Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 10 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 2 af 2: < 1 2
Muligheder
Gå til
#53136 - 30/10/2005 05:33 Re: sandhed - vej - liv [Re: kristina]
Anonym
Anonym

citat:
Kristina: Nogle søger ikke sandheden.

Evolutionisten: Hvor ved du det fra?
Kender du nogen så godt, at du kan afgøre - bedømme! -dette?

Kristina: Jeg har kigget i Bibelen, hvoraf det fremgår. Men selvfølgelig fremgår det kun for os som tror!

Du påberåber dig altså en særlig indsigt, erhvervet via bibellæsning.

En indsigt, der gør dig i stand til at bedømme, om en given person søger sandheden!?

Til toppen 
#53137 - 30/10/2005 08:58 Re: sandhed - vej - liv [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Martin Cloud Hands ..
citat:
Iøvrigt hedder jeg ikke Claus
Hmm nånej .. men det var da noget med Cl..

Jeg kan se, at du har fjernet din signatur, så i dette særtilfælde kan jeg nok ikke satse på den mulighed,
at det er dig, der tager fejl ..

Øh .. hvad var det nu jeg ville sige ...
Nåjo:
Undskyld Martin!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53138 - 30/10/2005 09:04 Re: sandhed - vej - liv
kristina
Ordstyrer
Bruger

Evo skriver:
citat:
Du påberåber dig altså en særlig indsigt, erhvervet via bibellæsning.
En indsigt, der gør dig i stand til at bedømme, om en given person søger sandheden!?
Nej! Ikke "en given person" ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53139 - 30/10/2005 09:08 Re: sandhed - vej - liv [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

citat:
Evo: Hvor ved du det fra? Kender du nogen så godt, at du kan afgøre - bedømme! - dette?

Kr: Jeg har kigget i Bibelen, hvoraf det fremgår. Men selvfølgelig fremgår det kun for os som tror!

Evo: Du påberåber dig altså en særlig indsigt, erhvervet via bibellæsning.

Jeg er enig i essensen i Evo's spørgsmål og vil gerne tilføje...

Dette er igen kernen i vores uoverenstemmelser. Det er ikke som du her antyder:

citat:
Hvis det derimod (som jeg, omend modstræbende, efterhånden må mene) handler om "forståelser", så må vi bare tage til efterretning, at vi, på trods af at vi altså har forstået hinanden ret, ikke er enige.

Vores forskellige meninger og at vi godt kan være enige om at være uenige. Det drejer sig om at du (o.m.a.) konsekvent underkender det eneste erkendelsesredskab vi har til at kende verden med. Det handler ikke om en uenighed vi kan være enige om at have... Hvis det bare var så vel!

Det et grundlæggende svigt i forståelsen af vores verden og de redskaber vi har for at kende den. Du (o.m.a.) forveksler den indre subjektive symbolverden for den virkelige udenfor. Under de fleste former ville dette være diagnosticeret som en psykose.

Indtil den dag at denne erkendelse siver ind og bliver omsat til praksis, så vil vi ikke nøjes med bare at være uenige, vi vil simpelthen operere på helt forskellige erkendelsesniveauer.

Jeg lignede tidligere den religiøse nægten at forholde sig til fakta med et barns adfærd og jeg trækker her analogien lidt længere.

Jeg vil gå så langt til at sige at: Nu er det tid til at de religiøse bliver lidt modne og ser realiteterne i øjnene. I kan ikke længere rende rundt og undskylde jeres særlige verdenssyn med den barnlige udmeldelse at sådan er det fordi i synes at det er det (eller fordi bibelen siger det, hvilket set med mine øjne er det samme).

Det var en undskyldning der fungerede i børnehaven og så ikke længere!

Uden beviser og det er uanset hvad I så end mener om beviser, så er jeres tro at ligne med en pixibog. I kunne ligeså godt tro på den lille rødhætte og ulven!

Jeg ved godt at det ikke fungere sådan i praksis og at religiøsiteten er en mere kompleks størrelse end det, så det er ikke for at forsimple det mere end hvad godt er, men simpelthen for at fortælle jer med et håndfast og forståeligt allegorisk eksempel at grænsen er nået .

I kan ikke, uden at knibe øjnene hårdt sammen, fortsat med samvittigheden i behold drive en hjemmeside med missionering som motiv (i jeres øjne at lede mennesker på den eneste rette vej mod Jesus), hvor I ikke tilfredsstillende kan besvare et eneste spørgsmål som ikke ligeså godt kunne være besvaret af enten dr. Münster eller Hjemmets sandsiger John Braad, i ved "John ser alt"!!!

Til toppen 
#53140 - 30/10/2005 09:14 Re: sandhed - vej - liv
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Evo
citat:
Her er tilsyneladende godt et eksempel på, at du er i stand til at mene to hinanden modstridende ting på én gang.
1) Nogle søger uden at blive fundet.
2) Alle, der søger, bliver fundet.
Hvilken af disse to hinanden modstridende udsagn dækker din mening?

Der er intet modstridende - du piller sætningerne ud af deres sammenhæng.

Det kommer an på, hvad de leder efter, naturligvis.
Som jeg skrev, og gerne gentager:
Ikke nogen som søger Ham.

2) Alle der søger Sandheden om Gud bliver fundet.

Kun Gud ved, hvem der er 1) og 2) - han har kendt hver eneste af os før verdens skabelse.
Sådan er min kristne tro.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53141 - 30/10/2005 09:54 Re: sandhed - vej - liv [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

citat:
Der er intet modstridende - du piller sætningerne ud af deres sammenhæng.

Kun Gud ved, hvem der er 1) og 2)

Det kommer an på hvad de leder efter?

Så det vil sige at det ikke er nok at søge, man skal også søge et bestemt sted?

Alle der søger sandheden om gud bliver fundet, men tilsyneladende kun hvis de i forvejen har accepteret at der kun er én ting at lede efter. Nu er du vist ude hvor kragerne vender! (eller som Carl så fint betegner det: en ørkenvandring!) Det giver absolut ingen mening og bærer sådan set ved til mit bål; at man stort set kun bliver fundamentalistisk troende hvis man ikke er velinformeret eller hvis man falder for nogle menneskers karisma og retorik.

Til toppen 
#53142 - 30/10/2005 11:22 Re: sandhed - vej - liv [Re: kristina]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Hej Kristina,
Jeg skrev:
citat:
Jeg har længe undret mig over, at mange kristne ikke vil indrømme, at de forkaster videnskaben med deres tro, og jeg har lige som dig og Evo været dybt fortvivlet over alle de retoriske krumspring der gøres for at undgå konklusionen: Tror man på at livet ikke er udviklet fra en fælles forfader, fornægter man virkeligheden og forkaster den videnskabelige metode som middel til at give ny viden.

og
citat:
Om du forkaster videnskaben, kan vi afgøre, hvis vi borer lidt i:

"Men jeg tror, at Gud er den primære skaber - ex nihilo - af alt hvad der findes"

for at se, hvad du mener. Hvis du tror, at vi ikke deler fælles forfader med aber, ørentviste og yakokser, så tror du ikke på de metoder, videnskaben benytter sig af, og så forkaster du den videnskabelige metode!

Du skrev:

citat:
Jeg har ingen videnskabelig indsigt og har ikke belæg for - ej heller behov for - at forkaste den meget omtalte videnskabelige metode.

Jeg tror, at Gud har skabt det hele, og opretholder det hele. Hvordan han har båret sig ad, og hvor længe han har været om det, er ikke specielt interessant for min kristne tro.

Jeg tror også, at Gud indblæste sin egen livsånde i mennesket, som derved blev skabt i Guds billede, og som sådan adskiller sig afgørende fra aber og ørentviste og alle de øvrige ...

Hvilket viser pointen!

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#53143 - 30/10/2005 11:27 Re: sandhed - vej - liv
LarsBj
Bruger

Jeg skrev:
citat:
Jeg har længe undret mig over, at mange kristne ikke vil indrømme, at de forkaster videnskaben med deres tro, og jeg har lige som dig og Evo været dybt fortvivlet over alle de retoriske krumspring der gøres for at undgå konklusionen:

Andreas skrev:
citat:
Er du kristen og og mener at Gud har åbenbaret sin vilje gennem bl.a. bibelen, da må man blankt afvise de tanker LarsBj her advokerer for.

Godt så: Her er en klar undtagelse! Tak for den entydige udmelding! Det hjælper at vide, hvor vi har hinanden. Jeg på videnskabens side - du på den blinde tros side!

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#53144 - 30/10/2005 12:16 Re: sandhed - vej - liv [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

citat:
Det hjælper at vide, hvor vi har hinanden. Jeg på videnskabens side - du på den blinde tros side!

Den "videnskab" du påstår at repræsentere er en "videnskab" der langt mere end skabelsestroen bygger på antagne formodninger om noget man gerne vil tro er sandt! De allervigtigste grundfundamenter for din og andres dogmatisk fundamentalistiske evolutionstro bygger alene på fantasifulde formodninger og mangler reel videnskabelig dokumentation.

Der er endnu ingen, absolut ingen, der har været i stand til videnskabeligt at underbygge at universet og livet er opstået bare sådan lige af sig selv, samt at nutidens livsformer har udviklet sig fra en encellet ur-organisme.

Når du og dine fæller kan løfte bevisbyrden for det i forrige afsnit nævnte, kan vi overveje om vi vil begynde at tage jer seriøst, men indtil da kan vi kun betragte jer som pseudo-videnskabelige der blindt tror på fantasifulde fabler og snedigt udtænkte myter om livet og universet.

Så det er i langt højere grad dig og dine fæller der er på den blinde tros side! Du er tilsyneladende så forblindet at du ikke engang er i stand til at se at det først og fremmest er tro du bygger på, når du siger at alle der ikke fuldt ud støtter den ateistiske evolutionslære er "uvidenskabelige".

Men ved at du kom med en sådan klar udmelding, ved vi da hvor vi har dig, og at du sandsynligvis derfor er uden for pædagogisk rækkevidde i soørgsmålet om dialog vedr. skabelse og evolutions-overtro.

Til toppen 
#53145 - 30/10/2005 12:35 Re: sandhed - vej - liv
LarsBj
Bruger

Hej Andreas,
Der er få, der sætter mere pris på et livligt temperament, end jeg, og jeg nyder da også din klare tale. Et eller andet sted sidder jeg dog tilbage med en ærgrelse over, at du ikke kan udvikle denne evne til også at omfatte beskrivelser og argumenter for dine holdninger. Her klapper du i som en østers og slutter for videre debat. Men al den dejlige energi, du indeholder, kunne da anvendes her også?

Skal jeg forstå dig sådan, at du opfatter alle, der mener, man kan forske med naturvidenskabelige metoder i evolution og dermed underbygge teorien om fælles oprindelse for ofre for overtro, der beskæftiger sig med pseudovidenskabelige metoder til at undersøge allerede vedtagne fabler og myter?

Hvis ja: Har du vendt dette med videnskabsministeren? For hvis du har ret, kastes der hundredevis af millioner af skatteyderkroner ind i disse emner hvert år, som jo altså efter din logik er spildte kroner. Og kender jeg regeringen ret, vil den nok gerne spare, hvor spares kan. Og man burde jo nok også fyre ansatte som ledere på de naturvidenskabelige fakulteter samt de forsømmelige rektorer, der har ladet denne sag køre. Og en del bygninger på attraktive grunde ville kunne anvendes anderledes.

Men hov: Har undervisningsministeren ikke lige forkastet tanken om ID? Så den højskolekristne Bertel Haarder er altså også fundamentalistisk evolutionstroende, der støtter overtro og myter? Er vi da blevet et fundamentalistisk samfund??? Eller ligger sandheden et andet sted? For eksempel: Du har IKKE ret.

Nu er jeg spændt på, om du kan styre din galde eller du bare giver mig en Eksekutiv Ond Dræbersvada.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#53146 - 30/10/2005 12:38 Re: sandhed - vej - liv [Re: LarsBj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

LarsBj, du skriver
citat:
Hvilket viser pointen!
Det må du meget gerne uddybe!
Hvilken pointe?
Jeg har ikke anfægtet ET - heller ikke det du skriver om den formodede fælles forfader.
Og så vidt jeg har forstået, afviser ET heller ikke Gud som den primære, overordnede skaber (som ET dog ikke beskæftiger sig med).

Du kan sige, at dette synspunkt burde forhindre mig i at tro på Bibelens skabelsesberetning, men det gør det ikke!

Jeg læser med glæde hele skabelsesberetningen i alle detaljer som en dyb sandhed på det åndelige plan.
Ikke på det materialistiske, naturvidenskabelige plan, men altså på det åndelige.
Guds måde at forklare mig noget vigtigt, som jeg ellers ikke ville kunne begribe ...

Det videnskabelige stof overlader jeg trygt til videnskabsmænd, som jeg er overbevist om er dem, der ved mest herom, og hvis viden og resultater jeg værdsætter og bruger løs af ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53147 - 30/10/2005 12:41 Re: sandhed - vej - liv [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

citat:
Nu er jeg spændt på, om du kan styre din galde eller du bare giver mig en Eksekutiv Ond Dræbersvada.

Det er synd og skam at du end ikke forsøger at overbevise mig og andre kristne om at der vitterligt ER videnskabelig dokumentation for jeres myte om universets og livets opståen bare sådan puf ud af ingen ting og helt af sig selv.

Husk nu at nyde det herlige solskins-søndagsvejr - sommeren er nok snart slut

Til toppen 
#53148 - 30/10/2005 12:56 Re: sandhed - vej - liv
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Andreas - du skriver, ganske vist ikke til mig men til LarsBj:
citat:
Men ved at du kom med en sådan klar udmelding, ved vi da hvor vi har dig, og at du sandsynligvis derfor er uden for pædagogisk rækkevidde i spørgsmålet om dialog vedr. skabelse og evolutions-overtro.
Andreas, har du overvejet, om tanken om en skabelse/ET-dialog overhovedet er ønskelig, endsige nødvendig?

Jeg er nået til den overbevisning, at debatten om, hvem der har ret, er til stor skade for alle implicerede og af og til i princippet tangerer det klassiske spørgsmål:

Er et tordenskrald højere end Rundetårn, eller er det monstro lige omvendt?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53149 - 30/10/2005 13:02 Re: sandhed - vej - liv
Anonym
Anonym

[sarkasme]Damn... AFA du forstår virkeligt at sætte os "evolutionstroende" på plads hva'? Hvad skulle kristendommen dog gøre uden dine saglige og velargumenterende indlæg?[/sarkasme]

Som jeg har sagt før i denne tråd, så er troen den nemme løsning. Den er nem fordi man ikke behøver at gøre noget for at tro. Derimod er det svært og forbundet med hårdt arbejde at læse det ene videnskabelige tidsskrift efter det andet, pløje gamle og nye bøger på kryds og tværs, at krydsreferere, at undersøge naturens enkelte dele og for den sags skyld og måske vigtigere helheder, at fordybe sig i arbejdet med sig selv og sine tanker og følelser osv. osv. for at VIDE noget.

Sandt at det ikke nødvendigvis gør en til et lykkeligere menneske at vide alle disse ting, men i det mindste får man en smule ydmyghed overfor den enorme mængde data der er i verden og ikke mindst respekt for de mennesker der reelt gør en indsats for at vide noget om noget og ikke bare rende rundt i en fantasiverden og pludre om absolutter som hverken den videnskabelig eller den religiøse verden kan verificere.

Til toppen 
#53150 - 30/10/2005 13:30 Re: sandhed - vej - liv [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Martin
citat:
Det drejer sig om at du (o.m.a.) konsekvent underkender det eneste erkendelsesredskab vi har til at kende verden med. Det handler ikke om en uenighed vi kan være enige om at have... Hvis det bare var så vel!
Hvis du med "erkendelsesredskab" mener den videnskabelige metode og med "at kende verden" mener at skaffe faktuel viden om verden, så underkender jeg den ikke og anfægter den ikke!
citat:
Du (o.m.a.) forveksler den indre subjektive symbolverden for den virkelige udenfor. Under de fleste former ville dette være diagnosticeret som en psykose.
Jeg mener at kunne se forskel. Synes du jeg skal konsultere en psykiater og forsøge at få attest på, at jeg ikke er psykotisk?
citat:
Indtil den dag at denne erkendelse siver ind og bliver omsat til praksis, så vil vi ikke nøjes med bare at være uenige, vi vil simpelthen operere på helt forskellige erkendelsesniveauer.

Du har ret i, at der er tale om helt forskellige erkendelsesniveauer: Det fysisk-materialistiske på den ene side og det åndelige på den anden side. Det er to forskellige dimensioner, eller vi kan også sige to forskellige indfaldsvinkler til en total virkelighedsforståelse.
citat:
I kan ikke længere rende rundt og undskylde jeres særlige verdenssyn med den barnlige udmeldelse at sådan er det fordi i synes at det er det (eller fordi bibelen siger det, hvilket set med mine øjne er det samme).
Undskylde? - Nej ved du nu hvad ...
citat:
Uden beviser og det er uanset hvad I så end mener om beviser, så er jeres tro at ligne med en pixibog. I kunne ligeså godt tro på den lille rødhætte og ulven!
Hvordan forestiller du dig, at tro skulle kunne bevises uden at holde op med at være tro???
citat:
I kan ikke, uden at knibe øjnene hårdt sammen, fortsat med samvittigheden i behold drive en hjemmeside med missionering som motiv (i jeres øjne at lede mennesker på den eneste rette vej mod Jesus), hvor I ikke tilfredsstillende kan besvare et eneste spørgsmål som ikke ligeså godt kunne være besvaret af enten dr. Münster eller Hjemmets sandsiger John Braad, i ved "John ser alt"!!!
ok Martin - vi kan jo ikke bruge andre talenter, end dem vi har, men måske kan du hjælpe?
Jeg venter spændt på dit forslag til, hvordan vi så hellere skal gribe sagen an!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53151 - 30/10/2005 14:58 Re: sandhed - vej - liv [Re: kristina]
LarsBj
Bruger

Hej Kristina,
Du skriver:
"Jeg har ikke anfægtet ET".

OK! Så undskylder jeg. Jeg var ikke klar over, at du var enig i videnskabens syn på livets udvikling. Vil det sige, at du går ind for en slags guddommeligt styret evolution: Trinene er foregået, som man beskriver i biologilærebøgerne (dem der ikke bliver ofret ved den næste autodafé hos de skabelsestroende(undskyld Andreas )), men efter en gudommelig styring ved hjælp af for eksempel naturkræfterne?

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#53152 - 30/10/2005 16:32 Re: sandhed - vej - liv [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Martin skriver:
citat:
Hvis du går ud fra at dine fantasiforestillinger er sande, men ikke en gang kan gøre rede for dem og deres påståede sandehdsværdi ude i den virkelighed vi reelt deler, så er det forståelse eller misforståelse til side, UMULIGT at kommunikere. Vi har INTET fælles grundlag at gå ud fra. Du ser det tydeligvis ikke ligesom de fleste andre plædanter [nyt ord?] herinde... Deri ligger min frustration.

Selv om jeg er ked af at efterlade dig så frustreret, vil jeg så tage konsekvensen af at du ikke mener, vi har noget fælles grundlag at gå ud fra, og det derfor er umuligt at kommunikere. Jeg synes også selv, at vores debat kører i samme rille, og så er tiden inde til at stoppe - eller i hvert fald til at holde en pause.

Måske kommer der nyt på banen på et senere tidspunkt - hver dag er en ny dag! - og i så fald kan vi jo genoptage kontakten.

Forresten hedder jeg ikke Krisitina, men
kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53153 - 30/10/2005 18:27 Re: sandhed - vej - liv [Re: LarsBj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej LarsBj,
citat:
Jeg var ikke klar over, at du var enig i videnskabens syn på livets udvikling.
Der er forskel på at lade være med at anfægte/ modsige og så at erklære sig enig.

Det villle være meget letsindigt af mig at blåstemple noget videnskabeligt syn - det ville svare til, at jeg skulle godkende relativitetsteorien .. eller en Bibeloversættelse til serbokroatisk ..

Jeg går tværtimod ud fra, at der er fejl og mangler og misforståelser i ET såvel som i alt andet menneskeværk, men jeg har ikke mindste grund til at mistro forskernes intentioner og heller ikke deres kompetance og resultater, så jeg går indtil videre ud fra, at ET er det bedste bud på livets fysiske udvikling i den periode, der nu er tilgængelig for forskning.

Du spørger om mit syn på naturkræfterne. Dertil vil jeg sige, at de - som alt andet - efter min overbevisning er skabt af Gud, og at de stort set er til at regne med for os mennesker.

Hvis en bro styrter sammen, og det ikke lige er hærværk, er det overvejende sandsynligt, at det skyldes, at ingeniørfirmaet har begået en fejl i de statiske beretninger. Og hvis jeg taber en kop, falder den ned og ikke op. Sådan går det ikke bare en gang i mellem, men hver eneste gang .. det er min erfaring.

Men det sker alligevel, at Gud griber ind i naturlovene, også det er også min erfaring. Disse indgreb sker ikke så tit, men de forekommer, også i vor tid. Det er det vi kalder undere.

Gud griber også ind i menneskers liv, også uden at det nødvendigvis betyder brud på nogen naturlove.

Jeg er godt klar over, at du ikke er enig med mig, men sådan tror jeg .. og jeg håber at jeg hermed har tilkendegivet min mening nogenlunde forståeligt.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53154 - 30/10/2005 19:57 Re: sandhed - vej - liv [Re: kristina]
Anonym
Anonym

citat:

Kristina: Jeg har kigget i Bibelen, hvoraf det fremgår. Men selvfølgelig fremgår det kun for os som tror!

Evolutionisten: Du påberåber dig altså en særlig indsigt, erhvervet via bibellæsning.

Kristina: Nej! Ikke "en given person" ...

Så kan du altså alligevel ikke bedømme, om nogen søger sandheden, således som du påstod.

Nogen må implicere mindst én person!

Til toppen 
#53155 - 30/10/2005 20:09 Re: sandhed - vej - liv
kristina
Ordstyrer
Bruger

Evo skriver
citat:
Så kan du altså alligevel ikke bedømme, om nogen søger sandheden, således som du påstod. Nogen må implicere mindst én person!

Jeg har aldrig påstået, at jeg bedømmer noget som helst eller noget som helst. Det er ikke mig, men Gud, der véd, hvem disse "nogen" er ...

Det skulle glæde mig, hvis du kunne vænne dig af med at gøre indvendinger mod noget, jeg ikke mener, og ikke har skrevet ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53156 - 30/10/2005 20:12 Re: sandhed - vej - liv [Re: kristina]
Anonym
Anonym

citat:
Kristina: Nogle søger uden at blive fundet.

Evolutionisten: Så Herren lader nogen, som søger ham, i stikken!

Kristina: Nej, ikke nogen som søger Ham!

Evolutionisten: Her er tilsyneladende godt et eksempel på, at du er i stand til at mene to hinanden modstridende ting på én gang.
2) Alle, der søger, bliver fundet.
Hvilken af disse to hinanden modstridende udsagn dækker din mening?

Kristina: Der er intet modstridende - du piller sætningerne ud af deres sammenhæng.
Kun Gud ved, hvem der er 1) og 2) - han har kendt hver eneste af os før verdens skabelse.
Sådan er min kristne tro.

Der var, som det fremgår - og som enhver kan overtyde sig om ved at gå tilbage i debatten! - ingen sammenhæng at pille sætningerne ud af.

Dine sætninger stod alene, nøgne og i klar tekst!

Til toppen 
#53157 - 30/10/2005 21:31 Re: sandhed - vej - liv [Re: kristina]
LarsBj
Bruger

Hej Kristina,
Du misforstår. Jeg prøver ikke at blive enig. Jeg har bare villet illustrere det paradoks, mange kristne har i deres stillingtagen til videnskaben. Nu er du jo igen endt i en gang "på den ene side og den anden side", og det var det, jeg lagde ud med. Så jeg har fået illustreret, hvad jeg mente.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#53158 - 30/10/2005 21:47 Re: sandhed - vej - liv [Re: kristina]
Anonym
Anonym

citat:

Evolutionisten: Du påberåber dig altså en særlig indsigt, erhvervet via bibellæsning.

Kristina: Nej! Ikke "en given person" ...

Evolutionisten: Så kan du altså alligevel ikke bedømme, om nogen søger sandheden, således som du påstod.
Nogen må implicere mindst én person!

Kristina: Jeg har aldrig påstået, at jeg bedømmer noget som helst eller noget som helst. Det er ikke mig, men Gud, der véd, hvem disse "nogen" er ...

I dit oprindelige indlæg nævnte du intet om, at det var Guds viden og ikke din egen, du beskrev.

citat:
Kristina: Det skulle glæde mig, hvis du kunne vænne dig af med at gøre indvendinger mod noget, jeg ikke mener, og ikke har skrevet ..

At du skriver tvetydigt, påtager jeg mig ikke skylden for.

Som det fremgår, besvarede du mit spørgsmål på en måde, så jeg måtte få det indtryk, at du gennem bibellæsning havde fået evnen til at bedømme folks sandhedssøgen - og at det var en særlig egenskab hos troende, som ikke-troende ikke kan have.

Til toppen 
#53159 - 31/10/2005 08:41 Re: sandhed - vej - liv
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Evo
citat:
Som det fremgår, besvarede du mit spørgsmål på en måde, så jeg måtte få det indtryk, at du gennem bibellæsning havde fået evnen til at bedømme folks sandhedssøgen - og at det var en særlig egenskab hos troende, som ikke-troende ikke kan have.
Da jeg grundlæggende mener, at det er afsenderen af et budskab, som er ansvarlig for at det bliver opfattet som det er ment, må jeg beklage at have været årsag til en så stor misforståelse.

Og så vil jeg glæde mig over, at den nu omsider er bragt ud af verden!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53160 - 31/10/2005 09:13 Re: sandhed - vej - liv [Re: kristina]
Anonym
Anonym

citat:
Evolutonisten: Som det fremgår, besvarede du mit spørgsmål på en måde, så jeg måtte få det indtryk, at du gennem bibellæsning havde fået evnen til at bedømme folks sandhedssøgen - og at det var en særlig egenskab hos troende, som ikke-troende ikke kan have.

Kristina: Da jeg grundlæggende mener, at det er afsenderen af et budskab, som er ansvarlig for at det bliver opfattet som det er ment, må jeg beklage at have været årsag til en så stor misforståelse.
Og så vil jeg glæde mig over, at den nu omsider er bragt ud af verden!

Jeg tilslutter mig i dette tilfælde, at du som afsender er den ansvarlige.

Du skrev: "Nogle søger ikke sandheden". Hvorved jeg måtte tro, at du havde en viden om dette.

Det har du nu ændret til, Gud ved, at nogle ikke søger sandheden.

Hvilket er en selvfølge. En alvidende gud må jo nødvendigvis vide dette.

Jeg undrer mig nu meget over, hvad du egentlig ville fortælle med denne selvindlysende oplysning?

Hvad var det for et budskab, du ville afsende?

Til toppen 
#53161 - 31/10/2005 09:24 Re: sandhed - vej - liv
kristina
Ordstyrer
Bruger

Du må have mig undskyldt Evo, jeg kan ikke se nogen god grund til at trække denne udveksling længere, så jeg stopper her - inden der opstår yderligere misforståelser ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53162 - 31/10/2005 10:57 Re: sandhed - vej - liv [Re: kristina]
Anonym
Anonym

citat:
Du må have mig undskyldt Evo, jeg kan ikke se nogen god grund til at trække denne udveksling længere, så jeg stopper her - inden der opstår yderligere misforståelser ..

kristina

Det forstår jeg så udmærket, at du ikke ser nogen god grund til. Til gengæld har jeg en god grund til det!

Jeg håber, at du bemærkede, at jeg med omhu valgte at spørge ind til et af dine udsagn, hvor det var umuligt for dig åbne en diskussion om betydningen af et eller andet gængs begreb.

Jeg har nemlig overhovedet ikke misforstået, hvad du skrev i klar tekst: "Nogle søger ikke sandheden".

Der var intet at misforstå!

For du skrev faktisk noget, som du - under udsendelse af røgslør om min påståede misforståelse! - nu har trukket tilbage.

I stedet har du erstattet dit oprindelige udsagn med et komplet overflødigt og selvindlysende udsagn, om at en alvidende guds naturligvis må vide alt.

Jeg forstår godt, hvis du har problemer med at forklare mig grunden til, at du ville delagtiggøre forumet i din selvindlysende betragtning.

Til toppen 
#53163 - 31/10/2005 13:13 Stop.
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Evolutionist, nu synes jeg, du skal slappe lidt af og lade være med at kritisere kristina hele tiden. Kan du ikke bare acceptere, at hun kom til at sige noget, hun senere omformulerede til noget andet? Kommer du aldrig til at skrive noget, som du senere mener noget andet om? Det gør jeg da. Det tror jeg, de fleste herinde gør. Der er ingen! grund til at køre den længere nu. Kristina har beklaget og forklaret, det må være nok. Det fører ikke til noget at køre hende ned på den måde, som jeg synes, du gør.

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#53164 - 31/10/2005 14:04 Re: Stop. [Re: tau]
Anonym
Anonym

citat:
Evolutionist, nu synes jeg, du skal slappe lidt af og lade være med at kritisere kristina hele tiden. Kan du ikke bare acceptere, at hun kom til at sige noget, hun senere omformulerede til noget andet? Kommer du aldrig til at skrive noget, som du senere mener noget andet om? Det gør jeg da. Det tror jeg, de fleste herinde gør. Der er ingen! grund til at køre den længere nu. Kristina har beklaget og forklaret, det må være nok. Det fører ikke til noget at køre hende ned på den måde, som jeg synes, du gør.

mvh Tau.

Jeg har opfattelse - som i øvrigt deles af andre! - at Kristina mestrer netop omformuleringens kunst bedre end nogen anden.

Derfor er det en værdig udfordring at forsøge at skære gennem omformuleringerne og nå ind til kernen i Kristinas udsagn.

Hvilket er lykkedes lykkedes for mig i dette tilfælde!

Ellers ville du jo næppe kritisere mig for at "køre hende ned"!

Jeg ville foretrækker nu at anskue det således, at jeg søger sagens kerne!

Til toppen 
#53165 - 31/10/2005 14:23 Tråden lukket grundet længde (nt)
Nardus
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 17/08/2001
Sted: Brabrand
Med venlig hilsen

Kristian Lindholm

Til toppen 
Side 2 af 2: < 1 2

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær