Nu håber jeg at det er i orden at "reklamere" lidt for en alle tiders oplevelse.

Jeg har det sidste stykke tid arbejdet på en sømandshjem på Grønland, og bringer nu en opfordring ud til at andre kan få samme gode oplevelse.

I øjeblikket mangler der en del assistenter på de grønlandske sømandshjem, og jeg tænkte at jeg her ville beskrive hvordan det er at arnejde på et sømandshjem i Grønland.

Assisstenterne følger en vagtplan som alle andre, hvor opgaverne kan være alt fra nattevagt og receptionist til cafeterievagt. Herudover sørger man for en god atmosfære på sømandshjemmet, både blandt gæster, kunder og ansatte, snakker med dem der har brug for det, spiller spil med dem der har lyst, henter gæster i lufthavnen, hjælpe med at proviantere og hvad der ellers er af opgaver.

Hver dag er der andagt, hvor vi synger nogle salmer, beder til Gud, og ellers sørger for at få en god start på dagen. Hver onsdag kommer vores lokale præst og holder andagten, hvor det hele så foregår på grønlandsk.

Hvis jeg skal fortælle lidt om de dårlige og gode sider, må man sige at de gode sider er flest. For det første er naturen virkelig enestående og overvældende, man føler sig meget nemt meget lille når man kommer lidt væk fra byen. Langt størstedelen af lokalbefolkningen er meget flinke og gæstfri mennesker, som man kan føle lever i harmoni med naturen og langt de fleste også med Gud. Kirken er hver søndag stoppet til bristepunktet, og det lyder utroligt smukt når salmerne synges på grønlandsk.

De dårlige sider er isolationen. Det kan være hårdt at der ikke er de store muligheder for at tage steder hen, og komme lidt væk fra det hele, men det løses ved at man føler det som en familie med de andre på sømandshjemmet. Miljøet kan til tider være barskt og hårdt, lidt det billede som mange sikkert har af Grønland og grønlændere, men det er sjældent det er sådan.

En assistentstilling løber oftest tæt på et år, alt efter hvad der aftales med ledelsen. Man bor og spiser på sømandshjemmet, og man kommer for alvor til at føle det som sit hjem.

Hvis det har vakt interesse hos nogen er i velkomne til at spørge om mere, eller evt. kan i kontake mig på Sisimiut Sømandshjem på tlf: 00299 864150 og spørge efter Peter.

VH
Pedez