Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 10 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#53026 - 20/10/2005 13:41 Fugleinfluenza
Maijannes
Chatvært
Bruger

Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
Hej i Caféen.

Hvad mener i om debatten i medierne om fugleinfluenzaen, som nu også er begyndt at vise sig i Europa, bla. i Rumænien?

Selv synes jeg, at den frygt og skræk for fugleinfluenza er frygtelig overskruet og latterlig, som om der ikke er andet at bekymre sig om i den forkælede vestlige verden. Jeg er personlig ikke bange for at blive smittet med fugleinfluenza, den skal jo også først lige nå til Danmark og at mutere inden det er realistisk i mine øjne at frygte noget som helst, men folk i de fleste vesteuropæiske lande er begyndt at hamstre Tamiflu, medicin mod fugleinfluenza, det synes jeg godt nok er latterligt, men måske har den frygt for at blive smittet at gøre med, at man tror at der kun er det ene liv, og så er det bare med at sikre sig på alle måder, jeg ved det ikke, men noget kunne da tyde på det... Jeg nægter ihvertfald at lade mig skræmme af det, der er så mange andre ting der kan slå en ihjel end fugleinfluenza, og hvis man hele tiden skulle gå og bekymre sig for det, så har man da først ikke noget liv. Hvad med de mennesker som får kræft, AIDS, eller det der er værre? Der er jo desværre en del mennesker som får kræft, det synes jeg da er langt værre end fugleinfluenza, dem, der ikke står til at redde går en langsom død i møde, og det er altså ikke særlig rart for den syge, og absolut heller ikke for de pårørende

Lad os nu lige tage den med ro og så se hvad der sker, højst sandsynligt har medierne blæst det her mere op end der reelt er dækning for, det kunne da lige ligne dem

Dagens bibelord her på siden. "Frygt ikke" synes jeg faktisk er ret rammende ind i denne her sammenhæng, så lad os trøste hinanden med disse ord, der er så meget andet man kan frygte end fugleinfluenza, men biblen opfordrer os jo gang på gang til ikke at frygte det værste, men til at stole på Gud, og det er der hvile i, skulle jeg hilse og sige

Knus til alle fra Maijannes

Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!

Til toppen 
#53027 - 20/10/2005 14:01 Re: Fugleinfluenza [Re: Maijannes]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Maijannes.

Jeg læste lige i Politiken i dag, at der hvert år er ca. 1000 i Danmark, der dør af bare ganske almindelig influenza.
Til sammenligning er ca. 60 indtil videre døde af fugleinfluenza (ikke i Danmark, men i alt.)
Jeg tror ikke, det har så meget at gøre med, at folk ikke tror på et liv efter døden. Jeg tror, det hænger sammen med, hvordan medierne fremstiller en bestemt sag.
Det burde vel i lyset af det, Politiken fortæller, være almindelig influenza, folk gik i panik over og faldt over hinanden for at blive vaccineret for. Men det gør man ikke.
Hvorfor ikke? Fordi det er fugleinfluenzaen, der er blevet slået stort op - og så fordi det er noget nyt, tror jeg.
Når der er tale om noget nyt, lægger folk mere mærke til det end til det gammelkendte og er derfor mere tilbøjelige til at slå det stort op.

Et andet eksempel på medieskabt frygt kunne være overfald. Der er større risiko for at komme galt afsted i trafikken end for at blive slået ned på gaden, men det, folk er bange for, er at blive slået ned / voldtaget mv. på gaden en mørk aften - ikke at køre i deres bil. (Men selvfølgelig skal man da være forsigtig, hvad begge dele angår.)

Eller man er måske i visse kristne kredse bange for visse former for nye slags sange, fordi de skaber en stemning, hvilket kan være usundt og farligt - og glemmer, hvor meget stemning (som heller ikke behøver have specielt meget med kristendom at gøre) vores gode gamle julesalmer kan skabe.

Mvh. Anne.

Ændret af AnnePande (20/10/2005 14:02)

Til toppen 
#53028 - 20/10/2005 17:27 Re: Fugleinfluenza [Re: AnnePande]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Jeg har det som jer...

Eller for at sige det på en anden måde:

Terrortruslen har ingen indvirkning haft på mig... Ikke i min hverdag, ikke i mine planer om tage til Israel.. Ikke på nogen måde..

Her står vi så med en ting, som er af endnu mindre betydning og fare... Om jeg gider bekymre mig om det... Jeg er for heldig til den slags... Ikke heldig forstået på den måde, at jeg ikke tror at det ramme mig, men heldig forstået på den måde, at jeg lever i et land, hvor chancen for at der skulle komme en epidemi af fugleinfluenza er usandsynligt lille...

Så jo, al polemikken omkring det er overdrevet... Hvor mange mennesker på verdensplan er døde af det?? 60! come da lige on mand ..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#53029 - 20/10/2005 18:10 Re: Fugleinfluenza [Re: Kefas Ben-Adam]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Ja, jeg er også enig med jer tre. Ikke fordi jeg er specielt modig (jeg ville nok blive frygtelig bange, hvis nogen sigtede på mig) men jeg har det ikke med at blive bange for noget på forhånd, og når jeg ikke skal til Israel, er det udelukkende fordi jeg ikke har råd.

Så jo, jeg tror også, der er flere der dør af skræk end af fugleinfluenza.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53030 - 20/10/2005 22:46 Re: Fugleinfluenza [Re: Maijannes]
Anonym
Anonym

Problemerne med fugleinfluenzaen er ikke så meget at vi kan blive syge af den, men i langt højere grad at den meget vel hvis den kommer til Danmark kan ødelægge en milliardindustri, fordi vi ikke længere kan eksportere fjerkræ til udlandet.

Bare ét tilfælde af fugleinfluenza blandt danske fjerkræ vil kunne udløse en meget stor krise for rigtigt mange fjerkræopdrættere.

Til toppen 
#53031 - 21/10/2005 12:29 Re: Fugleinfluenza [Re: kristina]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Hej Kristina

Ja, det tror jeg også

Iøvrigt kan vi jo heller ikke lægge en dag til ved at bekymre os, så hvorfor egentlig gøre det? Medierne har det jo med at blæse tingene stort op, og når de så ikke gider det mere, finder de bare på noget andet...

Jeg synes ærlig talt også jeg har nok at bekymre sig om end fugleinfluenza og terror, da min mor er meget syg, det fylder altså mere i mit liv end det andet lige nu.

Og Kefas, du har da ret: Come da lige on mand, og fokuser på det der betyder noget i livet, dette er sagt til mig selv og alle andre, vi har så let ved at bekymre os og blive lammet af skræk bare der sker det mindste. Der er trods alt flere der dør af almindelig influenza end de 60 personer det indtil nu er døde af fugleinfluenza, men du har da nok ret, Anne, når du siger, at skrækken og mediedækningen skyldes, at det her er noget nyt, og så blæser medierne det stort op...sikkert fordi de ikke har andet at lave

Maijannes

Til toppen 
#53032 - 21/10/2005 12:35 Re: Fugleinfluenza [Re: ]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Det har du selvfølgelig ret i CH, men det er jo ikke så meget den industrielle del folk frygter for, det er jo mest at blive syge, jeg synes ikke det virker som om det er fjerkræindustrien man bekymrer sig mest om, det er jo selvfølgelig katastrofalt for den hvis den influenza kommer her til landet, så er der mange der kommer til at lide under det, det er selvfølgelig et samfundsøkonomisk problem så, men, som jeg sagde, så har jeg ikke indtryk af, at det er det der bekymrer de fleste mennesker her i Danmark, hvis det var det, ville de vel ikke hamstre Tamiflu?

Maijannes

Til toppen 
#53033 - 21/10/2005 12:56 Re: Fugleinfluenza [Re: Maijannes]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Maijannes - ja, enig igen!

Jeg tror, at vi hver især, og verden med, er bedst tjent med, at vi bruger vores energi på opgaver, som vi kan gøre noget ved - dér hvor vi kan gøre en forskel.

Om det med fugleinfluenzaen er et agurketids-stunt for medierne ved jeg dog ikke rigtig - jeg tror snarere på det, som CloudHands opmærksom på: der er penge i det (og det kan være alvorligt nok for mange ..)

Mine bedste ønsker for dit fællesskab med din mor ... og håb om, at hun må blive rask.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#53034 - 25/10/2005 13:53 Re: Fugleinfluenza [Re: kristina]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Hej Kristina

Ja, CloudHands har selvfølgelig en pointe der, men det er jo ikke så meget det, medierne er optagede af, mere om smittefaren ved det, det er selvfølgelig også skræmmende nok, og selvfølgelig skal der også tages nogle forholdsregler så vi undgår mest muligt at få sygen her til landet, det er rigtig nok, men jeg savner nu nok lidt mere besindelse i stedet for det hysteri der er om det lige nu.

Og tak for dine søde og gode ønsker for mig og min mor, hun er startet i behandling nu, og lægerne giver heldigvis gode odds for hendes overlevelse, det er jo dejligt

Maijannes

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær