2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#52812 - 15/10/2005 15:12
Re: Gift ??
[Re: gentle]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Nej, Gentle, efter min bedste overbevisning må jeg svare nej til dit spørgsmål. Man kan ikke være "gift for Gud", uden også at være gift for mennesker, dvs. ikke uden et lovformeligt bryllup.
Det er den offentlige, juridisk bindende handling (vielsen på et rådhus eller i en kirke) der stadfæster et ægteskab.
Hvis man indgår i et ægteskabslignende forhold inden denne offentlige handling, er det bibelsk set at begå ægteskabsbrud og dermed synd.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#52813 - 17/10/2005 11:02
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 11/10/2005
|
Hej Kristina. Det var vel egentlig også det jeg selv var kommet frem til, men det er bare frustrerende ikke at kunne giftes, når man nu så gerne vil...  Svaret fra det offentlige er bare at man jo bare kan flytte sammen, men for os er det jo ikke et alternativ. Gentle
|
|
Til toppen
|
|
|
#52814 - 17/10/2005 13:18
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Gentle, du skriver citat: Svaret fra det offentlige er bare at man jo bare kan flytte sammen, men for os er det jo ikke et alternativ. Nej, det kan jeg sagtens forstå. Det minder mig om en gang for mange år siden, hvor min mand og jeg var i akutte økonomiske vanskeligheder - jeg stod oppe i socialforvaltningen og måtte lytte til en sagsbehandler, som rådede mig til at flytte hjemmefra (kun på papiret naturligvis!!!) - til en fingeret adresse et andet sted - så ville det se skam se helt anderledes ud med pengesagerne! .... hrmpf! 
Jeg kan huske, at jeg forlod kontoret på stedet, og at jeg måtte mobilisere alt hvad jeg havde af selvbeherskelse for ikke at smække med døren ...
Jeg håber, der i dit tilfælde må findes en løsning. Det gjorde der i hvert fald i mit.
Men somme tider er Gud og Mammon så kraftigt på kollisionskurs, at det kan være meget svært at prioritere rigtigt.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#52815 - 19/10/2005 11:21
|
Bruger
Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
|
Der er ikke mange eksempler på hvornår man er det i bibelen, men der står om Isak at han gik ind til rebekka og fik hende kær.
Jeg tror at en velsignelse er fin nok, i kan jo også gå på borgmesterkontoret før evt, jeg ved ikke om det koster noget, og måske forstår jeg ikke helt dit spørgsmål, hvad mener du med
"kan ikke blive gift uden at skulle skifte med børnene"
Det der med Gud og mennesker, at det absolut skal ske med fest og farver i kirken mener jeg ikke er andet end religiøsitet, ja vi skal have Guds velsignelse, og ja, mennesker skal være vidne, men det kan jo også lade sig gøre på andre måder. Guds velsignelse kan jo også gives ved at man bare aftaler med præsten om at man går op efter kirkengangen og knæser ned og han beder for jer. Men så er der jo også et andet aspekt, nemlig det at hvad Gud har startet vil han også fuldende, har Gud ført jer sammen så er det det samme som at han også vil velsigne, men snak da med din præst om det, jeg er sikker på at han vil være forståelig.
Ole
|
|
Til toppen
|
|
|
#52816 - 19/10/2005 13:40
|
Anonym
Anonym
|
Hej Gentle.
Om jeg sidder inde med det rigtige svar, det ved jeg ikke, men jeg mener nu ikke at der vil være noget galt i den kirkelige velsignelse når nu en "rigtig" vielse ikke kan komme på tale. Er det ikke vigtigere at Gud velsigner jeres ægteskab end at det bliver juridisk gyldigt ? Jeg kan ikke finde noget sted i bibelen hvor der står hvordan man gifter folk, så før vi ved det er det vel ikke til helt nøjagtigt at sige hvad der er den rigtige fremgangsmetode. Er der nogen der kan vise mig hvor vielses ritualet står i bibelen, så vil jeg blive glad.
mvh. JF
|
|
Til toppen
|
|
|
|