1 registrerede (tau) og
12
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#51431 - 16/09/2005 10:22
Re: Gud er større end du tror!
[Re: Jan Sloth]
|
Bruger
Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
|
Hej JanSloth Citat: Så har man taget imod frelsen, så har man taget imod 50 % af det Jesus gjorde på korset for os. Og da har man krav på at blive helbredt hvis man er syg, hvis man ellers lever ret for Gud. Frelse og helbredelse hører sammen og man kan ikke skille det af. De er tvillinger. Er man syg, jamen så vanære man Gud. For sygdom er fra satan og det skal vi ikke have med at gøre. Citat slut. Kommentar: Een ting har bedrøvet mig ved dine indlæg. Din agressive form for argumentation giver et dårligt billede af en sikkert velmenende person, som du sikkert er. Men med din agressive form er du bestemt ikke udtryk for de mange karismatiske kristne, som på værdig vis prøver gennem en dialog- og gerne skarp- at gøre rede for deres tro i ord og funktion. Der er INGEN som har krav på at blive helbredt, men vi kan bede med den nåde og autoritet, som kun Gud kan give ved Helligånden. Jeg har oplevet mange, som er blevet helbredte efter forbøn men også mange, som ikke er blevet det. Selv Apostlen Paulus måtte erkende at Gud gør tingene på Hans måde og ikke ud fra vor begrænsede forståelse og selv om Paulus blve brugt af Gud til underfulde ting, så måtte han alligevel efterlade en medarbejder i Milet, som var syg.  Så at være syg har intet med at vanære Gud, vor opgave er at bede for mennesker og tro at Gud helbreder, resultatet er op til Gud. mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#51432 - 16/09/2005 11:21
[Re: carl]
|
Bruger
Reg.: 21/06/2003
Sted: Nørresundby
|
Hvis Paulus måtte efterlade en medarbejder syg var det ikke Guds skyld. Så må det være fordi medarbejderen ikke havde tro for sin helbredelse
Det er ved tro vi modtager helbredelse, ligesom vi modtager frelsen ved tro.
|
|
Til toppen
|
|
|
#51433 - 16/09/2005 11:22
Re: Helbredelse og frelse er tvillinger
[Re: Henoch]
|
Bruger
|
Det skriftsted hører vist ikke lige under denne tråd her ven
|
|
Til toppen
|
|
|
#51434 - 16/09/2005 11:51
Helbredelse og frelse er to forskellige ting
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Jan,
Har du tænkt på, hvilke forfærdelige byrder du lægger på de mange syge kristne, som trods bøn gennem mange år bliver mere og mere syge?
Hvis de lytter til det, du siger, skal de foruden at være syge også kæmpe med angst for, at deres tro ikke er god nok.
Hvis du har en Bibel, så læs f.eks. hvad Peter skriver i sit første brev: vis medfølelse, broderkærlighed, barmhjertighed og ydmyghed
Jan, hvor er din medfølelse, broderkærlighed, barmhjertighed? Og især: hvor er din ydmyghed? Hvad vil du stille op, hvis du bliver syg, og trods alle anstrengelser og bønner og forbøn ikke bliver helbredt? Eller tror du, at det ikke kunne ske for dig?
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#51436 - 16/09/2005 12:08
Re: Helbredelse og frelse er to forskellige ting
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Når man første gang beder om at blive helbredt, så skal man tro at man fik det første gang man bad. Så skal man ikke bede en gang mere, for så er man vantro og så kan man ikke modtage fra Gud
Når man har bedt første gang og man ikke kan se noget synligt resultat, så skal man bare takke Gud for at man har fået det og så skal man bekende dag og nat at man ER helbredt.
Da vil troen rejse sig og Guds kraft kan begynde at virke
Dette burde give håb for de mennesker som har kæmpet med sygdom i årevis
Bekendelse giver besiddelse og så kan man ikke undgå andet end at blive helbredt
|
|
Til toppen
|
|
|
#51437 - 16/09/2005 12:44
|
Bruger
|
Hej Jan Sloth
Citat: Hvis Paulus måtte efterlade en medarbejder syg var det ikke Guds skyld. Så må det være fordi medarbejderen ikke havde tro for sin helbredelse
Det er ved tro vi modtager helbredelse, ligesom vi modtager frelsen ved tro. Citat slut. ' Kommentar: Det vil i din terminologi sige, at du mener, at medarbejderen så selv var skyld i at han fortsat var syg. Tror du ikke Paulus bad for ham inden han rejste, men aligevel måtte efterlade medarbejderen??
Hvor i bibelen står at en troende kristen selv er skyld i sin sygdom på grund af manglende tro ? Og hvordan med Job i Jobs Bog var det også hans egen skyld. ?
Og hvorfor tror du at mange af de "store og mindre helbredelsesprædikanter" selv har eller lider af forskellige sygdomme. Mener du at de mangler tro for sig selv eller ..... ?
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#51438 - 16/09/2005 12:56
|
Bruger
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#51439 - 16/09/2005 13:00
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Jan  Det var dog forfærdeligt! .. for en gangs skyld er jeg nærmest mundlam. Men jeg er glad for, at du fremlægger din helbredelses-opskrift så klart og fyndigt, at du næppe kan føre nogen i fortræd dermed. Selv en blind må kunne føle med sin stok, at det du siger er helt .... nej, ikke flere kommentarer ...  For dig selv håber jeg, at du snart må møde en behjertet sjæl, der kan hjælpe dig ud af det net af helt ukristelige vrangforestillinger, som du åbenbart er viklet ind i .. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#51440 - 16/09/2005 14:20
|
Bruger
Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
|
Jeg overvejede lidt, om det var værd at spilde krudt på at svare. Men jeg tror faktisk, at du oprigtigt tror på det, du skriver, og en oprigtig vildfarelse er mindst lige så farlig som åben modstand. Blandt andet fordi det kan føre brødre og søstre vildt.
Forsiden af korset er frelsen. Jesu blod som dryppede fra naglemærkerne i Hans hænder og fødder renser os fra alt synd og frelser os. Bagsiden af korset er helbredelse for alt sygdom som Jesus købte os fri fra. Jesus fik 39 piskeslag på ryggen. Lægevidenskaben har fundet ud af at der findes 39 grundsygdomme, så Jesus fik et piskeslag for hver grundsygdom. Dermed har han allerede helbredt os fra alle sygdomme.
For nu at sige det lidt hårdt, så har vi fået Bibelen for at læse det skrevne og tage det til os og ikke for at føre talmagi og lægge ny mening ind i en sammenhæng, der ikke i forvejen har denne mening.
Så har man taget imod frelsen, så har man taget imod 50 % af det Jesus gjorde på korset for os. Og da har man krav på at blive helbredt hvis man er syg, hvis man ellers lever ret for Gud.
Kan du nævne bare ét sted i Bibelen, hvor vi som kristne loves helbredelse? Jeg har ikke været i stand til at finde det. Det er rigtigt, at Jesus på korset tog alle syndens konsekvenser på sig, men så længe vi lever i en syndig verden, lever vi stadig under syndens konsekvenser, og én af dem er altså sygdom. en anden er krig, eller du vil måske påstå, at kristne ikke rammes af krig heller?
Et andet problem er, at du ophøjer legemlig helbredelse til at være 50% af frelsesgerningen. Det mener jeg virkelig er en forfladigelse af dåbens betydning. Det er en regulær dyrkelse af en helbredelsesreligion, hvor legemlig helbredelse gøres til et forskud på frelsen, og hvor man opfordres til at lyve for sig selv, fordi man derved bliver lovet, at løgnen bliver til sandhed. Det stiller løfter op, som Bibelen ikke giver belæg for, og det lægger et pres på folk for at de skal tage imod noget, Gud aldrig har lovet, at de skal have, og får de det ikke, er det stadig deres egen skyld. Kort sagt, det er åndeligt kvaksalveri af værste skuffe.
Frelse og helbredelse hører sammen og man kan ikke skille det af. De er tvillinger. Er man syg, jamen så vanære man Gud. For sygdom er fra satan og det skal vi ikke have med at gøre.
Så når jeg er sukkersyg, så er det fordi jeg følger Satan og ikke Gud? Det er altså temmelig grove beskyldninger, du kaster om dig mod mange kristne brødre og søstre. Eller opfatter du ikke os som sådan? Helbredelse i menigheden er helt klart bibelsk funderet, men det er aldrig givet som et løfte til Guds folk, at det er en rettighed. Og lover man, at alle kristne kan få helbredelse, så er det altså et løfte for ens egen regning og ikke et, Gud står bag. Det er situationen, du står i, når du siger, som du gør. Du lover Guds gaver ud uden at have Guds ord for, at det er i orden. Det er faktisk temmelig alvorligt.
Med venlig hilsen
Mark Langdahl
|
|
Til toppen
|
|
|
#51441 - 16/09/2005 14:24
|
Chatvært
Bruger
Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
|
Helt enig, Carl  Desuden synes jeg at det er så beskæmmende at læse et indlæg som dit, Jan. Har du tænkt på, at der måske kunne være syge mennesker blandt brugerne, og hvad tror du de tænker når de læser et indlæg som dit?? Jesus har aldrig lovet os at vi altid vil være raske og succesrige i denne verden selvom vi tror på ham, men han har lovet at være med os alle dage, indtil verdens ende, det betyder også alle SLAGS dage, (Míssionsbefalingen i Matt. 28) Det er sandt nok, at Jesus bar vore sygdomme på korset, men det betyder ikke nødvendigvis, at man så også bliver helbredt i dette jordiske liv, jeg kender flere levende kristne som må leve med svær sygdom, har også mødt flere som er blevet mirakuløst helbredt ved bøn, men det er ikke nogen garanti, at det altid vil være sådan. Jeg vil anbefale dig at læse bogen om Joni som er lam fra halsen og ned efter en ulykke, hun er et mægtigt vidnesbyrd om Guds kærlighed og trofasthed, så kom ikke og sig, at sygdom er synd, det er da det værste vås jeg har hørt, det er simpelthen ikke rigtigt!!! Maijannes
Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!
|
|
Til toppen
|
|
|
#51442 - 16/09/2005 14:29
|
Bruger
|
Hej Jan Sloth Du skriver ligeså flot :JA, men så nemt slipper du ikke, når du nu selv har lagt op til disse spørgsmål: Citat: Tror du ikke Paulus bad for ham inden han rejste, men aligevel måtte efterlade medarbejderen?? Svar: Hvad mener du her? Citat: Hvor i bibelen står at en troende kristen selv er skyld i sin sygdom på grund af manglende tro ? Og hvordan med Job i Jobs Bog var det også hans egen skyld. ? Svar: Hvad mener du her og hvor i bibelen står at man selv er skyld i sin sygdom ? Citat: Og hvorfor tror du at mange af de "store og mindre helbredelsesprædikanter" selv har eller lider af forskellige sygdomme. Mener du at de mangler tro for sig selv eller ..... Svar: Hvis du også mener ja, her, så tror jeg nogle af disse vil give dig en lektie og så må du forklare, hvordan de kan bede om helbredelse for andre (som jo heller ikke altid ender med helbredelse), men ikke er i stand til at bede Gud helbrede dem selv ? Jeg tror og har oplevet at bede for mange mennesker med både fysiske og psykiske lidelser og som blev mødt af Gud, men også oplevet, at selv varmhjertede og seriøse troende kristne ikke blev helbredt. Så jeg ser med spænding frem til dine svar  mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#51443 - 16/09/2005 14:56
|
Bruger
|
Så må du forklare mig hvorfor at denne måde at blive helbredt aldrig nogensinde har slået fejl endnu. Den har virket hver eneste gang når et menneske følger denne bibelske måde at blive helbredt på
|
|
Til toppen
|
|
|
#51444 - 16/09/2005 15:03
|
Bruger
Reg.: 04/06/2002
Sted: Sabro (Århus), DK
|
Hej Jan Det der er shamanismens og new age-filosofien "the power of positive thinking"'s lære og har intet med kristnedom at gøre.
mvh. Magnus
|
|
Til toppen
|
|
|
#51445 - 16/09/2005 16:35
|
Ordstyrer
Bruger
|
Jan du spørger: citat: Så må du forklare mig hvorfor at denne måde at blive helbredt aldrig nogensinde har slået fejl endnu. Den har virket hver eneste gang når et menneske følger denne bibelske måde at blive helbredt på. Det er ikke er alt det, der virker, der er fra Gud, og bibelsk er det i hvert fald ikke, det du fortæller ... det er rystende, at det ligefrem anbefales at proklamere løgnehistorier i forventning om, at de bliver sande.
Uha - hvem er det lige der er løgnens fader?
Så jeg er meget mere bekymret, når din specielle helbredelses-metode virker, end når den ikke virker.
Det er bibelsk at sige, at Jesus har lovet os helbredelse. Det vil gå i opfyldelse, for hans løfter holder, han lyver ikke. Men det er ikke op til nogen af os at bestemme, hvornår det skal være, så jeg synes det er helt formasteligt og frygtelig farligt at forsøge at tage magten fra Gud. Kender du Fadervor, den bøn, som Jesus har lært os? Beder du hver dag "Ske din vilje", eller springer du den sætning over? Mange kristne bliver først helbredt fra deres sygdomme på den nyskabte jord, hvor der er gjort op med alt ondt, hvad enten det er krige eller sygdomme eller naturkatstrofer. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#51446 - 16/09/2005 17:04
|
Anonym
Anonym
|
Dette er et veldig vanskelig tema og det er lett å havne i skyttergraver på hver sin side og stigmatisere hverandres meninger. Jeg har selv bakgrunn innen trosbevegelsen hvor dette temaet er velkjendt. Jeg har ingen problem med å finne bibelsk belegg for å understøtte Jan Sloth og det kommer jeg også til å gjøre. Men vil først av alt si at den måten dette temaet er fremstilt minner om en oppdeling av de kristne der du har eliten som virkelig har skjønt det om helbrelse (gnosis) og de som vandrer i mørket og sykdom som ikke har skjønt at de allerede er helbredet. Denne tankegangen om at vi har har superkristne som vandrer fra seier til sier og hele tiden er fullkomment friske virker naturlig nok støtende på de som erkjenner sin egen utlistrekkelighet. Nå mener jeg at det finnes en balansegang her. På den ene siden kan vi si at vi makter alt i Ham som gjør oss sterk. Samtidig kan vi si at det finnes personer som har tunge byrder og en vanskelig livssituasjon. TB (trosbevegelsen) kan i manges øyne ha en kynisk kristenforståelse, da de prøver å avle frem elitekristne og ikke alltid har like stor kjærlighet til de som blir hengende etter. De som lider blir som regel neglisjert og glemt. Og ikke kom og si at dette er Kristi sinnelag som vi alle prøver å etterstrebe. Samtidig så har du den andre fløyen som på død og liv skal være en bremse og er motstander av alt karismatikk. Disse er veldig utrygg på Den Hellige Ånds gaver og virke og da er de naturlig nok motstander av alt som har med helbredelse og tungetale å gjøre ...og de kaller slikt for svermeri og villfarelse. Nå tror jeg ikke vi har mange slike representanter her inne. Nå skal jeg komme med bibelske og grammatiske begrunnelser for å si at frelse og helbredelse går hånd i hånd. Slm 103.2f 2 Min sjel, lov Herren, glem ikke alle hans velgjerninger! 3 Han tilgir all din skyld og leger all din sykdom. Jes.53.4f Sannelig, våre sykdommer tok han på seg, og våre smerter bar han. Vi trodde han var blitt rammet, slått av Gud og plaget. 5 Men han ble såret for våre overtredelser og knust for våre misgjerninger. Straffen lå på ham for at vi skulle ha fred, ved hans sår har vi fått legedom. (her ser vi at våre sykdommer ble lagt på han på korset for 2000 år siden sammen med synden- i følge TB så er vi allerede frelst og helbredet - vi må bare ta mot gavene) Her er et lite avsnitt jeg fant på en nettside oslokirken det omhandler bl.a det greske ordet sozo som betyr frelst, helbredet, hel, sunt sinn, frihet osv ... : citat: Jesus sa om seg selv i Lukas 4:18: ”Herrens Ånd er over Meg, for Han har salvet Meg til å forkynne evangeliet for de fattige, Han har sendt Meg for å helbrede dem som har et sønderknust hjerte, og for å rope ut frihet for fanger, og for at blinde skal få synet igjen, for å sette undertrykte i frihet, for å rope ut et nådens år fra Herren.” Det er nåde å motta tilgivelse for våre synder! Av nåde er vi frelst ved tro. (Ef. 2:8) Men det er viktig å slå fast at frelsen dreier seg om langt mer enn å bli tilgitt og født på ny, hvilket er det største mirakel noe menneske kan oppleve. Det greske ordet ”sozo” betyr også å få et sunt sinn, å bli helbredet, å bli utfridd, å bli gjort hel. Det omfatter hele mennesket; ånd, sjel og kropp. Alt dette har Gud gjort tilgjengelig for oss gjennom Jesu Kristi forsoningsverk, ved Hans død på Golgata, Hans oppstandelse og forherligelse. Jesus kom for å forkynne budskapet om Guds Rike. Han demonstrerte Gudsrikets makt ved å helbrede de syke, kaste ut onde ånder, slik at mennesker ble satt fri fra demonisk undertrykkelse og sørge for de fattige.
|
|
Til toppen
|
|
|
#51447 - 16/09/2005 17:30
|
Ordstyrer
Bruger
|
Jan, jeg kommer her også lige til at tænke på Farao, han havde troldmænd og mirakelsmagere, og de kunne også nogle kunster - ren magi - man skal bare tro!
Og kan du huske beretningen om Jesus, der blev fristet af Djævelen, og sagde ordene: Der står skrevet: Du må ikke udæske Herren din Gud.
Jesus afviste at bruge den magt, han havde ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#51448 - 16/09/2005 17:33
|
Bruger
|
Det er ikke løgn at enhver som følger den bibelske måde at blive helbredt på som jeg før omtalte bliver helbredt. Det kan ikke slå fejl. Guds ord slår aldrig fejl. Kun dem som ikke gider at bekende Guds ord og giver op oplever ikke helbredelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#51449 - 16/09/2005 17:47
|
Anonym
Anonym
|
citat: Frelse og helbredelse hører sammen og man kan ikke skille det af. De er tvillinger. Er man syg, jamen så vanære man Gud.
Du tilhører da vist en af disse gnostisk-spiritistiske bevægelser der ynder at forkynde den såkaldte herlighedsteologi!
|
|
Til toppen
|
|
|
#51450 - 16/09/2005 17:55
|
Anonym
Anonym
|
citat: Det er ikke løgn at enhver som følger den bibelske måde at blive helbredt på som jeg før omtalte bliver helbredt. Det kan ikke slå fejl. Guds ord slår aldrig fejl. Kun dem som ikke gider at bekende Guds ord og giver op oplever ikke helbredelse Og alle de dersens påstande kan du let og nemt dokumentere ud fra Bibelen, ikke sandt?
Lad os høre på hvilke bibelske tekster din helbredertro er grundlagt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#51451 - 16/09/2005 18:27
[Re: ]
|
Bruger
|
Hej legend Citat: Nå skal jeg komme med bibelske og grammatiske begrunnelser for å si at frelse og helbredelse går hånd i hånd. Citat slut. Kommentar: Jamen, de skriftsteder kender vi alle, men der står ikke noget om, at alle vil blive helbredt og heller ikke, at frelse og helbredelse følges ad i samme omgang. Jeg kender til tilfælde, hvor et menneske som overgav sig til Kristus, som blev lægt ved forbønnen og der er ingen her på debatten, som benægter at Gud helbreder mennesker. Ikke indtil nu ihvertfald. Tværtimod, vi tror på det og praktiserer forbøn, men vores erfaring er, at vi ingen erfaring har i at bruge nogle bestemte metoder eller trylleformularer til helbredelse. Det er Gud som helbreder og vi andre er blot hans redskaber og det plejer IKKE at være redskaberne, som bestemmer hvad der skal ske. Ja, Kristus har givet os alt i ham, men der er altså mennesker, som går frem til forbøn flere gange for svære ting og som har tro til Gud, men som stadig lider. Så vi skal stå faste i troen og bede om Guds indgriben, men det er altså ikke vor opgave at bedømme menneskers tro. Det overlader jeg ihvertfald roligt til Gud.  mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#51452 - 16/09/2005 18:36
|
Bruger
|
Hej Jan Sloth
Citat slut. Det er ikke løgn at enhver som følger den bibelske måde at blive helbredt på som jeg før omtalte bliver helbredt. Det kan ikke slå fejl. Guds ord slår aldrig fejl. Kun dem som ikke gider at bekende Guds ord og giver op oplever ikke helbredelse Citat slut.
Kommentar: Da du nu har gentaget dine postulater op til flere gange vil jeg blot sige til dig. Da jeg kan se du er bosiddende í NørreSundby, så gå til en fornuftig præst, der er et par stykker i Ålborg og omegn og spørg dem så om din metode altid virker.
Eller spørg de troende kristne, som har overværet Charles Ndifons møder, eller en anden af de store kanoner, om alle blev helbredt eller bare nogle få der virkelig fik deres situation forandret.
Selvfølgelig helbreder Gud, men ikke på din kommando.
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#51453 - 16/09/2005 22:31
|
Anonym
Anonym
|
Dette temaet er så dunkelt at det ikke finnes noen klare svar. Jeg ønsker ærlig talt ikke å tro på en Gud som jeg kan kommandere. Og det tror jeg heller ikke Jan tror på. Kommando er et spissformulert ord som ikke er forenlig med det bildet jeg har. Slik jeg vil formulere det er at vi kan respondere på det man tror.
Eksempelvis den kanaaneiske kvinnen (Matt.21.15ff) som først ble avvist av Jesus, men som likevel var overbevist i sitt indre at Han ville helbrede også henne. Gud elsker slik djerv tro som handler på sin indre tro selv om omstendighetene sier nei. Jesus selv gikk rundt og oppmuntret folk da de handlet på sin tro. Mark 5.25ff - Kvinnen med blødninger mark.10.46 - Den blinde Bartimeus Luk.6.18 - De var kommet for å høre ham og bli helbredet for sine sykdommer. Også de som var plaget av urene ånder, ble friske. 19 Og alle i mengden prøvde å få røre ved ham; for det gikk ut fra ham en kraft som helbredet alle.
Slik var (og er) Gud han belønner den som kommer til Ham i tro. (Hebr. 11.6)
Jesus refset også vantro og påpekte at selve vantroen var et hinder for helbredelse. (Mark.6.4f)
Må gå nå - vaktavløsning
Men må bare tilføye ...at jeg ikke tror på en Gud som vi med magiske metoder kan forandre mening på ...
|
|
Til toppen
|
|
|
#51454 - 17/09/2005 00:06
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Jan Sloth.
Det virker meget spekulativt, det du skriver om forsiden og bagsiden af det, Jesus gjorde på korset.
Der er ikke antydningen af belæg for, at Jesus ved sine piskeslag skulle vinde helbredelsen til os, uanset om så antallet af piskeslag og grundsygdomme skulle høre sammen eller ej.
Jesus tog vore smerter og bar vore sygdomme i sin helbredende gerning (Matt.8,17), men ikke på korset. Vi har ikke krav på noget som helst. Det står der simpelthen ingen steder. Ellers havde Paulus vel også krav på at blive fri for tornen i kødet.
Jeg kender godt trosbevægelsens argument med, at verbet at frelse / sozo også kan bruges om helbredelse. Men her blander man nogle ting sammen. Frelse er et bredt begreb, som frelse / redning på dansk er det, og det er sammenhængen, der må vise, hvad man bliver frelst eller reddet fra - fortabelse, sygdom, havsnød mv. Disciplene råber også "frels os!" under stormen på søen, med samme ord, men deraf følger ikke, at redning fra havsnød er købt til os på korset og hører med til frelsen.
Og hvor får du det fra, at man kun må bede én gang, for ellers er det vantro? Som bekendt bad Jeus den samme bøn 3 gange i Getsemane. Han har også opmuntret os til at være udholdende i bøn - jf. lignelsen om enken og dommeren i Luk.18,1-8 - så han synes næppe, det er vantro.
Og hvorfor skal man bekende, at man er rask, når man ikke er det? Så er det jo løgn. Gud har aldrig befalet os at lyve i stedet for at bede.
Du siger, at din metode til helbredelse altid har virket hver eneste gang. Det er simpelthen ikke rigtigt. Der er masser af vidnesbyrd fra folk, der har været inde i trosbevægelsen, hvor de fik lagt tunge byrder på sig om, at når de ikke blev raske, var det fordi de ikke troede nok. Også selv om de måske var overbevist om, at de ville blive raske.
Mit syn på dette emne i øvrigt har jeg gjort rede for i denne artikel:
http://www.dci.dk/da/dnd/dnd91/Charles_Ndifon.html
I øvrigt, når du siger, at man som syg vanærer Gud, og at det er fordi man ikke gider bekende Guds ord, så håner du syge mennesker, som har nok at kæmpe med i forvejen, og lægger byrder af skyld på dem.
Det er ikke noget, vi ønsker at lægge plads til her på Cafe Thomas. Det er i orden at diskutere forskellige synspunkter, men her går du over stregen.
Dette sidste afsnit er en ordstyrerbemærkning.
Mvh. Anne.
Ændret af AnnePande (17/09/2005 00:13)
|
|
Til toppen
|
|
|
#51455 - 17/09/2005 15:36
Charles Nfidon
[Re: AnnePande]
|
Bruger
Reg.: 21/02/2005
Sted: Sommersted
|
Hej Anne
Jeg har med interesse læst din artikel om Charles Nfidon, og jeg synes, at det er både sobert og velargumenteret. Men hvad er egentlig din holdning til, at mange almindelige folkekirke-kristne og "kirkefremmede" med forskellige fysiske skavanker går til hans møder, og at nogle af dem bliver helbredt. (Det fremgår jo også af din henvisning til "Åndens magt"). Jeg kunne forestille mig, at du vil foreslå dem at gå til en folkekirkepræst, hvis teologi de er trygge ved, og som vil være villig til at salve dem. Men det er vel de flestes erfaring, at mennesker oftest bliver helbredt ved store helbredelsesmøder som f.eks. Charles Nfidons, hvor der bliver gjort meget for, at du skal tro på, at nu bliver du helbredt. Jeg kan sagtens følge dig i, at der er usunde ting i den form for forkyndelse, og at fremgangsteologien efterlader sig mange psykisk nedbrudte mennesker med deres fokusering på ånder og løfter. Jeg ville også selv være meget, meget skeptisk mod at tage til et helbredelsesmøde, men når jeg så træffer nogen, der er blevet helbredt fra meget alvorlige handicaps ved et sådant møde, så bliver jeg da i tvivl om, hvor vidt jeg lukker af for nogle velsignelser ved at være for skeptisk og kritisk.
Med venlig hilsen Henoch
|
|
Til toppen
|
|
|
#51456 - 17/09/2005 22:52
????????????????????????????????????
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
|
Jeg fatter ikke hvad jeg hoerer!!?
Jesus loeskoebte os fra livet i SYNDEN og dens konsekvenser - nemlig evig fortabelse! Hans hovedaerinde var IKKE helbredelse for jordiske, verdslige, sygdomme, selvom Han da ogsaa helbredte en masse paa DEN maade. Kan slet ikke se at du har nogen som helst bibelsk basis for at paastaa som du goer - baade fordi Paulus selv led af en saakaldt *torn i koedet* (om det var en bestemt synd, eller en sygdom vides ikke med sikkerhed, men forstaar jeg dig ret burde begge vaere en umulighed, medmindre Paulus vanaerede Gud....)
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#51457 - 17/09/2005 23:31
Re: Charles Ndifon
[Re: Henoch]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Henoch.
Jo, jeg ville opfordre folk til at gå et andet sted hen til forbøn for deres sygdom end til Charles Ndifon. Fx. en folkekirkepræst eller en anden kristen med erfaring i at bede for syge, en som de havde tillid til, eller jeg selv kunne anbefale. Hvis nogen var blevet helbredt, så ville jeg nok først vente og se, eftersom mange af dem, der mente at være blevet helbredt, var blevet syge igen. Jeg ville også spørge dem om, hvad der var blevet sagt til mødet, og hvilken indflydelse det havde på dem, hvordan de stillede sig til det han sagde. Og så ville jeg søge at rette op på evt. misforståelser. Hvis der vitterlig er tale om en helbredelse, og folk samtidig er blevet bevaret i en bibelsk og sund tro, er det glædeligt. Men det betyder ikke, at jeg ville anbefale folk at gå til ham. Mht. det du siger om at lukke af for velsignelser, tror jeg det er vigtigt at huske, at selv om Gud kan bruge noget, er det ikke ensbetydende med, at vi har lov til at bruge det. Det er ikke nok, at der sker mirakler. Den forkyndelse, der følger med, må også være bibelsk. Hvis folk bliver helbredt eller på anden måde oplever mirakler, men samtidig kommer ud i en falsk eller usund tro, er prisen for høj.
Jeg kunne også stille dig et modspørgsmål: Hvad er din holdning til at nogle mennesker bliver helbredt for alvorlige sygdomme mv. gennem healing eller andet okkult? (Uden at sammenligne Ndifon med de okkulte i øvrigt.) Ville du ikke være enig i, at det heller ikke her var nok, at der skete mirakler, når det betød, at mennesker blev vildført?
Det er også vigtigt at huske Jesu ord om, at der skal komme falske profeter og gøre tegn og undere for, om muligt, at føre endog de udvalgte vild. (Matt.24,24.) I sådan en sammenhæng må det jo være bedre at undvære underet for at undgå vildfarelsen.
Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#51458 - 19/09/2005 16:24
|
Bruger
Reg.: 09/02/2005
|
citat:
Frelse og helbredelse hører sammen og man kan ikke skille det af. De er tvillinger. Er man syg, jamen så vanære man Gud. For sygdom er fra satan og det skal vi ikke have med at gøre.
Ok, jeg forstår så hvorfor du også anbefaler BH i en anden tråd Indlæg om BH. Men tag lige en hurtig tur igennem Jobs bog f.eks. Jeg er ikke sikker på at Bibelen (og dermed Gud) er enig med dig?
Smerte og lidelse er et temmeligt kraftigt gennemgående tema i Bibelen, fra start til slut. Men en dag er det slut! Til det kan vi sige Halleluja!
Get
|
|
Til toppen
|
|
|
#51459 - 20/09/2005 00:32
|
Bruger
Reg.: 16/09/2005
Sted: fakse
|
Øhhhhh...39 grundsygdomme.....
Hvad mener De med det?
1. Feber 2. tømmermænd 3. etc. etc. ???
Er det din overbevisning at der her i verden er 39 grundsygdomme og heraf kommer resten af det folk lider af ?
Såsom psykoser... Såsom slidgigt af enhver art... Såsom sukkersyge... etc etc...
Der er mere mellem himmel og jord.....Såsom insekter...
|
|
Til toppen
|
|
|
#51460 - 20/09/2005 01:33
|
Bruger
Reg.: 20/08/2003
Sted: Greve
|
Jan Sloth!
Hvad foregår der dog inde i dit hoved.
Jeg forstår godt, at selv de mest kristne debatdeltagere her i dette forum forbavses og måber.
Du er ligegodt den eneste kristne jeg har set, der stiller KRAV til Jesus om helbredelse.
39 piskeslag lig med 39 grundsygdomme? Hvor naiv og indoktrineret kan man dog være.
Krav (til Jesus) om at blive helbredt? 50 %!
Dit udsagn:
"Lægevidenskaben har fundet ud af at der findes 39 grundsygdomme" er da virkelig noget af det værste gylle jeg har set længe.
Selv en ikke-kristen læge vil korse sig over et sådant primitivt udsagn.
Og det værste er dit:
"Er man syg, jamen så vanære[r] man Gud. For sygdom er fra satan og det skal vi ikke have med at gøre."
Har du virkelig den opfattelse, at syge mennesker er satantilhængere? At de som satandyrkere tiltrækker / straffes med sygdomme? At sygdom er en synd!
Hvis Jesus havde fået mere end 39 piskeslag, havde der så været flere syge fra satan? Eller færre piskeslag, så færre satansygdomme.
Nu er jeg jo ikke kristen, men hvis jeg prøver at sætte mig ind i den kristne tankegang, så synes det mig, at det at Guds offer Jesus, som led døden for menneskets skyld skal kobles sammen med Satan med de 39 piskeslag med en sygdom for hvert af dem, er ret så syg en tankegang.
Og indebærer dit: "Halleluja, tak kære Jesus fordi du har frelst og os helbredt os." at alle i frimenigheden Troens Ild er fri for sygdomme nu og i al evighed?
Hvis ikke. Har satan så infiltreret selv Troens Ild?
Man græmmes over, hvor langt ud i inkonsekvens tro kan bringe mennesker.
Jerry
|
|
Til toppen
|
|
|
#51461 - 20/09/2005 01:56
|
Bruger
Reg.: 20/08/2003
Sted: Greve
|
Jan Sloth:
"Bekendelse giver besiddelse og så kan man ikke undgå andet end at blive helbredt"
Er denne "besiddelse" = krav til Jesus om (50 %) helbredelse? Jvf. dit startindlæg?
Utallige mennesker har 'bekendt' når de er syge uden at blive helbredt!
Gør du grin med dem!
Hvis der ikke er "noget synligt resultat" ... "så skal man bekende dag og nat at man ER helbredt."
Ak, hvilken sølle logik! Selv for de "vantro".
Skam dig! Du er et stygt eksempel på, hvad der sker, når man indsylter sig i en sekterisk afart af kristendom
Jerry
|
|
Til toppen
|
|
|
#51462 - 20/09/2005 10:44
[Re: Jerry]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Jerry citat: Hvis der ikke er "noget synligt resultat" ... "så skal man bekende dag og nat at man ER helbredt."
Ja, det forekommer mig næsten at være det værste af det hele: Man skal bare lyve, så bliver man rask ..og så vidt jeg kan forstå også rig ... og måske ung igen? 
Ok, det er selvfølgelig bedre at være rask og rig og ung end syg og fattig og gammel. Og hvis man er rig, kan man have det rædselsfuldt på en langt mere konfortabel måde, end hvis man er fattig ...
Men bare der dog var en eller anden, der kunne komme Jan til hjælp - her troede jeg, at denne uhyggellige vildskuds-teologi var ude af billedet her i riget, men det er den åbenbart ikke ... hvad skal vi dog stille op, det er .... uhyggeligt du .. Dybbøl mølle maler helt .... engang i mellem. 
Jeg græmmes ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#51463 - 20/09/2005 16:41
|
Anonym
Anonym
|
citat: Når man har bedt første gang og man ikke kan se noget synligt resultat, så skal man bare takke Gud for at man har fået det og så skal man bekende dag og nat at man ER helbredt.
Da vil troen rejse sig og Guds kraft kan begynde at virke
Dette burde give håb for de mennesker som har kæmpet med sygdom i årevis
Bekendelse giver besiddelse og så kan man ikke undgå andet end at blive helbredt
Så hvis jeg først beder om aldrig at blive syg, og dernæst takker for at have fået det jeg beder om, så vil jeg altid være rask?
Smadder smart.
Hvad så den dag jeg som 173-årig-og-frisk-som-en-havørn, kommer til at gå ud foran en bil og blive kørt ned så jeg dør? Skyldes det så at jeg glemte at takke for at jeg ikke ville blive kørt ned af lige præcis dén bil?
Døden er vel den ultimative sygdom? Kan du undgå den med din kryptiske teologi?
|
|
Til toppen
|
|
|
|