1 registrerede (tau) og
12
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#51369 - 15/09/2005 22:31
Hvad foregår der i Tabitas Hus?
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Café, tjek det her link: http://www.tabitashus.dk/Hvad siger du, kan man gå derhen og måske blive helbredt for sin psykiske lidelse? Eller skal man holde sig langt væk. Jeg spørger, fordi jeg selv er fristet til at prøve det, selvom jeg ikke er specielt meget for bagmanden. Kender ham dog ikke personligt, har kun læst om ham og hans virke gennem hans bog og andre kilder, bl.a. på Dialogcentrets hjemmeside. mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#51370 - 15/09/2005 23:08
Re: Hvad foregår der i Tabitas Hus?
[Re: tau]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej tau
Siden du nu spørger:
Der er rigtig meget jeg er i tvivl om her i verden, men lige om den sag er jeg helt sikker, og kan svare højt og tydeligt, at du skal holde dig langt væk!
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#51371 - 15/09/2005 23:11
[Re: kristina]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej kristina
tak for svaret. Det er jo bare det, at når man - som jeg - har fået stillet en kronisk diagnose, en diagnose der betyder, at man aldrig bliver rask (her i livet i det mindste..ved godt der venter helbredelse i Himlen), så vil man gøre alt muligt og umuligt for at finde helbredelse. Så ja, jeg er heller ikke meget for Christian Hedegaards og hans folks (Tabita og co.) lære, men hvis den kan medføre en helbredelse. Så jeg slipper for flere indlæggelser, så jeg kan leve et normalt liv, så jeg igen kan arbejde og have det godt...så vil jeg gøre meget...............!
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#51372 - 15/09/2005 23:42
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej tau, jeg kan sagtens forstå, at du føler dig fristet. Men som kristen ved du godt, at Jesus Kristus har sejret over alle dæmoner. Du lever dit liv i Ham, og derfor er det helt udelukket, at du er plaget af dæmoner. Det er en forfærdelig og farlig sag at dæmonisere sygdomme, og jeg ville ærlig talt ønske, at der var mere tilsyn og kontrol med kvaksalvere, der tit uden nogen form for uddannelse tager lægeordineret medicin fra syge mennesker og går i gang med at uddrive djævle, der ikke er der ...  Og hvis Gud vil, at du skal blive rask, så bliver du rask, uanset din diagnose. Lad os bede for, at det vil ske! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#51373 - 16/09/2005 22:29
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej kristina citat: Det er en forfærdelig og farlig sag at dæmonisere sygdomme, og jeg ville ærlig talt ønske, at der var mere tilsyn og kontrol med kvaksalvere, der tit uden nogen form for uddannelse tager lægeordineret medicin fra syge mennesker og går i gang med at uddrive djævle, der ikke er der ... Hvordan forklarer man så, at der rent faktisk er en ret høj succesrate i Tabitas Hus? De der kommer der, bliver jo raske fra deres psykoser og andet. Har du læst beretningerne på hjemmesiden? Der står, at flere af medarbejderne er tidligere beboere, som ankom stærkt psykotiske og selvmordstruede.. De er i dag raske og tager ingen medicin og ser ingen psykiatere mere.
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#51374 - 17/09/2005 01:06
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej tau - ja, jeg har læst succes-historierne på hjemmesiden. Fiasko-historierne står ikke nævnt på samme hjemmeside, men det er vel ikke så underligt. Og desværre er det jo endda sådan, at ikke alt, der virker godt, er godt. Se eventuelt mit indlæg her kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#51375 - 17/09/2005 13:33
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kristina hører jeg dig sige, at det er satan, der helbreder??? Det lyder underligt, for ikke nok med at der bedes til Jesus, så bliver de helbredte også omvendt til kristen tro. Eller du mener måske ikke, at man kan kalde Tabita og hendes medarbejdere (pigerne i huset) for kristne? Jeg spørger fordi, jeg ikke rigtig kan følge dig. For mig at se, ér det Gud (JHVH), som helbreder derinde. Ellers ville de helbredte jo ikke blive omvendte i samme omgang? Mvh Tau. PS. Jeg har lige læst det indlæg, du linkede til. Jeg mener ikke, at man kan sige, at det ikke er Gud (JHVH), som helbreder i Tabitas Hus. Men det er jo så det, vi er uenige om..
|
|
Til toppen
|
|
|
#51376 - 17/09/2005 14:58
|
Bruger
Reg.: 23/03/2005
|
Hej tau!
Jeg kan ikke se noget forkert i, at du søger hjælp i Tabitas hus. Selvom Christian Hedegaard gør nogle ting i sin tjeneste, som måske ikke er så godt behøver det ikke, at betyde der foregår de samme "fejltagelser" i Tabitas Hus. Jeg glæder mig over det, som er sket og sker med mennesker i Tabitas Hus.
Mvh. Jonathan
Ændret af Jonathan (17/09/2005 15:01)
Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer. Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær. (Filip 4,4-5)
|
|
Til toppen
|
|
|
#51377 - 17/09/2005 15:18
[Re: Jonathan]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Jonathan
tak for svaret. Jeg synes også, at det er meget positivt, hvad der sker med mennesker i Tabitas Hus. Det er virkelig nogle store vidnesbyrd, vi ser der. Men underligt nok hører vi aldrig om dem, der ikke er blevet helbredt og eller omvendt af et ophold derinde..(???). Måske er succesraten 100% ?
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#51378 - 17/09/2005 16:21
|
Ordstyrer
Bruger
|
Nej, tau, du hører mig ikke sige, at det er Satan der helbreder, for det véd jeg ikke noget om. Gud kan bruge hvem som helst og hvad som helst efter sin vilje.
Eller du mener måske ikke, at man kan kalde Tabita og hendes medarbejdere (pigerne i huset) for kristne? Jeg spørger fordi, jeg ikke rigtig kan følge dig. For mig at se, ér det Gud (JHVH), som helbreder derinde. Ellers ville de helbredte jo ikke blive omvendte i samme omgang?
Jeg må sige "ved ikke" til alt, hvad du spørger om her. Jeg véd ikke hvem der er kristne, jeg véd heller ikke hvem der helbreder, og jeg véd heller ikke, hvem der er omvendte. Jeg kender ingen af dem. Og hvis jeg nu kendte dem ... ja, så ville jeg heller ikke vide det!
Det lyder måske mærkeligt, men jeg ser sådan på det, at det er kun Gud alene, der véd det, og kun Ham, der kender os fuldt ud. Vi kender ikke engang os selv særlig godt, hvordan skulle vi så kunne kende mennesker, som vi kun ser på ydersiden?
Men jeg stoler på Gud, sådan som han ifølge Skriften har givet sig tilkende i Jesus Kristus, og jeg har tillid til hans løfter. Alt andet er kun gisninger.
Og jeg vil aldrig lægge hverken krop, sjæl eller ånd i hænderne på mennesker, som mener at vide, hvad Guds vilje er for os hver især.
Når jeg er i tvivl, så vil jeg ikke have med det at gøre. Brændt barn lugter ilden, siger man jo. Jeg har det med den slags på samme måde som jeg lærte i skolen om, hvornår man skulle sætte kommaer på engelsk:
When in doubt, leave it out!
Når vi følger den regel, risikerer vi ikke at blive ført vild af en "lysets engel"! Mange gode mennesker er helt sikre på at være kaldet af Gud uden at være det. Det er det der gør det så svært at skelne.
Men jeg er helt helt sikker på, at hvis Gud vil, at du skal blive rask, så er Han altså ikke afhængig af, hvad der foregår eller ikke foregår i Tabitas hus!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#51379 - 17/09/2005 17:09
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej kristina
okay jeg skal nok holde op med alle mine spørgsmål.
Jeg takker for endnu et klogt indlæg, og du har nok ret i, at Gud ikke er afhængig af medarbejderne i Tabitas Hus. Jeg tænkte bare, at det jo var fristende, hvis Han virkelig virker mere gennem dem end gennem min egen bøn om helbredelse. En bøn som jeg dog egentlig ikke rigtig beder mere, for jeg har bedt den så mange gange, at jeg ikke har tal på det. Dog bad jeg jo forleden om udfrielse fra konkrete symptomer, og der fik jeg faktisk et bønnesvar - helt konkret og lige med det samme. Det takker jeg Gud for, og resten lægger jeg i Hans hænder, eller rettere det har jeg lagt i Hans hænder.
Mvh Tau. PS. Tak fordi du ville være med i denne for mig så vigtige debat.
|
|
Til toppen
|
|
|
#51380 - 17/09/2005 17:55
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære tau .. NEJ, du skal da ikke holde op med at spørge så længe du har noget på hjerte!!! Jeg er ked af, hvis du har opfattet mit indlæg som om jeg var træt af at svare, det bliver jeg aldrig - ikke på sådan noget i hvert fald! Det er noget virkelig svært, det vi er inde på her, der findes ingen smarte og lette svar. Det eneste jeg kan gøre, er at dele ud af min egen tro og tanker og beslutninger, og bede Gud om at han må vejlede os alle. Jeg er selv så glad for bønnen i Sl139: Ransag mig, Gud, og kend mit hjerte, prøv mig, og kend mine tanker, se efter, om jeg følger afgudsvej! Led mig ad evigheds vej! Og så vil jeg da lige sige, at jeg er så glad for vores lille dialog her - at du ville fortælle og læse - - I 1. Petersbrev står der: Ydmyg jer derfor under Guds stærke hånd, så vil han ophøje jer, når tiden kommer, og kast al jeres bekymring på ham, for han har omsorg for jer. Det er også en opmuntrende og befriende tekst, synes jeg: Vi skal ikke bare forsigtigt prøve at lægge bekymringerne fra os (somme tider har vi det med at holde fast i den ene ende  ) men direkte kaste dem fra os - til Ham som har omsorg for os i tid og evighed!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#51381 - 17/09/2005 18:15
|
Anonym
Anonym
|
citat: Dog bad jeg jo forleden om udfrielse fra konkrete symptomer, og der fik jeg faktisk et bønnesvar - helt konkret og lige med det samme. Det takker jeg Gud for, og resten lægger jeg i Hans hænder, eller rettere det har jeg lagt i Hans hænder. Personligt tror jeg det er langt mere sikkertat bruge den fremgangsmåde du her har beskrevet. Man skal være meget forsigtig med hvilke mennesker man betror så vigtige ting som vi her taler om.
Der findes en advarende udtalelse fra Jesus i Matt. 7, 21-23, og hvoraf det fremgår at man ikke uden videre kan regne med at blot fordi der bliver brugt Jesu navn og gjort store mirakler, at så er det Jesus der virker.
Der står bl.a.: "Mange skal sige til mig på hin dag: 'Herre! har vi ikke profeteret ved dit navn, og har vi ikke uddrevet onde ånder ved dig navn, og har vi ikke gjort mange undergerninger ved dit navn?' Og da skal jeg sige dem rent ud: Jeg har aldrig kendt jer; vig bort fra mig, I, som øver uret".
Mange andre steder bliver vi ligeledes advaret mod "falske forkyndere" og deres mirakkelgerninger. Vi bliver jo også advaret om at Satan og hans engle vil fremstå som lysets engle og udgive sig for at være engle og ånder sendt af Gud. Mange vil blive ført vild og ledt den forkerte vej, bliver vi kraftigt advaret om.
Dette er IKKE sagt om Tabitas Hus, for jeg kender stort set ikke noget til dem, og kan derfor slet ikke udtale mig om dem. Mine betragtninger er derfor kun generelle betragtninger, men det bliver de jo ikke mindre værd af.
|
|
Til toppen
|
|
|
#51382 - 17/09/2005 18:18
|
Anonym
Anonym
|
citat: Men underligt nok hører vi aldrig om dem, der ikke er blevet helbredt og eller omvendt af et ophold derinde..(???). Måske er succesraten 100% ? DET tvivler jeg stærkt på.
|
|
Til toppen
|
|
|
#51383 - 18/09/2005 00:10
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej kristina citat: NEJ, du skal da ikke holde op med at spørge så længe du har noget på hjerte!!!
Jeg er ked af, hvis du har opfattet mit indlæg som om jeg var træt af at svare, det bliver jeg aldrig - ikke på sådan noget i hvert fald! Tak for tilkendegivelsen. Jeg tænkte bare, at du måske hellere ville bruge din tid på ateisterne og ikke mig, som jo ér kristen som du selv. Men tak - jeg skal gerne spørge igen, hvis og når jeg får mere at spørge om. Lige nu har jeg dog fået de svar, jeg kom efter.
Jeg kan gode lide den lille bøn om evighedsvej. Den er rigtig god, den har jeg set dig bruge før, og jeg er enig, den er kanon god. Den siger en masse med få ord.
citat: Det er også en opmuntrende og befriende tekst, synes jeg: Vi skal ikke bare forsigtigt prøve at lægge bekymringerne fra os (somme tider har vi det med at holde fast i den ene ende ) men direkte kaste dem fra os - til Ham som har omsorg for os i tid og evighed!
Du har ret, somme tider holder vi fast i den ene ende, fordi vi tænker, jeg må hellere lige klare det her selv. Gud kan/vil nok ikke gøre det for mig. Men nej, vi skal, som du siger, kaste byrderne på Ham, så vil Han bære med.. Eller måske ligefrem bære dem for os nogle gange?
mvh Tau. PS. Tak for endnu et godt indlæg. Og tak til dig Andreas (AFA) for også et udmærket indlæg. Jeg tror I har ret i, at jeg skal fortsætte, som jeg gør og ikke tage til Tabitas Hus. Dejligt at I gad svare mig og bruge tid på min situation. Tak for det.
|
|
Til toppen
|
|
|
#51384 - 18/09/2005 00:23
|
Bruger
Reg.: 23/03/2005
|
Hej tau! Hvorfor mener du, at du skal lade være med, at tage på et ophold i Tabitas Hus? Hvis du alligevel vil prøve et ophold i Tabitas Hus, men er usikker på om det er noget for dig, er du velkommen til, at kontakte Tabitas Hus om det via deres hjemmeside. Mvh. Jonathan
Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer. Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær. (Filip 4,4-5)
|
|
Til toppen
|
|
|
#51385 - 18/09/2005 00:33
[Re: Jonathan]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Jonathan
jeg er skeptisk, fordi kristina og Andreas har mindet mig om, at ikke enhver som har gjort undere i Guds navn, også har haft Guds kraft til at helbrede eller hvad det nu er for en slags under. Nogen gør det med den ondes kraft, og jeg er ikke sikker på, nu, om det er det, der sker i Tabitas Hus.
Under alle omstændigheder tør jeg ikke tage ophold der, fordi jeg har læst, at de tager antipsykotisk medicin fra folk, der tager ophold der. Sidst jeg glemte mine piller i blot to! dage, blev jeg meget dårlig (psykotisk) og fik stærke impulser om selvmord, selvom jeg slet ikke ønskede at dø. Jeg kunne bare næsten ikke kæmpe imod disse impulser, som altså styrede mine tanker og næsten også mine handlinger. Derfor tør jeg ikke. Men jeg ville gerne...
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#51386 - 18/09/2005 00:39
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Tau.
Jeg vil sige det samme som Kristina, at jeg ikke kan anbefale Tabitas Hus. Jeg kender Christian Hedegaards syn på sygdomme, både psykiske og fysiske, og hans syn på helbredelse (har læst hans bog om emnet: "Bevar din helbredelse" - den er meget fremgangsteologisk). Han mener, at sygdom generelt kommer fra dæmoner, som altså skal uddrives, og at man skal "bekende sig rask" (ikke ulig Jan Sloth, som vi har mødt herinde på det sidste). Og så vidt jeg har forstået, tager man medicinen fra folk, der kommer til Tabitas Hus.
Jeg kan derfor ikke anbefale dig at tage til et sted med sådan et syn på sygdom og sådan en praksis, succeshistorier eller ej. Det lyder meget farligt og betænkeligt.
Denne artikel af sognepræsten Roar Lavik kunne evt. være oplysende (ved ikke om du allerede har læst den):
http://www.dci.dk/?artikel=1234
Måske kunne du i stedet have glæde af at kontakte Foreningen Agape? Her er deres hjemmeside:
www.foreningenagape.dk . Under punktet "Sekretariat" kan du finde relevante mailadresser og telefonnumre.
Det var i øvrigt dejligt at høre om, at du havde fået konkret bønnesvar mht. nogle symptomer. Gud er god!
Jeg vil gerne bede for dig også.
Mvh. Anne.
Ændret af AnnePande (18/09/2005 00:45)
|
|
Til toppen
|
|
|
#51387 - 18/09/2005 03:52
|
Bruger
Reg.: 14/04/2004
Sted: Aalborg
|
Hej Tau, Hvis jeg var dig, ville jeg tage ud og snakke med Tabita, Christian og de andre, i stedet for at tro på folk der aldrig har snakket med dem. Uden at jeg gider at uddybe hvorfor, ville jeg ikke tage dialogcenteret som en speciel troværdig kilde... Det er ret let at finde ud af om om en person har Guds ånd i sig, da Bibelen allerede har givet os en metode. Nemlig hvis vedkommende bekender at Jesus Kristus er Herre og er Guds søn er han af Gud. Jeg har selv en rigtig god ven der blev udfriet fra flere dæmoner ved en af Christians møder, og som har det rigtig godt den dag i dag. Hvis du prøver at kommendere med ånder og du ikke har myndighed fra Gud, sker der hvad der skete i Bibelen i Apostlernes gerninger kapitel 19 vers 13-22. v1 Mine kære, tro ikke enhver ånd, men prøv, om ånderne er af Gud, for der er gået mange falske profeter ud i verden. v2 Derpå kan I kende Guds ånd: enhver ånd, som bekender, at Jesus er Kristus, kommet i kød, er af Gud; v3 men enhver ånd, som ikke bekender Jesus, er ikke af Gud, og det er Antikrists ånd, som I har hørt skal komme, og den er allerede nu i verden. v4 I er af Gud, kære børn, og I har overvundet dem, for han, som er i jer, er større end han, som er i verden. v5 De er af verden, derfor taler de ud af verden, og verden lytter til dem. v6 Vi er af Gud, og den, der kender Gud, lytter til os, men den, der ikke er af Gud, lytter ikke til os. Derpå kender vi sandhedens ånd og vildfarelsens ånd. ( www.bibelen.dk) Jeg er enig i at du ikke skal prøve hvad som helst for at blive rask, men du har ikke prøvet noget bare ved at ringe, tage ud og snakke med dem. Du har fået Helligånden for at du kan bedømme om det er fra Gud, eller om det ikke er (dvs. så må det nødvendigvis komme fra Satan) Håber at du finder ud af det Mvh Jakob Christensen mail @ jakobchristensen.dk
|
|
Til toppen
|
|
|
#51388 - 18/09/2005 14:42
[Re: jakob_tjf]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Jakob citat: Hvis jeg var dig, ville jeg tage ud og snakke med Tabita, Christian og de andre, i stedet for at tro på folk der aldrig har snakket med dem. Uden at jeg gider at uddybe hvorfor, ville jeg ikke tage dialogcenteret som en speciel troværdig kilde... Du skriver, at du ikke gider, men jeg synes nu, du skylder os (og Dialogcenteret) en forklaring på, hvorfor du ikke tager Dialogcenteret for en troværdig kilde. Tror du på folk, der aldrig har snakket med dem? Eller har du selv været inde og snakke med dem? citat: Det er ret let at finde ud af om om en person har Guds ånd i sig, da Bibelen allerede har givet os en metode. Nemlig hvis vedkommende bekender at Jesus Kristus er Herre og er Guds søn er han af Gud. Smart metode? Tjaa - undskyld, men enhver dygtig papegøje kan bekende efter ordlyden (uden sammenligning i øvrigt) ...
Tænk på Jesu ord i Matt7,21-23: Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje. Mange vil den dag sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige gerninger i dit navn? Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!
Du skriver (til tau): citat: Du har fået Helligånden for at du kan bedømme om det er fra Gud, eller om det ikke er .. Hvis enhver kristen kunne bedømme, var det ingen sag! Men der er en nådegave, som kun nogle har. Og hvem er så det? 
Mark 13,21-23: Hvis nogen da siger til jer: Se, her er Kristus! Se dér! så tro det ikke; for der skal fremstå falske kristus'er og falske profeter, og de skal gøre tegn og undere for om muligt at føre de udvalgte vild. Men tag jer i agt! Jeg har sagt jer det hele forud.
Hvis der i forbindelse med helbredelser forkyndes ubibelsk - og det gør der, når der er tale om den såkaldte fremgangsteologi/herlighedsteologi (se evt. linket om Chr. Hedegaard) - så synes jeg ikke, jeg skal lukke øjenene for de røde advarselslamper, der står og blinker ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#51389 - 18/09/2005 14:45
[Re: AnnePande]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Annepande
tak for forbøn, det varmer altid MEGET, og det får jo Gud til at handle somme tider, så tusind tak for det.
Jeg er også kommet til den konklusion, at jeg ikke vil tage afsted, for når de tager pillerne fra folk - så er det lidt for risci business. Tager de mon så en på hospitalet, hvis man igen bliver psykotisk, eller vil de bare spærre en inde og bede det væk...taler de så i tunger til mig, indtil jeg falder om...det er det, jeg synes er farligt.!!!!! Jeg har dem nemlig mistænkt for, at de så kunne finde på at lægge skylden for tilbagefaldet på den syge selv og ikke på det faktum, at de har taget livsvigtig medicin fra personen.
Kigger nok lige ind på agapes side senere. Tak for linket.
Mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#51391 - 18/09/2005 21:09
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Jakob
jeg har mailet med den kristne kommende psykiater Thomas Teglgaard. Han skriver, at en kristen godt kan plages af onde ånder (dæmoner), men en kristen kan ikke være besat, da Kristus bor i personen. Sådan tror jeg også, det er. Derfor kan Tabitas Hus nok heller ikke hjælpe mig, såvidt jeg har forstået uddriver de nemlig dæmoner, og når der ingen er, så kan man jo heller ikke uddrive den.
Men tak for dit indlæg.!
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#51392 - 19/09/2005 16:36
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Tau.
Ja, jeg synes også det lyder fuldstændig vildt, det de gør. Også det med, at man bliver sat på fastekur i 3 dage. Det er vel ikke alle folk, der kan tåle det, eller er vant til det overhovedet? Og så uden medicin. Det lyder ikke som en god blanding.
Nu er det bare en tanke, og det er slet ikke sikkert, jeg har ret, men... Når de nu som fremgangsteologer tror på læren om "mundens bekendelse", kunne det så være, at de ikke ville sige, hvis det var gået galt, fordi det ville være at "bekende nederlag / vantro"?? Ja, jeg ved det ikke - det var bare noget, jeg kom til at tænke på.
Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#51393 - 19/09/2005 16:45
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Jakob.
Jeg er også enig i, at hvis man siger, at man ikke anser nogen for troværdige, skylder man at uddybe det, frem for bare at sige, at det gider man ikke. Det tror jeg ikke, der var nogen, der ville bryde sig om at få hæftet på sig.
Jeg kender folkene fra Dialogcentret og ved, at de plejer at sætte sig ind i det, de skriver om. De skriver ikke bare, fordi der er noget, de tilfældigvis ikke kan lide uden at vide noget om det. Det betyder selvfølgelig ikke, at de altid har ret, men så vil de gerne korrigeres. De er naturligvis ikke hævet over kritik. Det er der ingen, der er.
Jeg mener, det fremgår klart af Roar Laviks artikel, at han har sat sig ind i det, han skriver om. Jeg har selv læst nogle af Hedegaards bøger og artikler og hørt ham tale, og mit indtryk svarer godt nok til Laviks artikel. Så den kan jeg godt sige god for.
Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#51394 - 19/09/2005 18:25
[Re: AnnePande]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Annepande
det er, som du siger, nok ikke alle, der er vant til eller kan tåle tre dages faste på vand og juice. Og psykotiske mennesker kan især ikke tåle pres, og dette kombineret med, at der konstant 24 timer i døgnet sidder en tungetalende person på sengekanten, må siges at være et pres.!
Kan godt være, at du har ret i det, du siger om negativ bekendelse, jeg skal ikke kunne sige det.
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#51396 - 24/09/2005 03:05
|
Bruger
|
Hej Tau
Okay, jeg ved selvklart ikke meget om din situation, men som du sagde før at hvis du ikke tog piller i 2 dage ville du få selvmordstanker? Om det betyder at du er besat eller bare plaget ved jeg ikke, men min umiddelbare holdning er at det nok må være noget dæmonisk af en eller anden art, da det lyder meget åndeligt, især fordi du siger at du ønsker at leve, men hvem er det der ønsker du ikke skal leve? Men selv om det "bare" er noget psykisk så kan Gud vel også helbrede dig alligevel, altså skaberen af jorden! Spørgsmålet er så hvem du vil tro, folk der aldrig nogensinde har set et mirakel, en helbredelse eller lign, eller et sted hvor det er apostelens gerninger om igen. Men det er klart at du er skeptisk, i dine kredse er det vel meget normalt at tro at herlighedsteologi kommer fra helvede. Det jeg sagde uden at jeg gider at disskutere dialogcentrets troværdighed, om herlighedsteologi er fra Gud eller helvede, er at du skylder dig selv at ringe til evangelist, fortælle om hvorfor du er skeptisk, også høre hvad de har at sige til det. Jeg tror helt bestemt at Gud kan og vil helbrede dig, men du bliver nødt til at gå til et sted hvor de har kraften!
Jakob
|
|
Til toppen
|
|
|
#51397 - 24/09/2005 10:12
|
Bruger
Reg.: 21/02/2005
Sted: Sommersted
|
Hej Jakob citat: Okay, jeg ved selvklart ikke meget om din situation, men som du sagde før at hvis du ikke tog piller i 2 dage ville du få selvmordstanker? Om det betyder at du er besat eller bare plaget ved jeg ikke, men min umiddelbare holdning er at det nok må være noget dæmonisk af en eller anden art, da det lyder meget åndeligt, især fordi du siger at du ønsker at leve, men hvem er det der ønsker du ikke skal leve?
Du har da ret i en ting, at du ikke kan vide meget om Taus situation, og derfor synes jeg at det er rystende, at du på baggrund af, hvad Tau har skrevet her, kan diagnosticere det som "noget dæmonisk af en eller anden art". Hvis det var en dæmon, hvorfor kan det så holdes nede med piller? Det er altså en ret rystende ting for en kristen, at få at vide, at man er under indflydelse af dæmoner, og jeg kan ikke se, hvordan det overhovedet skulle hjælpe Tau at komme i forbindelse med mennesker, der efter hvad jeg kan forstå fra debatten ser dæmoner alle vegne og måske endda kan finde på at opfordre hende til ikke at tage sin medicin, fordi hun skal "tro sig rask". Mine forældre har advaret mig mod "fremgangsteologien" og "herlighedsteologien" ud fra deres egne erfaringer. De var meget aktive i SESG i Sverige i 70´erne. SESG svarer til KFS (Kristeligt Forbund for Studerende) i Danmark. I 70´erne var der store vækkelser inden for Livets Ord, som de mødte mange fra. De blev venner med en ung fyr, der blev omvendt gennem SESG, men som snart blev tiltrukket af de mere radikale budskaber i Livets Ord. Han blev medlem af Livets Ord og kom der. Så fik han kræft. Man bad for ham - mange gange. Han fik gang på gang at vide, at han bare skulle tro sig rask, men han var fortsat syg. Til sidst smed man ham ud af Livets Ord, fordi han tillod sig at vedblive med at være syg, selv om man havde bedt for ham! Han døde nogle få år efter. Min far var der til begravelsen, og han fortalte at ingen fra Livets Ord mødte op til begravelsen. Jeg er klar over, at det er mange år siden, og at folk kan forandre sig. Men jeg bliver virkelig nedslået, når jeg læser indlæg fra dig, Jan Sloth og til dels stormwind, og jeg kommer til at spekulere over, om ret meget har forandret sig inden for den radikale del af det pentacostale kirkeliv.
Med venlig hilsen Henoch
|
|
Til toppen
|
|
|
#51398 - 24/09/2005 13:20
[Re: Henoch]
|
Bruger
|
Nu gider jeg ikke at disskutere, men Livets Ord blev først grundlagt i 1983 Livets ord historieMennesker gør fejl, og livets ord, Christian Hedegaard, Ulf Ekman, Paulus, Simon Peter, Kong David, Moses er/var alle mennesker og gør fejl, men de har/havde kontakt til himmelen! Jakob
|
|
Til toppen
|
|
|
#51399 - 24/09/2005 14:09
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Henoch,
tak for støtten.
Jeg er helt enig med dig. Man kan ikke ud fra så lidt sige, at der er tale om dæmoner. Og hvis der var, hvorfor kan det så holdes nede med medicin. Det tyder mere på, at det er noget kemisk i hjernen, der er galt. Altså det samme som en fysisk sygdom, bare at det her sidder et andet sted.
Du har fuldstændig ret, når du siger, at det kan være meget skræmmende for en kristen at få at vide, at man er under dæmonisk indflydelse. Det giver jeg dig helt ret i. Derfor skal man heller ikke åndeliggøre enhver sygdom, for det har vi slet ikke belæg for. Skulle vi køre den helt ud, ville det også betyde, at enhver kunne leve evigt, fordi vi - med tro nok - kunne blive helbredt for enhver sygdom og lidelse.
Og det vil ingen vel påstå, at vi kan??? Altså leve evigt..
Jeg tager, som dig, afstand fra herlighedsteologien, fordi den er falsk, og fordi den skader så utroligt mange mennesker så dybt. Som i dit eksempel, bare for nu at tage ét ud af mange, mange eksempler.
Til Jakob:
Det passer heller ikke, at vi skal gå til specielt åndelige mennesker, for at få den helbredelse vi så gerne vil have. Det er IKKE dem, der helbreder, og kraften er IKKE overgivet til dem. Jesus har stadig kraften til at gøre undere, og det er Ham, vi skal vende os til og ikke alle mulige og umulige mennesker. Jeg skal ikke benægte, at mennesker bliver helbredt til forbøn, men man kan lige så vel blive helbredt derhjemme. Kraften er Guds, og vi kan bare bede om at Han vil bruge den på os, så vil Han somme tider gøre det.
Jeg har selv, da jeg var helt alene hjemme, oplevet bønnesvar på konkrete symptomer jeg havde, og da fjernede Gud ethvert spor af dem. Det gjorde HAN, og der var ikke nogen mennesker indblandet udover mig selv.
mvh Tau.
Ændret af tau (24/09/2005 14:12)
|
|
Til toppen
|
|
|
#51400 - 24/09/2005 15:57
|
Bruger
Reg.: 21/02/2005
Sted: Sommersted
|
citat: Nu gider jeg ikke at disskutere, men Livets Ord blev først grundlagt i 1983
Det beklager jeg meget! I 1983 var mine forældre for længst flyttet til Danmark, så det kan altså ikke være Livets Ord de havde kontakt med i Sverige. Jeg skal spørge dem, hvad jeg har misforstået. Men det jeg er bekymret over er tankegangen. Når mennesker taler om, at andre kristne er under dæmonisk indflydelse, når de er syge, og siger at man skal "tro sig rask" og "bekende at man er helbredt", så lægger man et ekstra pres på i forvejen svage mennesker. Som Bruce siger i "Bruce the almighty". Der er ikke nogen situation, der er så slem, at den ikke kan gøres værre ved at tilføje noget skyld". Vi er altså mange kristne som oplever, at alting ikke bare lykkes for os, selv om vi beder om det. Og sådan er det altså også i "trosbevægelsen", eller hvad I foretrækker at kalde jer selv.
Med venlig hilsen Henoch
|
|
Til toppen
|
|
|
#51401 - 24/09/2005 17:25
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Henoch citat: Når mennesker taler om, at andre kristne er under dæmonisk indflydelse, når de er syge, og siger at man skal "tro sig rask" og "bekende at man er helbredt", så lægger man et ekstra pres på i forvejen svage mennesker. Som Bruce siger i "Bruce the almighty". Der er ikke nogen situation, der er så slem, at den ikke kan gøres værre ved at tilføje noget skyld". Præcis!!!!! Og hvad er det for noget, det der med, at man skal bekende, at man er rask, man skal sige tak for helbredelsen, inden man (evt.!) får den.??? Det er da sygt. Vi kan altså ikke sådan trække Gud rundt i manegen ved at bekende sundhed, fremgang og rigdom. Han giver selv, til dem Han vil. Og ikke når vi bekender det, men når HAN vil det. Hvis Han da vil det, for det vil Han jo ikke altid. Såvidt jeg ved, er der, som du også siger, Henoch, også syge mennesker og fattige mennesker i Trosbevægelsen. Hvordan forklarer de mon dette? Manglende tro og manglende positiv bekendelse? Ja, man bliver jo rystet over, hvad der foregår af usund og usand lære i de kredse.
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
|