2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#52477 - 05/10/2005 10:53
Ordsprogene kap. 22 v. 4
|
Anonym
Anonym
|
Hej. I Ordsprogene kap. 22 v.4, står der:
Lønnen for at være ydmyg og frygte Herren er rigdom, ære og liv.
Vil det sige at det er ok for den ydmyge der frygter Herren at være rig, få ære af andre og liv, hvad der end menes med liv.
Jeg har da ellers hørt så mange gange at det måske ikke er enormt smart at være rig, jeg ved godt at rigdom ikke kun er mange penge, men det må da være en del af det at være rig.
mvh JF
|
|
Til toppen
|
|
|
#52478 - 05/10/2005 14:15
Re: Ordsprogene kap. 22 v. 4
[Re: ]
|
Chatvært
Bruger
Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
|
Hej JesusFreak
Hvis man er rig, eller på anden måde "successfuld" synes jeg da at man skal sige Gud tak for det, det er da virkelig en gave.
Der hvor det kan blive farligt er, hvis man sætter sin rigdom, ære og liv højere end Gud så det bliver en afgud, det er jo en fare vi alle står i, men hvis man søger Guds hjælp og vejledning til at bruge hans gavar ret, så mener jeg, at man gør det rigtige, men i udagangspunktet mener jeg da, at disse ting er Guds gode gaver.
Knus fra Maijannes
Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!
|
|
Til toppen
|
|
|
#52479 - 05/10/2005 15:46
[Re: Maijannes]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Ja, helt bestemt. Og ordsproget kan også læses sådan her: Rigdom = Evangeliet. Kong Salomon i al sin pragt er, uden evangeliet, fattig i sammenligning med en ussel tigger, der er under Guds nåde. Ære = at være ophøjet til et kongebarn! At være Jesu Kristi medarving! Findes nogen større ære? Liv = at have evigt liv i Kristus. Det har vi, når vi bøjer os for ham og stiller os under hans beskyttelse. Ellers er vi døde. Levende døde! Ef.2,4-6: Men i sin rige barmhjertighed og på grund af den store kærlighed, han elskede os med, gjorde Gud os, der var døde i vore overtrædelser, levende med Kristus – af nåde er I frelst – og han oprejste os sammen med ham og satte os med ham i himlen, i Kristus Jesus.  kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#52480 - 11/10/2005 11:24
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 13/11/2004
|
Hej Jesusfreak
Det skal nok forstås åndeligt det med rigdom - altså at være åndeligt rig, at være som en vandrig have, strømme af levende vand fra ens indre ved Helligånden osv. Den der søger evighedens skatte, som er visdom og kundskab om Gud og Kristus og som lærer Gud at kende allerede i dette liv (jfr. Johs. 17:3), er virkeligt rig.
Men materiel rigdom i sig selv er der ikke noget galt med. Job var f.eks. en meget rig mand, men jeg tror ikke at det påvirkede ham særlig meget. Han havde begge ben på jorden. Det havde ikke førsteprioriteten i hans liv, så det blev ikke til en afgud for ham. Han kunne tåle rigdom.
Så hvis Gud ser at et menneske i sin holdning ikke vil være bundet til de materialle ting, kan tåle materiel velstand, så tror jeg godt at Gud vil velsigne vedkommende med det. Er der derimod fare for at velstanden gør at hele hjertet/sindet bliver fyldt af disse materielle ting, så der ikke findes meget plads til de ting som har med evangeliet at gøre, da vil det blive til en afgud for en og vil være til skade for ens sjæl. I så tilfælde er det min overbevisning at Gud af hensyn til dette, for at beskytte et menneske, ikke vil føje for mange materielle velsignelser til, men blot til dagen og vejen.
Den der er virkelig rig er den som har et vidnesbyrd om Jesus Kristus igennem den Helligånds gave og kraft. Dette er det evige liv, at de kender dig den eneste sande Gud, og ham som du har sendt Jesus Kristus. (Johs. 17:3) Er det ikke dejligt at vi har et løfte om, at vi allerede i dette liv kan lære hvordan Gud og Kristus er? Kun Helligånden kan vise et menneske dette. Et menneske som er i besiddelse af en sådan personlig kundskab er virkelig rigt.
Mvh
John
|
|
Til toppen
|
|
|
#52481 - 11/10/2005 12:03
[Re: Buus]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej John, Jeg er enig med dig i det, du skriver, at rigdom og velstand og velfærd er der ikke noget i vejen med i sig selv. Men lige det her ... citat: Er der derimod fare for at velstanden gør at hele hjertet/sindet bliver fyldt af disse materielle ting, så der ikke findes meget plads til de ting som har med evangeliet at gøre, da vil det blive til en afgud for en og vil være til skade for ens sjæl. I så tilfælde er det min overbevisning at Gud af hensyn til dette, for at beskytte et menneske, ikke vil føje for mange materielle velsignelser til, men blot til dagen og vejen. ... det tror jeg nu ikke på!
Det ville jo indebære, at vi skulle gå rundt og regne med, at de fattige omkring os ikke kan tåle at blive rige, uden at forfalde til afgudsdyrkelse ... 
Jesus siger: »Sandelig siger jeg jer: Det er vanskeligt for en rig at komme ind i Himmeriget ..
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#52482 - 12/10/2005 03:09
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 13/11/2004
|
Hej Kristina,
Det var nu ikke min mening at generalisere med det  på den måde. Der findes sikkert masser af fattige som godt kunne tåle rigdom hvis de opnåede den. Jeg tror bare ikke på, at der er noget ondt i rigdom - penge, ædle metaller o.lign. i sig selv. Det er blot døde ting. Men mennesker kan blive helt besat af disse ting, så bankbogen og arbejdet fylder hele deres tid, hvorved de ting der har evig værdi hele tiden bliver tilsidesat pga. timelige/verdslige behov. Man bliver mere kødeligt sindet end åndeligt sindet. Lucifer er denne verdens (materialismens og de verdslige tings) gud. Han virker igennem det kødelige og det sanselige, det der behager det kødelige sind. Og det gør velstand bl.a. Jeg tror at faren ligger i at disse ting kommer ind og tager førstepladsen i et menneskes liv. Derved bliver de til en afgud, fordi de sættes over kærligheden til Gud i ens liv.
Mvh
John
|
|
Til toppen
|
|
|
|