2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#53009 - 19/10/2005 17:13
Et forslag til en ny retning
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
|
Det følgende er klippet ud fra diskussionen "Skal der undervises i intelligent design og skabelse?" - kopieret hertil fordi jeg gerne vil have fokus på denne idé. (original findes her) Hej Kristina, Jeg tillader mig lige at komme med en bemærkning eller to - og et enkelt spørgsmål: citat: Og du skulle bare vide, hvor meget sludder og vrøvl der fyres af i kristendommens navn - eller endda i Jesu navn. Så meget, faktisk, at det er blevet uoverkommeligt at hidse sig op hver gang det sker - man ender som regel bare med et suk og en stille hovedrysten.
Møder du manipulationen fra ID med et suk og en stille hovedrysten? Egentlig svarer du på det i det følgende, så det får mig til at spørge om noget helt andet. Hvad mener du falder i kategorien "sludder og vrøvl, der fyres af i kristendommens navn" - hvis det ikke er forsøget på at manipulere sig en plads i naturvidenskabelig undervisning for børn i folkeskolen?
citat: Samtidig ville jeg mene, at også ET ville være tjent med ikke fortsat at blive misrepræsenteret i så høj grad, som tilfældet åbenbart er. Det kunne læreren i naturfag passende benytte lejligheden til at forklare eleverne lidt om.
Det ville da afgjort være rart. Desværre ville det fylde halvdelen af undervisningen med redegørelser for manipulative angreb fra ID-ister - og hvis de fik deres ønske, den anden halvdel med påstande om det videnskabelige i tanken om en skabende intelligens.
citat: I almindelig folkelig bevidsthed betyder "troen på" evolution nemlig det samme som fornægtelse af Guds eksistens. "Videnskaben tror jo, at alt er blevet til ved et tilfælde" og "Videnskaben siger jo, at de har bevist, at der ikke findes nogen Gud" osv. osv.
Kristina! Det ville være perfekt for jer i jeres artikler netop at gøre opmærksom på, at den almindelige folkelige bevidsthed faktisk tager fejl på dette punkt! Det ville jeg bifalde tusindfold mere end jeres vedholdende hævdelse af ID og gentagelserne af de slidte påstande. Hvor ville det være forfriskende at læse sådan en gennemgående oplysende vinkel, og så fra kristne selv!
Det er jo forkert, det folk går og tror, hvis de virkelig tror sådan som du skriver. Hvorfor gør I ikke hellere opmærksom på dén fejltagelse end giver støtte til noget så (for nu at være lidt mæglende) "tvivlsomt" som ID?
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#53010 - 21/10/2005 17:18
Kommunikation
[Re: Claus Due]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Claus - jeg fortsætter her vores debat med lidt strøtanker til dit sidste indlæg i den nu lukkede tråd. citat: Se, dét ville jeg have det svært med [at omtolke ord]. Alene fordi jeg ser betydningen af ord (begreber ikke inkluderet!) som objektiv vil jeg få et problem med at basere denne objektivitet på et subjektivt grundlag som eksempelvis teologisk fortolkning. Den ville i så fald ikke længere være objektiv. Objektiviteten er gået fløjten, og tilbage er i mine øjne substansløse meninger.
Jeg kan vist ikke helt følge dig. Visse ord er ganske rigtigt "objektive", f.eks. giraf eller egetræ eller kirketårn, men så snart vi bevæger os ud i abstraktioner, ser det helt anderledes ud. Ord ændrer betydning og har forskelligt indhold afhængigt af, om vi befinder os i den ene eller den anden familie eller faggruppe, hvor i geografien, i hvilken tidsperiode osv.
Selv et velkendt ord som "kristen" kræver nærmere forklaring for at vi kan få rede på, hvad den talende eller skrivende egentlig mener med det!
Det er derfor, jeg så tit spørger: Hvad mener du, når du siger XXX? Tit får jeg et uventet svar - eller konstaterer, at der i hvert fald er en vigtig nuance til forskel fra, hvordan jeg først læste det pågældende udtryk.
Det er ganske rigtigt tit lidt af et job at knække koden! Men det er umagen værd, synes jeg.
Når vi taler om teologi - det bibelske sprog - er det vigtigt at have opmfattende kendskab til, hvordan mennesker i øvrigt brugte ordene på det sted og i den tid, hvor skrifterne blev til, og hvordan de levede. Det er ikke nok at sidde med en græsk og en hebraisk og en aramæisk ordbog.
Det er netop meget væsentligt at komme så tæt på en objektiv bibeltolkning som overhovedet muligt. Der er vel næppe heller noget skriftligt materiale i denne verden, som har været genstand for så omfattende undersøgelser og vurderinger af indhold og kontekster som netop de bibelske ..
Jeg har leget meget med ord i mit liv - vi var en lille gruppe, der skrev humoristiske rimbreve og underfundig lyrik til hinanden på forskellige sprpg - det var sjovt og spændende og grænsesprængende. Ord kan bruges til meget godt.
Nogle bruger hovedsagelig ord til at skjule deres tanker og følelser med -
det vil jeg dog kalde misbrug af sproget - vores fantastiske og forunderlige kommunikationsredskab, som jeg synes vi efter bedste evne skal bruge til at prøve at gøre os forståelige for hinanden og definere enigheder og uenigheder - og måske endda hjælpe hinanden til ny indsigt ...
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#53011 - 21/10/2005 18:30
Re: Kommunikation
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina, du skriver: citat: Jeg kan vist ikke helt følge dig. Visse ord er ganske rigtigt "objektive", f.eks. giraf eller egetræ eller kirketårn, men så snart vi bevæger os ud i abstraktioner, ser det helt anderledes ud. Ord ændrer betydning og har forskelligt indhold afhængigt af, om vi befinder os i den ene eller den anden familie eller faggruppe, hvor i geografien, i hvilken tidsperiode osv.
Det var netop derfor, jeg tilføjede parantesen med "begreber ikke inkluderet!" - de abstrakte begreber hviler alle på "lavere" ord, som så vidt jeg kan overskue og har kendskab til alle beror på ganske håndgribelige ting - og enkelte idésæt vi må se som selvindlysende sandheder, eksempelvis "bevidsthed". En form for etymologisk forståelses-hierarki, hvis man kan kalde det sådan.
Og i den forbindelse er det min overbevisning, at hvis et abstrakt begreb ikke hviler på det konkret forståelige, så bliver det abstrakte begreb i sig selv uforståeligt - når man beslutter sig for at undersøge det. Visse begreber kan man tvinges (i betydningen "ikke af egen drift") til at acceptere. Det finder jeg en form for voldtægt.
citat: Selv et velkendt ord som "kristen" kræver nærmere forklaring for at vi kan få rede på, hvad den talende eller skrivende egentlig mener med det!
Netop - og min forklaring på det fænomen er, at jo dybere man går ned i abstraktionen "kristen", desto mindre af logikken efterlades i behold. Fordi man ikke længere har en klar logik stiger "sværhedsgraden" af abstraktionerne. I flere tilfælde til et niveau, hvor intet menneske kan påstå at have forstået dem. Dette understreges af de mange forskellige tolkninger af de bibelske abstraktioner, man kan møde rundt omkring.
Som sådan er jeg allerede begyndt at opfatte begrebet "kristen" som ikke havende nogen anden iboende betydning end "personen siger, at vedkommende tror fortællingerne om Jesus Kristus er sandheden". Ikke rigtig noget, der forklarer noget længere, hvis det ikke ledsages af adskillige uddybninger.
citat: Når vi taler om teologi - det bibelske sprog - er det vigtigt at have opmfattende kendskab til, hvordan mennesker i øvrigt brugte ordene på det sted og i den tid, hvor skrifterne blev til, og hvordan de levede. Det er ikke nok at sidde med en græsk og en hebraisk og en aramæisk ordbog.
Det samme gør sig også gældende med antik poesi. Det ser jeg som en selvfølge, netop fordi der er tale om abstraktioner - så på dét punkt mener jeg at have forstået kravet om kontekstuel læsning. Og er enig med det.
citat: Det er for netop meget væsentligt at komme så tæt på en objektiv bibeltolkning som overhovedet muligt. Der er vel næppe heller noget skriftligt materiale i denne verden, som har været genstand for så omfattende undersøgelser og vurderinger af indhold og kontekster som netop de bibelske ..
Ikke noget skriftligt materiale, men ét enkelt teoretisk materiale har dog samme antal, hvis ikke flere, omfattende undersøgelser og vurderinger af indhold og kontekst. Matematik 
Brugen af matematik (som en del af logisk forståelse) ser i øvrigt ud til at være langt ældre end religion. Og hvorfor reparere noget, der ikke er i stykker?
citat: Nogle bruger hovedsagelig ord til at skjule deres tanker og følelser med - det vil jeg dog kalde misbrug af sproget - vores fantastiske og forunderlige kommunikationsredskab, som jeg synes vi efter bedste evne skal bruge til at prøve at gøre os forståelige for hinanden og definere enigheder og uenigheder - og måske endda hjælpe hinanden til ny indsigt ...
Jeg kunne ikke være mere enig, måske lige pånær det eneste ord "hovedsagelig" - jeg tror personligt ikke, at der findes personer der med størstedelen af deres talte og skrevne ord vil skjule noget. Er det ikke sammenligneligt med en psykisk lidelse man sjældent, hvis ikke aldrig, selv er skyld i?
Ordene og sproget er redskaber, og af deres anvendelser er forståelse - ikke vildledning! - klart at foretrække. Det skal der overhovedet ikke være nogen tvivl om!
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#53012 - 21/10/2005 19:41
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Claus - lige til dette citat: Som sådan er jeg allerede begyndt at opfatte begrebet "kristen" som ikke havende nogen anden iboende betydning end "personen siger, at vedkommende tror fortællingerne om Jesus Kristus er sandheden". Ikke rigtig noget, der forklarer noget længere, hvis det ikke ledsages af adskillige uddybninger. Nemlig. Der er ikke, og har aldrig været nogen anden betydning af dette ord (og alle mulige andre lignende ord) end den, som det flertal af de mennesker, der hævder at være det, har besluttet at tillægge det.
Der er intet "iboende" - lige så lidt som vores hund havde noget iboende navn, før familien i besluttede at kalde den Cleo.
På samme måde med "videnskabsmand" - det betyder ikke noget absolut, lige som "kristen" ikke betyder noget absolut. Vi kan kæmpe, og bør kæmpe, for at få konkretiseret - nå frem til en koncensus om - hvad det skal betyde.
Ellers kan vi ikke kommunikere ordentligt. Så ender vi i meningsudvekslinger á la "dette er videnskab" "nej, det er det ikke" "jo det er" "nej" "jo" "du er dum" og "det kan du selv være" osv. Meget lidt konstruktivt.
Men jeg har faktisk inden indvendinger mod det du skrev - - så hvad skal vi nu gøre?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53013 - 21/10/2005 20:39
|
Bruger
|
Hej Kristina, du skriver i omvendt rækkefølge: citat: Men jeg har faktisk inden indvendinger mod det du skrev - - så hvad skal vi nu gøre?
Jeg synes vi skal prøve at bruge denne enighed til at få udredet nogle misforståelser. Og jeg synes vi skal starte med den, at evolutionsteorien udelukker troen på en eller flere guder. Med det "skræmmebillede" opnår I nemlig ikke oplysning, tvært imod. Uden skræmmebilledet er der heller ikke det store behov for specielt ID, og så er vi fri for at blande naturvidenskab og filosofi.
citat: Ellers kan vi ikke kommunikere ordentligt. Så ender vi i meningsudvekslinger á la "dette er videnskab" "nej, det er det ikke" "jo det er" "nej" "jo" "du er dum" og "det kan du selv være" osv. Meget lidt konstruktivt.
Det vil jeg meget gerne - altså kommunikere ordentligt. Jeg synes blandt andet jeg har gjort det i den seneste artikel-feedback, men venter stadig på svar. Hvis der er noget i vejen med min formulering eller antagelser jeg måtte have gjort vil jeg også gerne have dét at vide. Så jeg kan udtrykke mig klarere - for det ønsker jeg.
Det eneste jeg vil bede om er (og dette er ikke en opfordring direkte til dig, Kristina) at man accepterer, at såfremt ID vil være naturvidenskab skal ID leve op til de kriterier, der er defineret i den videnskabelige metode, som alle forskere må overholde. Metoden udvikler sig stadig, men grundlæggende er der overhovedet ingen tvivls-spørgsmål omkring selve metoden. Det mindste man kan gøre er at gøre sig bekendt med denne metode, før man strør om sig med betegnelsen "videnskabsmand", for om noget må en "videnskabsmand" jo være en person, der overholder den videnskabelige metode.
citat: På samme måde med "videnskabsmand" - det betyder ikke noget absolut, lige som "kristen" ikke betyder noget absolut. Vi kan kæmpe, og bør kæmpe, for at få konkretiseret - nå frem til en koncensus om - hvad det skal betyde.
Som sagt, hvis der er den mindste tvivl om meningen, udtrykket - eller selveste gyldigheden - i min kritik af JesusNets omgang med ID, vil jeg hellere end gerne uddybe. Det er trods alt bedre end blot at blive tiet ihjel og risikere, at de samme fejltagelser dukker op igen og igen.
citat: Nemlig [til definitionen på "kristen"]. Der er ikke, og har aldrig været nogen anden betydning af dette ord (og alle mulige andre lignende ord) end den, som det flertal af de mennesker, der hævder at være det, har besluttet at tillægge det.
Det er så vidt jeg kan se helt rigtigt. Jeg vil blot tilføje, at betegnelsen "videnskab" og "videnskabsmand" ligesom mange andre indeholder nogle ganske objektive krav til metoden - og før de krav opfyldes kan man ikke bruge betegnelsen. Jeg kan ikke komme på nogle lignende krav til begrebet "kristen" - lige bortset fra det, jeg angav i selve definitionen, nemlig "at personen selv siger..." og så videre. Forskellen mellem "at personen siger, at vedkommende..." og "at personen handler efter kravene, derfor er vedkommende..." er enorm, det er jeg sikker på du vil give mig ret i.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#53014 - 21/10/2005 22:08
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Claus citat: Og jeg synes vi skal starte med den, at evolutionsteorien udelukker troen på en eller flere guder. Jamen er det ikke uddebatteret? Det har jeg i hvert fald med glæde taget til efterretning. (Kun én Gud, tak! ) citat: Det vil jeg meget gerne - altså kommunikere ordentligt. Jeg synes blandt andet jeg har gjort det i den seneste artikel-feedback, men venter stadig på svar. Hvis der er noget i vejen med min formulering eller antagelser jeg måtte have gjort vil jeg også gerne have dét at vide. Så jeg kan udtrykke mig klarere - for det ønsker jeg. Jeg tror ikke der er noget i vejen med dine formuleringer. Når du ikke har modtaget nogen reaktion, skyldes det nok snarere adressatens formentlig overtegnede kalender (mit gæt). Måske skal du have tålmodighed. citat: Jeg vil blot tilføje, at betegnelsen "videnskab" og "videnskabsmand" ligesom mange andre indeholder nogle ganske objektive krav til metoden - og før de krav opfyldes kan man ikke bruge betegnelsen. Jamen Claus, det er jo netop det, der er problemet: Det gør "man"! Mange bruger den betegnelse, også når de omhandlede krav til metoden ikke er opfyldt! Vi kan ikke styre sproget - det går sine egne veje!
Der er således ikke enighed om de nævnte objektive krav! Så kan du sige, at de pågældende kalder sig videnskabsmænd med urette, og de pågældende kan svare "nej vi gør ej!"
Præcis som med ordet "kristen": Efter min mening kalder mange sig kristne uden at være det - de bærer - stadig ifølge mig! - kristennavnet med urette! De pågældende (kan evt. være Jehovas Vidner - der er også andre muligheder) kan da svare: "Det skal du ikke bestemme, når vi siger, at vi er kristne, så er vi det". Hm. (Min definition på en kristen er én, der tror på Guds enbårne søn, Jesus Kristus, Gud og menneske, som sin Herre og Frelser. I så fald er vedkommende kristen, selv om han/kun overhovedet ikke handler efter nogen krav og kristen livsførelse .. jfr. sidste linje i dit indlæg.)
Men man kan ikke slæbe nogen i retten for at anvende titler, der ikke er lovmæssigt beskyttede, vel? Vi må nok leve med, at der findes kristne og "kristne" (utilfredsstillende for mig) og videnskabsmænd og "videnskabsmænd" (utilfredsstillende for dig.)
Du kan også kalde dig arkitekt, selv om du ikke kan tegne og aldrig har lært noget om faget. Kun hvis du kalder dig "arkitekt m.a.a.", falder hammeren!
Tilbage til ordet "videnskabsmand": Jeg vil tro det bliver vanskeligt at opnå koncensus om beskyttelse af betegnelsen. Jeg går ud fra du kender www.discovery.org ... der står noget med at 400 anerkendte amerikanske videnskabsmænd - heraf 70 biologer - har skrevet under på en erklæring, der på videnskabelig grund tager afstand fra udviklingslæren og giver tilslutning til ID .. m.m.m.
.. og så kan andre jo råbe sig hæse og skrive artikler og forklare og gentage, at de pågældende ikke er rigtige videnskabsmænd, og i hvert fald ikke anerkendte osv. - og så kører karrusellen en tur til .. og sådan kan vi blive ved.
Tror du ikke, tiden er inde til at vi (så vel kristne som videnskabsmænd som kristne videnskabsmænd!) holder op med at bruge så mange kræfter på at få sat de efter vor egen mening korrekte etiketter på flaskerne, og i stedet koncentrerer os om indholdet! Det er ikke et forslag jeg på nogen måde er begejstret for, for jeg synes det er noget rod.
Vi er nemlig enige om, at det er meget vigtigt at blive enige om hvad ordene betyder.
Men .. der er det vigtige (V), det vigtigere (VV) og det vigtigste! (VVV)
Tænk hvis vi kunne blive enige om, hvad VV og VVV er - det ville være helt fantastisk!
Så kunne vi sætte flotte etiketter på bagefter! 
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53015 - 22/10/2005 15:32
|
Bruger
|
Hej Kristina, du skriver: citat: Jamen er det ikke uddebatteret? Det har jeg i hvert fald med glæde taget til efterretning. (Kun én Gud, tak! )
Det håber jeg da, at det er. Det finder vi ud af, vil jeg tro.
citat: Der er således ikke enighed om de nævnte objektive krav! Så kan du sige, at de pågældende kalder sig videnskabsmænd med urette, og de pågældende kan svare "nej vi gør ej!"
Det grænser til cirkelargumentation, men de objektive krav er altså objektive og deres antal og udformning findes der global enighed om indenfor etableret forskning. Derfor kalder de pågældende sig videnskabsmænd med urette, og de manipulerer (eller lyver) hvis de svarer "nej vi gør ej!". Flere af "de pågældende" har en næsten paranoid holdning og tror rent faktisk, at de og deres resultater bliver censureret væk fordi de ikke er "materialistisk ateistiske". Under normale omstændigheder ville jeg have slået det hen med latter...
Men jeg kan let påpege, når en tømrer laver en elektrikers arbejde - og det arbejde får man let stød eller udbrændte apparater af. Der er en metode, fordi metoden er det definerende for hvornår man arbejder videnskabeligt, og metoden er objektiv uanset om man er enig med den eller ej.
Desuden ødelægger det betegnelserne helt, hvis enhver tømrer kan kalde sig arkitekt. Nogle vil i ørvigt kalde det en regulær løgn.
citat: Du kan også kalde dig arkitekt, selv om du ikke kan tegne og aldrig har lært noget om faget. Kun hvis du kalder dig "arkitekt m.a.a.", falder hammeren!
Men min troværdighed ville være væk meget lang tid før jeg fik en eventuel dom. Jeg ville også med stor sandsynlighed få stor opbakning fra folk, der mener at selv u-uddannede personer skal have ret til at kalde sig "arkitekt m.a.a." fordi de siger kan bygge et bjælkehus.
citat: Tilbage til ordet "videnskabsmand": Jeg vil tro det bliver vanskeligt at opnå koncensus om beskyttelse af betegnelsen. Jeg går ud fra du kender www.discovery.org ... der står noget med at 400 anerkendte amerikanske videnskabsmænd - heraf 70 biologer - har skrevet under på en erklæring, der på videnskabelig grund tager afstand fra udviklingslæren og giver tilslutning til ID .. m.m.m.
Angående discovery.org:
Erklæringen er ikke en erklæring om et personligt standpunkt. Det er en erklæring om, at alle resultater man finder vil være i overensstemmelse med det bibelske fundament.
Jeg har kunnet finde referencer til én eneste afhandling fra DI, der specifikt nævner ID. Denne afhandling blev optaget i et tidsskrift fordi en ansvarlig redaktør (der i øvrigt var kristen) brød enhver procedure for peer-review. Artiklen er senere blevet dementeret.
citat: Tror du ikke, tiden er inde til at vi (så vel kristne som videnskabsmænd som kristne videnskabsmænd!) holder op med at bruge så mange kræfter på at få sat de efter vor egen mening korrekte etiketter på flaskerne, og i stedet koncentrerer os om indholdet! Det er ikke et forslag jeg på nogen måde er begejstret for, for jeg synes det er noget rod.
Det tror jeg faktisk ikke. Saltsyre solgt som sodavand er for eksempel værd at bruge energi på at få trukket tilbage, og sådan mener jeg ID opfører sig i relation til almindelige mennesker og deres mulighed for at gennemskue gyldighed i etiketterne.
Vi kan jo ikke løbe rundt med alle nødvendige tests for at finde ud af, om den klare væske i glas-flasken er en sportsvand eller en billet til hospitalisering. Vi må kunne stole på, at de der vil sælge os væsken også har deklareret den rigtigt - og det kan vi i øjeblikket ikke.
Altså: en tømrer bliver ikke til en elektriker hverken af at sige, at han er elektriker eller ved at sætte en lampe op. Det kræver en uddannelse og autorisation. En lærer bliver ikke lærer af at sige han er lærer eller af at undervise en klasse en enkelt dag. Og ingen af dem ville jeg have til hverken af være børns klasselærere eller sætte elektriciteten op i mit nye hus.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#53016 - 22/10/2005 15:56
|
Ordstyrer
Bruger
|
Jeg må erkende mit nederlag, Claus. I rest my case og har ikke flere kommentarer - andet end at jeg ikke dur som freds- og konfliktforsker ..  Men kom ikke og sig, at jeg ikke prøvede! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53018 - 22/10/2005 16:50
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Claus - - nej, jeg tror heller ikke at du debatterer for at vinde debatten - det gør jeg heller ikke, kun, som du, for at hjælpe med til at afdække eventuelle misforståelser.
Og jeg må sige ja til, at du har gjort helt klart, hvorfor du mener A om B og C.
Tilbage står så vægtlægningen: Er det kampen værd at bruge så fantastisk meget krudt på sagen? I mange tilfælde er man sikker på at have ret, men det er ikke ikke altid er umagen værd at bruge dage - uger - måneder - år - på at overbevise andre om, at visse ord skal have en koncist, almengyldig betydning. Sproget lever sit eget liv og er nærmest umuligt at kontrollere.
Det er heller ikke alt, det kan svare sig at kæmpe for - selv om man måske har ret - man kan risikere at blive kørt ned til sidst - og til allersidst måske blive æret med en gravsten, hvor der står: "Han havde forkørselsret!"
Når jeg (omend modvilligt) kan leve med, at nogle, som ikke er kristne, kalder sig kristne (jeg som mener at vranglære er farligere end saltsyre på sodavandsflasker) så kunne det måske tænkes, at videnskabsmænd kunne holde til, at nogle, som de mener er ikke-videnskabsmænd kalder sig videnskabsmænd (som ikke af alle anses for et "objektivt" ord) ... selv om der derved skabes en del forvirring.
Jeg har en klippefast tro på, at sandhed før eller senere vinder over løgn, og lys over mørke. Og forståelser over misforståelser! Det giver en vis sjælero - i hvert fald med hensyn til ord og deres stadige betydningsglidninger, som jeg ikke mener er det vigtigste i verden.
Vigtigt (V) ja, meget vigtigt, men der er noget der er vigtigere (VV), og så er der det vigtigste (VVV).
De kunne være helt fantastisk, hvis vi kunne lade det vigtige hvile og gå over til at pejle os ind på, hvad vi hver især mener er VV og VVV ..
Foreløbig vil jeg sige tak for dine gode og tankevækkende kommentarer, som jeg har læst med glæde og udbytte - du er god til det med ord ... ! (læs: jeg kan godt forstå hvad du mener med det du skriver .. )
kristina
Ændret af kristina (23/10/2005 08:40)
|
|
Til toppen
|
|
|
#53019 - 23/10/2005 14:49
Vægt og viden
|
Bruger
|
Hej Kristina, du skriver noget jeg lige må tygge lidt på: citat: Tilbage står så vægtlægningen: Er det kampen værd at bruge så fantastisk meget krudt på sagen? I mange tilfælde er man sikker på at have ret, men det er ikke ikke altid er umagen værd at bruge dage - uger - måneder - år - på at overbevise andre om, at visse ord skal have en koncist, almengyldig betydning. Sproget lever sit eget liv og er nærmest umuligt at kontrollere.
Forestil dig, at en sælger ville sælge dig en håndmixer, men blev ved med at påstå, at det var en radio. Jeg ville protestere, og i øvrigt stille spørgsmålet om vedkommende sælger rent faktisk ved, hvad en radio er. Eller mere nærliggende, om han ganske enkelt lyver.
Ligesom "radio" er "videnskab" en form for funktionsbeskrivelse - af det, der arbejder efter en objektiv metode, der er vedtaget internationalt men ligesom sproget står åben for udvidelser eller forståelsesændringer. Derfor vægter jeg det som jeg gør, når nogen forsøger at sælge mig "forkerte" ord som værende rigtige blot fordi de synes det.
citat: Det er heller ikke alt, det kan svare sig at kæmpe for - selv om man måske har ret - man kan risikere at blive kørt ned til sidst - og til allersidst måske blive æret med en gravsten, hvor der står: "Han havde forkørselsret!"
Det har du ganske ret i, men i dette tilfælde føler jeg faktisk, at det er almindelige mennesker over en bred vifte, der risikerer at blive kørt ned.
citat: Jeg har en klippefast tro på, at sandhed før eller senere vinder over løgn, og lys over mørke. Og forståelser over misforståelser! Det giver en vis sjælero - i hvert fald med hensyn til ord og deres stadige betydningsglidninger, som jeg ikke mener er det vigtigste i verden.
Selvom det muligvis nok løser sig selv, bør vi hjælpe forståelsen og modarbejde misforståelsen. At forholde mig neutralt ser jeg slet ikke som en mulighed... men jeg har heller ikke din klippefaste tro på sandhedens uværgelige triumf.
citat: De kunne være helt fantastisk, hvis vi kunne lade det vigtige hvile og gå over til at pejle os ind på, hvad vi hver især mener er VV og VVV ..
Mit (VVV) er mit liv og fysiske/psykiske helbred, inklusive primært min, sekundært andres evne til rationalisering - men aldrig på bekostning af hinanden. Som sådan er det egentlig ikke forkert at kalde mig egoist - men jeg ville gerne tilføje "ansvarsfuld (egoist)".
(VV) bliver omgivelsernes tilstand ("familiens (VVV)", "andres (VVV)", erfaringer, viden, samfund, sprog - i denne rækkefølge), der gerne skal være 100% fordrende for (VVV) - men sandsynligvis aldrig bliver det.
Logisk set ville (V) her være "resten".
Det er ikke livsnødvendigt med objektiv forståelse af abstrakter som fx "videnskab", men netop fordi videnskaben har vist sig at være en velegnet vej til enighed mennesker imellem, er den manglende forståelse af præcis dette abstrakt - mener jeg - direkte forværrende for menneskers enighed, også i andre sammenhænge. Det handler tildels om, hvad vi overhovedet kan kalde viden, eller hvad vi kan vide også om os selv. Ikke livsnødvendigt, men vidensnødvendigt.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#53020 - 24/10/2005 11:35
Re: Vægt og viden .. og et par ord om ord ..
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Claus - radio, håndmixer og videnskab? Jeg synes ikke helt de tre ting kan stå på samme brøkstreg - radio og håndmixer kan ganske vist godt skifte form og farve, men de er dog fysiske konkrete genstande. Videnskab er derimod ikke sådan til at tage og føle på, det er, som du også selv er inde på, et abstrakt begreb. Ligesom filosofi og kærlighed og den slags ... citat: Selvom det muligvis nok løser sig selv, bør vi hjælpe forståelsen og modarbejde misforståelsen. At forholde mig neutralt ser jeg slet ikke som en mulighed... OK, jeg er enig med dig i, at vi så godt vi kan bør arbejde for at få en fælles forståelse af ordene i vores sprog - og omdefinere, hvis der er opstået forvirring og mangel på koncensus.
Så hvis et ord er blevet skamredet og ikke mere er præcist, og yderligere opfattes forskelligt af såvel faggrupper som private - så er der nok ikke så tit nogen mulighed for at indfange det og spærre det inde i en koncis betydning. Man kunne måske konstruere nye ord så? Eller .. det sker måske mere eller mindre "af sig selv". F.eks er den diffuse titel ingeniør - en person, der som regel har en teoretisk og/eller praktisk uddannelse i naturvidenskabernes anvendelse - spaltet ud i de mere koncise betegnelser akademiingeniør, civilingenør, teknikumingeniør ... osv. og igen bygnings-, elektro- eller maskiningeniør osv. Så ved vi lidt mere om ham "ingeniøren" ... !
Mon ikke ET/ID-striden når det kommer til stykket bunder mere i en uenighed om indholdet - selve ID(idé-?)-grundlaget - end om, hvad man kalder det?
For hvad er et ord egentlig ... joh .. og på den anden side ..  Min præst siger i hvert fald, at man godt kan blive frelst, selv om man hedder Tor. Eller Odin.
Tak for din respons på det med V'erne - der er virkelig godt stof til eftertanke, så det vil jeg tænke over lidt længere og vende tilbage til i et andet indlæg.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#53021 - 24/10/2005 16:55
Re: Vægt og viden .. og et par ord om ord ..
|
Bruger
|
Hej Kristina, jeg vil bare lige tilføje noget meget kort: citat: Hej Claus - radio, håndmixer og videnskab? Jeg synes ikke helt de tre ting kan stå på samme brøkstreg - radio og håndmixer kan ganske vist godt skifte form og farve, men de er dog fysiske konkrete genstande.
Videnskab er derimod ikke sådan til at tage og føle på, det er, som du også selv er inde på, et abstrakt begreb. Ligesom filosofi og kærlighed og den slags ...
Jeg brugte radio som et eksempel på en genstand, der har sit navn fordi den følger en specificeret metode (radiobølge-modtagelse), som er objektiv. En radio kan se ud på flere måder, men funktionen er altid den samme. Sådan forholder det sig også med "videnskabelighed": mærkaten bruges, fordi den følger en objektivt specificeret metode... så på sin vis svarer det til at kalde en håndmixer for en radio, hvis man kalder noget der ikke følger den videnskabelige metode for videnskabeligt... 
citat: Eller .. det sker måske mere eller mindre "af sig selv". F.eks er den diffuse titel ingeniør - en person, der som regel har en teoretisk og/eller praktisk uddannelse i naturvidenskabernes anvendelse - spaltet ud i de mere koncise betegnelser akademiingeniør, civilingenør, teknikumingeniør ... osv. og igen bygnings-, elektro- eller maskiningeniør osv. Så ved vi lidt mere om ham "ingeniøren" ... !
Netop. Ligesom vi ved lidt mere om naturvidenskabsmanden end vi ved om videnskabsmanden. Et meget mere koncist begreb der indebærer et helt bestemt arbejdsområde.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
|