#53166 - 21/10/200511:28Hvor er de trofaste i landet?
Ole Madsen
Bruger
Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Hvor er de trofaste i landet?
Af Ole Madsen Ord 20:6 6 Mangen kaldes en velvillig Mand, men hvem kan finde en trofast Mand?
Hvorfor er det at så mange føler sig som om at de er helt alene, også selv om at de kommer i en menighed? Hvorfor er det at ingen virkelig tager sig af hinnanden som bibelen foreskriver? Mange er nok villige, men trofaste er der ikke mange af (Ord 20.6), som virkelig opbygger andre som der står om i Efeserne 4.12 at vi skal gøre.
Hvad vi ikke gør imod andre, gør vi ikke imod Jesus, og det er det vi skal dømmes på, på dommens dag.
Vi må leve vort liv så det stemmer overens med bibelen, eller så Guds væsen skinner igennem os. Der er forjættelser til dem der lever for at gøre det gode, de finder nåde og trofasthed (Ord 14.22), så det er ikke uden betydning hvordan vi lever.
Vi er ikke kaldede til hygge omkring kaffen, men at opbygge hinnanden.
#53169 - 21/10/200517:45Re: Hvor er de trofaste i landet?
[Re: GetRighT]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hallo Ole og Get! ... op med humøret!
Der står ganske vist at kærligheden skal blive kold hos de fleste. - Men altså ikke hos alle!
Hausgaard spørger i en sang, om "mon de fleste er de bedste, eller bare de fleste". Tja. Måske er det rent faktisk de fleste den er helt gal med?
Elsk dem mest, der mindst har fortjent det - de forkerte, de kolde, de troløse, de kærlighedsløse! De fleste, altså! De trofaste i landet skal nok klare sig!
Forresten ... "de trofaste i landet" - de færreste altså - hvem er de egentlig? - kan det mon være sådan nogen som os? .. eller .. hmm ..
#53170 - 21/10/200521:33Re: Hvor er de trofaste i landet?
[Re: kristina]
Ole Madsen
Bruger
Hej Kristina
sig Gud tak om du aldrig kommer til at savne de trofaste omkring dig, vil du Gud, så er der altid nogen der vil være lunkne overfor dig, lyset har den effekt på nogle folk, jeg skriver bare det der ligger mig på hjertet fordi jeg står meget alene, kommer ikke i en levende menighed
#53171 - 21/10/200522:47Re: Hvor er de trofaste i landet?
[Re: Ole Madsen]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Ole - ja, jeg forstod egentlig godt, at det var et lille hjertesuk fra din side - det kan være rigtig hårdt at stå alene, det ved jeg alt om. Da jeg blev kristen, mistede jeg mange venner, og mine nærmeste elskede døde næsten samtidig, så det var et alvorligt tab.
Men Gud være lovet er vi alligevel ikke alene i mørket - der er én der aldrig svigter os: Jesus går med og lyser for os!
Sl 119,105: Dine ord er en lygte for min fod, et lys på min sti.
tau
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej kristina
det er så flot, at du har holdt ved kristentroen, selvom du mistede mange venner på det. Det er ikke alle og enhver, der kan klare det, selvom de er overbevist om, at de har fundet sandheden, eller at sandheden har fundet dem.
Så det er rigtig flot!!!!! Du er et stærkt vidnesbyrd. Både fordi du lever et autentisk kristenliv, men også fordi du var en af dem, der troede at du vidste, inden du for alvor kom til at vide. Den slags mennesker er ikke så nemme at omvende.
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
#53173 - 22/10/200508:55Re: Hvor er de trofaste i landet?
malli
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Ole
Vi er jo aldrig helt alene, når vi er troende (Sl. 139). Gud er hos os hele tiden. Af natur vil vi søge mennesker, men der står jo skrevet "Søg først Guds rige og Hans retfærdighed, så vil ALT det andet gives i tilgift".............dette inkluderer også fællesskab med andre kristne. Gud ønsker fællesskab med sig, og med andre mennesker - og omvendt drager Modstanderen os væk fra dette fælleskab. Ofte sker der (min) 2 ting, enten begynder vi at lede efter fejl, eller Modstanderen vil så forkastelsestanker "de er ligeglade med mig", "de har nok i sig selv", "de ser ned på mig" bla-bla-bla...............og langsomt begynder man at afskære sig fra dette fællesskab.
Man glemmer at Kristus er klippen. I stedet for at have bygget sit fundament på Ham, har man bygget på mennesker.
Ja, mennesker svigter - Jesus oplevede at blive svigtet! Den sidste nat vågede han alene, mens disciplene sov, og Kefas fornægtede ham offentligt. Så måske skulle vi se lidt mindre på hvordan andre mennesker svigter, og se lidt mere på hvornår vi selv svigter Gud og hvornår vi selv svigter andre mennesker...................og så i vort hjerte glædes over at vi har en nådig Gud, der ALDRIG svigter.
Gud velsigne dig Ole
Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
#53174 - 22/10/200509:44Re: Tak tau - men - flot??
[Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Mange tak, tau, for dine meget smukke ord! Men flot - det synes jeg jo ikke - tænk hvad jeg har modtaget!! Nu skal dette ikke udvikle sig til en gang bekendelseslitteratur, men jeg kan sige så meget som at det var mere ufortjent, end nogen kan forestille sig!
Så det er faktisk ikke "flot" - det har ikke krævet nogen indsats fra min side, nemlig! Det er nok lidt lige som med ham Luther ( ) - uden sammenligning i øvrigt - "jeg kan ikke andet -" er "tvunget af Kristi kærlighed"! (2.Kor. 5,14)
Men bortset fra det, så har du fuldstændig ret i, at der ikke er mange "vidende", der kommer til kristen tro.
Jeg kender ikke andre end mig selv i hvert fald, og mine tidligere "med-vidende" blev dybt rystede over, at al min viden faldt sammen som et korthus.
Men det var jo Gud, der gjorde det - han skubbede lige så stille til bordet, det stod på ... - og da jeg først havde fået hovedet rystet på plads og fundet fodfæste på klippen, blev min taknemmelighed grænseløs. Og det er den stadig ...
#53176 - 22/10/200510:18Re: Hvor er de trofaste i landet?
[Re: malli]
Ole Madsen
Bruger
Hej Malli
ja, det er godt at blive mindet om at vi kun kan have vores tillid til Gud, omend Jesus forventede af disciplene at de ville våge, mennesker er skrøbelige og ikke særlig robuste, det gælder vel som du siger også mig selv på områder jeg måske ikke regner for noget.
#53177 - 22/10/200510:20Re: Tak tau - men - flot??
[Re: kristina]
Ole Madsen
Bruger
ja, fortæl, jeg har åbne ører og glæder mig at læse hvad du siger, jeg kender ikke selv den samme taknemmelighed på samme måde, så det kan jo gøre mig sulten efter at kende det, så skriv bare.
Ole Madsen
Bruger
jeg kan ikke lade være med at føle mig det modsatte af skyldig hvad angår trofasthed overfor andre må jeg alligevel sige, jeg oplever mere at tjene andre og ikke blive gengældt, men du har ret i at vi skal vogte os for at skyde med sten hvis vi selv bor i et glashus.
men noget glædeligt har jeg da oplevet her til morgen, jeg er medlem på et forum i usa , et lukket, hvor man betaler for medlemsskab, det er virkelig godt. Igår vekslede nogle af os skype nr i forumet og nogle tilmeldte mig på deres computer, og det viste sig at jeg havde en lidt speciel oplevelse i nat som jeg lige så mit snit til at dele med 2 brødre fra australien, hvilken enhed vi oplevede da vi snakkede, det var lige det jeg trængte til efter det jeg havde følt med den artikel jeg lavede.
#53181 - 22/10/200513:27Re: Hvor er de trofaste i landet?
tau
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Ja Ole
du har lov til at komme med dine frustrationer over andre menneskers svigt, også selvom du ikke selv er perfekt. Selvfølgelig da. Det er da bl.a. det, vi har jesusnet til.! Jeg ved godt, at det overordnede mål er evangelisk-luthersk misssion - men der er vel også plads til at vi fortæller om vores tanker, og deler det med hinanden. Og nogen gange får vi så nogle svar, vi kan bruge.
Mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.