Menu
Hvem er online
1 registrerede (tau) og 7 gæster online.

Statistik
2619 Brugere
23 Fora
7464 Tråde
119501 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#52083 - 26/09/2005 12:47 Homoseksualitet
Anonym
Anonym

På forsiden af denne hjemmeside læste jeg en artikel vedr. homosekualitet.

Der står at det er forkert at praktisere homoseksualitet og det er også rigtigt. Bibelen siger klart at det er forkert, ligesom at det er forkert at have forhold til en man ikke er gift med.

Men så kan man også læse i samme artikel at det ikke er forkert at have homoseksuelle følelser ligesom det ikke er forkert at være tiltrukket af naboens hustru.

Det sidste er da noget være vås. Jesus siger selv at hvis blot vi kaster et lysten blik på en kvinde, da har vi allerede i hjertet begået hor. Så jo det er forkert og synd at have seksuelle følelser med en man ikke er gift med. Og det gælder naturligvis også homoseksuelle. Har man homoseksuelle følelser, da trænger man til at omvende sig og hvis man har brug for at blive sat fri for en dæmon som forårsger disse følelser , så skal man sættes fri.

Jeg er dybt rystet over at man på Indre Missions hjemmeside siger at det er ok at have homosekuselle følelser og også føle sig tiltrukket af naboen kone.

Til toppen 
#52084 - 26/09/2005 16:36 Re: Homoseksualitet [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej.
Endelig en der ligesom jeg har reageret på den forfærdelige historie, da jeg så den for lang tid siden kontaktede jeg den person der havde skrevet den, men uden held.

Jeg synes det er forfærdeligt at man vil tillade noget sådan.
Denne hjemmeside kunne godt tænkes at tiltrække mennesker der prøver at undersøge noget om hvad der står i Bibelen, mennesker der ikke kender Gud eller bibelen men som er søgende, og det de så bliver mødt af er en usandhed der er til at tage at føle på.
Jeg håber IKKE at den er med til at skabe en forståelse af at bibelen siger at det er i orden at få appetit ude bare man spiser hjemme.

Jeg giver hermed IM. en ommer.

mvh

Til toppen 
#52085 - 26/09/2005 17:46 Re: Homoseksualitet [Re: ]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Faith.

Jeg mener faktisk du har ret i din kritik. Måske var det en ide at skrive et tilsvarende indlæg til forummet Ris, Ros Og Hjælp?

Jeg vil sige, at jeg ofte har hørt folk sige noget tilsvarende - dog ikke med den detalje, at det "også er okay at være tiltrukket af naboens kone".
Men jeg har hørt mange sige, at det ikke var forkert at have homoseksuelle følelser, "man skulle bare (!) lade være med at leve dem ud" - samtidig med, at de samme mennesker talte om det forkerte i at have seksuelle fantasier om / være tiltrukket af folk, man ikke var gift med. Her var der ikke noget med, at det var i orden at tænke det, bare man ikke levede det ud. Til det har jeg altid tænkt (og sagt): Hvorfor er der nogle, der skal slippe lettere? Det er da ikke konsekvent.

Men for at prøve at forstå, hvad de mener, var meningen måske, at fristelsen i sig selv ikke var synd, men at give efter for den. Så er det bare ikke udtrykt særlig klart.

Nej, det er ikke synd at blive fristet. Jesus blev det også. Det er at give efter, der er synd. Men det lystne blik eller den lystne tanke er jo også synd, ifølge Jesus, og ikke blot fristelse.

Jeg har også selv mange syndige tilbøjeligheder. De er også syndige tilbøjeligheder, når jeg ikke giver efter for dem. Vi bliver aldrig syndfri på denne jord. Men evangeliet er, at Jesu retfærdighed, som han vandt til os på korset, dækker os, så vi kan stå rene overfor Gud.

Jeg tvivler nu på, at det er dæmoner der forårsager homoseksuelle følelser. Eller lyst til naboens kone / mand, hvad enten den bliver "udlevet" eller ikke.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#52086 - 26/09/2005 17:56 Re: Homoseksualitet og at være en kristen [Re: ]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej Faith

Jeg er enig i dit indlæg meget langt hen ad vejen, og mener også at det får for meget plads, men jeg vil gerne kort kommentere dette:
Det sidste er da noget være vås. Jesus siger selv at hvis blot vi kaster et lysten blik på en kvinde, da har vi allerede i hjertet begået hor. Så jo det er forkert og synd at have seksuelle følelser med en man ikke er gift med. Og det gælder naturligvis også homoseksuelle. Har man homoseksuelle følelser, da trænger man til at omvende sig og hvis man har brug for at blive sat fri for en dæmon som forårsger disse følelser , så skal man sættes fri.

Kommentar:
Nu er det lige vedrørende de seksuelle forhold fordi det emne desværre er mere oppe i tiden og optager mere plads end det egentlig behøver. Og homoseksualitet har p.g.a. en kraftig lobbyisme fra LBL`side fået altfor megen spalteplads, fordi de også forlanger at få kirkens velsignelse.
Problemet er jo, at du og vi ikke kan eller skal være tanke eller adfærds politi for at sikre, at kristne altid forholder sig i henhold til bibelen. Enhver er ansvarlig overfor Gud.

Og kristne kan selvfølgelig også overskride nogle grænser, selv om det ikke har med seksuelle forhold at gøre. Og hvem skal vurdere grænsen for om en kristen mand synes at naboens kone er en flot kvinde eller om han har stærkere følelser for en arbejdskollega og senere gør alvor af dem.
Kristne bliver desværre også skilt i dag.
Misundelse, bagtalelse, selvhævdelse, vrede, eller hvad ved jeg ...... blot for at nævne nogle stykker.
Og det er altså ikke dæmoner alt sammen, men skyldes mange forskellige årsager.

Og omvendelse og at søge Guds tilgivelse er en beslutning som vedkommende selv skal beslutte og som andre IKKE kan styre.

Hvad angår ikke-kristne eller navnkristne`s holdning er umuligt for vi andre at bedømme, fordi Paulus jo tydeligt siger, at bedømmelse skal ske overfor de som er i kirken og ikke dem som er udenfor.

mvh
carl

Til toppen 
#52087 - 26/09/2005 19:13 Re: Homoseksualitet [Re: AnnePande]
Anonym
Anonym

Jo det kunne være en god ide at jeg skrev til ris, ros og hjælp. Vil måske gøre det *S*

Du har ret i at når vi bliver fristet til at tænke urent eller kigge på et andet menneske med begær, da er fristelsen ikke synd, men det bliver til synd hvis vi tænker videre på de urene tanker vi angribes med.

Det kan ikke ungås at der flyver fugle over vores hoved, men vi kan forhindrer dem i at bygge rede *S*

Måske i nogle tilfælde kan urene tanker været forårsaget af dæmoner, man skal sættes fri fra, men jeg tror i næsten alle tilfælde er det bare omvendelse som skal til. Og når man omvender sig, så hjælper Jesus til at blive fri og fordømmelse forsvinder også

Til toppen 
#52088 - 26/09/2005 20:28 Fristelse og synd [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Hej Faith

Der er altså en markant forskel på at føle sig tiltrukket af naboens kone og at ønske at indlede et seksuelt forhold til hende. Det er ikke nogen synd at mene, at naboens kone er en smuk kvinde, men det er forkert, hvis man begår ægteskabsbrud med hende – også hvis det bare er i ens hjerte, altså som en drøm eller et ønske. Ligesådan er det ikke forkert at være tiltrukket af en anden mand. Jeg har endda hørt, at langt de fleste mænd oplever at føle sig seksuelt tiltrukket af en anden mand på et eller andet tidspunkt (den oplevelse har jeg så til gode, hvis det passer). Det er først forkert, når man ønsker at give efter for denne fristelse. At sige, at selve fristelsen er synd, er helt, helt forkert, efter min mening.

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#52089 - 26/09/2005 21:34 Re: Fristelse og synd [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Det er ikke synd hvis satan frister en til at tænke begærlige tanker mod et menneske som man ikke er gift med uanset hvad køn det er. Men så snart man ikke afviser øjeblikkeligt sådan en tanke, da synder man.

Nej man må gerne se på en anden at kvinde fordi hun er flot, men hvis man ser på hende på en begærlig måde, da er det synd.

Men fordi der er mange som føler sig seksuelt tiltrukket af en fra sit eget køn, det gør det jo ikke lovligt. Føler man sig tiltrukket seksuelt, da ER man ovre i synd. Jesus siger det jo. Han siger vi ikke skal kaste et lystent blik på et menneske vi ikke er gift med.

Til toppen 
#52090 - 27/09/2005 02:47 Re: Homoseksualitet [Re: ]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hej,

Jeg er enig med dig. Tankerne skal holdes rene.

Så en tanke, høst en handling.
Så en handling, høst en vane.
Så en vane, høst en evig skæbne.

Mennesket er tankens Herre. Tanker kommer forud for, og fører til, handlinger. Derfor får vi dette gode råd i Bibelen:

citat:
Vogt dit hjerte mere end alt andet, thi derfra udspringer livet. (Ordsp. 4:23

Vi fristes alle og kan ikke forhindre 'fuglene i at sætte sig på taget', men vi kan forhindre dem i at 'bygge rede der'.

Den største kamp vi nogensinde vil komme ud for er kampen indeni os selv, om vi vil lade os overvinde af det onde, eller om vi vil overvinde det onde med det gode.

citat:
større at styre sit sind end at tage en stad. (Ordsp. 16:32)

Mvh
John

Til toppen 
#52091 - 27/09/2005 10:15 Re: Homoseksualitet [Re: ]
Anonym
Anonym

Jeg har også - med stor interesse - læst artiklen der er genstand for debatten her, og må indrømme at det glædede mig meget at høre Karsten Amby fortælle om sit arbejde blandt homoseksuelle.

Du siger:

citat:
Har man homoseksuelle følelser, da trænger man til at omvende sig og hvis man har brug for at blive sat fri for en dæmon som forårsger disse følelser , så skal man sættes fri.

Jeg er desværre bange for at den ikke holder i den virkelige verden. Homoseksualitet er hverken værre eller bedre end alle andre synder, og det forholder sig jo desværre ikke sådan at hvis blot man omvender sig, så bliver man sat fri for de "dæmoner" der forårsager synden i os.

Karsten Amby har jo netop omvendt sig. Han er stadig homoseksuel, og som sådan har Gud en helt speciel opgave til ham.

Omvendelse gør os ikke syndfri, men omvendelse sker på baggrund af syndserkendelse og erkendelse af at uden frelsen i Jesus, har vi ikke en chance.

Til toppen 
#52092 - 27/09/2005 10:56 Re: Homoseksualitet [Re: ]
Anonym
Anonym

Nej det er ikke sandt

Homoseksuelle følelser er en synd på ligefod med seksuelle følesler overfor en man ikke er gift med. Og det er noget man skal omvende sig fra

I det øjeblik man bekender sin synd for Jesus og angrer og beder om tilgivelse og beslutter sig for at omvende sig, da hjælper Jesus en, så man kan få sejr over denne synd

Og når man så har omvendt sig, så er man tilgivet, renset, ren , hellig og retfærdig. Da er min ikke længere syndig.

Men hvis man stadig går rundt og siger man har den synd, da har man ikke sluppet den. Så lever man i et bedrag, for tilgivelse sker når man omvender sig.

Til toppen 
#52093 - 27/09/2005 17:20 Re: Homoseksualitet [Re: ]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Faith.

Man kan vel godt omvende sig, selv om man ved, at man stadig har tilbøjeligheden? Altså, muligheden for at blive fristet?
Når vi bliver tilgivet, betyder det, at synden ikke længere tilregnes os. Det er et mysterium, som skal tros snarere end forstås, men som kristne er vi på én gang syndere og retfærdige. Men der er ingen fordømmelse for den, som er i Kristus, heller ikke for den tilgivne synder, der ved, at han / hun stadig har sin syndige natur og sine syndige tilbøjeligheder, uanset hvad det er. Vi lever i nådens rum.

Jeg blev også glad for at læse artiklen om Karsten Amby. Han kan jo bringe de homoseksuelle evangeliet i deres situation på en anden måde, end en heteroseksuel kan, fordi han ved, hvor skoen trykker.
Hvis en heteroseksuel fortæller en homoseksuel om, at det er synd, vil det måske lettere kunne opfattes som fordømmelse eller blive mødt med et: "ja, du kan sagtens snakke, du har jo dit på det tørre". Jeg siger ikke, at heteroseksuelle ikke kan indgå i sådan et arbejde, men muligheden for identifikation er en stor fordel.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#52094 - 27/09/2005 18:38 Re: Homoseksualitet [Re: ]
Anonym
Anonym

citat:
Og når man så har omvendt sig, så er man tilgivet, renset, ren , hellig og retfærdig. Da er min ikke længere syndig.

At vi ikke skal lide den dødsstraf der er for synd, kan jeg gå med til. Men at vi ligefrem skulle blive syndfri efter omvendelsen, vil jeg da gerne se noget dokumentation for. Mig bekendt er det eneste syndfri menneske der nogensinde har betrådt vores faldne jord Jesus selv. Men hvis vi bliver syndfri af at omvende os, så har vi jo ikke længere brug for Jesus - så kan vi jo frelse os selv.

Og det tror jeg ikke på!

Til toppen 
#52095 - 27/09/2005 18:43 Re: Homoseksualitet [Re: ]
Anonym
Anonym

citat:
Men hvis vi bliver syndfri af at omvende os, så har vi jo ikke længere brug for Jesus - så kan vi jo frelse os selv.

Nej da - vi har jo på et eller andet tidspunkt begået en eller flere synder i vort liv, og dermed har vi under alle omstændigheder stadig lige meget brug for Jesus.

Det er rigtigt at Jesus er det eneste menneske der nogen sinde har levet HELE livet uden én eneste synd. Alle andre har begået mindst én synd i deres liv, og er derfor afhængig af Jesus for at kunne blive frelst.

Til toppen 
#52096 - 27/09/2005 18:47 Re: Homoseksualitet
Anonym
Anonym

citat:
Nej da - vi har jo på et eller andet tidspunkt begået en eller flere synder i vort liv, og dermed har vi under alle omstændigheder stadig lige meget brug for Jesus.

Men hvis vi bliver syndfri af at omvende os, så har vi ikke brug for Jesus efter omvendelsen.

Til toppen 
#52097 - 27/09/2005 18:55 Re: Homoseksualitet
loewendahl
Bruger

Reg.: 31/12/2003
Sted: Randbøl Hede
Hej AFA!

Tro mig, man bliver IKKE mindre synder af at være omvendt. Nærmest tværtimod synes jeg.
Jeg synes Helligånden til stadighed overbeviser mig om flere og flere ting i mit liv, som jeg skal have gjort op med.
Synden er noget, vi altid skal kæmpe med.
Men vi kan ved at be´om tilgivelse hver dag, blive hvad man kan kalde for en TS´er. "En tilgivet synder".
For det er mit lod.
At jeg er synder, men en tilgivet en, af slagsen .

MVH Helle

"Jesus vandt og jeg har vúndet"!

Til toppen 
#52098 - 27/09/2005 18:57 Re: Homoseksualitet [Re: ]
Anonym
Anonym

citat:
Men hvis vi bliver syndfri af at omvende os, så har vi ikke brug for Jesus efter omvendelsen.

Jo da, vi har stadig brug for Jesus. Paulus udtrykker det således om den omvendte: "Så er det ikke længere mig der lever, men Kristus der lever i mig". Vi kan kun leve det kristne liv (syndfrit eller ej) såfremt vi virkelig lader Jesus få plads i vort liv. Uden Jesus er der intet kristenliv i os.

Alt formår jeg i ham som giver mig kraft, står der også, så uden Jesus har vi slet ikke mulighed for at kunne leve det kristne liv i hellig efterfølgelse af Jesus.

Med andre ord: Jesus er totalt U-undværlig for den troende, og uden Jesus er der intet i kristenlivet der fungerer.

Til toppen 
#52099 - 27/09/2005 18:59 Re: Homoseksualitet
Anonym
Anonym

Alt det kan vi let blive enige om. Det jeg fiskede efter var, at finde ud af om du også mener at man bliver syndfri i det øjeblik man omvender sig.

Til toppen 
#52100 - 27/09/2005 18:59 Re: Homoseksualitet [Re: loewendahl]
Anonym
Anonym

citat:
Tro mig, man bliver IKKE mindre synder af at være omvendt.

Det var heller ikke hvad jeg skrev!

Og hvis jeg ikke misforstår dit indlæg, så ser jeg ikke nogen uenighed i vore opfattelser.

Til toppen 
#52101 - 27/09/2005 19:02 Re: Homoseksualitet [Re: ]
Anonym
Anonym

citat:
Alt det kan vi let blive enige om. Det jeg fiskede efter var, at finde ud af om du også mener at man bliver syndfri i det øjeblik man omvender sig.

Ikke syndfri i den forstand at vi fra da af aldrig mere vil være i stand til at begå en synd.

Vi er underlatg en syndig natur, og jeg har svært ved at se at vi her i dette liv er i stand til at blive denne syndige natur kvit.

Egentlig tror jeg ikke vi er reelt uenige når det kommer til stykket. Vi formulerer os nok blot på to meget forskellige måder.

Til toppen 
#52102 - 27/09/2005 19:06 Re: Homoseksualitet
Anonym
Anonym

Pyyyhh...!!!

Så er jeg mere rolig. Jeg kunne da heller ikke forstå at netop du skulle mene at man som kristen er syndfri. Mig bekendt ligger den holdning meget længere ude i periferien af kristendommen (derude hvor grunden gynger )

Til toppen 
#52103 - 27/09/2005 19:17 Re: Homoseksualitet [Re: ]
Anonym
Anonym

citat:
Pyyyhh...!!!

Ja, en gang imellem er det godt at kunne drage et lettelsens suk

Til toppen 
#52104 - 27/09/2005 19:32 Moralsk lavalder?
matthias
Bruger

Reg.: 23/10/2001
Sted: Nivå, gudhjælpemig
Hej AFA

citat:
Alle andre har begået mindst én synd i deres liv, og er derfor afhængig af Jesus for at kunne blive frelst.

Også nyfødte?

Og 3-årige?

Er man ikke nødt til at kunne skelne mellen godt og ondt for at kunne synde?

hilsen matthias

Ændret af matthias (27/09/2005 19:34)

"Vernunft ... ist die höchste Hur, die der Teufel hat" - M. Luther

Til toppen 
#52105 - 27/09/2005 19:47 Re: Homoseksualitet
loewendahl
Bruger

Hej AFA!

Fint nok!

Men jeg tror alligevel vi er lidt uenige.
Det kan være jeg tager fejl og i så fald skal du bare se bort fra min kommentar.

Som jeg forstår dig, så mener du, at der på trods af omvendelse, er chance for at vi kommer til at synde en gang imellem.

Ja, det kan godt være jeg er "penippen". Men jeg synes du underdriver en anelse.
Jeg ville jo istedet sige, at vi ikke kan UNDGÅ at synde, på trods af omvendelsen. For sådan er vores natur.

Min påstand:
Vi synder nøjagtig lige så meget som før vores omvendelse.
Din "påstand"?:
At vi gn. omvendelsen er blevet retfærdiggjort, at konsekvensen heraf bliver, at vi ikke synder i samme omfang som før.

Du må ikke tage det fortrydeligt op, hvis jeg tager fejl.
Men du kan godt se, at der i givet fald, er stor forskel på vore opfattelser.

MVH Helle

Til toppen 
#52106 - 27/09/2005 20:09 Re: Homoseksualitet [Re: AnnePande]
Anonym
Anonym

Tilgivelse sker kun når vi omvender os. Har et menneske omvendt sig fra homoseksuelle følelser, da sætter Jesus fri, og man har ikke problemet mere

men har man haft problemet, da skal man være meget påpasselig, for satan vil helt klart forsøge igen at få en til at falde for sådanne forkerte følelser

Til toppen 
#52107 - 27/09/2005 20:21 Re: Homoseksualitet
carl
Bruger

Hej
Det er egentlig lidt underligt at læse jeres mange indlæg om alt muligt andet end det som er emnet, nemlig homoseksuelle følelser eller en tanke af seksuel lyst til arbejdskollegaen og så forskellen på at synde i handling på de 2 områder.

Så hvad i tilsyneladende mener er, at så synder man bare videre i disse og andre ting selv om man har omvendt sig og bedt om tilgivelse.

Eller hvad ???

mvh
carl

Til toppen 
#52108 - 27/09/2005 20:38 Re: Homoseksualitet [Re: carl]
loewendahl
Bruger

Hej

Et emne har det med at brede sig.
Det er ikke første gang. Og det bliver sandsynligvis heller ikke sidste gang, vi oplever det!
Sådan er det, så mon dog ikke vi kan acceptere det?

Citat: Så hvad I tilsyneladende mener er, at så synder man bare videre i disse og andre ting selv om man har omvendt sig og bedt om tilgivelse. .

Ja, og så???

Nu synes jeg så ikke lige at de nævnte ting, er et problem for mig. Men der er da andre ting, som jeg hopper i, gang på gang.
Ting som virkelig piner mig, at jeg ikke bare undlader at gøre. Jeg beder om tilgivelse for det, får tilgivelsen. Men næste dag/ næste uge/næste måned.
Ja, der kan det ske jeg igen hopper i.
Men jeg bliver alligevel tilgivet, -hver gang.
Se, det er da nåde!

MVH Helle

Til toppen 
#52109 - 27/09/2005 20:39 Re: Homoseksualitet [Re: ]
Anonym
Anonym

Inden man kan have en mening om sagen her, må man vel først definere hvad "Homoseksuelle følelser" er for en størrelse.

Så vidt jeg er orienteret, så er det at være homoseksuel meget mere end den rent seksuelle del af sagen.

Jeg mener derfor ikke man bare kan skøjte hen over sagen og sige, at det er syndigt at have disse "homoseksuelle" følelser.

Til toppen 
#52110 - 27/09/2005 22:03 Re: Homoseksualitet [Re: loewendahl]
carl
Bruger

Hej Loewendahl/Helle

Citat:
Nu synes jeg så ikke lige at de nævnte ting, er et problem for mig. Men der er da andre ting, som jeg hopper i, gang på gang.
Ting som virkelig piner mig, at jeg ikke bare undlader at gøre. Jeg beder om tilgivelse for det, får tilgivelsen. Men næste dag/ næste uge/næste måned.
Ja, der kan det ske jeg igen hopper i.
Men jeg bliver alligevel tilgivet, -hver gang.
Se, det er da nåde!

Citat slut.

Kommentar:
Jep og det skriver Paulus også,. det gode jeg vil det gør jeg ikke og det onde jeg ikke vil det gør jeg.---- men samtidig advarer han alligevel bl.a. mod udlevet homoseksualitet og "skørlevned" blandt kristne.
Og til en menighed skriver han i et brev en advarsel mod en søn der lever sammen med sin faders enke og befaler menigheden at skille sig af med vedkommende, som en del af menigheden

Og det er klart at nåden er tilstede, men også at den må modtages og forårsage omvendelse ellers bliver tilgivelsen omdannet til en ekspeditionssag.
Og Romerbrevet kap. 12 vers 2 bliver også til grin:" Skik jer ikke lige med denne verden, man lad jer forvandle gennem en fornyelse af jeres sind .......

men det skriftsted er nok blevet umoderne i vore oplyste tider.

mvh
carl

Til toppen 
#52111 - 28/09/2005 00:07 Re: Homoseksualitet [Re: loewendahl]
Anonym
Anonym

citat:
Min påstand:
Vi synder nøjagtig lige så meget som før vores omvendelse.
Din "påstand"?:
At vi gn. omvendelsen er blevet retfærdiggjort, at konsekvensen heraf bliver, at vi ikke synder i samme omfang som før.

Du må ikke tage det fortrydeligt op, hvis jeg tager fejl.
Men du kan godt se, at der i givet fald, er stor forskel på vore opfattelser.

Vi er meget tæt på fuld enighed! Med den lille modifikation at jeg er af den opfattelse, at man efter omvendelsen vil være mindre tilbøjelig til at synde, netop fordi man ved omvendelsen overgiver sit liv til Jesus og lader Jesus få indflydelse på ens valg, både tilvalg og fravalg.

Men vil, efter sin omvendelse, netop være motiveret for at afstå fra at gøre ting som er syndige. Ikke at jeg siger at det vil lykkes for os, men bl.a. fordi som Johannes siger i sit første brev: "Kærlighed til Gud holder hans bud". Bibelen fortæller os også at vi skal følge i Jesu fodspor, følge det eksempel han efterlod os.

Bibelen taler også om noget der kaldes helliggørelse, hvilket vil sige at jo længere vi vandrer med Jesus som vores ledsager, jo nærmere når vi målet: at efterleve det eksempel Jesus efterlod os gennem det liv han levede her på jorden.

Til toppen 
#52112 - 28/09/2005 08:11 Re: Homoseksualitet [Re: carl]
loewendahl
Bruger

Hej Carl

Ja, skriftstedet er nok ikke det mest populære, man kan finde i dag.
Men derfor gælder det jo lige meget.

Jeg vil gi´ dig ret.
Man skal ikke leve I, en bestemt synd.
Når man be´r om tilgivelse, be´r man jo da også om at få hjælp og kraft til ikke at gøre det samme igen.

Bitter erfarring siger mig bare, at det ikke altid lykkedes for undertegnede.
Uanset en masse gode intentioner, så er jeg et meget syndigt menneske, der virkelig trænger til tilgivelsen,- hver dag.

MVH Helle

Til toppen 
#52113 - 28/09/2005 12:22 Re: Homoseksualitet [Re: ]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Hej Faith m.fl.

Jeg henviser lige til det svar jeg har skrevet her og håber at det kan rette misforståelsen. Jeg mener ikke at "tankesynder" er ok, hvis bare de ikke fører til handling. Jeg har derfor tilføjet en lille afklarende sætning i min artikel.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#52114 - 28/09/2005 19:52 Re: Homoseksualitet [Re: carl]
Anonym
Anonym

Jeg har på samme måde som dig haft bestemte synder jeg har faldet i igen og igen, men da jeg fandt ud af at man med hele sin vilje må sige stop en gang for alle for synd, da bliver man fri. For Jesus giver os kraft til at sige nej, når vi stræber efter det.

Romerne 8 lærer at vi skal vandre i ånden, og da kan vi overvinde synden. Der hvor Paulus siger at han gør det forkerte selvom han ikke vil, det er kødet han snakker om. Og vi skal ikke vandre i kødet, men i ånden

Ægte omvendelse giver frihed for synd. Vi skal ikke lide nederlag i de samme synder igen og igen. Det er ikke meningen.

Til toppen 
#52115 - 28/09/2005 20:05 Re: Homoseksualitet [Re: ]
loewendahl
Bruger

Ja, så er det så til gengæld mig, der siger tak for kaffe!

Men tak ihvertfald for, at du kom ud af busken.

MVH Helle

Til toppen 
#52116 - 28/09/2005 20:13 Re: Homoseksualitet [Re: loewendahl]
Anonym
Anonym

citat:
Ja, så er det så til gengæld mig, der siger tak for kaffe!

Men tak ihvertfald for, at du kom ud af busken.

Helliggørelsen er jo en fremadskridende proces. Og vi er blevet lovet at få al den hjælp der er behov for.

Det der jo så viser sig i praksis er, at vi med tiden opdager at mange ting, vi i dag ikke har regnet for noget, også vil vise sig at være synd. Og det der jo også tit sker i praksis er, at vi atter og atter får "tilbagefald" så vi ofte kommer til at gentaqe fortidens synder.

Et liv med Kristus vil jo netop indebærer at vi tager afstand fra synden og syndige handlinger. Men jeg ved godt at mange ikke mener at vi overhovedet skal gøre noget som helst for at ændre vort liv men blot ufortrødent kan og bør leve videre som om intet var sket. Mange mener at det er nok at de siger at de er kristne, men at det endelig ikke må få synlige og mærkbare konsekvenser i deres måde at leve deres liv på.

Min opfattelse er at en sådan holdning er en total misforståelse af hvad kristendom går ud på, og hvad det er Jesus er vil gøre i vore liv, hvis vi dog bare gav ham til det.

Til toppen 
#52117 - 29/09/2005 00:25 Re: Ang. dit indlæg "Homoseksualitet"
Jonathan
Bruger

Reg.: 23/03/2005
Hej Andreas!
Jeg troede dit indlæg her handlede om homoseksualitet fordi det var det, som stod til overskrift for dit indlæg.
citat:
<blockquote><font class="small_citat">citat:</font><br>Ja, så er det så til gengæld mig, der siger tak for kaffe!

Men tak ihvertfald for, at du kom ud af busken.</blockquote><font class="post">
Helliggørelsen er jo en fremadskridende proces. Og vi er blevet lovet at få al den hjælp der er behov for.

Det der jo så viser sig i praksis er, at vi med tiden opdager at mange ting, vi i dag ikke har regnet for noget, også vil vise sig at være synd. Og det der jo også tit sker i praksis er, at vi atter og atter får "tilbagefald" så vi ofte kommer til at gentaqe fortidens synder.

Et liv med Kristus vil jo netop indebærer at vi tager afstand fra synden og syndige handlinger. Men jeg ved godt at mange ikke mener at vi overhovedet skal gøre noget som helst for at ændre vort liv men blot ufortrødent kan og bør leve videre som om intet var sket. Mange mener at det er nok at de siger at de er kristne, men at det endelig ikke må få synlige og mærkbare konsekvenser i deres måde at leve deres liv på.

Min opfattelse er at en sådan holdning er en total misforståelse af hvad kristendom går ud på, og hvad det er Jesus er vil gøre i vore liv, hvis vi dog bare gav ham til det.
Mvh. Jonathan

Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer. Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær. (Filip 4,4-5)

Til toppen 
#52118 - 29/09/2005 16:34 Syndfrihed - eller? [Re: ]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Faith.

Det kan godt være, du har svaret på dette spørgsmål før, det kan jeg ikke huske, men betyder det, du skriver her, at du mener, at en kristen faktisk kan blive syndfri, når man bare anstrenger sig nok?
Jo, det er kødet, Paulus snakker om, når han siger, at det gode, han vil, gør han ikke, og det onde, han ikke vil, gør han. Men vi har jo også stadigvæk vores kød, vores syndige natur, som kristne. Ellers ville det jo slet ikke være nødvendigt at formane de kristne.

Men jo, selvfølgelig skal vi også leve i kamp mod synden og ikke i fred med den. Men vi skal kæmpe i Jesu kraft, ikke i vores egen. Kampen sker på grundlag af, at Jesus har udgydt sit blod for os, for at vi kunne blive tilgivet og blive frigjort.
På den grundvold kan vi frimodigt bede om frigørelse fra forskellige syndige tilbøjeligheder, kalde på Jesus, når vi fristes, og tage forskellige praktiske skridt i de konkrete situationer. Fx:
at få blokeret for porno på nettet;
eller bede folk gøre en opmærksom på ens fejl, hvis ens særlige tilbøjelighed er selvretfærdighed;
eller planlægge at gøre godt mod og øve sig i at tale godt om en, man egentlig ikke kan fordrage;
eller gå til skriftemål (og nej, det er ikke kun katolsk);
eller øve sig i at give, hvis man er for gerrig og påholdende;
eller... ja, find selv på mere.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#52119 - 29/09/2005 20:26 Re: Syndfrihed - eller? [Re: AnnePande]
Anonym
Anonym

Jeg tror ikke at der nogensinde er et menneske som er nået så langt i sin helliggørelsesprocess at han/hun opnåede tilsidst at leve 100% syndfrit i sit liv her på jorden

Men bibelen siger at vi skal stræbe efter at blive fuldkommen, og det vil jo bla sige at man stræber efter ikke at synde, og når man tager den beslutning, da kan man faktisk opleve sejr over synder i sit liv. For når man nægter at have synd i sit liv og vil bruge hele sin vilje på ikke at synde, da kommer Jesus med kraften til at får sejr over synd. Men ved uheld og i uvidenhed og fordi vi nogle gange kommer til at smutte over i kødet, da kommer vil til at synde. Men så længe vi har den attitude overfor synd at vi hader den og nægter at synde, så er vi på rette spor og vi vil opleve mere og mere sejr i vores liv. Kødet må dagligt korsfæstes. Og hvor er det en stor glæde når man oplever sejr over en synd. Men vi må og skal bruge hele vores vilje, for ellers mislykkes vi.

Til toppen 
#52120 - 03/10/2005 15:53 Re: Syndfrihed - eller? [Re: ]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Faith.

Jeg tror ikke kun, Jesus hjælper os, når det er lykkedes os at anstrenge os med hele vores vilje.
Det er rigtigt, at vi kan opleve sejr over synd. Det mener jeg også, jeg skrev. Men vi skal kæmpe i Jesu kraft, ikke i vores egen. Og stole på hans sejr, som han allerede har vundet for os, og ikke stole på vores anstrengelse af hele viljen.
Vi har jo stadig både det nye menneske, der vil, hvad Gud vil, og det gamle menneske, der ikke vil det. Så vores vilje er splittet. Men vi har lov til at kalde på Jesus, også når vi oplever, at de to slags vilje kæmper mod hinanden.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#52121 - 11/11/2005 13:12 Re: Homoseksualitet dæmonisk?? [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Faith.

Jeg ville gerne hører dine argumenter hvorfor at Homoseksualitet er dæmonisk? Gerne bibelsk og sådan alment teologisk...

Det der med forhold.. vil du ikke osse lige uddybe det for mig.
Altså jeg har en kæreste.. hende må jeg vel gerne have et parforhold til?? eller skal vi giftes før vi må være kærester?...
:-)

Og så kan jeg ikke så præcis hvorfor at Bøsser eller Lebiske skal omvende sig... men gælder det ikke for alle ikke-troende skulle gerne have lov at omvende sig opleve Gud... Men jeg kender altså kristne som er homoseksuelle... så er det kun dem der skal omvende sig? Kan man ikke være en udemærket kristen og homoseksuel

Jeg undres lidt over dit budskab, derfor dette indlæg...

Mvh.
Stud.Theol
Evan.

Til toppen 
#52122 - 11/11/2005 13:19 Re: Homoseksualitet [Re: ]
Anonym
Anonym

Spørgsmål?..... Kan man opdele syndere op i grader??
Er en synd ikke en synd??

Evan

Til toppen 
#52123 - 11/11/2005 13:22 Re: Homoseksualitet [Re: ]
Anonym
Anonym

Jeg må erklære mig enig her....

Jeg tror osse på at vi blive tilgivet og ikke straffes..
Men syndfrie... nej... Det vil jeg næsten sige med sikkerhed
det bliver vi ikke......... Men der er vel forskel på at være bevidst om at man er en synder og har brug for at bekendelse og tilgivelse og søge den... og så på at leve i synd uden at gøre noget ved det?

.Stud.Theol
Lars/evan

Til toppen 
#52124 - 11/11/2005 13:23 Re: Moralsk lavalder? [Re: matthias]
Anonym
Anonym

Arvesynd?

Til toppen 
#52125 - 11/11/2005 16:47 Re: Moralsk lavalder? [Re: matthias]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Matthias spørger:

"Er man ikke nødt til at kunne skelne mellen godt og ondt for at kunne synde?"

Jo, hvis det drejer sig om bevidste synder, har du jo ret.

Men som kristne tror vi, at vi er både undfanget og født som syndere, og at det er derfor vi begår synd.

Altså bliver vi ikke syndere ved at synde, det er omvendt: vi begår synd, fordi vi er syndere!

I en salme af David (nr. 51 vers 7) står der:
"I skyld har jeg været, fra jeg blev født, i synd, fra min mor undfangede mig."

Dette fordi vi er af Adams slægt, født uden for livsfællesskabet med Gud.
Så alvorlig var syndefaldets konsekvenser for hele Guds skaberværk ...

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#52126 - 13/11/2005 15:32 Re: Homoseksualitet [Re: ]
anniesr
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
Hej Evan.
Jeg mener heller ikke at synder kan deles op i grader, en forbier er en forbier, så er det ligemeget om det er 2 centimeter eler 2 meter ved siden af målet.
Du spørger om Arvesynd lidt længere nede i debatten. Det er, i mit hovede (og som jeg har læst bibelen), den defekt -indført ved syndefaldet- som får mennesker til pr natur at ramme forbi målet, ingen er fri for det.
Men i Jesus får vi en ret så fantatisk mulighed for, i Guds øjne (for det er jo i sidste ende ham vi har et problem overfor, idet han skabte os til én vej og vi slog ind på en anden) at blive som om vi aldrig havde syndet. Han bliver straffet for vores skyld, alt er hans fortjeneste og vi kan hverken gøre til eller fra.
Dermed er vi, hvis vi er i Kristus, sydfri overfor Gud - han ser på Jesus og ikke os. Derimod tror jeg ikke at vi overfor menesker kan blive syndfri før på den nye jord.
Vi er altså, som Luther formulerer det "på en gang både retfærdige og syndere" (simul iustus et percator, hvis jeg skal blære mig med noget af det eneste latin jeg kan;-))
Det blev et halvllangt indlæg, jeg beklager, men nåja...
Mvh

There is a crack in everything, that's how the light gets in.
(Leonard Cohen)

Til toppen 
#52127 - 23/12/2005 21:35 Re: Homoseksualitet [Re: ]
Anonym
Anonym

Jeg kunne godt tænke mig, hvis du gad præcisere hvorfor
at homoseksualitet er dæmonisk?....

Stud.theol.
LArs/evan

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2013 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær