Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 10 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#52972 - 18/10/2005 11:23 Den Helligånds gave og virkning
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Jesus gav løftet om den Helligånds gave. Jeg synes at disse ord af Parley Pratt er en dejlig beskrivelse af den Helligånds indvirkning på et menneske som har modtaget den som gave i overensstemmelse med løftet.

Jesus sagde i Johs. 17:3 at dette er det evige liv at kende Gud og ham som du har sendt, Jesus Kristus (frit citeret). Og dertil får et menneske Helligåndens gave.

Skriften siger også at vi skal få del i guddommelig natur (jfr. Johs. 17:3) - at vi skal få lod og del i de guddommelige egenskaber, som Faderen og Kristus er i besiddelse af. De gode egenskaber ligger inden i hvert menneskes sjæl, og er i deres opståen og må udvikles lidt efter lidt.

Parley Pratt sagde:

"Disse egenskaber ligner et kim, en knop, som lidt efter lidt kommer til at blomstre og så ved naturligt fremskridt frembringer den modne frugt efter sin egen art. Den Helligånds gave tilpasser sig alle disse gaver. Den levendegør alle de intellektuelle evner, udvider og lutrer alle naturlige følelser og tilbøjeligheder i vor natur og gør dem ved visdommens gave egnet til deres lovlige brug. Den levendegør, udvikler, forædler og fuldkommengør alle finere følelser, glæder, nydelser, slægtskabsfølelser og tilbøjeligheder i vor natur. Den inspirerer til dyd, mildhed, godhed, blidhed, sagtmodighed og kærlighed. Den udvikler den personlige skønhed i form og skikkelse. Den fører til sundhed og kraft, til liv og omgang med andre. Den udvikler og levendegør alle det naturlige og åndelige menneskes evner. Den styrker og levendegør nerverne. Kort sagt, den er marv for benene, fryd for hjertet, lys for øjet, musik for øret og liv for det hele væsen."

(Parley Pratt, tidlig apostel i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige)

Mvh
John

Til toppen 
#52973 - 01/11/2005 23:22 Re: Den Helligånds gave og virkning [Re: Buus]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej John

kunne du indvie os andre i, hvordan du mener, at Joh. 17,3 taler om, at vi skal få del i guddommelig natur? Og har vi ikke allerede det, al den stund vi er skabt i Guds billede???
For mig at se handler Joh. 17,3 om det evige liv og ikke det andet.

mvh Tau.
PS. Det er vel Johannes-Evangeliet, du mener med "Joh. 17,3" ? Det er ikke 1. Johannes Brev?

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#52974 - 03/11/2005 03:11 Re: Den Helligånds gave og virkning [Re: tau]
Buus
Bruger

Hej Tau,

Det var Johannes 17:3 jeg henviste til. Hele formålet med frelsesplanen og Kristi forsoning er jo at vi skulle forløses fra faldet og få del i guddommelig natur. Og hvordan kan man få del i guddommelig natur uden at lære Gud at kende? Og uden Ånden kan et menneske ikke lære Gud og hans karakteregenskaber at kende. Gud er fuldkommen i de gode karakteregenskaber og løftet er at vi skal blive som ham, dvs. få del i guddommelig natur.

citat:
og derved har han også skænket os sine dyrebare og største forjættelser, for at I ved dem skal undfly fordærvelsen i verden, som skyldes det onde begær, og få få del i guddommelig natur . (2. Pet. 1:4)

Det der egentlig står i Johannes 17:3 er at uden et menneske ved den Helligånds gave lærer Guds, vores evige Faders, og Kristi karakter og egenskaber at kende (får del i guddommelig natur), så kan det ikke opnå evigt liv. Det er umuligt for et menneske at blive frelst i uvidenhed.

Jo, vi er skabt i Guds billede og lignelse, men som følge af faldet i edens have blev mennesket udstødt fra Guds nærhed og blev en falden skabning. Deraf nødvendigheden af at blive født påny.

For at forklare vores tro mht. dette så må jeg citere fra Mormons Bog.

citat:
Thi hele menneskeheden var i en fortabt og falden tilstand og ville altid være det, medmindre de ville forlade sig på denne Forløser. (1.Nephi 10:6)

citat:
Thi, sagde han (Alma), jeg har omvendt mig fra mine synder og er blevet forløst af Herren; jeg er blevet født af Ånden.
Og Herren sagde til mig: Du skal ikke forundre dig over, at alle mennesker, ja mænd og kvinder, alle slægter, stammer, tungemål og folk skal fødes påny, ja fødes af Gud og forandres fra deres kødelige og faldne tilstand til en retfærdig tilstand, idet de er genløst af Gud og blevet hans sønner og døtre.
Og således bliver de nye mennesker, og uden de gør dette, kan de ingenlunde arve Guds rige.
Jeg siger jer, at uden dette sker, skal de blive forkastet; og det ved jeg, fordi jeg selv var nær ved at blive forkastet.
(Mosiah 27:24-27)

Denne forandring skal ske mens vi lever her på jorden, så vi kan gå herfra med glæde når vi engang skal herfra.

citat:
Og det skal ske, at de, der dør i mig, ikke skal smage døden; thi den er sød for dem.
Men ve dem, som ikke dør i mig, thi deres død er bitter. (L&P 42:46-47)

Deraf vigtigheden af at tro på Kristus og at få den Helligånds gave, så at processen kan starte, og forandringen begynde, inden vi forlader denne jord.

Mvh
John

Til toppen 
#52975 - 07/11/2005 22:20 Re: Den Helligånds gave og virkning [Re: Buus]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej Buus

Jeg er ikke helt sikker på, at vi taler om det samme, for du siger:
Citat:
Jesus sagde i Johs. 17:3 at dette er det evige liv at kende Gud og ham som du har sendt, Jesus Kristus (frit citeret). Og dertil får et menneske Helligåndens gave.

Skriften siger også at vi skal få del i guddommelig natur (jfr. Johs. 17:3) - at vi skal få lod og del i de guddommelige egenskaber, som Faderen og Kristus er i besiddelse af. De gode egenskaber ligger inden i hvert menneskes sjæl, og er i deres opståen og må udvikles lidt efter lidt.
Citat slut.

Kommentar:
Der står intet her om at vi får del i guddommelig natur, der står derimod, at vi kender Gud, og ham som Gud har sendt, Jesus Kristus.
Ligesom der står noget lignende i 1. Johannes Brev kap. 5. 20.
I Johannes Evg. kap. 3 står der om at blive født af vand og ånd og blive det som Jesus taler om i vers 3- at blive født påny.

Nej, de personlige egenskaber ligger i hvert menneske, men Helligåndens gerning kommer fra Gud og det er kun den, som helliggør.

Hverken Gud eller Kristus har syndigt køds skikkelse, hvorimod vi har og derfor har vi hver dag brug for Helligåndens hjælp og kraft til at leve et liv i Kristus.
Som Paulus sagde, så er det sådan, at det gode jeg gerne vil, det gør jeg ikke, og det onde som jeg ikke vil, det gør jeg.
Og så kommer bekendelsen, om at Kristus har ...

I 1. Johannes Brev kap 1 vers 8:" Hvis vi siger, at vi ikke har synd, så bedrager vi os selv og sandheden er ikke i os.
Hvis vi bekender vore synder, er han trofast og retfærdig, så han tilgiver os vore synder og renser os fra al uretfærdighed".

Og derfor formaner Paulus menigheden i Rom og os i Romerbrevet kap. 12. 1-3 om at bringe vore legemer som et levende, helligt, Gud velbehageligt offer; det er vores åndelige gudsdyrkelse.
Skik jer ikke lige med denne verden, men lad jer forvandle gennem en fornyelse af jeres sind, så I må kunne skønne, hvad der er Guds vilje; det gode,velbehagelige og fuldkomne".

mvh
carl

Til toppen 
#52976 - 08/11/2005 05:16 Re: Den Helligånds gave og virkning [Re: carl]
Buus
Bruger

Hej Carl,

Du skrev:
"Der står intet her om at vi får del i guddommelig natur, der står derimod, at vi kender Gud, og ham som Gud har sendt, Jesus Kristus."

Skrifterne handler jo netop at mennesker gennem tro på Kristus og efterlevelse af hans lærdomme, og ved Helligånden skal fødes påny og blive nye mennesker. Helligånden lutrer de gode egenskaber i os, som er i deres vorden, og får dem til at vokse op og modnes. Dette er hvad skrifterne mener med at blive født påny. At blive født påny er ikke en enkeltstående oplevelse ved et kirkemøde. Det er selve den forandring, som der gradvist sker igennem et menneskes liv, som lever værdigt og trofast til at have den Helligånds vedvarende følgeskab, og som igennem den indflydelse, som kommer fra ånden vokser op og bliv er stærkere og stærkere i det gode egenskaber.
Faderen og Kristus er begge fuldkommen i gode egenskaber, og evigt liv er at lære dem at kende (dvs. at lære om hvordan de er, de gode karakteregenskaber som de er i bessiddelse af osv., og så ved oprigtig omvendelse og den Helligåndes gave, vokse op og bliver ligesom dem. Hvis et menneske ikke er inde i denne løbende proces, hvor de gode egenskaber modnes og forbedres gennem livet, så bør det spørge sig selv om dets tro har ført til de rigtige resultater, og er dette ikke tilfældet, om ikke sund visdom ville være ikke at stoppe sin søgen efter (den fulde) sandhed.

Så jo, at kende Gud, er hvad den Helligånd vil åbenbare til vores sjæl, så det er netop hvad Johs. 17:3 handler om. Der findes ingen anden måde at kende Gud på end igennem personlig åbenbaring til ens sjæl, - 'han skal tage af mit og forkynde jer det' (frit citeret). At lære Gud at kende er at lære sig selv at kende, for vi er af Guds slægt og har alle et stort potentiale indeni os.

Så Johannes 17:3 handler om hvordan Han er, hvilke gode egenskaber han er i besiddelse af, og om at et menneske ved at modtage den Helligånds gave på det rette sted, også kan udvikle sig og blive fuldkommen i disse gode egenskaber.

[Citat]hvorved han har skænket os de største og dyrebare Forjættelser, for at I ved disse skulle få Del i guddommelig Natur , når I undfly Fordærvelsen i Verden, som har sin Grund i Begær (2.Peter 1:4) [/Citat]

Mvh
John

Til toppen 
#52977 - 08/11/2005 12:20 Re: At blive født påny og at få Helligånden! [Re: Buus]
carl
Bruger

Hej Buus

Du tænker og skriver som Mormoner gør og det er jo helt legalt, men jeg har en tydelig fornemmelse af, at vi ikke forstår det samme angående "at blive født påny" og at få Helligånden, som gave.

Citat:
Skrifterne handler jo netop at mennesker gennem tro på Kristus og efterlevelse af hans lærdomme, og ved Helligånden skal fødes påny og blive nye mennesker. Helligånden lutrer de gode egenskaber i os, som er i deres vorden, og får dem til at vokse op og modnes. Dette er hvad skrifterne mener med at blive født påny.
Citat slut.

Kommentar.
Jesus kom faktisk ikke med en ny lære, han kom og levende gjorde GT i henhold til profeterne og Guds vilje.
Apostlene fik nåde til at formidle evangeliet om Kristus = at Jesus døde på korset for vor skyld og opstod fra graven for at forlige os med Gud. Løftet til apostlene var at de om nogle dage ville blive døbt med Helligånd og ild og at Helligånden skulle tage bolig i dem.
Og det skete og da blev Johannes Evg. kap. 3 vers 1-8 og vers 16 opfyldt og er lige siden blevet forkyndt over hele jorden.

Og at blive født påny er en forunderlig proces, hvor forkyndelsen eller læsningen af Guds ord og Helligånden kommer og óverbeviser et menneske om synd.
Og når det menneske overgiver sin synd og skyld til Herren vor Gud bliver han/hun født på ny ved Guds ånd og kommer til tro på Kristus.
At få Helligåndens gave er at modtage de nådegaver, som blev praktiseret i Apostlenes Gerninger og som Paulus skriver om i Romerbrevet 12, 1. Kor. kap. 12 og 14 og Efeserbrevet
kap. 4.
Og at få Helligånden står der mange steder om f.eks; Apostl.G. kap. 8 vers 14-17, Apostl. G. kap. 9;17-18 (om Paulus) Apostl. G. kap. 10, vers 44-48.

Så igen må jeg nævne omkring din påstand om Johannes kap. 17.3:
Citat:
Der står intet her om at vi får del i guddommelig natur, der står derimod, at vi kender Gud, og ham som Gud har sendt, Jesus Kristus."
Citat slut.

mvh
carl

Til toppen 
#52978 - 08/11/2005 22:54 Guddommelig natur og evigt liv. [Re: carl]
tau
Ordstyrer
Bruger

Enig, Carl. Der står intet om, at vi får del i guddommelig natur i det skriftsted, ved ikke hvor John har det fra???? Der står, om hvad det evige liv er, og det er jo ikke det samme.

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#52979 - 09/11/2005 01:06 Re: Guddommelig natur og evigt liv. [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej tau, Det som John tænker på her er Peters andet brev 1.4:
.. og dermed har han også skænket os sine store, dyrebare løfter, så i ved dem kan slippe fri af forkrænkeligheden i denne verden med dens begær og få del i guddommelig natur. Men det drejer sig her om forjættelserne Peter vidste, at hans tid her var begrænset - Herren havde jo forudsagt hans martyrdød.

Afsnittet handler om forventningen om Jesu komme - forjættelsen om, at Guds rige kommer, at Kristus skal åbenbares i sin herlighed. Her i verden er Guds rige skjult, men som hans herlighed brød frem i glimt (jfr. forklarelsen på bjerget) skal riget komme i Guds time. Sådan mener jeg det skal forstås.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#52980 - 09/11/2005 03:34 Re: At blive født påny og at få Helligånden! [Re: carl]
Buus
Bruger

Hej Carl,

Jeg er meget enig med meget af det som du siger om Helligånden. Men mht. Johs. 17:3 det er så det jeg tror på at Herren mente med disse udtalelser. Helligåndens gaver virker, men gaverne alene er ikke det hele. At få kundskab om Faderens og Kristi karakteregenskaber og egenskaber gennem den Helligånds vidnesbyrd til ens sjæl er lige så vigtigt, for et menneske kan ikke frelst i uvidenhed om disse ting. At lære Gud og Kristus at kende mens vi lever på denne jord, er løftet, som er blevet givet. Helligåndens gaver, som du omtaler er vidunderlige. Jeg har også oplevet at bliver helbredt. Jeg har oplevet gaven til at skelne ånder, så jeg kunne se skjult ondskab bag noget, som tilsyneladene var velmente handlinger. Jeg har talt og vidnet om min tro på Kristus igennem profetiens og åbenbaringens ånd, som for mennesker har stadfæstet og bevidnet sandheden af det jeg fortalte dem, og således at både jeg der talte og den der lyttede begge blev opbygget.

Alt dette er dejligt, men at lære Gud og Kristus at kende, er evigt liv. Processen starter her på jorden, og det kan kun ske ved den Helligåndes indflydelse og personlige vidnesbyrd til et menneskes sjæl.

Jesus sagde også:

citat:
Han (Helligånden) skal herliggøre mig; thi han skal tage af mit og forkynde jer det . (Johs. 16:14)

Og som jeg også citerede før:

citat:
for at I ved disse (forjættelserne) skulle få del i guddommelig natur (= lære Gud at kende)

At få del i guddommelig natur er at lære Gud at kende - jfr. Johs. 17:3.

Mvh
John

Til toppen 
#52981 - 09/11/2005 22:23 Re: Guddommelig natur og evigt liv. [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

hvis det er det, john mener, hvorfor gentager og fastholder han så, at det står i Joh. ??? Det gør det jo overhovedet ikke.

Jeg er forvirret.

mvh Tau.

Til toppen 
#52982 - 09/11/2005 23:27 Re: Guddommelig natur og evigt liv. [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Nej, tau, du har ganske ret, det står ikke i Johannes-evangeliet - men nu tolker John det altså som han gør.

Lad os ikke forvirre af det - vi er jo ikke enige med Mormonerne, som sætter Mormon bogen (Joseph Smiths åbenbaringer i 1800-tallet) på linje med Bibelen og derved på mange måder trosmæssigt adskiller sig ...

Jeg har fornylig læst, at mormonernes gudsbegreb er sådan, at Gud har et legeme af kød og blod, og at han først efterhånden har arbejdet sig op til sin nuværende stilling.
Desuden at ethvert menneske på en måde er en gud i fostertilstand, med mulighed for selv engang at blive Gud. Det kan være, at det er derfor John skriver som han gør om mennesket her og nu som havende del i guddommelig natur.

(Hvis jeg er forkert orienteret med dette, så håber jeg, at John vil korrigere mig.)

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#52983 - 10/11/2005 12:53 Re: Guddommelig natur og evigt liv. [Re: tau]
Buus
Bruger

Kære Tau,

Hvordan kan man få del i guddommelig natur, uden at lære Gud at kende, som der står i Johs? Så selvom der står guddommelig natur i Peters brev og kende i Johs, så er det jo det samme der tales om. - dette er det evige liv - at kende Gud (kende Guds guddommelige natur og få del deri) - osv. ikke først engang i evigheden. Det starter her på jorden. Hvis man mangler dette så bør man ikke stille sig tilfreds, men fortsætte sin søgen efter/åbne sig for mere sandhed.

Mvh
John

Til toppen 
#52984 - 10/11/2005 13:26 Re: Guddommelig natur og evigt liv. [Re: Buus]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej John

NU er jeg med...tak.
Men jeg mener, at enhver har del i guddommelig natur, fordi vi netop er skabt i Guds billede. Og nej, jeg mener ikke, at Gud har del i vores natur, for jeg tror ikke på mormonernes tale om, at Han engang var et menneske ligesom os, som siden har udviklet sig til at blive en Gud.

mvh Tau.

Til toppen 
#52985 - 11/11/2005 03:19 Re: Guddommelig natur og evigt liv. [Re: tau]
Buus
Bruger

Hej Tau,

Ok, men hvad mener du så at guddommelig natur er?

Mvh
John

Til toppen 
#52986 - 11/11/2005 12:04 Re: Guddommelig natur og evigt liv. [Re: Buus]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej John

guddommelig natur er Guds natur. Guds væsen og sind. Det er det, vi har del i, vi som er skabt i Hans billede, altså alle mennesker. Dyrene har det ikke, for de er ikke skabt i Hans billede.
Forstår du?

mvh Tau.

Til toppen 
#52987 - 11/11/2005 12:13 Re: Guddommelig natur og evigt liv. [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Guds natur? Mit bud er, at Guds natur er ren, udadrettet kærlighed, uden mindste plet ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#52988 - 11/11/2005 22:38 Re: Guddommelig natur og evigt liv. [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

har jeg sagt noget, du ikke er enig i??? I så fald vil jeg da gerne høre, hvad det skulle være.

Er du uenig i, at vi har del i Guds natur? Jeg siger ikke, at vi er 100% som Gud, og det bliver vi aldrig, det er kun mormonerne, som mener det, men vi har del i Guds natur. Vi ligner Ham.!

mvh Tau.

Til toppen 
#52989 - 11/11/2005 23:51 Re: Guddommelig natur og evigt liv. [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau, nej, jeg er bestemt ikke uenig - jeg supplerede bare med hvad jeg lige havde i hovedet om hvad egen Guds natur er ..

Hvis vi ikke havde del i Guds natur, så tror jeg slet ikke vi kunne leve og ånde ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#52990 - 12/11/2005 11:32 Re: Guddommelig natur og evigt liv. [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

ok. Men hvordan kan dyrene så leve og ånde, de, som ikke har del i Guds natur?

mvh Tau.

Til toppen 
#52991 - 12/11/2005 17:03 Re: Guddommelig natur og evigt liv. [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau, du spørger:
citat:
Men hvordan kan dyrene så leve og ånde, de, som ikke har del i Guds natur?
Jeg tror det hænger sammen med, at dyrene jo netop ikke er skabt i Guds billede, og derfor ikke er skabt til at have del i Guds natur.

Jeg kommer her til at tænke på, at det måske er det lidt uklart, hvad vi overhovedet mener med udtrykket "at have del i Guds natur?

Derfor vil jeg lige præcisere, at jeg i hvert fald ikke mener, at Guds ånd på en eller anden måde "blander sig med" vores egen defekte ånd, som så længe vi lever forbliver defekt, men derimod at det er Guds Ånd (Helligånden), der virker i os og gennem os på guddommelig vis. Er vi enige her?

Da mennesket er skabt i Guds billede, er det helt fra begyndelsen påvirket af Guds væsen, men skaden ved syndefaldet er så radikal, at vi ikke er i stand til at være alkærlige som Gud selv.

Alligevel kan vi stadig høre samvittighedens stemme (= Guds stemme) i mere eller mindre forvrænget form, og vi opretholdes af Gud, mens vi i nådens tid lever her i denne verden, hvor vi kan blive frelst fra syndens, dødens og djævelens magt: Den, som tror på Jesus er blevet reddet ud af mørket og flyttet over i Hans rige. (Kolossenserbrevet 1,13). Ifølge kristendommen findes der ikke andre veje til frelse.

Jeg er lidt usikker på mit indlæg her, så tag det endelig kun som mit eget personlige forsøg på at svare på dit spørgsmål - jeg håber der er andre, som kan præciere og uddybe.

kristina

Ændret af kristina (12/11/2005 18:25)

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#52992 - 12/11/2005 18:51 Re: Guddommelig natur og evigt liv. [Re: tau]
Buus
Bruger

Hej Tau,

Alting er skabt åndeligt før det fremstår fysisk på denne jord. Også dyrene, som er skabt efter deres arter.

Mvh
John

Til toppen 
#52993 - 12/11/2005 20:23 Re: Guddommelig natur og evigt liv. [Re: Buus]
carl
Bruger

Hej John

Citat:
Alting er skabt åndeligt før det fremstår fysisk på denne jord. Også dyrene, som er skabt efter deres arter.

Citat slut.

Kommentar:
Nå, da, da. Kunne du ikke fortælle os hvor det står i den gode gamle bibel ?
Og ikke noget med at henvise til Mormons Bog, for den tror jeg ikke på for den er jo blevet skrevet 1600-1700 år efter bibelen. !

mvh
carl

Til toppen 
#52994 - 13/11/2005 00:37 Re: Guddommelig natur og evigt liv. [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina,

jeg er enig med dig i, hvad det vil sige at have del i Guds natur. Vi er ikke sådan nogle små halvguder, eller guder i fostertilstand. (Hmm så fik jeg lige provokeret mormonerne..det var egentlig ikke meningen..tag det ikke ilde op, John.)
Vi er ikke helt som Gud, og vi bliver det aldrig.

Nå, men det der med andre veje til frelse, jeg blev noget forskrækket i min gamle cellegruppe i en karismatisk folkekirke her i byen (nej ikke i Asbjørn Hansens sogn, han er slet ikke karismatisk anlagt nemlig), for der læste de Romerbrevet sådan, at der står et enkelt sted, at der må findes en anden frelsesvej end Jesus. For de der ikke har haft mulighed at lære Ham at kende. Sådan læste de det virkelig.
Det synes jeg bare underminere Golgatha helt vildt. Synes du ikke det? Hvad skulle Han så dø for? Så kunne ALLE mennesker da bare frelses på en anden måde, så havde Han slet ikke behøvet at svede blod og være dødsangst og forladt af Gud.!!!!!!!!! Det grænser til blasfemi, men de gjorde det jo ud af en velmenende tanke om, at også muslimer i det fjerneste af verden må bliver frelst uden Kristus. Det tror jeg bare ikke en milimeter på. Og man kan altså ikke konkludere, at Jesu store offer var overflødigt for nogle mennesker, ud fra at der står noget svært tilgængeligt et ENKELT sted i Bibelen. Den er for tynd. Men jeg var fuldstændig i mindretal i den gruppe der, så jeg sagde ikke noget..

mvh Tau.

Til toppen 
#52995 - 14/11/2005 02:48 Re: Guddommelig natur og evigt liv. [Re: carl]
Buus
Bruger

Hej Carl,

Du skrev:
Nå, da, da. Kunne du ikke fortælle os hvor det står i den gode gamle bibel ?
Og ikke noget med at henvise til Mormons Bog, for den tror jeg ikke på for den er jo blevet skrevet 1600-1700 år efter bibelen. !

Jamen, så forhindrer du mig jo i at forklare min tro - nej, det fremgår ikke entydigt af Bibelen. Mormons Bog er ikke skrevet 1600-1700 år efter Bibelen. Ethers bog i Mormons Bog der handler om jareditterne er den ældste bog, og stammer helt tilbage fra 2000 f.K. De øvrige bøger handler om Lehi og Ishmaels efterkommere, og spænder over perioden 600 f.K. til 421 e.K.

Joseph Smith har ikke skrevet disse ting. Han var en ulærd/uskolet ung dreng. Ikke engang et hold professorer kunne have skrevet bogen, så hvordan skulle en ung dreng der knapt nok havde gået i skole, kunnet gøre det. Han oversatte de gamle optegnelser til nutidssprog v.hj.af urim og tummim, som Herren havde tilvejebragt, og som lå bortgemt i Cumorahhøjen, sammen med brystværnet og pladerne.

Følgende er ikke fra Mormons Bog men fra Mose skrivelser i Den kostelige Perle:

citat:
Men jeg, Gud Herren, talte, og en tåge vældede op af jorden og vandede hele jordens overflade. Og jeg, Gud Herren, dannede mennesket af jordens støv og åndede livsånde i hans næsebor, og mennesket blev en levende sjæl, det første kød på jorden og ligeledes det første menneske. Ikke desto mindre var alt blevet skabt før, men det var skabt åndeligt og dannet efter mit ord. (Mose skrivelser 3:6-7)

I Bibelen står der blot at tingene blev skabt 'efter deres arter' - urter (1.Mos. 1:12), havdyr (1.Mos. 1:22), levende væsener, dyr m.fl. (1.Mos. 1:24-25)

Iflg. de ting der står i Mose skrivelser og Abrahams bog, i Den kostelige Perle, så har menneskenes ånder levet hos Gud før de blev iklædt et fysisk legeme, og fremstod på denne jord, hvor de kunne blive prøvet om de ville gøre alt, hvad Herren deres Gud ville befale dem.

Mvh
John

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær