Kan vi opleve mirakler i dagens Danmark? Kan syge blive raske gennem forbøn? Tror vi på en Gud der griber ind i et sygdomsforløb og gør mennesker raske? Kan vi mennesker gøre en forskel? Hvad betyder det når bibelen taler om: de skal lægge hænderne på syge, så de bliver raske? Hvem skal lægge deres hænder på de syge? Kan alle blive raske gennem forbøn? Hvad så med dem der ikke bliver raske, har de ikke tro nok? Hvad mener I? Markus k. 16. vers 15 Så sagde han til dem: »Gå ud i alverden og prædik evangeliet for hele skabningen. vers 16 Den, der tror og bliver døbt, skal frelses; men den, der ikke tror, skal dømmes. vers 17 Og disse tegn skal følge dem, der tror: I mit navn skal de uddrive dæmoner, de skal tale med nye tunger, vers 18 og de skal tage på slanger med deres hænder, og drikker de dødbringende gift, skal det ikke skade dem; de skal lægge hænderne på syge, så de bliver raske.«
#51697 - 19/09/200521:28Re: Mirakler i dagens Danmark!
[Re: springtime]
Ole Madsen
Bruger
Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
det med at bede for andre har med at gøre om man vil betale prisen for at se Guds kraft til helbredelse, for der er en pris, du må dø. Læs beretningen om Gud der går forbi Moses, Gud siger, den dag du ser mig skal du dø, ikke legemligt men Moses kunne forblive den samme efter at have set Gud. Vil du betale den samme pris, så bed Gud give dig nåde itl at bede for andre.
Jeg har selv oplevet at blive sat fri fra angstneuroser ved bøn, jeg havde ikke tro, men vedkommende som bad, havde bedt nogle dage før jeg kom til ham og blev bedt for.
Ja, Gud er den samme igår, idag og til evig tid. Syge kan blive raske gennem forbøn. Gud kan gribe ind og helbrede et menneske der er sygt. Vi kan udøve tro på et menneskes vegne. En retfærdigs bøn (en der har stor tro) har en mægtigt virkende kraft. At de skal lægge deres hænder på dem og bede for dem, og dersom de har tro til det skal de blive raske - helt bogstaveligt. Jesus udførte ikke mange mirakler i sin hjemegn/by. Der skal en vis grad af tro til. Jesus var f.eks. omgivet af en skare af mennesker, men kun den blodsottige kvinde blev helbredt - en kraft udgik fra Jesus til hende, fordi hun nærmede sig ham i tro. Tro er nødvendig. Den som søger Gud må tro at han er til og belønner den, som søger ham. Tegn kommer ikke igennem menneskers vilje, men tegn følger dem, som tror.
Der er et formål med mange af de modsætninger og prøvelser, som mennesker møder her i livet. Hvis der er et guddommeligt formål med en sygdom, så vil vedkommende sandsynligvis ikke blive helbredt. Ej heller hvis sygdommen er en konsekvens af synd, som et menneske ikker har omvendt sig fra, eller ikke vil omvende sig fra.
Læg også mærke til at Jesus aldrig blæste i basun med helbredelser. Han sagde at størst af alt er kærligheden. Men helbredelser sker idag. Det største mirakel er dog at modtage et guddommeligt vidnesbyrd igennem den Helligånds kraft om at Jesus er Kristus, denne verdens Frelser og Forløser, og den åndelige helbredelse som følger efter.
#51699 - 20/09/200500:08Re: Mirakler i dagens Danmark!
[Re: Buus]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
John, du skriver
citat: En retfærdigs bøn (en der har stor tro) har en mægtigt virkende kraft.
Stor tro? Nejda, det er slet ikke nødvendigt!
Med en tro på størrelse med et sennepsfrø kan selv bjerge flyttes, siger Jesus jo. Har du set sennepsfrø? Jeg har. I en lillebitte dåse, hvor der kun kunne være 3-4 panodiler, lå der ca. to tusinde, fik jeg at vide.
Jeg havde ikke tid til at tælle efter, men det så ret sandsynligt ud, for det var altså noget meget fint sort pulver ...
#51701 - 20/09/200500:48Re: Mirakler i dagens Danmark!
[Re: søgende]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Søren, ja, Jesus bruger selv et par gange udtrykket "stor tro", men i en helt anderledes kontekst. Det var tro på Jesus, og bøn om Hans indgriben, altså netop slet ikke tro på, at de selv kunne præstere noget som helst ...
Kristina! Hvis det er så enkelt hvorfor er der så ikke flere der bliver raske!!!! Skal der ikke tro til? Jesus taler vel om forskellige størrelser på tro?
Noget andet er vel også at Jesus befaler os "helbred de syge"
#51703 - 20/09/200509:34Re: Mirakler i dagens Danmark!
[Re: springtime]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej springtime, du spørger, hvorfor der ikke er flere der bliver raske.
Det er fordi vi lever i en falden verden - eftersyndefaldet, som fik alvorlige konsekvenser for hele Guds oprindelig gode og fuldkomne skaberværk. Her er sygdomme, og mange andre slags forfærdelige lidelser.
Hvad vi skal gøre? Vi skal bede for de syge og alle, der lider under denne verdens uretfærdighed, og vi skal tage os af dem, når vi kan. Ikke kun de fysisk og psykisk syge, men alle der har det dårligt og har brug for hjælp og opmuntring. Og vi skal bede Gud om at vise os, hvor vi skal gå, og hvad vi skal sige og gøre.
Og så i øvrigt leve i forventning om den nye jord, som beskrevet i Åbenbaringsbogen kapitel 21: Nu er Guds bolig hos menneskene, han vil bo hos dem, og de skal være hans folk, og Gud vil selv være hos dem. Han vil tørre hver tåre af deres øjne, og døden skal ikke være mere, ej heller sorg, ej heller skrig, ej heller pine skal være mere. Thi det, der var før, er forsvundet. Og han, der sidder på tronen, sagde: »Se, jeg gør alting nyt!«
Med "lille tro" er det nok en god ide at tage Herrens briller på, eller se det med hans perspektiv. Hvad var det for en slags tro han talte om, som kunne udvirke sådanne mirakler? Sammenligningen mellem sennepskornet og troen er snarere kvalitativ end kvantitativ. At et lille træ på størrelse med et peberkorn kunne vokse op og blive på størrelse med en hest med rytter i højden, var jo bemærkelsesværdig. Hvor mange af apostlene og medlemmerne af Herrens kirke fordum kunne f.eks. gennem deres tro flytte et bjerg? Hvor mange kan idag? Noget lille kan kun vokse op og blive til noget stort gennem den rigtige tro. Jesus kunne f.eks. ikke helbrede nogle mennesker fordi de ikke havde tro (den rigtige tro). Der findes ren, stærk oprigtig og inderlig tro, så findes der en mere grumset/sammenblandet tro i midten, og ude i den anden ende af skalaen findes direkte vantro. Jeg tror at Herren talte om kvaliteten af den tro, som de havde. Hvis den rigtige tro, så krævedes der ikke så meget før det udvirkede mirakler. Den blodsottige kvinde var i besiddelse af en sådan slags tro, og derfor udgik der en kraft fra Herren til hende, så hun blev helbredt. Jesus kunne ikke helbrede visse personer fra hans hjemegn, for de havde ikke den rigtige tro. Så kan man jo bede som personen der følte han ikke havde tro nok "Herre, hjælp min vantro", og så kan vi få en hjælp som han (frit citeret).
citat: Men han skal bede i tro, uden at tvivle; den, der tvivler (vakler i troen), ligner nemlig en havets bølge, som jages og kastes hid og did af vinden; og et sådant menneske må ikke vente at få noget fra Herren, en tvesindet mand, som han er, ustadig på alle sine veje. (Jakobs brev 1:5-7)
#51705 - 23/09/200516:43Re: Mirakler i dagens Danmark!
[Re: kristina]
Anonym
Anonym
Kære Kristina, må jeg få lov at formane dig her.
Mattæus 17,20: Han svarede dem: Fordi I har så lidt tro; thi sandelig siger jeg eder: hvis i har tro som et sennepsfrø, kan I sige til dette bjerg: "Flyt dig herfra og derhen," så skal det flytte sig; og intet vil være umuligt for jer.
Det er væsentligt at forstå at VorHerre Jesus Kristus her bruger bjerget som symbol på Faderen. Jævnfør Israelitternes opfattelse af et bjerg som helligt, og at Moses, da han skulle møde den almægtige, besteg bjerget. Jesus siger altså i Mat 17,20, at hvis en Jesu discipel har tro som et sennepsfrø (på at Gud er kærlighed, og at Gud ønsker helbredelsen), skal han kunne udvirke denne helbredelse på tro derved. Bjerget, altså Faderen, skal bevæge sig og miraklet vil ske. Min formaning til dig, min med-søster er; når danskeren siger: Tro kan flytte bjerge, skyldes det blindhed overfor Jesu lære her. Og danskeren kommer herved til at insinuere et polyteistisk verdensyn, ved brug at flertalsformen bjerge. Dette er ikke ønskværdigt som Jesu discipel. Guds Nåde være med dig Kristina, min søster i Jesus Kristus.
Citat: Det er væsentligt at forstå at VorHerre Jesus Kristus her bruger bjerget som symbol på Faderen. Jævnfør Israelitternes opfattelse af et bjerg som helligt, og at Moses, da han skulle møde den almægtige, besteg bjerget. Jesus siger altså i Mat 17,20, at hvis en Jesu discipel har tro som et sennepsfrø (på at Gud er kærlighed, og at Gud ønsker helbredelsen), skal han kunne udvirke denne helbredelse på tro derved. Bjerget, altså Faderen, skal bevæge sig og miraklet vil ske. Citat slut.
Kommentar: Jamen, dog, den udlægning har jeg aldrig hørt og jeg har faktisk hørt meget. Du mener altså at dine bibelfortolkning slår alt. Og så mener du at vi kan beordre Faderen til at flytte sig.
Jesus siger dette fordi disciplene spørger hvorfor de ikke kunne uddrive en ond ånd. I vers 21 står der at noget sådant KUN sker ved bøn og faste.
Citat: Min formaning til dig, min med-søster er; når danskeren siger: Tro kan flytte bjerge, skyldes det blindhed overfor Jesu lære her. Og danskeren kommer herved til at insinuere et polyteistisk verdensyn, ved brug at flertalsformen bjerge. Dette er ikke ønskværdigt som Jesu discipel.
Kommentar: Undskyld mig, men det lyder som noget skrækkeligt vrøvl. Hvad er det for en blindhed overfor Jesus lære og hvad mener du Jesus lærer her ???? Og mener du at apostlenes gerninger også havde det problem, for de uddrev onde ånder og gjorde tegn og undere og mirakler. ??
#51707 - 23/09/200518:11Re: Mirakler i dagens Danmark!
[Re: carl]
Anonym
Anonym
Mht min formaning misforstår du mig vist. Jeg siger at det rette udfra et Kristent perspektiv er at sige: Tro kan flytte Bjerget. Ikke at sige: Tro kan flytte bjerge. Fordi Bjerget i Jesu lignelse repræsenterer Faderen selv.
Når Apostlene og Disciplene kunne flytte Bjerget, viste de netop sandheden i Jesu lære. Nåde være med alle i Hans Søn Jesus Kristus.
Citat: Mht min formaning misforstår du mig vist. Jeg siger at det rette udfra et Kristent perspektiv er at sige: Tro kan flytte Bjerget. Ikke at sige: Tro kan flytte bjerge. Fordi Bjerget i Jesu lignelse repræsenterer Faderen selv.
Når Apostlene og Disciplene kunne flytte Bjerget, viste de netop sandheden i Jesu lære
Kommentar: Jeg kan stadig ikke se det bibelske belæg for at kalde bjerget for Faderen er. Jamen, at tro kan flytte et bjerg/ bjerge, er Jesu forklaring på troens konkrete autoritet.
Den sidste linie forstår jeg simpelthen ikke, forklar mig derfor hvad du mener med at de viste sandheden i Jesu lære !!!!
#51709 - 25/09/200523:57Re: Mirakler i dagens Danmark!
[Re: carl]
Anonym
Anonym
Det jeg mener, min forståelse er denne: At bede i næstekærlighed og ved Hellig Ånd, og derefter opleve at Gud udvirker et mirakel, efter min forståelse af Jesu ligning er at opleve, at bjerget flytter sig. Håber det forklarer. Jesus Navn være med os.
Hvis Gud giver mennesker et mirakel, kan det menneske så ikke blive syg igen? Hvis ja, hvorfor holdes helbredelses forkynderen så, oftest, ansvarlig og bliver betegnet som falsk? Hvis Gud giver et mirakel og der står i Bibelen at der ikke er personanseelse hvorfor forbliver naboen syg. Og hvad har den der blev rask gjort for at vinde Guds gunst? Er helbredelse for alle? Hvis ikke, duer det Jesus gjorde på Golgata så ikke rigtigt? Eller var det kun for de udvalgte? Springtime
Jeg mener at mirakler kan opleves i Dk i dag, hvor Gud virker helt konkret i vore liv vha fysisk eller psykisk helbredelse.
Når man siger helbredelser og mirakler kommer man nemt til at tænke på helbredelsesprædikanter. Jeg synes at der er 1 som er rigtig god, og som jeg gerne vil sende folk til. Desværre er der også nogen (spec udenlandske), som jeg føler går lidt på kompromis med evangeliet. (Jeg vil ikke igang med en diskusion om det). Det er dog ikke mig der skal bedømme det men Gud.
Min anbefaling skal gå til Hans Berntsen. Her vil du opleve helbredelse og mirakler. Han kender Guds Ord godt, og hans måde at bede for folk er alletiders. Man kan virkelig mærke at Gud virker gennem ham. Desuden har han stor respekt for alle mennesker.
#51712 - 26/09/200518:02Re: Mirakler i dagens Danmark!
[Re: ]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Retriever.
Jeg synes nu også, den fortolkning virker noget spekulativ. Der er ikke noget, der tyder på, at "bjerget" skulle symbolisere Faderen. Hvis Jesus vil fortælle en lignelse, siger han det. Desuden taler han ofte om bøn, og Faderens bønhørelse af den. Hvis han hentyder til Faderen, så siger han Faderen. Ikke noget med "et bjerg". Det mest ligefremme er, at der er tale om en metafor for, at den tro, som Gud virker, troen på hans almagt og kærlighed, er med til at flytte ellers uoverstigelige hindringer. Det holder ikke rigtig, det med at vi skulle "flytte rundt med Gud". Det er heller ikke os, der udvirker helbredelse eller andet, men Gud.
#51713 - 26/09/200518:47Re: Mirakler i dagens Danmark!
[Re: ]
Anonym
Anonym
citat: Retriever skrev: Mattæus 17,20: Han svarede dem: Fordi I har så lidt tro; thi sandelig siger jeg eder: hvis i har tro som et sennepsfrø, kan I sige til dette bjerg: "Flyt dig herfra og derhen," så skal det flytte sig; og intet vil være umuligt for jer. [ ... ] Jesus siger altså i Mat 17,20, at hvis en Jesu discipel har tro som et sennepsfrø (på at Gud er kærlighed, og at Gud ønsker helbredelsen), skal han kunne udvirke denne helbredelse på tro derved. Bjerget, altså Faderen, skal bevæge sig og miraklet vil ske.
Du siger altså at Gud er UNDERLAGT det troende menneskes befalinger?
Jeg må sige at jeg i så fald er dybt forundret over den for mig helt fremmede lære og undervisning! Jeg ved godt at det er en almindelig læresætning blandt fremgangsteologer (herlighedsforkyndere m.v.).
Selvfølgelig er Jennes intuition rigtig, du underviser jo, i hvertfald på din webside. Er det ikke rigtigt ? Så hvorfor blive ved med at køre rundt i rundkørslen ?
Hej. Det var dog utroligt som I kives. Men der ingen svar på disse spørgsmål:
Hvis Gud giver mennesker et mirakel, kan det menneske så ikke blive syg igen? Hvis ja, hvorfor holdes helbredelses forkynderen så, oftest, ansvarlig og bliver betegnet som falsk? Hvis Gud giver et mirakel og der står i Bibelen at der ikke er personanseelse hvorfor forbliver naboen syg. Og hvad har den der blev rask gjort for at vinde Guds gunst? Er helbredelse for alle? Hvis ikke, duer det Jesus gjorde på Golgata så ikke rigtigt? Eller var det kun for de udvalgte?
Selvfølgelig er Jennes intuition rigtig, du underviser jo, i hvertfald på din webside.
Så Jennes intuition om at jeg "underviser stakkels børn" er rigtig blot fordi jeg driver en eller flere hjemmesider?
Kommentar. Nå, børn er jo nok meget sagt, men tæt på var det da. Men du "driver" jo ikke bare nogle hjemmesider, du "driver" da også undervisning på disse sider.
citat: Nå, børn er jo nok meget sagt, men tæt på var det da. Men du "driver" jo ikke bare nogle hjemmesider, du "driver" da også undervisning på disse sider.
Ja, det er jo muligt at ved lidt retorisk filosoferen at få selv Jennes udtalelser til at dreje sig om noget helt andet end de oprindeligt var.
#51728 - 27/09/200519:56Re: Mirakler i dagens Danmark!
Anonym
Anonym
Alt hvad jeg syntes at jeg siger er: At Gud hører de helliges bønner. Om jeg taler om at Bjerget, som symbol på Faderen, skal flytte sig. Eller at troen kan flytte bjerge, er jo indirekte den helt samme ting, i og med at også Faderen må flytte bjergene.
At han er underlagt de troendes befalinger, er jo selvfølgelig inkorrekt, i den forstand, at han selv bestemmer, hvem og hvornår der skal bedes til ham. Jævnfør, at han har forhærdet deres hjerter, så de ikke skal vende om så han må helbrede dem.
Men at han hører de Helliges bønner, kan ikke udlægges, som om at han underlægger sig dem. Forlig i Jesus Kristus.
#51729 - 27/09/200520:08Re: Mirakler i dagens Danmark!
[Re: AnnePande]
Anonym
Anonym
Hej Anna. I grunden mener jeg altså ikke der er den store forskel i opfattelsen af læren af denne ligning. Jeg kan se af svar, at mit udlæg opfattes som at at man kan "beordre Gud rundt". Det er ikke min hensigt, at fremføre en sådan påstand. Jeg mener bare at enhver helbredelse eller mirakel, sker som følge af, at Faderen arbejder, eller bevæger sig. Jeg mener altså at vi opfatter tingene ret ens. Uanset, om Jesus taler om at Faderen vil bevæge sig, eller siger at Faderen vil flytte en række bjerge væk, så er det i bund og grund helt det samme. Deri må i forstå min opfattelse.
Jeg må dog sige at talen om sennepsfrø og bjerg, for mig til at forstå ordet som en lignelse. Disciplene spørger jo netop også Jesus om, hvorfor han lærer alting i lignelser. Fred i Jesus.