0 registrerede () og
2
gæster online.
|
2619 Brugere
23 Fora
7464 Tråde
119492 Indlæg |
|
#52210 - 28/09/2005 00:19
Re: Luk. kap. 17 v. 37
[Re: Simon N.]
|
Bruger
Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
|
Hej simon Citat: Jeg har her til aften deltaget i bibelstudie hvor vi snakkede om Luk. Kap. 17 v. 20-37
Vi undrede os over v. 37b (Hvor ådslet er, dér vil også gribbene flokkes)
Vi overvejde på hvad Ådslet og Gribbene skal symbolisere ind i sammenhæng med resten af afsnittet
håber der er nogen der kan være behjælpelig
Kommentar: Jeg håber det her kan hjælpe på vej. I kapitel Lukas 17 taler Jesus om Guds rige og Jesus fortæller om hvordan noget skal være når han, Menneskesønnen skal åbenbares.Indholdet minder meget om Mattæus kap.24, hvor Jesus i vers 28 også taler om ådsler og gribbe vil flokkes .... Dyr blev normalt anvendt som symbolik i GT for at forklare åndelige ting, og her bruger Jesus et billede, som var velkendt i mellemøsten og Afrika, ådsler og gribbe som samler sig om et bytte..... Og disciplene spørger ivrigt;" Hvor, Herre.... men får blot denne henvisning til noget symbolsk. Så tolkningen er efter min mening , at når Menneskesønnen åbenbares så vil der ske en sammenstimlen af dimensioner, hvilket også er i overensstemmelse med bibelens andre skrifter om de sidste tider og Kristi endelige genkomst.  mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#52211 - 28/09/2005 08:09
[Re: carl]
|
Chatvært
Bruger
Reg.: 03/03/2005
Sted: Odense
|
Det er en mulighed ja...
Men en Grib og et Ådsel er ikke noget jeg ser som et symbol på Jesus og os...
En Grib er i mit hoved en meget grisk fugl der altid spiser det den kan få fat i også selv om det er dødt og der ikke er noget i det...
derfor har jeg min tvivl med hensyn til om det er Jesus eller den/de falske "Jesuser" der skal komme før Jesu genkomst
Mvh Simon
|
|
Til toppen
|
|
|
#52212 - 28/09/2005 10:39
|
Anonym
Anonym
|
Hej Simon,
Jeg tror der er tale om falske profeter og falske messias'er og dem der følger disse som hhv. ådsel og gribbe.
Gribbe er ikke specielt kræsne hvad angår deres føde, bare det mætter, så er det godt nok. Skidt med hvor råddent det så måtte være.
Der er også i vor tid falske profeter, og mennesker flokkes om dem i hobetal. Menneskene (gribbene) får hvad de vil have - helbredelser, mirakler osv., og er tilfredse med det. Men disse falske profeters tale er råddenskab og budskabet om synd, dom og omvendelse lyder ikke. De taler om frelsen i Jesus, men ikke om hvad man frelses fra, og hvorfor man har brug for Jesus. Mennesker lader sig forføre af denne råddenskab, og slubrer den i sig.
Amerikanske undersøgelser viser, at disse "Mirakelmøder" kan fremvise omvendelser i hundredvis. De viser også at efter det første år, er ca. 95% faldet fra igen.
Man kan ikke leve af råddenskab.
Blot min ydmyge mening - håber du kan bruge den.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52213 - 28/09/2005 11:12
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 30/07/2004
Sted: Sønderjylland
|
Hej Lars. Jeg er enig i din udlægning. Ådslet er de falske profeter mv., og gribbene er de mennesker, der "sluger" at, hvad der kommer fra de falske profeter. Det er sådan, jeg forstår dette billede. Men jeg forstår ikke disciplenes spørgsmål i vers 37. Jesus fortæller om, at når Han kommer - som som lynet, der lyser fra den ene ende af himlen til den anden - er der ikke tid til at tænke på det jordiske. Jesus siger 3 gange i vers 35-36: "To mennesker skal lave noget sammen - den ene tages med, den anden lades tilbage." Men så er det, at jeg ikke forstår, hvad disciplene mener med "Hvor Herre?". Hvorfor spørger de ikke "Hvornår"? Jeg er ikke helt med i sammenhængen  Mvh. Lennart
Der står skrevet: »Den retfærdige skal leve af tro.« www.dictio.dk
|
|
Til toppen
|
|
|
#52214 - 28/09/2005 11:35
[Re: lre]
|
Anonym
Anonym
|
citat: Jeg er ikke helt med i sammenhængen  Luk 17 bør læses sammen med Matt. 24 og Mark. 13, hvorved man kan se at der er tale om de ting der specielt skal ske i "de sidste dage".
Det disciplene spørger om i Luk. 17 er hvor, altså er det noget der sker ude i "verden" eller er det noget der sker inden for "menigheden" (=kristenheden). Jeg forstår det sådan at der hvor det sker er kristenheden. Der vil altså være de tilstande som Lars så rigtigt beskriver. - Og er det ikke lige hvad vi i disse år ser sker inden for ret store dele af kristenheden? Burde det egentlig ikke mane os til lidt større eftertanke og langt større årvågenhed over for falske forkyndere der forkynder "et anderledes evangelium"?
|
|
Til toppen
|
|
|
#52215 - 28/09/2005 11:35
|
Bruger
|
Hej Simon
Citat: Men en Grib og et Ådsel er ikke noget jeg ser som et symbol på Jesus og os...
En Grib er i mit hoved en meget grisk fugl der altid spiser det den kan få fat i også selv om det er dødt og der ikke er noget i det...
derfor har jeg min tvivl med hensyn til om det er Jesus eller den/de falske "Jesuser" der skal komme før Jesu genkomst Citat slut.
Kommentar: Teksten i kapitlet omhandler faktisk 2 store begivenheder,som ligger fjernt fra hinanden i tid henholdsvis templets kommende ødelæggelse i år 70 og Kristi genkomst. Forskerne mener indbyrdes, at teksten er vanskelig at udskille, idet det for dem synes som om Jesus med vilje blander beskrivelserne i tid, idet Guds plan med Jesus på det tidspunkt endnu ikke var åbenbar for disciplene og derfor svarer han med den symbolske hentydning.
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#52216 - 28/09/2005 11:42
|
Anonym
Anonym
|
Hej Lennart,
Jeg studsede også over disciplenes ordvalg, og undrede mig, som du gør, over hvorfor de spørger "hvor" og ikke "hvornår".
Forud for deres spørgsmål har Jesus fortalt at hans komme vil være som lynet, altså på en måde så ingen af os vil være i tvivl om at han er kommet igen. Dernæst fortæller han hvordan verden vil blive som den var i Noas dage, hvor man tænkte på alt andet end Gud. Han fortæller at den dag han kommer igen, bliver der ikke tid til at gå ned fra taget og hente sine ting i huset, ligesom der ikke bliver tid til at gå hjem fra marken for at pakke sine sager. Dem Jesus henter hjem når han kommer igen, bliver hentet i ét nu.
Endelig fortsætter han med at fortælle hvordan to mænd skal ligge på samme seng, den ene tages med og den anden ikke. To kvinder skal male på samme kværn, den ene taget med og den anden ikke, osv.
Når disciplene så spørger "Hvor, Herre", tror jeg at de ønsker at vide hvor det skal være sådan at der ikke bliver tid til at revurdere sin tro, og hvor den ene skal tages med og den anden ikke. Omhandler disse begivenheder et bestemt folk, en bestemt nation eller en anden form for afgrænset enhed.
Jesus svarer, at "Hvor ådslet er, dér vil også gribbene flokkes".
Med andre ord, at der hvor vi skal opleve at den ene bliver taget med og den anden ladt tilbage, er lige her midt i blandt os selv. Mirakelmagerne holder det ene kæmpe stævne efter det andet, og mennesker omvender sig i tusindtal. Jesus advarer os her om, at hvis vi ikke søger den sunde føde fra Ham, ender vi som de gribbe der æder hvad som helst - bare der er mirakler og bare Jesu navn bliver nævnt. Men det redder os ikke.
De førnævnte statistikker fra amerikanske undersøgelser taler deres tydelige sprog. De falske profeter er midt i blandt os, og de fører mennesker vild.
Som kristne er vi ustandselig under beskydning fra Satan og hans slæng, og Satan ved, at den bedste måde at føre mennesker vild på er, ved at give dem noget der næsten er sandheden. Noget der ser godt og rigtigt ud, men som ved nærmere eftersyn blot er et ådsel. Dem der følger Satan og hans falske profeter, æder ådslet og stiller sig tilfreds med den føde de kan få der.
Og de bliver ladt tilbage, når Jesus henter sine hjem.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52217 - 28/09/2005 12:56
|
Chatvært
Bruger
|
Hej Lars du skriver citat:
Amerikanske undersøgelser viser, at disse "Mirakelmøder" kan fremvise omvendelser i hundredvis. De viser også at efter det første år, er ca. 95% faldet fra igen.
Man kan ikke leve af råddenskab.
Jeg er enig med dig i det andet du skriver om at det er de falske profeter... MEN det jeg så ikke forstår er hvorfor at nogen skulle omvende sig til kristendommen ved at deltage ved et "mirakelmøde" hvor der i stor grad bliver talt om en falsk Jesus (ikke at vi skal debatere mirakelmøder her)
Men jeg forstår så ikke hvordan at nogen skal kunne komme til tro på Jesus for et år senere at være faldet fra... er da en unødvendig rissiko for Djævlen at løbe for han ved ligesom os ikke hvornår at Jesus kommer igen...
mvh Simon
|
|
Til toppen
|
|
|
#52218 - 28/09/2005 13:20
|
Bruger
|
Hej Lars Poulsen Citat: Med andre ord, at der hvor vi skal opleve at den ene bliver taget med og den anden ladt tilbage, er lige her midt i blandt os selv. Mirakelmagerne holder det ene kæmpe stævne efter det andet, og mennesker omvender sig i tusindtal. Jesus advarer os her om, at hvis vi ikke søger den sunde føde fra Ham, ender vi som de gribbe der æder hvad som helst - bare der er mirakler og bare Jesu navn bliver nævnt. Men det redder os ikke. Kommentar. Sikke dog en fortolkning, den må komme fra dig selv, for ingen steder er der henvisning til dit postulat. Og mirakelmagerne har optrådt på Jesu tid ligesom apostlene oplevede det og ligesom de altid har været og ligeså de mest mærkelige steder. Farisæerne, de bibeltro og kyndige blev af Jesus kaldet øgleyngel og andre benævnelser. Så man behøver ikke være mirakelmager for at føre mennesker vild. Men i øvrigt jvnf. dit postulat om at de er lige her iblandt os, ja, det er de som tidligere, men læg vel mærke til, at Jesus iflg. forskerne taler om eller profeterer om 2 begivenheder, nemlig Jerusalems ødelæggelse i år 70 og så Kristi genkomst. Og som bekendt er den ikke sket endnu og ingen ved hvornår.  mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#52219 - 28/09/2005 13:52
|
Anonym
Anonym
|
citat: MEN det jeg så ikke forstår er hvorfor at nogen skulle omvende sig til kristendommen ved at deltage ved et "mirakelmøde" hvor der i stor grad bliver talt om en falsk Jesus (ikke at vi skal debatere mirakelmøder her)
Det er ikke nødvendigvis en "falsk Jesus" der bliver forkyndt, men det er en "falsk omvendelse" der finder sted.
Et aktuelt eksempel jeg kunne tænke mig at tage frem er, er en prædikant som Benny Hinn. Via satellit har jeg mulighed for at se mange af hans møder - hvilket jeg også har gjort. Der hvor "filmen knækker", som jeg oplever det, er når der prædikes frelse uden at der prædikes hvad vi frelses fra. Der prædikes et "evangelium" hvor alle skal blive helbredt, og få et godt og lykkeligt liv i overflod. Særdeles besnærende, men når møderne er forbi, projektørerne slukket og prædikanten rejst hjem, så melder hverdagen sig. Og mennesker oplever at de ikke blev helbredt, at de ikke har fået et godt og lykkeligt liv i overflod, til trods for at de omvendte sig den dag. Med andre ord, det de blev lovet af prædikanten (ikke af Jesus - han har aldrig lovet os sådan noget, snarere tværtimod), holdt ikke. Skuffelsen gør at de "springer fra" igen.
Satan løber ikke nogen stor risiko ved at benytte falske profeter. Budskabet er jo også falsk, og dermed også omvendelsen. Tværtimod så har han den store fordel, at de mennesker der springer fra igen, er så skuffede at de ikke gider røre kristendommen med en ildtang senere hen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52220 - 28/09/2005 13:59
|
Anonym
Anonym
|
citat: Sikke dog en fortolkning, den må komme fra dig selv, for ingen steder er der henvisning til dit postulat.
Jeg forstår ikke hvad du mener. Hvem skulle henvise til hvad for at fortolkningen er acceptabel?
citat: Så man behøver ikke være mirakelmager for at føre mennesker vild.
Så sandt, så sandt. Når jeg lige trak disse "mirakelmagere" frem, skyldes det at der i øjeblikket debatteres en del om en af dem, nemlig Benny Hinn, i øjeblikket. Men du har da ret. Man behøver ikke være mirakelmager for at føre folk vild. Bare tag en tur omkring den lokale folkekirke - du skal være mere end almindelig heldig for at møde sand forkyndelse der.
citat: Jesus iflg. forskerne taler om eller profeterer om 2 begivenheder, nemlig Jerusalems ødelæggelse i år 70 og så Kristi genkomst.
Det her forstår jeg heller ikke meget af. Hvilke forskere taler om det, og i hvilken forbindelse er det relevant her?
|
|
Til toppen
|
|
|
#52221 - 28/09/2005 14:17
|
Chatvært
Bruger
|
citat: Et aktuelt eksempel jeg kunne tænke mig at tage frem er, er en prædikant som Benny Hinn. Via satellit har jeg mulighed for at se mange af hans møder - hvilket jeg også har gjort. Der hvor "filmen knækker", som jeg oplever det, er når der prædikes frelse uden at der prædikes hvad vi frelses fra. Der prædikes et "evangelium" hvor alle skal blive helbredt, og få et godt og lykkeligt liv i overflod. Særdeles besnærende, men når møderne er forbi, projektørerne slukket og prædikanten rejst hjem, så melder hverdagen sig. Og mennesker oplever at de ikke blev helbredt, at de ikke har fået et godt og lykkeligt liv i overflod, til trods for at de omvendte sig den dag. Med andre ord, det de blev lovet af prædikanten (ikke af Jesus - han har aldrig lovet os sådan noget, snarere tværtimod), holdt ikke. Skuffelsen gør at de "springer fra" igen.
Satan løber ikke nogen stor risiko ved at benytte falske profeter. Budskabet er jo også falsk, og dermed også omvendelsen. Tværtimod så har han den store fordel, at de mennesker der springer fra igen, er så skuffede at de ikke gider røre kristendommen med en ildtang senere hen.
Hvis det forholder sig sådanne at det ikke er kristendommen der bliver forkyndt kan de vel heller ikke omvende sig til kristendommen... de kan muligvis godt blive omvendt til den "tro" der bliver forkyndt for dem men det er så også det...
Mvh Simon
|
|
Til toppen
|
|
|
#52222 - 28/09/2005 15:08
Hvor de flokkes..
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære Simon
Jeg kan jo godt se, at det er jeg jeg skal komme med min kommentar på tværs...
Op til Jesu meget interessante tale om genkomsten, som afsluttes med ordene; "hvor ådselet er, dér vil gribbene flokkes"; tales der om at skelne, udskillelse og at kende de ting som sker i tiden. Jesus trækker en linie gennem hele Tiden, ved at tale om den gamle verdens begivenheder, kulminerende med Menneskesønnens Dag, hvor Verden ligger i åndeligt møke. Jeg synes det giver mening, at forstå det, som en vedvarende begivenhed, der kan ledes ned på det enkelte menneskes tilværelse, uanset hvor i Tiden man måtte befinde sig.
Billede af gribbene er vist levendegjort for os alle Jeg tror det er rigtigt, at du tillægger gribbene egenskaber, som griskhed, fordi den kan finde på at følge et døende væsen i en ørkenen, afventende dødens ankomst, så den kan kaste sig over byttet. Tænk på delfinen, som netop har vist sig, at have den egenskab, at redde andre væseners liv. Det kan selvfølgelig være tillært, hvis delfiner har haft kontakt med mennesker i årtusinder, og den gode kontaktvi kan fasigneres af idag, blot er resultatet af et langt venskab. Det griske ved gribbene er, at de ikke kan finde noget i sig selv, der kan få den til at vejlede disse væsener på rette vej, til nærmeste vandhul, som kunne befinde sig bag en sten. Det er et væsen som kender landskabet og måtte vide, om det var muligt at redde livet... Desuden slås gribbene om byttet og vælter sig i det, så man kan sige, at det i sig selv er med til at betegne gribbenes karakter. De kæmper for at rive lunserne til sig af det døde dyr og slås om hvad der måtte være tilbage.
Jeg kan godt forstå du siger: Men en Grib og et Ådsel er ikke noget jeg ser som et symbol på Jesus og os...
Vi ville vel synes det var de forkerte billeder vi får. For da skulle vi jo diskutere over det som går i opløsning, og ikke have fattet Ånden der steg op. Vor uenighed om, hvad og hvem han var, og vor idé om at gøre krav på en luns af sandheden, ville være blottet og åbenlys for verden...
Det er ikke dét billede vi ønsker at se...
Du siger: jeg ..har.. min tvivl med hensyn til om det er Jesus eller den/de falske "Jesuser" der skal komme før Jesu genkomst
Lad os lige vende tilbage til Luk. 17, 37: Og da disciplene tog til orde og spurgte ham: "Hvor herre?" Hvad andet kan han give som svar: Hvor ådselet er, dér vil gribbene flokkes.
Jeg har altid undret mig over de ord. Det skulle jo netop ikke kunne peges på, og man skulle ikke kunne sige; Se, hér, eller se, dér. Det er nærmest som om forfatteren vil forsegle al den forudgående billedtale, ved at fortælle; ... men disciplene fattede ikke en brik af, hvad Jesus havde fortalt... De ville være som i en ørken, og gå først den ene retning og så den anden retning, efter Den Levende, men de ville finde den døde, når de kom frem.
Det er en underlig pladsering disciplene får i sådan et vers. Vi får at vide de nærmeste hos Jesus ikke forstod, hvad han sagde, når han talte ud fra sine Visioner. Måske har forfatteren garderet sig selv og hinanden, ved at fortælle; det kan være vi ikke forstår dette, men her er hvad vi husker, fra dét der blev talt...
Jeg tror verset retter sig mod den enkelte af os. Vi skal våge og bede og kende det falske fra dets skind....
Verset fortæller mig bl.a.; at der er mange som vil skændes om denne Jesus, uden de fatter Den levende Menneskesøn, men glæder sig over hvad de kan rive til sig af teologiske sejre, om små spidsfindigheder, som de driver ud til meningsløshed. Det er ådslet, de flokkes om, uden at fatte Menneskesønnens Lys...
Disciplene og senere hen kirken kan tage fejl og være i uvidenhed om Den levende Menneskesøn.
Det fortæller mig også, når jeg vil Den Levende, må jeg hvert øjeblik vælge efter, hvordan min Fader leder mig For på Guds Veje vil jeg vandre, bort fra Dødens Stier, fra urettens og rovets veje, til de Levendes Land....
Dét gør jeg i Dag....
Fred og Alt Godt
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#52223 - 28/09/2005 15:10
|
Anonym
Anonym
|
citat: Hvis det forholder sig sådanne at det ikke er kristendommen der bliver forkyndt kan de vel heller ikke omvende sig til kristendommen... de kan muligvis godt blive omvendt til den "tro" der bliver forkyndt for dem men det er så også det... Ja netop. Det er nemlig ikke kristendom der bliver forkyndt, det er heller ikke kristendommen de bliver omvendt til, og det er ej heller den sande Jesus der forkyndes på sådanne møder. Det er et falskt evangelium, en falsk kristendom og en falsk Jesus der forkyndes. Men mange er blevet forledt og ført vild og tror at det er kristendom. De bliver skuffede, som Lars skrev, falder fra og vil aldrig senere igen lade sig omvende til noget der blot smager af kristendom.
Derfor er sådanne mirakkelmagere og herlighedsforkyndere så farlige, netop fordi de fører folk vild med deres falske og ubibelske lærdomme.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52224 - 28/09/2005 15:46
|
Bruger
|
Hej Lars Poulsen Citat: Bare tag en tur omkring den lokale folkekirke - du skal være mere end almindelig heldig for at møde sand forkyndelse der. Kommentar. Nu tilhører jeg altså ikke folkekirken, men jeg kender da nogle udmærkede præster der, som prædiker et rent og sandt evangelium og som sagtens kan måle sig med de bedste. Citat: Jesus iflg. forskerne taler om eller profeterer om 2 begivenheder, nemlig Jerusalems ødelæggelse i år 70 og så Kristi genkomst.
Du skriver så: Det her forstår jeg heller ikke meget af. Hvilke forskere taler om det, og i hvilken forbindelse er det relevant her? Kommentar: Nej, men det gør det jo ikke mindre relevant. Prøv at læse de første indlæg hvor Simon stiller nogle spørgsmål om ådsler og gribbe og disciplene spørger :Hvor, Herre? mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#52225 - 28/09/2005 16:06
|
Bruger
|
Hej Simon Hold du bare fast i dine spørgsmål og din fremstilling, for dine 2 debatkombattanter er fokuseret på deres egen overbevisning og ænser desværre ikke dine rimelige indvendinger. De har set det store dyr i åbenbaringen og ingen kan ændre den opfattelse, sikkert heller ikke Jesus hvis han havde kunnet forklare sin lignelse mere indgående og konkret. Hvad er det nu der står i Markus Evg. kap 9 vers 38: Johannes sagde til ham (Jesus):" Mester, vi har set en uddrive dæmoner i dit navn og vi prøvede at hindre ham i det, fodi han ikke var i følge med os !" Men Jesus svarede:" I må ikke hindre ham, for der ER INGEN, SOM GØR EN UNDERGERNING I MIT NAVN, der straks efter kan tale ondt om mig" Den, der ikke er imod os, er for os "  mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#52226 - 28/09/2005 16:43
|
Bruger
|
Hej Lars. Tak for dit svar. Så giver det mening. Hvor? Midt i blandt os. Selv i de kristnes kredse er der mennesker, der bliver ladt tilbage. Og de mennesker, der bliver ladt tilbage, er dem som Jesus kalder grippe. Det er dem, der ikke holder sig til Guds sande Ord - men ser sig hid og did for at finde noget at holde fast i. Og så kan jeg altså ikke se noget galt i din udlægning om, at hvis vi ikke holder fast i Guds sande Ord, kan vi let blive draget væk fra Jesus. Det advarer Jesus om flere gange, ligesom Paulus gør det i flere af sine breve. Så tak for dit svar!  MVH Lennart
|
|
Til toppen
|
|
|
#52227 - 28/09/2005 17:19
|
Anonym
Anonym
|
citat: Hvad er det nu der står i Markus Evg. kap 9 vers 38: Johannes sagde til ham (Jesus):" Mester, vi har set en uddrive dæmoner i dit navn og vi prøvede at hindre ham i det, fodi han ikke var i følge med os !" Men Jesus svarede:" I må ikke hindre ham, for der ER INGEN, SOM GØR EN UNDERGERNING I MIT NAVN, der straks efter kan tale ondt om mig" Den, der ikke er imod os, er for os " 
Og det bruger du så som bevis for at selv spiritiske vranglærere er sendt af Gud til at gøre store tegn og undere, uanset at de fører en en falsk lære og forkynder et falsk evangelium.
Har du ikke glemt at læse Matt. 7, 22-23! Det er ikke nok at man benytter sig af Jesu navn og gør mirakler i Jesu navn hvis man samtidig (som f.eks. Benny Hinn er spiritist) fører en falsk lære.
Jesus siger direkte at han ikke kender den slags mennesker, og at han ikke vil vide af dem. Og dette må betyde at sådanne mennesker ikke leder nogen til den sande Jesus, men fører folk vild og til en falsk Jesus.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52228 - 28/09/2005 17:29
|
Anonym
Anonym
|
citat: Nej, men det gør det jo ikke mindre relevant. Prøv at læse de første indlæg hvor Simon stiller nogle spørgsmål om ådsler og gribbe og disciplene spørger :Hvor, Herre?
Dem har jeg læst, og jeg kan stadig ikke finde ud af hvad du mener.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52229 - 28/09/2005 17:54
|
Bruger
|
Hej AFA Citat:Jeg skrev; Hvad er det nu der står i Markus Evg. kap 9 vers 38: Johannes sagde til ham (Jesus):" Mester, vi har set en uddrive dæmoner i dit navn og vi prøvede at hindre ham i det, fodi han ikke var i følge med os !" Men Jesus svarede:" I må ikke hindre ham, for der ER INGEN, SOM GØR EN UNDERGERNING I MIT NAVN, der straks efter kan tale ondt om mig" Den, der ikke er imod os, er for os "
Og du skriver så; Og det bruger du så som bevis for at selv spiritiske vranglærere er sendt af Gud til at gøre store tegn og undere, uanset at de fører en en falsk lære og forkynder et falsk evangelium. Citat slut. Kommentar: Sikke dog en beskyldning.  Jeg bruger ikke noget som bevis på nogetsomhelst. Jeg skrev det for at give en fornuftig modvægt til jeres mange skriverier og postulater om en mand, som hverken I eller jeg kender andet end fra forskellige mediaer. Man kan da sige at han har fået masser af reklame fra sine modstandere blandt de kristne, så der sikkert er mange naive sjæle, som nu skal til møde med personen. mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#52230 - 28/09/2005 18:00
|
Bruger
|
Hej LRE Citat: Selv i de kristnes kredse er der mennesker, der bliver ladt tilbage. Og de mennesker, der bliver ladt tilbage, er dem som Jesus kalder grippe. Det er dem, der ikke holder sig til Guds sande Ord - men ser sig hid og did for at finde noget at holde fast i. Kommentar: Jamen, dog , der er sandelig ingen ende på alle de fortolkninger, som den enkelte linie kan opnå. Hvor står i øvrigt at mennesker i de kristne kredse, som ser sig hid og did for at finde noget at holde fast i, bliver ladt tilbage ???? Og hvad er det for mennesker ??? Og kirkelige kredse ?  mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#52231 - 28/09/2005 18:01
|
Anonym
Anonym
|
citat: Jeg skrev det for at give en fornuftig modvægt til jeres mange skriverier og postulater om en mand, som hverken I eller jeg kender andet end fra forskellige mediaer. Som kendes fra mængder af citater fra hans egne skriverier samt klip og transkriperinger (Spelling?!) fra hans TV- og videoshows!
Manden bliver derfor alene bedømt ud fra hans egne udtalelser, gerninger og optræden. Manden har udsagt mange falske profetier, han har spiritistisk kontakt med mindst to afdøde personer som han af og til/jævnligt modtager budskaber fra.
Der er på nettet fremlagt metervis af dokumentation for hvor hans lære og undervisning er i klar modstrid med Bibelen, så der er slet tale om noget med postulater - det er fakta!
|
|
Til toppen
|
|
|
#52232 - 29/09/2005 10:06
|
Bruger
Reg.: 13/11/2004
|
Hej,
På den dag hvor alt hvad der er fordærvet skal fortæres, så der ikke længere findes noget urent på jorden, skal resten af de udvalgte indsamles til Zion med de hellige på jorden, som et forsvar og, som en flugt fra stormen og fra vreden, når den i fuldt mål skal udgydes over hele jorden. Således er den der "tages med", af de to der arbejder side om side, den retskafne, den der lytter til sandhedens ånd, tager imod Jesu Kristi evangelium, og bliver indsamlet til Guds kirke sammen med de hellige. Det er genoprettelsetiderne i de sidste dage, som de fordums apostle talte om (Apg. 3:20-21), hvor Gud atter skulle udstrække sin hånd for at indsamle sine hellige, som en forberedelse til Kristi andet komme.
Mvh John
|
|
Til toppen
|
|
|
#52233 - 29/09/2005 13:33
|
Anonym
Anonym
|
Hej.
Den stakkels Benny Hinn, det er snart ved at være underordnet hvilken tråd man giver sig til at læse, så er der nogle skribenter der mener at de sidder inde med en viden der berettiger dem til at kalde Benny Hinn det mest forfærdelige, og beskylde ham for ting som de egentlig ikke ved noget som helst om, men mange er frygtelig kloge på hvad han er for en og hvor han kommer fra. I min bibel står der at den dom vi dømmer andre med, skal vi selv dømmes med (matt 7,2). Ikke engang englene tør udtale spottende domme over djævelen (Judas 1,9), og her vidste ærkeenglen at det var djævelen han stredes med men udtalte alligevel ingen dom over ham. DET KUNNE VI DA VIST LÆRE NOGET AF. Jeg tror at det er en meget alvorlig sag at dømme andre mennesker så hårdt, for hvad nu hvis BH er i Guds fuldkomne vilje for ham, så er vore domme det mere alvorlige.
JF
|
|
Til toppen
|
|
|
#52234 - 29/09/2005 13:48
|
Anonym
Anonym
|
citat: Jeg tror at det er en meget alvorlig sag at dømme andre mennesker så hårdt, for hvad nu hvis BH er i Guds fuldkomne vilje for ham, så er vore domme det mere alvorlige. Den sag er da let at afgøre:
For det første, er der mega stor forskel på at dømme (fordømme) og at bedømme.
Og for det andet: Benny Hinn har seancer med afdøde personer! Han er ikke kristen, men spiritist. Dette ene punkt er nok til at afgøre at han på ingen måde er sendt af Gud, om han nok så meget bruger (eller rettere: misbruger) Jesu navn i hans forkyndelse. Læs Matt. 7, 15-23 hvorfra jeg her blot vil citere følgende: "Mange skal sige til mig på hin dag: Herre, Herre! har vi ikke profeteret ved dit navn, og har vi ikke uddrevet onde ånder ved dit navn, og har vi ikke gjort mange undergerninger ved dit navn?" Hertil svarer Jesus: "Jeg har aldrig kendt jer; vig bort fra mig, I, som øver uret".
Som tidligere skrevet er det let, ud fra Benny Hinns egne skrifter og videooptagelser fra hans TV-show, at dokumentere hvor lidt bibelsk funderet evangelium der vitterligt er i hans forkyndelse.
Endvidere forefindes der talrige af hans profetier og forudsigelser der er slået totalt fejl!
Mirakler, helbredelser og "tungetale" samt vælten omkuld i kramper og latter er ikke bevis for noget som helst, da den slags også foregår i hedenske og okkulte religioner og sekter.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52235 - 29/09/2005 13:56
|
Anonym
Anonym
|
Hej AFA citat: Benny Hinn har seancer med afdøde personer!
Hvis du har ret, så er det selvfølgelig meget alvorligt, men hvis du lige vil sende mig et link til beviset, for jeg tror efterhånden jeg er den eneste der ikke har set alle de modbydeligheder i andre henviser til.
JF
|
|
Til toppen
|
|
|
#52236 - 29/09/2005 14:45
|
Anonym
Anonym
|
citat: Hvis du har ret, så er det selvfølgelig meget alvorligt, men hvis du lige vil sende mig et link til beviset, for jeg tror efterhånden jeg er den eneste der ikke har set alle de modbydeligheder i andre henviser til. Der findes masser af referancer til dette på nettet, med kildehenvisninger til Benny Hinn's egne medier og udtalelser.
Her et par uddarg: citat: Mellom senhøsten 1997 (selv om han begynte dette i `91) og opp til nå, er det gjentatte ganger bevist at Hinn har besøkt gravene til Kathryn Kuhlman og Aimee Semple McPherson - noen ganger ifølge med andre. Han har også selv stått i kampanjer og fortalt om dette. Så "bevis" trengs ikke. Han har tilstått. Han er også villfaren, for han forteller åpent om det i den tro at det er av Gud dette å søke de døde. Undertegnede har selv sett foto på internett der Hinn kommer med blomster og skal legge på disse gravene. Men det viktigste er at han selv nå taler om det. Hinn er dermed skyldig i å propagandere spiritisme for kristne tilhørerskarer, kristne som kommer i god tro til hans kampanjer, men som blir bedratt gjennom dette.
citat: Ikke nok med at Hinn søker opp de døde, men de kontakter ham i visjoner og nattesyn! I en TV-sending i sitt eget show, "This is Your Day" 11.juni 1997 - samt også gjentatt i en kampanje i Atlanta ikke lenge etter, forteller Hinn åpent (han er jo ikke helt klok) at han fikk besøk av Kathryn Kuhlman i en visjon om natten. Dette skjedde året før, 1996 - samme år han dro til Roma for å holde kampanjen omtalt ovenfor. Hinn forteller at han så seg selv i denne visjonen komme inn i et rom, og der stod Kuhlman, og hun sa: "Følg meg!". Han fulgte så etter henne inn i et annet rom, og der stod Herren. Da forsvant Kuhlman. Herren så på ham og sa: "Følg meg!". Hinn fulgte etter inn i neste rom, og der satt en lam forkrøplet mann i rullestol. Herren la sine hender på ham, og øyeblikkelig ble den lamme helbredet og spratt opp. Deretter så Herren på Hinn og sa: "Gjør det! (samme)". Hinn sier mye mer om dette. Sjekk selv www.letusreason.org der en rekke artikler kan leses. Det er dette Paulus advarer om, og kalte "forførende ånder" - åndskrefter som kan gi seg ut som mennesker som engang har levd - komme med falske budskap, ofte falske evangelier og forutsigelser. Her blir Hinn oppfordret av en falsk kristus-skikkelse til å rive folk opp av rullestoler! Hinn tror selv at alt dette er fra Gud
citat: Benny Hinn, sammen med eieren for verdens største kristne TV-stasjon Paul Crouch - er også avslørt på video mens de fremsetter unisone trusler om at de skal sørge for å få en viss Mr. Johnston skutt, fordi Johnston avslørte narkolangingen og misbruket. Hinn sier at de har noen i California (staten der Johnston bor) som skal komme og skyte Rick Johnston fordi han avslører Hinns falskhet. Gangsterkriminalitet av verste sort. Johnston vant en rettsak mot Hinn og fikk erstatning for tort og svie. Dette gjaldt ulovlige fysiske angrep mot Johnston og hans folk i forbindelse med en demonstrasjon utenfor Hinns lokaliteter. Hinn hadde pusset sine hardhudete body-guards på dem, noe som ikke er lovlig. Det er bare politiet som har slik myndighet.
Her er sitat av Hinns og Crouch sine trusler, oversatt: "Jeg har lett etter et vers i Bibelen som sier: Dersom du ikke liker dem, drep dem! Skulle ønske jeg kunne blåse hodet av deg (Rick Johnston) med et maskingevær."
Ved en annen anledning hadde Hinn fremsatt følgende trusler mot Rick Johnston, i ren mafiastil: "Du har angrepet meg. Dine barn skal få betale for det." Det er også mye mer av samme sort som er blitt slengt til alle som våger å kritisere og avsløre korrupsjonen til Hinn og hans kamerat i TBN, Paul Crouch.
Kan ikke Hinn klare å komme Rick Johnston selv tillivs, så truer han altså med å drepe barna hans! Og en slik svinepels samarbeider Ulf Ekman med! Rick Johnston sa i en mail til min kollega og venn Gunnar Hatlevik nylig, vedrørende Hinn: "To defend Benny Hinn is like a farmer defending a wolf that is killing his sheep." Oversatt: Å forvare Benny Hinn er som om en bonde skulle forsvare ulven som angriper saueflokken hans. Hadde undertegnede hatt samme autoritet fra Gud, som apostelen Paulus, så hadde jeg overgitt disse djevler i menneskeskikkelse til Satan - så de skulle bli stoppet til å motsi nådeevangeliet. Men for slike falsklæreres skyld blir det kristne budskap spottet og latterliggjort mange steder i verden.
Selv om det gjenstår å se om noen blir skutt, så er slike trusler straffbare og kan gi lange fengselsstraffer og bøter. (Rick Johnston er kjent for, i likhet med menn som Texe Marrs, å ha skrevet bøker der bedrageri blir avslørt.) Han har avslørt Hinn både i dette med narko men også hva gjelder økonomisk korrupsjon - der svære beløp er inne i bildet. TBN, TV-stasjonen til Paul Crouch er avslørt for å bestikke politi og rettsvesen for at de ikke skal etterforske Hinn og ham selv! Disse korrupte politi - og rettsfolkene, er senere blitt fradømt sine embeter og satt i fengsel, da de fant det bevist det som Rick Johnston fremla.
Læs selv mere her: Benny Hinn, mannen som aldri slutter å overaske og her: BENNY HINNS FALL: LIKE LANG SOM EN SÅPEOPERA
Du kan også selv lave en søgning på google.dk med ordene "benny hinn spiritisme" f.eks. Der kommer mange referancer frem, men selvfølgelig er det langt fra alle der er lige seriøse. Vær kritisk, og læg mærke til om der er faktiske kildeangivelser til de ting der postuleres at Benny Hinn skulle have sagt eller gjort.
Ved de seriøse er der stort set altid kildehenvisninger til bøger mv. samt klip fra Benny Hinn's TV-shows så det bliver let at kontrollere om det vitterligt er sandt at han skrevet, sagt eller gjort dette eller hint.
Med det på nettet tilgængelige veldokumenterede kildemateriale er det ikke spor svært at føre dokumentation for at Benny Hinn er en spiritist forklædt som kristen mirakkelmager, samt at han står for en lære og forkyndelse der er i direkte modstrid med Bibelens lære og budskab.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52237 - 29/09/2005 14:48
|
Bruger
|
Hej Carl. Nå - så må jeg hellere prøve at "forsvare" min tolkning  Du skriver: citat: Jamen, dog , der er sandelig ingen ende på alle de fortolkninger, som den enkelte linie kan opnå. Kommentar: Ja, åbenbart. Men Jesus havde én mening med det, da han sagde det. Jeg vil ikke påstå, at jeg har ret i min tolkning, men det er det, jeg synes, giver mest mening. 
Du skriver: citat: Hvor står i øvrigt at mennesker i de kristne kredse, som ser sig hid og did for at finde noget at holde fast i, bliver ladt tilbage ???? Kommentar: 2. Pet. 2, vers 1-3:
citat:
v1 Der var dog også falske profeter i folket, ligesom der også blandt jer vil komme falske lærere, som vil indsmugle ødelæggende vranglærdomme og tilmed fornægte den Herre, som købte dem. De nedkalder en brat tilintetgørelse over sig selv, v2 men mange vil følge dem i deres udsvævelser, og sandhedens vej vil komme i vanry på grund af dem. v3 I deres griskhed vil de søge at udnytte jer ved hjælp af opdigtede historier; men dommen over dem er fældet for længe siden, og deres fortabelse slumrer ikke. Du skrev: citat: Og hvad er det for mennesker ???
Kommentar: Dem, der kommer i vandry på grund af de falske profeters ødelæggende vranglærdomme, jf. ovenfor.
Du skrev: citat: Og kirkelige kredse ? Kommentar: Vel alle de steder, hvor Guds Ord lyder.
MVH Lennart
|
|
Til toppen
|
|
|
#52238 - 29/09/2005 14:58
|
Anonym
Anonym
|
Hej AFA.
Jeg tænkte nu mere noget i retningen af filmoptagelser hvor jeg kan se at han taler med afdøde mennesker, og hvad det ellers er han beskyldes for. Hvis man er kritisk, er det jo nemt at sværte andre til hvorefter ens udtalelser kan blive brugt til dokumentation om noget en person aldrig har sagt eller gjort. Så tillad mig at være kritisk overfor den form for "beviser"
JF
|
|
Til toppen
|
|
|
#52239 - 29/09/2005 15:05
|
Anonym
Anonym
|
citat: Jeg tænkte nu mere noget i retningen af filmoptagelser hvor jeg kan se at han taler med afdøde mennesker, og hvad det ellers er han beskyldes for. Jeg ved ikke ligefrem om der forefindes filmoptagelser af en seance hvor han taler med afdøde mennesker - jeg tror det næppe.
Men der findes dokumenterede udtalelser hvor Benny Hinn selv fortæller og bekræfter at han gør dette.
citat: Hvis man er kritisk, er det jo nemt at sværte andre til hvorefter ens udtalelser kan blive brugt til dokumentation om noget en person aldrig har sagt eller gjort. Så tillad mig at være kritisk overfor den form for "beviser" Når jeg skrev at du skulle være kritisk, burde det fremgå af det jeg skrev, at du skulle være kritisk over for de "benny-kritiske" hjemmesider, idet jeg skrev at du især skulle lægge mærke til om disse "benny-kritiske" nu også havde kildehenvisninger til Benny Hinns egne skrifter og TV-shows.
Men nu findes der altså en hel del materiale med nævnte form for faktuel kildemateriale, der til fulde dokumenterer at Benny Himself siger at han har seancer med afdøde personer! Når det nu forefindes faktuel dokumentation fra Benny Himself på dette, hvad kan man så ønske sig mere hvad beviser for spiritisme angår?
|
|
Til toppen
|
|
|
#52240 - 29/09/2005 15:33
|
Bruger
|
Hrj LRE Citat:2.Peter 2. 1-3 v1 Der var dog også falske profeter i folket, ligesom der også blandt jer vil komme falske lærere, som vil indsmugle ødelæggende vranglærdomme og tilmed fornægte den Herre, som købte dem Kommentar: Vranglærdomme og fornægter Kristus, jamen, gør BH og andre kendte prædikanter da det ? Hvilke vranglærdomme i forhold til Apostlenes Gerninger ??? Tror du ikke der er andre der er mere nærliggende? F.eks. præster og biskopper i folkekirken som accepterer homofile forhold både blandt præster og medlemmer. Eller hvad med Mormonerne, som døber for døde eller menighedsrådsmedlemmer, som tror på reinkarnationslæren eller ........ Eller præster som er medlemmer af Frimurerloger eller ...... Se sådanne ting kan ske der hvor der IKKE er sund bedømmelse og det kan såmænd ske de steder man mindst venter det. Hvis nu der var en sand forkyndelse og praksis i henhold til Apostlenes Gerninger i de forskellige menigheder og en sund åndelig ledelse,ville der så være behov for at folk rendte til disse helbredelsesmøder ? Nej, vel, men ikke desto mindre er det det der sker. Så den dom eller bedømmelse der har været i denne debat burde måske vendes mod os selv og få os til at følge David i Salme 139 vers 23: "Ransag mig, Gud, og kend mit hjerte, prøv mig og kend mine tanker! Se. om jeg er på smertens vej, og led mig på evigheds vej" Og dette var så garanteret mit sidste indlæg i denne emnetråd.  mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#52241 - 29/09/2005 17:25
Hvilke vranglærdomme?
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Carl. Du spørger: "Hvilke vranglærdomme i forhold til Apostlenes Gerninger?" og taler om "sand forkyndelse og praksis i forhold til Apostlenes Gerninger". Nu er det jo heller ikke kun Apostlenes Gerninger, en lære skal bedømmes på - men hele Ordet. Jeg forstår ikke helt, hvorfor du kun tager Apostlenes Gerninger frem. Har du set nogle af de indlæg, hvor kritikken af Benny Hinn rent faktisk er begrundet - evt. set på de relevante links? Det er selvfølgelig rigtigt, at man ikke skal sluge al kritik råt - se bare på fx. BTs artikel om tvangsægteskaber i IM - men der, hvor der refereres til kilder, er det muligt for enhver at se efter. Når Benny Hinn nu selv indrømmer, at han besøger Kathryn Kuhlmanns og Aimee Semple McPhersons grave for at få salvelse derfra (og ikke bare for at lægge blomster  ), så er der vel ikke så megen tvivl om, at her er tale om en falsk lære og praksis? Eller når han truer dem, der vover at kritisere den "salvede Guds mand" med Guds straf over dem og deres børn mv.? Eller når han profeterer notorisk falsk om Fidel Castros død, det homofile samfunds udslettelse mv, jordskælv mv., som ikke sker? Er alt dette bare småfejl, som man kan leve med, så længe der sker mirakler? Og fordi man påpeger falsk lære hos Benny Hinn, betyder det jo overhovedet ikke, at man synes, præsters / bispers homofilivelsignelser, mormoners lære, diverse Ribers'ers lære mv. er helt i orden!  Disse ting kan man jo sagtens diskutere, og det er da også blevet gjort, men det er nu engang nemmest at holde sig til én ting ad gangen. I Apostlenes Gerninger står der vist ikke så meget om profetier, der ikke går i opfyldelse, eller gudsmænd, der ikke må kritiseres. Men heller ikke så meget om homovielser eller reinkarnation. Det er derfor, vi skal bedømme ud fra hele Skriften. Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52242 - 29/09/2005 17:26
|
Bruger
|
Hej Carl. Selv om du ikke vil skrive mere i denne tråd, håber jeg, at du alligevel vil læse mit indlæg  Du skrev: citat: Vranglærdomme og fornægter Kristus, jamen, gør BH og andre kendte prædikanter da det ?
Kommentar:
UHA - det er jeg ikke nok inde i deres "teologi" til at kunne (be)dømme.
Og jo, jeg er enig i, at vi først og fremmest skal gribe i egen barm. Hvis man ikke kender den ægte mønt, ved man jo ikke, om man står med en ægte eller falsk mønt! Man kommer ikke til at kende den ægte mønt ved at vide en hel masse om de falske mønter!
Forkyndelsen, der sætte Jesus i centrum - det er den ægte mønt!
MVH Lennart
|
|
Til toppen
|
|
|
#52243 - 29/09/2005 18:12
|
Anonym
Anonym
|
Da Ærkeenglen Michael stredes med Satan, udtalte han en dom over ham, nemlig "Herren straffe dig", men han udtalte ingen spottende ord eller råddenskab fra hans mund. Ligesom vi belæres, ikke at forbande med den samme mund som vi velsigner med. Fred i Jesus Kristus.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52244 - 29/09/2005 21:48
Re: Hvilke vranglærdomme?
[Re: AnnePande]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej Anne det er muligt, at jeg ser noget, som ikke er der, men alligevel: citat: homovielser
HOMOvielser??? Er det ikke mere rigtigt at skrive "vielse af homoseksuelle mennesker" ? For mig virker det umådelig nedladende at sige homovielser. Er homoseksuelle mennesker så også bare homoer ? Hvad ville vi mon sige til at blive kaldt for heteroer ? Uden at det dog kommer i nærheden af "homoer", som jo ofte bliver brugt som et negativt ladet ord. Ja, jeg blev lidt stødt på de homoseksuelles vegne, men det var der måske ikke grund til, og i så fald trækker jeg min anke tilbage.
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52245 - 29/09/2005 23:41
[Re: AnnePande]
|
Bruger
|
Hej AnnePande Nu havde jeg ellers stået af den lange ørkenvandring omkring BH, som jeg aldrig har mødt hørt eller er nogen tilhænger af, udover at jeg engang har læst noget. Men dit indlæg stiller jo nogle spørgsmål, som jeg kort så må prøve at svare på efter at have foretaget noget relevant research. Ikke at jeg tror det gør nogen forskel, men alligevel kunne det måske give et mere nuanceret billede af BH end de mange postulater har lagt op til. Lad mig med det samme sige, at det ikke er alt omkring BH, som tilsyneladende er kønt og rigtigt, langtfra. Men meget af det der er bragt her i debatten er desværre præget af mediaernes fremstiling og af amerikanske websider, som er en pendant til den danske Tagryggen.dk. Og det fantastiske er faktisk at de fleste postulater er helt tilbage til tiden 1988-1995 og kun nogle enkelte er nyere. Et samlet billede som tilsyneladende er præget af en meget traditionel ortodoks forståelse og hvori ikke alt er baseret i overensstemmelse eller forståelse/udlægning med de skriftsmæssige sandheder. Citat: Du spørger: "Hvilke vranglærdomme i forhold til Apostlenes Gerninger?" og taler om "sand forkyndelse og praksis i forhold til Apostlenes Gerninger".
Nu er det jo heller ikke kun Apostlenes Gerninger, en lære skal bedømmes på - men hele Ordet. Jeg forstår ikke helt, hvorfor du kun tager Apostlenes Gerninger frem. Kommentar: Det var ganske enkelt fordi det er beretningen, hvor den første menighed og Guds Helligånd er i funktion og hvor der ikke endnu er etableret nogen menneskelig lære opfattelse af Apostlenes lære, som blev udgangspunktet for de første troende kristne og alle kirker. Apostlenes Gerninger omhandler IKKE teori, men om disciplene som i Helligåndens kraft forkyndte evangeliet om Kristus. Citat: Har du set nogle af de indlæg, hvor kritikken af Benny Hinn rent faktisk er begrundet - evt. set på de relevante links? Det er selvfølgelig rigtigt, at man ikke skal sluge al kritik råt - se bare på fx. BTs artikel om tvangsægteskaber i IM - men der, hvor der refereres til kilder, er det muligt for enhver at se efter.
Når Benny Hinn nu selv indrømmer, at han besøger Kathryn Kuhlmanns og Aimee Semple McPhersons grave for at få salvelse derfra (og ikke bare for at lægge blomster ), så er der vel ikke så megen tvivl om, at her er tale om en falsk lære og praksis? Citat slut. Kommentar: Jep, Jamen, f.eks. vedr. Kathryn Kuhlman ( som bl.a var et redskab til manges helbrelse både fysisk og psykisk) så er kendsgerningerne, at BH blev en troende kristen som 20 årig på eet af hendes møder og at han oplyser, at han dvæler ude ved hendes grav, fordi hun betyder noget for ham i hans tjeneste. Det kunne jo være at hun hele livet har været et eksempel for ham. Se det kan kritikere få meget ud af, men hvis det skal gøres til en sensation og forførelse så er der vist mange kristne, som får problemer. Jeg gør ihvertfald i forhold til mine kæres gravsteder, hvor det er tidspunktet hvor tanker og minder om vedkommende særdeles nære og kære famliemedlem får en ekstra dimension. Selv om jeg som en troende kristen udmærket ved, at mine kære er hos Gud. Citat: Det er derfor, vi skal bedømme ud fra hele Skriften Kommentar: Ja, selvfølgelig, så vil du læse det her igennem og se om du kan finde nogen uoverensstemmelser i forhold til det skriftsmæssige: Hvordan modtage Jesus Kristus ind i dit liv ? 1. Forstå at Guds ønske for dig er et overvældende rigt og evigt liv 2. Erkend at du er skilt fra Gud (på grund af synden) 3. Accepter den kendsgerning at Gud har givet en løsning på synden og adskillelsen fra ham selv. ( Jesus Kristus, Guds Søn, har ofret sit blod på korset for din skyld og er den eneste vej til Gud) 4. Tag imod Jesus Kristus som din frelser og Herre 5. Bed om at Jesus Kristus må komme ind i dit liv. Dette er kun overskrifter og oversat fra engelsk og kommer fra BH`s webside, hvor hvert punkt er udbygget med mere tekst og skriftmæssige henvisninger. I øvrigt har BH så sent som i 2005 ifølge min research beklaget sine fejltagelser både hvad angår uopfyldte profetier ( mange er også gået i opfyldelse) og nogle af sine skriftmæssige udlægninger. Det var så mit allersidste indlæg i denne debat, men der kommer såmænd nok en anden, når tagryggen finder eet offer. OG SÅ TROR JEG VIST AT KAFFEN ER KLAR !  mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#52246 - 30/09/2005 00:06
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære Carl
Flot indlæg... Kunne tænke mig at møde fyren!
Pax & Bonum
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#52247 - 02/10/2005 21:55
|
Anonym
Anonym
|
citat: Men en Grib og et Ådsel er ikke noget jeg ser som et symbol på Jesus og os...
Verset lyder således i NV-oversættelsen: »Det fik dem til at sige til ham: „Hvor, Herre?“ Han sagde til dem: „Hvor liget er, dér vil ørnene også samles.“«
Det græske ord, der er tale om, aetos, betyder ørne, ikke gribbe. I Israel findes bl.a. rovørne, som ikke viger uden om ådsler.
I Matt. 24:28 bruges billedet om ørnene og ådslet også; i det samme kapitel omtales tegnene på Kristi nærværelse. Det hentyder til, at de som er vågne for Messias' parousia må have et skarpt blik som ørne, for at få del i den åndelige "føde", som Jesus tilvejebringer for dem, og de velsignelser det indebærer.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52248 - 03/10/2005 14:14
|
Bruger
Reg.: 09/02/2005
|
Blot en enkelt kommentar - Man ser hvad man vil se, med mindre man er villig til at se sandheden. citat:
Kommentar: Jep, Jamen, f.eks. vedr. Kathryn Kuhlman ( som bl.a var et redskab til manges helbrelse både fysisk og psykisk) så er kendsgerningerne, at BH blev en troende kristen som 20 årig på eet af hendes møder og at han oplyser, at han dvæler ude ved hendes grav, fordi hun betyder noget for ham i hans tjeneste. Det kunne jo være at hun hele livet har været et eksempel for ham. Se det kan kritikere få meget ud af, men hvis det skal gøres til en sensation og forførelse så er der vist mange kristne, som får problemer. Jeg gør ihvertfald i forhold til mine kæres gravsteder, hvor det er tidspunktet hvor tanker og minder om vedkommende særdeles nære og kære famliemedlem får en ekstra dimension. Selv om jeg som en troende kristen udmærket ved, at mine kære er hos Gud.
Ja, hun er vikelig et godt eksempel at følge! Som lærer - så lærling?
Encyclopedia of Pentecostal Ministries and Preachers
Kan der være mørke der hvor der er lys?
Thi falske Krister og falske Profeter skulle fremstå og gøre store Tegn og Undergerninger, så at også de udvalgte skulde blive forførte, om det var muligt.
Guds sandhed sætte os alle fri - hvis vi er villige.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52249 - 03/10/2005 16:07
"Homovielser" eller "vielser af homoseksuelle".
[Re: tau]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Tau.
Det kan godt være, at det ville være mere korrekt at sige "vielser af homoseksuelle". Jeg brugte ikke ordet "homovielser" for at være nedladende og beklager, hvis det har virket sådan. Det var nærmest bare for nemheds skyld, fordi det andet blev lidt langt (sådan bruges det også ofte i aviser som et neutralt begreb - også af dem, der går ind for det.) I øvrigt mener jeg (men måske tager jeg fejl), at de også kan bruge ordet "homo" om sig selv, igen for nemheds skyld, men også bruge ordet "hetero" om en heteroseksuel, af samme grund og ikke som et nedladende udtryk. Personligt ville jeg ikke føle mig stødt over den betegnelse.
Man kan sige, at der ligger en parallel i ordet "bøsse", som jo også til at begynde med var et entydigt nedsættende udtryk - og vel også stadig kan være det - men i dag er det et ord, de også bruger om sig selv, uden at det er værdiladet til nogen side. Selv i deres landsforenings navn indgår det. Sådan kan der jo ske så meget forskelligt med sproget.
Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#52250 - 03/10/2005 16:23
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Carl. Tak for dit svar - du må undskylde at jeg skrev til dig, selv om du havde sagt, at du ikke ville fortsætte ørkenvandringen (det så jeg først efter at jeg havde postet indlægget, ups!)  Du behøver ikke svare på indlægget her, hvis du ikke har lyst. De punkter, du nævner, har jeg ingen indvendinger imod. Hvad det var, jeg havde indvendinger imod, har jeg allerede nævnt. Der er selvfølgelig ikke noget i vejen med at besøge folks grave, hvis det er nogen, der har betydet meget for en. Det var heller ikke det, indvendingen gik på. Det var det med, at han selv sagde, at han fik salvelse derfra. Det var det betænkelige. Samt de falske profetier og de hårde domme over dem, der modsagde ham. Hvad Apostlenes Gerninger angår, det er godt vi har den, men også de andre skrifter. De er nemlig heller ikke bare teori eller menneskelig lære, men apostlenes lære, som er fra Gud. Men det er vi nok enige om. Og mht. Tagryggen, så er jeg heller ikke specielt begejstret for den. Nogle af deres artikler er udmærkede, men der er også meget tvivlsomt stof derinde - som fx. en artikel om fortabelsen med et lydklip fra Helvede (som nogle russere angiveligt skulle have optaget); eller kritik af den katolske kirke med baggrund i Alexander Hislops "The Two Babylons", som efter min bedste overbevisning er ren spekulation; eller bandlysning af jul og juletræer (= "afgudsbilleder"), eller af kors som noget der "tiltrækker dæmoner" - osv. Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
|