Menu
Hvem er online
1 registrerede (tau) og 12 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#52017 - 22/09/2005 16:28 Os og dem
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Vores dages sekulære samfund, er et produkt af den vestlige historie, helt tilbage til det hellenistiske Grækenland… Vi finder vores aner, vores tankemønster, vores filosofier og ideologier, tilbage igennem den euro-vestlige historie..
Er der da, noget at sige til, at ikke-vestlige grupper identificerer dagens samfund med det kristne Europa, der har vist tænder igennem tiden.. Ja, selv ind i vores dage??
Vesteuropæere vil, kristne eller ej, fremstå som en del af den vestlige samfundshistorie, på lige fod med alle andre borgere i det vestlige samfund igennem tiden…
Derfor vil der selvfølgelig også være tale om, at man fra ikke-vestlig side, vil fremføre ønske om, at alle vesterlændinge bør tage afstand fra handlinger begået af vesterlændinge, kristne eller ej, på samme vilkår, som vesterlændinge kræver eller forventer, at muslimer tager afstand fra handlinger udført af muslimer, uanset hvor forkert det ene må synes den anden..

Dette ikke sagt for at diskutere, om noget er forkert eller ej… Det er et faktum.. Begge sider, og jeg vil tillade mig at tale om sider i denne sag - ikke fordi jeg vil polarisere grupperne, men fordi det allerede er gjort, i hvert fald i denne debat – forventer at den anden side skal indrømme deres fejl, hvad enten den anden side ser det som fejl, eller selv mener sig som en del af den gruppe, der udfører disse fejl, og vice versa…

I et samfund som det vestlige, hvor man vitterligt sætter individet højere end fællesskabet, kan man egentlig ikke kræve eller forvente, at folk frastår deres individuelle rettigheder og integritet som, netop, enkelt-individer med ret til at være anderledes end gruppen.. Og det hvad enten man er muslim, jøde, kristen, afrikaner eller noget andet.. Derfor er hele polemikken med, at et enkelt-individ, der er muslim, skal tage afstand fra andre muslimers handlinger, egentlig dobbeltmoralske, for personen skal frastå sig fællesskabsfølelsen mod en autoritær gruppe og indfinde sig som enkeltindivid i det individuelle fællesskab, men samtidig tage standpunkt til den gruppe, som man egentlig ikke skal være en del af…
Dermed ikke sagt, at vesterlændingen på nogen måder kræver eller forventer, at muslimen skal ophøre med at være muslim.. Han skal bare ikke underkaste sig et system, som egentlig strider imod det individuelle vestlige system.. Og det gør det muslimske autoritære system…

Når alt det er sagt, så vil jeg ikke sige hvad der er rigtigt eller forkert.. Bare at det vestlige krav om, at den enkelte muslim skal tage afstand fra andre muslimers handlinger, som værende et individ der skal bryde ud af gruppen, er dobbeltmoralsk, eller i hvert fald misforstået… Hvor i mod, det fra muslimsk side, vil være mere naturligt at gøre det samme krav over for en vesterlænding..

Dette indlæg skal ses som starten på en debat om "os og dem"... Hvem definerer vi som "os" og som "dem"?? Hvad forventer vi af "dem" og hvad kan de forvente af "os"?? Er vi så forskellige?? Kan vi nå hinanden??
Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#52018 - 22/09/2005 21:32 Re: Os og dem [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

En god bog om netop dette emne er:

"Satans Oprindelse" af Elaine Paigell...

Til toppen 
#52019 - 22/09/2005 21:59 Re: Os og dem [Re: Kefas Ben-Adam]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Kefas, nu ved jeg ikke, om jeg har forstået dig rigtigt, så jeg vil lige spørge -

I det evige skisma, at samfundets og individets sag bør gå forud for hinanden - mener du da, at vi i den vestlige verden er så egocentriske, at individets sag normalt vil gå forud for samfundets? Sådan mener jeg selv det er, og i stadig højere grad, og til større og større ulykke.

Og mener du, at det i et muslimsk samfund snarere er omvendt, at fællesskabets sag er overordnet individet? Fint nok - - hvis det ikke lige var fordi fællesskabet her er identisk med den islamiske religion, som principielt ikke accepterer andre religioner.

Jeg tror, at det er vanskeligt for en muslim at leve i en kristen kultur, hvor vi har tradition for at det verdslige regimente ikke er baseret på religion, og at det nok er endnu vanskeligere for en kristen at leve i en muslimsk kultur, hvor der ikke er en sådan sondring, og hvor det måske ikke engang muligt at leve i et kristent fællesskab.

Hvis jeg afsporer debatten med disse spørgsmål, så bare se bort fra dem ....

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#52020 - 23/09/2005 13:23 Re: Os og dem [Re: kristina]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Jeg synes, det er et ret relevant indlæg, så tak for det

Jeg ser egentlig fejl, både ved vores samfund og ved de muslimske samfund..

Du har fat i noget, når vi taler om egocentrisme i det vestlige samfund.. Men jeg ser det ikke helt på samme måde som du udtrykker det.. Jeg er enig i, at vi generelt er ret egoistiske i vores samfund, men egocentrismen kommer mere til udtryk i, at vi har en formodning om at vores system er det bedste.. Der er generelt ikke meget åbenhed om, at vi muligvis kunne gøre det bedre, ved at kigge på andre samfundsstrukturer...

For at citere en tidligere præsident i USA, så burde vi spørge os selv lidt mere, hvad vi kan gøre for vores samfund/fællesskab, istedet for at spørge hvad det kan gøre for os...

Det omvendte ser jeg tilgengæld i muslimske forhold.. Der bliver individet presset under fællesskabet, så man egentlig fremstår som en autonom masse, hvilket vel til dels også gør, at vesterlændinge har en tilbøjelighed til at slå muslimer over én kam...

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær