har forberedt eller gjort noget efter hans vilje, han skal have mange prygl. v48 Men den, som ikke kender den, og som har gjort noget, han fortjener straf for, han skal have få prygl. Enhver, som har fået meget, skal der kræves meget af. Og den, der har fået meget betroet, skal der forlanges så meget mere af.Ikke fred, men splid
v49 Ild er jeg kommet for at kaste på jorden, og hvor ville jeg ønske, at den allerede havde fænget. v50 Men en dåb skal jeg døbes med, og hvor det knuger mig, indtil den er fuldendt. v51 Mener I, at jeg er kommet for at bringe fred på jorden? Nej, siger jeg, ikke fred, men splid. v52 Fra nu af vil fem i samme hus være i splid, tre mod to og to mod tre, v53 far i splid med søn, og søn med far, mor med datter, og datter med mor, svigermor med sin svigerdatter, og svigerdatter med sin svigermor.
Matthæus, 10:33-39: v33 Men den, der fornægter mig over for mennesker, vil jeg også fornægte over for min fader, som er i himlene. v34 Tro ikke, at jeg er kommet for at bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for at bringe fred, men sværd. v35 Jeg er kommet for at sætte splid mellem en mand og hans far, en datter og hendes mor, en svigerdatter og hendes svigermor, v36 og en mand får sine husfolk til fjender. v37 Den, der elsker far eller mor mere end mig, er mig ikke værd, og den, der elsker søn eller datter mere end mig, er mig ikke værd. v38 Og den, der ikke tager sit kors op og følger mig, er mig ikke værd. v39 Den, der har reddet sit liv, skal miste det, og den, der har mistet sit liv på grund af mig, skal redde det.
Nu får jeg sikkert at vide, at jeg læser ud af kontekst selv om jeg bringer hele afsnit, men ovenstående ser ikke særlig fredselskende ud i mine øjne. Ikke særligt tilgivende. Jeg kan godt forstå, at man kan udlægge Jesu samlede ord på mere end én måde, afhængig af, hvilke dispositioner man i forvejen har.
citat: AP: De ikkekristne, der var imod det, sagde derimod ting som: "de [homoseksuelle] er ikke som os andre", "det er ækelt", "det er unormalt" og lignende.
Fint nok, der er også ikke-kristne der er nogle idioter. Andet har jeg aldrig påstået. Jeg siger bare, at der højst sandsynligt ikke findes en objektiv, absolut kristen etik.
På den anden side er det ligefør de kristnes tilgang er mest uhyggelig. Almindeligt had er slemt nok, men det er i det mindste forståeligt. Det siges, at Heinrich Himmler under et besøg ved en udryddelsesplads for jøder i Polen måtte vende sig i afsky, og til sine underordnede sagde noget i retning af, at det var et forfærdeligt stykke arbejde, men at man måtte undertrykke sine følelser for at gøre det ’rette.’
UDEN SAMMENLIGNING I ØVRIGT, synes jeg, at kristne, der ikke har noget imod bøsser, men alligevel føler deres Gud tvinger dem til at kalde dem syndere er mere uhyggelig end de, der bare vedkender sig et bøssehad. I det mindste handler sidstnævnte i overensstemmelse med deres samvittighed, hvorimod det kommer til at virke som om de flinke kristne må undertrykke deres samvittighed af hensyn til deres religion.
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#53709 - 18/11/2005 11:10
Re: Etikken og bibelsynet
[Re: asas]
|
Bruger
|
Hej Netmissionær Du skrev: citat: Za: Så længe I ikke er enige indbyrdes, er det svært at vide hvem af jer, man skal lytte til. Hvem af jer, man skal tro på, når I siger, at lige nøjagtig I har fattet essensen af kristen etik.
NM: Jeg synes du skal tro på dem, hvis opfattelse er bedst i overenstemmelse med Bibelen. Og det er jo noget du selv kan tjekke.
Jo, men den kan læses på mange måder. Man kan lægge vægten mange forskellige steder, afhængig af tradition, kultur og tidsperiode.
Hvis jeg fx ville overbevise mig selv om, at kristendommen var sand (eller evt. blot en positiv ting) ville jeg fokusere på nogle andre skriftsteder, end hvis jeg satte mig for at demonstrere at kristendommen var dårlig -- som illustreret i mit indlæg til AnnePande.
citat: NM: At der findes mange forskellige etiske opfattelser hænger meget sammen med at der findes flere forskellige bibelsyn.
Ja. Hvis nu Bibelen var så nem at forstå, hvorfor er der så så mange divergerende tolkninger af den? Er det ikke dumt af Gud?
citat: NM: Den kristendomsforståelse som JesusNet står inde for repræsenterer vel noget vi kunne kalde et konservativt, men kultur-realistisk bibelsyn, hvor vi prøver at læse og forstå Bibelen på dens egne præmisser.
Dens ”egne præmisser?” Hvor ekstremt ambitiøst. Hvor mange af de retninger, du nævnte vil være uenige i, at man så vidt muligt skal læse den på dens ”egne præmisser?”
citat: NM: Du kan da have ret i at den samlede kristne kirke måske ville stå stærkere, hvis vi var enige om de fleste ting. Men for mig er det ikke vigtigt at være enige med andre kristne. Det vigtige er om jeg er enig med Bibelen. Og på det punkt kan enhver - også du - selv tjekke om jeg er til at stole på.
Nej, det kan jeg ikke. For Bibelen er selvmodsigende og uklar. Så jeg er nødt til at tolke. Og min tolkning hælder til den ene eller den anden side afhængig af, om jeg er positiv eller negativ.
citat: NM: Det er ikke så længe siden, at en af vores liberale danske biskopper sagde, at hvis vi læser Bibelens anvisninger som eviggyldig norm for kristen etik, så kan vi ikke komme uden om at praktiseret homoseksualitet er synd imod Guds vilje. Men sådan ville han nu ikke læse Bibelen, fortsatte han. Det er selvfølgelig en ærlig sag at sige sådan, men det viser samtidig, at det er bibelsynet, der langt på vej afgør etikken.
Tak!! Det er det, jeg hele tiden har prøvet at sige. Etikken ligger ikke som en hemmelig skat og venter; den skabes af læseren i overensstemmelse med hendes geografiske, kulturelle og tidsmæssige placering.
Jeg tror muligvis vi for en gangs skyld er enige her?
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#53710 - 18/11/2005 22:22
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Martin, tak for din uddybning, for alle dine citater. Jeg kan se, at nogen af dem taler om fjendekærlighed, og det kan jeg da kun glæde mig over. Mit kendskab til de orientalske religioner er ganske rigtigt begrænset, og når jeg skrev, at jeg ikke troede der var andre religioner end kristendommen, der påbød at elske fjender og gøre godt imod dem - så tog jeg altså fejl! Der står det, der står, helt klart, ligesom i Bibelen, og det tror jeg på og bøjer jeg mig for! Du skriver at du er målløs osv. - jeg håber du nu har fået mælet tilbage?  - jeg har jo ikke "hævdet" - kun troet forkert. Er der så ikke tilgivelse at få, mon?  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53711 - 18/11/2005 23:41
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Zaphod citat: citat: Za: Tjo. Brænder Gud ikke Sodoma og Gomorra for at praktisere sodomi?
kr: Jeg taler om kristen etik. Jesu ord: "Men jeg siger jer ... " Jesu egne ord kan kun læses i NT - ikke i GT.
Z: Nååååh, fordi den almægtige Gud har ombestemt sig? Pludselig var den objektive, absolutte etik alligevel forkert??? Nej, der er ikke noget forkert i det - der står bare ikke noget om Jesu lære i GT. Det ny Testamente citerer Jesu ord, det gør GT ikke. Det ligger i benævnelsen "Kristen etik", at det er Jesu Kristi lære.
Du rykker for svar på følgende spørgsmål, som jeg synes jeg har besvaret, omend måske kun indirekte, så jeg forsøger.
1) - Synes du ikke det er noget af et tilfælde, at du sidder i det ekstremt tolerante Skandinavien og et ekstremt tolerant halvt århundrede, ud af de tyve der er passeret siden Jesu angivelig død -- og helt, helt, helt tilfældigt mener du, at Jesu ord er i overensstemmelse med din holdning? 2) - Og det kan man forvisse sig om uden tolkning, ”kun læsning” er nødvendig? 3) - Mener du, at en frankisk bonde fra 600-tallet, en biskop i den spanske inkvisition og en nulevende mellemamerikansk befrielsesteolog kan blive enige om særligt meget med dig om kristendommen? 4)= - Kan du virkelig ikke se, at disse mennesker (bøssemodstandere) selv mener, de ”har en levevis, der [ikke] mangler overensstemmelse med Kristi lære?”
ad 1) Tilfældigt? Nej, det synes jeg jo ikke, og heller ikke, at det har noget med holdning at gøre, mere med at læse indenad. Det der her er til debat er jo Jesu Kristi ord (som jeg har citeret) om, hvad det vigtigste i loven er, og som derfor må være grundlag for kristen etik.
Jeg har foreslået dig at komme med en tolkning af, hvordan du synes, at de bud, som Jesus ifølge Bibelen selv siger er dem, på hvilke alle andre love hviler, kunne fortolkes forskelligt - og du svarede noget om Sodoma og Gomorra - det forvirrede mig ærlig talt.
ad 2) Ja.
ad 3) Det ved jeg ikke.
ad 4) Det ved jeg ikke. Jeg kender ingen bøssemodstandere - hvis du dermed mener mennesker, som ønsker at kriminalisere homoseksualitet.
Men jeg tror ikke du vil betegne mig som "ekstremt tolerant" - jeg er f.eks. uenig med dem, der mener at vores kirke har mandat til at vie to mennesker af samme køn eller til at velsigne deres samliv.
Jeg mener i øvrigt heller ikke, at ordet/begrebet tolerance nødvendigvis har positiv valør. Det kommer for mig at se an på, hvad det er, der ønskes tolereret. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53712 - 19/11/2005 21:50
|
Anonym
Anonym
|
Kære Kristina Man kan jo ikke gå rundt og vide alt, så i den forstand er du tilgivet, men jeg synes stadig at det er betænkeligt at du i det hele taget fra starten af, tilsyneladende uden at have så meget som gjort et forsøg på at undersøge det, var af den opfattelse at det kun var kristendommen der prædikede fjendekærlighed. Jeg synes faktisk at det viser hvor snævert du tillader digselv at opfatte din og andres religion og kunne måske give et fingerpeg om hvorfor at du har så svært ved at forstå vores kritik af dit efter min mening noget naive syn på begrebet "kristen etik" og det det har betydet op gennem historien (sådan som Zaphod tegner problematikken op).
|
|
Til toppen
|
|
|
#53713 - 20/11/2005 22:06
|
Anonym
Anonym
|
tjaa... gud skabte osse bøsserne... :-) såå..........................................
Stud.Theol LaRs
|
|
Til toppen
|
|
|
#53714 - 21/11/2005 10:52
|
Bruger
|
Hej Kristina du skrev: citat: kr: Nej, der er ikke noget forkert i det - der står bare ikke noget om Jesu lære i GT. Det ny Testamente citerer Jesu ord, det gør GT ikke. Det ligger i benævnelsen "Kristen etik", at det er Jesu Kristi lære.
Gud er treenig, så Jesus er også Gud. Gud har udstukket ét sæt retningslinjer for folk (den såkaldte absolutte etik), og nu siger du at det ikke har noget med Kristus at gøre? Nu er det mig, der er forvirret.
citat: Za: 1) - Synes du ikke det er noget af et tilfælde, at du sidder i det ekstremt tolerante Skandinavien og et ekstremt tolerant halvt århundrede, ud af de tyve der er passeret siden Jesu angivelig død -- og helt, helt, helt tilfældigt mener du, at Jesu ord er i overensstemmelse med din holdning?
kr: ad 1) Tilfældigt? Nej, det synes jeg jo ikke, og heller ikke, at det har noget med holdning at gøre, mere med at læse indenad. Det der her er til debat er jo Jesu Kristi ord (som jeg har citeret) om, hvad det vigtigste i loven er, og som derfor må være grundlag for kristen etik.
Nej, det er netop ikke tilfældigt. Du ville ikke tolke Jesu ord sådan som du gør, hvis du var opvokset som koptisk kristen i Egypten. I så fald ville du afsky bøsser, og mene, at det var pr. kristen etik.
citat: kr: Jeg har foreslået dig at komme med en tolkning af, hvordan du synes, at de bud, som Jesus ifølge Bibelen selv siger er dem, på hvilke alle andre love hviler, kunne fortolkes forskelligt - og du svarede noget om Sodoma og Gomorra - det forvirrede mig ærlig talt.
Andre er måske ikke enige med dig i, hvad der er det vigtigste. Andre er ikke enige med dig i, at man kan se bort fra hvad Gud syntes i GT. Se i øvrigt her for nogle knap så fredelige ord fra Jesu mund.
citat: Za: 2) - Og det kan man forvisse sig om uden tolkning, ”kun læsning” er nødvendig?
kr: ad 2) Ja.
Hvor er du fremragende arrogant!
Du har gennemskuet den sande kristne etik i modsætning til de milliarder af andre kristne der er uenige med dig, og det bedste er: man skal bare læse hvad der står! Hvis man bare skal læse, hvorfor er der så ikke særligt mange andre, der er enige med dig? Du er jo ikke den eneste kristne der kan læse. 1500-tallets bøssebrændende biskopper havde fx nok læst væsentligt mere i Bibelen end du har. Hvad er det dog der får dig til at tro, at du har tolket rigtigt og de forkert; at 2.000 års uenighed, ævl og kævl, hundredetusinder døde i religionskrige og endnu flere i tvangskristninger i kolonierne -- skyldes at de ikke bare læste?
Så simpel er verden ikke.
citat: Za: 3) - Mener du, at en frankisk bonde fra 600-tallet, en biskop i den spanske inkvisition og en nulevende mellemamerikansk befrielsesteolog kan blive enige om særligt meget med dig om kristendommen?
ad 3) Det ved jeg ikke.
Jeg spurgte bare hvad du troede. Jeg tror, ikke I ville have så meget til fælles.
citat: Za: 4) - Kan du virkelig ikke se, at disse mennesker (bøssemodstandere) selv mener, de ”har en levevis, der [ikke] mangler overensstemmelse med Kristi lære?”
kr: ad 4) Det ved jeg ikke. Jeg kender ingen bøssemodstandere - hvis du dermed mener mennesker, som ønsker at kriminalisere homoseksualitet.
Igen nægter du at tage konsekvensen af dine påstande; du afslår simpelthen at begrunde og forsvare dine beskyldninger af disse mennesker.
Selvfølgelig anser disse mennesker da sig selv for at opføre sig som Jesus ville have det. Inkvisitionen i Europa har begrundet sine bøssemord med Bibelvers og udførelsen af Guds vilje på jord. Ganske som mellemøstlige og amerikanske bøssehadere gør det nu. Sikkert med samme bibelvers som din ven, skoleinspektøren.
Kristen etik er ikke lig med din holdning.
-Z
|
|
Til toppen
|
|
|
#53715 - 21/11/2005 12:13
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Zaphod citat: Gud er treenig, så Jesus er også Gud. Gud har udstukket ét sæt retningslinjer for folk (den såkaldte absolutte etik), og nu siger du at det ikke har noget med Kristus at gøre? Nu er det mig, der er forvirret. Ja, Gud er treenig, og ja, Jesus er Gud, og ja,der står ikke noget i GT om Jesu morallære.
GT's bøger og sange rummer historie, poesi og profeti - det er menneskehedens ældste historie og Israels historie. Profetien og de poetiske skrifter fortæller om historiens betydning og viser frem til NT. citat: Andre er måske ikke enige med dig i, hvad der er det vigtigste. Det kan jeg ikke afvise, men så er de jo ikke enige med Jesus. citat: Se i øvrigt her for nogle knap så fredelige ord fra Jesu mund. Ja, det er ganske rigtig ikke fredelige ord, men meget alvorlige advarsler. Der sættes skel mellem mennesker, mellem dem, der følger lyset, og dem som ikke gør. Jeg har heller ikke hævdet, at Gud er fredsommelig og tolerant, tværtimod. Det har intet med kærlighed at gøre. citat: Kristen etik er ikke lig med din holdning. Og dermed får du det sidste ord i denne debat.  Jeg stopper her.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53717 - 21/11/2005 18:00
|
GlobalModerator
Bruger
|
Hej Zaphod Jeg tror nu ikke, at de forskellige bibelsyn skyldes, at Bibelen er svær at forstå. Tværtimod skyldes de nok nærmere, at Bibelen er ret let at forstå og derfor også let at blive forarget over. Bibelsyn har ikke så meget med bibelforståelse at gøre, men mere med bibel- indstilling at gøre. Som du også selv skriver: har man en negativ og kritisk indstilling til Bibelen, så rummer den masser af krudt til forargelse. Men har man en positiv indstilling til Bibelen, så læser man den ganske anderledes og kan se sammenhænge og naturlige forklaringer over det hele. Jeg har en positiv indstilling til Bibelen, som jeg regner for Guds ord, og derfor kan jeg meget vanskeligt dele de bekymringer over Bibelen som fx du har. Jeg kan fx på ingen måde se, at de problemer vi kan have med Bibelen indikerer at Gud skulle være dum. Det er da os der er dumme - hvis nogen er det. Om det er særligt ambitiøst at læse Bibelen på dens egne præmisser ved jeg nu ikke. Men det er nok lidt uvidenskabeligt. citat: Hvor ekstremt ambitiøst. Hvor mange af de retninger, du nævnte vil være uenige i, at man så vidt muligt skal læse den på dens ”egne præmisser?” Det tror jeg faktisk de fleste teologer og "skriftkloge" som fx læser Bibelen historisk-kritisk, vil være. De læser jo netop ikke Bibelen på dens egne præmisser. Det vil du næppe kunne få dem til at sige.
citat: Bibelen er selvmodsigende og uklar. Så jeg er nødt til at tolke. Og min tolkning hælder til den ene eller den anden side afhængig af, om jeg er positiv eller negativ. Hm, du har et problem her kan jeg godt se . Bibelens uklarheder fylder meget lidt i min forståelse af den. Men jeg er jo osse ligeså positivt forudfattet, som du er negativt ditto 
citat: Jeg tror muligvis vi for en gangs skyld er enige her? En lille smule måske (Men jeg er nu osse ret enig med Kristina )
|
|
Til toppen
|
|
|
#53718 - 21/11/2005 18:48
[Re: asas]
|
Bruger
|
Hej Asbjørn Du skrev: citat: NM: Jeg tror nu ikke, at de forskellige bibelsyn skyldes, at Bibelen er svær at forstå. Tværtimod skyldes de nok nærmere, at Bibelen er ret let at forstå og derfor også let at blive forarget over.
Hvis Bibelen var så let at forstå, hvorfor kan I så ikke forklare den for os ateister? Hvis Bibelen var så let at forstå, hvorfor er I kristne så så uenige -- både nu og gennem historien? Hvorfor går selvmodsigelserne så kun væk, hvis man holder sig for det ene øje (det, du kalder at være "positivt forudfattet")?
Jeg er ikke forarget over Bibelen. Jeg mener at den er et værk af sin tid og bærer præg deraf. Jeg bliver forarget, hvis man lever i år 2005 og tror at idéer fra år 4000. fvt. til 0 er en ufejlbarlig kilde til retfærdigt levned; hvis man uden videre overfører dem til i dag.
Det gør ganske få, heldigvis, fordi de selvfølgelig læser Bibelen ud fra deres eget ståsted. De bilder sig godt nok ind, at det ikke forholder sig sådan, men det er jo et ubetstrideligt faktum... 
citat: NM: Bibelsyn har ikke så meget med bibelforståelse at gøre, men mere med bibel-indstilling at gøre. Som du også selv skriver: har man en negativ og kritisk indstilling til Bibelen, så rummer den masser af krudt til forargelse.
Igen, jeg er ikke forarget. Bibelforståelse er nu også vigtig, nok mest internt blandt jer kristne. Fx mellem dig, en spansk inkvisitionsbiskop og en frankisk bonde fra 600-tallet, som tidligere nævnt.
citat: NM: Men har man en positiv indstilling til Bibelen, så læser man den ganske anderledes og kan se sammenhænge og naturlige forklaringer over det hele.
Jeg har en positiv indstilling til Bibelen, som jeg regner for Guds ord, og derfor kan jeg meget vanskeligt dele de bekymringer over Bibelen som fx du har.
Jeg er ikke specielt negativt indstillet overfor Bibelen -- men heller ikke specielt positiv. Måske er det derfor jeg ser de selvmodsigelser, du flittigt ignorerer?
citat: NM: Jeg kan fx på ingen måde se, at de problemer vi kan have med Bibelen indikerer at Gud skulle være dum. Det er da os der er dumme - hvis nogen er det.
Muligvis. Men man kan da undre sig over, at forskriften på retmæssig levned og adgangen til det evige liv er så utilgængeligt forfattet! Både geografisk og forståelsesmæssigt. Millioner om ikke milliarder af mennesker verden over har ikke (haft) adgang til Bibelen og kan således ikke vide, hvordan din gud vil have, de skal opføre sig. Millioner om ikke milliarder af mennesker verden over er aldeles uenige om, hvordan denne bog, der ifølge dig og Kristina er så letforståelig overhovedet skal tolkes...
Det må kunne gøres smartere -- fx ved at tage hensyn til vores angivelige dumhed.
citat: NM: Om det er særligt ambitiøst at læse Bibelen på dens egne præmisser ved jeg nu ikke. Men det er nok lidt uvidenskabeligt.
Ved ikke hvad du mener eller hvad relevansen er? Hvis du mener om det er videnskabeligt at antage at Bibelen taler sandt om sin egen status, så må svaret nok være nej. Mener du, at den rette videnskabelige fremgangsmåde overfor Koranen, de vediske skrifter, Buddhas lære, nordisk og græsk mytologi osv. er at antage at de er faktuelt sande?
citat: Za: Hvor ekstremt ambitiøst. Hvor mange af de retninger, du nævnte vil være uenige i, at man så vidt muligt skal læse den på dens ”egne præmisser?”
NM: Det tror jeg faktisk de fleste teologer og "skriftkloge" som fx læser Bibelen historisk-kritisk, vil være. De læser jo netop ikke Bibelen på dens egne præmisser. Det vil du næppe kunne få dem til at sige.
Kan du ikke forklare mig, hvad forskellen er mellem en ”historisk-kritisk” læsning, og én, der er på Bibelens ”egne præmisser?” Så ville jeg være dig taknemmelig.
citat: Za: Bibelen er selvmodsigende og uklar. Så jeg er nødt til at tolke. Og min tolkning hælder til den ene eller den anden side afhængig af, om jeg er positiv eller negativ.
NM: Hm, du har et problem her kan jeg godt se . Bibelens uklarheder fylder meget lidt i min forståelse af den. Men jeg er jo osse ligeså positivt forudfattet, som du er negativt ditto
Igen, jeg er ikke negativt forudfattet; ej heller positivt. Jeg synes bare ikke teksten giver mening, når jeg læser den.
Når ” Bibelens uklarheder fylder meget lidt i [d]in forståelse af den,” så er det jo også en tolkning, du giver den.
citat: Za: Jeg tror muligvis vi for en gangs skyld er enige her?
NM: En lille smule måske (Men jeg er nu osse ret enig med Kristina )
??? Nu bliver jeg forvirret? Du skrev:
citat: NM: Det er ikke så længe siden, at en af vores liberale danske biskopper sagde, at hvis vi læser Bibelens anvisninger som eviggyldig norm for kristen etik, så kan vi ikke komme uden om at praktiseret homoseksualitet er synd imod Guds vilje. Men sådan ville han nu ikke læse Bibelen, fortsatte han. Det er selvfølgelig en ærlig sag at sige sådan, men det viser samtidig, at det er bibelsynet, der langt på vej afgør etikken.
...og jeg er fuldstændigt enig, ”det er bibelsynet, der langt på vej afgør etikken.”
Hvorfor skulle vi nu ikke være enige?
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#53719 - 21/11/2005 19:08
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
|
Det der undrer mig er hvorfor så mange kristne lægger så stor vægt på netop seksualiteten? Hvorfor er disse synder så meget værre end alle andre?
For en del år siden blev den danske folkekirke tvunget til at acceptere kvindelige præster. Der er en del fløje i kirken som ikke anderkender disse, men folkekirken består alligevel. Det er jo i direkte modstrid med bibelen at have kvindelige præster - ud fra nogens læsning af bibelen - men det får dog ikke kirken til at blive splittet.
På grund af statskirken er vores ægteskabslovgivning idag "gift" med folkekirken. Hvis man gør ægteskabslovgivningen tidssvarende og tillader homoseksuelle at blive gift, så åbner man op for at alle der har ret til at vire folk kan vie homoseksuelle - dermed kan præster som ikke læser bibelen således at homoseksuelitet er en synd også vie homoseksuelle.
Men her møder vi voldsom modstand fra fløje i kirken - man kan leve med at kvinder bliver præster, men ikke at homoseksuelle kan vies?
Hvad er det med seksualitet som er så farligt for nogle kristne?
En debattør her mener ikke at det er diskrimination at nægte at ansætte homoseksuelle - Det undrer mig hvordan man kan tale mod diskrimination - og så acceptere at man nægter ansættelse på grund af hvem folk forelsker sig i?
Hvorfor er så mange kristne så optagede hvilke kønsdele der indsættes i hvilke kropsåbninger?
/Søren
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#53720 - 24/11/2005 16:27
|
Bruger
|
citat: kr: Nej, der er ikke noget forkert i det - der står bare ikke noget om Jesu lære i GT. Det ny Testamente citerer Jesu ord, det gør GT ikke. Det ligger i benævnelsen "Kristen etik", at det er Jesu Kristi lære.
Dels siger Jesus, at han ikke er kommet for at ændre loven, det er Paulus, der har fået den idé, dels udtrykker Paulus selv afsky for bøsser på linje med den der bekom mordere:
citat: 1 Tim. 1,9 og når man ved, at en lov ikke er bestemt for retskafne, men for lovbrydere og genstridige, for gudløse og syndige, for spottere og ugudelige, for dem, der slår deres far eller mor ihjel, for drabsmænd, 1 Tim. 1,10 utugtige, mænd der ligger i med mænd, bortførere, løgnere, menedere, og hvad der ellers strider mod den sunde lære
-Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#53721 - 24/11/2005 18:40
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Zaphod - jeg vil lige give dig ret i, at Jesus ikke kom for at ændre Moseloven. Han kom for at opfylde den - for os, som ikke selv kunne!
Derfor lever vi, som vil følge Jesus og bøje os i taknemmelighed for ham som vor Herre og Frelser, under den nye pagt ved Jesu Kristi blod.
Jesus har gjort fyldest og betalt for alle vore synder, og hvis vi vil følge ham, er vi under nåden, det vil sige, at vi er retfærdiggjort og dømmes ikke efter loven. Sådan lyder evangeliet.
Jeg véd godt, at du ikke tror på det, men jeg ville lige nævne det alligevel ..
Vor himmelske far friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige; i ham har vi forløsningen, syndernes forladelse. (Kol. 1, 13-14).
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53722 - 25/11/2005 09:15
|
Bruger
|
citat: Hej Zaphod - jeg vil lige give dig ret i, at Jesus ikke kom for at ændre Moseloven. Han kom for at opfylde den - for os, som ikke selv kunne!
Derfor lever vi, som vil følge Jesus og bøje os i taknemmelighed for ham som vor Herre og Frelser, under den nye pagt ved Jesu Kristi blod.
Jesus har gjort fyldest og betalt for alle vore synder, og hvis vi vil følge ham, er vi under nåden, det vil sige, at vi er retfærdiggjort og dømmes ikke efter loven. Sådan lyder evangeliet.
Jeg véd godt, at du ikke tror på det, men jeg ville lige nævne det alligevel ..
Vor himmelske far friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige; i ham har vi forløsningen, syndernes forladelse. (Kol. 1, 13-14).
Men hvor siger Jesus selv det? Kolossenserbrevet er skrevet af Paulus, som menigheden i Jerusalem satte i fængsel fordi de var uenige med ham -- bl.a. i, hvorvidt Moselovene gjaldt og om ikke-jøder skulle omvendes.
Kort sagt, har Jesus selv sagt, at der er en ny pagt?
Og du glemmer at Paulus kalder homoseksualitet en synd på linje med forældremord...
-Z
|
|
Til toppen
|
|
|
#53723 - 26/11/2005 15:15
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Zaphod citat: Kort sagt, har Jesus selv sagt, at der er en ny pagt?
Ja, Lukas 22,20: Ligeså tog han bægeret efter måltidet og sagde: »Dette bæger er den nye pagt ved mit blod, som udgydes for jer.
Og Joh. 3,14-17: Og ligesom Moses ophøjede slangen i ørkenen, sådan skal Menneskesønnen ophøjes, for at enhver, som tror, skal have evigt liv i ham. For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham. citat: Og du glemmer at Paulus kalder homoseksualitet en synd på linje med forældremord... Hm .. næh, så glemsom er jeg nu heller ikke! Sagen er, at for Gud er det ikke nogen gradueret synds-skala - synd er synd, og syndens søn er døden, uanset hvor lille den måtte forekomme.
Og eftersom ingen af os kan undgå at synde, er det ude med os alle, hvis synden ikke sones. Det er det, som Jesus har gjort, han har båret alle menneskers synder op på sit kors: vores skyldbevis er naglet til korset, og derved er vi retfærdiggjort.
Men på det vandrette plan, det vil sige mellem os mennesker indbyrdes, er der sandelig forskel på lovovertrædelsers størrelse!
Og Jesus siger: Alt, hvad I har gjort mod en af disse mine mindste brødre, det har I gjort mod mig. og også Alt, hvad I ikke har gjort mod en af disse mindste, det har I heller ikke gjort mod mig!
Jesus siger rigtig mange gange: Din tro har frelst dig! - og det siger han til både små og store syndere! Men selvfølgelig ikke til de "retfærdige" som ikke (mener at de) har brug for ham ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53724 - 28/11/2005 14:51
|
GlobalModerator
Bruger
|
Hej Zaphod At Bibelen er let at forstå er selvfølgelig et ret subjektivt udsagn. Det indrømmer jeg. Men ud fra det grundsyn som jeg har på Bibelen, så finder jeg egentlig ikke Bibelen svær at forstå. Der er selvfølgelig detaljer og udsagn, som ikke bare lige giver sig selv. Men det generelle og overordnede budskab synes jeg er svært at tage fejl af. Og når det gælder at læse Bibelen og forstå hvad den faktisk siger, så er det nu ikke mit indtryk, at kristne er så vældigt uenige, som du fremstiller det. Til gengæld er jeg enig med dig i, at vi selvfølgelig læser Bibelen ud fra det ståsted vi nu har. Mit ståsted er her respekten for Bibelen, som Guds hellige ord. Et ord jeg ikke skal gøre mig til dommer eller herre over, men netop prøve at forstå som det Guds ord jeg tror det er. Iøvrigt: når jeg bruger ordet forargelse, så tænker jeg ikke på fornærmethed eller følelsesmæssig ubehag, men blot på modstand og afstandtagen. citat: Jeg er ikke specielt negativt indstillet overfor Bibelen -- men heller ikke specielt positiv. Måske er det derfor jeg ser de selvmodsigelser, du flittigt ignorerer Når jeg møder tilsyneladende selvmodsigelser i Bibelen, så ignorerer jeg dem ikke bare, men tænker: "hm. det var da underligt. Gad vist hvorfor der står sådan. Der må jo være en god grund til det." Jeg tænker i udgangspunktet positivt om det og begyndr at undersøge sagen, i stedet for straks at fælde den dom, at det er noget sludder og vrøvl.
citat: Mener du, at den rette videnskabelige fremgangsmåde overfor Koranen, de vediske skrifter, Buddhas lære, nordisk og græsk mytologi osv. er at antage at de er faktuelt sande? Nej. Lige så lidt som det er specielt videnskabeligt at forudantage, at Bibelen er Guds ord.
citat: Kan du ikke forklare mig, hvad forskellen er mellem en ”historisk-kritisk” læsning, og én, der er på Bibelens ”egne præmisser?” Så ville jeg være dig taknemmelig. Jeg kan prøve. Den historisk-kristiske tilgang, er den som undersøger Bibelen på linie med alle andre samtidige historiske skrifter. Altså som et værk af sin tid og dens mennesker - hverken mere eller mindre.
At læse Bibelen på dens egne præmisser er derimod at acceptere Bibelens egen påstand om at den er ord som Gud, gennem inspiration, har talt gennem mennesker som et budskab til alle mennesker til alle tider.
citat: jeg er fuldstændigt enig, ”det er bibelsynet, der langt på vej afgør etikken.” Hvorfor skulle vi nu ikke være enige? Lige netop det udsagn er jeg også enig i. Vil jeg lade Bibelen være afgørende norm for min etik? Eller skal min etik basere sig på et sammenkog af en hel masse andre tanker og ideer også?
Selv de som har et andet bibelsyn end mit, vil indrømme, at Bibelens egen etik er ret så konsistent. Men hvis man ikke har respekt for Bibelens suverænitet på dette område, så bliver ens etik også derefter? Uanset om man er biskop, frankisk bonde - eller kalder sig Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#53725 - 29/11/2005 18:19
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Zaphod. Undskyld mit sene svar. Du har ret i, at man altid vil læse en tekst med "briller" på, ud fra sit kulturelle ståsted. Men jeg mener bare ikke, at alt er sagt med det. Det kan ikke være alt, der er fortolkning, der må også være noget, der hedder at læse indenad, og noget, der står klart. Ellers kunne vi aldrig forstå noget. Mht. om jeg tror, en frankisk bonde fra 600-tallet, en spansk inkvisitionsbiskop og en befrielsesteolog kan blive enige om særlig meget med mig om kristendommen. Tja, formodentlig ville vi kunne blive enige om, at Jesus var Guds søn, født af jomfru Maria, død på korset for verden synder og opstået igen på tredjedagen. Det der ligesom er kernen, du ved.  Vi kunne nok også blive enige om de ti bud, eller det meste af dem. Nu ved jeg ikke, hvorfor du brugte de frankiske bønder som eksempel. Var der noget bestemt ved dem, du havde i tankerne? Mht. inkvisitionsbiskopperne ville vi naturligvis blive voldsomt uenige i selve spørgsmålet om inkvisition. De og jeg har den samme Bibel, siger du, og det er jo rigtigt nok, men spørgsmålet må være, hvordan de brugte den. Hvilke bibelsteder brugte de fx. for at retfærdiggøre, at tortur og dødsstraf mod kættere var i orden? Ingen steder i NT står der, at det var i orden. Apostlene taler om, at vranglærere bør udelukkes af menigheden efter at være blevet advaret, men aldrig at man skal pine eller brænde dem. Det stod der altså heller ikke i middelalderen. Og hvilke bibelsteder brugte / bruger skandinaver i 1505 og libanesere i 2005 for at retfærdiggøre drab på bøsser? Før vi får rede på det, er det svært at svare på spørgsmålet. Men det burde i hvert fald være soleklart, at der absolut ingen steder i NT er opfordret til drab eller forfølgelse af nogen. Heller ikke bøsser. Og det er ikke noget jeg har fundet på, og jeg er i øvrigt heller ikke den eneste, der mener det, som om jeg selv helt egenrådigt skulle have fundet på det. Hvis det kun handlede om at sidde i det tolerante Skandinavien 2005, ville man også have kunnet læse om drab på bøsser mfl. i Apostlenes Gerninger og brevlitteraturen. Det kan man simpelthen ikke finde, uanset hvilken kultur og tid man er fra. Hvis man finder det, er det fordi man selv har lagt det derind. Igen må man spørge sig selv, bygger inkvisitorernes, libanesernes mfl.s holdning kun på det man kan læse sig til i Bibelen, eller bygger de også på politik, mainstream tankegang, eller noget 3.? Mht. skriftstederne. Hele afsnit har jo også en kontekst  , men tak alligevel. Luk.12,45-53 taler jo netop om Guds dom, ikke at kristne mennesker skal hugge nogen ned eller straffe. Det er soleklart. Matt.10,33-39. Der står ikke, at det er de kristne skal svinge sværdet. At Jesus bringer splid og sværd, er et udtryk for, at hans budskab sætter skel mellem dem, der tror på ham, og dem, der ikke vil, og vil virke provokerende på mennesker. Jesus forbereder flere gange disciplene på, at de vil blive forfulgt, fx. Joh.16,1f, men opfordrer dem aldrig til at kæmpe imod deres forfølgere med sværd. Peter bliver da også kraftigt irettesat, da han i Getsemane vil forsvare Jesus med et sværd og hugger øret af ypperstepræstens tjener. Når Jesus er et menneskes Herre, er det ham, der må stå højest i den persons liv, også selv om familien evt. er imod det. Men det betyder ikke, at man ikke skal elske sin familie, eller at man skal dyrke fjendskab med dem, jf. ordet om at elske sine fjender. Hvis Bibelen / den kristne etik ifølge dig ligeså klart tillader mord mv. som det modsatte, forstår jeg ikke, at der var så mange martyrer i de første kristne århundreder, inkl. næsten alle apostlene. De kunne da bare være gået til modangreb med sværd og det hele og ført krig imod dem? Men det kunne de åbenbart ikke finde belæg for. Heller ikke selv om de ikke var "tolerante skandinaver". Jeg forstår ikke, at du foretrækker "almindeligt had" fremfor, når mennesker søger at være respektfulde, selv om de har noget upopulært at sige - noget, som kan være svært at forstå, og som er vigtigt at få sagt rigtigt. I øvrigt er det jo netop samvittigheden, der byder os at kalde homoseksualitet for synd, hvis samvittigheden er knyttet til Bibelen som Guds ord. At kalde noget for synd er ikke det samme som at hade. Hader du alle de mennesker, hvis handlinger du ikke finder rigtige? Det tror jeg ikke. Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53726 - 29/11/2005 23:49
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
|
Det er en almindeligt forekommende misforstaaelse at naestekaerlighed automatisk skal betyde godkendelse af alt hvad alle andre goer. Det er bare ikke tilfaeldet naar man tager fat i Biblen, og dermed det som skal vaere enhver kristen kirkes grundlag. Biblen tager klart afstand fra homoseksualitet - og saa er den ikke laengere: Homoseksualitet er forkasteligt, afskyeligt, og noget som den sande kirke i bibeltro, og dermed kristne, oejne ikke kan acceptere.
Det samme gaelder for saa vidt kvindelige praester - fuldstaendig enig. Indre Mission har en mani med at klamre sig krampagtigt fast til Folkekirken, og derved har der beklageligvis ogsaa sneget sig lidt af Folkekirkens relativisme ind i IM, idet det her er omdiskuteret om kvinder kan vaere praester eller ej - noget Skriften ikke lader nogen som helst tvivl staa tilbage om: Det kan de IKKE.
Men du tager munden for fuld naar du paastaar at alle kristne homoseksuelle tyr til selvmord, og er direkte latterlig at hoere paa naar du siger at kirkelig modstand mod homofili skulle bunde i egne homofile tendenser. Tag lige og bliv voksen!
Naar alt dette er sagt SKAL det tilfoejes:
Distinguendum est inter* homoFILI og homoFILE (= selve det at vaere tiltrukket af sit eget koen, og de mennesker der er det). Mens homofili maa og skal fordoemmes MAA OG SKAL vi tage imod de homofile som medmennesker. Der behoever ikke at vaere nogen konflikt her - ligesom en morder godt kan blive kristen efter at have begaaet sin forbrydelse, eller en paedofil for den sags skyld, ligesaa kan homofile godt vaere kristne - som lever i coelibat.. Og laengere er DEN saadan set ikke...
Mvh
JFDK
*Der boer skelnes mellem
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
|