Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 12 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#53651 - 06/11/2005 20:12 Hvad er ondskab?
Anonym
Anonym

Hej venner!

Jeg sidder lige og skriver på livet løs omkring den ondskab jeg mener ligger i vores biologi (et indlæg jeg har lovet snart vil komme) og kom til at tænke på hvad ondskab i det hele taget er. Er der nogen der kan komme med nogle konkrete bud på hvad de mener at ondskab er?

Til toppen 
#53652 - 07/11/2005 07:37 Re: Hvad er ondskab? [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Godmorgen CH og velkommen til en ny uge

Godt spørgsmål...

Jeg vil gerne suplere op med, endnu et:

Er det at gøre noget forkert, det samme som at gøre noget ondt??

For at udbygge:

Jeg mener, at ondskab er en overlagt handling, som man ved er forkert... Om motivet er godt eller skidt, så ændrer det ikke synderligt på handlingen, hvis man er bevidst om handlingens indhold...
Jeg tvivler stærkt på, at man kan lave en desideret liste over handlinger, der er onde...

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#53653 - 07/11/2005 11:18 Re: Hvad er ondskab? [Re: ]
Sandheds-søger
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
CloudHands skrev:
citat:
... Er der nogen der kan komme med nogle konkrete bud på hvad de mener at ondskab er?

Mit bud er af filosofisk art:

Ondskab er en illussion. Man siger bla.a. at ondskab kommer fra "løgnens herre", og udtrykket "løgnens herre" understreger netop at der er tale om løgn (jævnfør min første sætning at ondskab er en illussion).

For at blive befriet fra illussionen må man finde sandheden. Dette er en personlig søgen, som ikke kan gøres af andre, hvilket vil sige at det hjælper ikke at andre har fundet sandheden. Hvis du ikke selv har set den har du ikke fundet den. Derfor er en objektiv sandhed ikke god nok, da objektivitet er noget der ligger uden for dig selv. Først når du oplever en subjektiv erkendelse er du nået et skridt videre.

Derfor er det ikke nødvendigvis en præsentation af objektiv sandhed der har interesse, men derimod en præsentation af noget der giver dig en indsigt, oplevelse, åbenbaring, forståelse og eller erkendelse som du ikke havde før.

En sådan præsentation kan ofte med fordel gives på en måde der narrer ens bevidste vilje og istedet vækker ens dybereliggende vilje, idet den bevidste vilje ofte kan være fastlåst i forhold til ens kulturelle opdragelse og tænkemåde og hermed sætte nogle grænser, som må omgås på en eller anden måde for at man kan komme videre. Hvis man altså ønsker at komme videre.

Når et sådant ønske er tilstede, kan det betragtes som et udtryk for at en dybereliggende vilje er vækket til en vis grad, måske stadig søvndrukken, men den vil gerne vækkes yderligere når den først er kommet igang. Det er denne dybereliggende vilje der er den egentlige drivkraft og styrke, det er herfra kærligheden strømmer, det er her sandheden findes. Det er livets lys. Det er inspirationens vugge.

Med venlig hilsen,
Lars Peter

Til toppen 
#53654 - 07/11/2005 13:00 Re: Hvad er ondskab? [Re: ]
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
Hej CH,

citat:
Er der nogen der kan komme med nogle konkrete bud på hvad de mener at ondskab er?

Jeg mener der findes et subjektivt og et objektivt plan af deklarationen "ondskab". På det subjektive plan afgøres godt/ondt af en persons eller en gruppe personers værdier, og disse værdier kan afvige fra de objektive menneskelige værdier - endda modsige dem. Subjektiv ondskab er som sådan en svær størrelse, som jeg mest af alt har lyst til at lade ligge, fordi resultatet oftest bliver en "jeg mener, du mener" diskussion. Dilemmaet er selvfølgelig, at subjektiv godhed kan være objektivt ond og vice versa.

Objektiv ondskab er, i mangel af et mere konsekvent ord, modvirkning (forhindring eller destruktion) af de objektive menneskelige "gode" værdier - som kan påpeges i det omfang logik og argumentativ sandhed overholdes. Logik, fordi den er universel og objektivt defineret - og argumentativ sandhed, fordi det dannede koncept om godt/ondt skal kunne klarlægge sin egen begrundelse. Hvis der bør laves gradbøjninger af "ondskab" - og det er jeg ikke selv helt afklaret omkring - så bør gradbøjningen baseres på kvantitet og kvalitet af de menneskelige værdier, der forhindres eller destrueres. Hver enkelt bedømmelse af værdierne mener jeg bør foretages logisk - så de forbliver upåvirkede af subjektets moralske ideologi.

Og endelig mener jeg ikke, vi kan tale om "indre ondskab" - altså at tanker kan være onde i sig selv. Hvis den indre verden er vores tanker, er ondskab kun muligt fra eller mod den ydre verden...

Jeg ser frem til at læse hvad du får ud af emnet

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#53655 - 07/11/2005 13:12 Re: Hvad er ondskab? [Re: Sandheds-søger]
Claus Due
Bruger

Hej Lars Peter,

Jeg må sige det var interessant at læse dit bud. Jeg har dog et par spørgsmål, specielt til dette:

citat:
For at blive befriet fra illussionen må man finde sandheden. Dette er en personlig søgen, som ikke kan gøres af andre, hvilket vil sige at det hjælper ikke at andre har fundet sandheden. Hvis du ikke selv har set den har du ikke fundet den. Derfor er en objektiv sandhed ikke god nok, da objektivitet er noget der ligger uden for dig selv. Først når du oplever en subjektiv erkendelse er du nået et skridt videre.

Jeg kan desværre ikke se din vej fra A til B - måske du kunne uddybe?

Hvorfor er objektiv sandhed ikke "god nok"? Det er jo netop et problem med subjektiv sandhed, at den ikke lader sig overføre let og ofte modsiger den næste subjektive sandhed. Hvis vi skal fjerne en illusion for at slippe for ondskab, da gør vi da netop klogest i at holde os til det objektive og ikke hvad vi selv mener og tror?

Havde Charles Manson ikke også en "subjektiv erkendelse" af sandhed, der gjorde at han var blevet "befriet fra illusionen" om ondskab og derfor kunne handle som han gjorde?

Havde Boston-kvæleren? Jeffrey Dahmer? Du ser sikkert min pointe

citat:
Derfor er det ikke nødvendigvis en præsentation af objektiv sandhed der har interesse, men derimod en præsentation af noget der giver dig en indsigt, oplevelse, åbenbaring, forståelse og eller erkendelse som du ikke havde før.

Kan LSD bruges? Kan andre hallucinogener? Kan bibelen?

Min pointe er, at subjektiv indsigt - eller en åbenbaring - stadig kun er subjektiv og derfor ikke formår at fjerne en illusion. Blot skabe en ny som erstatning for den gamle.

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#53656 - 08/11/2005 01:28 Re: Hvad er ondskab? [Re: Claus Due]
Sandheds-søger
Bruger

Hej Claus,

citat:
Hej Lars Peter,
...
Jeg kan desværre ikke se din vej fra A til B - måske du kunne uddybe?

Hvorfor er objektiv sandhed ikke "god nok"? ...

Det skrev jeg i denne sætning:

"...at det hjælper ikke at andre har fundet sandheden. Hvis du ikke selv har set den har du ikke fundet den"

Det kan være nok så objektivt, hvis personen ikke har set det har han/hun ikke set det.

Lad os sige at den objektive sandhed er at du har et rødt æble i hånden.

Person A kan ikke se det fordi han har bind for øjnene.
Person B kan ikke se det fordi i står på hver sin side af en høj havemur.
Person C kan ikke se det fordi han befinder sig på øverste etage i et højhus og kigger ned på dig, der står dernede med æblet i hånden.

Hver enkelt persons mulighed for at se dette æble kræver en subjektiv løsning,
det vil sige en løsning som gør det muligt for netop den person at se æblet.

Du kan selvfølgelig fortælle vedkommende at du har et rødt æble, men din fortælling er IKKE det samme som den anden persons personlige oplevelse af at se æblet. Den anden person kan rent intellektuelt være i stand til at forstå og anerkende at du har et rødt æble, men det er stadig IKKE det samme som at opleve æblet.

Den subjektive erkendelse, opfattelse, forståelse eller indsigt er alfa og omega.

Der findes mennesker der bruger mange år på at opnå indsigt ved personlig at involvere sig i noget. Denne personlige involvering er overordentlig vigtig. Det kan være meditationstekniker, fokusering ved hjælp af bøn, studium af bibelen, studium af dette eller hint, øvelser af diverse art indenfor religiøse og filosofiske emner.
citat:
... Hvis vi skal fjerne en illusion for at slippe for ondskab, da gør vi da netop klogest i at holde os til det objektive og ikke hvad vi selv mener og tror?

Det subjektive er det personlige, og det objektive er upersonligt, men det er den personlige viden, indsigt og erfaring der rykker noget for det enkelte menneske såvel som for samfundet. Samfundet bygger på de individer som tilsammen er samfundet.

Selvom jeg tror at ondskab dybest set er en illusion, så kan der være meget langt ned til den sandhed som ligger som grundlag. I praksis er der to væsentligt forskellige former for ondskab, nemlig den ondskab som er ond af virkning og den ondskab som er ond af årsag. Det jeg mener med "ond af årsag" er den ondskab hvor der er en bevidst ond hensigt, og det jeg mener med "ond af virkning" er den ondskab som "gør ondt" om man så må sige, men hvor der ikke er en bevidst ond hensigt. Jeg tror ikke at livet i sin essens har onde hensigter, jeg tror at onde hensigter opstår på grund af voldsomme misforståelser som forleder en.
citat:

Havde Charles Manson ikke også en "subjektiv erkendelse" af sandhed, der gjorde at han var blevet "befriet fra illusionen" om ondskab og derfor kunne handle som han gjorde?

Havde Boston-kvæleren? Jeffrey Dahmer? Du ser sikkert min pointe

Jeg kender ikke Charles Manson og Jeffrey Dahmer og deres situationer, men jeg kan forstå at det drejer sig noget temmelig forfærdeligt.

Hvis du ville ønske at de opførte sig anderledes, så har du jo allerede sagt at du kunne ønske en subjektiv forandring hos disse mennesker, altså det er dem personligt som må gives inspiration til en ny forståelse af livet.

Jeg kendte engang et ægtepar, hvor manden drak og det var ved at ødelægge ægteskabet. En dag bad konen en intens bøn til Gud mens manden var ude at drikke. Samtidig fik manden en eller anden form for åbenbaring og han holdt op med at drikke. De religiøse aspekter i den sag - altså om det var Gud der greb ind - har intet med min pointe at gøre. Min pointe er en helt anden, nemlig den subjektive side. Manden holdt op med at drikke på grund af en personlig ændring af en eller anden art. Om det var en oplevelse, en åbenbaring, en regulær beslutning som han var i stand til at gennemføre eller hvad det nu kunne være så var det i alle tilfælde et subjektivt fænomen, men som selvsagt også havde en objektiv virkning, det er klart.
citat:

Lars Peter:

citat:

Claus:

Kan LSD bruges? Kan andre hallucinogener? Kan bibelen?

Man skal nok holde sig fra stoffer. Hvis man kan opnå noget med stoffer så lyder det som en rigtig alvorlig fælde som gør at man ikke alene bliver fysisk afhængig men også psykisk.

Om bibelen kan give åbenbaringer, indsigter osv. ja det skulle jeg da nok mene.
citat:

Min pointe er, at subjektiv indsigt - eller en åbenbaring - stadig kun er subjektiv og derfor ikke formår at fjerne en illusion. Blot skabe en ny som erstatning for den gamle.

Og min pointe, som forhåbentligt efterhånden er fremgået i løbet af dette svar, er at den subjektive indsigt og/eller åbenbaring er overordentlig vigtig.

Med venlig hilsen,
Lars Peter

Til toppen 
#53657 - 08/11/2005 09:58 Re: Hvad er ondskab? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
.. her er et par strøtanker:

Ondskab er ikke noget i sig selv, men fravær af noget:
Fravær af (Guds) kærlighed.

Analogt med mørke, som ikke er noget i sig selv, men fravær af lys.

Hvis mørke møder lys, forsvinder mørket.
Hvis lys møder mørke, forsvinder lyset ikke.
Lys gennemlyser - opløser - mørke.
Mørke har ingen magt over lys.
Halleluja!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53658 - 08/11/2005 10:53 Re: Hvad er ondskab? [Re: Sandheds-søger]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
Sandheds-søger skrev:
citat:
S-s:
Lad os sige at den objektive sandhed er at du har et rødt æble i hånden.

Person A kan ikke se det fordi han har bind for øjnene.
Person B kan ikke se det fordi i står på hver sin side af en høj havemur.
Person C kan ikke se det fordi han befinder sig på øverste etage i et højhus og kigger ned på dig, der står dernede med æblet i hånden.

Hver enkelt persons mulighed for at se dette æble kræver en subjektiv løsning,
det vil sige en løsning som gør det muligt for netop den person at se æblet.

Men A, B og C har objektive årsager til ikke at kunne se det, og disse årsager er umiddelbart og uafviseligt identificérbare. I modsætning til det, du vil illustrere med din analogi.

Mvh
Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#53659 - 08/11/2005 12:22 Re: Hvad er ondskab? [Re: ]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Hej CloudHands

Jeg prøver lige at komme med et bud også:

En definition af ondskab må afhænge af hvilken etik vi lægger til grund for vores tænkning. Jeg forsøger at navigere ud fra en bibel-kristen etik, som i sin mest komprimerede form er formuleret i det dobbelte kærlighedsbud: "Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din styrke og af hele dit sind, og din næste som dig selv." (Lukas 10,27).

I det lys opfatter jeg ondskab på to planer. Dels det lodrette plan (i forholdet til Gud), hvor jeg forstår ondskab, som alle handlinger der udspringer af min medfødte modstand imod Guds vilje - altså det som Bibelen kalder synd. Dels det vandrette plan (forholdet til mine medmennesker), hvor jeg forstår ondskab som alle de handlinger, der udspringer af min manglende kærlighed og respekt for andre mennesker.

For mig er ondskaben altså primært bestemt af hensigten (bevidst eller ubevidst) med mine handlinger og dermed forbundet med ansvar og skyld fra min side.

Men måske var det slet ikke det du spurgte efter?

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#53660 - 08/11/2005 21:29 Re: Hvad er ondskab? [Re: Zaphod]
Sandheds-søger
Bruger

Zaphod skrev:
citat:

Men A, B og C har objektive årsager til ikke at kunne se det, og disse årsager er umiddelbart og uafviseligt identificérbare. I modsætning til det, du vil illustrere med din analogi.

Det er korrekt. Jeg brugte et fysisk eksempel med noget der er til at tage og føle på.

Eftersom du tydeligvis forstår hvad det er jeg ønsker at udtrykke er formålet med analogien nået.

Med venlig hilsen,
Lars Peter

Til toppen 
#53661 - 08/11/2005 22:19 Re: Hvad er ondskab? [Re: Sandheds-søger]
Claus Due
Bruger

Hej Lars Peter, tak for dit svar. Du skriver:

citat:
Det kan være nok så objektivt, hvis personen ikke har set det har han/hun ikke set det.

Det kan jeg forstå - og er enig. Der er ingen erstatning for førstehånds-viden. Jeg når blot min gennem observation og logik - du når din gennem meditative handlinger.

citat:
Den subjektive erkendelse, opfattelse, forståelse eller indsigt er alfa og omega.

Ja, men den "subjektive erkendelse" du omtaler kan for så vidt også være ganske objektiv. Det er en sådan erkendelse jeg efterstræber, og dertil kan bøn og meditation ikke bruges - men filosofi kan. Det ved jeg også af personlig erfaring.

citat:
Det subjektive er det personlige, og det objektive er upersonligt, men det er den personlige viden, indsigt og erfaring der rykker noget for det enkelte menneske såvel som for samfundet. Samfundet bygger på de individer som tilsammen er samfundet.

Jeg vil gerne standse op og betragte de begreber, du anvender. Jeg mener nemlig ikke, at meditation, bøn, bibelstudium og anden religiøs adfærd kan lede til noget, der kan klassificeres som hverken "viden, indsigt [eller] erfaring", fordi en fuldt ud subjektiv "viden, indsigt og erfaring" af denne type er at sammenligne med en illusion. Ligesom du opfatter ondskaben, vil jeg tro - begrebet anvender du men indholdets virkelighed afviser du...

citat:
Jeg tror ikke at livet i sin essens har onde hensigter, jeg tror at onde hensigter opstår på grund af voldsomme misforståelser som forleder en.

Jeg tror personligt ikke "livet" har nogen hensigt, hverken god eller ond - og dermed mener jeg ikke, at "livet" er til at misforstå. Jeg vil give dig så meget, at vi kan blive forledt af misforståelser, men at disse misforståelser ikke skyldes "livet" men derimod vores subjektive ønsker og drømme - og dem ligestiller jeg ikke med begrebet "livet".

citat:
Manden holdt op med at drikke på grund af en personlig ændring af en eller anden art. Om det var en oplevelse, en åbenbaring, en regulær beslutning som han var i stand til at gennemføre eller hvad det nu kunne være så var det i alle tilfælde et subjektivt fænomen, men som selvsagt også havde en objektiv virkning, det er klart.

Hmm. Det kunne også have været en rationel og objektiv beslutning for at forøge sin livsværdi - så mystisk mener jeg alligevel ikke sindet er indrettet. Vi kan selvfølgelig ikke afgøre, om en given motivation er objektiv - men den kan være det, og det alene synes jeg fjerner en del vægt fra dit argument om, at det subjektive er alfa og omega. Det objektive kan dække samme funktion, så vidt jeg ved.

citat:
Man skal nok holde sig fra stoffer. Hvis man kan opnå noget med stoffer så lyder det som en rigtig alvorlig fælde som gør at man ikke alene bliver fysisk afhængig men også psykisk.

Om bibelen kan give åbenbaringer, indsigter osv. ja det skulle jeg da nok mene.

Men hvad adskiller eksempelvis en LSD-hallucination fra en bibelsk åbenbaring? De er begge subjektive oplevelser (åbenbaring, hallucination), som har en objektiv årsag (bibelen er en fysisk bog med fast ordindhold, LSD er et fysisk stof med en fast kemisk formular).

Hvis det subjektive er alfa og omega må det objektive følge i anden række, og det giver nogle problemer med dissonans. Når det subjektive er uenigt med det objektive, må det objektive i din ligning nemlig vige pladsen - og dét mener jeg absolut ikke er frugtbart.

citat:
Og min pointe, som forhåbentligt efterhånden er fremgået i løbet af dette svar, er at den subjektive indsigt og/eller åbenbaring er overordentlig vigtig.

Så har du fint redegjort for din pointe

Det objektive må dog nødvendigvis overtrumfe det subjektive, når der er en uoverensstemmelse imellem de to. Hvis det ikke gør, giver det sandsynligvis en vrangforestilling; kaldet kognitiv dissonans. Det, vi tror, må vige for det, vi ved - og viden nås ikke ved LSD-hallucinationer eller bibelske åbenbaringer.

Så skulle jeg også have redegjort - forhåbentlig objektivt og ikke subjektivt - for min pointe.

Til toppen 
#53662 - 11/11/2005 00:52 Re: Hvad er ondskab? [Re: Claus Due]
Sandheds-søger
Bruger

Hej Claus,

Du skrev:
citat:
Ja, men den "subjektive erkendelse" du omtaler kan for så vidt også være ganske objektiv. Det er en sådan erkendelse jeg efterstræber, og dertil kan bøn og meditation ikke bruges - men filosofi kan. Det ved jeg også af personlig erfaring.

Om det er filosofien, meditationen eller om det er bønnen du kender af egen erfaring fremgår ikke helt klart. Meditation og bøn fremkommer iøvrigt ofte som resultat af en filosofi.

Udtrykket "meditation" kan dække over et meget bredt emne, som dækker alt fra at tænke over tingene til at bruge nogle bestemte ord og emner som der mediteres over på en eller anden måde. Der kan også være en flydende grænse imellem hvornår det er meditation og hvornår det er udførelse af ritualer.

Bøn dækker også et stort område, og der er ikke nogen klar grænse imellem hvornår man taler om bøn og hvornår man taler om meditation.

Der er ofte tale om en fokuseringsprocess både med hensyn til bøn og til meditation.

Der kan være tale om at udføre nogle bestemte tekniker med det formål at klare sindet eller tankerne, hvis en sådan klaring opnås må processen betragtes som en success.

citat:
Jeg vil gerne standse op og betragte de begreber, du anvender. Jeg mener nemlig ikke, at meditation, bøn, bibelstudium og anden religiøs adfærd kan lede til noget, der kan klassificeres som hverken "viden, indsigt [eller] erfaring", fordi en fuldt ud subjektiv "viden, indsigt og erfaring" af denne type er at sammenligne med en illusion. Ligesom du opfatter ondskaben, vil jeg tro - begrebet anvender du men indholdets virkelighed afviser du...

Bemærk at jeg har IKKE sagt at illusion er ondskab, jeg har sagt at ondskab er en illusion, der er en stor forskel, og jeg har uddybet det med at sige at jeg tror at ondskab er et resultat af voldsomme misforståelser som forleder en. Dette sagde jeg for at komme med en forklaring på ondskab, fordi at sige at ondskab dybest set ikke eksisterer bringer et forklaringsproblem på hvorfor bevidst ondsindet adfærd så kan forekomme.

citat:
Jeg tror personligt ikke "livet" har nogen hensigt, hverken god eller ond - og dermed mener jeg ikke, at "livet" er til at misforstå. Jeg vil give dig så meget, at vi kan blive forledt af misforståelser, men at disse misforståelser ikke skyldes "livet" men derimod vores subjektive ønsker og drømme - og dem ligestiller jeg ikke med begrebet "livet".

Vi er alle en del af livet. Vores subjektive ønsker og drømme er også liv.

Imidlertid synes jeg lige, at jeg må uddybe hvad det er jeg snakker om i forbindelse med subjektiviteten. Jeg er enig at objektivitet er et vigtigt område. Der hvor jeg snakker om subjektiviteten er det enkelte menneskes personlige udvikling, det enkelte menneskes personlige forståelse af tingene. Det enkelte menneske kan kun selv finde sin vej. Det kan selvfølgelig gøres ved hjælp af andre, men det er ikke de andres vej man går og andre kan ikke gå vejen for en. Man må selv foretage sig noget.
citat:

Men hvad adskiller eksempelvis en LSD-hallucination fra en bibelsk åbenbaring? De er begge subjektive oplevelser (åbenbaring, hallucination), som har en objektiv årsag (bibelen er en fysisk bog med fast ordindhold, LSD er et fysisk stof med en fast kemisk formular).

Hvad der adskiller dem rent erfaringsmæssigt må du spørge folk, der har personlig erfaring med begge dele, om.

Hvad der adskiller dem rent "handlingsmæssigt" er at LSD er et stof der indtages i kroppen. Bibelen er en bog der holdes uden for kroppen (evt. på et bord) og læses eller bliver oplæst af en anden.

Hvad der adskiller dem rent indholdsmæssigt er at LSD er et stof som ikke indeholder nogen form for ordmæssig information, mens bibelen er ordmæssig information. En del af denne ordmæssige information er anvisninger på ting man kan gøre, både direkte og indirekte. En del er lignelser som har en pointe der kan opfattes. En sådan opfattelse kan muligvis føre til en ændring i ens adfærd. En del af pointerne fungerer som "vækkeure" idet de kan vække noget i en selv, noget som var faldet i søvn. Pointerne kan også vise en synsvinkel, som man ikke havde tænkt på.

citat:
Hvis det subjektive er alfa og omega må det objektive følge i anden række, og det giver nogle problemer med dissonans. Når det subjektive er uenigt med det objektive, må det objektive i din ligning nemlig vige pladsen - og dét mener jeg absolut ikke er frugtbart.

Min brug af udtrykket "at det subjektive er alfa og omega" skulle fremgå af sammenhængen. Det var en sammenhæng, hvor der var en manglende villighed til faktisk at kommunikere med den person der var tilstede i en situation hvor det var den persons personlige udvikling der var tale om.

citat:
Det objektive må dog nødvendigvis overtrumfe det subjektive, når der er en uoverensstemmelse imellem de to. Hvis det ikke gør, giver det sandsynligvis en vrangforestilling; kaldet kognitiv dissonans. Det, vi tror, må vige for det, vi ved - og viden nås ikke ved LSD-hallucinationer eller bibelske åbenbaringer.

Jeg har redegjort for at den subjektive indsigt og åbenbaring er det det drejer sig om, når talen er om et menneskes personlige udvikling. Tilsidesæt den og du har mistet kontakten med den pågældende og kan derfor ikke korrigere eventuelle fejltagelser.

citat:
Så skulle jeg også have redegjort - forhåbentlig objektivt og ikke subjektivt - for min pointe.

Du har ihvertfald redegjort for en masse betragtninger og bragt en hel masse inspiration.

Med venlig hilsen,
Lars Peter

Til toppen 
#53663 - 11/11/2005 12:42 Re: Hvad er ondskab? [Re: Sandheds-søger]
Claus Due
Bruger

Hej Lars Peter,

Du skrev om meditation og bøn:

citat:
Om det er filosofien, meditationen eller om det er bønnen du kender af egen erfaring fremgår ikke helt klart. Meditation og bøn fremkommer iøvrigt ofte som resultat af en filosofi.

Jeg har prøvet meditation - bøn ville være hyklerisk, når jeg end ikke tror på muligheden for, at der findes bare én eneste gud. Meditationen virkede ikke for mig - jeg har et stort behov for eksterne rammer til mine subjektive tanker, og jeg ser ikke nogen mulighed for at nå objektivitet gennem meditation. Filosofien - objektivismen og ateismen - har jeg fundet, virker på dette punkt.

citat:
Udtrykket "meditation" kan dække over et meget bredt emne, som dækker alt fra at tænke over tingene til at bruge nogle bestemte ord og emner som der mediteres over på en eller anden måde. Der kan også være en flydende grænse imellem hvornår det er meditation og hvornår det er udførelse af ritualer.

Helt enig. Jeg mener bare udtrykket "reflektion" er langt bedre, når emnet blot er en fokuseringsproces.

citat:
Bøn dækker også et stort område, og der er ikke nogen klar grænse imellem hvornår man taler om bøn og hvornår man taler om meditation.

Der er ofte tale om en fokuseringsprocess både med hensyn til bøn og til meditation.

Der kan være tale om at udføre nogle bestemte tekniker med det formål at klare sindet eller tankerne, hvis en sådan klaring opnås må processen betragtes som en success.

En succes, ja - men selve fokuseringen tilføjer ikke en ny erkendelse eller indsigt - den systematiserer og sorterer i eksisterende viden. Eller eksisterende forestillinger (illusioner), og det mener jeg er et alvorligt problem.

citat:
Bemærk at jeg har IKKE sagt at illusion er ondskab, jeg har sagt at ondskab er en illusion, der er en stor forskel, og jeg har uddybet det med at sige at jeg tror at ondskab er et resultat af voldsomme misforståelser som forleder en. Dette sagde jeg for at komme med en forklaring på ondskab, fordi at sige at ondskab dybest set ikke eksisterer bringer et forklaringsproblem på hvorfor bevidst ondsindet adfærd så kan forekomme.

Altså siger du, at "bevidst ondsindet adfærd" eksisterer, men du benævner selve kvaliteten "ond" som værende en illusion. Det betyder jo, at det ondsindede i "bevidst ondsindet adfærd" også må være en illusion - en misforståelse af simpel "bevidst adfærd"?

En illusion er jo netop kvalificeret ved at den ikke eksisterer (fysisk), og jeg synes det er selvmodsigende at hævde, at ondskaben er en illusion samtidig med, at man anerkendender eksistensen af bevidst ondsindet adfærd. Handler onde mennesker blot på en illusion - og gør de det på en måde, der gør at vi er i stand til at se denne illusion? Hvordan skal selve begrebet "illusion" retfærdiggøres, hvis "illusionen" er akkurat lige så virkelig og fysisk i sit udtryk som eksempelvis begrebet uselviskhed er? Og sidst, men ikke mindst. Hvis ondskab er en illusion, må godhed mindst også være en illusion. Kærlighed er også i risikogruppen.

citat:
Hvad der adskiller dem rent indholdsmæssigt er at LSD er et stof som ikke indeholder nogen form for ordmæssig information, mens bibelen er ordmæssig information. En del af denne ordmæssige information er anvisninger på ting man kan gøre, både direkte og indirekte. En del er lignelser som har en pointe der kan opfattes. En sådan opfattelse kan muligvis føre til en ændring i ens adfærd. En del af pointerne fungerer som "vækkeure" idet de kan vække noget i en selv, noget som var faldet i søvn. Pointerne kan også vise en synsvinkel, som man ikke havde tænkt på.

Jeg kan fint se forskellen, men jeg tænkte ikke på objektet men derimod effekten - "trippet" og åbenbaringen. Én er kemisk, en anden ordmæssig - men deres effekt har slående ligheder hvis man skal tro hvad folk fortæller om begge dele.

citat:
Min brug af udtrykket "at det subjektive er alfa og omega" skulle fremgå af sammenhængen. Det var en sammenhæng, hvor der var en manglende villighed til faktisk at kommunikere med den person der var tilstede i en situation hvor det var den persons personlige udvikling der var tale om.

Et forsøg på enighed om ordene: "det subjektive" skal handle eller ville, før "det subjektive" kan udvikle sig, men "det subjektive" bør ikke overtrumfe "det objektive" med en modsigelse, da resultatet i så fald bliver en forvrængning mellem indre forestillinger og ydre objektiv sandhed. Kan det bruges som en start, hvis vi tager det forbehold at "ydre objektiv sandhed" udelukkende kan være fysisk, matematisk og logisk verificérbar af natur?

citat:
Jeg har redegjort for at den subjektive indsigt og åbenbaring er det det drejer sig om, når talen er om et menneskes personlige udvikling. Tilsidesæt den og du har mistet kontakten med den pågældende og kan derfor ikke korrigere eventuelle fejltagelser.

Så langt er vi enige (jeg ville dog ikke have inkluderet "åbenbaring").

Jeg tilføjer egentlig blot pointen om nødvendigheden for overensstemmelse mellem det subjektive og det objektive, samt det objektives betvingende position overfor det subjektive. Og følgerne hvis denne betvingende position nægtes.

citat:
Du har ihvertfald redegjort for en masse betragtninger og bragt en hel masse inspiration.

I lige måde - indlæggene hjalp mig til at få reflekteret lidt videre.

Til toppen 
#53664 - 13/11/2005 15:29 Re: Hvad er ondskab? [Re: Claus Due]
Sandheds-søger
Bruger

Hej Claus,

Du skrev:
citat:
Altså siger du, at "bevidst ondsindet adfærd" eksisterer, men du benævner selve kvaliteten "ond" som værende en illusion. Det betyder jo, at det ondsindede i "bevidst ondsindet adfærd" også må være en illusion - en misforståelse af simpel "bevidst adfærd"?

En illusion er jo netop kvalificeret ved at den ikke eksisterer (fysisk), og jeg synes det er selvmodsigende at hævde, at ondskaben er en illusion samtidig med, at man anerkendender eksistensen af bevidst ondsindet adfærd. Handler onde mennesker blot på en illusion - og gør de det på en måde, der gør at vi er i stand til at se denne illusion? Hvordan skal selve begrebet "illusion" retfærdiggøres, hvis "illusionen" er akkurat lige så virkelig og fysisk i sit udtryk som eksempelvis begrebet uselviskhed er? Og sidst, men ikke mindst. Hvis ondskab er en illusion, må godhed mindst også være en illusion. Kærlighed er også i risikogruppen.

Bemærk at jeg har brugt udtrykket "dybest set".
Hvis der dybest set er en grund eller situation som gør at en ond hensigt skabes (og eventuel ligefrem vedligeholdes) af en person, så er den onde hensigt skabt som en reaktion på situationen og altså således som en senere begivenhed end den egentlige situation og er derfor en fordrejelse af situationen. Og det er denne fordrejelse af situationen der er illusionen.

At ondskab er noget der forekommer senere end det oprindelige er også en del af Bibelens skabelsesberetning. I følge denne beretning skabte Gud alt. Senere skete der et fald, nemlig syndefaldet. Dette er en god beskrivelse på at ondskab kommer senere, noget som ikke hører til, og altså egentlig ikke tilhører livet, det er derfor en løgn i forhold til livet. Således opfatter jeg den beretning.
citat:
Hvis ondskab er en illusion, må godhed mindst også være en illusion.

Det kommer nok helt og holdent an på hvordan du definerer begreberne.
citat:
Et forsøg på enighed om ordene: "det subjektive" skal handle eller ville, før "det subjektive" kan udvikle sig, men "det subjektive" bør ikke overtrumfe "det objektive" med en modsigelse, da resultatet i så fald bliver en forvrængning mellem indre forestillinger og ydre objektiv sandhed. Kan det bruges som en start, hvis vi tager det forbehold at "ydre objektiv sandhed" udelukkende kan være fysisk, matematisk og logisk verificérbar af natur?

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal sige. Mit indtryk er at du missionerer for at det hele helst skal kunne betragtes fysisk, matematisk eller logisk verificerbart, at det er det du selv tror på. Jeg mener ikke at vi nødvendigvis beskæftiger os med fysik, matematik og logik. I et debatforum er vi dog åbenbart ihvertfald til en vis grad pisket til at bruge en hel del logisk tænkemåde. Der er ikke så mange der skriver udprægede poetiske, metaforiske indlæg selvom det også forekommer. Disse er imidlertid ofte svære at læse da vi tilsyneladende i stor grad er opdraget til en intellektuel, rationel tænkemåde.

Jeg mener at det er en god ide at have modet til at gå lidt videre, at rode sig ud i noget som er lidt irrationelt.

Med venlig hilsen,
Lars Peter

Til toppen 
#53665 - 13/11/2005 17:23 Re: Hvad er ondskab? [Re: Sandheds-søger]
Claus Due
Bruger

Hej Lars Peter, du skriver:

citat:
Bemærk at jeg har brugt udtrykket "dybest set".
Hvis der dybest set er en grund eller situation som gør at en ond hensigt skabes (og eventuel ligefrem vedligeholdes) af en person, så er den onde hensigt skabt som en reaktion på situationen og altså således som en senere begivenhed end den egentlige situation og er derfor en fordrejelse af situationen. Og det er denne fordrejelse af situationen der er illusionen.

Hvorfor er netop en ond hensigt en illusion, hvis den er skabt på nøjagtig samme vilkår som en god hensigt? Prøv at fjerne ordet "ond" fra ovenstående afsnit - det giver mening lige indtil du påstår, at en (ond) hensigt er en senere begivenhed og iølge dig derfor en fordrejelse; en illusion. Det samme gælder jo med dén definition for en for enhver anden hensigt, om den så er god, ond, kærlig eller ligegyldig.

citat:
At ondskab er noget der forekommer senere end det oprindelige er også en del af Bibelens skabelsesberetning. I følge denne beretning skabte Gud alt. Senere skete der et fald, nemlig syndefaldet. Dette er en god beskrivelse på at ondskab kommer senere, noget som ikke hører til, og altså egentlig ikke tilhører livet, det er derfor en løgn i forhold til livet. Således opfatter jeg den beretning.

Jeg prøver virkelig at forstå dig, men ovenstående kan jeg ikke få til at stemme. At ondskaben "forekommer senere" betyder jo ikke automatisk, at den "egentlig ikke tilhører livet" eller ligefrem "er en illusion". Hvordan når du den konklusion? Hvordan undgår du, at god, kærlig og ligegyldig hensigt også bliver en illusion?

citat:
Jeg ved ikke helt hvad jeg skal sige. Mit indtryk er at du missionerer for at det hele helst skal kunne betragtes fysisk, matematisk eller logisk verificerbart, at det er det du selv tror på.

Jeg missionerer ikke; alt hvad du læser er min personlige indstilling til de emner, der er blevet taget op, og mine spørgsmål til dig er fordi jeg gerne vil forstå, hvad du mener, når du - sådan som jeg forstår begreberne - bombastisk påstand om at ondskab "ikke er virkeligt, men opfattes sådan". Selvfølgelig tror jeg selv på fysisk/matematisk/logisk sandhed - hvis jeg ikke gjorde havde jeg været rygende uærlig i alt, hvad jeg siger og gør... og jeg er af den overbevisning, at ikke alene skal det hele helst kunne forklares rationelt - jeg mener, at det hele kan forklares rationelt, og helst med fornævnte redskabers hjælp (logik er jo fx en selvfølgelig komponent i rationalitet).

citat:
Jeg mener ikke at vi nødvendigvis beskæftiger os med fysik, matematik og logik. I et debatforum er vi dog åbenbart ihvertfald til en vis grad pisket til at bruge en hel del logisk tænkemåde. Der er ikke så mange der skriver udprægede poetiske, metaforiske indlæg selvom det også forekommer. Disse er imidlertid ofte svære at læse da vi tilsyneladende i stor grad er opdraget til en intellektuel, rationel tænkemåde.

Det mener jeg heller ikke vi er nødt til. Men vil vi beholde den objektivitet, som jeg mener er så vigtig, er fysik, matematik og logik gode udgangspunkter. Faktisk bedre hvis prioriteret i omvendt rækkefølge.

Jeg vil mene det er heldigt, vi er opdraget til intellektuel og rationel tankevirksomhed. Det er med til at sikre, at vi bliver hørt og forstået og ikke bare hørt. Eksemplerne er mange - også her på forummet, og tildels endda i denne tråd mellem du og jeg.

citat:
Jeg mener at det er en god ide at have modet til at gå lidt videre, at rode sig ud i noget som er lidt irrationelt.

Derfor gæster jeg dette forum og filosoferer lidt over irrationaliteten uden at tage den for gode varer - men det var sikkert ikke det, du mente med ordet "modet". Det indebærer vel at man accepterer irrationaliteten som gyldig, og det kan jeg ganske enkelt ikke. Heller ikke som løsrevne bidder af irrationalitet... jeg hører dem, men jeg kan ikke forstå dem eller bruge dem til at forstå noget andet. Det er derfor jeg gerne ville have dig til at vise mig din konklusion nået med "mine egne" redskaber...

Til toppen 
#53666 - 13/11/2005 21:50 Ondskab er oprør mod Gud [Re: ]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
"Er der nogen der kan komme med nogle konkrete bud på hvad de mener at ondskab er?"

Ondskab er oprør mod Gud. Djævelen gjorde oprør mod Gud. Menneskene blev ved syndefaldet draget med i Djævelens frafald og oprør mod Gud. Det blev muligt som følge af, at Gud har afgivet en del af sin almagt som gave til menneskene. Menneskene er Guds skabninger og Gud elsker sine mennesker. Derfor har Gud en frelsesplan, der indebærer at mennesker i kraft af en fri vilje kan forsage Djævelen og det onde og dermed modtage frelsen.

Med venlig hilsen
Hoeg

Ændret af hoeg (13/11/2005 21:52)

Til toppen 
#53667 - 13/11/2005 22:34 Re: Hvad er ondskab? [Re: Claus Due]
Sandheds-søger
Bruger

Hej Claus,

du skrev:
citat:
Hvorfor er netop en ond hensigt en illusion, hvis den er skabt på nøjagtig samme vilkår som en god hensigt? Prøv at fjerne ordet "ond" fra ovenstående afsnit - det giver mening lige indtil du påstår, at en (ond) hensigt er en senere begivenhed og iølge dig derfor en fordrejelse; en illusion. Det samme gælder jo med dén definition for en for enhver anden hensigt, om den så er god, ond, kærlig eller ligegyldig.

Dit første spørgsmål i ovenstående:
citat:
Hvorfor er netop en ond hensigt en illusion, hvis den er skabt på nøjagtig samme vilkår som en god hensigt?
Det ved jeg ikke, det har jeg ikke sagt noget om.

Dernæst snakker du om enhver anden hensigt, og det ville jo så inkludere hensigter som faktisk inkluderede situationer som de var (altså uden fordrejelser), ligesom det ville inkludere hensigter af enhver art du kan tænke dig. Jeg snakkede kun om de onde hensigter med en mulig ide til at de kunne opstå i forbindelse med løgn (voldsomme misforståelser kaldte jeg det oprindeligt). Og den løgn jeg så mente var en løgn som var baseret på en ændring af den oprindelige situation.

citat:
Jeg prøver virkelig at forstå dig, men ovenstående kan jeg ikke få til at stemme. At ondskaben "forekommer senere" betyder jo ikke automatisk, at den "egentlig ikke tilhører livet" eller ligefrem "er en illusion". Hvordan når du den konklusion? Hvordan undgår du, at god, kærlig og ligegyldig hensigt også bliver en illusion?

Jeg skrev: "at ondskab kommer senere, noget som ikke hører til,"
og tilføjede så baseret på det "og altså egentlig ikke tilhører livet".

Iøvrigt har jeg intet som helst sagt om andre hensigter.
Jeg har skrevet om den ide at onde hensigter kan forekomme.

Jeg har faktisk erklæret mig enig med dig i at livet ikke er ondt.
Når jeg tog emnet "onde hensigter" op, så var det fordi at det er da meget let at sige at livet ikke er ondt selvom jeg er enig, men hvordan vil man så forklare at man faktisk kan møde bevidste onde hensigter, hvordan kan det lade sig gøre? Hvad er det egentlig? Jeg tror ikke at jeg kan give et klart svar på hvad det egentlig er, men derimod at jeg (forhåbentligt) kan give stof til eftertanke. De klare svar må du selv finde.
citat:

Jeg missionerer ikke; alt hvad du læser er min personlige indstilling til de emner, der er blevet taget op, og mine spørgsmål til dig er fordi jeg gerne vil forstå, hvad du mener, når du - sådan som jeg forstår begreberne - bombastisk påstand om at ondskab "ikke er virkeligt, men opfattes sådan". Selvfølgelig tror jeg selv på fysisk/matematisk/logisk sandhed - hvis jeg ikke gjorde havde jeg været rygende uærlig i alt, hvad jeg siger og gør... og jeg er af den overbevisning, at ikke alene skal det hele helst kunne forklares rationelt - jeg mener, at det hele kan forklares rationelt, og helst med fornævnte redskabers hjælp (logik er jo fx en selvfølgelig komponent i rationalitet).

Tak for svaret.

Med venlig hilsen,
Lars Peter

Til toppen 
#53668 - 25/11/2005 00:14 Re: Hvad er ondskab? [Re: ]
mlangdahl
Bruger

Reg.: 24/11/2005
Sted: Fredericia
Det kommer jo helt an på hvilken livs anskulse du har på tingene, ja det kan være oprør mod Gud, det er den religiøse variation. Det kan være som Platon nok ville have sagt det, mangel på det gode, du kan også se det som Nitzsche ville have sagt det, der er ikke noget godt og ondt, kun magt(sådan som Voldemort i Harry Potter udtrykker det). Man kan også se det som Kant, det er et begreb, som vi ikke kan forstå, det er noget vi ved er der, men vi kan ikke diffinere det, men vi bruger dette begreb til at forstå verden.

Martin Langdahl hæng dig, og du vil fortryde det, hæng dig ikke, du vil også fortryde det, om du hænger dig eller hænger dig ikke, du vil fortryde begge dele. Søren Kierkegaard

Til toppen 
#53669 - 29/11/2005 18:38 Re: Hvad er ondskab? [Re: ]
Dunpeal
Bruger

Reg.: 17/03/2005
citat:
Hej venner!

Jeg sidder lige og skriver på livet løs omkring den ondskab jeg mener ligger i vores biologi (et indlæg jeg har lovet snart vil komme) og kom til at tænke på hvad ondskab i det hele taget er. Er der nogen der kan komme med nogle konkrete bud på hvad de mener at ondskab er?

ondskab er tit noget som folk ikke forstår eller ikke vil tæt på
ordet ondskab er blevet brugt til så maget at det er blevet til et ord og intet andet vi har glæmt hvad det endelig stod for
folk bruger det forkert i dag eks til at få børn til at holde sig langt væk fra noget de ikke selv kan lide eller noget som de ikke mener ders børn har godt af og det er forkert alle har en rat til selv at finde ud af hvad de mener er ondskab og ikke hvad ander siger

det er bare min mening

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær