0 registrerede () og
12
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#53036 - 20/10/2005 16:39
Bør der undervises i teorien om at Jesus fik børn?
|
Anonym
Anonym
|
citat: Henoch: Det går altså fuldstændig galt, hvis man modarbejder den videnskabelige metode og argumenterer ud fra sine egne følelser og sympatier og ud fra sin egen uvidenhed. Du kender sikkert typen fra dit eget område (teologien)
En hyppig samtale lige for tiden: P1: Hej, vidste du, at Jesus var gift med Maria Magdalene og blev far til en lang række af konger? P2: Sikke noget vrøvl. Hvem i alverden har fortalt dig det? P1: Det har jeg læst i en skønlitterær bog. Men den bygger på en lang række videnskabsmænd. P2: Hvad er det for videnskabsmænd? P1: Tjaeh historikere og teologer går jeg ud fra. Jeg kan ikke lige nævne nogen, men jeg kan heller ikke nævne nogle forskere, der siger det er forkert! P2: De såkaldte forskere, der hævder noget sådant arbejder inden for helt andre områder, og de ville aldrig kunne få den slags optaget i videnskabelige tidsskrifter. Historikere og teologer griner af tesen P1: Det er nok, fordi de ikke kan lide, hvad der bliver sagt. Så indfører man alle mulige regler for "saglighed" og "videnskabelig metode" så man kan holde alle dem væk, som man er enig med. Jeg mener også, at man skal undervise børnene i Folkeskolen i teorien. Teorien om at Jesus var ungkarl er jo også bare en teori, og der bør være lighed for alle synspunkter i den danske Folkeskole! P2: Jamen det, de hævder har vist sig at være forkert. De siger, at dogmet om Jesu goddommelighed blev skrevet omkring Nikæakoncilet år 325 efter Kristus, men der er blandt forskere ingen tvivl om, at de nytestamentlige tekster med deres tekster om Jesu guddommelighed er langt ældre P1: Det har jeg ikke tænkt mig at sætte mig ind i. Men nogle siger, at de forskere der hævder at Jesus var stamfader til en lang række konger er forskere, og nogle siger, at de ikke er. Skal jeg tro på dig eller de andre?
Ovenstående indlæg er klippet fra en debat mellem Henoch og søgende.
Indlægget er en fin parrallel til debatten om, hvorvidt ID er videnskab på linie med evolutionsteorien.
Lad os få nogle bud på, om hvorvidt børnene i den danske folkeskole skal høre om den alternative opfattelse, som går ud på at Jesus fik børn med Maria Magdalene og blev stamfar til den franske Merovinger-slægt, som bl.a. Prins Henrik tilhører.
Skal børnene i den danske folkeskole undervises i, at den nyfødte prins nedstammer fra Jesus?
|
|
Til toppen
|
|
|
#53038 - 20/10/2005 17:24
Re: Bør der undervises i teorien om at Jesus fik børn?
|
Bruger
Reg.: 24/09/2004
|
Hej Evo.
Jeg synes der er ret stor forskel.
Jeg spurgte ET-tilhængere om forståelige argumenter for at deres teori var den eneste rigtige. Siden har jeg modtaget nogle få forståelige argumenter og en masse, som jeg skal have uendeig meget viden i biologi før jeg kan forholde mig til overhovedet.
Når det gælder spørgsmålet om Da Vincis påstand om at Kejser Konstantin opfandt Jesu guddommelighed, så er det så simpelt at svare på det spørgsmål, som det er at vise kirkefaderen Tertullians brug af ordet "homousios" (af samme væsen) om Jesus i hans skrifter. Det er da noget man kan forholde sig til! En simpel tekst, som er fra før Kejser Konstantin! Så ser man tydeligt, at Jesu guddommelighed er en ældre opfattelse.
Det var netop i håb om tilsvarende tydeligt at få det hele afgjort en gang for alle at jeg oprindeligt spurgte efter lægmandsargumenter for ET.
Men deciderede beviser? Det har jeg ikke mødt.
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53039 - 20/10/2005 17:48
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Nu er Browns "fantastiske" roman jo temmelig.. Ja.. Kreativ... Og så er det trist at tænke på, at han bare har skrevet af...
Selve tanken om, at Jesus muligvis har været gift og fået børn, burde da ikke være fremmed... Den skal vel præsenteres ligesåvel som alt andet...
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#53040 - 20/10/2005 20:57
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
citat: Evolutionisten: Skal børnene i den danske folkeskole undervises i, at den nyfødte prins nedstammer fra Jesus?
Kristina: Nej. Men det ville da være fint, hvis læreren ved passende lejlighed lod en lille bemærkning falde om, at Brown's knaldroman er ren fiktion. Siden der nu er så mange der har læst den. Tænk hvis der var nogen, der tillagde den sandhedsværdi og troede, at det var en Jesus-biografi!
Hvis man stiller spørgsmålet "skal børnene i den danske folkeskole undervises i ID", så ville det da være fint, hvis læreren ved passende lejlighed lod en lille bemærkning falde om, at ID er ren fiktion. Siden der nu er så mange der har læst den. Tænk hvis der var nogen, der tillagde ID videnskabelig værdi og troede, at det var videnskab!
Mon ikke du nu forstår, hvordan folk med kendskab og kærlighed til videnskab må føle det, når de læser ID-fortalernes forklaringer?
|
|
Til toppen
|
|
|
#53041 - 21/10/2005 10:28
Re: Bør der undervises i teorien om at Jesus fik b
[Re: søgende]
|
Bruger
Reg.: 26/09/2002
|
Hej søgende
Du skrev:
citat: sø: Jeg spurgte ET-tilhængere om forståelige argumenter for at deres teori var den eneste rigtige. Siden har jeg modtaget nogle få forståelige argumenter og en masse, som jeg skal have uendeig meget viden i biologi før jeg kan forholde mig til overhovedet.
Det er selvfølgelig beklageligt, at din viden om biologi åbenbart er så ringe, men synes du man skal klandre udviklingsbiologerne for, at deres felt er vanskeligt og at du ikke har/kan/vil sætte dig ind i det?
Jeg forstår heller ikke et klap af kvantefysik, men det foranlediger ikke mig til hverken at kritisere fysikerne for at deres felt er svært eller for at hoppe på fx vedisk kosmologi fordi det er nemmere at forstå.
Du har endnu ikke kommenteret min post om, hvad jeg finder overbevisende argumenter for fælles afstamning, men jeg lover dig, at du kan spørge om, hvad du vil, og så skal jeg gøre mit bedste for at besvare dig.
Mvh
Zaphod
Ændret af Zaphod (21/10/2005 10:30)
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#53042 - 21/10/2005 10:50
Re: frustrationer ...
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Evo citat: Mon ikke du nu forstår, hvordan folk med kendskab og kærlighed til videnskab må føle det, når de læser ID-fortalernes forklaringer? Jo, det er ganske let at forstå - og det er ikke nogen ny AHA, som skal bøjes i neon for mig!
Jeg er skam vant til den slags frustrationer. Og der er i hvert fald én der plager mig uendelig meget mere, end de videnskabelige kan plage nogen:
Når man har kendskab til, og kærlighed til, evangeliet, og en overbevisning om, at vores evige guddommelige liv afhænger af det, og når så få modtager det ...... (Håber du forstår ... )
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#53043 - 21/10/2005 11:15
Re: frustrationer ...
|
Anonym
Anonym
|
citat: Evolutionisten: Mon ikke du nu forstår, hvordan folk med kendskab og kærlighed til videnskab må føle det, når de læser ID-fortalernes forklaringer?
Kristina: Jo, det er ganske let at forstå - og det er ikke nogen ny AHA, som skal bøjes i neon for mig! Jeg er skam vant til den slags frustrationer. Og der er i hvert fald én der plager mig uendelig meget mere, end de videnskabelige kan plage nogen: Når man har kendskab til, og kærlighed til, evangeliet, og en overbevisning om, at vores evige guddommelige liv afhænger af det, og når så få modtager det ...... (Håber du forstår ... )
Din parrallel holder ikke!
Videnskab handler ikke om at sælge en bestemt overbevisning, men at søge en sandhed, som konstant forandrer sig, jo mere man finder.
Du har fundet, hvad du tror er den endelige sandhed. Og den forsøger du at sælge - fordi du er overbevist om, at det er den endelige sandhed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53044 - 21/10/2005 12:03
[Re: Zaphod]
|
Bruger
|
Hej Zaphod. Jeg ved ikke hvad der skal til for at min viden om biologi skal undgå at blive klassificeret som "så ringe" (som om det er unormalt). Det er åbenbart: kendskab til alle verdens fossiler og homider, dernæst til 6000 fund af mennesket, hvordan mutationer forekommer, geologiske lag, "irreducibel kompleks" metode samt radioaktiv datering. Skænt det hele er noget jeg har hørt om, så ved jeg dog ikke særlig meget om det, og jeg synes heller ikke det kan kræves for ikke at få betegnelsen "det er selvfølgelig beklageligt, at din viden om biologi åbenbart er så ringe". citat: men synes du man skal klandre udviklingsbiologerne for, at deres felt er vanskeligt og at du ikke har/kan/vil sætte dig ind i det?
Næhh, men hvis den viden skal komme folket til gode, så må I jo formidle. Det er samme problem for kirken i dag. De mener at have så meget godt at gøre for og fortælle til danskerne, men de beholder det hele for dem selv.
citat: Jeg forstår heller ikke et klap af kvantefysik, men det foranlediger ikke mig til hverken at kritisere fysikerne for at deres felt er svært eller for at hoppe på fx vedisk kosmologi fordi det er nemmere at forstå.
Dette er vi så uenige om. Hvis jeg fandt sandsynligheden for at vedisk kosmologi var mere sandt, så ville jeg da hoppe på den vogn. Jeg finder nu ikke sandsynligheden særlig stor, såhh ...
Det er iøvrigt ikke en kritik af at jeres felt er svært (det kan man vel ikke ændre ved), det er bare et ønske om at I måtte formidle hvad I mener på en simpel og overbevisende måde.
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53045 - 21/10/2005 12:34
Re: videnskaben, evangeliet, sandheden
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Evo citat: Videnskab handler ikke om at sælge en bestemt overbevisning, men at søge en sandhed, som konstant forandrer sig, jo mere man finder.
Du har fundet, hvad du tror er den endelige sandhed. Og den forsøger du at sælge - fordi du er overbevist om, at det er den endelige sandhed. Nej, jeg har ikke fundet den endelige sandhed - endnu ser jeg som i et spejl - en gåde, som jeg hver dag fatter mere og mere af ("søg og du skal finde"), men den endelige sandhed åbenbares først på den nye jord.
Og jeg forsøger sandelig ikke at sælge noget ... evangeliet har jeg fået for intet og giver videre for intet til enhver, som vil høre det - og det er ganske gratis! 
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53046 - 21/10/2005 13:13
|
Anonym
Anonym
|
citat: Evolutionisten: Videnskab handler ikke om at sælge en bestemt overbevisning, men at søge en sandhed, som konstant forandrer sig, jo mere man finder. Du har fundet, hvad du tror er den endelige sandhed. Og den forsøger du at sælge - fordi du er overbevist om, at det er den endelige sandhed.
Kristina: Nej, jeg har ikke fundet den endelige sandhed . . .
Heller ikke at troen på Jesus er den eneste brugbare nøgle til "den nye jord", hvor den "endelige sandhed" skal åbebares?
|
|
Til toppen
|
|
|
#53047 - 21/10/2005 13:21
Om argumenter
|
Bruger
|
Hej Søren Jeg beklager, hvis min udtalelse var for skarp. Det var den muligvis set i bakspejlet. Men jeg synes ikke du er særligt fair omkring de ærlige forsøg på svar, du har fået. Der er da ingen, der kræver, at du kender til alle verdens fossiler for at have en holdning. Omvendt er det bare underligt at du beder om grunde, og dernæst afviser grundene fordi ... ja, fordi hvad? Fordi du ikke har personligt kendskab til dem eller ... hvad? Og din generelle indstilling til det hele undrer mig. Er du lige så skeptisk overfor proceskemi? Krystallografi? Seismologi? Forbeholder du dig skeptisk overfor proceskemi indtil proceskemikerne formidler deres viden til dig på et niveau, du kan forstå? Eller har du også selv et ansvar for at sætte dig ind i sagerne? citat: Za: men synes du man skal klandre udviklingsbiologerne for, at deres felt er vanskeligt og at du ikke har/kan/vil sætte dig ind i det?
sø: Næhh, men hvis den viden skal komme folket til gode, så må I jo formidle.
Jeg er ikke udviklingsbiolog, jeg er biokemiker. Den viden om udviklingsbiologi, jeg har har jeg tilegnet med som lægperson.
citat: Za: Jeg forstår heller ikke et klap af kvantefysik, men det foranlediger ikke mig til hverken at kritisere fysikerne for at deres felt er svært eller for at hoppe på fx vedisk kosmologi fordi det er nemmere at forstå.
sø: Dette er vi så uenige om. Hvis jeg fandt sandsynligheden for at vedisk kosmologi var mere sandt, så ville jeg da hoppe på den vogn. Jeg finder nu ikke sandsynligheden særlig stor, såhh ...
Jeg skrev ikke, at sandsynligheden for vedisk kosmologi var større, men blot at det er en menneskelig konstruktion og derfor umiddelbart nemmere at ’forstå’ end virkelig kosmologi -- idet omfang man kan forstå noget, der er usandt. Så som sagt, blot fordi man ikke forstår X (på trods af at man nu har besværet sig med at undlade at sætte sig ind i det ), følger det ikke logisk at Y er sandt.
citat: sø: Det er iøvrigt ikke en kritik af at jeres felt er svært (det kan man vel ikke ændre ved), det er bare et ønske om at I måtte formidle hvad I mener på en simpel og overbevisende måde.
Det er ikke mit felt, da jeg som sagt ikke er udviklingsbiolog. Jeg har forsøgt at formidle argumenterne for fælles afstamning, men du har endnu ikke kommenteret dem, så jeg ved ikke om du finder min måde ” simpel og overbevisende”?
Mvh Zaphod
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#53048 - 21/10/2005 13:40
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Evo citat: Heller ikke at troen på Jesus er den eneste brugbare nøgle til "den nye jord", hvor den "endelige sandhed" skal åbebares? JO!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53050 - 25/10/2005 02:31
[Re: kongstad]
|
Bruger
Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
|
Er problemet ikke nærmest, at ID og naturvidenskab ligger i forskellige sfærer? At ID mest af alt er et filosofisk forsøg på at forklare, at verdens skabelse har kunnet finde sted, mens naturvidenskaben i høj grad blot beskriver, hvad observationerne viser, forsøger ID at finde en forklaring på, hvordan dette kan være sket. For selv om evolutionen og the big bang er de mest sandsynlige modeller for hhv. livets og verdens skabelse set i bakspejlet, så forekommer det enormt usandsynligt, hvis man starter med Big Bang som udgangspunkt, at det vil ende med intelligent liv på jorden i løbet af 15 mia. år. Og ud fra denne betragtning kan det være fristende at tro, at et eller andet (eller en eller anden) har guidet udviklingen.
Problemet er her for det første, at ID ikke er mulig at be- eller afkræfte ud fra eksperimenter eller observationer, og dermed har den en meget dårlig videnskabelig forklaringsgrad, hvis nogen. Dette må være et krav til en videnskabelig teori.
Som naturfilosofi er ID en mulig forklaring på visse ting, der er svært at få til at hænge sammen i naturvidenskaben, men den bibringer ikke reelt ny viden. Spørgsmålet er vel reelt, om ID er et forsøg på at forsvare, at skabelse er videnskabeligt bekræftet i ikke-religiøse termer eller et forsøg på at forklare, at universets skabelse har kunnet finde sted på den måde, som det ser ud til at være sket. Er det det første, synes jeg lige så godt, man kunne kalde en spade for en spade og sige, at Gud har skabt universet. Er det det sidste, så har jeg svært ved at finde nogen videnskabelig relevans, med mindre den underliggende intelligens kan identificeres...
Så selv om jeg er kristen, tror på skabelsen osv. så har jeg faktisk også ret svært ved at se nogen reel relevans for ID...
Med venlig hilsen
Mark Langdahl
|
|
Til toppen
|
|
|
#53051 - 25/10/2005 08:44
[Re: KajQrd]
|
Bruger
|
citat: KajOrd: Er problemet ikke nærmest, at ID og naturvidenskab ligger i forskellige sfærer? At ID mest af alt er et filosofisk forsøg på at forklare, at verdens skabelse har kunnet finde sted, mens naturvidenskaben i høj grad blot beskriver, hvad observationerne viser, forsøger ID at finde en forklaring på, hvordan dette kan være sket. [...] Problemet er her for det første, at ID ikke er mulig at be- eller afkræfte ud fra eksperimenter eller observationer, og dermed har den en meget dårlig videnskabelig forklaringsgrad, hvis nogen. Dette må være et krav til en videnskabelig teori.
Fuldstændigt enig.
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#53052 - 25/10/2005 10:34
[Re: KajQrd]
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
|
Smukt sagt! Jeg er fuldstændig enig!
/Søren
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#53053 - 25/10/2005 13:05
anti-forklaring
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Hej Søren
Lige et lille indspark i forbifarten:
Jeg er enig i, at ID og skabelse o.lign. antagelser tilbagevises med rene rationelle naturvidenskabelige argumenter, der bygger på et afgrænset materialistisk verdensbillede. ID og skabelses-tanken bygger nemlig på et andet og mere åbent videnskabs- og verdenssyn. Så længe debatten ikke tager hensyn til det, så når vi aldrig nogen form for gensidig forståelse. Vi taler ikke samme sprog.
Sammenligningen mellem Dan Browns fantasier og ID kan virke nærliggende. Men da Dan Brown hævder at bygge sin roman på historiske og tilgængelige fakta, så er det også ret nemt at tilbagevise hans teorier. Hvilket allerede er gjort godt og grundigt - fx her. ID/skabelse befinder sig et helt andet sted.
ID og skabelsestilhængere mener (så vidt jeg forstår og regner med) ikke, at vi kan forklare verden ud fra rene naturvidenskabelige teorier og tilgængelige fakta. Der skal mere og andet til - nemlig en designer/skaber, som netop ikke kan beskrives og forklares med naturvidenskabelige begreber. Derfor er det også rigtigt at ID ikke kan kaldes en videnskabelig teori på samme måde som ET. ID er i den forstand heller ikke en alternativ "beskrivelse" eller "forklaring", men vel nærmere en "anti-forklaring", der vurderer materialistiske "oprindelsesteorier" som ET, til at være utilstrækkelig til at forklare vores verden.
Mit problem med ET er ikke så meget teorien selv, men mere dette, at de fleste af dens tilhængere ikke tror, at man kan se og opfatte verden på andre måder.
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#53056 - 25/10/2005 14:04
Re: anti-forklaring
[Re: asas]
|
Bruger
Reg.: 21/02/2005
Sted: Sommersted
|
Hej Asbjørn Jeg synes, at du skriver udmærkede og afbalancerede indlæg i debatten, selv om jeg ikke altid er enig. Men jeg undrer mig bare over en ting. Er det ikke dig, der bestemmer, hvilke artikler, der skal ligge på jeres hjemmeside? Hvorfor optager du gentagne gange Sprints artikler, når de tilsyneladende på nogle punkter går stik imod dine egne holdninger? Her er nogle eksempler: Eks. 1 Asbjørn: citat: Derfor er det også rigtigt at ID ikke kan kaldes en videnskabelig teori på samme måde som ET. Sprint: citat: Han viser, at den er en legitim videnskabelig måde at se tilværelsen på. (fra råbende roser)
Eks. 2 Asbjørn: citat: Darwins teorier er et velkomment alternativ til den kristne skabelsestro Indlæg i debat (og her citerer du endda Sprint for noget, han aldrig har sagt).
Sprint: citat: Rosens råb prøver at kalde os tilbage til den mest naturlige måde at se verden på. En synsvinkel, hvor det er ganske selvfølgeligt at den fantastiske rose – eller for den sags skyld bare én eneste af dens celler, med alle cellens utrolig mange komplicerede samspil – ikke er blevet til tilfældigt: det har krævet en nøje planlagt styring af en intelligens. Kort sagt: naturen er blevet til ved hjælp af ”Intelligent Design”.
Fra "Råbende roser" Eks. 3 citat: Mit problem med ET er [ikke?] (min tilføjelse) så meget teorien selv, men mere dette, at de fleste af dens tilhængere ikke tror, at man kan se og opfatte verden på andre måder.
Sprint: citat: Før jeg mødte Jesus troede jeg naturligvis også på udviklingslæren – det er jo dansk folketro, forkyndt i samtlige skoler og populærvidenskabelige tv-udsendelser. Men efter at have mødt Jesus begyndte en stor omstillingsproces. Hele mit verdensbillede skulle revideres, så det passede til det, Jesus sagde. Og hans inside information var ikke altid enig med det, jeg ellers havde lært. fra "Indviklet udvikling"
Jeg synes, at det er fint, at ansatte i Indre Mission kan have forskellige holdninger til tingene og forskellige måder at udtrykke sig på. Men jeg undrer mig bare over, at det ofte er de mest rabiate, der får den mest fremtrædende plads i IM´s offentlige fremtoning.
Med venlig hilsen Henoch
|
|
Til toppen
|
|
|
#53057 - 25/10/2005 14:33
|
Bruger
|
citat: Jeg er enig i, at ID og skabelse o.lign. antagelser tilbagevises med rene rationelle naturvidenskabelige argumenter, der bygger på et afgrænset materialistisk verdensbillede. ID og skabelses-tanken bygger nemlig på et andet og mere åbent videnskabs- og verdenssyn. Så længe debatten ikke tager hensyn til det, så når vi aldrig nogen form for gensidig forståelse. Vi taler ikke samme sprog.
Naturvidenskaben bygger på metodologisk materialisme. Men man behøver ikke have en materialistisk metafysik for at arbejde naturvidenskabeligt. ID og kreationisme bygger på en teistisk, eller måske deistisk metafysik - Alle der har en anden metafysik er afskåret fra at kunne acceptere resultaterne af denne type videnskab.
Det er i og for sig ikke noget problem, kun når kreationisterne insisterer på at kalde det de laver for naturvidenskab.
citat: Sammenligningen mellem Dan Browns fantasier og ID kan virke nærliggende. Men da Dan Brown hævder at bygge sin roman på historiske og tilgængelige fakta, så er det også ret nemt at tilbagevise hans teorier. Hvilket allerede er gjort godt og grundigt - fx her. ID/skabelse befinder sig et helt andet sted.
Og ID er ret nemt at tilbagevise - hvilket også er gjort hodt og grundigt - på den måde er Dan brown og ID helt analoge.
citat: ID og skabelsestilhængere mener (så vidt jeg forstår og regner med) ikke, at vi kan forklare verden ud fra rene naturvidenskabelige teorier og tilgængelige fakta. Der skal mere og andet til - nemlig en designer/skaber, som netop ikke kan beskrives og forklares med naturvidenskabelige begreber. Derfor er det også rigtigt at ID ikke kan kaldes en videnskabelig teori på samme måde som ET. ID er i den forstand heller ikke en alternativ "beskrivelse" eller "forklaring", men vel nærmere en "anti-forklaring", der vurderer materialistiske "oprindelsesteorier" som ET, til at være utilstrækkelig til at forklare vores verden.
Lige præcis - ID er i bund og grund en teologisk påstand, og gøre til den teologiske type af påstande. IS argumenterne bygger i bund og grund på nødvendigheden af en designer som a priori antagelse. Problemet er at mange fortalere undsiger sig sig at det er funderet i den teistiske metafysik, og påstår at det er naturvidenskab - der som før nævnt er gyldigt uafhængigt af metafysisk standpunkt - og det er den sammenblanding af metafysik og naturvidenskab der er problemet.
citat: Mit problem med ET er så meget teorien selv, men mere dette, at de fleste af dens tilhængere ikke tror, at man kan se og opfatte verden på andre måder.
Der er ikke tvivl om at en stor del af dem der kan betegnes som ateister vil give dig ret i det, eller mere præcist vil de sige at naturvidenskaben dækker alt der har en selvstændig eksistens - evolutionsteorien er jo kun en lille del af naturvidenskaben.
Statistisk set er der en hel del flere teistiske tilhængere af Evolutionsteorien end der ateistiske. For eksempel er det officielle katolske standpunkt en accept af ET. Derfor påstår paven trods alt ikke at der ikke er andre måder at opfatte verden.
/søren
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#53058 - 25/10/2005 17:03
|
Bruger
Reg.: 20/08/2003
Sted: Greve
|
Hej Asbjørn! Du skriver først: citat: ID og skabelses-tanken bygger nemlig på et andet og mere åbent videnskabs- og verdenssyn.
og senere:
citat: ID er i den forstand heller ikke en alternativ "beskrivelse" eller "forklaring", men vel nærmere en "anti-forklaring", der vurderer materialistiske "oprindelsesteorier" som ET, til at være utilstrækkelig til at forklare vores verden.
Hvordan får du det til at hænge sammen?
Hvordan kan et "mere åbent videnskabs- og verdenssyn" samtidig være en "anti-forklaring" til ET?
ID'erne er helt åbenbart vilde med at anti-forklare ET, men hvad stiller de i stedet? Hvad vil de undervise i, hvis det lykkes dem at indføre ID i skolerne?
Når arkæologer finder gamle designede redskaber og lign. er de meget interesserede i spørgsmålet; hvem var disse designere, hvilket folk og hvilken kultur.
Men tilhængerne af den Intelligente Designer synes ikke at være det mindste interesserede i det spørgsmål. Hvorfor?
Er de kristne (bør måske sige kristne fra Bibelbæltet i USA) gået væk fra forklaringen, at det er Biblens Gud, der skabte verden.
Jeg har mange gange spurgt ID-tilhængere om:
Har Gud designet Designeren?
Har Designeren designet Gud?
Er Gud og Designeren ligeværdige?
eller ér Gud = Designeren?
Og 'sjovt' nok har endnu ingen svaret på dette.
Hvorfor?
Jerry
|
|
Til toppen
|
|
|
#53060 - 25/10/2005 23:53
[Re: Henoch]
|
GlobalModerator
Bruger
|
Hej Henoch Jeg mener ikke at jeg har givet udtryk for holdninger, som går stik imod Sprints. Det er meget muligt, at vi ikke er helt enige om alt i denne debat, men i det store hele kan jeg meget godt følge Sprint i hans grundholdning. I Eks 1 formulerer vi os lidt forskelligt, men jeg ser det ikke som modsigelser. Jeg skriver bevidst: "en videnskabelig teori på samme måde som ET." . - nemlig som en materialistisk metodologisk videnskabelig teori. Men jeg mener - ligesom Sprint - at der findes andre legitime videnskabssyn. I Eks 2 tror jeg, at du misforstår mig. Citatet fra min side er ment således, at Darwins teorier blev - og bliver - hilst velkommen af mange, som et alternartiv til skabelsestroen. I Eks 3 kan jeg heller ikke lige se den oplagte modsætning mellem Sprint og jeg. citat: at det ofte er de mest rabiate, der får den mest fremtrædende plads i IM´s offentlige fremtoning. - tror jeg du får svært ved at påvise. Er den opfattelse mon ikke mere udtryk for, at du regner andre "mindre rabiate" for mindre indremissionske?
|
|
Til toppen
|
|
|
#53062 - 26/10/2005 08:48
|
Bruger
|
Med tilbagevist mener jeg selvfølgelig de naturvidenskablige udsagn de kommer med. f.eks Behes påstand om at irreducibel kompleksitet ikke kan udvikles af kendte evolutionære veje, eller Dembskis Specifikke kompleksitet og forklaringsfilter.
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#53065 - 26/10/2005 16:39
|
GlobalModerator
Bruger
|
Ok - så forstår jeg dig bedre. De detaljer skal jeg ikke gøre mig klog på.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53066 - 26/10/2005 16:40
|
Anonym
Anonym
|
Hej Zaphod o.a. Dette kunne godt være starten på en ny tråd, men nu var det dette emne og min nylige dykken ned i bevidsthedsforskning (som den præsenteres af bl.a. Ole Vedfeldt (psykoterapeut), Tor Nørretranders (forfatter og videnskabsjournalist), Ken Wilber) der gav mig lyst til at påpege noget jeg længe har gået og puslet med. Det bliver meget overfladisk og kort, for pt. er min tid ikke til de store ordekvilibrismer på internettet... citat: Kan du komme med et eksempel på et resultat af et andet videnskabssyn end det metodologisk naturalistiske? Hvilke bidrag til forståelse og viden har vi fået med dit videnskabssyn?
Jeg ved godt at nærværende diskussion handler mest om IDs videnskabelighed og om den teori på nuværende tidspunkt (nogensinde?) kan accepteres som et reelt alternativ der skal have sin plads på køl ved siden af mælken... Øh nåh nej... Jeg mener... sin plads i skolerne ved siden af evolutionsteorien.
Men jeg tror at den frustration jeg for mit eget vedkommende oplever i mine debatter med troende omkring emner som f.eks. dette, ofte af videnskabelig karakter, kan hænge sammen med at vi taler to forskellige sprog.
Det er jo ingen nyhed at det forholder sig sådan, bl.a. Claus Due har gjort en ihærdig indsats for at krydse den sprogbarriere der ofte forekommer os skeptikere og troende imellem. Et arbejde som jeg ofte har rost ham for og iøvrigt et arbejde jeg desværre alt for sjældent oplever udført med samme iver og engagement fra religiøs kant.
Når det er sagt, så var det jeg egentligt ville tage fat i, Netmissionærens mening, som er ret gennemgående i hans indlæg:
citat: ID og skabelses-tanken bygger nemlig på et andet og mere åbent videnskabs- og verdenssyn. Så længe debatten ikke tager hensyn til det, så når vi aldrig nogen form for gensidig forståelse. Vi taler ikke samme sprog.
Og som også bekræfter mig i det jeg sagde før.
Hvad har det så med bevidsthedsforskning, Tor Nørretranders og Ole Vedfeldt at gøre...?
Jo ser du 
Gennem den efter min mening grundige research som Ole og Tor har lavet på området, samt den research alle de forskere som de referere til i deres bøger "Bevidsthed", "Mærk Verden", "Ubevidst Intelligens", Drømmenes Dimensioner", "At tro på at tro" osv. osv. så står det ret klart for mig, uden at jeg kan redegøre for det i fysisk/kemiske termer, at mennesket er i stand til gennem livet generelt, men særligt gennem træning og opøvelse af teknikker og sidst men ikke mindst gennem stoffer, nærdødsoplevelser, shock og traumer kan opnå ændrede bevidsthedstilstande hvor oplevelsen af en større helhed og samhørighed kan erfares.
Det er en eller flere tilstande som kan erfares af os alle sammen og givet vis noget vi allesammen oplever mindst en håndfuld gange igennem livet. Før at der kom en videnskabelig tilgang til dette emne, hvilket også er en meget kompleks proces med rigtig rigtig mange faktore der skal tages i betragtning, så har der været traditioner for at dyrke mystiske og transcendense oplevelser der går helt tilbage til vores tidligste forfædre; yogier, mystikere, alkymister, orakler, shamaner osv.
Der er en righoldig litteratur omkring disse oplevelser og hvordan man kan "forbinde sig med" en større helhed ofte udtrykt i noget guddommeligt, såsom ånder, gud, forfædre osv. og hvis man som det præsenteres af Ole og Tor ser på det med moderne videnskabelige øjne, så er der for mig at se ikke så meget tvivl om at der til alle tider har været tale om de samme psykologiske funktioner der har været i spil.
Et kendetegn ved disse ændrede bevidsthedstilstande er at de ofte er meget svære at formidle videre til andre mennesker, fordi sproget set i denne ramme er todimensionelt, hvor det de har oplevet er tredimensionelt. Igennem denne sprogbarriere har utallige mennesker igennem tiden forsøgt at formulere deres syn af noget større og mere fuldkomment, hvilket bl.a. har udmundet i komplekse religiøse forskrifter, hvor at den frihed der oplevedes under "højdepunktsoplevelsen" forsøges forankret og en opskrift på den forsøges opfundet for at man igen og igen kan fremkalde den på forgodtbefindende.
Sådan kan jeg godt forstå f.eks. bibelens historier, men endnu vigtigere nutidens (og datiden for den sags skyld) menneskers grund til at tro på noget større og mere perfekt et andet sted end her på jorden. (En ny himmel og en ny jord skabt af gud, så alting er godt)
Jeg mener at der foreligger omend ikke et endegyldigt bevis for at vores bevidsthed er et fænomen isoleret til vores fysiske hjerne alene, så i det mindste forskning der kan pege på stort set alle funktioner af vores bevidsthed og deres placering i den fysiske hjerne.
Der er ekstensiv forskning udi hjerneskader og handicaps i vores nervesystem og hvad de gør ved os mennesker og vores opfattelse af virkeligheden efterfølgende.
Som jeg lidt groft antydede overfor Netmissionæren en gang for længe siden, så er det f.eks. helt og aldeles muligt at bortoperere den del af hjernen hvor troen "sidder" og derved afskære et individ fra at have en oplevelse af gud, samt en masse andre aspekter af personligheden bl.a. evnen til at tænke abstrakt.
Så er det at det måske bliver lidt kringlet, men jeg skal forsøge mig så godt jeg kan...
Den religiøse kan jo mene at der sker en åndelig påvirkning der ligger bagved disse fysiske og kemiske funktioner i hjernen og at det i bund og grund er det der udgør personligheden, sådan at det at man ødelægger dele af hjernen og opnår nogle ændrede adfærdsmønstre, skyldes at disse "åndelige" impulser ikke kan få et fysisk udtryk.
Bortset fra at jeg ligesom med ID-tesen ikke mener at denne forestilling forklarer noget som helst andet end det man gerne så forklaret (ønsketænkning), så mener jeg også at der er et andet og endnu mere tydeligt problem.
Hvis vi antager at der reelt er en åndelig virkelighed, hvor vores sjæl er og hvorfra sjælen styrer kroppen, så må der være en kontaktflade mellem disse to virkeligheder for at vi kan kommunikere med sjælen so to speak. En kontaktflade hvor en elektrisk impuls (mediet hvormed vores biologiske organisme viderebringer information fra nerve (hjernen) til resten af kroppen) bliver til af intet.
Det er endnu ikke observeret!
Der er en ganske forklarlig årsag-virkningssammenhæng i det vi observerer. Der er for så vidt ingen grund til at inddrage mystiske forklaringer på det vi oplever i hjernens labyrintiske gange...
Man kan her tilføje at så snart en situations kompleksitet overstiger det den vågne normalbevidsthed kan overskue, så vil hjernen automatisk digte og det har og er givetvis tilfældet med mange af de fænomener vi oplever som overnaturlige eller uforklarlige. Tidligere, før en metodisk tilgang til udforskningen af hjernen, har der altså været god grund til at inddrage mystiske forklaringer på det vi oplever som et udslag af den fysiske hjerne. Men det er sådan set ikke nødvendigt i disse dage, med mindre at vi snakker poesi og andet kreativt arbejde, hvor et metaforisk og symbolsk sprog der ikke giver mening i en streng videnskabelig forstand kan udtrykke meget komplekse sammenhænge også uden direkte reference til den objektivt fysiske virkelighed.
Så det jeg vil sige med alt det her er at den bevidsthedsforskning som jeg er bekendt med gør det for mig at se muligt at forklare mange af de religiøse oplevelser som bl.a. kristne har så svært ved at videreformidle, men med det twist at det er et fællesmenneskeligt træk, som har sin forankring i noget fysisk og beviseligt, sådan som det tydeliggøres i bevidsthedsforskning, neurologi, neuropsykologi osv. Altså ikke et fænomen som kan knyttes alene til en bestemt kosmologi eller religiøs verdensopfattelse, som det er sket i kristendommens tilfælde.
Det skal også tilføjes at selvom der er tale om højere bevidsthedsniveauer, så er der ikke tale om noget der transcenderer menneskets fysiske rammer eller rettere sagt, det behøver det ikke at gøre.
Så når Netmissionæren plædere for sit "mere-end-videnskabelige" -syn på tingene, så kan jeg for så vidt følge ham med denne model. Den smag af paradis som Asbjørn fra tid til anden oplever, holder ham fast i at troen han har fundet er sand og ufejlbarlig og det er der en ganske fysisk og nede på jorden forklaring på, som antydet ovenfor...
Ole Vedfeldts arbejde viser som det er skitseret i flere af hans bøger også at helbredelser af nogle sygdomme spontant eller nær-spontant kan indtræffe i arbejdet med disse bevidsthedstilstande gennem psykoterapi. En pendant til den kristne "mirakuløse helbredelse" måske?
Jeg siger ikke hermed at alle de personlige oplevelser som mennesker har kan forklares med denne forståelsesramme, men jeg synes den er interessant og mener at en forståelse af hjernen og bevidstheden kan være med til at lukke noget af den grøft der er imellem troende og ikke-troende, hvis begge parter kan acceptere de resultater som forskningen i bevidstheden har frembragt. O gikke mindst dræne noget af den fundamentalistiske surdej ud af et ellers ganske smukt verdensbillede... 
Jeg ved godt at jeg startede ud med at sige at jeg ville fatte mig kort og selvom det måske ikke virker sådan, så er det tilfældet... For dette emne er ufatteligt stort! Tag og læs nogle af de bøger og søg evt. på nettet, det er et studie værd.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53067 - 26/10/2005 17:01
[Re: ]
|
GlobalModerator
Bruger
|
Hej Cloudhands citat: Så når Netmissionæren plædere for sit "mere-end-videnskabelige" -syn på tingene, så kan jeg for så vidt følge ham med denne model. Den smag af paradis som Asbjørn fra tid til anden oplever, holder ham fast i at troen han har fundet er sand og ufejlbarlig og det er der en ganske fysisk og nede på jorden forklaring på, som antydet ovenfor... Nu er det bare sådan, at jeg faktisk ikke går og har religiøse eller overbevidste oplevelser. Jeg har ikke "smagt" paradis og det er ikke metafysiske oplevelser som holder mig fast i troen på Gud. Så selvom man kan give biologisk-kemiske forklaringer på religiøse oplevelser, så forklarer det, for mig at se, ikke hvorfor jeg tror på Gud.
Jeg husker en artikel i Weekendavisen for et års tid siden, som sagde noget lignende. Den kommenterede jeg i denne artikel: Gud bor i temporallappen
|
|
Til toppen
|
|
|
#53069 - 26/10/2005 17:21
|
Anonym
Anonym
|
Hej Asbjørn Ja det var vist en overgeneralisering... Psykologien bagved det at holde fast i troen som en rigid størrelse, som i tilfældet med kristendommen, er meget kompleks og bygger for så vidt ikke til dagligt på højdepunktsoplevelser... Det var forkert af mig at kæde min beskrivelse af højdepunktsoplevelser sammen med din religiøse overbevisning... Mestendels fordi jeg ved at vores sprog også på dette punkt er forskellige og at det derfor nemt, i mangel af forståelse for hiandens sprog, bliver en anstødssten. Din "smag af paradis" vil du måske ikke beskrive med samme ord som jeg, ikke mindst fordi at det er fy fy i mange kristne sammenhænge at sige eller mene at man har og beholder sin tro på grund af disse... Det skal jo helst være noget man kan leve med hver dag og ikke bare som nogle siger: Være følelsesrytteri. Hvilket heller ikke overhovedet er det jeg antyder i mit indlæg, bare så vi har det på det rene  Fra dag til dag er der en masse andre psykologiske og sociale mekanismer der træder i kraft. Hvad angår dette: citat: Nu er det bare sådan, at jeg faktisk ikke går og har religiøse eller overbevidste oplevelser.
Nej det kan være at du ikke går og har den slags oplevelser... Én er nok
Og igen så er sammenhængen mere kompleks end som så... Du kan sagtens have nogel af disse højdepunktsoplevelser uden at de for dig har et religiøst indhold, men dem der er gået forud for dig og har grundlagt kristendommen kan sagtens have haft den slags oplevelser og med min ovenstående model kan de forklares i en meget mere jordnær facon end den gængse fundamentalistiske.
Bortset fra det så er min manglende evne til at formulere mig hvad dette emne angår, nok et større problem end teorien i sig selv og dens applikation til din og andres tro... Derfor er det ikke noget jeg vil gå mere i dybden med her. Det jeg har skrevet kan jeg som sådan godt stå inde for og det gælder stadig...
Hvis det virkeligt har din interesse så kan du jo læse de bøger jeg henviser til
|
|
Til toppen
|
|
|
#53070 - 26/10/2005 17:34
Verificérbart eller ej
|
Bruger
|
citat: Za: Men at forsøge at overbevise nogen om, at noget er sandt uden at kunne verificere det er temmelig frugtesløst.
NM: Det mener jeg nu ikke. Hvis vi kun kan forholde os til det som kan verificeres, så bliver vores verden da lidt lille. Gør den ikke?
Vi snakker om videnskab, ikke? Jeg har ikke lyst til at sætte mig op i et fly, du har bygget på baggrund af ikke-verificeret 'viden.' 'Viden', der ikke kan verificeres er ikke viden.
Vi kan sagtens tale om sådan nogle ting, og vores verden bliver sikkert også lille hvis ikke vi forholder os til den slags. Men videnskab, det er det ikke. Hvordan skulle det kunne være det?
Det virker som om du virkelig gerne vil føre din tro og genstanden for den ind i et mere objektivt domæne, et såkaldt "rummeligt videnskabssyn." Hvorfor? Er du træt af ateister som jeg, der siger , at det også 'Bare er tro?' Eller hvad er grunden?
Mvh
Zaphod
Ændret af Zaphod (26/10/2005 17:37)
|
|
Til toppen
|
|
|
#53071 - 26/10/2005 18:03
Bevidsthed mm.
|
Bruger
|
Hej CloudHands
Tak for et velskrevet og tankevækkende indlæg.
Jeg må hellere med det samme sige, at jeg ikke synes det rammer kernen i min og Netmissionærens uenighed. Mit spørgsmål, som du citerede, gik på en konkret opdagelse eller erkendelse, man havde gjort sig ved at se bort fra den metodologisk naturalisme (MN). Dit indlæg berører ikke rigtig mit spørgsmål.
Jeg tvivler på, at Ole Vedfeldt eller Tor Nørretranders har brudt med MN. At forske i psykiske problemstillinger gør ikke i sig selv at man bryder med MN. Det er først, hvis man postulerer overnaturlige indgribener, at man gør dette.
Jeg kan godt se (og forstå), at Netmissionæren af al kraft forsøger at gøre dette til en jævnbyrdig kamp mellem to jævnbyrdige verdensanskuelser. Men dels er MN ikke en verdensanskuelse, men en metode, der intet siger om verdens beskaffenhed; dels har MN sikret os enorme, nærmest ubegribelige fremskridt gennem de seneste 200 år; dels er det modsatte af MN, den metodologiske supernaturalisme (MS) ubrugelig. Dette forsøgte jeg at illustrere ved at bede Netmissionæren om et eksempel på sikker, brugbar viden man har kommet frem til vha. MS. Han har i skrivende stund ikke svaret herpå.
Netmissionæren insisterer på, at videnskaben skal give særskilt plads til hans guddom, og bliver småfornærmet over at den (åbenbart) ikke gør det:
NM: "ID og skabelses-tanken bygger nemlig på et andet og mere åbent videnskabs- og verdenssyn. Så længe debatten ikke tager hensyn til det, så når vi aldrig nogen form for gensidig forståelse. Vi taler ikke samme sprog."
Når ikke vi taler samme sprog om videnskaben, så er det fordi Netmissionæren kræver særbehandling. Skal videnskaben også tale katolikkers, muslimers, buddhisters, jøders, taoisters, voodooisters, jehovas vidners, inuitters, hinduers, harekrishnaers, scientologers, kommunisters, kapitalisters, socialdemokraters, anarkisters, nordmænds, svenskeres, danskeres, tyskeres, englænderes, hollænderes, franskmænds, osv. osv. osv. sprog?
Eller skal vi nøjes med at tale ét fællesmenneskeligt sprog? Det vi kan blive enige om. Det vi kan måle. Det vi kan veje. Det vi kan bevise. Laveste fællesnævner. Og lade de metafysiske tolkninger være op til individdet i stedet for at diktere dem fra oven?
Interessant nok plejer kristne at give stor plads til tvivlen, både personligt og som et eksistentielt vilkår ved kristendommen. Men hvor stor tvivlen end er, vil Netmissionæren åbenbart alligevel reformere videnskaben grundlæggende, så den kommer til at blåstemple hans tro? Det synes jeg er usammenhængende. Hvad nu hvis du tager fejl, Asbjørn?
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#53072 - 26/10/2005 18:43
Re: Bevidsthed mm.
|
Anonym
Anonym
|
Jeg ser din pointe Zaphod, det er hermed taget til efterretning (måske også årsagen til at jeg startede med at sige at det kunne være en ny tråd)... Og tak for roserne!
Ændret af CloudHands (26/10/2005 18:57)
|
|
Til toppen
|
|
|
#53073 - 26/10/2005 20:32
Re: Verificérbart eller ej
|
GlobalModerator
Bruger
|
Hej Zaphod citat: Vi snakker om videnskab, ikke? Ikke nødvendigvis. Min påstand er jo, at vi netop ikke kan fortså og forklare verden alene ved hjælp af videnskab - og da slet ikke naturvidenskab.
citat: Jeg har ikke lyst til at sætte mig op i et fly, du har bygget på baggrund af ikke-verificeret 'viden.' 'Viden', der ikke kan verificeres er ikke viden. Det har jeg heller ikke. Men mit livs flyvemaskine er nu engang bygget på - en for mig - ikke-verificerbar viden. Dvs. slet ikke på viden - i hvertfald ikke min eller andre menneskers viden ...
citat: Det virker som om du virkelig gerne vil føre din tro og genstanden for den ind i et mere objektivt domæne, et såkaldt "rummeligt videnskabssyn." Hvorfor? Hm - jeg er overbevist om at det jeg tror også er i overenstemmelse med virkeligheden. Jeg kan ikke bruge en tro til noget, som ikke passer med den virkelighed jeg er en del af. Du har ret i at jeg mener, at vi går galt byen hvis vi ikke har et mere rummeligt forhold til videnskab end det som den "metodologiske naturalisme" repræsenterer.
citat: Er du træt af ateister som jeg, der siger , at det også 'Bare er tro?' Lidt måske Nej, jeg er helt med på, at min tro ikke er videnskab. Men jeg er ikke med på, at min tro står i modsætning til hvad man kan vide. Som du ved, så regner jeg bare troen for mere grundlæggende end videnskaben.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53074 - 26/10/2005 21:36
|
Anonym
Anonym
|
Hej Asbjørn Jeg har formuleret mig som jeg har fordi jeg er absolut og helt og aldeles ved at falde på halen over dit forhold til virkeligheden og din forståelse af vores midler som mennesker til at erfare den verden vi lever i. Kraftudtryk og faste meninger skal tages i en pæn ånd... Jeg er ikke så slem som det lyder  citat: Min påstand er jo, at vi netop ikke kan fortså og forklare verden alene ved hjælp af videnskab - og da slet ikke naturvidenskab.
Så må du hjælpe mig... Hvordan skal vi så ellers forklare verden? En forklaring er jo netop det... En forklaring, noget der gør noget mere klart og forståeligt. Hvordan hjælper din tro med at gøre verden mere forklaret???
citat: Men mit livs flyvemaskine er nu engang bygget på - en for mig - ikke-verificerbar viden. Dvs. slet ikke på viden - i hvertfald ikke min eller andre menneskers viden
For dig... Hmmmm
Hvis ikke det er viden hvordan kan det så være at du kan fortælle om det? og hvis det er viden, men ikke menneskers viden, hvor kommer den så fra? -mig bekendt er bibelen skrevet af mennesker, mennesker som per bibelsk definition er fejlbarlige...
citat: Hm - jeg er overbevist om at det jeg tror også er i overenstemmelse med virkeligheden.
Hvad har overbevist dig, hvis ikke viden?
citat: Jeg kan ikke bruge en tro til noget, som ikke passer med den virkelighed jeg er en del af.
Så går jeg ud fra at du ved hvordan jeg har det 
Men hvordan finder du ud af om din tro passer til den virkelighed du er en del af uden gennem viden?
citat: Du har ret i at jeg mener, at vi går galt byen hvis vi ikke har et mere rummeligt forhold til videnskab end det som den "metodologiske naturalisme" repræsenterer.
Med rummeligt mener du hvad?
Hvordan er det lige at du forestiller dig at vi skulle tro os til f.eks. at flyve i flyvemaskiner eller tro os til lykke (ikke sagt at det ikke kan lade sig gøre, men spørgsmålet er her vel om det kan verificeres (vides?) at det netop er din tro der gør udslaget og ikke bare én tro). Hvor er det at rummeligheden hjælper os og hvad får dig til at tro at rummeligheden ikke er der allerede? Kunne det tænkes at du bare overser den fordi du er fast forankret i at din fanatsiverden skal blive virkelighed?
citat: Men jeg er ikke med på, at min tro står i modsætning til hvad man kan vide.
Nej din tro er et produkt af den ganske livlige fantasi, som heldigvis blomstrer i de fleste af os. Et fænomen som kan studeres på alle leder og kanter med almindelig viden og metodologisk naturalisme, som ikke står i modsætning til den psykologiske forståelse af grundlaget for religiøs tro.
Ja vi har enddog så godt et kendskab til hjernens funktioner (ikke dermed sagt at det ikke kan blive meget meget bedre) at vi med et enkelt snit kan fjerne din ellers så stærke tro på at din indre forestillingsverdens absolutte gyldighed gælder udenfor dig selv.
Vi har talt om det før og jeg ved at du synes at det er ubehageligt, men faktum er at troen er akkurat så stærk som det fedt og nervevæv som udgør din hjerne...
Troen er en måde at farvelægge sin verden på, en måde at integrere de ting hjernen ikke kan eller har brug for at forstå. Videnskaben er en måde at forstå og indhente informationer om sin verden på. Der er stor forskel og det virker ikke som om du kan sondre imellem de to, hvilket set med mine øjne er synd.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53075 - 26/10/2005 22:11
|
Anonym
Anonym
|
citat: Ovenstående indlæg er klippet fra en debat mellem Henoch og søgende.
Indlægget er en fin parrallel til debatten om, hvorvidt ID er videnskab på linie med evolutionsteorien. Det er rendyrket sludder, og det ved du ganske godt at det er. Det er let at opdage design i naturen omkring os. Det råber til os hele tiden.
Din sammenligning med de udokumenterede fantasier om Maria Magdalene og lignende findes der jo slet ikke støtte for i nogen helst tilgængelige kilder, og bygger alene på skønlitterære fantasiforestillinger.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53076 - 26/10/2005 23:02
Design i naturen
|
Bruger
Reg.: 23/10/2001
Sted: Nivå, gudhjælpemig
|
Hej AFA citat: [...] Det er let at opdage design i naturen omkring os. Det råber til os hele tiden. Hvis det forholder sig således, hvorfor er der så så stor uenighed om spørgsmålet. Hvorfor er tilbøjeligheden til at se design i naturen mindst blandt de mennesker, der bruger mest tid på at studere naturen?
Hvis det virkelig råber sådan, vil du så komme med et eksempel? Er det blindtarmen eller fugleinfluenzavirusset, du tænker på?
hilsen matthias
"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins
|
|
Til toppen
|
|
|
#53077 - 26/10/2005 23:38
Re: Design i naturen
[Re: matthias]
|
Anonym
Anonym
|
citat: Hvis det forholder sig således, hvorfor er der så så stor uenighed om spørgsmålet. Hvorfor er tilbøjeligheden til at se design i naturen mindst blandt de mennesker, der bruger mest tid på at studere naturen? Jeg kender adskillige personer der ser masser af tegn på design i naturen, og som bruger stort set al deres tid på at studere naturen. Så dit postulat duer ikke til noget som helst, ud over at være fyldstof. Men det kan da også være hygsomt nok i sig selv.
Andre mennesker, der også bruger oceaner af tid på at studere naturen, ser åbenbart ikke dette design som de andre ser. Meget afhænger af de øjne man ser med. Og anderledes kan det ikke være.
De fleste designfortalere (i al fald blandt dem jeg kender) erkender åbent at der er mere end en måde de fleste data kan tolkes på.
En del disignfortalere er forstokkede i deres opfattelse, og tror at de alene vide og kender sandheden.
Mange af dedesignmodstandere jeg kender, benægter at der findes alternative seriøse muligheder, og docerer dogmatisk deres egen opfattelse som om den var uigendriveligt og uimosigeligt videnskabeligt dokumenteret.
Og så kender jeg en del tilhængere af evolutionslæren, som åbent erklærer at der findes mere end en måde at tolke mange af de tilgængelige data på, men efter deres opfattelse giver evolutionsteorierne en for dem mest logisk forklaring.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53078 - 27/10/2005 10:45
|
Bruger
|
Hej Asbjørn citat: Za: Vi snakker om videnskab, ikke?
NM: Ikke nødvendigvis. Min påstand er jo, at vi netop ikke kan fortså og forklare verden alene ved hjælp af videnskab - og da slet ikke naturvidenskab.
Rightie-ohh. Det har jeg ikke noget problem med, at du synes. Jeg har et problem med, at du vil (eller vil du? jeg kan ikke finde ud af det) lave videnskaben om, så den tilgodeser din religion på en måde, du åbenbart ikke føler, den gør nu.
Min primære interesse i ID-debatten er at holde den adskilt fra videnskab. Som filosofi synes jeg den er dårlig, men det rager egt. ikke mig. Men videnskab er vores allesammens business. Så når folk af én bestemt religiøs opfattelse vil lave videnskaben om, så den passer bedre med deres religion, rejser jeg børster. Alt det med, hvad verden er osv. er en anden og mere fredelig (for mit blodtryks vedkommende) debat.
citat: Za: Jeg har ikke lyst til at sætte mig op i et fly, du har bygget på baggrund af ikke-verificeret 'viden.' 'Viden', der ikke kan verificeres er ikke viden.
NM: Det har jeg heller ikke. Men mit livs flyvemaskine er nu engang bygget på - en for mig - ikke-verificerbar viden. Dvs. slet ikke på viden - i hvertfald ikke min eller andre menneskers viden ...
Fint-fint. Men det har ikke noget med videnskab at gøre. Det er filosofi, og der er alle muligheder åbne.
Igen, min hovedinteresse er at holde videnskaben neutral hvad angår metafysiske postulater. Som videnskaben er nu, er den neutral. Hvis du fik din vilje, ville videnskaben bygge den ubeviselige antagelse at den kristne tro var sand. Hvad tror du muslimerne, buddhisterne, hinduisterne, ateisterne osv. ville synes om det? Hvad nu hvis din overbevisning var forkert (den kristne tvivl)? Mener du virkelig din overbevisnings styrke retfærdiggør at omdefinere videnskaben til at inkludere et ubeviseligt metafysisk grundlag, som hovedparten af befolkningen ikke går ind for? Hvad er det dén form for videnskab ville kunne som den ikke kan nu?
citat: Za: Det virker som om du virkelig gerne vil føre din tro og genstanden for den ind i et mere objektivt domæne, et såkaldt "rummeligt videnskabssyn." Hvorfor?
NM: Hm - jeg er overbevist om at det jeg tror også er i overenstemmelse med virkeligheden. Jeg kan ikke bruge en tro til noget, som ikke passer med den virkelighed jeg er en del af.
Det kommer vist an på øjnene der ser 
citat: NM: Du har ret i at jeg mener, at vi går galt byen hvis vi ikke har et mere rummeligt forhold til videnskab end det som den "metodologiske naturalisme" repræsenterer.
Hvorfor? Du har endnu ikke præsenteret mig for en indsigt eller viden, vi har fået vha. en 'metodologisk supernaturalisme.'
Hvordan kan vi gå galt i byen, når vi blot antager noget, som alle kan være enige om; den laveste fællesnævner, og så ser, hvor langt det bringer os?
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#53079 - 27/10/2005 13:38
|
Anonym
Anonym
|
citat: Evolutionisten: Ovenstående indlæg er klippet fra en debat mellem Henoch og søgende. Indlægget er en fin parrallel til debatten om, hvorvidt ID er videnskab på linie med evolutionsteorien.
AFA: Det er rendyrket sludder, og det ved du ganske godt at det er. Det er let at opdage design i naturen omkring os. Det råber til os hele tiden.
AFA: Jeg kender adskillige personer der ser masser af tegn på design i naturen, og som bruger stort set al deres tid på at studere naturen.
AFA: Andre mennesker, der også bruger oceaner af tid på at studere naturen, ser åbenbart ikke dette design som de andre ser.
Kan du nævne konkrete navngivne aktivt forskende biologer, som ser (hører) intelliget design "råbe til" dem hele tiden!
Hvis ikke, vil jeg gå ud fra, at du ikke kender sådanne forskere, men blot folk, som studerer naturen på spadsereturen gennem skoven m.v.
Hvordan forklarer du i øvrigt, at nogle mennesker - d.v.s. den absolutte majoritet blandt forskerne, heriblandt mange kristne! - slet ikke ser disse tegn?
citat: AFA: Din sammenligning med de udokumenterede fantasier om Maria Magdalene og lignende findes der jo slet ikke støtte for i nogen helst tilgængelige kilder, og bygger alene på skønlitterære fantasiforestillinger.
Hvorfra ved du, at bibelen ikke alene består af skønlitterære fantasiforestillinger - blot af ældre dato og en ældre skønlitterær stil?
|
|
Til toppen
|
|
|
#53080 - 27/10/2005 16:27
|
Anonym
Anonym
|
citat: Hvorfra ved du, at bibelen ikke alene består af skønlitterære fantasiforestillinger - blot af ældre dato og en ældre skønlitterær stil? Nu har du deltaget her så længe, og alligevel spørger du?
Resten af dit indlæg er ikke værd at besvare.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53081 - 27/10/2005 19:42
|
Anonym
Anonym
|
citat: Evolutionisten: Hvorfra ved du, at bibelen ikke alene består af skønlitterære fantasiforestillinger - blot af ældre dato og en ældre skønlitterær stil?
AFA: Nu har du deltaget her så længe, og alligevel spørger du?
Med den type ikke-svar, som du generelt leverer - hvor ovenstående er et typisk eksempel! - tvinges dine debatparterne til enten at gentage spørgsmålene. Eller til at konkludere, at du ikke ved det.
Jeg vælger den sidste konklusion, som værende den mest nærliggende.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53082 - 27/10/2005 23:03
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Evo, jeg blander mig lige, jeg synes da at AFA har ret her, og at du drager en forhastet konklusion. Vi er nogle, der mener at Bibelen ikke er fiktion, og der har været skrevet temmelig mange tusind indlæg fra os om, hvorfor vi så mener, som vi mener. Vi har også sagt, at det ikke er muligt - og heller ikke skal være muligt - ud fra nogen videnskabelig metode at bevise at vi har ret. Her er lidt læsestof, som forklarer lidt om, hvorfor kristne tror, at Bibelen ikke består af skønlittererære fantasiforestillinger. Men det har da vist altsammen været fremme, tror jeg - og som Andreas skriver: Nu du har været her så længe ... kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53083 - 27/10/2005 23:30
|
Anonym
Anonym
|
citat: Kristina: Hej Evo, jeg blander mig lige, jeg synes da at AFA har ret her, og at du drager en forhastet konklusion. Vi er nogle, der mener at Bibelen ikke er fiktion, og der har været skrevet temmelig mange tusind indlæg fra os om, hvorfor vi så mener, som vi mener. Vi har også sagt, at det ikke er muligt - og heller ikke skal være muligt - ud fra nogen videnskabelig metode at bevise at vi har ret.
Her er lidt læsestof, som forklarer lidt om, hvorfor kristne tror, at Bibelen ikke består af skønlittererære fantasiforestillinger. Men det har da vist altsammen været fremme, tror jeg - og som Andreas skriver: Nu du har været her så længe ... kristina
Læsestoffet sandsynliggør på ingen måde, at den skønlitterære bog om Jesu og Maria Magdalenes efterkommere skulle rumme færre korrekte eller flere ukorrekte historiske data end bibelen.
Uanset hvor længe jeg har været her!
|
|
Til toppen
|
|
|
#53084 - 27/10/2005 23:42
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Evo, nej det ved jeg godt, du tror ikke på det. Men du spurgte bare "hvorfra ved du ? ...¨" osv.? - og dertil svarede jeg, at jeg for mit vedkommende ikke ved, men tror, og det gør jeg fordi den bibelske sandhed for mig at se er sandsynliggjort til overflod. Og så også fordi det er mig fuldstændig umuligt at lade være!  Du vil helt sikkert også betragte disse svar som ikke-svar - det må vi leve med! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53085 - 28/10/2005 00:53
|
Anonym
Anonym
|
Konklusionen er, omend lidt groft sagt, på vores mange og lange debatter med kristne at: (den kristne siger) - Jeg tror på bibelen og at den taler sandt om Jesus. - Jeg kan ikke forklare hvorfor at jeg anser bibelen for at være sand, men jeg tror alligevel, også selvom jeg så ligesågodt kunne tro på vedaerne, koranen eller bamses billedbog (selvom den kristne aldrig ville indrømme dette, fordi bibelen opleves som sandheden og ikke som f.eks. bamses billedbog). - Det kristne verdensbillede, sådan som det præsenteres i den tradition jeg er en del af, giver mening for mig og tilføjer mit liv dybde og betydning. - Uanset hvilke beviser der præsenteres for mig, så vil de per definition ikke kunne udfordre min tro, fordi som bibelen siger: "Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke ses.", hvilket er et udsagn som til enhver tid vil kunne overtrumfe fakta (det skulle da lige være en bil med 120 i timen  ) På baggrund af ovenstående debattere de fleste kristne jeg har oplevet herinde og det kan man jo ikke gøre så meget ved. Jeg forstår det godt, det gør jeg skam... At regrediere til et stadier hvor ønsketænkning og håbet om den store forsoning med altet (mor-symbiosen) florerer, er et af vores sinds fineste forsvar mod en usikker og kaotisk verden. Dejligt at se at det virker, ærgeligt at se at det ikke tages under kontrol
|
|
Til toppen
|
|
|
#53086 - 28/10/2005 09:28
|
Ordstyrer
Bruger
|
Altså Martin - ak, hvilken konklusion!  - du læser da det jeg skriver som Fanden læser Bibelen - og vi er - igen rykket tilbage til start: "Intet fornuftigt tænkende menneske kan være en kristen - og hvis et sådant findes, er det ikke et fornuftigt tænkende menneske ... ". Du bygger lynhurtigt en stråmand og brænder den af ... såre simpelt! En gang til: Jeg er ikke kristen fordi Bibelen "opleves som sandheden" - det gør den faktisk dårlig nok. Indholdet er nemlig så fantastisk! Men læst i sin helhed helhed sandsynliggør den, ud over enhver rimelig, rationel tvivl, at det der står er sandt - og tilmed i alt væsentligt historisk og geografisk virkelighed! Jo, min tro kan skam udfordres, og falde til jorden med et brag ... lad falde alt hvad der ikke kan stå, dvs. alt hvad der ikke holder til sandhedens nådesløse gennemlysning. Men indtil videre går det helt fint - jeg må sige, at de fleste af jeres indvendinger og modsigelser, som jeg fortsat kaster mig over, styrker min tro, fyldt med misforståelser som de er ... Ønsketænkning?  Næh, tværtimod. Hvis det var mig, der var Gud, så havde alting taget sig ganske anderledes ud. Men absolut ingen havde været tjent med det .. det er jeg overbevist om, så jeg vil fortsat bøje mig for Gud, min skaber, som har givet sig til kende i Jesus Kristus, min Herre og Frelser. Det handler om tro-værdighed!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53087 - 28/10/2005 11:33
|
Anonym
Anonym
|
citat: Kristina: En gang til: Jeg er ikke kristen fordi Bibelen "opleves som sandheden" - det gør den faktisk dårlig nok. Indholdet er nemlig så fantastisk! Men læst i sin helhed helhed sandsynliggør den, ud over enhver rimelig, rationel tvivl, at det der står er sandt - og tilmed i alt væsentligt historisk og geografisk virkelighed!
Kort fortalt:
1) Du oplever dårligt nok bibelen som sandheden!
2) Læsning af bibelen sandsynliggør for dig, ud over enhver rimelig, rationel tvivl, at det der står, er sandt!
Du kan ikke fortænke mig i, at jeg må rubricere dette som én af de mest klare kristne selvmodsigelser, som jeg til dato er stødt på.
Herefter vil jeg gå ud fra, at intet - absolut intet! - kan ryste din tro!
Og da slet ikke den i alt væsentligt manglende historiske og geografiske virkelighed!
|
|
Til toppen
|
|
|
#53088 - 28/10/2005 12:42
|
Ordstyrer
Bruger
|
Altså Evo, hør her, du citerer mig forkert, selv om du bruger de rigtige ord: citat: 1) Du oplever dårlig nok bibelen som sandheden! Hvis du nu flytter det fede lidt til venstre, så står der "oplever dårlig nok ..." og det er noget helt andet.
Det var et svar på CloudHands antagelse om at kristen tro nødvendig er oplevelsesbaseret ..
Jo, min tro er anfægtet, ikke så sjældent endda, men hidtil har Gud holdt mig fast! .
Og hvis f.eks. Jesu legemlige rester, eller nogle af dem, blev fundet i Arimatæas grav - eller et andet sted - så ville jeg miste min tro, for er Kristus ikke opstanden, så er al kristen tro uden indhold. Men jeg ville blive meget meget overrasket! citat: Læsning af bibelen sandsynliggør for dig, ud over enhver rimelig, rationel tvivl, at det der står, er sandt! Ja, det er korrekt forstået og citeret. Bortset fra, at det for mig formentlig ikke ville have været tilstrækkeligt på egen hånd at læse Bibelen, da jeg ikke havde nødvendige baggrundsviden. Her har jeg heldigvis haft troværdige teologer til hjælp med tolkningen og også læst en masse anden litteratur om dette - verdens vigtigste spørgsmål: Jesus: True or false?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53089 - 28/10/2005 12:59
|
Anonym
Anonym
|
citat: Og da slet ikke den i alt væsentligt manglende historiske og geografiske virkelighed! Især den historiske og geografiske virkelighed og nøjagtighed er et stærkt argument for Bibelens troværdighed!
|
|
Til toppen
|
|
|
#53090 - 28/10/2005 14:23
|
Anonym
Anonym
|
citat: AFA: Især den historiske og geografiske virkelighed og nøjagtighed er et stærkt argument for Bibelens troværdighed!
Da hverken du eller andre har kunnet påvise nogen konkret historisk og geografisk virkelighed i de bibelske tekster, illustrerer det udmærket "styrken" i dit argument!
|
|
Til toppen
|
|
|
#53091 - 28/10/2005 14:29
|
Anonym
Anonym
|
citat: Kristina: . . . du citerer mig forkert, selv om du bruger de rigtige ord
Dén forklaring har jeg dog aldrig hørt før!
Så ved jeg næsten ikke, hvordan jeg skal kunne citere dig "rigtigt"!
|
|
Til toppen
|
|
|
#53092 - 28/10/2005 14:34
|
Anonym
Anonym
|
citat: Da hverken du eller andre har kunnet påvise nogen konkret historisk og geografisk virkelighed i de bibelske tekster, illustrerer det udmærket "styrken" i dit argument! Tja, at du benægter at det meste af Bibelens historiske indhold er geografisk og historisk virkelighed viser jo blot din ignorante holdning over for de foreliggende data.
Og hvis du fastholder denne ignorante holdning bliver det jo ganske svært med en givende og saglig dialog.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53093 - 28/10/2005 15:11
|
Anonym
Anonym
|
citat: Evolutionisten: Da hverken du eller andre har kunnet påvise nogen konkret historisk og geografisk virkelighed i de bibelske tekster, illustrerer det udmærket "styrken" i dit argument!
AFA: Tja, at du benægter at det meste af Bibelens historiske indhold er geografisk og historisk virkelighed viser jo blot din ignorante holdning over for de foreliggende data. Og hvis du fastholder denne ignorante holdning bliver det jo ganske svært med en givende og saglig dialog.
Hvis ikke andre historiske kilder end bibelen selv "bevidner" bibelens "historiske" sandhed, så "bevidner" kun bibelen sig selv.
På den måde kan H.C. Andersens eventyr "Den grimme Ælling" også "bevidne", at alt er foregået som beskrevet i eventyret "Den grimme Ælling".
Og i forhold til bibelen kender vi endda historisk forfatteren ganske godt, nemlig H.C. Andersen. I modsætning til bibelen, hvor stort set hele forfatterpanelet er ganske ukendte.
Så lad høre - hvilke konkrete begivenheder af dem, som bibelen beskriver, er bevidnet af samtidens ikke-bibelske historieskrivere og forfattere?
|
|
Til toppen
|
|
|
#53094 - 28/10/2005 15:42
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina citat: En gang til: Jeg er ikke kristen fordi Bibelen "opleves som sandheden" - det gør den faktisk dårlig nok. Indholdet er nemlig så fantastisk! Men læst i sin helhed helhed sandsynliggør den, ud over enhver rimelig, rationel tvivl, at det der står er sandt - og tilmed i alt væsentligt historisk og geografisk virkelighed!
Du ser ingen modstrid og dermed bekræftelse af min "analyse" i dine to (henholdsvis rød og sort) ovenstående udtalelser.
I fald du ikke kan se det understreger du sådan set bare konklusionen om at vi operere på vidt forskellige niveauer, med vidt forskellige sprog og vidt forskellige evidenskrav.
Jeg ville meget gerne sige at vi kunne nærme os hinanden gennem dialog og debat som her, men jeg har når vi taler om verden på dette plan, absolut mistet enhver tillid til at det nogensinde kan lade sig gøre, ikke mindst som et resultat af vores mange debatter. Og efterhånden er det helt ok med mig... Men det betyder konkret for mit liv at der er nogle ting der skal laves om og en tryghed der skal revideres.
Det betyder ikke at jeg ikke tror at vi ikke kan leve side om side i fred og fordragelighed, men bare at der vil være områder vi bare ikke kan drøfte på grund af en sprog og begrebsbarriere... Vi må se på sigt hvem der kommer til at lide mest under det...
|
|
Til toppen
|
|
|
#53095 - 28/10/2005 15:57
|
Bruger
|
Hej Evo. citat: Hvis ikke andre historiske kilder end bibelen selv "bevidner" bibelens "historiske" sandhed, så "bevidner" kun bibelen sig selv.
Her begaar du den slemme fejl at regne med Bibelen som et litteraert hele. Det blev det ret sent (ca. 4. aarhundrede). Vi har uafhaengige kilder, forstaaet som forskellige skrifter indenfor Bibelen, som daarligt nok kan vaere afhaengige af hinanden.
Desuden overser du, at en stor del af den historiske forskningen omkring bibelteksterne opererer med sandsynliggoerelse af trovaerdigheden, ikke ved direkte bekraeftelser fra andre tekster, men ved at overveje trovaerdigheden i den givne kontekst: kunne dette muligvis have fundet sted? Hvis alle argumenter peger paa, at der her er tale om noget som kunne have fundet sted i den givne kontekst, saa vil de fleste historikere betegne dette som sandsynlige og virkelige haendelser.
For det tredje stiller du urimelige krav til uafhaengige kilder til Bibelens vidnesbyrd. Hvis man skulle haevde dette krav til historisk forskning generelt set, saa ville en meget stor del af den aeldre historie forsvinde for vores oejne, fordi der kun findes et vidnesbyrd om det. Det gaar ganske simpelt hen ikke an at kraeve, at man skal have flere uafhaengige kilder for at kunne betegne noget som historisk paalideligt.
Bibelen er skrevet ind i en historisk kontekst og med konkrete oplysninger, som vi kan arbejde med. De fleste af disse oplysninger verificeres paa baggrund af uafhaengige (ogsaa uafhaengige fra Bibelen) kilder. Det giver altsaa god mening at haevde Bibelens historicitet.
Dog, de teologiske synspunkter, som er flettet ind i det historiske forloeb, kan ingen bevise, for det forudsaetter troen paa en overnaturlig dimension.
MVH Soeren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53096 - 28/10/2005 16:04
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina Iøvrigt kan om mit indlæg tilføjes at de "formodninger" som jeg skitserede, sjældent, ja stort set aldrig er eksplicitte eller erkendt hos den troende. Det er formodninger som ofte operere under overfladen. De er også beskrevet i et sprog som fra en udenforstående (mig) der har været indenforstående og ikke som en troende selv ville beskrive det. Jeg har læst mine "formodningerne" igennem et par gang igen og jeg er stadig enig med mig selv. De udtrykker mit klare indtryk af hvilke "formodninger", eller måske mere korrekt de forudsætninger, den troende har inde i sig i forhold til f.eks.debatter som forsøger at afdække hvad troen består af og hvorfor den er der. Der er en gængs modvilje mod at sætte spørgsmålstegn uanset fakta der forelægges af modparten. Denne modstand er en direkte konsekvens af de førnævnte forudsætninger eller "formodninger". Du siger: citat: "Intet fornuftigt tænkende menneske kan være en kristen - og hvis et sådant findes, er det ikke et fornuftigt tænkende menneske ... ".
Ja i grove træk... Må jeg desværre efterhånden tilslutte mig det udsagn...
Bortset fra at der er en del begreber i udsagnet som kan gradbøjes i det uendelige. Hvad er fornuftig? Hvad er tænkende? Hvad er en kristen? osv. osv. Hvilket for mig at se bløder min indledende tilslutning til udsagnet en smule op
|
|
Til toppen
|
|
|
#53097 - 28/10/2005 16:24
|
Ordstyrer
Bruger
|
Evo, prøv nu at læse det igen ... det er vægtlægningen, som du indførte med fed skrift, på ordet "opleve", som den var gal med ...
Er der virkelig ikke, også for dig, nogle ting, du tror på, selv om du ikke selv har oplevet dem?
Er du f.eks. ikke overbevist om, der har været mennesker på månen? (Der er stadig en del mennesker, der hævder, at der kun er tale om propaganda og trickfotos og slider i det for at bevise, at der ikke har været mennesker på månen ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53098 - 28/10/2005 16:43
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Martin citat: Iøvrigt kan om mit indlæg tilføjes at de "formodninger" som jeg skitserede, sjældent, ja stort set aldrig er eksplicitte eller erkendt hos den troende. Det er formodninger som ofte operere under overfladen. De er også beskrevet i et sprog som fra en udenforstående (mig) der har været indenforstående og ikke som en troende selv ville beskrive det. Ja, jeg kan godt se hvad du mener. Jeg har jo også været "udenforstående", og er nu indenforstående (godt nyt ord!) - man kan sige, at vi, indtil videre, har bevæget os i hver sin retning på vejen og vel nået at se et glimt af hinanden i forbifarten.
Måske alligevel ikke, for jeg var udenforstående på en anderledes måde end du er nu, og jeg er indenforstået i et andet scenarie end det, som du var indenforstået i tidligere.
Men - der er jo mange veje på landkortet, og så længe vi bevæger os, er der håb om at vi finder frem til den eftertragtede sandhed i god behold .. citat: citat: "Intet fornuftigt tænkende menneske kan være en kristen - og hvis et sådant findes, er det ikke et fornuftigt tænkende menneske ... ".
Ja i grove træk... Må jeg desværre efterhånden tilslutte mig det udsagn...
Bortset fra at der er en del begreber i udsagnet som kan gradbøjes i det uendelige. Hvad er fornuftig? Hvad er tænkende? Hvad er en kristen? osv. osv. Hvilket for mig at se bløder min indledende tilslutning til udsagnet en smule op Lige præcis! Jeg er glad for blødgøringsmidlet! Selv bruger jeg som regel "Dun-let" - det har sådan en god duft! 
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53099 - 28/10/2005 16:43
|
Anonym
Anonym
|
citat: Hvis ikke andre historiske kilder end bibelen selv "bevidner" bibelens "historiske" sandhed, så "bevidner" kun bibelen sig selv.
På den måde kan H.C. Andersens eventyr "Den grimme Ælling" også "bevidne", at alt er foregået som beskrevet i eventyret "Den grimme Ælling".
Jeg finder dig mere og mere useriøs og usaglig. Derfor kan jeg ikke se at yderligere dialog fører nogen vegne
Ha' en god weekend
|
|
Til toppen
|
|
|
#53100 - 28/10/2005 16:52
|
Anonym
Anonym
|
citat: søgende: Desuden overser du, at en stor del af den historiske forskningen omkring bibelteksterne opererer med sandsynliggoerelse af trovaerdigheden, ikke ved direkte bekraeftelser fra andre tekster, men ved at overveje trovaerdigheden i den givne kontekst: kunne dette muligvis have fundet sted? Hvis alle argumenter peger paa, at der her er tale om noget som kunne have fundet sted i den givne kontekst, saa vil de fleste historikere betegne dette som sandsynlige og virkelige haendelser.
Egentlig er jeg enig med dig - men at noget "muligvis kunne have fundet sted", fremkalder åbenbart udsagn som dette: "Læsning af bibelen sandsynliggør for dig, ud over enhver rimelig, rationel tvivl, at det der står, er sandt!"
Hvis nu om 100 år en forsker overvejer, om jeg kunne have sejlet med en bestemt færge i det danske øhav - ja, så ville han naturligvis komme til den konklusion, at "det kunne have fundet sted".
Men derfra og så til at slutte, at det sandsynliggør ud over enhver rimelig, rationel tvivl, at jeg har sejlet med denne bestemte færge, det er en, skal vi sige, noget hårdttrukket konklusion.
Dog ikke spor mere hårdttrukket end at påstå, at de bibelske bibelen er historisk og geografisk sande.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53101 - 28/10/2005 16:58
|
Anonym
Anonym
|
citat: AFA: Jeg finder dig mere og mere useriøs og usaglig. Derfor kan jeg ikke se at yderligere dialog fører nogen vegne . . .
Hvis vi er nået dertil, hvor din argumentation består af din vurdering af min seriøsitet og saglighed, vil jeg tilslutte dig din konklusion: Dialogen fører ikke nogen vegne - højst til nedladende bemærkninger.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53102 - 29/10/2005 00:00
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina citat: Men - der er jo mange veje på landkortet, og så længe vi bevæger os, er der håb om at vi finder frem til den eftertragtede sandhed i god behold
Hvad er sandhed og hvorfor er den at eftertragte? Er det nødvendigt at finde den i god behold (sandheden eller dig selv?)?
Med mange veje, mener du da at kristendommen (Jesus) ikke er den eneste vej?
|
|
Til toppen
|
|
|
#53103 - 29/10/2005 08:10
|
Anonym
Anonym
|
citat: Kristina: Evo, prøv nu at læse det igen ... det er vægtlægningen, som du indførte med fed skrift, på ordet "opleve", som den var gal med ...
Beklager, Kristina - men hvad du skrev, det skrev du.
Og da der ikke rigtig er nogle begreber i det du skrev til mig, begreber som du kan "omdefinere" og give en anden betydning end den gængse, så forsøger du nu at lægger en "betydning" i den fede frehævede skrift.
Men jeg har forlængst gennemskuet din beundringsværdigt elegante og "overbevisende" debatteknik, hvor du virtuost udskifter gængse begrebers betydning med andre betydninger.
Og derfor har jeg også et par gange efterhånden haft held til at hindre dig i at bruge teknikken - som her f.eks.
Du er i øvrigt ikke den eneste, der anvender teknikken med at debattere gængse begrebers indhold i stedet for at debattere sagen - men du er bestemt den suverænt dygtigste, jeg kender herinde!
citat: Kristina: Er der virkelig ikke, også for dig, nogle ting, du tror på, selv om du ikke selv har oplevet dem? Er du f.eks. ikke overbevist om, der har været mennesker på månen? (Der er stadig en del mennesker, der hævder, at der kun er tale om propaganda og trickfotos og slider i det for at bevise, at der ikke har været mennesker på månen ...
Selvfølgelig tror jeg, at der har været mennesker på månen. Så mange mennesker, som det projekt har involveret, ville ikke kunne holde sammen om at lyve så længe.
Selv den hemmelige "Deep Troat", som hjalp to journalister med at fælde præsident Nixon, kunne ikke holde på sin hemmelighed i længden.
Men du tror på, at beretningerne i bibelen er sande - skønt ingen eksterne samtidige kilder kan bevidne beretningerne eller omtaler bibelens forfattere.
Der er derfor himmelvid forskel på bibelens troværdighed som historisk beretning og på troværdigheden af beretningen om månelandingen.
I øvrigt bruges den samme teknologi som ved månelandingerne til at sende sattelitter op, så du kan se tv. Ja, du kan sågar gå ind på internettet og finde et satelitbillede af dit eget hus, hvis du har lyst.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53105 - 29/10/2005 10:03
Re: sandhed - vej - liv
|
Anonym
Anonym
|
citat: Kristina: Der er uendelig mange veje, der kan føre til den eneste vej (= Jesus!) men ikke altid gør det. "Herrens omveje er uransagelige! Så Herren fører folk ad omveje!
citat: Kristina: Nogle søger uden at blive fundet. Så Herren lader nogen, som søger ham, i stikken!
citat: Kristina: Nogle bliver fundet uden at søge. Så Herren redder i stedet nogen, som ikke søger ham!
citat: Kristina: Nogle søger ikke sandheden. Hvor ved du det fra? Kender du nogen så godt, at du kan afgøre - bedømme! -dette?
|
|
Til toppen
|
|
|
#53106 - 29/10/2005 10:11
Re: bibeltroværdighed og månelanding
|
Ordstyrer
Bruger
|
citat: Beklager, Kristina - men hvad du skrev, det skrev du. Ja, Evo, men du rettede i det på en meningsforstyrrende måde. citat: Du er i øvrigt ikke den eneste, der anvender teknikken med at debattere gængse begrebers indhold i stedet for at debattere sagen - men du er bestemt den suverænt dygtigste, jeg kender herinde! Øhh .. tak! Skidt med at det er helt ufortjent - det er første gang i mit lange liv, at jeg har fået ros for noget som helst teknisk, så jeg overvejer at printe dit udsagn ud og sætte det på mit køleskab .. 
Men ... hvordan mener du det er muligt at debattere "en sag" hvis der ikke er enighed om gængse begrebers indhold? Hvis der ikke er koncensus om hvad ord og begreber skal betyde, er det umuligt at nå¨til klarhed over, hvad vi er enige om, og hvad vi er uenige om. citat: Selvfølgelig tror jeg, at der har været mennesker på månen. Så mange mennesker, som det projekt har involveret, ville ikke kunne holde sammen om at lyve så længe. [.... ]
Men du tror på, at beretningerne i bibelen er sande - skønt ingen eksterne samtidige kilder kan bevidne beretningerne eller omtaler bibelens forfattere.
Der er derfor himmelvid forskel på bibelens troværdighed som historisk beretning og på troværdigheden af beretningen om månelandingen. Som du selv skriver: Så mange mennesker, som det projekt har involveret, ville ikke kunne holde sammen om at lyve så længe ... Projekt i betydningen bibeltroværdighed subsidiært månelanding. For sidstnævntes vedkommende er det jo ikke så længe siden ... derfor subsidiært!
Mht. eksterne kilder: Bibelen er ikke én kilde, ikke én bog (Biblia = bøger) men altså mange bøger (66 forskellige) som er hinandens eksterne kilder!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53107 - 29/10/2005 10:49
|
Anonym
Anonym
|
citat: Som du selv skriver: Så mange mennesker, som det projekt har involveret, ville ikke kunne holde sammen om at lyve så længe ... Projekt i betydningen bibeltroværdighed subsidiært månelanding. For sidstnævntes vedkommende er det jo ikke så længe siden ... derfor subsidiært!
Mht. eksterne kilder: Bibelen er ikke én kilde, ikke én bog (Biblia = bøger) men altså mange bøger (66 forskellige) som er hinandens eksterne kilder! Og vi må heller ikke glemme den første og anden generation efter apostlene. De er også eksterne kilder der er med til styrke troværdigheden i NT's beretninger.
Der er ikke meget i historien der er så stærkt bevidnet som disse beretninger.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53108 - 29/10/2005 11:15
|
Anonym
Anonym
|
citat: Kristina: Men ... hvordan mener du det er muligt at debattere "en sag" hvis der ikke er enighed om gængse begrebers indhold? Hvis der ikke er koncensus om hvad ord og begreber skal betyde, er det umuligt at nå til klarhed over, hvad vi er enige om, og hvad vi er uenige om.
Mere ros! Det er jo netop det, du gør så eminent.
Din ofte alternative forståelse af gængse ord og begrebers indhold flytter fokus fra de spørgsmål, som du stilles - og dine debatpartnere vikles ind i lange debatter af sproglig art.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53109 - 29/10/2005 11:25
|
Anonym
Anonym
|
citat: Kristina: Mht. eksterne kilder: Bibelen er ikke én kilde, ikke én bog (Biblia = bøger) men altså mange bøger (66 forskellige) som er hinandens eksterne kilder!
Det ændrer ikke på, at samtidige eksterne kilder udenfor det bibelske univers ikke kender/nævner forfatterne til de mange bøger i bibelen - og stort set heller ingen af de bibelske beretninger i GT.
Eksempelvis de voldsomme plager, som skulle have tvunget Ægypten til at tillade israelitterne at udvandre.
I det omfang de 66 bøger i bibelen bekræfter hinanden, er det i øvrigt mest nærliggende at tro, at forfatterne har skrevet af efter hinanden indenfor en på forhånd fastlagt religiøs kontekst.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53110 - 29/10/2005 12:09
|
Anonym
Anonym
|
citat: AFA: Og vi må heller ikke glemme den første og anden generation efter apostlene. De er også eksterne kilder der er med til styrke troværdigheden i NT's beretninger. Der er ikke meget i historien der er så stærkt bevidnet som disse beretninger.
Nævn venligst dit bedste eksempel på en bibelsk beretning, som konkret er stærkt bevidnet af eksterne kilder.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53111 - 29/10/2005 15:08
|
Anonym
Anonym
|
citat: Nævn venligst dit bedste eksempel på en bibelsk beretning, som konkret er stærkt bevidnet af eksterne kilder. Du kan jo tage et bette tit på dette: Finns det någon bekräftelse av de bibliska händelserna från källor utanför Bibeln? - ikke at jeg regner med at det kan tilfredsstille dig, så det er primært postet for at andre kan få mulighed for at se, at der rent faktisk findes temmelig mange eksterne vidnesbyrd der støtter Bibelen som troværdig kilde.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53112 - 29/10/2005 17:26
Re: bibeltroværdighed ..
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Andreas citat: Og vi må heller ikke glemme den første og anden generation efter apostlene. De er også eksterne kilder der er med til styrke troværdigheden i NT's beretninger. Det har du ganske ret i. Og vi må heller ikke glemme de forudgående skrifter, nemlig GT, som kan ses som en model for NT, faktisk som en hel samling af modeller, som både viser hen til det kommende og giver overblik over opfyldelsen i NT.
Mange har dannet sig et falsk billede af NT som bogen, hvor kærligheden gælder, og ingen og intet fordømmes.
Det er ikke forkert at sige, at kærligheden gælder, det gør den i hele Bibelen, altså også i GT. Gud er kærlighed.
Men kærlighedens kamp er jo netop at redde flest mulige fra dommen, og jeg har svært ved at forstå, at så mange læser hen over de meget alvorlige advarsler i NT, som helt klart siger, at fred med synden er afsked med nåden.
Den nåde, som gælder for alle, som i Jesu navn kæmper mod synden - uanset hvor mange nederlag.
... og ingen advarer tydeligere end netop Jesus selv.
Han, hvis nåde er os nok!
Han som har lovet, at den, der kommer til ham vil han aldrig vise bort.
Aldrig!
(Joh 5,37)
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53113 - 29/10/2005 17:33
Re: bibeltroværdighed ..
|
Anonym
Anonym
|
citat: Mange har dannet sig et falsk billede af NT som bogen, hvor kærligheden gælder, og ingen og intet fordømmes. Det er ikke forkert at sige, at kærligheden gælder, det gør den i hele Bibelen, altså også i GT. Gud er kærlighed.
Men kærlighedens kamp er jo netop at redde flest mulige fra dommen, og jeg har svært ved at forstå, at så mange læser hen over de meget alvorlige advarsler i NT, som helt klart siger, at fred med synden er afsked med nåden.
Den nåde, som gælder for alle, som i Jesu navn kæmper mod synden - uanset hvor mange nederlag.
... og ingen advarer tydeligere end netop Jesus selv. Han, hvis nåde er os nok! Han han har lovet, at den, der kommer til ham vil han aldrig vise bort. Aldrig!  (Joh 5,37) Netop, og det er jo også derfor det er så farligt med en del af den forkyndelse der sker inden for rammerne af herligheds- og fremgangsteologien. Der ses der jo stort set helt bort fra at synden reelt eksisterer og at vi er underlagt forholdene i en verden der er faldet i synd, hvorfor vi som konsekvens deraf er må leve med en syndig natur.
Nå men det her er jo et sidespor i forhold til troværdigheden af Bibelens historicitet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53114 - 29/10/2005 18:46
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina Jeg er ked af at sige det sådan her, men det du siger giver ikke nogen mening... Ikke for mig i hvert fald. Ikke på et plan hvor alting ikke bare flyder ud i en subjektiv suppedas. Jeg ved godt at du ikke kan forlige dig med det billede af dig selv, nu da du jo har guds ord at støtte dig til, men det er sådan jeg ser bl.a. dig og Netmissionæren efterhånden. I har ikke et eneste argument som holder udenfor jeres egen fantasiverden, for at det I tror på er sandt eller for den sags skyld giver mening. Den eneste grund til at man kan hverve nye medlemmer med sådanne forklaringer er personlig karisma og publikums uvidendehed og manglende evne/lyst til at stille de afgørende spørgsmål. Jeg ved godt at du o.a. igen og igen påstår at I ikke forsøger at hverve medlemmer for det er jo kun Helligånden der kan det skidt, men det afholder jer ikke fra at præsentere "jeres version" igen og igen som et reelt alternativ til denne verdens materialisme og naturalisme. Jesu missionsbefaling er i hvert fald klar nok, når man nu vælger at læse den som om at Jesus virkeligt sagde det. Det føles måske ikke helt fair at en udenforstående som jeg skriver det på den måde og sætter jer i bås, men faktum er at vores indbyrdes misforståelser er af en sådan kaliber at jeg ligeså godt kan satse min tilstedeværelse her på Jesusnet ved at svine jer åbenlyst til, som ved bare at fortsætte de evindelige debatter som handler om det samme igen og igen uden at komme nogen steder. Som Evolutionisten også har pointeret, så mestrer du Kristina kunsten at omdefinere og gribe fat i det uvæsentlige og på den måde at slippe for at sætte reelt spørgsmålstegn ved noget som helst. Det er ærgeligt og frustrerende efter så lang tid i debatten, at erfare at intet har rykket sig. Ateist blev for nyligt irettesat og truet med udelukkelse fra debatten, fordi ordstyrerne mente at han var for fastlåst i sin ateisme. Jeg ved godt at jeg på dette forum er underlagt Jesusnets Netikette og at det strider imod denne, samt hele jesusnets formål, men jeg synes simpelthen at i er for fastlåste i jeres teisme... Og hvad værre er... I kan ikke en gang argumentere for den! Gang på gang og oftere og oftere finder jeg min kæbe nede i skødet når jeg læser jeres indlæg, som i den grad har en lemfældig og usaglig omgang med beviser, erkendelse, argumentation osv. Jeres argumentation for at I har jeres på det tørre er desværre at ligne, som jeg har nævnt før, med barnet der holder sig for øjnene og tror at ingen kan se det eller når barnet ikke vil høre en eller anden retvisning, bare stikker fingrene i ørene og kniber øjnene sammen og synger højt. Jeg kan ærligt ikke finde et bedre billede til at beskrive det jeg føler når jeg læser mange af jeres indlæg. Jeg har efterhånden mistet min tiltro til at vi mennesker kan hæve os over den objektrelaterede religiøsitet (e.g. Kristendommen, bare hvis I var i tvivl). Det er tilsyneladende et for fremherskende og stærkt genetisk (kulturelt?) karatertræk i os, til at det lader sig tæmme af en rationel tilgang til tilværelsen og det er uanset hvilken religion man tilhører. Det er simpelthen for nemt at være religiøs, det er for nem en løsning på et meget komplekst problem. Løsningen virker, ingen tvivl om det! Men det er tragisk efter min mening at så få mennesker har modet og evnerne til at trodse den nemme løsning og tænke ud af rammerne. Som jeg har sagt før og det bedrøver mig virkeligt, så er en af hovedårsagerne til min mistede tiltro til menneskets evne til at strække sig videre, mine mange og lange debatter både her og i virkeligheden med bl.a. kristne, men også bare religiøse mennesker generelt. Det er et forsvindende lille fåtal af mennesker med et religiøst fundament som i mine øjne formår at hæve sig over det dogmatiske og rigide. ------------ Og nu vil jeg spise noget mad...
|
|
Til toppen
|
|
|
#53115 - 29/10/2005 19:05
|
Anonym
Anonym
|
citat: Evolutionisten: Nævn venligst dit bedste eksempel på en bibelsk beretning, som konkret er stærkt bevidnet af eksterne kilder.
AFA: Du kan jo tage et bette tit på dette: Finns det någon bekräftelse av de bibliska händelserna från källor utanför Bibeln? - ikke at jeg regner med at det kan tilfredsstille dig, så det er primært postet for at andre kan få mulighed for at se, at der rent faktisk findes temmelig mange eksterne vidnesbyrd der støtter Bibelen som troværdig kilde.
Jeg bad om dit bedste eksempel!
|
|
Til toppen
|
|
|
#53116 - 29/10/2005 19:12
|
Anonym
Anonym
|
citat: CloudHands: Som Evolutionisten også har pointeret, så mestrer du Kristina kunsten at omdefinere og gribe fat i det uvæsentlige og på den måde at slippe for at sætte reelt spørgsmålstegn ved noget som helst. Det er ærgeligt og frustrerende efter så lang tid i debatten, at erfare at intet har rykket sig.
Amen!
|
|
Til toppen
|
|
|
#53117 - 29/10/2005 19:36
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Martin citat: Det føles måske ikke helt fair at en udenforstående som jeg skriver det på den måde og sætter jer i bås, men faktum er at vores indbyrdes misforståelser er af en sådan kaliber at jeg ligeså godt kan satse min tilstedeværelse her på Jesusnet ved at svine jer åbenlyst til, som ved bare at fortsætte de evindelige debatter som handler om det samme igen og igen uden at komme nogen steder. Jo, det er fuldstændig fair, det du skriver, og jeg kan ikke få øje på nogen tilsvining - kun din ærlige mening.
Men jeg er ikke enig med dig i, at det er misforståelserne, der skiller os. Tværtimod: Det er "forståelserne"! citat: Som Evolutionisten også har pointeret, så mestrer du Kristina kunsten at omdefinere og gribe fat i det uvæsentlige og på den måde at slippe for at sætte reelt spørgsmålstegn ved noget som helst. Det er ærgeligt og frustrerende efter så lang tid i debatten, at erfare at intet har rykket sig. Jeg griber fat i det, som jeg ser som det væsentlige, faktisk det altafgørende. Men jeg er godt klar over, at vi ikke er enige om, hvad det så er ...
I øvrigt kan jeg sige, at i hvert fald jeg har flyttet mig! Jeg håber ikke, du føler dig provokeret ved at jeg siger det lige ud, men din - og andres - argumentation for "ikke-tro" har styrket i min kristne tro. Det er livsvigtigt for mig konstant at udfordre min kristne tro på alle mulige måder, for jeg vil gøre alt hvad jeg formår for at undgå - endnu en gang! - at leve mit liv på en løgn. citat: ..jeg synes simpelthen at i er for fastlåste i jeres teisme... Og hvad værre er... I kan ikke en gang argumentere for den! Det tror jeg du desværre har ret i. Jeg kan i hvert fald ikke argumentere - jeg kan kun fortælle hvem og hvad jeg tror på. citat: Gang på gang og oftere og oftere finder jeg min kæbe nede i skødet når jeg læser jeres indlæg, som i den grad har en lemfældig og usaglig omgang med beviser, erkendelse, argumentation osv. Enig i, at vi ikke har nogen beviser , og ingen argumentation , som kan accepteres af ret mange "udenforstående". Men vores egen interne erkendelse ... joh .. sådan da. citat: Jeres argumentation for at I har jeres på det tørre .... Sådan ville du ikke skrive til mig hvis du kendte mine næsten kroniske anfægtelser. citat: Det er simpelthen for nemt at være religiøs, det er for nem en løsning på et meget komplekst problem. Nemt? citat: Og nu vil jeg spise noget mad... Så er jeg herudi forud for dig: Jeg har spist: fiskefrikadeller, brasekartofler, blandet salat og en passende dosis rødvin ... 
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53118 - 29/10/2005 19:39
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Hej Cloud Hands, Jeg har ind imellem læst dine indlæg, men ofte fundet dig lidt vel lang i spyttet og floromvunden til, at jeg har fulgt dem helt til dørs; men jg må sige, at de sidste par indlæg fra din hånd er klare og rene i analysen og med entydig konklusion.
Jeg er enig med dig i substansen af din analyse af argumentationsformer mm., selv om jeg ikke vil skrive under på de mest kradse formuleringer. Men jeg synes, du får vægt ved at komme "indefra" og dermed kender tankegangen på første hånd.
Jeg har længe undret mig over, at mange kristne ikke vil indrømme, at de forkaster videnskaben med deres tro, og jeg har lige som dig og Evo været dybt fortvivlet over alle de retoriske krumspring der gøres for at undgå konklusionen: Tror man på at livet ikke er udviklet fra en fælles forfader, fornægter man virkeligheden og forkaster den videnskabelige metode som middel til at give ny viden. Og jeg giver ikke noget for de tågede begreber "alternative forklaringsmetoder", "bredere/rummeligere videnskabssyn" etc. Det er udenomssnak.
Man må tage et valg: Vælger man tro på overnaturlige væsener med magt til at ændre hverdagen og naturlove og mener, verden kan forklares den vej, kan man ikke samtidigt tro på rationelle metoder. Og dette kan ikke klares med alternative forklaringsmetoder eller rummeligere livssyn. Men jeg synes at læse, at der er en angst for at virke "dumme" eller naive e.l med dette syn. Sådan vil jeg ikke karakterisere det. Jeg vil bare kalde det "religiøs".
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#53119 - 29/10/2005 19:41
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Evo citat: Hvor ved du det fra? Kender du nogen så godt, at du kan afgøre - bedømme! -dette? Det må jeg sige ja til!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53120 - 29/10/2005 19:59
[Re: LarsBj]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej LarsBj citat: Jeg har længe undret mig over, at mange kristne ikke vil indrømme, at de forkaster videnskaben med deres tro ... Jeg håber ikke du inkluderer mig i begrebet "mange kristne"? Hvis jeg har givet anledning til det, må jeg beklage at jeg åbenbart ikke har formået at udtrykke mig forståeligt. Jeg forkaster ikke videnskaben og jeg har ikke noget "bredere/rummeligere videnskabssyn" - det har jeg overhovedet ikke belæg for at have.
Men jeg tror, at Gud er den primære skaber - ex nihilo - af alt hvad der findes.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53121 - 29/10/2005 22:05
|
Anonym
Anonym
|
citat: Kristina: Nogle søger ikke sandheden.
Evolutionisten: Hvor ved du det fra? Kender du nogen så godt, at du kan afgøre - bedømme! -dette?
Kristina: Det må jeg sige ja til!
Det må jeg sige!
Du må have taget en kraftigt udvidet psykologuddannelse, kombineret med guddommelig indsigt i andre menneskers inderste tanker!
|
|
Til toppen
|
|
|
#53122 - 29/10/2005 22:11
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina citat: Men jeg er ikke enig med dig i, at det er misforståelserne, der skiller os. Tværtimod: Det er "forståelserne"!
Omdefinering uden indhold! Ja undskyld min grove og stemplende udmelding, men det er hvad jeg ser.
citat: Jeg griber fat i det, som jeg ser som det væsentlige, faktisk det altafgørende.
Det er det tragiske; at du mener at det du griber fat i er det altafgørende. For mig at se er det du griber fat i ofte de punkter der kan aflede dig fra at besvare de væsentlige spørgsmål. f.eks. Kan der med nogen som helst sikkerhed etableres viden om en historisk Jesus? Paulus slår selv, ifølge traditionen, fast at hvis Jesus ikke opstod fra de døde (hvis han i det hele taget har eksisteret, som traditionen prædiker... Må jeg lige tilføje), så er der ingen kristendom og jeres tro er hul.
Hvorfor ser jeg ikke nogen fundamentalistiske kristne der henviser til al den meget grundige historiekritiske forskning i bibelen der er lavet af sekulære historikere, arkæologer, lingvister, filologer osv. så de tvivlende kan træffe et informeret valg? Her på siden bliver der udelukkende henvist til tradition og fortolkninger i traditionens lys.
Kunne det mon tænkes at fakta ikke kan stå alene og stadig pege på en himmelsk Jesus? Men det er en helt anden og meget lang historie som jeg er ved at skrive min forskning ned omkring... Måske kommer der noget af den senere her på siden.
citat: Nemt?
Ja Kristina... NEMT! Det er ALT for nemt at tro!
Det er kun på grund af de enorme mængder af intetsigende paradokser som bibelen smider i hovedet på det moderne menneske og den moralske skyld og skam teologi at kristendommen kan føles svær at følge... Men det AT tro er en meget meget nemmere løsning end det at turde søge VIDEN!
Jeg ved at du siger at du konstant søger og leder efter mulige andre sandheder, men kære Kristina med mit bedste vidende, så viser ingen af dine eksplicitte overvejelser her på nettet (ej heller vores private snak sidste vinter) at du gør en seriøs indsats.
Hvis du konsekvent søger med udgangspunkt i at det du tror er sandt og at det du tror er sandt er så tilstrækkeligt vagt formuleret som kristendommen er, så kan INTET, jf. mit tidligere indlæg citeret nedenfor, kunne rokke dig i din forestilling og alle fakta (og fantasier for den sags skyld og måske mere aktuelt i denne sammenhæng) vil snildt kunne passes ind eller endnu mere sandsynligt bliver ignoreret/fortrængt.
citat: - Uanset hvilke beviser der præsenteres for mig, så vil de per definition ikke kunne udfordre min tro, fordi som bibelen siger: "Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke ses.", hvilket er et udsagn som til enhver tid vil kunne overtrumfe fakta
|
|
Til toppen
|
|
|
#53124 - 29/10/2005 22:46
|
Anonym
Anonym
|
citat: CloudHands: Her på siden bliver der udelukkende henvist til tradition og fortolkninger i traditionens lys. Kunne det mon tænkes at fakta ikke kan stå alene og stadig pege på en himmelsk Jesus?
Det kan i høj grad tænkes, idet det aldrig gives faktuelle svar på faktuelle spørgsmål.
Faktuelle konkrete spørgsmål besvares altid med nye ukonkrete påstande - hvis spørgeren da ikke bare beskyldes for at være useriøs eller det, der er værre!
|
|
Til toppen
|
|
|
#53125 - 29/10/2005 22:50
[Re: tau]
|
Anonym
Anonym
|
citat: Evolutionisten: Du må have taget en kraftigt udvidet psykologuddannelse, kombineret med guddommelig indsigt i andre menneskers inderste tanker!
Tau: Spar på sarkasmen, den er ikke nødvendig. Du siger så, at du ved, at alle mennesker søger sandheden?
Jeg er ikke sarkastisk, men konkret.
Jeg beskriver, hvad der konkret kræves for at kunne afgøre, om et menneske søger sandheden.
Nej, jeg har ikke det, der kræves for at kunne vide, om eksempelvis du søger sandheden!
|
|
Til toppen
|
|
|
#53126 - 29/10/2005 23:23
|
Bruger
|
Hej Kristina,
Jeg er netop ikke stødt på nogen, der siger, de forkaster den videnskabelige metode. Men de gør det i deres tiltro til, hvad man kan vise og ikke vise med videnskab, og hvad man kan regne for sikkert og ikke sikkert.
Om du forkaster videnskaben, kan vi afgøre, hvis vi borer lidt i:
"Men jeg tror, at Gud er den primære skaber - ex nihilo - af alt hvad der findes"
for at se, hvad du mener. Hvis du tror, at vi ikke deler fælles forfader med aber, ørentviste og yakokser, så tror du ikke på de metoder, videnskaben benytter sig af, og så forkaster du den videnskabelige metode!
mvh
LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#53127 - 29/10/2005 23:26
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
|
Jeg kunne bare ikke få det til at hænge sammen, at fordi kristina mener, at der er mennesker, som ikke søger sandheden, så har hun særlig indsigt. Siger du. Jeg mener, at det er ganske givent, at ikke alle gør det samme (søger sandheden). Derfor mener jeg ikke, at der kræves særlige indsigter for at ku sige, at ikke alle søger sandheden. Læg mærke til at hun jo ikke siger, HVEM det er, som ikke søger sandheden. Beklager den med sarkasmen, så misforstod jeg dig.!! Jeg læste det som sarkasme.  Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53128 - 29/10/2005 23:35
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Claus citat: citat: Kr.: Men jeg er ikke enig med dig i, at det er misforståelserne, der skiller os. Tværtimod: Det er "forståelserne"!
Claus: Omdefinering uden indhold! Ja undskyld min grove og stemplende udmelding, men det er hvad jeg ser. Der er slet ingen grund til at bede om undskyldning, du kan jo ikke gøre for, at du ikke kan se det som jeg ser det. Men jeg må indrømme, at jeg undrer mig.
For hvis det (som du skrev) er misforståelser der skiller, så kan de måske bringes ud af verden ved fortsat samtale.
Hvis det derimod (som jeg, omend modstræbende, efterhånden må mene) handler om "forståelser", så må vi bare tage til efterretning, at vi, på trods af at vi altså har forstået hinanden ret, ikke er enige. Kan du slet ikke se forskellen??? citat: For mig at se er det du griber fat i ofte de punkter der kan aflede dig fra at besvare de væsentlige spørgsmål. f.eks. Kan der med nogen som helst sikkerhed etableres viden om en historisk Jesus? Paulus slår selv, ifølge traditionen, fast at hvis Jesus ikke opstod fra de døde (hvis han i det hele taget har eksisteret, som traditionen prædiker... Må jeg lige tilføje), så er der ingen kristendom og jeres tro er hul. Sig mig, har du slet ikke læst, at det netop er hvad jeg selv har skrevet? Det har jeg skrevet mange gange: Og der er ikke nogen mulighed for med sikkerhed at fastslå at Jesus opstod fra de døde. Hvis han ikke gjorde, er vores tro ganske rigtigt forgæves. Hvis han gjorde, er vores tro overflødig - så ville det nemlig slet ikke være tro og håb, men faktuel nøgtern viden! citat: Jeg ved at du siger at du konstant søger og leder efter mulige andre sandheder Det kan jeg da umuligt have sagt!! Jeg har formentlig skrevet, som sandt jer, at jeg udfordrer min tro - det er noget andet end at søge alternative "sandheder". Der er masser af udfordring i at læse og seriøst overveje, hvad du og andre skriver! Og endnu mere i at tænke tilbage på min egen fortid. citat: Ja Kristina... NEMT! Det er ALT for nemt at tro! Hvad får dig dog til at tro det? Nej, det er ikke nemt. Ikke for mig i hvert fald. Det er så svært, at det næsten er umuligt. Men altså samtidig helt umuligt for mig at lade være. Det spændingsfelt tror jeg mange kristne lever i. 2. Kor. 5,14: Kristi kærlighed tvinger os .. [til at tro] citat: Hvis du konsekvent søger med udgangspunkt i at det du tror er sandt ... Jeg søger ikke. Jeg ved godt, at det generelt anses for acceptabelt at bekende sig som "søgende" - forudsat altså, at man bliver ved med at være søgende - for vé den, der mener at have fundet ...
.. og hvis man så oven i købet tillader sig at regne med, at det er sandt, det man tror på, så er man et naivt offer for ønsketænkning og/eller fortrængninger. Er det ikke sådan lidt i den retning du mener? Eller har jeg misforstået dig?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53129 - 29/10/2005 23:42
|
Anonym
Anonym
|
citat: Hvis du tror, at vi ikke deler fælles forfader med aber, ørentviste og yakokser, så tror du ikke på de metoder, videnskaben benytter sig af, og så forkaster du den videnskabelige metode!
mvh LarsBj Opråb til alle oprigtige kristne: Efter min opfattelse er det udsagn, LarsBj her fremkommer med, kun udtryk for en dogmatisk og fundamentalistisk tro på evolutionstroens "ufejlbarlige guddommelighed" og er udtryk for en holdning der nærmest overgår de værste amerikanske "bibelbælte-ekstremister".
Jeg håber sandelig ikke at det vil lykkes sådanne fundamentalistiske evolutionister at forblænde almindeligt og normalt begavede mennesker med den slags hjernevask-holdninger.
Er du kristen og og mener at Gud har åbenbaret sin vilje gennem bl.a. bibelen, da må man blankt afvise de tanker LarsBj her advokerer for.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53130 - 30/10/2005 00:06
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej LarsBj citat: Hvis du tror, at vi ikke deler fælles forfader med aber, ørentviste og yakokser, så tror du ikke på de metoder, videnskaben benytter sig af, og så forkaster du den videnskabelige metode! Jeg har ingen videnskabelig indsigt og har ikke belæg for - ej heller behov for - at forkaste den meget omtalte videnskabelige metode.
Jeg tror, at Gud har skabt det hele, og opretholder det hele. Hvordan han har båret sig ad, og hvor længe han har været om det, er ikke specielt interessant for min kristne tro.
Jeg tror også, at Gud indblæste sin egen livsånde i mennesket, som derved blev skabt i Guds billede, og som sådan adskiller sig afgørende fra aber og ørentviste og alle de øvrige ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53131 - 30/10/2005 00:25
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej igen Evo, jeg kan se, at jeg skulle have svaret lidt mere udførligt .. ok da: citat: Så Herren fører folk ad omveje! Ja. Sommetider i hvert fald. citat: Så Herren lader nogen, som søger ham, i stikken! Nej, ikke nogen som søger Ham! citat: Så Herren redder i stedet nogen, som ikke søger ham! Hvis du fjerner "i stedet" så ja. Han griber ind efter sin egen vilje. citat: Hvor ved du det fra? Kender du nogen så godt, at du kan afgøre - bedømme! - dette? Jeg har kigget i Bibelen, hvoraf det fremgår. Men selvfølgelig fremgår det kun for os som tror!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53132 - 30/10/2005 00:39
|
Anonym
Anonym
|
Hej Krisitina citat: For hvis det (som du skrev) er misforståelser der skiller, så kan de måske bringes ud af verden ved fortsat samtale.
Nej Kristina de kan ikke bringes ud af verden ved fortsat samtale! Ved du hvorfor?
Fordi du insisterer på at der findes en verden som ikke kan bevises overfor din debatpartner. Hvis du går ud fra at dine fantasiforestillinger er sande, men ikke en gang kan gøre rede for dem og deres påståede sandehdsværdi ude i den virkelighed vi reelt deler, så er det forståelse eller misforståelse til side, UMULIGT at kommunikere. Vi har INTET fælles grundlag at gå ud fra. Du ser det tydeligvis ikke ligesom de fleste andre plædanter [nyt ord?] herinde... Deri ligger min frustration.
citat: Det kan jeg da umuligt have sagt!! Jeg har formentlig skrevet, som sandt er, at jeg udfordrer min tro - det er noget andet end at søge alternative "sandheder".
Du understreger sådan set min pointe soleklart her!
Hvordan i al verden udfordrer du din tro, hvis ikke ved at udforske alternative sandheder? Uden en reel kritisk stillingtagen til din tro og dens grundlag, dvs. at kikke til alternative løsningsmodeller (eh?) så er din påståede udfordring af din tro jo uden saft, kraft og indhold!
citat: Jeg søger ikke. Jeg ved godt, at det generelt anses for acceptabelt at bekende sig som "søgende" - forudsat altså, at man bliver ved med at være søgende - for vé den, der mener at have fundet
Nej kære Kristina... Det er MEGET centralt for vores debat det her og din forståelse af det og ikke mindst det at du tager konsekvensen af det... Der er ingen vé over den som siger at have fundet sandheden... Det eneste der kræves er at vedkommende så i givet fald kan redegøre for den.
Véerne opstår KUN i det tilfælde at der kan være tvivl om hvorvidt den påståede sandhed er sand! Enhver idiot kan stille sig på en sæbekasse og påberåbe sig guds almagt... Det kræver INGENTING!!!!!!
Det kræver derimod mod og mandshjerte, samt timevis i felten, i laboratoriet, med en nysgerrig, åben og ærlig indstilling at finde frem til det som der IKKE kan være tvivl om og endnu mere når denne "sandhed" skal serveres for et publikum som for et godt ord lyncher enhver der ikke hopper med på deres subjektive pladder om guder, ånder, åbenbaringer, frelsere og jeg skal komme efter dig!
citat: Eller har jeg misforstået dig?
JA! se ovenfor
|
|
Til toppen
|
|
|
#53133 - 30/10/2005 00:40
|
Anonym
Anonym
|
Iøvrigt hedder jeg ikke Claus
|
|
Til toppen
|
|
|
#53134 - 30/10/2005 01:10
|
Anonym
Anonym
|
Hej LarsBj citat: Jeg har ind imellem læst dine indlæg, men ofte fundet dig lidt vel lang i spyttet og floromvunden til, at jeg har fulgt dem helt til dørs; men jeg må sige, at de sidste par indlæg fra din hånd er klare og rene i analysen og med entydig konklusion.
Det må jeg vel betragte som et kompliment
|
|
Til toppen
|
|
|
#53135 - 30/10/2005 05:27
|
Anonym
Anonym
|
citat: Kristina: Nogle søger uden at blive fundet.
Evolutuionisten: Så Herren lader nogen, som søger ham, i stikken!
Kristina: Nej, ikke nogen som søger Ham!
Her er tilsyneladende godt et eksempel på, at du er i stand til at mene to hinanden modstridende ting på én gang.
1) Nogle søger uden at blive fundet.
2) Alle, der søger, bliver fundet.
Hvilken af disse to hinanden modstridende udsagn dækker din mening?
|
|
Til toppen
|
|
|
#53136 - 30/10/2005 05:33
|
Anonym
Anonym
|
Evolutionisten: Hvor ved du det fra? Kender du nogen så godt, at du kan afgøre - bedømme! -dette?
Kristina: Jeg har kigget i Bibelen, hvoraf det fremgår. Men selvfølgelig fremgår det kun for os som tror!
Du påberåber dig altså en særlig indsigt, erhvervet via bibellæsning.
En indsigt, der gør dig i stand til at bedømme, om en given person søger sandheden!?
|
|
Til toppen
|
|
|
#53138 - 30/10/2005 09:04
|
Ordstyrer
Bruger
|
Evo skriver: citat: Du påberåber dig altså en særlig indsigt, erhvervet via bibellæsning. En indsigt, der gør dig i stand til at bedømme, om en given person søger sandheden!? Nej! Ikke "en given person" ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53139 - 30/10/2005 09:08
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina citat: Evo: Hvor ved du det fra? Kender du nogen så godt, at du kan afgøre - bedømme! - dette?
Kr: Jeg har kigget i Bibelen, hvoraf det fremgår. Men selvfølgelig fremgår det kun for os som tror!
Evo: Du påberåber dig altså en særlig indsigt, erhvervet via bibellæsning.
En indsigt, der gør dig i stand til at bedømme, om en given person søger sandheden!?
Jeg er enig i essensen i Evo's spørgsmål og vil gerne tilføje...
Dette er igen kernen i vores uoverenstemmelser. Det er ikke som du her antyder:
citat: Hvis det derimod (som jeg, omend modstræbende, efterhånden må mene) handler om "forståelser", så må vi bare tage til efterretning, at vi, på trods af at vi altså har forstået hinanden ret, ikke er enige.
Vores forskellige meninger og at vi godt kan være enige om at være uenige. Det drejer sig om at du (o.m.a.) konsekvent underkender det eneste erkendelsesredskab vi har til at kende verden med. Det handler ikke om en uenighed vi kan være enige om at have... Hvis det bare var så vel!
Det et grundlæggende svigt i forståelsen af vores verden og de redskaber vi har for at kende den. Du (o.m.a.) forveksler den indre subjektive symbolverden for den virkelige udenfor. Under de fleste former ville dette være diagnosticeret som en psykose.
Indtil den dag at denne erkendelse siver ind og bliver omsat til praksis, så vil vi ikke nøjes med bare at være uenige, vi vil simpelthen operere på helt forskellige erkendelsesniveauer.
Jeg lignede tidligere den religiøse nægten at forholde sig til fakta med et barns adfærd og jeg trækker her analogien lidt længere.
Jeg vil gå så langt til at sige at: Nu er det tid til at de religiøse bliver lidt modne og ser realiteterne i øjnene. I kan ikke længere rende rundt og undskylde jeres særlige verdenssyn med den barnlige udmeldelse at sådan er det fordi i synes at det er det (eller fordi bibelen siger det, hvilket set med mine øjne er det samme).
Det var en undskyldning der fungerede i børnehaven og så ikke længere!
Uden beviser og det er uanset hvad I så end mener om beviser, så er jeres tro at ligne med en pixibog. I kunne ligeså godt tro på den lille rødhætte og ulven!
Jeg ved godt at det ikke fungere sådan i praksis og at religiøsiteten er en mere kompleks størrelse end det, så det er ikke for at forsimple det mere end hvad godt er, men simpelthen for at fortælle jer med et håndfast og forståeligt allegorisk eksempel at grænsen er nået .
I kan ikke, uden at knibe øjnene hårdt sammen, fortsat med samvittigheden i behold drive en hjemmeside med missionering som motiv (i jeres øjne at lede mennesker på den eneste rette vej mod Jesus), hvor I ikke tilfredsstillende kan besvare et eneste spørgsmål som ikke ligeså godt kunne være besvaret af enten dr. Münster eller Hjemmets sandsiger John Braad, i ved "John ser alt"!!!
|
|
Til toppen
|
|
|
#53140 - 30/10/2005 09:14
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Evo citat: Her er tilsyneladende godt et eksempel på, at du er i stand til at mene to hinanden modstridende ting på én gang. 1) Nogle søger uden at blive fundet. 2) Alle, der søger, bliver fundet. Hvilken af disse to hinanden modstridende udsagn dækker din mening? Der er intet modstridende - du piller sætningerne ud af deres sammenhæng. 1) Nogle søger uden at blive fundet. Det kommer an på, hvad de leder efter, naturligvis. Som jeg skrev, og gerne gentager: Ikke nogen som søger Ham.
2) Alle der søger Sandheden om Gud bliver fundet.
Kun Gud ved, hvem der er 1) og 2) - han har kendt hver eneste af os før verdens skabelse. Sådan er min kristne tro.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53141 - 30/10/2005 09:54
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina citat: Der er intet modstridende - du piller sætningerne ud af deres sammenhæng.
1) Nogle søger uden at blive fundet. Det kommer an på, hvad de leder efter, naturligvis. Som jeg skrev, og gerne gentager: Ikke nogen som søger Ham.
2) Alle der søger Sandheden om Gud bliver fundet.
Kun Gud ved, hvem der er 1) og 2)
Det kommer an på hvad de leder efter? 
Så det vil sige at det ikke er nok at søge, man skal også søge et bestemt sted?
Alle der søger sandheden om gud bliver fundet, men tilsyneladende kun hvis de i forvejen har accepteret at der kun er én ting at lede efter. Nu er du vist ude hvor kragerne vender! (eller som Carl så fint betegner det: en ørkenvandring!) Det giver absolut ingen mening og bærer sådan set ved til mit bål; at man stort set kun bliver fundamentalistisk troende hvis man ikke er velinformeret eller hvis man falder for nogle menneskers karisma og retorik.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53142 - 30/10/2005 11:22
|
Bruger
|
Hej Kristina, Jeg skrev: citat: Jeg har længe undret mig over, at mange kristne ikke vil indrømme, at de forkaster videnskaben med deres tro, og jeg har lige som dig og Evo været dybt fortvivlet over alle de retoriske krumspring der gøres for at undgå konklusionen: Tror man på at livet ikke er udviklet fra en fælles forfader, fornægter man virkeligheden og forkaster den videnskabelige metode som middel til at give ny viden.
og citat: Om du forkaster videnskaben, kan vi afgøre, hvis vi borer lidt i:
"Men jeg tror, at Gud er den primære skaber - ex nihilo - af alt hvad der findes"
for at se, hvad du mener. Hvis du tror, at vi ikke deler fælles forfader med aber, ørentviste og yakokser, så tror du ikke på de metoder, videnskaben benytter sig af, og så forkaster du den videnskabelige metode!
Du skrev:
citat: Jeg har ingen videnskabelig indsigt og har ikke belæg for - ej heller behov for - at forkaste den meget omtalte videnskabelige metode.
Jeg tror, at Gud har skabt det hele, og opretholder det hele. Hvordan han har båret sig ad, og hvor længe han har været om det, er ikke specielt interessant for min kristne tro.
Jeg tror også, at Gud indblæste sin egen livsånde i mennesket, som derved blev skabt i Guds billede, og som sådan adskiller sig afgørende fra aber og ørentviste og alle de øvrige ...
Hvilket viser pointen!
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#53143 - 30/10/2005 11:27
|
Bruger
|
Jeg skrev: citat: Jeg har længe undret mig over, at mange kristne ikke vil indrømme, at de forkaster videnskaben med deres tro, og jeg har lige som dig og Evo været dybt fortvivlet over alle de retoriske krumspring der gøres for at undgå konklusionen:
Andreas skrev: citat: Er du kristen og og mener at Gud har åbenbaret sin vilje gennem bl.a. bibelen, da må man blankt afvise de tanker LarsBj her advokerer for.
Godt så: Her er en klar undtagelse! Tak for den entydige udmelding! Det hjælper at vide, hvor vi har hinanden. Jeg på videnskabens side - du på den blinde tros side!
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#53144 - 30/10/2005 12:16
|
Anonym
Anonym
|
citat: Det hjælper at vide, hvor vi har hinanden. Jeg på videnskabens side - du på den blinde tros side! Den "videnskab" du påstår at repræsentere er en "videnskab" der langt mere end skabelsestroen bygger på antagne formodninger om noget man gerne vil tro er sandt! De allervigtigste grundfundamenter for din og andres dogmatisk fundamentalistiske evolutionstro bygger alene på fantasifulde formodninger og mangler reel videnskabelig dokumentation.
Der er endnu ingen, absolut ingen, der har været i stand til videnskabeligt at underbygge at universet og livet er opstået bare sådan lige af sig selv, samt at nutidens livsformer har udviklet sig fra en encellet ur-organisme.
Når du og dine fæller kan løfte bevisbyrden for det i forrige afsnit nævnte, kan vi overveje om vi vil begynde at tage jer seriøst, men indtil da kan vi kun betragte jer som pseudo-videnskabelige der blindt tror på fantasifulde fabler og snedigt udtænkte myter om livet og universet.
Så det er i langt højere grad dig og dine fæller der er på den blinde tros side! Du er tilsyneladende så forblindet at du ikke engang er i stand til at se at det først og fremmest er tro du bygger på, når du siger at alle der ikke fuldt ud støtter den ateistiske evolutionslære er "uvidenskabelige".
Men ved at du kom med en sådan klar udmelding, ved vi da hvor vi har dig, og at du sandsynligvis derfor er uden for pædagogisk rækkevidde i soørgsmålet om dialog vedr. skabelse og evolutions-overtro.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53145 - 30/10/2005 12:35
|
Bruger
|
Hej Andreas, Der er få, der sætter mere pris på et livligt temperament, end jeg, og jeg nyder da også din klare tale. Et eller andet sted sidder jeg dog tilbage med en ærgrelse over, at du ikke kan udvikle denne evne til også at omfatte beskrivelser og argumenter for dine holdninger. Her klapper du i som en østers og slutter for videre debat. Men al den dejlige energi, du indeholder, kunne da anvendes her også?
Skal jeg forstå dig sådan, at du opfatter alle, der mener, man kan forske med naturvidenskabelige metoder i evolution og dermed underbygge teorien om fælles oprindelse for ofre for overtro, der beskæftiger sig med pseudovidenskabelige metoder til at undersøge allerede vedtagne fabler og myter?
Hvis ja: Har du vendt dette med videnskabsministeren? For hvis du har ret, kastes der hundredevis af millioner af skatteyderkroner ind i disse emner hvert år, som jo altså efter din logik er spildte kroner. Og kender jeg regeringen ret, vil den nok gerne spare, hvor spares kan. Og man burde jo nok også fyre ansatte som ledere på de naturvidenskabelige fakulteter samt de forsømmelige rektorer, der har ladet denne sag køre. Og en del bygninger på attraktive grunde ville kunne anvendes anderledes.
Men hov: Har undervisningsministeren ikke lige forkastet tanken om ID? Så den højskolekristne Bertel Haarder er altså også fundamentalistisk evolutionstroende, der støtter overtro og myter? Er vi da blevet et fundamentalistisk samfund??? Eller ligger sandheden et andet sted? For eksempel: Du har IKKE ret.
Nu er jeg spændt på, om du kan styre din galde eller du bare giver mig en Eksekutiv Ond Dræbersvada.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#53146 - 30/10/2005 12:38
|
Ordstyrer
Bruger
|
LarsBj, du skriver citat: Hvilket viser pointen! Det må du meget gerne uddybe! Hvilken pointe? Jeg har ikke anfægtet ET - heller ikke det du skriver om den formodede fælles forfader. Og så vidt jeg har forstået, afviser ET heller ikke Gud som den primære, overordnede skaber (som ET dog ikke beskæftiger sig med).
Du kan sige, at dette synspunkt burde forhindre mig i at tro på Bibelens skabelsesberetning, men det gør det ikke! Jeg læser med glæde hele skabelsesberetningen i alle detaljer som en dyb sandhed på det åndelige plan. Ikke på det materialistiske, naturvidenskabelige plan, men altså på det åndelige. Guds måde at forklare mig noget vigtigt, som jeg ellers ikke ville kunne begribe ...
Det videnskabelige stof overlader jeg trygt til videnskabsmænd, som jeg er overbevist om er dem, der ved mest herom, og hvis viden og resultater jeg værdsætter og bruger løs af ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53147 - 30/10/2005 12:41
|
Anonym
Anonym
|
citat: Nu er jeg spændt på, om du kan styre din galde eller du bare giver mig en Eksekutiv Ond Dræbersvada. Det er synd og skam at du end ikke forsøger at overbevise mig og andre kristne om at der vitterligt ER videnskabelig dokumentation for jeres myte om universets og livets opståen bare sådan puf ud af ingen ting og helt af sig selv.
Husk nu at nyde det herlige solskins-søndagsvejr - sommeren er nok snart slut
|
|
Til toppen
|
|
|
#53148 - 30/10/2005 12:56
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Andreas - du skriver, ganske vist ikke til mig men til LarsBj: citat: Men ved at du kom med en sådan klar udmelding, ved vi da hvor vi har dig, og at du sandsynligvis derfor er uden for pædagogisk rækkevidde i spørgsmålet om dialog vedr. skabelse og evolutions-overtro. Andreas, har du overvejet, om tanken om en skabelse/ET-dialog overhovedet er ønskelig, endsige nødvendig?
Jeg er nået til den overbevisning, at debatten om, hvem der har ret, er til stor skade for alle implicerede og af og til i princippet tangerer det klassiske spørgsmål:
Er et tordenskrald højere end Rundetårn, eller er det monstro lige omvendt?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53149 - 30/10/2005 13:02
|
Anonym
Anonym
|
[sarkasme]Damn... AFA du forstår virkeligt at sætte os "evolutionstroende" på plads hva'? Hvad skulle kristendommen dog gøre uden dine saglige og velargumenterende indlæg?[/sarkasme]
Som jeg har sagt før i denne tråd, så er troen den nemme løsning. Den er nem fordi man ikke behøver at gøre noget for at tro. Derimod er det svært og forbundet med hårdt arbejde at læse det ene videnskabelige tidsskrift efter det andet, pløje gamle og nye bøger på kryds og tværs, at krydsreferere, at undersøge naturens enkelte dele og for den sags skyld og måske vigtigere helheder, at fordybe sig i arbejdet med sig selv og sine tanker og følelser osv. osv. for at VIDE noget.
Sandt at det ikke nødvendigvis gør en til et lykkeligere menneske at vide alle disse ting, men i det mindste får man en smule ydmyghed overfor den enorme mængde data der er i verden og ikke mindst respekt for de mennesker der reelt gør en indsats for at vide noget om noget og ikke bare rende rundt i en fantasiverden og pludre om absolutter som hverken den videnskabelig eller den religiøse verden kan verificere.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53150 - 30/10/2005 13:30
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Martin citat: Det drejer sig om at du (o.m.a.) konsekvent underkender det eneste erkendelsesredskab vi har til at kende verden med. Det handler ikke om en uenighed vi kan være enige om at have... Hvis det bare var så vel! Hvis du med "erkendelsesredskab" mener den videnskabelige metode og med "at kende verden" mener at skaffe faktuel viden om verden, så underkender jeg den ikke og anfægter den ikke! citat: Du (o.m.a.) forveksler den indre subjektive symbolverden for den virkelige udenfor. Under de fleste former ville dette være diagnosticeret som en psykose.
Jeg mener at kunne se forskel. Synes du jeg skal konsultere en psykiater og forsøge at få attest på, at jeg ikke er psykotisk? citat: Indtil den dag at denne erkendelse siver ind og bliver omsat til praksis, så vil vi ikke nøjes med bare at være uenige, vi vil simpelthen operere på helt forskellige erkendelsesniveauer. Du har ret i, at der er tale om helt forskellige erkendelsesniveauer: Det fysisk-materialistiske på den ene side og det åndelige på den anden side. Det er to forskellige dimensioner, eller vi kan også sige to forskellige indfaldsvinkler til en total virkelighedsforståelse. citat: I kan ikke længere rende rundt og undskylde jeres særlige verdenssyn med den barnlige udmeldelse at sådan er det fordi i synes at det er det (eller fordi bibelen siger det, hvilket set med mine øjne er det samme). Undskylde? - Nej ved du nu hvad ... citat: Uden beviser og det er uanset hvad I så end mener om beviser, så er jeres tro at ligne med en pixibog. I kunne ligeså godt tro på den lille rødhætte og ulven! Hvordan forestiller du dig, at tro skulle kunne bevises uden at holde op med at være tro??? citat: I kan ikke, uden at knibe øjnene hårdt sammen, fortsat med samvittigheden i behold drive en hjemmeside med missionering som motiv (i jeres øjne at lede mennesker på den eneste rette vej mod Jesus), hvor I ikke tilfredsstillende kan besvare et eneste spørgsmål som ikke ligeså godt kunne være besvaret af enten dr. Münster eller Hjemmets sandsiger John Braad, i ved "John ser alt"!!! ok Martin - vi kan jo ikke bruge andre talenter, end dem vi har, men måske kan du hjælpe? Jeg venter spændt på dit forslag til, hvordan vi så hellere skal gribe sagen an! 
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53151 - 30/10/2005 14:58
|
Bruger
|
Hej Kristina, Du skriver: "Jeg har ikke anfægtet ET". OK! Så undskylder jeg. Jeg var ikke klar over, at du var enig i videnskabens syn på livets udvikling. Vil det sige, at du går ind for en slags guddommeligt styret evolution: Trinene er foregået, som man beskriver i biologilærebøgerne (dem der ikke bliver ofret ved den næste autodafé hos de skabelsestroende(undskyld Andreas  )), men efter en gudommelig styring ved hjælp af for eksempel naturkræfterne? mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#53152 - 30/10/2005 16:32
|
Ordstyrer
Bruger
|
Martin skriver: citat: Hvis du går ud fra at dine fantasiforestillinger er sande, men ikke en gang kan gøre rede for dem og deres påståede sandehdsværdi ude i den virkelighed vi reelt deler, så er det forståelse eller misforståelse til side, UMULIGT at kommunikere. Vi har INTET fælles grundlag at gå ud fra. Du ser det tydeligvis ikke ligesom de fleste andre plædanter [nyt ord?] herinde... Deri ligger min frustration.
Selv om jeg er ked af at efterlade dig så frustreret, vil jeg så tage konsekvensen af at du ikke mener, vi har noget fælles grundlag at gå ud fra, og det derfor er umuligt at kommunikere. Jeg synes også selv, at vores debat kører i samme rille, og så er tiden inde til at stoppe - eller i hvert fald til at holde en pause.
Måske kommer der nyt på banen på et senere tidspunkt - hver dag er en ny dag! - og i så fald kan vi jo genoptage kontakten.
Forresten hedder jeg ikke Krisitina, men kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53153 - 30/10/2005 18:27
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej LarsBj, citat: Jeg var ikke klar over, at du var enig i videnskabens syn på livets udvikling. Der er forskel på at lade være med at anfægte/ modsige og så at erklære sig enig.
Det villle være meget letsindigt af mig at blåstemple noget videnskabeligt syn - det ville svare til, at jeg skulle godkende relativitetsteorien .. eller en Bibeloversættelse til serbokroatisk ..
Jeg går tværtimod ud fra, at der er fejl og mangler og misforståelser i ET såvel som i alt andet menneskeværk, men jeg har ikke mindste grund til at mistro forskernes intentioner og heller ikke deres kompetance og resultater, så jeg går indtil videre ud fra, at ET er det bedste bud på livets fysiske udvikling i den periode, der nu er tilgængelig for forskning.
Du spørger om mit syn på naturkræfterne. Dertil vil jeg sige, at de - som alt andet - efter min overbevisning er skabt af Gud, og at de stort set er til at regne med for os mennesker.
Hvis en bro styrter sammen, og det ikke lige er hærværk, er det overvejende sandsynligt, at det skyldes, at ingeniørfirmaet har begået en fejl i de statiske beretninger. Og hvis jeg taber en kop, falder den ned og ikke op. Sådan går det ikke bare en gang i mellem, men hver eneste gang .. det er min erfaring.
Men det sker alligevel, at Gud griber ind i naturlovene, også det er også min erfaring. Disse indgreb sker ikke så tit, men de forekommer, også i vor tid. Det er det vi kalder undere.
Gud griber også ind i menneskers liv, også uden at det nødvendigvis betyder brud på nogen naturlove.
Jeg er godt klar over, at du ikke er enig med mig, men sådan tror jeg .. og jeg håber at jeg hermed har tilkendegivet min mening nogenlunde forståeligt.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53154 - 30/10/2005 19:57
|
Anonym
Anonym
|
Kristina: Jeg har kigget i Bibelen, hvoraf det fremgår. Men selvfølgelig fremgår det kun for os som tror!
Evolutionisten: Du påberåber dig altså en særlig indsigt, erhvervet via bibellæsning. En indsigt, der gør dig i stand til at bedømme, om en given person søger sandheden!?
Kristina: Nej! Ikke "en given person" ...
Så kan du altså alligevel ikke bedømme, om nogen søger sandheden, således som du påstod.
Nogen må implicere mindst én person!
|
|
Til toppen
|
|
|
#53155 - 30/10/2005 20:09
|
Ordstyrer
Bruger
|
Evo skriver citat: Så kan du altså alligevel ikke bedømme, om nogen søger sandheden, således som du påstod. Nogen må implicere mindst én person! Jeg har aldrig påstået, at jeg bedømmer noget som helst eller noget som helst. Det er ikke mig, men Gud, der véd, hvem disse "nogen" er ...
Det skulle glæde mig, hvis du kunne vænne dig af med at gøre indvendinger mod noget, jeg ikke mener, og ikke har skrevet ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53156 - 30/10/2005 20:12
|
Anonym
Anonym
|
citat: Kristina: Nogle søger uden at blive fundet.
Evolutionisten: Så Herren lader nogen, som søger ham, i stikken!
Kristina: Nej, ikke nogen som søger Ham!
Evolutionisten: Her er tilsyneladende godt et eksempel på, at du er i stand til at mene to hinanden modstridende ting på én gang. 1) Nogle søger uden at blive fundet. 2) Alle, der søger, bliver fundet. Hvilken af disse to hinanden modstridende udsagn dækker din mening?
Kristina: Der er intet modstridende - du piller sætningerne ud af deres sammenhæng. 1) Nogle søger uden at blive fundet. Det kommer an på, hvad de leder efter, naturligvis. Som jeg skrev, og gerne gentager: Ikke nogen som søger Ham. 2) Alle der søger Sandheden om Gud bliver fundet. Kun Gud ved, hvem der er 1) og 2) - han har kendt hver eneste af os før verdens skabelse. Sådan er min kristne tro.
Der var, som det fremgår - og som enhver kan overtyde sig om ved at gå tilbage i debatten! - ingen sammenhæng at pille sætningerne ud af.
Dine sætninger stod alene, nøgne og i klar tekst!
|
|
Til toppen
|
|
|
#53157 - 30/10/2005 21:31
|
Bruger
|
Hej Kristina, Du misforstår. Jeg prøver ikke at blive enig. Jeg har bare villet illustrere det paradoks, mange kristne har i deres stillingtagen til videnskaben. Nu er du jo igen endt i en gang "på den ene side og den anden side", og det var det, jeg lagde ud med. Så jeg har fået illustreret, hvad jeg mente.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#53158 - 30/10/2005 21:47
|
Anonym
Anonym
|
Evolutionisten: Du påberåber dig altså en særlig indsigt, erhvervet via bibellæsning. En indsigt, der gør dig i stand til at bedømme, om en given person søger sandheden!?
Kristina: Nej! Ikke "en given person" ...
Evolutionisten: Så kan du altså alligevel ikke bedømme, om nogen søger sandheden, således som du påstod. Nogen må implicere mindst én person!
Kristina: Jeg har aldrig påstået, at jeg bedømmer noget som helst eller noget som helst. Det er ikke mig, men Gud, der véd, hvem disse "nogen" er ...
I dit oprindelige indlæg nævnte du intet om, at det var Guds viden og ikke din egen, du beskrev.
citat: Kristina: Det skulle glæde mig, hvis du kunne vænne dig af med at gøre indvendinger mod noget, jeg ikke mener, og ikke har skrevet ..
At du skriver tvetydigt, påtager jeg mig ikke skylden for.
Som det fremgår, besvarede du mit spørgsmål på en måde, så jeg måtte få det indtryk, at du gennem bibellæsning havde fået evnen til at bedømme folks sandhedssøgen - og at det var en særlig egenskab hos troende, som ikke-troende ikke kan have.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53159 - 31/10/2005 08:41
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Evo citat: Som det fremgår, besvarede du mit spørgsmål på en måde, så jeg måtte få det indtryk, at du gennem bibellæsning havde fået evnen til at bedømme folks sandhedssøgen - og at det var en særlig egenskab hos troende, som ikke-troende ikke kan have. Da jeg grundlæggende mener, at det er afsenderen af et budskab, som er ansvarlig for at det bliver opfattet som det er ment, må jeg beklage at have været årsag til en så stor misforståelse.
Og så vil jeg glæde mig over, at den nu omsider er bragt ud af verden!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53160 - 31/10/2005 09:13
|
Anonym
Anonym
|
citat: Evolutonisten: Som det fremgår, besvarede du mit spørgsmål på en måde, så jeg måtte få det indtryk, at du gennem bibellæsning havde fået evnen til at bedømme folks sandhedssøgen - og at det var en særlig egenskab hos troende, som ikke-troende ikke kan have.
Kristina: Da jeg grundlæggende mener, at det er afsenderen af et budskab, som er ansvarlig for at det bliver opfattet som det er ment, må jeg beklage at have været årsag til en så stor misforståelse. Og så vil jeg glæde mig over, at den nu omsider er bragt ud af verden!
Jeg tilslutter mig i dette tilfælde, at du som afsender er den ansvarlige.
Du skrev: "Nogle søger ikke sandheden". Hvorved jeg måtte tro, at du havde en viden om dette.
Det har du nu ændret til, Gud ved, at nogle ikke søger sandheden.
Hvilket er en selvfølge. En alvidende gud må jo nødvendigvis vide dette.
Jeg undrer mig nu meget over, hvad du egentlig ville fortælle med denne selvindlysende oplysning?
Hvad var det for et budskab, du ville afsende?
|
|
Til toppen
|
|
|
#53161 - 31/10/2005 09:24
|
Ordstyrer
Bruger
|
Du må have mig undskyldt Evo, jeg kan ikke se nogen god grund til at trække denne udveksling længere, så jeg stopper her - inden der opstår yderligere misforståelser ..  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53162 - 31/10/2005 10:57
|
Anonym
Anonym
|
citat: Du må have mig undskyldt Evo, jeg kan ikke se nogen god grund til at trække denne udveksling længere, så jeg stopper her - inden der opstår yderligere misforståelser ..
kristina
Det forstår jeg så udmærket, at du ikke ser nogen god grund til. Til gengæld har jeg en god grund til det!
Jeg håber, at du bemærkede, at jeg med omhu valgte at spørge ind til et af dine udsagn, hvor det var umuligt for dig åbne en diskussion om betydningen af et eller andet gængs begreb.
Jeg har nemlig overhovedet ikke misforstået, hvad du skrev i klar tekst: "Nogle søger ikke sandheden".
Der var intet at misforstå!
For du skrev faktisk noget, som du - under udsendelse af røgslør om min påståede misforståelse! - nu har trukket tilbage.
I stedet har du erstattet dit oprindelige udsagn med et komplet overflødigt og selvindlysende udsagn, om at en alvidende guds naturligvis må vide alt.
Jeg forstår godt, hvis du har problemer med at forklare mig grunden til, at du ville delagtiggøre forumet i din selvindlysende betragtning.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53163 - 31/10/2005 13:13
Stop.
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
|
Evolutionist, nu synes jeg, du skal slappe lidt af og lade være med at kritisere kristina hele tiden. Kan du ikke bare acceptere, at hun kom til at sige noget, hun senere omformulerede til noget andet? Kommer du aldrig til at skrive noget, som du senere mener noget andet om? Det gør jeg da. Det tror jeg, de fleste herinde gør. Der er ingen! grund til at køre den længere nu. Kristina har beklaget og forklaret, det må være nok. Det fører ikke til noget at køre hende ned på den måde, som jeg synes, du gør.
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#53164 - 31/10/2005 14:04
Re: Stop.
[Re: tau]
|
Anonym
Anonym
|
citat: Evolutionist, nu synes jeg, du skal slappe lidt af og lade være med at kritisere kristina hele tiden. Kan du ikke bare acceptere, at hun kom til at sige noget, hun senere omformulerede til noget andet? Kommer du aldrig til at skrive noget, som du senere mener noget andet om? Det gør jeg da. Det tror jeg, de fleste herinde gør. Der er ingen! grund til at køre den længere nu. Kristina har beklaget og forklaret, det må være nok. Det fører ikke til noget at køre hende ned på den måde, som jeg synes, du gør.
mvh Tau.
Jeg har opfattelse - som i øvrigt deles af andre! - at Kristina mestrer netop omformuleringens kunst bedre end nogen anden.
Derfor er det en værdig udfordring at forsøge at skære gennem omformuleringerne og nå ind til kernen i Kristinas udsagn.
Hvilket er lykkedes lykkedes for mig i dette tilfælde!
Ellers ville du jo næppe kritisere mig for at "køre hende ned"!
Jeg ville foretrækker nu at anskue det således, at jeg søger sagens kerne!
|
|
Til toppen
|
|
|
|