Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 10 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 2 af 2: < 1 2
Muligheder
Gå til
#52800 - 08/01/2006 14:36 Re: De Ti Bud [Re: Kefas Ben-Adam]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
Du skal se paa det saadan her: Yeshua gav sig selv som det sonoffer (jf. Torahens bestemmelser om syndens tilgivelse ved ofring af et sonofferlam). Der er dermed ikke KUN tale om at Han holdt budene i vores sted, men OGSAA at Han paatog Sig den straf som rettelig tilkom OS - selvom Han selv ikke havde fortjent den..

Og ja - Torahen er IKKE sat ud af kraft forstaaet paa den maade at den er blevet irrelevant. Det har jeg ikke paastaaet Det jeg siger er: Meningen med Torahen har ALDRIG vaeret at man skulle kunne goere sig fortjent til frelse ved at holde saa meget af den man nu kan, og "saa tilgiver Gud resten". Hvis man i egen kraft skal kunne frelse sig selv skal man vaere perfekt i sig selv - og det er intet menneske (uden Yeshua HaMeshiach).

Mvh

JesusFreak

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#52801 - 08/01/2006 14:39 Re: De Ti Bud [Re: Nikolaj]
JesusFreakDK
Bruger

Nu sagde han saa meget, den gode Luther... Dette kan jeg ikke identificere mig med; skulle Gud have forskellige krav til sit folk i GT (joederne) og NT (Jesus-troende joeder og hedninger)

Nej

Men som jeg ogsaa skrev til Kefas: Lovens meningen har ALDRIG vaeret at man skulle kunne fortjene frelse ved den - "thi det der kommer af Loven er syndserkendelse"

Mvh

JesusFreak

-Grundtvig

Til toppen 
#52802 - 08/01/2006 14:44 Re: De Ti Bud [Re: Kefas Ben-Adam]
JesusFreakDK
Bruger

Hej Kefas!

Ja og nej - igen

For som jeg ser det har udvaelgelsen af Israel bund i Guds frelsesplan for HELE menneskeheden - og efter Jesu komme er det SANDE Israel ikke laengere identisk med joededommen og det joediske folk, men med kristendommen, og Guds menighed af Jesus-troende joeder og hedninge.
Gud udvaelgte det joediske folk for at have et udgangspunkt for frelsesplanen for hele verden

Mvh

JesusFreak

-Grundtvig

Til toppen 
#52803 - 08/01/2006 16:49 Re: De Ti Bud [Re: Kefas Ben-Adam]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Kefas
citat:
citat:
kr.:Kun Sinai-budene, som Jesus bekræfter - og endda skærper! - er gældende for os.
Kefas:Nej, det er faktisk lige præcis dem, som ikke er gældende for jer.. Hvis du havde byttet rundt, så ville jeg have givet dig ret..

Jamen altså!!
Jeg ved godt, at du nødig læser NT-citeter, men siden vi nu taler om hvad kristne har at rette sig efter, sådan rent lovmæssigt, så vil jeg da sige, at Jesu bjergprædiken (Matt. 5-7) er umulig at komme udenom!

Jesus siger jo: "I har hørt, at der er sagt til de gamle .......... "
"men jeg siger jer .......................................................... "

Dette er loven.
Som vi kristne ikke skal forsøge at holde for at blive frelst, men fordi vi er blevet det!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#52804 - 08/01/2006 17:32 Re: De Ti Bud [Re: kristina]
Anonym
Anonym

citat:
Jesus siger jo: "I har hørt, at der er sagt til de gamle .......... "
"men jeg siger jer .......................................................... "

Dette er loven.
Som vi kristne ikke skal forsøge at holde for at blive frelst, men fordi vi er blevet det!

Ja, sådan skal det siges: kort og præcist og ikke til at tage fejl af

Til toppen 
#52805 - 08/01/2006 19:08 Re: De Ti Bud [Re: Kefas Ben-Adam]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Hej Kefas
citat:
Jeg mener jo, at Torah, som lære omkring Herrens kærlighed og gerning til mennesket, er særdeles vigtigt for alle, men som "rammesætter", gælder den kun for b'ney Yisrael (Israels børn)..

Genau! (tysk for "netop"; et herligt ord, ligesom "Fingerspitzgefühl")
citat:
Derfor vil jeg heller aldrig "pålægge" jer, at holde de 613 mitzvot, som vi skal.. Skulle jeg anbefale jer at holde noget, er det de 7 "noaitiske" bud (ikke bedrive hor, oprette domstole, ikke gøre blasfemi, ikke stjæle osv.)..

Jeg synes nok, jeg har hørt om de der noaitiske bud før, men hvor er det nu lige nøjagtig, man finder dem?

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#52806 - 08/01/2006 19:13 Re: De Ti Bud [Re: JesusFreakDK]
Nikolaj
Bruger

Hej JesusFreakDK
citat:
... skulle Gud have forskellige krav til sit folk i GT (joederne) og NT (Jesus-troende joeder og hedninger)
Nej

Jo da. Gud krævede jo for eksempel, at jøderne skulle ofre i templet. Det er vi fri for, fordi Kristus som Guds lydefri lam er blevet det ultimative offer.

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#52807 - 08/01/2006 19:30 Re: De Ti Bud [Re: Nikolaj]
JesusFreakDK
Bruger

Men jeg vil gerne bede dig finde det sted i NT hvor der staar: "Loven har ikke laengere nogen relevans - bortset fra De ti Bud"

Bortset fra de dele af Loven Gud har afskaffet med den nye pagts indfoerelse (eks. spisereglerne og tempeltjenesten) staar Loven stadig ved magt - i den forstand at det er udfra DEN at de ugudelige paa den yderste dag vil blive doemt.

Mvh

JesusFreak

-Grundtvig

Til toppen 
#52808 - 08/01/2006 19:59 Re: De Ti Bud [Re: JesusFreakDK]
Nikolaj
Bruger

Hej JesusFreakDK
citat:
Men jeg vil gerne bede dig finde det sted i NT hvor der staar: "Loven har ikke laengere nogen relevans - bortset fra De ti Bud"

Jeg har altså ikke skrevet, at De ti Bud skiller sig ud fra resten af Loven. Og jeg har sådan set heller ikke skrevet, at Loven ikke længere har nogen relevans. Den har en stor relevans for os, men den er ikke forpligtende. Den har aldrig været forpligtende for andre end israelitterne. Jeg kunne jo passende bede dig finde det sted i Bibelen, hvor der står, at Loven gælder for andre end israelitterne.
For os er Loven, som jeg har skrevet, en vejledning eller et eksempel. Den lov, vi er forpligtet af, er det dobbelte kærlighedsbud. De ti Bud kan ses som en ganske god forklaring på, hvad det i praksis vil sige at elske Gud og næsten.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#52809 - 08/01/2006 20:06 Re: De Ti Bud [Re: Nikolaj]
JesusFreakDK
Bruger

citat:
Den har en stor relevans for os, men den er ikke forpligtende. Den har aldrig været forpligtende for andre end israelitterne. Jeg kunne jo passende bede dig finde det sted i Bibelen, hvor der står, at Loven gælder for andre end israelitterne.

Gerne

"Og vi ved, at alt, hvad loven siger, taler den til dem, der er under loven, for at hver mund skal lukkes og hele verden [min fremhaevelse] staa strafskyldig over for Gud."
-Rom, 3:19

I fortsaettelsen, i vers 20, siger Paulus at det der kommer af Loven er syndserkendelse. Hvis ikke det var fordi at loven ogsaa er forpligtende for os (i den forstand at vi bliver fordoemt ved den hvis vi ikke har Jesus), hvordan kan vi, som hedningekristne, saa opleve syndserkendelse ved at se paa vore overtraedelser af Loven?

Mvh

JesusFreak

-Grundtvig

Til toppen 
#52810 - 09/01/2006 16:01 Trådlukning [Re: Kefas Ben-Adam]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej alle.

Tråden lukkes pga. længde. Der må gerne fortsættes i nye tråde.

Mvh. ordstyreren.

Til toppen 
Side 2 af 2: < 1 2

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær