Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 6 gæster online.

Statistik
2620 Brugere
23 Fora
7467 Tråde
119514 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#51901 - 21/09/2005 13:41 Fadervor
Jan Sloth
Bruger

Reg.: 21/06/2003
Sted: Nørresundby
Nogle går og tror at bønnen Fadervor er en bøn som vi skal bede idag. Men det er ikke rigtigt.

Fadervor var en bøn som Jesus gav til sine disciple under den gamle pagt. Altså før Jesus tilvejebragte os den nye pagt på korset.

I fadervor beder vi: "komme dit rige". Men vi skal IKKE bede Guds rige om at komme, for det ER allerede kommet. Det er i vores ånd hvis vi er født påny. Jesus bor ved Den Hellig Ånd i vores ånd. Så Guds rige er i os.

Der er ting i fadervor som er fine nok og rigtige at bede om, men det er en bøn Jesus gav under den gamle pagt. Ikke en vi skal bede idag.

Til toppen 
#51902 - 21/09/2005 14:00 Re: Fadervor [Re: Jan Sloth]
Anonym
Anonym

citat:
Der er ting i fadervor som er fine nok og rigtige at bede om, men det er en bøn Jesus gav under den gamle pagt. Ikke en vi skal bede idag.

ALT hvad Jesus sagde, gjorde og gav var under den "gamle pagt" og er altså ikke noget der kan have betydning for os i dag, dersom vi skal følge din form for logik!

Jeg er blot overbevist om at du er totalt galt afmarcheret også på dette punkt.

Til toppen 
#51903 - 21/09/2005 15:15 Re: Fadervor
Jan Sloth
Bruger

Reg.: 21/06/2003
Sted: Nørresundby
hvis du beder "Komme dit rige" så tror du jo ikke på at Guds rige allerede bor inden i dig

Til toppen 
#51904 - 21/09/2005 15:32 Re: Fadervor [Re: Jan Sloth]
Anonym
Anonym

citat:
hvis du beder "Komme dit rige" så tror du jo ikke på at Guds rige allerede bor inden i dig

Hvad med at svare på det jeg spurgte dig om?

Og så er der jo den mulighed at du tager ganske fejl af hvad Guds Rige er for en størrelse!

Til toppen 
#51905 - 21/09/2005 15:54 Re: Fadervor [Re: Jan Sloth]
KajQrd
Bruger

Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
Nogle går og tror at bønnen Fadervor er en bøn som vi skal bede idag. Men det er ikke rigtigt.

Fadervor var en bøn som Jesus gav til sine disciple under den gamle pagt. Altså før Jesus tilvejebragte os den nye pagt på korset.

Nu tror jeg generelt, at vi er rimeligt frit stillede med hensyn til, hvordan vi beder. For det første fordi Gud godt kan finde ud af, at sortere det gode fra det dårlige. For det andet er fadervor netop en manifestering af, hvad den nye pagt har medført: Ved Jesu død på korset er vi blevet Guds børn, dersom vi tager imod, og det er egentlig først nu, det for alvor giver mening at bede "Fader vor." I den gamle pagt var den primære motivation for at følge Gud frygten for, hvad ulydighed ville medføre. Der måtte ofre til for at sone synden, og det var ikke et intimt og trygt forhold, der karakteriserede menneskets forhold til Gud, og derfor mener jeg primært, fadervor er en bøn til den nye pagt.

I fadervor beder vi: "komme dit rige". Men vi skal IKKE bede Guds rige om at komme, for det ER allerede kommet. Det er i vores ånd hvis vi er født påny. Jesus bor ved Den Hellig Ånd i vores ånd. Så Guds rige er i os.

At Guds rige er kommet ind i vores liv er ikke det samme som, at bønnen er unødvendig. Bønnen er en bøn om, at Guds rige må få plads i verden. Og for mange kristnes vedkommende tror jeg også, det er væsentligt (det er det i hvert fald for mig), at bønnen også handler om, at Guds riges ved og vel må ligge mig på sinde, og at jeg må bruge min tid i dets tjeneste. Guds rige er jo ikke blot isoleret i mit hjerte, men er også en bevægelse i verden, og en bøn om, at Guds rige skal komme er ud over det tidligere nævnte også en bøn om vækkelse.

Havde fadervor blot været en bøn til den gamle pagt, så tror jeg slet ikke, den havde stået i Bibelen, for begge de bøger, hvor den er nævnt, er skrevet lang tid efter Jesu korsfæstelse, opstandelse og himmelfart. Altså lang tid efter, at den gamle pagt er ophørt. Hvad der derimod er ganske væsentligt er, at alle bønnerne i fadervor er meget "brede" bønner. De omfatter mange ting, og som en helhed dækker de alt, hvad vi får brug for fra Gud. "Giv os i dag vort daglige brød" er f.eks. ikke blot en bøn om brød, men en bøn om, at Gud vil give os de materielle ting, vi har brug for hver dag. "Komme dit rige" omfatter både Guds riges udbredelse gennem vækkelse og om Guds riges plads i mit liv. Og umiddelbart tror jeg ikke, Gud har noget imod, hvis vi bytter lovprisningen af ham til sidst ud med f.eks. "Amen! Pris og lov og visdom og tak og ære og magt og styrke er vor Guds i evighedernes evigheder. Amen!" eller for den skyld, hvad der nu ligger os på sinde. Fadervor er som jeg ser det en slags "rammebøn", der omfatter alle vores behov, men vi har lov til også at konkretisere, hvad vi ser af behov, mens vi beder.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Til toppen 
#51906 - 21/09/2005 16:38 Re: Fadervor [Re: KajQrd]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Mark, lige en lille kort bemærkning, du skriver:
citat:
At Guds rige er kommet ind i vores liv er ikke det samme som, at bønnen er unødvendig.
Helt enig, jeg vil bare tilføje, at vi må huske, at bønnen hedder Fadervor, og ikke Fadermin!

Det betyder, at når jeg beder Fadervor, så beder jeg ikke kun for mig selv, men også for mine brødre og søstre i Kristus og for dem som ikke/endnu ikke, er Guds børn.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2013 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær