Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 10 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 2 af 2: < 1 2
Muligheder
Gå til
#52939 - 20/10/2005 13:40 Tag et læsekursus
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
citat:
Za: Ja. Ligesom ingen af ID-fortalerne er udviklingsbiologer, men i stedet biokemikere, matematikere, ingeniører, farmaceuter, jurister etc.
Endnu en grund til ikke at antage dem for værende jævnbyrdige med rigtige forskere.

AFA: Så en evolutionist mener ikke at biokemikere, matematikere, ingeniører, farmaceuter, jurister etc. er, eller kan være, RIGTIGE forskere - Jeg tror der er adskillige inden for nævnte fagområder der bestemt ikke vil være enig i denne konklussion.

Men det bekræfter endnu engang, at evolutionister ikke betragter andet end deres egne antagelser og formodninger for værende "rigtig forskning". Ak ja!

Er du fuldstændigt ude af stand til at læse indenad?

Inden for feltet udviklingsbiologi er jurister at betragte som lægmænd, ligesom udviklingsbiologer er det indenfor jura.

Jeg er selv biokemiker, og betragter mig selv som forsker. Men da ikke inden for alle felter -- heller ikke udviklingsbiologi. Hvordan kan det være så svært at læse hvad andre skriver!?!

Din bekræftelse angående evolutionister (hvad er det?) har jeg kun et skuldertræk til overs for. Din hidtige opførsel vanskeliggør troen på, at noget nogensinde ville kunne gå imod din allerede fastlagte konklusion, om så det er angående ET eller "evolutionister."

-Z

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#52940 - 20/10/2005 13:52 Re: Hvad er argumenter? [Re: kristina]
Zaphod
Bruger

Hej kristina

Tidligere skrev du:
citat:
k: Jeg er egentlig slet ikke uenig med dig: Vi lærer intet faktuelt videnskabeligt ved at tro på Gud.

Za: Er vi så enige om, at der ikke skal undervises i ID i skolerne?

k: Du får mig ikke til at afgive nogen erklæringer i den retning. I hvilke skoler? I hvilke fag? I hvilke sammenhænge? Og hvad betyder "undervises i" - betyder det evt. orientere om? Og til sidst, men ikke mindst: jeg har ikke forstand på, hvad ID er for en størrelse!

Okay.

Synes du det skal tillades at der undervises i Thor som værende en gyldig forklaring på torden i fysiktimerne i folkeskolen/grundskolen?
Synes du det skal tillades at der undervises i Ra som værende en gyldig forklaring på Solens vandring på himlen i fysiktimerne i folkeskolen/grundskolen?

citat:
k: Valget står slet ikke mellem videnskab og kristen tro.

Z: Enig. Valget står mellem videnskab og ID.

k: Jamen fint, så hører debatten jo slet ikke hjemme her i JesusNets regi!
Det må I slås med hinanden om et helt andet sted så!

Stort set alle ID-tilhængere er kristne og bruger kristne begrundelser for at acceptere den. Om du og jeg mener, at ID ikke er lig kristendom ændrer ikke på at der er en vis ideologisk sammenhæng, ikke mindst for IDisterne selv at se.

citat:
k: Dertil vil jeg sige, at det helt overordnede formål med hele JesusNet er at missionere for troen på Jesus Kristus ud fra en evangelisk-luthersk forståelse af kristendommen (og at debattere eller tage stilling til biologiundervisning eller forskning. Det gælder alle tråde i samtlige fora her i Café Thomas, så jeg er i hvert fald ikke off topic her!

Trådens emne er ” Skal der undervises i Intelligent Design og skabel[se].” Uagtet at dette er et kristent debatforum giver det vel ikke carte blanche for at spamme tråde med løsrevne kommentarer om emner som ikke er relateret til OP -- selvom man er ordstyrer? Desuden er det os to, der debatterer, og din kommentar relaterede sig ikke til det emne, vi to debatterede.

Mvh
Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#52941 - 20/10/2005 13:53 Re: et læsekursus ? [Re: Zaphod]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Zaphod, jeg vil nu lige forsvare AFA lidt her - det du skrev i dit forrige indlæg kunne nemlig godt misforstås, og det ville et læsekursus ikke kunne forhindre!

Jeg studsede faktisk også et øjeblik over det du skrev, men tolkede det så sådan som du nu skriver, det skal tolkes. Du skrev:
citat:
Ja. Ligesom ingen af ID-fortalerne er udviklingsbiologer, men i stedet biokemikere, matematikere, ingeniører, farmaceuter, jurister etc.
Endnu en grund til ikke at antage dem for værende jævnbyrdige med rigtige forskere.
Hvis du havde skrevet ...jævnbyrdige med forskere inden for faget udviklingsbiologi tror jeg ikke, det havde været til at misforstå.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#52942 - 20/10/2005 14:04 Re: Hvad er argumenter? [Re: søgende]
Anonym
Anonym

citat:
søgende: Og jeg må desværre tilstå, at det preller helt og aldeles af på mig, for det er jo åbenlyst - når nu ID er så fremtrædende i fx USA - at der MÅ foregå forskning i ID et eller andet sted. Jeg er tilbøjelig til at mistænke dig for at ignorere en hel bunke af forskere fordi du er uenig (evt i selve præmisserne for videnskabelig forskning), . . .

Nævn mig blot én af disse forskere i "bunken", som udfører konkret forskning i ID efter den videnskabelige metode!?

Hvis ikke du har kendskab til en sådan forsker, og hvis ikke du kan finde frem til en sådan, er du - ligesom jeg! - nødt til at gå ud fra, at en sådan forskning ikke finder sted.

Derimod har ID-fortalernes propaganda virket, idet der jo er mange som dig, der tager ID's fremtrædende rolle i debatten som udtryk for, at der er tale om mere end mundsvejr!

Til toppen 
#52943 - 20/10/2005 14:27 Re: Hvad er argumenter?
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Hej Evo.

Min indvending var netop, at ligesom Thomas Thompson ikke anerkendte de konservative eller evangelikales forskning, så forventer jeg heller ikke, at biologiske forskere vil godtage ID-forskning som "rigtig" forskning, måske netop pga. "den videnskabelige metode". Derfor behøver det ikke være rigtigt. Det er det i hvert fald efter min bedste overbevisning ikke i Thomas Thompsons tilfælde.

Jeg kan såmænd ikke komme i tanke om en eneste ID-forsker, men jeg kan heller ikke komme i tanke om nogen ET-forsker, for jeg kender ganske simpelt ikke en eneste.

Nogen siger, at der findes forskere indenfor ID og andre siger, at der ikke gør. Skal jeg tro på dig eller de andre?

KH Søren.

Til toppen 
#52944 - 20/10/2005 14:51 Re: et læsekursus ? [Re: kristina]
Zaphod
Bruger

Hej kristina

Du skrev:
citat:
k: Zaphod, jeg vil nu lige forsvare AFA lidt her - det du skrev i dit forrige indlæg kunne nemlig godt misforstås, og det ville et læsekursus ikke kunne forhindre!

Nej, det er ikke AFAs læseevner, der fejler noget. Måske snarere viljen eller det hidsige temperament. Konteksten lød:

citat:
k: Det er sandt, at vi alle mener en masse forskelligt uden for vores respektive arbejdsområder - men så udtaler vi os ikke som eksperter, men som privatpersoner.

Za: Ja. Ligesom ingen af ID-fortalerne er udviklingsbiologer, men i stedet biokemikere, matematikere, ingeniører, farmaceuter, jurister etc.
[Min fremhævelse, Za]

Min generelle påstand i denne tråd er, at ID ikke er videnskab og at de kendte ID-fortalere ikke kan siges at være forskere. Jeg skriver, at de ikke er jævnbyrdige med forskere (i udviklingsbiologi, som der står); ikke at de ikke er forskere -- på deres eget felt.
Jeg har svært ved at se, at jeg på nogen måde kan tages til indtægt for, at biokemikere (herunder jeg selv) ikke skulle være forskere overhovedet. Foruden, at det ikke er det der står, er det da også en aldeles u-forsvarlig påstand.

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#52945 - 20/10/2005 14:57 ID-forskere, ja eller nej. [Re: søgende]
Zaphod
Bruger

Hej søgende

citat:
sø: Nogen siger, at der findes forskere indenfor ID og andre siger, at der ikke gør. Skal jeg tro på dig eller de andre?

Hvis du lister dine kriterier for en forsker, kan vi jo komme sagen nærmere?

Men som sagt er der 0 forskningsartikler om ID og >165.000 om ET, så mon ikke der findes mindst én ET-forsker?

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#52946 - 20/10/2005 15:08 Re: ID-forskere, ja eller nej. [Re: Zaphod]
søgende
Bruger

Tror desværre du skal spørge en ID-tilhænger, som har sat sig ind i det i stedet. Jeg ved intet om kriterier indenfor biologien.

KH Søren.

Til toppen 
#52947 - 20/10/2005 15:23 Re: Hvad er argumenter? [Re: søgende]
Henoch
Bruger

Reg.: 21/02/2005
Sted: Sommersted
citat:
Jeg kan såmænd ikke komme i tanke om en eneste ID-forsker, men jeg kan heller ikke komme i tanke om nogen ET-forsker, for jeg kender ganske simpelt ikke en eneste.

Nogen siger, at der findes forskere indenfor ID og andre siger, at der ikke gør. Skal jeg tro på dig eller de andre?

Hej Søren

Det går altså fuldstændig galt, hvis man modarbejder den videnskabelige metode og argumenterer ud fra sine egne følelser og sympatier og ud fra sin egen uvidenhed. Du kender sikkert typen fra dit eget område (teologien)

En hyppig samtale lige for tiden:
P1: Hej, vidste du, at Jesus var gift med Maria Magdalene og blev far til en lang række af konger?
P2: Sikke noget vrøvl. Hvem i alverden har fortalt dig det?
P1: Det har jeg læst i en skønlitterær bog. Men den bygger på en lang række videnskabsmænd.
P2: Hvad er det for videnskabsmænd?
P1: Tjaeh historikere og teologer går jeg ud fra. Jeg kan ikke lige nævne nogen, men jeg kan heller ikke nævne nogle forskere, der siger det er forkert!
P2: De såkaldte forskere, der hævder noget sådant arbejder inden for helt andre områder, og de ville aldrig kunne få den slags optaget i videnskabelige tidsskrifter. Historikere og teologer griner af tesen
P1: Det er nok, fordi de ikke kan lide, hvad der bliver sagt. Så indfører man alle mulige regler for "saglighed" og "videnskabelig metode" så man kan holde alle dem væk, som man er enig med. Jeg mener også, at man skal undervise børnene i Folkeskolen i teorien. Teorien om at Jesus var ungkarl er jo også bare en teori, og der bør være lighed for alle synspunkter i den danske Folkeskole!
P2: Jamen det, de hævder har vist sig at være forkert. De siger, at dogmet om Jesu goddommelighed blev skrevet omkring Nikæakoncilet år 325 efter Kristus, men der er blandt forskere ingen tvivl om, at de nytestamentlige tekster med deres tekster om Jesu guddommelighed er langt ældre
P1: Det har jeg ikke tænkt mig at sætte mig ind i. Men nogle siger, at de forskere der hævder at Jesus var stamfader til en lang række konger er forskere, og nogle siger, at de ikke er. Skal jeg tro på dig eller de andre?

Kan du se parallellen eller skal jeg stave det for dig?

Med venlig hilsen
Henoch

Til toppen 
#52948 - 20/10/2005 15:28 Re: Hvad er argumenter? [Re: Zaphod]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Zaphod.

Blot en lille bemærkning angående din måde at skrive på (selv om jeg ikke er ordstyrer i dette forum, men Esmaralda er her ikke for tiden).
Det er i orden, at du ikke mener, at Kristina holder sig til emnet, men at kalde det spam er der ingen grund til. Dermed lyder det, som om du mener, at hun bare poster løsrevne kommentarer med det formål at ødelægge debatten. Jf. Netiketten om at optage alt i bedste mening.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#52949 - 20/10/2005 15:43 Re: Et forslag til en ny retning [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
Hej Kristina, du skriver:

citat:
Nej, jeg møder ikke manipulationen fra ID med et suk, for jeg ved ikke, om en sådan manipulation finder sted. Jeg møder både ET og ID med spørgsmålstegn uden at ønske svar.

Hvis jeg får svar, kan jeg nemlig ikke forstå dem! Jeg har ikke hjernekapacitet til at sætte mig ind i hverken helt eller delvis videnskabeligt stof - jeg som går i sort, bare jeg ser en simpel brugsanvisning!

Så forstår jeg overhovedet ikke, hvorfor du overhovedet stiller spørgsmålene. Jeg tror i øvrigt ikke på, at du ikke vil kunne forstå svarene

citat:
Og ikke nok med det, hvis jeg havde forstand til at sætte mig ind i sådant stof, så ville jeg nok ikke gøre det alligevel. Det har en lav prioritet i den korte levetid jeg har tilbage!

Det tror jeg derimod på. Og synes, at det er meget ærgeligt.

citat:
Mener du ID? I kristendommens navn? Jeg troede ikke ID havde noget med kristendom at gøre?
Og naturvidenskabelig undervisning for børn? Jeg tror ikke engang børn modtager undervisning i naturvidenskab i folkeskolen. Det er da vist yderst begrænset i hvert fald.

Jeg blev i hvert fald undervist heri, på begge de folkeskoler her i området jeg gik på. Det startede så vidt jeg husker med simpel kemi, fik lidt at gøre med fysik og begyndte til sidst at handle en smule om biologi. I mindst to (og jeg mener endda det var fire et par år!) timer ugentligt på begge skoler.

Denne undervisning ville lide enorme skrammer, hvis den skulle give plads til ID. Til sammenligning er der én enkelt religions-time, hvor ID ganske rigtigt har sin berettigelse som idé - men det gør den ikke (natur)videnskabelig.

citat:
Og mht. evolutionen ved jeg ikke andet, end hvad jeg til min glæde har læst mig til her i debatten: At ET ikke fornægter Guds eksistens (men kun hævder, at man ikke beskæftiger sig med Guds eventuelle eksistens, og at man ikke har fundet tegn på, at Gud findes. Dermed er vi da tæt på en win/win- situation, skulle jeg mene?

Det var jo den "win/win-situation", jeg håbede på vi efterhånden havde nået. Desværre viser den nyeste artikel fra Sprint, "Rosernes Råb", at mindst Sprint enten ikke ved, at det forholder sig således med ET - eller bevidst taler mod bedre vidende. Jeg har endnu ikke fået nogen reaktion på min kritik af artiklen, og det ærgrer mig ret så meget.

citat:
Vi kunne begynde med at finde ud af, hvad de ord, vi siger og skriver til hinanden, betyder - og om vi har fælles forståelse af dem. Det er det eneste, jeg selv forsøger at bidrage med her i debatten. Jeg er her ikke for at tage stilling til videnskabelige discipliner, som jeg ikke har forstand på.

Det har jeg forsøgt gentagne gange, og det viser sig igen og igen, at flere termer stadig bliver misforstået. Simple ord som "hypotese" og "teori" er ganske gode eksempler på, hvordan ID/kreationismen har gjort hvad den kunne for at ødelægge den almindelige opfattelse af videnskabelighed.

citat:
Se 1. Mos 11,4-9: [snippet bibelcitat]

...men Gud er kærlighedens og ikke forvirringens Gud, som flere kristne har sagt?

Jeg kan ikke forestille mig nogen større forvirring og bedre grund til ikke at føle kærlighed end den totale mangel på sproglig forståelse mennesker imellem. Og tilsyneladende var menneskenes ønske jo bare at blive eller forblive "ét folk" - men valgte en løsning, som Gud ikke kunne lide. Hvis Guds ønske virkelig var kærlighed, er sproglig forvirring nok et af de mest ineffektive værktøjer jeg kan forestille mig.

Jeg kan ærligt talt ikke forstå citatets i sammenhæng med vores diskussion. Vi kan jo sagtens forstå hinanden, hvis vi gør os grundigt umage. Er det Guds ønske, at vi holder op med at forstå hinanden?

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#52950 - 20/10/2005 16:24 Re: Hvad er argumenter? [Re: søgende]
Anonym
Anonym

citat:
søgende: Nogen siger, at der findes forskere indenfor ID og andre siger, at der ikke gør. Skal jeg tro på dig eller de andre?

Du skal hverken tro på, hvad jeg eller andre siger.

Du skal gøre som Odyseus, der sagde: ". . . dog er det bedst, at jeg selv går hen og skaffer mig kundskab".

I øjeblikket diskuterer du åbenbart ID uden at besidde den mindste kundskab om ID.

Dermed er du i den situation, at jeg eller andre kan bilde dig næsten hvad som helst ind om ID!

I øvrigt er det klogt at have sat sig bare en smule ind i de emner, som man diskuterer!

Til toppen 
#52951 - 20/10/2005 16:28 Re: ID-forskere, ja eller nej. [Re: søgende]
Zaphod
Bruger

citat:
sø: Tror desværre du skal spørge en ID-tilhænger, som har sat sig ind i det i stedet. Jeg ved intet om kriterier indenfor biologien.

Hvad synes du, der skal til?

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#52952 - 20/10/2005 17:09 Re: Hvad er argumenter?
søgende
Bruger

Hej Evo.

citat:
I øjeblikket diskuterer du åbenbart ID uden at besidde den mindste kundskab om ID.

Nej, jeg fortalte om min manglende tillid til forskere generelt set og spurgte efter "propaganda" fra ET'ernes side.

Jeg stillede mine spørgsmål af den ene grund at jeg ville høre de simpleste og vigtigste argumenter for ET. Dem har jeg tilsyneladende nu fået fra Henoch og Zaphod.

Jeg har (forhåbentig ikke) argumenteret for ID, for jeg er slet ikke overbevist om noget som helst - hverken den ene eller anden vej. Derfor spugte jeg jer kyndige mennesker. Men spørgsmål er måske forbeholdt personer, som allerede kender svarene, eller er det også lovligt for mig at spørge jer?

Hvis ikke, så forstår man jo godt hvorfor ID bliver mere populært og ET forbliver insiderviden.

Søren.

Til toppen 
#52953 - 20/10/2005 21:23 Re: Et forslag til en ny retning [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus
citat:
Så forstår jeg overhovedet ikke, hvorfor du overhovedet stiller spørgsmålene [om videnskabeligt stof]
Jeg stiller heller ikke spørgsmål herom. Jeg skrev ganske vist, at jeg møder den slags med et spørgsmålstegn - jeg beklager at det åbenbart var misforståeligt. Det jeg mente var, at det er hvide pletter på kortet for mig.
citat:
Jeg tror i øvrigt ikke på, at du ikke vil kunne forstå svarene
Det var vist venligt ment, så tak! Egentlig har du muligvis endda ret, men det ville kræve både tid og et vist engagement fra min side ..

Du synes det er ærgerligt, at indsigt i det videnskabelige er prioreteret så lavt hos mig. Men man bliver faktisk ret selektiv mht. hvad man vil beskæftige sig med, når man kommer op i årene. Jeg har ikke været kristen så længe og har bjerge af spændende teologiske bøger liggende ulæste, så jeg er helt enkelt bagud med det vigtigste!
citat:
.. det viser sig igen og igen, at flere termer stadig bliver misforstået. Simple ord som "hypotese" og "teori" er ganske gode eksempler på, hvordan ID/kreationismen har gjort hvad den kunne for at ødelægge den almindelige opfattelse af videnskabelighed.
Ved du hvad, "teori" og "hypotese" er ord, der har været med i mit vokabularium længe inden der var noget der hed ID!! - og den betydning videnskabsfolk tillægger disse ord er indforståede og ikke nødvendigvis almengyldige.

Vi bruger mange flere indforståede ord, end vi ved af. Det måtte jeg sande i min nye tilværelse som kristen - du drømmer ikke om, hvor mange teologiske ord og bibelord, der har været anstødssten for mig - ord, som pludselig havde en anden betydning end de hidtil havde haft - og diverse associationer som skulle udraderes - og omtolkninger som skulle foretages. Det tager sin tid - det er ikke sådan bare lige, der er mange hurdler, der skal forceres.
citat:
...men Gud er kærlighedens og ikke forvirringens Gud, som flere kristne har sagt?
Det citat du tænker på er nok 1.Kor 14: for Gud er ikke forvirringens, men fredens Gud.

Men begivenhederne omkring Babelstårnet viser, at Gud skabte sprogforvirringen for at forhindre menneskene i at bygge et tårn, der nåede op i himlen (= gøre Gud rangen stridig - de ville selv være (som) Gud).
citat:
Hvis Guds ønske virkelig var kærlighed, er sproglig forvirring nok et af de mest ineffektive værktøjer jeg kan forestille mig.
Jeg tror at Gud er kærlighed. Men han kender sine skabninger og delte dem op i folkeslag med hver sit sprog. Ikke nogen dårlig plan, tror jeg. Forestil dig en verden med kun eet land, eet sprog, al magt samlet i een regering - een mand (Antikrist )
citat:
Jeg kan ærligt talt ikke forstå citatets i sammenhæng med vores diskussion.
- ok - det var bare for at belyse, at det kan være svært at forstå hinanden. Måske røg jeg tankemæssigt ud efter tangenten.

Trods alle vanskeligheder synes jeg at sproget er et fantastisk og af mig højtelsket redskab. Så vidt jeg har hørt, er der en markant forskel på hvordan vi mennesker kan bruge sproget (til at tale abstrakt - og om ting i fortid og fremtid) en evne som dyrene vist ikke har.
citat:
Vi kan jo sagtens forstå hinanden, hvis vi gør os grundigt umage. Er det Guds ønske, at vi holder op med at forstå hinanden?
Sagtens og sagtens - joh, det går da! - og nej, det er helt sikkert ikke Guds ønske at vi holder op med at forstå hinanden, tværtimod, det er jeg overbevist om. Jeg prøvede bare at illustrere at det kan have sine vanskeligheder, det med ordene ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#52954 - 20/10/2005 21:52 Re: Hvad er argumenter? [Re: Zaphod]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Zaphod
citat:
Trådens emne er ” Skal der undervises i Intelligent Design og skabel[se].” Uagtet at dette er et kristent debatforum giver det vel ikke carte blanche for at spamme tråde med løsrevne kommentarer om emner som ikke er relateret til OP -- selvom man er ordstyrer? Desuden er det os to, der debatterer, og din kommentar relaterede sig ikke til det emne, vi to debatterede.

Kort fortalt: Du skrev: Vi lærer intet ved at sige ’Gud-gjorde-det.’ [...] De færreste guder er bundet af regler, hvorfor man ikke kan opstille regler og regulariteter for fænomener med forklaringen ’Gud-gjorde-det.’ Og derfor lærer vi intet med den ’forklaring.’

Jeg gav dig ret i, at man intet videnskabeligt lærte med den forklaring, men at det havde konsekvenser om man troede på Gud, og at Bibelen var stedet hvor man kunne lære noget om Gud. Det var ikke noget løsrevet citat, men en naturlig fortsættelse af vores dialog, altså ikke spam!

I øvrigt er jeg ikke ordstyrer her på dette forum, men menig bruger som du selv. Den røde farve betyder blot, at jeg har adgang til nogle flere faciliteter - jeg kan bl.a. rette og flytte og slette indlæg!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#52955 - 20/10/2005 23:06 Re: Trådlukning i sigte!
kristina
Ordstyrer
Bruger

Som vikar for Ester vil jeg tillade mig at lukke denne tråd en gang i morgen (21. okt.), da kvoten er overskredet

- men velkommen til at fortsætte debatterne i nye, friske tråde - eller måske nå et
enkelt indlæg her inden lukketid ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#52956 - 21/10/2005 00:03 Re: Hvad er argumenter? [Re: søgende]
Anonym
Anonym

citat:
søgende: Jeg har (forhåbentig ikke) argumenteret for ID, . . .

Dette indtryk har du hermed manet i jorden.

citat:
søgende: . . . for jeg er slet ikke overbevist om noget som helst - hverken den ene eller anden vej. Derfor spugte jeg jer kyndige mennesker. Men spørgsmål er måske forbeholdt personer, som allerede kender svarene, eller er det også lovligt for mig at spørge jer?
Hvis ikke, så forstår man jo godt hvorfor ID bliver mere populært og ET forbliver insiderviden.

Men udsagn som dette, kan give folk det indtryk, at du har mest tiltro til ID.

Evolutionsteorien er ikke insiderviden. Der publiceres masser af videnskabelige artikler og også mange populærvidenskabelige bøger om naturvidenskabens opdagelser.

Jeg synes i øvrigt også du får gode svar her, bl.a. af Henoch m.fl., som jo ikke har problemer med at forene kristendom og menneskets fælles oprindelse med aber og éncellede organismer.

Til toppen 
#52957 - 21/10/2005 00:46 Re: Et forslag til en ny retning [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
Hej Kristina, du skriver:

citat:
Du synes det er ærgerligt, at indsigt i det videnskabelige er prioreteret så lavt hos mig. Men man bliver faktisk ret selektiv mht. hvad man vil beskæftige sig med, når man kommer op i årene. Jeg har ikke været kristen så længe og har bjerge af spændende teologiske bøger liggende ulæste, så jeg er helt enkelt bagud med det vigtigste!

Det forstår jeg egentlig fint - jeg har bare selv mere udbytte og indsigt ved at følge det videnskabelige.

citat:
Vi bruger mange flere indforståede ord, end vi ved af. Det måtte jeg sande i min nye tilværelse som kristen - du drømmer ikke om, hvor mange teologiske ord og bibelord, der har været anstødssten for mig - ord, som pludselig havde en anden betydning end de hidtil havde haft - og diverse associationer som skulle udraderes - og omtolkninger som skulle foretages. Det tager sin tid - det er ikke sådan bare lige, der er mange hurdler, der skal forceres.

Se, dét ville jeg have det svært med. Alene fordi jeg ser betydningen af ord (begreber ikke inkluderet!) som objektiv vil jeg få et problem med at basere denne objektivitet på et subjektivt grundlag som eksempelvis teologisk fortolkning. Den ville i så fald ikke længere være objektiv.

Jeg finder ligesom dig ord uhyre interessante - ligesom kommunikation i det hele taget. Det bliver bare problematisk for mig, når ord og begreber tillægges betydninger de normalt ikke har. Hvis man gør det, kræver det mindst én ekstra definition for at forklare, hvad det er man har ændret ved ordet eller begrebet. Til sidst ender man med en form for kodebog, som er komplet uforståelig medmindre man har læsenøglen.

Denne læsenøgle findes beskrevet i naturvidenskaben og er slet ikke så omfattende endda - så langt har forskerne gjort sig selv og os en stor tjeneste.

Det samme har jeg meget svært ved at sige om mange andre ting - lige fra Ekstrabladets journalister over UFO-folket til new-age "druider", Ley-linjer, kosmisk energi og hvad har vi. Og - ikke fordi jeg har noget specielt ønske om at sam-kategorisere - også kristendommen. Objektiviteten er gået fløjten, og tilbage er i mine øjne substansløse meninger.

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#52958 - 21/10/2005 11:09 Re: ID-forskere, ja eller nej. [Re: Zaphod]
søgende
Bruger

Desværre, ingen anelse ...!

Søren.

Til toppen 
#52959 - 21/10/2005 11:24 Re: ID-forskere, ja eller nej. [Re: søgende]
Zaphod
Bruger

citat:
Desværre, ingen anelse ...!

Det er da en ærlig sag Det er bedre at forholde sig tavs, når man mangler informationer.

Har du nogen grund til at antage at naturvidenskabens kriterier for god forskning er defineret på en forkert, en for stringent måde?
Kender du til nogen eksempler på alternativ/pseudovidenskab, der rent faktisk har produceret brugbare objektive resultater?

Fordi hvis ikke, kunne det vel godt tænkes, at naturvidenskabens kriterier ikke er helt dumme?

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#52960 - 21/10/2005 11:42 Re: Argument for fælles afstamning [Re: Zaphod]
søgende
Bruger

Hej Zaphod.

citat:
ID lever faktuelt ikke op til de kriterier, der normalt anlægges for naturvidenskabelig forskning. Hverken hvad angår hypoteser, den reelle forskningshandling eller publikation. Det er et faktum.

Kommer ikke som nogen overraskelse.

citat:
Omvendt kunne du måske overtales til at liste en række kriterier, man må opfylde for at kunne kaldes forsker? Så kan vi jo kigge på, om IDisterne lever op til dem?

Desværre, hvis jeg gør det, så har jeg overskredet min oprindelige mening med at blande mig og i særdeleshed mine egne kompetencer. Jeg vil IKKE debattere ID eller ET, blot spørge ... sorry.

citat:
Jeg har ikke kendskab til indsendte ID-værker, der er blevet afvist men henvisning til deres ”meninger.” Har du?

Nix.

citat:
alt, de hidtil har udgivet har været skrivebordsarbejder, så hvis de alligevel er ansat, kunne de vel forske alt hvad de ville i deres arbejdstid i stedet for at bearbejde lægmand og den offentlige opinion?

Sikkert.

citat:
Pladetektonik, fissionsprocesser i Solen og planetdannelser kan heller ikke gentages. Det er vel ikke diskvalificerende for vores forståelse af disse processer?

Ikke nødvendigvis diskvalificerende, men det skaber unægteligt en pæn portion større usikkerhed. Hvad man mente var faktuel viden for hundreder af år siden er det ikke længere. Jeg har ikke fundet nogen grund til at tro at det ikke fortsætter.

citat:
Det er dårlig videnskabsfilosofi at tro at svækkelsen af én hypotese bestyrker en anden.

Hvilke andre findes der?

citat:
Når forforståelsen dikterer konklusionen er der ikke tale om forskning. Kan man forestille sig en IDist overhovedet kunne komme frem til et negativt resultat?

Det har jeg slet ikke svært ved at forestille mig. Men hvis der kommer for mange af dem, så er der nok heller ikke længere tale om en ID-tilhænger, men om en ET-tilhænger.

Jeg tror uheldigvis, at din tillid til uafhængig og objektiv forskning er meget større end min. Derfor er det heller ikke så sært, at jeg ikke stoler blindt på hvad forskningen dikterer.

citat:
Såvel paven som Theodosius Dobszhansky (stærkt kristen evolutionsbiolog) mener at ET er fuldt forenelig med kristendommen.

Du må da også gerne føje mig til listen, selvom jeg ikke er overbevist ET'er.

citat:
Nej, nu må du holde op. Det drejer sig om særdeles velkendte og veletablerede videnskabsteoretiske principper, der gælder for alle videnskaber og som har været i kraft i mindst 150 år.

Beklager, jeg tænkte ikke på principper eller krav, men metoder ...

Jeg forstår stadig ikke din (for mig at se) overdrevne tillid til moderne forsknings resultater og dens uafhængighed af tolkningen, dvs objektivitet.

Søren.

Til toppen 
#52961 - 21/10/2005 12:06 Re: ID-forskere, ja eller nej. [Re: Zaphod]
søgende
Bruger

citat:
Har du nogen grund til at antage at naturvidenskabens kriterier for god forskning er defineret på en forkert, en for stringent måde?

Nej, kun - som jeg har nævnt - parallel-eksempler.

Søren.

Til toppen 
#52962 - 21/10/2005 12:17 Re: Argument for fælles afstamning [Re: søgende]
Zaphod
Bruger

Hej søgende

Du skrev:
citat:
Za: Pladetektonik, fissionsprocesser i Solen og planetdannelser kan heller ikke gentages. Det er vel ikke diskvalificerende for vores forståelse af disse processer?

sø: Ikke nødvendigvis diskvalificerende, men det skaber unægteligt en pæn portion større usikkerhed. Hvad man mente var faktuel viden for hundreder af år siden er det ikke længere. Jeg har ikke fundet nogen grund til at tro at det ikke fortsætter.

Hvorfor insisterer du på at mangel på viden diskvalificerer den viden, vi rent faktisk har?
Hvad tænker du på med ”faktuel viden”? Kan du give et eksempel på en viden for 100 år siden, der ikke er viden i dag?

citat:
Za: Det er dårlig videnskabsfilosofi at tro at svækkelsen af én hypotese bestyrker en anden.

sø: Hvilke andre findes der?

For det første er det nærmest altid umuligt at udelukke en mulighed. Det kunne jo være, at man blot ikke havde tænkt på den. Dvs. hvis man påstår, at der kun er to muligheder må man føre bevis for den påstand -- andet end blot sin egen mangel på opfindsomhed.
For det andet er der masser af alternativer. Fx muslimsk kreationisme; vedisk lære; et stationært, evigt univers med stationære, evige arter; en lamarcks evolution (erhvervede egenskaber nedarves) osv. osv.

citat:
Za: Når forforståelsen dikterer konklusionen er der ikke tale om forskning. Kan man forestille sig en IDist overhovedet kunne komme frem til et negativt resultat?

sø: Det har jeg slet ikke svært ved at forestille mig. Men hvis der kommer for mange af dem, så er der nok heller ikke længere tale om en ID-tilhænger, men om en ET-tilhænger.

Det har jeg. For mig er det åbenlyst, at disse menneskers holdning er drevet af deres kristendom (jf. den tidligere nævnte strategi). På et andet institut (Institute for Creation Research) skal de ansatte og studerende underskrive en årlig erklæring på, at de ikke vil komme frem med konklusioner, der strider mod ICRs udlægning af skriften.

citat:
sø: Jeg tror uheldigvis, at din tillid til uafhængig og objektiv forskning er meget større end min. Derfor er det heller ikke så sært, at jeg ikke stoler blindt på hvad forskningen dikterer.

Forskningen dikterer ikke noget.
Med al respekt, så er du teolog og jeg er biokemiker. Vi producerer brugbare, testbare resultater. Intet under, at jeg tillægger naturvidenskaben en form for objektivitet. Den er dog ikke ”blind,” men betinget. Så længe du ikke giver mig en decideret grund til at antage foul play ser jeg ingen grund til at indføre en vidensnihilistisk tilgangsvinkel. Den overlader jeg trygt til humanisternes sandkasse.
Igen, dét vi ikke ved skal ikke dominere det, vi ved.

citat:
Za: Nej, nu må du holde op. Det drejer sig om særdeles velkendte og veletablerede videnskabsteoretiske principper, der gælder for alle videnskaber og som har været i kraft i mindst 150 år.

sø: Beklager, jeg tænkte ikke på principper eller krav, men metoder ...

Jeg forstår stadig ikke din (for mig at se) overdrevne tillid til moderne forsknings resultater og dens uafhængighed af tolkningen, dvs objektivitet.

Hvilke metoder tænkte du på?
Uden konkrete indvendinger mod ”moderne forsknings resultater og dens uafhængighed af tolkningen” har jeg svært ved rigtig at give dig et svar. Hvad er det for resultater, du mener baserer sig på tolkning og ikke objektive fakta?
Den computer du skriver på? De fly og tog du benytter til at rejse med? Den medicin du kureres med? GPS-modtageren i bilen? Revolutionen i afgrøder (den grønne revolution)? Rummissioner der præcist rammer deres mål millarder af kilometer herfra?

Nej, uden konkrete anledninger ser jeg ingen grund til konkret skepsis. Bevares, man må hele tiden have videnskabens filosofiske og teoretiske begrænsninger liggende i baghovedet. Men vi behøver ikke fortvivle uden grund. Beviserne på videnskabens rigtige verdensbillede er overalt omkring os...

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#52963 - 21/10/2005 12:20 Re: ID-forskere, ja eller nej. [Re: søgende]
Zaphod
Bruger

citat:
Za: Har du nogen grund til at antage at naturvidenskabens kriterier for god forskning er defineret på en forkert, en for stringent måde?

sø: Nej, kun - som jeg har nævnt - parallel-eksempler.

Nå, okay. Men uden konkret grund og set i lyset af naturvidenskabens overvældende massive succes i de forgangne 200 år tillader jeg mig så at afvente en årsag til at gå i panik

Med andre ord behøver jeg i det mindste en konkret årsag til at betvivle den videnskabelige metode.

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#52964 - 21/10/2005 12:46 Re: Argument for fælles afstamning [Re: Zaphod]
søgende
Bruger

Hej Zaphod.

citat:
Hvorfor insisterer du på at mangel på viden diskvalificerer den viden, vi rent faktisk har?

Hvorfor ikke?

Stadig, den diskvalificerer ikke, den betvivler bare, al den stund vores "viden" måske kun bygger på halvdelen af virkeligheden.

citat:
Igen, dét vi ikke ved skal ikke dominere det, vi ved.

Hvilket for mig at se blot er et dogmatisk udsagn.

Jeg mener heller ikke, at det skal dominere, men vi må kende vores videns begrænsninger med dertil hørende usikkerhed. Det vi ikke ved noget om har ganske sikkert en overordentlig indflydelse også på det, som vi ved noget om.

citat:
Uden konkrete indvendinger mod ”moderne forsknings resultater og dens uafhængighed af tolkningen” har jeg svært ved rigtig at give dig et svar. Hvad er det for resultater, du mener baserer sig på tolkning og ikke objektive fakta?

Måske det eksempel du gav i starten da jeg spurgte. Du nævnte dyrs DNA-sekvenser, somjeg vil betegne som hårde og kolde facts. Dernæst forklarede du hvordan ET (efter din mening/tolkning) var den eneste måde at forklare det på.

Her synes jeg det er ret tydeligt - i hvert fald med den information du har givet mig indtil videre - at der er stor forskel på hårde facts og tolkningen af disse facts, dvs. resultatet.

citat:
Den medicin du kureres med?

Det er egentlig pudsigt, at du lige nævner det, for det er noget jeg har spekuleret lidt over på det sidste. Hvordan forklarer man hvis en pille ikke virker? I hvert fald ikke ved at man grundlæggende har taget fejl. Der er altid en hjælpehypotese, som man kan skyde skylden på.

Når resultatet ikke lige passer, så er det mest naturlige, at man kommer med alle mulige andre forklaringer (læs: undskyldninger!).

Mon ikke det er den samme måde man tænker på åndernes virkning i Afrika og andre steder? Når det ikke lige passer med hvad der sker, så må man forklare det på en anden måde (læs: undskyldning!).

KH Søren.

Søren.

Til toppen 
#52965 - 21/10/2005 13:05 Re: Argument for fælles afstamning [Re: søgende]
Anonym
Anonym

citat:
søgende: Jeg tror uheldigvis, at din tillid til uafhængig og objektiv forskning er meget større end min. Derfor er det heller ikke så sært, at jeg ikke stoler blindt på hvad forskningen dikterer.

Forskningen er redskabet og dikterer intet. Men de aktuelle forskningsresultaterne, observationerne, dikterer, hvad der på ethvert givet tidspunkt er videnskab.

Til toppen 
#52966 - 21/10/2005 13:49 Hvornår ved vi noget? [Re: søgende]
Zaphod
Bruger

Hej søgende

Du skrev:
citat:
Za: Hvorfor insisterer du på at mangel på viden diskvalificerer den viden, vi rent faktisk har?

sø: Hvorfor ikke?

Stadig, den diskvalificerer ikke, den betvivler bare, al den stund vores "viden" måske kun bygger på halvdelen af virkeligheden.

Men man kan jo ikke konkludere noget, på ting man ikke ved. Ting der kunne være. Ting man kunne forestille sig. Så ender man jo rent faktisk i en absolut vidensnihilisme, hvor man aldrig kan vide noget før man er alvidende. Det er et absurd videnskriterium, som ikke passer til vores virkelighed; den måde, vi ved ting på.

At man ikke ved hvordan tyngdekraften fungerer ændrer jo ikke ved, at vi kan konstatere, at kraften er proportional med de to legemers masser. Der er muligvis masser af ting, vi ikke ved om tyngdekraften, men det kan da ikke påvirke den viden, vi har nu!

citat:
Za: Igen, dét vi ikke ved skal ikke dominere det, vi ved.

sø: Hvilket for mig at se blot er et dogmatisk udsagn.

Jeg mener heller ikke, at det skal dominere, men vi må kende vores videns begrænsninger med dertil hørende usikkerhed. Det vi ikke ved noget om har ganske sikkert en overordentlig indflydelse også på det, som vi ved noget om.

Hvad skal det betyde at det er et ”dogmatisk udsagn”? Det gør det vel ikke mere eller mindre sandt?
Det vi ikke ved noget om kan vi ikke vide om; heller ikke om det har en ”overordentlig indflydelse” på det vi ved noget om. Din position er ubrugelig, for den udskyder alle beslutninger til vi er alvidende. Sådan fungerer verden ikke. Hvis jeg lærer at vand er godt (nogle ville sige nødvendigt) for min overlevelse, og jeg så senere bliver syg af at drikke forurenet vand ændrer det ikke den oprindelige konklusion. Den fører til nuanceringer og tillæggelser til den oprindelige teori, men ikke en falsificering.

Jeg gad godt se et eksempel på en situation hvor din invending har en sådan effekt: at falsificere den oprindelige observation?

citat:
Za: Uden konkrete indvendinger mod ”moderne forsknings resultater og dens uafhængighed af tolkningen” har jeg svært ved rigtig at give dig et svar. Hvad er det for resultater, du mener baserer sig på tolkning og ikke objektive fakta?

sø: Måske det eksempel du gav i starten da jeg spurgte. Du nævnte dyrs DNA-sekvenser, somjeg vil betegne som hårde og kolde facts. Dernæst forklarede du hvordan ET (efter din mening/tolkning) var den eneste måde at forklare det på.

Der kendes (ikke findes) objektivt ikke andre måder at danne det pågældende mønster (indlejret hierarki) på. Hvis du kender til én skal jeg med glæde høre den? Jeg kunne da også godt tænke mig at høre en alternativ forklaring til at dyrenes DNA-sekvenser ligner hinanden i samme mønster som et træs grene, hvis ikke det skyldes at det vokset som et træ?

Derudover er din indvending fejlagtig; begging the question (at antage det, der skal vises). Du må give mig et eksempel på det, du oprindeligt klagede over:

” Jeg forstår stadig ikke din (for mig at se) overdrevne tillid til moderne forsknings resultater og dens uafhængighed af tolkningen, dvs objektivitet.”

nemlig, at man ikke kan stole på ”moderne forsknings resultater og dens uafhængighed af tolkningen, dvs objektivitet.” Har du kendskab til en overordnet videnskabelig teori fremsat i det 20ende århundrede, som man senere måtte forkaste fordi resultaterne eller tolkningen fejlede noget?

citat:
Za: Den medicin du kureres med?

sø: Det er egentlig pudsigt, at du lige nævner det, for det er noget jeg har spekuleret lidt over på det sidste. Hvordan forklarer man hvis en pille ikke virker? I hvert fald ikke ved at man grundlæggende har taget fejl. Der er altid en hjælpehypotese, som man kan skyde skylden på.

Hvordan forklarer man hvis et fly styrter ned? Med at aerodynamikken grundlæggende har taget fejl?
Hvordan forklarer man strømsvigt? Med at elektrodynamikken grundlæggende har taget fejl?
Hvordan forklarer man en fejlslagen høst? Med at jordbrugsvidenskaben grundlæggende har taget fejl?

Jeg tror ikke, man ville svare ’ja’ til nogen af de ovenstående spørgsmål.

Men for at komme med nogle bud til at svar på dit spørgsmål:
Man konkluderer i hvert fald ikke, at medicin grundlæggende har taget fejl. Man konkluderer ikke at stoffet ikke binder sig til de molekyler, man antog. Man konkluderer ikke at al cellebiologi grundlæggende har taget fejl.
Det kunne være, at sygdommen var mere kompleks end antaget (det er de som regel).
Sygdommen kunne være for langt fremskredet.
Diagnosen kunne være forkert.
Etc.

Din generelle indstilling som jeg efterhånden har forstået den forekommer mig meget nihilistisk og ubrugelig.

Mener du vitterligt at man med større ret skulle forkaste en enorm vidensmængde og teori og fakta om lægemidler, fordi en pille ikke virker, snarere end at antage en mindre spændende men temmelig ordinær og almindelig forklaring: noget gik galt? (Svarende til at lade uvidenheden bestemme over vores viden).

Vi kommer muligvis ikke meget længere, men jeg må blot gentage, at dit videnskriterium er absurd, og at det ikke bruges i den virkelige verden. Muligvis begår vi en sjælden gang filosofisk hybris over vores tiltro til videnskaben, men skidtet virker! Så længe det gør det, ser jeg ingen grund til alarm. At antage at verden rent faktisk hænger sammen på den relativt simple måde, videnskaben tror (og derfor giver os teknologi der fungerer) er væsentligt simplere og mere brugbart end at antage en vidensnihilisme, der fornægter al viden fordi den ikke er absolut. Absolut viden opnår vi aldrig.

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#52967 - 21/10/2005 14:25 Re: .. og hermed lukkes tråden .. (nt) [Re: kristina]
kristina
Ordstyrer
Bruger

(Ef. 4,15)

Til toppen 
Side 2 af 2: < 1 2

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær