1 registrerede (tau) og
12
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#51473 - 18/09/2005 01:40
Re: kristendom=determinisme?
[Re: Axel]
|
Bruger
Reg.: 18/05/2004
Sted: Århus C
|
Det er måske rigtig nok, at Gud kender vores handlinger og tanker før de har fundet sted, men det betyder ikke nødvendigvis, at vi ikke selv har "valgt" disse handlinger og tanker. At Gud kender dem, betyder ikke at han har bestemt dem. Ligesom jeg ved hvad der kommer i TV i morgen, selvom det ikke er mig der har bestemt det.
Set fra vores synspunkt kan det være lige meget om der kun er et muligt hændelsesforløb for vores liv, da vi stadig oplever at vi har fri vilje. Set fra Guds synspunkt har vi stadig fri vilje selvom han ved hvad vi kommer til at foretage os, for det er ikke ham der har bestemt det, han har blot viden om det.
Gud kan godt have skabt verden på en måde så han ikke selv har været herre over alt hvad der sker i den, men samtidig kender han dens historiske forløb.
|
|
Til toppen
|
|
|
#51474 - 18/09/2005 18:27
[Re: Cuco]
|
Bruger
Reg.: 16/09/2005
|
Det kan godt ske at jeg til tider er en smule uklar, dette må I/du meget undskylde. Dog vil jeg prøve at udtrykke mig så klart så muligt, og bede jer om at have toldmodighed med mig.
Forstil dig at Gud kikker på vores liv som en historisk tidslinje. Han kan kikke på ethvert valg vil fortager os, han kan se mulighederne og han kan se vores beslutninger. Det er ikke fordi han beslutter ting for os, men da han kender vores beslutninger kan vi jo ikke have en valg mulighed. Fordi vi under alle omstændigheder vil vælge det som han ved vi vil vælge. Dette forudætter at vi i virkeligheden slet ikke vælger. Derfor har vi ingen fri vilje.
Du siger at det er lige meget om vi har et påforhånd fastlagt liv så længe vi oplever det som den frie vilje. Dette er jeg overhovedet ikke enig i. Hvis vi har et påforhånd fastlagt liv kan vi ikke vælge om vi fx vil tage imod frelsen. Hvis det ikke er op til os, hvem er det så op til? og hvad nytter alle vores forsøg på at ændre livets forløb. Enden vil være forudbestemt, og ligegyldig hvad vi gør vil vi ikke kunne løbe fra det der vil ske, og de betydninger det vil have for vores liv i evigheden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#51475 - 18/09/2005 20:16
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Axel Det spørgsmål, du her kommer med, er noget af det allersværeste - vi kan ikke hurtigt og let at gøre os færdige med det. Og hvorfor ikke? Måske fordi det netop er så simpelt!  Rosenius har følgende kommentar: "Den fri vilje eksisterede kun i Paradiset, inden syndefaldet. Dengang havde mennesket en fri vilje. Hele verden faldt i den ondes hænder ved syndefaldet - gudsbilledet var tabt, og dermed den frie vilje. Alt, både vores hjemmelavede frelsesvished og vores bekymringer og fortvivlelse, kommer af den vrangforestilling, at vi skulle være i stand til at udrette noget til vor frelse. Lykkelige er de, som har lyttet til nådens røst og ladet sig forsone med Gud." Så vidt Rosenius. Jeg tror vi skal passe på, at vi ikke opererer med et betinget evangelium - noget med hvis du er ... eller hvis du har ... eller hvis du gør/har gjort... det ene eller det andet, så kan du regne med Guds nåde. Evangeliet er betingelsesløst! Jesus har retfærdiggjort os!  Alt er fuldbragt! 1.Pet. 5,6-7: Ydmyg jer derfor under Guds stærke hånd, så vil han ophøje jer, når tiden kommer, og kast al jeres bekymring på ham, for han har omsorg for jer. Vi skal ikke bøvle med at forbedre vores eget, eller sætte lapper på de gamle klæder, men regne med vores totale stedfortræder! Sådan mener jeg det er! Måske kan du komme lidt videre med overvejelserne ved at læse sognepræst Sten Nielsens svarpanel-svar på spørgsmålet Har vi en fri vilje? Han siger, at vi har en fri vilje - - undtagen altså lige i vores Gudsforhold! Hmm ... Tanken om Guds forudbestemmelse er vist en forkert tanke - for Gud har jo har skabt tiden, og derfor er uden for tiden. For Gud er der ikke noget "før" og "efter". Men det er der jo i høj grad for os dødelige, og vi er nok bedst tjent med at forholde os til den verden vi befinder os i, uden at rode os ud i en masse spekulativt stof, som vi alligevel ikke kan finde klare svar på. Hvis vores frie vilje er en illusion, så pyt! - så er det vel en illusion, som Gud har givet os at leve med!  Men jeg selv satser nu ikke på den! kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#51476 - 18/09/2005 23:06
|
Anonym
Anonym
|
citat: Forstil dig at Gud kikker på vores liv som en historisk tidslinje. Han kan kikke på ethvert valg vil fortager os, han kan se mulighederne og han kan se vores beslutninger. Det er ikke fordi han beslutter ting for os, men da han kender vores beslutninger kan vi jo ikke have en valg mulighed. Fordi vi under alle omstændigheder vil vælge det som han ved vi vil vælge. Dette forudætter at vi i virkeligheden slet ikke vælger. Derfor har vi ingen fri vilje. Vi vælger da stadig selv, og er ikke bundet af noget. Forudvidenhed er da slet ikke det samme som forudbestemmelse. Du blander ganske enkelt disse to begreber sammen, og derved opstår der en "kortslutning" så du ikke ser forskellen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#51477 - 19/09/2005 09:18
Alviden kontra fri vilje
|
Bruger
Reg.: 23/10/2001
Sted: Nivå, gudhjælpemig
|
Hej AFA
Så må du tælle mig med blandt de kortsluttede, der ikke kan se, at fri vilje og alviden kan eksistere sammen.
Véd Gud, hvad jeg vil vælge i en given situation?
Hvis Han gør, hvordan kan jeg så vælge overhovedet?
hilsen matthias
Ændret af matthias (19/09/2005 09:21)
"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins
|
|
Til toppen
|
|
|
#51478 - 19/09/2005 09:29
Re: Alviden kontra fri vilje
[Re: matthias]
|
Anonym
Anonym
|
citat: Så må du tælle mig med blandt de kortsluttede, [ ... ] Jamen det vil jeg så gøre ...
|
|
Til toppen
|
|
|
#51479 - 19/09/2005 11:05
|
Bruger
|
Hej AFA
Mit indlæg indeholdt også 2 liner, der afsluttedes med spørgsmålstegn; såkaldte "spørgsmål". Kunne du tænke dig at overveje et svar på dem, eller kan du kun magte morsomme one-liners?
hilsen matthias
"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins
|
|
Til toppen
|
|
|
#51480 - 19/09/2005 11:27
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej matthias -
Jeg har egentlig lyst til at ile dig lidt til hjælp her, jeg er sådan set også selv en af de kortsluttede (det tror jeg godt man må være!) Dine spørgsmål er bestemt relevante, og jeg tvivler på, at nogen kan komme med et klart og tydeligt svar.
Det er nemlig ikke muligt for os for alvor at tænke os ud af tidsdimensionen - det kan kun blive til nogle meget spekulative overvejelser.
De kan derfor kun stå som udsagn om, hvad vi hver især tror på. Jeg tror på, at Gud véd alt, ikke forud, ikke bagefter, og ikke en gang altid (bare se på ordet al-tid - vi kan ikke komme hinsides tiden!), men altså: Gud kan, og han ved alt. Punktum.
Så jeg kan kun sige, at da jeg tror, at da Gud ved alt, så tror jeg også, at han ved, hvad du vil vælge i en given situation.
Men det er ikke det samme som at sige, at du ikke har mulighed for at vælge i en given situation.
Hvis valget ikke er reelt, men en illusion, så må vi ikke desto mindre leve vores liv i den illusion og tage ansvaret for de valg, vi foretager, hvor frie eller bundne de nu end måtte være. Hvad skulle vi ellers stille op?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#51481 - 19/09/2005 12:01
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina Tak for indlægget. Jeg har mere respekt for et menneske, der erkender, at hendes grundlæggende holdning fører til tilsyneladende selvmodigelser, end for ét, der nægter den erkendelse. Jeg er, ligesom du, skeptisk mht eksistensen af en egentlig fri vilje. Jeg mener, vi træffer valg, men at valgene ikke er frie, og at friheden er en illusion. Men det er vist (i hvert fald for øjeblikket) svært at bevise, at det forholder sig sådan, så det hører vel ind under trossagerne  hilsen matthias
|
|
Til toppen
|
|
|
#51482 - 19/09/2005 19:00
|
Bruger
|
Prøv at se tilbage på dit liv. Er det ikke rigtigt at dit liv er forløbet på én og kun én måde indtil nu? Se så fremad. Forventer du at dit liv på en gang vil forløbe på flere måder eller forventer du, at du på dit dødsleje vil kunne se tilbage på ét og kun ét livsforløb?
Er vi nu enige i at uanset hvad Gud ved og ikke ved, så har dit liv ultimativt ét og kun ét handlingsforløb?
Forestil dig nu Gud som stående uden for tiden. Han betragter dit liv og ser ét og kun ét handlingsforløb (fordi han betragter hele dit liv, ligesom dig selv på døsdlejet). Han kan blot konstatere hvilke valg du har truffet, men det betyder ikke at han har truffet dem for dig. Om det er valg der ligger i fortiden eller i fremtiden er for så vidt ligegyldigt.
Men hvis Gud nu blandede sig i dit liv, ville en del af din frie vilje blive taget fra dig, idet der så ville komme information fra fremtiden (via Gud) ind i nutiden. Måske det er derfor de fleste oplever at Gud ikke blander sig i deres liv.
|
|
Til toppen
|
|
|
#51483 - 19/09/2005 19:12
|
Bruger
|
Hej Cuco
Jeg står i Netto og overvejer, om jeg skal vælge 2 dåser hele flåede tomater eller hakkede. Et andet sted sidder Gud og véd, at jeg vælger de hele, og at jeg ender med at tage 4 dåser. Nede i Netto er putter jeg 4 dåser hele flåede tomater ned i kurven.
Hvor er mit frie valg i dét scenarium?
hilsen matthias
|
|
Til toppen
|
|
|
#51484 - 19/09/2005 20:54
|
Bruger
|
Kender du den gåde hvor man i et quizshow bliver stillet overfor tre døre og bliver bedt om at vælge en af dem. Bag to af dørene står en ged, bag den sidste står en bil. Du udvælger en dør men åbner den ikke hvorefter værten åbner en af dørene og afslører en ged bag den. Du får nu valget mellem at vælge om og åbne den anden dør, eller holde fast i den samme dør som altid. Husk at indholdet ikke har ændret sig. Du skifter selvfølgelig for du ved at der er 2/3 chance for at bilen står bag den anden dør.
Men hvad nu hvis værten ikke have åbnet døren, men istedet blot fortalt dig at han vidste hvilken dør bilen stod bag ved. Ville odd'sene så skifte? Nej, selvfølgelig ikke, for der er ikke tilført information til systemet udefra.
På samme måde er det med det frie valg og Guds alvidenhed. Så længe Gud ikke deler sin information om os ændrer vores odds sig ikke og vi har derfor stadig et frit valg. Også selvom Gud vidste du ville vælge 4 dåser hele flåede tomater. Han vidste hvad du valgte, ikke hvad du endte med. ;-)
|
|
Til toppen
|
|
|
#51485 - 19/09/2005 22:21
|
Bruger
|
Hej Cuco citat: Så længe Gud ikke deler sin information om os ændrer vores odds sig ikke og vi har derfor stadig et frit valg. Også selvom Gud vidste du ville vælge 4 dåser hele flåede tomater. Han vidste hvad du valgte, ikke hvad du endte med. ;-)
Du må tilgive mig, hvis jeg overser en pointe i det du skriver, men for mig at se har jeg i dit verdensbillede ingen alternativer til de 4 dåser flåede, altså intet valg.
Og hvad er forskellen mellem "hvad jeg valgte" og "hvad jeg endte med"?
hilsen matthias
|
|
Til toppen
|
|
|
#51486 - 19/09/2005 22:47
|
Anonym
Anonym
|
citat: Du må tilgive mig, hvis jeg overser en pointe i det du skriver, men for mig at se har jeg i dit verdensbillede ingen alternativer til de 4 dåser flåede, altså intet valg.
Så fordi værten i quizen ved bag hvilken dør bilen befinder, har deltageren altså ikke frit valg mellem dørene?
Er du ikke ved at være temmelig langt ude i din selvskabte fastlåste filosofi?
|
|
Til toppen
|
|
|
#51487 - 20/09/2005 09:52
|
Bruger
|
citat:
citat: [matthias:] Du må tilgive mig, hvis jeg overser en pointe i det du skriver, men for mig at se har jeg i dit verdensbillede ingen alternativer til de 4 dåser flåede, altså intet valg.
Så fordi værten i quizen ved bag hvilken dør bilen befinder, har deltageren altså ikke frit valg mellem dørene?
Så vidt jeg fatter er quiz-værten her et billede på Gud. Men quiz-værten ved jo ikke på forhånd, hvilken dør, deltageren åbner. Den samme begrænsning gør sig vel ikke gældende for Gud, ifølge din gudsopfattelse, eller?
citat: Er du ikke ved at være temmelig langt ude i din selvskabte fastlåste filosofi? Sikke da en god kristen næstekærlig tone.
hilsen matthias
|
|
Til toppen
|
|
|
#51488 - 20/09/2005 10:41
|
Bruger
Reg.: 26/09/2002
|
Det er ikke sandt. Quizværten tilfører dig information, idet han så at sige tilbyder dig at åbne to døre for éns pris, hvis du skifter. Det er nemmere at se med 1000 døre, hvor værten åbner de 998 andre døre. Her får du 999 døre for éns pris.
Hvad angår Gud: Hvis Gud ved, at jeg vælger 4 dåser i Netto, så er der ingen mulighed for, at jeg tager to, fordi så ville Gud ikke være alvidende.
Lad os sige, at Gud skrev en seddel og kom den i lommen på mig inden jeg valgte. På sedlen stod "4 dåser".
Vil det være muligt for mig at vælge 2 dåser?
-Hvis ja, er Gud ikke alvidende -Hvis nej, har jeg ikke noget frit valg.
Mvh Zaphod
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#51489 - 20/09/2005 10:50
Endnu en pletskud med sømpistolen (NT)
[Re: Zaphod]
|
Anonym
Anonym
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#51490 - 20/09/2005 11:18
|
Anonym
Anonym
|
citat: Så vidt jeg fatter er quiz-værten her et billede på Gud. Men quiz-værten ved jo ikke på forhånd, hvilken dør, deltageren åbner. Den samme begrænsning gør sig vel ikke gældende for Gud, ifølge din gudsopfattelse, eller? Om quizværten ved eller ikke ved hvilken låge du vil vælge, ændrer det ikke spor på din frihed til at ville træffe netop dit fri valg af hvilken låge du vil åbne!
citat: Sikke da en god kristen næstekærlig tone. Nå, må man nu heller ikke længere påpege når ateister vil presse en indsnævret logik ned over Gud
|
|
Til toppen
|
|
|
#51491 - 20/09/2005 11:27
|
Anonym
Anonym
|
Hej AFA
Nu er det vist dig der er ved at være temmelig langt ude i din selvskabte fastlåste filosofi?
Hvodan får du det når jeg siger sådan til dig? Får du det godt? Synes du jeg er god at debattere med? Synes du at jeg fremlægger mine meninger fornuftigt og velargumenteret?
Hvad tror du frugten er af den slags indlæg? Tror du at du opnår en større respekt for og forståelse af dig eller evangeliet på den måde? Hvordan tror du andre opfatter dig og frugten i dit liv når du bruger den form for kommunikation?
|
|
Til toppen
|
|
|
#51492 - 20/09/2005 11:43
[Re: ]
|
Anonym
Anonym
|
citat: Synes du jeg er god at debattere med? Synes du at jeg fremlægger mine meninger fornuftigt og velargumenteret?
Hvad tror du frugten er af den slags indlæg? Tror du at du opnår en større respekt for og forståelse af dig eller evangeliet på den måde? Hvordan tror du andre opfatter dig og frugten i dit liv når du bruger den form for kommunikation?
Jeg synes faktisk ikke at du er en særlig lødig debatør.
|
|
Til toppen
|
|
|
#51493 - 20/09/2005 12:41
|
Bruger
|
Hej AFA citat: Om quizværten ved eller ikke ved hvilken låge du vil vælge, ændrer det ikke spor på din frihed til at ville træffe netop dit fri valg af hvilken låge du vil åbne! Selvfølgelig gør det det. Hvis quizværten véd, at jeg åbner den midterste dør, hvad er så sandsynligheden for at jeg åbner en af de 2 andre?
citat: Nå, må man nu heller ikke længere påpege når ateister vil presse en indsnævret logik ned over Gud En "indsnævret logik" i modsætning til hvilken slags logik?
hilsen matthias
|
|
Til toppen
|
|
|
#51494 - 20/09/2005 13:16
|
Anonym
Anonym
|
citat: Selvfølgelig gør det det. Det er da stadig dig selv der bestemmer hvilken låge du vælger at ville åbne!
|
|
Til toppen
|
|
|
#51495 - 20/09/2005 13:32
|
Bruger
|
Hej AFA
Jeg låner groft fra Zaphods udmærkede indlæg:
Jeg står foran 3 låger, A, B og C. Jeg må kun åbne én af dem.
"Quizmasteren" Gud véd, at jeg vil åbne låge B (og for at demonstrere det skriver "B" på en seddel, som han putter i min lomme).
Er det nu muligt for mig at åbne låge A eller låge C?
- Hvis ja, er Gud ikke alvidende - Hvis nej, har jeg ikke noget frit valg.
hilsen matthias
|
|
Til toppen
|
|
|
#51496 - 20/09/2005 13:39
|
Anonym
Anonym
|
Hej Uffe citat: Jeg synes faktisk ikke at du er en særlig lødig debatør.
Skal det forståes sådan at du synes at AFA er en lødig debatør?
|
|
Til toppen
|
|
|
#51497 - 20/09/2005 13:39
|
Anonym
Anonym
|
citat: Er det nu muligt for mig at åbne låge A eller låge C?
- Hvis ja, er Gud ikke alvidende - Hvis nej, har jeg ikke noget frit valg. Du sammenblander forudvidenhed med forudbestemmelse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#51498 - 20/09/2005 13:42
|
Anonym
Anonym
|
citat: Skal det forståes sådan at du synes at AFA er en lødig debatør? Giv mig venligst et citat hvor jeg udtrykte mig på den måde?
|
|
Til toppen
|
|
|
#51499 - 20/09/2005 13:49
|
Anonym
Anonym
|
Hej Uffe
Det var et spørgsmål ikke en påstand... Det var nærliggende for mig at drage den konklusion på baggrund af den kontekst du kaldte mig en ulødig debatør i.
Når det er sagt, så er du ikke den eneste der til tider synes at jeg er en ulødig debatør og jeg er her endnu, så et eller andet må jeg vel gøre rigtigt.
Ukrudt forgår ikke så let... 
Ændret af CloudHands (20/09/2005 13:50)
|
|
Til toppen
|
|
|
#51500 - 20/09/2005 13:50
|
Bruger
|
Hej AFA citat: Du sammenblander forudvidenhed med forudbestemmelse.
1) Hvad er i denne sammenhæng forskellen på de to?
2) Kan du evt. give et eksempel, så jeg kan følge med i din tankegang?
hilsen matthias
|
|
Til toppen
|
|
|
#51502 - 20/09/2005 14:21
|
Bruger
|
Du misforstår mig. I det første eksempel åbner værten ganske rigtigt en dør og ændrer derfor på odds. I det andet eksempel fortæller han blot at han ved hvor bilen er, men gør ikke noget. Dette ændrer ikke ved odds. Forestil dig du står foran 1000 døre med én bil bag én dør. Værten fortæller dig at han ved hvilken dør bilen står bag, men åbner ingen døre. Du står stadig foran 1000 uåbne døre og odds har ikke ændret sig. Er du med?
Dit frie valg kan beskrives som odds for at du vælger en dør. Ethvert frit valg her i livet kan beskrives som odds for om du vælger det ene eller det andet. Gud kan med sin viden vælge at påvirke dine odds eller han kan lade være. Det er lige meget hvor meget eller hvor lidt han ændrer odds og altså lige meget om han blot ved hvilken løsning der er den rigtige for dig at vælge eller om han også ved hvilken løsning du rent faktisk vælger.
Eksemplet med hele eller hakkede tomater illustrerer at det er nødvendigt at stille sig uden for tiden. Lad os sige du købte 4 dåser hele tomater i går. Når du nu husker tilbage på hvad du købte så købte du 4 dåser hele tomater. Det var hvad du rent faktisk gjorde. Så i dag virker det som om du kun havde et valg i går, nemlig 4 dåser hele tomater. Forestil dig nu, at Gud ser hele dit liv som fortid. Han ser ikke hvad du gør eller vil komme til at gøre, han ser på hvad du gjorde i løbet af dit liv.
Forestil dig jeg har en tidsmaskine og rejser frem i tiden og ser om du vælger 4 dåser hele tomater i morgen eller ej. Jeg rejser så tilbage og venter ved kassen indtil du kommer og ganske rigtigt; du valgte 4 dåser hele tomater. Har jeg påvirket dit valg? Nej, for du har ikke selv fået noget information fra fremtiden.
Eller tænk på det på en anden måde. Lad os sige at alle sjæle blev skabt før den materielle verden og at hver sjæl på forhånd foretog alle de valg den enkelte sjæl ville komme ud for i sit jordiske liv. Når så det jordiske liv går i gang ved Gud hvad sjælen valgte, men personen selv ved det ikke. Jeg ved ikke om det er sådan, men da det er en mulighed der ikke kan afskrives kan man ikke umiddelbart slutte at det frie valg og Guds alvidenhed er to uforenelige størrelser.
|
|
Til toppen
|
|
|
#51503 - 20/09/2005 14:50
|
Bruger
|
Hej Cuco Du skrev: citat: C: Du misforstår mig.
Du har ret. Jeg forstår dig nu.
citat: C: Eksemplet med hele eller hakkede tomater illustrerer at det er nødvendigt at stille sig uden for tiden.
Whoa! Denne sætning antyder ret kraftigt, at jeg har ret. Hvis man for at forfægte sin påstand er nødt til at komme med en endnu større umulighed (at stille sig uden for tiden, hvad det så end betyder) for at forklare en mindre umulighed, så er man på afveje.
citat: C: Lad os sige du købte 4 dåser hele tomater i går. Når du nu husker tilbage på hvad du købte så købte du 4 dåser hele tomater. Det var hvad du rent faktisk gjorde. Så i dag virker det som om du kun havde et valg i går, nemlig 4 dåser hele tomater.
Nej, det passer ikke. Jeg tog en beslutning, da jeg stod ved tomaterne. Dér ændrede udfaldsrummet sig til kun at omfatte én mulighed. Det bestod af flere før, og det ændrer sig ikke af, at jeg tænker tilbage. Der sker en overgang, idet jeg tager beslutningen. Det er det, beslutning betyder. Så nej, jeg havde ikke kun ét valg.
citat: C: Forestil dig nu, at Gud ser hele dit liv som fortid. Han ser ikke hvad du gør eller vil komme til at gøre, han ser på hvad du gjorde i løbet af dit liv.
Forestil dig jeg har en tidsmaskine og rejser frem i tiden og ser om du vælger 4 dåser hele tomater i morgen eller ej. Jeg rejser så tilbage og venter ved kassen indtil du kommer og ganske rigtigt; du valgte 4 dåser hele tomater. Har jeg påvirket dit valg? Nej, for du har ikke selv fået noget information fra fremtiden.
Det ser ud til, at du (og AFA) tror, at forudviden medfører, at den, der har forudviden samtidig har en bestemmende effekt. Det viser dit eksempel jo netop, at vedkommende ikke har. Men det har jeg heller aldrig påstået.
I dit tilfælde har jeg heller ikke noget valg. Jeg kan jo ikke tage 2 dåser, når nu du har set jeg tager 4, vel?
Så dette magiske frie valg, der på ingen måde er determineret kan ikke eksistere i et univers, der tillader forudviden. Hvad end mekanismen er, uanset hvem/hvad, der bestemmer, så er forudviden (og især 100% ufejlbarlig forudviden) uforeneligt med en fri vilje. De to kan ikke logisk forenes.
citat: C: Eller tænk på det på en anden måde. Lad os sige at alle sjæle blev skabt før den materielle verden og at hver sjæl på forhånd foretog alle de valg den enkelte sjæl ville komme ud for i sit jordiske liv. Når så det jordiske liv går i gang ved Gud hvad sjælen valgte, men personen selv ved det ikke. Jeg ved ikke om det er sådan, men da det er en mulighed der ikke kan afskrives kan man ikke umiddelbart slutte at det frie valg og Guds alvidenhed er to uforenelige størrelser.
Jeg synes dette eksempel lige så godt som tomaterne illustrerer hvorfor ufejlbarlig forudviden er uforeneligt med fri vilje.
Hvis nu du besvarer mit spørgsmål fra forrige post, kan det være vi kommer tættere på hinanden:
citat: Za: Lad os sige, at Gud skrev en seddel og kom den i lommen på mig inden jeg valgte. På sedlen stod "4 dåser".
Mvh Zaphod
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#51504 - 20/09/2005 15:04
|
Bruger
|
Hej Cuco Jeg véd, at dit svar er til Zaphod, men jeg blander mig alligevel: citat: Eksemplet med hele eller hakkede tomater illustrerer at det er nødvendigt at stille sig uden for tiden. "Uden for tiden". Hm. Jeg kan ikke se, at det er, hvad du gør i resten af dit indlæg.
citat: Lad os sige du købte 4 dåser hele tomater i går. Når du nu husker tilbage på hvad du købte så købte du 4 dåser hele tomater. Det var hvad du rent faktisk gjorde. Så i dag virker det som om du kun havde et valg i går, nemlig 4 dåser hele tomater. Hvorfor skulle jeg i dag tro, at jeg ikke havde noget valg i går?
citat: Forestil dig nu, at Gud ser hele dit liv som fortid. Han ser ikke hvad du gør eller vil komme til at gøre, han ser på hvad du gjorde i løbet af dit liv.
Det kan jeg sagtens forstille mig. Og hvis det er sandt, så fører det uundgåeligt til, at vi, og hele universet med os, opfører et nøje koreograferet skuespil, uden mulighed for improvisation - uden valgmuligheder. Eller med andre ord: Hvis sluttilstanden, og universets vej derhen, er kendt, så er der ingen muligheder for valg undervejs.
citat: Forestil dig jeg har en tidsmaskine og rejser frem i tiden og ser om du vælger 4 dåser hele tomater i morgen eller ej. Jeg rejser så tilbage og venter ved kassen indtil du kommer og ganske rigtigt; du valgte 4 dåser hele tomater. Har jeg påvirket dit valg? Nej, for du har ikke selv fået noget information fra fremtiden. Dette viser for mig kun, at den slags tidsrejser (der bringer os frem og tilbage i tiden) er uforenelige med eksistensen af frie valg. Andre og klogere mennesker end jeg er nået til samme konklusion.
citat: Eller tænk på det på en anden måde. Lad os sige at alle sjæle blev skabt før den materielle verden og at hver sjæl på forhånd foretog alle de valg den enkelte sjæl ville komme ud for i sit jordiske liv. Når så det jordiske liv går i gang ved Gud hvad sjælen valgte, men personen selv ved det ikke. Så var det jordiske liv stadig blot en opførelse af et gigantisk teaterstykke uden nogen frie valg og uden noget formål. Er det en god teologi efter din mening?
citat: Jeg ved ikke om det er sådan, men da det er en mulighed der ikke kan afskrives kan man ikke umiddelbart slutte at det frie valg og Guds alvidenhed er to uforenelige størrelser. Jo, for Guds alvidenhed kommer da efter valgene er truffet ("før den materielle verden "). Resten af tiden er blot marionetteater.
hilsen matthias
|
|
Til toppen
|
|
|
#51505 - 20/09/2005 15:32
|
Anonym
Anonym
|
citat: AFA skrev: Du sammenblander forudvidenhed med forudbestemmelse.
citat: Matthias skrev: 1) Hvad er i denne sammenhæng forskellen på de to?
2) Kan du evt. give et eksempel, så jeg kan følge med i din tankegang?
Forskellen er for mig at se, at forudbestemmelse er at en anden, forud har besluttet, bestemt, afgjort, hvilket valg du har lov til at træffe.
Forudviden er at kunne "se ind i fremtiden" og dermed (så at sige er uden for tiden) kan se (vide) hvilket valg du vil beslutte dig for at træffe uden at "seeren" har indflydelse på det valg du vil træffe.
Sagt sådan på en lidt banal måde, så har Gud muligheden for at kunne sætte sig i sin "tidsmaskine" (idet han jo er uden for tiden) og smutte en tur ind i fremtiden, hvor han så har mulighed for at kunne se hvilke valg du vil træffe.
Det er sådan jeg ser forskellen på at forudBESTEMME (hvad andre SKAL vælge) og at forudVIDE (hvad andre vil vælge, uden at have indflydelse på HVAD de vil vælge).
Håber det blev lidt mere tydelig hvori forskellen ligger mellem disse to begreber.
|
|
Til toppen
|
|
|
#51506 - 20/09/2005 15:47
|
Bruger
|
citat: Denne sætning antyder ret kraftigt, at jeg har ret. Hvis man for at forfægte sin påstand er nødt til at komme med en endnu større umulighed (at stille sig uden for tiden, hvad det så end betyder) for at forklare en mindre umulighed, så er man på afveje.
Jeg ved ikke om det er en umulighed at være uafhængig af tiden (at være "uden for tid"). Ved du?
citat: Nej, det passer ikke. Jeg tog en beslutning, da jeg stod ved tomaterne. Dér ændrede udfaldsrummet sig til kun at omfatte én mulighed. Det bestod af flere før, og det ændrer sig ikke af, at jeg tænker tilbage. Der sker en overgang, idet jeg tager beslutningen. Det er det, beslutning betyder. Så nej, jeg havde ikke kun ét valg.
Men vi er enige om, at der var ét og kun ét handlingsforløb? Er vi enige om at når verden engang ender (hvis den da gør), så har den haft ét og kun ét handlingsforløb? Spørgsmålet er om det kun er Gud der har haft noget at sige eller om det også er skabningen selv der har været med til at bestemme dette handingsforløb. Hvornår beslutningerne træffes er for så vidt ligegyldigt.
citat: Det ser ud til, at du (og AFA) tror, at forudviden medfører, at den, der har forudviden samtidig har en bestemmende effekt. Nu forvirrer du mig godt nok, for jeg mener da at det er det jeg hele tiden har argumenteret imod! Jeg mener at Gud godt kan vide noget om vores valg inden vi oplever vi har truffet dem, selvom han ikke har bestemt dem for os.
citat: Men det har jeg heller aldrig påstået. Det er jo så her du forvirrer mig, for jeg mener at det lige præcis er det du påstår når du siger at Gud ikke kan være alvidende hvis vi samtidig har et frit valg og omvendt.
citat: I dit tilfælde har jeg heller ikke noget valg. Jeg kan jo ikke tage 2 dåser, når nu du har set jeg tager 4, vel? Næh, men det er jo dig selv der har bragt dig i den situation. Jeg har ikke bestemt dit udfaldsrum ved at tilvejebringe information om dig. Det er to uafhængige systemer, medmindre da du mener at hele universet på en eller anden overnaturlig måde hænger sammen. [ironi]Så er der måske alligevel noget om astrologi.[/ironi]
citat: Så dette magiske frie valg, der på ingen måde er determineret kan ikke eksistere i et univers, der tillader forudviden. Det hænger ikke sammen med hvad du sagde før:
citat: Men det har jeg heller aldrig påstået.
citat: Hvad end mekanismen er, uanset hvem/hvad, der bestemmer, så er forudviden (og især 100% ufejlbarlig forudviden) uforeneligt med en fri vilje. De to kan ikke logisk forenes. Her er vi så uenige og mener nok vi begge har ret og den anden tænker ulogisk.
citat: Jeg synes dette eksempel lige så godt som tomaterne illustrerer hvorfor ufejlbarlig forudviden er uforeneligt med fri vilje. Det illustrerer blot et univers hvor de ganske rigtigt er uforenelige, men "problemet" løses alligevel. Kald det en helgardering, uanset om de to ting er uforenelige eller ej, kan vi godt opleve Gud som alvidende (selvom han ikke altid har været det) og alligevel have fri vilje (selvom vores valg godt nok er truffet på forhånd er det stadig os selv der har truffet dem).
citat: Hvis nu du besvarer mit spørgsmål fra forrige post, kan det være vi kommer tættere på hinanden: Lad os sige, at Gud skrev en seddel og kom den i lommen på mig inden jeg valgte. På sedlen stod "4 dåser".
Hvis Gud har givet dig en seddel i lommen har han netop også påvirket odds og derfor påvirket dit frie valg. Men finder du tit sedler fra Gud i din lomme? Tankeeksperimenter kan ikke altid bruges til at sige noget om den virkelige verden, tænk bare på Schrödingers kat.
|
|
Til toppen
|
|
|
#51507 - 21/09/2005 10:01
|
Bruger
|
Hej AFA Tak for svaret. citat: [...] forudbestemmelse er at en anden, forud har besluttet, bestemt, afgjort, hvilket valg du har lov til at træffe. Hvis du mener, at under "forudbestemmelse" har "den anden" sat mit frie valg ud af kraft, så er vi enige.
citat: Forudviden er at kunne "se ind i fremtiden" og dermed (så at sige er uden for tiden) kan se (vide) hvilket valg du vil beslutte dig for at træffe uden at "seeren" har indflydelse på det valg du vil træffe. Men det giver i praksis samme konsekvens. Dét, at "den anden" på forhånd med 100% sikkerhed véd, hvad jeg vil vælge, gør, at mit frie valg er sat ud af kraft. Det er umuligt for mig at vælge anderledes.
citat: Sagt sådan på en lidt banal måde, så har Gud muligheden for at kunne sætte sig i sin "tidsmaskine" (idet han jo er uden for tiden) og smutte en tur ind i fremtiden, hvor han så har mulighed for at kunne se hvilke valg du vil træffe. Men hvis Gud er alvidende, så har han allerede været derude i fremtiden, og dermed er mine handlingsmuligheder begrænset i en sådan grad, at jeg ikke kan træffe nogen valg.
citat: Det er sådan jeg ser forskellen på at forudBESTEMME (hvad andre SKAL vælge) og at forudVIDE (hvad andre vil vælge, uden at have indflydelse på HVAD de vil vælge).
Håber det blev lidt mere tydelig hvori forskellen ligger mellem disse to begreber.
Jeg tror, jeg forstår din skelnen nu, men for mig at se er resutatet, at udfaldet af vores valg er kendt 100% på forhånd (Gud har kendt dem siden tidernes begyndelse), og det fører stadig til en afskaffelse af det frie valg.
Problemet er måske, at vi ikke er enige om, hvad frit valg er.
Den korte definition af frit valg er, så vidt jeg véd: At intet forhindrede mig i at handle anderledes end jeg gjorde. Denne definition kolliderer med den andens viden om, hvad jeg vil gøre.
Men hvordan vil du definere "frit valg", i et scenarium, hvor udfaldet er givet på forhånd?
hilsen matthias
|
|
Til toppen
|
|
|
#51508 - 21/09/2005 11:39
|
Anonym
Anonym
|
citat: Men hvordan vil du definere "frit valg", i et scenarium, hvor udfaldet er givet på forhånd? Ja, du har nok ret i, at vi definerer "frit valg" en smule forskelligt.
Jeg ser nemlig ikke denne kollision mellem "at vide forud" og "det frie valg", idet jeg holder mig bevidst forskellem for øje mellem "at vide forud" og "at bestemme forud".
Så vidt jeg kan se sætter du en slags "lighedstegn" mellem "at vide forud" som om det så var "bestemt forud" hvorved det frie valg bliver sat ud af kraft. Og det er nok heri forskellen mellem vore opfattelser ligger.
Når du bruger formuleringen "udfaldet er givet på forhånd" er det jo nok fordi du stiller i en position efter hændelsesforløber, og da er det rigtigt at det "bagudskuende" kan se ud som om der ikke var nogen mulighed for at vælge anderledes.
Men stiller du dig i en "fremadskuende" position, da er det frie valg en fuld og ægte realitet, idet der ikke på tidspunkt faktuelt endnu er foretaget et valg. Beslutningen ligger stadig forude, og man har sine helt suveræne mulighed for selv at afgøre om man vil vælge dette eller hint. Man vælger altså selv, og det står en helt frit hvad man vil vælge.
Når vi således taler ud fra hvert sit ståsted (enten bagudskuende eller fremadskuende) er det ret klart at det vil være vanskelig at nå frem til samme konklussion, idet de til grund liggende definitioner vil være væsensforskellige.
Håber det blev lidt mere tydeligt hvordan og hvorfor jeg kommer frem til min konklussion.
|
|
Til toppen
|
|
|
#51509 - 21/09/2005 11:47
|
Bruger
|
Hej AFA Tak jeg er blevet meget klogere på din position. Imidlertid kan jeg ikke få din argumentation til at hænge sammen: citat: Når du bruger formuleringen "udfaldet er givet på forhånd" er det jo nok fordi du stiller i en position efter hændelsesforløber, og da er det rigtigt at det "bagudskuende" kan se ud som om der ikke var nogen mulighed for at vælge anderledes.
Men stiller du dig i en "fremadskuende" position, da er det frie valg en fuld og ægte realitet, idet der ikke på tidspunkt faktuelt endnu er foretaget et valg. Beslutningen ligger stadig forude, og man har sine helt suveræne mulighed for selv at afgøre om man vil vælge dette eller hint. Man vælger altså selv, og det står en helt frit hvad man vil vælge.
Men for Gud er der ikke noget "bagudskuende" eller "fremadskuende", vel? Han kan potentielt i dette øjeblik fortælle mig, hvad mine børnebørn vil opleve og vælge, ikke sandt?
hilsen matthias
|
|
Til toppen
|
|
|
#51510 - 21/09/2005 12:05
|
Anonym
Anonym
|
citat: HejTak jeg er blevet meget klogere på din position. Selv tak, også tak for en menigsfyldt udveksling af synspunkter, selv om vi jo nok aldrig opnår fuld enighed. Men jeg fandt snakken konstruktiv og givende.
citat: Men for Gud er der ikke noget "bagudskuende" eller "fremadskuende", vel? Jo, sådan som jeg ser det og på den måde jeg forstår de bibelske udsagn om emnet. For mig at se kan også Gud vælge enten at være "bagudskuende" eller "fremadskuende"
citat: Han kan potentielt i dette øjeblik fortælle mig, hvad mine børnebørn vil opleve og vælge, ikke sandt? Ja, han kan, men som jeg forstår teksterne i Bibelen, er det kun undtagelsesvis at han gør brug af sin mulighed til at kunne vide forud hvad der vil ske hvornår.
|
|
Til toppen
|
|
|
#51511 - 21/09/2005 12:11
|
Bruger
|
Hej Cuco Du skrev: citat: Za: Denne sætning antyder ret kraftigt, at jeg har ret. Hvis man for at forfægte sin påstand er nødt til at komme med en endnu større umulighed (at stille sig uden for tiden, hvad det så end betyder) for at forklare en mindre umulighed, så er man på afveje.
Cu: Jeg ved ikke om det er en umulighed at være uafhængig af tiden (at være "uden for tid"). Ved du?
Jeg har aldrig hørt om nogen der har gjort det. Jeg kan ikke forestille mig det. Vi er tidsbundne væsner, så om man overhovedet kan gå uden for tiden (igen, hvad betyder det?) ved jeg ikke. Jeg ved, at jeg ikke ved hvad det er og ikke kan forestille mig hvad det er.
Men når du forklarer mig, hvad det er og hvordan man gør, så kan vi snakke om dette argument igen. Det er trods alt dig, der har indført det. 
citat: Za: Nej, det passer ikke. Jeg tog en beslutning, da jeg stod ved tomaterne. Dér ændrede udfaldsrummet sig til kun at omfatte én mulighed. Det bestod af flere før, og det ændrer sig ikke af, at jeg tænker tilbage. Der sker en overgang, idet jeg tager beslutningen. Det er det, beslutning betyder. Så nej, jeg havde ikke kun ét valg.
Cu: Men vi er enige om, at der var ét og kun ét handlingsforløb?
Ja.
citat: Cu: Spørgsmålet er om det kun er Gud der har haft noget at sige eller om det også er skabningen selv der har været med til at bestemme dette handingsforløb. Hvornår beslutningerne træffes er for så vidt ligegyldigt.
Jeg er ligeglad med, om Gud har haft noget at sige. Hvis han kan vide det, kan jeg ikke have truffet et valg.
citat: Za: Det ser ud til, at du (og AFA) tror, at forudviden medfører, at den, der har forudviden samtidig har en bestemmende effekt.
Cu: Nu forvirrer du mig godt nok, for jeg mener da at det er det jeg hele tiden har argumenteret imod! Jeg mener at Gud godt kan vide noget om vores valg inden vi oplever vi har truffet dem, selvom han ikke har bestemt dem for os.
Det mener jeg også. Det lader til, at det ikke er det, du tror, jeg mener.
citat: Za: Men det har jeg heller aldrig påstået.
Cu: Det er jo så her du forvirrer mig, for jeg mener at det lige præcis er det du påstår når du siger at Gud ikke kan være alvidende hvis vi samtidig har et frit valg og omvendt.
Nej, jeg gør lige præcis en enorm indsats for at understrege, at det ikke er nogen handling foretaget af Gud, der forårsager at jeg vælger 4 dåser. Men selve det at vi lever i et univers, der tillader forudviden i modsætning til ét, der ikke tillader det, umuliggør eksistensen af en fri vilje. Hvis vi vitterligt havde en fri vilje, ville man pr. definition ikke kunne vide på forhånd, hvad jeg valgte.
Jeg gentager: Den, der har denne viden, om så det er dig eller Gud, forårsager ikke mit valg; selve de mekanismer, der gør, at I kan vide det, fjerner mit frie valg.
citat: Za: I dit tilfælde har jeg heller ikke noget valg. Jeg kan jo ikke tage 2 dåser, når nu du har set jeg tager 4, vel?
Cu: Næh, men det er jo dig selv der har bragt dig i den situation. Jeg har ikke bestemt dit udfaldsrum ved at tilvejebringe information om dig.
Nej, men det, at det overhovedet er muligt for dig, at tilvejebringe informationen (i modsætning til et univers, hvor det ikke var muligt) gør, at jeg i valgtidspunktet ikke frit kan vælge mellem de to muligheder; du ved, at jeg nødvendigvis må tage 4.
Så når du siger Næh, giver du mig ret: mit valg er ikke frit.
citat: Za: Hvad end mekanismen er, uanset hvem/hvad, der bestemmer, så er forudviden (og især 100% ufejlbarlig forudviden) uforeneligt med en fri vilje. De to kan ikke logisk forenes.
Cu: Her er vi så uenige og mener nok vi begge har ret og den anden tænker ulogisk.
Men du har bare ikke leveret et argument 
citat: Cu: Kald det en helgardering, uanset om de to ting er uforenelige eller ej, kan vi godt opleve Gud som alvidende (selvom han ikke altid har været det) og alligevel have fri vilje (selvom vores valg godt nok er truffet på forhånd er det stadig os selv der har truffet dem).
Hvis vores valg er truffet på forhånd, er det ikke frit. Så kunne vi ikke have handlet anderledes, og så er det ikke frit.
citat: Za: Hvis nu du besvarer mit spørgsmål fra forrige post, kan det være vi kommer tættere på hinanden: Lad os sige, at Gud skrev en seddel og kom den i lommen på mig inden jeg valgte. På sedlen stod "4 dåser".
Cu: Hvis Gud har givet dig en seddel i lommen har han netop også påvirket odds og derfor påvirket dit frie valg.
Nej, det har han ikke. Jf. dit eget eksempel om quizværten, der ikke åbner døren, er odds netop ikke påvirket. Sedlen i lommen er bare et billede på, at Guds viden er tidsmæssig (også?), og at jeg ikke kan handle anderledes, end at tage 4 dåser. Sedlen i lommen skal bare illustrere, at Gud på forhånd kan demonstrere, hvad jeg vil gøre. Så er der ikke noget frit valg!
citat: Cu: Men finder du tit sedler fra Gud i din lomme?
Gud eksisterer ikke, så hvis jeg fandt én, ville jeg få mit hoved undersøgt...
citat: Cu: Tankeeksperimenter kan ikke altid bruges til at sige noget om den virkelige verden, tænk bare på Schrödingers kat.
Hø-hø. Fx kan de ikke bruges, når de giver mig ret?  Du bruger det jo selv med tidsmaskinen. Er det fordi, jeg har ret, at du ikke besvarer mit spørgsmål? Kan jeg vælge 2 dåser, hvis Gud ved, jeg vælger 4?
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#51512 - 21/09/2005 12:23
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej matthias - du skriver til AFA: citat: Men for Gud er der ikke noget "bagudskuende" eller "fremadskuende", vel? Han kan potentielt i dette øjeblik fortælle mig, hvad mine børnebørn vil opleve og vælge, ikke sandt? Det er et godt spørgsmål (som når man siger, når man mener "ved ikke").
Jeg er langt fra sikker, men tror nærmest, at jeg mener: nej, det kunne Gud ikke. Heller ikke potentielt og teoretisk, for hvis han skulle fortælle dig det, så skulle han, for at kommunikere med dig, bevæge sig ind i tiden. Gud kan godt bevæge sig ind i tiden, men når han gør det, så véd han i den dimension endnu ikke noget om dine børnebørn.
Jesus bevægede sig i inkarnationen ind og ud af tiden - og var så vidt jeg kan fornemme somme "tider" også begge "steder" - "samtidig".
Men f.eks. inden korsfæstelsen bad han til sin himmelske far: »Min fader, hvis det er muligt, så lad dette bæger gå mig forbi. Dog, ikke som jeg vil, men som du vil.« Altså: "hvis det er muligt".
I det øjeblik brugte han altså ikke sin guddommelige alvidenhed, men var qua menneske helt og fuldt i tiden. Og det frygteligste Jesuord på korset var "Gud, hvorfor har du forladt mig?" Sådan måtte det være. Kun i sin egenskab af menneske kunne han ved sin korsdød retfærdiggøre alle med-mennesker - i og uden for al fortid, nutid og fremtid -
(Undskyld hvis jeg hermed har bragt yderligere forvirring ... det er svært stof det her .. )
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#51513 - 21/09/2005 12:35
|
Bruger
|
Hej AFA Jeg plukker lige i dit svar: citat: [...] For mig at se kan også Gud vælge enten at være "bagudskuende" eller "fremadskuende" [...] [...] som jeg forstår teksterne i Bibelen, er det kun undtagelsesvis at han gør brug af sin mulighed til at kunne vide forud hvad der vil ske hvornår. Jeg forestiller mig at, den slags "alvidenhed", de kristne generelt tilskriver Gud, er en ubegrænset alvidenhed. Fra tidernes begyndelse har Han vidst, hvad der vil ske til alle tider.
Er det derfor ikke en begrænsning i Hans alvidenhed, hvis Han, som du foreslår, ikke altid véd "forud", hvad der vil ske?
hilsen matthias
|
|
Til toppen
|
|
|
#51514 - 21/09/2005 12:39
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
|
Hej Kristina, Et hurtigt spørgsmål her fra sidelinjen: citat: I det øjeblik brugte han altså ikke sin guddommelige alvidenhed, men var qua menneske helt og fuldt i tiden. Og det frygteligste Jesuord på korset var "Gud, hvorfor har du forladt mig?" Sådan måtte det være. Kun i sin egenskab af menneske kunne han ved sin korsdød retfærdiggøre alle med-mennesker - i og uden for al fortid, nutid og fremtid -
Jeg husker at du før har sagt, at Gud netop gav sin søn i "frikøb". Hvorfor mener du, at det var nødvendigt at Jesus skulle blive menneske, for at hans død kunne retfærdiggøre os?
Jeg har også problemer med at forstå, hvorfor Jesus - der i kraft af sin guddommelighed jo udemærket har kendt sin skæbne! - pludselig spørger "hvorfor"...
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#51515 - 21/09/2005 12:49
|
Bruger
|
Hej Kristina citat: [...] Jeg er langt fra sikker, men tror nærmest, at jeg mener: nej, det kunne Gud ikke. Heller ikke potentielt og teoretisk, for hvis han skulle fortælle dig det, så skulle han, for at kommunikere med dig, bevæge sig ind i tiden. Gud kan godt bevæge sig ind i tiden, men når han gør det, så véd han i den dimension endnu ikke noget om dine børnebørn. [...] Begrænser du nu ikke Guds almagt? Som AFA påpeger, så tager Gud vel viden om fremtiden med til os når profeterne taler, eller hvad?
citat: (Undskyld hvis jeg hermed har bragt yderligere forvirring ... det er svært stof det her .. ) Jeg er glad for, at du vil svare. Og du er vistnok i ret fornemt selskab med dine grublerier. Bl.a. Augustin og Thomas Aquinas har spekuleret over det tilsyneladende paradoks. At vi stadig kan debattere det, tyder på, at nødden endnu ikke er knækket.
hilsen matthias
|
|
Til toppen
|
|
|
#51516 - 21/09/2005 13:01
|
Anonym
Anonym
|
citat: Er det derfor ikke en begrænsning i Hans alvidenhed, hvis Han, som du foreslår, ikke altid véd "forud", hvad der vil ske? Ikke som jeg ser det, med baggrund i de ret sparsomme udtalelser derom vi finder i Bibelen.
Bibelen definerer ikke klart i hvor stort omfang Gud gør, eller vil gøre brug af sin alvidenhed, herunder forudvidenhed. Jeg forsøger derfor alene at forholde mig til problemstillingen ud fra de ret få og spredte konkrete oplysninger vi kan få fra de bibelske tekster, og deri ser jeg ikke den konflikt der kan opstå når man lader sine filosofiske tankeeksperimenter få "frit og uhæmmet" løbepas.
Jeg er fuldt ud klar over at der i tidens løb har været filosoferet og fantaseret ret så kraftigt over dette emne. Somme tider kan en sådan fri filosoferen godt være med til at skabe klarhed over nogle forståelsesproblemer - til andre tider, tror jeg, at en alt for fantasifuld filosoferen kan mudre vandene så man ikke længere ser problemstillingen klart for sig [Dette er IKKE sagt om dig, men som en generel tanke].
|
|
Til toppen
|
|
|
#51517 - 21/09/2005 13:03
[Re: Claus Due]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Claus - det bliver et hurtigt, vist også for hurtigt, svar, men jeg kan ikke nå mere lige nu. Du spørger citat: Hvorfor mener du, at det var nødvendigt at Jesus skulle blive menneske, for at hans død kunne retfærdiggøre os? Jo, det er fordi det ville være uretfærdigt at rette bager for smed. Den første Adam, som gjorde oprør mod Gud, og som var årsag til at han og hele hans æt måtte forlade gudsriget, var et menneske. Derfor måtte også et menneske - "den anden Adam", som er et af Jesu navne, gøre fyldest og betale ...
Vi bliver her nødt til at se overordnet på det og abstrahere fra den kendsgerning, at første og anden Adam ikke var det samme "individ", men altså af samme "art". Hvis det skulle være samme "individ" ville frelsesplanen jo heller kunne omfatte den totale menneskehed. Hele menneskeslægten faldt med den første Adam, og hele menneskeslagten blev genoprettet med den anden Adam.
Selv om vi forståelsesmæssigt nok hænger lidt i neglene - ud over ubegribelighedens dybe kløft - så synes jeg det hjælper lidt at se det på den måde. Jeg tror i hvert fald på, at det er sådan ... Måske kan dette svararkiv-svar svararkiv-svar også være lidt relevant i denne sammenhæng.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#51518 - 21/09/2005 13:07
|
Bruger
|
Hej AFA
Jeg har selv lavet en hurtig søgning efter bibeltekster, der understøtter, at Guds alviden er ubegrænset (altså også gælder hele fremtiden) og jeg har ikke kunnet finde nogen, der klart understøtter dette standpunkt. Min debat har altså været med den fremherskende kirkelige forestilling om Gud snarere end med den bibelske.
Jeg tror, jeg er kommet så langt i denne debat, som jeg kan, og jeg vil gerne sige tak for den grundighed, du har lagt i dine svar.
hilsen matthias
|
|
Til toppen
|
|
|
#51519 - 21/09/2005 13:21
Re: At forstå Guds straf og løsning
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
|
Hej Kristina, du svarer:
citat: Jo, det er fordi det ville være uretfærdigt at rette bager for smed. Den første Adam, som gjorde oprør mod Gud, og som var årsag til at han og hele hans æt måtte forlade gudsriget, var et menneske. Derfor måtte også et menneske - "den anden Adam", som er et af Jesu navne, gøre fyldest og betale ...
Jamen, er hele ideen i Jesu korsfæstelse så ikke, at ét væsen kan sone andres straf? Hvorfor kan en syndebuk (den bogstavelige af slagsen, kød og blod og pels) da ikke sone vores straf?
Leif Andersen skriver i det panelsvar du henviser til:
citat: For så er det helt tydeligt, at det ikke er en krænkelse af vores retsbevidsthed, det er KÆRLIGHED - det ligner ikke længere en uskyldig, der bliver slæbt i fængsel eller henrettet for os. Det ligner mere en kærlig far eller mor, der overtager sin egen søns eller datters straf. Og selv om det også virker som snyd, så kan vi jo godt se, at det er mere end snyd; det er kærlighed.
...det er jo netop det, det ligner: en uskyldig der bliver henrettet for os. Hvis Jesus skulle blive menneske for at kunne sone vores straf, så er der jo ingen "Gud" direkte, der bliver straffet. Så er det jo en uskyldig søn, der henrettes for os, og ikke Gud selv eller blot en del af Gud.
Jeg kan ikke få ligningen til at gå op, for i det ene perspektiv må Jesus ikke være menneske, og i det andet skal han være menneske. Og ifølge dit svar var han altså ikke begge dele op til sin død.
Ydermere: det giver jo overhovedet ingen mening at vælge en form for afsoning, som mennesket simpelt hen ikke forstår. Hvis vores standarder er, at mennesker straffes for egne handlinger, så er det jo det glade vanvid at Gud bruger en helt anden standard uden at forklare dens betydning grundigt.
Resultatet er jo, at Guds løsning ikke bliver forstået - end ikke af de, der står Jesus nærest! Og det ændrer sig tilsyneladende ikke, selvom vi skulle befinde os i den sidste tid. Gud soner en straf, som påfalder ALLE mennesker, ved at sende én halvgude-søn, som han tilmed vælger at "strippe for rang" før han endeligt maltrakteres og spottes.
Jeg undres... og håber du har tid til uddybning senere
Ændret af Claus Due (21/09/2005 13:23)
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#51520 - 21/09/2005 13:43
|
Anonym
Anonym
|
citat: Jeg har også problemer med at forstå, hvorfor Jesus - der i kraft af sin guddommelighed jo udemærket har kendt sin skæbne! - pludselig spørger "hvorfor"... Jeg tror du vil kunne få svar på mange af dine spørgsmål vedr. dette i denne artikel: Derfor måtte Jesus dø! Den behandler emnet ud fra en bibeltro synsvinkel.
|
|
Til toppen
|
|
|
#51522 - 21/09/2005 13:51
|
Anonym
Anonym
|
citat: matthias skrev: Jeg tror, jeg er kommet så langt i denne debat, som jeg kan, og jeg vil gerne sige tak for den grundighed, du har lagt i dine svar. Ja, jeg tror egentlig heller ikke vi for nærværende kan komme ret meget længere.
Også jeg siger tak for en god debat, ført med seriøse og saglige argumenter, og med stor respekt trods divergerende holdninger. Det var en udsøgt fornøjelse at deltage.
|
|
Til toppen
|
|
|
#51523 - 21/09/2005 16:46
|
Bruger
|
At være uden for tid, som jeg definerer det, betyder at man ser hele verden som om tiden ikke eksisterede, eller rettere at al information om et givent punkts historie er tilgængeligt på en og samme "tid". Der er ikke nogen fortid, nutid eller fremtid. Hvis man kunne fremstille en tilstrækkelig avanceret tidsmaskine kunne man som menneske opleve at være uden for tid. Dvs. at fjerne tidens begrænsning på tilgængeligheden af information. Jeg mener at information i sig selv er tidsuafhængigt og det er derfor ligegyldigt om jeg finder information om en begivenhed i går eller en begivenhed i morgen. At det så pt er umuligt for mig at finde information om i morgen er sådan set ligegyldigt. Jeg mener ikke dette forhindrer mig i at have et frit valg da selve det at observere mine valg (finde information om dem) ikke påvirker dem i nævneværdig grad. Men du mener altså, at det at jeg ser dig købe en vare er på linie med at spørge en elektron om den har spin op eller spin ned? citat: Nej, men det, at det overhovedet er muligt for dig, at tilvejebringe informationen (i modsætning til et univers, hvor det ikke var muligt) gør, at jeg i valgtidspunktet ikke frit kan vælge mellem de to muligheder; du ved, at jeg nødvendigvis må tage 4. Nej, jeg ved ikke at du nødvendigvis må tage 4, men jeg ved at du gjorde. Jeg oplevre en del af din fremtid som fortid, men det betyder ikke at din fremtid fra starten har været lagt fast. I den fremtid som jeg nu oplever som fortid foretog du dit valg uafhængigt af min tidsrejse. At jeg nu er rejst tilbage med den information ændrer ikke ved at det var dig der valgte at købe 4.
citat: Hø-hø. Fx kan de ikke bruges, når de giver mig ret? Næh, jeg synes blot ikke dit eksempel illustrerer virkeligheden for Gud går jo ikke rundt og lægger sedler i folks lommer.
citat: Kan jeg vælge 2 dåser, hvis Gud ved, jeg vælger 4? Du kan, men du gjorde ikke. Jeg kunne også vælge at begå selvmord for 10 minutter siden. Men jeg gjorde det ikke.
|
|
Til toppen
|
|
|
#51524 - 21/09/2005 17:01
|
Bruger
|
Hej Cuco Du skrev: citat: Cu: At være uden for tid, som jeg definerer det, betyder at man ser hele verden som om tiden ikke eksisterede, eller rettere at al information om et givent punkts historie er tilgængeligt på en og samme "tid". Der er ikke nogen fortid, nutid eller fremtid.
Jeg har svært ved at forestille mig, at det skulle kunne lade sig gøre. At du sætter tid i anførelsestegn tyder også på, at du ikke rigtig kan forestille dig det, fordi du er nødt til at operere med begrebet stadig væk. Uden for tiden kan ændringer heller ikke finde sted, fordi ændringer opstår i tiden.
Hvordan kan information være tilgængeligt på et tidspunkt, hvor det ikke er skabt? Informationen skabes jo af mit valg, så hvis denne information er til stede før mit valg, er det ikke et valg.
Det er som om du ikke tager med, at et valg er defineret som værende en tidsbunden proces...
citat: Cu: . Hvis man kunne fremstille en tilstrækkelig avanceret tidsmaskine kunne man som menneske opleve at være uden for tid. Dvs. at fjerne tidens begrænsning på tilgængeligheden af information.
Det tror jeg ikke er fysisk muligt. Har du nogen kilder, der understøtter denne holdning?
citat: Cu: Jeg mener at information i sig selv er tidsuafhængigt...
Det mener jeg er absurd. Information kan skabes og ødelægges, og er således en tidsbundet entitet.
citat: Cu: ...og det er derfor ligegyldigt om jeg finder information om en begivenhed i går eller en begivenhed i morgen. At det så pt er umuligt for mig at finde information om i morgen er sådan set ligegyldigt.
Det er i allerhøjeste grad ikke ligegyldigt, det er humlen i debatten. Hvis det nogen sinde er muligt for dig at finde information om fremtiden er det jo netop et bevis på, at fremtiden er fastlagt.
citat: Cu: Jeg mener ikke dette forhindrer mig i at have et frit valg da selve det at observere mine valg (finde information om dem) ikke påvirker dem i nævneværdig grad. Men du mener altså, at det at jeg ser dig købe en vare er på linie med at spørge en elektron om den har spin op eller spin ned?
Først og fremmest er du nødt til at have tidsrejse frem og tilbage i tiden for at dit tankeeksperiment virker. Det er jeg som sagt ikke sikker på overhovedet er fysisk muligt, så måske skal det lige afklares først?
citat: Za: Nej, men det, at det overhovedet er muligt for dig, at tilvejebringe informationen (i modsætning til et univers, hvor det ikke var muligt) gør, at jeg i valgtidspunktet ikke frit kan vælge mellem de to muligheder; du ved, at jeg nødvendigvis må tage 4.
Cu: Nej, jeg ved ikke at du nødvendigvis må tage 4, men jeg ved at du gjorde.
Men når du kommer tilbage og ser mig foretage handlingen forfra, da kan jeg kun handle på én måde, nemlig ved at tage 4. Hvis det er et etableret faktum før jeg tager dåserne, har jeg ikke noget valg -- fordi muligheden for, at jeg gør noget andet er lig nul.
citat: Cu: Næh, jeg synes blot ikke dit eksempel illustrerer virkeligheden for Gud går jo ikke rundt og lægger sedler i folks lommer.
Tør humor, må man sige. Det kunne han jo gøre, hvis han ville. Som allerede sagt, var det et billede på at Guds viden også er til stede før min handling.
citat: Za: Kan jeg vælge 2 dåser, hvis Gud ved, jeg vælger 4?
Cu: Du kan, men du gjorde ikke.
Så er Gud ikke alvidende.
citat: Cu: Jeg kunne også vælge at begå selvmord for 10 minutter siden. Men jeg gjorde det ikke.
Det har vist ikke noget med det at gøre.
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#51525 - 21/09/2005 21:46
|
Bruger
|
citat: Jeg har svært ved at forestille mig, at det skulle kunne lade sig gøre. Heldigvis er verden ikke begrænset af hverken din eller min forestillingsevne. I øvrigt er det heller ikke mig der har foreslået at Gud skulle være fri for de begærnsninger tiden sætter for os.
citat: At du sætter tid i anførelsestegn tyder også på, at du ikke rigtig kan forestille dig det, fordi du er nødt til at operere med begrebet stadig væk. Måske, eller også er vores sprog bare ikke udviklet til at beskrive den slags begreber (endnu). Eller måske begge dele.
citat: Uden for tiden kan ændringer heller ikke finde sted, fordi ændringer opstår i tiden. At være uden for vores tid betyder jo ikke man ikke kan have sin egen tid. Og hvis man alligevel ikke er bunden af vores tid eksisterer der måske helt andre love for hvad man kan og hvad man ikke kan.
citat: Det er som om du ikke tager med, at et valg er defineret som værende en tidsbunden proces... Men det er observatøren ikke nødvendigvis.
citat: Det tror jeg ikke er fysisk muligt. Har du nogen kilder, der understøtter denne holdning? Nu skrev jeg "hvis" uden at sige om det var muligt eller ej. Men det er muligvis muligt. I de teorier vi har i dag (speciel og almen relativitetsteori, termodynamik, osv) er tidsrejser både frem og tilbage i tiden tilsyneladende mulige. Da vi kontinuerligt er på en slags rejse frem i tiden, bliver det største problem at rejse tilbage i tiden.
citat: Det mener jeg er absurd. Information kan skabes og ødelægges, og er således en tidsbundet entitet. Energi er information og kan hverken skabes eller dannes. Da energi hverken kan skabes eller dannes kan information heller ikke skabes eller dannes, blot omdannes. Derfor er mængden af tilgængelig information konstant og uafhængig af tiden. At summen er konstant betyder selvfølgelig ikke at de enkelte led er det, men umiddelbart lader det ikke til at information fra en tid ikke kan bringes til en anden tid og information er derfor i princippet ikke bunden af tid. Selvom selve omdannelsen fandt sted et konkret sted på tidslinien er selve resultatet det ikke nødvendigvis. Hvis information i sig selv var tidsbunden ville det ikke være muligt for mig at tage information med mig i mit livs rejse gennem tiden og det ville følgeligt heller ikke være muligt for mig at skrive dette indlæg da jeg ikke ville besidde information omkring det skrevne ord (eller for den sags skyld så meget andet). Da det helt åbenlyst er muligt for mig at tage information med mig gennem tiden (og ifølge gængse fysiske teorier er der indtil videre ikke noget i vejen for at information ikke skulle kunne transporteres tilbage i tiden også) kan information i sig selv ikke være tidsbunden.
citat: Det er i allerhøjeste grad ikke ligegyldigt, det er humlen i debatten. Enig, jeg mener det er ligegyldigt, du gør ikke. Sagt på en anden måde, jeg mener ikke årsagen nødvendigvis altid kommer før virkningen. Virkningen er Guds viden om vores valg. Årsagen er vores de facto valg.
citat: Først og fremmest er du nødt til at have tidsrejse frem og tilbage i tiden for at dit tankeeksperiment virker. Det er jeg som sagt ikke sikker på overhovedet er fysisk muligt, så måske skal det lige afklares først? Strengt taget behøver jeg kun at rejse tilbage i tiden for jeg kan bare vente til i morgen med at rejse tilbage til i dag. Men det betyder ikke så meget om du tror det ikke er muligt, det i sig selv vil du vel ikke bruge som argument? Faktum er, at spørgsmålet ikke kan afklares i dag. Selvom det måske er teoretisk muligt, er det måske ikke praktisk muligt (hvis det f.eks. krævede lige så meget energi som hele solsystemet indeholder).
citat: Men når du kommer tilbage og ser mig foretage handlingen forfra, da kan jeg kun handle på én måde, nemlig ved at tage 4. Hvis det er et etableret faktum før jeg tager dåserne, har jeg ikke noget valg -- fordi muligheden for, at jeg gør noget andet er lig nul. Jeps, men at du gentager hvad du har gjort før betyder jo ikke at du ikke selv har valgt det.
citat: Så er Gud ikke alvidende. Det må vist stå for din egen regning. Du kan vælge noget andet, men hvis du gjorde det ville Gud have vidst at du valgte noget andet. Altså, det er muligt for dig at vælge noget andet - du gjorde det bare ikke!
|
|
Til toppen
|
|
|
#51526 - 22/09/2005 14:08
Re: At forstå Guds straf og løsning
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Claus, lige et par ord, som de falder mig ind her på falderebet: citat: Hvorfor kan en syndebuk (den bogstavelige af slagsen, kød og blod og pels) da ikke sone vores straf? Vel fordi det ikke var en gedebuk, der, som repræsentant for sin art, der gjorde oprør mod Gud, men netop et menneske. Adam betyder menneske, og hvad han gjorde, fik konsekvenser for hele menneskeheden.
Det er jo egentlig ikke så fremmed for vores tankegang, at det vores oldeforældre gjorde, det fik betydning for vores bedsteforældre, vores forældre og for os? Hvad vi gør af godt og skidt får betydning ikke kun for os selv, men også for vores efterkommere.
Den anden Adam, også i sin egenskab af menneske, sonede så synden, tog den på sig, ligeledes som repræsentant for hele menneskeheden. Så samme måde som når den rige onkel kommer og dækker alle sine slægtninges overtræk på kontoen ind .. Hvis så de slægtningen, som har fået den overdådige gave, afviser den og insisterer på selv at ville betale - eller eventuelt løbe fra regningen - så har vedkommende jo et problem .. især hvis de ikke har råd. citat: Hvis Jesus skulle blive menneske for at kunne sone vores straf, så er der jo ingen "Gud" direkte, der bliver straffet. Så er det jo en uskyldig søn, der henrettes for os, og ikke Gud selv eller blot en del af Gud. Her må vi fastholde, at Jesus også var, er, og forbliver guddommelig, altså 100% Gud. (Altså ikke "halvgud", 50% Gud og 50% menneske!)
Og jo, kærligheden fra Gud Fader (Joh. 3,16: Således elskede Gud verden, at han gav sin søn ...) er ikke bare ufattelig stor, men - jeg vil bruge ordet altomfattende - fordi Gud ikke bare har, men i sit væsen er kærlighed.
At ofre sin egen søn er - for mig at se - et langt større offer end at ofre sig selv, som person. Hvis jeg prøver at transformere det ned i min egen begrebsverden, må jeg sige, at det ville være langt mindre smertefuldt for mig selv at lide og dø end at ofre min egen elskede søn og overgive ham til lidelse og død. Jeg tror ikke jeg kunne gøre det, om så hele verden kunne slippe for undergang derved.
Mon disse bemærkninger kan gøre det en lille smule mere forståeligt, det som jeg altså tror på? Eller bliver det bare værre og værre ... 
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#51527 - 22/09/2005 16:58
|
Bruger
|
Hej Cuco Du skrev: citat: Za: Jeg har svært ved at forestille mig, at det skulle kunne lade sig gøre.
Cu: Heldigvis er verden ikke begrænset af hverken din eller min forestillingsevne. I øvrigt er det heller ikke mig der har foreslået at Gud skulle være fri for de begærnsninger tiden sætter for os.
Ja, heldigvis, da. Jeg siger bestemt heller ikke, at det er sådan, men indtil videre har du bare ikke forklaret for mig, hvad du mener på en måde, der giver mening for mig.
Jeg forstår ikke, hvad du mener med, at du ikke har foreslået, at Gud skulle være fri for de begærnsninger tiden sætter for os. Hvad mener du så? Det var dig, der indførte begrebet uden for tiden som forklaring på en umulighed inden for tiden.
citat: Za: At du sætter tid i anførelsestegn tyder også på, at du ikke rigtig kan forestille dig det, fordi du er nødt til at operere med begrebet stadig væk.
Cu: Måske, eller også er vores sprog bare ikke udviklet til at beskrive den slags begreber (endnu). Eller måske begge dele.
Præcis. Det bestyrker min mistanke om, at dette med at være uden for tiden blot er noget, du siger for at redde din påstand (= at Gud kan vide alt på forhånd OG at vi har fri vilje); fordi du med vores sprog ikke kan udtrykke, hvad dit begreb vil sige.
citat: Za: Uden for tiden kan ændringer heller ikke finde sted, fordi ændringer opstår i tiden.
Cu: At være uden for vores tid betyder jo ikke man ikke kan have sin egen tid. Og hvis man alligevel ikke er bunden af vores tid eksisterer der måske helt andre love for hvad man kan og hvad man ikke kan.
Har du nogen tegn på at der er andre tider end vores? Hvis ikke, hvorfor indfører du da begrebet? Hvilke love, der måske eksisterer i andre dimensioner synes jeg vi skal holde uden for denne debat. Der er ingen grænser for, hvad man kan forestille sig, og derfor er sådan et argument aldeles nyttesløst, med mindre man vil frem til at man intet kan vide.
citat: Za: Det er som om du ikke tager med, at et valg er defineret som værende en tidsbunden proces...
Cu: Men det er observatøren ikke nødvendigvis.
Kender du til eksempler på observatører, der ikke var tidsbundne?
citat: Za: Det tror jeg ikke er fysisk muligt. Har du nogen kilder, der understøtter denne holdning?
Cu: Nu skrev jeg "hvis" uden at sige om det var muligt eller ej. Men det er muligvis muligt. I de teorier vi har i dag (speciel og almen relativitetsteori, termodynamik, osv) er tidsrejser både frem og tilbage i tiden tilsyneladende mulige. Da vi kontinuerligt er på en slags rejse frem i tiden, bliver det største problem at rejse tilbage i tiden.
Jeg er ret sikker på, at du ikke har ret. Derfor bad jeg om en kilde. Et argument, man ikke ved om er muligt eller ej, er ret dårligt...
citat: Za: Det mener jeg er absurd. Information kan skabes og ødelægges, og er således en tidsbundet entitet.
Cu: Energi er information og kan hverken skabes eller dannes.
Det er efter min bedste overbevisning ikke sandt. Information kan sammenlignes med entropi, og kan således godt dannes (øges). Eller mener du, at denne tekst, jeg nu skriver ikke dannes? I signallæren formindsker støj også informationen. Så jeg tror simpelthen ikke du har ret.
citat: Za: Det [den fysiske muligehed af at vide noget om fremtiden] er i allerhøjeste grad ikke ligegyldigt, det er humlen i debatten.
Cu: Enig, jeg mener det er ligegyldigt, du gør ikke. Sagt på en anden måde, jeg mener ikke årsagen nødvendigvis altid kommer før virkningen. Virkningen er Guds viden om vores valg. Årsagen er vores de facto valg.
Så må du gerne demonstrere for mig, at der er tegn på, at årsagen ikke altid kommer før virkningen. Ellers kan jeg ikke acceptere dit argument. Hvis du havde ret kommer virkningen både før og efter årsagen. Hvordan hænger det sammen? Hvordan kan man så kalde det en årsag? Den ser jo ikke ud til at være knyttet til virkningen på den måde, vi kender?
citat: Za: Først og fremmest er du nødt til at have tidsrejse frem og tilbage i tiden for at dit tankeeksperiment virker. Det er jeg som sagt ikke sikker på overhovedet er fysisk muligt, så måske skal det lige afklares først?
Cu: Strengt taget behøver jeg kun at rejse tilbage i tiden for jeg kan bare vente til i morgen med at rejse tilbage til i dag. Men det betyder ikke så meget om du tror det ikke er muligt, det i sig selv vil du vel ikke bruge som argument? Faktum er, at spørgsmålet ikke kan afklares i dag. Selvom det måske er teoretisk muligt, er det måske ikke praktisk muligt
Der er der en vis forskel på om det er teoretisk umuligt eller blot praktisk umuligt. Er det teoretisk muligt, men praktisk umuligt, gælder tankeeksperimentet. Hvis det også er teoretisk umuligt, er konklusionerne af tankeeksperimentet ugyldige.
citat: Za: Men når du kommer tilbage og ser mig foretage handlingen forfra, da kan jeg kun handle på én måde, nemlig ved at tage 4. Hvis det er et etableret faktum før jeg tager dåserne, har jeg ikke noget valg -- fordi muligheden for, at jeg gør noget andet er lig nul.
Cu: Jeps, men at du gentager hvad du har gjort før betyder jo ikke at du ikke selv har valgt det.
Jeg har ikke gjort noget før.  Jeg snakker heller ikke om, om jeg har valgt noget eller ej, men om det er et frit valg = kunne jeg gøre noget andet. Hvis det er muligt for dig på det tidspunkt, jeg vælger noget med 100% sikkerhed at vide hvad jeg gør, så har jeg ikke muligheden for at gøre noget andet, og dermed er mit valg væk. Det er ikke din viden som sådan, der fjerner mit valg, men de egenskaber ved universet, der tillader din viden, nemlig determinisme.
citat: Za: Så er Gud ikke alvidende.
Cu: Det må vist stå for din egen regning. Du kan vælge noget andet, men hvis du gjorde det ville Gud have vidst at du valgte noget andet. Altså, det er muligt for dig at vælge noget andet - du gjorde det bare ikke!
Ovenstående er nonsens for mig. Du forudsætter virkning før årsag, og det er ikke et argument, jeg accepterer. Igen, at du er nødt til at inddrage absurditeterne uden for tiden (som du endnu ikke har forklaret mig hvad betyder) og virkning kommer før årsag for at komme ud af din kattepine illustrerer hvorfor jeg har ret og du ikke har.
Hvis vi skal komme længere i denne debat må du vise mig en begrundelse for at man skulle godtage disse typer argumenter, andet end at den redder din yndlingshypotese (aka. adhoc-argument).
Min position er opsummeret som følger: 1) Gud ved på forhånd jeg tager 4 dåser 2) Gud kan ikke tage fejl K 1+2) Jeg kan ikke gøre andet end at tage 4 dåser
3) Frit valg er defineret som muligheden for mere end én handlemåde 4) Jeg har kun én mulig handlemåde K 3 + 4) Jeg har ikke frit valg
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#51528 - 22/09/2005 22:45
|
Bruger
|
citat: Jeg siger bestemt heller ikke, at det er sådan, men indtil videre har du bare ikke forklaret for mig, hvad du mener på en måde, der giver mening for mig. Jeg tror godt du ved hvad jeg mener hvis du tænker dig godt om, så den del af debatten vil jeg ikke beskæftige mig mere med.
citat: ...med mindre man vil frem til at man intet kan vide. Det kan man skam heller ikke. Når du siger at det er umuligt for Gud at vide alt samtidig med at vi har en fri vilje, så skal jeg bare komme med et eksempel på en verden hvor det er muligt (f.eks. at virkning kan komme før årsag) for at fjerne "umuligt" fra din påstand. At du så vælger at betragte mit foreslag som absurd og stadig holde fast ved din egen tolkning er så dit valg (eller er det? ), men du kan ikke bagefter komme og sige at jeg 100% tager fejl, for du kan ikke vide det.citat: Kender du til eksempler på observatører, der ikke var tidsbundne? Næh, men jeg kan ikke afvise eksistensen af dem. Rent logisk hænger eksistensen af ting ikke sammen med mit kendskab til dem.
citat: Jeg er ret sikker på, at du ikke har ret. Derfor bad jeg om en kilde. Et argument, man ikke ved om er muligt eller ej, er ret dårligt... Nuvel, her følger så et par links som måske ikke i sig selv er kilder, men giver et indblik i emnet og som også selv indeholder kildereferencer. Men spørgsmålet er stadig ikke besvaret i dag. http://www.zamandayolculuk.com/cetinbal/encyclopediatimetravel.htm http://en.wikipedia.org/wiki/Time_travel
citat: Information kan sammenlignes med entropi, Ok, her har jeg nok været lidt for hurtig og jeg medgiver at du har ret. Men det ændrer ikke ved, at jeg kan tage min information med mig i tiden. Enig?
citat: Så må du gerne demonstrere for mig, at der er tegn på, at årsagen ikke altid kommer før virkningen. Ellers kan jeg ikke acceptere dit argument. Fair nok.
citat: Jeg har ikke gjort noget før. Jo, i min verden (observatørens) har du. Her er et link som beskriver moderne årsag/virknings teori: http://en.wikipedia.org/wiki/Causality_%28physics%29 Læg specielt mærke til: "According to classical physics, the cause simply had to precede its effect.....The insights of the theory of special relativity confirmed the assumption of causality, but they made the meaning of the word "precede" observer-dependent." Så længe det altså er fortid for observatøren er det ikke i strid med den specielle relativitetsteori.citat: Hvis vi skal komme længere i denne debat må du vise mig en begrundelse for at man skulle godtage disse typer argumenter, andet end at den redder din yndlingshypotese (aka. adhoc-argument). Begrundelsen er at det er dig der påstår at noget er umuligt (at Gud er alvidende samtidig med at vi har et frit valg) mens jeg siger at det muligvis er muligt. Hvis du skal kunne stå inde for ordet "umuligt" skal du kunne redegøre for alle de ekspempler jeg kan komme op med - hvor absurde de end er - og du ville stadig ikke kunne være sikker på at det virkelig var umuligt. Du kan selvfølgelig vælge at være uenig med mig og finde det højst usandsynligt at det skulle være muligt, men det er ikke det samme som at slå det fast som et faktum at det er umuligt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#51529 - 23/09/2005 10:49
|
Bruger
|
citat: Za: Hvis vi skal komme længere i denne debat må du vise mig en begrundelse for at man skulle godtage disse typer argumenter, andet end at den redder din yndlingshypotese (aka. adhoc-argument).
Cu: Begrundelsen er at det er dig der påstår at noget er umuligt (at Gud er alvidende samtidig med at vi har et frit valg) mens jeg siger at det muligvis er muligt. Hvis du skal kunne stå inde for ordet "umuligt" skal du kunne redegøre for alle de ekspempler jeg kan komme op med - hvor absurde de end er - og du ville stadig ikke kunne være sikker på at det virkelig var umuligt. Du kan selvfølgelig vælge at være uenig med mig og finde det højst usandsynligt at det skulle være muligt, men det er ikke det samme som at slå det fast som et faktum at det er umuligt.
Fjongelongbong! Jeg tror vi har nået en meget høj grad af enighed 
Kort fortalt: Du kræver tilsyneladende absolut sikker viden som underbyggelse af min udtalelse. Det mener jeg er uopnåeligt. Hvis man fastholder dette kriterium, ved vi ganske lidt overhovedet. Hvis man bruger samme kriterium som for alt andet, er det berettiget, at jeg kalder det "umuligt."
Når jeg siger, at noget er "umuligt" er det ifølge vores nuværende viden. Det er baseret på, hvad jeg ved, ikke på hvad jeg ikke ved. Når jeg siger, at jeg "ved", at årsager skal gå forud for effekter er det selvfølgelig ikke et absolutistisk krav (dette ville kræve alvidenhed, endnu en umulighed ), men en induktion på baggrund af al vores erfaring med årsager. Det er fuldt ud tilstrækkeligt for mig.
Når jeg bruger ordet "umuligt" skal det således forstås således: - Vi har ingen erfaringer med konceptet - Der er store teoretiske problemer med konceptet
Jeg er af den opfattelse, at det meget sjældent er os beskåret at få den form for absolut sikker viden, som I religiøse kræver for at afsværge jeres dogmer. Den eneste form for viden, vi mennesker har er begrundede overbevisninger. At holde døren åben for ting, man kan forestille sig handler ikke om viden eller blot grænser for viden, men om at klynge sig til græsstrå.
Tilsyneladende er det så alligevel muligt med 'absolut' viden i tilfældet kausalitet. I den ene af de kilder, du opgiver står der nemlig:
citat: This is equivalent to the statement that the cause and its effect are separated by a timelike interval, and the effect belongs to the future light cone of its cause. Equivalently, special relativity has shown that it is not only impossible to influence the past;... Herfra
Så det ser ud til, at ikke blot induktion, men også et formelt matematisk bevis tilsiger, at man ikke kan "påvirke fortiden." Så der tror jeg, du må opgive dette argument.
Hvorvidt man kan bringe information frem og tilbage i tiden:
citat: Nevertheless, the rules of quantum mechanics curiously appear to prevent an outsider from using these methods to actually transmit useful information, and therefore do not appear to allow for time travel or FTL communication. Herfra
Som konklusion: Ja, det er mig, der påstår, at noget er umuligt. Jeg påstår, at følgende argumentation er gyldig:
1) Gud ved på forhånd jeg tager 4 dåser 2) Gud kan ikke tage fejl K 1+2) Jeg kan ikke gøre andet end at tage 4 dåser
3) Frit valg er defineret som muligheden for mere end én handlemåde 4) Jeg har kun én mulig handlemåde K 3 + 4) Jeg har ikke frit valg
Du kommer desværre ikke med nogen specifikke indvendinger mod denne argumentation, men med to generelle indvendinger : - Gud er uden for tiden - Virkning kan komme før årsag Det står ikke helt klart for mig, hvordan du mener disse to indvendinger afgørende afviser min argumentation.
Begge koncepter er meningsløse for mig, og nr. 2 ser tilmed ud til at være formelt umuligt. Selv om Gud vitterligt var uden for tiden, ville han kunne lægge en seddel i min lomme før mit valg, og derved træde ind i tiden, hvilket demonstrerer at selv om dette besynderlige argument vitterligt korresponderede til noget i virkeligheden, redder det ikke den frie vilje.
Jeg kan selvfølgelig ikke garantere, at dine indvendinger (eller noget som helst) nogen sinde ikke skulle være sandt, men jeg mener det er at søge tilflugt i vores uvidenhed, i stedet for at tage udgangspunkt i det, vi ved. Efter almindelige standarder for argumentation, har jeg ret. Ville du måske i en retssag eller bare i en hvilken som helst anden debat, acceptere, hvis jeg pludselig brugte argumentet, at årsag X kom efter virkning Y? Ville du acceptere, hvis jeg i en hvilken som helst anden debat sagde, at Z stod "uden for tiden"?
Hvis mit valg i denne sag skal stå mellem at en almægtig Gud skulle have skruet verden sammen på en selvmodsigende måde, eller at I kristne har misforstået ét eller andet (ligesom I må mene, at muslimer og jøder har misforstået ét eller andet), så vælger jeg det sidste. Generelt tror jeg ikke, naturen er i tvivl om, hvordan den skal virke.
For at dvæle lidt ved "uden for tiden" er det meget interessant, at du tilsyneladende heller ikke forstår det, eftersom det er dig, der bruger det. Det tyder for mig på, at det er et adhoc-argument, der alene er indført for at redde din sag. Hvis du ikke forstår det, hvordan kan du så overhovedet vide, at det er der?
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#51531 - 23/09/2005 13:22
|
Bruger
|
citat: Za: Så det ser ud til, at ikke blot induktion, men også et formelt matematisk bevis tilsiger, at man ikke kan "påvirke fortiden." Så der tror jeg, du må opgive dette argument.
k: Lige et lille teoretisk spørgsmål her: Hvis med afgang fra Kastrup tager turen jordkloden rundt østenom i et fly der kan bevæge sig hurtigere end lysets hastighed (lidt teoretisk måske), ville man så ikke lande i Kastrup før opstart? 
Man kan ikke bevæge sig hurtigere end lyset (eller i hvert fald krydse barrieren), men hvis man kunne, ville man lande før (svjv). Pointen er, at tankeeksperimenter så som fx dette her, intet kan bruges til, fordi de er umulige.
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#51532 - 23/09/2005 13:52
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Z. nej, enig, selvfølgelig kan det ikke lade sig gøre i praksis. (Ikke endnu, i hvert fald, men måske en gang .. hvem ved .. mange ville for bare få århundreder siden være helt sikre på, at meget af det, som vi i dag har vænnet os til at leve med i vores hverdag, aldrig ville kunne lade sig gøre!) Men du skrev at det var matematisk umuligt - sådan forstod jeg i hvert fald dit indlæg. Og på det matematiske tankeplan er det så faktisk alligevel muligt, er vi ikke enige om det? Og hvis vi er, så må vi kunne enes om, at Gud må kunne det, også i praksis!  Men den er godtnok lidt drilsk ... kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#51533 - 23/09/2005 14:50
|
Bruger
|
citat: Kort fortalt: Du kræver tilsyneladende absolut sikker viden som underbyggelse af min udtalelse. Det mener jeg er uopnåeligt. Enig.
citat: Den eneste form for viden, vi mennesker har er begrundede overbevisninger. At holde døren åben for ting, man kan forestille sig handler ikke om viden eller blot grænser for viden, men om at klynge sig til græsstrå. For mig handler det om at være logisk stringent. Jeg kan ikke afvise eksistensen af enhjørninge, men jeg kan vælge at forhold mig kritisk til dem og lade være med at tro de eksisterer. Men hvis der er en ting jeg har lært er det, at man aldrig skal sige aldrig.
citat: Tilsyneladende er det så alligevel muligt med 'absolut' viden i tilfældet kausalitet. I den ene af de kilder, du opgiver står der nemlig:
citat: This is equivalent to the statement that the cause and its effect are separated by a timelike interval, and the effect belongs to the future light cone of its cause. Equivalently, special relativity has shown that it is not only impossible to influence the past;... Herfra
Så det ser ud til, at ikke blot induktion, men også et formelt matematisk bevis tilsiger, at man ikke kan "påvirke fortiden." Så der tror jeg, du må opgive dette argument. For det første er et matematisk bevis ikke umiddelbart brugbart i den virkelig verden, det skal eftervises eksperimentelt. Beviser hører kun matematikken til. For det andet understøtter det mit argument, da min viden om dit valg ikke kan have indflydelse på fortiden. Altså er det lige meget om jeg får informationen om dit valg før eller efter du har truffet valget, får den information kan alligevel ikke ændre dit valg. Enig?
citat: Hvorvidt man kan bringe information frem og tilbage i tiden:
citat: Nevertheless, the rules of quantum mechanics curiously appear to prevent an outsider from using these methods to actually transmit useful information, and therefore do not appear to allow for time travel or FTL communication. Hvis du læser artiklen én gang til, vil du måske være enig med mig i, at der her henføres til de metoder der er beskrevet umiddelbart ovenover. Teksten skal altså ikke forstås som "Tidsrejser er umulige" men som "Tidsrejser er umulige med de her metoder, men ikke nødvendigvis med andre metoder". "De her metoder" er kvanteteleportation hvor to partikler tilsyneladende er forbundet over tid og rum og tilsyneladende kan overføre information mellem hinanden øjeblikkeligt og altså hurtigere end lysets hastighed i vakuum.
citat: Du kommer desværre ikke med nogen specifikke indvendinger mod denne argumentation, men med to generelle indvendinger : - Gud er uden for tiden - Virkning kan komme før årsag Det står ikke helt klart for mig, hvordan du mener disse to indvendinger afgørende afviser min argumentation. Fordi hvis årsag kan komme efter virkning er det dit valg der har forårsaget Guds viden og ikke omvendt. For mig at se er det lige meget hvornår valget er foretaget eller fastlagt, så længe det er dig der har fastlagt. Og så mener jeg i øvrigt ikke at fri vilje absolut bør være kontinuerlig.
citat: Ville du måske i en retssag eller bare i en hvilken som helst anden debat, acceptere, hvis jeg pludselig brugte argumentet, at årsag X kom efter virkning Y? Ville du acceptere, hvis jeg i en hvilken som helst anden debat sagde, at Z stod "uden for tiden"? Det kommer så sandelig an på hvilken type debat det drejer sig om. Hvis det var en videnskabelig debat, ville jeg f.eks. aldrig selv bruge som argument eller tage det seriøst, at foreslå at det f.eks. er små mænd der render rundt inde i en celle og reparerer DNA. Selvom jeg formelt ikke kunne vide det. Jeg betragter denne debat som rent filosofisk og mener derfor ikke der som sådan er nogen grænse for hvad man kan forestille sig. Så kan man selvfølgelig altid vælge at sige "Ja, hvis det du forestiller dig er sandt så har du nok ret, men hvis det nu ikke er, hvad så?" I stedet for at sige "Det du forestiller dig anser jeg ikke som en seriøs mulighed."
citat: Hvis mit valg i denne sag skal stå mellem at en almægtig Gud skulle have skruet verden sammen på en selvmodsigende måde, eller at I kristne har misforstået ét eller andet (ligesom I må mene, at muslimer og jøder har misforstået ét eller andet), så vælger jeg det sidste. Generelt tror jeg ikke, naturen er i tvivl om, hvordan den skal virke. Du glemmer den tredje mulighed, at en almægtig Gud har skruet verden sammen på en måde som for dig (og menneskeheden som helhed) umiddelbart ser modstridende ud, men alligevel hænger fint sammen. Jeg synes f.eks. at det er modstridende at en partikel kan være både en bølge og en partikel på samme tid og kommer helt sikkert ikke til at forstå hvordan det hænger sammen, men jeg regner det da alligevel for rigtigt og sandsynligt. Husk at virkeligheden kan være mere fantasifuld og skør end vores fantasi tillader os at forestille os det. 
Ellers tak for en god debat, jeg tror ikke vi kommer hinanden nærmere end nu.
|
|
Til toppen
|
|
|
#51535 - 06/10/2005 16:36
|
Anonym
Anonym
|
Én ting man skal huske omkring Guds forudviden, er, at det er en egenskab, som han kan vælge at bruge eller ikke at bruge. Ligesom vi kan vælge at tænde for tv'et og se, hvad der sker, eller ikke at gøre det, men det hænder alligevel.
Når det drejer sig om menneskers handlinger og de valg, de træffer, har Gud som oftest valgt ikke at benytte sin forudviden. Han valgte ikke at forudse, at de første mennesker ville synde; de havde deres frie vilje, og traf altså et forkert valg.
Der forekommer tilfælde hvor Gud på forhånd har vidst hvilken adfærd visse grupper, nationer eller størstedelen af menneskene ville lægge for dagen, og derfor har han i store træk forudsagt hvordan de ville handle i fremtiden, og forudbestemt hvordan han på sin side ville handle over for dem. Denne forudviden eller forudbestemmelse har dog ikke berøvet de enkeltpersoner der har udgjort en sådan kollektiv gruppe eller del af menneskeheden, muligheden for selv frit at vælge hvilken kurs de ville følge.
|
|
Til toppen
|
|
|
#51536 - 07/10/2005 16:53
|
Bruger
|
citat: Én ting man skal huske omkring Guds forudviden, er, at det er en egenskab, som han kan vælge at bruge eller ikke at bruge. Ligesom vi kan vælge at tænde for tv'et og se, hvad der sker, eller ikke at gøre det, men det hænder alligevel.
Når det drejer sig om menneskers handlinger og de valg, de træffer, har Gud som oftest valgt ikke at benytte sin forudviden. Han valgte ikke at forudse, at de første mennesker ville synde; de havde deres frie vilje, og traf altså et forkert valg.
Hvor ved du det fra? Hvordan kan det overhovedet lade sig gøre?
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
|