Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 12 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 1 af 2: 1 2 >
Muligheder
Gå til
#53338 - 31/10/2005 12:43 GUD skabte grænserne og de religiøse dyrker dem
Keld
Bruger

Reg.: 04/09/2005
Jeg filosofere over om mennesket mon ikke skabte GUD,
for at have en forklaring på, at mennesket ikke kan acceptere,
at det ikke kan forstå et grænseløst verdensrum.

Når jeg ligger på græsset og kikker lige ud i rummet, kan jeg mærke min egen grænse, når græsset kilder min hud, men grænsen for verdensrummet er der ikke.

Hvis jeg med min fantasi forestiller mig at være på yderste overflade af en kugle, der farer ud i intetheden slår min fantasi ikke længre til.
Og jeg er glad for at jeg kan mærke at græsset er der, for ellers ville jeg formentlig blive sindsyg.

Hvor pokker er GUD henne i denne uendelighed, som jeg ligger og kikker op i.

Blev begrebet GUD kun skabt som en syndebuk og undskyldning, for menneskets manglende evner og viden.

Er der nogen der kan fortælle mig om det ?

Med venlig hilsen
Keld

PS gerne en forklaring uden udenadslærte bibel/korancitater.

Til toppen 
#53339 - 31/10/2005 17:11 Re: GUD skabte grænserne og de religiøse dyrker de [Re: Keld]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

citat:
Jeg filosofere over om mennesket mon ikke skabte GUD

Det kan jo allerhøjest blive til skabelsen af forestillingen om noget guddommeligt

Men når du nu spørger, så skal du da vide, at du absolut ikke er alene om det spørgsmål... Ikke at jeg selv spørger om det.. Mere... Men det er jo en interessant betragtning at tage med..

Normalt holder jeg mig selv ude af den slags diskutioner, for det kommer til syvende og sidst an på ens egen personlige overbevisning... Kun min fætter (der er erklæret ateist) diskuterer jeg det med og der plejer det at være med en masse øl eller en god flaske vin...

Anyway... Jeg ser netop universets storhed, dets uendelighed, som et bevis (eller som det mindste, bare et tegn) på noget guddommeligt... Hvordan kan alt dette, der er så veltilrettet bare opstå tilfældigt??

Det er måske også bare et spørgsmål om trøst.. At man, når man sidder og ser op på stjernerne, føler at man er for ubetydelig, hvis ikke der er noget større, der har tænkt på det hele...

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#53340 - 01/11/2005 03:08 Re: GUD tænkte på noget større? [Re: Kefas Ben-Adam]
Jerry
Bruger

Reg.: 20/08/2003
Sted: Greve
Kefas Ben-Adam:

"hvis ikke der er noget større, der har tænkt på det hele..."

... og "det hele", der er tænkt over indebærer også kræft, syfilis, ebola, indvoldsorme, naturkatastrofer, krig, en evig gang æden hinanden blandt dyr og insekter, for slet ikke at tale om mikroorganismer.

Jo, der ér tænkt på det hele!

... eller?

Dette "noget større, der har tænkt på", der lader børn dø af sult, arrangerer tsunamier og jordskælv.

Men måske kan man se bort fra det med: "Det er måske også bare et spørgsmål om trøst.."

I sandhed: Guds veje er uransalige! Hmm!

Men også jeg kigger ud på stjernerne fra denne lille klode (ca. 0,01% af Solens masse) som omkredser en sol (stjerne), som blot er én blandt ca. 200.000 milliarder i Mælkevejen, som blot er én af milliarder af galaxser, og kan derfor ikke kan se dette lille støvfnug (Jorden) som noget unikt i universet ... og ej heller se det selv mest hjernemæssigt udviklede væsen på denne klode, mennesket, som værende grunden til, at dette univers eksisterer.

Jerry
----------------------------------------
There's no reason why,
it's just to do and die.
Gösta Ehrensvärd

Til toppen 
#53341 - 01/11/2005 06:21 Re: GUD skabte grænserne og de religiøse dyrker dem [Re: Keld]
Keld
Bruger

Reg.: 04/09/2005
Kære Jerry

Du skal have mange tak for dit svar.

Men som kristen, kan jeg desværre ikke bruge det, idet du taler om viden og ikke tro.

Vi kristne dyrker jo diciplinen, at holde os så rene som muligt inden for det vi tror på.

Når vi bliver belastet med fakta og viden, går vi i baglås og beskytter os med det, som skete for et par tusinde år siden.

Vi er nu engang romantikere, som bedst kan lide at alt går i den gode gamle gænge.

Hvis vi begynder at tænke i nye baner, får vi jo en viden, som gør os utrygge og tvivlende. Den smerte vil vi helst være foruden.

Men mange tak for dit indlæg

Med venlig hilsen

Keld

Til toppen 
#53342 - 01/11/2005 08:34 Re: GUD skabte grænserne og de religiøse dyrker dem [Re: Keld]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Keld - måske er det ikke alle her, der lige griber og forstår din særlige humor - så jeg vil for en sikkerheds skyld indskyde den lille bemærkning, at når du skriver "vi kristne" i dit indlæg - så er det jo for sjov!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53343 - 01/11/2005 14:35 Re: GUD tænkte på noget større? [Re: Jerry]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Jeg er da ked af, hvis mit svar ikke behager dig Jerry

Jeg lagde mærke til, at du klagede over, at børn døde af sult.. Er det ikke mere menneskets eget skyld, end naturen??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#53344 - 01/11/2005 17:09 Re: GUD tænkte på noget større? [Re: Kefas Ben-Adam]
Jerry
Bruger

Kefas Ben-Adam:

citat:

Jeg er da ked af, hvis mit svar ikke behager dig Jerry

Jeg lagde mærke til, at du klagede over, at børn døde af sult.. Er det ikke mere menneskets eget skyld, end naturen??

Det er jeg da også ked af, at mit svar ikke behagede dig!

Og ja, det er menneskets egen skyld, at børn dør af sult.

Men, som du skriver: "Hvordan kan alt dette, der er så veltilrettet bare opstå tilfældigt??"

Hvilket du ellers med dette udsagn lader guddommen bestemme:

"... som et bevis (eller som det mindste, bare et tegn) på noget guddommeligt..."

Og hvad nu, "hvis ikke der er noget større, der har tænkt på det hele..." alligevel IKKE har tænkt på det hele, fx at det er mennesket der har skylden.

Er det så "noget større" eller mennesket, der er den (de) skyldige?

Så dit "bevis på noget guddommeligt" må vel indebære, at den guddommelige er ansvarlig også for børns død af sult.

Eller har jeg misforstået?

Jerry

Til toppen 
#53345 - 01/11/2005 17:18 Re: GUD tænkte på noget større? [Re: Jerry]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
Jerry, alt det gode er Guds skyld, alt det onde vores egen. Det er vel ikke svært at forstå?

Mvh
Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#53346 - 01/11/2005 18:25 Re: GUD tænkte på noget større? [Re: Zaphod]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Zaphod
citat:
alt det gode er Guds skyld, alt det onde vores egen. Det er vel ikke svært at forstå?
Det kan for mange være meget svært at forstå.

Men du skulle bare vide hvor sandt det er ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53347 - 01/11/2005 21:00 Hvor sandt er "sandt"? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

citat:
Zaphod: . . . .alt det gode er Guds skyld, alt det onde vores egen. Det er vel ikke svært at forstå?

Kristina: Det kan for mange være meget svært at forstå.
Men du skulle bare vide hvor sandt det er ...

Ja - men det ved jo selv ikke du, har vi lige fået afklaret!

citat:
Kristina: Nogle søger ikke sandheden.

Evolutionisten: Hvor ved du det fra?
Kender du nogen så godt, at du kan afgøre - bedømme! -dette?

Kristina: Jeg har kigget i Bibelen, hvoraf det fremgår. Men selvfølgelig fremgår det kun for os som tror!

Evolutionisten: Du påberåber dig altså en særlig indsigt, erhvervet via bibellæsning.
En indsigt, der gør dig i stand til at bedømme, om en given person søger sandheden!?

Kristina: Nej! Ikke "en given person" ...

Evolutionisten: Så kan du altså alligevel ikke bedømme, om nogen søger sandheden, således som du påstod.
Nogen må implicere mindst én person!

Kristina: Jeg har aldrig påstået, at jeg bedømmer noget som helst eller noget som helst. Det er ikke mig, men Gud, der véd, hvem disse "nogen" er ...

Eller ved du det alligevel?

citat:

Kristina: Det må jeg sige ja til!

Du svarer her tydeligvis nej og ja til det samme spørgsmål.

Begge dine svar kan altså ikke være sande.

Så ja - jeg vil gerne vide, hvor sandt det mon egentlig er, at alt det gode er Guds skyld, alt det onde vores egen!

Det vil Zaphod sikkert også!

Til toppen 
#53348 - 01/11/2005 21:10 Re: Hvor sandt er "sandt"?
Maadot
Bruger

Reg.: 07/10/2005
Sted: Herning
spændende enme - for hvad er sandhed i virkeligheden - er der én sandhed eller er der mange - vi er alle forskellige og vi har mange gange vores egne sandheder. Alt kan fortolkes forskelligt og alle kan finde deres "sandhed" i det som fortolkes......

Tro : bringer Gud's velsignelse Håb : bringer trøst for al vor sorg Kærlighed : bringer lykke overalt Gud er kærlighed ....

Til toppen 
#53349 - 01/11/2005 21:38 Re: GUD tænkte på noget større? [Re: Jerry]
Kefas Ben-Adam
Bruger

citat:
Eller har jeg misforstået?

Det tror jeg..

Vi har jo en fri vilje, til at gøre som vi vil.. Vælge det "gode" eller vælge det "onde"...

Så lader vi et barn sulte, så er det vores eget valg...

At der så sker ting som f.eks. jordskælv, vulkanudbryd mm. er jo ikke vores skyld... Det kommer jo også fra Herren...
I modsætning til kristne, mener jeg at alt udgår fra Herren.. Også det onde.. Det er vel den naturlige udledning af, at man mener der kun er Én og at Han har skabt alt??

Det ændrer ikke på, at jeg tror på, at der er noget større end mig.. Du ser universet på én måde, jeg på en anden..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#53350 - 01/11/2005 21:43 Re: Hvor sandt er "sandt"?
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Evo
citat:
jeg vil gerne vide, hvor sandt det mon egentlig er, at alt det gode er Guds skyld, alt det onde vores egen!
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig til en dybere indsigt i kristendommens svar på dette vigtige spørgsmål - jeg har nemlig erfaret, at jeg ikke evner at gøre mig forståelig for dig.

Jeg vil derfor henvise dig til i stedet at søge uddybende svar og forklaringer på, hvad kristendommen har at sige herom andre steder - eventuelt i JesusNets mange artikler, og også i svarpanelet, f.eks. her..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53351 - 01/11/2005 22:13 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

citat:
Evolutionisten: jeg vil gerne vide, hvor sandt det mon egentlig er, at alt det gode er Guds skyld, alt det onde vores egen!

Kristina: Jeg kan desværre ikke hjælpe dig til en dybere indsigt i kristendommens svar på dette vigtige spørgsmål - jeg har nemlig erfaret, at jeg ikke evner at gøre mig forståelig for dig.

Hvis nu du undlod at give flere modstridende svar på det samme spørgsmål, så ville dine evner til at gøre dig forståelig for mig vokse betydeligt.

Til gengæld ville du være nødt til at opgive en række af kristendommens svar på vigtige spørgsmål.

Det ses tydeligt, hvis man - som jeg - omhyggeligt undgår at bruge begreber og udtryk, hvis betydning du kan gøres til genstand for diskussion.

Jeg bemærkede, at også Ateist var rimelig god til at undgå at blive indviklet i begrebsforvirring - og derfor også skarp i analysen af dine indlæg.

Det blev han, som bekendt, ikke populær på.

Men jeg har dog ikke tænkt mig at "forfølge" dine modstridende argumenter og udsagn nådesløst.

Her har jeg netop påvist, at du kan besvare det samme spørgsmål med både ja og nej.

Det tror jeg er nyttigt at vide - både for dig selv, og for dem, du debatterer med!

Jeg håber ikke, at du tager mig det fortrydeligt op.

Til toppen 
#53352 - 01/11/2005 23:13 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: Maadot]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Maadot,

ja der er mange subjektive sandheder. Men som Leif Andersen skriver et sted, så er der nødvendigvis kun én objektiv sandhed.
Fx.: Enten er Jesus Gud og eneste vej til frelse, eller også er Han ikke. Han kan ikke være det for nogen og ikke for andre. Enten Er Han, eller også Er Han ikke.

Hvad med dig selv, hvad tror du på? Hvad er din sandhed? Det kunne være interessant at høre lidt om.

Mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#53353 - 02/11/2005 00:35 Re: GUD tænkte på noget større? [Re: Kefas Ben-Adam]
Jerry
Bruger

Hej Kefas Ben-Adam!

O.k., du skriver: "mener jeg at alt udgår fra Herren.. Også det onde.."

Men du skriver også:

"Så lader vi et barn sulte, så er det vores eget valg..."

(... hvilket jeg synes er ondt uanset om det er Herrens valg eller vores!)

Jeg har altså lidt svært ved at forstå hvornår det er Herren, der sørger for "det onde", og hvornår det er "vores eget valg"?

Kan du selv finde ud af det?

Men åbenbart mener du, at jordskælv og vulkanudbrud er Herrens værk, mens sultne børn er menneskets værk.

Jeg vil opfordre dig og Herren til at tage en dialog og finde ud af, hvad der er Herrens værk og hvad der er menneskets værk!

Sådan mere for at kunne vide, hvem jeg debatterer med! Dig eller ... Herrens "Også det onde.."

Jerry

Til toppen 
#53354 - 02/11/2005 08:49 Re: Hvor sandt er "sandt"?
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Evo - modstridende forklaringer?
Tjaa - her er jeg jo i godt selskab, for det beskylder ikke-kristne jo også Bibelen for at komme med.

Nu kan jeg heller ikke lige huske, om det var Einstein eller Niels Bohr der også hævdede, at sandhed og klarhed var hinandens modsætninger .. men det kan du måske huske ..
citat:
Men jeg har dog ikke tænkt mig at "forfølge" dine modstridende argumenter og udsagn nådesløst.
Her har jeg netop påvist, at du kan besvare det samme spørgsmål med både ja og nej.
Ja, det kan jeg sagtens, og jeg kan have ret i begge dele! Debatten her har flere dimensioner og ligner slet ikke matematikopgaver, hvor der kun er ét muligt svar på en opgave.
citat:
Jeg håber ikke, at du tager mig det fortrydeligt op.
Nej! - det gør jeg ikke!
Jeg er ikke særlig sårbar og ikke afhængig af om du er nådesløs eller ej.

Og så alligevel:
Jo! - det gør jeg!
Debatten her skal nemlig ikke handle om mine (manglende) evner til at formulere mig, men om kristendommen.
Så du er ikke velkommen til at fortsætte din personkritik - hverken af mig eller af andre.

Således fik du endnu et dobbelt-svar:
På den ene side og på den anden side ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53355 - 02/11/2005 09:26 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

citat:
Kristina: Debatten her skal nemlig ikke handle om mine (manglende) evner til at formulere mig, men om kristendommen.
Så du er ikke velkommen til at fortsætte din personkritik - hverken af mig eller af andre.

Jeg kritiserer ikke din person, men påviser, hvor dine udsagn og svar ikke stemmer overens.

En metode, som den gamle græker Sokrates havde stor succes med - hvilket ikke gjorde ham populær hos dem, hvis udsagn han spurgte ind til.

citat:
Kristina: Nu kan jeg heller ikke lige huske, om det var Einstein eller Niels Bohr der også hævdede, at sandhed og klarhed var hinandens modsætninger .. men det kan du måske huske ..

Det har jeg aldrig hørt før, at nogen har hævdet.

Så du skal i hvert fald ikke tage mig til indtægt for, at nogen har hævdet dette.

Personligt mener jeg, at klarheden netop er sandhedens afgørende forudsætning.

Hvorimod løgnen trives bedst, hvor der skabes uklarhed og begrebsforvirring.

Til toppen 
#53356 - 02/11/2005 10:56 Re: Hvor sandt er "sandt"?
Anonym
Anonym

Det var Niels Bohr der sagde det...

Det er meget svært at forklare hele sammenhængen af citatet, fordi det kræver en del forståelse for den videnskab som Bohr gjorde sig i, men som jeg ser det er det en misrepræsentation af Bohr at bruge det i denne sammenhæng.

Jeg kan kun svagt erindre at jeg har læst det og den sammenhæng jeg læste det i, så jeg kan desværre ikke sige andet end at jeg er uenig med brugen af netop dette citat.

Hvis jeg falder over det, så skal jeg bringe mere lys over det...

Til toppen 
#53357 - 02/11/2005 11:20 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: kristina]
Zaphod
Bruger

citat:
evo: jeg vil gerne vide, hvor sandt det mon egentlig er, at alt det gode er Guds skyld, alt det onde vores egen!

kr: Jeg kan desværre ikke hjælpe dig til en dybere indsigt i kristendommens svar på dette vigtige spørgsmål - jeg har nemlig erfaret, at jeg ikke evner at gøre mig forståelig for dig.

Har du nogensinde kunnet gøre dig forståelig overfor nogen udenforstående når det gælder en tolkning af det, vi andre kalder selvmodsigelser?

Det tror jeg ikke jeg har set i min tid her. Det skal til din ros siges dels at du prøver ihærdigt og ærligt, og dels at det ikke er din skyld. Det er vel nærmest umuligt at bortforklare en selvmodsigelse overfor de, der ikke er ideologisk eller religiøst disponerede til at ignorere den.

Jeg kan godt komme med en meget simpel forklaring på dette faktum, men jeg tror ikke den vil bide på dig. Men overvej alligevel om det til stadighed er vores (ateisternes / skeptikernes) skyld, at du konsekvent fejler, eller om det mon kunne skyldes at du har gang i et umuligt projekt? Fordi din 'sandhed' er falsk. Fordi selvmodsigelserne er reelle, og således er tegn på fejl i din/jeres forståelse af kristendommen. Eller bare i kristendommen som sådan.

Mvh
Torben

Ændret af Zaphod (02/11/2005 11:24)

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#53358 - 02/11/2005 11:37 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: ]
Anonym
Anonym

citat:
CloudHands: Det var Niels Bohr der sagde det...
Det er meget svært at forklare hele sammenhængen af citatet, fordi det kræver en del forståelse for den videnskab som Bohr gjorde sig i, men som jeg ser det er det en misrepræsentation af Bohr at bruge det i denne sammenhæng.
Jeg kan kun svagt erindre at jeg har læst det og den sammenhæng jeg læste det i, så jeg kan desværre ikke sige andet end at jeg er uenig med brugen af netop dette citat.
Hvis jeg falder over det, så skal jeg bringe mere lys over det...

Jeg har fundet dette her:

For Bohr var sandhed og klarhed nemlig komplementære – altså på samme tid hinandens modsætninger og hinandens opfyldelse.

Citatet er hentet fra teaterbibel.dk og kan altså godt være en speciel kristen udlægning af Niels Bohrs tanker.

Til toppen 
#53359 - 02/11/2005 11:55 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: Zaphod]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Hej Zaphod, Evo og Kristina.

Jeg blander mig lige en lille smule.

Jeg synes måske det er lidt underligt, at i en diskusion, hvor Kristina i det mindste forsøger at komme med et svar, så bliver hun taget til indtægt for selve problemstillingens håbløse dybder.

Hvad jeg mener er, at jeg kender ingen mennesker overhovedet, som kan forklare dybdegående og meningsfuldt hvorfor der er godt og ondt i verden. Forskellen mellem Kristina på den ene side og Zaphod og Evo på den anden er, at Kristina forsøger at komme med et svar, mens Evo og Zaphod ikke gør det. Det eneste de kan komme med, er kritik af Kristinas forsøg - sikkert med rette, for det er unægteligt et modsætningsfyldt svar.

Men i et spørgsmål, hvor ingen filosoffer eller andre kloge folk nogensinde er kommet med tilfredsstillende forklaring, så synes jeg vi bør være lidt mere ydmyge, i stedet for at tilsige det selve kristendommens forklaringsevne. Måske er kristne ikke "ideologisk eller religiøst disponerede til at ignorere den" (selvmodsigelsen), men har i stedet indfundet sig med den fordi den er en del af vores menneskelige begrænsnings vilkår. Det er ikke kun kristne, som må affinde sig med en mangelfuld forklaring.

Det ville være interessant at høre et løsningsforslag fra ateisternes side, så debatten kunne blive lidt mere afbalanceret.

KH Søren.

Til toppen 
#53360 - 02/11/2005 12:38 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: søgende]
Anonym
Anonym

Hej Søgende

citat:
Men i et spørgsmål, hvor ingen filosoffer eller andre kloge folk nogensinde er kommet med tilfredsstillende forklaring, så synes jeg vi bør være lidt mere ydmyge

Lige netop...

citat:
Det ville være interessant at høre et løsningsforslag fra ateisternes side, så debatten kunne blive lidt mere afbalanceret.

Vi kunne jo starte med at holde os til det vi ved og ikke det vi tror... Hvis vi kunne være lidt mere ydmyge overfor fakta og ikke ekstrapolere ønsketænkning på fænomener i verden som lige så godt kunne forstås på en anden måde.

Her mener jeg at den religiøse front gør sig meget mere skyldig i skævvridning end den sekulære.

Den sekulære strømning vil tilbage til det objektive, så godt det nu kan lade sig gøre og den religiøse vil gerne hen imod den subjektive. Hvis vi fundere vores søgen i det subjektive, så viser historien at vi vil finde det vi gerne vil finde, det som bekræfter os i at vi har ret indenfor vores egen begrebsramme, men ikke nødvendigvis det som er fællesmenneskeligt og objektivt.

Det som vi har forsøgt herinde: Ateist, LarsBj, Zaphod, Evolutionisten, mig osv. er at trække jer ud af luftkastellerne og ned på jorden. At finde et sprog hvor vi kan kommunikere omkring vores verdensbilleder uden at det bare er overladt til en tilfældig sejlen rundt i en subjektiv suppedas. (som i nærværende tilfælde med Kristina)

Hvis I ikke kan besvare simple og meget grundlæggende spørgsmål bedre eller anderledes end alle andre religiøse retninger, hvorfor så jeres religion?

Er denne side ikke lavet med mission som formål? Hvis I ikke overfor et velforberedt, interesseret og skeptisk publikum (os) kan redegøre for de sammenhængde I tilsyneladende mener gør jeres religion unik og værd at efterfølge, hvem er jeres målgruppe så? Dem der reelt ikke kan træffe et informeret valg, måske? (hvilket jeg synes tydeligt fremgår af f.eks. "Ondt i Troen" forummet)

Hvorfor skal vi når vi skærer ind til kernen spises af med de samme paradokser man støder på i alle andre religioner, filosofier eller videnskaber?

Så et reelt løsningsforslag ville være at missioneringen blev afbrudt indtil at der var fundet nogle reelle svar, for hvad er missionering andet end at få andre til at tro som en selv og efterfølgende glæde sig over nye medlemmer der ser verden som man selv gør, hvis ikke at det man tror på og prædiker har rod i virkeligheden?

Og ja denne model kan godt ende med at menneskeheden aldrig igen tager missionering op som en livsvej, men ved du hvad? Det er helt fint med mig

Til toppen 
#53361 - 02/11/2005 14:28 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: søgende]
Anonym
Anonym

citat:
søgende: Jeg synes måske det er lidt underligt, at i en diskusion, hvor Kristina i det mindste forsøger at komme med et svar, så bliver hun taget til indtægt for selve problemstillingens håbløse dybder.

søgende: Men i et spørgsmål, hvor ingen filosoffer eller andre kloge folk nogensinde er kommet med tilfredsstillende forklaring, så synes jeg vi bør være lidt mere ydmyge, . . .

Nu var det altså Kristina, som først - ikke specielt ydmygt! - påstod, at hun vidste, hvem der søger sandheden.

Men som dernæst ændrede det til, at kun Gud ved, hvem der søger sandheden.

Der er ingen håbløse dybder i den problemstilling.

Enten har Kristina ændret mening, hvilket hun imidlertid ikke har nævnt det mindste om.

Eller også har hun fremsat to påstande, hvoraf kun den ene logisk set kan være sand.

Hvis det sidste er tilfældet, kan det ikke undgå at påvirke min opfattelse af kvaliteten i Kristinas argumentation - også når hun forholder sig til problemstillinger af håbløs dybde.

Til toppen 
#53362 - 02/11/2005 15:54 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: søgende]
Zaphod
Bruger

Hej søgende

Du skrev:
citat:
sø: Jeg synes måske det er lidt underligt, at i en diskusion, hvor Kristina i det mindste forsøger at komme med et svar, så bliver hun taget til indtægt for selve problemstillingens håbløse dybder.

Det var mest fordi hun fik det til at se ud som om Evolutionisten var håbløs at forklare noget. Her:

citat:
kristina: Jeg kan desværre ikke hjælpe dig til en dybere indsigt i kristendommens svar på dette vigtige spørgsmål - jeg har nemlig erfaret, at jeg ikke evner at gøre mig forståelig for dig.

Min pointe er, at kristina gør sig forståelig for ingen. Ikke af de ikke i forvejende troende, i hvert fald. Givet ordstyrernes kraftige fokusering på éns 'fastlåsthed' i forhold til den mission der er nærværende forums eksistensberettigelse og formål, er det bestemt ikke irrelevant om denne fastlåsthed ikke snarere skyldes missionærerne eller deres budskab end modtagerne.

citat:
sø: Hvad jeg mener er, at jeg kender ingen mennesker overhovedet, som kan forklare dybdegående og meningsfuldt hvorfor der er godt og ondt i verden.

Det kan jeg godt, men jeg tror ikke du kan lide svaret. Der findes ikke objektivt godt eller ondt. I det omfang, vi oplever menneskeskabt ondt er det fordi nogle mennesker vægter deres eget velbefindende over andres ulykke til en grad, så de ikke ville synes den omvendte situation var udholdelig. Vi mennesker har en spredning, en middelværdi og et normalområde for stort set alle egenskaber man kan tænke sig, herunder moral. Der vil altid være nogen der ligger uden for normalområdet som andre vil synes er onde. Der er således ikke noget mysterium.

citat:
sø: Forskellen mellem Kristina på den ene side og Zaphod og Evo på den anden er, at Kristina forsøger at komme med et svar, mens Evo og Zaphod ikke gør det. Det eneste de kan komme med, er kritik af Kristinas forsøg - sikkert med rette, for det er unægteligt et modsætningsfyldt svar.

Dels var det ikke mit ærinde, dels har du ovenfor fået et kortfattet bud på et svar.

citat:
sø: Men i et spørgsmål, hvor ingen filosoffer eller andre kloge folk nogensinde er kommet med tilfredsstillende forklaring, så synes jeg vi bør være lidt mere ydmyge, i stedet for at tilsige det selve kristendommens forklaringsevne.

At tilskrive Gud alt det gode, men ej det onde er en ret primitiv og fejlagtig logik også kendt som "No true Scotsman." Hvis Gud har ansvar for verden, har han selvfølgelig for alle aspekter af den. Hvis jeg laver en bil og tager ansvar for alle dens gode egenskaber, men skyder skylden på køberen hver eneste gang den bryder i brand (med henvisning til dennes frie vilje og fejlbehæftede natur) tror jeg de fleste kan se at det er uholdbart, inkonsistent og dobbeltmoralsk. Men af én eller anden grund er det OK når det drejer sig om Gud.

At filosoffer eller andre kloge folk aldrig er kommet med en tilfredsstillende forklaring (hvem siger de ikke er det?) skyldes måske, at de insisterer på at tolke den ind i en kristen ramme? Jeg synes i hvert fald ikke der er noget spor mystisk ved "ondskab."

[itat]sø: Måske er kristne ikke "ideologisk eller religiøst disponerede til at ignorere den" (selvmodsigelsen), men har i stedet indfundet sig med den fordi den er en del af vores menneskelige begrænsnings vilkår.

Den er en del af religionens vilkår. Min verden er ikke selvmodsigende. Verden er ikke selvmodsigende, så hvis man støder på selvmodsigelser kan man være ret sikker på at have lavet en fejl.

citat:
sø: Det er ikke kun kristne, som må affinde sig med en mangelfuld forklaring.

Se ovenfor.

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#53363 - 02/11/2005 16:16 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: tau]
Maadot
Bruger

Hej Tau

Sandhed - for mig eksisterer der ikke en endegyldig sandhed - men sandheden flytter sig som jeg udvikler mig :-)) det som er "sandhed" for mig nu var måske ikke "sandhed" for mig for nogle år siden og er det måske heller ikke om nogle år.

"Sandheden" er ikke ens for alle i verden - selvfølgelig er der et korrekt svar fx enten er man gravid eller også er man ikke - der er ikke noget difust der :-)) men selve ordet sandhed er et meget lidt åbent ord - det siger at sådan er det altså - basta !! og lukker ofte for en diskussion - mange gange er mennesker faktisk blevet uvenner på grund af "sandheden" som måske er en situation om opfattes forskelligt at de to parter - men hvor begge er overbevist om at netop de kender den "rette sandhed". Selvfølgelig groft sat op.

Tro er et andet ord som kan og er blevet diskuteret altid og med mange forskellige definitioner af det samme ord - Krig er opstået alt for mange gange på grund af det ord ... mange liv er ofret fordi man ikke har den rette tro - og hvem bestemmer hvilken tro der er den rette ???

Gud er for mig en meget mild og smuk energi - ikke en der ønsker at tilintetgøre hverken mennesker eller dyr ........ men en som viser kærlighed og omsorg og styrke når der er brug for det.

Jeg er opvokset i et kristent hjem og over min seng har der altid hængt et billede (hænger der stadig og vil hænge der til jeg dør ;-)) med denne tekst:

Tro : bringer Gud's velsignelse - Håb - bringer trøst for al vor sorg - Kærlighed : bringer lykke overalt - Gud er kærlighed....

Dette er hvad jeg tror på, jeg tror på at når jeg mangler styrke så får jeg hjælp, når jeg bærer sorg, kommer der håb i min sjæl, når jeg elsker findes lykken inden i mig og for mig overalt - og ja - jeg tror på at Gud er kærlighed...

Knuz
Marianne

Tro : bringer Gud's velsignelse Håb : bringer trøst for al vor sorg Kærlighed : bringer lykke overalt Gud er kærlighed ....

Til toppen 
#53364 - 02/11/2005 16:52 Re: GUD tænkte på noget større? [Re: Jerry]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Kom nu Jerry... Du må gerne selv læse med her...

Vi har en fri vilje... Du har selv et valg til at gøre, hvad du vil gøre.. Det behøves vi vel ikke at være uenige om??

Så når nu DR (eller hvem der får lyst til det) sender en "indtrængende" bøn om støtte til de sultende børn i Afrika (og muligvis lidt til deres kistebund), så står det helt frit for dig, om du vælger at støtte eller ej...

Omvendt er der ikke meget du kan gøre for at forhindre en naturkatastrofe.. Eller hvad??

Men igen.. Myndighederne i de ramte lande, kunne havde advaret om at der var mulighed for en tsunami, tilbage i december.. Det havde nok reddet en del liv... Det var deres eget valg, om de gjorde det....

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#53365 - 02/11/2005 17:37 Re: Hvor sandt er "sandt"?
kristina
Ordstyrer
Bruger

Evo:
citat:
Nu var det altså Kristina, som først - ikke specielt ydmygt! - påstod, at hun vidste, hvem der søger sandheden.
Jeg har aldrig påstået sådan noget sludder.

Og jeg må endnu en gang bede dig lade være med at citere mig for noget, jeg ikke har sagt.
Jeg har taget til efterretning, at du og andre ikke har forstået, hvad jeg har forklaret, og jeg har taget ansvaret for misforståelserne og afsluttet debatten.

Det forventer jeg vil blive respekteret.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53366 - 02/11/2005 18:04 Ondskab og godhed .. [Re: Zaphod]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Zaphod -
citat:
At tilskrive Gud alt det gode, men ej det onde er en ret primitiv og fejlagtig logik også kendt som "No true Scotsman." Hvis Gud har ansvar for verden, har han selvfølgelig for alle aspekter af den.
Primitiv? Jeg må erkende, at der er fantastisk langt mellem kristen og ateistisk forståelse af dette.

Gud den almægtige har naturligvis "ansvar" for at have skabt fuldkomne mennesker i frihed, i sit eget billede, med mulighed for at være ulydige og gøre oprør mod Ham. Hvad jo skete. Syndefaldet, som bekendt. .

Men det var ikke Gud, der valgte det onde, men mennesket! .. er det virkelig helt umuligt at acceptere den tanke? Det er heller ikke bilfabrikantens ansvar, hvis du glemmer at se dig for og kolliderer med en medtrafikant.

------------------------------------------------------------------------

Du synes vi kristne er "fastlåste" .. jeg synes ikke er et forkert ord. Det er sandt at Guds kærlighed og barmhjertighed holder mig fast, men ikke "fastlåst", for jeg er købt fri og kan vende mig fra Gud, hvis jeg vil.

Men jeg vil! intet hellere end leve mit liv i Hans ufortjente nåde, fred og glæde - som Kristi medarving til det evige liv i Guds kærlighedsrige.
citat:
Jeg synes i hvert fald ikke der er noget spor mystisk ved "ondskab."
Her er vi enige. Ondskab (selviskhed - fjendskab mod Gud) er det mest naturlige i denne verden.

Vi fødes med ondskab. Selv om vi er skabt i Guds billede, er vi kraftigt skadede af vores egen og hinandens ondskab. Det er det, vi kalder synd.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53367 - 02/11/2005 18:25 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: Maadot]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Marianne

tak for svaret. Det var interessant at læse om.

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#53368 - 02/11/2005 18:31 Re: Ondskab og godhed .. [Re: kristina]
Zaphod
Bruger

Hej kristina

Du skrev:
citat:
Za: At tilskrive Gud alt det gode, men ej det onde er en ret primitiv og fejlagtig logik også kendt som "No true Scotsman." Hvis Gud har ansvar for verden, har han selvfølgelig for alle aspekter af den.

kr: Primitiv? Jeg må erkende, at der er fantastisk langt mellem kristen og ateistisk forståelse af dette.

Det er en primitiv logik. 'Det gode er min skyld, det dårlige din.' I ingen andre forhold giver den form for ansvarsfordeling mening.

citat:
kr: Gud den almægtige har naturligvis "ansvar" for at have skabt fuldkomne mennesker i frihed, i sit eget billede, med mulighed for at være ulydige og gøre oprør mod Ham. Hvad jo skete. Syndefaldet, som bekendt. .

Men det var ikke Gud, der valgte det onde, men mennesket! .. er det virkelig helt umuligt at acceptere den tanke?

Ja. Ikke fordi den involverer en guddom, men fordi det, du påstår om denne guddom er aldeles ulogisk, hvad mit eksempel om bilen gerne skulle demonstrere. Andre guddomme der ikke ville medføre denne selvmodsigelse (som Kefas Ben-Adams beskrivelse af jødedommens gud) lider ikke af denne svaghed, og er på dette punkt derfor ikke urimelig at tro på.

Hvis Gud er alvidende og almægtig kan han selvfølgelig skabe os på en måde, så vi ikke er onde, men gode. Han har valgt at skabe os med den natur, vi har, og derfor er han ansvarlig. Ligesom folk, der avler pitbull-terriere er ansvarlige for deres opførsel og aggressive adfærd (omend, selvfølgelig, til en helt anden, mindre grad end din gud). Anderledes kan det ikke være når den ene part skaber/former den anden og er meget mere intelligent og forudseende.

Gud er også ansvarlig for tørke, jordskælv, tsunamier, orkaner, mudderskrev mmm. Den kan heller ikke tørres af på vores "synd".

citat:
kr: Guds kærlighed og barmhjertighed holder mig fast, men ikke "fastlåst", det er et forkert ord, for jeg er og føler mig helt fri til at vende mig fra Ham.

Jeg taler ikke om dit forhold til din gud, men om ordstyrernes forhold til meningers fastlåsthed. Jeg synes du bør tage til overvejelse om din evne til forklaring hænger sammen med emnets klarhed.

citat:
Za: Jeg synes i hvert fald ikke der er noget spor mystisk ved "ondskab."

kr: Her er vi enige. Ondskab (selviskhed - fjendskab mod Gud) er det mest naturlige i denne verden.
Sådan fødes vi.
Det er det vi kristne kalder synd.

Det er jo åbenlyst forkert!

Har du aldrig set det mindste og uskyldigste barn glad give sin højest skattede ejendel væk? Mennesker indeholder bestemt det tillige det gode -- tilmed i højere grad end det onde. Ellers ville vores samfund vel ikke udvikle sig i det uhørt høje tempo væk fra barbariet og hen mod den civiliserede retsstat?

Jeg vender mig på det kraftigste fra den kristne idé om menneskets utilstrækkelighed og grundlæggende defekte væsen. Mennesker indeholder godt og ondt i en uforudsigelig blanding. At reducere det til denne primitive sort-hvid opfattelse er den virkelige synd.

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#53369 - 02/11/2005 18:35 Re: Ondskab og godhed .. [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

citat:
Men det var ikke Gud, der valgte det onde, men mennesket!

For at mennesket kunne vælge det onde, måtte det være skabt i forvejen. Af hvem var ondskaben skabt og til hvilket formål?

Hvis kristne har en vision om at de i fremtiden kan være fri for ondskab i himmelen (eller på den nye jord), hvorfor kunne gud så ikke bare fra starten af have gjort det sådan?

Til toppen 
#53370 - 02/11/2005 22:02 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: tau]
Maadot
Bruger

Hej Tau :-))

Jeg vil også meget gerne høre hvad du mener.

Knuz
Marianne

Til toppen 
#53371 - 02/11/2005 22:55 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

citat:
Evolutionisten: Nu var det altså Kristina, som først - ikke specielt ydmygt! - påstod, at hun vidste, hvem der søger sandheden.

Kristina: Jeg har aldrig påstået sådan noget sludder.
Og jeg må endnu en gang bede dig lade være med at citere mig for noget, jeg ikke har sagt.

Du hævder ganske usandfærdigt, at jeg citerer dig for noget, som du ikke har sagt.

citat:

Kristina: Det må jeg sige ja til!

Hvilket fremgår af dette direkte citat!

Du svarer klart og tydeligt ja til, at du kender nogen, som ikke søger sandheden!

citat:
Kristina: Jeg har taget til efterretning, at du og andre ikke har forstået, hvad jeg har forklaret, og jeg har taget ansvaret for misforståelserne og afsluttet debatten.
Det forventer jeg vil blive respekteret.

Du skal ikke forvente, at dette bliver respekteret, før du ophører med usandfærdigt at beskylde mig for at fejlcitere dig.

Til toppen 
#53372 - 02/11/2005 22:59 Lidt om min kristne tro. [Re: Maadot]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Marianne

grunden til at jeg ikke startede en debat om din tro, det er at jeg respekterer den fuldt ud. Jeg vil ikke argumentere for og imod din og min tro, men jeg var interesseret i at høre fra dig om din tro, så igen, stor tak fordi du ville fortælle. !

Jeg vil gerne fortælle lidt om min tro. Det kommer nok næsten til at lyde som en Trosbekendelse, men hvad, det går jo nok, nu er du advaret, haha.

Jeg tror på, at Jesus gik i døden og opstod for dig og mig og alle mennesker. Han gik i døden for at sone vores synder. Uden Hans offergerning var vi dømt til en evighed adskilt fra Gud. Men nu er vejen åbnet til Himlen, for alle der som tror og følger Jesus.
Det er sådan den helt korte version.

Ellers kan jeg fortælle, at jeg er en forholdsvis karismatisk anlagt Romersk katolik. Jeg konverterede i Påsken sidste år, da kom jeg lige fra Folkekirken, og jeg har også en fortid i det meget karismatiske miljø, Apostolsk Kirke. Det var hos apostolerne, at jeg fandt Gud. Så der er ingen hard feelings, selvom jeg ikke med min samvittighed kunne blive iblandt dem..

Hvis der er noget specifikt, du vil vide, er du velkommen til at spørge ind. Jeg kan tilføje, at jeg tror på alle de kristne dogmer, sådan som de er formuleret i trosbekendelserne (den apostoliske og den Nicænske), og jeg tror derudover også på et par dogmer, som den Romersk katolske Kirke har formuleret for 50 år siden.

Mvh Tau.

Til toppen 
#53373 - 02/11/2005 23:32 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: Zaphod]
søgende
Bruger

Hej Zaphod.

Tak for dit svar.

Vi bliver nok ikke enige, men kan jo godt diskutere alligevel.

citat:
Der findes ikke objektivt godt eller ondt.

Den holdning tror jeg godt jeg kan forstå logikken i.

citat:
I det omfang, vi oplever menneskeskabt ondt er det fordi nogle mennesker vægter deres eget velbefindende over andres ulykke til en grad, så de ikke ville synes den omvendte situation var udholdelig.

Her kan jeg til gengæld ikke se logikken. Findes begreberne "velbefindende" og "ulykke" som meningsfyldte begreber hvis ondt/godt er relativt?

citat:
Vi mennesker har en spredning, en middelværdi og et normalområde for stort set alle egenskaber man kan tænke sig, herunder moral. Der vil altid være nogen der ligger uden for normalområdet som andre vil synes er onde.

Ok, det vil altså sige, at ondskab kun findes i relation til andre? Jeg synes det er et interessant synspunkt, men jeg ville blive alvorligt bange for konsekvenserne af dette synspunkt hvis det blev udbredt.

Der er altså i virkeligheden ikke noget godt og ondt, kun et normalområde. Det normalområde er det som definerer moralen. Hitler bliver derfor kun betragtet som ond fordi de fleste andre ikke er som ham.

Du vil fx ikke kunne bekæmpe voldelig fundamentalisme og ekstremisme fordi dine normer ikke er mere berettigede end ekstremistens. Du har heller ingen berettigelse til at kunne sige, at korstoge, jødeudryddelser osv. er ondskab - altså udover at du selv synes det er det. Men de ansvarlige vil aldrig kunne stilles til ansvar for deres handlinger.

Jeg tager hatten af for at du fører konsekvensen af din ateistiske livsholdning ud i yderste logiske konsekvens, men jeg møder kun absurditet derude.

Jeg håber virkelig, at jeg har misforstået dig (på den anden side advarede du mig jo med at jeg ikke kunne lide svaret )

En anden ting er, at du blot har forklaret spørgsmålet om HVAD der skal ses som henholdsvis godt og ondt. Det forklarer du med begreber om oplevelse af velbefindende og ulykke. Men hvor kommer disse oplevelser fra? De må da forudsætte noget ondt, som giver disse oplevelser!

Hvor kommer disse oplevelser fra på det individuelle plan?

Din forklaring er kun en forklaring på hvad der skal menes at være godt og ondt, altså hvordan mennesker skelner. Det er ikke en forklaring på hvor selve ondskaben (eller (oplevelsen af) "ulykken") kommer fra, altså HVORFOR der er ondt i verden.

KH Søren.

Til toppen 
#53374 - 03/11/2005 00:02 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: ]
søgende
Bruger

Hej CloudHands.

citat:
Vi kunne jo starte med at holde os til det vi ved og ikke det vi tror...

Lige i spørgsmålet om hvor ondt og godt kommer fra (og andre eksistensielle spørgsmål), så er det ganske svært. Har du nogen hårde facts på det?

citat:
Hvis I ikke kan besvare simple og meget grundlæggende spørgsmål bedre eller anderledes end alle andre religiøse retninger, hvorfor så jeres religion?
...
Hvorfor skal vi når vi skærer ind til kernen spises af med de samme paradokser man støder på i alle andre religioner, filosofier eller videnskaber?

Jeg håber virkelig ikke du har fået det indtryk, at de kristne mener at kunne forklare hele verden!! Vi er trods alt kun mennesker (og jeg synes slet ikke der er tale om "simple ... spørgsmål"). Jeg har slet ingen objektive hårde fakta, som jeg kan fyre af så du kan blive overbevist om kristendommens sandhed. Ligeså kan du heller ikke komme med hårde fakta, som kan forklare det gode og onde samt resten af verdens gåder udfra et ateistisk synspunkt.

Men jeg er da taknemlig over at du ikke mener, at vores paradokser er anderledes end dem vi finder alle mulige andre steder, deriblandt i videnskaben. Det skaber i hvert fald grobund for et fælles udgangspunkt og samtale.

Kristendom giver mig ikke en fyldestgørende forklaring på alle verdens gåder. Det mener jeg heller ikke er nødvendigt for at kunne få en fornemmelse af sandheden om verden.

Hvor mener du iøvrigt selv, at det gode og det onde kommer fra?

KH Søren.

Til toppen 
#53375 - 03/11/2005 00:16 Re: Ondskab og godhed .. [Re: ]
søgende
Bruger

Hej allesammen.

Kirkefaderen Augustin beskæftigede sig en del med det ondes problem. Han mente, at ondskab ikke var en magt i sig selv, men fravær af Gud, som altså er godheden selv. Ondskaben er altså ikke skabt, men derimod et oprør mod Gud og altså fjendskab og fravær af Gud.

Udfra dette giver det også god mening at sige, at ondskaben kom ind i verden ved syndefaldet, ikke fordi de første mennesker gjorde noget, som var forkert i sig selv, men fordi de gjorde noget som var imod Gud. De fjernede sig væk fra Gud.

Tilsvarende kan man måske sige, at mørke ikke eksisterer i sig selv, men det er derimod fravær af lys.

Jeg ved ikke om det kan være til nogen hjælp, men det kan måske give lidt perpektiver ind over debatten.

Søren.

Til toppen 
#53376 - 03/11/2005 00:24 Re: Ondskab og godhed .. [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Martin
citat:
For at mennesket kunne vælge det onde, måtte det være skabt i forvejen. Af hvem var ondskaben skabt og til hvilket formål?
Jeg mener ikke, at det onde måtte være skabt i forvejen, men at muligheden var der fra første begyndelse, fordi Gud skabte mennesket som et frit væsen, der kunne vælge fællesskabet med Gud fra.

Gud kunne have handlet anderledes, selvfølgelig da!
Men hvad Gud gjorde, det gjorde han!
Gud er skaberen, vi er hans skabninger.

Og hvad skal vi så gøre ved det?

Se Esajas 45,9-10:
Ve den, der anklager ham, der dannede ham,
et potteskår blandt skår af ler.
Kan leret sige til ham, der former det:
Hvad er det, du laver?
Kan dit værk sige: Han har ingen hænder?
Ve den, der siger til sin far: Hvad er det, du avler?
og til kvinden: Hvad er det, du føder?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53377 - 03/11/2005 00:37 Re: Ondskab og godhed .. [Re: søgende]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Søren
citat:
Tilsvarende kan man måske sige, at mørke ikke eksisterer i sig selv, men det er derimod fravær af lys.
Ja, lige præcis!

I begyndelsen af Johannes-evangeliet står der jo også: I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begyndelsen hos Gud. Alt blev til ved ham, og uden ham blev intet til af det, som er. I ham var liv, og livet var menneskers lys. Og lyset skinner i mørket, og mørket greb det ikke.

Og når mørke og lys mødes, er det mørket, der må vige!
Dejligt at tænke på, at lyset og mørket ikke er to lige stærke modstandere!

I Ham [Jesus, Ordet] er liv = menneskers lys.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53378 - 03/11/2005 00:41 Re: Ondskab og godhed .. [Re: Zaphod]
søgende
Bruger

citat:
kr: Her er vi enige. Ondskab (selviskhed - fjendskab mod Gud) er det mest naturlige i denne verden.
Sådan fødes vi.

Za: Det er jo åbenlyst forkert!

Har du aldrig set det mindste og uskyldigste barn glad give sin højest skattede ejendel væk? Mennesker indeholder bestemt det tillige det gode -- tilmed i højere grad end det onde.

Jeg ser ingen modsætninger mellem dit og Kristinas udsagn. Vil du virkelig fastholde, at der ikke er ondskab i et menneske fra starten? Har du aldrig set en barn slå et andet barn? Det udelukker jo ikke - som du siger - at der også kan bo godhed i det. Jeg synes både ondskab og godhed er noget af det mest naturlige og almindelige i denne verden.

citat:
Ellers ville vores samfund vel ikke udvikle sig i det uhørt høje tempo væk fra barbariet og hen mod den civiliserede retsstat?

Hmm ... jeg synes stort set ikke jeg oplever andet end barbari ... nok ikke hovedsageligt som konkrete handlinger, men derimod som ignorance og ligegyldighed overfor dem, som lider i verden og dør af deres lidelser. Jeg væmmes ved at tænke på at vi, som er blandt verdens ti rigeste lande, køber biler, kaffemaskiner, dyre møbler osv. i stedet for at betænke dem som dør af sult og nød. Og ja, det udvikler sig i et uhørt højt tempo.

Så nej, måske oplever vi ikke barbariet som direkte handlinger, men vores ligegyldighed er dræbende ... gad vide hvor mange menneskeliv vi har på samvittigheden!

citat:
Jeg vender mig på det kraftigste fra den kristne idé om menneskets utilstrækkelighed og grundlæggende defekte væsen. Mennesker indeholder godt og ondt i en uforudsigelig blanding. At reducere det til denne primitive sort-hvid opfattelse er den virkelige synd.

Lidt afhængig af hvad du mener, så er både bibelen og jeg ganske enige med dig i dette udsagn. Mennesket i sig selv er hverken defekt eller utilstrækkeligt. Det er derimod Guds fantastisk gode skabning. Uheldigvis er der kommet noget ondt til så det bliver en - for at bruge dine egne ord - uforudsigelig blanding af godt og ondt. Og ja, det er virkelig en synd at reducere Guds gode skabning til at være grundlæggende ondt. Hvad ville det ikke sige om Gud .

Søren.

Til toppen 
#53379 - 03/11/2005 07:48 Re: Ondskab og godhed .. [Re: søgende]
Anonym
Anonym

citat:
søgende: Kirkefaderen Augustin beskæftigede sig en del med det ondes problem. Han mente, at ondskab ikke var en magt i sig selv, men fravær af Gud, som altså er godheden selv. Ondskaben er altså ikke skabt, men derimod et oprør mod Gud og altså fjendskab og fravær af Gud.
Udfra dette giver det også god mening at sige, at ondskaben kom ind i verden ved syndefaldet, ikke fordi de første mennesker gjorde noget, som var forkert i sig selv, men fordi de gjorde noget som var imod Gud. De fjernede sig væk fra Gud.

Epikur (341-270):
"Enten vil Gud afskaffe det onde og kan ikke;
eller han kan, men vil ikke;
eller han hverken vil eller kan;
eller han både vil og kan.

Hvis han vil, men ikke kan, er han svag -
og det kan man ikke regne med hos Gud.
Hvis han kan, men ikke vil, så er han ond -
hvilket er lige så fremmed for Gud.
Hvis han hverken kan eller vil, er han både
svag og ond og derfor ikke Gud.

Hvis han både vil og kan, hvilket er det
eneste, der sømmer sig for Gud,
Hvor kommer det onde da fra,
og hvorfor afskaffer han det ikke?"

Undertiden giver det mere mening at nøjes med at stille spørgsmål, i stedet for at give svar på det ubesvarlige!

Derved kommer man heller ikke galt afsted på Guds vegne ved at gøre menneskeskabte spekulationer som f.eks. Augustins - og dine! - til "svar", som andre mennesker giver sig til at tro på!

Fordi det nu engang er nemmere end at tænke selv - således som Epikur gjorde! Tænkte selv!

Jeg kender ikke eksempler på, at nogen er gået i krig på baggrund af et spørgsmål.

Derimod er mange gået i krig, fordi de troede, at de sad inde med det rigtige svar, med sandheden! Også for den sandhed, at Jesus var vejen, sandheden og livet.

Et andet eksempel er, når muslimerne i Iran og andre steder stener mennesker til døde under store og langvarige lidelser.

De tror faktisk, at disse lidelser sparer ofrene for steningerne for langt større lidelser efter døden. Altså at de gør en god gerning.

Jeg vil anbefale, at man holder sig til Epikurs åbne spørgsmål og ikke til Augustins og dine umulige forsøg på at gætte på, hvad det onde er! Og hvad Gud er!

Til toppen 
#53380 - 03/11/2005 09:27 Re: Ondskab og godhed ..
kristina
Ordstyrer
Bruger

Evo skriver:
citat:
Derimod er mange gået i krig, fordi de troede, at de sad inde med det rigtige svar, med sandheden! Også for den sandhed, at Jesus var vejen, sandheden og livet.
Desværre har du ret - jeg tænker her især på korstogene.

Det er beskæmmende.
Jesus har lært os, at vi skal vende den anden kind til, elske vores fjender, bede for dem, og gøre godt imod dem, som forfølger os.

Men vi mennesker kan synke så dybt, at vi endog begår misgerninger "i Jesu navn".

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53381 - 03/11/2005 09:53 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: Maadot]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Maadot

Jeg forstår ikke helt...."Gud er energi"?

Jeg mener, den kraft eller kærlighed, den må jo stamme et sted fra.....i sig selv kan man vel godt kalde det man mærker, substansen, for "energi", der enten kan være god eller dårlig. Men der skal jo være en afsender og en modtager. Eksempelvis har jeg en søn....de følelser jeg har, det jeg kan mærke (energien) er den substans, der er imellem os.

Lidt tilsvarende kan jeg mærke en "energi", når jeg går ved havet eller i skoven - men havet og skoven er jo ikke bare energi - det er hav og skov, der udsenderen energi.....som jeg så modtager.

Vil du også mene, at min søn, havet og skoven alene er "energi"?....og er dette ikke en grov devaluering? I hvertfald tror jeg, at min søn ville betakke sig for kun at blive betragtet som energi

Mkh Malli

Ændret af malli (03/11/2005 09:55)

†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†

Til toppen 
#53382 - 03/11/2005 09:59 Undskyld!
kristina
Ordstyrer
Bruger

Evo - jeg må hermed bøje mit hoved og erkende mig skyldig!

Jeg har endnu en gang nærlæst hele den mislykkede dialog, og forsøgt at læse den med dine øjne, og jo, det er sandelig lykkedes!
Det ser ganske rigtigt ud, som om jeg har ment at kende konkrete personer, om hvem jeg ville påstå, at de ikke søgte sandheden! Det har jeg absolut ingen ret til at dømme om, og det var heller ikke det, jeg mente.

Men jeg kender i Bibelen den absolutte, overordnede sandhed = Guds Ord = Jesus Kristus, som jeg som kristen tror på.

Det var det jeg mente at sige ja til: at jeg kender "nogen" (Guds Ord) tilstrækkelig godt til at vide, at der findes mennesker, som ikke søger sandheden.

Men jeg indser og tilstår, at jeg har formuleret mig på en måde, som næsten kun kunne misforstås.

Jeg beklager dybt
.. og nærer nu det stille håb, at vi herefter kan gå over til næste punkt på dagsordenen ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53383 - 03/11/2005 10:24 Re: Undskyld! [Re: kristina]
Anonym
Anonym

citat:
Evo - jeg må hermed bøje mit hoved og erkende mig skyldig!

Jeg har endnu en gang nærlæst hele den mislykkede dialog, og forsøgt at læse den med dine øjne, og jo, det er sandelig lykkedes!
Det ser ganske rigtigt ud, som om jeg har ment at kende konkrete personer, om hvem jeg ville påstå, at de ikke søgte sandheden! Det har jeg absolut ingen ret til at dømme om, og det var heller ikke det, jeg mente.

Men jeg kender i Bibelen den absolutte, overordnede sandhed = Guds Ord = Jesus Kristus, som jeg som kristen tror på.

Det var det jeg mente at sige ja til: at jeg kender "nogen" (Guds Ord) tilstrækkelig godt til at vide, at der findes mennesker, som ikke søger sandheden.

Men jeg indser og tilstår, at jeg har formuleret mig på en måde, som næsten kun kunne misforstås.

Jeg beklager dybt
.. og nærer nu det stille håb, at vi herefter kan gå over til næste punkt på dagsordenen ...

kristina

Naturligvis!

Det er menneskeligt at fejle! - og guddommeligt at tilgive!

Forstå mig ret - jeg mener, at vi - formentlig! - er Gud mest lig, når vi tilgiver?

Så jeg håber, at du også tilgiver, at jeg har pisket dig rundt manegen i denne dialog!

Men jeg fandt det nødvendigt!

Til toppen 
#53384 - 03/11/2005 10:59 Re: Undskyld!
kristina
Ordstyrer
Bruger

Evo skriver:
citat:
Det er menneskeligt at fejle! - og guddommeligt at tilgive!
Forstå mig ret - jeg mener, at vi - formentlig! - er Gud mest lig, når vi tilgiver?
JA! lige netop!
citat:
Så jeg håber, at du også tilgiver, at jeg har pisket dig rundt manegen i denne dialog!
Naturligvis!
Og ikke nok med det:
Jeg har også tilgivet mig selv!
- så nu har jeg det meget bedre!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53385 - 03/11/2005 11:15 Hvad er ondskab? [Re: søgende]
Zaphod
Bruger

Hej Søren

Du skrev:
citat:
sø: Tak for dit svar.

Jamen selv tak da

citat:
Za: Der findes ikke objektivt godt eller ondt.

sø: Den holdning tror jeg godt jeg kan forstå logikken i.

Men du er ikke enig, går jeg ud fra?

citat:
Za: I det omfang, vi oplever menneskeskabt ondt er det fordi nogle mennesker vægter deres eget velbefindende over andres ulykke til en grad, så de ikke ville synes den omvendte situation var udholdelig.

sø: Her kan jeg til gengæld ikke se logikken. Findes begreberne "velbefindende" og "ulykke" som meningsfyldte begreber hvis ondt/godt er relativt?

Ja. Du kunne jo spørge folk, om de følte sig veltilpas eller ulykkelige.
At der ikke er nogen Gud, der fortæller os hvad han mener er godt og skidt ændrer ikke det mindste ved dette faktum.

citat:
Za: Vi mennesker har en spredning, en middelværdi og et normalområde for stort set alle egenskaber man kan tænke sig, herunder moral. Der vil altid være nogen der ligger uden for normalområdet som andre vil synes er onde.

sø: Ok, det vil altså sige, at ondskab kun findes i relation til andre? Jeg synes det er et interessant synspunkt, men jeg ville blive alvorligt bange for konsekvenserne af dette synspunkt hvis det blev udbredt.

Hvorfor dog det? Kan det gå dårligere end hidtil i historien? Korstoge, kolonisering, slaveri og endelig holocaust. Alt sammen begået af folk med en såkaldt ”absolut moral.” Monstro en mere relativ moral gjorde at folk ikke slagtede hinanden med samme overbevisning og villighed? Det tyder den moderne historie i hvert fald på.

citat:
sø: Der er altså i virkeligheden ikke noget godt og ondt, kun et normalområde. Det normalområde er det som definerer moralen. Hitler bliver derfor kun betragtet som ond fordi de fleste andre ikke er som ham.

Ja.
Men Hitler opfattes som ond, ikke fordi han er anderledes, men fordi de fleste andre frastødes ved det han gjorde. Fordi man ikke ville kunne vende situationen om, og alle aktører ville synes, at handlingerne var retfærdige. Hvis alle synes stening var fedt inkl. ofrene (fx i et utopisk islamisk samfund), er det så ondt? Det mener jeg er meningsløst at hævde.

citat:
sø: Du vil fx ikke kunne bekæmpe voldelig fundamentalisme og ekstremisme fordi dine normer ikke er mere berettigede end ekstremistens. Du har heller ingen berettigelse til at kunne sige, at korstoge, jødeudryddelser osv. er ondskab - altså udover at du selv synes det er det. Men de ansvarlige vil aldrig kunne stilles til ansvar for deres handlinger.

Nu kunne jeg aldrig finde på at sige, at noget var ondskab i en bogstavelig forstand. Men disse ting frastøder mig, og jeg har ikke tænkt mig at undlade at handle herefter, blot fordi jeg ikke forestiller mig at der findes en gud som giver mig ret. Alene det, at de kristne sikkert ikke ville bryde sig om at rollerne blev vendt om antyder kraftigt at de godt selv ved, at det de havde gang i var forkert.

Men du har ret; der er ikke godt og ondt. Der er normalt og unormalt. Og blandt det unormale findes der handlinger der ikke skader andre og handlinger der skader andre. Sidstnævnte vil jeg ikke finde mig i på min person, og hvis man skal undgå at være dobbeltmoralsk, må jeg derfor tage afstand fra det, når det gælder andre personer. Den eventuele eksistens af en protestantisk skabergud (som i givet fald ville have ansvaret for al verdens ondskab uanset, i hvad der så måtte være en global udgave af Robinson-ekspeditionen) gør ikke det mindste gran fra eller til i forhold til dette.

citat:
sø: Jeg tager hatten af for at du fører konsekvensen af din ateistiske livsholdning ud i yderste logiske konsekvens, men jeg møder kun absurditet derude.

Det er ikke en konsekvens af min ateisme. Man kan sagtens være ateist og tro på en absolut moral, der enten ligger iboende i Universet eller i mennesket. Kaj Sørlander har givet et bud herpå. Jeg mener bare det er noget fis.

citat:
sø: Jeg håber virkelig, at jeg har misforstået dig (på den anden side advarede du mig jo med at jeg ikke kunne lide svaret )

Du har forstået mig næsten helt rigtigt.

Som sagt kan det ikke blive værre end det var i enevældens periode med en statsdikteret ”absolut moral” som i virkeligheden mere var kongens redskab til undertrykkelse af befolkningen. I takt med den øgede sækularisering af de vestlige samfund har vi set en mindre og mindre tendens til at gå i krig, en større og større tendens til at tage os af de fattige (herunder den 3. verden) og mindre og mindre kriminalitet.

Og endeligt retfærdiggør det at du ikke kan lide verden eller finder den absurd ikke at du blot fylder din mentale fadererstatning ind i stedet, og siger, ’Far siger at A og B er godt, C og D dårligt.’ Du må argumentere positivt for din egen position, og ikke blot ikke bryde dig om ét af de mulige alternativer. Verden er ligeglad med at du ikke finder personlig mening i en relativ moral.

citat:
sø: En anden ting er, at du blot har forklaret spørgsmålet om HVAD der skal ses som henholdsvis godt og ondt. Det forklarer du med begreber om oplevelse af velbefindende og ulykke. Men hvor kommer disse oplevelser fra? De må da forudsætte noget ondt, som giver disse oplevelser!

Forudsætter oplevelsen af ’blå’ at ’blå’ eksisterer? Nej.
Forudsætter oplevelsen af ’sult’ at ’sult’ eksisterer? Nej.

Du formår ikke at skelne mellem en genstandsrealitet og en oplevelsesrealitet. At du oplever ondskab eller glæde gør ikke ondskab eller glæde til en genstand uden for dit sind.

Oplevelsen af ’blå’ korresponderer til den biologiske registrering af lys af en bestemt bølgelængde.
Oplevelsen af ’sult’ korresponderer til den biologiske registrering af ændrede koncentrationer af bestemt hormoner.
Oplevelsen af ’ondskab’ korresponderer til den biologiske registrering af stærkt unormal og potentiel farlig opførsel hos andre individer.

citat:
sø: Hvor kommer disse oplevelser fra på det individuelle plan?

I virkeligheden bevæger du dig med disse spørgsmål tæt på det nærmest ubesvarlige spørgsmål om bevidstheden.

Men du laver to store fejl:
1) Du forveksler som sagt det, der er på din ’inderside’ med det, der er på vores allesammens ’yderside.’ Din oplevelsesrealitet 'bleeder' ind over dit koncept af genstandsrealiteten. Man kunne kalde det en slags synæstesi. Eller i stærkere grad, psykose.
2) At vi ikke kan forklare X retfærdiggør ikke inddragelsen af Gud som ’forklaring.’ En almægtig og uforudsigelig guddom kan gøre alt. Der er ingen grænser. Derfor kan han forklare alt. Og derfor kan han forklare intet.

citat:
sø: Din forklaring er kun en forklaring på hvad der skal menes at være godt og ondt, altså hvordan mennesker skelner. Det er ikke en forklaring på hvor selve ondskaben (eller (oplevelsen af) "ulykken") kommer fra, altså HVORFOR der er ondt i verden.

Man kan ikke besvare dit spørgsmål andet end deskriptivt. Der er ondt fordi mennesker vil forskellige ting, og fordi nogle få mennesker er villige til at skade andre for at opnå det. Der gives intet ’DERFOR.’ Kun et ’derfor.’ Fordi der ikke findes ’ONDT’, men kun ’ondt.’

Mvh
Torben

Dommer JE Jones

Til toppen 
#53386 - 03/11/2005 11:28 Re: Ondskab og godhed .. [Re: søgende]
Zaphod
Bruger

Hej Søren

Du skrev:
citat:
Sådan fødes vi.

Za: Det er jo åbenlyst forkert!

Har du aldrig set det mindste og uskyldigste barn glad give sin højest skattede ejendel væk? Mennesker indeholder bestemt det tillige det gode -- tilmed i højere grad end det onde.

sø: Jeg ser ingen modsætninger mellem dit og Kristinas udsagn. Vil du virkelig fastholde, at der ikke er ondskab i et menneske fra starten? Har du aldrig set en barn slå et andet barn? Det udelukker jo ikke - som du siger - at der også kan bo godhed i det. Jeg synes både ondskab og godhed er noget af det mest naturlige og almindelige i denne verden.

Jeg mener, at kristinas udsagn udelukkede at vi fødes gode. Jeg mener, som du, at vi indeholder begge dele. Som jeg i øvrigt også skrev i mit indlæg

citat:
Za: Ellers ville vores samfund vel ikke udvikle sig i det uhørt høje tempo væk fra barbariet og hen mod den civiliserede retsstat?

sø: Hmm ... jeg synes stort set ikke jeg oplever andet end barbari ... nok ikke hovedsageligt som konkrete handlinger, men derimod som ignorance og ligegyldighed overfor dem, som lider i verden og dør af deres lidelser.

Som jeg skrev i mit andet indlæg, har vi aldrig haft lavere kriminalitet, vi har aldrig givet flere penge til de fattige (i DK og verden) og vi har aldrig gået mindre i krig. Du kan ikke kræve af den gennemsnitlige borger at deres samvittighed 15 minutter om dagen skal gå ud til folk i den tredje verden der har det dårligt. Jeg mener ikke vi partout skal elske hele verden. Det må være nok at hjælpe dem.

Vores ignorance og ligegyldighed har således nok aldrig været mindre end i dag...

citat:
sø: Jeg væmmes ved at tænke på at vi, som er blandt verdens ti rigeste lande, køber biler, kaffemaskiner, dyre møbler osv. i stedet for at betænke dem som dør af sult og nød.

Så jeg antager at du ikke har ”biler, kaffemaskiner, dyre møbler osv”?
Jeg antager, at du køber mad ind til hele måneden den første og så giver resten! af dine penge til de fattige i Sudan?
Jeg antager, at når det vi er blandt de tre lande der giver flest af vores penge til de fattige ikke er tilstrækkeligt for din samvittighed, så vil det ikke være tilstrækkeligt før vi giver alt, hvad vi ikke behøver for at overleve?

Så lever vi ikke, så overlever vi. Man kunne indvende at folk i den tredje verden, i særdeleshed Afrika, snart skulle få fingeren ud og begynde selv at bygge deres samfund op. I de 60 år der er gået siden anden verdenskrigs afslutning er Kina, Sydkorea, Japan, Taiwan mmfl. blevet stinkende rige nærmest ved egen hjælp (og frihandel og kapitalisme, selvfølgelig) mens de socialistiske lande i Afrika og Mellemøsten står hvor de altid har stået. Måske er det ikke kun vores skyld det hele?

citat:
sø: Så nej, måske oplever vi ikke barbariet som direkte handlinger, men vores ligegyldighed er dræbende ... gad vide hvor mange menneskeliv vi har på samvittigheden!

Jeg ved ikke med dig, men jeg har ikke nogen.

citat:
Za: Jeg vender mig på det kraftigste fra den kristne idé om menneskets utilstrækkelighed og grundlæggende defekte væsen. Mennesker indeholder godt og ondt i en uforudsigelig blanding. At reducere det til denne primitive sort-hvid opfattelse er den virkelige synd.

sø: Lidt afhængig af hvad du mener, så er både bibelen og jeg ganske enige med dig i dette udsagn. Mennesket i sig selv er hverken defekt eller utilstrækkeligt. Det er derimod Guds fantastisk gode skabning. Uheldigvis er der kommet noget ondt til så det bliver en - for at bruge dine egne ord - uforudsigelig blanding af godt og ondt. Og ja, det er virkelig en synd at reducere Guds gode skabning til at være grundlæggende ondt. Hvad ville det ikke sige om Gud .

Det ved jeg ikke, men det er det, kristina siger, når hun giver mig ret i at
citat:
Za: ...alt det gode er Guds skyld, alt det onde vores egen.

Men det glæder mig da, at du ikke ser sådan på det. Om noget har denne opfattelse vel givet anledning til flest mindreværdskomplekser i verdenshistorien.

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#53387 - 03/11/2005 12:05 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: malli]
Maadot
Bruger

Hej Malli :-))

Din søn er mere end "bare" energi. For mig er børn det skønneste og dejligste i livet - (har selv en søn på 5 år) og det er så skønt at kunne holde om fysisk og han giver mig gaven at kunne elske og blive elsket betingelsesløst..... den største gave jeg kan få ...

Men efter min mening er vi meget mere energi end vi er fysisk - hvis du forstår hvad jeg mener. Som du selv er inde på - kan jeg mærke energien fra steder og mennesker - også mange gange bare ved at lukke øjnene og tænke på fx stranden (hvor jeg ofte finder sjælefred) eller på en som er elsket. Energien kan jeg mærke alle steder - også selv om der ikke er en fysisk krop eller jeg fysisk er tilstede på fx stranden .... for mig er energi bestemt ikke devalueret men det største der er .... måske er det definitionen af ordet energi som vi opfatter forskelligt...??

Stranden, skoven, dig, mig, min søn, din søn - vi er alle fysiske - selvfølgelig er vi det - men vores energi går langt videre end til det fysiske .... eller hvad mener du ??

Knuz
Marianne

Til toppen 
#53388 - 03/11/2005 12:22 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: Maadot]
Zaphod
Bruger

citat:
Maadot:
Men efter min mening er vi meget mere energi end vi er fysisk - hvis du forstår hvad jeg mener. Som du selv er inde på - kan jeg mærke energien fra steder og mennesker - også mange gange bare ved at lukke øjnene og tænke på fx stranden (hvor jeg ofte finder sjælefred) eller på en som er elsket.

Hvad i alverden får dig dog til at tro at det at du kan føle noget på 'indersiden' gør det til sandt på 'ydersiden'?

Det mener jeg er en meget alvorlig forveksling af realiteter.

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#53389 - 03/11/2005 12:31 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: Zaphod]
Maadot
Bruger

Kære Zaphod

For mig er det jeg føler min "sandhed" men det er min følelse - hvad du føler eller tror eller hvad der er din "sandhed" kan jeg ikke sige .. :-)

Knuz
Marianne

Til toppen 
#53390 - 03/11/2005 13:19 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: Maadot]
Zaphod
Bruger

citat:
Maadot:
For mig er det jeg føler min "sandhed" men det er min følelse - hvad du føler eller tror eller hvad der er din "sandhed" kan jeg ikke sige .. :-)

Dels er der kun en sandhed, dels kan du ikke uden videre gå ud fra, at noget er sandt blot fordi du føler det. Dine følelser kunne jo være forkerte, ikke sandt?

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#53391 - 03/11/2005 13:33 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: Zaphod]
Maadot
Bruger

Kære Zaphod

Jeg er ikke enig med dig - men det behøver jeg heller ikke være :-))

Mine følelser kender kun jeg - og de er for mig absolut sande - følelser kan ændre sig - helt sikkert - men det gør dem ikke mindre sande .......

Mener du at du har følelser der er forkerte ??? Er det din opfattelse af dine følelser ???

Mener spørgsmålet oprigtigt og er oprigtigt interesseret i hvordan du fortolker ordet følelser og dermed forkerte følelser....

Og mener du - hvis jeg har opfattet det korrekt - at du kan sige hvad andre kan gå ud fra og føle eller ikke føle ?? egentlig kan ingen af os vel sige eller diktere hvad andre skal føle eller tro eller for den sags skyld - hvad andre skal opfatte som "sandhed" - eller ???

Glæder mig til at læse dit svar og dermed lære lidt mere om hvem du er som person :-))

Knuz
Marianne

Til toppen 
#53392 - 03/11/2005 13:42 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: Maadot]
Zaphod
Bruger

citat:
Ma:
Mine følelser kender kun jeg - og de er for mig absolut sande - følelser kan ændre sig - helt sikkert - men det gør dem ikke mindre sande .......

Mener du at du har følelser der er forkerte ??? Er det din opfattelse af dine følelser ???

Nej éns følelser kan vel ikke være forkerte. Men følelser handler om det på 'indersiden.' At du føler noget forpligter ikke 'ydersiden.' At du føler energi behøver ikke betyde at der rent faktisk er energi.

Så selv om din følelse er sand på indersiden (per definition), behøver den ikke svare til noget sandt på ydersiden.

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#53393 - 03/11/2005 15:38 Re: Ondskab og godhed ..
søgende
Bruger

Hej Evo.

Det var ikke ment som et færdigt svar, for der er også problemer med synspunktet. Jeg ved ikke om jeg selv vil erklære mig enig med Augustin. Det var derimod blot ment som et forklarende element til hvordan man kan forstå Kristinas udsagn.

Jeg kommer ikke med svar på spørgsmålene, jeg kommer med indlæg til overvejelse og debat.

Og så synes jeg du har helt ret i at det ofte er mere givende at stille spørgsmål end det er at give færdige svar, som alligevel ikke holder.

Problemet er bare, at så har man fjernet al mulighed for overhovedet at beskæftige sig med disse komplicerede spørgsmål. Jeg er af den overbevisning, at mennesket - selvom det aldrig kan nå til dybderne - dog kan nå til større forståelse.

Et af mine største spørgsmål er stadig hvorfor Gud dog ikke fjerner alt ondt.

Søren.

Til toppen 
#53394 - 03/11/2005 18:17 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: Zaphod]
Maadot
Bruger

Kære Zaphod

Der er vi fuldstændig enige - alle følelser kan vi selv etablere i vores indre - det betyder ikke at de eksisterer andre steder... - det er jo et spørgsmål om tro ;-)

Knuz
Marianne

Til toppen 
#53395 - 03/11/2005 18:21 Re: Ondskab og godhed .. [Re: søgende]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Søren
citat:
Et af mine største spørgsmål er stadig hvorfor Gud dog ikke fjerner alt ondt.
Ja, det spørgsmål er det allerstørste og mest alvorlige .. hvorfor gør han det dog ikke?
Det hurtige og nemme svar er, at det gør han jo også!
Gud har grebet helt radikalt ind og overvundet både synden, døden og Djævelen.

Ikke desto mindre kan det ikke nægtes, at vi overalt her to tusind år efter Jesu sejr konfronteres med både synd, død og Djævel. Vi lever i spændingsfeltet mellem "allerede nu" og "endnu ikke" .. Og hvor længe endnu, Gud?

Der stod i Amtsavisen under "Smil" en vittighed om en lille dreng der spurgte sin far: Far, hvorfor lader Gud ikke alle komme i himlen? Hvortil faderen svarede: Uha, så ville det jo blive det rene helvede ... "

Tjaa - det er lidt svært at smile, synes jeg ... måske er det sandt ... men meget tungt at tænke på.

Måske kan vi se det sådan, at mange her på kloden er den Ondes gidsler. At Gud vil frelse alle, som vil modtage hans indbydelse er jeg sikker på .. vi lever her i nådens tid.

i]Alle er købt fri af mørkets magt, men ikke alle har opdaget det ..

Jeg kommer her til at tænke på en gammel historie om en bjørn, der var blevet indkøbt til en zoologisk have. Da den ankom var det nye flotte anlæg, hvor den kunne gå frit omkring i et stort område, ikke færdigt, så den måtte i nogen tid være i et lille bur, hvor den kun kunne gå fem skridt frem, vende om, fem tilbage, vende om osv. dagen lang ...

Da frianlægget endelig var færdigt, og bjørnen kom derind - hvad skete? ... jo, den ænsede ikke, hvilken frihed den havde fået, men fortsatte som hidtil: fem skridt frem, vende om, fem tilbage ...

Så længe der er mulighed for at flere kan reddes ind i Gudsrigets frihed, glæde og fred, bliver døren vel ikke lukket. ..

Gidseltagerens dage er talte, ja, men måske er der endnu håb for nogle flere af gidslerne ..

Ja, sådan kan man sidde her i skumringen og filosofere - og prøve at tænke Guds tanker efter .. og med forventning og glæde se frem til Herrens dag, hvor alt det, som endnu er skjult, bliver åbenbaret, og vi skal se ansigt til ansigt .. det bliver nok helt helt anderledes, end vi kan forestille os ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53396 - 03/11/2005 19:41 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: søgende]
Anonym
Anonym

Hej Søgende

citat:
Jeg håber virkelig ikke du har fået det indtryk, at de kristne mener at kunne forklare hele verden

Det er ikke mit indtryk...

Og dog... Det skorter ikke på forsøg fra kristen side (f.eks. her på Jesusnet) at give en kristen vinkel på snart sagt alle aspekter af livet, gerne med bibelen som det ultimative sandhedsvidne i hånden. For mig at se vandrer mange kristne på en knivsæg i forhold til spørgsmålet om I påstår at kende hele sandheden eller ej.

Det absolut sikre svar man altid kan klemme ud af de kristne er: "Gud har sikkert en mening med det... Det kan godt være vi ikke kan forstå det nu, men gud ved det"

Det er jo ikke en reel forklaring, hvilket du også implicit giver udtryk for i citatet ovenfor, men det ændrer ikke på at nogle kristne accepterer det som en forklaring. Så i den forstand mener jeg at nogle kristne giver udtryk for at kunne forklare hele verden, bare ikke når de bliver gået på klingen med det her

Som jeg sagde:
citat:
Vi kunne jo starte med at holde os til det vi ved og ikke det vi tror...

Vi ved ikke at gud er til, så indtil at der er håndgribelige beviser for at han er til (det sker nok ikke lige med det samme), så lad os gå ud fra at han ikke er der og starte med at bruge vores tid på at undersøge det vi kan undersøge.

citat:
Ligeså kan du heller ikke komme med hårde fakta, som kan forklare det gode og onde samt resten af verdens gåder udfra et ateistisk synspunkt...

Hmmm jo det tror jeg nu nok jeg kan...

citat:
Lige i spørgsmålet om hvor ondt og godt kommer fra (og andre eksistensielle spørgsmål), så er det ganske svært... Hvor mener du iøvrigt selv, at det gode og det onde kommer fra?

Fra biologien... Vil du have den lange (og ikke svære) forklaring også?

Til toppen 
#53397 - 03/11/2005 20:14 Re: biologisk godt/ondt [Re: ]
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
Hej CH, du skriver:

citat:
[Det gode og det onde kommer] Fra biologien... Vil du have den lange (og ikke svære) forklaring også?

Den ville jeg da gerne læse. Jeg ser nemlig anderledes på det, tror jeg...

Ifølge biologien er voldtægt nemlig "godt", fordi det giver flest af forplantningens gavnlige virkninger (afkom) med færrest af forplantningens resource-krævende virkninger (pleje, beskyttelse, osv). Hvis det er "godt" at videreføre sit DNA, og det også er "godt" at bruge så få resourcer som muligt, da er voldtægt en "god" strategi. Dette er bare et eksempel på en biologisk "værdi", der opfattes som værende forkert i en social sammenhæng. Med god grund.

Det er selvfølgelig ikke noget jeg selv billiger, men det er så vidt jeg kan se den logiske (og bredt anvendte, i øvrigt) konsekvens af udelukkende at beskæftige sig med biologien i spørgsmål om godt/ondt. Heldigvis har det store flertal nok social intelligens til ikke at billige voldtægt - og det er netop det, der bringer mig videre til den egentlige pointe.

Hvis vores intellekt i interaktion med andres intellekt er bestemmende for hvad der opfattes som "godt" og "ondt", er det ikke tilstrækkeligt at forholde sig til ren biologi. Omgivelserne og deres regelmæssighed især er bestemmende for, hvordan værdier bedømmes - også i kollektive sammenhænge, hvor alle individer lider under samme uregelmæssighed og følgeligt påvirkede intellekt og følelsesliv.

Jeg ville hævde, at "godt" og "ondt" udelukkende eksisterer som værdimæssige abstraktioner, der til en hvis grad er biologisk betingede men primært har udgangspunkt i sociale sammenhænge, sekundært i intellektuelle og følelsesmæssige, og endeligt i rent biologiske sammenhænge. Og jeg mener ikke, at en social sammenhæng som "godt" og "ondt" er biologisk - den er kulturel.

Hvad mener du om emnet?

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#53398 - 03/11/2005 20:16 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: ]
søgende
Bruger

Hej CloudHands.

citat:
Vi ved ikke at gud er til, så indtil at der er håndgribelige beviser for at han er til (det sker nok ikke lige med det samme), så lad os gå ud fra at han ikke er der og starte med at bruge vores tid på at undersøge det vi kan undersøge.

Det er så her en af vores største uenigheder kommer frem. Jeg mener, at det er ligeså usikkert at afvise, at der er mere mellem himmel og jord (Gud?) som at hævde eksistensen af Gud.

Du forsøger at slutte fra vores ikke-viden til ikke-eksisterende, hvilket vel blot er en antagelse.

citat:
S: Ligeså kan du heller ikke komme med hårde fakta, som kan forklare det gode og onde samt resten af verdens gåder udfra et ateistisk synspunkt...

CL: Hmmm jo det tror jeg nu nok jeg kan...

S: Lige i spørgsmålet om hvor ondt og godt kommer fra (og andre eksistensielle spørgsmål), så er det ganske svært... Hvor mener du iøvrigt selv, at det gode og det onde kommer fra?

CL: Fra biologien... Vil du have den lange (og ikke svære) forklaring også?

Jo tak, det kunne være interessant. Jeg håber jeg vil kunne forstå din forklaring ...

KH Søren.

Til toppen 
#53399 - 03/11/2005 20:23 Re: Ondskab og godhed .. [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina, du skriver:

citat:
Gidseltagerens dage er talte, ja, men måske er der endnu håb for nogle flere af gidslerne ..

Et lille stik herfra: består midlet til målet, ligesom i Beslan, af (polemisk) gas og (populistisk) kugleregn mod gidseltager og gidsler uden forskel?

Mindre morsomt er det at tænke på, at din Gud ikke er mere rafineret i sine metoder, mere kærlig, nærværende og overbærende - og mindre destruktiv, følelseskold og opgivende med hensyn til sin skabning.

Jeg lærer muligvis aldrig at forstå, hvordan dette er "godt", og hvorfor Gud er "god".

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#53400 - 03/11/2005 21:29 Re: Ondskab og godhed .. [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus
citat:
Et lille stik herfra: består midlet til målet, ligesom i Beslan, af (polemisk) gas og (populistisk) kugleregn mod gidseltager og gidsler uden forskel?
Jeg kan godt forstå spørgsmålet, men kender ikke svaret ..
citat:
Mindre morsomt er det at tænke på, at din Gud ikke er mere raffineret i sine metoder, mere kærlig, nærværende og overbærende - og mindre destruktiv, følelseskold og opgivende med hensyn til sin skabning.
Sådan tænker jeg ikke.
1) Det generer mig lidt, at du skriver "din Gud".
Gud er ikke "min", men alles. Ifølge kristen tro (min tro!) er der kun én Gud.
2) Raffineret? Sådan tænker jeg ikke om Gud.
3) Kærlig? Ja!
Større kærlighed har ingen, end den der ofrer sin elskede, enbårne,
søn for at frelse den syndige, fjendtlige verden. Jeg har selv en søn, og at ofre sig selv er et meget mindre offer end at ofre sin søn .. sådan synes jeg i hvert fald.
4) Nærværende? Ja!
Gud er ved sin hellige ånd lige her, lige nu.
5) Overbærende? Nej!
Retfærdig? Ja.
6) Destruktiv? Nej!
Gud har skabt alt hvad der findes - også os - og givet os livet. Ikke destruktivt - ret konstruktivt, må man sige!
7) Følelseskold? Nej!
Glad? Ja!
Vred? Ja!
Sorgfuld? Ja!
Bange? Ja!
8) Opgivende? Nej endnu ikke. Han er stadig hos os og holder ud med os.
citat:
Jeg lærer muligvis aldrig at forstå, hvordan dette er "godt", og hvorfor Gud er "god".
Måske. Måske ikke.

p.s.: Dette indlæg blev til en meget personlig "bekendelse", kan jeg se. Tag den venligst kun som en sådan, og kun som et øjebliksbillede .. Hver dag er en ny dag!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53401 - 03/11/2005 22:25 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: søgende]
Anonym
Anonym

Hej Søgende

citat:
Det er så her en af vores største uenigheder kommer frem. Jeg mener, at det er ligeså usikkert at afvise, at der er mere mellem himmel og jord (Gud?) som at hævde eksistensen af Gud.

Du forsøger at slutte fra vores ikke-viden til ikke-eksisterende, hvilket vel blot er en antagelse.

Nej jeg forsøger ikke at slutte fra ikke-viden, jeg forsøger at være så ydmyg som muligt i hvad jeg slutter om hvad, ved netop ikke at forudsætte min egen ønsketænkning (f.eks. gud) om verden, i modsætning til de religiøse som ikke holder sig tilbage fra at tale om gud som om der var nogen sikkerhed for at han eksisterede.

Når der nu ikke kan herske nogen sikkerhed om hvorvidt at gud er til, ser jeg ingen grund til at inkorporere ham i ligningen. Vi kan vide at vi bliver mast flade når vi springer ud fra rundetårn og det gør vi hver gang vi hopper. Det er til at føle på, det kan vi vide.

Jeg afviser ikke at gud er til, jeg afviser alene at navngive, ekstrapolere på og bruge en X faktor i livets store ligning. Kan du se hvad jeg mener?

Til toppen 
#53402 - 04/11/2005 00:56 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: ]
søgende
Bruger

Hej CloudHands.

citat:
Nej jeg forsøger ikke at slutte fra ikke-viden, jeg forsøger at være så ydmyg som muligt i hvad jeg slutter om hvad, ved netop ikke at forudsætte min egen ønsketænkning (f.eks. gud) om verden, i modsætning til de religiøse som ikke holder sig tilbage fra at tale om gud som om der var nogen sikkerhed for at han eksisterede.

Jeg kan godt se hvad du mener. Jeg håber ikke jeg virker som om jeg ved noget med sikkerhed om guds eksistens. Det er nemlig kun en tro jeg har, ikke en viden overhovedet. Og jeg kan da også til tider komme i tvivl.

citat:
Når der nu ikke kan herske nogen sikkerhed om hvorvidt at gud er til, ser jeg ingen grund til at inkorporere ham i ligningen.

Min pointe her er, at når der nu ikke kan herske nogen sikkerhed om hvorvidt gud er til, ser jeg ingen grund til IKKE at inkorporere ham i ligningen.

Den konklusion man som person kommer til omkring guds eksistens hænger ofte sammen med det verdensbillede, som man i forvejen har antaget. Derfor ser jeg hverken større eller mindre grund til på forhånd at tro på eksistensen af en gud end til at afvise eksistensen af en gud.

citat:
Jeg afviser ikke at gud er til, jeg afviser alene at navngive, ekstrapolere på og bruge en X faktor i livets store ligning. Kan du se hvad jeg mener?

Det tror jeg godt jeg kan se (omend jeg ikke er enig). Forskellen for mig er blot, at navngivningen og ekstrapoleringen passer fint med hvad jeg oplever i mit liv. Bibelens (delvise) svar på livets spørgsmål hænger for mig at se fint sammen med hvad jeg kan erfare, skønt der ikke er tale om hverken videnskabelige metoder eller efterprøvninger.

KH Søren.

Til toppen 
#53403 - 04/11/2005 07:16 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: søgende]
Anonym
Anonym

Hej Søgende

citat:
Min pointe her er, at når der nu ikke kan herske nogen sikkerhed om hvorvidt gud er til, ser jeg ingen grund til IKKE at inkorporere ham i ligningen.

Hvad så med den usynlige lyserøde enhjørning, tao, wakantanka og Allah... De skal ikke inkorporeres i din virkelighed og i givet fald hvorfor ikke?

Der hersker ingen sikkerhed for at ovenstående kræfter/fantasivæsner eksisterer, hvad er din grund til IKKE at tro på dem?

Det er jo netop derfor at vi skal begrænse vores fantaseren og projiceren af denne fantasi ud på verden udenfor os selv til et minimum. Hvis vi applikerer din logik til alle fantasivæsner, så er vi lige pludselig skrigende psykotiske. Hvorfor det ene frem for det andet, når vi ikke med sikkerhed kan vide noget som helst om nogen som helst af disse fantasivæsner?

citat:
Forskellen for mig er blot, at navngivningen og ekstrapoleringen passer fint med hvad jeg oplever i mit liv. Bibelens (delvise) svar på livets spørgsmål hænger for mig at se fint sammen med hvad jeg kan erfare

Hvilket jeg ikke har noget at kommentere på udover at der er mennesker som finder wakantanka, tao, Allah og den usynlige lyserøde enhjørning lige så forklarende som du finder bibelens gud. Det er jo dejligt at du har det godt med bibelens gud og du føler at det giver dit liv mening, men betyder din tro på bibelens gud så ikke at alle de andre tager fejl? Hvis ikke du kan vide noget med sikkerhed om gud, hvordan kan du så vide at de andre tager fejl eller for den sags skyld at du ikke selv tager fejl?

Djævelen kan jo lokke med alle mulige midler har jeg ladet mig høre... Har han ikke bare narret dig til at tro på den forkerte gud?

Kan du se hvor jeg vil hen?

Når vi accepterer at noget vi intet kan vide noget om med sikkerhed diktere hele eller dele af vores liv, så er ingen forklaring for dårlig og så er spørgsmålet: Lyver vi ikke bare for os selv?

Til toppen 
#53404 - 04/11/2005 07:26 Re: biologisk godt/ondt [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Hej Claus

Jeg tror for så vidt vi er enige, vi forklarer det bare på nogle forskellige måder. Jeg vil meget gerne uddybe, så jeg starter en ny tråd snarligt ("Ondskab og biologi"). Pt. er jeg for ophængt til at gøre noget ved det... Måske i weekenden

Til toppen 
#53405 - 04/11/2005 08:20 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Godmorgen

Og undskyld mit pludselige indskud, som måske virker lidt ved siden af...

Men alt det her med at tale om Herren og "definere" Ham...

Jeg har ikke noget klart "billede" af Ham... Jeg lærer stadig... Jeg har mange fornemmelser, men kan ikke fortælle 100% hvordan Han er (om det overhovedet er en "Han" )....

Jeg bliver dog tit lokket i "fælden" og ender med at prøve at "forklare" Ham... Det gør de fleste...

Men jeg må nok sige, at ligesom med verden og universet, så er min viden begrænset... Og jeg (som jøde) spekulerer ikke så meget i Ham og "hvorfor", men i mig selv og "hvad"...

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#53406 - 04/11/2005 09:48 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: søgende]
Zaphod
Bruger

Hej Søren

Du skrev:
citat:
CH: Når der nu ikke kan herske nogen sikkerhed om hvorvidt at gud er til, ser jeg ingen grund til at inkorporere ham i ligningen.

sø: Min pointe her er, at når der nu ikke kan herske nogen sikkerhed om hvorvidt gud er til, ser jeg ingen grund til IKKE at inkorporere ham i ligningen.

Cloudhands har udmærket redegjort for, hvorfor dette argument er elendigt.
Lad mig illustrere CH's pointe angående alle de andre guder, som du åbenbart intet problem har med "IKKE at inkorporere [...] i ligningen":

citat:
I contend that we are both atheist. I just believe in one less god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours.
-Stephen Roberts, 1915

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#53407 - 04/11/2005 09:50 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: Maadot]
Zaphod
Bruger

citat:
Maadot:
Der er vi fuldstændig enige - alle følelser kan vi selv etablere i vores indre - det betyder ikke at de eksisterer andre steder... - det er jo et spørgsmål om tro ;-)

Jo, men også om begrundet tro eller ubegrundet tro. At man føler noget er ikke tilstrækkeligt belæg til også at tro, det eksisterer. Men nok om det.

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#53408 - 04/11/2005 12:38 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: Zaphod]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Zaphod, du citerer Stephen Roberts udsagn fra 1915
citat:
I just believe in one less god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours.
Jeg har ikke hørt det før, men det sætter gode, klare ord på nøjagtig det, som skete for mig i min allertidligste ungdom, da jeg hørte lidt om de mange forskellige religioner, som folk gik og troede på .. jeg fyrede dem alle!

Jeg havde heller aldrig troet på nogen af dem, det var der ingen tradition for i min familie og omgangskreds. Jeg var dog kommet i den alder, hvor man overvejer livets store spørgsmål om liv og død og ondt og godt ... og tænker lidt på om der skulle være mere mellem himmel og jord end de fleste andre steder ..

Jeg nåede frem til at regne med, at alle de mange mere eller mindre primitive religioner ville dø ud efterhånden, når verden blev mindre i kraft af bedre kommunikation mellem de forskellige nationer her på kloden ... Så ville humanismen efterhånden blive det helt overordnede princip for menneskelivet, og religionerne ville forsvinde ud af billedet, efterhånden som videnskabens landvindinger blev kendt overalt på kloden. Sådan tænkte jeg.

Men jeg måtte jo som bekendt tænke om ...

Stephen Roberts-citetet er helt logisk for mig, og et meget tydeligt udtryk for den kendsgerning (ja, jeg synes jeg det er en kendsgerning!), at det ikke kan lade sig gøre at beslutte sig for den kristne tro.

Så når jeg alligevel tror på Jesus - og ikke er i stand til at lade være med det - så må jeg må jo bøje mig for tanken om, at det handler om en åbenbaring ovenfra - selv om jeg aldrig har haft nogen åbenbaringsoplevelse

Jeg vil dog stadig tillade mig at hævde, at beretningerne om Jesus, som de fleste vel er enige om levede for kun et par tusind år siden, i højere grad er sandsynliggjorte end f.eks. Anders And og figurerne i folkeeventyrerne og den meget omtalte lyserøde enhjørning. De bibelske beretninger er i modsætning til disse skrevet ind i historie og geografi ... f.eks. Luk 2,1: Og det skete i de dage, at der udgik en befaling fra kejser Augustus om at holde folketælling ... .

Så vidt jeg ved er der almindelig enighed om, at der var en kejser der hed Augustus .. men jeg hævder ikke, at dette er tilstrækkeligt til at komme til tro på Jesus som Guds søn og verdens frelser ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53409 - 04/11/2005 13:10 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: kristina]
Zaphod
Bruger

Hej Kristina

Du skriver:
citat:
kr: Hej Zaphod, du citerer Stephen Roberts udsagn fra 1915

citat:
I just believe in one less god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours.

[...]
Stephen Roberts-citetet er helt logisk for mig, og et meget tydeligt udtryk for den kendsgerning (ja, jeg synes jeg det er en kendsgerning!), at det ikke kan lade sig gøre at beslutte sig for den kristne tro.

Så når jeg alligevel tror på Jesus - og ikke er i stand til at lade være med det - så må jeg må jo bøje mig for tanken om, at det handler om en åbenbaring ovenfra - selv om jeg aldrig har haft nogen åbenbaringsoplevelse

Det synes jeg er en særdeles betænkelig konklusion.

Måske er der ikke nogen grund. Måske er grunden din personlighed. Måske er du ubevidst bange for døden.

At hoppe direkte fra at du ikke selv kan se en logisk grund, til at der er en logisk grund, og at denne grund helt tilfældigvis er, at du har ret i at antage noget ubevisligt (blandt tusinder af konkurrende ubevislige ’sandheder’) og denne antagelse derefter bekræfter sin egen rigtighed -- det er betænkelig logik...

citat:
kr: Jeg vil dog stadig tillade mig at hævde, at beretningerne om Jesus, som de fleste vel er enige om levede for kun et par tusind år siden, i højere grad er sandsynliggjorte end f.eks. Anders And og figurerne i folkeeventyrerne og den meget omtalte lyserøde enhjørning. De bibelske beretninger er i modsætning til disse skrevet ind i historie og geografi ... f.eks. Luk 2,1: Og det skete i de dage, at der udgik en befaling fra kejser Augustus om at holde folketælling ... .

Både og. Selvfølgelig kan man ikke tro på Anders And, eftersom Andeby jo ikke eksisterer. Men når man tænker på de krumspring, der her på sitet gøres for at fastholde troen på fx en verdensomspændende oversvømmelse, når det er udenfor diskussion at en sådan ikke har fundet sted, så kunne man jo ligesåvel sige, at du ikke kan afvise at der engang har fandtes en Andeby, som det er beskrevet i Anders And. Kan du afvise det?

Så hvis man skal have folk til at tro på må en vigtig forudsætning være, at den i det mindste ikke er i alt for åbenlys modstrid med virkeligheden. Men det er jo ikke nok. ”Da Vinci mysteriet” er heller ikke i åbenlys modstrid med virkeligheden, ligesom James Bond ikke er det. Det i sig selv er jo ikke nok.

Derudover påstår alle religioner, at deres myter er i bogstavelig overensstemmelse med virkelighedens historie. Jeg tror fx at profeten Mohammeds eksistens er væsentligt bedre dokumenteret end Jesu.

Endelig er der masser af faktuelle påstande i Bibelen, der ikke har fundet sted i virkeligheden (i en bogstavelig læsning, i hvert fald). Fx stjernen over Betlehem, udvandringen fra Egypten, Syndfloden, skabelsesberetningen osv. osv.

Så opsummeret fejler dit argument på fire punkter:
1) De bortforklaringer, visse kristne bruger imod videnskaben kan anvendes så Andeby bliver lige så troværdig som Jesus
2) At noget ikke er i modstrid med historien gør det ikke sandt i sig selv. Det er en nødvendig, men ikke tilstrækkelig forudsætning
3) Andre religioner er lige så godt hvis ikke bedre i overensstemmelse med historien
4) Mange påstande i Bibelen er i modstrid med historien

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#53410 - 04/11/2005 13:17 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina,

Ikke for at kværulere, men du skriver:

citat:

Hmm. Den kendsgerning ser jeg lige så lidt som jeg ser, at det ikke kan lade sig gøre at beslutte sig for at børste tænder. Tro er en handling, en ekstrapolering, og om man vælger at bruge den eller ej er ganske op til en selv - det kræver en beslutning om at gøre det, ellers er man pr. definition "tvunget til at gøre det" og altså ikke længere frivillig.

Passer dette billede på din tro?

citat:
Jeg vil dog stadig tillade mig at hævde, at beretningerne om Jesus, som de fleste vel er enige om levede for kun et par tusind år siden, i højere grad er sandsynliggjorte end f.eks. Anders And og figurerne i folkeeventyrerne og den meget omtalte lyserøde enhjørning. De bibelske beretninger er i modsætning til disse skrevet ind i historie og geografi ... f.eks. Luk 2,1: Og det skete i de dage, at der udgik en befaling fra kejser Augustus om at holde folketælling ... .

Det er en temmelig dårlig an(d)alogi (ha-ha).

Jeg vil bare indskyde:

Store dele af "Anders And" er baseret på historiske hændelser, hvor den eneste regulære forskel er, at menneskerne er ænder
Geografien i "Anders And" er ofte sammenfaldende korrekt - så meget husker jeg da.

Folkeeventyrene foregår ofte på steder, vi kender, og indeholder (i nogle kulturer; Grimm/Andersen har kun meget få eller slet ingen) personer, man kender.

Den lyserøde enhjørning - har jeg hørt - lever kun på Pluto, men lever der til gengæld i skrivende stund

Til toppen 
#53411 - 04/11/2005 13:23 Re: biologisk godt/ondt [Re: ]
Claus Due
Bruger

Det vil jeg så glæde mig til at læse

Til toppen 
#53412 - 04/11/2005 14:19 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: Zaphod]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Zaphod
citat:
Det synes jeg er en særdeles betænkelig konklusion.

Måske er der ikke nogen grund. Måske er grunden din personlighed. Måske er du ubevidst bange for døden.
Jeg vil foreslå, at vi udelader hinandens ubevidste af debatten - antagelser herom kan vi af gode grunde ikke have nogen kommentarer til. (Har heller ikke råd til de mange år på briksen )
Lad os derfor nøjes med at tale om vores tanker, følelser, tro - og det vi mener at vide.

Og her kan jeg da sige, at før jeg blev kristen, var jeg ikke var spor bange for døden, men levede trygt og godt uden Gud. Nu ser jeg derimod døden som en fjende.

citat:
At hoppe direkte fra at du ikke selv kan se en logisk grund, til at der er en logisk grund, og at denne grund helt tilfældigvis er, at du har ret i at antage noget ubevisligt (blandt tusinder af konkurrende ubevislige ’sandheder’) og denne antagelse derefter bekræfter sin egen rigtighed -- det er betænkelig logik...
Det er ikke "betænkelig logik", det er overhovedet ikke logik! Det har jeg heller aldrig hævdet.
citat:
Men når man tænker på de krumspring, der her på sitet gøres for at fastholde troen på fx en verdensomspændende oversvømmelse ...
Jeg har ingen mening om en verdensomspændende oversvømmelse - insisterer ikke på, at en sådan har fundet sted. "Verden" som beskrevet i 1. Mosebog kan for min skyld lige så godt være Mellemøsten ..
At "alverden" skulle skrives i mandtal betød jo da vist heller ikke, at aboriginal'erne
i Australien var indkaldt ..

Men om den sag er der ganske rigtig mange antagelser, og om det nu forholder sig på den ene eller anden måde er ikke afgørende for mig - jeg er ikke er spor videnskabeligt orienteret.
citat:
”Da Vinci mysteriet” er heller ikke i åbenlys modstrid med virkeligheden ...
Nå. Det er ellers historikerne, der er mest oprørte over, at bogen fremstår som noget, der kan være i overensstemmelse med den historiske virkelighed.
citat:
Jeg tror fx at profeten Mohammeds eksistens er væsentligt bedre dokumenteret end Jesu.
Jeg tror også at Mohammed har levet, men hvor har du mon den tro fra, at hans eksistens er bedre dokumentret end Jesu?
Har du nogen dokumentation for den antagelse?
citat:
Så opsummeret fejler dit argument på fire punkter:
1) De bortforklaringer, visse kristne bruger imod videnskaben kan anvendes så Andeby bliver lige så troværdig som Jesus.
2) At noget ikke er i modstrid med historien gør det ikke sandt i sig selv. Det er en nødvendig, men ikke tilstrækkelig forudsætning
3) Andre religioner er lige så godt hvis ikke bedre i overensstemmelse med historien
4) Mange påstande i Bibelen er i modstrid med historien.

Ad 1) Mit argument, er ikke noget argument, men et personligt udsagn om, hvad jeg selv tror på. Du kan ikke konkludere, at jeg er enig i alting med "visse kristne".
ad 2) Enig.
ad 3) Uenig.
ad 4) Ikke utænkeligt. Bibelens bøger er skrevet af mennesker. Men jeg tror, at
de samlet indeholder alt hvad vi har brug for til vor frelse, og at Gud ville have grebet ind, hvis der havde været afgørende fejl og mangler ..

Bibelen er ikke en historiebog - ej heller en lærebog i biologi, geologi, fysik eller matematik.

Men tolket ret udtrykker den den åndelige sandhed.
Og for at forebygge, at du herefter spørger mig, hvorfra jeg kan vide, hvad den rette tolkning er, vil jeg sige, at det kan jeg ikke give dig et svar på, som du som ateist kan bruge til noget. Men her kommer svaret alligevel:

Jeg beder Gud om ved sin Helligånd at åbne teksterne for mit hjerte og min hjerne, så jeg forstår dem ret og tager dem til mig i tro og håb og kærlighed.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53413 - 04/11/2005 14:26 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: Zaphod]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Zaphod,

må jeg lige spørge om noget?
Du skriver:
citat:
Hvad tænker du konkret på her? Kunne du give nogle eksempler, så det er lettere at forholde sig til? Jeg siger ikke, at du ikke har ret, jeg vil bare gerne høre, hvilke religioner og med hvilke ting, der er bedre i overensstemmelse med historien.

mvh Tau.

Til toppen 
#53414 - 04/11/2005 14:48 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: tau]
Zaphod
Bruger

citat:
Hej Zaphod,

må jeg lige spørge om noget?

Selvfølgelig.

citat:
Za: 3) Andre religioner er lige så godt hvis ikke bedre i overensstemmelse med historien

tau: Hvad tænker du konkret på her? Kunne du give nogle eksempler, så det er lettere at forholde sig til? Jeg siger ikke, at du ikke har ret, jeg vil bare gerne høre, hvilke religioner og med hvilke ting, der er bedre i overensstemmelse med historien.

Jeg mener fx at Muhammeds eksistens er bedre dokumenteret end Jesu eksistens.

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#53415 - 04/11/2005 15:33 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: kristina]
Zaphod
Bruger

Hej Kristina

Du skrev:
citat:
Za: Det synes jeg er en særdeles betænkelig konklusion.

kr: Jeg vil foreslå, at vi udelader hinandens ubevidste af debatten - antagelser herom kan vi af gode grunde ikke have nogen kommentarer til. (Har heller ikke råd til de mange år på briksen )
Lad os derfor nøjes med at tale om vores tanker, følelser, tro - og det vi mener at vide.

Jeg beklager, hvis det kom til at virke som om jeg ville fjern-psykoanalysere dig. Det mener jeg selv er aldeles respektløst. Mit ærinde var alene at illustrere mulige årsager til din ’uforklarlige’ tro, for at demonstrere den forholdsvist trivielle pointe, at din manglende fantasi på ingen måde berettiger dig til at konkludere at din gudsopfattelse er korrekt -- og tilmed gudsgiven.

citat:
Za: At hoppe direkte fra at du ikke selv kan se en logisk grund, til at der er en logisk grund, og at denne grund helt tilfældigvis er, at du har ret i at antage noget ubevisligt (blandt tusinder af konkurrende ubevislige ’sandheder’) og denne antagelse derefter bekræfter sin egen rigtighed -- det er betænkelig logik...

kr: Det er ikke "betænkelig logik", det er overhovedet ikke logik! Det har jeg heller aldrig hævdet.

Man må sno sig sagde ålen.
Du skrev:
citat:
kr:
Så når jeg alligevel tror på Jesus - og ikke er i stand til at lade være med det - så må jeg må jo bøje mig for tanken om, at det handler om en åbenbaring ovenfra

Dette er et logisk argument hvad du end kalder det.
Givet X (og underforstået Y ikke forklarer X), så forklarer Z X

Det er et logisk argument. Men det er elendig logik. Hvad du mener med logik kan jeg ikke vide, men at stille præmisser, ræssonnementer og konklusion op på ovenstående måde er at anvende logiske redskaber. Du vælger så at lave en fejlagtig slutning (og sige at den ikke er logisk [korrekt]), og den slags giver fejlagtige resultater.

citat:
Za: ”Da Vinci mysteriet” er heller ikke i åbenlys modstrid med virkeligheden ...

kr: Nå. Det er ellers historikerne, der er mest oprørte over, at bogen fremstår som noget, der kan være i overensstemmelse med den historiske virkelighed.

Teologerne, tror jeg.
Kan du afvise, at Jesus har fået børn med Maria Magdalena?
Du henviste til at kejser Augustus var nævnt i Bibelen.
Paris er nævnt i ”Da Vinci mysteriet.” Paris eksisterer. Ergo er ”Da Vinci mysteriet” ”skrevet ind i historie og geografi,” som var dit argument for Bibelens troværdighed. Samme troværdighed kan altså udstrækkes til ”Da Vinci mysteriet,” som vi nok begge kan blive enige om er fiktion. Således er det at der er historisk korrekt beskrevne hændelser eller personer i en bog ikke i sig selv være argument for dens historicitet.

citat:
Za: Jeg tror fx at profeten Mohammeds eksistens er væsentligt bedre dokumenteret end Jesu.

kr: Jeg tror også at Mohammed har levet, men hvor har du mon den tro fra, at hans eksistens er bedre dokumentret end Jesu?
Har du nogen dokumentation for den antagelse?

Tjo, se fx her og her, hvor der står hhv.:

citat:
Many scholars see the Biblical narrative of Jesus' life as a mythologized account of an historical figure's life, aimed at winning new converts rather than at being a neutral historical record. The difficulty of distinguishing which parts of Jesus' life are historical and which are mythological is one of the main obstacles for Biblical historians.
[...]
Some scholars argue that Jesus may never have existed outside of the mythological realm at all, based on insufficient physical evidence, a lack of detailed contemporary accounts of Jesus' life from sources other than Jesus' followers, and similarities between early Christian writings and many contemporary mythological accounts.
[...]
However, currently the position that Jesus never existed is a minority view among scholars.

og
citat:
However, the historicity of the biographical material about Muhammad presented in the summary above is not generally contested.

Det ser altså ud til, at der er debat om Jesu eksistens. Omvendt har jeg ikke kunnet finde den holdning om Muhammed, end ikke på ateistiske websites. Jeg skal ikke kunne afvise, at de findes, men jeg kunne ikke finde dem på den tid, jeg gad bruge på det.

citat:
Za: Så opsummeret fejler dit argument på fire punkter:
1) De bortforklaringer, visse kristne bruger imod videnskaben kan anvendes så Andeby bliver lige så troværdig som Jesus.
4) Mange påstande i Bibelen er i modstrid med historien.

kr: Ad 1) Mit argument, er ikke noget argument, men et personligt udsagn om, hvad jeg selv tror på. Du kan ikke konkludere, at jeg er enig i alting med "visse kristne".

Hold nu op med det ordkløveri. Hvis du deltager på et debatforum med anden hensigt end blot at deklarere dine holdninger, så er der tale om argumenter. Nå nej, du debatterer jo heller ikke Men du slipper altså ikke lettere hos mig ved at prøve at omdefinere dine udtalelser til noget andet.

Jeg konkluderer bestemet ikke, at du er enig i alting med visse kristne. Men du er selv storforbruger af elastik i metermål. Hvis jeg må bruge lige så meget elastik som dig, kan jeg gøre Andeby lige så troværdig som du kan Jesu guddommelighed.

citat:
kr: Ad 3) Uenig.

Hvad med scientology? Den og dens profet er da langt, langt bedre dokumenteret end kristendommen.

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#53416 - 04/11/2005 16:40 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: Zaphod]
Maadot
Bruger

Kære Zaphod :-))

Den må du forklare mig nærmere...... jeg mener bestemt at det at føle noget er grund til at tro - hvad mener du der skal til for at kunne tro ??

Knuz
Marianne

Til toppen 
#53417 - 04/11/2005 16:43 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: Maadot]
Zaphod
Bruger

citat:
Maadot:
Den må du forklare mig nærmere...... jeg mener bestemt at det at føle noget er grund til at tro - hvad mener du der skal til for at kunne tro ??

Det kommer lidt an på, hvad du mener. Hvis du mener tro på en guddom, så er jeg ateist.
Hvis du mener "antage at noget forholder sig på en bestemt måde," så er følelsen ikke nok. Så ville jeg undersøge, om det forholdt sig som jeg følte eller om min følelse misrepræsenterede verden.

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#53418 - 04/11/2005 17:34 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: Zaphod]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Zaphod - endnu en gang:
citat:
Mit ærinde var alene at illustrere mulige årsager til din ’uforklarlige’ tro, for at demonstrere den forholdsvist trivielle pointe, at din manglende fantasi på ingen måde berettiger dig til at konkludere at din gudsopfattelse er korrekt -- og tilmed gudsgiven.
Det er muligt, at jeg ikke er "berettiget", men min kristne tro er en kendsgerning.
Den er, som den er, og jeg tror den er korrekt.
Det er muligt, at jeg mangler fantasi .. det skal jeg ikke kunne sige.
citat:
Kr. Så når jeg alligevel tror på Jesus - og ikke er i stand til at lade være med det - så må jeg må jo bøje mig for tanken om, at det handler om en åbenbaring ovenfra ..

Z.: Givet X (og underforstået Y ikke forklarer X), så forklarer Z X

Det er et logisk argument. Men det er elendig logik. Hvad du mener med logik kan jeg ikke vide, men at stille præmisser, ræssonnementer og konklusion op på ovenstående måde er at anvende logiske redskaber. Du vælger så at lave en fejlagtig slutning (og sige at den ikke er logisk [korrekt]), og den slags giver fejlagtige resultater.

OK, jeg har ikke nogen matematisk hjerne - mellemregningerne er så måske forkerte, grundet min manglende fantasi eller af andre årsager. Men slutfacittet er i hvert fald en kendsgerning. Det bliver du nødt til at tage til efterretning. Med mindre altså at du tror jeg lyver ...
citat:

kr: Ad 1) Mit argument, er ikke noget argument, men et personligt udsagn om, hvad jeg selv tror på. Du kan ikke konkludere, at jeg er enig i alting med "visse kristne".

Z:: Hold nu op med det ordkløveri. Hvis du deltager på et debatforum med anden hensigt end blot at deklarere dine holdninger, så er der tale om argumenter. Nå nej, du debatterer jo heller ikke Men du slipper altså ikke lettere hos mig ved at prøve at omdefinere dine udtalelser til noget andet.
Jeg gør mig stor umage for at udtrykke mig så præcist som muligt og bryder mig ikke om ordkløveri, som jeg betragter som irriterende tidsspild. Jeg er ked af, at du opfatter mine indlæg som ordkløveri.

Når jeg deltager her på dette debatforum, så har jeg virkelig ingen skjulte hensigter. Det forholder sig helt enkelt sådan, at det jeg er nået frem til at tro på, er så stort og fantastisk, at jeg har en voldsom trang til at fortælle om det til hele verden, også selv om jeg er smertelig bevidst om, at det sikkert kun er ganske få - om overhovedet nogen - der kan bruge det til noget.

Det er lidt svært for mig (måske grundet manglende fantasi) at svare på dine bemærkninger til mig om at "man må sno sig, sagde ålen" - og at jeg er storforbruger af elastik i metermål - og Scientology - og Andeby - og Mohammed - og ...
Hjæææælp!
Jeg opgiver uden videre kamp!

Men det er stadigvæk sandt, at jeg tror på Jesus!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53419 - 04/11/2005 17:55 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: kristina]
Zaphod
Bruger

Hej Kristina.

citat:
Za: Mit ærinde var alene at illustrere mulige årsager til din ’uforklarlige’ tro, for at demonstrere den forholdsvist trivielle pointe, at din manglende fantasi på ingen måde berettiger dig til at konkludere at din gudsopfattelse er korrekt -- og tilmed gudsgiven.

kr: Det er muligt, at jeg ikke er "berettiget", men min kristne tro er en kendsgerning.

Din konklusion er fejlagtig. Du skrev:
citat:
kr: Så når jeg alligevel tror på Jesus - og ikke er i stand til at lade være med det - så må jeg må jo bøje mig for tanken om, at det handler om en åbenbaring ovenfra - selv om jeg aldrig har haft nogen åbenbaringsoplevelse

Nej, du ikke bøje dig. Du kan vælge at tænke, eller du kan vælge at føle. Tænkning må, for at man kan fæste lid til dens resultater, følge visse regler; logikkens. Dem bryder du. Du kan derfor på ingen måde fæste anden lid end håbets/følelsens lid til din antagelse. Det er fjong med mig. Men du er ikke ’tvunget’ til den opfattelse; du må ikke ”bøje” dig for den tanke.

citat:
kr: OK, jeg har ikke nogen matematisk hjerne - mellemregningerne er så måske forkerte, grundet min manglende fantasi eller af andre årsager. Men slutfacittet er i hvert fald en kendsgerning.

Ubetvivleligt. Men det er dårligt argument.

citat:
kr: Jeg gør mig stor umage for at udtrykke mig så præcist som muligt og bryder mig ikke om ordkløveri, som jeg betragter som irriterende tidsspild. Jeg er ked af, at du opfatter mine indlæg som ordkløveri.

Når jeg deltager her på dette debatforum, så har jeg virkelig ingen skjulte hensigter. Det forholder sig helt enkelt sådan, at det jeg er nået frem til at tro på, er så stort og fantastisk, at jeg har en voldsom trang til at fortælle om det til hele verden, også selv om jeg er smertelig bevidst om, at det sikkert kun er ganske få - om overhovedet nogen - der kan bruge det til noget.

Men den måde, du ønsker at gøre dette på er urimelig. Du fremlægger stolt din tro, men nægter at forpligte dig på den. Du vil simpelthen ikke tages til indtægt for de ting, du selv påstår. Du prøver at definere dig ud af ansvaret for dine udtalelser ved at påstå, at du ikke debatterer eller ikke argumenterer. Det er irriterende. Så kunne vi lige så godt tage ørepropper i og står og råbe vore holdninger ud på gaden uden mindste interesse i responset.

citat:
kr: Det er lidt svært for mig (måske grundet manglende fantasi) at svare på dine bemærkninger til mig om at "man må sno sig, sagde ålen" - og at jeg er storforbruger af elastik i metermål - og Scientology - og Andeby - og Mohammed - og ...

Den første bemærkning gik på dine forsøg på at kalde det, du laver noget andet end debat; det, du skriver noget andet end argumenter for derfor at slippe for at forsvare dem. Du lader dig ikke holde fast på dine egne udtalelser?!?
Den anden og fjerde gik på dine mange appeller til uvidenhed i relation til verden ifølge din gudsopfattelse. Den er meget elastisk. Med samme mål af elastik kunne jeg få Andeby til at ’hænge sammen’ som religion -- hvilket du påstod ikke var tilfældet.
Den tredje og femte på, at der findes religioner med hovedpersoner, der er bedre dokumenteret end Jesus -- hvilket du påstod ikke var tilfældet.

citat:
kr: Jeg opgiver uden videre kamp!

Surprise.

citat:
kr: Men det er stadigvæk sandt, at jeg tror på Jesus!

Dobbeltsurprise

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#53420 - 04/11/2005 18:22 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: Zaphod]
Maadot
Bruger

Kære Zaphod

Jeg mener generelt - at føle giver mig tillid til tro.

Fx når jeg elsker eller føler at jeg bliver elsket - tror jeg på kærligheden...

Når jeg er ved stranden og ser ud over bølgerne, føler vinden på min krop og i mit hår føler jeg det jeg kalder for sjælefred - og så tror jeg på sjælefred...

Ingen af disse følelser kan forklares men skal føles - i alfald for mig ;-) - og følelser giver mig en tro på livet..... livet som sådan kan jo heller ikke sættes så objektivt op ....

Faktisk er det jo sådan at fortiden huskes selektivt, fremtiden er fiktiv - så spørgsmålet er, eksisterer der en virkelighed ?? eller er det bare noget vi tror.... i givet fald er den eneste virkelighed nuet - lige nu...... og faktisk er det jo allerede fortid ;-))

Knuz
Marianne

Til toppen 
#53421 - 04/11/2005 19:07 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

citat:
Kristina: . . . mellemregningerne er så måske forkerte, . . . . . Men slutfacittet er i hvert fald en kendsgerning.

Forkerte mellemregninger giver forkerte slutfacit.

Du starter tydeligvis med et på forhånd fastlagt slutfacit - og for at få slutfacit til at passe, ændrer du på mellemregningerne som det passer dig.

Og så ofte, som det passer dig, når de bliver imødegået!

Du har hidtil ikke på nogen måde sandsynliggjort, endsige dokumenteret, at dit slutfacit er en kendsgerning.

Tværtimod synes dit projekt at gå ud på at begrunde din tro overfor andre, skønt den åbenlyst hviler på et totalt fravær af kendsgerninger.

citat:
Kristina: Men det er stadigvæk sandt, at jeg tror på Jesus!

Den eneste kendsgerning i dine mange begrundelser for din tro, som jeg har kunnet få øje på - ja det er faktisk kun, at du personligt tror på Jesus!

I betragtning af dine som regel påviseligt forkerte og altid mangelfulde mellemregninger, burde du aldrig skrive andet i dine indlæg end:

"Jeg tror på Jesus"!

Til toppen 
#53422 - 04/11/2005 19:23 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: Zaphod]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Zaphod, nu begynder det alligevel at blive interessant for mig, det du skriver:
citat:
Du kan vælge at tænke, eller du kan vælge at føle. Tænkning må, for at man kan fæste lid til dens resultater, følge visse regler; logikkens. Dem bryder du. Du kan derfor på ingen måde fæste anden lid end håbets/følelsens lid til din antagelse. Det er fjong med mig. Men du er ikke ’tvunget’ til den opfattelse; du må ikke ”bøje” dig for den tanke.
Sig mig, vælger du selv hvad du vil tænke, og hvad du vil føle? Eller om du vil vælge at tænke og fravælge at føle? Og omvendt?
I så fald må jeg sige, at jeg er imponeret!
citat:
Tænkning må, for at man kan fæste lid til dens resultater, følge visse regler; logikkens. Dem bryder du. Du kan derfor på ingen måde fæste anden lid end håbets/følelsens lid til din antagelse. Det er fjong med mig. Men du er ikke ’tvunget’ til den opfattelse; du må ikke ”bøje” dig for den tanke.
På en måde har du ret. Jeg føler mig fuldstændig fri, nemlig. Og så alligevel ikke! Selvmodsigende? Hmmm .. hvis du nu f.eks. er flyttet ind hos verdens dejligste kvinde, som du elsker, og som elsker dig - - ja, så er du jo fri til uden videre at forlade hende. Du kan bare gå ud af døren og bestille en enkeltbillet til Maldivierne. Men på en måde er det jo ren teori, for hvorfor skulle du dog gøre noget så absurd?

På samme måde føler jeg mig fri - og alligevel tvunget. Tvunget af kærligheden. For "Kristi kærlighed tvinger os" som Paulus skrev til menigheden i Korinth .. Der findes ingen større magt end kærligheden.
citat:
Du prøver at definere dig ud af ansvaret for dine udtalelser ved at påstå, at du ikke debatterer eller ikke argumenterer. Det er irriterende. Så kunne vi lige så godt tage ørepropper i og står og råbe vore holdninger ud på gaden uden mindste interesse i responset.

Jeg har ikke påstået at jeg ikke debatterer - det gør jeg jo, når jeg skriver indlæg i et debatforum. Men jeg har skrevet, at jeg ikke "argumenterer" - for det indebærer, som jeg forstår ordet, at jeg forpligter mig til at forsøge at bevise et eller andet. Enig?
Ørepropper? Ja, det er jo en mulighed - eller måske hellere bind for øjnene? Man kan lade være med at deltage her i Café Thomas. Hvad får dig egentlig til at blive ved med at debattere? Det er jo helt frivilligt! Du er hjertelig velkommen til at gøre det - jeg undrer mig bare, siden du altså synes, at det er irriterende ..
citat:
kr.: ... mellemregningerne er så måske forkerte, grundet min manglende fantasi eller af andre årsager. Men slutfacittet er i hvert fald en kendsgerning.
Z.: Ubetvivleligt. Men det er dårligt argument.
Det er ikke et argument, det er en kendsgerning!
citat:
Den første bemærkning gik på dine forsøg på at karlde det, du laver noget andet end debat; det, du skriver noget andet end argumenter for derfor at slippe for at forsvare dem.
Nej! Jeg skelner mellem debat og argumentation, og jeg er ikke forpligtet til at forsvare mig - det er ingen doktorafhandling det her!
citat:
Du lader dig ikke holde fast på dine egne udtalelser?!?
Nej, ikke hvis jeg ved din eller andres indsigelser bliver opmærksom på, at jeg har sagt/skrevet noget forkert ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53423 - 04/11/2005 19:41 Re: Hvor sandt er "sandt"?
kristina
Ordstyrer
Bruger

Evo:
citat:
Forkerte mellemregninger giver forkerte slutfacit.
Heraf følger så, at enten er er dit udsagn forkert, eller også er mine mellemregninger korrekte!
citat:
Du har hidtil ikke på nogen måde sandsynliggjort, endsige dokumenteret, at dit slutfacit er en kendsgerning.

Nej det har jeg så åbenbart ikke, jeg må jo tage dit udsagn til efterretning.

Men det er ikke desto mindre en kendsgerning, at jeg tror på Jesus!

Den, som ikke vil acceptere denne kendsgerning, må mene, at jeg lyver.

Logik?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53424 - 04/11/2005 20:08 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: Zaphod]
søgende
Bruger

Hej Zaphod.

citat:
Teologerne, tror jeg.

Ja, det vil sige: kirkehistorikerne. Teologi er til dels også en historisk disciplin.

Så det vil nok ikke være forkert at sige historikerne, og nok heller ikke at sige teologerne, skønt de teologer som det drejer sig om har mere karakter af at være historikere.

citat:

Det kan jeg i hvert fald ikke. Måske Kristina kan. Men der er udelukkende tale om gætterier.

citat:
Du henviste til at kejser Augustus var nævnt i Bibelen.
Paris er nævnt i ”Da Vinci mysteriet.” Paris eksisterer. Ergo er ”Da Vinci mysteriet” ”skrevet ind i historie og geografi,” som var dit argument for Bibelens troværdighed. Samme troværdighed kan altså udstrækkes til ”Da Vinci mysteriet,” som vi nok begge kan blive enige om er fiktion. Således er det at der er historisk korrekt beskrevne hændelser eller personer i en bog ikke i sig selv være argument for dens historicitet.

Nej, ikke i sig selv, men med lidt viden om samfundet, som teksterne er opstået i, så vil det være tydeligt, at historiske romaner, som består af en blanding mellem fakta og opdigtede hændelser, er særligt populære og kendetegnende for nutiden.

Hvis man derimod sætter sig ind i det daværende jødiske samfunds forhold til overlevering og præcision (især af religiøse tekster), så vil det blive helt tydeligt, at den jødiske traditions tekster er langt mere pålidelige end Da Vinci Mysteriet.

Derudover beskriver Bibelen (især NT) hændelser, som kun går en generation tilbage, og hvor øjenvidner er garantier for kerrektheden i teksterne, en stor forskel til Da Vinci Mysteriet, som beskriver en tempelherreorden og hemmelig gral, som forfatteren har ekstremt ringe kendskab til, og som ligger meget længere tilbage i tid end forfatterens skildring.

Sidst, men ikke mindst, er der stor forskel på hvordan teksterne præsenterer sig selv. Da Vinci Mysteriet siger godt nok, at alt, som er beskrevet, har sit udgangspunkt i virkelige hændelser og ting (ikke at beskrivelsen om disse ting er historisk korrekte og virkelige!), mens evangelierne præsenterer sig som historisk korrekte gengivelser af hændelserne, dog med et bestemt formål. Desuden fortæller evangelierne om sine kilder til den information, som er samlet, og i nogle tilfælde om forfatteren selv som øjenvidne.

Jeg synes alt ialt, at der er stor forskel på Da Vinci Mysteriet og Bibelen selvom Da Vinci mysteriet nævner Paris og andre historisk korrekte steder.

KH Søren.

Til toppen 
#53425 - 04/11/2005 20:45 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: ]
søgende
Bruger

Hej CloudHands.

Nu ved jeg godt, at det måske ikke fremgik tydeligt af mit indlæg, men når jeg talte om gud, så mente jeg ikke nødvendigvis den kristne forståelse af gud.

"Gud" er derimod betegnelsen for det absolutte og overnaturlige. Om der findes lyserøde enhjørninger har vist ikke så stor effekt på mit liv. Jeg vil da ikke afvise, at den eksisterer, men hvis den gør, så er jeg også ligeglad. Hvis den har effekt på mit liv, så har den en religiøs og overnaturlig effekt og går ind under det, som jeg vil kalde gud.

Som du måske kan fornemme, går mit ærinde ud på at diskutere hvorvidt der findes noget overnaturligt (en verden uden for os selv, det, som man kan kalde "gud"), ikke på at diskutere HVORDAN gud er. Den diskussion kan vi tage hvis du en dag skulle blive overbevist om at gud findes .

Så nej, lige i dette spørgsmål kan jeg sagtens forestille mig en guddom ... om du så vil kalde det Allah eller Tao er ligegyldigt for mig. For min skyld kan man godt kalde den kristne Gud Allah (hvilket de kristne gør i muslimske lande), men karakteristikken af denne gud kan diskuteres. Hvad jeg mener er altså, at både Islam og Kristendom tilbeder den højeste gud (hvis der overhovedet findes andre), men de er uenige om hvordan han er.

Men om han/den/det findes, er vi alle enige om, uanset om vi kalder det tao, Allah, JHWH eller Wakantanka (som er!?).

Jeg vil derfor stadig hævde, at der kun er to muligheder: enten findes "gud", eller også findes han/den ikke.

Udfra den konklusion, som jeg er kommet til, så har jeg så ydeligere prøvet at definere denne gud, hvilket man kan kalde navngivning og ekstrapolering. Dette er en af mine store anfægtelser, altså ikke hvorvidt der er mere mellem himmel og jord, men derimod hvilket forhold dette "mere" har til mig, og i det hele taget hvordan dette "mere" er.

Fra mit tidligere indlæg:

citat:
S: Det er så her en af vores største uenigheder kommer frem. Jeg mener, at det er ligeså usikkert at afvise, at der er mere mellem himmel og jord (Gud?) som at hævde eksistensen af Gud.

Fra mit sidste indlæg:

citat:
S: Min pointe her er, at når der nu ikke kan herske nogen sikkerhed om hvorvidt gud er til, ser jeg ingen grund til IKKE at inkorporere ham i ligningen.

Der er vel kun to muligheder: enten er der mere mellem himmel og jord end vil umiddelbart kan observere, eller også er der ikke.

KH Søren.

Til toppen 
#53426 - 04/11/2005 20:57 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: søgende]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Søren
citat:
citat:
Det kan jeg i hvert fald ikke. Måske Kristina kan. Men der er udelukkende tale om gætterier.
Næh jeg må også melde pas. Men det tror jeg bestemt ikke. Det ville passe meget dårligt ind i den samlede beskrivelse af Jesu liv.

Se evt. dette svararkiv-svar om emnet ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53427 - 04/11/2005 21:04 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: søgende]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Søren og I andre -

For det tilfælde, at nogen her ikke har læst den, vil jeg endnu en gang henvise til denne interessante artikel om Da Vinci mysteriet.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53428 - 04/11/2005 21:42 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

citat:
Kristina: Men det er stadigvæk sandt, at jeg tror på Jesus!

Evolutionisten: Den eneste kendsgerning i dine mange begrundelser for din tro, som jeg har kunnet få øje på - ja det er faktisk kun, at du personligt tror på Jesus!
I betragtning af dine som regel påviseligt forkerte og altid mangelfulde mellemregninger, burde du aldrig skrive andet i dine indlæg end:
"Jeg tror på Jesus"!

Kristina: Nej det har jeg så åbenbart ikke, jeg må jo tage dit udsagn til efterretning.
Men det er ikke desto mindre en kendsgerning, at jeg tror på Jesus!
Den, som ikke vil acceptere denne kendsgerning, må mene, at jeg lyver.

Hvis du læser, hvad jeg skriver, så nævner jeg din personlige tro på Jesus som den eneste kendsgerning, du har fremført. Så det er ikke mig, der mener, at du lyver.

citat:
Evolutionisten: Forkerte mellemregninger giver forkerte slutfacit.

Kristina: Heraf følger så, at enten er er dit udsagn forkert, eller også er mine mellemregninger korrekte!

Hvis dit udsagn skal tages for pålydende, mener du åbenbart:

1) Forkerte mellemregninger producerer korrekte slutfacit.

2) Korrekte mellemregninger producerer forkerte slutfacit.

Hvis dette virkelig er din mening, forklarer det, hvorfor store dele af dine begrundelser til støtte for kristendommen, ja faktisk dem alle, fremstår som ulogiske.

Det logiske ræssonnement er imidlertid:

3) Forkerte mellemregninger producerer forkerte slutfacit.

4) Korrekte mellemregninger producerer korrekte slutfacit.

Til toppen 
#53429 - 04/11/2005 22:32 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: Zaphod]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Zaphod,

tak.
Det kan da godt være, at Muhammeds eksistens er bedre dokumenteret end Jesu. Jeg føler mig da bestemt også overbevist om, at han har levet, og at han var Islams grundlægger, eller hvad man skal kalde det for. Jeg har heller ingen grund til at tro, at Muhammed var en svindler, som påstod, at han havde fået Koranen af Allah. Jeg tror sagtens, at der kan være sandheder i Koranen. Jeg tror bare ikke på, når den fx. siger, at Jesus ikke var Guds Søn. Men det ved du jo..selvom vi ikke har debatteret så meget direkte os to, så har du sikkert læst om min tro andre steder her i debatten, så jeg skal ikke kede dig med en lang opremsning af min tro.

I sidste ende kommer det heller ikke an på, hvilken religion der er bedst dokumenteret i forhold til historie, tal og geografi fx. Men selvfølgelig siger det noget om religionen, hvis alt eller intet stemmer med det, der er åbenbart for alle.

mvh Tau.

Til toppen 
#53430 - 04/11/2005 22:36 Re: Hvor sandt er "sandt"?
kristina
Ordstyrer
Bruger

Jamen Evo, hør nu her, du skriver, igen,

at forkerte mellemregninger fører til et forkert slutfacit og
at mine mellemregninger er forkerte. Men du anerkender
at mit slutfacit er rigtigt (at jeg tror på Jesus)

Jeg siger ikke, at forkerte mellemregninger altid fører til et korrekt slutfacit,
men hvis du/I har ret i, at mine forsøg på mellemregninger er forkerte, så kan det åbenbart forekomme.

Det er ikke forkert at antage, at jeg regner baglæns - jeg har jo nemlig fået lov til at kigge i facitlisten!

Og jeg ender så igen igen igen i den erkendelse, at det ikke er mig muligt på tilfredsstillende måde at begrunde min tro.

Men jeg kan godt forklare, hvad den handler om, og det har jeg gjort i ganske mange indlæg.

Videre kommer vi nok ikke.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53431 - 04/11/2005 22:46 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau - her står en lille - fornuftig, synes jeg - bemærkning om de monoteistiske religioner ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53432 - 04/11/2005 22:54 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

måske du kunne fortælle, hvad du vil sige mig med det link? Jeg har netop læst det, og jeg er ikke enig. Selvfølgelig er vi først og fremmest brødre i troen på Kristus, de kristne indbyrdes. Men vi er efter min og min Kirkes mening brødre med alle troende mennesker i verden. Derfor var pave Johannes Paul II også med til et globalt forbønsmøde for fred i verden, hvor muslimer, hinduer og andre grupper var repræsenteret.
Muslimer tilbeder også Gud, de kender Ham bare ikke, som vi gør. MEN fordi de ikke kender Jesus, som Guds Søn, Messias, så er de ikke frelste, tror jeg da ikke i hvert fald.. Men dommen overlader jeg til Jesus.

Mvh Tau.

Til toppen 
#53433 - 05/11/2005 05:20 Re: Hvor sandt er "sandt"? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

citat:
Kristina: Men du anerkender
at mit slutfacit er rigtigt (at jeg tror på Jesus)

Bare for en ordens skyld:

Jeg går ud fra, at det er sandt, at du tror på Jesus.

På samme måde, som du også måtte gå ud fra, at det var sandt, hvis jeg lige så ihærdigt hævdede, at jeg tror på julemanden.

Men det siger jo intet om, hvorvidt julemanden eksisterer - kun at jeg tror på, at julemanden eksisterer!

Til toppen 
#53434 - 05/11/2005 09:02 Re: Hvor sandt er "sandt"?
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Evo
citat:
På samme måde, som du også måtte gå ud fra, at det var sandt, hvis jeg lige så ihærdigt hævdede, at jeg tror på julemanden.

Men det siger jo intet om, hvorvidt julemanden eksisterer - kun at jeg tror på, at julemanden eksisterer!
Hmmm - ikke helt på samme måde, synes jeg.

For hvis du nu ihærdigt hævdede, at du tror på julemanden, så ville jeg, ud fra det (ringe) kendskab jeg har til dig ud fra debatten her, ikke tage dit udsagn for pålydende, men gå ud fra, at du skrev det for sjov.

Og jeg går ud fra, at du, ud fra det (ringe) kendskab du har til mig fra vores debat, vil tage for pålydende, og ikke betvivle, at jeg tror på Jesus.

Så en lille forskel er der nok?

Det hele handler til syvende og sidst om troværdighed!
Og jeg har altså fundet Jesus troværdig og tror han lever, og at jeg en gang skal se ham som han er, ansigt til ansigt ...

Men inden længe skal jeg alligevel hen i skuffen med julepynt og finde min hyggelige gamle julemand frem. Spidsen røg desværre af huen sidste år, men jeg fik da limet den, så det næsten ikke ses .. !

God weekend!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53435 - 06/11/2005 19:48 Re: Lidt om min kristne tro. [Re: tau]
Maadot
Bruger

Hej Tau :-)

meget smukt skrevet... hvordan gik det til at du fandt din tro ?? hvad skete der ??

Knuz
Marianne

Til toppen 
#53436 - 06/11/2005 22:43 Re: Lidt om min kristne tro. [Re: Maadot]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Maadot,

jeg har før skrevet om min tros begyndelse her på jesusnet, men selvfølgelig! kan jeg ikke finde det igen. Så her kommer en lidt forkortet version:

Jeg var 20 år gammel, og jeg kom fra en familie, der kun kom i kirke juleaften og til dåb osv.
Så skete der det, at jeg fik en provokeret abort, og jeg blev bagefter ramt af enorm skyldfølelse og sorg.
Det ledte til, at jeg skrev et indlæg på netdoktor, hvor en kristen journalist så det. Han kontaktede mig for at interview om min sorg, men jeg vidste endnu ikke, at han var kristen. For så var jeg gået i en stor bue udenom. Jeg havde rigtig meget modvilje med kristendommen og kristne, som jeg mente, kun var ude på at trække deres sandhed ned over hovedet på andre mennesker.

Efter interviewet snakkede vi lidt sammen om løst og fast, og lige pludselig sagde han: Ved du, at Gud kan tilgive dig?

Det var meget underligt for mig at høre ham sige det, men jeg blev langsomt interesseret, idet jeg tænkte, hvad pokker, jeg kan da give det en chance. Det endte med, at jeg fik tlf. nummer til en apostolsk præst (fra den apostolske frikirke, en søsterkirke til Pinsekirken), som jeg mødtes med.
Hos ham mødte jeg et ungt par, som var meget aktive i kirken. Jeg fik chancen for at følges med dem i kirke, og det ville jeg da gerne. Troede stadig ikke på Gud, men tænkte at jeg jo kunne prøve det og se det an.
Grunden til at jeg pludselig ville give det hele en chance, både journalistens ord og de her mennesker, det var, at jeg mærkede en overnaturlig ro og varme, som strålede ud fra dem. Nu ved jeg, at det var Kristi kærlighed, som skinnede fra dem. Men det vidste jeg ikke dengang, men det tiltrak mig meget. Derfor.

Nogle mdr. senere mødte jeg Helligånden ved en lovsangsaften. Jeg mærkede Ham helt mærkbart og overvældende, og siden den aften troede jeg på Gud.

Det var sådan historien i korte træk.

mvh Tau.

Til toppen 
#53437 - 06/11/2005 23:08 PS. Om at føle og opleve. [Re: tau]
tau
Ordstyrer
Bruger

PS. Jeg ved godt, at min tros begyndelse var meget baseret på at mærke, føle og opleve, men det var sådan, det var. Det kan man så kritisere nu her bagefter, hvor man ved, at dette ikke kan bære en tro, men det kunne det for mig til at begynde med. Sidenhen har jeg så lært at hvile i Guds barmhjertighed og Kirkens sandhed, men det er først senere, jeg har lært det.

mvh Tau.

Til toppen 
Side 1 af 2: 1 2 >

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær