2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#52700 - 14/10/2005 06:58
De Ti Bud
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Godmorgen alle sammen... Eller dag (afhængigt af tidspunkt)..
Nu har jeg en del gange, både her og andre steder, fået at vide, at Torah skulle være ophævet, pånær de Ti Bud... Nu er det jo generelt ordet "loven" der er blevet brugt, istedet for Torah, så for at fjerne eventuelle misforståelser, kunne det da også være rart at vide, hvad I mener "loven" dækker...
Så mine to spørgsmål og oplæg til diskution er:
Hvorfor "holder" de Ti Bud, når "loven" er ophævet?
Er begrebet "lov" om Torah desideret misvisende og muligvis grund til misforståelser?
Da jeg ikke personligt mener, at Torah er ophævet, kan jeg ikke udtale mig om de Ti Bud, men jeg mener selvfølgelig, at den logiske konsekvens af, at kalde Torah ophævet, også indbefatter, at man bør se de Ti Bud, som ophævede...
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#52701 - 14/10/2005 10:03
Re: De Ti Bud
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Kefas - for lige at tage hul på dit spørgsmål her, kiggede jeg i svararkivet og fandt følgende ord i et svar på spørgsmålet om, hvorfor der er forskel på loven i GT og NT:
I GT finder vi udtalelser om Guds nåde, der er så stærke, at mange umiddelbart vill henføre dem til NT. Det gælder f. eks. Salme 103, vers 11-13 og Esajas Bog 49, 15. Modsat finder vi i NT udtalelser om dommen, som er så stærke, at mange umiddelbart vil henføre dem til GT. det gælder f. eks. Matthæusevangeliet 5, 21-30. Modsætningen går altså ikke mellem testamenterne, men mellem det vi kalder lov og evangelium.
Guds lov forekommer i to udgaver, dels den paradisiske, dels den jordiske. Den paradisiske finder vi i Jesu undervisning. Den jordiske finder vi i GT's Moselov.
Forskellen på disse to er bl.a., at Moseloven også skulle bruges som almindelig samfundslov i Oldtidens Israel. Den skulle altså regulere et samfund eller en stat i denne syndige verden, og derfor indeholder den strafferegler for velkendte forbrydelser. Og her siger Moseloven altså "øje for øje og tand for tand", dvs. at straf og forseelse skal veje lige tungt. Man må hverken straffe forbryderen blidere eller hårdere end forbrydelsen.
Denne lov er altså ikke en privat moralfilosofi, der opfordrer sine tilhængere til at søge hævn og gengæld overalt, hvor man kan komme til det, men en straffelov på statsniveau, hvor den skal sørge for et rimeligt og afbalanceret forhold mellem straf og forbrydelse.
Hele denne lov skulle bevare Israels folk fra syndens destruktive magt i samfundslivet. Samtidig skulle den i kraft af sine religiøse institutioner såsom ypperstepræsten, påskelammet og den store forsoningsdag forberede folket på at forstå og modtage Jesus som Guds lam, der bærer verdens synder.
Jesus derimod underviser ikke i en statslov gældende for denne syndige verden, men i paradisets lov, og her gælder det, at mennesker ikke skal fare frem med vold, heller ikke når de selv forfølges, men at de skal vende den anden kind til, og al straf overlades til Gud, der dømmer retfærdigt.
Moselovens hensigt er bl.a. at rense samfundet for forbrydelser, så samfundet kan overleve og trives. Jesu hensigt er at rense syndere for synden, så de bliver Guds børn og lever som Guds børn og kommer hjem til paradiset engang. Derfor er Moseloven på en række punkter forskellig fra Jesu undervisning.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#52702 - 14/10/2005 10:08
|
Bruger
Reg.: 13/11/2004
|
Hej Kefas Ben-Adam,
Bibelen siger at moseloven blev føjet til for overtrædelsernes skyld (Gal. 3:19). Iflg. vores tro blev moseloven føjet til som en mindre lov, som følge af at jøderne på dette tidspunkt gjorde oprør mod Herren og hans befalinger (jfr. guldkalven). Dvs. at de ikke var villige til at efterleve den højere lov, evangeliets lov. Derfor sagde Herren til Moses: "Jeg vil give dig en lov, som skal være en tugtemester (for at bringe dem) til Kristus" (se Gal 3:24).
Vi har fået og vide, at evangeliet har været givet til jorden mange gange siden Adams tid. Jesus sagde:
citat: Mener ikke, at jeg er kommen for at nedbryde Loven eller Profeterne;jeg er ikke kommen for at nedbryde, men for at fuldkomme.
Thi sandelig, siger jeg eder, indtil Himmelen og Jorden forgår, skal end ikke det mindste Bogstav eller en Tøddel forgå af Loven, indtil det er sket alt sammen. (Matt. 5:17-18)
For at illustrere evangeliets lov som en højere lov - moseloven siger f.eks. at man ikke må bedrive hor (rent fysisk). Evangeliets lov siger at hvis en mand bare ser på en kvinde for at begære hende da har han allerede bedrevet hor med hende i sit hjerte. Moseloven siger øje for øje, tand for tand. Evangeliets lov siger at man skal vende den anden kind til, istedet for selv at reagere med vold. Så Jesus kom ikke for at ophæve, men for at fuldkomme loven.
Mvh
John
|
|
Til toppen
|
|
|
#52704 - 14/10/2005 18:47
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 24/09/2004
|
Hej Kristina. citat: Hvis du i stedet for "evangeliets lov" skrev "Jesu lov" ville jeg være enig med dig, men alt hvad der hedder "Du skal ... " og "Du må ikke ... " er lov, og netop ikke evangelium!
Det kommer vel an på hvad man ligger i udtrykket "evangeliets lov". jeg mener godt man kan tale om en "evangeliets lov", "åndens lov", "livets lov" eller "at være træl for retfærdigheden". Flere af dem er nytestamentlige udtryk, men det vigtige er netop, at det ikke er "du skal"-love, men derimod "jeg vil"-love. Det vigtige er altså, at "evangeliets lov" IKKE siger "du skal" og "du må ikke", men at disse love ved ånden gør at mennesket siger "jeg vil".
Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52705 - 14/10/2005 19:04
|
Bruger
|
Hej Kefas Ben-Adam. For mit eget vedkommende kan jeg da for det første sige, at jeg synes det er misvisende og giver anledning til misforståelser at bruge begrebet "lov" om Torah, netop fordi Torah er så meget andet og mere end det. For det andet kan jeg sige, at jeg ingenlunde mener, at man kan skelne mellem hvilke bud i Torah der er ophævet og hvilke der ikke er. Alt, også de ti bud, er ophævet som vejledning for den kristne etik. Den er erstattet af den nye lov, som den kristne har modtaget ved Ånden, og som delvist - men ufuldstændigt - kommer til udtryk ved konkrete bud og forordninger i det Nye Testamente. Her er der en del overlapninger til dekalogen (9 ud af 10 bud), men samtidig en skærpelse af budene. Så ja, jeg er helt enig i din konklusion: den logiske slutning af at hævde lovens ophævelse er, at også de 10 bud i GT er ophævet (omend vi så er uenige om hvorvidt loven er ophævet  ) KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52706 - 14/10/2005 20:11
[Re: søgende]
|
Anonym
Anonym
|
citat: Alt, også de ti bud, er ophævet som vejledning for den kristne etik. Jamen så er der jo altså frit slag på alle hylder. Nu kan alle lyve, stjæle, myrde, bryde ægteskabet m.m.m., der er jo ikke længere nogen lov til at fortælle os at disse ting er synd.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52707 - 14/10/2005 21:31
|
Anonym
Anonym
|
Hej AFA
citat: Jamen så er der jo altså frit slag på alle hylder. Nu kan alle lyve, stjæle, myrde, bryde ægteskabet m.m.m., der er jo ikke længere nogen lov til at fortælle os at disse ting er synd.
Nej da, jeg tror slet ikke at det er det søgende mener...
I det nye testamente siger Jesus jo at hele loven kan summeres op til: "Elske gud af hele dit hjerte og elsk din næste"
Hvem ville hvis de elskede gud og deres næste, slå ihjel, bryde ægteskab, stjæle, lyve osv.?
|
|
Til toppen
|
|
|
#52708 - 14/10/2005 21:48
|
Bruger
|
Så læste du ikke hvad der stod lige bagefter det du citerede fra mit indlæg ...
Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52710 - 15/10/2005 01:12
|
Bruger
|
citat: Det vigtige er altså, at "evangeliets lov" IKKE siger "du skal" og "du må ikke", men at disse love ved ånden gør at mennesket siger "jeg vil
Nej, Gud har givet os vores handlefrihed til at tro og tænke hvad vi vil religiøst og politisk. Tvang er ikke et evangelisk princip. Men for at få lod og del med Ham, må man, på frivillighedens basis, vælge at efterleve de standarder, som Han forkyndte. Ellers kan man ikke komme hvor Han er.
Mvh John
|
|
Til toppen
|
|
|
#52711 - 15/10/2005 07:25
|
Anonym
Anonym
|
citat: Så læste du ikke hvad der stod lige bagefter det du citerede fra mit indlæg ... Jo, og jeg citerer helst kun det jeg helt direkte svarer på. Men det ændrer jo altså ikke ved den kendsgerning at Bibelen siger at hvor der ingen lov er, der er der heller ingen synd. Når du har ophævet Guds lov har du fjernet synden, og når du har fjernet synden er der heller ikke længere nogen mulighed for at mennesket kan synde. Og når der ikke længere er mulighed for at synde har du gjort Jesus og hans offer overflødigt. Og når du har gjort Jesus overflødig har vi heller ikke længere brug for nogen Gud. Har vi ikke længere brug for nogen Gud kan vi lige så godt være ateister alle sammen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52712 - 15/10/2005 15:00
[Re: Buus]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej John, du skriver: citat: Nej, Gud har givet os vores handlefrihed til at tro og tænke hvad vi vil religiøst og politisk. Tvang er ikke et evangelisk princip. Men for at få lod og del med Ham, må man, på frivillighedens basis, vælge at efterleve de standarder, som Han forkyndte. Ellers kan man ikke komme hvor Han er.
Jeg er enig med dig i, at Guds skabninger fra første begyndelse var frie til at tro og / eller lade være. Men ved syndefaldet mistede menneskeheden friheden til ved egen kraft at vælge forligelse og fællesskab med Gud . Vi døde i vore overtrædelser og fik Djævelen til far.
Og når man er død, man man ikke vælge at tro på Gud. Når vi elsker Gud er det fordi Han vækkede os og elskede os først. Kol. 1,12: Tak med glæde vor Fader, som har gjort jer duelige til at få del i de helliges arv i lyset. Han friede us ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige. ; i ham har vi forløsningen, syndernes forladelse.
Det var Gud, der flyttede os - vi flyttede ikke os selv! Vi kan ikke "på frivillighedens basis", som du skriver, vælge troen på Gud til. Gud er ikke på tilvalg - men kan vælges fra! Først som Guds børn, retfærdiggjort ved Jesus Kristus, har vi frihed til at vælge at blive i troen på Ham!
Vi blev født på ny, og fødslen var ikke på vores eget initiativ, lige så lidt som da vi kom ud af moders liv.
1.Pet 1,3: Lovet være Gud, vor Herre Jesu Kristi fader, som i sin store barmhjertighed har genfødt os til et levende håb ved Jesu Kristi opstandelse fra de døde.
Ef. 2,8: For af den nåde er I frelst ved tro. Og det skyldes ikke jer selv, gaven er Guds.
kristina
Ændret af kristina (15/10/2005 15:16)
|
|
Til toppen
|
|
|
#52714 - 16/10/2005 00:08
|
Ordstyrer
Bruger
|
Vi er ikke rigtig enige her, John. Du skriver: citat: Når et mennesker hører om evangeliet første gang vil Gud da tvinge ham til at modtage det? Selvfølgelig ikke. Vi kan tænke og handle for os selv. Han giver os tilbudet, men det er op til os selv om vi vil sige ja eller nej til at begynde at efterleve evangeliets standarder Jeg er enig med dig i, at der aldrig kan blive tale om nogen form for tvang. Det har jeg forhåbentlig heller ikke antydet.
Men jeg ved ikke rigtig hvad du mener, når du skriver om at "begynde at efterleve evangeliets standarder" - hvad er det for nogen?
Hvad de end er, kan ingen blive et Guds barn derved. ... Vi kan ikke ved egen kraft og vilje beslutte os til at tro evangeliet. Kun, måske, i det ydre at leve vores liv som om vi var troende kristne. Og ville du ikke nærmest betegne dette som en form for hykleri?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#52716 - 16/10/2005 11:43
|
Bruger
|
Man må sige, at vi er temmeligt enige (bortset fra konklusionen  ), men jeg undrer mig jo så bare, når Jesus siger, at "Loven" ikke skal forgå, så længe jord og himmel består (Bjergprædikenen), samtidigt med at man kan læse i App.Ger. at de nyomvendte jøder, brændte af nidkærhed for "Loven"... Betyder det ikke, at den ikke er ophævet, men at den, som vi jøder siger og altid har sagt, kun gælder for jøder?? Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#52717 - 16/10/2005 11:52
|
Bruger
|
citat: Jesus er den sande repræsentant for evangeliets lov, idet han levede et syndfrit liv.
Gjorde han nu også det??
Han brød jo Shabbat op til flere gange.. At han så undskylder det med, at Shabbat er givet til mennesket for menneskets skyld og ikke omvendt, er for sin vis irrelevant.. Det ændrer ikke ved, at han overtræder budet om, at man ikke må arbejde på Shabbat... Så prøver han at give igen og sige, at farisæerne heller ikke er perfekte, men det understøtter jo netop bare, at han har brudt et bud... Bortset fra det, så prøvede farisæerne heller ikke at påstå, at de var Herren selv, eller noget der ligner...
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#52718 - 16/10/2005 15:11
|
Anonym
Anonym
|
citat:
Er det nu, jeg skal tilføje et Halleluja Det ville da være et meget passende sted at gøre det! ;-)
|
|
Til toppen
|
|
|
#52719 - 16/10/2005 15:14
|
Anonym
Anonym
|
citat: , at den ikke er ophævet, men at den, som vi jøder siger og altid har sagt, kun gælder for jøder?? Jamen hvor har jøder dog fået den idé fra? Og betyder det så at De Ti Bud heller ikke gjaldt i tiden før Sinaj?
|
|
Til toppen
|
|
|
#52720 - 16/10/2005 15:16
|
Anonym
Anonym
|
citat: Han brød jo Shabbat op til flere gange.. Brød han nu også Sabbatsbudet, eller brød han kun de besværliggørende af farisæerne indførte menneskeskabte forhindringer for en glædesfyldt sabbatshelligholdelse?
|
|
Til toppen
|
|
|
#52722 - 16/10/2005 16:50
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Andreas - det var et virkelig godt spørgsmål, og flot formuleret, synes jeg. Men saddukæerne var vist endnu værre end farisæerne, som mere lignede sådan nogen som os, tror jeg .. Det var de skriftkloge, som Jesus betegnede som "hyklere, der renser bæger og gryde udenpå, men indeni er fulde af rovlyst og griskhed". Matt. 23,27-28 "I ligner kalkede grave; udenpå ser de smukke ud, men indeni er de fulde af dødningeben og al slags urenhed. Således ser I også udenpå retfærdige ud for folk, men indeni er I fulde af hykleri og lovløshed" .. .. for ikke at tale om vers 33: "Slanger! Øgleyngel! Hvordan vil I undgå at blive dømt til Helvede?"  ... ja, man kan da sandelig godt forstå, at de pønsede på at få Jesus slået ihjel - og at mange af Jesu egne disciple sagde: »Det er hård tale; hvem kan holde ud at høre på det?« (Joh. 6,60b.) .. og forlod ham og ikke mere ville følges med ham ... kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#52723 - 16/10/2005 17:42
|
Anonym
Anonym
|
citat: Det var de skriftkloge, som Jesus betegnede som "hyklere, der renser bæger og gryde udenpå, men indeni er fulde af rovlyst og griskhed". Matt. 23,27-28 Dette er i DA-1948 henvendt til både farisæerne og de skriftkloge!
|
|
Til toppen
|
|
|
#52724 - 16/10/2005 18:27
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Andreas citat: Dette er i DA-1948 henvendt til både farisæerne og de skriftkloge! Dette er i DA-1948 henvendt til både farisæerne og de skriftkloge! ja, helt klart.
De skriftkloge tilhørte hovedsagelig farisæernes parti, men udgjorde alligevel en særlig gruppe. I spørgsmålet om opstandelsen støttede de Paulus imod saddukæerne. De stødte sammen med Jesus på grund af den myndighed, som Jesus underviste med. Og Jesus fordømte dem på grund af deres "udvendige" formalisme.
Selv om de fleste af dem forblev modstandere af Jesus, var der nogle iblandt dem, der kom til tro, jfr. Matt.8,19.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#52725 - 16/10/2005 22:53
|
Bruger
|
Hej AFA. citat: Men det ændrer jo altså ikke ved den kendsgerning at Bibelen siger at hvor der ingen lov er, der er der heller ingen synd. Når du har ophævet Guds lov har du fjernet synden, og når du har fjernet synden er der heller ikke længere nogen mulighed for at mennesket kan synde.
Nu har jeg ikke ophævet forskellen mellem godt og ondt, men blot antydet at vi er under en anden lov, nemlig åndens lov eller retfærdighedens lov. Under nåden er det ganske rigtigt - sådan som du siger - at der ingen synd er, og at Guds krav ingen betydning har. Men før denne erkendelse kan nås forudsættes det, at der er en anden mulighed: at være under loven og dømt som syndig. Men "så er der nu ingen fordømmelse for den som er i Kristus Jesus" (Rom 8,1).
Læser man Rom 6 fra vers 12 og fremefter (om helliggørelse) finder man ud af hvad motivationen for at leve efter Guds vilje er: det er ikke loven, for vi er ikke længere under loven. Vi er derimod under nåden og er "trælle for retfærdigheden" (v.18). Dette er helliggørelse.
Som jeg læser min Bibel, så er der altså to tilstande man kan være i: den ene er under loven, hvor man søger retfærdiggørelse og helliggørelse ved loven. Den anden er under nåden, hvor man søger retfærdiggørelse og heliggørelse ved nåden. Disse to kan ikke blandes. Derfor giver det ingen mening at sige, at man er retfærdiggjort ved nåden, men bliver helliggjort ved loven. Det er det samme som at sige, at hvad angår retfærdiggørelsen har du nåden/ånden/retfærdigheden til herre, men hvad angår helliggørelsen har du loven til herre.
Sådan mener jeg ikke det er.
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52726 - 16/10/2005 23:13
|
Bruger
|
Hej Kristina,
Jeg synes at det er vigtigt ikke at tegne en karikatur af det jødiske folk, blot fordi nogle farisærere, som Jesus mødte på sin vej for 2000 år siden "så forbi målet". Det jødiske folk er et af Herren udvalgt folk. Herren elsker dem og de vil blive velsignet når Han i en nær fremtid kommer.
Han jubler ikke over deres lidelser, uanset af hvilke årsager de kom over dem. Der er bogstaveligt millioner af jøder, der er gået i døden for kristnes hænder, der mente at de hævnede Jesu død. Herrens fordømmelse af en sådan forfølgelse er umiskendelig:
citat: O, I nationer, har I ihukommet jøderne, min gamle pagts folk? Nej, men I har forbandet dem og hadet dem, og I har ikke søgt at genrejse dem. Men se, jeg vil gengælde alt dette på jeres eget hoved, thi jeg, Herren, har ikke glemt mit folk. (2.Ne 29:5)
Man skal ikke kaste med sten hvis man selv bor i et glashus.
Mvh
John
|
|
Til toppen
|
|
|
#52729 - 16/10/2005 23:43
|
Bruger
|
Hej Kefas Ben-Adam. citat: ... men jeg undrer mig jo så bare, når Jesus siger, at "Loven" ikke skal forgå, så længe jord og himmel består (Bjergprædikenen) ...
Ja, dette står i Matt 5,18, som er en del af Bjergprædikenen. I vers 20 læser vi, at vores retfærdighed langt skal overgå de skriftkloges og farisæernes refærdighed, som jo ikke var til at hamle op med. Derfor falder afsnittet godt i tråd med resten af Bjergprædikenen, som skærper kravene så alle dømmes som overtrædere.
Jeg mener for at sige det skematisk, at der er to veje for mennesket til frelsen: Den ene er ved Guds krav (loven), og den anden er ved nåden. Begge muligheder står åbne indtil jorden går under. Loven er altså god i objektiv forstand, for den er Guds, og den forgår ikke. Men den hjælper ikke mennesket overhovedet pga. syndefaldet. Selvom der principielt set er to muligheder til frelse, så er der altså reelt set - pga menneskets overtrædelse - kun en vej til frelse: nåden.
Kort sagt: loven er god, hellig og består til verdens ende, men den er ikke en mulig vej for mennesket til Gud. Dette er kun nåden. Når vi står i nåden, så får vi et nyt perspektiv på Guds bud og krav, nemlig den at vi - fordi vi er "retfærdighedens trælle" - brænder for at leve efter Guds vilje.
Håber det gav mening ... 
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52730 - 16/10/2005 23:57
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej John citat: Evangeliets lov siger at hvis en mand bare ser på en kvinde for at begære hende da har han allerede bedrevet hor med hende i sit hjerte. Moseloven siger øje for øje, tand for tand. Evangeliets lov siger at man skal vende den anden kind til, istedet for selv at reagere med vold. Så Jesus kom ikke for at ophæve, men for at fuldkomme loven. Den fortolkning af ordet "evangelium" er faktisk helt din egen! Evangeliet er jo det glade budskab = Guds nåde!
Jesus siger ganske rigtigt, at en mand har bedrevet hor med en kvinde ved bare begære hende. Det er ren og uforfalsket lov! Jeg tror du benytter ordet "evangelium" i betydningen Jesu lære.
Evangeliet, såvel som loven, findes forklaret både i GT og NT, men det er da begrebsforvirring at tale om en "evangeliets lov"! Lov og evangelium må vi ikke blande sammen!
Jeg er enig med dig i, at Jesus ikke har ophævet loven, men han har ved sin gerning for os opfyldt loven, som intet andet menneske selv kan. Derved har han gjort fyldest, og betalt for konsekvenserne af al vores synd. Han har stillet sig mellem os og Guds vrede over synden.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#52731 - 17/10/2005 00:18
|
Anonym
Anonym
|
citat: Under nåden er det ganske rigtigt - sådan som du siger - at der ingen synd er, og at Guds krav ingen betydning har. Guds krav ingen betydning har? Hvor i Bibelen finder du belæg for at Gud bare sådan fjerner sine krav?
Resten af hvad du skrev finder jeg blot at være en lang række af selvmodsigelser som det er svært at finde hoved og hale i.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52733 - 17/10/2005 00:50
|
Bruger
|
Jeg kunne så spørge: Hvor har kristne fået den idé, at ikke-jøder skal holde Torah?? I jødedommen mener man kun, at I skal holde de syv noatiske bud... Dem der blev givet Noah, som vi vel alle er efterkommere af  ... De Ti Bud blev jo overgivet Israels folk ved Moshe på Har Sinay.. Og nej.. De galt ikke før de blev givet... Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#52734 - 17/10/2005 00:52
|
Bruger
|
Ja, det kan han jo så sige.. Meget belejligt vil jeg jo så svare  ... Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#52736 - 17/10/2005 00:55
|
Anonym
Anonym
|
citat: Og nej.. De galt ikke før de blev givet... Så før Sinaj var det helt i orden at dyrke andre guder, at misbruge Guds navn, at lyve, stjæle, bedrive hor osv?
Jeg er rystet i min inderste grundvold!
|
|
Til toppen
|
|
|
#52739 - 17/10/2005 06:57
|
Anonym
Anonym
|
citat: Du skal vidst prøve at holde Shabbat med os engang ... Jeg holder sabbat hver uge  Og når jeg står op søndag morgen glæder jeg mig allerede til næste sabbat.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52740 - 17/10/2005 07:00
|
Anonym
Anonym
|
citat: Ryst du bare på plads igen... Læste du ikke det jeg skrev med de Noatiske bud?? Du giver mig altså alligevel ret i, at det der står i De Ti Bud alligevel var gældende før Sinai?
|
|
Til toppen
|
|
|
#52741 - 17/10/2005 07:44
|
Bruger
|
Nej.. Læs nu hvad jeg har skrevet... Der er de noatiske bud og De Ti Bud...
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#52743 - 17/10/2005 07:53
|
Anonym
Anonym
|
citat: Nej.. Læs nu hvad jeg har skrevet... Der er de noatiske bud og De Ti Bud... Så man man altså alligevel godt misbruge Guds navn, lyve, stjæle og bedrive hor og bryde sabbaten før Sinai!
|
|
Til toppen
|
|
|
#52744 - 17/10/2005 08:17
|
Bruger
|
........
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#52745 - 17/10/2005 09:57
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Andreas, du skriver (til Søgende) citat: Resten af hvad du skrev finder jeg blot at være en lang række af selvmodsigelser som det er svært at finde hoved og hale i. Nu må du ikke give op så let! Prøv at læse det Søgende skriver et par gange til.
Jeg er godt klar over, at med din adventiske Ellen G. White-baggrund ser du anderledes på den evangeliske lære om synd, nåde, retfærdiggørelse og helliggørelse end f.eks. jeg evangelisk-lutherske ...
Jeg kan ikke finde noget i det pågældende indlæg fra Søgende, som jeg ikke kan forstå og acceptere. Jeg foreslår ikke hermed, at du bør være enig, blot at du giver din af indlægget en chance ved genlæsning - siden du skriver at du ikke kan finde hoved og hale på det.
Guds kærlighedsbud (de 10 - samlet i det dobbelte kærlighedsbud: du skal elske ...) er ikke ophævet (kun de foreløbige ceremonielle offer- og sone-forordninger, som bl.a. skulle vise frem til Jesu endegyldige retfærdiggørelse/soning på Golgatha for alle mennesker).
Gud er den samme fra evighed til evighed, men den, som er iklædt Jesus Kristus og tror på Ham, er retfærdiggjort, hvor meget han end falder i og synder. Han kommer ikke for dommen - hans synd er sonet! Jesus kom ikke for at redde retfærdige (= dem, der tror de er retfærdiggjorte ved af holde loven!) - men syndere! Sådan tror jeg ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#52746 - 17/10/2005 10:43
|
Anonym
Anonym
|
citat: Gud er den samme fra evighed til evighed, men den, som er iklædt Jesus Kristus og tror på Ham, er retfærdiggjort, hvor meget han end falder i og synder. Han kommer ikke for dommen - hans synd er sonet! Jesus kom ikke for at redde retfærdige (= dem, der tror de er retfærdiggjorte ved af holde loven!) - men syndere! Sådan tror jeg .. Jamen Kristina dog; det der er jo rendyrket adventistisk E.G. White-lære!! - Og der er da absolut intet i dette der strider mod de holdninger jeg giver udtryk for i mine indlæg her på JesusNet.dk eller andre steder hvor jeg lufter mine tanker og holdninger.
Konsekvensen af det du siger, og de ting vi iøvrigt har erklæret os enige i, er jo netop at loven ikke er ophævet, men at Jesus har bragt loven tilbage til dens rette brug, nemlig som et spejl der kan vise os hvad der er synd. Og Paulus sætter jo netop tingene i rette perspektiv ved at tydeliggøre for os at vi, da vi ER syndere, netop ikke kan opnå frelse gennem loven. Vi kan kun opnå frelse ved som Paulus siger: "Af nåde er i frelst ved tro, det skyldes ikke jer selv. Guds er gaven".
Desværre er der mange i dag der forkynder et "evangelium" hvor de siger at det er nok at sige Halleluja og sige nogle uforståelige lyde, og så iøvrigt leve sit liv uforandret som om der ikke var sket noget som helst, bare man ige husker at sørge for at prædikanten og menighedsejeren kan hæve en fyrstelig årsløn.
Det er min helt faste overbevisning, at Bibelen lærer os, at de der forkynder et lovløst evangelium er på vildspor og leder mennesker i fordærv i stedet for til frelse. Evangelium og Guds Lov er to alen ud af samme stykke - hvis man altså har fået rigtig fat i hvad Guds Lov er for en størrelse: forkynderen af Guds vilje og vejlederen i at hjælpe os fri af syndens herredømme.
Alle der er kristen, eller kalder sig kristne, burde grundigt studere brevene fra kærlighedens apostel, især hans meget stærke undervisning i hans første brev.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52747 - 17/10/2005 10:57
|
Bruger
|
Hej Kristina. citat: Guds kærlighedsbud (de 10 - samlet i det dobbelte kærlighedsbud: du skal elske ...) er ikke ophævet (kun de foreløbige ceremonielle offer- og sone-forordninger, som bl.a. skulle vise frem til Jesu endegyldige retfærdiggørelse/soning på Golgatha for alle mennesker).
Det er så her jeg tror vi er uenige alt efter hvad du het præcist mener. Jeg mener ikke, at de 10 bud i GT eller nogen som helst andre bud bør være moralsk bindende for en kristen livsførsel.
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52748 - 17/10/2005 11:03
|
Bruger
|
Hej AFA. citat: Guds krav ingen betydning har? Hvor i Bibelen finder du belæg for at Gud bare sådan fjerner sine krav?
Det kommer bl.a. ud af selve ordet nåde. Det er en Guds gave til mennesket.
citat: Resten af hvad du skrev finder jeg blot at være en lang række af selvmodsigelser som det er svært at finde hoved og hale i.
Jeg er meget villig til at uddybe det som du er i tvivl om, men så må du spørge efter det og erklære dig villig til at komme med modargumenter hvor du er uenig.
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52749 - 17/10/2005 12:59
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Søren, du skriver: citat: Det er så her jeg tror vi er uenige alt efter hvad du het præcist mener. Jeg mener ikke, at de 10 bud i GT eller nogen som helst andre bud bør være moralsk bindende for en kristen livsførsel. OK, men så må du fortælle mig, hvad kristen livsførsel bygger på, hvis ikke Guds ord er en rettesnor?
Hvordan mener du så, den kristne livsførsel kommer til udtryk - hvis du altså overhovedet mener, at den kommer til udtryk - siden du skriver, at ikke noget som helst bud bør være moralsk gældende?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#52750 - 17/10/2005 14:15
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej kristina jeg er enig med dig. De Ti Bud og det dobbelte kærlighedsbud er bindende for kristne. Ja for alle mennesker, men de ikke kristne ved det blot ikke altid. Og ja, vi kristne opfører os nogen gange som om , de ikke er bindende for os  , men det er de jo altså alligevel.. mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52751 - 17/10/2005 14:46
|
Bruger
|
Hej kristina. Hmm ... måske har jeg ikke udtrykt mig helt klart. citat: OK, men så må du fortælle mig, hvad kristen livsførsel bygger på, hvis ikke Guds ord er en rettesnor?
Hvordan mener du så, den kristne livsførsel kommer til udtryk - hvis du altså overhovedet mener, at den kommer til udtryk - siden du skriver, at ikke noget som helst bud bør være moralsk gældende?
Intet bud I GT er moralsk bindende. Jeg har meget kort forklaret hvad jeg mener her.
Giver det mening? Og hvor og hvorfor er du uenig, hvis du er ...?
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52752 - 17/10/2005 14:59
|
Anonym
Anonym
|
citat: Andreas skrev: Guds krav ingen betydning har? Hvor i Bibelen finder du belæg for at Gud bare sådan fjerner sine krav?
citat: Søren skrev: Det kommer bl.a. ud af selve ordet nåde. Det er en Guds gave til mennesket.
citat: Andreas skrev: esten af hvad du skrev finder jeg blot at være en lang række af selvmodsigelser som det er svært at finde hoved og hale i.
citat: Søren skrev: Jeg er meget villig til at uddybe det som du er i tvivl om, men så må du spørge efter det og erklære dig villig til at komme med modargumenter hvor du er uenig. Tja, hvad er der mere at uddybe. Til Kristina skrev du at intet bud fra GT (incl. De 10 Bud) længere er bindende for mennesket. Din holdning er da helt klart i modstrid med hvad Jesus selv lærte - og ikke engang hos Paulus eller apostlen Johannes kan du finde entydig støtte til din lære om et lovløst evangelium.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52754 - 17/10/2005 15:36
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Søren Jeg må - indtil videre i hvert fald - konkludere, at vi ikke ser ens på lov og evangelium. citat: Alt, også de ti bud, er ophævet som vejledning for den kristne etik. Den er erstattet af den nye lov, som den kristne har modtaget ved Ånden, og som delvist - men ufuldstændigt - kommer til udtryk ved konkrete bud og forordninger i det Nye Testamente. Her er der en del overlapninger til dekalogen (9 ud af 10 bud), men samtidig en skærpelse af budene. Hvordan skulle man kunne ophæve Jesu egen lære?
Hvis jeg skal sige ultrakort, hvad jeg mener, så er det at loven i sig selv er nådesløs - ingen bliver frelst ved lovgerninger, helt enkelt fordi ingen (undtagen altså Jesus selv) er i stand til at opfylde loven. Frelse ved lovgerninger er altså udelukket. Altså: loven er nådesløs!
Men evangeliet er til gengæld lovløst! Ingen kommer hjem til Gud uden ved Jesus. Frelsen skyldes Jesu stedfortrædende betaling for alle overtrædelser af Guds lov, som på ingen måde er sat ud af kraft. Ingen synd er så stor, at den ikke kan dækkes ved Jesu blod. (Og ingen så lille og ubetydelig, at den ikke fører til fortabelse ..)
Men er et menneske kommet til tro, dvs. har det erkendt hvilken guddommelig gave det menneske har modtaget, så vil Guds Ånd tage bolig i mennesket og gøre sin gerning, mennesket er født på ny som Guds barn og har således ikke mere Djævelen til far.
Dermed vil det komme til at hade sin egen syndighed og af al magt forsøge at holde Jesu befalinger og gøre Hans vilje. Det vil ikke lykkes - vi er stadig i kamp med "kødet" - alle mennesker synder og falder hver eneste dag, og må krybe til korset og bede om tilgivelse.
Men: Holder man op med at indtage den nødvendige åndelige føde, forliger sig med synden (det som kaldes at "synde på nåden"), og regner man med at kunne have Jesus som sin frelser uden at anerkende ham som Herre - at Gud nok er flink og tolerant og ser igennem fingre med overtrædelser - ja er det et bortløbet Guds barn, som har forladt sin Herre - og det er igen tilbage under loven og ikke mere under nåden.
Sådan tror jeg ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#52755 - 17/10/2005 15:45
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej kristina og Søren jeg vil godt knytte en kommentar til det her: citat: Kr.: Men: Holder man op med at indtage den nødvendige åndelige føde, forliger sig med synden (det som kaldes at "synde på nåden"), og regner man med at kunne have Jesus som sin frelser uden at anerkende ham som Herre - at Gud nok er flink og tolerant og ser igennem fingre med overtrædelser - ja er det et bortløbet Guds barn, som har forladt sin Herre - og det er igen tilbage under loven og ikke mere under nåden.
Rolig nu. Jeg tror ikke, vi skal skræmme hinanden med, at vi så og så nemt kan falde ud af nåden. Jeg tror, der skal et helt livs vedholdende frafald til, for at et menneske falder ud af nåden og går fortabt. Det betyder ikke frafald, at vi i perioder tror, vi kan klare os selv. Der skal mere til. Tror jeg. Og nej jeg har ingen bibelcitater at underbygge med, det er min Kirkes lære, jeg gengiver her, og den tror jeg på er sand (jvf. læreembedet).
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52756 - 17/10/2005 15:52
|
Bruger
|
Hej Kristina.
Ja og amen til dit indlæg. Det er vi slet ikke uenige om.
Spørgsmålet går ikke på hvordan vi bliver frelst, men derimod handler det om hvad vi baserer vores kristne etik på når vi har fået Gud som vores Herre: Loven eller nåden? Er vi trælle for loven eller trælle for retfærdigheden? Loven eller Ånden? Jeg mener, at bl.a. Rom 6,12-23 og 2 kor 3,7-11 er entydige på dette punkt.
Hvor mener du at jeg har ophævet Jesu egen lære?
Og hvor læser du i det nye testamente, at den kristne etik skal bygge på GT's bud og forordninger, deriblandt de 10 bud (du holder vel iøvrigt ikke sabbat som beskrevet i 2 mos 20,8-10 og videre specificeret i resten af Moseloven?)?
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52757 - 17/10/2005 15:57
[Re: tau]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej tau - vi er vist ikke uenige om dette. Om der skal et helt eller et halvt eller et kvart livs frafald til ... det er ikke det jeg mener det handler om. Se fx. lignelsen om den fortabte søn! Da han omsider, efter at have fået forskud på arv og strøg af gårde og soldede det hele op, vendte tilbage til sin fars hus, blev han modtaget med jubel - uden en eneste bebrejdelse, men med en omfavnelse, en slagtet fedekalv og en ring på fingeren ... afgørende var ikke, hvornår han vendte tilbage, men at han faktisk gjorde det!  Det handler om her i nådens tid at vende tilbage og søge forligelse! Og hvis ikke i dag, hvornår så? Hvor længe endnu er vi her ... ? kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#52758 - 17/10/2005 16:14
|
Anonym
Anonym
|
citat: Andreas skrev: Til Kristina skrev du at intet bud fra GT (incl. De 10 Bud) længere er bindende for mennesket. Og nu skriver du:
citat: Nej da, absolut ikke! Det kunne jeg ikke finde på at skrive.  Er det ikke hvad du skrev i Dette indlæg hvorfra jeg citerer: "Det er så her jeg tror vi er uenige alt efter hvad du het præcist mener. Jeg mener ikke, at de 10 bud i GT eller nogen som helst andre bud bør være moralsk bindende for en kristen livsførsel."
For mig at se er der da en helt klar modstrid i dine udmeldinger!
citat: Jeg nævnte da ellers Rom 6, Er det virkelig din mening og holdning at nåden giver dig frit lejde, så du blot kan fortsætte ufortrødent med at leve i synd?
citat: Hvordan kan du pille de 10 bud ud af GT som normgivende for den kristne etik uden at skulle leve det kristne liv efter resten af moseloven? Hvad mener du med moseloven?
Laver du et grundigt studium af hvad der menes med brugen af ordet lov i både GT og NT, kan det ikke undgå din opmærksomhed at der er visse love i GT vi kan kalde universielle love, andre love havde med tempeltjenesten at gøre og i vid omfang havde et ceremonielt indhold der pegede frem mod Messias. Atter andre love havde med de israelitiske samfundsforhold at gøre, herunder bl.a. hvad man i dag ville kalde straffelov, politivedtægter og retsplejelove.
Og du burde også ret hurtigt blive klar over, at Paulus slet ikke forkynder frihed til at overtræde Guds Lov, men han forkynder at vi, når vi modtager frelsen, bliver frigjort fra lovens forbandelse (lovens straf) idet Jesus har påtaget sig at bære denne straf for os.
Endvidere burde du også hurtigt blive klar over, at intet menneske på noget tidspunkt har været i stand til at blive frelst via loven og lovgerninger. Loven kan ganske enkelt ikke frelse nogen som helst. Loven kan ene og alene fortælle os hvad der er synd.
Jeg har tidligere givet links til et par artikler der på en klar og letforståelig måde gennemgår Bibelens lære om forholdet mellem loven, troen og nåden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52759 - 17/10/2005 17:12
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej kristina
fint nok. Men som lignelsen fortæller, så er der mennesker, som ikke søger Gud i dag. Som ikke vender tilbage IDAG. Men de når det alligvel. Derfor skal vi heller ikke fortvivle, hvis nogen vender Gud ryggen efter at have kendt Ham. De kan stadig nå det. Som vi beder om i Rosenkransbønnen: Bed for os syndere nu og i vor dødstime, amen.
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52760 - 17/10/2005 17:27
[Re: tau]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ja, vi er enige tau - det ligger heller ikke til mig at fortvivle! Men jeg går nu heller ikke helt ind for detteher med "Hvorfor udsætte noget til i morgen, som måske kan vente til i overmorgen - "  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#52761 - 17/10/2005 17:33
|
Bruger
|
Hej AFA. citat: Er det ikke hvad du skrev i Dette indlæg hvorfra jeg citerer: "Det er så her jeg tror vi er uenige alt efter hvad du het præcist mener. Jeg mener ikke, at de 10 bud i GT eller nogen som helst andre bud bør være moralsk bindende for en kristen livsførsel."
For mig at se er der da en helt klar modstrid i dine udmeldinger!
Nej, der er da en milevid forskel på at "at intet bud fra GT (incl. De 10 Bud) længere er bindende for mennesket." (citat fra dit indlæg) og så på at "de 10 bud i GT eller nogen som helst andre bud (underforstået: i GT) bør være moralsk bindende for en kristen livsførsel". Som "kristen" (mit citat) står vi i Guds nåde, som "menneske" (dit citat) står vi under loven. Der er stor forskel på blot at være menneske og så det at være kristen: der er nåden og Ånden til forskel.
citat: Er det virkelig din mening og holdning at nåden giver dig frit lejde, så du blot kan fortsætte ufortrødent med at leve i synd?
Nej, da. Det har jeg heller ikke givet udtryk for nogen steder, så vidt jeg kan se.
citat: Hvad mener du med moseloven?
Jeg mener de love som er blevet givet ved Moses!
citat: Laver du et grundigt studium af hvad der menes med brugen af ordet lov i både GT og NT, kan det ikke undgå din opmærksomhed at der er visse love i GT vi kan kalde universielle love, andre love havde med tempeltjenesten at gøre og i vid omfang havde et ceremonielt indhold der pegede frem mod Messias. Atter andre love havde med de israelitiske samfundsforhold at gøre, herunder bl.a. hvad man i dag ville kalde straffelov, politivedtægter og retsplejelove.
Jeg kan sagtens se forskel på forskellige typer love, og jeg kan sagtens se, at et særligt aspekt er betonet nogle gange når udtrykket bruges, især i NT, og ikke altid. Det ses endda tydeligt af fx 2 kor 3,7, at der her er tale om de ti bud specifikt (det var det eneste som blev skrevet på stentavlerne), som altså forsvandt (v.11) og førte til fordømmelse (v.9) skønt det havde en herlighed. Åndens tjeneste er så langt rigere på herlighed ...
Hvordan ser du fx ud af Rom 6,14 (som er det afsnit jeg bruger som argument) hvilke særlige aspekter af loven der menes? Det er jo - efter hvad du antyder - ikke hele loven der er tale om.
citat: Og du burde også ret hurtigt blive klar over, at Paulus slet ikke forkynder frihed til at overtræde Guds Lov, men han forkynder at vi, når vi modtager frelsen, bliver frigjort fra lovens forbandelse (lovens straf) idet Jesus har påtaget sig at bære denne straf for os.
Jeg formoder, at du her mener Moseloven, når du siger "Guds Lov". Men hvis ikke der bliver forkyndt frihed til at overtræde moseloven, så synes jeg det hele virker frygtelig besværligt - alle de ofringer og alt det blod ...! 
Det regner jeg ikke med at du praktiserer. Derfor vil jeg også gerne vide hvordan du skelner. For man må åbenbart godt overtræde loven på nogle af punkterne.
citat: Endvidere burde du også hurtigt blive klar over, at intet menneske på noget tidspunkt har været i stand til at blive frelst via loven og lovgerninger. Loven kan ganske enkelt ikke frelse nogen som helst. Loven kan ene og alene fortælle os hvad der er synd.
Er jeg uenig i det? Og er det det debatten handler om? Debatten handler om hvorvidt de 10 bud i GT er bestemmende for den kristne etik.
citat: Loven kan ene og alene fortælle os hvad der er synd.
Så du mener ikke, at den - udover at skulle overbevise om synd - har nogen funktion som vejledning for det kristne menneskes liv?
citat: Jeg har tidligere givet links til et par artikler der på en klar og letforståelig måde gennemgår Bibelens lære om forholdet mellem loven, troen og nåden.
Hvor kan jeg finde disse links?
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52762 - 17/10/2005 22:15
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Søren, du spørger om vi baserer vores kristne etik på loven eller nåden. Hertil må jeg svare: på Jesu befalinger, det kalder jeg loven. Etik (levevis) kan ikke baseres på nåden. Men vi lever ikke i lovtrældom, og træller heller ikke for retfærdigheden, for vi lever retfærdiggjorte af Jesus!
Jesu etik/moralske vejledning er i hovedsagen bygget på de ti bud. Disse bud gentages da også i NT.
Her er en liste over de ti bud, sådan som de fremgår af NT:
Du må ikke have andre guder, Matt 4,10 Du må ikke lave dig noget gudebillede, ApG 14,11-18; 17,26. 29 Du må ikke bruge Herren din Guds navn til løgn, Matt 5,33-37 Husk hviledagen og hold den hellig, Matt 11,28; Mark 2,27; ApG 20,7; Rom 14,5; Kol 2,16. Ær din far og din mor, Matt 15,1-9 Du må ikke begå drab, Matt 5, 21-26; Rom 13,9; Ef 4,26; Jak 1,19-20 Du må ikke bryde et ægteskab, Matt 5,27-32; Rom 13,9 Du må ikke stjæle, Ef 4,28; Rom 13,9 Du må ikke lyve, Ef 4,25 Du må ikke begære, Rom 13,9
Så jeg må sige ja til, at de ti bud er Guds vije for kristne mennesker i dag, dvs. grundlaget for kristen etik. Dog er budet om at holde hviledagen hellig ikke indskærpet i Ny Testamente således, at det absolut skal være den syvende dag (lørdagen), som skal være hviledag (jfr. Rom. 14,5 og Kol 2,16). I ApG ser vi også, at de kristne i Troas holdt nadver om søndagen.
Men hviledagsbudet er skabt og forordnet af Gud, for at vi kan holde fri hver syvende dag - den rytme mener jeg vi skal overholde, selv om den ikke står som et absolut krav, nærmere som en gave, hvor vi kan holde fri fra arbejdet og i stedet hvile hos Jesus. (Matt 11,28).
Når vi skal bestræbe os på at holde de ti bud, er det, som vi vist er helt enige om, ikke for at opnå adgang til Himmeriget, men fordi vi har opnået Himmeriget ved at vi ved Ånden er ført til Jesus. Det indebærer, at vi ønsker at rette os efter hans kærlige vilje med, hvordan vi skal leve vores liv.
Himmeriget har på en måde to "afdelinger": Den ene er usynligt til stede for os i denne verden, det er Guds nåde og tilgivelse, som vi lever i ved troen på Jesus. Den anden bliver synlig en gang i den kommende verden.
Når vi tror på Jesus og holder os til ham, så lever vi altså i hans nåde her og nu, og kommer til at se ham ansigt til ansigt, som han er i det Paradis, som vi ser frem til. Sådan tror jeg det er ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#52763 - 18/10/2005 01:39
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære Kefas
K: Nu har jeg en del gange, både her og andre steder, fået at vide, at Torah skulle være ophævet, pånær de Ti Bud... Der er jo mange væverier, som siger det ene og det andet, og man kan snart mærke, at man selv sidder med en anden oplevelse. Min oplevelse er, at Jesu virke og hans undervisning, er en udlægning af Torah, hvor han har gjort Læren til sin egen og har praktiseret den blandt sine Brødrer. Gennem den realiserede efterfølgelse, hvor vi bliver ét med ham i Menneskesønnen, ledes vi i Ånden og den Nye Lov er skrevet på vore hjerter. Dette ophæver ikke hverken Torah eller de Ti Bud, for deres formål er, at bane og målrette Vejen for Ånden. Men eftersom vi har lært Vejen at kende, ikke ved kødet, men ved Ånden, som har født os, så er det Ånden og ikke Loven, som leder os.
Jeg har fundet megen glæde i Torah, særligt, hvor jeg mærker, at de Gamle har tænkt og oplevet de samme sære ting, som jeg kommer ud for... Som jeg har sagt i andre tråde, så mener jeg, at De Ti Bud giver indsigt i vore mentale processer, hele det mentale Menneske, og derfor mener jeg ikke der kan være god forstand i, at mene de er afskaffet, uden at tale om; i forhold til hvad?
Hvis Mennesket, af Kærlighed drives til Lovens Fylde, så er Torah ikke ophævet, men hævet op hvor vi Alle kan være med.
Pax & Bonum
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#52764 - 18/10/2005 10:50
|
Bruger
|
Hej Kristina. Tak for dit svar. Jeg bliver mere og mere i tvivl om hvorvidt vores uenighed i dette spørgsmål bare er et spørgsmål om ord ... Sagen er jo, at alle de skrifthenvisninger, som du fremhæver, er fra NT. Som jeg har skrevet her så mener jeg, at de bud og forordninger, som er nævnt som etiske vejledninger i NT, må være vejledende også for de kristne. De er et ufuludstændigt udtryk på skrift for en del af den fuldkomne lov, som er blevet skrevet i vores hjerter (Jer 31,33; Hebr 10,16), den lov som bliver sammenfattet i det dobbelte kærlighedsbud. Men jeg vil aldrig bruge 2 mos 20 som argument for vores kristne etik. Vi har de nytestamentlge udsagn, som efter min bedste overbevisning IKKE svarer til de 10 bud, men er bud, som jesus med sin egen autoritet (... men JEG siger jer: ...) stadfæster. At disse bud så i høj grad overlapper til de 10 bud i 2 mos 20 (men i højere grad tilføres nyt) understreger bare vigtigheden af de 10 bud i den gamle pagt. Ved Jesus er der tale om en ny pagt. Den har intet med den gamle at gøre bortset fra at etikken/moralen overlapper på en del punkter, og at den gamle i sin ufuldstændighed peger hen på den nye som den eneste frelsesvej både i GT og NT. citat: Så jeg må sige ja til, at de ti bud er Guds vije for kristne mennesker i dag, dvs. grundlaget for kristen etik.
Sådan ville jeg ikke udtrykke det idet de ti bud er gammeltestamentlige bud, og alle disse er ophævet ved den nye pagts indgåelse. Men det er da rigtigt at indholdet svarer til den nye pagts bud på flere punkter.
Sabbatsbudet understreger for mig bare vigtigheden af at man IKKE må argumentere med de ti bud i GT, for man kommer i et fortolkningsmæssigt problem når man fremhæver de ti bud som "ikke ophævede", men derimod resten af loven(e) i GT som "ophævede". Dette er jo også det, som Kefas Ben-Adam undrede sig over da han startede denne debat.
Hviledagsdiskussionen tror jeg iøvrigt vi er næsten enige om, bortset fra at jeg blot mener vi har fået et bud om at vi skal hvile, ikke om at vi SKAL gøre det hver 7. dag. Jeg synes dog at det er oplagt a gøre det hver 7. dag, for det er sådan Gud gjorde det, og det mest praktisk med den måde hvorpå samfundet er indrettet. Det er i sandhed et bud, som det moderne menneske skulle tage til sig.
Til sidst vil jeg lige understrege to - for mig at se - vigtige pointer i Bjergprædikenen i henhold til dette emne.
Det første er, at verbet "pleroå", som oversættes med "at opfylde" i fx Matt 5,17 har den betydning at "opfylde","fuldende" eller at "færdiggøre" (eng: "complete" eller "finish"). Der er altså efter min bedste overbevisning ikke tale om at Jesus sætter loven ud af kraft, men at han fører den til sit eget formåls fuldendelse (færdiggjrode den). Når han har gjort det, så er der tale om, at han har gjort en ende på den for den, som er i Kristus. Den nye pagt er altså IKKE en overbygning til eller udvidelse af den gamle, men en helt ny pagt. Jer 31,31-34 taler ganske tydeligt om to helt forskellige pagter, som står i diametralt modsætning til hinanden. Problemet med den første er, at den er en lovpagt, som mennesket har brudt da synden kom ind i verden. Der var MEGET tydeligt knyttet enten velsignelse eller forbandelse til henholdsvis overholdelse og overtrædelse af denne pagt. Den blev brudt, og mennesket kom under forbandelsen. Tilgivelsen kunne altså kun komme til mennesket ved oprettelsen af en ny og bedre pagt.
Det andet er, at Jesus med udtrykket "... men JEG siger jer: ...", sætter sig selv over loven. Autoriteten for vores etik og livsførsel er altså ikke længere loven og de ti bud, men derimod Jesu egen lære og etik som den er udtrykt i NT samt ved hans Ånds iboen i mennesket. Derved kan vi kende Guds tanker (1 kor 2,16). Der er altså IKKE blot tale om en nyfortolkning af de ti bud - altså en videreførelse af dem - men derimod om et radikalt brud i forhold til de ti bud i GT, hvorefter Jesus stiller sine egne skærpede regler op for ret kristen levemåde.
Derfor sagde jeg: baserer I etikken på nåden eller på lov (underforstået: "lovpagten" eller "nådepagten")? Hvis man argumenterer med bud fra lovpagten (de ti bud), så stiller man derved sig selv under den gamle pagt. Baserer man derimod sin etik på NT (sådan som du gjorde i sidste indlæg), så stiller man sig under Jesu etik, som er bud der er bundet til nådepagten.
Der er meget stor forskel.
Håber du nu bedre forstår hvad jeg mener.
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52766 - 18/10/2005 12:46
|
Anonym
Anonym
|
citat: Jesu etik/moralske vejledning er i hovedsagen bygget på de ti bud. Disse bud gentages da også i NT.
Her er en liste over de ti bud, sådan som de fremgår af NT: [ ... ]
Så jeg må sige ja til, at de ti bud er Guds vije for kristne mennesker i dag, dvs. grundlaget for kristen etik.
[ ... ] Når vi skal bestræbe os på at holde de ti bud, er det, som vi vist er helt enige om, ikke for at opnå adgang til Himmeriget, men fordi vi har opnået Himmeriget ved at vi ved Ånden er ført til Jesus. Det indebærer, at vi ønsker at rette os efter hans kærlige vilje med, hvordan vi skal leve vores liv. Tak for det indlæg. Det burde sætte en masse ting på plads for dem der hellere vil forkynde "Det lovløse Evangelium".
|
|
Til toppen
|
|
|
#52767 - 18/10/2005 16:44
|
Bruger
|
Hej AFA.
Mit erhverv går ud på at stille spørgsmål til det som anses som helt selvfølgeligt for os. Jeg er i tvivl om hvad det er du vil have mig til at læse ud af Hebræerbrevet. Gider du hjælpe mig på vej? Hvordan viser Hebræerbrevet, at man godt må overtræde nogle bud (ofringer mv) fra GT men ikke andre (de ti bud)?
Og tak for dine links. Dem vil jeg lige kigge mere på ved førstkommende lejlighed.
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52768 - 18/10/2005 22:06
|
Anonym
Anonym
|
citat: Jeg er i tvivl om hvad det er du vil have mig til at læse ud af Hebræerbrevet. Gider du hjælpe mig på vej? Hvordan viser Hebræerbrevet, at man godt må overtræde nogle bud (ofringer mv) fra GT men ikke andre (de ti bud)? Jeg vil anbefale dig at du starter med at læse Hebr. kap 7 og notere dig de vigtige pointer der nævnes, bl.a. at GT's præsteskab, tempeltjeneste og ofringer var noget ufuldkommet der skulle pege frem mod Kristus, den sande Ypperstepræst der tjener, ikke ved det jordiske, men ved det Sande Tabernakel i Himmelen, som det jordiske kun var et billede og en skygge af.
Dernæst at du meget grundigt læser, studerer og gransker kapitlerne 8,9 og 10. Dette vil dig en grundig indsigt i hvordan NT forholder sig til GT med dets ofringer og religiøse forskrifter på en lang række punkter. Dette sammen med de artikler jeg gav dig link til, vil i stor udtrækning fjerne megen af al den forvirring der desværre hersker på området om forståelsen af hvad Lov og Nåde har med hinanden at befatte.
Måske burde dette flyttes til en selvstændig tråd, hvilket jeg vil opfordre ordstyrer til at kigge på og evt. tage stilling til.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52769 - 19/10/2005 19:55
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej AFA og Søgende.
Jo, Hebræerbrevet er vigtigt i denne sammenhæng. Til spørgsmål om lov, gammelt og nyt mv. er Galaterbrevet og Romerbrevet også et nærmere studium værd.
Kol.2,16(?) er også væsentligt her: "Lad derfor ikke nogen dømme jer på grund af mad og drikke, eller på grund af fester eller nymåne eller sabbatter. Det er altsammen en skygge af det, der skulle komme, men legemet selv er Kristus." (Citeret efter hukommelsen - jeg har ikke lige en bibel i nærheden.)
Det er også vigtigt at skelne mellem at være "under" loven og være "forpligtet af" loven. Vi er ikke under loven i den forstand, at vi ikke skal frelses eller gøres retfærdige ved den. Men vi er forpligtet på Guds bud som Guds børn og som nye skabninger i Kristus. Derfor er vi ikke frie til at kaste os ud i synd af alle slags. Det siger Paulus jo også klart i Rom.6: "Hvad da? Skal vi synde, for at nåden kan blive større? Aldeles ikke!" Og så udfolder han, hvordan den kristne, som i dåben er død, begravet og opstået med Kristus, skal leve et nyt liv for ham - et opstået liv, så at sige. Ligeledes er der i Rom.12 og frem mange formaninger om, hvordan det nye liv skal leves. Så der er ikke tale om "lovløshed" i den forstand. Men for at udtrykke det på en luthersk måde, har loven forskellige funktioner: Dels som vejledende i samfundet, dels til afsløring af vore synder og vor afmagt, og dels som vejledning til det nye liv i Kristus. "Lovens tre brug" kalder man det.
Det ville vel også skurre lidt i ørerne, hvis man mente, at "når vi bare er frelst af nåde, og ikke ved at holde budene, så er der ingen grund til at holde budene". Så er motivet jo ikke længere kærlighed til Gud og næsten, som dog er det største bud, som alle de andre udspringer af. Så er motivet kræmmer-mentaliteten, hvor vi kun vil, når vi kan fortjene os noget ved det, eller får noget for det. Det ville da også være et skævt familieforhold, hvis børnene kun vaskede op for far og mor, fordi de var bange for at blive smidt ud hjemmefra - eller for at få lommepenge. Derimod kan enhver forstå, uden at det virker ulogisk, at også betingelsesløst elskede børn skal følge hjemmets grundregler. Ingen ville sige: "Hvorfor dog det, når forældrene elsker dem uanset?"
Meget af dette blev måske ikke skrevet som svar til noget bestemt, men blev bare til forskellige strøtanker, der dukkede op undervejs.
I må gerne lave en ny tråd, hvis I vil, men I må også gerne blive her på tråden.
Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52770 - 19/10/2005 20:16
[Re: AnnePande]
|
Anonym
Anonym
|
citat: Det ville vel også skurre lidt i ørerne, hvis man mente, at "når vi bare er frelst af nåde, og ikke ved at holde budene, så er der ingen grund til at holde budene". Så er motivet jo ikke længere kærlighed til Gud og næsten, som dog er det største bud, som alle de andre udspringer af. Så er motivet kræmmer-mentaliteten, hvor vi kun vil, når vi kan fortjene os noget ved det, eller får noget for det. Det ville da også være et skævt familieforhold, hvis børnene kun vaskede op for far og mor, fordi de var bange for at blive smidt ud hjemmefra - eller for at få lommepenge. Se, du er jo meget, meget tæt på at have samme forståelse som jeg har. Der er vitterligt ikke meget der skiller vore respektive opfattelser!
|
|
Til toppen
|
|
|
#52771 - 19/10/2005 22:07
|
Ordstyrer
Bruger
|
OK Søren, ja, det er nok vores forskellige sprogbrug der af og til volder lidt vanskeligheder. Så vidt jeg kan se er vi enige, i hvert fald i det vigtig ste  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#52772 - 19/10/2005 22:20
|
Bruger
|
Hej AnnePande og AFA.
Det undrer mig unægteligt, at vi kan tale så meget forbi hinanden. Tråden handler IKKE om forholdet mellem lov og evangelium eller om hvordan man bliver frelst, ej heller om hvorvidt man skal leve et liv efter Guds vilje når man er blevet en kristen. Selvfølgelig skal man det!
Derfor undrede jeg mig også en del over de links jeg ar fået af AFA om lov og nåde osv, for det er ikke emnet (Noget af det berører dog emnet, så det har jeg i sinde at kommentere).
Derimod handler det om hvor vi henter vores moralske forpligtelse som kristne: i de ti bud? (i GT) - eller ikke i de ti bud? (derimod i NT)
Jeg mener IKKE, at vi kan argumentere for vores kristne moral udfra de ti bud i GT.
AnnePande: jeg er interesseret i at høre hvad du mener med "loven" og "budene", for du bruger ordene i flæng uden at forklare betydningen. Er det loven og budene givet til Moses du hentyder til?
Hvis det er Moseloven, så mener jeg ganske simpelt ikke, at din argumentation hænger sammen.
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52773 - 19/10/2005 22:46
|
Anonym
Anonym
|
citat: Jeg mener IKKE, at vi kan argumentere for vores kristne moral udfra de ti bud i GT. Du glemmer helt at Jesus, apostlene og de første kristne ikke havde anden Bibel end GT, og du glemmer at den eneste lov, ud fra deres Bibel, ikke er og ikke kan være andet end Guds Love i GT.
Du kan ikke forvente at få en ret forståelse af NT hvis du vil smide GT på porten, som det ud fra dine indlæg ser ud til at du vil gøre. Jesus, apostlene og de første kristne viser gang på gang hen til Skrifterne (som var deres Bibel og som var GT).
|
|
Til toppen
|
|
|
#52774 - 19/10/2005 23:23
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Andreas Jeg er enig med dig i dette: Uden GT ville NT stå som et frit i luften svævende postulat. Jeg er ked af, at så mange helt afviser at beskæftige sig med GT, fordi de finder det overflødigt og mener, at det kun har historisk interesse som jødernes historie og ingen relevans for os. Så vidt jeg kan se, er Søgende dog ikke "en af disse"  - men det svarer han nok selv på .. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#52775 - 19/10/2005 23:23
|
Bruger
|
citat: Du kan ikke forvente at få en ret forståelse af NT hvis du vil smide GT på porten, som det ud fra dine indlæg ser ud til at du vil gøre. Jesus, apostlene og de første kristne viser gang på gang hen til Skrifterne (som var deres Bibel og som var GT).
Ja, for det varher løfterne om den nye pagt blev givet, og det var gennem den gamle pagt at vi kunne blive overbevist om vores synd så vi kan vises hen til nåden. Gennem hele GT blev mennesker frelst ved løfterne, ikke om det som allerede var sket, for der var ikke sket noget som kunne frelse nogen.
Men Moseloven som ETISK vejledning for os: nej tak! 
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52776 - 19/10/2005 23:39
|
Anonym
Anonym
|
citat: Men Moseloven som ETISK vejledning for os: nej tak!  Det var jo dog stadig det eneste Jesus, apostlene og de første kristne havde! - Og det vil du bare smide væk! Og dermed bortskærer du jo stort set hele det fundament bibelsk kristendom bygger på.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52777 - 20/10/2005 00:32
|
Bruger
|
Nej, da. Jesus sagde (og hans ord er også med i Bibelen): "... men JEG siger jer ...". Jeg bygger mit fundament på Jesu undervisning.
Og nej, jeg tror IKKE det var det eneste de havde. Guds vilje var kendt allerede før moseloven blev givet.
Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52778 - 20/10/2005 07:19
|
Anonym
Anonym
|
citat: Og nej, jeg tror IKKE det var det eneste de havde. Guds vilje var kendt allerede før moseloven blev givet. Før Moseloven er altså i GT's tid!
Og hvilke af De 10 Bud mener du ikke var gældende før Sinai?
|
|
Til toppen
|
|
|
#52779 - 20/10/2005 11:28
|
Bruger
|
citat: Før Moseloven er altså i GT's tid!
ja, og ...?
citat: Og hvilke af De 10 Bud mener du ikke var gældende før Sinai?
Ingen af de ti bud fandtes før moseloven. Der var faktisk slet ikke noget der hed de ti bud. Folk kunne godt finde ud af hvad der var rigtigt og forkert alligevel uden at skulle have noget der hed "moseloven".
Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52780 - 20/10/2005 12:42
|
Anonym
Anonym
|
citat: Ingen af de ti bud fandtes før moseloven. Der var faktisk slet ikke noget der hed de ti bud. Folk kunne godt finde ud af hvad der var rigtigt og forkert alligevel uden at skulle have noget der hed "moseloven". Det der er lidt forvirrende!
Gjaldt de retningslinier vi har i De 10 Bud før Sinai, eller gjaldt de ikke? Og hvilke af de ting der omtales i De 10 Bud gjaldt i givet fald ikke?
Og vi må jo så heller ikke glemme at alle De 10 Bud er gentaget i NT, så det kan næppe være dem der tales om som værende ophørt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52781 - 20/10/2005 14:12
|
Bruger
|
Hej AFA. Det ærger mig lidt, at du - skønt denne tråd eftrhånden er ret omfattende - ikke har forstået min grundlæggende holdning i dette emne. Jeg kan godt prøve igen. Men hvis det mislykkes, så tror jeg snart jeg må give op. Jeg mener ikke, at moralen i de ti bud ikke gælder for os som kristne i dag. Det jeg vil påpege er, at man ikke kan bruge Moseloven i GT som argument for vores etik overhovedet - også når de gælder de ti bud. Den må udelukkende bunde i Jesu undervisning. Fordi Jesu undervisning på flere punkter overlapper moselovens bud, betyder det ikke, at det er moselovens bud, som er vejledende for vores etik. Der er altså tale om to pagter med dertil hørende lovstof. Jesus primære budskab er ikke, at han stadfæster den gamle pagt, men derimod at han opretter en ny pagt. Denne pagt er en nådepagt, hvor vi skal være under nåden, ikke under loven (og jeg taler IKKE om retfærdiggørelse, jeg taler om helliggørelse, som afsnittet i Rom 6, 12ff handler om). 2 kor 3 taler om Paulus, som er en tjener for ånden, ikke bogstaven (v.6). Dette var ikke noget han kunne af sig selv, for det er Gud smhar gjort ham duelig til det (v.5). Bogstavens tjeneste (eller dødens tjeneste (v.7)) havde sin herlighed, men er blevet langt overgået af åndens tjeneste (v.8). Dødens tjeneste indbefatter de ti bud. Det ses tydeligt, fordi det eksplicit siges, at dødens tjeneste var indhugget i sten (v.7). Den fører til fordømmelse for mennesket (ikke pga. den selv, men pga synden (Rom 7,13)), men havde alligevel sin herlighed og kunne betegnes som god (Rom 7,12). Dødens tjeneste forsvandt, skønt det havde en herlighed (2 kor 3,11), men åndens tjeneste består og har en endnu større herlighed. Det slør som ligger over den gamle pagt for at Israels folk ikke skulle se, at den ikke var evig, bliver først taget væk i Kristus (v.13-14). Så bliver det åbenlyst åbenbaret, at den gamle pagt med dens bud ikke er gældende for os som kristne, for den kristne er vendt om til Ånden, som er Herren (v.16-17). Når et menneske tilhører Ånden, så bliver det sat fri (v.17), og bliver samtidig forvandlet efter Guds egen vilje pga Åndens iboen (v.18). Det gør det ved at den nye pagts lov bliver skrevet på menneskets hjerte (2 kor 3,3; Hebr 8,10). Det ses altså tydeligt, at det nye liv ikke er et liv efter de ti bud, men efter Jesu egen undervisning og den iboende ånds vejledning. Derfor kan man heller aldrig basere sine argumenter for en kristen etik på moselovens bud og befalinger. De hører den gamle pagt til. Hvis man anerkender en del af den, må man anerkende den hele. citat: Gjaldt de retningslinier vi har i De 10 Bud før Sinai, eller gjaldt de ikke? Og hvilke af de ting der omtales i De 10 Bud gjaldt i givet fald ikke?
De fleste af de ting som omtales gjaldt sikkert, men ikke fordi de stod i de ti bud, men fordi Guds evige vilje har kunnet kendes siden verdens skabelse (Rom 1,18ff (især 20)). De ti bud er "bare" et delvist udtryk for Guds vilje sat ind i en konkret sammenhæng, ikke andet.
citat: Og vi må jo så heller ikke glemme at alle De 10 Bud er gentaget i NT, så det kan næppe være dem der tales om som værende ophørt.
Nej, de gentages ikke. Derimod opstiller Jesus nogle helt nye bud, som grundlæggende svarer til den gamle pagts ti bud, men som er blevet tilført en masse nyt ved hans egen autoritet.
Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52782 - 20/10/2005 14:24
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Søgende.
Ja, det kan godt lyde lidt forvirrende, det kan jeg godt se. Jeg mente ikke "loven" og "budene" som to forskellige størrelser. Jeg mente heller ikke "Moseloven" som sådan, men vi bliver jo nødt til at indrømme, at Jesu undervisning ganske mange steder stemmer overens med Moseloven. Det, han gør i forhold til den, er jo dels at skærpe den, og dels at fuldende den, fx. ved selv at blive det fuldkomne offer, så Moselovens ofre ikke er nødvendige. Det, jeg tænkte på, var Guds bud, sådan som Jesus og apostlene forkynder os dem i NT. Det inkluderer også de 10 bud, for dem har Jesus ikke gjort ugyldige, som den ceremonielle lov (ang. ofre, kult, renhed / urenhed mv). De er bekræftet i NT af Jesus og apostlene. Derfor har kirken altid set sig forpligtet på dem, også som de står i GT. Jeg mener ikke, der er nogen modstrid. Desuden mener jeg heller ikke, at apostlenes formaninger er i modstrid med GT. Men for alle bud gælder det, at vi ikke kan blive retfærdiggjort overfor Gud ved at holde dem. Det gælder også brevenes formaninger, som fx. Rom.12. Håber det hænger lidt bedre sammen nu.
Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52783 - 20/10/2005 14:53
|
Bruger
|
Hej AnnePande. Ja, jeg tror jeg ved hvad du mener. Det er et meget typisk standpunkt (som jeg også selv tidligere har haft). citat: Jeg mente heller ikke "Moseloven" som sådan, men vi bliver jo nødt til at indrømme, at Jesu undervisning ganske mange steder stemmer overens med Moseloven.
Problemet er, at du her slutter fra "stemmer overens med" til "har sin begrundelse i". Dette mener jeg ikke der er belæg for at gøre. Jeg mener derimod, at Jesus stadfæster en ny lov, som har ophav i hans egen undervisning og autoritet.
citat: Det, han gør i forhold til den, er jo dels at skærpe den, og dels at fuldende den, fx. ved selv at blive det fuldkomne offer, så Moselovens ofre ikke er nødvendige.
Nej, han skærper ikke en allerede eksisterende lov, han færdiggør ("pleroå" Matt 5,17, Bauer's ordbog: "complete", "finish", "fulfill") loven. Dernæst indsætter han selv en strengere lov på baggrund af næsten samme principper som de ti bud (... men jeg siger jer ...).
citat: Det, jeg tænkte på, var Guds bud, sådan som Jesus og apostlene forkynder os dem i NT. Det inkluderer også de 10 bud, for dem har Jesus ikke gjort ugyldige, som den ceremonielle lov (ang. ofre, kult, renhed / urenhed mv). De er bekræftet i NT af Jesus og apostlene.
Igen: du slutter fra "nævnt" til "bekræftet". Fordi han har nævnt lignende, men skærpede, bud, betyder det ikke, at begrundelsen ligger i de ti bud i Moseloven. Det er faktisk ikke begrundelsen. Begrundelsen er Jesu egen autoritet som Gud selv. Og her eksisterer begrebet "de ti bud" faktisk slet ikke.
citat: Derfor har kirken altid set sig forpligtet på dem, også som de står i GT.
Nej, de har ikke været forpligtende som de står i GT, for sabbatten bliver ikke overholdt (2 mos 20,8-11). Det er udelukkende Jesu undervisning om hvile, som har været bindende for kirken.
citat: Desuden mener jeg heller ikke, at apostlenes formaninger er i modstrid med GT.
Næhh, men de er heller ikke begrundet i GT.
Mit budskab er ikke, at den etisk/moralske kerne, som vi finder i de ti bud, ikke er gældende for os. Nej, for den har Jesus forkyndt for os. Mit budskab er, at vi på ingen måde kan bruge moseloven eller de ti bud som argument når vi skal diskutere kristen etik. Der kan vi udelukkende bruge Jesu undervisning samt åndens tilskyndelse.
For uddybning af mit synspunkt kan du se mit svar til AFA her .
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52784 - 24/10/2005 12:53
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Søgende.
Jeg mener stadig ikke, der er belæg for at skille tingene så meget ad, som du gør. Når Jesus nævner det største og det første bud i loven, nævner han budet om kærlighed til Gud og kærlighed til næsten. Disse to stiller han lige, så de bliver til et dobbelt kærlighedsbud. Og her er det altså GT, han citerer. Han forudsætter, at den lovkyndige, der spørger, er fortrolig med det, han taler om. Det er rigtig nok, at han fornyer og fuldender loven, men det er den samme lov, han fornyer og fuldender. Han gør det i kraft af sin autoritet som Gud. Og det vil jo netop sige, at det er den samme Gud, som står bag både den gamle og den nye pagt. (Eller den gamle og den nye etik, skulle vi måske sige?) De kan ikke behandles som to størrelser, der intet har med hinanden at gøre, ligesom fx. de ti bud og Buddhas ottefoldige vej (eller hvor meget det nu er) ville kunne, trods visse lighedspunkter.
Et godt eksempel på dels fornyelse, dels en form for kontinuitet, finder vi i 1.Joh.1,7-8: "Mine kære, det er ikke et nyt bud, jeg skriver til jer, men et gammelt, som I har haft fra begyndelsen; dette gamle bud er ordet, som I har hørt. Og dog er det et nyt bud, jeg skriver til jer, det som er sandt i ham og i jer; mørket viger, og det sande lys skinner allerede." Senere fremgår det, at dette både nye og gamle bud er budet om broderkærlighed. Og Paulus skriver i Romerbrevet, som om noget taler om forskellen på gammelt og nyt: "Vær ingen noget andet skyldig end at elske hinanden; for den, der elsker andre, har opfyldt loven. Budene: 'Du må ikke bryde et ægteskab; du må ikke begå drab; du må ikke stjæle; du må ikke begære,' og et hvilket som helst andet bud, sammenfattes jo i dette bud: 'Du skal elske din næste som dig selv'. Kærligheden gør ikke næsten noget ondt. Kærlighed er altså lovens fylde." Og i Ef.6,1: "Børn, adlyd jeres forældre i Herren, for det er ret og rigtigt. 'Ær din far og din mor!' Det er det første bud, der er knyttet løfte til: 'for at det må gå dig godt, og du må få et langt liv på jorden'". Der henvises soleklart til bud i det Gamle Testamente. Også selv om Kristus har fuldendt loven. Men nu er den ikke længere skrevet på stentavler, men på kødtavler, dvs. menneskehjerter. Jf. 2.Kor.3,3 og Ez.11,19-20. Og retfærdigheden ved tro på Kristus og ikke ved lovgerninger er blevet åbenbaret.
Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52785 - 24/10/2005 20:49
Loven er ikke ophævet, men forandret.
|
Bruger
Reg.: 08/09/2003
|
Hej Kefas Ben-Adam o.a.
Jeg tror, at løsningen på problematikken ("Er loven ophævet eller ej?") ligger i dette skriftsted i Brevet til Hebræerne, brevet til dem, som kendte loven:
Når der sker en forandring med præstedømmet, sker der nødvendigvis også en forandring af loven. For han [Jesus Kristus], der her er tale om, tilhører en anden stamme [Juda], hvorfra ingen har gjort tjeneste ved alteret. Det er jo en kendt sag, at vor Herre [Jesus Kristus] er af Judas stamme, og Moses har ikke sagt noget om præster af denne stamme. ... Der er altså tale om, at et tidligere bud ophæves, fordi det var svagt og nytteløst loven førte jo ikke til målet ... ( Hebr. 7,12-14.18-19a).
Vi kan jo hertil spørge:
"Hvorfor forandres loven, når præstedømmet forandres?"
Svaret er, at præstedømmet er grundlag for loven. I verset lige før det ovenstående citat lyder det: " Hvis nu målet kunne nås gennem det levitiske præstedømme og på grundlag af det fik folket sin lov ..." ( Hebr. 7,11a-b). I det Gamle Testamente er præstedømme knyttet sammen med loven: " I lang tid var Israel uden den sande Gud, uden præster til at belære og uden lov." ( 2 Krøn. 15,3). Loven, "Torahen", er jo en "belæring" eller "instruktion"; men som skriftstedet her antyder, så kommer der ingen lov (belæring), når der ingen præster er til at belære.
Og hvis et præstedømme forandres, så skal vi altså heller ikke undre os, hvis der så også sker en forandring af loven.
Det er derfor heller intet under, at der i NT synes at være en suspendering af reglerne for, hvad man må spise, og for, hvilke dage man skal holde hellige eller feste på (se især Hebr. 9,10; Mark. 7,17-23; Gal. 4,9-11; Rom. 14,1-6); grunden hertil er, at Jesus Kristus med sin lovopfyldelse, frelsesgerning samt Gud Faders indsættelse af Ham som evig Melkisedeks-agtig præst, satte disse " bestemmelser og bud ud af kraft" ( Ef. 2,15), ja, dette " gældsbevis med alle dets bestemmelser" slettede Han " ved at nagle det til korset" ( Kol. 2,14). Og herved slutter Paulus så:
" Lad derfor ikke nogen dømme jer på grund af mad eller drikke, eller på grund af fester eller nymåne eller sabbatter. Det er kun en skygge af det, som skal komme, men legemet selv er Kristus." ( Kol. 2,16-17).
Læg især mærke til, at her sidestilles " mad eller drikke" med " fester eller nymåne eller sabbatter"; og kobl dernæst dette hen på dette skriftsted:
" De [dvs. moselovens gaver og ofre] er, ligesom mad og drikke og forskellige renselser, kun jordiske forskrifter, gyldige indtil tiden for den rigtige ordning." ( Hebr. 9,10).
Hvad kan vi så konkludere? Mad og drikke samt sabbatter, nymånedage og fester (plus ofre, renselser, m.m.), er ikke noget, som vi kristne er underlagt, i hvert fald ikke i den gammeltestamentlige forstand. Sådan forstår jeg det i hvert fald; hvad med jer andre? I hvert fald giver jeg "søgende" ret i, at den kristne etik (" Kristi lov" [ 1 Kor. 9,21; Gal. 6,2]) findes formuleret primært i NT, for GT indeholder kun en skygge heraf. GT var en forløber for NT; selve det, at sætte GT over NT, tror jeg er fejlagtigt; GT er den ufuldendte åbenbaring fra Gud, men med NT fuldendes denne åbenbaring. Selve det, at sætte GT over NT med nedpriotering af sidstnævnte, fører til, hvad der højst sandsynligt er misforståelser og usande lærdomme, nemlig f.eks. " sjælens-'ikke-eksistens'-efter-døden"-isme, annihilationisme (dvs. tilintetgørelseslæren) og sabbattarianisme (dvs. " kristne-er-forpligtet-til-at-overholde-lørdag(sabbatten)-som-hviledag"-isme).
Guds fred,
Philip
PS. Hvad angår sabbatten, så kunne et problem for min tolkning være Es. 66,23; men for en mulig løsning, se denne debat.
Ændret af Philip (24/10/2005 20:56)
|
|
Til toppen
|
|
|
#52786 - 25/10/2005 01:14
Religiøs mangfoldighed
[Re: Philip]
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære Philip
Du mener at Loven ikke er ophævet, men forandret, og vi nu er under Kristi Lov...
Hvad betyder det 1 Kor 9, 16-27.: v16-17. Vi er under Kristi Lov og drives til at forkynde Evangeliet. Det betyder at vi har fået betroet et husholdningsregnskab. v18. For Kristi Evangelium, må vi se bort fra vor egen renhedslære og ikke mindst kulturelle normer, når vi skal nå mennesker. v 19. Der skal ikke være udgift for nogen, fordi Evangeliets forkynder møder enhver, hvor de er. Vi skal ikke vinde nogen til en anden kultur, men være en hengiven/tjener, i alles øjne, ved at leve sig ind i lokal kultur og normer. Det for at vinde des flere... Dette kommer til udtryk i v 20-23, hvor vi kan se, at Kristi Lov byder os at respektere næstens tros-udgangspunkt, så meget at vi bliver som dem, så Evangeliet kan bekræftes i den Tro, Gud har givet dem.
v24.: Ved I ikke, at de, der er med i et løb på stadion, alle løber, men kun én får sejrsprisen? Løb sådan, at I vinder den! hvad ligger der i disse ord...? Evangeliets forkynder, kan løbe sammen med hvem som helst, men skal ikke miste sig selv derved, og må derfor også vide med sig selv, at man holder sig til sin egen vej.
v25 Det er vigtigt at holde sig i udøvelsen, sådan som nogen følger en Lov eller Lære. Vi skal dog ikke sige til nogen, at de ikke skal følge Loven. Men når vi er i Kristi Lov, kan vi, når vi er hos dem der er under en anden Lov, færdes med respekt for Gud, være som en hellig Guds tjener i deres øjne.
v26 Jeg løber derfor ikke hid og did, og jeg er ikke som en bokser, der slår i luften. Selvom det skulle se ud, som om man gik til en anden tro, er det ikke så. Sådan kunne det måske se ud for nogen kristne, jøder eller andre, som ser en der sidder blandt fremmede og forkynder Evangeliet, ikke som man selv kender det, men på deres Tungemål.
v27 Jeg er hård ved min krop og tvinger den til at lystre, for at jeg, der har prædiket for andre, ikke selv skal blive forkastet. Hvad finder vi her..? Der må være overensstemmelse mellem vore ord og vor praksis. Har vi en Lov, må vi følge den, har vi ikke, men har vi moral, så må vi følge den. Vi står hver især med forskellige udgangspunkter i Lov og religiøs Lære, det må vi gøre til en styrke og ikke til et stridspunkt.
Jeg finder ikke noget, som skulle få os til at påstå, at Loven ikke længere gælder for Jøder. Til gengæld hører vi om, at den der forkynder Evangeliet, kan tåle at træde frem i andre menneskers midte og søge ind hos de, som anses for Troende, hvor de kommer frem...
Også her, tales for religiøs mangfoldighed...
Fred og Alt Godt
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#52787 - 26/10/2005 20:23
Religiøs mangfoldighed? Det er nu tvivlsomt...
[Re: Vandrer]
|
Bruger
Reg.: 08/09/2003
|
 Hej Vandrer.
Du skrev: citat: Jeg finder ikke noget, som skulle få os til at påstå, at Loven ikke længere gælder for Jøder. Nåh, men Bibelen siger, at det levitiske præstedømme er ophørt, hvilket jo også symboliseredes i, at klædet i det allerhelligste flængedes fra øverst til nederst, i den nat, da Jesus opgav sin ånd til Faderen: "Og se, forhænget i templet flængedes i to dele, fra øverst til nederst." (Matt. 27,51; og jf. især Hebr. 9,8; 10,19-21). Jesus Kristus, som var af Judas stamme (samme som David), opstod fra de døde og blev for evigt ypperstepræst på Melkisedeks vis; hans (himmelske) præstedømme udelukker det levitiske (jordiske) præstedømmem, fordi: "Hvis han nu var her på jorden, ville han ikke engang være præst, da der allerede er andre, som frembærer gaverne efter loven." (Hebr. 8,4). Derfor er det levitiske præstedømme sat ud af kraft og den gamle pagt gælder ikke mere - som der står skrevet:
"For han [Gud] dadler dem under den første pagt, når han siger: »Der skal komme dage, siger Herren, da jeg opretter en ny pagt med Israels hus og med Judas hus, en pagt, der ikke er som den, jeg sluttede med deres fædre, den dag jeg tog dem ved hånden og førte dem ud af Egypten. De blev ikke i min pagt, derfor lod jeg hånt om dem, siger Herren. Men sådan er den pagt, jeg vil slutte med Israels hus, når de dage kommer, siger Herren: Jeg lægger mine love i deres indre og skriver dem i deres hjerte. Jeg vil være deres Gud, og de skal være mit folk. Ingen skal længere belære sin landsmand og sin broder og sige: Kend Herren! For alle kender mig, fra den mindste til den største. Jeg tilgiver deres uret og husker ikke længere på deres synd.« Ved at tale om en ny pagt har han gjort den tidligere forældet; men det, som er gjort forældet og er gammelt, er nær ved at forsvinde." (Hebr. 8,8-13).
For mig at se er det tydeligt, at den gamle pagt ikke gælder mere; Jesu Kristi eviggyldige offer suspenderer den gamle pagts bestemmelser - se især Kol. 2,14.16-17 og Ef. 2,15. Men endnu mere:
"Mens han [Jesus Kristus] først siger: »Slagtoffer og afgrødeoffer, brændoffer og syndoffer ville du ikke have, og du ønskede dem ikke« og det er dem, der frembæres som ofre ifølge loven så fortsætter han: »Se, jeg er kommet for at gøre din vilje.« Han ophæver altså det første for at sætte det andet i kraft, og efter hans vilje er vi blevet helliget, ved at Jesu Kristi legeme er blevet ofret én gang for alle.
Enhver anden præst står dag efter dag og forretter tjeneste og frembærer regelmæssigt de samme ofre, som alligevel aldrig kan fjerne synder, men denne præst har frembåret ét eneste, eviggyldigt offer for synder og derefter taget sæde ved Guds højre hånd, hvor han kun venter på, at hans fjender skal blive lagt som en skammel for hans fødder. For ved ét eneste offer har han for altid ført dem, han helliger, til målet." ( Hebr. 10,8-14).
Det fremgår jo klart af ovenstående, at den gamle pagt er suspenderet (sat ud af kraft, jf. Ef. 2,15); forfatteren til Brevet til Hebræerne illustrerer klart, hvor nyttesløs og overflødig den gamle pagt er nu, hvor den nye pagt er kommet ("nu har Kristus fået en langt højere tjeneste, idet han er formidler af en bedre pagt, der er lovfæstet ved bedre løfter" [ Hebr. 8,6]).
Paulus gik jo også imod dem, der havde påbudt de kristne omskærelse som betingelse for frelse (jf. Paulus' Brev til Galaterne). Han gik også imod, at overholdelse af dage og spiseregler skulle være betingelser for frelse (jf. Gal. 4,9-11; Kol. 2,14.16-17; Rom. 14,1-6). Og når alt dette er fjernet, hvad bliver så af jødedommen? (dvs. jødedommen for så vidt som den er forskellig fra kristendommen; Paulus lærer jo, at kristendom egentlig er den sande jødedom: " For jøde er man ikke i det ydre, og omskærelse er ikke det, som ses på kroppen. Jøde er man i det indre, og omskåret er den, som er det i sit hjerte, i Ånden, ikke efter bogstaven. Hans ros kommer fra Gud, ikke fra mennesker." [ Rom. 2,28-29]).
Guds fred,
Philip
Ændret af Philip (26/10/2005 20:28)
|
|
Til toppen
|
|
|
#52788 - 29/10/2005 14:30
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kefas Ben-Adam
JV's syn på loven er, at denne er ophævet ved Kristi offer. Der skelnes som du selv er inde på nemlig ikke i Skrifterne mellem de ti bud og resten af Loven.
Dette fremgår fx af Jesu ord: I har hørt at der blev sagt til dem der levede i gamle dage: Du må ikke myrde [2 Mos. 20:13; det sjette bud, NV-oversættelsen] . . . Derfor, hvis du er i færd med at bringe en offergave til alteret [5 Mos. 16:16, 17; ikke en del af de ti bud] . . . I har hørt at der er blevet sagt: Du må ikke begå ægteskabsbrud [2 Mos. 20:14; det syvende bud]. . . . Der er også blevet sagt: Enhver der skiller sig fra sin hustru skal give hende en skilsmisseattest [5 Mos. 24:1; ikke en del af de ti bud]. . . . I har hørt at der er blevet sagt: Øje for øje og tand for tand. [2 Mos. 21:23-25; ikke en del af de ti bud].
Når Jesus her henviser til Loven, skelner han altså ikke imellem om det er fra de ti bud eller fra andre dele af Loven.
I De Kristne Græske Skrifter læser vi, at Loven blev opfyldt af og ophævet med Jesus. Rom. 7:6, 7: Nu er vi løst fra loven, idet vi er døde i forhold til det som vi blev fastholdt af . . . Hvad skal vi da sige? Er loven synd? Måtte det aldrig blive sådan! Dog ville jeg aldrig have lært synden at kende hvis det ikke havde været for loven; jeg ville for eksempel ikke have kendt begæret hvis loven ikke havde sagt: Du må ikke begære. Paulus citerede her fra det tiende bud, og dermed viser han at det var indbefattet i den lov som de var blevet løst fra.
Alligevel havde de kristne en lang række forpligtelser, som de skulle leve op til. Én af dem var at udvise kærlighed over for sin næste.
Hvis man har kærlighed til sin næste, vil man ikke stjæle fra ham, lyve over for ham eller begære hans hustru. På den måde blev kærlighedens lov baseret på principper, som faktisk rakte ud over det, som Loven havde krævet af jøderne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52789 - 30/10/2005 07:06
[Re: ]
|
Bruger
|
Godmorgen  Så man har faktisk "bare" erstattet et sæt regler med et andet?? citat: Alligevel havde de kristne en lang række forpligtelser, som de skulle leve op til. Én af dem var at udvise kærlighed over for sin næste.
Hele Torah er baseret på dette bud:
"Elsk din næste som er dig lig og gør ikke mod andre, som du ikke vil at de skal gøre mod dig!"
haTorah indbefatter blandt andet denne udtalelse:
citat: Hvis man har kærlighed til sin næste, vil man ikke stjæle fra ham, lyve over for ham eller begære hans hustru.
Så derfor kan jeg ikke være enig, når du skriver:
citat: På den måde blev kærlighedens lov baseret på principper, som faktisk rakte ud over det, som Loven havde krævet af jøderne.
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#52790 - 16/12/2005 21:19
|
Bruger
Reg.: 16/09/2005
Sted: fakse
|
Hejsa  Ikke for at virke alt for smådum, men hvad står GT og NT for. Hav en god aften.
Der er mere mellem himmel og jord.....Såsom insekter...
|
|
Til toppen
|
|
|
#52792 - 16/12/2005 21:33
[Re: Nardus]
|
Bruger
Reg.: 16/09/2005
Sted: fakse
|
tak
Der er mere mellem himmel og jord.....Såsom insekter...
|
|
Til toppen
|
|
|
#52793 - 08/01/2006 00:02
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
|
Hej Kefas!
Jeg vil nu IKKE sige at loven er ophaevet - den er opFYLDT i Yeshua HaMeshiach
Det betyder at jeg ved at holde mig til Jesus faar del den soning Han (og KUN Han - for Han er den eneste der ALDRIG har syndet) har skaffet. Men den kunne han lige netop kun skaffe fordi Loven eksisterede, idet synd er overtraedelse af Guds forordninger = Torah.
Jesu eget syn paa Loven kan saadan set opsummeres i foelgende citat:
"Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde. Sandelig siger jeg jer: Før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven, før alt er sket. Sandelig siger jeg jer: Før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven, før alt er sket" (Matt, 5:17-18)
Loven er altsaa ikke sat ud af kraft - var den det var der intet til at overbevise os om synd (Lovens funktion, jf. Rom. 3:20 "For af lovgerninger bliver intet menneske retfærdigt over for ham; det, der kommer ved loven, er jo syndserkendelse.")
Mvh - og Shabat Shalom, selvom det desvaerre nok er lidt for sent
JesusFreak
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#52794 - 08/01/2006 07:39
[Re: JesusFreakDK]
|
Bruger
|
Jo tak:o).. Nu kan man ikke holde budende i andres sted.. Den må I ihvertfald gerne underbygge lidt bedre  .. Udover det, så vedbliver jeg med at undre mig over det sted, som du selv fremhæver fra Matthæus.. Der står jo netop, at så længe jord og himmel består (og det gør den stadig når jeg kigger ud af vinduet), så vil ikke en tøddel blive ændret i Torah.. Altså må den stadig være gældende og skal holdes.. Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#52795 - 08/01/2006 13:09
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kefas
Jeg vil lige indskyde, at vi som kristne trygt kan se bort fra Torah. Kun Sinai-budene, som Jesus bekræfter - og endda skærper! - er gældende for os.
Ef. 2,12-19: husk, at I dengang var adskilt fra Kristus, udelukket fra borgerret i Israel og fremmede for forjættelsens pagter, uden håb og uden Gud i verden. Men nu, da I er i Kristus Jesus, er I, som engang var langt borte, ved Kristi blod kommet nær. For han er vor fred. Han gjorde de to parter til ét, og med sin legemlige død nedrev han den mur af fjendskab, som skilte os. Han satte loven med dens bud og bestemmelser ud af kraft for i sig at skabe ét nyt menneske af de to og således stifte fred og for ved korset at forsone dem begge med Gud i ét legeme, og dermed dræbte han fjendskabet. Og han kom og forkyndte fred for jer, der var langt borte, og fred for dem, der var nær. For gennem ham har både vi og I i én ånd adgang til Faderen. Så er I da ikke længere fremmede og udlændinge. I er de helliges medborgere og hører til Guds husstand.
Det er derfor vi gerne spiser flæskesteg, og derfor vi holder søndagen, Jesu opstandelsesdag, hellig!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#52796 - 08/01/2006 13:57
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej Kefas citat: Der [i Matt. 5,17-18] står jo netop, at så længe jord og himmel består (og det gør den stadig når jeg kigger ud af vinduet), så vil ikke en tøddel blive ændret i Torah.. Altså må den stadig være gældende og skal holdes.. Men Torah har jo aldrig gjaldt for andre end jøderne. For os kristne er Torah (inkl. de 10 bud) ikke mere end en uforpligtende vejledning i etik og moral. I hvert fald ifølge Luther.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#52797 - 08/01/2006 14:01
|
Bruger
|
Hej Kristina citat: Jeg vil lige indskyde, at vi som kristne trygt kan se bort fra Torah.
Har jeg nogen sinde sagt andet .. Men alligevel er jeg ikke enig, for Torah er ikke kun de 613 mitzvot, men selve den lære, Herren (bH) har givet os.. At elske Herren vor Gud og vores næste, som jo er lig os selv.. Dét er Torah.. Alt andet er tilføjelser..
citat: Kun Sinai-budene, som Jesus bekræfter - og endda skærper! - er gældende for os.
Nej, det er faktisk lige præcis dem, som ikke er gældende for jer.. Hvis du havde byttet rundt, så ville jeg have givet dig ret..
Herren sagde til Moses: »Skriv disse ord ned, for det er på grundlag af disse ord, jeg slutter pagt med dig og med Israel.« Så blev han der hos Herren i fyrre dage og fyrre nætter uden at spise eller drikke noget, og han skrev pagtens ord, de ti bud, på tavlerne. med Israel, ikke med verden 2.Mos 34,27-28
Herren talte til Moses og sagde: Sig til israelitterne: Når nogen uforsætligt synder mod noget som helst af Herrens bud, som ikke må overtrædes, og overtræder et af dem, gælder følgende: til israelitterne, ikke til menneskene 3.Mos 4,1-2
Han kundgjorde jer sin pagt, som han befalede jer [Israels hus] at følge, de ti bud, og dem skrev han ned på to stentavler. Ved den lejlighed pålagde Herren mig at lære jer [Israels hus] de love og retsregler, som I skal følge i det land, som I skal over og erobre. 5.Mos 4,13-14
Hvad der skete på har Sinay, var mellem b'ney Yisrael og haShem, ikke goyim (de ikke-jødiske nationer)..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#52798 - 08/01/2006 14:06
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
|
Som udgangspunkt er jeg enig med Luther..
Men som jeg lige har skrevet til Kristina, så er det vigtigt, at man skelner mellem tingene.. Jeg mener jo, at Torah, som lære omkring Herrens kærlighed og gerning til mennesket, er særdeles vigtigt for alle, men som "rammesætter", gælder den kun for b'ney Yisrael (Israels børn)..
Derfor vil jeg heller aldrig "pålægge" jer, at holde de 613 mitzvot, som vi skal.. Skulle jeg anbefale jer at holde noget, er det de 7 "noaitiske" bud (ikke bedrive hor, oprette domstole, ikke gøre blasfemi, ikke stjæle osv.)..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#52799 - 08/01/2006 14:10
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
|
Som udgangspunkt er jeg enig med Luther..
Men som jeg lige har skrevet til Kristina, så er det vigtigt, at man skelner mellem tingene.. Jeg mener jo, at Torah, som lære omkring Herrens kærlighed og gerning til mennesket, er særdeles vigtigt for alle, men som "rammesætter", gælder den kun for b'ney Yisrael (Israels børn)..
Derfor vil jeg heller aldrig "pålægge" jer, at holde de 613 mitzvot, som vi skal.. Skulle jeg anbefale jer at holde noget, er det de 7 "noaitiske" bud (ikke bedrive hor, oprette domstole, ikke gøre blasfemi, ikke stjæle osv.)..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
|