Menu
Hvem er online
1 registrerede (tau) og 12 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#51764 - 20/09/2005 16:15 Elias eller ikke Elias??
Anonym
Anonym

Lige et hurtigt spørgsmål.

Af Matt. 17 fremgår det at Jesus taler om Johannes Døber som Elias.
Af Joh. 1 fremgår det, at Johannes Døber nægter at være Elias.

Da Gud jo ikke er kendt for at modsige sig selv, må der være noget her jeg har fået galt fat i. Jeg kan bare ikke gennemskue hvad.

Til toppen 
#51765 - 20/09/2005 17:20 Re: Elias eller ikke Elias?? [Re: ]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Lars Poulsen.

Jeg tror, svaret ligger i det, englen Gabriel siger til Johannes Døberens far, Zakarias:
"Han skal gå foran ham (Herren) i Elias' ånd og kraft for at vende fædres hjerte til deres børn og give ulydige et retfærdigt sind og skaffe Herren et folk, der er gjort rede." Luk.1,17.
Her henvises der til en profeti af Malakias. "Se, jeg sender profeten Elias til jer, før Herrens dag kommer, den store og frygtelige. Han skal vende fædres hjerte til deres sønner." Mal.3,23-24.
Johannes Døberen skal virke med Elias' ånd og kraft, men ikke være Elias selv, som han gik rundt i Israel et par tusind år forinden. Ellers ville det også være mærkeligt, hvordan han skulle begynde forfra med at blive født og vokse op. Han skal også prædike bod og kalde folket tilbage til Gud, ligesom Elias.
Jesus taler om Johannes Døber som Elias i Matt 11,14: Han er Elias, der skulle komme. Dvs. han er den, som Malakias' (og Gabriels) løfte talte om - den, der gik foran Herren i Elias' ånd og kraft.
Hvorfor benægter Johannes det så i Joh.1? Måske er det, fordi han benægter, at han er den samme person, som den Elias, GT taler om.
Måske er det også, fordi han ikke vil henlede opmærksomheden på sig selv, men på Jesus, som han baner vej for. Som han siger i Joh.3,30: Han skal blive større, jeg skal blive mindre.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#51766 - 20/09/2005 17:43 Re: Elias eller ikke Elias?? [Re: AnnePande]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej AnnePande

Godt skrevet og forklaret. Nøjagtig (næsten)sådan står der også i min engelske The Nave`s Topical Bible, som samordner alt til en bibelordbog, konkordans og håndbog med kommentarer i en samling.

mvh
carl

Til toppen 
#51767 - 20/09/2005 18:20 Re: Elias eller ikke Elias?? [Re: AnnePande]
Anonym
Anonym

citat:
"Se, jeg sender profeten Elias til jer, før Herrens dag kommer, den store og frygtelige. "

Men den dag der her henvises til, er det ikke den vi normalt kalder "Dommens dag"? Altså den dag hvor Jesus kommer igen. Forud for det skal der jo fremstå to vidner (Joh. Åb. 11:3 ff), og nogle mener at disse to vidner er Elias og Moses. Elias er jo aldrig død, og behøver vel derfor heller ikke at skulle fødes igen. Men, det er nok en helt anden snak.

Men det lyder fornuftigt at Johannes Døber skulle virke ved Elias' ånd. Derved bliver det jo også rigtigt at han både er, og ikke er, Elias.

Til toppen 
#51768 - 20/09/2005 18:46 Re: Elias eller ikke Elias?? [Re: ]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Lars Poulsen.

Jo, men Jesu første komme var jo også før dommens dag (som jeg også tror, Malakias henviser til her), omend ikke lige umiddelbart før.
Jeg ved ikke, om de to vidner er Moses og Elias, men det er da en mulighed. Men så vil det nok være "den rigtige" Elias.
Johannes Døber er i hvert fald svar på Malakias' profeti, sådan som Gabriel siger det. Det er næppe de to vidner, der er svar på den (pga. det med fædre og sønner).

Jeg kommer til at tænke på, at Moses og Elias jo viste sig ved forklarelsen på bjerget. Det viser også, at Elias må have været en anden person end Johannes Døber. Ham havde Peter, Jakob og Johannes jo set før.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#51769 - 20/09/2005 19:10 Re: Elias eller ikke Elias?? [Re: AnnePande]
Anonym
Anonym

Kender du det, man har et problem som man går og grubler over i lang tid, og uanset hvordan man vender og drejer det, så er det ikke til at gennemskue.

Endelig tager man sig sammen til at spørge nogen om hjælp til en løsning, og vupti - så kommer de bare med svaret i første hug. Det er bare SÅ træls

Jeg kan se at du er teologistuderende. Åbenbart er du noget længere i studierne end jeg er

Tak for hjælpen i hvert fald!

Til toppen 
#51770 - 20/09/2005 19:13 Re: Elias eller ikke Elias?? [Re: ]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Lars Poulsen.

Selv tak.
Jeg synes nu det er rart når nogen har et klart svar - men sådan er det jo så forskelligt.
Men det kan da godt være lidt træls, at det ikke lige var en selv, der havde fundet de vises sten.

Mvh. Anne.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær