Denne debatstreng er klippet ud fra tråden om "Da Vinci mysteriet", da den tager et helt nyt (og ret interessant) emne op:
-----------------
Kristina jeg har bemærket noget ved dig (o.a. kristne), et træk som jeg tænkte om du eller andre var enig med mig i eller...
Jeg synes en af de mest frustrerende ting ved at debattere med jer er:
Når nogen (specielt os ateister) prøver at definere og forstå de begreber som I bruger overfor os når du forklarer jeres tro og om dens grundlag, så viser det sig som regel bagefter at I er uenige i definitionen.
A siger: Så det du siger er... bla bla bla.
K siger: Nej nej det var slet ikke sådan jeg mente det... forklare forklare forklare...
A siger: Nåhhh så du mener altså bla bla bla.
K siger: Overhovedet ikke, nu skal du høre, i min verden ser det sådan her ud... forklare forklare forklare...
Og sådan fortsætter det...
Det er ligesom at I har jeres helt eget indforståede, indspiste sprog og at i selv er viklet helt ind i det, uden evnen til at overskride de sproglige og begrebsmæssige begrænsinger i har skabt for jerselv (eller der er blevet skabt for jer?)...
Jeg føler sjældent at vi kommer helt ind til kernen af noget som helst på den måde. Det er ikke umuligt at vi lærer at forstå hinanden bedre og alt det hejs, men jeg synes at der går fantastisk meget spildtid med at pejle sig ind på dine (o.a. kristnes) særegne definitioner af alt muligt. For mig lyder det i det lange løb meget mere som om i bortforklarer end at i forklarer.
Som oftest ender alle disse diskussioner med:
1. at vi erkender at emnet kan vi intet vide om med sikkerhed
2. at vi erkender at vi har forskellig syn på en given definition af et begreb.
3. at Asbjørn lukker tråden fordi den har sneget sig over de 100 indlæg
Givet, livet er ikke en uniform masse sådan som vi oplever det, men HVIS vi skal diskutere og pejle os ind på hinanden så hjælper det gud døde mig at vi har et fælles sprog og så nytter det ikke hver eneste gang at vi har en diskussion at I springer til min lillesøsters argument da vi var små: "Sådan er det ikke i min verden!"
Men det kan jo være at det kommer med tiden... Hvad ved jeg?
(Måske Asbjørn at dette skal være en ny tråd? Hvis den flyttes, så kan du kalde den "Sproglige forviklinger")