Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 12 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#53454 - 31/10/2005 21:03 At tro på religionen uden at tro på guden?
Anonym
Anonym

Jeg har længe følt, at manglede noget inderst inde, jeg har en tro, men jeg har svært ved at spejle min tro i den verden jeg ser.

Jeg har ikke troen på gud, og jesus, for mig er gud noget mere overordnet, det er min indre stemme, min indre ro og harmonie.

Jeg tror ikke det vil hjælpe mig, at kunne personificere gud i en dessideret skabelse.

Uden at have studeret kristendommen (selvom jeg er begyndt at føle lysten til det) tror jeg at jeg i mine livsværdier finder finder utrolig mange lighedspunkter med det kristne livssyn.

Er der plads til folk som mig i folkekirken, eller skal jeg lede igennem andre kanaler?

Er der evt nogen der kan anbefale mig noget litteratur (udover biblen) som har en dybde i forhold til at søge, erkende, finde styrke.

Håber nogen kan hjælpe

Til toppen 
#53455 - 31/10/2005 22:56 Links og kontakt til præst/åndelig vejleder. [Re: ]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Shania

jeg ved ikke helt, hvad det er, du søger, men jeg kender noget god litteratur, noget kristen litteratur, som du måske kan få nytte af.

Forfatteren hedder Wilfrid Stinissen, og han er kristen præst og munk. Han leder ofte retræter, hvor han har med søgende mennesker at gøre. Han har skrevet en serie bøger, som kaldes for "bønnens vej" bind 1-?

Han har også skrevet en god bog, der hedder Veien til sanningen. Findes desværre kun på svensk, men den handler om vandringen med Gud og vejen til Gud. Den kristne Gud altså. JHVH.

Endelig er der "Idag er Guds dag"; som er en andagtsbog, en bog med én side til hver dag i året. Der er datoer på hver side. Den er genial, superåndelig, enkel og overskuelig.

Bøgerne forhandles af katolsk forlag og Stenobutikken på Vesterbrogade i København. Nogle af dem fåes også hos Gråbrødrenes Bogcafé, Frederiksborgvej 11, 4000 Roskilde. De kan også bestille hjem fra Stenobutikken, hvis du beder dem om det. Der er forresten også en kristen boghandel i Århus, men jeg kan ikke lige huske, hvad den hedder.
Et nyttigt link, hvis du bor langt fra butikkerne, jeg har nævnt: www.katolskforlag.dk - sælger et bredt udvalg af kristne bøger, men blandt de vigtigste er Wilfrid Stinissens bøger.

Hvis du søger en, der kan vejlede dig åndeligt, kan du også skrive til pater Wilfrid selv her:

Karmelitbröderna
Att. Pater Wilfrid Stinissen
Norraby 1299
S-260 22 Tågarp
SVERIGE

Mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#53456 - 02/11/2005 12:28 Re: At tro på religionen uden at tro på guden? [Re: ]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Hej Shania.

Måske kan forfatteren Peter Halldorfs bøger hjælpe dig lidt. Han er svensk præst, som beskæftiger sig med emner omkring det at finde harmoni, indre ro, retræte mm.

Det skal dog siges, at han gør det med udgangspunkt i den kristne lære og med Bibelen som fundament. Han er meget inspireret af kirkefædrene (de gamle troskæmper og ledere fra det første årtusinde). At han blander kirkefædre ind i det kan umiddelbart når man hører det virke meget tørt, men han formår at tage ved lære af dem på en meget vedkommende måde.

Måske hans bog "drik dybt af ånden" kunne være til hjælp. Du kan selv vurdere det:

Anmeldelse af bogen
præsentation af bogen og køb via nettet

Måske du kan bruge det til noget.

KH Søren.

Til toppen 
#53457 - 04/11/2005 16:07 Re: Lidt at kigge på [Re: ]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Shania.

Velkommen til.

Hvis du gerne vil prøve at snuse lidt til, hvad den kristne tro går ud på, kan du kigge lidt på artiklerne: "inTRO - indføring i grundlæggende kristendom" her:

http://www.jesusnet.dk/art/showpage.php?action=kategori&kategori=15

Ellers er der meget godt stof at hente i Svarpanelet (Hvad siger Bibelen), og under linket "Personlig kontakt" er der mulighed for at få tilsendt materiale, få kontakt med en kristen i dit lokalområde, mv. Begge dele ligger oppe i linjen øverst på siden.

Håber det kan bruges. God undersøgelses-lyst!

Mvh. Anne.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær