Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 10 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 1 af 2: 1 2 >
Muligheder
Gå til
#52839 - 16/10/2005 15:27 Skal der undervises i Intelligent Design og skabel
Anonym
Anonym

Jeg har modtaget denne opfordring, udsendt af Knud W. Skov fra Tel (Tidsskrift om bl.a. bibelsk arkæologi):

Karsten Nissen har vist mods- og mandshjerte og sat en debat i gang på DRs hjemmeside om at få de forældede evolutionsteorier anfægtet i folkeskolen - og Robert Bladt har fået en udtalelse med ind på siden. Jeg vil gerne opfordre til at så mange af os benytter muligheden for at få markeret vores holdninger derinde - det kan måske flytte lidt: Intelligent Design og Skabelseslære

Til toppen 
#52840 - 16/10/2005 15:46 Re: DRs artikel
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
Hej Forum,

For den interesserede har jeg skrevet mine egne betragtninger om DRs artikel. Af respekt for JesusNets forum vælger jeg at nøjes med et link i stedet for at kopiere hele teksten herind. Jeg vil i øvrigt gerne gøre opmærksom på, at mit indlæg blev skrevet før jeg læste tråden her; derfor er det skrevet på mit eget site og ikke dette forum.

Debat om indlægget vil jeg gerne deltage i, men hvis du har læst indlægget gennem dette link, så vær venlig at holde debatten her.

Læs "Løgn for Gud" og giv gerne din mening med.

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#52841 - 16/10/2005 16:17 Re: DRs artikel [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

citat:
Af respekt for JesusNets forum vælger jeg at nøjes med et link i stedet for at kopiere hele teksten herind.

Havde du haft den påståede respekt, så havde du næppe strøet om dig med dine udokumenterede påstande om at ID-tilhængere er løgnere og manipulerende og en hel masse mere af samme skuffe.

Med det "oplæg" du er kommet med, er der jo slet ikke noget at diskutere!

Til toppen 
#52842 - 16/10/2005 16:21 Re: DRs artikel
Claus Due
Bruger

citat:
Havde du haft den påståede respekt, så havde du næppe strøet om dig med dine udokumenterede påstande om at ID-tilhængere er løgnere og manipulerende og en hel masse mere af samme skuffe.

Med det "oplæg" du er kommet med, er der jo slet ikke noget at diskutere!

Respekten er der skam. Hvilke påstande mener du er udokumenterede? Og vil du i det hele taget acceptere en henvisning til dokumentation for dem?

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#52843 - 16/10/2005 16:45 Re: Skal der undervises i Intelligent Design og skabel
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Hvor skriver Nissen , at han vil have ID ind i skolerne? Det eneste, han siger, at han vil have pointeret, at evolutionsteorien ikke udelukker troen på en gud, hvilket er helt korrekt!

Pas nu på med at starte en debat på falske præmisser!

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#52844 - 16/10/2005 17:00 Re: Skal der undervises i Intelligent Design og skabel [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

citat:
Hvor skriver Nissen , at han vil have ID ind i skolerne?

Knud Skov skrev:
Karsten Nissen har vist mods- og mandshjerte og sat en debat i gang på DRs hjemmeside om at få de forældede evolutionsteorier anfægtet i folkeskolen

Så jeg ved ikke hvor i denne formulering du ser noget om at Knud Skov skulle have skrevet at Nissen vil have ID ind i skolerne.

Til toppen 
#52845 - 16/10/2005 17:03 Re: DRs artikel [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

citat:
Respekten er der skam.

Ja, det er sandelig meget respektfuldt at starte ud med at kalde os for løgnere og manipulerende. Det burde jo være selvindlysende at der heri ligger en dyb respekt - eller er det i virkeligheden disrespekt?

Det mener jeg i al fald! Og derfor er dette også det sidste indlæg, i direkte debat med dig, fra min side.

Til toppen 
#52846 - 16/10/2005 17:15 Re: DRs artikel
Claus Due
Bruger

citat:
Ja, det er sandelig meget respektfuldt at starte ud med at kalde os for løgnere og manipulerende. Det burde jo være selvindlysende at der heri ligger en dyb respekt - eller er det i virkeligheden disrespekt?

Jeg har ikke sagt, at min konklusion om løgn og manipulation hverken a) dækker alle kristne eller folk, der ad anden vej tror på ID - blot at det dækker de folk, der ønsker at præsentere det som videnskab og bevidst udelader enhver viden, der kan skabe tvivl. Jeg har heller ikke sagt at b) min respekt for ID-tilhængerne er for det, de siger. Det er for det, at de som du netop har gjort, ligesom jeg selv fint kan afvise både at læse og diskuttere et hvilket som helst indlæg.

Jeg gør det dog ikke. Fordi det er en stensikker måde helt at lukke af for noget, der jo kan være sandt.

citat:
Det mener jeg i al fald! Og derfor er dette også det sidste indlæg, i direkte debat med dig, fra min side.

Ærgeligt, eftersom du er ret fremtrædende i debatten om ID. Det burde da være i din bedste interesse udover enhver tvivl at dokumentere, hvorfor jeg tager fejl når jeg kalder ID-propagandisterne for løgnere og manipulatører.

Men jeg respekterer din beslutning, så jeg vil ikke forsøge at hale dig videre. Jeg kan jo kun håbe, at du skifter mening.

Til toppen 
#52847 - 16/10/2005 17:25 Re: DRs artikel [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Claus

Jeg vil ikke involvere mig i en debat om ET/ID/videnskabelighed/uvidenskabelighed, det er jeg slet ikke klædt på til.

Men for at forebygge, at denne debat ryger helt af sporet, på grund af angreb/forsvar og diverse beskyldninger og anklager, som skyldes misforståelser, og ikke "forståelser", så er der et par enkelte ting, jeg gerne vil have rede på:

1) Hvilken betydning lægger du i ordene "lyve" og "manipulere"?

At tale mod bedre vidende? At forsøge af vinde tilhængere for en eller anden ide ved fortielser og bevidst omgåelse af sandheden, som man af af en eller anden ønsker at skjule for andre?

2) Hvilken betydning lægger du i ordet "videnskab"?
Kun naturvidenskab - eller anerkender du også andre former for videnskab?

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#52848 - 16/10/2005 17:30 Re: DRs artikel
Anonym
Anonym

Hej AFA

I stedet for at fortælle at du synes at Claus Dues blog og kritik af kreationisme og ID ikke falder ind under din opfattelse af respekt, så kunne du måske nu da du tilsyneladende er uenig i Claus Dues kritik, fortælle os hvorfor og på hvilke måde du mener at Claus tager fejl?

Det sat til side at Claus bruger et sprog du ikke kan lide om nogle teorier som du godt kan lide, så har Claus faktisk en ganske god og gennemarbejdet kritik, hvorimod din grænser til ligegyldigheder og indignation.

AFA jeg siger dette i den bedste mening, men du må altså oppe din kritik af os vantro og vores teorier, hvis du ikke bare vil fremstå som en sur, bitter og knotten mand.

Så længe at det eneste du disker op med er mavesure indlæg, hvor du tilkendegiver at du er uenig og ellers ikke løfter en finger for at modargumentere, så er det meget svært at tage dig alvorligt.

Altså hvis det du ønsker med at diskutere er at fremme forholdene for evangeliet, så må der bedre kort på bordet.

Du må erkende at du ikke kan EOD'e dig igennem livet her på debatterne...

Til toppen 
#52849 - 16/10/2005 17:44 Re: Skal der undervises i Intelligent Design og skabel [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

citat:
LarsBj: Hvor skriver Nissen , at han vil have ID ind i skolerne?

Biskop Karsten Nissen til JP: Men skolen skal ikke fortælle eleverne, at evolutionsteorien udelukker, at intelligente mennesker kan tro på Gud. Det er derimod relevant at sige i biologitimerne, at nogle videnskabsfolk har skabt tvivl om darwinismen og fundet en anden vej som de mener er farbar. Det må være skolens fornemste opgave at give eleverne en baggrund for selv at tage stilling.

Karsten Nissen siger desværre, at han finder det relevant med ID i skolernes biologitimer - og han kalder "teorien om det såkaldte "intelligente design" en "meget spændende tanke" - og han betoner, at ifølge "intelligent design" er livet alt for komplekst til at kunne været opstået og udviklet ved en tilfældighed. Deraf følger, at en "højere intelligens" må have styret udviklingen - siger altså biskoppen.

Det eneste relevante biskoppen siger, er at skolen naturligvis ikke skal fortælle eleverne, at evolutionsteorien udelukker, at intelligente mennesker kan tro på Gud.

En opfordring, som visse artikelforfattere her på JesusNet også burde lægge sig alvorligt på sinde.

Til toppen 
#52850 - 16/10/2005 17:46 Re: DRs artikel [Re: ]
Anonym
Anonym

citat:
I stedet for at fortælle at du synes at Claus Dues blog og kritik af kreationisme og ID ikke falder ind under din opfattelse af respekt, så kunne du måske nu da du tilsyneladende er uenig i Claus Dues kritik, fortælle os hvorfor og på hvilke måde du mener at Claus tager fejl?

Er der nogen som helst grund til at spilde min tid på folk der lægger ud med at kalde mig løgner og manipulatør? Ikke for mig i al fald!

Til toppen 
#52851 - 16/10/2005 18:00 Re: DRs artikel
Anonym
Anonym

citat:
AFA: Er der nogen som helst grund til at spilde min tid på folk der lægger ud med at kalde mig løgner og manipulatør?

Ingen, heller ikke Claus Due, har kaldt dig personligt for "løgner og manipulatør".

Claus Due mener, at han har eksempler på, at nogle kreationister har løjet og manipuleret!

Du har ingen grund til at være fornærmet.

Du har grund til at være Claus Due taknemlig, fordi han vil luge løgnerne og manipulatørerne ud blandt dine meningsfæller.

Bed ham dokumentere, at der findes løgnere og manipulatører blandt dem!

Og tak ham så for det, hvis han kan påvise, hvem du kan stole på - og hvem du ikke kan stole på!

Til toppen 
#52852 - 16/10/2005 20:07 Re: Definitioner [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina, du skriver:

citat:
Men for at forebygge, at denne debat ryger helt af sporet, på grund af angreb/forsvar og diverse beskyldninger og anklager, som skyldes misforståelser, og ikke "forståelser", så er der et par enkelte ting, jeg gerne vil have rede på:

1) Hvilken betydning lægger du i ordene "lyve" og "manipulere"?

At tale mod bedre vidende? At forsøge af vinde tilhængere for en eller anden ide ved fortielser og bevidst omgåelse af sandheden, som man af af en eller anden ønsker at skjule for andre?

2) Hvilken betydning lægger du i ordet "videnskab"?
Kun naturvidenskab - eller anerkender du også andre former for videnskab?

1) "at lyve" - ser jeg kun som at tale mod bedre vidende. Det er ganske sikkert, at der er mange ID-tilhængere og -fortalere som blot taler om det, de tror på - løgnerne ser jeg i denne sammenhæng som de, der vil præsentere troen på ID som (natur-)videnskabelig trods det, at de gentagne gange har læst grundige redegørelser for, hvorfor ID ikke kan være (natur-)videnskab. Ikke mine egne skriverier; de er jo blot at regne for amatørstof i sammenhængen, men adskillige dygtige forskere har gennemgået argumentationen for ID og intet videnskabeligt fundet.

Selv synes jeg, at Jakob Wolf er et strålende eksempel på den uvidenskabelighed, der gennemsyrer ID. Man vil gerne give teorien betydning, men "glemmer" ofte at man ganske enkelt ikke er kvalificeret hertil.

Manipulationen er både fortielserne, men sandelig også et andet og utroligt vigtigt aspekt. ID indeholder ikke designerens identitet; det gør religionen. Det er muligt at naturvidenskaben taler imod den kristne Guds bogstavelige skabelse, men dette har intet med ID at gøre. Evolutionsteorien taler jo ikke imod "en designer" - det er såmænd ganske muligt, at livet kom hertil fra rummet, og endda også at dets automatik er designet. Naturvidenskaben taler mod skabelsesberetningen, og det først når man inddrager denne at konklusionerne som dem i diverse artikler er mulige. ID har ingen "bøf" med evolutionsteorien, men det har kreationismen derimod. Og vi får gang på gang fortalt, at de ikke er én og samme ting. Så må vi også opfatte dem således, selvom overvældende mængder information antyder, at ID blot er "politisk korrekt redigeret kreationisme".

Manipulationen er altså to-fold: anvendelsen af misvisende begreber eller "stjålne" betydninger, og den bevidste fortielse af store mængder modsigende information. Det er meget muligt, at man kan gøre sig skyldig i kun ét af de to - det skal jeg ikke kunne sige, for min egen læsning af begreberne er langtfra perfekt. Jeg forsøger dog ihærdigt.

2) Videnskab er mere end naturvidenskaben, men jeg opfatter ikke teologien som en videnskabelig disciplin; lige så lidt som jeg opfatter jura eller filosofi som egentlig videnskab. Min definition afhænger helt af hvor vidensteoretisk objektivt man mener noget skal være før det er videnskab, og det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg hælder til en nærmest nødtvunget objektivitet før noget er videnskab.

I tilfældet ID er det dog sjældent relevant med andre grene af videnskab end fysik og biologi, som jo netop er naturvidenskaber. Egentlig er der i mine indlæg ikke skelnet mellem videnskab og naturvidenskab, fordi alle de repræsenterede discipliner så vidt jeg kan se er naturvidenskabelige. For så vidt er det ikke nødvendigt at læse nogen forskel på videnskab og naturvidenskab - og jeg vil skrive mig bag øret, at jeg får noteret det grundigt i det tilfælde det ikke er dækkende!

Du må undskylde at det blev lidt langt, men det er som du selv er inde på ganske centrale definitioner.

Til toppen 
#52853 - 16/10/2005 20:33 Re: DRs artikel
Anonym
Anonym

citat:
Ingen, heller ikke Claus Due, har kaldt dig personligt for "løgner og manipulatør".

Han gør ingen forsøg på at åbne op for undtagelser, i den artikel han har skrevet. Altså må han mene at alle tilhængere er løgnere og manipulatører!

Han kan jo blot trække sin udtalelse tilbage og undskylde at han bragte den.

Til toppen 
#52854 - 16/10/2005 23:27 Re: Definitioner [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus, og mange tak for din redegørelse! Du skriver:
citat:

Det er ganske sikkert, at der er mange ID-tilhængere og -fortalere som blot taler om det, de tror på - løgnerne ser jeg i denne sammenhæng som de, der vil præsentere troen på ID som (natur-)videnskabelig trods det, at de gentagne gange har læst grundige redegørelser for, hvorfor ID ikke kan være (natur-)videnskab.
Vi er enige om, at løgn er at tale mod bedre vidende, sådan forstår jeg også ordet.
Det er ikke bare at sige noget, som er - eller kan være - forkert. Der er stor forskel på at hævde - og forsøge at påvise - at nogen tager fejl, og at påstå at de lyver.

Så når du skriver, at de, som præsenterer ID som videnskabelig, selv om de gentagne gange har læst videnskabelige forklaringer, som siger det modsatte, lyver (= taler mod bedre vidende), så mener jeg ikke du har belæg for at skrive sådan.

Du kan nemlig ikke udelukke, at de pågældende, på trods af deres læsning af diverse redegørelser 1) ikke har forstået redegørelserne, eller 2) bare ikke tror på dem.

Og hvad i alverden skulle dog motivere nogen til at tale mod bedre vidende i en sådan sag??

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#52855 - 17/10/2005 01:35 Re: Definitioner [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina, du skriver:

citat:
Vi er enige om, at løgn er at tale mod bedre vidende, sådan forstår jeg også ordet.
Det er ikke bare at sige noget, som er - eller kan være - forkert. Der er stor forskel på at hævde - og forsøge at påvise - at nogen tager fejl, og at påstå at de lyver.

Vi er enige - der er meget stor forskel. Det havde jeg også med i betragtningen inden jeg skrev anklagen.

citat:
Så når du skriver, at de, som præsenterer ID som videnskabelig, selv om de gentagne gange har læst videnskabelige forklaringer, som siger det modsatte, lyver (= taler mod bedre vidende), så mener jeg ikke du har belæg for at skrive sådan.

Det vil sikkert ikke undre dig, at jeg mener det modsatte

citat:
Du kan nemlig ikke udelukke, at de pågældende, på trods af deres læsning af diverse redegørelser 1) ikke har forstået redegørelserne, eller 2) bare ikke tror på dem.

Det er rigtigt. Men:

(og for at undgå en masse misforståelser, så handler dette udelukkende om ID-tilhængere, der offentligt proklamerer støtte til specifikke udsagn fra ID angående evolutionsteorien. Jeg ved det er meget snævert, men ikke desto mindre falder mange i den kategori - bl.a. redaktionen fra Origo / skabelse.dk)

1) hvis man ikke har forstået redegørelsen, har man absolut heller ikke ret til at anklage den for at være noget som helst, bortset fra uforståelig. Manglende forståelsesevne er ikke en undskyldning, når man ønsker at angribe naturvidenskaben, i IDs tilfælde evolutionsteorien. Så er der kun ét tilbage.

2) enhver har sin ret til ikke at tro på "X". Historie-benægter har sin ret til ikke at tro historieskriverne, konspirationsteoretikere deres ret til at tro regeringen ønsker dem døde, ateisterne til ikke at tro på Gud og så videre og så videre. I så fald må man reagere ved netop at stille kritiske spørgsmål ved det, man ikke tror på. Og holde op igen, når spørgsmålene er blevet besvaret. Det er muligt, at de rent faktisk kan blive ved med ikke at tro på de svar, de får - men hvorfor skulle det dog være grund til at ignorere anklagerne, omformulere spørgsmålene og gøre den endnu mere ledende, for derefter at gentage dem igen overfor lægmænd? Bvadr!

Det er ikke "Jens vejmand" indenfor ID/ET jeg angriber. Det er selve IDs krav om at blive set som noget, det aldrig kan blive så længe det opfører sig som det gør. Og alle, der gentager dette krav på vegne af ID. Jeg finder det desuden fuldstændig horribelt, at en biskop finder det passende om der blev undervist i ID under naturfagene. Uanset om biskoppen falder i kategori 1) eller 2) er han i mine øjne aldeles ukvalificeret til at afgøre den sag, ligesom et meget stort flertal af de, der taler for ID.

citat:
Og hvad i alverden skulle dog motivere nogen til at tale mod bedre vidende i en sådan sag??

Det undrer også mig dybt. Det vidner jo om et ganske defekt sandhedsprincip.

Jeg kan kun forestille mig, at det må være en "målet hellige midlet" situation. Det er muligt der er andre motivationer bag, men så vidt jeg kan se er formålet med ID udelukkende at udbrede skabelsestro eller mindske tilliden til naturvidenskaben hvor der er størst sandsynlighed for modtagelse. Jeg ved det ikke, Kristina, men det er da en mulig og troværdig forklaring, taget i betragtning at manipulationen indenfor ID er blevet dokumenteret. Den største motivation for at kalde ID videnskabelig trods bedre vidende er så vidt jeg kan udlede kun at skabe en kunstig autoritet omkring den.

Til toppen 
#52856 - 17/10/2005 09:00 Re: Definitioner [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

citat:
Claus Due: Den største motivation for at kalde ID videnskabelig trods bedre vidende er så vidt jeg kan udlede kun at skabe en kunstig autoritet omkring den.

Videnskabeligt uddannede personer kan ikke undgå at vide, at ID ikke er underbygget af videnskabelige observationer.

Det levner os desværre kun to forklaringsmuligheder:

1) ID-fortalerne lyver bevidst, når de præsenterer ID som værende videnskabelig.

2) ID-fortalerne er ikke videnskabeligt uddannede og har ikke forstået, hvad videnskab er.

Til toppen 
#52857 - 17/10/2005 09:13 Re: Definitioner
Anonym
Anonym

citat:
Videnskabeligt uddannede personer kan ikke undgå at vide, at ID ikke er underbygget af videnskabelige observationer.

Er det en fuldt bevidst løgn fra din side, eller udtaler du dig blot mod bedre vidende?

Til toppen 
#52858 - 17/10/2005 09:17 Re: DRs artikel
Anonym
Anonym

citat:
Evolutionisten: Ingen, heller ikke Claus Due, har kaldt dig personligt for "løgner og manipulatør".

AFA: Han gør ingen forsøg på at åbne op for undtagelser, i den artikel han har skrevet. Altså må han mene at alle tilhængere er løgnere og manipulatører!
Han kan jo blot trække sin udtalelse tilbage og undskylde at han bragte den.

Claus Due har skrevet: "Propaganda-rytterne for Intelligent Design - altid religiøse mennesker - har i nogle år spredt løgne om en række ting".

Claus Due har ikke skrevet, at alle religiøse mennesker spreder løgne. Kun at propagandarytterne altid er religiøse mennesker!

Og selv om Claus Due måtte mene, at også du spreder løgne om ID og videnskab, så mener han næppe, at du lyver bevidst.

Personligt anser jeg dig for at være offer for og viderebringer af ID-manipulatorernes løgne.

Jeg anser dig dermed ikke for at være en bevidst løgner - og det gør Claus Due formentlig heller ikke!

Til toppen 
#52859 - 17/10/2005 09:25 Re: Definitioner
Anonym
Anonym

citat:
Evolutionisten:

AFA: Er det en fuldt bevidst løgn fra din side, eller udtaler du dig blot mod bedre vidende?

Hvis man udtaler sig mod bedre vidende, lyver man.

Du spørger mig altså, om jeg lyver eller om jeg lyver!

Svaret er i begge tilfælde: Nej - jeg lyver ikke!

Hvis du ønsker at påvise, at jeg lyver - så må du præsentere forumet her for mindst én videnskabelig observation, der underbygger ID!

Hvis ikke du kan det, modtager jeg gerne din undskyldning for, at du kraftigt har antydet at jeg lyver!

Til toppen 
#52860 - 17/10/2005 10:26 Re: Definitioner
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Andreas, du skriver " Er det en fuldt bevidst løgn fra din side, eller udtaler du dig blot mod bedre vidende? "

Selv om det er en anden og ikke mig, du spørger, så sidder jeg med et
" .. altså helt ærlig, Andreas ..."

på læberne.

Jeg synes spørgsmålet svarer til det berømte:
"Er du holdt op med at sparke din gamle mor - ja eller nej?"

(Jeg selv fastholder min afvisning af at tage stilling til videnskabelige spørgsmål, incl. forsøg på definitioner af, hvad videnskab er for noget ... men jeg vil gerne læse med over skuldrene, når de kloge debatterer - hvis de altså taler pænt til hinanden og undgår at blive alt for personlige! )

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#52861 - 17/10/2005 11:58 Re: Definitioner
LarsBj
Bruger

Hej Andreas,
Indtil for ca 1 år siden havde vi lange og grundige debatter om ID med en ANDEN Andreas, som var i færd med at færdiggøre sin uddannelse i biologi på det tidsspunkt. Andreas er et overordentligt grundigt menneske, som havde sat sig nøje ind i ID og på et tidspunkt havde en meget populær (for dem der nu synes, ID er en åbenbaring) hjemmeside om emnet. Vi diskuterede bl.a. IDs videnskabelighed, og konklusionen på dén diskussion var, at ID ikke opfyldte kravet om indtil da at have leveret vidneskabelige artikler. Jeg har ikke hørt, at der siden den gang er kommet videnskabelige artikler, og en søgning af Pubmed (www.pubmed.com) for artikler siden den 1.1. 2004 på søgeordene Intelligent og Design afslører ikke andre end Discovery Instituttets Stephen Meyers artikel, der ved en fejl kom i det zoologisk taksonomiske tidsskrift "Proceedings of the Biological Society, Washington", hvor det dels ikke hører hjemme (tidsskriftet er reserveret til diskussion af taksonomiske spørgsmål, dvs placering af arter i de rigtige grupper), dels havde undsluppet deres optagelsesprocedure. Tidsskriftet trak derfor artiklen tilbage.

Så Evolutionisten taler ikke mod bedre vidende, når han siger, at ID ikke er underbygget af videnskabelige observationer, og at dette bør være klart for dem, der arbejder videnskabeligt inden for disse områder. Der ER ikke tegn på, at ID er videnskabeligt underbygget!!! Med mindre du ved noget, Evolutionisten, Pubmed og jeg ikke ved?

Selv om der er publiceret bøger og internetsider om emnet, er der ikke noget af dette, der kan kvalificeres som videnskabelige undersøgelser. Det er diskussionsindlæg, som ikke lever op til de krav, du også selv på skabelse.dk stiller til videnkab. Ligesom Bjørn Lomborgs "The Sceptical Enviromenalist" og Joakim Garff's bog, SAK, ikke er videnskabelige værker, selv om de ligner.

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#52862 - 17/10/2005 13:44 Re: Definitioner [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus.

Jeg har læst din klare og forståelige redegørelse og er - som jeg hele tiden har været - overbevist om, at du hverken lyver eller manipulerer, og at du yderligere tænker dig om, før du taler og skriver. Al respekt for det!

Alligevel har jeg stadig mine indvendinger i behold. Du skriver:
citat:
hvis man ikke har forstået redegørelsen, har man absolut heller ikke ret til at anklage den for at være noget som helst, bortset fra uforståelig. Manglende forståelsesevne er ikke en undskyldning, når man ønsker at angribe naturvidenskaben, i IDs tilfælde evolutionsteorien. Så er der kun ét tilbage.
Hvad nu hvis man er overbevist om at have forstået redegørelsen - og måske yderligere har en bredere forståelse af, hvad der kan betegnes som videnskab, så må man vil have lov til at anklage den pågældende redegørelse for at være forkert, skulle jeg mene. Når man nu mener, at den er forkert. Eller ufuldstændig.
citat:
Det er muligt, at de [ID] rent faktisk kan blive ved med ikke at tro på de svar, de får - men hvorfor skulle det dog være grund til at ignorere anklagerne, omformulere spørgsmålene og gøre den endnu mere ledende, for derefter at gentage dem igen overfor lægmænd? Bvadr!
En mulighed kunne være, at de (ID-folket) føler, at det er dem der er blevet misforstået, og derfor omformulerer og omformulerer ... det kunne være en hjertesag for dem at vinde gehør for det, som de er overbevist om er både sandt og vigtigt.

Jeg kan i hvert fald sige med stor sikkerhed, at de (få) mennesker jeg kender, som tror på ID-teorien, hverken er løgnere eller manipulatorer. Men om de tager fejl skal jeg ikke kunne sige ...

Desuden mener jeg, at hvis man vil ind i en konstruktiv debat med dem, der mener noget andet end man selv mener, så er det som regel en rigtig dårlig ide at lægge ud med at beskylde sine modstandere for løgn og manipulation. Det må da være et udpræget EOD-udspil?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#52863 - 17/10/2005 14:24 Jyllandsposten
stej
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Er der nogen, der i denne tråd har læst en artikel i dag i Jyllandsposten idag?

Den handler om en videnskabsmand og medlem af etisk råd, der også mener det kan være en god ide at indrage fx ID i undervisningen på folkeskoler.

Jeg kan ikke gengive den fuldstændigt, og den er låst på www.jp.dk, men interesserede kan jo købe/låne avisen for at læse artiklen.

http://www.jp.dk/login?url=meninger/artikel:aid=3326642:fid=7466

MVH

Stej

Til toppen 
#52864 - 17/10/2005 14:30 Re: Definitioner [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina,

Jeg vil forsøge at holde dette lidt kortere end før - du skriver:

citat:
Hvad nu hvis man er overbevist om at have forstået redegørelsen - og måske yderligere har en bredere forståelse af, hvad der kan betegnes som videnskab, så må man vil have lov til at anklage den pågældende redegørelse for at være forkert, skulle jeg mene. Når man nu mener, at den er forkert. Eller ufuldstændig.

Jeg ville mene, at der skulle et vist ansvar for egen viden til, før man begynder anklagen. Af samme grund har jeg brugt år på at forstå så meget som muligt at situationen omkring ID. Jeg har søgt begge vinkler, og der er stor forskel på dem. Hvis man vil anklage en redegørelse for at være forkert eller ufuldstændig, må man samtidig have den nødvendige viden for at pointere, hvorfor man mener sådan. Og hvis denne viden viser sig at være ufuldstændig, falder anklagen øjeblikkeligt til jorden. Desuden skal den videnskabelige metode overholdes, og det bliver den langt fra altid.

citat:
En mulighed kunne være, at de (ID-folket) føler, at det er dem der er blevet misforstået, og derfor omformulerer og omformulerer ... det kunne være en hjertesag for dem at vinde gehør for det, som de er overbevist om er både sandt og vigtigt.

Jeg er sikker på, at de både mener det er sandt, vigtigt og en hjertesag. Men de mest grundlæggende krav til videnskabelighed og debat må overholdes, blandt andet at man ikke fremsætter påstande, der er blevet tilbagevist med grundige redegørelser. Uanset om man har forstået redegørelsen eller ej; hvis man ikke har kvalifikationen til at forstå redegørelsen har man heller ikke kvalifikationen til at fortsætte påstandene. Igen: det er både ønskeligt og prisværdigt at stille uddybende spørgsmål, hvis der er noget man ikke har forstået. Der findes adskillige fora, hvor videnskabeligt uddannede personer deltager - og hvis de ikke selv kan svare, kan og vil de helt sikkert pege i den rigtige retning. Selv jeg kan hjælpe med at pege, men de gange jeg har gjort det indtil nu har det været for blinde øjne og døve ører. Det vil jeg ikke blive ved med evigt, for jeg føler mig en smule til grin.

citat:
Desuden mener jeg, at hvis man vil ind i en konstruktiv debat med dem, der mener noget andet end man selv mener, så er det som regel en rigtig dårlig ide at lægge ud med at beskylde sine modstandere for løgn og manipulation. Det må da være et udpræget EOD-udspil?

Vi er enige om, at det ikke er den bedst mulige fremgangsmåde. Men jeg har som sagt i flere år undersøgt sagen grundigt, og mine påstande her beror i høj grad på det, jeg har læst og genlæst igen og igen.

Efter lidt selvransagelse er det da også en del af indlægget, at mit ønske er en form for afslutning på hvorvidt ID er videnskab eller ej. Den konstruktive debat er måske mulig, men de sidste seks-syv gange jeg grundigt og seriøst har forsøgt her og andre steder er det altid hurtigt endt i ingenting, og det går mig i den grad på. Jeg holder dog på mine udsagn om løgn og manipulation i selve kernen af IDs argumentation - og vil egentlig kun tilføje, at manipulation gentaget af 2. person stadig er manipulation uanset om 2. person ved det eller ej.

Til toppen 
#52865 - 17/10/2005 14:47 Re: Jyllandsposten [Re: stej]
Claus Due
Bruger

Hej stej,

Angående det, vi trods alt får af artiklen uden at betale:

citat:
Den kristne tro har sat hele naturvidenskaben i gang, mener professor Peter Øhrstrøm og påpeger, at naturvidenskabens pionerer alle troede på en "intelligent designer" bag skaberværket.

Argument fra popularitet. At pionererne var kristne er ikke et argument for denne tros rigtighed. Og da absolut ikke på naturvidenskabelige områder, der er blevet oprettet efter disse pionerer alle er døde og borte.

citat:
Troen på, at Gud har skabt verden, er ikke i modstrid med den moderne naturvidenskab.

Tværtimod, mener Peter Øhrstrøm, dr. scient og professor i informationsvidenskab på Aalborg Universitet.

»Det er min hypotese, at den kristne tro har været med til at sætte hele naturvidenskaben i gang. Man må tro, før man kan vide. En værdifri videnskab om naturen findes ikke,« siger den nordjyske professor, som selv er en overbevist kristen.

"Man må tro, før man kan vide" - er en typisk ID-konstruktion. Videnskabens "tro" - dens teorier - er ikke at sammenligne med religiøs tro. Kristendommen var med til at sætte naturvidenskaben igang, det er sandt at mange videnskabsmænd dengang havde sat sig for at søge efter Gud. Men der er mindst lige så mange eksempler på kirkelig censur og kætter-anklager, når resultaterne ikke lige stemte med dogmet.

citat:
Peter Øhrstrøm har en baggrund som cand. scient. i matematik og fysik og sidder i redaktionen bag tidsskriftet Origo, som er oprettet af kristne naturvidenskabsfolk og har til hensigt at »udbrede kendskabet til videnskabelige skabelsesteorier«.

Uddannelsen i matematik og fysik forhindrer ham dog ikke i at tale som videnskabsmand på biologiske spørgsmål. Jeg finder ham personligt utroværdig på disse områder, ikke mindst bestyrket af flere læsninger af "Origo", som mig bekendt aldrig har udbredt en "videnskabelig skabelsesteori" - kun angrebet evolutionsteorien og stillet de førnævnte ledende og manipulative spørgsmål.

Til toppen 
#52866 - 17/10/2005 15:50 Glashus og sten...
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
citat:
AFA:
Er der nogen som helst grund til at spilde min tid på folk der lægger ud med at kalde mig løgner og manipulatør? Ikke for mig i al fald!

Tør nu øjnene din kværulerende støjsender!

Du har adskillige gange kaldt mig løgner uden at kere dig det mindste om hverken dokumentation eller beklagelse. Du nægter konsekvent at besvare det mindste spørgsmål, men strør i stedet om dig med beskyldninger om alt fra [ironi]nedkaldelse af forbandelser til personforfølgelser[/ironi]. Og det tilmed i en særdeles ubehagelig og anstrengende tone. Find dog en ny skure...

-Z

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#52867 - 17/10/2005 16:34 Re: Definitioner [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

citat:
Selv om der er publiceret bøger og internetsider om emnet, er der ikke noget af dette, der kan kvalificeres som videnskabelige undersøgelser.

Ja, jeg er godt klar over at det hos de fleste evolutionister er en generel opfattelse at den eneste "sande videnskab" er evolutionisternes fantasifulde formodninger om hvordan de mener at livet er opstået og udviklet!

Derfor er det sjældent muligt at føre en givende debat med den gruppe.

EOD

Til toppen 
#52868 - 17/10/2005 17:01 Re: Definitioner
Anonym
Anonym

citat:
LarsBj: Selv om der er publiceret bøger og internetsider om emnet, er der ikke noget af dette, der kan kvalificeres som videnskabelige undersøgelser.

AFA: Ja, jeg er godt klar over at det hos de fleste evolutionister er en generel opfattelse at den eneste "sande videnskab" er evolutionisternes fantasifulde formodninger om hvordan de mener at livet er opstået og udviklet!
Derfor er det sjældent muligt at føre en givende debat med den gruppe.

Fremlæg venligst bare ét eksempel på videnskabelige undersøgelser, der understøtter ID!

Så har du påvist, at "evolutionisternes" afvisning af ID som videnskab er forfejlet.

Din generelle nedrakning af "de fleste evolutionister" illustrerer derimod kun, at du er ude af stand til at argumentere for dit synspunkt.

A'la det gamle retoriske fif: "Mine argumenter er svage. Jeg hæver stemmen!"

Jeg vil i øvrigt tilslutte mig Zaphods kritik af, at du skælder ud og ikke besvarer spørgsmål!

Det befordrer ikke en god debat!

Til toppen 
#52869 - 17/10/2005 17:06 Re: Definitioner
Anonym
Anonym

citat:
Din generelle nedrakning af "de fleste evolutionister" illustrerer derimod kun, at du er ude af stand til at argumentere for dit synspunkt.

Undskyld at jeg glemtge at den slags er forbeholdt "de fleste evolutionister"

EOD

Til toppen 
#52870 - 17/10/2005 17:56 Re: Definitioner
LarsBj
Bruger

Andreas Falck skrev:
"Ja, jeg er godt klar over at det hos de fleste evolutionister er en generel opfattelse at den eneste "sande videnskab" er evolutionisternes fantasifulde formodninger om hvordan de mener at livet er opstået og udviklet!

Derfor er det sjældent muligt at føre en givende debat med den gruppe."

Jeg synes, du er dybt, dybt urimelig over for mig. Her gør jeg mig stor umage for at redegøre for (jeg debaterer m.a.o.) hvor sagerne står med hensyn til IDs videnskabelige status, og så fyrer du en sådan sur bøvs af!!!! Og påstår, man ikke kan debattere med mig????

Og så har du ydermere den frækhed at citere mig ude af sammenhæng!!! Det er jo netop en af hovedankerne mod kreationistisk debatførelse: At man gentagne gange ser citeret lige præcis den del af et udsagn, der isoleret tilsyneladende bakker ens position op!!! Du springer glad og gerne på vognen og UDELADER det næste afsnit, hvor jeg uddyber, at debatbøger kan ligne videnskab uden at være det.

Jeg troede ellers lige, vi var enige om, at der for at man kan påkalde sig videnskabelighed, krævedes en vis form i sin præsentation? Lomborg for eksempel, blev anklaget for videnskabelig uredelighed, men slap fri, fordi hans bog ikke var et videnskabeligt bidrag, men et debatbidrag. På samme måde er Behes bøger DEBATBØGER. Det er der da ikke noget galt i, men det gør dem jo ikke videnskabelige.

Det vil sige, at de kan have elementer af det, man finder i videnskabelige bøger, for eksempel gennemgang af visse data. Lærebøger er et andet eksempel på sådanne bøger, der ikke er videnskabelige bidrag, selv om de har en vis "akademisk" form.

Jeg vil endvidere pointere, at den førhen omtalte Andreas til slut ACCEPTEREDE det synspunkt, at Behes bøger var debatbøger.

Jeg kan kun konkludere, at dine hadske udfald er en rygmarvsreaktion, der træder i kraft, når du føler dig presset.

Og så slutter du med dit "EOD"!!! Tsk-tsk! Kom igen!

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#52871 - 17/10/2005 17:59 Konklusion: ID en påstand - ikke videnskab
LarsBj
Bruger

Andreas:
Du har med andre ord ikke flere argumenter? For ellers vil du jo næppe stoppe debatten? Vi kan altså konkludere, at du ikke kan føre argumenter for dit synspunkt om, at ID er videnskabelig?

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#52872 - 17/10/2005 20:40 Re: Definitioner
Anonym
Anonym

citat:
Evolutionisten: Fremlæg venligst bare ét eksempel på videnskabelige undersøgelser, der understøtter ID!
Så har du påvist, at "evolutionisternes" afvisning af ID som videnskab er forfejlet.

AFA: Undskyld at jeg glemtge at den slags er forbeholdt "de fleste evolutionister".

Hvis du dermed nu også hævder, at "de fleste evolutionister" rakker andre ned, så siger det mere om din fordomsfuldhed, end det siger om de personer, som du nærer disse fordomme mod.

Træd et skridt tilbage og få et overblik over din argumentation - og sig mig så ærligt, om du og andre kan være tjent med den?

Til toppen 
#52873 - 18/10/2005 10:10 Re: Konklusion: ID en påstand - ikke videnskab [Re: LarsBj]
Zaphod
Bruger

citat:
LarsBj til AFA:
Du har med andre ord ikke flere argumenter? For ellers vil du jo næppe stoppe debatten? Vi kan altså konkludere, at du ikke kan føre argumenter for dit synspunkt om, at ID er videnskabelig?

Det må se sådan ud. Han flygtede også med halen mellem benene fra denne debat, hvor jeg ellers blot bad ham redegøre for sin egne synspunkter. Gad nok vide, hvorfor han insisterer på at slynge fornærmede bandbuller mod alle verdenshjørner i stedet for at gøre det, man nu engang gør på et debatforum?

Nå, nu har jeg den! Han har ingen argumenter...

Mvh
Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#52874 - 18/10/2005 11:37 Hvad er argumenter? [Re: Zaphod]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Zaphod osv.

Når man ikke har flere argumenter, eller er i stand til at fremlægge argumenter, som af opponenterne accepteres som valide, har man så nødvendigvis uret?

Dette spørgsmål er ikke en skjult tilkendegivelse af, at jeg har en mening om ID, men et forsøg på at identificere, hvad argument betyder.

Jeg slog op i Oxford Dictionary of Etymology og fandt følgende:

argue: L argutare, make clear, prove, assert, accuse.

Så er vi ikke ude i noget med bevisførelse?

Men kan det ikke være i orden i disse ytringsfriheds-tider at have en videnskabelig teori - som f.eks. ID - og fremlægge den for enhver, som måtte være interesseret i at høre om den, uden at den er bevist efter den (natur)-videnskabelige metode?

Eller mener I, at man er forpligtet til at beholde den oppe i ærmet, indtil den enten er videnskabelig bevist eller videnskabelig modbevist?

Verden vil se beviser, det ved jeg godt - jeg husker endnu min gamle strenge latinlærers råb: "probe minorem!" når der var nogen, der kom med forslag til svar på spørgsmål ... han var helt kold over for det ubeviste/ubeviselige.

Bare en tanke her fra sidelinjen ....

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#52875 - 18/10/2005 12:40 Re: Konklusion: ID en påstand - ikke videnskab [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

citat:
Vi kan altså konkludere, at du ikke kan føre argumenter for dit synspunkt om, at ID er videnskabelig?

Du er da velkommen til at drage lige præcis de konklussioner du har lyst til at drage - det gør du jo nok alligevel.

Ka' du ha' en god uge.

Til toppen 
#52876 - 18/10/2005 12:53 Re: Hvad er argumenter? [Re: kristina]
Zaphod
Bruger

Hej Kristina

citat:
k:
Når man ikke har flere argumenter, eller er i stand til at fremlægge argumenter, som af opponenterne accepteres som valide, har man så nødvendigvis uret?

Nej.
Men hvis ikke man kan argumentere for sine faktuelle påstande, hvordan er man så selv blevet overbevist om deres rigtighed, hvis ikke man er i stand til at forklare det?

Jeg mener, hvorfor fremsætter man dem så? Det svarer til at sige, ’Jeg synes is smager godt.’ Ok, fint. Men det er jo ikke et argument, man kan bruge til noget som helst i en diskussion om fakta og den ydre verden.

Mit bud er, at det er fordi synspunktet er en trossag, hvilket ikke er et gyldigt argument i en diskussion om fakta.

Et andet aspekt er, at hvis man fremstiller et bestemt ’system’ som værende repræsentativt for den ydre verden, og der i dette system er adskillige enorme logiske huller, som man ikke er i stand til at redegøre for, har andre mennesker god grund til at afvise dette system. Hvis du påstod at det er en stor, menneskeskabt robot, der drejer Jorden rundt om Solen, og afviser at svare, når jeg så spørger hvad der fandt sted før robotten var blevet bygget, er det rimeligt at afvise din påstand.

citat:
k:
Men kan det ikke være i orden i disse ytringsfriheds-tider at have en videnskabelig teori - som f.eks. ID - og fremlægge den for enhver, som måtte være interesseret i at høre om den, uden at den er bevist efter den (natur)-videnskabelige metode?

Eller mener I, at man er forpligtet til at beholde den oppe i ærmet, indtil den enten er videnskabelig bevist eller videnskabelig modbevist?

ID er ikke en videnskabelig teori, fordi den ikke er eftervist eller testet efter den videnskabelige metode. Hvis man påstår, at den er, må man underkaste sig de regler, der gælder. Man får ikke særbehandling til sit yndlingssynspunkt. Det ligger lidt i ordene ID er en religiøs idé pakket ind i videnskabeligt-lydende ord. Det, vi beder IDister om er at demonstrere, at ID er en videnskabelig teori, som de selv hævder.

Der er vist ingen, der beder nogen om at holde deres idéer inde i ærmet, men når man påstår at ID er en ”videnskabelig teori”, må man forvente at andre mennesker, der ikke har de samme religiøse årsager og prædispositioner til at antage dette for sandhed, bruger deres ytringsfrihed til at kritisere ID. Fordi den ikke lever op til sine egne ord.

Jeg har ikke bedt AFA om at tie stille, tværtimod. Jeg vil gerne høre hans idéer. Men han har ikke lyst til dialogen.

En anden ting er, at jeg bliver lidt irriteret af din brug af ordet "ytringsfrihed." Du får nærmest antydet, at der knægtes rettigheder...
Videnskab er ikke demokratisk.
At man har et synspunkt gør det ikke sandt.
Eller interessant.
Der er sandt og falsk i videnskab.
En idé bliver ikke til en videnskabelig teori af at man kalder den det.
En idé bliver til en videnskabelig teori, når visse kriterier opfyldes, herunder, at den altovervejende del af forskerne godtager den.

Alle disse ting peger i retning af, at ID ikke er en videnskabelig teori og aldrig bliver det.

citat:
I de forskellige videnskaber er en teori en logisk selvkonsistent model eller ramme, der bruges til at beskrive opførslen af et bestemt naturligt eller socialt fænomen, og som enten hidrører fra observérbare fakta eller støttes af dem (se den videnskabelige metode). Som sådan er en teori et systematisk og formaliseret udtryk for alle forudgående observationer, som giver forudsigelser, kan afprøves, og som aldrig er blevet falsificeret.
Herfra, min oversættelse

Læs desuden her om den videnskabelige metode.
citat:
De centrale dele af den videnskabelige metode er gentagelse, gensidig forklaring, forenelighed mellem delteorier og opstillinger af følgende:

- Karakteriseringer (Kvantificeringer, observationer og målinger)
- Hypoteser (teoretiske, hypotetiske forklaringer af observationer og målinger)
- Forudsigelser (ræssoneren inklusiv logisk deduktion fra hypoteser og teorier)
- Eksperimenter (afprøvning af alle ovenstående)
(Min fattige oversættelse, Za)

Intet af dette lever ID op til...

citat:
k:
Verden vil se beviser, det ved jeg godt - jeg husker endnu min gamle strenge latinlærers råb: "probe minorem!" når der var nogen, der kom med forslag til svar på spørgsmål ... han var helt kold over for det ubeviste/ubeviselige.

Det ubeviste, mystiske, ’større virkelighedsforståelse’, osv. er I meget glade for i religionen, men det har intet at gøre i naturvidenskab. Det er en måde at sprede uvidenhed på, ikke viden.

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#52877 - 18/10/2005 15:15 Re: Hvad er argumenter? [Re: kristina]
LarsBj
Bruger

citat:

Man har jo lov at sige, hvad man vil i disse ytringsfrihedstider - også det skinbarlige vås eller de største uhyrligheder!

Men at man har lov at sige, at ID er en videnskabelig teori, gør den jo ikke til det! Går man ind i den leg og vil spille et spil, der hedder "videnskab", så må man jo finde sig i reglerne.

ID er, som Zaphod siger ikke en videnskabelig teori, og som Claus Emmeche siger i dagens Jyllandsposten (den enste avis i dag, grrr), er ID ikke engang VIDENSKAB, fordi den ikke fremsiger noget, der kan afprøves med målinger eller kontrollerede observationer. Jeg har gentagne gange foreslået såvel Andreas Peterson som Jakob Wolf, at ID-tilhængerne koncentrerede sig om at fremsige noget, der kan måles. Først og fremmest har jeg foreslået, at man stillede nogle kriterier op for, hvad der er intelligent design. Jeg har mere præcist foreslået, at man arbejde med arkæologisk fund og fandt en metode, der kunne skelne sten, der ligner redskaber fra redskaber. Hverken Wolf eller AP accepterede mit forslag, og så vidt jeg ved, arbejder ID ikke på en metode, der kan give et værktøj til afprævning af en hypotese, der siger: Dette er et designet fænomen.

Derfor, ytringsfriheden til trods, er ID ikke videnskab: Man kan ikke anvende metoden.

Så kan du sige, om det ikke er for snævert med den metode. Kan man ikke være lidt bredere lidt rundere og acceptere alternativer? Nej! Kan man ikke arbejde med den metode, kan man ikke skaffe viden på en sund og holdbar måde. Galileis forslag om at måle alt, der kan måles og gøre det måleligt (in casu ID), der ikke er det, holder stadig, og er grundpillen i (natur)videnskab.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#52878 - 18/10/2005 16:07 Re: Hvad er argumenter? [Re: Zaphod]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Hej Zaphod.

Jeg gider ikke diskutere evolution eller ID, for jeg har ikke forstand dertil.

Men jeg blev meget overrasket over dette principielle udsagn:

citat:
En idé bliver til en videnskabelig teori, når visse kriterier opfyldes, herunder, at den altovervejende del af forskerne godtager den.

Dette betyder jo, at der kun kan eksistere en teori af gangen. Den mulighed findes altså ikke, at der kan eksistere to teorier om den samme ting. Er det ikke en vovet påstand? "Videnskab er ikke demokratisk", som du jo så rigtigt skriver.

KH Søren.

Til toppen 
#52879 - 18/10/2005 17:07 Re: Hvad er argumenter? [Re: søgende]
LarsBj
Bruger

Hej Søren,
En videnskabelig teori er en samling af resultater, der kan forklare en mængde iagttagelser. Hvis du erstatter ordet "teori" med "lære", er du tættere på betydningen, sml med køreteori og kørelære.

En videnskabelig teori er det teoretiske grundlag for hvor forståelse af den del af naturen, den omhandler. For at den kan tjene den rolle, kræver det, at langt de fleste videnskabsfolk accepterer den.

Derfor!

Men for at en forestilling overhovedet kan være videnskabelig, kræver det at den opstiller nogle hypoteser, der kan måles eller iagttages under kontrollerede forhold. En hypotese er en forudsigelse, der kan forkastes eller accepteres under kontrollerede forhold.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#52880 - 18/10/2005 22:29 Re: Hvad er argumenter? [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

citat:
En hypotese er en forudsigelse, der kan forkastes eller accepteres under kontrollerede forhold.

Så hypotesen om livets udvikling fra encellede organismer frem til nutidens komplekse liv må afvises at være en videnskabelig teori.

Til toppen 
#52881 - 18/10/2005 23:26 Re: Hvad er argumenter? [Re: Zaphod]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Zaphod og LarsBj ..

Tak for jeres svar, som jeg tager til efterretning og eftertanke.

Jeg har lært en ny ting: at en teori ikke altid er det samme som en hypotese.
citat:
En anden ting er, at jeg bliver lidt irriteret af din brug af ordet "ytringsfrihed." Du får nærmest antydet, at der knægtes rettigheder...
Det var ikke sådan ment. Kun et udtryk for min overraskelse over den helt voldsomme og af og til aggressive reaktion fra den etablerede videnskab mod ID-tanken.

Når en sådan hypotese - må jeg mon kalde den dét uden at få ørerne i maskinen? -
angribes så helt usædvanlig kraftigt, kan man (læs:jeg) som helt udenforstående, få den mistanke, at der måske kunne være noget om snakken ..
Jeg mener .. hvis det bare var den frække dreng i klassen, der i frikvarteret havde skrevet prut på tavlen, så ville den fornuftige lærer vel bare gå videre i undervisningen uden særlige kommentarer?

Og så har jeg filosoferet lidt over nedenstående:
citat:
Videnskab Kristendom er ikke demokratisk.
At man har et synspunkt gør det ikke sandt.
Eller interessant.
Der er sandt og falsk i videnskab kristendom.
En idé religiøs oplevelse bliver ikke til en videnskabelig teori kristendom af at man kalder den det.
En idé religiøs oplevelse bliver til en videnskabelig teori kristendom når visse kriterier opfyldes, herunder, at den altovervejende del af forskerne kristne bibeltro teologer godtager den.
Hvis vi erstatter Zaphods blå ord med mine røde ord, så er citatet også et korrekt udsagn!

Så noget har kristendom og videnskab til fælles. Et kompromisløst "True or false"!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#52882 - 18/10/2005 23:57 Re: Hvad er argumenter? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

citat:
Kristina: Jeg mener .. hvis det bare var den frække dreng i klassen, der i frikvarteret havde skrevet prut på tavlen, så ville den fornuftige lærer vel bare gå videre i undervisningen uden særlige kommentarer?

Den frække dreng (ID) nøjes ikke med at skrive på tavlen. Han forsøger i øjeblikket at ødelægge både tavlen og kridtet og undervisningen for de andre. D.v.s. ødelægge forståelsen af, hvad videnskab er.

ID gør således krav på at være en videnskabelig forklaring - uden hidtil at have gjort det mindste forsøg på at leve op til kravene til videnskab.

Til kravene hører selvkritisk og omhyggelig undersøgelse af egne påstande. Dette er aldrig set endnu hos ID-fortalere - som heller ikke er i stand til at redegøre for, hvorledes ID kan bidrage til forskningen.

Hidtil er der overhovedet ikke forsket i ID - kun propaganderet for ID.

Til toppen 
#52883 - 19/10/2005 00:01 Re: Hvad er argumenter?
Henoch
Bruger

Reg.: 21/02/2005
Sted: Sommersted
Hej Andreas

Læs hvad Lars BJ skriver igen. En videnskabelig teori eller lære skal være i stand til at opstille hypoteser, der kan tjekkes under kontrollerede forhold. En videnskabelig lære (f.eks. atomteorien) skal være i stand til at opstille hypoteser, som kan tjekkes. Du kan ikke tjekke hele teorien på en gang. Du kan f.eks. ikke se atomerne. Men du kan ud fra din model opstille nogle hypoteser, som kan tjekkes. Du kan f.eks., hvis du vil tjekke atomteorien, se på energimængden og bølgelængden af det lys, som udgår fra stofferne og se om det passer med at elektronerne springer imellem nogle bestemte baner og udsender nogle fotoner.
På basis af ET kan du opstille hypoteser, der kan tjekkes. Du kan tjekke om dyr, der på baggrund af ET må antages at være i familie, har fælles DNA, du kan se, om mere primitivt liv er ældre end mere avanceret, du kan se på fossilerne og konstere, at encellet liv forekommer i ældre sedimenter end flercellet, og der er meget andet man gør, for at tjekke om ETŽs hypoteser passer med, hvad man kan observere i naturen. På baggrund af ID kan man ikke opstille nogle hypoteser. ID-forskerne kan ikke sige, om fælles DNA skyldes fælles afstamning eller fælles design. Et hvilket som helst fossilfund kan forklares enten ved naturlig udvikling eller ved at dyret/planten/mennesket blev designet sådan på det tidspunkt, og ID har ikke nogen metode til at sige, hvilken forklaring, der er den rigtige. Derfor er ET en velafprøvet og produktiv videnskabelig teori, mens ID ligesom kreationismen er helt igennem pseudovidenskabelig og uproduktiv. Derfor er det så tragisk, at biskopper, politikere og lærere i disse dage åbner op for, at man skal kunne undervise i ID i naturvidenskabelige fag i Folkeskolen.

Med venlig hilsen
Henoch

Til toppen 
#52884 - 19/10/2005 05:13 Re: Hvad er argumenter? [Re: Henoch]
Anonym
Anonym

citat:
Derfor er det så tragisk, at biskopper, politikere og lærere i disse dage åbner op for, at man skal kunne undervise i ID i naturvidenskabelige fag i Folkeskolen.

Det mest tragiske er at så mange evolutionister nærmest i praksis har gjort det til et helligt religiøst korstog, med alle kræfter at ville bekæmpe alt og alle der ikke lige falder pladask på halen for evolutionisternes nærmest religiøse holdning til deres egen stærke fundamentalistiske tro.

Evolution er jo ikke andet end en lang række af antagelser man formoder kunne være rigtig. Der er jo slet ikke ført så meget som blot ét eneste tilforladeligt bevis for at livet har udviklet sig fra encellet tilstand frem til vort komplekse liv. Der er ikke fremlagt ét eneste reproducerbar eksperiment der blot tilnærmelsesvis fører bevis for at evolutionisternes opstillede stamtræ er korrekt.

Alle konkrete og faktuelle data (ikke evolutionisternes fantasifulde tolkninger deraf) kan med lige stor ret tolkes og forklares fuldgyldigt med skabelses- og ID-modellerne.

Til toppen 
#52885 - 19/10/2005 09:02 Re: Teorier? [Re: Henoch]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Henoch - jeg er faktisk begyndt at forstå lidt mere på det sidste. (Ikke af indholdet af ET, kun af premisserne.) Det er - som så ofte - ordenes betydning, der hidtil er kommet på tværs.

Jeg har nemlig opfattet ordet "teori" - altså ET som én mulig forklaringsmodel, og ID som en anden (nyere) mulighed. At forskellige mennesker altså arbejder med parallelle teorier - lidt som kriminalpolitiet kan have flere teorier i deres opklaringsforsøg: Var det selvmord, eller var det butleren, der gjorde det ...

Hvis ET er korrekt, anfægter det ikke min kristne tro det allermindste - jeg er lige fuldt overbevist om, at det er Gud der har skabt himmel og jord og alt, hvad deraf følger ...

Men jeg undrer mig stadig over, at den etablerede videnskab kan reagere så helt voldsomt over noget, de åbenbart mener er blålys. Den slags slukkes efter min overbevisning altid af sig selv før eller senere.

Sandheden vinder altid til sidst og har intet at frygte!.. Det er så min teori!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#52886 - 19/10/2005 09:17 Re: Hvad er argumenter?
Anonym
Anonym

citat:
AFA: Alle konkrete og faktuelle data (ikke evolutionisternes fantasifulde tolkninger deraf) kan med lige stor ret tolkes og forklares fuldgyldigt med skabelses- og ID-modellerne.

Så må du kunne nævne bare ét eksempel, hvor konkrete og faktuelle data kan "forklares fuldgyldigt med skabelses- og ID-modellerne".

Hvis ikke du kan det, farer du med løs snak.

Til toppen 
#52887 - 19/10/2005 09:20 Re: Hvad er argumenter? [Re: Henoch]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Henoch, du skriver
citat:
Derfor er det så tragisk, at biskopper, politikere og lærere i disse dage åbner op for, at man skal kunne undervise i ID i naturvidenskabelige fag i Folkeskolen.
Hvorfor så tragisk? Så vidt jeg har forstået, har ingen foreslået, at undervisningen skulle bestå i andet og mere end at gøre eleverne bekendt med, at ID findes, og hvad ID går ud på?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#52888 - 19/10/2005 09:41 Re: Hvad er argumenter?
LarsBj
Bruger

AFA skrev: "Så hypotesen om livets udvikling fra encellede organismer frem til nutidens komplekse liv må afvises at være en videnskabelig teori"

Du blander tingene sammen, og din sætning er logisk fejlagtig: En hypotese er ikke en teori! Læs Henochs udmærkede svar, der sparer mig besværet (mange tak!). Desuden kan en-cellede organismer godt være komplekse.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#52889 - 19/10/2005 09:45 Re: Hvad er argumenter? [Re: kristina]
LarsBj
Bruger

Hej kristina,
Biologiundervisngen i skolerne er i dag nedprioriteret, og det er ikke vejen frem at inddrage ikke-videnskabelige emner i en i forvejen presset disciplin. Vejen frem er at styrke elevernes kritiske sans og videnskabelige dømmekraft, og det er en tung opgave, der kræver mange biologiske eksempler. Desuden: Åbnes døren først for ID i biologiundervisningen bliver det endnu sværere at styre de forskellige friskoler af forskellig religiøs observans, og de får nemmere ved at snige religion ind i videnskabstimerne.

ID er ikke videnskab.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#52890 - 19/10/2005 10:10 ID-tolkninger
Zaphod
Bruger

citat:
AFA:
Evolution er jo ikke andet end en lang række af antagelser man formoder kunne være rigtig.

Du kunne jo starte med at underbygge denne påstand ved helt konkret at sige, hvilke forudsætninger, du mener er blotte antagelser. Det er du adskillige gange blevet opfordret til, men af én eller anden grund vægrer du dig ved det?

citat:
AFA:
Alle konkrete og faktuelle data (ikke evolutionisternes fantasifulde tolkninger deraf) kan med lige stor ret tolkes og forklares fuldgyldigt med skabelses- og ID-modellerne.

Jeg har tidligere bedt dig om dine tolkninger af diverse fænomener indenfor astronomien, hvor du påstod nøjagtigt det samme, men de er hidtil udeblevet.

Hvis nu jeg spørger dig pænt om ID-tolkninger af at kromosomale DNA-sekvenser og mitochondrielle DNA-sekvenser inden for alle gener giver det samme billede af indlejret hierarki, kunne du så overtales til at svare på det?

Hvad er ID-tolkningen af, at chimpanser og mennesker har de samme ikke-funktionelle gener og mange af de samme virusrester i genomet? Hvorfor er disse ligheder konsekvent større mellem chimpanser og mennesker end mellem hver af disse og fx orangutanger? Eller mus?

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#52891 - 19/10/2005 10:18 Re: Teorier? [Re: kristina]
Zaphod
Bruger

citat:
kristina:
Men jeg undrer mig stadig over, at den etablerede videnskab kan reagere så helt voldsomt over noget, de åbenbart mener er blålys. Den slags slukkes efter min overbevisning altid af sig selv før eller senere.

Sandheden vinder altid til sidst og har intet at frygte!.. Det er så min teori!

Det gør den bare ikke i virkeligheden. I USSR vandt den fx ikke før selve systemet forsvandt.

En anden ting: Man kunne bruge dit argument på miljøtiltag. 'Hvorfor bruge så mange penge på miljøet? De tidligere katastrofer er jo aldrig blevet til noget'
Har du overvejet, at når miljøet ikke har det værre, og at fx kreationismen ikke længere er en trussel, er det fordi folk har reageret?

I øvrigt er det ikke "videnskaben" som sådan, der reagerer. ID får ikke specielt megen omtale i tidsskrifterne. Måske på linje med financieringsproblemer i Tyskland, men afgjort mindre end drivhuseffekten, krigen i Irak, muligheden for bioterror mv., og denne omtale kommer også typisk i bølger. For tiden således ifm. en retssag i USA. Visse personer, typisk evolutionsbiologer eller videnskabsfilosoffer med denne særlige interesse, beskæftiger sig med ID, men som oftest ikke som deres primære arbejde.

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#52892 - 19/10/2005 10:24 Tilføjelse [Re: Zaphod]
Zaphod
Bruger

Endnu en ting, der er særdeles farligt ved ID:
Den forsøger ikke (som videnskab skal!) at vinde tilslutning blandt forskere, men blandt lægfolk. Og dette forsøges ikke opnået ved gode argumenter, men ved fx retssager, hvor religiøse forældre vil have ID optaget i skolernes pensum.

I alle andre aspekter af skoleundervisningen kan man blive enige om, at 'sandheden' (som der skal undervises i) udgøres af den generelle konsensus i videnskaben. Men når sandheden ikke passer til visse forældres verdensbillede vil man lave den om! Det er horribelt. Ganske enkelt.

-Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#52893 - 19/10/2005 10:35 Re: Hvad er argumenter? [Re: kristina]
Zaphod
Bruger

citat:
Za:

k:
Det var ikke sådan ment. Kun et udtryk for min overraskelse over den helt voldsomme og af og til aggressive reaktion fra den etablerede videnskab mod ID-tanken.

Jeg ved ikke om du på nogen måde kan tage mine (vores) udtalelser til indtægt for "den etablerede videnskab". Jeg hidser mig op over løgn. Og dårlige argumenter inden for specialfelter, som den almene befolkning ikke har indsigt i, men som jeg qua min uddannelse har. Og jeg ser det et stykke hen ad vejen som en pligt at afsløre disse løgne.

Folk har ytringsfrihed til at sprede løgne som de vil, og folk har også ytringsfrihed til at imødegå disse løgne. Jeg kan ikke se, at debatterne herinde (hvor ingen prøver at få modparten til at ophøre med at udtale sig) kan ligne undertrykkelse af ytringsfrihed???

Men blot fordi man har ret til at ytre alt hvad man vil, har man ikke ret til at kræve sine idéer undervist i skolerne. Det turde være åbenlyst? Ville du gerne have en naziskole i Greve?

Derudover betragter videnskaben sig traditionelt som værende uafhængig af politiske dagsordener osv., og sporene fra de tilfælde, hvor den ikke har været det skræmmer (USSR, Nazityskland, Kina mfl.). Så videnskabsfolk stejler typisk voldsomt, når ikke-videnskabelige kriterier møver sig ind for at få tingene til at passe ned i deres forudbestemte skabeloner uden hensyntagen til de processer, der rent faktisk gør videnskab til videnskab og gør den brugbar, for DA tror jeg mange forskere føler sig intellektuelt trængt.

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#52894 - 19/10/2005 10:54 Re: Hvad er argumenter? [Re: kristina]
LarsBj
Bruger

kristina skrev:
citat:
Når en sådan hypotese - må jeg mon kalde den dét uden at få ørerne i maskinen? -
angribes så helt usædvanlig kraftigt, kan man (læs:jeg) som helt udenforstående, få den mistanke, at der måske kunne være noget om snakken

Jamen, hvad skal vi dog gøre? Hvis vi sidder stille og ser på, at ID-kreationisterne kræver at få ID ind i skolerne, så vil argumentet være, at ingen modsiger dem - og de derfor (nok) har ret. Hvis vi protesterer og siger, at det her er noget vås, får vi at vide, at vor reaktion afslører, at der er noget om snakken - og de derfor (nok) har ret.

I øvrigt angriber jeg alle kreationistiske synspunkter lige kraftigt, skulle jeg mene. Det farlige ved ID set fra min vinkel, er at den foregøgler at være videnskab: Tilhængerne siger, at de tager udgangspunkt i videnskabelige iagttagelser.

Alene her er den jo gal. Fordi jeg tager udgangspunkt i en iagttagelse af kristendom (for nu at lege med på din farveladeleg), for eksempel af det gode ved næstekærlighed - symboliseret ved hospitaler og socialhjælp - er jeg jo ikke kristen. Jeg kunne jo være kommunist.

Men for lægmanden, herunder DRs journalister, er det jo svært at gennemskue dette blår, og derfor må der jo være nogen, der leger drengen i optoget og råber op.

Men Zaphod har ret i, at videnskaben som sådan tager ID med ophøjet ro. Enhver forsker ved, at der ikke er videnskab i dette, og de opfatter det som spild af værdifuld forskningstid at blande sig i denne debat. De mener, at det dør ud af sig selv. Men der er de naive, tror jeg, for denne bevægelse arbejder på at vinde hjerterne, ikke hjernerne, og den taler til den almindelige borger og hans retfærdighedssans, ikke til forskeren. Der er i alle henseender tale om et uvidenskabeligt forsøg på at få en ide accepteret som videnskab.

Og ja, du får ørerne i maskinen: En hypotese er en formodning, der kan afprøves eksperimentelt, eller ved at foretage kontrollerede undersøgelser. Det kan ID ikke. Det er ikke en videnskabelig "hypotese".

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#52895 - 19/10/2005 11:04 Re: Hvad er argumenter?
Anonym
Anonym

citat:
Så må du kunne nævne bare ét eksempel, hvor konkrete og faktuelle data kan "forklares fuldgyldigt med skabelses- og ID-modellerne".

Alt hvad der hidtil er observeret af forandringer passer som fod i hose til skabelses- og ID-modellerne. Der er ej heller foretaget en eneste observation der strider mod disse modeller.

Så kort kan det siges!

Til toppen 
#52896 - 19/10/2005 11:06 Re: Hvad er argumenter? [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

citat:
Desuden kan en-cellede organismer godt være komplekse.

Du snakker uden om!

Til toppen 
#52897 - 19/10/2005 11:07 Re: Hvad er argumenter? [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

citat:
ID er ikke videnskab.

Så er den almindelige udviklingslære og dens antagelser og formodninger i al fald heller ikke videnskab.

Til toppen 
#52898 - 19/10/2005 11:18 Re: Tilføjelse [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

citat:
Det er horribelt. Ganske enkelt.

Det eneste der er horribelt er evolutionisterne krav om at have ret til meningscensur.

Man må virkelig håbe at ID-folkene vinder retssagen, og at politikerne er mere lydhøre for fornuftige argumenter end de fleste evolutionister er det.

Til toppen 
#52899 - 19/10/2005 11:25 Re: Hvad er argumenter? [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

citat:
Enhver forsker ved, at der ikke er videnskab i dette, [skabelse og ID]

Det er ganske enkelt helt horribelt at evolutionister skal have lov til frit at udbrede den slags uhyrligheder.

Du udslynger hermed den nedgørende påstand at alle forskere der beskæftiger sig med skabelsesmodeller og ID slet ikke er forskere. Og det samtidig med at jeres egen "videnskab" bygger på de rene gætterier og formodninger om hvad I i jeres fantasi og nattedrømme fantaserer jer frem til.

Det er ganske enkelt på tide at der bliver indført ID i skolernes naturvidenskabelig undervisning, så eleverne og de studerende får en ærlig chance for at gennemskue hvor lidt reel underbyggelse der findes for jeres evolutionsreligions lignende fantasterier.

Til toppen 
#52900 - 19/10/2005 11:39 Re: Hvad er argumenter?
Anonym
Anonym

citat:
Evolutionisten: Så må du kunne nævne bare ét eksempel, hvor konkrete og faktuelle data kan "forklares fuldgyldigt med skabelses- og ID-modellerne".

AFA: Alt hvad der hidtil er observeret af forandringer passer som fod i hose til skabelses- og ID-modellerne. Der er ej heller foretaget en eneste observation der strider mod disse modeller.
Så kort kan det siges!

Jeg bad dig om ét konkret eksempel. Ikke om at få gentaget din udokumenterede påstand!

Til toppen 
#52901 - 19/10/2005 11:48 Re: Hvad er argumenter?
Anonym
Anonym

citat:
Jeg bad dig om ét konkret eksempel. Ikke om at få gentaget din udokumenterede påstand!

Det er jo jer der påstår at alt er udviklet fra en encellet slimklatorganisme i en eller anden slags urtidssuppelignende substand.

Så kom da endelig med et klart bevis for jeres påstand. Alt hvad der kan observeres understøtter skabelse og ID.

Til toppen 
#52902 - 19/10/2005 11:51 Re: Hvad er argumenter?
Zaphod
Bruger

citat:
LarsBj:
Enhver forsker ved, at der ikke er videnskab i dette, [skabelse og ID]

AFA:
Det er ganske enkelt helt horribelt at evolutionister skal have lov til frit at udbrede den slags uhyrligheder.

Hold da helt op! Hvem er det så, der vil begrænse ytringsfriheden her?

citat:
AFA:
Du udslynger hermed den nedgørende påstand at alle forskere der beskæftiger sig med skabelsesmodeller og ID slet ikke er forskere.

Det er de jo heller ikke (jvf. dine egne udsagn): de publicerer ikke deres arbejder. Ergo er de ikke forskere -- i ID, i hvert fald. De kan jo sagtens være forskere i noget andet. Men for retteligen at kunne kalde sig forsker, må man kunne få sine idéer og arbejder offentliggjort. Ellers kan alle og enhver jo bare kalde sig forsker. Man bliver jo ikke forsker af at man påstår man er det.

citat:
AFA:
Og det samtidig med at jeres egen "videnskab" bygger på de rene gætterier og formodninger om hvad I i jeres fantasi og nattedrømme fantaserer jer frem til.

Hvornår er det, du begynder at underbygge denne ofte gentagede påstand med eksempler? Påstande skal underbygges for at kunne tages alvorligt! Bl.a. derfor tages ID ikke alvorligt blandt forskere.

-Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#52903 - 19/10/2005 11:53 Re: Hvad er argumenter?
Zaphod
Bruger

citat:
AFA:
Det er jo jer der påstår at alt er udviklet fra en encellet slimklatorganisme i en eller anden slags urtidssuppelignende substand.

Så kom da endelig med et klart bevis for jeres påstand. Alt hvad der kan observeres understøtter skabelse og ID.

Hvis du forventer ét enkelt bevis for denne konklusion, der bygger på tusinder og atter tusinder af delkonklusioner, siger det vist mere om dig end om ET...

-Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#52904 - 19/10/2005 11:56 Re: Tilføjelse
Zaphod
Bruger

citat:
Za:
Det er horribelt. Ganske enkelt.

AFA:
Det eneste der er horribelt er evolutionisterne krav om at have ret til meningscensur.

Man må virkelig håbe at ID-folkene vinder retssagen, og at politikerne er mere lydhøre for fornuftige argumenter end de fleste evolutionister er det.

Så du vil diktere videnskaben vha. politisk flertal? Ligesom i USSR? Det anede mig.

Der er vist ingen "evolutionister" (hvad det så end er), der kræver meningscensur. De kræver blot, at skolernes pensum udformes uafhængigt af politiske og religiøse særinteresser.

Videnskabens bedste bud på historien er det, der undervises i i historie.
Videnskabens bedste bud på fysikken er det, der undervises i i fysik.
Videnskabens bedste bud på kemien er det, der undervises i i kemi.

Hvorfor skulle det være anderledes i biologien?

Fordi DIN religiøse opfattelse er i modstrid med biologien? Det forekommer mig en særdeles slet grund...

-Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#52905 - 19/10/2005 12:48 Re: Hvad er argumenter? [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

citat:
Hvis du forventer ét enkelt bevis for denne konklusion, der bygger på tusinder og atter tusinder af delkonklusioner, siger det vist mere om dig end om ET...

Vi må altså endnu engang konkludere at evolutionister ikke formår at dokumentere deres påstand om at livet er opstået af sig selv og udviklet sig fra encellede organismer til den mangfoldighed vi kender i dag

Til toppen 
#52906 - 19/10/2005 12:54 Re: Tilføjelse [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

citat:
Så du vil diktere videnskaben vha. politisk flertal? Ligesom i USSR? Det anede mig.

Kan du bare leve godt i din indbildte verden, så er alt jo ved det gamle

Til toppen 
#52907 - 19/10/2005 12:57 Re: Hvad er argumenter?
Zaphod
Bruger

citat:
Za:

AFA:
Vi må altså endnu engang konkludere at evolutionister ikke formår at dokumentere deres påstand om at livet er opstået af sig selv og udviklet sig fra encellede organismer til den mangfoldighed vi kender i dag

Det er jo åbenlyst ikke det, jeg skriver.

Jeg skriver, at der ikke gives ét enkelt bevis på så kompliceret en påstand. Jeg kan give dig en række grunde til at tro, at det forholder sig således, hvis du er interesseret i en debat?

Derudover er livets opståen og evolutionen to forskellige og adskilte forskningsområder. Uanset hvordan livet var opstået er evolution et faktum, og ET den bedste forklaringer, vi har på dette faktum.

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#52908 - 19/10/2005 13:01 Re: Hvad er argumenter?
søgende
Bruger

Hej Evo.

Nu vil jeg ikke argumentere for ID overhovedet eller mod makroevolution, men det slår mig, at det er præcis de samme udtalelser som man hører inden for teologien.

Især fx dette udsagn:

citat:

For nogen tid siden var der lidt diskussion fordi en af de mest fremtrædende teologer på Københavns Universitet hævdede at konservative teologiske forskere ikke havde produceret nogen ny forskning, men at al konservativ forskning blot var apologetisk. Det er helt og aldeles åbenlyst forkert. Alligevel kan sådan en "forsker", som ikke engang holder sig orienteret inden for sit område eller prøver at møde andre synspunkter inden for forskningen, sidde på sin flade i en ganske fremtrædende stilling. Det er samme typer kommentarer, som man hører fra evolutionister. Og jeg må desværre tilstå, at det preller helt og aldeles af på mig, for det er jo åbenlyst - når nu ID er så fremtrædende i fx USA - at der MÅ foregå forskning i ID et eller andet sted. Jeg er tilbøjelig til at mistænke dig for at ignorere en hel bunke af forskere fordi du er uenig (evt i selve præmisserne for videnskabelig forskning), nøjagtig som Thomas Thompson fra Københavns Universitet gjorde det.

Måske er det endda forudsætningerne, altså jeres selvopstillede krav til hvad videnskab er, som er problemet.

Jeg ville være interesseret i at høre propaganda fra evolutionisters side. For siden jeg ikke er biolog, ej heller fysiker, matematiker, kemiker eller noget andet naturvidenskabeligt, så må du komme med argumenter, som jeg kan forstå og forholde mig til som almindelig dansker.

Zaphod har lige skrevet til AFA: "Hvis du forventer ét enkelt bevis for denne konklusion, der bygger på tusinder og atter tusinder af delkonklusioner, siger det vist mere om dig end om ET...". Det er simpelt hen ikke godt nok! Ingen må forvente, at alle danskere kan forholde sig til tusindvis af delkonklusioner for at kunne forholde sig til emnet overhovedet. Jeg vil være tilbøjelig til at hævde, at sandsynligheden for at der lægger forkerte præmisser til grund eller at der er arbejdet forkert med bare en eneste af disse delkonklusioner er ganske stor.

Skal I overbevise mig, så må I komme med spiselige argumenter, som jeg kan forholde mig til uden at have særligt kendskab til fagene.

Jeg er ganske interesseret.

KH Søren.

Til toppen 
#52909 - 19/10/2005 13:03 Re: Tilføjelse
Zaphod
Bruger

citat:
Za: Så du vil diktere videnskaben vha. politisk flertal? Ligesom i USSR? Det anede mig.

AFA: Kan du bare leve godt i din indbildte verden, så er alt jo ved det gamle

Hvori består det indbildske? Jeg beklagede mig over, at ID ikke følger de normale og uomgængelige kanaler for videnskabelige teorier for i stedet at prøve at overbevise politikere og andre lægfolk om at de havde ret, og du replicerede:

citat:
AFA: Man må virkelig håbe at ID-folkene vinder retssagen, og at politikerne er mere lydhøre for fornuftige argumenter end de fleste evolutionister er det.

Hvordan det skal kunne tolkes på anden måde, end at politikerne må diktere sandheden, når nu forskerne ikke kan (fordi deres sandhed ikke behager AFA og konsorter) har jeg svært ved at forstå...

-Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#52910 - 19/10/2005 13:47 Re: Hvad er argumenter? [Re: søgende]
Henoch
Bruger

Hej Søren

citat:
For siden jeg ikke er biolog, ej heller fysiker, matematiker, kemiker eller noget andet naturvidenskabeligt, så må du komme med argumenter, som jeg kan forstå og forholde mig til som almindelig dansker.

Jeg vil da gerne komme med nogle af de argumenter, der har overbevist mig. Jeg er ikke naturvidenskabeligt uddannet men naturvidenskabeligt interesseret. Jeg er kristen og opdraget med kreationisme.
For mig er det vigtigste argument alle de fossiler af homider, man har fundet. Ifølge Origo nr. 95 s.33 (og Origo er et ID-blad), så er der "mindst 6000 fund af rester fra mennesket og vores formodede forfædre". De kan indgrupperes i forskellige arter med navne som "australopithecus afariensis", "homo ergaster", "homo erectus", "homo neanderthalis" osv. Tilsammen giver de en meget overbevisende udviklingsrække, hvor man har rigtig mange størrelser af hjerneskaller og varianter af oprejst gang, der tyder på en udvikling fra et oprindeligt homid: "Proconsul" til vore dages abearter og via homo afareinsis til det moderne menneske. Dette understøttes også af de dateringer af fossilerne, som kan laves ved hjælp af radioaktiv datering eller ved at tidsfæste de sedimenter, de bliver fundet i med geologiske metoder.
Andre argumenter er DNA. Vi har mindst 95 % (jeg kan ikke huske det rigtige tal) af vores DNA til fælles med chimpanserne.
Fossilerne generelt viser en udvikling. I de ældste lag finder man encellet liv. Så finder man svampe, anemoner og marineorm og i den kambriske periode dukker de første hvirveldyr op osv.
Endelig er der den udvikling, vi kan iagttage i dag. Mutationer forekommer hele tiden overalt i naturen. Mange mutationer er skadelige, men med især bakterier og vira opdager vi hele tiden positive mutationer, der gør bakterierne i stand til at overleve bedre. Et eksempel er bakterier, der lærte sig at nedbryde nylon med en tilsyneladende "irreducibel kompleks" metode. Andre eksempler er virus, der udvikler resistens mod forskellige former for antibiotika. For tiden muterer fugleinfluenzaen, så forskerne har svært ved at slå den ned og finde vacciner, og man forventer, at den vil mutere, så den vil kunne smitte fra menneske til menneske.
Der er naturligvis mange andre argumenter for ET, og jeg vil opfordre dig til at fortsætte med at stille spørgsmål og fordomsfrit se på de opdagelser, som videnskaben gør inden for de forskellige discipliner, der er relevante for dyrenes og menneskets oprindelse.

Med venlig hilsen
Henoch

Til toppen 
#52911 - 19/10/2005 15:35 Re: Hvad er argumenter? [Re: LarsBj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej LarsBj
citat:
Hvis vi sidder stille og ser på, at ID-kreationisterne kræver at få ID ind i skolerne, så vil argumentet være, at ingen modsiger dem - og de derfor (nok) har ret. Hvis vi protesterer og siger, at det her er noget vås, får vi at vide, at vor reaktion afslører, at der er noget om snakken - og de derfor (nok) har ret.
Hm ja - kender alt for godt frustrationen: Lige meget hvad man gør, er det forkert! ..
citat:
Men der er de naive, tror jeg, for denne bevægelse arbejder på at vinde hjerterne, ikke hjernerne, og den taler til den almindelige borger og hans retfærdighedssans, ikke til forskeren. Der er i alle henseender tale om et uvidenskabeligt forsøg på at få en ide accepteret som videnskab.

Det skal jeg ikke kunne udtale mig om, jeg er en "almindelig borger", men jeg kan ikke få øje på, at specielt ID skulle tale til min retfærdighedssans. Hvis jeg skulle dyrke min eventuelle retfærdighedssans, skulle jeg da vist hellere blive politiker eller læse jura eller blive hindu og klynge mig til en eller anden karmalov ..

Nu har jeg ikke viden nok til at kunne diagnostisere ID som (u)videnskabelig - jeg kan tro nogle på deres ord - eller nogle andre på deres modsatte ord - men jeg vil da sige så meget, at hvis der er noget der giver mig knopper og udslæt, så er det pseudovidenskab. Jeg har en gang kylet et af mine nydelige eksamensbeviser (fra den alternative helsebranche) med laksegl og det hele i brændeovnen af samme grund ... Det kan være noget af en prøvelse at skulle forholde sig positivt til ulærde og uvidende folk med påståede erfaringer, hvide kitler og pandespejl. Stort skilt, lille doktor.
Og det gælder også inden for teologien, selv om påklædningen er en anden.

Angående hypotese:
Jeg har lige slået det op. Der står, at en arbejdshypotese er en videnskabelig regel, som ikke er bevist, men som foreløbig antages som arbejdsgrundlag. Hypotetisk: gældende med visse betingelser; hypotetisk dom:
f.eks. hvis tågen letter, kan maskinen starte.
Hypotetisk imperativ: betinget bud, modsat kategorisk imperativ ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#52912 - 19/10/2005 15:38 Argument for fælles afstamning [Re: søgende]
Zaphod
Bruger

Hej søgende

Jeg håber det er okay, at jeg også besvarer dit indlæg?

Du skrev:
citat:
Evo:

Sø:
For nogen tid siden var der lidt diskussion fordi en af de mest fremtrædende teologer på Københavns Universitet hævdede at konservative teologiske forskere ikke havde produceret nogen ny forskning, men at al konservativ forskning blot var apologetisk. Det er helt og aldeles åbenlyst forkert. Alligevel kan sådan en "forsker", som ikke engang holder sig orienteret inden for sit område eller prøver at møde andre synspunkter inden for forskningen, sidde på sin flade i en ganske fremtrædende stilling. Det er samme typer kommentarer, som man hører fra evolutionister. Og jeg må desværre tilstå, at det preller helt og aldeles af på mig, for det er jo åbenlyst - når nu ID er så fremtrædende i fx USA - at der MÅ foregå forskning i ID et eller andet sted. Jeg er tilbøjelig til at mistænke dig for at ignorere en hel bunke af forskere fordi du er uenig (evt i selve præmisserne for videnskabelig forskning), nøjagtig som Thomas Thompson fra Københavns Universitet gjorde det.

Jeg kan godt forstå, at det må se sådan ud for udenforstående. Så lad mig præcisere, hvad Evolutionisten (og jeg med) mener, når vi siger, at der ikke forskes i ID:

- Der er ikke publiceret nogen form for undersøgelse, der støtter ID
- ID har ikke en klart formuleret hypotese, der kan testes og afvises
- IDisters argumenter begrænser sig som regel til angreb på evolutionsteorierne
- De fremmeste fortalere for ID, Discovery Instituttet i Seattle, har en klart formuleret strategi om at ”gen”indføre bibelske værdier i samfundet, herunder forskning

En publikation i denne forstand er typisk en artikel på 5-25 sider i et anerkendet tidsskrift. Der er tusindvis af tidsskrifter, der hver især er mere eller mindre specialiseret i et felt, og mere eller mindre prestigiøse og indflydelsesrige. Tidsskriftet, man publicerer i afspejler en afvejen af disse to forhold med kvaliteten og betydningen af éns resultater.
En artikel består (skematisk eller reelt) af et abstract der opsummerer resultaterne, en indledning der kort gennemgår den nuværende status på feltet, et metodeafsnit der redegør for metoderne og deres evt. begrænsninger, et resultatafsnit der gennemgår resultaterne ét for ét (gerne med udførlige figurer), og en diskussion der gentager resultaterne i et mere mundret sprog og sætter dem i kontekst af indledningen. Til allersidst er en udførlig liste med slutnoter, således at alle væsentlige påstande i artiklen henviser til en kilde. Artikler sendes ind og gennemgås af tre anonyme eksperter i området, der giver deres kommentarer. Hvis de anser arbejdet for ikke at være godt nok af den ene eller anden grund kommer det ikke i det pågældende tidsskrift. Der er således en løbende kvalitetskontrol (kaldet peer review) med de publicerede artikler, men det hænder selvfølgelig stadig, at artikler må trækkes, fx hvis andre ikke kan reproducere resultaterne, eller hvis der er regnefejl osv. I praksis sker dette meget sjældent.

Dette er sovs og kartofler i videnskaben, især de biologiske. Sådanne artikler har ID publiceret 0 (nul) af. Til sammenligning fremgår ordet ’evolution’ i 165.502 artikler på søgemaskinen pubmed.org i dag 19/10-05.

En anden måde man kan offentliggøre forskning på er gennem videnskabelige bøger. Disse vægter som regel mindre end artikler, da de som oftest ikke er udsat for peer review.

Hvorvidt ID rent faktisk forsker er således umuligt at vide, da de ikke offentliggør deres eventuelle resultater. Præcis hvordan man skulle forske i ID har jeg også lidt svært ved at forestille mig. Konstateres kan det dog, at de ikke lever op til det, man forlanger af alle andre forskere.

Alt, hvad jeg nogen sinde har set fra IDisternes hånd (og det er en del!) har bestået i metafysik. Forstået på den måde, at det er idéer om verdens dybere sammenhæng, som ikke har nogen veletableret sammenhæng med empirien, dvs. ting der kan måles. Af de berømte eksempler fra Behe og Dembski baserer ingen sig på forsøg foretaget af dem selv, men alene på tænkning baseret på andres arbejder. Tænkning, der altså ikke offentliggøres som videnskab.

På den måde ligner ID så mange andre former for pseudovidenskab. Blodtypediæten baserer sig heller ikke på forskning udført af idéhaveren, men på sindrigt opstillede systemer baseret på (en misforståelse af ) almindelig videnskab. Astrologi ligeså. Har du nogensinde hørt om astrologiske forskere? Homøopater? Faktisk er der nogle ganske få homøopater, der har medvirket til forskning, og det har konskevent modbevist en eventuel effekt. IDs bøger er debatbøger ligesom Atkinskuren, von Dänikens marsmænds-bøger osv. Forskning er det ikke.

citat:
sø:
Måske er det endda forudsætningerne, altså jeres selvopstillede krav til hvad videnskab er, som er problemet.

Det kan kun være et problem for ID.
Kravene er ikke opstillede af ’os’, hvis du med det mener os, der debatterer herinde. Det er krav som er fælles for al videnskab overalt. Det virker fremragende. Men det er klart at astrologer, homøopater, blodtypediætister og IDister mener, at det er kravene, der fejler noget. Kravene har sikret os videnskab, der virker gennem de seneste 200 hundrede år. Eksempler turde være overflødige... Aldrig har videnskaben været så succesrig, som siden den antog disse krav.

citat:
sø:
Zaphod har lige skrevet til AFA: "Hvis du forventer ét enkelt bevis for denne konklusion, der bygger på tusinder og atter tusinder af delkonklusioner, siger det vist mere om dig end om ET...". Det er simpelt hen ikke godt nok! Ingen må forvente, at alle danskere kan forholde sig til tusindvis af delkonklusioner for at kunne forholde sig til emnet overhovedet. Jeg vil være tilbøjelig til at hævde, at sandsynligheden for at der lægger forkerte præmisser til grund eller at der er arbejdet forkert med bare en eneste af disse delkonklusioner er ganske stor.

Skal I overbevise mig, så må I komme med spiselige argumenter, som jeg kan forholde mig til uden at have særligt kendskab til fagene.

Det er bestemt ganske forståeligt. Men du bliver bare nødt til at acceptere, at der ikke findes et svar, der kan stå på én linje. Jeg gad ikke gå i gang med AFA, for jeg tror ikke han er interesseret i svar. Jeg vil dog gerne svare dig, hvad jeg finder mest overbevisende for teorien om fælles afstamnng:

Dyrs DNA-sekvenser udgør et mønster, der kaldes indlejret hierarki, dvs. ligesom et træs grene. Der kendes kun én metode, der kan give et sådant mønster, og det er en forgrenende evolutionær proces.

Mønstret kan genkendes i sprog (om end låneord bidrager lidt til kompleksiteten her). Der vil nok være få mennesker, der er uenige i, at dansk minder om norsk, lidt mindre om svensk, noget mindre igen om færøsk osv. Forskerne mener, at sprogene har udviklet sig således:
Oldnordisk afføder forfaderen til færøsk, dernæst til svensk, dernæst til norsk og endelig resterer dansk. Alle sprog udvikler sig løbende efter bruddet, men med forskellig hast -- ligesom i biologien.

På samme måde minder spansk og portugisisk meget om hinanden, lidt mindre om fransk og noget mindre om italiensk.

Alle ligner dog hinanden mere end de ligner kinesisk. Samtidig passer sprogenes ensartethed med deres geografiske lokalisering, og hvor de ikke gør har vi ofte viden om folkevandringer, fx i tilfældet Finland, Ungarn, Tyrkiet osv.

Disse forhold (mmfl.) bestyrker os i opfattelsen af, at alle sprogene hidrører fra indoeuropæisk (fælles afstamning), at oldnordisk splittedes fra latin før dansk fra norsk mmm. At alle sprogene har fælles afstamning, men at de løbende ændrer sig (evolution) og afføder nye sprog (artsdannelse).

Nøjagtig det samme gør sig gældende for dyr, planter osv.

Menneskers og chimpanser DNA ligner hinanden temmelig meget, bonoboers lidt mindre og orangutanger noget mindre. Mus’ og rotters DNA ligner også hinandens temmelig meget, marsvins lidt mindre og kaniners noget mindre. Men alles ligner hinandens mere end de ligner søpølsers. Igen passer disse data også med geografiske data.

Det er kort fortalt det, der for mig udgør en overbevisende begrundelse for fælles biologisk afstamning. ID svarer til at benægte at overgangen mellem sprog (eller sprogs opståen i det hele taget) kan klares uden en guddom. At dansk er et helt specielt sprog i forhold til alle andre sprog.

Jeg håber denne kortfattede forklaring giver et lille indblik i, hvad det er for styrker, ET besidder.

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#52913 - 19/10/2005 15:48 Re: Hvad er argumenter? [Re: Henoch]
søgende
Bruger

Hej Henoch.

Tak for dit svar.

citat:
For mig er det vigtigste argument alle de fossiler af homider, man har fundet. Ifølge Origo nr. 95 s.33 (og Origo er et ID-blad), så er der "mindst 6000 fund af rester fra mennesket og vores formodede forfædre". De kan indgrupperes i forskellige arter med navne som "australopithecus afariensis", "homo ergaster", "homo erectus", "homo neanderthalis" osv. Tilsammen giver de en meget overbevisende udviklingsrække, hvor man har rigtig mange størrelser af hjerneskaller og varianter af oprejst gang, der tyder på en udvikling fra et oprindeligt homid: "Proconsul" til vore dages abearter og via homo afareinsis til det moderne menneske.

Jeg kender desværre ikke til det fremlagte materiale. Derfor er det svært for mig at vurdere om de konklusioner, som er blevet draget er korrekte.

For der er fundet forskellige arter, men det er tolkningen, som opstiller sammenhængen mellem disse arter. Er der tale om mellemformer mellem aben og mennesket, eller er der blot tale om forskellige tidligere former for aber og mennesker. Det er jeg slet ikke i stand til at vurdere uden at sætte mig grundigt ind i stoffet - hvilket jeg ikke har til hensigt at gøre Hvis man senere fandt et kranie fra en pygmæ, ville man så tro, at det var et underudviklet menneske? Tjahh ... hvem ved, det er da ikke utænkeligt!

Jeg synes desværre dette eksempel bygger for meget på forskeres antagelser end på hvad jeg selv logisk kan konkludere.

citat:
Dette understøttes også af de dateringer af fossilerne, som kan laves ved hjælp af radioaktiv datering eller ved at tidsfæste de sedimenter, de bliver fundet i med geologiske metoder.

Hvilket jeg desværre ikke kender forudsætningerne for.

citat:
Andre argumenter er DNA. Vi har mindst 95 % (jeg kan ikke huske det rigtige tal) af vores DNA til fælles med chimpanserne.

Det er spøjst, for det peger for mig at se i begge retninger: enten samme oprindelse, eller også samme designer.

Jeg har enormt svært ved at se lighederne mellem mig selv og en chimpanse, ikke fysisk set, men mentalt og psykisk. Kan genetisk materiale og evolution også forklare intelligens, fornuft, kærlighed, følelser osv? Umiddelbart er det for mig at se et tegn på, at der, trods biologisk lighed, er grundlæggende forskelle mellem det moderne menneske og chimpansen, som ikke "bare" kan forklares ved biologisk udvikling. Ret mig hvis jeg tager fejl.

citat:
Fossilerne generelt viser en udvikling. I de ældste lag finder man encellet liv. Så finder man svampe, anemoner og marineorm og i den kambriske periode dukker de første hvirveldyr op osv.

Det kender jeg desværre intet til. Jeg synes det er et uoverskueligt område, som jeg ikke selv kan forholde mig kritisk til

citat:
Endelig er der den udvikling, vi kan iagttage i dag. Mutationer forekommer hele tiden overalt i naturen. Mange mutationer er skadelige, men med især bakterier og vira opdager vi hele tiden positive mutationer, der gør bakterierne i stand til at overleve bedre. Et eksempel er bakterier, der lærte sig at nedbryde nylon med en tilsyneladende "irreducibel kompleks" metode. Andre eksempler er virus, der udvikler resistens mod forskellige former for antibiotika. For tiden muterer fugleinfluenzaen, så forskerne har svært ved at slå den ned og finde vacciner, og man forventer, at den vil mutere, så den vil kunne smitte fra menneske til menneske.

Er det et argument for makroevolution? Der er vel her ikke tale om at nogle arter bliver til helt nye arter, blot at de udvikler egenskaber, ikke?

citat:
Der er naturligvis mange andre argumenter for ET, og jeg vil opfordre dig til at fortsætte med at stille spørgsmål og fordomsfrit se på de opdagelser, som videnskaben gør inden for de forskellige discipliner, der er relevante for dyrenes og menneskets oprindelse.

Tak for opfordringen. Du skal nok ikke regne med at jeg slår mig på naturvidenskaben sådan lige foreløbig . Jeg er meget mere interesseret i den filosofiske, etiske, eksistensielle del af spørgsmålet ... og her må jeg indrømme, at jeg har svært ved at finde argumenter for makroevolution i modsætning til en udefrakommende designer. For mig at se er afgørende spørgsmål i dette fx "Hvor kommer kærlighed fra?", "hvor kommer fornuft fra?" osv ...

KH Søren.

Til toppen 
#52914 - 19/10/2005 16:16 Re: Hvad er argumenter?
LarsBj
Bruger

citat:
citat:
ID er ikke videnskab.

Så er den almindelige udviklingslære og dens antagelser og formodninger i al fald heller ikke videnskab.

Hvorfor ikke? Hvad er videnskab efter din mening?

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#52915 - 19/10/2005 16:19 Re: Hvad er argumenter?
LarsBj
Bruger

Hej Andreas,
Nej, jeg snakker ikke uden om. Jeg siger jo, at du blander begreberne hypotese og teori sammen.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#52916 - 19/10/2005 16:21 Re: Konklusion: ID en påstand - ikke videnskab
LarsBj
Bruger

Godt, så konkluderer jeg, at du ikke kan føre argumenter for dine påstande. Hver gang du afkræves dem, bliver du i al fald utrolig aggressiv og afvisende. Jeg er ked af at høre, du er syg. Måske skulle du slappe af, til du har det bedre?

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#52917 - 19/10/2005 16:29 Re: Hvad er argumenter?
LarsBj
Bruger

Hej Andreas,
Jeg siger to ting:
1) almindelige universitetsforskere vil ikke gå ind i det her, da det for dem ikke er forskning. De diskuterer publicerede resultater og resultater fremlagt på videnskabelige kongresser. Ikke debatbøger.
2) ID er ikke videnskab, før det formulerer hypoteser, der kan afprøves.
3) ID har ikke publiceret forskning.

re 1) er det danske forskeres holdning. Deres tid er knap, og de vil ikke bruge tid på debatter, der ikke fører til noget. Det overlader de til næste geled, f.eks. undertegnede. Jeg siger så, at det er en lidt passiv indstilling, da ID-ister forsøger at bearbejde befolkningen imens.

mvh
LarsBj

PS! Dine udtalelser gør ikke mere indtryk, fordi du skælder ud. Tæl dog til 10, inden du skriver!

Isaac Newton

Til toppen 
#52918 - 19/10/2005 16:57 Re: Hvad er argumenter? [Re: Zaphod]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Zaphod
citat:
Jeg kan ikke se, at debatterne herinde (hvor ingen prøver at få modparten til at ophøre med at udtale sig) kan ligne undertrykkelse af ytringsfrihed???
Nej, det kan jeg heller ikke, og jeg har heller ikke skrevet noget i den retning. Jeg har jo forklaret hvad jeg mente: undren over de til tider helt ekstremt ophidsede reaktioner over for IDisterne. Der skal ellers som regel meget til, før nogen kommer op af stolen og protesterer. (det var det jeg mente med "i disse ytringsfriheds-tider" - intet andet.

Og du skulle bare vide, hvor meget sludder og vrøvl der fyres af i kristendommens navn - eller endda i Jesu navn. Så meget, faktisk, at det er blevet uoverkommeligt at hidse sig op hver gang det sker - man ender som regel bare med et suk og en stille hovedrysten.
citat:
Men blot fordi man har ret til at ytre alt hvad man vil, har man ikke ret til at kræve sine idéer undervist i skolerne. Det turde være åbenlyst?
Ja, helt klart, men det er heller ikke mit indtryk at nogen har foreslået, at der skulle undervises i ID i skolerne på en sådan måde, at ID forklares som en kendsgerning, kun at eleverne skulle orienteres om, at der er noget der hedder ID, og at der er nogen der tror på, at der findes en usynlig, overordnet, skabende og styrende intelligens ...

Samtidig ville jeg mene, at også ET ville være tjent med ikke fortsat at blive misrepræsenteret i så høj grad, som tilfældet åbenbart er. Det kunne læreren i naturfag passende benytte lejligheden til at forklare eleverne lidt om.

I almindelig folkelig bevidsthed betyder "troen på" evolution nemlig det samme som fornægtelse af Guds eksistens. "Videnskaben tror jo, at alt er blevet til ved et tilfælde" og "Videnskaben siger jo, at de har bevist, at der ikke findes nogen Gud" osv. osv.
citat:
Ville du gerne have en naziskole i Greve?
Gæt!
Nej, nu skal jeg nok svare pænt: Nej, jeg ville ikke gerne have en naziskole i Greve, og heller ikke noget andet sted på kloden.

Og jo, jeg går skam ind for værdifri grundforskning uafhængig af politiske og religiøse dagsordner. Men hvad med etiske grænser? Nazityskland er jo netop et eksempel på en uhyggelige periode, hvor også disse blev tilsidesat - der var tale om ganske forfærdende medicinske og kirurgiske eksperimenter, hvor man påførte mennesker sygdomme og andre lidelser ..
citat:
for DA tror jeg mange forskere føler sig intellektuelt trængt.
Hvad betyder DA?

kristina

Ændret af kristina (19/10/2005 17:06)

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#52919 - 19/10/2005 17:07 Re: Et forslag til en ny retning [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina,

Jeg tillader mig lige at komme med en bemærkning eller to - og et enkelt spørgsmål:

citat:
Og du skulle bare vide, hvor meget sludder og vrøvl der fyres af i kristendommens navn - eller endda i Jesu navn. Så meget, faktisk, at det er blevet uoverkommeligt at hidse sig op hver gang det sker - man ender som regel bare med et suk og en stille hovedrysten.

Møder du manipulationen fra ID med et suk og en stille hovedrysten? Egentlig svarer du på det i det følgende, så det får mig til at spørge om noget helt andet. Hvad mener du falder i kategorien "sludder og vrøvl, der fyres af i kristendommens navn" - hvis det ikke er forsøget på at manipulere sig en plads i naturvidenskabelig undervisning for børn i folkeskolen?

citat:
Samtidig ville jeg mene, at også ET ville være tjent med ikke fortsat at blive misrepræsenteret i så høj grad, som tilfældet åbenbart er. Det kunne læreren i naturfag passende benytte lejligheden til at forklare eleverne lidt om.

Det ville da afgjort være rart. Desværre ville det fylde halvdelen af undervisningen med redegørelser for manipulative angreb fra ID-ister - og hvis de fik deres ønske, den anden halvdel med påstande om det videnskabelige i tanken om en skabende intelligens.

citat:
I almindelig folkelig bevidsthed betyder "troen på" evolution nemlig det samme som fornægtelse af Guds eksistens. "Videnskaben tror jo, at alt er blevet til ved et tilfælde" og "Videnskaben siger jo, at de har bevist, at der ikke findes nogen Gud" osv. osv.

Kristina! Det ville være perfekt for jer i jeres artikler netop at gøre opmærksom på, at den almindelige folkelige bevidsthed faktisk tager fejl på dette punkt! Det ville jeg bifalde tusindfold mere end jeres vedholdende hævdelse af ID og gentagelserne af de slidte påstande. Hvor ville det være forfriskende at læse sådan en gennemgående oplysende vinkel, og så fra kristne selv!

Det er jo forkert, det folk går og tror, hvis de virkelig tror sådan som du skriver. Hvorfor gør I ikke hellere opmærksom på dén fejltagelse end giver støtte til noget så (for nu at være lidt mæglende) "tvivlsomt" som ID?

Til toppen 
#52920 - 19/10/2005 18:00 Re: Et forslag til en ny retning [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus
citat:
Møder du manipulationen fra ID med et suk og en stille hovedrysten? Egentlig svarer du på det i det følgende, så det får mig til at spørge om noget helt andet. Hvad mener du falder i kategorien "sludder og vrøvl, der fyres af i kristendommens navn" - hvis det ikke er forsøget på at manipulere sig en plads i naturvidenskabelig undervisning for børn i folkeskolen?
Nej, jeg møder ikke manipulationen fra ID med et suk, for jeg ved ikke, om en sådan manipulation finder sted. Jeg møder både ET og ID med spørgsmålstegn uden at ønske svar.

Hvis jeg får svar, kan jeg nemlig ikke forstå dem! Jeg har ikke hjernekapacitet til at sætte mig ind i hverken helt eller delvis videnskabeligt stof - jeg som går i sort, bare jeg ser en simpel brugsanvisning!

Og ikke nok med det, hvis jeg havde forstand til at sætte mig ind i sådant stof, så ville jeg nok ikke gøre det alligevel. Det har en lav prioritet i den korte levetid jeg har tilbage!
citat:
Hvad mener du falder i kategorien "sludder og vrøvl, der fyres af i kristendommens navn" - hvis det ikke er forsøget på at manipulere sig en plads i naturvidenskabelig undervisning for børn i folkeskolen?
Mener du ID? I kristendommens navn? Jeg troede ikke ID havde noget med kristendom at gøre?
Og naturvidenskabelig undervisning for børn? Jeg tror ikke engang børn modtager undervisning i naturvidenskab i folkeskolen. Det er da vist yderst begrænset i hvert fald.
citat:
Kristina

Claus: Kristina! Det ville være perfekt for jer i jeres artikler netop at gøre opmærksom på, at den almindelige folkelige bevidsthed faktisk tager fejl på dette punkt! Det ville jeg bifalde tusindfold mere end jeres vedholdende hævdelse af ID og gentagelserne af de slidte påstande.
Jeg har ikke skrevet nogen artikler. Jeg skimmer kun den slags ..

Og mht. evolutionen ved jeg ikke andet, end hvad jeg til min glæde har læst mig til her i debatten: At ET ikke fornægter Guds eksistens (men kun hævder, at man ikke beskæftiger sig med Guds eventuelle eksistens, og at man ikke har fundet tegn på, at Gud findes. Dermed er vi da tæt på en win/win- situation, skulle jeg mene?

Næh, det var slet ikke det jeg tænkte på mht. misrepræsentation af kristendommen, det var mere disse evindelige: "Nåh, er du kristen, tror du altså at XXXX (= en hel masse som man altså ikke tror på ...) - og også de mange, som med urette kalder sig kristne. Man bliver vist hverken smed eller bager af at sige, at det er man, og skrive det på sit visitkort? Man bliver næppe slæbt i retten for at gøre det, men det forvirrer begreberne unødvendigt, synes jeg. "Lånte fjer ..."

Vi kunne begynde med at finde ud af, hvad de ord, vi siger og skriver til hinanden, betyder - og om vi har fælles forståelse af dem. Det er det eneste, jeg selv forsøger at bidrage med her i debatten. Jeg er her ikke for at tage stilling til videnskabelige discipliner, som jeg ikke har forstand på.

I begyndelsen var Ordet ... siden kom der mange flere ord til ..

Se 1. Mos 11,4-9: Så sagde de: Lad os bygge en by med et tårn, som når op til himlen, og skabe os et navn, for at vi ikke skal blive spredt ud over hele jorden.«
Herren steg ned for at se byen og tårnet, som menneskene byggede.
Så sagde Herren: »Se, de er ét folk med samme sprog. Når de begynder at handle sådan, vil intet af det, de planlægger, være umuligt for dem.
Lad os stige derned og forvirre deres sprog, så de ikke forstår hinanden.«

Så spredte Herren dem derfra ud over hele jorden, så de måtte holde op med at bygge byen. Derfor hedder den Babel, for dér forvirrede Herren sproget på hele jorden, og derfra spredte Herren menneskene ud over hele jorden.

Ja, så galt kan det gå, når mennesker vil gøre Gud rangen stridig!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#52921 - 19/10/2005 18:12 Re: Hvad er argumenter? [Re: LarsBj]
Zaphod
Bruger

citat:
LarsBj:
Jeg siger to ting:
1) [...]
2) [...]
3) [...]

Eller hvor mange det nu er

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#52922 - 19/10/2005 18:32 Re: Hvad er argumenter? [Re: kristina]
Zaphod
Bruger

Hej kristina

Du skrev:
citat:
Za:
Jeg kan ikke se, at debatterne herinde (hvor ingen prøver at få modparten til at ophøre med at udtale sig) kan ligne undertrykkelse af ytringsfrihed

k:
Nej, det kan jeg heller ikke, og jeg har heller ikke skrevet noget i den retning. Jeg har jo forklaret hvad jeg mente: undren over de til tider helt ekstremt ophidsede reaktioner over for IDisterne. Der skal ellers som regel meget til, før nogen kommer op af stolen og protesterer. (det var det jeg mente med "i disse ytringsfriheds-tider" - intet andet.

Okay. Men det er som sagt fordi jeg bliver arrig af folk, der lyver. Holocaustfornægtelse får også mit blod i kog.

citat:
Za:
Men blot fordi man har ret til at ytre alt hvad man vil, har man ikke ret til at kræve sine idéer undervist i skolerne. Det turde være åbenlyst

k:
Ja, helt klart, men det er heller ikke mit indtryk at nogen har foreslået, at der skulle undervises i ID i skolerne på en sådan måde, at ID forklares som en kendsgerning, kun at eleverne skulle orienteres om, at der er noget der hedder ID, og at der er nogen der tror på, at der findes en usynlig, overordnet, skabende og styrende intelligens ...

Hvorfor? I givet fald skulle det da i hvert fald helt sikkert ikke foregå i biologiundervisningen, men i religion eller filosofi.

citat:
k:
Samtidig ville jeg mene, at også ET ville være tjent med ikke fortsat at blive misrepræsenteret i så høj grad, som tilfældet åbenbart er.
[...]

Nå. Jamen det har jeg aldrig fået at vide i nogen form for undervisning, så det kan jeg ikke genkende. Jeg har også meget svært ved at tro på at andre end de mest hardcore, ’missionerende’ ateister ville sige noget sådant, især hvis det var som led i undervisning.

Videnskabelige forklaringer overflødiggør ganske rigtigt ’Gud-gjorde-det’ som forklaring på naturfænomener, hvad enten det drejer sig om Thor, Ra eller designeren. Ikke at den slags forklaringer hjælper, eftersom de tydeligvis er fantasi, og ikke er baseret på virkeligheden.

Men videnskabelige forklaringer udelukker på ingen måde en Gud. For at kunne det skal man være alvidende. Videnskabelige forklaringer kan højest udelukke konkrete, påstande, fx en verdensomspændende oversvømmelse eller at Solen drejer om Jorden. Men at visse mennesker vælger at tro på den slags er ikke videnskabens problem. Det er deres eget. Det kan og skal videnskaben ikke tage hensyn til.

citat:
Za:
Ville du gerne have en naziskole i Greve?

k:
Gæt!
Nej, nu skal jeg nok svare pænt: Nej, jeg ville ikke gerne have en naziskole i Greve, og heller ikke noget andet sted på kloden.

Af samme grund som vi to er i mod at man kan undervise i nazistisk racelære i skolen er jeg imod ID i skolens biologitimer. Det er ikke forskningsbaseret, men ideologisk baseret, og derfor hører det hjemme i undervisning om ideologi, ikke biologi.

citat:
k:
Og jo, jeg går skam ind for værdifri grundforskning uafhængig af politiske og religiøse dagsordner. Men hvad med etiske grænser? Nazityskland er jo netop et eksempel på en uhyggelige periode, hvor også disse blev tilsidesat - der var tale om ganske forfærdende medicinske og kirurgiske eksperimenter, hvor man påførte mennesker sygdomme og andre lidelser ..

Hvad har det med ID at gøre?

citat:
Za:
for DA tror jeg mange forskere føler sig intellektuelt trængt.

k:
Hvad betyder DA?

’da’ med store bogstaver Måske jeg skulle have brugt fed i stedet

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#52923 - 19/10/2005 18:40 Re: Konklusion: ID en påstand - ikke videnskab [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

citat:
Måske skulle du slappe af, til du har det bedre?

Med parkinson er der ikke udsigt til bedring, tvært imod

Til toppen 
#52924 - 19/10/2005 19:16 Re: Hvad er argumenter? [Re: Zaphod]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Zaphod
citat:
k:Ja, helt klart, men det er heller ikke mit indtryk at nogen har foreslået, at der skulle undervises i ID i skolerne på en sådan måde, at ID forklares som en kendsgerning, kun at eleverne skulle orienteres om, at der er noget der hedder ID, og at der er nogen der tror på, at der findes en usynlig, overordnet, skabende og styrende intelligens ...

Z. Hvorfor? I givet fald skulle det da i hvert fald helt sikkert ikke foregå i biologiundervisningen, men i religion eller filosofi.
Jeg ved det ikke. Spørg en anden en! Det er meget længe siden jeg gik i skole, og i folkeskolen var der ikke noget der hed biologi. Det hed "naturhistorie" - og vi så på blomster og dyr på plancher, som læreren hængte op ved hjælp af en pind med en krog på et søm oven over tavlen. (Min lærerstuderende søn hævder, at sådan foregår det stadigvæk!)
citat:
Videnskabelige forklaringer overflødiggør ganske rigtigt ’Gud-gjorde-det’ som forklaring på naturfænomener, hvad enten det drejer sig om Thor, Ra eller designeren. Ikke at den slags forklaringer hjælper, eftersom de tydeligvis er fantasi, og ikke er baseret på virkeligheden.
Nå. Tydeligvis? Det mener jeg så ikke. Du antyder med dit udsagn, at forskere har en mening om noget, de ikke forsker i?
citat:
k:Og jo, jeg går skam ind for værdifri grundforskning uafhængig af politiske og religiøse dagsordner. Men hvad med etiske grænser? Nazityskland er jo netop et eksempel på en uhyggelige periode, hvor også disse blev tilsidesat - der var tale om ganske forfærdende medicinske og kirurgiske eksperimenter, hvor man påførte mennesker sygdomme og andre lidelser ..
k. Hvad har det med ID at gøre?
Ingenting. Det var tænkt som et spørgsmål: Skal forskning, foruden at være uafhængig af politik og religion efter din mening også være uafhængig af etik?
citat:
k:
Hvad betyder DA?
Z.: ’da’ med store bogstaver Måske jeg skulle have brugt fed i stedet

ja, eller kursiv! Her sad jeg og tænkte på Dansk Arbejdsgiverforening, og kunne ikke rigtig få det til at passe ind i konteksten!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#52925 - 19/10/2005 19:40 Re: Hvad er argumenter? [Re: kristina]
Zaphod
Bruger

Hej kristina

Du skrev:
citat:
Z: Videnskabelige forklaringer overflødiggør ganske rigtigt ’Gud-gjorde-det’ som forklaring på naturfænomener, hvad enten det drejer sig om Thor, Ra eller designeren. Ikke at den slags forklaringer hjælper, eftersom de tydeligvis er fantasi, og ikke er baseret på virkeligheden.

k: Nå. Tydeligvis? Det mener jeg så ikke. Du antyder med dit udsagn, at forskere har en mening om noget, de ikke forsker i?

Hvorved blev vikingernes forståelse af fænomenet ’torden’ hjulpet ved ’forklaringen’ Thor?
Hvorved blev ægypternes forståelse af fænomenet ’solens bevægelse’ hjulpet ved ’forklaringen’ Ra?
Hvorved bliver vores forståelse af fænomenet ’komplekse biokemiske systemer’ hjulpet ved ’forklaringen’ designer?

Ja, selvfølgelig har forskere en mening om andet end deres arbejde. Det har du måske ikke? Jeg kan nu ikke se hvordan den af dig citerede bid understøtter den tolkning eller hvad relevansen er?

citat:
k: Og jo, jeg går skam ind for værdifri grundforskning uafhængig af politiske og religiøse dagsordner. Men hvad med etiske grænser? Nazityskland er jo netop et eksempel på en uhyggelige periode, hvor også disse blev tilsidesat - der var tale om ganske forfærdende medicinske og kirurgiske eksperimenter, hvor man påførte mennesker sygdomme og andre lidelser ..

Z: Hvad har det med ID at gøre?

k: Ingenting. Det var tænkt som et spørgsmål: Skal forskning, foruden at være uafhængig af politik og religion efter din mening også være uafhængig af etik?

Njaaaahhh, hvis etik? Den skal følge lovgivningen, og folks samvittighed.

citat:
k: Hvad betyder DA?
Z: ’da’ med store bogstaver Måske jeg skulle have brugt fed i stedet

k: ja, eller kursiv! Her sad jeg og tænkte på Dansk Arbejdsgiverforening, og kunne ikke rigtig få det til at passe ind i konteksten!

Det kan jeg godt forstå

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#52926 - 19/10/2005 23:08 Re: Hvad er argumenter? [Re: Zaphod]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej igen Zaphod
citat:
Hvorved bliver vores forståelse af fænomenet ’komplekse biokemiske systemer’ hjulpet ved ’forklaringen’ designer?

Ja, selvfølgelig har forskere en mening om andet end deres arbejde. Det har du måske ikke? Jeg kan nu ikke se hvordan den af dig citerede bid understøtter den tolkning eller hvad relevansen er?
Det kan du have ret i. Men jeg læste dit udsagn (måske fejlagtigt) som om du mente, at tanken om, at Gud gjorde det "tydeligvis er baseret på fantasi og ikke er baseret på virkeligheden".

Men det var vist så kun "Designer-forklaringen" du karakteriserede på den måde. Hvis det var ID, du specielt havde i tankerne, så hjælper den ganske rigtigt ikke på min forståelse af af komplekse biokemiske systemer, dels fordi jeg ikke ved hvad den går ud på, og dels fordi jeg ikke mener at have hjælp behov, da biokemiske systemer under alle omstændigheder er uden for mit felt.

Den korte periode for en del år siden, hvor jeg lærte om cellen, var jeg dog dybt facineret - den var rigelig kompleks for mig!
Det var nærmest en religiøs oplevelse at kigge på dens funktioner!

Og at "Gud gjorde det" er jeg jo helt overbevist om.

Det er sandt, at vi alle mener en masse forskelligt uden for vores respektive arbejdsområder - men så udtaler vi os ikke som eksperter, men som privatpersoner.
citat:
Kr.: Skal forskning, foruden at være uafhængig af politik og religion efter din mening også være uafhængig af etik?
Z.: Njaaaahhh, hvis etik? Den skal følge lovgivningen, og folks samvittighed.
Ja, naturligvis skal den følge lovgivningen. Vi må finde os i lovgivningen - også den del af den, som nogen af os ikke bryder os om, fordi den er i strid med vores samvittighed!

Så forskning kan egentlig aldrig blive politisk uafhængig, da den vel altid koster kroner.

Og i et samfund, hvor der ikke er to af hinanden uafhængige "regimenter" det åndelige og det statslige (den lutherske model) er der nok heller ikke sikkerhed for religiøs uafhængighed.

Men kan kan godt have en mening om, hvordan man synes lovgivningen burde være, og i skrift og tale kæmpe for at vinde gehør for sin mening.
Og det gør vi så!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#52927 - 19/10/2005 23:32 Re: Hvad er argumenter? [Re: søgende]
Henoch
Bruger

Hej Søren:
citat:
Jeg kender desværre ikke til det fremlagte materiale. Derfor er det svært for mig at vurdere om de konklusioner, som er blevet draget er korrekte.

For der er fundet forskellige arter, men det er tolkningen, som opstiller sammenhængen mellem disse arter. Er der tale om mellemformer mellem aben og mennesket, eller er der blot tale om forskellige tidligere former for aber og mennesker. Det er jeg slet ikke i stand til at vurdere uden at sætte mig grundigt ind i stoffet - hvilket jeg ikke har til hensigt at gøre Hvis man senere fandt et kranie fra en pygmæ, ville man så tro, at det var et underudviklet menneske? Tjahh ... hvem ved, det er da ikke utænkeligt!

Jeg synes desværre dette eksempel bygger for meget på forskeres antagelser end på hvad jeg selv logisk kan konkludere.

Jeg kan slet ikke forstå sammenhængen mellem, at du ikke gider sætte dig ind i, hvad der findes af fossiler af homider, og så at du konkluderer, at mit eksempel bygger mere på forskernes antagelser, end hvad du selv logisk kan konkludere. Hvis du satte dig ind i materialet, ville du jo også blive nødt til at konkludere, at vi stammer fra dyrene, hvilket du af filosofiske grunde ikke har lyst til. Det kan jeg til dels godt forstå, men jeg kan ikke forstå, hvorfor du så kritiserer de forskere, der tør kigge på fossilmaterialet og tager de logiske konklusioner.
citat:
citat:Henoch:

Søren: Det er spøjst, for det peger for mig at se i begge retninger: enten samme oprindelse, eller også samme designer.

Jeg har enormt svært ved at se lighederne mellem mig selv og en chimpanse, ikke fysisk set, men mentalt og psykisk. Kan genetisk materiale og evolution også forklare intelligens, fornuft, kærlighed, følelser osv? Umiddelbart er det for mig at se et tegn på, at der, trods biologisk lighed, er grundlæggende forskelle mellem det moderne menneske og chimpansen, som ikke "bare" kan forklares ved biologisk udvikling. Ret mig hvis jeg tager fejl.

Hvorfor skulle samme designer føre til fælles DNA? Jeg går ud fra, at du mener, at alle dyr og planter har den samme designer, men vi har 98% fælles DNA med chimpanser, 90 % fælles med mus, 85 % fælles med zebrafisk, 36 % fælles med bananfluer, 21 % fælles med rundorm og 7% med E-colibakterier. Dette passer med, hvordan ET mener, at vi er tættere i familie med chimpanser end med zebrafisk og tættere i familie med zebrafisk end med rundorm. Tilsvarende vil man i vore domstole kunne blive dømt i en faderskabssag, hvis éns DNA er meget ens med et barns. Fælles DNA er således et sikkert tegn på fælles oprindelse.
Intelligens er ganske let at forklare evolutionært. Begreber som fornuft, kærlighed og følelser kan også forklares evolutionært, men det er et spørgsmål, om det er helt tilfredsstillende. Personligt er jeg åben for, at Gud kan have indblæst en slags "ånd" i homiderne på et eller andet tidspunkt. Dette ligger udenfor, hvad man kan konstatere naturvidenskabeligt, og jeg ville ikke blande det ind i min forskning, hvis jeg var naturvidenskabelig forsker. Jeg mener ikke, at ET udtaler sig om, hvorvidt mennesket har ånd. ET er en teori om, at alt liv på jorden stammer fra en eller nogle få stamfædre, og at det, der fører udviklingen videre, er mutationer og naturlig udvælgelse.

citat:
Er det et argument for makroevolution? Der er vel her ikke tale om at nogle arter bliver til helt nye arter, blot at de udvikler egenskaber, ikke?

Jeg mener, at det er ganske overbevisende, at når bakterier kan ændre deres egenskaber så grundlæggende så hurtigt, så viser det, at evolution er mulig. Artsbegrebet er omdiskuteret og kompliceret, og især med bakterier er det derfor svært at skelne mellem mikro- og makroevolution. Jeg mener, at denne diskussion er helt forfejlet. Den helt overvældende majoritet af biologer, der arbejder med forskning, er enige om, at ændringerne med tiden fører til nye arter. Det kræver bare noget mere tid, end man normalt har til rådighed. De eneste, der stiller spørgsmålstegn ved, om at makroevolution forekommer er mennesker, der har en filosofisk eller religiøs modvilje mod ET.

citat:
Tak for opfordringen. Du skal nok ikke regne med at jeg slår mig på naturvidenskaben sådan lige foreløbig . Jeg er meget mere interesseret i den filosofiske, etiske, eksistensielle del af spørgsmålet ... og her må jeg indrømme, at jeg har svært ved at finde argumenter for makroevolution i modsætning til en udefrakommende designer. For mig at se er afgørende spørgsmål i dette fx "Hvor kommer kærlighed fra?", "hvor kommer fornuft fra?" osv ...

Jeg kan slet ikke forstå, hvorfor du finder det mere interessant at gøre dig filosofiske overvejelser over "kærlighed" og "fornuft" end at undersøge, hvor vi stammer fra. Men det er naturligvis lovligt. Hvad jeg forarger mig over er, at du og andre teologer uden at kunne forbinde det til nogle observationer i den virkelige verden, kritiserer ET og gør jer til talsmænd for, at ID og "skabelsesmodeller" er videnskab.

Med venlig hilsen
Henoch

Til toppen 
#52928 - 19/10/2005 23:59 Re: Hvad er to argumenter? [Re: LarsBj]
LarsBj
Bruger

Hej Andreas,
Jeg siger to ting:
1: Om forskerne
almindelige universitetsforskere vil ikke gå ind i det her, da det for dem ikke er forskning. De diskuterer publicerede resultater og resultater fremlagt på videnskabelige kongresser. Ikke debatbøger.
2: Om videnskab
a) ID er ikke videnskab, før det formulerer hypoteser, der kan afprøves.
b) ID har ikke publiceret forskning.

Isaac Newton

Til toppen 
#52929 - 20/10/2005 00:26 Re: Hvad er argumenter? [Re: Henoch]
søgende
Bruger

Hej Henoch.

citat:
Jeg kan slet ikke forstå sammenhængen mellem, at du ikke gider sætte dig ind i, hvad der findes af fossiler af homider, og så at du konkluderer, at mit eksempel bygger mere på forskernes antagelser, end hvad du selv logisk kan konkludere.

Dette er jo selve pointen. Jeg har ikke i sinde at sætte mig grundigt ind i tingene, så jeg er bundet til andre forskeres tolkninger. Det er ok hvis du synes jeg er dum ikke at ville sætte mig ind i det, men det synes jeg livet er for kort til, emnet for uinteressant til og resultatet for ligegyldigt. Jeg ville ikke have nogen problemer med at forene evolution med min tro, men jeg er bare ikke overbevist (nok heller ikke helt om ID). Forskerverdenen har ikke givet mig meget andet end skepsis indtil nu.

citat:
Dette ligger udenfor, hvad man kan konstatere naturvidenskabeligt, og jeg ville ikke blande det ind i min forskning, hvis jeg var naturvidenskabelig forsker. Jeg mener ikke, at ET udtaler sig om, hvorvidt mennesket har ånd.

Ikke desto mindre har mennesket en ånd (eller hvad man nu vil kalde det), som man bliver nødt til at forholde sig til oprindelsen af på lige fod med oprindelsen af legemet. Hvis man skal blande en gud (eller anden intelligens) ind i en del af menneskets oprindelse (åndeligt), så har man jo allerede argumenteret for en udefrakommende intelligens' (delvise) skabelse, eller i det mindste påvirkning. Hvis evolution "kun" kan forklare halvdelen af mennesket, så synes jeg ikke det virker særlig overbevisende - nærmest som en halv teori. Hvis man derimod på en tilfredsstillende måde kunne forklare følelser osv. biologisk, så er det lige pludselig en anden sag.

Noget andet, som jeg har svært ved at forstå er, hvordan liv overhovedet er opstået ...! Udtaler ET sig overhovedet ikke om det, så er der vel også nogle huller ...?

citat:
Jeg mener, at det er ganske overbevisende, at når bakterier kan ændre deres egenskaber så grundlæggende så hurtigt, så viser det, at evolution er mulig. ... Den helt overvældende majoritet af biologer, der arbejder med forskning, er enige om, at ændringerne med tiden fører til nye arter.

Desværre er jeg så igen nødt til at stole på forskerstaben (hvilket jeg desværre i udgangspunktet ikke gør), for jeg synes der er stor forskel på om en bakterie udvikler en egenskab og så til at en bakterie bliver til en elefant.

citat:
Hvad jeg forarger mig over er, at du og andre teologer uden at kunne forbinde det til nogle observationer i den virkelige verden, kritiserer ET og gør jer til talsmænd for, at ID og "skabelsesmodeller" er videnskab.

Du må gerne forarges alt hvad du vil. Jeg er bare i udgangspunktet skeptisk overfor alt hvad der bliver lagt foran mig, især når det bliver præsenteret på en så overlegen, aggressiv og selvsikker måde som ET. Jeg kender forskningen i mit eget fag (teologi) godt nok til ikke at hoppe på den vogn. Så vil jeg langt hellere lade være med at have en mening overhovedet, hvilket jeg pt ikke har. Dog har jeg mødt mange problematiseringer af ET, som jeg sagtens kan forstå og forholde mig til. Men jeg har ikke rigtig mødt nogen den modsatte vej. Derfor spurgte jeg.

Jeg spurgte til let spiselige argumenter, og jeg kan da godt se at det er ret nemt at forholde sig til et procentvist genetisk fællesmateriale mellem mennesker og andre dyr. Dette alene kan dog ikke overbevise mig.

Er det virkelig forargeligt i sig selv at kritisere og stille spørgsmål til ET?

Søren.

Til toppen 
#52930 - 20/10/2005 01:10 Re: Argument for fælles afstamning [Re: Zaphod]
søgende
Bruger

Hej Zaphod.

Tak for dit svar.

Som jeg vist har antydet tidligere, så er jeg ikke i tvivl om hvorvidt ET-forskere er de eneste, som betragtes som seriøse forskere. Derfor overrasker det mig ikke, at der er stor enighed om metoderne.

Hvad der anfægter mig er, at jeg ved hvor svært det overhovedet er at komme ind på "markedet" overhovedet hvis man har meninger, som står i modsætning til etableret forskning. Dette har jeg ikke kendskab til indenfor naturvidenskaben, men derimod i særdeleshed indenfor teologien. Derfor går min mistanke på hvorvidt tidsskrifter og peer review er en lukket cirkel (du siger selv, at der skal være tale om et anerkendt tidsskrift), på forskningsfriheden indenfor universitetsverdenen (at titlerne i høj grad er reserveret til meningsfæller), og dermed også på adgangen til forskningsmidler. Gad vide om årsagen til at ID ikke "forsker" bl.a. er, at de ikke har adgang til den etablerede videnskab med alle dens midler og tidsskrifter? (jeg ved det ikke, jeg stiller bare spørgsmålet).

citat:
- ID har ikke en klart formuleret hypotese, der kan testes og afvises

ET kan vel heller ikke teste om en bakterie kan blive til myresluger, eller ...? (var det et naivt spørgsmål? )

citat:
- IDisters argumenter begrænser sig som regel til angreb på evolutionsteorierne

Det ville jeg nok også gøre hvis min berettigelse som forsker afhang af et videnskabeligt paradigme, som ikke svarede til mit

citat:
- De fremmeste fortalere for ID, Discovery Instituttet i Seattle, har en klart formuleret strategi om at ”gen”indføre bibelske værdier i samfundet, herunder forskning

Jeg synes trods alt det er prisværdigt at notere sig sin forforståelse, omend det kan være lidt uheldigt at låse sig fast på en bestemt konklusion.

Spørgsmålet er jo så om ikke resten af forskerverdenen ikke også har en forforståelse og dermed en fastlåst konklusion, som de bare betegner som uden indvirkning på deres forskning?

citat:
Kravene er ikke opstillede af ’os’, hvis du med det mener os, der debatterer herinde.

Nej, jeg mener nu nærmere "etableret forskning", dvs. ET-fortalere.

citat:
Kravene har sikret os videnskab, der virker gennem de seneste 200 hundrede år. Eksempler turde være overflødige... Aldrig har videnskaben været så succesrig, som siden den antog disse krav.

Hmm ... det er muligt for naturvidenskaberne, men det gælder i hvert fald ikke humanistiske videnskaber.

Resten af dit indlæg vil jeg ikke kommentere, bare sige tak for og tygge lidt på.

KH Søren.

Til toppen 
#52931 - 20/10/2005 07:24 Re: Argument for fælles afstamning [Re: søgende]
Anonym
Anonym

citat:
ET kan vel heller ikke teste om en bakterie kan blive til myresluger, eller ...? (var det et naivt spørgsmål? )

Nej det kan den ikke, - men det er ikke desto mindre den slags evolutionisterne alligevel postulerer som værende "videnskabelige kendsgerninger". Man udråber hjertens gerne alverdens ting som "videnskabelige fakta" bare det kan støtte deres egne antagelser og formodninger.

Og dermed har man ophøjet antagelser og formodninger til at være "videnskab". Men det er jo i virkeligheden ikke andet end pseudovidenskab.

Til toppen 
#52932 - 20/10/2005 10:57 Re: Argument for fælles afstamning [Re: søgende]
Zaphod
Bruger

Hej søgende

Du skrev:
citat:
sø: Tak for dit svar.

Det var da så lidt

citat:
sø: Som jeg vist har antydet tidligere, så er jeg ikke i tvivl om hvorvidt ET-forskere er de eneste, som betragtes som seriøse forskere. Derfor overrasker det mig ikke, at der er stor enighed om metoderne.

Vi taler lidt forbi hinanden her.
Dels er der ikke tale om ET-forskere, men om alle naturvidenskabelige forskere.
Dels handler det ikke så meget om metoder som om processer.

ID lever faktuelt ikke op til de kriterier, der normalt anlægges for naturvidenskabelig forskning. Hverken hvad angår hypoteser, den reelle forskningshandling eller publikation. Det er et faktum.

Omvendt kunne du måske overtales til at liste en række kriterier, man må opfylde for at kunne kaldes forsker? Så kan vi jo kigge på, om IDisterne lever op til dem?

citat:
sø: Hvad der anfægter mig er, at jeg ved hvor svært det overhovedet er at komme ind på "markedet" overhovedet hvis man har meninger, som står i modsætning til etableret forskning.

1) Det er ikke meningerne der er problemet, det er processerne, der fejler.
2) Al pseudovidenskab klager over at den etablerede videnskab er lukket. For at demonstrere videnskabens åbenhed vil jeg blot henvise til en artikel fra dags datos Nature, hvor ”neutral drift”-tesen udfordres kraftigt i visse organismer*). ”Neutral drift” er en væsentlig del af forståelsen af ET, men også dette aspekt er altså åbent for ændringer.

citat:
sø: Dette har jeg ikke kendskab til indenfor naturvidenskaben, men derimod i særdeleshed indenfor teologien.

Nu er grafer, billeder og matematiske beviser jo svære at argumentere mod, så hvis ID vitterligt havde noget på hjerte, kunne de jo sende det ind. Mon dog det ville blive afvist? Jeg har ikke kendskab til indsendte ID-værker, der er blevet afvist men henvisning til deres ”meninger.” Har du?

citat:
sø: Derfor går min mistanke på hvorvidt tidsskrifter og peer review er en lukket cirkel (du siger selv, at der skal være tale om et anerkendt tidsskrift), på forskningsfriheden indenfor universitetsverdenen (at titlerne i høj grad er reserveret til meningsfæller), og dermed også på adgangen til forskningsmidler. Gad vide om årsagen til at ID ikke "forsker" bl.a. er, at de ikke har adgang til den etablerede videnskab med alle dens midler og tidsskrifter? (jeg ved det ikke, jeg stiller bare spørgsmålet).

”Derfor” skriver du. Det kommer til at lyde som om at konklusionen er givet på forhånd?
Derudover svømmer Discovery Instituttet i penge, som de får i ’tiende’, og de ansætter selv deres fortalere. Jeg kender som sagt intet til at de skulle udføre laboratorieforsøg (igen, hvordan skulle man da også kunne gøre dette?); alt, de hidtil har udgivet har været skrivebordsarbejder, så hvis de alligevel er ansat, kunne de vel forske alt hvad de ville i deres arbejdstid i stedet for at bearbejde lægmand og den offentlige opinion?

citat:
Za: - ID har ikke en klart formuleret hypotese, der kan testes og afvises

sø: ET kan vel heller ikke teste om en bakterie kan blive til myresluger, eller ...? (var det et naivt spørgsmål? )

Nej, men som nævnt i mit tidligere indlæg bygger ET på tusinder af delkonklusioner, der hver især er opstået på baggrund af testbare hypoteser. At man skal kunne genskabe et resultat i et laboratorium for at kunne kalde det testbart er ligeledes lidt misforstået. Pladetektonik, fissionsprocesser i Solen og planetdannelser kan heller ikke gentages. Det er vel ikke diskvalificerende for vores forståelse af disse processer?

Kort fortalt, ET har masser af testbare delhypoteser (jf. ovenfor nævnte artikel), hvorimod ID har til gode blot at producere én.

citat:
Za: - IDisters argumenter begrænser sig som regel til angreb på evolutionsteorierne

sø: Det ville jeg nok også gøre hvis min berettigelse som forsker afhang af et videnskabeligt paradigme, som ikke svarede til mit

Det er dårlig videnskabsfilosofi at tro at svækkelsen af én hypotese bestyrker en anden. Det tyder på, at IDisterne ikke har til hensigt at overbevise andre forskere, men offentligheden, som kunne forfalde til at tro, at der er tale om to og kun to konkurrerende forklaringer. ID har masser af penge og kan bare sende manuskripter ind. De gør det bare ikke.

citat:
Za: - De fremmeste fortalere for ID, Discovery Instituttet i Seattle, har en klart formuleret strategi om at ”gen”indføre bibelske værdier i samfundet, herunder forskning

sø: Jeg synes trods alt det er prisværdigt at notere sig sin forforståelse, omend det kan være lidt uheldigt at låse sig fast på en bestemt konklusion.

Spørgsmålet er jo så om ikke resten af forskerverdenen ikke også har en forforståelse og dermed en fastlåst konklusion, som de bare betegner som uden indvirkning på deres forskning?

Når forforståelsen dikterer konklusionen er der ikke tale om forskning. Kan man forestille sig en IDist overhovedet kunne komme frem til et negativt resultat? ET kan, som demonstreret af ovennævnte artikel.

Derudover består resten af forskerverdenen af en utrolig broget forsamling mennesker af mange forskellige observanser, kristne, jøder, muslimer, hinduer, buddhister, ateister osv. fra alle verdenshjørner med hver sin politiske observans. At alle de skulle have en fælles, fasttømret forforståelse på linje med et reaktionært, amerikansk, kristent institut er for mig at se aldeles usandsynligt. Såvel paven som Theodosius Dobszhansky (stærkt kristen evolutionsbiolog) mener at ET er fuldt forenelig med kristendommen.

citat:
Za: Kravene er ikke opstillede af ’os’, hvis du med det mener os, der debatterer herinde.

sø: Nej, jeg mener nu nærmere "etableret forskning", dvs. ET-fortalere.

Nej, nu må du holde op. Det drejer sig om særdeles velkendte og veletablerede videnskabsteoretiske principper, der gælder for alle videnskaber og som har været i kraft i mindst 150 år. Det har intet med ID at gøre mere end det har med homøopati eller blodtypediæt.

citat:
Za: Kravene har sikret os videnskab, der virker gennem de seneste 200 hundrede år. Eksempler turde være overflødige... Aldrig har videnskaben været så succesrig, som siden den antog disse krav.

sø: Hmm ... det er muligt for naturvidenskaberne, men det gælder i hvert fald ikke humanistiske videnskaber.

Men nu gør ID jo også hævd på at være en naturvidenskabelig ”teori”

citat:
sø: Resten af dit indlæg vil jeg ikke kommentere, bare sige tak for og tygge lidt på.

Jamen selv tak, da. Jeg håber du kan bruge det til noget.

Mvh
Zaphod

------------------
*: Andolfatto, Nature 437, 1149-1152 (20 October 2005) | doi: 10.1038/nature04107; kommentar i Kondrashov, Nature 437, 1106 (20 October 2005) | doi: 10.1038/4371106a

Dommer JE Jones

Til toppen 
#52933 - 20/10/2005 11:05 Skabelsesberetningen [Re: søgende]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Søren

Hvordan forestiller du dig egentlig, at Gud skabte mennesket i sit billede?
Jeg er selv så glad for Bibelens skabelsesberetning, som jeg tror på og har læst mange gange.
Der står at Gud formede mennesket af jord og blæste livsånde i hans næsebor, så mennesket blev til et levende væsen.

Hvordan tolker vi så det? Jeg vil forsøge at forklare, hvordan jeg bibeltro kristne menneske ikke læser den tekst:

Gud lignede ikke et menneske. Gud var ikke fysisk, men Ånd. Gud stod således ikke in persona et sted på kloden som en slags billedkunstner (tryllekunstner) og tog noget jord op mellem sine to hænder og formede en figur.

Nej. Men der står at Gud formede mennesket af jord. Hvad er så jord? Jo, Gud, altings skaber, kaldte jo det tørre land jord. Og jorden lod han frembringe alle planter, træer, levende væsener - fisk i vandet, fugle i luften, kvæg, krybdyr vilde dyr osv. Der står der ikke, at Gud personligt skabte alle slags væsener hver for sig separat, men at han lod jorden skabe ..

Derefter skabte Gud mennesket - (lod i første omgang jorden frembringe det). En kilde (livets vand måske - allegorisk tale måske) brød frem af jorden, og da, først da, blæste Gud sin egen livsånde i et højeststående dyrs næsebor. Derved skabtes det levende væsen, som vi kalder menneske, og som var Gud lig - i Guds "billede".

Lige netop derved skete verdenshistoriens mest utrolige begivenhed (som jeg altså tror på): at mennesket skabtes - det levende væsen i Guds eget billede, helt og aldeles væsensforskelligt fra alle de dyr, som det havde udseende og mange egenskaber til fælles med. Forskelligt fra alle dyr, af den ene og altafgørende grund, at Gud selv havde åndet på det - indblæst sin egen livsånde i det ...

Det er meget muligt, at jeg tager fejl, at det hele skal forstås på en helt anden måde, og hvis jeg en dag kommer til et andet resultat, vil jeg tage det helt afslappet - intet af dette er afgørende for min kristne tro, og jeg regner ikke med at blive hørt i stoffet på Herrens dag ..

Men sådan tror jeg altså her og nu.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#52934 - 20/10/2005 11:07 Re: Hvad er argumenter? [Re: kristina]
Zaphod
Bruger

Hej kristina

Du skrev:
citat:
Za: Hvorved bliver vores forståelse af fænomenet ’komplekse biokemiske systemer’ hjulpet ved ’forklaringen’ designer?

k: Det kan du have ret i. Men jeg læste dit udsagn (måske fejlagtigt) som om du mente, at tanken om, at Gud gjorde det "tydeligvis er baseret på fantasi og ikke er baseret på virkeligheden".

Men det var vist så kun "Designer-forklaringen" du karakteriserede på den måde. Hvis det var ID, du specielt havde i tankerne, så hjælper den ganske rigtigt ikke på min forståelse af af komplekse biokemiske systemer, dels fordi jeg ikke ved hvad den går ud på, og dels fordi jeg ikke mener at have hjælp behov, da biokemiske systemer under alle omstændigheder er uden for mit felt.

Jeg mener bare, at ’Gud-gjorde-det,’ uanset om guden er Thor, Ra eller JHWH og uanset om fænomenet er torden, solen eller cellen, ikke bidrager med ét eneste gran til vores forståelse. Det er en tom påstand, der ikke kan bevises (og derfor heller ikke modbevises) og konsekvensen af ’forklaringen’ er -- intet. Vi lærer intet ved at sige ’Gud-gjorde-det.’ Vi lærer derimod noget ved at observere fænomenerne og opstille regler for fænomenerne. De færreste guder er bundet af regler, hvorfor man ikke kan opstille regler og regulariteter for fænomener med forklaringen ’Gud-gjorde-det.’

Og derfor lærer vi intet med den ’forklaring.’

citat:
k: Den korte periode for en del år siden, hvor jeg lærte om cellen, var jeg dog dybt facineret - den var rigelig kompleks for mig!
Det var nærmest en religiøs oplevelse at kigge på dens funktioner!

Og at "Gud gjorde det" er jeg jo helt overbevist om.

Det ville du jo synes uanset hvad, og det er jo fint. Der er bare ingen grund til at stoppe dér. Det er det, ID vil. Lovgive Gud ind i biologien.

citat:
Za: Ja, selvfølgelig har forskere en mening om andet end deres arbejde. Det har du måske ikke? Jeg kan nu ikke se hvordan den af dig citerede bid understøtter den tolkning eller hvad relevansen er?

k: Det er sandt, at vi alle mener en masse forskelligt uden for vores respektive arbejdsområder - men så udtaler vi os ikke som eksperter, men som privatpersoner.

Ja. Ligesom ingen af ID-fortalerne er udviklingsbiologer, men i stedet biokemikere, matematikere, ingeniører, farmaceuter, jurister etc.
Endnu en grund til ikke at antage dem for værende jævnbyrdige med rigtige forskere.

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#52935 - 20/10/2005 11:41 Re: Hvad er argumenter? [Re: Zaphod]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Zaphod

Jeg er egentlig slet ikke uenig med dig: Vi lærer intet faktuelt videnskabeligt ved at tro på Gud.

Men det har konsekvenser for vores liv her og hisset, om vi gør det eller ej.

Valget står slet ikke mellem videnskab og kristen tro. Bibelen kan ikke bruges som en lærebog for hverken "rigtige" eller "forkerte" forskere, udviklingsbiologer, biokemikere, matematikere, ingeniører, farmaceuter, jurister etc.

Men hvis vi vil vide noget om Gud og det virkelige liv = det evige liv i Hans rige, som ganske rigtigt hverken kan bevises eller modbevises, så er det Bibelen, vi skal fordybe os i!

Sådan tror nu jeg.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#52936 - 20/10/2005 12:04 Re: Hvad er argumenter? [Re: kristina]
Zaphod
Bruger

Hejj kristina

Du skrev:
citat:
k: Jeg er egentlig slet ikke uenig med dig: Vi lærer intet faktuelt videnskabeligt ved at tro på Gud.

Er vi så enige om, at der ikke skal undervises i ID i skolerne?

citat:
k: Men det har konsekvenser for vores liv her og hisset, om vi gør det eller ej.

Påstår du. Jeg tager stilling til det til i hisset

citat:
k: Valget står slet ikke mellem videnskab og kristen tro.

Enig. Valget står mellem videnskab og ID.

citat:
k: Men hvis vi vil vide noget om Gud og det virkelige liv = det evige liv i Hans rige, som ganske rigtigt hverken kan bevises eller modbevises, så er det Bibelen, vi skal fordybe os i!

Påstår du. Det har ikke relevans for biologiundervisningen eller forskningen, så jeg synes det er lidt uden for trådens emne.

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#52937 - 20/10/2005 12:35 Re: Hvad er argumenter? [Re: Zaphod]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Zaphod
citat:
Er vi så enige om, at der ikke skal undervises i ID i skolerne?
Du får mig ikke til at afgive nogen erklæringer i den retning. I hvilke skoler? I hvilke fag? I hvilke sammenhænge? Og hvad betyder "undervises i" - betyder det evt. orientere om? Og til sidst, men ikke mindst: jeg har ikke forstand på, hvad ID er for en størrelse!
citat:

k: Valget står slet ikke mellem videnskab og kristen tro.
Z: Enig. Valget står mellem videnskab og ID.
Jamen fint, så hører debatten jo slet ikke hjemme her i JesusNets regi!
Det må I slås med hinanden om et helt andet sted så!
citat:
k: Men hvis vi vil vide noget om Gud og det virkelige liv = det evige liv i Hans rige, som ganske rigtigt hverken kan bevises eller modbevises, så er det Bibelen, vi skal fordybe os i!
Z: Påstår du. Det har ikke relevans for biologiundervisningen eller forskningen, så jeg synes det er lidt uden for trådens emne.
Dertil vil jeg sige, at det helt overordnede formål med hele JesusNet er at missionere for troen på Jesus Kristus ud fra en evangelisk-luthersk forståelse af kristendommen (og at debattere eller tage stilling til biologiundervisning eller forskning. Det gælder alle tråde i samtlige fora her i Café Thomas, så jeg er i hvert fald ikke off topic her!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#52938 - 20/10/2005 12:49 Re: Hvad er argumenter? [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

citat:
Ja. Ligesom ingen af ID-fortalerne er udviklingsbiologer, men i stedet biokemikere, matematikere, ingeniører, farmaceuter, jurister etc.
Endnu en grund til ikke at antage dem for værende jævnbyrdige med rigtige forskere.

Så en evolutionist mener ikke at biokemikere, matematikere, ingeniører, farmaceuter, jurister etc. er, eller kan være, RIGTIGE forskere - Jeg tror der er adskillige inden for nævnte fagområder der bestemt ikke vil være enig i denne konklussion.

Men det bekræfter endnu engang, at evolutionister ikke betragter andet end deres egne antagelser og formodninger for værende "rigtig forskning". Ak ja!

Til toppen 
Side 1 af 2: 1 2 >

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær