Menu
Hvem er online
1 registrerede (tau) og 12 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#50990 - 08/09/2005 15:44 Tegn på syndflod?
matthias
Bruger

Reg.: 23/10/2001
Sted: Nivå, gudhjælpemig
Denne debattråd er startet som svar på dette indlæg

-------------

Hej Oslo

citat:
i forhold til en global oversvømmelse og Noa, så findes der mange fund fra oldtiden i mesopotanien, som også peger på en stor oversvømmelse.

Hvilke fund?

hilsen matthias

Ændret af Netmissionæren (14/09/2005 12:14)

"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins

Til toppen 
#50991 - 13/09/2005 10:10 Re: Tegn på syndflod? [Re: matthias]
oslo
Bruger

Reg.: 06/05/2005
Sted: Århus
citat:
Hvilke fund?

Jeg henviser netop til den bog, hvor du kan finde disse fund.

Jeg har ikke bogen pt. men vender gerne tilbage med en præcisering af de brugte kilder. Alternativt, kan du jo låne bogen på biblioteket, så dine oplysninger ikke er andenhånds.

Venlig hilsen
Oslo

Til toppen 
#50992 - 13/09/2005 10:59 Re: Tegn på syndflod? [Re: oslo]
matthias
Bruger

Hej Oslo

Nu var det ikke mig, der kom med følgende påstand:
citat:
i forhold til en global oversvømmelse og Noa, så findes der mange fund fra oldtiden i mesopotanien, som også peger på en stor oversvømmelse.

Hvorfor skal jeg rende på biblioteket og lave din research for dig?

Indtil du dukker op med noget mere solidt, vil jeg betragte din påstand som uunderbygget.

hilsen matthias

"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins

Til toppen 
#50993 - 13/09/2005 12:03 Re: Tegn på syndflod? [Re: matthias]
Anonym
Anonym

citat:
Hvorfor skal jeg rende på biblioteket og lave din research for dig?

Han har henvist dig til en kilde hvor du kan finde uddybende oplysninger.

Til toppen 
#50994 - 13/09/2005 13:06 Re: Tegn på syndflod?
matthias
Bruger

AFA:
citat:

Nej, han har henvist mig til en kilde, hvor jeg muligvis kan finde uddybende oplysninger.

Hvis der er så "mange fund fra oldtiden", hvorfor kan han så ikke selv demonstrere nogle af dem? Kan han ikke huske dem? Er de ikke overbevisende?

hilsen matthias

PS. Hvis Henri Nissens bog er i stil med denne artikel, er det spild af tid at læse den.

Til toppen 
#50995 - 13/09/2005 13:35 Re: Tegn på syndflod? [Re: matthias]
Anonym
Anonym

citat:
PS. Hvis Henri Nissens bog er i stil med denne artikel, er det spild af tid at læse den.

Du vil sikkert finde langt størsteparten, der ikke lige støtter en ateistisk holdning, for tidsspilde, har jeg på fornemmelsen.

Til toppen 
#50996 - 13/09/2005 13:59 Re: Tegn på syndflod?
matthias
Bruger

AFA
citat:
Du vil sikkert finde langt størsteparten, der ikke lige støtter en ateistisk holdning, for tidsspilde, har jeg på fornemmelsen.

Er der nogen, der har tisset på din sukkermad?
Jeg finder faktuelle fejl i artiklen. Hvordan skulle jeg så kunne stole på forfatterens evne til at fortælle mig sandheder, jeg ikke kendte i forvejen?

hilsen matthias

Til toppen 
#50997 - 13/09/2005 14:05 Re: Tegn på syndflod? [Re: matthias]
Anonym
Anonym

citat:
Jeg finder faktuelle fejl i artiklen. Hvordan skulle jeg så kunne stole på forfatterens evne til at fortælle mig sandheder, jeg ikke kendte i forvejen?

Kan du nævne og dokumentere hvilke faktuelle fejl du mener at have fundet i artiklen?

Til toppen 
#50998 - 13/09/2005 14:08 Re: Tegn på syndflod?
matthias
Bruger

AKA
citat:
Kan du nævne og dokumentere hvilke faktuelle fejl du mener at have fundet i artiklen?

Hvis jeg gør, vil du så anerkende at den taber væsentlig i værdi som kilde til ny viden?

hilsen matthias

Til toppen 
#50999 - 13/09/2005 15:04 Re: Tegn på syndflod? [Re: matthias]
Anonym
Anonym

citat:
AFA skrev:

citat:
Matthias skrev:
Hvis jeg gør, vil du så anerkende at den taber væsentlig i værdi som kilde til ny viden?

Jeg kan ikke love andet end at jeg vil tage stilling ud fra den helt konkrete situation, idet jeg jo ikke på forhånd kan vide hvad du specifikt ligger i udsagnet "faktuelle fejl".

Men fremkom med det du mener er faktuelle fejl, så vil jeg vurdere ud fra det.

Til toppen 
#51000 - 13/09/2005 15:36 Re: Tegn på syndflod?
matthias
Bruger

Hej AFA

Her er hvad jeg lige kunne finde:

Henri Nissen skriver:
citat:
I det 19. årh. blev forklaringen kasseret til fordel for udviklingslæren, der påstår, at lagene er dannet gennem millioner af år, ligesom den udelukkede katastroferne (som f.eks. Syndfloden).

Hvor påstår udviklingslæren dette?

Nissen (pudsigt navn for en redaktør) skriver:
citat:
Men tegnene på katastrofale omvæltninger på jorden har vist sig så tydelige, at man nu regner med mindre katastrofer.

og
citat:
Overalt på jorden er der tegn på en enorm oversvømmelse.

Se det lyder jo besnærende, men:
I det omfang, der er fundet spor efter katastrofale lokale oversvømmelser, er disse spedt over en periode på mange millioner år.
Der er områder, der ikke kan have været oversvømmet i de sidste mange snese årtusinder. F.eks. ældgamle, endnu levende koralrev og isen på Grønland og Antarktis.

citat:
For nylig har amerikanske forskere opdaget, at Sortehavet for ca. 6.000 år siden pludselig forhøjede vandstanden med ca. 120 meter, og at vandet blev ændret fra ferskvand til saltvand.

Hvorfor ændrer Nissen mon her Ryan & Pitman's egen datering af begivenheden fra 7.500 til 6.000 år?
Har han en dagsorden, eller hvad?

Hvorfor skal jeg eller andre tro på Nissen?

hilsen matthias

Til toppen 
#51001 - 13/09/2005 15:50 Re: Tegn på syndflod? [Re: matthias]
Anonym
Anonym

citat:
Hej AFA

Her er hvad jeg lige kunne finde:

Henri Nissen skriver:
citat:
I det 19. årh. blev forklaringen kasseret til fordel for udviklingslæren, der påstår, at lagene er dannet gennem millioner af år, ligesom den udelukkede katastroferne (som f.eks. Syndfloden).

Hvor påstår udviklingslæren dette?

Jeg nøjes med denne ene.
Læs igen hvad han skriver! Han skriver: "I det 19. årh. blev [ ... ]"

Det 19. årh. eller altså i 1800-årene. Og det er ganske vist, at evolutionstroende i de år netop troede som Nissen skriver i det citerede. Og at man bl.a. netop med den begrundelse afviste al tale om både skabelse og syndflod.

Resten af de opremsede "faktuelle fejl" ser ud til at være af samme underlødige karakter og udtryk for tolkninger langt mere end faktuel dokumentation, så de blev kun flygtigt skimmet igennem.

Har du virkeligt ikke andet at byde på, når du nu er så videnskabeligt fokuseret, som du påstulerer at du er?

Til toppen 
#51002 - 13/09/2005 15:57 Re: Tegn på syndflod?
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
Hvad med Nissens påstande om
- aldring skyldes kosmisk stråling
- tilstrækkeligt vand til en global oversvømmelse kan eksistere i et lag rundt om Jorden
- en regnbue opstår uafhængigt af regn og lys

-Z

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#51003 - 13/09/2005 15:58 Re: Tegn på syndflod?
matthias
Bruger

Og jeg gentager:

Hvor påstår "udviklingslæren" (19. årh. versionen eller den moderne), at lagene er dannet gennem millioner af år, ligesom den udelukkede katastroferne?
Kan du ikke bare svare på spørgsmålet?

Hvordan forsvarer du, at Nissen ændrer en datering fra 7.500 til 6.000?

Hvordan forklarer du, at der ligger mere end 100.000 års snefald på Grønland?

Og et supplerende spørgsmål, hvis du får tid: Er alle sedimentære bjergarter dannet under Syndfloden.

hilsen matthias

Til toppen 
#51004 - 13/09/2005 16:23 Re: Tegn på syndflod? [Re: matthias]
Anonym
Anonym

citat:
Og jeg gentager:

Hvor påstår "udviklingslæren" (19. årh. versionen eller den moderne), at lagene er dannet gennem millioner af år, ligesom den udelukkede katastroferne?

I de lærebøger der så sent som i min skoletid blev anvendt i undervisningen.

citat:

Har jeg forsvaret det? Og ligger dateringen på 7.500 år uimodsigelig fast? Eller er den lige så relativ som mange andre dateringer?

citat:

De foreliggende data kan tolkes på mere end én måde, selv om de uniformistiske evolutionstroende fundamentalister ikke er villige til at anerkende dette.
Iøvrigt er min viden om glaciale dateringer ikke volumiøs.

citat:
Og et supplerende spørgsmål, hvis du får tid: Er alle sedimentære bjergarter dannet under Syndfloden.

Det ved jeg ikke, for jeg var ikke tilstede under syndfloden. Men meget yder på at de data der er fremkommet ved studie af virkningerne af vulkanudbrudet på Mt. Helena, samt dannelsen af nogle øer ved vulkanudbrud i havet (mener at et af dem var ved Island for en del år siden), kan give svar på sådanne spørgsmål, - og det ikke ligefrem som særlig stor støtte for den uniformistiske evolutionstro.

Til toppen 
#51005 - 13/09/2005 16:35 Re: Tegn på syndflod? [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

citat:
- tilstrækkeligt vand til en global oversvømmelse kan eksistere i et lag rundt om Jorden

Jeg har ikke læst Nissens bog.

Men jeg anser det ikke for sandsynligt at der har været et vandlag rundt om jorden, så tykt at det har kunnet rumme den vand der skulle til for at dække hele jorden. Syndflodsberetningen giver også et andet billede af den problematik. Her kan læses lidt mere: Hur kunde Mount Everest vara täckt av vatten?

Årsager til aldring har jeg ikke megen forstand på. Kan kun konstatere at jeg bliver ældre og ældre for hver dag der er gået hidtil i mit snart lange liv.

Påstår han vitterligt at en regnbue kan opstå uafhængigt af regn og lys? Eller er der sket en læsefejl? Jeg har som sagt ikke læst hans bog!

Til toppen 
#51006 - 13/09/2005 16:46 Re: Tegn på syndflod?
matthias
Bruger

citat:
citat:

I de lærebøger der så sent som i min skoletid blev anvendt i undervisningen.

Jamen så er den jo klaret.

citat:
citat:

Har jeg forsvaret det?

Hvordan skal jeg ellers forstå denne svada:
citat:
[AFA skrev:] Resten af de opremsede "faktuelle fejl" ser ud til at være af samme underlødige karakter og udtryk for tolkninger langt mere end faktuel dokumentation, så de blev kun flygtigt skimmet igennem.

?
citat:
Og ligger dateringen på 7.500 år uimodsigelig fast? Eller er den lige så relativ som mange andre dateringer?

Næ. den må være ret relativ, siden du og Nissen kan lave om på den med en håndbevægelse, men iøvrigt tage forskernes resultater til indtægt for jeres standpunkter.

citat:
citat:

De foreliggende data kan tolkes på mere end én måde, selv om de uniformistiske evolutionstroende fundamentalister ikke er villige til at anerkende dette.

Hvordan kan det fortolkes anderledes?

citat:
Iøvrigt er min viden om glaciale dateringer ikke volumiøs.

Ingen kommentarer.

citat:
citat:

Det ved jeg ikke, for jeg var ikke tilstede under syndfloden. Men meget yder på at de data der er fremkommet ved studie af virkningerne af vulkanudbrudet på Mt. Helena, samt dannelsen af nogle øer ved vulkanudbrud i havet (mener at et af dem var ved Island for en del år siden), kan give svar på sådanne spørgsmål, - og det ikke ligefrem som særlig stor støtte for den uniformistiske evolutionstro.

Har disse vulkaner dannet f.eks. skifre, sand- og kalksten?

hilsen matthias

Til toppen 
#51007 - 13/09/2005 16:56 Re: Tegn på syndflod? [Re: matthias]
Anonym
Anonym

citat:
Næ. den må være ret relativ, siden du og Nissen kan lave om på den med en håndbevægelse, men iøvrigt tage forskernes resultater til indtægt for jeres standpunkter.

Hvor har jeg lavet om på den datering? Og hvor har jeg postuleret at Nissen gør ret i at lave en anden datering?

Til toppen 
#51008 - 13/09/2005 17:04 Re: Tegn på syndflod?
matthias
Bruger

citat:
Hvor har jeg lavet om på den datering? Og hvor har jeg postuleret at Nissen gør ret i at lave en anden datering?

Så prøver jeg igen, følg nu godt med:

Jeg skrev:
Hvorfor ændrer Nissen mon her Ryan & Pitman's egen datering af begivenheden fra 7.500 til 6.000 år?
Har han en dagsorden, eller hvad?

Hvortil du "svarede":
Resten af de opremsede "faktuelle fejl" ser ud til at være af samme underlødige karakter og udtryk for tolkninger langt mere end faktuel dokumentation, så de blev kun flygtigt skimmet igennem.

Har du virkeligt ikke andet at byde på, når du nu er så videnskabeligt fokuseret, som du påstulerer [sic] at du er?

Jeg tog dette som et forsvar for Nissens manøvre. Hvis det ikke var ment sådan, hvad var det så, du prøvede at sige?

hilsen matthias

Til toppen 
#51009 - 13/09/2005 17:14 Re: Tegn på syndflod? [Re: matthias]
Anonym
Anonym

citat:
Jeg tog dette som et forsvar for Nissens manøvre. Hvis det ikke var ment sådan, hvad var det så, du prøvede at sige?

Ja, du tror og du antager.

Jeg har ikke forsvaret Nissens datering, og jeg har heller ikke set dokumentation for at den skulle være forkert! Derfor har jeg ikke taget stilling til om den er rigtig eller forkert.

Hvis du nu er så videnskabeligt orienteret, ville det klæde dig at forholde dig til hvad jeg konkret skrev, og ikke hvad du formoder at jeg måske kunne have skrevet, hvis jeg altså skrev noget andet end det jeg faktisk skrev.

Til toppen 
#51010 - 13/09/2005 17:29 Re: Tegn på syndflod?
matthias
Bruger

Hej AFA
citat:
Ja, du tror og du antager.

Jeg har ikke forsvaret Nissens datering, og jeg har heller ikke set dokumentation for at den skulle være forkert! Derfor har jeg ikke taget stilling til om den er rigtig eller forkert.

Hvis du nu er så videnskabeligt orienteret, ville det klæde dig at forholde dig til hvad jeg konkret skrev, og ikke hvad du formoder at jeg måske kunne have skrevet, hvis jeg altså skrev noget andet end det jeg faktisk skrev.

Hvad var det så du mente, da du skrev:
citat:

?

Hvis min kritik af Nissens laven om på aldrene er "af samme underlødige karakter", så må du jo vide noget om de 6.000 år, som jeg ikke ved.
Vil du ikke dele din viden med mig?

hilsen matthias

Til toppen 
#51011 - 13/09/2005 17:58 Re: Tegn på syndflod? [Re: matthias]
Anonym
Anonym

citat:
Hvis min kritik af Nissens laven om på aldrene er "af samme underlødige karakter", så må du jo vide noget om de 6.000 år, som jeg ikke ved.
Vil du ikke dele din viden med mig?

Jeg skrev:
citat:

Men det valgte du i din "videnskabelighed" at se helt bort fra.

Til toppen 
#51012 - 13/09/2005 20:14 Re: Tegn på syndflod?
oslo
Bruger

citat:
Påstår han vitterligt at en regnbue kan opstå uafhængigt af regn og lys? Eller er der sket en læsefejl? Jeg har som sagt ikke læst hans bog!

Og det har Zaphod ganske givet heller ikke !!!

citat:

Alring
Ud fra en meget kort beskrivelse på nettet har Zaphod forstået, at Nissen kun mener aldring sker pga kosmisk/solens stråler. Dette stemmer ikke overens med bogens indhold, hvor solens stråler nævnes blandt flere ting, der er med til at nedbryde mennesket. Bl.a. reaktive iltarter, EC'er (ekstrakromosomale DNA-cirkler), metusalem-genet og nogle flere jeg ikke lige gider finder.
Side 79 mm.

Global oversvømmelse
Nissen gengiver fra 1. mosebog 7, 11-12 : "på den syttende dag i den anden måned, netop på den dag brød kilderne fra det store urdyb igennem, og himlens vinduer blev åbnet, og regnen faldt over jorden i fyrre dage og fyrre nætter."
Efterfølgende skriver han: "Det regnede altså ikke kun - der kom også vand fra "urdybets kilder"".
Ydermere skriver han om vand/damplaget rundt omkring jorden, at dette kun kan være ca. 2 meter tykt (Jf en henvisning til Vardiman og Rush).
Side 70.

Regnbue uafhængig af vand og lys
Tja... Den vil jeg gerne se, hvor Zaphod har fra.

Venlig hilsen
Oslo

Til toppen 
#51013 - 13/09/2005 20:21 Re: Tegn på syndflod? [Re: oslo]
Anonym
Anonym

citat:
Alring
Ud fra en meget kort beskrivelse på nettet har Zaphod forstået, at Nissen kun mener aldring sker pga kosmisk/solens stråler. Dette stemmer ikke overens med bogens indhold, hvor solens stråler nævnes blandt flere ting, der er med til at nedbryde mennesket. Bl.a. reaktive iltarter, EC'er (ekstrakromosomale DNA-cirkler), metusalem-genet og nogle flere jeg ikke lige gider finder.
Side 79 mm.

Global oversvømmelse
Nissen gengiver fra 1. mosebog 7, 11-12 : "på den syttende dag i den anden måned, netop på den dag brød kilderne fra det store urdyb igennem, og himlens vinduer blev åbnet, og regnen faldt over jorden i fyrre dage og fyrre nætter."
Efterfølgende skriver han: "Det regnede altså ikke kun - der kom også vand fra "urdybets kilder"".
Ydermere skriver han om vand/damplaget rundt omkring jorden, at dette kun kan være ca. 2 meter tykt (Jf en henvisning til Vardiman og Rush).
Side 70.

Regnbue uafhængig af vand og lys
Tja... Den vil jeg gerne se, hvor Zaphod har fra.

Tak for de oplysninger. De bekræfter min formodning at angrebene mod Nissen og hans bog ikke byggede på reelle data, men kun på formodninger man antager og tror at der måske kunne have stået.

Generelt:
Jeg tager heller ikke her stilling til hvorvidt Nissens bog indeholder faktuelle fejl eller ej. Da jeg ikke har læst bogen kan jeg ikke generelt tage stilling. Jeg kan blot konstatere at de her anførte angreb ser ud til at bygge på enten uvidenhed eller misinformation.

Til toppen 
#51014 - 13/09/2005 21:35 Hjælp ønskes
matthias
Bruger

Hej AFA

Du må undskylde min vedholdenhed, men jeg forstår stadig ikke, hvad du mente, da du skrev:
citat:

Jeg er måske lidt tungnem.
Kan du ikke prøve at beskrive med nogle andre ord, hvad det egentlig var, du ville sige. For jeg forstår ikke, at du på samme tid siger, at du ikke har "taget stilling til om [Nissens datering på de 6.000 år] er rigtig eller forkert", og på samme tid beskylder mine indvendinger mod samme datering for at være af "underlødig karakter".

Vil du forresten overveje at svare på de andre spørgsmål, jeg stillede her?

hilsen matthias

Til toppen 
#51015 - 13/09/2005 23:58 Re: Hjælp ønskes [Re: matthias]
Anonym
Anonym

citat:

Ja, det må du jo tydeligvis være.

En anden har tydeligt dokumenteret, at jeres citeringer fra Nissens bog ikke er citeringer men forvanskninger!

Til toppen 
#51016 - 14/09/2005 00:04 Re: Hjælp ønskes
matthias
Bruger

citat:
citat:

Ja, det må du jo tydeligvis være.

En anden har tydeligt dokumenteret, at jeres citeringer fra Nissens bog ikke er citeringer men forvanskninger!

Jeg er tilsyneladende ikke den eneste tungnemme. Jeg har overhovedet ikke citeret fra Nissens bog, men fra denne artikel af Nissen.
Det er dén, jeg kritiserer, og det er dén kritik, jeg - stadig - forsøger at få dig til at forholde dig til.

hilsen matthias

Til toppen 
#51017 - 14/09/2005 00:17 Re: Hjælp ønskes [Re: matthias]
Anonym
Anonym

citat:
Jeg er tilsyneladende ikke den eneste tungnemme. Jeg har overhovedet ikke citeret fra Nissens bog, men fra denne artikel af Nissen.
Det er dén, jeg kritiserer, og det er dén kritik, jeg - stadig - forsøger at få dig til at forholde dig til.

Kan du blive enig med dig selv om hvad du kritiserer?

Og ud over Nissens omtale af 6000 år, som måske i stedet skulle være 7500 år, hvad finder du ellers af "faktuelle fejl" i den nævntge artikel.

Og husk lige at der hidtil heller ikke er fremført nogen som helst argumentation eller dokumentation for at de 7500 år skulle være mere rigtig end Nissens 6000 år!

Til toppen 
#51018 - 14/09/2005 00:32 Re: Hjælp ønskes
matthias
Bruger

Nu kører det vist efterhånden helt rundt for dig, Andreas.

Jeg har henvist dig til mine spørgsmål før, men jeg gør det da gerne igen. Og igen og igen indtil du besvarer dem.

De 2 spørgsmål om hhv den grønlandske indlandsis og de vulkanske sedimentbjergarter kan du (gen)se her:
http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=&Number=58088&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&vc=1

Spørgsmålet om, hvordan Nissen kan lave 7.500 år om til 6.000 år uden videre forklaring kan du (gen)se her:
http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=&Number=58102&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&vc=1

Husker du mit oprindelige indlæg om Nissens troværdiged? Det stillede spørgsmålet: Hvordan kan jeg tro på, hvad Nissen fortæller mig om det jeg ikke ved, når han tilsyneladende lyver om de ting, jeg kender til.

hilsen matthias

Til toppen 
#51019 - 14/09/2005 06:20 Re: Hjælp ønskes [Re: matthias]
Anonym
Anonym

citat:
Det stillede spørgsmålet: Hvordan kan jeg tro på, hvad Nissen fortæller mig om det jeg ikke ved, når han tilsyneladende lyver om de ting, jeg kender til.

Du har ikke ført dokumentation for at Nissen lyver! Du har ikke ført bevis for at Nissens 6000 år er forkerte og du har ikke ført bevis for at de 7500 år er rigtige.

Jeg kan ikke tage stilling til din, og andres beskyldninger og kritik af Nissen, hans artikel og bog, når I ikke fremlægger dokumentation på at han lyver og at han har faktuelle fejl i sine skriverier.

Til toppen 
#51020 - 14/09/2005 10:14 Ingen tegn på global oversvømmelse
Zaphod
Bruger

Der er så vidt jeg ved ingen tegn på, at Jordens bjerge skulle være dannet indenfor de sidste par tusinde år. Grønlands fjelde er fx over 3 mia. år gamle.

Derudover er de fleste af påstandene besvaret udmærket her.

Du kunne måske svare på flg. spørgsmål (pkt. 6 i ovenstående link)?
- Hvorfor er ikke alle bjerge eroderet lige meget i løben af oversvømmelsen?
- Hvorfor kan man ikke se oversvømmelsen i indlandsisens lag?
- Hvordan kan iskalotter overhovedet være mulige? De burde flyde væk.
- Hvorfor er der ikke spor af oversvømmelsen på havbunden?
- Hvorfor er der ikke spor af oversvømmelsen i træers årringe?

citat:
AFA: Påstår han vitterligt at en regnbue kan opstå uafhængigt af regn og lys?

citat:
Derfor sås regnbuen først efter oversvømmelsen, hvor damp- eller islaget udenom jorden var borte.
Igen herfra

-Z

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#51021 - 14/09/2005 10:49 Re: Hjælp ønskes
matthias
Bruger

citat:
Du har ikke ført dokumentation for at Nissen lyver! Du har ikke ført bevis for at Nissens 6000 år er forkerte og du har ikke ført bevis for at de 7500 år er rigtige.

Det mener jeg, jeg

Nissen skriver i sin artikel: "For nylig har amerikanske forskere opdaget, at Sortehavet for ca. 6.000 år siden pludselig forhøjede vandstanden med ca. 120 meter, ...".
Nu er Nissen ikke gavmild med kildehenvisninger i sin artikel, men de eneste amerikanske forskere, jeg kan forestille mig, Nissen mener, er Ryan og Pitman (se wikipedia-arikel om emnet). Men Ryan og Pitman angiver 7.500 år.
Derfor konkluderer jeg, at Nissen enten selv har opfundet de 6.000 år, eller har dem fra en kilde, der har opfundet dem.
Så enten lyver han på dette punkt, eller også er han utilladeligt sjusket med sitn research.

Begge muligheder fører til, at jeg mener, man er berettiget til at afvise Nissen som en kilde til viden.

hilsen matthias

Til toppen 
#51022 - 15/09/2005 07:27 Re: Ingen tegn på global oversvømmelse [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

citat:

citat:
Zaphod: Derfor sås regnbuen først efter oversvømmelsen, hvor damp- eller islaget udenom jorden var borte.
Igen herfra

Jeg kan ikke se at han i det citat påstår at regnbuen opstår UAFHÆNGIGT af regn og lys!

Burde du ikke være langt mere præcis korrekt i din citering når du fremsætter påstande og beskyldninger, især når du gerne vil fremstå som en person med forstand på videnskab?

Resten af dit indlæg besvares senere.

Til toppen 
#51023 - 15/09/2005 07:44 Re: Hjælp ønskes [Re: matthias]
Anonym
Anonym

citat:
AFA: Du har ikke ført dokumentation for at Nissen lyver! Du har ikke ført bevis for at Nissens 6000 år er forkerte og du har ikke ført bevis for at de 7500 år er rigtige.

citat:
matthias: Det mener jeg, jeg

Du har stadig ikke dokumenteret at de 7500 år er den korrekte tidsangivelse, og dermed har du heller dokumenteret at det ikke skete for 6000 år siden. Du har fremsat en påstand og ikke andet.

Til toppen 
#51024 - 15/09/2005 09:01 Er Nissens påstand OK?
matthias
Bruger

citat:
Du har stadig ikke dokumenteret at de 7500 år er den korrekte tidsangivelse, og dermed har du heller dokumenteret at det ikke skete for 6000 år siden. Du har fremsat en påstand og ikke andet.

Og hvilken dom fælder du så over Nissen, der med en håndbevægelse slynger de 6.000 år over disken? Har han fremsat mere end en påstand?

Nissen angiver ikke sine kilder i artiklen. Den eneste videnskabelige datering for oversvømmelsen af Sorthavet, jeg kan finde, angiver en alder på ca. 7.500 år. Den kommer fra de videnskabsmænd, der opdagede oversvømmelsen.
Nissen skal i det mindste forklare, hvordan han er nået til en anden alder end 7.500 år. Ellers har han tabt på forhånd.

An parallel situation, der måske er lettere for dig at overskue, fordi den ikke støder ind i dine grundholdninger: Du får en historiebog i hånden, der som en del af sin argumentation går ud fra, at Christian IV døde i 1660. Vil du bedømme denne historiebog som troværdig (for en sikkerheds skyld: Christian IV anses normalt for at være død i 1648).

Får du forresten tid til at svare på de udestående spørgsmål fra bl.a. LarsBj og mig?

hilsen matthias

Til toppen 
#51025 - 15/09/2005 09:24 Re: Er Nissens påstand OK? [Re: matthias]
Anonym
Anonym

citat:
Og hvilken dom fælder du så over Nissen, der med en håndbevægelse slynger de 6.000 år over disken? Har han fremsat mere end en påstand?

Jeg fælder ikke nogen dom over Nissen. Jeg tager end ikke stilling til hans datering. Og jeg har ej heller givet udtryk for andet. Jeg ved ikke hvor Nissen har sin datering fra, og ved ikke om han tager fejl, citerer en fejlagtig kilde, eller om han bevidst manipulerer med tallene.

Den "videnskabelige" datering du henviser til, kan der med stor sandsynlighed sættes mange spørgsmåltegn ved. Kan du henvise til en dansk, norsk svensk artikel der kan dokumentere og underbygge din nævnte datering på de 7500 år?

Til toppen 
#51026 - 15/09/2005 09:50 Re: Hjælp ønskes [Re: matthias]
Anonym
Anonym

citat:
Nu er Nissen ikke gavmild med kildehenvisninger i sin artikel, men de eneste amerikanske forskere, jeg kan forestille mig, Nissen mener, er Ryan og Pitman (se wikipedia-arikel om emnet). Men Ryan og Pitman angiver 7.500 år.

Er det helt bevidst at du manipulerer med dateringen, og angiver et helt andet antal år end der er opgivet i den artikel du linker til?

Du langer ud efter andre for angivelse af forkerte dateringer, og så benytter du dig selv af det samme!

Til toppen 
#51027 - 15/09/2005 10:00 Re: Hjælp ønskes
matthias
Bruger

citat:
Er det helt bevidst at du manipulerer med dateringen, og angiver et helt andet antal år end der er opgivet i den artikel du linker til?

Du langer ud efter andre for angivelse af forkerte dateringer, og så benytter du dig selv af det samme!

Hvis du fralagde dig vanen med ikke at dokumentere dine beskyldninger, kunne vi spare megen tid.
Hvilket tal opgiver jeg? Hvilket tal opgiver artiklen?

hilsen matthias

Til toppen 
#51028 - 15/09/2005 10:02 Re: Hjælp ønskes
Zaphod
Bruger

citat:
mat: Nu er Nissen ikke gavmild med kildehenvisninger i sin artikel, men de eneste amerikanske forskere, jeg kan forestille mig, Nissen mener, er Ryan og Pitman (se wikipedia-arikel om emnet). Men Ryan og Pitman angiver 7.500 år.

AFA: Er det helt bevidst at du manipulerer med dateringen, og angiver et helt andet antal år end der er opgivet i den artikel du linker til?

Hvorfor er du så hidsig hele tiden? Måske skulle du slå koldt vand i blodet inden du skriver. Så havde du måske fanget, at der stod

citat:
Then, about 5600 BC, as sea levels rose, Ryan and Pitman suggest, the rising Mediterranean finally spilled over a rocky sill at the Bosphorus.
Herfra, min fremhævning, Za

Ca. 5,600 fvt. + 2005 evt. giver ca. 7,600 i alt...

-Z

Dommer JE Jones

Til toppen 
#51029 - 15/09/2005 10:05 Re: Ingen tegn på global oversvømmelse
Zaphod
Bruger

citat:

Za: Derfor sås regnbuen først efter oversvømmelsen, hvor damp- eller islaget udenom jorden var borte.
Igen herfra

AFA: Jeg kan ikke se at han i det citat påstår at regnbuen opstår UAFHÆNGIGT af regn og lys!

Med mindre man forestiller sig, at der før den globale oversvømmelse ikke har været lys og regn på én gang kan det vel ikke være anderledes. Hvorfor skulle der før oversvømmelsen ikke være regnbuer, hvis det regner samtidig med at Solen skinner?

-Z

Dommer JE Jones

Til toppen 
#51030 - 15/09/2005 10:20 Re: Er Nissens påstand OK?
matthias
Bruger

citat:
citat:

Jeg fælder ikke nogen dom over Nissen

Jeg tager end ikke stilling til hans datering. Og jeg har ej heller givet udtryk for andet. Jeg ved ikke hvor Nissen har sin datering fra, og ved ikke om han tager fejl, citerer en fejlagtig kilde, eller om han bevidst manipulerer med tallene.

Men her skriver du: "Han[Oslo] har henvist dig til en kilde[Nissens bog] hvor du kan finde uddybende oplysninger."
Det lyder som, en anprisning - en dom - over Nissen som kilde.
Men hvis Nissen manipulerer med tallene, vil du så give mig ret i, at han er en upålidelig kilde til viden?

citat:
Den "videnskabelige" datering du henviser til, kan der med stor sandsynlighed sættes mange spørgsmåltegn ved. Kan du henvise til en dansk, norsk svensk artikel der kan dokumentere og underbygge din nævnte datering på de 7500 år?

Hvorfor ikke på Ryan & Pitmans modersmål, engelsk? http://ocean-ridge.ldeo.columbia.edu/BlackSeaShelf/BlackSeaText.html
I artiklen redegør de for de data, der fører til deres konklusion.

Men ellers er der her en morsom lille kristen sag på dansk, som nævner de 7.500 år. Ikke at den er videnskabelig, naturligvis

hilsen matthias

Til toppen 
#51031 - 15/09/2005 10:43 Re: Hjælp ønskes [Re: matthias]
Anonym
Anonym

citat:
AFA: Du langer ud efter andre for angivelse af forkerte dateringer, og så benytter du dig selv af det samme!

citat:
matthias: Hvis du fralagde dig vanen med ikke at dokumentere dine beskyldninger, kunne vi spare megen tid.
Hvilket tal opgiver jeg? Hvilket tal opgiver artiklen?

Læs den artikel du selv linkede til.

citat:
matthias: Nu er Nissen ikke gavmild med kildehenvisninger i sin artikel, men de eneste amerikanske forskere, jeg kan forestille mig, Nissen mener, er Ryan og Pitman (se wikipedia-arikel om emnet). Men Ryan og Pitman angiver 7.500 år.

I den artikel står der ikke noget om 7500 år!

Du har også skrevet:
citat:
Det stillede spørgsmålet: Hvordan kan jeg tro på, hvad Nissen fortæller mig om det jeg ikke ved, når han tilsyneladende lyver om de ting, jeg kender til.

Hvorfor skulle jeg tro på dig, når også du lyver og angiver en helt anden datering end der er nævnt i den artikel du selv linker til?

Til toppen 
#51032 - 15/09/2005 10:59 Re: Hjælp ønskes
matthias
Bruger

Hej AFA

Siden du ikke selv kan udtrykke dig, prøver jeg med et Ja/Nej-spørgsmål

Er det forskellen mellem 7.500 år og ca. 7.600 år, der giver dig problemer?

hilsen matthias

Til toppen 
#51033 - 15/09/2005 11:58 Re: Hjælp ønskes [Re: matthias]
Anonym
Anonym

citat:
Hej AFA
Siden du ikke selv kan udtrykke dig, prøver jeg med et Ja/Nej-spørgsmål

Er det forskellen mellem 7.500 år og ca. 7.600 år, der giver dig problemer?

Du kritiserer andre for for at fuske med tidsangivelser og så gør du det selv. Og forøvrigt så er den datering der er foretaget slet ikke særlig præcis og tidsfast. Det er en datering der først og fremmest bygger på "vi mener ...", "vi tror ...", "vi antager ..." og den slags. Der foreligger ikke materiale til at kunne foretage en præcis og nøjagtig datering. William Ryan og Walter Pitman's datering bygger primært på indirekte vidnesbyrd. Alt afhængig af hvilken vægt og tolkning man giver de enkelte delelenter vil der kunne forekomme rimeligt store udsving i det resultat dateringsforsøgene vil komme frem til.

Igen: Jeg forsvarer ikke Nissen's 6000 år, for jeg ved stadig ikke hvad han bygger det på.

Til toppen 
#51034 - 15/09/2005 12:00 Re: Er Nissens påstand OK? [Re: matthias]
Anonym
Anonym

citat:

At du vælger bevidst at fejltolke hvad jeg skriver, kan du kun gøre dig selv ansvarlig for!

Til toppen 
#51035 - 15/09/2005 12:05 Re: Ingen tegn på global oversvømmelse [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

citat:
Med mindre man forestiller sig, at der før den globale oversvømmelse ikke har været lys og regn på én gang kan det vel ikke være anderledes. Hvorfor skulle der før oversvømmelsen ikke være regnbuer, hvis det regner samtidig med at Solen skinner?

Hvad er det nu Bibelen fortæller om disse forhold før Syndfloden? Og hvad er det nu helt konkret Nissen siger om disse ting i den samlede kontekst hvori han fremkommer med sine udtalelser om regnbuen?

Til toppen 
#51036 - 15/09/2005 12:09 Re: Ingen tegn på global oversvømmelse
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
AFA skrev:

citat:
Hvad er det nu Bibelen fortæller om disse forhold før Syndfloden? Og hvad er det nu helt konkret Nissen siger om disse ting i den samlede kontekst hvori han fremkommer med sine udtalelser om regnbuen?

Spændingen er uudholdelig. Kan du ikke fortælle, hvad han siger?

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#51037 - 15/09/2005 12:25 Re: Ingen tegn på global oversvømmelse [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

citat:
Spændingen er uudholdelig. Kan du ikke fortælle, hvad han siger?

Det er ikke mig der har læst hans bøger og hans artikler! Jeg er fuldt ud berettiget meget skeptisk over for de angreb der her er blevet rettet mod Nissen, idet det jo har vist sig at ikke alle angrebene er bygget på udagn tolket i den kontekst hvori de optrådte, hvilket en anden skribent har dokumenteret.

Når man angriber en mand for at være løgner, må det ordentligt dokumenteres, for ellers siger det mere om angriberen end den angrebne.

Igen igen: Jeg forsvarer ikke Nissen's 6000 år, men hidtil er det ikke klart dokumenteret at Nissen lyver eller manipulerer omkring denne datering. Jeg har tidligere set velargumenterede dateringer der afviger temmelig meget fra de 7500 år, som heller ikke er den datering Ryan og Pitman citeres for i den linkede wikipedia-artikel. Jeg har (for år tilbage) set dateringer der afviger mere end 5-700 år i forhold til den i artiklen nævnte datering (og her medregner jeg IKKE Nissen's datering!).

Til toppen 
#51038 - 15/09/2005 12:32 Re: Ingen tegn på global oversvømmelse
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Hej Andreas,
Det vil altså sige, at ligesom matthias efterlyser du med dine spørgsmål en gennemgang af, hvad det er, der er oppe til debat i denne deltråd???? Eller hvad????

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#51039 - 15/09/2005 12:42 Re: Hjælp ønskes
matthias
Bruger

Hej AFA

citat:
Du kritiserer andre for for at fuske med tidsangivelser og så gør du det selv.

Det tager jeg som et "Ja".
OK. Jeg burde have skrevet "ca. 7.600 år" i stedet for "7.500 år".
Var det bedre?
Som jeg ser det flytter det blot begivenheden endnu længere væk fra tidspunktet for den påståede syndflod.

Sagen er jo, at Nissen (og du?) tilsyneladende godt kan bruge Ryan & Pitmans forskning, når den påviser en (lokal) oversvømmelse, men at han ikke kan bruge det tidspunkt, de angiver. Hvordan retfærdiggør man denne tag-selv-bords-tilgang til videnskabens resultater?

citat:
Og forøvrigt så er den datering der er foretaget slet ikke særlig præcis og tidsfast. Det er en datering der først og fremmest bygger på "vi mener ...", "vi tror ...", "vi antager ..." og den slags. Der foreligger ikke materiale til at kunne foretage en præcis og nøjagtig datering. William Ryan og Walter Pitman's datering bygger primært på indirekte vidnesbyrd. Alt afhængig af hvilken vægt og tolkning man giver de enkelte delelenter vil der kunne forekomme rimeligt store udsving i det resultat dateringsforsøgene vil komme frem til.

Det lyder som varm luft.
Har du læst R&P's artikel? Hvordan vil du ud fra deres materiale nå frem til en alder, der er f.eks. 6.000 år? Hvor fejler deres metode?

hilsen matthias

Til toppen 
#51040 - 15/09/2005 12:47 Re: Er Nissens påstand OK?
matthias
Bruger

citat:
citat:

At du vælger bevidst at fejltolke hvad jeg skriver, kan du kun gøre dig selv ansvarlig for!

Når du skriver:
"Han har henvist dig til en kilde hvor du kan finde uddybende oplysninger.",
så får jeg en fornemmelse af, at du véd, hvad du snakker om; at du måske har læst Nissens bog, og derfor véd, at den faktisk indeholder "uddybende oplysninger"?
Men der tager jeg altså fejl.

hilsen matthias

Til toppen 
#51041 - 16/09/2005 13:54 Bogens indhold [Re: matthias]
oslo
Bruger

Jeg tror det er på tiden at stoppe jeres diskussion og i stedet se på, hvad bogen rent faktisk siger !!!

Nissen henviser i bogen også til Ryan og Pitman. I bogen bruges dateringen 'for ca. 7.200 år siden'. Nuvel det er ikke for ca. 7.500 år siden, men i denne sammenhæng irrelevant. Det drejer sig jo om ca. år.

Selvom du / I ikke er enig med Nissen omkring syndfloden, så er bogen god læsning. Der er en masse fordomme og misforståelser (ret tydeligt at mærke her på debatten) omkring bl.a. syndflodsteorien, og bogen giver god mulighed for at forstå, hvad der ligger bag argumenterne for teorien. Dermed ikke sagt, at man når til de samme konklusioner eller er enig med Nissen. Men man lærer noget andet og mere om manden og teorien på 300 sider end blot ½ side på internettet.

Bogen kan lånes på biblioteket.

Venlig hilsen
Oslo

Til toppen 
#51042 - 16/09/2005 14:23 Re: Bogens indhold [Re: oslo]
matthias
Bruger

Hej Oslo

citat:
Jeg tror det er på tiden at stoppe jeres diskussion og i stedet se på, hvad bogen rent faktisk siger !!!

Jeg er enig med dig i, at denne debat ikke har oplevet den store fremdrift. Jeg håber dog endnu, at AFA vil komme tilbage og besvare de spørgsmål, han har efterladt sig.

Min grund til at føre debatten var/er, at jeg ikke mener, at Nissen kan være troværdig, når har i en artikel laver 7.600 om til 6.000, uden at forklare, hvordan han når til dette tal.
For igen at gentage mig selv: Hvordan skal jeg kunne stole på manden, når han fortæller mig om noget, jeg ikke véd, hvis jeg kan se, at han ikke taler sandt om det jeg véd?

citat:
[...] Der er en masse fordomme og misforståelser (ret tydeligt at mærke her på debatten) omkring bl.a. syndflodsteorien, [...]

Hvad siger syndflodsteorien?
Er det ikke sandt, er der findes en læng række modstridende forestillinger om, hvad der skete før, under og efter Syndfloden?
Hvor kom vandet fra? Nogle "teorier" siger is i kredsløb, nogle siger vanddamp i atmosfæren. Nogle supplerer det med frit vand under jordskorpen, nogle med vand bundet i vulkansk materiale. Nogle siger, at bjergene opstod under eller efter Syndfloden.
Nogle "teorier" siger, at kontinenterne skubbede sig rundt i racertempo under eller lige efter Syndfloden.

Jeg har læst en del om "syndflodsteorier". Dem, jeg indtil nu har set, bliver modsagt af simple observationer af virkeligheden. Nissens artikel giver det umiddelbare indtryk, at hans bog ikke vil kunne føje meget nyt til dette forhold.

hilsen matthias

Til toppen 
#51043 - 16/09/2005 19:04 Re: Hjælp ønskes [Re: matthias]
Anonym
Anonym

citat:
Sagen er jo, at Nissen (og du?) tilsyneladende godt kan bruge Ryan & Pitmans forskning, når den påviser en (lokal) oversvømmelse, men at han ikke kan bruge det tidspunkt, de angiver. Hvordan retfærdiggør man denne tag-selv-bords-tilgang til videnskabens resultater?

SAgen er at jeg IKKE har forsvaret Nissens datering!

Og dette har jeg altså gjort opmærksom på et par gange uden at du altså ønkser at tage det til efterretning.

Når du således tillægger mig holdninger jeg ikke har, og det endda når jeg klart har gjort opmærksom derpå, kan jeg ikke andet end betragte som fortsat værende useriøs.

Derfor et endeligt EOD herfra

Til toppen 
#51044 - 16/09/2005 19:11 Re: Ingen tegn på global oversvømmelse [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

citat:
Hej Andreas,
Det vil altså sige, at ligesom matthias efterlyser du med dine spørgsmål en gennemgang af, hvad det er, der er oppe til debat i denne deltråd???? Eller hvad????
mvh
LarsBj

Ja, der tror jeg du har gjort en meget rigtig observation.

Debatten blev helt skævvreden, - og der må jeg jo nok påtage mig min andel af skylden derfor

Til toppen 
#51045 - 16/09/2005 23:51 Re: Hjælp ønskes
matthias
Bruger

Hej AFA

Jeg er enig i, at debatten om Nissens troværdighed ikke ser ud til at kunne drives videre. For fremtiden vil jeg forsøge at huske, at hvis du skriver noget i stil med
citat:

Så er det meningen, at jeg skal ignorere dig, for det er uden betydning.

citat:
Når du således tillægger mig holdninger jeg ikke har, og det endda når jeg klart har gjort opmærksom derpå, kan jeg ikke andet end betragte som fortsat værende useriøs.

Derfor et endeligt EOD herfra

Hov. Får jeg så ikke svar på de to spørgsmål jeg stillede tidligere:

Hvordan fortolker du de data, der viser, at den grønlandske indlandsis er mere end 100.000 år gammel?

Hvordan forklarer du dannelsen af sedimentære bjergarter som f.eks. skifer, sand- og kalksten?

hilsen matthias

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær