1 registrerede (tau) og
12
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#51578 - 18/09/2005 23:35
Re: DÅB
[Re: thisfear]
|
Anonym
Anonym
|
citat: De der går ind for spædbarns dåb er ikke ligefrem intellektuelle mennesker, Nå da da, - så stort set alle teologer og præsteuddannede, samt langt det største antal kristne "er ikke ligefrem intellektuelle mennesker".
Jeg tror du ville have gavn af at søge lidt i arkivet over tidligere debatter inden du fører dig frem på denne lidet konstruktive måde.
Sagt af en der selv finder troens dåb den mest bibelsk rigtige, uden dermed at ville nedgøre barnedåben og de mange oprigtige og ærlige kristne der mener barnedåben er den rigtige dåb!
|
|
Til toppen
|
|
|
#51579 - 19/09/2005 01:38
|
Bruger
Reg.: 31/12/2003
Sted: Randbøl Hede
|
Citat: "Da man som barn er ude af istand til at træffe et sådanne valg".
Nemlig! I dåben er det Gud, der har valgt mig. Han har korsmærket/brændemærket mig med korset, til et vidnesbyrd om, at jeg skal tilhøre den korsfæstede og opstandne Herre Jesus Kristus. I dåben er det Gud, der er den aktive!
Nu ved jeg ikke hvad du mener med ide´en bag dåben.
Det lyder næsten som om du er småfornærmet over, at Pinsevækkelsens ide´ med dåben, sådan går hen og bliver ødelagt af den formastelige folkekirke.
For det første er "dåb" ikke pinsevækkelsens ide´. For det andet, så vil et sakramente som "dåb", ikke blive ødelagt af mennesker. Det er Gud alt for stor og Hellig til at ville lade ske. Så vær du kun fortrøstningsfuld.
Forøvrigt kunne du have godt af at læse missionsbefalingen et par gange mere.
-"Idet I døber dem i Faderes og Sønnens og Helligåndens navn. Og idet I lærer dem at holde alt det, jeg har befalet Jer". Her står der ikke noget om hvad de skal først. Oplæringen kommer her bagefter. Nøjagtig som vi gør i bla. folkekirkens praksis med barnedåb.
"Jesus vandt og jeg har vúndet"!
|
|
Til toppen
|
|
|
#51582 - 19/09/2005 07:02
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
SÅDAN!
Så fik vi lige set et eksempel, på Pinsekirkens arrogance.. Og så er det enda kun overfor deres kristne brødre..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#51583 - 19/09/2005 09:28
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Halløjsa pinseven - det kalder jeg en flyvende start!  - - Som du dog kan sige det! Mht. det med det intellektuelle .. tja, det er i hvert fald sandt, at jeg ikke var spor intellektuel, da jeg blev døbt - ikke engang fyldt to måneder var jeg, da jeg blev renset for al synd og derved blev et Guds barn ... - Gud er stor, og jeg var meget lille .. Nu ved jeg ikke, om det er din ambition at blive intellektuel - det er da i så fald helt i orden, men husk alligevel, at Jesus har sagt: »Sandelig siger jeg jer: Hvis I ikke vender om og bliver som børn, kommer I slet ikke ind i Himmeriget - og når Jesus siger "sandelig", er det hans måde at aflægge ed på! Læs også lige her, i 1.Korintherbrev.: – der står jo skrevet: De vises visdom vil jeg ødelægge, de kloges klogskab vil jeg tilintetgøre. Hvor er de vise henne, hvor er de skriftkloge, hvor er denne verdens kloge hoveder? Har Gud ikke gjort verdens visdom til dårskab? Jeg ser sådan på det, at en tårnhøj IQ er god at have, hvis man vil til tops i denne verden, og at den ikke nødvendigvis udgør nogen hindring på ørkenvandringen frem til Paradiset, men den hjælper heller ikke spor, og det kan godt blive nødvendigt at slagte og æde et par af kamelerne undervejs!  kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#51585 - 19/09/2005 09:35
[Re: loewendahl]
|
Anonym
Anonym
|
citat: Forøvrigt kunne du have godt af at læse missionsbefalingen et par gange mere.
-"Idet I døber dem i Faderes og Sønnens og Helligåndens navn. Og idet I lærer dem at holde alt det, jeg har befalet Jer". Her står der ikke noget om hvad de skal først. Oplæringen kommer her bagefter. Nøjagtig som vi gør i bla. folkekirkens praksis med barnedåb. Andre tekster giver et noget andet billede.
Med andre ord, så er der tekster der kan bruges til støtte for det ene og andre tekster der kan bruges til støtte for det modsatte standpunkt.
Derfor har jeg valgt den holdning at personligt tror jeg at troens dåb er den mest rigtige, men jeg anerkender fuldt ud barnedåben som en lige så gyldig dåb når intentionerne med barnedåben bliver efterlevet. Ligeledes skal naturligvis intentionerne med troens dåb efterleves.
|
|
Til toppen
|
|
|
#51586 - 19/09/2005 10:10
|
Bruger
|
Hej AFA! Har det næsten på samme måde!  Tror fuldt og fast på at Gud i min dåb, indpodede mig på Kristi legeme. Men anderkender, at andre har en anden opfattelse af dåb. Det trækker jeg på skulderen over. Men accepterer til fulde også "trosdøbte" som mine kristne søskende. Jeg glæder mig over enheden i Kristus,- trods alt! Hygge hej Helle
|
|
Til toppen
|
|
|
#51589 - 19/09/2005 15:55
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Thisfear.
Det kan godt være, at der ikke er nogen konkrete eksempler på barnedåb i bibelen. På den anden side står der slet ikke noget om nedre og øvre aldersgrænse. Du taler om at være i stand til at træffe et valg, og at være moden. Men der står heller ingen steder, at man skal være specielt udrustet til at træffe et valg, eller være specielt moden. De 8 dage gamle drengebørn, der blev omskåret i den gamle pagt, var nok heller ikke i stand til det på den måde. Alligevel var omskærelsen en pagt, som byggede på retfærdiggørelse ved tro. (Rom.4.) Og i den nye pagt bliver vi omskåret i dåben, uanset alder i øvrigt. (Kol.2.) Og ifølge Jesus kan et lille barn tage imod Guds rige - spørgsmålet er mere, om de voksne kan!
Det er rigtigt, at mange ser spædbarnsdåben som en ting, man bare gør. Men at nogle misbruger en ting, gør den ikke forkert i sig selv.
I øvrigt ligger der mange tråde herinde med debatter om dåb, som du måske kunne have glæde af at søge efter. Der er emnet diskuteret ud fra mange vinkler og synspunkter.
Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#51590 - 19/09/2005 16:24
|
Bruger
Reg.: 21/06/2003
Sted: Nørresundby
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#51591 - 19/09/2005 18:58
[Re: Ole Madsen]
|
Bruger
Reg.: 23/03/2005
|
Kære Ole! Jeg er helt enig med dig i det nedenstående. citat: 1 Corinthians 13:11 11 Da jeg var Barn, talte jeg som et Barn, tænkte jeg som et Barn, dømte jeg som et Barn; efter at jeg er bleven Mand, har jeg aflagt det barnagtige.
Jeg føler det er barnagtigt hele tiden at skulle strides om dette spørgsmål, de voksne giver plads for Gud i deres eget liv og i andres.
I Finland har de vækkelse fordi de overlader det med hvad overbevisning den enkelte skal have til Gud, hvorfor er der så få i dette land der tør at gøre ligeledes? Og ved u hvad? Jesus siger at vi kristne skal være ét, hvordan kan vi det hvis der hele tiden skal ribbes op i forskellighederne?
Gud må være meget lille. ak og ve.
Ole Hvor finder man måske en artikel på nettet om vækkelsen i Finland? Mvh. Jonathan
Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer. Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær. (Filip 4,4-5)
|
|
Til toppen
|
|
|
#51592 - 19/09/2005 20:01
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej thisfear Du skrev, tro det eller lad være: citat: De der går ind for spædbarns dåb er ikke ligefrem intellektuelle mennesker, ... Jeg kan se, at jeg ikke er den eneste, der har studset over den, men HALLØJSA!! Nu fremgår det jo ikke, hvorfra i landet du kommer, men her, hvor jeg kommer fra, er man altså noget under gennemsnittet, hvis man skal passe til den betegnelse. citat: ... men derimod mennesker der prøver at presse troen ned over hovedet på folk. Jamen får dine postulater ikke ende? Og forresten: I pinsefolk siger jo, at man ikke kommer til tro ved at blive døbt – ikke sandt? –; hvordan i alverden kan man så presse troen ned over hovedet på folk ved at døbe dem? Ja jeg spørger bare. citat: Jeg mener at man som voksen er mere moden og at man derfor bedre er istand til at afgøre, hvorvidt Gud er ens vej. Det var bare ikke det, Jesus mente. Han mente faktisk, at hvis vi ikke har tro som et lille barn, så kan vi ikke komme ind i Himmerriget. Og Jesus, han har vel trods alt en hvis autoritet, også i Pinsekirken, oder was? citat: Som I nok kan forstå på det hele er jeg fra Pinsevækkelsen, og i Pinsevækkelsen tror vi på ... Det var da godt, du lige fik det med, så alle ved, hvor man ikke skal gå hen, hvis man vil undgå din slags.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#51594 - 19/09/2005 22:02
Re:Vækkelse blandt alle Guds børn !
|
Bruger
Reg.: 22/08/2003
|
Hej Som AnnePande angiver, så er emnet dåb vendt og drejet i alle vinkler og til hvad nytte. Lad os bare erkende, at de helliges forsamlinger hver især har deres fokus. Hvad der er mere interessant er den bølge af virkelig vækkelse, som foregår flere steder i forskellige verdensdele. Og i JP Kulturweekend fred.16.9.05 er der en artikel redigeret af David Gress om af en kendt teolog, historiker og forfatter George Weigel, som er katolik. Han ser 4 mulige scenarioer om Europas fremtid; 1. Det jordiske Eu-paradis oprinder 2. EU går i opløsning, men de europæiske stater består 3. Muslimer erstatter de børnefattige og fremtidsangste europæere. 4. EUROPÆERNE BLIVER IGEN OMVENDT TIL KRISTENDOMMEN. Når man så hører om virkelige vækkelser i andre verdensdele, hvor Guds Ånd forandre mennesker og hele samfund, så begynder der en tanke.Kære Gud, hvad med os ? Den vestlige verden har faktisk ikke oplevet virkelige (vækkelser) omvendelser og samfundsforandringer i lange tider, medens at f.eks. Sydamerika har oplevet en sådan , som nu har varet i ca. 10-15 år. Hvorfor er der ikke i Europa væsentlige forandringer og tilgang i kirkerne og samfundene.? Kan det være vor "kuturelle frisættelse" gennem de sidste 30-40 år og den manglende overgivelse og enhed i Kristi legeme, som er årsag til den manglende forandring ? I DK har der lige været besøg af Rhonda Hughey, som har en bemærkelsesværdig tjeneste med bøn og hun har undervist og også berettet om hvad Gud gør mange steder lige nu. Og fokus i hendes undervisning er, at at forandring kun sker, hvis vi som kristne lader Guds ånd forandre os. Hvis du vil læse om hvad der sker af sådanne ting og blive inspireret, så kan du kigge på denne side www.prayerdesign.com  mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#51595 - 20/09/2005 00:35
[Re: carl]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Carl, jeg tror, at der sker vækkelser, hvor og når Gud vil, at der skal ske vækkelser. Ikke senere, og heller ikke før. Jeg tror ikke, at Gud sidder i sin himmel og venter på, at vi finder det rette kodeord eller den rette forkyndelsesform eller får samlet finanser sammen til reklamekampagner .. øh .. vækkelsesfremstød hedder det vist. Lad os blive i Kristus, holde os tæt til ham, og i tillid lægge sagen over på Hans skrivebord. Og lade være med at holde fast i den ene ende! Så tror jeg, at vi trygt kan regne med, at der sker det, som Han vil, at der skal ske! Se Sl. 127,1-2: Hvis ikke Herren bygger huset, arbejder bygmestrene forgæves. Hvis ikke Herren våger over byen, våger vægteren forgæves. Det er forgæves, at I fra tidlig morgen til sent om aftenen slider for det daglige brød; for den, Herren elsker, får det, mens han sover. Og således opmuntret vil jeg gå ind og sove de retfærdiggjortes søvn!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#51597 - 20/09/2005 09:19
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej, Ole, nej, jeg mener lige omvendt (!):
- at jeg ikke af egen kraft kan vælge Gud, og altså ikke kunne omvende mig selv og heller ikke kan omvende andre
- at det ikke er mig, der er hovedperson og initiativtager i mit liv, men Gud.
Det er en så fundamental forskel, som naturligvis griber ind i vores opfattelse af Gud og os selv, og også afspejler sig i modsatte syn på omvendelse, dåb, synd/syndfrihed, fri vilje og alt andet af væsentlig betydning i kristendommen.
Jeg har slet ikke en kan-selv, skal-selv, vil-selv opfattelse, men har helt enkelt lagt mit liv i Guds hænder.
Sl 37: Overgiv din vej til Herren, stol på ham, så griber han ind.
Da jeg var barn, blev jeg tit sur på min far, når jeg ville noget, jeg ikke måtte, og han uden videre forklaring sagde: "Din vilje ligger i min bukselomme". Det syntes jeg ikke kan kunne være bekendt.
Nu har jeg det anderledes: Jeg har det fint med at lægge min vilje i min himmelske faders bukselomme.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#51598 - 20/09/2005 10:19
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 22/08/2003
|
Hej kristina
Undskyld, men det virker som om du ikke helt har forstået hvad jeg skrev, men at du uden videre desværre har grebet fat i den gamle plade.
Carl, jeg tror, at der sker vækkelser, hvor og når Gud vil, at der skal ske vækkelser. Ikke senere, og heller ikke før.
Jeg tror ikke, at Gud sidder i sin himmel og venter på, at vi finder det rette kodeord eller den rette forkyndelsesform eller får samlet finanser sammen til reklamekampagner .. øh .. vækkelsesfremstød hedder det vist.
Kommentar: Jamen, har jeg skrevet noget om egne anstrengelser ? Jeg skrev netop om at komme ind i Guds nærhed og hvis du mener det er at det er ubibelsk, så må du fortælle mig hvor det står.
Jeg skrev indlægget for os som er kristne og som færdes i forskellige kirkesamfund med forskellige "mærkesager" og om at være eet i at nå ind i Guds nærhed.
Så hvordan du kommer på forkyndelsesform, finanser og reklamekampagner ved jeg ikke, blot at det ikke er det som kendetegner de vækkelser som foregår andre steder på kloden.
Men det er vist godt at minde om Romerbrevet kapitel 12. vers 2: "Skik jer ikke lige med denne verden, men lad jer forvandle gennem en fornyelse af jeres sind, således at I må kunne skønne hvad der er Guds vilje; det gode, velbehagelige og fuldkomne.
Se Sl. 127,1-2: Hvis ikke Herren bygger huset, arbejder bygmestrene forgæves.
Ja, men det forudsætter vi jo da altid når vi er troende kristne, ikke? Og Herren gør det jo ikke alene, han ønsker jo at alle hans forskellige børn deltager i byggeriet af Hans kirke- Kristi legeme.
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#51599 - 20/09/2005 10:23
|
Bruger
Reg.: 21/06/2003
Sted: Nørresundby
|
Gud vil altid have vækkelse
altid altid og atter altid
Men vækkelse må bedes frem. Når folk er villige til at bruge timer hver dag i bøn, da forsvinder dækket for folks øjne så de kan se at de behøver at bliver frelst.
|
|
Til toppen
|
|
|
#51600 - 20/09/2005 10:39
|
Bruger
|
Hej Kristina!
Guds bukselomme! He-he! Som du dog kan sige det.
Er ganske enig med dig. Men vil bare lige også tilføje, at jo mere kontakt vi søger med Gud. I bøn, Bibellæsning, lovsang mm. Jo, mere lærer vi Gud og hans vilje med vores liv at kende.
Gud har mange forsk. genveje til os. Sommetider både med rundkørsler, omveje og motorveje. Men Han farer, i modsætning til os, Hans elskede skabte, aldrig vild.
MVH Helle
|
|
Til toppen
|
|
|
|