0 registrerede () og
12
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#5366 - 23/10/2002 09:53
Undskyldning...
|
Bruger
Reg.: 14/10/2002
Sted: Ringsted, sjælland, danmark
|
hejsan alle, ved ikke om dette forum er hvor denne besked bør ligge men nu bliver den lagt her...
Jeg vil gerne officielt undskylde over for alle for den provokerende og ret uheldige start jeg fik på denne side...
Jeg kan ikke undskylde på de andres vegne de må selv stå til ansvar for deres handlinger, men jeg fortryder meget at jeg provokerede, og håber på at jeg stadig vil være velkommen på denne side til en saglig debat om forskellige ting...
For at forklare at der muligvis vil fremkomme mystiske svar (?) fra min side af vil jeg fortælle mit trosgrundlag (eller hvad jeg skal kalde det;) )...
Jeg er ikke kristen og må indrømme jeg ikke tror på den Gud i tror på, men dette vil forhåbentlig ikke være en forhindring for mig at deltage i jeres debatter...
Jeg respektere jeres tro dybt, og ved slet ikke hvad der gik af mig da jeg lagde første besked herinde, igen undskyld... Men som sagt respektere jeg jeres tro og håber i vil respektere min...
Jeg er wicca-relateret heks, hvad dette er for en tro er i velkommen til at spørge om, ellers kan jeg oplyse at siden www.wiccadk.dk forklarer det godt
Jeg tror på en Gud og Gudinde, og på reinkranation, naturen og at alt hænger sammen i en størrer mening... Tror på Karma, Skæbnen og det "overnaturlige"...
Dette er ganske kort fortalt om mig, men syntes i bør vide det for at have lidt forståelse for mine til tider mystiske spørgsmål og svar
Jeg håber stadig at det er i orden jeg deltager herinde, en af min tros grundregler er at man skal lære... lære om alt og deriblandt andre religioner, mener heller ikke man 100% sikkert kan sige hvad sin religion er før man kender til andre religioner
Ser frem til nogle interessante, lærerige og gode debatter med jer herinde
og endnu engang undskyld min start, ønsker kun at rode bod på det nu
Mange venlig hilsner
MidnightAngel
MidnightAngel
Eklektisk heks ude efter forståelse for de kristne og en god debat
|
|
Til toppen
|
|
|
#5367 - 23/10/2002 10:14
Re: Undskyldning...
[Re: MidnightAngel]
|
Bruger
Reg.: 02/10/2001
|
Kære MidnightAngel
Allerførst tak for din klare udmelding. Det gør altid samtalen nemmere, når man ved en lille smule om hinanden.
Du er velkommen her på siden, og jeg glæder mig til nogle spændende samtaler. Jeg håber ikke, du bruger flere kræfter på din uheldige start. Sitet kan være temmelig overvældende, første gang man kommer herind, og så får man af og til sagt eller gjort sære ting. Bare rolig, du er ikke den første
Fortiden var i går. Lad os være her nu og så se fremad, det er jo den vej, vi skal.
Venlig hilsen
Eva
|
|
Til toppen
|
|
|
#5368 - 23/10/2002 13:03
|
Bruger
Reg.: 26/12/2001
Sted: DK-2300 København. Sundby
|
Guds fred.
Kære MidnightAngel. Som Eva siger så siger også jeg. Fortiden var i går og det er sket og glem. I hvert fald for mit vedkommende.
Jeg blev interesseret da du sagde at du ikke troede på "vores" Gud. Jeg forstår naturligvis godt hvad du mener når du siger "vores" Gud men det er faktisk forkert kristne, og sådan set også for Jøder og Muslimer, at sige "Vores Gud" eller Min Gud Han kan dit eller dat. Der er slet ikke tale om nogen bestemts Gud men derimod om alles Gud. Også din. Men inden du nu misforstår mig og tror at jeg ønsker at presse "Min" Gud ned over dit hoved, hvilket jeg naturligvis ikke ville drømme om at gøre, vil jeg forklare dig lidt om hvad jeg mener eller hvad kristne i det hele taget tror ang. "Vores Gud".
Når jeg siger at det er forkert at kalde Jahveh for vores Gud så er det først og fremmest pga. det Han kalder sig selv for nemlig Jahveh som betyder "Jeg Er" og helt bogstaveligt betyder det " Jeg er den der vil blive/ komme". Det helt specielle ved den kristne tro er nemlig det at den i modsætning til alle andre religioner i hele verden er en helt konkret og personlig åbenbarings tro. Man kan altså ikke være kristen i det lange løb uden at have fået en personlig Jahveh åbenbaring sådan som Moses fik det da han spurgte Gud om Hans navn. Svaret Moses fik var Jahveh, eller med andre ord, Mit navn er "Jeg er". Det var en helt personlig Gludsåbenbaring Moses fik der. Men den slutter naturligvis ikke der, den bliver ved eller bør blive ved hele livet igennem. De "kristnes" Gud er altså slet ikke kristen eller Jødisk eller Muslimsk, Han er bare den Han er på sine egne vilkår, altings skaber, eller med andre ord Han er bare til og Han er UENDELIG kærlighed og godhed, i Ham er der intet mørke. Og det er her jeg vil at du skal forstå at "min" Gud ikke er min Gud på min måde. Han er min Gud på samme måde som Han er din Gud eller alle andres Gud. Han er Gud for alle på SIN måde. Det som du opponerer imod, og med rette, det er at de kristne, jøderne eller muslimerne har Gjort Gud til deres Gud hvad Han jo egentlig slet ikke er. Kristne har igennem tiderne lavet mange fejl men den grundlæggende tro på hvordan Gud er Gud er aldrig gået tabt. Netop pga. Guds egentlige navn. Hans navn gennemtvinger den "rette" forståelse for hvem han er og siger sig selv være.
Men det at Jahveh er alle tings skaber, og det er jo det mest logiske at der er én Gud over alle som har skabt alt, det betyder naturligvis også at Jahveh" eller Vores" Gud både er han og hun. Vi adskiller ikke Gud efter menneskelige egenskaber sådan som du her gør det. Det er det som de kristne retter deres kritik imod, at man i de gamle religioner kun havde Guder som var menneskeskabte, og hvad specielt er der så ved dem må man spørge. Du kan sikkert svare mig på det. Tit taler kristne om Gud som en maskulint væsen og det er også rigtigt at Gud er maskulin, men det er ikke en maskulinitet som ikke svarer overens med skabelsesberetningen eller som er i modstrid med sund psykologi. Når du opponerer imod det er det nok fordi at du ikke helt har forstået hvad kristne egentlig mener med når de kalder Gud for en Han-Gud. Sikkert fordi kristne ikke har været i stand til at forklare det eller selv har forstået deres egen tro. Men det der ligger i at Gud er maskulin er ikke at Han er det på samme måde som mennesker er det. Nej Guds maskulinitet er så ufattelig at den langt overgår mandens maskulinitet og kvindens femininitet som kommer fra mandens maskulinitet. Men når man tænker klart over konsekvensen af at Gud er altings skaber ja så er det jo ren logik at femininiteten også kommer fra Gud. Alt kommer jo fra Ham. Gud favouriserer altså ikke mellem mand og kvinde da de begge kommer fra Gud. Derfor er det at de kristne mener at om mennesket skal være helt sig selv så må det finde Gud som er dets ophav, uden denne ene sande Gud er mennesket ikke sig selv. Det vil opleve en indre tomhed eller smerte indtil det finders sig selv i Gud. Først da er mennesket helt og også helt sig selv. Ved syndefaldet hold mennesket op med at være sig selv, netop fordi det er prøvede at være sig selv I sig selv, men det er jo en umulighed fordi det jo kun er i kraft af Guds vilje. Altså mennesket er kun sig selv i Gud og ikke sig selv. Mennesket, kan man sige, er derfor ude af sig selv. At det for tiden, og faktisk altid har været og er IN at gå på kurser for at ”realisere sig selv” ja det kan ikke undre og det er kun et udtryk for det som de kristne altid har sag. Men menneskets jagten efter efter status, magt, sex, stoffer, ære er alt sammen udtryk for menneskets uendelige tomhe Mennesket prøver hele tiden at blive til, det prøver hele tiden at hjælpe på dets følelse af utilstrækkelighed eller ikke væren. Vi er ikke dig selv uden Gud. Det som disse kurser prøver på er det umulige, nemlig at vi kan realisere os selv som mennesker i os selv og uden Gud. Det kan vi ikke. Jesus kommer ind på dette da Han siger at om vi vil leve så må vi først dø. Apostelen Paulus forklarer endvidere om dette at det der menes med er at det er de falske selver vi går med som må dø ja som faktisk allerede er døde og at der er ved at give slip på disse at vi bliver levende om vi modtager Gud som jo er altings og vores ophav i vores liv. Disse falske selver er dem som ødelægger mennesket indefra, de kan være selvhadende som derpå leder til en trang til selvforherligelse ovs ovs. det ene leder til det andet men alle er de lige tomme og desperate. Måden hvorpå vi modtager os selv på ny er nemlig gennem Jesus Kristus. Idet at Han skænker os et nyt liv som egentlig ikke er nyt men blot er det vi altid burde have levet. Dette er hvad kristendom er. At modtage Jesus Kristus er derfor at modtage sig selv på en ny og sand måde. At blive ét med Gud og få en god selvfølelse og at kunne elske sig selv på en sund måde.
Jeg vil for denne gang slutte med et citat af den kendte kristne forfatter C S Lewis
It is a serious thing to live in a society of possible gods and goddesses, to remember that the dullest and most uninteresting persons you talk to may one day be a creature which, if you saw it now, you would be strongly tempted to worship, or else a horror and a corruption such as you now meet, if at all in a nightmare.
All day long we are, in some degree, helping each other to these destinations. It is in the light of these overwhelming possibilities, it is with the awe and the circumspection proper to them that we should conduct all our dealings with one another, all friendships, all loves, all play, all politics. There are no ordinary people. You have never talked to a mere mortal.
|
|
Til toppen
|
|
|
#5369 - 23/10/2002 14:12
[Re: Katolikken]
|
Bruger
|
Øhm tak for det lange indlæg...
Må indrømme jeg ikke forstår alt hvad du skriver  , et godt råd, lav mellemrum, del det op i afsnit så er det meget lettere at læse
Men jeg tror je forstod hvad du i bund og grund mener, nemlig at Gud ikke er jeres men alles... Den tro deler jeg med dig, jeg tror så bare på en overordnet Gud og Gudinde, men som jeg har skrevet under "alternativ behandling" så tror jeg at alle Guder og Gudinder, den kristne gud, muslimske, wiccanske osv består af den samme energi...
Jeg tror vi har samme mening, vi har bare forskelligt "udseende" på vores gud/inde  alt ting afhænger af øjnene der ser
MidnightAngel
MidnightAngel
|
|
Til toppen
|
|
|
#5370 - 24/10/2002 10:25
|
Bruger
Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
|
Hej
Jeg er wicca-relateret heks, hvad dette er for en tro er i velkommen til at spørge om, ellers kan jeg oplyse at siden www.wiccadk.dk forklarer det godt
Wicca-heks er jo noget der hos teenage-pige er blevet voldsomt populært efter Hollywood bygyndte lave sin verion af spiritualisme i div. tv-serier.
Desværre for Wicca religionen er der utroligt mange useriøse wicca troende.
Hvad fik dig til at vælge wicca? Og hvorfor blev det wicca og ikke den tro og de ordener der ligger som grund for wicca?
Har du lyst at forklare lidt om wiccas historie. Jeg har endu ikke fundet en dansk "wicca-heks" her på nettet der kan redogøre wiccas historie med virkligheden som grund.
Jeg tror på en Gud og Gudinde, og på reinkranation, naturen og at alt hænger sammen i en størrer mening... Tror på Karma, Skæbnen og det "overnaturlige"...
Det er der mange religioner der gør. Hvorfar valgte du Wicca?
Dette er ganske kort fortalt om mig, men syntes i bør vide det for at have lidt forståelse for mine til tider mystiske spørgsmål og svar
Jeg er ked af det, men din forklaring stiller fler spørgsmål end svar. Håber du kan hjælpe mig med at svare.
mvh
joppe
Religionsstuderende, Katolik, Frimurer
|
|
Til toppen
|
|
|
#5371 - 24/10/2002 10:46
[Re: joppe]
|
Bruger
|
Joppe jeg er ikke wiccaner, men wicca relateret heks.
Og ja jeg kender mange af de useriøse "fluff-bunnies" (udtryk for pophekse), som der et sted ødelægger religionen...
For lige at understrege det er jeg IKKE popheks!
Jeg har ikke valgt wicca, Guden og Gudinden førte mig ind til den omtalte hjemmeside, som er bestyret af en utrolig sød og seriøs heks.
Jeg er ikke blevet "omvendt" til heks, jeg er født heks og jeg har altid troet hvad jeg tror, men aldrig kunne sætte navn på det, ikke før jeg fandt wicca...
Wicca er en religion som utrolig godt beskriver hvad mine egne overbevisninger om verden er...
Og som jeg skrev er jeg kun wiccarelateret, ikke direkte wiccan, jeg er mere korekt eklektisk heks, hvilket vil sige at jeg tror lidt på det hele, altså der er ingen religion som der dækker mine overbevisninger totalt, det gør flere af dem, derfor vil jeg også sige jeg tror på de gamle "ordner"...
Wicca er for øvrigt en ufattelig gammel religion, det kommer bare an på hvilken form for wicca du ser på, da der er flere udgreninger af dette...
Jeg personligt kan ikke give dig en historisk redegørelse for wicca's historie, men gå ind på www.wiccadk.dk og spørg Dagnir og SilverFaery, specielt Dagnir har en stor viden inde for det historisk af bl.a. wicca
Jeg håber dette forklarer lidt mere, ellers spørg endelig igen...
Men til de grundlæggende ting og historiske om wicca anbefaler jeg dig www.wiccadk.dk da den beskriver det hele utrolig godt
MidnightAngel
|
|
Til toppen
|
|
|
#5372 - 23/09/2003 19:38
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: Nederland
|
Hej MidnightAngel
Ja, jeg ved ikke hvad det er du undskylder, jeg har ikke vaeret her saa laenge, ca 3 uger, men har da naaet at faa skrevet en masse indlaeg.
Jeg synes det er flot , du kommer med en undskyldning for det du nu har skrevet dengang.
Du kan jo laese i min profil, saa ved du lidt mere om mig.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#5373 - 23/09/2003 20:08
[Re: nelle]
|
Bruger
Reg.: 08/06/2003
|
Ja Nelle, men ovennævnte er altså også skrevet for 11 måneder og knap 10 timer siden
|
|
Til toppen
|
|
|
#5374 - 24/09/2003 09:50
[Re: Alex]
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: Nederland
|
Hej Alex
Ja, jeg kom ogsaa til at grine af det, jeg saa datoen forkert, og taenkte, nu maa der da snart komme en reaktion paa det, men den kom altsaa nu:-)))))))))))))), fint, det var for dumt af mig.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
|