Hej Free - og velkommen her!

Det er et meget vigtigt emne, du tager hul på her, og jeg håber vi kan få en god debat om det. Du kan tro, du er ikke den eneste nye i troen, der går og venter på omvendelses-lyksaligheden! For er man nu overhovedet blevet rigtig kristen, når man ikke kan mærke nogen særlig forandring indeni?

For mit eget vedkommende kan jeg sige, at jeg ikke har oplevet den kraftige følelsesmæssige reaktion, som mange ganske rigtigt oplever, især i karismatiske kredse. Og efterhånden som jeg kommer dybere og dybere ind i hvad det egentlig indebærer at blive en kristen, så må jeg tilstå, at jeg er glad for netop det! Det kan måske lyde lidt underligt, men hvis troen skulle afhænge af vores eget følelsesliv, så var det et alt for skrøbeligt grundlag!
Følelser kommer og går og er ikke til at stole på. Desuden er der nogle, der har kolossale åndelige oplevelser (også i ikke-kristne sammenhænge) som kan få karakter af åndelige trip, som nogle næsten kan blive afhængige af!
At blive kristen er at blive klar over at Gud har gjort noget
for mig, nemlig at Jesus Kristus har ved sin stedfortrædende lidelse og død for alle menneskers synd har åbnet vejen til Gudsriget, til fællesskabet med vor Herre. Han har ikke gjort noget
i mig , men altså for mig! Det vil sige, at jeg i mig selv er lige så skrøbelig og syndig, som jeg altid har været.
Men efterhånden som tiden går, og man bliver mere og mere bevidst om hvilken fantastisk kærlighedsgave man som kristen har fået - kvit og frit og betingelsesløst - jo større glæde ved livet kan man få - og jo større trang til at lyse op også i andre menneskers liv. Og jo mere naturligt vil det være at komme til Gud med alle sine sorger og bekymringer.
Somme tider kan man have en fornemmelse af, at ens bønner ikke engang når op til loftet - men det behøver de heller ikke, for Gud er os ganske nær, og usynligt, og som regel umærkeligt, til stede, lige der hvor vi befinder os!
Du spørger hvad troen så er værd - uden følelser. Det er næsten det samme spørgsmål som "hvad er det værd at redde livet? Det evige guddommelige liv i Guds rige? Der står i Bibelen, at vi skal være glade, f.eks. Fil 4,4-7:
Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer! Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær. Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle forhold jeres ønsker frem for Gud i bøn og påkaldelse med tak. Og Guds fred, som overgår al forstand, vil bevare jeres hjerter og tanker i Kristus Jesus. Men det må vi ikke tage som et påbud, at vi
skal men som en opmuntring - vi har virkelig ikke det allermindste at være bekymrede for, når vi kan lægge vores liv i Guds kærlige hænder og holde os til ham - til Guds Ord og sakramenter, som er vores åndelige føde og lige så vigtig for vores tro som mad og drikke er for vores krop.
Vi skal ikke kigge indad og spekulere på vores af og til vaklende og anfægtede tro - den vil aldrig være god nok! - og heller ikke på vores varierende følelser. Vi skal se hen til Ham som har givet os livet: Jesus Kristus, vor Frelser og vor Herre!

Vi må leve af Guds nåde, og den alene, og
ikke kæmpe for at forandre og forbedre os selv. Hvis Gud vil forandre os, så sker det! Måske ved at vi efterhånden bliver helt klar over, at vi er højt elskede - og tilgivne og retfærdiggjorte - uanset hvem og hvordan vi er! Jesus har retfærdiggjort os, og der er intet vi skal tilføje!

Jeg håber du kan bruge dette svar - ellers kom igen - for der er meget mere at sige.
kristina