0 registrerede () og
12
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#53498 - 02/11/2005 12:50
Helbredelse og bøn
|
Anonym
Anonym
|
Hej venner
Jeg tænkte på at bibelen og mange helbredelsesprædikanter snakker om at man godt kan blive helbredt af guds kraft selv hvis man som jeg ikke tror. I håbet om at det er sandt har jeg startet denne tråd...
Jeg tænkte på om vi ikke sammen kunne skabe en liste over sygdomme og skavanker som vi render rundt med.
Så er der en overskuelig liste over mennesker og lidelser, som kan være bønneemner, hvis der er noget der taler specielt til nogle af dem der læser det.
Med tiden kunne vi så afkrydse de skavanker som forsvandt eller blev mærkbart bedre.
Vi skulle allesammen sætte nogle minutter af om dagen til at bede til gud/tænke positivt/whatever på disse sygdomme og lidelser og så se om der var nogen forandring, når så mange mennesker koncentrere sig om det...
Hvis du ikke synes at idéen er interessant eller god, så lad være med at skrive noget her, men start en ny tråd istedte. Det ville være rart med en ren tråd over sygdomme og skavanker.
-----------------
Jeg lægger ud:
#1 Jeg har siden jeg var 17 og stadig i højere og højere grad været plaget af eksem, specielt håndeksem. Det er ikke den store kosmetiske gene for mig, men det klør og og gør til tider ondt.
#2 Min 5. lændehvirvel er vokset sammen med kanten af mit bækken. En ret almindelig rygdeformitet, men den gør at jeg ikke er så fleksibel i det nederste af ryggen og derfor får jeg nemt ondt der og dikussen bliver lettere slidt. Diskussen er fra første gang jeg fik taget røntgen til for nogle måneder siden (ca. over 4 år) blevet markant mere slidt.
----------------
Så er det jeres tur til at skrive om jeres skavanker
... og jeg ser frem til at vi bliver helbredt ved vores bønner... Håber at gud lytter med
Ændret af CloudHands (02/11/2005 13:02)
|
|
Til toppen
|
|
|
#53499 - 06/11/2005 20:02
*BUMP*
[Re: ]
|
Anonym
Anonym
|
Åbenbart ikke mange der vil bedes for... Hmmm?
|
|
Til toppen
|
|
|
#53501 - 06/11/2005 22:50
Re: *BUMP*
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej CloudHands
der er flere grunde til, at jeg, som faktisk lider af en kronisk sygdom ikke har reageret med et svar.
1# Jeg er psykisk syg, og det er meget belastende på mange måder, og jeg orker ikke at fortælle her igen, hvad jeg fejler og hvad det hele går ud på. Jeg har rigeligt i at skulle fortælle venner, familie og læge om det, når de spørger og undrer sig over, at jeg ikke ser ud til at fejle noget, men faktisk lider af en alvorlig psykisk lidelse. Den gør jo bl.a, at jeg er godkendt til fleksjob kun 10 timer om ugen til fuld løn for fuld tid. Det er svært for mange at acceptere og forstå. For; Du ser jo godt ud. (altså "rask" ud).
2# Jeg har utallige gange selv og med andre bedt om helbredelse. Jeg har kun fået delvis helbredelse, hvilket jeg er usigeligt taknemmelig for, men jeg orker ikke at blive ved og blive ved at finde håbet frem, for så at blive skuffet. Det er simpelthen tortur at skulle håbe på helbredelse hele tiden, når man så ser, at det ikke sker. Jeg tror på, at Gud har hørt mine/vores bønner, så jeg ikke her igen behøver bede om det samme.
Men idéen er udmærket, synes jeg. Det er bare ikke lige noget for mig. Jeg synes, idéen er god, fordi der måske er andre, som kan have glæde af at prøve det. Håber der er andre, som henvender sig. Synes forresten det er flot og ærligt, at du selv har lagt ud med at fortælle om dine skavanker/sygdomme.! God start.
God vind med det.
Mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53503 - 07/11/2005 00:06
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
OK Martin, det er lidt svært at skrive, fordi det er så personligt ..
men jeg synes tanken er ubehagelig, og jeg kunne aldrig finde på at deltage i noget sådant.
Hvis jeg var alvorligt syg, ville jeg i ærefrygt lægge mig på mine knæ og bede om Guds hjælp.
Måske ville jeg også bede min præst og nogle nære kristne venner om forbøn.
Men det forslag, du kommer med her, forekommer mig at være en slags køligt og kontrolleret checkliste-forsøg på at undersøge Guds vilje - at kræve Gud til regnskab - at forvente at han ville stille op til eksamen, som var han en automat, hvor man eventuelt kunne indtaste en pinkode-bøn - og trække en helbredelse ...
Ved du hvad: Gud er hellig!
Mon du forstår hvad jeg mener dermed?
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#53504 - 07/11/2005 06:55
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Hmmm det er i hvert fald én måde at se det på... Måske forslaget var faldet i bedre jord hos de karismatiske
|
|
Til toppen
|
|
|
#53505 - 09/11/2005 12:54
|
Bruger
Reg.: 27/09/2005
Sted: Roskilde
|
Hej CloudHands.
Jeg synes, det er en mægtig god ide, du her er kommet med, og jeg kan kun tilslutte mig tanken. Når man er syg, er det bare så godt at vide, at andre beder for én, og det uanset om det er nogen man kender eller ej.
Til Kristina.
Som du sikkert kan se af ovenstående, er jeg ikke enig med dig. For det første mener jeg ikke, at forbøn kun skal gælde, hvis man er alvorligt syg, men at Gud opfordrer os til at bede for hinanden mht. alle former for sygdom - også eksem, forkølelse, myoser osv. osv. Jeg mener heller ikke, at der findes nogen endegyldig opskrift på, hvordan og med hvem vi skal bede - tværtimod. Hvis vi begrænser os til, at bøn om lægedom kun bør finde sted på bestemte måder og for bestemte (alvorlige) sygdomme, begrænser vi jo også, det Gud har til os.
Lad mig komme med en lille historie (opdigtet): En mand døde og kom i Himlen. Gud bød ham velkommen og viste ham rundt. Manden bemærkede, at de kom forbi et mægtigt bjerg af gaver, som alle var pakket fint ind. Da han spurgte til gaverne, forklarede Gud ham, at det var alle de mange gaver, som han ikke havde fået lov til at aflevere til menneskene, fordi de ofte bad om noget ganske bestemt, uden at ane hvor meget han egentlig gerne ville gi' dem. Manden så, at der også lå en kæmpe stor gave med hans navn på i bunken. Han blev ganske forundret, og spurgte Gud, hvad han skulle ha' gjort anderledes, for at ha' fået hele sin store pakke. Gud svarede: Hvis mennesker beder om at få, alt det jeg har til dem, i tillid til at jeg kun gi'r gode gaver og at jeg ved bedst, så vil de blive overraskede over, hvor meget jeg har at gi'.
Kristina - forbøn via internettet, medierne, fremmede, bekendte, ved håndspålæggelse, bønnekæder osv. osv - for Gud er alt muligt, hvis vi altså gi'r Ham lov :0)
Du skriver også: "Men det forslag, du kommer med her, forekommer mig at være en slags køligt og kontrolleret checkliste-forsøg på at undersøge Guds vilje - at kræve Gud til regnskab - at forvente at han ville stille op til eksamen, som var han en automat, hvor man eventuelt kunne indtaste en pinkode-bøn - og trække en helbredelse ... "
Her er jeg igen ganske uenig med dig. Helbredelse via bøn = trosopløftende og trosbekræftende. Det er en velsignelse hver gang Gud bringer lægedom, og hvert eneste vidnesbyrd er vigtigt. Også her mener jeg, at det er godt ikke begrænse os selv og Gud, ved at lave opskrifter på, hvordan vi formidler de gode nyheder. Og omvendt - der hvor der ikke finder helbredelse sted, skal vi jo netop fortsætte med at bede, udvise tålmodig, tillid og tro.
Jeg synes, at CloudHands forslag er en formidabel mulighed for, at være sammen om at bede for lægedom, at være sammen om at glædes over de helbredelser der finder sted, og at være sammen om at være udholdende i bøn, når der ikke sker en umiddelbar helbredelse.
Lad os dele de gode nyheder, lad os stå sammen om de svære og lad os strække hænderne mod Himlen og bede Gud gi' os, alt hvad Han har til os - ubegrænset.
Al Guds fred og en lille pose solskin fra Pegasus
Gud gi'r kun gode gaver.
Gud spilder aldrig en smerte.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53506 - 09/11/2005 13:43
[Re: Pegasus]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære Pegasus - tak for dit gode solskins-indlæg!  - lige hvad jeg havde brug for! Jeg er mere enig med dig, end det umiddelbart ser ud til, for jeg mener JA til at intet er for stort, og intet for småt, til at vi må bede Gud om hjælp. (Jeg beder selv også for mindste detaljer - når jeg er blevet forkølet - eller ikke kan finde min nøgle - eller er ved at komme for sent til bussen - og .. og .. og .. ) JA til, at vi kan bede om andres forbøn, også bede dem, vi slet ikke kender, og også nogle vi bare læser om. (Jeg deltager selv, både her på JesusNet, og får endda tilsendt en bedekalender fra Åbne Døre , og beder - (når jeg husker det  ) for konkrete forfulgte kristne her på denne stakkels klode .. (www.forfulgt.dk). JA til at vi skal dele de gode nyheder, lad os stå sammen om de svære og lad os strække hænderne mod Himlen og bede Gud gi' os, alt hvad Han har til os - ubegrænset. - som du så fint skriver. Men: Vi skal først søge Guds rige. Derfor siger jeg NEJ til at deltage, når mennesker, som ikke selv er troende, vil checke effekten af bønner ved at anstille mere eller mindre videnskabelige kontrolforsøg for at finde ud af, om Gud nu "virker". Forstår du? Man kunne se for sig, at der blev udarbejdet nogle skemaer - dobbelt blind-forsøg måske - hvor man kunne lave en statistik for at finde ud af, om bønner måske slet ikke virker - eller de virker bedre, jo flere der beder - og om det er bedst hvis de beder samtidig, osv. osv. Og rubrikker med alternativer for at finde ud af, hvordan bønnerne helst skulle formuleres - og om det var bedst at bede højt og med foldede hænder - eller i sine tanker - og med og uden musikledsagelse .. Det var den slags skrækvisioner, der stod i kø i mit hovede!  Tror du ikke, at Gud ville unddrage sig og liste ud af laboratoriet? Jeg mener jo at forbøn hører hjemme blandt kristne, at bønnens gave er givet til os, som tror .. Hvis jeg læste CloudHands forslag med forkerte briller, så skylder jeg ham en alvorlig undskyldning. Men altså: Søg først Guds rige. Først ....! Matt. 12,38-39: Da sagde nogle af de skriftkloge og farisæerne til ham: »Mester, vi vil se dig gøre et tegn.« Men han svarede dem: »En ond og utro slægt kræver tegn, men den skal ikke få andet tegn end profeten Jonas' tegn. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53507 - 09/11/2005 14:03
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Kristina.
Jeg tror nok, Niels Christian Hvidt (en katolsk teolog, der bl.a. har skrevet en kendt bog om mirakler i den katolske og den ortodokse kirke) har lavet sådan en undersøgelse engang - eller måske er han ikke færdig endnu, eller det var en helt anden? Jeg mener i hvert fald, der var tale om sådan et forsøg, med om forbøn virkede på mennesker, der ikke vidste, om de blev bedt for, og vist også om det havde betydning, hvilken gud eller lignende, man bad til. Men jeg tror heller ikke, det er det vi har fået forbønnen til.
Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53508 - 09/11/2005 14:25
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
tjaaa... efter at have set en udsendelse med Christian Hedegård i fjernsynes er jeg overbevist om at han ville kunne lide ideen....
Men jeg kan ikke lide den... vi kan ikke kommandere med Gud... vi kan BEDE Gud om de ting vi ønsker.... men vi får "kun" de ting der tjener vores eget bedste.... og dette er ikke set med menneskelige øjne.... det er set med Guds frelserøjne....
De ting der tjener til vores frelse... eller i hvert fald ikke modarbejder den.... de ting vi kan/tør bede om i Jesu navn... dem kan vi regne med at få.... "bed så skal der gives jer"..... men får bønnen karakter af tjekliste ... eller bestillingsliste... så er der ingen dækning i Bibelen for at vi får alt....
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#53509 - 09/11/2005 19:32
|
Bruger
Reg.: 27/09/2005
Sted: Roskilde
|
Kære Kristina!
1000 tak for din respondering på mit indlæg. Hvor er jeg glad for, at vi er så enige :0)
Jeg undskylder min naivitet mht. CloudHands, da jeg først nu har fået set lidt mere på, hvad han står for.
Du skal vide, at min reaktion på dit indlæg var skrevet ud fra et forkert grundlag, da jeg slet ikke havde været opmærksom på, at CloudHands profeterer for en anden lære end den kristne - sorry Kristina.
Jeg står selvfølgelig inde for mine holdninger, men de er taget ud fra den betragtning, at ønsket om forbøn kom fra en kristen eller en "open-minded" søgende. Jeg kan godt se nu, at forslaget fra CloudHands let kan blive (mis)brugt som checkliste e.lign., og det kan jeg, som du, kun tage klart afstand fra. Tak fordi du gav dig tid til at åbne mine øjne.
Kære CloudHands.
Jeg er slet ikke så glad for dit forslag mere. Jeg troede virkelig, at du var oprigtig i dit ønske om fællesbøn for syge, men sidder nu med følelsen af, at du måske bare var ude efter en "haha - hvad sagde jeg" oplevelse. Grunden til min "ko-vending" er, at jeg har læst dit "min gud er sejere end din Gud" indlæg samt din selvudnævnelse til profet (undskyld hvis jeg har misforstået det) og tro mig, det gør mig virkelig ondt, at du i den grad er faret vild, og jeg er vildt rystet over, at jeg selv lod mig vildlede for en stund.
Al Guds fred og lidt stjernedrys fra Pegasus
Gud gi'r kun gode gaver.
Gud spilder aldrig en smerte.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53510 - 10/11/2005 00:19
Re: Helbredelse og bøn
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Hej Martin Jeg er såmænd ret enig i de reaktioner du har fået på din oprfordring, men jeg vil nu alligevel ikke have noget imod at bede for din eksem og dine rygproblemer. Jeg er nemlig overbevist om, at ingen oprigtig bøn til Gud nogensinde vil være forgæves eller spildt. Men samtidig er jeg også overbevist om, at Guds løfter om bønhørelse kun er givet til dem som tror på ham og har tillid til, at Gud svarer på sin måde til sin tid. I Jakobs brev 5,16 står der: "Bekend derfor jeres synder for hinanden, og bed for hinanden om, at I må blive helbredt. En retfærdigs bøn formår meget, stærk som den er.". På det løfte vil jeg bede for dig, Martin - både for de skavanker du nævner og for, at for at du må lære Gud at kende som den der er sand og værd at tro på. Jeg vil bede for dig dagligt den næste måned og så kan vi jo snakkes ved om det igen
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#53511 - 10/11/2005 00:35
[Re: asas]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Asbjørn
Tusind tak for din indsats... Jeg håber virkeligt at det går væk!
Hvad angår kriteriet at skulle tro på gud, så er det nok så som så med det, men det ved du jo godt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53512 - 10/11/2005 10:01
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Martin - jeg vil også, lige som Asbjørn, lægge dine helbredsproblemer frem for Gud i min aftenbøn. Jeg skammer mig over, at jeg ikke straks tænkte på at tilbyde det ...  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53513 - 10/11/2005 10:43
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina Du skal da ikke skamme dig... Men det er da interessant at det som de fleste bider mærke i ved sådan en opfordring til bøn for helbredelse er spekulationer om afsenderens motiver... Meeeeen igen jeg ligger nu nok som jeg har redt
|
|
Til toppen
|
|
|
#53515 - 10/11/2005 18:55
|
Anonym
Anonym