Menu
Hvem er online
1 registrerede (tau) og 12 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#50565 - 01/09/2005 20:29 Missionerende kristne?
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Indlægget er et svar på dette indlæg /nardus

Hej Claus, lige et lille nysgerrigt spørgsmål her fra sidelinjen:

Du skriver, at du er blevet opsøgt af missionerende kristne.
Det er jeg lidt forundret over.
Kan det tænkes, at det er nogle fra Jehovas Vidner, der har opsøgt dig?

Jeg selv har aldrig i mit lange liv oplevet at blive opsøgt af missionerende kristne. Heller ikke den gang jeg meldte mig ud af folkekirken var der nogen der interesserede sig hvorfor, eller tilbød mig en samtale.
Jeg ringede til kirkekontoret for at forhøre mig om, hvordan jeg blev meldt ud, og fik bare at vide, at jeg skulle sende min dåbsattest til påtegnng.

(Det er jeg faktisk skuffet over, men det er noget helt andet ... )

kristina

Ændret af Nardus (03/09/2005 08:23)

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#50566 - 01/09/2005 21:11 Re: missionerende kristne? [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
Hej Kristina, du spørger:

Du skriver, at du er blevet opsøgt af missionerende kristne.
Det er jeg lidt forundret over.
Kan det tænkes, at det er nogle fra Jehovas Vidner, der har opsøgt dig?

Ja, både Jehovas vidner, kristne fra Pinsekirken her i Århus og et par happenings i Århus by - hvor jeg går ud fra der enten har været tale om IM eller ungdoms-afdelingen af IM. Jeg har altid kunnet frabede mig den personlige kontakt, men ikke den trykte "reklame". Her på min bopæl er det ganske rigtigt kun Jehovas Vidner, der har været. Måske fordi det er lidt ude på landet.

I folkeskolen og i gymnasiet blev jeg ofte konfronteret med kristen mission - mest i gymnasiet hvor specielt Pinsekirken og KFS var repræsenteret. Al TV-optræden med "reklame" for Gud og kirke har jeg ikke taget med, selvom jeg tildels regner det for mission. Normalt holder jeg også TV'et slukket

Jeg mindes at være blevet spurgt om årsagen til min udmeldelse af folkekirken - men hørte aldrig mere efter at have forklaret, at det er fordi jeg både er ateist og indædt modstander af statens indblanding i religion og omvendt. Udmeldelsen gik smertefrit, men jeg er skuffet over overhovedet at have været meldt ind som udgangspunkt.

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#50567 - 01/09/2005 21:31 Re: missionerende kristne? [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

OK, Claus, det er altså kun JV'ere, der har ulejliget dig ved at opsøge dig privat.

At der er kristne, der har sendt "reklamer" håber jeg du kan leve med.
Jeg selv har nu aldrig modtaget nogen, og jeg er heller aldrig blevet kontaktet af kristne, hverken hjemme eller på gaden eller andre offentlige steder.

Kun af og til af Jehovas Vidner og Scientology-folk.

Så mon ikke man normalt selv skal henvende sig - f.eks. her på JesusNet - for at blive udsat for kristen forkyndelse? Det tror jeg.

Men hvor ville jeg dog ønske, at nogen - helt uopfordret! - havde udsat mig for kristen forkyndelse for mange år siden! Sådan er vi så forskellige ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#50568 - 01/09/2005 22:34 Re: missionerende kristne? [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej kristina

jeg er blevet opsøgt af KFSere/apostolere på mit gamle gymnasium. De stod ved udgangen og delte påskeliljer ud med bibelvers påhæftet. Det var da meget sødt, men dengang tog jeg imod blomsterne, kun for at de kunne se mig smide dem på jorden lidt væk. Puha altså. Hvad man dog ikke har gjort mod de kristne, før man selv blev en af dem. Jeg er faktisk veninde med en af de piger i dag, det er da et sjovt sammentræf. Hun kunne ikke huske episoden, men jeg har da indrømmet den overfor hende..

Jeg kan godt forstå, at du ønsker, at du før i dit liv havde blevet kristen. Jeg er også meget glad for, at jeg allerede i en alder af 20 blev kristen. Men det siger jeg ikke for at træde i din situation, jeg siger det, for at vise dig, at jeg forstår dig.
Jeg kan bare godt bekymre mig om, om jeg mon senere i livet skifter mening og frasiger mig min tro. Ikke at det er lige nært forestående, men man ved jo aldrig. Og man ved heller ikke, om man "brænder ud" før tid......
Alle disse bekymringer, de er godtnok irriterende, men nu er jeg vist off topic, så jeg holder her.
Undskyld jeg sådan lod mig rive med, jeg ville blot skrive en lille kommentar og se nu her.

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#50569 - 01/09/2005 23:08 Re: missionerende kristne? [Re: tau]
Claus Due
Bruger

Hej Tau,

Selvom du skriver til Kristina skal du lige få en meget kort bemærkning med fra mig om min gymnasietid:

Det samme skete til tider med KFS hos os. Mange af mine klassekammerater og venner gjorde som du; smed tingene enten på jorden eller i skraldespanden. Det er åbenbart sjældent folk giver sig til at spørge, hvorfor de dog deler de ting ud, for jeg kunne ikke få andet svar end "for at sprede budskabet" - og det kunne jeg jo se uden nogen form for anstrengelse. Det virkede - og virker stadig - delvist uforståeligt på mig.

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#50570 - 01/09/2005 23:21 Re: missionerende kristne? [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina,

At der er kristne, der har sendt "reklamer" håber jeg du kan leve med.
Jeg selv har nu aldrig modtaget nogen, og jeg er heller aldrig blevet kontaktet af kristne, hverken hjemme eller på gaden eller andre offentlige steder.

Kun af og til af Jehovas Vidner og Scientology-folk.

Tilstedeværelsen - "reklamen" - i TV og medier kan jeg leve med. Hvis jeg ikke kunne ville jeg nok være eksploderet på nuværende tidspunkt.

Scientology har jeg heldigvis ikke haft kontakt med, men jeg har da gransket deres læsestof. Ikke just opmuntrende læsning.

Vi har helt åbenlyst haft forskellige oplevelser, måske fordi vi er fra forskellige dele af landet og forskellige årgange. Det kan kun blive et gæt fra min side, hvorfor troende tilsyneladende har været ekstra ivrige omkring mig og andre lige på de steder og tidspunkter.

Så mon ikke man normalt selv skal henvende sig - f.eks. her på JesusNet - for at blive udsat for kristen forkyndelse? Det tror jeg.

Men hvor ville jeg dog ønske, at nogen - helt uopfordret! - havde udsat mig for kristen forkyndelse for mange år siden! Sådan er vi så forskellige ...

Det er faktisk ikke sikkert, at vi er så forskellige på dét punkt. Selvom den manglende logik til tider har været irriterende, ja ligefrem belastende, så har selv jeg haft meget ud af kontakten med kristendommen. Meget besvær, men også megen forståelse for mennesker og tro.

Til toppen 
#50571 - 02/09/2005 10:12 Re: udbrænder før tid? [Re: tau]
stej
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Hej tau.

Jeg er igang med (omend jeg ikke er nået så langt...) at læse en bog, der hedder "Fuldfør løbet" af Steve Farrar.

Den kan købes på Lohses forlag (lohse.dk), og jeg har fået den anbefalet til netop at overveje om jeg kan stå distancen.

Ham jeg fik den anbefalet af sagde at den var gået meget tæt på ham, og han havde virkelig overvejet sit liv, men også fået håb om ikke at brænde ud.

Mvh

Stej

Til toppen 
#50572 - 02/09/2005 17:32 Re: missionerende kristne? [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus, nu skriver jeg så til dig, selv om det er Tau du skriver til, og selv om det, vi er i gang med her, slet ikke hører hjemme i denne rubrik.

(Har lige kigget over skulderen for at se, om Nardus skulle være her - det kunne tænkes at han ville rømme sig og gøre opmærksom på, at det her ikke handler om "ris eller ros" - men han er ikke i sigte, så jeg prøver lige endnu et indlæg .. )

Men altså, til sagen: Du skriver "Det er åbenbart sjældent folk giver sig til at spørge, hvorfor de dog deler de ting ud, for jeg kunne ikke få andet svar end "for at sprede budskabet" - og det kunne jeg jo se uden nogen form for anstrengelse. Det virkede - og virker stadig - delvist uforståeligt på mig."

Jeg er lidt overrasket over, at det stadig er delvis uforståeligt for dig, hvad det er, der er drivkraften - hvorfor vi absolut vil bruge tid og kræfter på at sprede budskabet.

Så prøv at forestille dig den situation at du ser en person, der intetanende er på vej ud på motorvejen i den gale retning. Ville du ikke forsøge at signalere til vedkommende - på en eller anden måde forsøge at afværge den formodede kommende dødsulykke? Det tror jeg.
Eller ville du bare hovedrystende tænke "ham om det - det er ikke mit problem"? Nej, det tror jeg ikke!

Hvor meget mere vil så ikke enhver kristen, der tror at uden Jesus er vi dømt til evig fortabelse under Guds vrede, forsøge at "sprede budskabet"?

Det gælder livet, og ikke kun dette korte liv ...
Det er så vigtigt, at slet intet kan tænkes at være vigtigere.
Og når vi ikke går rundt og stemmer dørklokker, skyldes det ikke dovenskab - det er fordi vi ikke tror, at det ville hjælpe nogen til kristen tro, men tværtimod ...

Forstår du nu?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#50573 - 02/09/2005 17:44 Re: missionerende kristne? [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Tau - tak for dine venlige ord!

Jeg synes den er tankevækkende, den lille episode med blomsterne. Hvordan jeg selv ville have reageret dengang jeg ikke var kristen kan jeg ikke sige, men hvorfor mon ubehaget ved at nogen forærer én en blomst og et skriftsted? Mærkeligt tegn på, at Jesus stadig er til stor forargelse .. ?

Hvad nu hvis der op til valget var kommet en fra liste A og foræret jer en rød rose hver? Hvordan mon så reaktionen ville have været?

Sådan én fik jeg en gang inde på Strøget, og jeg blev ikke spor sur, men takkede pænt og gik hjem og satte rosen i vand ... selv om jeg ikke stemte på socialdemokraterne ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#50574 - 02/09/2005 18:04 Re: missionerende kristne? [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina,

Så prøv at forestille dig den situation at du ser en person, der intetanende er på vej ud på motorvejen i den gale retning. Ville du ikke forsøge at signalere til vedkommende - på en eller anden måde forsøge at afværge den formodede kommende dødsulykke? Det tror jeg.
Eller ville du bare hovedrystende tænke "ham om det - det er ikke mit problem"? Nej, det tror jeg ikke!

Selvfølgelig ville jeg advare vedkommende. Truslen er jo virkelig og reel.

Hvor meget mere vil så ikke enhver kristen, der tror at uden Jesus er vi dømt til evig fortabelse under Guds vrede, forsøge at "sprede budskabet"?

Den del af ligningen er ikke svær at forstå. Problemet er, at jeg ikke forstår hvordan det, jeg opfatter som en illusion, kan få mennesker til at reagere som de gør, uden tanke for at andre ikke deler illusionen.

Jeg har forsøgt at forstå det som frygten for den vrede, du nævner - men får så fortalt, at det er kærlighed der er drivkraften. Dernæst forsøger jeg at forstå det som kærligheden kristne føler for andre mennesker, men det bliver hurtigt henvist til Jesu og Guds kærlighed. Helt galt går det, når man prøver at forstå hvorfor den almægtige og alkærlige Gud er vred. Vred på ateister, vred på syndere, vred på de mennesker, der endnu ikke har hørt det første ord om Ham.

Selvmodsigelserne gør det stort set umuligt at forstå, for så snart man mener at have greb om én ting finder man dens diametrale modsætning. Endnu sværere bliver det, når vi ikke engang kan blive enige om, hvad der er overhovedet er selvmodsigelser. Jeg begriber ikke, hvordan man kan udlede nogen mening af de selvmodsigende påstande og bud, men I tror jo på dem og lever efter dem, ligesom flere mennesker jeg kender.

Det er virkelig grund til grå hår... men også noget, jeg ikke bare kan lade ligge. Og så sker det jo også, at der ligefrem er ting vi er enige om, og den enighed er værd at udforske lidt nærmere.

Hvis tråden skal flyttes, ser jeg frem til at fortsætte med at gøre mit hår gråt i en anden kategori

Jeg håber også på en reaktion fra Asbjørn omkring den "ateistiske mission", som jeg ser som grundlæggende umulig. Det pirrer mig meget, hvordan I forestiller jer sådan en mission...

Til toppen 
#50575 - 02/09/2005 18:47 Re: missionerende kristne? [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej igen, Claus..

"Problemet er, at jeg ikke forstår hvordan det, jeg opfatter som en illussion, kan få mennesker til at reagere som de gør, uden tanke for at andre ikke deler illusionen."

Det som du opfatter som en illusion er for mig en virkelig og reel sandhed! Selvfølgelig har jeg masser af tanke for, at den sandhed for dig ikke er en sandhed, men en illusion - et bedrag. Hvis det ikke var gået op for mig efter alle vores udvekslinger, skulle jeg da være mere end almindelig fattesvag ..

Helt galt går det, når man prøver at forstå hvorfor den almægtige og alkærlige Gud er vred. Vred på ateister, vred på syndere, vred på de mennesker, der endnu ikke har hørt det første ord om Ham.

Hvorfor Gud er vred? Fordi hans elskede har forladt ham. Hellig, kærlig vrede. Gud er livsfarlig.
Vrede er ikke det modsatte af kærlighed.
Det modsatte af kærlighed er at være ligeglad.

Se igen Joh. 3,16: Således elskede Gud verden, at han gav os sin Søn for at enhver som følger Ham ikke skal fortabes men have evigt liv. Og Jesus har stillet sig imellem os og Guds vrede - beskyttet af ham har vi intet at frygte.

"Det er virkelig grund til grå hår... men også noget, jeg ikke bare kan lade ligge. Og så sker det jo også, at der ligefrem er ting vi er enige om, og den enighed er værd at udforske lidt nærmere."

JA!

"Hvis tråden skal flyttes, ser jeg frem til at fortsætte med at gøre mit hår gråt i en anden kategori"

Bare følg mig .. mit er allerede gråt!

Ateistisk mission? Joh, mission behøver ikke at være kristen.
Det kan bare betyde hverv, kald, opgave ..

Kristen mission: Kampen for tro på den treenige Gud.
Ateistisk mission: Kampen mod tro på Gud(er)?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#50576 - 02/09/2005 18:55 Re: missionerende kristne? [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

ja jeg ved egentlig ikke, hvorfor jeg smed blomsterne på jorden...jeg ku jo bare have taget dem med hjem. Måske for at vise mine kammerater, at jeg i hvert fald ikke var enig med disse "hellige" mennesker. Jeg tror, det var vigtigt for mig, at slå fast at jeg ikke var som dem...hmmm...ja. Underligt. Og så måske også en afvisning af Jesus, som jeg jo udmærket vidste, at de ville formidle til mig. Jeg mente jo dengang, at jeg IKKE havde brug for Jesus, for jeg var ikke sådan en svag en, som de kristne...ak ja.
Dermed ikke sagt at alle andre ateister har det på samme måde...de er jo nok meget forskellige i deres grunde til ikke at tro på Gud. Tror de fleste søger gode grunde og måske ligefrem beviser, før de vil tro.

Hvis jeg havde fået tilbudt en rose af Socialdemokratiet havde jeg nok ikke taget imod den. Jeg har altid været Venstrekvinde, med stort V, og derfor ville jeg nok have afvist rosen - men dog venligt og høfligt..
Jeg ved ikke, hvorfor jeg ikke mente, at de kristne fortjente samme høflighed og respekt..

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#50577 - 02/09/2005 19:00 Re: missionerende kristne? [Re: Claus Due]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus

Jeg tror egentlig, at der er to årsager til mission, kristen mission. Måske er der flere årsager, men dem kan jeg ikke lige komme på nu..

1# Vi forsøger at bringe Guds kærlighed videre til vores medmennesker.

2# Vi forsøger at være med til at redde mennesker fra fortabelsen, egentlig også ud fra Guds kærlighed til disse mennesker.

mvh Tau.

Til toppen 
#50578 - 02/09/2005 19:01 Re: udbrænder før tid? [Re: stej]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Stej

den bog vil jeg da købe. Mange tak.!!!!!

mvh Tau.

Til toppen 
#50579 - 02/09/2005 19:10 Re: missionerende kristne? [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Tau, jo, du bragte mig på sporet: "Hvad tænker de andre i gruppen - vennerne, kammaraterne, familien - de skulle nødig tro, at jeg var én af de der hellige, kedelige, frelste fæhoveder, som tror de er bedre end os andre ... " hm ja.

Og det er ikke kun børn og unge, der reagerer sådan - der findes skabskristne - granvoksne mænd, der ikke er meget for at indrømme, at de går i kirke om søndagen ... !

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#50580 - 02/09/2005 20:59 Re: missionerende kristne? [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

skabskristne? jamen jeg var jo slet ikke kristen dengang..jeg VAR ikke en af de kristne, og så var det bare, at jeg i hvert fald ikke ville have, at nogen skulle tro, at jeg måske var lidt interesseret i kristendommen.

Noget andet er så, at jeg engang, inden jeg blev kristen, gik rundt i NOA NOA her i byen, hvor en af apostolerne (KFSer) arbejdede. Jeg var lige ved at spørge hende, om ikke hun var en af de kristne. Og hvorfor det? Jo fordi jeg nok på en måde havde lyst til at vide mere om denne kristendom. Selvom jeg på ingen måde troede på Gud, så var jeg nok lidt interesseret. Jeg kunne nemlig se på hende, at hun var meget harmonisk og fredfyldt. Hun havde altid sådan et saligt udtryk i øjnene, og det er der andre end mig, der har bemærket. Jeg har hørt flere andre sige det samme..

Så var det bare mit held, at hun rent faktisk var kristen, (det er hende, jeg senere begyndte at følges med til kirke i Apostolsk Kirke), for der findes jo også mennesker indenfor andre religioner og livsanskuelser, som har fundet en dyb fred. At jeg så mener, at den fred er en illusion, det er noget andet, udefra kan den se ægte nok ud, og den kan såmænd nok også føles ægte, for ellers ville dens ejer jo nok finde sig en anden religion at følge. Ja, fristeren kan bedrage alle til at tro, at han er lysets engel.

Mvh Tau.

Til toppen 
#50581 - 05/09/2005 01:10 Re: missionerende kristne? [Re: kristina]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Hej kristina

Citat:

Citat slut.

Kommentarer:
Kristen forkyndelse er for mig i en gudstjeneste med en prædikant, hvorimod en troende kristen vel altid er istand til at fortælle andre om Kristus og evangeliets formål.
Paulus siger jo også et sted, at vi altid skal være rede til at svare de som modsiger evangeliet. !

Din bemærkning om ...ville jeg dog ønske ......, er jo en retrospektiv reflektion, fordi sådan siger mange, når de er kommet til tro, men hvad de siger langt tidligere kan godt tage modet fra en troende, som prøver at forklare evangeliet.

Det er vel ikke tilfældigt at Jesus i Johannes Evg. kap. 3 vers 1-8 taler om, at Guds ånd er den som overbeviser mennesker om Guds rige.
Apostlen Paulus gjorde - da han fik en lejlighed til det- en virkelig ihærdig indsats for at overbevise Kong Agrippa og det var lige ved at lykkes. Og Paulus skrev jo, at vi skulle fortælle evangeliet uanset om det var belejligt eller ej.

Min erfaring er, at det simpelthen er umuligt at vide hvornår det er belejligt eller ej.
Men Paulus skriver også i Efeserbrevet 2. 10 om "Thi hans værk er vi, skabte i Kristus Jesus til gode gerninger, som Gud forud har lagt til rette, for at vi skal vandre i dem."

Men uanset hvad spændende er det og især at få lov til at bede for mennesker, som aldrig har oplevet noget sådant før.
Men det er altid vigtigt, at huske at Jesus næsten aldrig brød den enkeltes værdighed, men netop fandt en "gylden" anledning til at tale med mennesker eller bede for dem på deres eget ønske.

mvh
carl

Til toppen 
#50582 - 05/09/2005 08:54 Re: missionerende kristne? [Re: carl]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Carl - jeg er helt enig med dig!

Dog vil jeg ikke nøjes med at kalde det, som foregår i Kirken og i missionshusene for kristen forkyndelse. Hvis du og jeg fortæller om Jesus, så er det vel også kristen forkyndelse?

Peter skriver i sit andet brev (vers 9-10): Men I er en udvalgt slægt, et kongeligt præsteskab, et helligt folk, et ejendomsfolk, for at I skal forkynde hans guddomsmagt, han som kaldte jer ud af mørket til sit underfulde lys, I, som før ikke var et folk, men nu er Guds folk, I, som ikke fandt barmhjertighed, men nu har fundet barmhjertighed.

Store, stærke ord, som må forpligte alle Guds folk - både dem med og os uden teologisk embedseksamen!

Men du har ret, vi skal bestemt ikke krænke nogens værdighed, vi skal ikke trænge os på og mase evangeliet ned gennem halsen på nogen. Her er tilbageholdenhed en dyd.
Hvis jeg er sammen med ikke-troende, fortæller jeg faktisk aldrig om min kristne tro, med mindre jeg bliver spurgt .. min eneste tilkendegivelse er et lille sølvkors, som jeg har om halsen.

Det er noget andet her på JesusNet - ingen behøver at læse hvad vi skriver, og de der gør, har selv været ude om det ..

Måske er det belejligt, måske ikke, det kan vi ganske rigtigt ikke vide ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#50583 - 05/09/2005 17:31 Re: ateistisk mission...? [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej igen Kristina

Hvorfor Gud er vred? Fordi hans elskede har forladt ham. Hellig, kærlig vrede. Gud er livsfarlig.
Vrede er ikke det modsatte af kærlighed.
Det modsatte af kærlighed er at være ligeglad.

Jeg tror nok jeg har skrevet det en enkelt gang før - jeg opfatter had som kærligheds modsætning, og ligegyldighed som den mellemvej, der lader den stærkeste af de to vinde fodfæste andetsteds.

Hvorvidt Gud rent faktisk eksisterer og dermed overhovedet kan elske afhænger så vidt jeg kan se udelukkende af, om man tror Jesus og bibelen taler sandt. Andre beskrivelser har vi ikke.

Bare følg mig .. mit [hår] er allerede gråt!

Super-offtopic: jeg tæller, og er nået til syv i håret og tre i skægget.

Og så til dette indlægs egentlige pointe, den ateistiske mission. Du stiller forslaget:

Kristen mission: Kampen for tro på den treenige Gud.
Ateistisk mission: Kampen mod tro på Gud(er)?

Jeg kan se logikken i forslaget, men finder det alligevel underligt spinkelt. Jeg er ikke helt bevidst om hvorfor, men det kan være fordi en ateistisk mission, såfremt den skulle kunne være virkelig, først og fremmest ville være afhængig af, at der overhovedet er religiøs mission.

Det må blive en meget begyndende tanke, for jeg har aldrig før set, hørt eller overvejet begrebet "ateistisk mission" - men forskellen i karakter mellem fx den kristne mission og en "ateistisk mission" som jeg forestiller mig den må netop være, at hvor den kristne mission benytter sig af et budskab, må "ateistisk mission" benytte sig af et argument.

En anden forskel må nødvendigvis være, at kristen mission er fastlagt og ateistisk mission i ethvert tilfælde må være dynamisk idet den må tilpasse sig til netop den religiøse forkyndelse, den ønsker at bekæmpe. Som sådan har den ingen egentlig karakteristik.

En tredje og afgørende forskel er, at kristen mission er kampen for en hævdet metafysisk sandhed. I dit eksempel vil ateistisk mission da blive til argumentet mod denne hævdede sandhed, som i sig selv ikke hævder anden sandhed end den, vi alligevel objektivt kan blive enige om.

Det ville jeg ikke kalde mission. Egentlig ville jeg ikke kalde det noget andet end påpegelsen af, at den sandhed religiøs tro hævder eksisterer så vidt vi kan observere hverken er sandsynlig eller mulig.

Gad vide om nogen andre kan få noget helt andet ud af dette?

Til toppen 
#50584 - 06/09/2005 10:23 Re: ateistisk mission...? [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus - tak for dit svar, som jeg blev glad for.

"Jeg tror nok jeg har skrevet det en enkelt gang før - jeg opfatter had som kærligheds modsætning, og ligegyldighed som den mellemvej, der lader den stærkeste af de to vinde fodfæste andetsteds."

Hvis du har skrevet det før, er det smuttet for mig - plejer ellers at læse omhyggeligt, hvad du skriver. Men OK, så må jeg bare sige, at jeg lægger andet i ordet. Jeg opfatter had som uforløst, indkapslet vrede.

Og det jeg skrev var jo faktisk om Guds vrede, og ikke om had. Men han kan altså blive vred, og når Gud er vred, er det ikke en vrede, der hører hjemme i småtingsafdelingen ..

Vrede er ikke et tegn på ondskab. Gud er lys, der er intet mørke i Ham.
Hvis du - som menneske - er vred på en person, er det vel fordi personen ikke er dig ligegyldig?
Du vil ham noget, han betyder noget vigtigt for dig, du vil bare have ham til at opføre sig anderledes end han gør?

Er du først ligeglad, har du givet op - du har ingen følelser for det menneske, det kommer dig ikke ved, om vedkommende ødelægger sig selv og de andre, du holder af - og f.eks. tager sit liv ...

"Hvorvidt Gud rent faktisk eksisterer og dermed overhovedet kan elske afhænger så vidt jeg kan se udelukkende af, om man tror Jesus og bibelen taler sandt. Andre beskrivelser har vi ikke."

Det kan jeg godt for mig eget vedkommende sige ja til, men det er jo så fordi jeg er kristen. Mange tror på en eller flere guder (uspecificerede eller nærmere beskrevnet, eventuelt immanente) helt uden at kende og tro på Jesus.

" Det må blive en meget begyndende tanke, for jeg har aldrig før set, hørt eller overvejet begrebet "ateistisk mission" - men forskellen i karakter mellem fx den kristne mission og en "ateistisk mission" som jeg forestiller mig den må netop være, at hvor den kristne mission benytter sig af et budskab, må "ateistisk mission" benytte sig af et argument.

En anden forskel må nødvendigvis være, at kristen mission er fastlagt og ateistisk mission i ethvert tilfælde må være dynamisk idet den må tilpasse sig til netop den religiøse forkyndelse, den ønsker at bekæmpe. Som sådan har den ingen egentlig karakteristik."

Det er måske spild af plads at citere dine overvejelser her, for jeg har ikke andre kommentarer end ja og amen - men jeg synes de er så klart set og formuleret, at de har fortjent at blive gentaget ...

"En tredje og afgørende forskel er, at kristen mission er kampen for en hævdet metafysisk sandhed. I dit eksempel vil ateistisk mission da blive til argumentet mod denne hævdede sandhed, som i sig selv ikke hævder anden sandhed end den, vi alligevel objektivt kan blive enige om."

Her må jeg melde fra. For jo! - som kristen hævder jeg netop en anden, og overordnet, sandhed, som vi netop ikke objektivt er enige om ..

"Det [ateistisk modsigelse] ville jeg ikke kalde mission. Egentlig ville jeg ikke kalde det noget andet end påpegelsen af, at den sandhed religiøs tro hævder eksisterer så vidt vi kan observere hverken er sandsynlig eller mulig. ..."

Måske er grunden til, at du ikke vil kalde det mission, at selve ordet mission for dig er et ord med negativ valør? Lidt lige som "propaganda"?
I så fald kan jeg sagtens forstå det. Sådan har jeg også haft det med det, og med en hel række andre ord i den kristne terminologi, som har været snubletråde på min vej ind i kristendommen.

I begyndelsen var Ordet .. så blev det pakket ind i mange ord, til anfægtelse og forargelse, hån, spot og protester.
Det tager sin tid at pakke ud og sende til rensning ... - men det er sliddet værd, og ganske overvældende, når man når ind til sandhedens kerne!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#50585 - 06/09/2005 12:05 Re: ateistisk mission...? [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Hej Claus og Kristina

Personligt "missionerer" jeg ikke for ateismen som sådan, men derimod for moderation og ærlighed. Mit eget grundlag for denne "missionering" er som sådan ateistisk (~agnostisk) og vil uværgeligt være farvet af dette.

Mit hovedmål er dog at opfordre folk til ikke at vælge side mere end højst nødvendigt og i de tilfælde hvor det er nødvendigt, så skal man også være klar til at slippe synspunktet bagefter for at kunne bevæge sig "frit" videre bagefter.

Når jeg "missionere" så gør jeg det hvor jeg kan.

F.eks. sad der forleden to unge HF-studerende i bussen og læste en tekst om kristendommen, som de havde fået for som lektier. Jeg læste dem over skulderen og kunne se at deres lærer måske ikke var den mest upartiske i verden i sit valg af tekst. (Det var min vurdering) Jeg oplyste dem om diverse internetsider og litteratur, som hvis de var interesserede (de så sådan ud) kunne belyse problemstillingen fra nogle andre vinkler.

Med risiko for at jeg kan tage fuldstændig fejl, så virkede det på mig som om at deres syn på netop dette emne, blev udviddet og at de hvis ikke der og da, så i hvert fald senere kunne få en mere nuanceret opfattelse af det de skulle til at lære på HF. (nu er HF jo ikke det mest unuancerede studie, men alligevel)

Det var ikke direkte missionering for ateisme, men mere en opfordring til at søge mere information end den de lige havde ved hånden. Mit engagement i emnet kunne måske smitte af på dem.

----

Hvis der var én ting jeg lærte mens jeg var i kirken, så var det at ingen evangelisation (missionering) ville skabe grobund for dybere forståelse for og accept af kristendommen, hvis ikke den byggede på relationer mennesker imellem. Det er vores engagement og ildhu der smitter og giver stof til eftertanke, så hvis vi skal sprede et budskab (f.eks. min idé om moderation) så skal vi brænde for det

Det er derfor det er så vigtigt for de kristne at være åbne og inddrage folk i deres fællesskab, for når først der er etableret et socialt netværk, så er det meget nemmere at liste alle de usammenhængende dele ind bagefter.

Til toppen 
#50586 - 06/09/2005 14:42 Re: ateistisk mission...? [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina, du skriver:

citat:
Vrede er ikke et tegn på ondskab. Gud er lys, der er intet mørke i Ham.
Hvis du - som menneske - er vred på en person, er det vel fordi personen ikke er dig ligegyldig?
Du vil ham noget, han betyder noget vigtigt for dig, du vil bare have ham til at opføre sig anderledes end han gør?

I nogle tilfælde er det præcis hvad vreden og hadet er. I andre tilfælde er det ganske enkelt ønsket om at destruere andre mennesker af én eller anden årsag.

Jeg mener helt fast, at ønsket om destruktion af andre - hvis det så blot er destruktionen af personens personlighed eller væremåde - er meget, meget værre end ligegyldighed.

Kan det skyldes, at du som kristen finder enhver følelse "god" - og jeg som ateist finder især følelsen had fuldstændig blottet for godhed?

citat:
Det er måske spild af plads at citere dine overvejelser her, for jeg har ikke andre kommentarer end ja og amen - men jeg synes de er så klart set og formuleret, at de har fortjent at blive gentaget ...

Jeg takker mange gange for din ros - og kan også garantere dig for, at de par paragraffer tog meget lang tid at skrive.

citat:
C: Det [ateistisk modsigelse] ville jeg ikke kalde mission. Egentlig ville jeg ikke kalde det noget andet end påpegelsen af, at den sandhed religiøs tro hævder eksisterer så vidt vi kan observere hverken er sandsynlig eller mulig.

K: Her må jeg melde fra. For jo! - som kristen hævder jeg netop en anden, og overordnet, sandhed, som vi netop ikke objektivt er enige om ..

Jeg skulle måske ikke have skrevet "mulig" - for alt er muligt, hvis det ikke er bundet af de regler vi kender til. Det bliver bare umuligt for os at forstå, hvilket på sin vis er lig med umuligt, hvis vi ikke kan observere det eksistere.

Uddybelsen skulle måske også have indeholdt den betragtning, at når vi taler sammen om hvad der er sandsynligt og muligt, så taler vi ikke om hvad vi tror er sandsynligt og muligt, men hvad det vi ved om virkeligheden lader være sandsynligt og muligt.

Ting, der aldrig er blevet observeret, håber jeg vi kan blive enige om ikke er "sandsynlige". Hvad vi tager som indtægt for en observation er i høj grad forskelligt.

citat:
Måske er grunden til, at du ikke vil kalde det mission, at selve ordet mission for dig er et ord med negativ valør? Lidt lige som "propaganda"?
I så fald kan jeg sagtens forstå det. Sådan har jeg også haft det med det, og med en hel række andre ord i den kristne terminologi, som har været snubletråde på min vej ind i kristendommen.

Jo, det er det da delvist. Det er sandt, at jeg ser mission som negativt. Som begreb.

Men det er hovedsagligt fordi det ateistiske argument i sin natur er så forskelligt fra religiøs mission, at jeg ikke kan bringe nogen mening i sammenligningen. Og man kan da næppe beskylde mig for ikke at have forsøgt

Til toppen 
#50587 - 06/09/2005 22:33 Re: vrede og had - og tro og viden [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus - tak for dit svar.
Det er en fornøjelse at debattere med én, der faktisk læser og tænker over og forholder sig til det skrevne - det er ikke altid det fungerer sådan.
citat:
Kr.: Hvis du - som menneske - er vred på en person, er det vel fordi personen ikke er dig ligegyldig?
Claus: I nogle tilfælde er det præcis hvad vreden og hadet er. I andre tilfælde er det ganske enkelt ønsket om at destruere andre mennesker af én eller anden årsag.

Du sammenstiller her had og vrede, som jeg opfatter som væsensforskellige. Jeg skelner mellem vrede (som jeg opfatter som en sund og naturlig følelse) og had (som en perverteret følelse, der er kan give lyst til at kue/undertvinge/skade/nedkæmpe/dræbe, og som er destruktiv og dæmonisk.
Og naturligvis også meget værre end ligegyldighed.
citat:
Kan det skyldes, at du som kristen finder enhver følelse "god" - og jeg som ateist finder især følelsen had fuldstændig blottet for godhed?

Jeg mener også, at følelsen had er blottet for godhed.

Vi kan for overblikkets skyld gå ud fra fire sunde grundfølelser: glæde, sorg, frygt og vrede , som findes i alle mulige varierende blandingsforhold. Ifølge min tro både hos Gud og hos os mennesker, som er skabt i hans billede.

Disse grundfølelser kan i forvrænget, perverteret udgave blive til f.eks. eufori, depression, angst og had. (alt dette er naturligvis forenklet i en grad så det næsten ikke kan bruges til noget - kun som et nøgternt stendødt (og derfor forkert!), skema, som måske alligevel kan give lidt klarhed over, hvad jeg lægger i ordene.
citat:
Uddybelsen skulle måske også have indeholdt den betragtning, at når vi taler sammen om hvad der er sandsynligt og muligt, så taler vi ikke om hvad vi tror er sandsynligt og muligt, men hvad det vi véd om virkeligheden lader være sandsynligt og muligt.

Hvis vi vil gå helt ind til benet, ved vi slet ingenting om virkeligheden.
Du kan ikke udelukke, at der i virkeligheden kun findes dig og din drøm ... og jeg kan ikke udelukke, at der i virkeligheden kun findes mig og min drøm.

Så vi må alle nøjes med at tale om, hvad vi tror, hvad vi finder troværdigt/sandsynligt. Sådan er vilkårene!
citat:
Ting, der aldrig er blevet observeret, håber jeg vi kan blive enige om ikke er "sandsynlige". Hvad vi tager som indtægt for en observation er i høj grad forskelligt.

Ja, det er vi enige om. Jeg tror ikke på noget, som aldrig er blevet observeret.
Jeg tror heller ikke på alt det, som andre siger, de har observeret.
Jeg har heller ikke selv observeret alt det, jeg tror på.
Noget af det tror jeg på, fordi jeg har tillid til andre, som siger eller skriver, at de har observeret det.

Der er nogle, der ikke tror, at Holocaust har fundet sted.
Det gør jeg, selv om jeg ikke selv var der.
Men hvem véd?

Der er nogle, der ikke tror på, at der har været mennesker på månen, men mener det er bedrag, understøttet med trickfotos osv.
Jeg selv er overbevist om, at der har været mennesker på månen, selv om jeg ikke selv var med.
Men hvem véd?

Og jeg er endnu mere overbevist om, at det kristne budskab er sandt!
Men hvem véd?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#50588 - 06/09/2005 23:54 Re: evangelisering ..? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej CloudHands, du skriver:
citat:
Hvis der var én ting jeg lærte mens jeg var i kirken, så var det at ingen evangelisation (missionering) ville skabe grobund for dybere forståelse for og accept af kristendommen, hvis ikke den byggede på relationer mennesker imellem. Det er vores engagement og ildhu der smitter og giver stof til eftertanke, så hvis vi skal sprede et budskab (f.eks. min idé om moderation) så skal vi brænde for det

Det er derfor det er så vigtigt for de kristne at være åbne og inddrage folk i deres fællesskab, for når først der er etableret et socialt netværk, så er det meget nemmere at liste alle de usammenhængende dele ind bagefter.

Jeg må ærligt indrømme, at den beskrivelse kan jeg ikke genkende. Jeg har mest lyst til at sige "nej tværtimod" til det du skriver her.

Det er i hvert fald uendelig fjernt fra min egen vej til kristen tro. Hvis jeg havde oplevet, at nogen forsøgte at inddrage mig i et fællesskab - et socialt netværk - med lumske bagtanker om liste et budskab ind ... så var jeg styrtet afsted så hurtigt mine ben kunne bære mig.

Jeg bliver mere og mere glad for min folkekirke - hvor man kan sidde i fred og lytte, og slippe for at blive omklamret.
De gode venner og bekendte, som jeg har nu med andre kristne i de kirker hvor jeg kommer, kom jeg først til at kende efter at jeg selv var blevet en kristen .. så det er dem der er tillægsgevinsten til min omvendelse - ikke omvendt!

Og jeg tror simpelthen ikke på, at mennesker kan omvende andre mennesker til varig kristen tro - hverken ved alverdens gode argumenter eller ved engagement og ildhu eller tilbud om varmt fællesskab med spaghetti og kødsovs og det hele ...

Hvis man savner et netværk, er det naturligvis fristende at sige jatak til det, men hvis kristendommen så er et biprodukt ...
Jeg kan ikke forestille mig, at troen i så fald holder meget længere end den periode, hvor det således etablerede sociale netværk forekommer attraktivt. Og hvem har lyst til at være genstand for andres evangeliseringsiver?

Kun Guds egen indgriben ved Helligånden kan udvirke underet: åbne ører for Guds Ords forkyndelse ...

Nånej, undskyld ... det er nok bare mig .. alt kan tænkes ... vi er jo så forskellige ..

Men jeg er i hvert fald glad for, at jeg aldrig har været udsat for nogen "evangelisering", sådan som du beskriver den.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#50589 - 07/09/2005 15:33 Re: missionerende kristne? [Re: tau]
Claus Due
Bruger

Hej Tau,

Dine eksempler tror jeg er meget dækkende - jeg har i hvert fald ikke umiddelbart fået noget fortalt, der ikke kan lægges under ét af de to punkter.

Så det vil jeg mene er dækkende for motivationen. Metoderne, budskabet og resultaterne vist det eneste, vi kan være lidt uenige om

Til toppen 
#50590 - 07/09/2005 15:47 Re: ateistisk mission...? [Re: ]
Claus Due
Bruger

Hej CH,

citat:
Personligt "missionerer" jeg ikke for ateismen som sådan, men derimod for moderation og ærlighed. Mit eget grundlag for denne "missionering" er som sådan ateistisk (~agnostisk) og vil uværgeligt være farvet af dette.

Ærlighed synes jeg er en universel kvalitet, som er værd at efterstræbe. Jeg ville endda gå så langt som at kræve det fra enhver, jeg skal være sammen med - eller diskutere med. Og håber folk gør det samme når de skal være sammen med andre eller diskutere med andre. Der er ikke meget ved at tale sammen om en løgn, men det bliver nødvendigt når den kommer til at fylde mere end sandheden.

Om man taler til folk som agnostiker eller ateist vil resultatet sandsynligvis være det samme: nemlig en opfordring til folk om at bruge rationaliteten i religiøse spørgsmål.

citat:
Det var ikke direkte missionering for ateisme, men mere en opfordring til at søge mere information end den de lige havde ved hånden. Mit engagement i emnet kunne måske smitte af på dem.

En opfordring til at søge information er kun så missionerende som den information, man eventuelt henviser til

citat:

Jeg synes nu de kristne spiller med helt åbne kort. Om folk forstår at læse dem er meget individuelt, men der er ingen information der er nødvendig at liste ind.

Derimod er det altafgørende, at man får slået rationaliteten fra før man kan modtage det kristne budskab som sandt. Det skal ske først, og ikke bagefter

Til toppen 
#50591 - 07/09/2005 15:59 Re: missionerende kristne? [Re: Claus Due]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus

øh pinligt pinligt, jeg glemte at skrive, at vi kristne naturligvis også selv har kærlighed til de mennesker, vi forsøger at udbrede Evangeliet til. Det er ikke kun Gud, der kerer sig om disse mennesker. Men selvfølgelig elsker Han dem på en måde, som vi ikke kan, fordi Han er Gud. Han har skabt dem, og Han elsker alle mennesker. Vi kan somme tider "kun" holde af eller kere os om dem. Elske dem gør vi jo kun (?), hvis og når det er nogle af vores nærmeste. Det er den begrænsning, som vi har, sålænge vi er her på jorden.

mvh Tau.

Til toppen 
#50592 - 07/09/2005 16:13 Re: følelser, skepsis og tillid [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

citat:
Hej Claus - tak for dit svar.
Det er en fornøjelse at debattere med én, der faktisk læser og tænker over og forholder sig til det skrevne - det er ikke altid det fungerer sådan.

Det har jeg også oplevet. Min utilfredshed med den type debat er en god motivation til at gøre det modsatte

citat:
Du sammenstiller her had og vrede, som jeg opfatter som væsensforskellige. Jeg skelner mellem vrede (som jeg opfatter som en sund og naturlig følelse) og had (som en perverteret følelse, der er kan give lyst til at kue/undertvinge/skade/nedkæmpe/dræbe, og som er destruktiv og dæmonisk.
Og naturligvis også meget værre end ligegyldighed.

Samstillingen var egentlig bare for korthedens skyld - selvfølgelig er der forskel på de to.

citat:
Jeg mener også, at følelsen had er blottet for godhed.

Vi kan for overblikkets skyld gå ud fra fire sunde grundfølelser: glæde, sorg, frygt og vrede , som findes i alle mulige varierende blandingsforhold. Ifølge min tro både hos Gud og hos os mennesker, som er skabt i hans billede.

Disse grundfølelser kan i forvrænget, perverteret udgave blive til f.eks. eufori, depression, angst og had. (alt dette er naturligvis forenklet i en grad så det næsten ikke kan bruges til noget - kun som et nøgternt stendødt (og derfor forkert!), skema, som måske alligevel kan give lidt klarhed over, hvad jeg lægger i ordene.

Det belyser det ganske godt... alt med måde, kunne vi også have sagt.

Her er jeg enig med dig, pånær i betragtningen at eufori og angst er perverterede følelser. Jeg mener nemlig, at de er ganske naturlige motivatorer for a) forplantning og instinkter og b) overlevelse og sikkerhed.

Sorg opfatter jeg ikke som en grundfølelse. Jeg ville måske nærmere have brugt "afsavn"...

citat:
Hvis vi vil gå helt ind til benet, ved vi slet ingenting om virkeligheden.
Du kan ikke udelukke, at der i virkeligheden kun findes dig og din drøm ... og jeg kan ikke udelukke, at der i virkeligheden kun findes mig og min drøm.

Så vi må alle nøjes med at tale om, hvad vi tror, hvad vi finder troværdigt/sandsynligt. Sådan er vilkårene!

Skepticismen er jo selv-falsificerende... hvis din drøm om virkeligheden indeholder mig, er jeg et bevis på at i det mindste din drøm er virkelig - så meget som en drøm nu kan blive det.

Vi bliver nødt til at acceptere som uimodsigeligt, at vi begge eksisterer og er to forskellige personer, og har hver vores bevidsthed. Med det på plads kan vi blive enige om, hvad vi kan se og mærke, og nogle grundbegreber til at beskrive det.

Sådan fungerer sproget - når man ikke opfinder sine egne uforklarede koncepter og dermed gør sig uforståelig

citat:
Ja, det er vi enige om. Jeg tror ikke på noget, som aldrig er blevet observeret.
Jeg tror heller ikke på alt det, som andre siger, de har observeret.
Jeg har heller ikke selv observeret alt det, jeg tror på.
Noget af det tror jeg på, fordi jeg har tillid til andre, som siger eller skriver, at de har observeret det.

Det kunne jeg have skrevet selv.

Blot ville jeg vove at påstå, at Gud aldrig er blevet observeret. Fordi jeg aldrig ville tro på en viderebragt observation, hvis den strider mod logik og fysik.

Lige kort omkring holocaust, så er der tonsvis af visuelt bevismateriale, der på ingen måde kunne være forfalsket i 1940'erne. Det føler jeg mig tryg ved at stole på er sandt.

Det samme om månelandingen. Jeg har ikke brugt megen tid på konspirationsteorier, men alt hvad jeg nogensinde har hørt om månelandingen har i mine ører været veldokumenteret. Igen er tidsperioden medvirkende til, at der næppe kan være tale om forfalsket billedmateriale.

Men der er jo ingen billeder af Gud. Eller Jesus. Eller noget som helst andet af det, bibelen beskriver, på den tid den beskriver det. Der er kun tekst, som i sig selv er videreleveringer.

Til toppen 
#50593 - 07/09/2005 17:32 Re: følelser, skepsis og tillid [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus, det er muligvis lidt fortænkt det her, men når du skriver:
citat:
.. hvis din drøm om virkeligheden indeholder mig, er jeg et bevis på at i det mindste din drøm er virkelig - så meget som en drøm nu kan blive det.
så må jeg gentage min påstand om, at jeg ikke kan vide med sikkerhed, om der eksisterer andet end mig og min drøm, så jeg fastholder, at et sikkert bevis på, at du findes kan jeg ikke fremlægge!
Jeg véd virkelig ikke med sikkerhed, at du findes! Jeg kan sagtens argumentere for det, og jeg tror det da også helt bestemt, men jeg kan umuligt bevise det! Du kunne teoretisk godt være en del af min drøm - drømme kan være særdeles livagtige!

Mht. angst: Jeg definerer ordet som en irrationel, genstandsløs, lammende følelse, som ikke tjener det angste individs overlevelse eller på anden måde er til nytte, men tværtimod kun til skade, idet den hæmmer eller helt forhindrer den angsplagedes vigtige livsfunktioner.

Helt anderledes med frygt: Det er en sund og normal følelse, som akut forbedrer individets mulighed for overlevelse i en krise-situation. Man kan tage kampen op. Eller spæne. Dette pga den ekstra dosis adreanalin, som netop pga. frygten dirigerer mere blod til muskulaturen, og mindre til fordøjelsessystemet (som kan vente, til man har nedlagt løven .. eller er kommet i sikkerhed på den rigtige side af hegnet!).

Menneskekroppen er da godt lavet! - en fantastisk imponerende konstruktion, godt og gennemtænkt design!
citat:
Blot ville jeg vove at påstå, at Gud aldrig er blevet observeret. Fordi jeg aldrig ville tro på en viderebragt observation, hvis den strider mod logik og fysik.
Her er det så, at jeg hævder, at Gud er blevet observeret - fordi han blev menneske i kød og blod, i skikkelse af Jesus Kristus.

Er logik og fysik virkelig de vigtigste fag i dit liv? Den må jeg lige tænke lidt over ...
Hvad med f.eks. kærlighed? Kærlighed kan forekomme særdeles ulogisk og kan efter min bedste overbevisning ikke forklares fyldestgørende i en fysikbog.

Hans-Ole Bækgaard har forresten skrevet nogle svar-artikler om den historiske Jesus.
citat:
Men der er jo ingen billeder af Gud. Eller Jesus. Eller noget som helst andet af det, bibelen beskriver, på den tid den beskriver det. Der er kun tekst, som i sig selv er videreleveringer
Nej, der var - af gode grunde - ingen pressefotografer til stede. Men er fotografier nødvendigvis bedre dokumentation end skrevne ord?

Beretningerne om Cæsars gallerkrige og andre begivenheder fra oldtiden er ikke blevet anfægtet, selv om den dokumentation, der foreligger om dem, er langt mindre omfattende end om Jesu liv og virke, hans korsfæstelse, opstandelse og himmelfart.

Det helt overvældende antal håndskrifter, som ligger til grund for Bibelen, mener jeg skyldes, at de begivenheder, der skete i Israel og omegn for kun et par tusind år siden, var så ekstraordinære og ulogiske og dramatiske, at de, der oplevede dem, fandt det ganske overordentlig vigtigt at bevidne og videregive hvad de havde hørt med deres egne ører og set med deres egne øjne.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#50594 - 07/09/2005 23:34 Re: følelser, skepsis og historie(r) [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

citat:
så må jeg gentage min påstand om, at jeg ikke kan vide med sikkerhed, om der eksisterer andet end mig og min drøm, så jeg fastholder, at et sikkert bevis på, at du findes kan jeg ikke fremlægge!

Skal vi nu ikke lige...

Jeg eksisterer - og det må du gerne få på skrift!

citat:
Mht. angst: Jeg definerer ordet som en irrationel, genstandsløs, lammende følelse, som ikke tjener det angste individs overlevelse eller på anden måde er til nytte, men tværtimod kun til skade, idet den hæmmer eller helt forhindrer den angsplagedes vigtige livsfunktioner.

Så er vi delvist enige - jeg mener bare angst er forløberen for egentlig frygt.

citat:
Menneskekroppen er da godt lavet! - en fantastisk imponerende konstruktion, godt og gennemtænkt design!

Ja, den er ganske grundigt udviklet gennem "trial and error"

citat:
Er logik og fysik virkelig de vigtigste fag i dit liv? Den må jeg lige tænke lidt over ...
Hvad med f.eks. kærlighed? Kærlighed kan forekomme særdeles ulogisk og kan efter min bedste overbevisning ikke forklares fyldestgørende i en fysikbog.

Logik og fysik er vigtigst, når jeg gerne vil forstå mine omgivelser. Kærligheden er i min erfaring ikke så ulogisk endda - men forklares i en fysikbog skal den ikke. Og den er nu engang bedst at inddrage, når man har med mennesker at gøre - ikke fortællinger om væsener hvis følelser vi sådan set ikke kan forstå.

citat:
Nej, der var - af gode grunde - ingen pressefotografer til stede. Men er fotografier nødvendigvis bedre dokumentation end skrevne ord?

Det vil jeg da mene. Enhver kan skrive skønlitterature "løgne", men en skønlitterær "løgn" lader sig ikke fotografere.

citat:
Beretningerne om Cæsars gallerkrige og andre begivenheder fra oldtiden er ikke blevet anfægtet, selv om den dokumentation, der foreligger om dem, er langt mindre omfattende end om Jesu liv og virke, hans korsfæstelse, opstandelse og himmelfart.

Derfor er det heldigt, at arkæologien understøtter historieskrivningen. Så vidt jeg ved er det ikke tilfældet med netop de dele af historien om Jesus, der bekræfter hans guddommelighed - men jeg kan da have overset noget. Det er utænkeligt, for hvis sådan et arkæologisk bevis eksisterede havde alle hørt om det, og borte var tvivlen.

citat:
Det helt overvældende antal håndskrifter, som ligger til grund for Bibelen, mener jeg skyldes, at de begivenheder, der skete i Israel og omegn for kun et par tusind år siden, var så ekstraordinære og ulogiske og dramatiske, at de, der oplevede dem, fandt det ganske overordentlig vigtigt at bevidne og videregive hvad de havde hørt med deres egne ører og set med deres egne øjne.

Det kan også være, at de gættede sig til en autoritet for at holde samfundet samlet.

Men hvis begivenhederne var så dramatiske, hvorfor er beskrivelserne da så forskellige? Og hvorfor passer de i rigtig mange tilfælde ikke med det vi kan observere - både rent arkæologisk, geologisk og ikke mindst mht. naturlovene?

En mulig forklaring på lighederne er også, at der er tale om vandrehistorier - ligesom mange af dem (alle? jeg er ikke god med min Andersen), H.C. Andersen nedskrev. Der findes endda vandrehistorier den dag idag, næsten i overflod - og de er alle slående ens, og har så vidt jeg ved også været det (mest indenfor landegrænserne) før verdenskommunikationen vandt frem.

Der er ikke noget unaturligt i mennesker, der fortæller mennesker historier - og heller ikke i mennesker, der fortæller mange mennesker gamle historier med nye træk. Det er både charmerende og kreativt - og i mine øjne en ganske sandsynlig forklaring

Til toppen 
#50595 - 08/09/2005 00:48 Re: følelser, skepsis og historie(r) [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus
citat:
... jeg mener bare angst er forløberen for egentlig frygt.

OK, ord betyder det man lægger i dem, men det er mest praktisk at bruge ordene i den betydning, som de fleste lægger i dem!
Inden for psykiatrien vil man ikke kalde angst for "forløberen for egentlig frygt", men for en psykisk lidelse, som kan behandles medicinsk og/eller terapeutisk. Men lad os lade dette hvile - ellers ryger jeg bare ud efter tangenten ..

Du skriver, at skønlitterære løgne ikke kan fotograferes - det mener jeg nu nok - jeg har set hele udstillinger af trickfotografier. Og bare en almindelig western .. ..
citat:
Derfor er det heldigt, at arkæologien understøtter historieskrivningen. Så vidt jeg ved er det ikke tilfældet med netop de dele af historien om Jesus, der bekræfter hans guddommelighed - men jeg kan da have overset noget.
Jeg ved ikke om arkæologien understøtter oldtidshistorien i al almindelighed, men jeg tror ikke, at vi skal vente at finde arkæologiske beviser på Jesu guddommelighed. Men det eneste fuldgyldige bevis jeg kunne komme i tanker om på at Jesus ikke var Guds søn, og ikke opstanden fra de døde, skulle da være, at man fandt og identificerede hans knogler i den klippegrav, hvor Josef fra Arimatæa havde lagt hans afsjælede legeme ...
citat:
... hvis sådan et arkæologisk bevis [på de bibelske beretninger] eksisterede havde alle hørt om det, og borte var tvivlen.
Ja, så var al tvivl ganske rigtigt borte. Så var alle faktisk tvungne til at tro på Jesus, - uanset hvor hårdhjertede de måtte være. Så var kristentroen ikke tro og tillid, men cool business. I hvert fald ikke et guddommeligt kærlighedsforhold. Hvis du erklærer et menneske din kærlighed - hvordan vil du så have det med at din udkårne kræver beviser?
citat:
Men hvis begivenhederne var så dramatiske, hvorfor er beskrivelserne da så forskellige? Og hvorfor passer de i rigtig mange tilfælde ikke med det vi kan observere - både rent arkæologisk, geologisk og ikke mindst mht. naturlovene?
Tænk, jeg synes netop beskrivelserne er forbløffende ens, i betragtning af at de er skrevet af forskellige mennesker. Hvis du afhører 7 forskellige vidner til f.eks. en trafikulykke, vil du helt sikkert få 7 ret forskellige forklaringer på, hvad der var sket.

Og at kræve at undere skulle passe med naturlovene? Nej - så ville de jo ikke være undere! Og hvis der var arkæologiske eller geologiske forekomster, der modsagde de bibelske beretninger, så er jeg sikker på, at vi nok skulle have hørt om dem!

Slut for nu - det er allerede i morgen, kan jeg se ... og min dyne kalder!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#50596 - 08/09/2005 09:36 Re: følelser, skepsis og historie(r) [Re: kristina]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
citat:
citat:
... hvis sådan et arkæologisk bevis [på de bibelske beretninger] eksisterede havde alle hørt om det, og borte var tvivlen.
Ja, så var al tvivl ganske rigtigt borte. Så var alle faktisk tvungne til at tro på Jesus, - uanset hvor hårdhjertede de måtte være. Så var kristentroen ikke tro og tillid, men cool business.

Jeg mener jo Bibelen selv giver et eksempel på dette. Det kan være problematisk at anvende netop Bibelen til at beskrive sin egen oprigtighed, men Bibelen er jo heller ikke en normal bogsamling.

Da Jesus opvækker Lazarus fra døden, gør han det ikke af omsorg for Lazarus, men for at "bevise" for den store flok af mennesker der kigger på, at han er Guds søn - eller i det mindste har evner til at opvække døde og dermed magt over døden.

Det er derefter værd at bemærke, at de fleste rent faktisk stadig ikke tror på ham, selv om de lige har set en handling med deres egne øjne, der temmelig kraftigt taler for hans påstande.

Jeg er derfor rimelig overbevist om, at hvis en lignende ting skete i dag, så ville flertallet af tilskuere lige stoppe op og kigge på, tage nogle billeder med deres mobiltelefon og så ellers smutte i Netto efter mælk og billige øl og brokke sig til kassedamen over benzinpriserne.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#50597 - 08/09/2005 10:20 Re: medynk og/eller tegn ? [Re: Machine_A]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej MA .. jeg har kun n lille indvending mod det du skriver her:
citat:
Da Jesus opvækker Lazarus fra døden, gør han det ikke af omsorg for Lazarus, men for at "bevise" for den store flok af mennesker der kigger på, at han er Guds søn - eller i det mindste har evner til at opvække døde og dermed magt over døden.
Lige netop den beretning viser, at det under, Jesus her gjorde, både skal ses som et tegn på, at han er Guds søn (som du også skriver) og at han havde stærke dybe følelser ved at se sine venners sorg. Se Joh 11,33-37:

Da Jesus så hende græde og så de jøder græde, som var fulgt med hende, blev han stærkt opbragt og kom i oprør og sagde: »Hvor har I lagt ham?« »Herre, kom og se!« svarede de. Jesus brast i gråd. Da sagde jøderne: »Se, hvor han elskede ham.« Men nogle af dem sagde: »Kunne han, som åbnede den blindes øjne, ikke også have gjort, at Lazarus ikke var død?«

Jo, det kunne han så, og ikke alene det, han kunne opvække ham fra de døde ...

Det samme ser vi i Luk 7,13-17 - beretningen om den anden dødeopvækkelse, nemlig af enkens søn fra Nain:

Da Herren så hende [enken], ynkedes han over hende og sagde: »Græd ikke!« Og han gik hen og rørte ved båren. Bærerne stod stille, og han sagde: »Unge mand, jeg siger dig: Rejs dig op!« Da satte den døde sig op og begyndte at tale, og Jesus gav ham til hans mor. Alle blev fyldt af frygt og priste Gud og sagde: »En stor profet er fremstået iblandt os, og Gud har besøgt sit folk.« Og det ord om ham nåede ud over hele Judæa og i hele omegnen.

Vi kan også lægge mærke til, at de, der overværede begivenheden, blev fyldt at frygt - vel en naturlig reaktion, når man overværer noget, som ikke kan lade sig gøre, og som de fleste nok som regel nok bagefter vil fortrænge og forsøge at bortforklare.

Selv om det var en fantastisk glædelig begivenhed, kunne det nok føles utrygt, når ens verdensbillede krakelerer, fordi der sker noget, som alle og enver ved ikke kan ske ...

Jeg har lige prøvet på Bibelens søgemaskine at tælle, hvor mange gange der står "Frygt ikke!" i Bibelen, men måtte opgive - jeg kan slet ikke tælle så langt!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#50598 - 08/09/2005 14:44 www.Bibelen.dk [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Café,

jeg vil bare sige, at man finder Bibelen online på www.bibelen.dk . Tænkte at der var nogen, der ikke viste det måske. Men måske er det helt overflødigt at fortælle. Måske ved alle det. Måske har det været skrevet herinde før, men så har jeg overset det..

mvh Tau.
PS. Man kan også gå ind på www.bibelselskabet.dk, men www.bibelen.dk sender en direkte videre fra hovedsiden til selve søgefunktionen efter ord eller skriftsted.

Til toppen 
#50599 - 08/09/2005 15:04 Re: www.Bibelen.dk [Re: tau]
Anonym
Anonym

... og de fleste kender sikkert også www.e-sword.net. Det er et genialt værktøj, når man har brug for at sammenligne bibeludgaver på forskellige sprog, herunder muligheden for at se græske udtryk forklaret.

Bl.a. den danske oversættelse af 1931 er med.

Hent først programmet, og derefter kan du hente den/de bibler, du har brug for.

NV-oversættelsen er ikke med, men den engelske udgave kan i stedet læses her.

Til toppen 
#50600 - 08/09/2005 15:58 Re: www.Bibelen.dk [Re: ]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Benjax

er der ikke også noget med, at man kan få eller købe en NV-bibel, ved at henvende sig til de lokale Jehovas Vidner ? Jeg fik engang en, af dem der kom til min dør. Jeg spurgte bare efter den, og så fik jeg den.

Mvh Tau

Til toppen 
#50601 - 08/09/2005 16:26 Re: www.Bibelen.dk [Re: tau]
carl
Bruger

Hej tau

Citat:
er der ikke også noget med, at man kan få eller købe en NV-bibel, ved at henvende sig til de lokale Jehovas Vidner ? Jeg fik engang en, af dem der kom til min dør. Jeg spurgte bare efter den, og så fik jeg den
Citat slut.

Kommentar:
Det er vist korrekt i nogle tilfælde, men du skal blot vide, at indholdet ikke stemmer overens med de autoriserede danske bibeloversættelser. JV udgaven er redigeret på flere områder tekstmæssig.

mvh
carl

Til toppen 
#50602 - 08/09/2005 17:19 Re: medynk og/eller tegn ? [Re: kristina]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Hej Kristina.

Ja dér var jeg lige lidt hurtig med udelukkelsen af formål. Tak for henvisningerne.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#50603 - 08/09/2005 17:37 Re: medynk og/eller tegn ? [Re: Machine_A]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Karsten - selv tak! - jeg glemte at benytte lejligheden til at anbefale Henrik Nymann Eriksens fine lille bog Jesusmosaik, (Credo 1996), som gennemgår Jesu egenskaber og hvad der ligger i alle hans mange titler:

Menneskesønnen, Guds søn, Den salvede, Kongen, Ypperstepræsten, Profeten, Tjeneren, Hyrden, Læreren, Lægen, Herren, Guds lam og .. Ordet!

Jeg har lige læst den igen - og fået endnu mere ud af det end første gang ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#50604 - 08/09/2005 17:55 At brænde [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Hej CloudHands, du skriver:
citat:
Det er vores engagement og ildhu der smitter og giver stof til eftertanke, så hvis vi skal sprede et budskab (f.eks. min idé om moderation) så skal vi brænde for det

Min kompliment for velvalgt brug af smiley! Selve det at brænde for et budskab eller en idé er jo ikke spor moderat.

... og i min række af associationer kom jeg til at tænke på, at tilbage i år 64 i Neros Rom var der jo en del mennesker, der – bogstaveligt talt – brændte for det, de troede på. Jeg tænker at det nok mere var budskabet (med alle dets "usammenhængende dele"), de brændte for, end for det hyggelige fællesskab ...

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#50605 - 08/09/2005 18:57 Ateistisk evangelium [Re: Claus Due]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Hej Claus, du skrev:
citat:
... forskellen i karakter mellem fx den kristne mission og en "ateistisk mission" som jeg forestiller mig den må netop være, at hvor den kristne mission benytter sig af et budskab, må "ateistisk mission" benytte sig af et argument.

Nu er ateister jo, som bekendt, meget forskellige. Jeg kom lige til at tænke på Niels Lyhne igen. Han siger, stadig i samtalen med dr. Hjerrild:
citat:
"Men," udbrød Niels Lyhne, "fatter De da ikke, at den Dag, Menneskeheden fri kan juble: der er ingen Gud, den Dag skabes der som med et Trylleslag ny Himmel og ny Jord. Først da bliver Himlen det fri, uendelige Rum, i Stedet for et skuende Spejderøje. Først da bliver Jorden vor, og vi Jordens, naar hin dunkle Saligheds og Fordømmelses Verden derude er bristet som en Boble. Jorden bliver vort rette Fædreland, vort hjærtes Hjem, hvor vi ikke er som fremmede Gjæster en stakket Tid, men al vor Tid. Og hvilken Intensitet vil det ikke give Livet, naar Alt skal rummes i det, og Intet er lagt hen udenfor. Den uhyre Kjærlighedsstrøm, der nu stiger op mod den Gud, der troes, naar Himlen er tom, da vil den bøje sig hen over Jorden, med elskende Gang imod alle de skjønne, menneskelige Egenskaber og Evner, som vi har potenseret og smykket Guddommen med, for at gjøre den vor Kjærlighed værd. Godhed, Retfærdighed, Visdom, hvem kan nævne dem alle? Begriber De ikke, hvilken Adel det vil brede over Menneskeheden, naar den frit kan leve sit Liv og dø sin Død, uden Frygt for Helved eller Haab om Himmerig, men frygtende sig selv, og med Haab til sig selv? Hvor vil Samvittigheden ikke vokse, og hvilken Fasthed vil det ikke give, naar daadløs Anger og Ydmyghed Intet mer kan sone, og ingen anden Tilgivelse er mulig, end at gjøre godt med Godt, det Onde, man forbrød, med Ondt."

Man kunne måske kalde dette for Lyhneevangeliet. Jeg ved godt, at Jacobsens fremstilling er karikeret, men det kan vel tænkes, at der virkelig findes ateister, der tænker som Niels Lyhne. Ateister med et budskab, for hvem argumentet spiller en sekundær rolle, lidt ligesom apologetikken i kristendommen.

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#50606 - 08/09/2005 22:56 Re: www.Bibelen.dk [Re: carl]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Carl

jeg er skam bekendt med, at NV-bibelen ikke på alle punkter er som den autoriserede Bibel. For at nævne et eksempel kan jeg fortælle om et sted, hvor der i den fra Bibelselskabet står: Og han bøjede sig ned og tilbad Ham. (Tilbad Jesus).
I NV-bibelen er det ændret til: Og han bøjede sig dybt for ham.

Ja. Sådan er der så meget. Et sted hvor jeg dog finder, at NV-bibelen er mest korrekt er her:
Bibelselskabets Bibel: Salige er de fattige i ånden.
NV-bibelen: Lykkelige er de, som erkender deres åndelige behov.

Men tak fordi du gjorde mig opmærksom på, at der er tekstmæssige uoverensstemmelser mellem NV-bibelen og den aut. Kunne jo tænkes, at jeg ikke vidste det, så fint nok, Carl.!

Mvh Tau.

Til toppen 
#50607 - 08/09/2005 23:55 Re: www.Bibelen.dk [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau, du skriver
citat:
Et sted hvor jeg dog finder, at NV-bibelen er mest korrekt er her:
Bibelselskabets Bibel: Salige er de fattige i ånden.
NV-bibelen: Lykkelige er de, som erkender deres åndelige behov.
Jeg håber sandelig ikke, at Jehovas Vidners bibel er mest korrekt (desværre kan jeg ikke græsk - nogen der kan hjælpe her?) for jeg er netop så glad for den smukke ordlyd i Saligprisningernes løfter:

»Salige er de fattige i ånden,
for Himmeriget er deres.
Salige er de, som sørger,
for de skal trøstes.
Salige er de sagtmodige,
for de skal arve jorden.
Salige er de, som hungrer og tørster efter retfærdigheden,
for de skal mættes.

Det handler jo om mennesker, som rækker efter noget, de ikke selv har, men som Gud har til dem, netop de er salige (= hjertenslykkelige).

Fattig i ånden betyder jo ikke dum eller indskrænket, men at være kørt fast med alt sit eget, at være afhængig af Gud. Når det gælder vores egen ånd, er vi fattige - vi er fortabte i os selv.
Men: Salige er de, der ved det, opgiver sig selv og lægger deres liv i Guds hænder ... for Himmerig er deres!

Nogle vil sikkert spørge: Hvordan i alverden kan man være salig, når man sørger?
Men jo, det kan man, man kan være dybt sørgende, og samtidig alligevel salig - ved Guds kærlige trøst og omsorg ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#50608 - 09/09/2005 12:33 Re: www.Bibelen.dk [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Jo men kristina,

JEG fatter ikke, hvad "fattige ånden" betyder. (Ja ok jeg har fået det forklaret af andre og nu af dig, men ellers..) Derfor er jeg så glad for NVs ordlyd. Og outcommet er jo det samme, som jeg ser det. Du beskriver i din forklaring nogen, der har erkendt deres åndelige behov. Netop ikke dumme eller indskrænkede, men ja, fattige i ånden. Jeg synes, at Bibelen skal være skrevet, så lægpersoner selv kan forstå, hvad de læser. Det kan ikke passe, at vi skal gå til præster og ordensfolk for at få en forklaring, vel.

Og her er jeg vel helt på linie med den kære Martin Luther. Selvom han nok ville have korset sig over Jehovas Vidners trang til selv at lave en oversættelse af Bibelen. Nu fandtes de ikke dengang, men havde de gjort, havde han nok ikke været overordnet tilhænger af deres projekt, omend han da sikkert godt kunne gå ind for dele af oversættelsen. Men så ville han nok kæmpe for at få det ind i den autoriserede oversættelse, mon ikke.

Nå, skal vi lade ham hvile i fred. Hvor han så end er henne..

mvh Tau.

Til toppen 
#50609 - 09/09/2005 22:24 Re: www.Bibelen.dk [Re: tau]
Anonym
Anonym

Hej tau,

Jo, som du selv siger, kan man bede om en bibel hos JV. Bibler og andet læsestof udleveres vederlagsfrit. Hvis man selv ønsker det, kan man dog yde et frivilligt bidrag, som så går til trykning og forsendelse af litteraturen.

God læsning!

Til toppen 
#50610 - 09/09/2005 22:44 Re: www.Bibelen.dk [Re: tau]
Anonym
Anonym

Hej tau,

Selvfølgelig er der forskelle på NV-oversættelsen og DA. Da NV udkom på dansk i 1985, var det en enestående begivenhed. Det sker yderst sjældent, at en organisation uden for Det Danske Bibelselskab udgiver hele Bibelen, fra 1. Mosebog til Åbenbaringen på dansk.

Som du selv er inde på, forsøger NV at gengive grundteksten på et sprog, som forstås af flertallet i dag, uden at udvande teksten. Den autoriserede oversættelse sagde fx dengang NV udkom: »Hvorfor fnyser hedninger, hvi pønser folkefærd på, hvad fåfængt er?« (Salme 2:1) Fyndigt lyder det, men hvor mange ved mon hvad fåfængt betyder?? NV siger hér: »Hvorfor er folkene i oprør og lægger planer, der ikke kan lykkes?« Den nyeste autoriserede udgave har en ordlyd, der lægger sig tæt op af NV: »Hvorfor er folkeslagene i oprør?
Hvorfor lægger folkene planer, der ikke kan lykkes?«

citat:
For at nævne et eksempel kan jeg fortælle om et sted, hvor der i den fra Bibelselskabet står: Og han bøjede sig ned og tilbad Ham. (Tilbad Jesus). I NV-bibelen er det ændret til: Og han bøjede sig dybt for ham.

Nu er der jo ikke tale om, at NV ændrer teksten. Men det græske ord "proskyneo" og det hebraiske shachah kan oversættes med "tilbede", eller "bøje sig ærbødigt for".

DA bruger som oftest udtrykker "tilbede" når talen falder på Jesus, i stedet for "bøje sig for"; selv om man måtte foretrække en sådan oversættelse af "proskyneo", må man forstå at denne tilbedelse kun kan være relativ, for Jesus selv sagde udtrykkeligt til Satan at „du skal tilbede [bøjningsform af proskyneŽo] Herren din Gud og tjene ham alene“. (Matt. 4:8-10)

På den anden side er gengivelser som „bøje sig for“ og „hylde“ (i stedet for „tilbede“) på ingen måde i modstrid med det der siges på grundsproget, hverken det hebraiske i Salme 97:7 eller det græske i Hebræerbrevet 1:6, for disse gengivelser indeholder både det hebraiske og det græske ords grundbetydning. Derfor gengiver DA da også de ord med "bøje sig for" eller "hylde" i andre forbindelser, fx når det drejer sig om foretræde for en konge.

Til toppen 
#50611 - 09/09/2005 22:48 Re: www.Bibelen.dk [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej kristina,

Jeg må medgive at "salige er..." lyder smukt - men det er ikke specielt forståeligt i vor tid. Fodnoten til Mattæus 5:3 siger i øvrigt: »„Lykkelige“. Gr.: MakaŽrioi; lat.: beaŽti; Luther, 1522: „Selig“ (Salige), deraf udtrykket: „saligprisninger“.«

Så ordet var vældigt moderne for 500 år siden...

Til toppen 
#50612 - 09/09/2005 23:01 Sprogets udvikling i Bibelen [Re: tau]
Anonym
Anonym

Hej tau & kristina, jeg faldt over følgende eksempler på sprogets udvikling i Bibelen. Interessant læsning:

Skriftsted: Ordsp. 14:30
Et got Hierte er Livets Levnet; men Avind er Røde i Benene. (Dansk bibel fra 1738)

Sagtmodigt hjerte er liv for legemet, avind er edder i benene. (DA31/48)

Et roligt hjerte er liv for legemet, men skinsyge er råddenskab i knoglerne. (NV)

Skriftsted: Job 27:2
Saa sandt Gud lever, som har borttaget min Ret, og den Almægtige, som har beskelig bedrøvet min Sjæl! (1871-overs.)

Så sandt Gud lever, som satte min ret til side, den Almægtige, som gjorde mig mod i hu. (DA31/48)

Så sandt Gud lever, som har afvist min ret, ja, den Almægtige, som har gjort min sjæl bitter. (NV)

Skriftsted: Sl. 2:10-12
Og nu, I Konger, handler klogelig! lader eder undervise, I Dommere paa Jorden! Tjener Herren med Frygt og fryder eder med Bæven! Kysser Sønnen, at han ikke bliver vred, og I skulle omkomme på Vejen; thi om et lidet vil hans Vrede optændes; salige alle de, som forlade sig paa ham! (1871-overs.)

Og nu, I konger, vær kloge, lad eder råde, I jordens dommere, tjener HERREN i frygt, fryd jer med bæven! Kysser Sønnen, at ikke han vredes og I forgår! Snart blusser hans vrede op. Salig hver den, der lider på ham! (DA31/48)

Og nu, I konger, vis indsigt; lad jer tugte, I jordens dommere. Tjen Jehova med frygt og jubl med skælven. Kys sønnen, at Han ikke vredes og I går til grunde på jeres vej, for hans vrede kan let blusse op. Lykkelige er alle der søger tilflugt hos ham. (NV)

Mange har med god grund ment, at DA48-oversættelsen allerede var sprogligt forældet, da den udkom. Dette er der så til dels rådet bod på, med den seneste udgave.

Til toppen 
#50613 - 09/09/2005 23:12 Re: www.Bibelen.dk [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hen Benjax -
citat:
Jeg må medgive at "salige er..." lyder smukt - men det er ikke specielt forståeligt i vor tid. Fodnoten til Mattæus 5:3 siger i øvrigt: »„Lykkelige“. Gr.: MakaŽrioi; lat.: beaŽti; Luther, 1522: „Selig“ (Salige), deraf udtrykket: „saligprisninger“.« Så ordet var vældigt moderne for 500 år siden
500 år? Så gammel er jeg altså heller ikke ...

"(Lyk)salig"? "salighed"? Hvis man virkelig ikke ikke véd, hvad de ord betyder, kan man slå dem op - eller spørge nogen der véd det - der må dog endnu være en del tilbage?

Jeg er modstander af de mange bestræbelser på at reducere det danske sprog til laveste fællessnævner. Hvis det fortsætter på den måde, kommer det til at gå meget hårdt ud over alle nuancerne. Måske varer det ikke længe, før vi kun har få hundrede ord tilbage .. bare det ikke en dag ender med, at vi kun sige dyrelyde til hinanden ...

Dette betyder bestemt ikke, at jeg mener at vi skal bruge fremmedord - og da slet ikke udenlandske ord - hvis der er et ord på dansk der er dækkende, tværtimod.

Men lykkelig betyder altså ikke helt det samme som salig!

Og "at erkende sit åndelige behov", som der står i NW, betyder heller ikke det samme som at være fattig i ånden!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#50614 - 09/09/2005 23:14 Re: www.Bibelen.dk [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

hvad er forskellen så på at erkende sit åndelige behov og være fattig i ånden? For mig at se er der ingen forskel. Jeg er rigtig glad for NVs ordlyd i det skriftsted.

mvh Tau.
Tak om du gider forklare forskellen set fra dine øjne.

Til toppen 
#50615 - 09/09/2005 23:52 Re: www.Bibelen.dk [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau
citat:
hvad er forskellen så på at erkende sit åndelige behov og være fattig i ånden? For mig at se er der ingen forskel. Jeg er rigtig glad for NVs ordlyd i det skriftsted.
Jeg ved ikke, om jeg kan forklare det rigtigt, men "at erkende sit åndelige behov .." siger jo ikke det mindste om, hvad evangeliet handler om, nemlig at vi opgiver os selv - vores eget liv - og genfødes ved Helligånden til liv i Kristus Jesus.

Det kunne lige så godt være et udsagn fra Koranen - eller i enhver anden sammenhæng end lige den kristne, synes jeg.

2.Kor 5,17: Altså: Er nogen i Kristus, er han en ny skabning. Det gamle er forbi, se, noget nyt er blevet til!
Salige er de fattige i ånden! Er vi fattige i ånden, har Gud allerede i Kristus opfyldt vores åndelige behov ... Sådan læser jeg det i hvert fald.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#50616 - 09/09/2005 23:58 Re: www.Bibelen.dk [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hmm kristina...fattige i ånden kan da lige så godt gælde for muslimer og hinduer og Krishnahengivne? Ikke mindst de sidste...
Eller?

mvh Tau.

Til toppen 
#50617 - 10/09/2005 00:30 Re: www.Bibelen.dk [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Kristina hvad betyder "salig", hvis ikke det betyder "lykkelig" ?? Hvordan vil du oversætte det? Jeg har ikke en fremmeordbog, så derfor spørger jeg dig. Du må vide det, nu du er så glad for denne formulering.

mvh Tau.

Til toppen 
#50618 - 10/09/2005 00:56 Re:Salig = velsignet [Re: kristina]
carl
Bruger

Hej kristina

At være salig betyder ganske enkelt at være velsignet og i den engelske autoriserede Holy Bible siger kalder man saligprisningerne: The Beautitures
Men ordet salig er de fattige i ånden ...... og resten bliver konsekvent betegnet som blessed og dermed også
Velsignet er de salige i ånden for .......

Det kan også betyde en særlig form for lykke elller overstadig tilfreds

mvh
carl

Til toppen 
#50619 - 10/09/2005 09:13 Re:Salig = velsignet [Re: carl]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Tak for hjælpen, Carl, ja - min fornemmelse gik i samme retning - salig/lyksalig - ordet udtrykker noget åndeligt/guddommeligt - en kombination af velsignet og ovenud lykkelig.

Og vi kan lægge mærke til, at der står er og ikke vil blive salige.
Derfor er det ganske særligt givende at fordybe sig i netop den tekst, synes jeg.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#50620 - 16/09/2005 23:22 Re: missionerende kristne? [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

citat:
Hvis jeg er sammen med ikke-troende, fortæller jeg faktisk aldrig om min kristne tro, med mindre jeg bliver spurgt .. min eneste tilkendegivelse er et lille sølvkors, som jeg har om halsen.
Sådan har jeg det også for det meste. Men for nylig var jeg til en samtale med to ikke kristne, og da jeg så kom til at fortælle, at jeg er aktivt troende katolik (hvad kalder man det ellers??), så fortalte de, at den ene af dem har været messedreng (ministrant) i katolsk kirke som barn i Schweiz, hvor han var vokset op. Det var sjovt.

Men ja, tilbageholdenhed er en dyd, for man skal jo altså ikke påtvinge nogen noget, og man kan også ødelægge mere end gavne, hvis man pådutter nogen noget..Så jeg gør som du, og nøjes for det meste med at skrive herinde, et sted hvor det er klart, hvem der er værten, og hvad der er formålet med at være her. Herinde kan ingen sige,at de ikke vidste, hvad de gik ind til.

Mvh Tau.
PS. Jeg har forresten også et lille sølvkors i en kæde om halsen. Så er vi to.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær