1 registrerede (tau) og
12
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#5200 - 15/10/2002 16:05
bibelforståelse
|
Bruger
Reg.: 09/03/2002
Sted: Århus
|
Gud er Jesus, og Jesus er Ordet, og Ordet er sandheden (vejen og livet). Derfor kan man med rette argumentere for at tage biblen bogstaveligt, som vejen til liv og frelse, men på en række områder er der stor uenighed:
- Homoseksualitet
- sex før ægteskab
- kvindens rolle: skal hun være tildækket og lade manden bestemme over hende? Og må hun være præst?
- og hvad med de rige, skal de forære al deres ejendom væk?
- skal man hugge sin hånd af hvis den bringer til fald? (en hånd kan gøre mange synder)
- Satan hævdes at være død (korsfæstelsen), men har stadig magt (dagens fristelser, løgne og krig)
- evolutionsteorien og skabelsesteorien, er de forenelige størrelser eller uforenelige?
Jeg ville gerne henvise punkterne til nogle skriftsteder, men der er allerede flere vinkler i biblen og flere steder bliver fortolket forskelligt. At der er modsigelser mellem GT og NT er logisk, fordi der med inkarnationen sker mange drastiske ændringer i forholdet mellem Gud og menneske, men også i NT er der forskellige synspunkter.
Det er et problem at noget tilsyneladende skal forstås bogstaveligt og andet metaforisk eller symbolsk. For hvordan skal man vide hvad der skal forstås som hvad?
Nogle mener at biblen er universel og at man skal leve efter den som man gjorde for mange århundreder siden. Andre mener at som følge af ligestillingen, demokratiet og i det hele taget samfundets ændringer siden teksten blev nedskrevet, er ikke alle bud aktuelle.
Mange siger at det er nok med troen, andet er en ”smagssag”. Men så kan man så sige at Jesus, som er objektet for den frelsende tro, er Ordet, så derfor må man også tro på hele bibelen, men hvis man tror på biblen, må man vel leve efter den? (ikke blot være en ordets hører, men også dets gører).
Jeg ved jeg skulle være mere saglig, komme med kilde- og skrifthenvisninger, men så grundig er jeg ikke. Diskussionen er da heller ikke langt fra gammel, men jeg er lige nu fortvivlet, fordi jeg mangler svar på en række ting, men kan ikke få dem fordi biblen kan tolkes på flere måder, og fordi jeg får forskellige svar alt efter hvor jeg slår op i biblen.
Hvad mener I?
|
|
Til toppen
|
|
|
#5201 - 15/10/2002 17:27
Re: bibelforståelse
[Re: Vandrer i lyset]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej med dig
Du kan tro jeg kender din frustration!!!
Biblen kan flere steder være tvetydig. Hvis du taler med kristne, siger de ofte forskellige ting - afhængige hvem de er og hvilken "skole" de har gået i.
"- Homoseksualitet
- sex før ægteskab
- kvindens rolle: skal hun være tildækket og lade manden bestemme over hende? Og må hun være præst?
- og hvad med de rige, skal de forære al deres ejendom væk?
- skal man hugge sin hånd af hvis den bringer til fald? (en hånd kan gøre mange synder)
- Satan hævdes at være død (korsfæstelsen), men har stadig magt (dagens fristelser, løgne og krig)
- evolutionsteorien og skabelsesteorien, er de forenelige størrelser eller uforenelige? "
Er de spørgsmål du stiller. Det virker som om du søger en masse svar HER OG NU, og de tanker du gør dig skaber en forvirring (jeg HAR været der). Men Gud er ikke forvirringens Gud. Han kommer med fred!!!
Jesus siger" Søg først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt det andet gives i tilgift"
Denne enkle sætning har jeg i mit kristne liv måtte vende tilbage til igen og igen.
Guds Ord (biblen) er til DIG. Jeg må spørge dig: er homoseksualitet relevant i DIT forhold til Gud?. Er Sex før ægteskabet, kvindens rolle osv relevant i DIT forhold til Gud?
Jeg kan kun råde dig til at gå hen til Jesus i bøn, tage imod hans frelse (hvis du ikke er kristen), komme i en menighed/kirke.
Som jeg har det i dag, søger jeg ikke i så høj grad svar fra andre mennesker. Men går ofte ind i processen 1. Søg først Guds rige (bøn, bøn,bøn, derefter bibellæsning). I denne process bliver 2. alt det andet givet i tilgift - jeg får ofte svar på mine spørgsmål på denne måde.
At vandre med Herren er en livslang vandring, og undervejs bliver tingene, der er relevante for min vækst, åbenbaret.
Jeg håber at du kan bruge mit svar til noget, og ikke synes at det lyder alt for "syret".
Med venlig hilsen
Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#5202 - 16/10/2002 10:12
|
Bruger
Reg.: 02/10/2001
|
Vandrer i Lyset Skrev:
men jeg er lige nu fortvivlet, fordi jeg mangler svar på en række ting, men kan ikke få dem fordi biblen kan tolkes på flere måder, og fordi jeg får forskellige svar alt efter hvor jeg slår op i biblen
Bibelens fortællinger kan gøre os klogere på os selv og Gud, men de er ikke en facitliste.
Hvis du vil søge vejledning for dit liv i bibelen, så kan jeg kun stilsutte mig Mallis beskrivelse.
Jeg ville dog også anbefale, at du talte med andre.
Ganske vist er vi alle unikke, men vi er skabt til fællesskab, og der er intet, som kan hjælpe med til at klare tankerne som det at dele dem med andre mennesker - som du jo også gør med dit indlæg.
Det betyder selvfølgelig ikke, at du straks skal tage alt hvad du hører for gode varer. Du er nødt til at veje for og imod i hvert enkelt tilfælde.
Vi har fået ansvar for vores liv. Det betyder blandt andet, at vi aldrig bare kan gemme os bagved klare og utvetydige livstydninger, som vi får foræret. Vi er hver især nødt til at finde vores vej igennem tilværelsens mangfoldighed.
Det er en ringe trøst, det ved jeg godt, og hvem kender ikke til ønsket - fristelsen, kan man sige - om den tryghed der ligger i at have fået klar besked om, hvordan man skal forholde sig. Men så nemt er det desværre ikke.
Der er en del artikler i svarpanelet. Måske er der noget der, du kan bruge? Hvad enten du er enig eller uenig kan de være en hjælp til at sætte tankerne i gang, og de kan danne udgangspunkt for dine spørgsmål. Når man har så meget på hjerte, som du øjensynligt har, så kan det være svært at finde ud af, hvor man skal begynde og hvor man skal ende. Så kan det hjælpe at se, hvad andre siger.
Måske ville det være lettere at få snakket dine spørgsmål igennem, hvis du greb dem et ad gangen?
Venlig hilsen
Eva
|
|
Til toppen
|
|
|
#5203 - 16/10/2002 20:27
[Re: Eva]
|
Bruger
|
Hej Eva
Tak for dit svar
Jeg følte mig lidt flov efter at have skrevet mit indlæg, faktisk gav jeg mig derefter til at læse flere artikler, og denne læsning beroligede mig.
Noget andet jeg må indrømme er at da jeg skrev mit indlæg, var det længe siden jeg havde læst i bibelen. Hvis jeg havde læst, ville jeg sikkert ikke have så mange spørgsmål. Jeg har ofte haft en vane med at slå tilfældigt op i biblen i den tro at det opslåede sted skulle tale personligt til mig. Men det er jo klart at jeg må læse mere tålmodigt og ordene i deres sammenhæng...
Og så er der med troen og forstanden. De er næsten uforenelige størrelser (jf. SK's "Philosophiske Smuler", hvis du kender den). Med mit studium, teologistudiet, kan man nemt komme til at bruge den videnskabelige metode/intellektet for meget.
|
|
Til toppen
|
|
|
#5204 - 16/10/2002 20:43
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
At læse og forstå Bibelen er ikke så enkelt som mange gerne vil gøre det til. Derfor forstår jeg også godt dine spørgsmål. Her og nu vil jeg henvise dig til en artikel på Bibellæserringens hjemmeside om at læse og og forstå Bibelen: http://www.blr.dk/fakta/bibelen.htm. Jeg håber du vil have lidt glæde af den. Ellers prøv at konsulter vores svararkiv under kategorien Bibelen: http://jesusnet.dk/svar/index.php?q=&category=Bibelen. Her kan du forhåbentlig også finde svar på nogle af dine spørgsmål.
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#5205 - 16/10/2002 20:48
[Re: malli]
|
Bruger
|
Hej Malli
Mange tak for dit svar. Det var da overhovedet ikke "syret"!!
Du har så evig ret i at Guds rige må søges først, så kommer alt andet i tilgift. Jeg har tænkt på at med troen vil vi stykkevis erkende hvordan vi skal leve. Det vigtigste er kærligheden. Tror vi, elsker vi Gud. Og elsker vi Gud, elsker vi os selv og andre mennesker. Ingen gerninger er da heller ikke af stor værdi, hvis de ikke gøres med kærlighed/tro.
"Jeg må spørge dig: er homoseksualitet relevant i DIT forhold til Gud?. Er Sex før ægteskabet, kvindens rolle osv relevant i DIT forhold til Gud? "
Homoseksualitet er ikke relevant, sex før ægteskab endnu ikke, og jeg har egentlig taget stilling til dette spørgsmål. Det med kvindens rolle: jeg vil gerne tjene Gud studerer teologi. Hvis jeg tager hele dette studium, vil jeg måske være præst. Det der har gjort mig forvirret er at folk svarer forskelligt på om kvinder må være præst, og at de steder i bibelen som taler om kvindens rolle fortolkes forskelligt. Jeg har fundet ud af at jeg ikke mere gider at spørge andre om hvor meget ansvar de mener en kvinde må påtage sig. Du har ret i at jeg må be til Gud og lægge mine spørgsmål frem for ham. Det er ikke sikkert at han vil give mig svarene, men hvis jeg ber om hans ledelse, VIL han også lede mig.
Jeg tror også det handler om min tillid til Gud. Hvis jeg stoler på ham, vil jeg også have færre bekymringer.
Som du kan høre er jeg blevet mere afklaret siden jeg skrev mit indlæg, men du skal have tak for dine svar. Det lyder i hvert fald som en god idé at be først og derefter læse i biblen.
Med venlig hilsen
|
|
Til toppen
|
|
|
#5206 - 16/10/2002 21:48
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Vandrer i lyset.
Det var da dejligt at høre at du kunne bruge mit svar til noget. Du skriver igen om kvinder og præster....og du læser teologi. Måske er du kvinde?Omkring lige dette emne, siger Paulus bortset fra en masse andet, at vi som Kristi efterfølgere tilhører et "helligt præsteskab"!!!!
Tror du så at Gud på forhånd vil udelukke 51% af befolkningen på grund af deres køn?
Nej, Gud er mange gange større end vi på nogen måde kan forestille os, og jeg tror at når Gud vil udgyde sin ånd over alt kød, vil flere kvinder blive kaldt - også til præsteembedet.
Det er så MIN fortolkning, så er det om at du finder DIN.
Må Gud være med dig på din vej.
Med venlig hilsen
Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#5207 - 16/10/2002 21:56
[Re: asas]
|
Bruger
|
tak for linkene, dem vil jeg læse
|
|
Til toppen
|
|
|
#5208 - 16/10/2002 21:59
[Re: malli]
|
Bruger
|
(ja, jeg er en pige)
Mange ortodokse og konservative bibellæsere taler imod kvindelige præster. Samtidig taler mange kvinder selvfølgelig for kvindelige præster. Der vil altid være uenighed. Jeg tror jeg skal få mit eget svar engang.
|
|
Til toppen
|
|
|
#5209 - 29/10/2002 13:59
|
Bruger
Reg.: 21/02/2002
Sted: Holland
|
Hej Vandrer i Lyset,
Man kan ikke finde alle svar i Bibelen, dvs, ikke bogstaveligt. Men lad mig give et underligt eksempel: det er forbudt at koere mens trafiklyset er roedt. Men det staar ikke i Bibelen. Men der staar i Bibelen at der skal vaere regle, og at man skal goere regeringens vilje. Hvis en regering tager fejl, det er en anden diskussion, gider ikke at diskutere paa det nu.
Men f.eks. det med homoseksualitet, sex foer aegteskabet osv osv, men OGSAA mit eksempel...... der er noget man skulle huske: Guds ord er ikke en lovbog. Der staar ikke: det skal du, og det skal du ikke.... Jaja, jeg ved godt, de der 10 bud, og de andre moseboeger, der staar hvad man maa og ikke maa, og hvad man skal og ikke skal.... Men man skal laese videre....Hvor tit staar der ikke (paa hverdagsdansk): "For det er noget din Gud ikke er glad for" eller "...hader".
Og DERFOR er nogle ting forbudt.... For at vaere FAIR overfor Gud.
Bibelen er, som sagt, ikke en lovbog.... Det er en bog med retningslinjer..... Et skilt paa Vejen til Evigheden (som er Jesus Kristus). Maa man ikke have sex foer aegteskab? Jo! Men SKAL man saa have sex? Nej! Det er bedre at vente! True Love Waits!
Er Gud GLAD for homoseksualitet? Nej! Men er Gud glad for hvis et menneske er ulykkelig hele sit liv? Nej, heller ikke! Er det saa tilladt? Det handler ikke om tilladelse.
Gud er ikke en politimand.... Gud er en kaerlig Gud.... Han ELSKER os.... Lad os bruge vores ansvarlighed, og vaelge de rigtige ting.
Hilsen av en gammel venn :-)
FraNL
Med venlig hilsen,
FraNL
|
|
Til toppen
|
|
|
|