Menu
Hvem er online
1 registrerede (tau) og 12 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#51242 - 13/09/2005 00:02 Universets alder
koger
Bruger

Reg.: 12/09/2005
Hej

Jeg har følgende overvejelser, og håber nogen kan hjælpe mig med links, svar eller andet. På forhånd tak.

Når universets alder måles/beregnes (hvordan man så end gør det) er det yngre end alderen på nogle stjerner.
Skabte Gud ikke jorden først?
Svjv "drejer" nogle galakser modsat, end hvis der kun havde været et big bang, men med flere big-bangs, kunne det være forklaringen på denne observation?

Tankerne er kommet fra en debatør på et andet forum, som har dem fra Stephen Hawkings A Brief History of Time.

Hvad siger i til det?

Til toppen 
#51243 - 13/09/2005 06:42 Re: Universets alder [Re: koger]
Anonym
Anonym

citat:
Jeg har følgende overvejelser, og håber nogen kan hjælpe mig med links, svar eller andet. På forhånd tak.

Her er et enkelt link at starte med: Jordens og universets alder

Du kan finde flere her: http://www.genesis.nu/faq/index.html

Til toppen 
#51244 - 13/09/2005 10:02 Re: Universets alder [Re: koger]
matthias
Bruger

Reg.: 23/10/2001
Sted: Nivå, gudhjælpemig
Hej koger

citat:
Når universets alder måles/beregnes (hvordan man så end gør det) er det yngre end alderen på nogle stjerner.

Nogle tidlige målinger af visse stjerners alder antydede, at de kunne være ældre end Universets accepterede alder. Senere, mere nøjagtige målinger har fjernet uoverensstemmelsen.
En kort beskrivelse kan du se her: http://www.astro.ucla.edu/~wright/cosmology_faq.html#age
En mere dybgående her: http://www.tim-thompson.com/oldstars.html

citat:

Iflg 1. Mosebog skabte Gud himlen og jorden samtidig. Det stemmer selvfølgelig ikke med, hvad vi i dag ved om Universets og Jordens alder.

citat:
Svjv "drejer" nogle galakser modsat, end hvis der kun havde været et big bang, men med flere big-bangs, kunne det være forklaringen på denne observation?
[...]

Denne påstand kender jeg ikke. Kan du uddybe den?

Her er et link til en side, der beskriver nogle forskellige metoder til at bestemme Universets alder:
http://www.astro.ucla.edu/~wright/age.html

hilsen matthias

"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins

Til toppen 
#51245 - 13/09/2005 13:36 Ikke videnskab
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
Det website, der linkes til af AFA har ikke noget med videnskab at gøre, men med religion. Bare så du ved, hvad du går ind til.

Mvh
Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#51246 - 13/09/2005 14:01 Re: Ikke videnskab [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

citat:
Det website, der linkes til af AFA har ikke noget med videnskab at gøre, men med religion. Bare så du ved, hvad du går ind til.

Alt hvad der ikke lige stemmer overens med Zaphod's holdninger, og som går imod evolutionsteorier eller direkte eller indirekte støtter Bibelen, skabelsesteorier eller lignende, bliver næsten altid automatisk stemplet som ikke-videnskabeligt! Bare så du er klar over hvilken holdning han repræsenterer.

Til toppen 
#51247 - 13/09/2005 14:05 Re: Ikke videnskab
matthias
Bruger

Hej AFA

Hvad er videnskabens mål?
Med hvilken metode forsøger videnskaben at nå dette mål?

hilsen matthias

"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins

Til toppen 
#51248 - 13/09/2005 14:12 Re: Ikke videnskab
Zaphod
Bruger

citat:
Za: Det website, der linkes til af AFA har ikke noget med videnskab at gøre, men med religion. Bare så du ved, hvad du går ind til.

AFA: Alt hvad der ikke lige stemmer overens med Zaphod's holdninger, og som går imod evolutionsteorier eller direkte eller indirekte støtter Bibelen, skabelsesteorier eller lignende, bliver næsten altid automatisk stemplet som ikke-videnskabeligt! Bare så du er klar over hvilken holdning han repræsenterer.

Det passer ikke. Jeg antager i alle tilfælde uden undtagelse, at den gældende videnskabelige konsensus inden for alle felter er menneskehedens pt. bedste bud på sandheden. Uafhængigt af dit religiøse yndlingsskrift, må jeg skuffe dig med.

Jeg er komplet ligeglad med, hvad du mener din tolkning af Bibelen kan understøtte, for jeg er interesseret i, hvad forskerne mener, deres eksperimenter kan understøtte. Så om dit religiøse yndlingsskrift er i med- eller modstrid med fx ET er jeg absolut ligeglad med. Jeg mener ganske enkelt ikke, det er relevant. Derudover har du ret i, at hvis noget ikke stemmer overens med min holdning, anser jeg det for at være uvidenskabeligt, fordi jeg automatisk antager videnskabens konsensus-holdning.

Endeligt skriver genesis.nu selv som begrundelse for at afvise en jordalder på 4,5 mia. år:

citat:
Det är svårt, kanske t.o.m. omöjligt, att hitta de enorma tider utvecklingsläran kräver i den bibliska berättelsen. Åtminstone om man vill hålla hela Bibeln för sann.
Herfra

Det er jo åbenlyst, at det ikke er en videnskabelig begrundelse. De to andre begrundelser (nuværende dateringsmetoder er 'fejlagtige' og andre, "lige så videnskabelige" metoder eksisterer, der giver Bibelen 'ret') er temmeligt dårlige:

Hvorfor bruger videnskabsfolk konsekvent de metoder, de bruger, og afviser de andre, hvis genesis.nu har ret?

Mvh
Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#51249 - 13/09/2005 15:27 Re: Ikke videnskab [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

citat:
Hvorfor bruger videnskabsfolk konsekvent de metoder, de bruger, og afviser de andre, hvis genesis.nu har ret?

Der er tydeligt redegjort for, at de af evolutionstroende gængse antagne dateringsmetoder i stort omfang grunder mere på antagelser og formodninger end på reelle videnskabelige fakta.

Og her hjælper det ikke noget at du løsriver et enkelt citat fra dets sammenhæng og benytter det som argument. Du benytter her samme form for citat-juskeri som nogle har anklaget et par creationister for at benytte. Men det er måske OK at benytte sig af noget sådant når det kan bruges som skyts mod creationister, men det er åh så ganske forfærdeligt når creationister benytter de samme metoder.

Længe leve hykleriet

Til toppen 
#51250 - 13/09/2005 15:51 Re: Ikke videnskab
Zaphod
Bruger

citat:
Za: Hvorfor bruger videnskabsfolk konsekvent de metoder, de bruger, og afviser de andre, hvis genesis.nu har ret?

AFA: Der er tydeligt redegjort for, at de af evolutionstroende gængse antagne dateringsmetoder i stort omfang grunder mere på antagelser og formodninger end på reelle videnskabelige fakta.

Jeg er uenig i validiteten af de argumenter. Men måske du selv kunne præsentere argumenterne. Det er begrænset hvor meget jeg gider føjte rundt på en hjemmeside, du bruger som reference for at finde de elementer, du mener underbygger din sag. Især når den er på et andet sprog.

Hvorfor bruger videnskaben disse metoder, hvis de er så fejlfyldte?

citat:
AFA: Og her hjælper det ikke noget at du løsriver et enkelt citat fra dets sammenhæng og benytter det som argument. Du benytter her samme form for citat-juskeri som nogle har anklaget et par creationister for at benytte.

Hvad snakker du om? Det er en ret alvorlig beskyldning, jeg gerne vil have, at du underbygger.

citat:
AFA: Men det er måske OK at benytte sig af noget sådant når det kan bruges som skyts mod creationister, men det er åh så ganske forfærdeligt når creationister benytter de samme metoder.

Længe leve hykleriet

Sure mand. Nej, selvfølgelig er det ikke i orden. Det er aldrig OK. Men som sagt tvivler jeg på, jeg har gjort noget sådan, og under alle omstændigheder ikke i ond tro. Men når du kommer med en henvisning, vil jeg tage nærmere stilling til din beskyldning.

-Z

Dommer JE Jones

Til toppen 
#51251 - 13/09/2005 15:58 Re: Ikke videnskab [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

citat:
Sure mand. Nej, selvfølgelig er det ikke i orden. Det er aldrig OK. Men som sagt tvivler jeg på, jeg har gjort noget sådan, og under alle omstændigheder ikke i ond tro. Men når du kommer med en henvisning, vil jeg tage nærmere stilling til din beskyldning.

Du løsrev et enkelt citat og brugte det som undskyldning for at afvise hele hjemmesiden som værende uvidenskabelig.

Men jeg er fuldt ud klar over at du og andre evolutionstroende fundamentlister blankt afviser alt som uvidenskabeligt, når det ikke støtter jeres evolutionstro.

Til toppen 
#51252 - 13/09/2005 16:32 Re: Ikke videnskab
Zaphod
Bruger

citat:
Za: Sure mand. Nej, selvfølgelig er det ikke i orden. Det er aldrig OK. Men som sagt tvivler jeg på, jeg har gjort noget sådan, og under alle omstændigheder ikke i ond tro. Men når du kommer med en henvisning, vil jeg tage nærmere stilling til din beskyldning.

AFA: Du løsrev et enkelt citat og brugte det som undskyldning for at afvise hele hjemmesiden som værende uvidenskabelig.

Jeg går ud fra, at du mener dette?

citat:
Det är svårt, kanske t.o.m. omöjligt, att hitta de enorma tider utvecklingsläran kräver i den bibliska berättelsen. Åtminstone om man vill hålla hela Bibeln för sann.

Det er hele punkt 1 taget fra en punktopstilling over deres tre argumenter. Det er svært at gøre mere detaljeret...
Jeg gav et kortfattet resumé af de to andre punkter, så jeg har MEGET svært ved at se, hvordan du kan beskylde mig for at citere ud af kontekst.

Derudover har jeg MEGET svært ved at se, hvordan min påstand om at genesis.nu er uvidenskabeligt kan være til debat, når de selv angiver deres religiøse yndlingsskrift som den første grund til ikke at acceptere videnskaben.

Alt i alt har du SLET ikke dækning for dine hårde beskyldninger om mig, som jeg forventer, at du trækker tilbage!

citat:
AFA: Men jeg er fuldt ud klar over at du og andre evolutionstroende fundamentlister blankt afviser alt som uvidenskabeligt, når det ikke støtter jeres evolutionstro.

Som jeg har redegjort for før, baserer jeg ikke min vurdering på den slags overvejelser, men på om fortalerne for et synspunkt har benyttet den videnskabelige konsensus og/eller metode. Det her genesis.nu ikke, hvorfor jeg afviser deres konklusioner.

Hvorfor gentager du disse beskyldninger, når jeg har forklaret én gang, hvordan jeg vurderer oplysninger?

-Z

Dommer JE Jones

Til toppen 
#51253 - 13/09/2005 16:52 Re: Ikke videnskab [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

citat:

Det er hele punkt 1 taget fra en punktopstilling over deres tre argumenter. Det er svært at gøre mere detaljeret...
Jeg gav et kortfattet resumé af de to andre punkter, så jeg har MEGET svært ved at se, hvordan du kan beskylde mig for at citere ud af kontekst.

Derudover har jeg MEGET svært ved at se, hvordan min påstand om at genesis.nu er uvidenskabeligt kan være til debat, når de selv angiver deres religiøse yndlingsskrift som den første grund til ikke at acceptere videnskaben.

Alt i alt har du SLET ikke dækning for dine hårde beskyldninger om mig, som jeg forventer, at du trækker tilbage!

Der er ikke noget at trække tilbage. De siger jo ikke at de anvender Bibelen som altafgørende argument for at afvise de enormt lange tidsperioder som den uniformistiske model kræver. De fleste faktuelle data (ikke at forveksle med trufne konklussioner) kan med lige så stor ret tolkes til fordel for en creationistisk model som for en evolutionsmodel.

citat:
Som jeg har redegjort for før, baserer jeg ikke min vurdering på den slags overvejelser, men på om fortalerne for et synspunkt har benyttet den videnskabelige konsensus og/eller metode. Det her genesis.nu ikke, hvorfor jeg afviser deres konklusioner.

Ja, jeg er klar over at du afviser genesis.nu fordi de tillader sig at træffe nogle konklussioner som de evolutionstroende ikke er enige i (det du kalder konsensus).

Til toppen 
#51254 - 13/09/2005 17:09 Re: Ikke videnskab
matthias
Bruger

Hej igen AFA

Jeg håber, du får tid til også at svare på disse 2 spørgsmål:

Hvad er videnskabens mål?
Med hvilken metode forsøger videnskaben at nå dette mål?

De er foranlediget af denne din ytring:
citat:
Alt hvad der ikke lige stemmer overens med Zaphod's holdninger, og som går imod evolutionsteorier eller direkte eller indirekte støtter Bibelen, skabelsesteorier eller lignende, bliver næsten altid automatisk stemplet som ikke-videnskabeligt!

Den (og dine skriverier iøvrigt) får mig nemlig til at tro, at du anser din version af kreationismen som videnskabelig. Og så er det, jeg tror, at du må operere med en definition på "videnskabelig", der er væsentlig anderledes, end den videnskabsfolk bruger.

hilsen matthias

Til toppen 
#51255 - 13/09/2005 17:16 Re: Ikke videnskab [Re: matthias]
Anonym
Anonym

citat:
Den (og dine skriverier iøvrigt) får mig nemlig til at tro, at du anser din version af kreationismen som videnskabelig. Og så er det, jeg tror, at du må operere med en definition på "videnskabelig", der er væsentlig anderledes, end den videnskabsfolk bruger.

Ja, du tror, formoder og antager så mange ting, så hvorfor ikke også dette!

Du antager vel også at du formoder at du tror at jeg har en videnskabelig uddannelse og kalder mig forsker på det videnskabelige område?

Så kan jeg berolige dig med at sige at jeg hverken er videnskabligt uddannet eller forsker på det videnskabelige område. Og jeg har ej heller nogen sinde givet udtryk for noget sådant.

Til toppen 
#51256 - 13/09/2005 17:20 Re: Ikke videnskab
matthias
Bruger

Kære AFA

citat:
Ja, du tror, formoder og antager så mange ting, så hvorfor ikke også dette!

Vil du hjælpe mig med at svække eller bestyrke denne formodning?

hilsen matthias

Til toppen 
#51257 - 13/09/2005 17:28 Re: Ikke videnskab
Zaphod
Bruger

citat:
Za: Alt i alt har du SLET ikke dækning for dine hårde beskyldninger om mig, som jeg forventer, at du trækker tilbage!

AFA: Der er ikke noget at trække tilbage. De siger jo ikke at de anvender Bibelen som altafgørende argument for at afvise de enormt lange tidsperioder som den uniformistiske model kræver.

Det siger jeg heller ikke, at de siger!
Jeg kommer med alle tre begrundelser, og fremhæver selvfølgelig den, der for mig er afgørende, samtidig med at jeg kommenterer de to andre. Endelig linker jeg til den pågældende side, så at beskylde mig for "citat-juskeri" af samme karakter som kreationister rutinemæssigt indgår i, er fuldstændigt ubegrundet!!

citat:
AFA: De fleste faktuelle data (ikke at forveksle med trufne konklussioner) kan med lige så stor ret tolkes til fordel for en creationistisk model som for en evolutionsmodel.

Det vil jeg jo gerne diskutere, men af én eller anden grund nægter du. Med en henvisning til, at jeg ikke er seriøs, omend det er dig, der beskylder mig for citat-juskeri uden grund!

citat:
Za: Som jeg har redegjort for før, baserer jeg ikke min vurdering på den slags overvejelser, men på om fortalerne for et synspunkt har benyttet den videnskabelige konsensus og/eller metode. Det her genesis.nu ikke, hvorfor jeg afviser deres konklusioner.

AFA: Ja, jeg er klar over at du afviser genesis.nu fordi de tillader sig at træffe nogle konklussioner som de evolutionstroende ikke er enige i (det du kalder konsensus).

NEJ, ikke fordi de "tillader" sig at træffe nogle konklusioner. Det står enhver frit for. Jeg mener bare de er fejlagtige.
Jeg afviser dem, fordi de er ikke er fremkommet ved at følge den videnskabelige metode, men derimod a priori skal stemme overens med deres religiøse yndlingsskrift. Det mener jeg ikke er en frugtbar måde at dyrke 'videnskab' på.

Jeg kalder det konsensus, fordi det ER konsensus. Det er simpelthen sådan, at den altovervejende del af biologer anser evolutionsteorierne for at være velfunderede teorier på linje med alle andre grundlæggende teorier. Det ER jer IDister/kreationister, der er marginaliserede i denne debat, om du så kan lide det eller ej. Stort set alle forskere er uenige med jer! Det er det, jeg mener, når jeg skriver "konsensus".

-Z

Dommer JE Jones

Til toppen 
#51258 - 13/09/2005 17:30 Re: Tjah...
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
Hej AFA,

citat:
Alt hvad der ikke lige stemmer overens med Zaphod's holdninger, og som går imod evolutionsteorier eller direkte eller indirekte støtter Bibelen, skabelsesteorier eller lignende, bliver næsten altid automatisk stemplet som ikke-videnskabeligt! Bare så du er klar over hvilken holdning han repræsenterer.

Sikke da et grimt person-angreb. Er det den kristne næstekærlighed og forståelse - og indre ro - vi her ser i sin fulde udfoldelse?

Efter at have læst en lang række af dine indlæg har jeg det indtryk, at du sjældent tager stilling til hvad folk svarer på dine indlæg. Det undrer mig en del, hvordan du forventer at signalere andet end at du er fuldstændigt ligeglad med indvendingerne mod dine (og dine kilders, ikke mindst) fordrejninger af videnskaben.

Det er ærgeligt med denne misinformation, som du tilsyneladende nægter at tage kritisk stilling til. Mest fordi du gentager den så mange gange.

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#51259 - 13/09/2005 18:17 Re: Ikke videnskab [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

citat:
NEJ, ikke fordi de "tillader" sig at træffe nogle konklusioner. Det står enhver frit for. Jeg mener bare de er fejlagtige.

Og de mener at jeres konklussioner (som I tit kalder videnskabelige fakta, hvad det altså ikke er) er lige så fejlagtige.

Og som jeg engang for et stykke tid siden (i en anden evolutions/skabelsedebat) har skrevet, så bygger på skabelsesteorierne og evolutionsteorierne i stor udtrækning på antagelser og formodninger, samt en række faktuelle data der både bliver, og kan, tolkes forskelligt, alt afhængig af hvilken forhåndsindstilling og livsanskuelse man har som tilgang til emnet og tolkningsmulighederne.

Den uniformistiske evolutionstro er, når det kommer til stykket, ikke bedre videnskabeligt funderet end de skabelsesmodeller der bygger på et videnskabeligt fundament.

Og jeg fuldt ud klar over, at visse kreationistkredse (især i USA bl.a.) ikke er særligt seriøse og saglige. Men det vil være forkert at skære alle kreationister over én kam. Lige som det vil være forkert at skære alle evolutionister over en kam. Der er også virkeligt useriøse evolutionister, der hævder at evolutionsteorien er videnskabeligt bevist ud over enhver rimelig tvivl.

Stort set alle evolutionisternes videnskabelige FAKTA (ikke at forveksle med konklussioner) vil med lige så god ret kunne tolkes i en kreationistisk synsvinkel. Det der først og fremmest skiller er konklussionerne ud fra de videnskabelige fakta og data, ikke fakta og data i sig selv.

Til toppen 
#51260 - 13/09/2005 18:25 Re: Universets alder [Re: matthias]
mha
Bruger

Reg.: 27/08/2005
Sted: København
citat:
Iflg 1. Mosebog skabte Gud himlen og jorden samtidig. Det stemmer selvfølgelig ikke med, hvad vi i dag ved om Universets og Jordens alder.

Historien starter med, at Guds ånd svæver over vandene. Hvem der har skabt vandene, får vi aldrig at vide.

Til toppen 
#51261 - 13/09/2005 19:00 Re: Universets alder [Re: mha]
Anonym
Anonym

citat:
Historien starter med, at Guds ånd svæver over vandene. Hvem der har skabt vandene, får vi aldrig at vide.

"I begyndelsen skabte Gud himmelen og jorden". Herefter får vi at vide at Guds Ånd svævede over vandene. Vandene er et delelement af jorden, hvorfor vi roligt kan gå ud fra, at dette var omfattet af skabelsesakten.

Til toppen 
#51262 - 13/09/2005 19:13 Re: Ikke videnskab
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
citat:
Og de mener at jeres konklussioner (som I tit kalder videnskabelige fakta, hvad det altså ikke er) er lige så fejlagtige.

Og som jeg engang for et stykke tid siden (i en anden evolutions/skabelsedebat) har skrevet, så bygger på skabelsesteorierne og evolutionsteorierne i stor udtrækning på antagelser og formodninger, samt en række faktuelle data der både bliver, og kan, tolkes forskelligt, alt afhængig af hvilken forhåndsindstilling og livsanskuelse man har som tilgang til emnet og tolkningsmulighederne.

Den uniformistiske evolutionstro er, når det kommer til stykket, ikke bedre videnskabeligt funderet end de skabelsesmodeller der bygger på et videnskabeligt fundament.

<...>

Stort set alle evolutionisternes videnskabelige FAKTA (ikke at forveksle med konklussioner) vil med lige så god ret kunne tolkes i en kreationistisk synsvinkel. Det der først og fremmest skiller er konklussionerne ud fra de videnskabelige fakta og data, ikke fakta og data i sig selv.

Du lader godt nok til at vide overraskende meget om videnskab når man tager i betragtning, at du pga. manglende videnskabelig uddannelse ikke er i stand til at redegøre det mindste for hvad videnskab er.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#51263 - 13/09/2005 19:25 Re: Ikke videnskab [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

citat:
Du lader godt nok til at vide overraskende meget om videnskab når man tager i betragtning, at du pga. manglende videnskabelig uddannelse ikke er i stand til at redegøre det mindste for hvad videnskab er.

Du er hurtig til at lave antagelser og formodninger og drage konklussioner!

Hvad er der nu galt i at erklære at man hverken har videnskabelig uddannelse eller videnskabelig forsker?

Jeg udgiver mig i det mindste ikke for noget jeg ikke er. Man har måske kun lov til at være uenig med ateister og evolutionister såfremt man har en videnskabelig uddannelse?

Og det er vel heller ikke forkert at interessere sig for videnskabelige emner selv om man hverken er videnskabeligt uddannet eller er videnskabelig forsker?

Til toppen 
#51264 - 13/09/2005 20:08 Re: Universets alder [Re: koger]
Anonym
Anonym

citat:
[ ... ]
Her er lidt stof til eftertanke angående datering af hvor gammel jorden er, eller ikke er: Geologiske tegn på en ung jord. Forfatteren, der har universitetsgrader fra Oxford og Harvard universiteter og en PhD fra Cambridge universitet, har forelæst i fysisk geografi ved Reading Universitet i England i mange år. Han er en af Englands frontkæmpere for skabelsestro.

Til toppen 
#51265 - 13/09/2005 20:08 Re: Universets alder
mha
Bruger

citat:
citat:
"I begyndelsen skabte Gud himmelen og jorden". Herefter får vi at vide at Guds Ånd svævede over vandene. Vandene er et delelement af jorden, hvorfor vi roligt kan gå ud fra, at dette var omfattet af skabelsesakten.

Teksten "I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden" er bare en indledning. Himmelen bliver jo først skabt i vers 7 og 8.

1 Mosebog 1,7 Gud skabte hvælvingen, som skilte vandet under hvælvingen fra vandet over hvælvingen.
1 Mosebog 1,8 Gud kaldte hvælvingen himmel. Så blev det aften, og det blev morgen, anden dag.

Til toppen 
#51266 - 13/09/2005 20:12 Re: Universets alder [Re: mha]
Anonym
Anonym

citat:
Teksten "I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden" er bare en indledning. Himmelen bliver jo først skabt i vers 7 og 8.

1 Mosebog 1,7 Gud skabte hvælvingen, som skilte vandet under hvælvingen fra vandet over hvælvingen.
1 Mosebog 1,8 Gud kaldte hvælvingen himmel. Så blev det aften, og det blev morgen, anden dag.

Jamen så siger vi det!

Men jeg holder nu alligevel fast ved at din tolkning er en klar overtolkning af teksten.

Til toppen 
#51267 - 13/09/2005 20:33 Re: Universets alder
mha
Bruger

citat:
Jamen så siger vi det!

Men jeg holder nu alligevel fast ved at din tolkning er en klar overtolkning af teksten.

Indledningen spejler da fint afslutningen.

1 Mosebog 1,1: I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden.

1 Mosebog 2,4a: Det var himlens og jordens skabelseshistorie.

Til toppen 
#51268 - 13/09/2005 20:34 Re: Universets alder
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
citat:
m: Historien starter med, at Guds ånd svæver over vandene. Hvem der har skabt vandene, får vi aldrig at vide.

A: "I begyndelsen skabte Gud himmelen og jorden". Herefter får vi at vide at Guds Ånd svævede over vandene. Vandene er et delelement af jorden, hvorfor vi roligt kan gå ud fra, at dette var omfattet af skabelsesakten.
Noget tyder nu på at "vandene" ("Tehoms flade") var der før Gud begyndte at skabe himlen og jorden:

"Da Gud begyndte at skabe himlen og jorden – verden var da kaotisk og øde, mørke var over Tehoms flade, og en stormvind fra Gud fejede hen over vandets overflade – da sagde Gud: “Lad lys blive til,” og lys blev til," (1 Mos 1:1-3)

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#51269 - 13/09/2005 21:30 Re: Ikke videnskab
Anonym
Anonym

citat:
AFA: Du antager vel også at du formoder at du tror at jeg har en videnskabelig uddannelse og kalder mig forsker på det videnskabelige område?

Så kan jeg berolige dig med at sige at jeg hverken er videnskabligt uddannet eller forsker på det videnskabelige område. Og jeg har ej heller nogen sinde givet udtryk for noget sådant.

Dine indlæg taqet i betragtning ville nu heller aldrig have gættet på, at du er videnskabeligt uddannet eller har førstehåndskendskab til forskning!

Til toppen 
#51270 - 13/09/2005 21:53 Re: Universets alder [Re: koger]
matthias
Bruger

Hej igen koger

Da emnet nu er kommet til også at omfatte jordens alder, er her et link til en udmærket sammenfatning af, hvordan videnskaben er nået til det resultat, vi kender i dag: ca. 4,6 mia. år:
http://www.talkorigins.org/faqs/faq-age-of-earth.html

hilsen matthias

Til toppen 
#51271 - 13/09/2005 23:33 Re: Universets alder
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
citat:
Her er lidt stof til eftertanke angående datering af hvor gammel jorden er, eller ikke er: Geologiske tegn på en ung jord

Det er interessant, at forfatteren til denne artikel, skamrider et argument, kreationister ellers underkender: Han går ud fra, at geologer mm regner med en ekstrem uniformitet: at flodtilstrømning og lignende har været uændret i 4 mia år. Men kendsgerningen er, at man tværtimod regner med store ændringer i disse år, så man kan derfor overhovedet ikke bruge sedimenteringshastighed, saltindhold, heliumkoncentration o.l. til aldersbestemmelse. Det sjove er, at da man rent faktisk TROEDE på disse metoder i 17-1800tallet var det med til at FORKASTE tanken om "en ung jord". Man kom nemlig frem til aldre på mange millioner år og ikke tusinder, som man ellers havde troet. Men nu bruger kreationister dem til argument FOR en ung jord: En millionårig ungdom!!!!!!!

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#51272 - 13/09/2005 23:53 Re: Ikke videnskab
Anonym
Anonym

citat:
Dine indlæg taqet i betragtning ville nu heller aldrig have gættet på, at du er videnskabeligt uddannet eller har førstehåndskendskab til forskning!

Og det samme må konkluderes om dig og de fleste andre evolutionstroende fundamentalister.

Til toppen 
#51273 - 14/09/2005 10:27 Re: Ikke videnskab
Zaphod
Bruger

citat:
Za: NEJ, ikke fordi de "tillader" sig at træffe nogle konklusioner. Det står enhver frit for. Jeg mener bare de er fejlagtige.

AFA: Og de mener at jeres konklussioner (som I tit kalder videnskabelige fakta, hvad det altså ikke er) er lige så fejlagtige.

Men de har bare ikke titusindvis af forskeres arbejde gennem de sidste 150 år bag sig. Kan du overhovedet henvise til ét eneste stykke forskning, de har bedrevet?
Indtil du kan det, tillader jeg mig at antage at de mennesker, der arbejder med det har bedst forstand på det. Det er et kriterium, der plejer at virke...

citat:
AFA: Og som jeg engang for et stykke tid siden (i en anden evolutions/skabelsedebat) har skrevet, så bygger på skabelsesteorierne og evolutionsteorierne i stor udtrækning på antagelser og formodninger, samt en række faktuelle data der både bliver, og kan, tolkes forskelligt, alt afhængig af hvilken forhåndsindstilling og livsanskuelse man har som tilgang til emnet og tolkningsmulighederne.

Ja, du skrev en hel del, men du underbyggede intet af det -- ligesom fx genesis.nu. Hvis du ønsker, at folk skal tage din holdninger alvorligt, må du argumentere for dem. Fx ved at besvare de spørgsmål, jeg stillede dig. Det eneste du har gjort er at påstå diverse antagelser, men du har ikke kunnet sandsynliggøre, at du har ret. Indtil du gør det, antager jeg at de forskere, der arbejder med dette dag ud og dag ind ved bedre end du gør. Ikke mindst, fordi du selv siger, at din videnskabelige uddannelse er mangelfuld:

citat:
AFA: Så kan jeg berolige dig med at sige at jeg hverken er videnskabligt uddannet eller forsker på det videnskabelige område.
Herfra

-Z

Dommer JE Jones

Til toppen 
#51274 - 14/09/2005 10:28 "Citat-juskeri"
Zaphod
Bruger

Og så forventer jeg i øvrigt, at du trækker din beskyldning om "citat-juskeri" tilbage!

-Z

Dommer JE Jones

Til toppen 
#51275 - 14/09/2005 10:43 Re: Ikke videnskab [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

citat:
Zaphod til AFA: Hvis du ønsker, at folk skal tage din holdninger alvorligt, må du argumentere for dem. Fx ved at besvare de spørgsmål, jeg stillede dig. Det eneste du har gjort er at påstå diverse antagelser

Hvis AFA ikke vil/kan levere argumenter eller besvare spørgsmål, er du i din gode ret til at antage, at han ikke kan argumentere for sine holdninger og antagelser, og at han ikke kan besvare dine spørgsmål.

Så enkelt er dét!

Til toppen 
#51276 - 15/09/2005 07:37 Re: Ikke videnskab [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

citat:
Ja, du skrev en hel del, men du underbyggede intet af det -- ligesom fx genesis.nu.

Ja, jeg er godt klar over, at du betragter alle med krationistiske holdninger for useriøse, uden logik og for at være helt uvidenskabelige!

Til toppen 
#51277 - 15/09/2005 09:58 Re: Ikke videnskab
Zaphod
Bruger

citat:
Za: Ja, du skrev en hel del, men du underbyggede intet af det -- ligesom fx genesis.nu.

AFA: Ja, jeg er godt klar over, at du betragter alle med krationistiske holdninger for useriøse, uden logik og for at være helt uvidenskabelige!

Nå. Det har jeg vist aldrig skrevet, og da slet ikke til dig. Jeg mener, det er mere frugtbart at diskutere konkreter end at afvise hinanden på forhånd. Men så længe du ikke ønsker at diskutere dine påstande, er det svært...

-Z

Dommer JE Jones

Til toppen 
#51278 - 15/09/2005 12:07 Re: Ikke videnskab [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

citat:
Jeg mener, det er mere frugtbart at diskutere konkreter end at afvise hinanden på forhånd.

Er det mon derfor de fleste evolutionstroende på forhånd afviser alle kreationistiske holdninger!

Til toppen 
#51279 - 15/09/2005 12:12 Re: Ikke videnskab
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Hej Andreas,
Den eneste måde, du som kreationist kan gøre dig håb at overbevise nogen om dine holdninger, er ved at FORKLARE dem. Det har du ikke gjort. I stedet kører ubesvarede spørgsmål rundt i alle de tråde, du deltager i. Det er sådan noget, der giver enhver seriøst arbejdende debatredaktør grå hår i hovedet. Prøv nu! Gør et her til en debat!!!!

mvh

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#51280 - 15/09/2005 12:54 Re: Ikke videnskab
Zaphod
Bruger

citat:
Za: Jeg mener, det er mere frugtbart at diskutere konkreter end at afvise hinanden på forhånd.

AFA: Er det mon derfor de fleste evolutionstroende på forhånd afviser alle kreationistiske holdninger!

???
Hvad er sammenhængen mellem det, jeg skrev, og det, du skrev? Jeg skriver jo netop, at jeg ikke afviser dig på forhånd, men tværtimod hellere ville diskutere konkreter med dig -- men det kræver, at der kommer nogen konkreter på bordet... Lige nu er det som om du hellere vil brokke dig over alt muligt andet.

-Z

Dommer JE Jones

Til toppen 
#51281 - 15/09/2005 14:30 Henstilling
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Hej Andreas

Ska vi nu ik lige forholde os til sagen i stedet for at pådutte nogen holdninger, som de ikke har givet udtryk for. Den slags fremmer ikke en god og tillidsfuld debat-atmosfære. Og er iøvrigt også en overtrædelse af vores Netikette.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær