Menu
Hvem er online
1 registrerede (tau) og 12 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 1 af 2: 1 2 >
Muligheder
Gå til
#50461 - 01/09/2005 01:31 Da Vinci Mysteriet
Cytrix
Bruger

Reg.: 01/09/2005
Jeg kan ud fra min færden på denne debat, forstå at der ikke er megen glæde at spore over Dan Browns bog. Der bliver sat en helt masse spørgsmål ved fakta og hændelser i bogen. Men hvorfor gør i det ved netop denne bog. Der er skrevet et hav af bøger der handler om præcist samme emne og beskriver præcist samme ting. Det er grunden til, at der netop nu køres retssager omhandlende tyveri af historien. Faktisk anklages Dan Brown for direkte at have kopieret bogen fra andre forfattere. Forfattere, som i aldrig har stillet spørgsmål ved.

Det forekommer mig også mærkeligt, at en hændelse i bogen, hvor Sophie tager et maleri ned fra væggen, skal afvises grundet billedet størrelse m.m. Det blev påstået at det var direkte umulugt for hende at bære. Det er hamrende irrellevant om kvinden kan bære det maleri eller ej. Det er en historie. En krimi.

Jeg synes det er helt fint at skabe debat omkring bogen. Den form for debat i, og mange andre meget troende i resten af verden, kommer med, gavner bogen mere end noget andet. Og skaber en enorm interesse omkring den.

Jeg selv er kristen og tager gerne imod den form for historie Dan Brown kommer med. Endvidere er der måske nok noget om snakken, eftersom person, med høje poster inden for kirken, er helt fremme i skoende, hvergang arkæologer søger om adgang til arkiver, udgravninger af kirker etc. Hvorfor? Hvad er grunde til sandheden ikke må komme frem i lyset, hvis i er så sikre på at have ret. I burde da være de første til at pladere for,at en sådan undersøgelse sættes i værks. Den ville jo, efter jeres påstande her på siden, bevise at i har ret. Jeg er fuldstændig klar over, at ingen af jer der færdes på denne side og i de kredse i nu engang færdes i, ikke har noget som helst indflydelse på en beslutning om at udgrave eller undersøge en kirke. F.eks. Rosslyn Chapel. Men i burde da netop støtte en sådan undersøgelse. Især hvis i er så sikre på, at i har ret?!?

Jeg er klar over det er upopulært at skrive dette herinde, men selvom jeg er kristen, bevarer jeg min ret til at udtrykke min mening om tingene og vil ikke være holdningsloyal ved bare at stille mig i den store gruppe af kristne, der har et stort skilt på ryggen, hvorpå der står "Dan Brown er de dummeste i verden".

Håber det er ok med jer.

Til toppen 
#50462 - 01/09/2005 15:57 Re: Da Vinci Mysteriet [Re: Cytrix]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Jeg vil belyse et svar med en lille oplevelse jeg havde:

Jeg mødte en gammel gymnasiekammerat i metroen. Det var hyggeligt, og i samtalen fortalte hun mig, at hun var ved at læse Da Vinci Mysteriet.

Jeg havde ikke selv læst den (og har ikke læst den endnu), men jeg bed mærke i en sætning, som hun sagde: "Der er virkelig meget som jeg ikke vidste om kristendommen".

Hendes udtalelse udtrykker ret godt det, som er den almene holdning til bogen: Den beskriver virkelig historie! Det tror man virkelig!! Og på den måde bliver de fyldt med fejlinformation og mistænkeliggørelse af kristne.

Jeg tror nu ikke jeg vil give Dan Brown skylden for det! Der er nok nærmere tale om øgende uvidenhed om kristendom i det hele taget.

Heri består problemet, nemlig, at mange tror, at de har en historiebog i hånden, som beskriver fakta. Havde de blot været klar over, at der var tale om en roman, så var der ingen problemer.

Grunden til at kristnes modstand mod bogen først kommer nu er nok den simple, at når bogen ikke er kendt, så er der ingen grund til at fokusere på bogen og derved lægge ekstra brænde på bålet. - Og jeg selv har da også først hørt om den efter Dan Brown har "lånt" historien. Jeg kendte den ganske simpelt ikke før, og det gjorde resten af Danmark heller ikke.

Jeg ved ikke hvilke sandheder eller arkæologiske materialer de kristne skjuler, men jeg er da ikke overrasket over, at de kristne er meget interesserede i at få lov til at se materialer, som har med Bibelen og de kristnes historie at gøre.

Jeg er klar over det er upopulært at skrive dette herinde, men selvom jeg er kristen, bevarer jeg min ret til at udtrykke min mening om tingene og vil ikke være holdningsloyal ved bare at stille mig i den store gruppe af kristne, der har et stort skilt på ryggen, hvorpå der står "Dan Brown er de dummeste i verden".

Håber det er ok med jer.

Det er skam helt ok Jeg glæder mig også selv til at ventelisten på biblioteket er nået til mit navn. Det skulle efter sigende være en ret go' bog.

KH Søren.

Til toppen 
#50463 - 01/09/2005 16:58 Re: Da Vinci Mysteriet [Re: søgende]
Anonym
Anonym

Søgende: Jeg vil belyse et svar med en lille oplevelse jeg havde:

Jeg mødte en gammel gymnasiekammerat i metroen. Det var hyggeligt, og i samtalen fortalte hun mig, at hun var ved at læse Da Vinci Mysteriet.

Jeg havde ikke selv læst den (og har ikke læst den endnu), men jeg bed mærke i en sætning, som hun sagde: "Der er virkelig meget som jeg ikke vidste om kristendommen".

Hendes udtalelse udtrykker ret godt det, som er den almene holdning til bogen: Den beskriver virkelig historie! Det tror man virkelig!! Og på den måde bliver de fyldt med fejlinformation og mistænkeliggørelse af kristne.

Jeg tror nu ikke jeg vil give Dan Brown skylden for det! Der er nok nærmere tale om øgende uvidenhed om kristendom i det hele taget.

Heri består problemet, nemlig, at mange tror, at de har en historiebog i hånden, som beskriver fakta. Havde de blot været klar over, at der var tale om en roman, så var der ingen problemer.

Jeg hæfter mig særligt ved dette, som du skriver: "Hendes udtalelse udtrykker ret godt det, som er den almene holdning til bogen: Den beskriver virkelig historie! Det tror man virkelig!! Og på den måde bliver de fyldt med fejlinformation og mistænkeliggørelse af kristne".

Vi nåede vist tidligere til enighed om, at de bibelske beretninger stort set fuldstændigt savner historisk belæg. Bibelens beretninger er f.eks. ikke bekræftet, endsige nævnt, af samtidige ikke-kristne kilder.

Bibelen og Da Vinci Mysteriet står nemlig på det punkt lige. Historisk set risikerer man derfor ikke at blive fyldt med mere fejlinformation ved at læse Da Vinci Mysteriet, end ved at læse bibelen.

Men jeg enig med, at det er uheldigt, hvis folk uden historisk belæg tror på, at vores Prins Henrik, via Merovingerslægten i Frankrig, er en efterkommer af Jesus.

Til toppen 
#50464 - 01/09/2005 17:36 Re: Da Vinci Mysteriet
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark

Vi nåede vist tidligere til enighed om, at de bibelske beretninger stort set fuldstændigt savner historisk belæg. Bibelens beretninger er f.eks. ikke bekræftet, endsige nævnt, af samtidige ikke-kristne kilder.

Er der ikke meget stor forskel på, at noget ikke er direkte bekræftet af samtidige historiske kilder og så at noget er meget direkte afkræftet og modbevist af både historiske og nutidige kilder?

Dan Browns fejl er ikke, at han har skrevet en spændende roman, der "afslører" den kristne kirke som en hemmelig sammensværgelse. Problemet er at han påstår at historien er baseret på historiske fakta - som beviseligt ikke eksisterer.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#50465 - 01/09/2005 18:24 Re: Da Vinci Mysteriet
Cuco
Bruger

Reg.: 18/05/2004
Sted: Århus C
Nu er det nok lige så meget historiske fakta om Nikæa mødet og Konstantin den Store som Hr. Brown har fået galt i halsen. Det er vel ikke noget du påstår står i Bibelen?

Lige så med diverse broderskaber og kirker der er bygget senere end Brown antyder i sin roman.

Kristendommens historie står der ikke meget om i Bibelen så at angribe Bibelen som dårligt kildemateriale giver ikke rigtig nogen mening.

Til toppen 
#50466 - 01/09/2005 18:25 Re: Da Vinci Mysteriet [Re: søgende]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Søren og I andre - har I læst denneher anmeldelse af bogen?

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#50467 - 01/09/2005 21:43 Re: Da Vinci Mysteriet [Re: søgende]
mha
Bruger

Reg.: 27/08/2005
Sted: København

Jeg er ateist, men er enig i din vurdering og af samme grund som dig.

En ting er, at jeg er skeptisk over for den officielle bibelhistorie, men "skeptisk" betyder ikke, at man i stedet skal kaste sig aldeles u-skeptisk over den første den bedste "alternative forklaring".

3 eksempler:

1) Der verserer en "copy-cat" teori på Nettet, der går ud på, at Jesus er en kopi af en række mellemøstlige guder: Horus, Dionysos, Mithra, Apollo, Buddha osv. osv., der alle var jomfrufødte, med 12 disciple, indstiftede nadveren, var Guds søn osv. osv.

Sandheden er, at der intet grundlag er for denne teori - vi ved stort set intet om disse religioner, eftersom den katolske kirke har destrueret alle "vantro" dokumenter. F. eks har vi næsten ingen viden om Mithras, ud over det man kan tolke ud fra billederne i de gamle Mithras-huler. Teorien pilles i stykker her.

2) I bogen Jesus was Caesar hævdes det, at evangelierne "i virkeligheden" handler om Julius Cæsar. Tingene skete bare 100 år tidligere, end vi "tror".

Forfatteren finder enkelte paralleller mellem Cæsar og Jesus, men ignorerer 95% af Det Nye Testamente. Teorien pilles i stykker her.

3) Der verserer forskellige teorier om, at Middelalderen var meget kortere, end vi "tror". Ifølge disse teorier er der i "virkeligheden" gået meget mindre end 2.000 år fra Kristi Fødsel (disse teorier er så skøre, at jeg skal skåne jer for links. )

Jeg har ikke noget mod en god historie, men så skal man være forberedt på, at man læser en knaldroman i stedet for seriøs forskning.

*træder ned af sæbekassen*

Til toppen 
#50468 - 01/09/2005 22:47 Re: Da Vinci Mysteriet [Re: asas]
Anonym
Anonym

Er der ikke meget stor forskel på, at noget ikke er direkte bekræftet af samtidige historiske kilder og så at noget er meget direkte afkræftet og modbevist af både historiske og nutidige kilder?

Dan Browns fejl er ikke, at han har skrevet en spændende roman, der "afslører" den kristne kirke som en hemmelig sammensværgelse. Problemet er at han påstår at historien er baseret på historiske fakta - som beviseligt ikke eksisterer.

Jo, hvis noget er bevisligt afkræftet og direkte modbevist, så vejer det naturligvis tungest.

Men heller ikke her er der jo nogen større forskel på Da Vinci Mysteriet og Bibelen. F.eks. må man sige, at bibelens beretning om syndfloden er videnskabeligt modbevist.

Nogle kristne påstår alligevel, at syndfloden er et historisk faktum.

Til toppen 
#50469 - 02/09/2005 00:38 Re: Da Vinci Mysteriet
søgende
Bruger

Hej Evolutionisten.

Vi nåede vist tidligere til enighed om, at de bibelske beretninger stort set fuldstændigt savner historisk belæg.

Ja, hvis du taler om sikker historisk viden.

Men der er langt fra at påstå Bibelen historiske troværdighed og så til at påstå, at nikæamødet i 325 var en sammensværgelse, hvor man opfandt/vedtog Jesu guddommelighed. Eller den vante med at Maria havde noget kørende med Jesus.

Her vil jeg hævde en sikkerhed, som ligger meget nær de 100% for, at dette har baggrund i historiske hændelser.

Bibelen og Da Vinci Mysteriet står nemlig på det punkt lige. Historisk set risikerer man derfor ikke at blive fyldt med mere fejlinformation ved at læse Da Vinci Mysteriet, end ved at læse bibelen.

Jo, absolut! Sandsynligheden for at Da Vinci Mysteriet er galt på den er langt større end sandsynligheden for at Bibelen tager fejl.

Men jeg enig med, at det er uheldigt, hvis folk uden historisk belæg tror på, at vores Prins Henrik, via Merovingerslægten i Frankrig, er en efterkommer af Jesus.

Den er til gengæld så langt ude, at jeg tror folk blot trækker på smilebåndet og tænker: fantastisk tanke, det er dog en go' roman.

KH Søren.

Til toppen 
#50470 - 02/09/2005 08:25 Re: Da Vinci Mysteriet [Re: søgende]
Anonym
Anonym

søgende: Men der er langt fra at påstå Bibelen historiske troværdighed og så til at påstå, at nikæamødet i 325 var en sammensværgelse, hvor man opfandt/vedtog Jesu guddommelighed. Eller den vante med at Maria havde noget kørende med Jesus.

Her vil jeg hævde en sikkerhed, som ligger meget nær de 100% for, at dette har baggrund i historiske hændelser.

Det er nu ikke kun forfatteren af da Vinci Mysteriet, der argumenterer for en sådan sammensværgelse.

Forstår jeg dig i øvrigt ret? Mener du at det er meget nær 100 pct. sikkert, at Maria Magdalena havde noget kørende med Jesus?

søgende: Sandsynligheden for at Da Vinci Mysteriet er galt på den er langt større end sandsynligheden for at Bibelen tager fejl.

Hvordan begrunder du det?

Til toppen 
#50471 - 05/09/2005 11:29 Re: Da Vinci Mysteriet
asas
GlobalModerator
Bruger

Men heller ikke her er der jo nogen større forskel på Da Vinci Mysteriet og Bibelen.

Det er jo ikke rigtigt, Evo. Sæt lige tingene i perspektiv. Det er jo lige præcis her den store forskel ligger.

F.eks. må man sige, at bibelens beretning om syndfloden er videnskabeligt modbevist. Nogle kristne påstår alligevel, at syndfloden er et historisk faktum.

Nu tar du vist munden for fuld. En oversvømmelse som stort set udrydede menneskeheden er videnskabeligt set nok ikke særlig sandsynlig, men derfra og til at kalde den modbevist er der vist noget af et spring.

Jeg regner syndfloden for en historisk begivenhed. Måske ikke som en global begivenhed, men i hvertfald stor nok til at kun Noa og hans familie overlevede.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#50472 - 05/09/2005 12:02 Re: Da Vinci Mysteriet [Re: asas]
Anonym
Anonym

Evolutionisten: Hvis noget er bevisligt afkræftet og direkte modbevist, så vejer det naturligvis tungest.

Men heller ikke her er der jo nogen større forskel på Da Vinci Mysteriet og Bibelen. F.eks. må man sige, at bibelens beretning om syndfloden er videnskabeligt modbevist.

Nogle kristne påstår alligevel, at syndfloden er et historisk faktum.

Netmissionæren:
Det er jo ikke rigtigt, Evo. Sæt lige tingene i perspektiv. Det er jo lige præcis her den store forskel ligger.

Jeg sætter netop tingene i et historisk og videnskabeligt perspektiv. Og dér er der påviseligt ingen forskel, endsige en stor forskel.

Netmissionæren: Nu tar du vist munden for fuld. En oversvømmelse som stort set udrydede menneskeheden er videnskabeligt set nok ikke særlig sandsynlig, men derfra og til at kalde den modbevist er der vist noget af et spring.

Jeg regner syndfloden for en historisk begivenhed. Måske ikke som en global begivenhed, men i hvertfald stor nok til at kun Noa og hans familie overlevede.

Videnskabeligt set findes der overhovedet ingen evidens for en syndflod, som var stor nok til at udrydde alt levende på jorden, på nær en ark med otte mennesker og fyldt med et par af alverdens dyrearter.

Logisk set lyder det i øvrigt også helt tosset.

Hvorfor skulle en gud, der var i stand til med stor præcission at slå den førstefødte ihjel i alle ægyptiske familier fra Farao og nedefter dog konstruere en syndflod og en ark for at rense jorden for uønskede elementer?

Til toppen 
#50473 - 05/09/2005 13:04 Re: Da Vinci Mysteriet [Re: asas]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003

E: F.eks. må man sige, at bibelens beretning om syndfloden er videnskabeligt modbevist. Nogle kristne påstår alligevel, at syndfloden er et historisk faktum.

NM: Nu tar du vist munden for fuld. En oversvømmelse som stort set udrydede menneskeheden er videnskabeligt set nok ikke særlig sandsynlig, men derfra og til at kalde den modbevist er der vist noget af et spring.

I det omfang der overhovedet er noget, der er videnskabeligt modbevist så kan man vist godt kalde en global syndflod for modbevist.
Al videnskab handler dybest set om sandsynlighed og at noget er "videnskabeligt set nok ikke særlig sandsynlig" er det tætteste man kommer på at være videnskabeligt modbevist.
Og "videnskabeligt set" er en global syndflod vel så usandsynligt som noget næsten kan være.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#50474 - 05/09/2005 17:58 Re: Da Vinci Mysteriet
søgende
Bruger

Forstår jeg dig i øvrigt ret? Mener du at det er meget nær 100 pct. sikkert, at Maria Magdalena havde noget kørende med Jesus?

Beklager, der manglede selvfølgelig et "ikke", altså, at Maria Magdalena IKKE havde noget kørende med Jesus.

S: søgende: Sandsynligheden for at Da Vinci Mysteriet er galt på den er langt større end sandsynligheden for at Bibelen tager fejl.

E: Hvordan begrunder du det?

Materialet er heldigvis langt større hvad nikæamødet angår end hvad Bibelens beretninger angår (hvilket vel er en selvfølge i og med at mødet var en meget central religiøs og politisk hændelse). Derfor kan det siges med så meget større sikkerhed.

Søren.

Til toppen 
#50475 - 05/09/2005 18:56 Re: Da Vinci Mysteriet [Re: søgende]
Anonym
Anonym

S: søgende: Sandsynligheden for at Da Vinci Mysteriet er galt på den er langt større end sandsynligheden for at Bibelen tager fejl.

E: Hvordan begrunder du det?

S: Materialet er heldigvis langt større hvad nikæamødet angår end hvad Bibelens beretninger angår (hvilket vel er en selvfølge i og med at mødet var en meget central religiøs og politisk hændelse). Derfor kan det siges med så meget større sikkerhed.

Det gør da ikke bibelens historicitet en tøddel større, at nogle religiøse overhoveder var trommet/beordret sammen af en romersk kejser - der ville have enighed om statsreligionen og ro på bagsmækken. Hvorfor kejseren, så vidt jeg er orienteret, selv mødte op med en klar idé om, hvad mødets konklusion skulle være.

Til toppen 
#50476 - 05/09/2005 19:28 Re: Da Vinci Mysteriet
søgende
Bruger

Spørgsmålet er jo: Var Jesu guddommelighed en udbredt opfattelse i kirken før Nikæa? Det har ikke så meget med selve mødet at gøre, som det har med det forudgående materiale.

KH Søren.

Til toppen 
#50477 - 05/09/2005 20:43 Re: Da Vinci Mysteriet [Re: søgende]
Anonym
Anonym

Spørgsmålet er jo: Var Jesu guddommelighed en udbredt opfattelse i kirken før Nikæa? Det har ikke så meget med selve mødet at gøre, som det har med det forudgående materiale.

KH Søren.

Det var en omstridt opfattelse, som sejrede - muligvis primært fordi kejseren ønskede en afklaring af spørgsmålet for at få ro på bagsmækken!

Til toppen 
#50478 - 05/09/2005 23:50 Re: Da Vinci Mysteriet
søgende
Bruger

Det var en omstridt opfattelse, som sejrede - muligvis primært fordi kejseren ønskede en afklaring af spørgsmålet for at få ro på bagsmækken!

Selvfølgelig ønskede kejseren at få ro. Bl.a. derfor blev mødet sat i værk.

Men det er kun den politiske side af sagen. Den teologiske er vigtigere, idet det var den som var årsag til stridighederne.

Og nej, det var ikke en omstridt opfattelse, det var den herskende opfattelse.

Til toppen 
#50479 - 06/09/2005 06:46 Re: Da Vinci Mysteriet [Re: søgende]
Anonym
Anonym

Selvfølgelig ønskede kejseren at få ro. Bl.a. derfor blev mødet sat i værk.

Men det er kun den politiske side af sagen. Den teologiske er vigtigere, idet det var den som var årsag til stridighederne.

Og nej, det var ikke en omstridt opfattelse, det var den herskende opfattelse.

Du skriver, at den teologiske side var årsag til stridighederne (om Jesu guddommelighed).

Samtidig skriver du, at det ikke var en omstridt opfattelse!

Mener du det ene - eller mener du det andet? Du hævder her begge dele!

Til toppen 
#50480 - 06/09/2005 09:00 Re: Da Vinci Mysteriet
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Evo -

Ikke for at blande mig, men .. øh ..jo, lige for at blande mig:

Hvorfor kan det ikke være "den herskende opfattelse" som sejrer, når der har været stridigheder om et eller andet spørgsmål?

Bare et par enkelte ballademagere i klassen, som ikke har fattet hvad det hele handler om, er vel tilstrækkelige til at ødelægge arbejdsroen og undervisningen?

Og her blev rebellerne altså sat uden for døren ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#50481 - 06/09/2005 10:29 Re: Da Vinci Mysteriet [Re: kristina]
Anonym
Anonym

citat:
Hej Evo -

Ikke for at blande mig, men .. øh ..jo, lige for at blande mig:

Hvorfor kan det ikke være "den herskende opfattelse" som sejrer, når der har været stridigheder om et eller andet spørgsmål?

Bare et par enkelte ballademagere i klassen, som ikke har fattet hvad det hele handler om, er vel tilstrækkelige til at ødelægge arbejdsroen og undervisningen?

Og her blev rebellerne altså sat uden for døren ..

kristina

Hvis der kun havde været et par ballademagere i klassen, havde den romerske kejser ikke besværet sig med at kalde de religiøse retninger sammen.

Derfor deltog kejseren selv, som den velforberedte hersker og politiker han var, og fik ved lige dele overtalelse og trusler etableret et kompromis - nemlig det splinternyt dogme om den treenige gud, som var opfundet til lejligheden.

Dygtigt realpolitisk politisk håndværk.

Kejseren brød sig nemlig ikke om at have indført en effektiv og praktisk statsreligion med én gud i stedet romernes vrimmel af guder - for så efterfølgende at se de kristne skændes om Guds, Kristi og Helligåndens rolle og få en ny religion med flere guder genindført ad bagvejen.

Og en række kristne teologer var ikke interesseret i at miste det forholdsvis nyvundne privilegium, som det var at være blevet ledere af en statsreligion. De stillede sig på kejserens side.

Dygtigt realpolitisk håndværk.

Muligvis vægrer du dig ved at tro på min gengivelse af den historiske baggrund for udsmidningen af "rebellerne".

Men lad os så i fællesskab spørge Søgende, der jo er teologistuderende, om præcis hvilken rolle de politiske omstændigheder spillede - ifølge de kilder, han har til rådighed om en så skelsættende begivenhed som etableringen af Treenigheden.

Hvor meget var det kejseren vilje at dogmet blev fastslået - og hvor meget var det teologernes vilje. Og hvor mange "ballademagere" blev der sat uden for døren.

Jeg tror, at du vil blive overrasket over antallet.

Til toppen 
#50482 - 06/09/2005 17:29 Re: Da Vinci Mysteriet
søgende
Bruger

Hej Evolutionisten.

citat:
Derfor deltog kejseren selv, som den velforberedte hersker og politiker han var, og fik ved lige dele overtalelse og trusler etableret et kompromis - nemlig det splinternyt dogme om den treenige gud, som var opfundet til lejligheden.

Dogmet om treenigheden var skam ikke spor nyt. Jeg vil jo påstå, at det er en bibelsk tanke, men den konkrete udformnings ordlyd bunder især i Tertullian.

Der er absolut ikke tale om nogen ny opfindelse.

citat:
Kejseren brød sig nemlig ikke om at have indført en effektiv og praktisk statsreligion med én gud i stedet romernes vrimmel af guder - for så efterfølgende at se de kristne skændes om Guds, Kristi og Helligåndens rolle og få en ny religion med flere guder genindført ad bagvejen.

Men du nævner ikke kejserens personlige overbevisning. Han var selv kristen. Jeg vil ikke afvise, at mødet også havde det politiske formål at skabe ro (for det var et vigtigt anliggende), men det udelukker sandelig ikke, at det var et vigtigt teologisk kirkemøde. Du glemmer, at vi ikke lever i Danmark anno 2005, hvor religion og politik ikke kan tænkes blandet sammen.

citat:
Og en række kristne teologer var ikke interesseret i at miste det forholdsvis nyvundne privilegium, som det var at være blevet ledere af en statsreligion. De stillede sig på kejserens side.

Eksemplerne viser os nu nærmere, at de kristne ledere og teologer ikke lod sig rive med af magtbegærlighed og dertil hørende goder - tværtimod, de var overvejende uselviske, og havde kun sagen for øje.

citat:
Men lad os så i fællesskab spørge Søgende, der jo er teologistuderende, om præcis hvilken rolle de politiske omstændigheder spillede - ifølge de kilder, han har til rådighed om en så skelsættende begivenhed som etableringen af Treenigheden.

Der er blot tale om en etablering, forstået som en bekræftelse af tidligere alment anerkendt lære. I oldkirken blev der gjort utallige forsøg på at gøre Jesus til enten blot menneske eller blot Gud, og hver eneste gang var kætterne blevet afvist.

Arianerne var ikke nær så dominerende, som du antyder. De var fåtallige. Arius' opfattelse blev afvist af hans egen biskop, så der er ikke tale om, at hans opfattelse fik nogen central plads i kirken, selvom der nok var en del tilhængere på græsrodsniveau. Hvor mange tilhængere han havde ved jeg ikke præcist, det ved vel ingen, men de var særligt koncentreret omkring Alexandria, hvor han virkede.

Kejserens rolle i forløbet var først og fremmest forudgående forsøg på mægling mellem de stridende parter. Da dette ikke lykkedes, indkaldte han til et officielt kirkemøde. Derefter vil jeg vurdere hans indflydelse som rent officiel. Det var kirkens mænd, især Athanasius, som kæmpede for fortsat fastholdelse af lærepunktet i en skarp afgrænsning mod arianismen.

citat:
Hvor meget var det kejseren vilje at dogmet blev fastslået

Han havde nok sit favoritstandpunkt, men ønskede vel hovedsageligt blot at få fred.

citat:
- og hvor meget var det teologernes vilje

Det var i allerhøjeste grad teologernes vilje. Det var blandt dem stridighederne startede.

citat:
Og hvor mange "ballademagere" blev der sat uden for døren.

Der er ingen tal på Arius' sympasisører.

Der var vistnok ingen personer som blev smidt ud, blot synspunkter, som blev afvist. Dem, som holdte sig til disse synspunkter havde så sat sig selv uden for kirkens officielle lære.

citat:
Jeg tror, at du vil blive overrasket over antallet.

Kender du selv nogle præcise tal på tilhængere af arianismen?

KH Søren.

Til toppen 
#50483 - 06/09/2005 20:33 Re: Da Vinci Mysteriet [Re: søgende]
Anonym
Anonym

citat:
Søgende:
Men du nævner ikke kejserens personlige overbevisning. Han var selv kristen.

Såvidt jeg husker, blev Kejser Konstantin først døbt på dødslejet. Så han var næppe formelt kristen, da han lagde sit lod i vægtskålen til fordel for treenigheden.

Der findes imidlertid også en kristen opfattelse, at Konstantin var hedning. Jeg vil dog ikke anbefale sandhedsværdien af denne hjemmeside.

citat:
Søgende: Kender du selv nogle præcise tal på tilhængere af arianismen?

Nej - og i øvrigt tak for din kommentar til mit indlæg. Det viser, at jeg nok bør læse op på lektien, før jeg vover mig længere ud.

Til toppen 
#50484 - 06/09/2005 21:09 Re: Treenigheden
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Evo ...

Nu har du jo fået et godt svar fra Søgende. Jeg vil alligevel supplere med er par kommentarer (kilde: sognepræst Jørgen Sejergaard, som også underviser i oldkirkens historie) som jeg har konsulteret om sagen.

(1) Kirken var fra NT's afslutning (ca. år 100 e.Kr.) til år 300 - altså før den arianske strid begyndte, enig om, at Logos (= Guds ord, legemliggjort i Jesus) ikke er en skabning, men guddommelig og uskabt.

(2) Mht. hvad de forskellige fløje stod for på selve kirkemådet bemærkes, at kun arianerne ville kalde Jesus en skabning. Men der var ikke fuld enighed tilslutning til den formulering, som kirkemødet anvendte om Jesus, (nemlig homousios = af samme væsen som Faderen). Uenigheden her skyldtes, at den største fløj var bange for et gammelt kætteri, der hed sabellianisme, og som gik ud på, at Faderen og Sønnen skulle være én og samme person.

Treenigheden var ikke emnet for kirkemødet i 325. Det var derimod spørgsmålet om, om Guds Søn før inkarnationen var 1) en skabning, altså af samme væsen som os,
eller 2) ikke skabt men evig, altså af samme væsen som Faderen.

Det store flertal holdt på det sidste, men de var ikke tilfredse med kirkemødets terminologi, og de mente heller ikke, at det var arianismen, der var den største fare, men som sagt derimod sabellianismen.

(3) Denne uafklarede situation medførte, at enigheden sprængtes i årene efter mødet, og dertil kom, at kejserne i flere årtier bekæmpede den vindende part fra kirkemødet 325. Så sejrherren fra 325, diakon og senere biskop Atrhanasios , måtte fem gange i internt eksil i Romerriget efter 325, men det var udsoningen mellem hans parti og de mange anti-sabellianere, der førte frem til den endelige sejr på kirkemødet i 381.

Man kan med rette spørge, hvorfor så mange anti-athanasianske kejsere og biskopper ikke kunne knægte Athanasios og hans folk, når de havde så mange år og så megen magt til det ...

Enhver kan efterprøve argumenterne hos datidens debattører og tage stilling til, hvem man finder overbevisende ...

Vranglærere er ikke noget nyt fænomen!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#50485 - 06/09/2005 22:08 Re: Treenigheden [Re: kristina]
Anonym
Anonym

citat:
Kristina: Uenigheden her skyldtes, at den største fløj var bange for et gammelt kætteri, der hed sabellianisme, og som gik ud på, at Faderen og Sønnen skulle være én og samme person.

Tak for orienteringen, som jeg vil nøjes med at notere mig.

Dog vil jeg udtrykke min undren over, at ovenstående skulle være kætteri i relation til treenigheden - der vel går ud på, at Faderen og Sønnen + Helligånden er én?

Til toppen 
#50486 - 06/09/2005 22:19 Re: Da Vinci Mysteriet
søgende
Bruger

Hej Evolutionisten.

citat:
Såvidt jeg husker, blev Kejser Konstantin først døbt på dødslejet. Så han var næppe formelt kristen, da han lagde sit lod i vægtskålen til fordel for treenigheden.

Nogle mener, at Konstantin blev omvendt i 312. Det er muligt, at han først blev døbt ved sit dødsleje, det ved jeg intet om. Men at han gav de kristne rettigheder og støttede deres sag på flere områder er i hvert fald tydeligt.

citat:
og i øvrigt tak for din kommentar til mit indlæg. Det viser, at jeg nok bør læse op på lektien, før jeg vover mig længere ud.

Tak, men jeg vil nu ikke forvente af dig at du har styr på teologien og kirkehistorien. Mange kristne kender ikke engang til de fundamentale kirkehistoriske hændelser.

KH Søren.

Til toppen 
#50487 - 06/09/2005 22:41 Re: Treenigheden
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Evo, du skriver:

citat:
Dog vil jeg udtrykke min undren over, at ovenstående skulle være kætteri i relation til treenigheden - der vel går ud på, at Faderen og Sønnen + Helligånden er én?

Jo, det er kættersk fordi Gud ifølge den kristne treenighedslære er tre forskellige personer, nemlig Faderen, Sønnen og Helligånden, i én guddommelig substans.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#50488 - 06/09/2005 22:56 Re: Treenigheden [Re: kristina]
Anonym
Anonym

citat:
Hej Evo, du skriver:

citat:

Jo, det er kættersk fordi Gud ifølge den kristne treenighedslære er tre forskellige personer, nemlig Faderen, Sønnen og Helligånden, i én guddommelig substans.

kristina

Altså en slags siamesiske trillinger med hver sin hjerne, hver sin vilje og hver sin bevidsthed?

Til toppen 
#50489 - 07/09/2005 00:49 Re: Treenigheden
kristina
Ordstyrer
Bruger

Evo spørger om den treenige Guds væsen:

citat:
Altså en slags siamesiske trillinger med hver sin hjerne, hver sin vilje og hver sin bevidsthed?

Nej, på ingen måde.
Treenighedslæren ville det føre for vidt at gøre rede for her i debatten, men jeg kan anbefale Jørgen Sejergaards bog "Tempelgud" (Credo 1997 - 150 sider).

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#50490 - 07/09/2005 11:59 Re: Siamesiske trillinger .. [Re: kristina]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej igen Evo - måske var det urimeligt af mig totalt at afvise dit billede om siamesiske trillinger, for jeg må medgive, at det ikke er sådan "bare lige" at begribe treenigheden, og måske er du alligevel lidt på sporet ...

Men at Faderen, Sønnen og Helligånden har hver sin vilje er i hvert fald forkert ..

Hvis du er interesseret i at forfølge sporet, og hvis du har en Bibel, kunne du måske få lidt mere forståelse for sagen ved at fordybe dig i Bibelens sidste bog, Johannes Åbenbaring, især kapitel 4 og 5.
Og også Hans Ole Bækgaards svararkiv-svar Hvordan forstå treenigheden?

Og så altså "Tempelgud", som jeg henviste til ..

God læselyst!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#50491 - 07/09/2005 12:22 Re: Siamesiske trillinger .. [Re: kristina]
Anonym
Anonym

citat:
Hej igen Evo - måske var det urimeligt af mig totalt at afvise dit billede om siamesiske trillinger, for jeg må medgive, at det ikke er sådan "bare lige" at begribe treenigheden, og måske er du alligevel lidt på sporet ...

Men at Faderen, Sønnen og Helligånden har hver sin vilje er i hvert fald forkert ..

Hvis du er interesseret i at forfølge sporet, og hvis du har en Bibel, kunne du måske få lidt mere forståelse for sagen ved at fordybe dig i Bibelens sidste bog, Johannes Åbenbaring, især kapitel 4 og 5.
Og også Hans Ole Bækgaards svararkiv-svar

Hvordan forstå treenigheden?

Og så altså "Tempelgud", som jeg henviste til ..

God læselyst!

kristina

Du opfordrede mig selv til at søge i bibelen.

Nu kan man jo utrolig let søge i bibelen på internettet - og Jesus sagde f.eks. til Gud i Getsemane Have:

»Min fader, hvis det er muligt, så lad dette bæger gå mig forbi. Dog, ikke som jeg vil, men som du vil.«

Det tyder ikke på, at Faderen og Sønnen på dette tidspunkt havde en identisk vilje.

Det virker mere som om Gud er overguden, hvis vilje de to andre guder - Jesus og Helligånden! - må underkaste sig.

Ikke ulig grækernes forestilling om overguden Zeus, efter hvis pibe de andre guder måtte danse!

Til toppen 
#50492 - 07/09/2005 12:31 Re: Siamesiske trillinger .. [Re: kristina]
Anonym
Anonym

citat:
Kristina: Hvis du er interesseret i at forfølge sporet, og hvis du har en Bibel, kunne du måske få lidt mere forståelse for sagen ved at fordybe dig i Bibelens sidste bog, Johannes Åbenbaring, især kapitel 4 og 5.
Og også Hans Ole Bækgaards svararkiv-svar Hvordan forstå treenigheden?

Hans Ole Bækgaard: . . . selv de personer, som kaldes treenighedslærens fædre. Fx sagde Gregor af Nazians: »Alt dette er spørgsmål om noget, som i øvrigt ikke nærmere kan forklares, uden at det går udover vor kundskabs grænser (‘mysterium trinitatis’)«. Og kirkefaderen Augustin konkluderede: »Dette fatter og udgrunder vi aldrig!«.

Selv de mennesker, som opfandt treenigheden - som åbenbart overhovedet ikke er omtalt i bibelen - fattede ikke, hvad det var for en guddom, de "udgrundede" og konstruerede.

Det er vist ikke så mærkeligt, at der findes kristne, som ikke tror på en treenig gud.

Det er vist mere mærkeligt, at der findes kristne, som gør!

Til toppen 
#50493 - 07/09/2005 17:58 Re: Siamesiske trillinger ..
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Evo - du skriver:
citat:
Jesus sagde f.eks. til Gud i Getsemane Have:
»Min fader, hvis det er muligt, så lad dette bæger gå mig forbi. Dog, ikke som jeg vil, men som du vil.«
Det tyder ikke på, at Faderen og Sønnen på dette tidspunkt havde en identisk vilje.

Jeg tror, du kommer til at læse "Tempelgud" for at se hvordan forholdet mellem de tre personer i Treenigheden er. Sønnen beder her til Faderen, og hans bøn er forbilledlig for os alle: Vi har lov til at bede om hvad som helst og kan være trygge for, at vi kun får det vi beder om, når det er efter Guds vilje. Jesus sagde jo også netop "hvis det er muligt - - " og "ikke som jeg vil, men som du vil!" .

Med de ord bøjede han sig for Faderen og gjorde hans vilje til sin egen.
På samme måde som han har lært os at bede i Fadervor: "Ske din vilje som i Himlen således også på jorden" ..

Jesu bøn her var en menneskebøn! Jesus var jo, foruden at være Guds søn, også et menneske som du og jeg (dog, som den eneste, uden synd), og han bad til sin himmelske far i den situation, hvor han stod umiddelbart over for en så stor fysisk, sjælelig og åndelig lidelse, at intet menneske vil kunne fatte omfanget. Og han gjorde det for at frelse os.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#50494 - 07/09/2005 18:44 Re: Siamesiske trillinger ..
Cuco
Bruger

Reg.: 18/05/2004
Sted: Århus C
Det er omtalt flere steder i NT at Faderen og Sønnen er den samme og alligevel ikke.

Matt 11,27
"Alt har min fader overgivet mig, og ingen kender Sønnen undtagen Faderen, og ingen kender Faderen undtagen Sønnen og den, som Sønnen vil åbenbare ham for."

Matt 24,36
"Men den dag eller time er der ingen, der kender, hverken englene i himlene eller Sønnen, men alene Faderen."

Joh 1,1 og 1,14
"I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud."......"Og Ordet blev kød og tog bolig iblandt os, og vi så hans herlighed, en herlighed, som den Enbårne har den fra Faderen, fuld af nåde og sandhed."

Joh 3,35
"Faderen elsker Sønnen, og alt har han lagt i hans hånd."

Joh 5,19
"Jesus sagde til dem: »Sandelig, sandelig siger jeg jer: Sønnen kan slet intet gøre af sig selv, men kun det, han ser Faderen gøre; for hvad Faderen gør, det samme gør også Sønnen."

Joh 5,26
"For ligesom Faderen har liv i sig selv, således har han også givet Sønnen at have liv i sig selv."

Joh 8,28
"Jesus sagde da til dem: »Når I får ophøjet Menneskesønnen, da skal I forstå, at jeg er den, jeg er, og at jeg intet gør af mig selv; men som Faderen har lært mig, sådan taler jeg."

Joh 10,30
"Jeg og Faderen er ét."

Joh 10,38
"Men gør jeg dem, så tro gerningerne, selv om I ikke vil tro mig, for at I kan fatte og forstå, at Faderen er i mig og jeg i Faderen."

Joh 14,6-7
"Jesus sagde til ham: »Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig. Kender I mig, vil I også kende min fader. Og fra nu af kender I ham og har set ham."

Joh 14,26
"Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer."

Joh 15,26
"Når Talsmanden kommer, som jeg vil sende til jer fra Faderen, sandhedens ånd, som udgår fra Faderen, skal han vidne om mig."

Joh 16,28
"Jeg er udgået fra Faderen, og jeg er kommet til verden; jeg forlader verden igen, og jeg går til Faderen."

1 Kor 8,6
"Men for os er der kun én Gud, Faderen;
fra ham er alle ting, og vi til ham.
Og for os er der kun én Herre, Jesus Kristus;
ved ham er alle ting, og vi ved ham."

Til toppen 
#50495 - 07/09/2005 23:57 Re: Da Vinci Mysteriet [Re: Cytrix]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Hej

citat:
Jeg kan ud fra min færden på denne debat, forstå at der ikke er megen glæde at spore over Dan Browns bog. Der bliver sat en helt masse spørgsmål ved fakta og hændelser i bogen. Men hvorfor gør i det ved netop denne bog. Der er skrevet et hav af bøger der handler om præcist samme emne og beskriver præcist samme ting.

Det skyldes nok, at bogen er blevet uhyre populær, og at man beskæftiger sig med populære emner. Selv om bogen er "afløret" som fusk, er det langt fra alle der ved dette. den lille franske kirke, der skulle indeholde skulte diagrammer i gulvet, er jo overrendt af håbefulde entusiaster, der kæmper for at være med i dette historiske gennembrud.

Derfor er det jo netop vigtigt at beskæftige sig med netop denne bog netop nu.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#50496 - 08/09/2005 00:08 Re: Da Vinci Mysteriet [Re: mha]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Hej mha

citat:
3) Der verserer forskellige teorier om, at Middelalderen var meget kortere, end vi "tror". Ifølge disse teorier er der i "virkeligheden" gået meget mindre end 2.000 år fra Kristi Fødsel (disse teorier er så skøre, at jeg skal skåne jer for links.

LOL, det lyder da ellers som rimelig god underholdning

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#50497 - 08/09/2005 06:59 Re: Siamesiske trillinger .. [Re: Cuco]
Anonym
Anonym

citat:
Det er omtalt flere steder i NT at Faderen og Sønnen er den samme og alligevel ikke.

Matt 11,27
"Alt har min fader overgivet mig, og ingen kender Sønnen undtagen Faderen, og ingen kender Faderen undtagen Sønnen og den, som Sønnen vil åbenbare ham for."

Matt 24,36
"Men den dag eller time er der ingen, der kender, hverken englene i himlene eller Sønnen, men alene Faderen."

Joh 1,1 og 1,14
"I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud."......"Og Ordet blev kød og tog bolig iblandt os, og vi så hans herlighed, en herlighed, som den Enbårne har den fra Faderen, fuld af nåde og sandhed."

Joh 3,35
"Faderen elsker Sønnen, og alt har han lagt i hans hånd."

Joh 5,19
"Jesus sagde til dem: »Sandelig, sandelig siger jeg jer: Sønnen kan slet intet gøre af sig selv, men kun det, han ser Faderen gøre; for hvad Faderen gør, det samme gør også Sønnen."

Joh 5,26
"For ligesom Faderen har liv i sig selv, således har han også givet Sønnen at have liv i sig selv."

Joh 8,28
"Jesus sagde da til dem: »Når I får ophøjet Menneskesønnen, da skal I forstå, at jeg er den, jeg er, og at jeg intet gør af mig selv; men som Faderen har lært mig, sådan taler jeg."

Joh 10,30
"Jeg og Faderen er ét."

Joh 10,38
"Men gør jeg dem, så tro gerningerne, selv om I ikke vil tro mig, for at I kan fatte og forstå, at Faderen er i mig og jeg i Faderen."

Joh 14,6-7
"Jesus sagde til ham: »Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig. Kender I mig, vil I også kende min fader. Og fra nu af kender I ham og har set ham."

Joh 14,26
"Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer."

Joh 15,26
"Når Talsmanden kommer, som jeg vil sende til jer fra Faderen, sandhedens ånd, som udgår fra Faderen, skal han vidne om mig."

Joh 16,28
"Jeg er udgået fra Faderen, og jeg er kommet til verden; jeg forlader verden igen, og jeg går til Faderen."

1 Kor 8,6
"Men for os er der kun én Gud, Faderen;
fra ham er alle ting, og vi til ham.
Og for os er der kun én Herre, Jesus Kristus;
ved ham er alle ting, og vi ved ham."

Tak for dine henvisninger, som har korrigeret min opfattelse.

Findes der lignende bibelcitater vedrørende Helligåndens rolle i treeenigheden?

Til toppen 
#50498 - 08/09/2005 10:56 Re: Siamesiske trillinger .. [Re: kristina]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
Hej kristina

Du skrev:
citat:
Evo: Jesus sagde f.eks. til Gud i Getsemane Have:

k: Jeg tror, du kommer til at læse "Tempelgud" for at se hvordan forholdet mellem de tre personer i Treenigheden er.

Jeg synes det er imponerende, at dette -- det absolut vigtigste skrift for alle mennesker til alle tider -- igen og igen er svært at tolke, at man ikke kan forklare det, men må henvise til en hel bog, der er skrevet om emnet. Jeg tillader mig i al ydmyghed at gætte på, at man ikke er blevet klogere efter at have læst bogen.

Hvad skulle man også forvente af en forklaring af en selvmodsigelse:

A = B og A |= B på én gang...

-Z

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#50499 - 08/09/2005 11:17 tosset logik
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Evo

Det er muligt at du ikke kan se den store forskel her, men for mig er den ganske indlysende.

Jeg kan heller ikke fortænke dig i at opfatte syndfloden som en helt ulogisk og tosset foranstaltning fra Guds side. Men sådan er der jo så meget, der sikkert må se tosset ud set fra vores "videnskabelige" og jordbundne synsvinkel.

Jeg tror ikke på at syndfloden fandt sted fordi jeg synes det er en helt naturlig og logisk begivenhed i verdenshistorien. Men fordi han, som åbnede for himlens og jordens sluser selv siger, at det faktisk skete. (Husk på at jeg opfatter Bibelen, som en åbenbaring fra jordens skaber!).

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#50500 - 08/09/2005 11:19 Re: Siamesiske trillinger .. [Re: Zaphod]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej -Z

citat:

Næh, såmænd.
Hvis du ikke har mod på at kaste sig ud på ...hm.. øh, hvor mange alen vand var det nu Kierkegaard skrev? - og for en stund (bare et lille øjeblik!) slippe din livs- og verdensopfattelse fri og lade den komme ud af rammen - og acceptere at sandheden i første omgang godt kan forekomme (men ikke være !) både irrationel og ulogisk ..

.. ja, så får du nok desværre ikke noget ud af at fordybe dig i emnet ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#50501 - 08/09/2005 11:31 Re: tosset logik [Re: asas]
Anonym
Anonym

citat:
Evolutionisten: Videnskabeligt set findes der overhovedet ingen evidens for en syndflod, som var stor nok til at udrydde alt levende på jorden, på nær en ark med otte mennesker og fyldt med et par af alverdens dyrearter.

Logisk set lyder det i øvrigt også helt tosset.

Hvorfor skulle en gud, der var i stand til med stor præcission at slå den førstefødte ihjel i alle ægyptiske familier fra Farao og nedefter dog konstruere en syndflod og en ark for at rense jorden for uønskede elementer?

citat:
Netmissionæren: Det er muligt at du ikke kan se den store forskel her, men for mig er den ganske indlysende.

Jeg kan heller ikke fortænke dig i at opfatte syndfloden som en helt ulogisk og tosset foranstaltning fra Guds side. Men sådan er der jo så meget, der sikkert må se tosset ud set fra vores "videnskabelige" og jordbundne synsvinkel.

Jeg tror ikke på at syndfloden fandt sted fordi jeg synes det er en helt naturlig og logisk begivenhed i verdenshistorien. Men fordi han, som åbnede for himlens og jordens sluser selv siger, at det faktisk skete. (Husk på at jeg opfatter Bibelen, som en åbenbaring fra jordens skaber!).

Det husker jeg naturligvis.

Du husker sikkert også, at jeg opfatter Gamle Testamente i bibelen som værende skrevet af os helt ukendte mennesker for fleres tusinde år siden.

Ukendte mennesker, som vi rent historisk kun ved nedskrev teksterne.

Vi ved ikke fra andre historiske kilder end teksterne, hvem forfatterne var.

Til toppen 
#50502 - 08/09/2005 11:48 Re: Siamesiske trillinger .. [Re: kristina]
Anonym
Anonym

citat:
Hej -Z

citat:

Næh, såmænd.
Hvis du ikke har mod på at kaste sig ud på ...hm.. øh, hvor mange alen vand var det nu Kierkegaard skrev? - og for en stund (bare et lille øjeblik!) slippe din livs- og verdensopfattelse fri og lade den komme ud af rammen - og acceptere at sandheden i første omgang godt kan forekomme (men ikke være !) både irrationel og ulogisk ..

kristina

Det lyder som om, du mener, at du fik troen i kraft af din egen vilje til at "miste fodfæstet et øjeblik". Altså i kraft af din egen beslutning.

Samt at hvis Zaphod ikke tager sig sammen og gør den samme indsats og træffer den samme beslutning, som du traf - ja så kan han godt spare sig at "fordybe sig i emnet".

Til toppen 
#50503 - 08/09/2005 12:20 Re: Siamesiske trillinger .. [Re: kristina]
Zaphod
Bruger

Hej kristina

Du skrev:
citat:
Z: Hvad skulle man også forvente af en forklaring af en selvmodsigelse:

k: Næh, såmænd.

Hvis det er en forudsætning for at acceptere kristendommen, at man giver køb på
- kritisk tænkning
- sund fornuft
- hæderkronede logiske principper

så har du ret, så er det spildt på mig. Det lyder som alle andre sekter.

Igen må jeg understrege det for mig fuldstændigt ufattelige i, at en guddom ville skrue læren om sig selv sammen på en måde, så det i dén grad er meget, MEGET vanskeligere at forstå end den verden, han angiveligt selv har lavet. I det omfang, man mener, at Bibelen og naturen er to sider af samme åbenbaring, forekommer det mig absurd, at de redskaber, sidstnævnte har lært os er en sikker kilde til viden, fuldstændigt underminerer tilliden til førstnævnte. Men måske er det endnu et benspænd fra skaberens side; en prøvelse?

-Z

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#50504 - 08/09/2005 12:29 Re: Siamesiske trillinger ..
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Evo
citat:
Det lyder som om, du mener, at du fik troen i kraft af din egen vilje til at "miste fodfæstet et øjeblik". Altså i kraft af din egen beslutning.

Samt at hvis Zaphod ikke tager sig sammen og gør den samme indsats og træffer den samme beslutning, som du traf - ja så kan han godt spare sig at "fordybe sig i emnet".
Nej, sådan var det ikke.
Det var ikke min egen beslutning. Jeg vil næsten sige tværtimod, for min modstand mod troen var helt massiv (jeg vidste nemlig bedre, mente jeg!)
Det skete bare alligevel ...

Men jeg kan ikke udelukke, at jeg var kommet til kristen tro noget tidligere i livet, hvis nogen havde givet mig Kierkegaards betragtninger herom ihænde ...
Meget hypotetisk - hvis og hvis - bagspejls-kig kan ikke så tit bruges til noget og har kun historisk interesse. Men siden du nu spørger ...

Og det er vel under alle omstændigheder bedre at tænke før end at tænke efter!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#50505 - 08/09/2005 12:43 Re: tosset logik
oslo
Bruger

Reg.: 06/05/2005
Sted: Århus
citat:
Du husker sikkert også, at jeg opfatter Gamle Testamente i bibelen som værende skrevet af os helt ukendte mennesker for fleres tusinde år siden.

Ukendte mennesker, som vi rent historisk kun ved nedskrev teksterne.

Vi ved ikke fra andre historiske kilder end teksterne, hvem forfatterne var.

Det har du sikkert ret i.
Men i forhold til en global oversvømmelse og Noa, så findes der mange fund fra oldtiden i mesopotanien, som også peger på en stor oversvømmelse.
Dermed ikke sagt, så den så var global, men det giver da et hint om, at der kan være noget om historien.

Generelt passer stor set alle historiske begivenheder i GT med andre kilder fra oldtiden. Men som med al arkæologi, så er det max 5% vi finder, og derfra må vi gætte / tolke os til resten. Derfor vil det altid være en tolkningssag om begivenheder kommer til at passe sammen.
Derfor: At sige at GT er 100% videnskabelig historisk korrekt er forkert. Men samtidig er det også forkert at sige at GT er 100% myter og fri fantasi. Der da arkæologisk KAN være noget om det.

Et bedre overblik over Noa, syndfloden og oldtidsfund med samme historie kan du finde i bogen "Noas Ark - fundet igen?" af Henri Nissen.
Den giver et godt billede af de ikke-religiøse oldtids fund, der er gjort.

Venlig hilsen
Bent Oslo

Til toppen 
#50506 - 08/09/2005 14:01 Re: Siamesiske trillinger .. [Re: kristina]
Anonym
Anonym

citat:
citat:
Evolutionisten: Det lyder som om, du mener, at du fik troen i kraft af din egen vilje til at "miste fodfæstet et øjeblik". Altså i kraft af din egen beslutning.

Kristina: Nej, sådan var det ikke.
Det var ikke min egen beslutning. Jeg vil næsten sige tværtimod, for min modstand mod troen var helt massiv (jeg vidste nemlig bedre, mente jeg!)
Det skete bare alligevel ...

Men jeg kan ikke udelukke, at jeg var kommet til kristen tro noget tidligere i livet, hvis nogen havde givet mig Kierkegaards betragtninger herom ihænde ...
Meget hypotetisk - hvis og hvis - bagspejls-kig kan ikke så tit bruges til noget og har kun historisk interesse. Men siden du nu spørger ...

Og det er vel under alle omstændigheder bedre at tænke før end at tænke efter!

Din modstand mod troen var helt massiv. Alligevel valgte du at læse bibelen og lade som om det var sandt!

Men du må jo mene, at Zaphods modstand mod troen er langt mere massiv, end din modstand var.

Ellers giver det jo ingen mening, at du skriver til ham, at han godt kan spare sig at fordybe sig i emnet!

Til toppen 
#50507 - 08/09/2005 14:23 Re: tosset logik [Re: oslo]
Anonym
Anonym

citat:
Oslo: Generelt passer stor set alle historiske begivenheder i GT med andre kilder fra oldtiden. Men som med al arkæologi, så er det max 5% vi finder, og derfra må vi gætte / tolke os til resten. Derfor vil det altid være en tolkningssag om begivenheder kommer til at passe sammen.
Derfor: At sige at GT er 100% videnskabelig historisk korrekt er forkert. Men samtidig er det også forkert at sige at GT er 100% myter og fri fantasi. Der da arkæologisk KAN være noget om det.

Nævn venligst den begivenhed i Gamle Testamente, som du mener passer bedst med andre historiske kilder i oldtiden!

Derefter kan vi se nærmere på din påstand, at generelt passer stor set alle historiske begivenheder i GT med andre kilder fra oldtiden.

citat:
Oslo: Et bedre overblik over Noa, syndfloden og oldtidsfund med samme historie kan du finde i bogen "Noas Ark - fundet igen?" af Henri Nissen.
Den giver et godt billede af de ikke-religiøse oldtids fund, der er gjort.

Denne hjemmeside med omtale af bogen virker ikke specielt overbevisende.

citat:
Han mener, at vore forfædre i en ikke alt for fjern fortid kan have levet under helt andre klimatiske forhold med et beskyttende luftlag udenom kloden, som forhindrede den kosmiske bestråling, der gør os gamle. Derfor sås regnbuen først efter oversvømmelsen, hvor damp- eller islaget udenom jorden var borte.

Eksempelvis indeholder bogen denne gamle spekulative traver om enorme vandmasser omkring jorden. De ville have medført, at solens stråler ikke kunne trænge igennem til jordens overflade - og øget trykket med flere atmosfære.

Noa ville være eksploderet indefra, da regnen var faldet og trykket faldet til 1 atmosfære. Som når man haler en dybhavsfisk op, der er bygget til at klare mange atmosfæres tryk.

Til toppen 
#50508 - 08/09/2005 17:26 Re: Siamesiske trillinger ..
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Evo

Dine udlægninger af mine ord er helt forkerte. Tænk at du kunne tro at jeg synes Zaphod skal "tage sig sammen". Jeg har aldrig givet udtryk for noget sådant, og tanken ligger mig uendelig fjernt.
Problemet for mange mennesker, sikkert også mange kristne, er de evindelige, og som regel forgæves, forsøg på at tage sig sammen.

Zaphod gav udtryk for, at han ikke forventede at få noget ud af bibellæsning, og ud fra hvad han har skrevet, måtte jeg give ham ret. Længere er den ikke.

Hvis man vil give kristendommen en mulighed for at slå rod i sit eget liv - og dermed give sig selv en chance i tid og evighed - så skal man sandelig ikke tage sig sammen, men tværtimod give slip!

Lægge en del traditionelt tankegods på hylden for en stund - især fordomme gående ud på, at sandheden altid vil fremstå logisk, fornuftig og rationel.

Og åbne sig for den mulighed, at Sandheden måske er større og dybere og længere og bredere end logiske, fornuftige og rationelle mennesketanker.

Niels Bohr siger jo selv, at sandhed er det modsatte af klarhed ...
(mon ikke dette forum er det rette sted at trække ham af stalden ?)

Men bortset fra det: Bibelen er en fantastisk øjenåbner, og hvis man læser den med åbent og nysgerrigt sind, bliver evangeliet over tid tindrende, lysende og guddommeligt klart for vores undrende øjne!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#50509 - 08/09/2005 20:50 Re: Siamesiske trillinger .. [Re: kristina]
Anonym
Anonym

citat:
Kristina: Dine udlægninger af mine ord er helt forkerte. Tænk at du kunne tro at jeg synes Zaphod skal "tage sig sammen". Jeg har aldrig givet udtryk for noget sådant, og tanken ligger mig uendelig fjernt.
Problemet for mange mennesker, sikkert også mange kristne, er de evindelige, og som regel forgæves, forsøg på at tage sig sammen.

Zaphod gav udtryk for, at han ikke forventede at få noget ud af bibellæsning, og ud fra hvad han har skrevet, måtte jeg give ham ret. Længere er den ikke.

Du har selv skrevet: "min modstand mod troen var helt massiv (jeg vidste nemlig bedre, mente jeg!)
Det skete bare alligevel ... "

Dette er vel en ret præcis beskrivelse af den "tilstand", som Zaphod er i nu. Massiv modstand - og han ved bedre.

Alligevel giver du ham denne prognose: ".. ja, så får du nok desværre ikke noget ud af at fordybe dig i emnet ..."

Undskyld mig - men det kan altså kun udlægges, som om du nødvendigvis må mene, at du har gjort en ekstra indsats, som du mener, at Zaphod ikke gør.

Hvis din og Zaphods indsats nemlig var helt identisk, og hvis du inderligt ønskede, at han skulle komme til tro, hvorfor så skrive: ".. ja, så får du nok desværre ikke noget ud af at fordybe dig i emnet ..." !?

citat:
Kristina: Zaphod gav udtryk for, at han ikke forventede at få noget ud af bibellæsning, og ud fra hvad han har skrevet, måtte jeg give ham ret. Længere er den ikke.

Hvad forventede du - helt konkret! - at få ud af bibellæsningen, mens du massivt gjorde modstand og vidste bedre?

Til toppen 
#50510 - 08/09/2005 21:40 Re: Siamesiske trillinger ..
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Evo
citat:
Hvad forventede du - helt konkret! - at få ud af bibellæsningen, mens du massivt gjorde modstand og vidste bedre?
Det er let at svare på:
Ingen verdens ting.

Jeg studerede ikke Bibelen, før jeg var kommet til kristen tro. Men det betyder ikke, at sådan er det for alle andre - det er meget forskelligt.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#50511 - 08/09/2005 22:41 Re: Siamesiske trillinger .. [Re: kristina]
Anonym
Anonym

citat:
Kristina: Jeg studerede ikke Bibelen, før jeg var kommet til kristen tro. Men det betyder ikke, at sådan er det for alle andre - det er meget forskelligt.

OK - jeg misforstod dig, at du gjorde massivt modstand, men at du via bibellæsning fik troen.

Hvad gjorde du så massivt modstand imod, sådan helt konkret?

Mod at nogen forsøgte at overbevise dig?

Til toppen 
#50512 - 08/09/2005 23:15 Re: Siamesiske trillinger ..
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Evo
citat:
OK - jeg misforstod dig, at du gjorde massivt modstand, men at du via bibellæsning fik troen.
Hvad gjorde du så massivt modstand imod, sådan helt konkret? Mod at nogen forsøgte at overbevise dig?
Nej, jeg oplevede faktisk ikke, at nogen forsøgte at overbevise mig. Det var mig selv, der opsøgte information om kristen tro - jeg ville finde ud af hvad det dog var, der fik velbegavede, højtuddannede, tilsyneladende normale, mennesker til i fuld alvor at tro på begreber som synd og nåde, frelse og fortabelse, Jesus som Gud og menneske, på Jesus som sonoffer - på Jesu opstandelse.

Så jeg begyndte at gå i kirke (det havde jeg aldrig prøvet før) og lyttede nysgerrigt til prædiken og salmer -

Det tog temmelig lang tid, før jeg fandt ud af hvad det var, der fik de troende til at tro: nemlig at det de troede var sandt. Men jeg måtte jo æde mig igennem en del kameler undervejs. (Sund og nærende kost, faktisk.)

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#50513 - 08/09/2005 23:42 Re: Siamesiske trillinger .. [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej kristina

citat:
Så jeg begyndte at gå i kirke (det havde jeg aldrig prøvet før) og lyttede nysgerrigt til prædiken og salmer -

Ja, nysgerrigt. Sådan var det også for mig engang, men jeg må nu med sorg konstatere, at jeg ikke længere er så nysgerrig. Faktisk sidder jeg tit og tænker; Kan det og det nu også passe?? Jeg er ikke længere så åben for prædikener, som jeg var inden jeg blev kristen og lige da jeg var blevet kristen. Nu holder jeg alt op med den lære, som min Kirke fører, og hvis ikke det stemmer, så kan jeg ikke rigtig bruge det til noget. Men det gør det også som regel, jeg kunne bare godt tænke mig, at jeg stadigvæk var nysgerrig og åben. Det er jeg ikke rigtig længere. Ved ikke om det er en miljøskade. Jeg har på forhånd besluttet mig for, hvordan tingene hænger sammen. Altså skal en given prædiken passes ned i denne ramme..

Men det gode er, at jeg kender langt mere til Kirkens lære og Bibelens tekster nu end før, og derfor kan jeg ofte også forstå mere af det, der bliver sagt. Jeg kan nikke og sige halleluja inden i mig selv. Ja - hos os sidder man ikke og råber halleluja højlydt, så de andre kan høre det, egentlig lidt en skam, for det er da en god ting, at man kan føle sig opmuntret af, at de andre også er enige i prædikenen. Det savner jeg lidt fra frikirkens løselige mødeform, men man kan jo ikke få alt..tror ikke engang at man hos de katolske, karismatiske patere i Sydamerika oplever, at menigheden højlydt (ikke råbende men bare så man kan høre det) siger halleluja. Men ved det ikke, har aldrig været til Messe der. Har faktisk aldrig været til Messe i udlandet. Det kunne jeg godt tænke mig at opleve engang. Nå det var vist et sidespring..hahaha.

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#50514 - 09/09/2005 00:29 Re: Siamesiske trillinger .. [Re: kristina]
Anonym
Anonym

citat:
Kristina: jeg oplevede faktisk ikke, at nogen forsøgte at overbevise mig. Det var mig selv, der opsøgte information om kristen tro - jeg ville finde ud af hvad det dog var, der fik velbegavede, højtuddannede, tilsyneladende normale, mennesker til i fuld alvor at tro på begreber som synd og nåde, frelse og fortabelse, Jesus som Gud og menneske, på Jesus som sonoffer - på Jesu opstandelse.

Forveksler du ikke "massiv modstand" med nysgerrighed, kombineret med trang til at forstå anderledes tænkende?

Til toppen 
#50515 - 09/09/2005 00:48 Re: Siamesiske trillinger .. [Re: tau]
Anonym
Anonym

citat:
Tau: Nu holder jeg alt op med den lære, som min Kirke fører, og hvis ikke det stemmer, så kan jeg ikke rigtig bruge det til noget. Men det gør det også som regel, jeg kunne bare godt tænke mig, at jeg stadigvæk var nysgerrig og åben. Det er jeg ikke rigtig længere. Ved ikke om det er en miljøskade. Jeg har på forhånd besluttet mig for, hvordan tingene hænger sammen. Altså skal en given prædiken passes ned i denne ramme..

Det lyder som en miljøskade. Som om din tidligere nysgerrighed og åbenhed, som du savner, er blevet skadet af det miljø, du har valgt at opholde dig i.

Personligt kan jeg godt lide at høre en god prædiken.

Selv om jeg ikke tror, at Jesus er guddommelig, så inspirerer beretningerne om hans lignelser ofte præster til at give folk nogle ganske fornuftige råd og nye vinkler på tilværelsen.

Men jeg kan nok heller ikke sige mig fri for at passe præstens ord ned i den ramme, som er min. Det vil sige vælge det, som taler til mig - og overhøre det, som jeg synes er noget vrøvl.

Der er dog nok den forskel på dig og mig, at du lader din kirkes lære bestemme, hvad der er vrøvl. Jeg bestemmer selv, hvad jeg synes der er vrøvl - og det udelukker ikke åbenhed og nysgerrighed.

Til toppen 
#50516 - 09/09/2005 09:10 Re: Siamesiske trillinger ..
kristina
Ordstyrer
Bruger

Evo:
citat:
Forveksler du ikke "massiv modstand" med nysgerrighed, kombineret med trang til at forstå anderledes tænkende?

Nej, det er to helt forskellige ting. Nysgerrigheden vedkender jeg mig, og har den stadig. Men min modstand var helt enkelt min egen natur: Jeg ville klare mig selv, eller i hvert fald præstere noget til gengæld for hvad jeg fik. ("Øje for øje ... ").

Det var forfærdelig svært for mig at tro på Guds forvandlende, genfødende nåde. At den er ganske gratis, og at ingen skulle gøre noget som helst for at fortjene den. Forløsningen - troen - var at få den kamel gennemtygget og slugt og fordøjet, så jeg kunne bøje mig og komme med mine helt tomme hænder og bare modtage livets gave af Guds hånd.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#50517 - 09/09/2005 09:41 Re: Siamesiske trillinger .. [Re: kristina]
Anonym
Anonym

citat:
Kristina: Nysgerrigheden vedkender jeg mig, og har den stadig. Men min modstand var helt enkelt min egen natur: Jeg ville klare mig selv, eller i hvert fald præstere noget til gengæld for hvad jeg fik. ("Øje for øje ... ").

Det var forfærdelig svært for mig at tro på Guds forvandlende, genfødende nåde. At den er ganske gratis, og at ingen skulle gøre noget som helst for at fortjene den. Forløsningen - troen - var at få den kamel gennemtygget og slugt og fordøjet, så jeg kunne bøje mig og komme med mine helt tomme hænder og bare modtage livets gave af Guds hånd.

Hvis troen var "ganske gratis", så må Gud jo også have "gennemtygget og slugt og fordøjet" kamelen for dig!

Og så er vi vist tilbage ved problemet, som vi tidligere har været inde på:

Hvorfor "gennemtyggede og slugte og fordøjede" Gud din kamel, mens jeg og Zaphod stadig slæber rundt med hver vores kameler og ender i helvede, hvis Gud ikke vil "gennemtygge, sluge og fordøje" dem for os?

Kort sagt. Hvis Gud har givet dig den rette tro ganske gratis - og du gjorde endda massiv modstand, fortæller du!!!!! - hvorfor har Gud så ikke givet alle mennesker denne rette tro ganske gratis?

citat:
Kristina: Men min modstand var helt enkelt min egen natur ...

Undskyld - har du selv skabt din egen natur. Hvem andre end Gud mener du besidder skaberkraft?

Hvis kun Gud besidder skaberkraft, så må din natur jo reelt være Guds natur! Logisk set!

Det overstiger mine evner at "gennemtygge, sluge og fordøje" de kameler, som din argumentation producerer!

Til toppen 
#50518 - 09/09/2005 11:42 Re: Siamesiske trillinger ..
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Evo, du stiller et godt spørgsmål (som man siger, når man ikke ved hvad man skal svare):
citat:
Kort sagt. Hvis Gud har givet dig den rette tro ganske gratis - og du gjorde endda massiv modstand, fortæller du!!!!! - hvorfor har Gud så ikke givet alle mennesker denne rette tro ganske gratis?

Jeg kunne komme med forskellige forsøg på svar, men de ville blive for spekulative, så jeg vil hellere opgive og sige ved ikke. Jeg må bøje mig for, at sådan er det altså, og så bare gøre hvad jeg kan for at række evangeliet videre til dem, som vil/kan tage imod det.

citat:
Undskyld - har du selv skabt din egen natur? Hvem andre end Gud mener du besidder skaberkraft? Hvis kun Gud besidder skaberkraft, så må din natur jo reelt være Guds natur! Logisk set!
Min medfødte natur er ikke Guds værk. Den har jeg arvet fra Adam. Jeg er med i den faldne menneskeslægt og er derfor født bortvendt fra Gud. Syndefaldet, du ved nok ...

citat:
Det overstiger mine evner at "gennemtygge, sluge og fordøje" de kameler, som din argumentation producerer!
Det kan jeg sagtens forstå - du er ikke mig! Jeg "argumenterer" i øvrigt principielt ikke, og kommer ikke med generelle svar på de personlige trosspørgsmål, som stilles mig, og som jeg kun, så godt jeg kan, besvarer for mit eget vedkommende.

Andre have helt anderledes tilgange til den kristne tro.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#50519 - 09/09/2005 12:44 Re: Siamesiske trillinger .. [Re: kristina]
Anonym
Anonym

citat:
Kristina: Hej Evo, du stiller et godt spørgsmål (som man siger, når man ikke ved hvad man skal svare):
citat:
Evolutionisten: Kort sagt. Hvis Gud har givet dig den rette tro ganske gratis - og du gjorde endda massiv modstand, fortæller du!!!!! - hvorfor har Gud så ikke givet alle mennesker denne rette tro ganske gratis?

Kristina: Jeg kunne komme med forskellige forsøg på svar, men de ville blive for spekulative, så jeg vil hellere opgive og sige ved ikke. Jeg må bøje mig for, at sådan er det altså, og så bare gøre hvad jeg kan for at række evangeliet videre til dem, som vil/kan tage imod det.

"Til dem, som vil/kan tage imod det".

Så siger du det jo lige præcis igen, at vi selv skal gøre noget, for at få den frelsende tro.

Altså er troen ikke gratis, som du også har skrevet!

Jeg forstår godt, at du synes, at jeg har stillet dig et godt spørgsmål!

Til toppen 
#50520 - 09/09/2005 12:49 Re: Siamesiske trillinger .. [Re: kristina]
Anonym
Anonym

citat:
Evolutionisten: Undskyld - har du selv skabt din egen natur? Hvem andre end Gud mener du besidder skaberkraft? Hvis kun Gud besidder skaberkraft, så må din natur jo reelt være Guds natur! Logisk set!

Kristina: Min medfødte natur er ikke Guds værk. Den har jeg arvet fra Adam. Jeg er med i den faldne menneskeslægt og er derfor født bortvendt fra Gud. Syndefaldet, du ved nok ...

Dit svar rejser blot et nyt spørgsmål:

Skabte Adam og Eva selv deres egen egen natur? Hvem andre end Gud mener du besidder skaberkraft?

Hvis kun Gud besidder skaberkraft, så må Adam og Evas natur jo reelt være Guds natur! Logisk set!

Til toppen 
#50521 - 09/09/2005 14:35 Re: Siamesiske trillinger ..
kristina
Ordstyrer
Bruger

Evo:
citat:
"Til dem, som vil/kan tage imod det".
Så siger du det jo lige præcis igen, at vi selv skal gøre noget, for at få den frelsende tro.

Hm ja - hvis du insisterer.
Hvis du synes, at det at lukke øjne og ører op
(eller lade være med at lukke dem i?)
indebærer, at det koster noget .. såeh ...

Jo, troen er gratis!
Og den koster alt: dit eget liv!
Selvmodsigelser? Næh ... :

Joh 6,60-63:
Mange af hans [Jesu] disciple, som hørte det, sagde nu:
»Det er hård tale; hvem kan holde ud at høre på det?«
Men Jesus vidste ved sig selv, at hans disciple skumlede over dette, og sagde til dem: »Forarger det jer?"
Hvad så, hvis I ser Menneskesønnen stige derop, hvor han var før?
Det er Ånden, som gør levende, kødet gør ingen gavn.
De ord, jeg har talt til jer, er ånd og liv. «

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#50522 - 09/09/2005 15:19 Re: Siamesiske trillinger .. [Re: kristina]
Anonym
Anonym

citat:
Evolutionisten: "Til dem, som vil/kan tage imod det".

Kristina: Hm ja - hvis du insisterer.
Hvis du synes, at det at lukke øjne og ører op
(eller lade være med at lukke dem i?)
indebærer, at det koster noget .. såeh ...

Vi kan da godt forudsætte, at dette at undlade at lukke øjne og ører for kristendommen ikke er en gerning som sådan.

I øvrigt har jeg og en række andre debattører jo netop ikke lukket øjnene for kristendommen, men vi har netop nysgerrigt stillet et hav af spørgsmål til den via debatterne med bl.a. dig.

Men prisen, som skal betales, er total opgivelse af logisk tænkning i forhold til kristendommen.

Og det synes jeg er en meget høj pris at betale for en frelse, som logisk set er uforståelig - og som tilmed uddeles ganske vilkårligt.

Til toppen 
#50523 - 09/09/2005 16:11 Re: Siamesiske trillinger ..
Anonym
Anonym

citat:
Men prisen, som skal betales, er total opgivelse af logisk tænkning i forhold til kristendommen.

Megen vrøvl har du præsteret i dine indlæg, - men dette er dog den værste af dem alle.

Man behøver aldeles ikke "total opgivelse af logisk tænkning" for at være kristen, - tvært imod. For at kunne være en levende kristen kræves der på logisk tankevirksomhed og ikke mindst en sund kritisk sans over for de tekster og budskaber man bliver præsenteret for.

Til toppen 
#50524 - 09/09/2005 16:23 Re: Siamesiske trillinger ..
Anonym
Anonym

citat:
AFA: For at kunne være en levende kristen kræves der på logisk tankevirksomhed og ikke mindst en sund kritisk sans over for de tekster og budskaber man bliver præsenteret for.

OK - så har jeg i det mindste de redskaber, som du mener kræves for at blive en levende kristen!

Til toppen 
#50525 - 09/09/2005 16:42 Re: Siamesiske trillinger ..
kristina
Ordstyrer
Bruger

Evo:

citat:
Og det synes jeg er en meget høj pris at betale for en frelse, som logisk set er uforståelig - og som tilmed uddeles ganske vilkårligt.

Logik er: (jeg véd godt jeg har citeret det før, men her kommer det igen, og nej, min fremmedordbog er ikke fra Credos forlag )
logik (-ken) gr. I videnskaben om den formelt rigtige tænkning uden hensyn til dens indhold el. forhold til virkeligheden.

Er det virkelig en meget høj pris at skulle holde op med at klamre sig til logikkens formalia uden hensyn til dens indhold eller forhold til virkeligheden?

Og naturligvis er Guds indgriben i vores liv ikke vilkårligt. Gud kender hver eneste af os - før verdens grundvold blev lagt. Men jeg kan ikke kigge ham i kortene - kan kun glæde mig over, at ... der er intet hemmeligt, som ikke skal åbenbares, og intet skjult, som ikke skal blive kendt. (Matt 10,26)

Og for øvrigt er det min overbevisning, at enhver som vil tro, også kan det ... Ingen er tvunget til "ikke-tro".

Niels Højlund (hvis bog "Bedre end fortjent", som på mandag udkommer på Gyldendal,) siger, at "troen ikke er noget, man går i kirke med, men noget man henter ved gudstjenesten. En vending han siger han skylder Martin A. Hansen, som i et af sine breve forklarede at han var kommet til den erkendelse, at man skal gå i kirke, fordi man er vantro! - at troen kan dø - blive slidt op - i løbet af ugens dage, hvor troen er hjemløs. Den skal fornys - karret skal fyldes op igen og igen!

Så det slet ikke er "naturligt" for os at tro - - - ! Vi skal vendes om - og holde os til Ham, der har overvundet døden for os.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#50526 - 09/09/2005 18:01 Re: Siamesiske trillinger .. [Re: kristina]
Anonym
Anonym

citat:
Kristina: Og for øvrigt er det min overbevisning, at enhver som vil tro, også kan det ... Ingen er tvunget til "ikke-tro".

Mener du, at troen kræver et vist mål af vilje til at tro?

I øvrigt savner jeg dit svar på disse spørgsmål!

Skabte Adam og Eva selv deres egen egen natur?

Hvis ikke, hvem skabte den så?

Hvem andre end Gud mener du besidder skaberkraft?

Til toppen 
#50527 - 09/09/2005 18:52 Re: Siamesiske trillinger ..
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Andreas, du skriver (til Evo, og måske også lidt til mig?)
citat:
Megen vrøvl har du præsteret i dine indlæg, - men dette er dog den værste af dem alle.
For at kunne være en levende kristen kræves der logisk tankevirksomhed og ikke mindst en sund kritisk sans over for de tekster og budskaber man bliver præsenteret for.
- det kommer godt nok bag på mig!
Tror du virkelig, at Gud har lukket døren til himlen for os, der ikke opfylder de krav?
Og "levende kristne" - hvad er det for nogen? Kender du kristne, der ikke er levende?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#50528 - 09/09/2005 22:39 Re: Siamesiske trillinger .. [Re: Cuco]
mha
Bruger

citat:

Så vi kan altså konkludere, at:

a) Det eneste evangelium, der sætter Sønnen lig med Faderen, er Johannes.
b) Der er ingen citater i Bibelen, der beviser Treenigheden.

Men nu kommer jeres yndlings-ateist til undsætning med min trofaste Bibel fra 1866:

1 Johannes 5,7 Thi de ere tre, som vidne: i Himlen, Faderen og Ordet og den Helligaand; og disse tre ere til eet;

Desværre er dette vers faldet ud i nyere versioner.

Til toppen 
#50529 - 09/09/2005 22:54 Re: Da Vinci Mysteriet [Re: Machine_A]
mha
Bruger

citat:
LOL, det lyder da ellers som rimelig god underholdning

Hej Machine_A

Jamen, når du lige frem beder om det, skal du da ikke snydes.

Who Lost the Middle Ages?
Did the Early Middle Ages Really Exist? (PDF-fil)

Der er en skeptisk dansk kommentar her: Was The First Queen of Denmark a Man? (på engelsk).

God fornøjelse, jeg vasker mine hænder.

Til toppen 
#50530 - 10/09/2005 06:53 Re: Siamesiske trillinger .. [Re: kristina]
Anonym
Anonym

citat:
Hej Andreas, du skriver (til Evo, og måske også lidt til mig?)

Rigtigt, jeg havde faktisk dig i tankerne (samt flere andre) da jeg skrev den sætning. Du har adskillige gange givet udtryk for en logisk tankevirksomhed og en sund kritisk sans. Så hvad er det egentlig du er chokeret over og som kommer bag på dig?

En levende kristen er en kristen der har en virkelig og levende tro. En ikke-levende kristen er en kulturkristen, a la Grosbøll.

Til toppen 
#50531 - 10/09/2005 09:28 Re:.. kristen - død eller levende?
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Andreas,
citat:
Du har adskillige gange givet udtryk for en logisk tankevirksomhed og en sund kritisk sans. Så hvad er det egentlig du er chokeret over og som kommer bag på dig?
Tak for komplimenten, jeg mener heller ikke der er noget i vejen med at have en logisk tankevirksomhed og en sund kritisk sans ... med mindre man spærrer sig ind logik og kritik og ikke kan se længere.

Og jeg mener bestemt heller ikke at logik og kritisk sans er et must!
Hvad skulle i så fald være dumpekarakter? Hvilket IQ-tal?
citat:
En ikke-levende kristen er en kulturkristen, a la Grosbøll.
Grosbøll? Er han kristen? Det var jeg slet ikke klar over .. det har han da ikke givet udtryk for?

Nåjo, OK, forstået på den måde, at han tæller med i statistikken .. og vi kan jo sådan set heller ikke vide, om han måske er en skabskristen!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#50532 - 11/09/2005 12:52 Re:.. kristen - død eller levende? [Re: kristina]
Ateist
Bruger

citat:
Tak for komplimenten, jeg mener heller ikke der er noget i vejen med at have en logisk tankevirksomhed og en sund kritisk sans ... med mindre man spærrer sig ind logik og kritik og ikke kan se længere.

Betyder det at det er godt, så længe det ikke strider imod den kristne dogmatik?

citat:
Og jeg mener bestemt heller ikke at logik og kritisk sans er et must!
Hvad skulle i så fald være dumpekarakter? Hvilket IQ-tal?

Nu har logik og IQ ikke rigtigt noget med hinanden at gøre.
Logik er at tænke sammenhængende.
Intelligens (som IQ hævdes at måle) siger noget om, hvor hurtigt og effektivt man tænker.

Selvom man har en tocifret IQ kan man sagtens tænke logisk - man er nok bare lidt længere tid om det.
Selvom man har en trecifret IQ kan man sagtens tænke ulogisk - man gør det nok bare lidt hurtigere.

Lav IQ bør altså ikke afholde nogen fra at tænke logisk.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#50533 - 11/09/2005 13:03 Re: Siamesiske trillinger .. [Re: kristina]
Ateist
Bruger

citat:
... acceptere at sandheden i første omgang godt kan forekomme (men ikke være !) både irrationel og ulogisk ..

A = B og A |= B på én gang er ulogisk.
Det kan så godt være at verden i virkeligheden er ulogisk og at begge dele vitterligt er sande.
Men det ændrer intet ved at det er ulogisk.

Du hævder her at sandheden ikke er ulogisk.
I så fald kan det ikke passe at A = B og A |= B på én gang.
Med mindre du kan præsentere os for en veldefineret og konsistent 'alternativ logik', hvor den slags er tilladt.
Et sådant alternativt logisk system ville jeg faktisk være meget interesseret i at lære lidt mere om, så hvis du har referencer vil de være velkomne.

Til toppen 
#50534 - 11/09/2005 13:06 Re: Siamesiske trillinger .. [Re: kristina]
Ateist
Bruger

citat:

Hvordan giver det så mening at tale om tre "personer", når der kun er én vilje?
Så er det vel blot tre 'lemmer' af den samme person?

Min arm har ikke sin egen vilje - den er et lem.
Havde den nu haft sin egen vilje, så kunne vi begynde at tale om at mit legeme rummede flere personer.
Men som det er nu er mit legeme blot 1 person med flere viljeløse lemmer.

Til toppen 
#50535 - 11/09/2005 13:09 Re: tosset logik [Re: asas]
Ateist
Bruger

citat:
Husk på at jeg opfatter Bibelen, som en åbenbaring fra jordens skaber!

Virkelig?
En "åbenbaring" á la islam?
Jeg troede egl. blot I så det som "inspiration" af fejlbarlige mennesker.

Til toppen 
#50536 - 11/09/2005 13:34 Re: tosset logik [Re: oslo]
Zaphod
Bruger

citat:
Han mener, at vore forfædre i en ikke alt for fjern fortid kan have levet under helt andre klimatiske forhold med et beskyttende luftlag udenom kloden, som forhindrede den kosmiske bestråling, der gør os gamle. Derfor sås regnbuen først efter oversvømmelsen, hvor damp- eller islaget udenom jorden var borte.

Herfra, om Henri Nissens bog.

Det er ikke alene den kosmiske bestråling, der gør os gamle. Så det er noget fis.
Et damplag af den tykkelse, som kreationister plejer at foreslå før en global oversvømmelse ville lukke al lys fra Solen ude, så planter (og derfor dyr) ikke ville kunne leve. Derudover kommer der en regnbue uanset. Det er vanskeligt at forestille sig, hvordan den ikke ville opstå før oversvømmelsen, hvis omstændighederne krævede det.

Alt i alt lyder det som en stor gang fis.

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#50537 - 11/09/2005 16:12 Re: Treenigheden [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Ateist, jeg tror forskellen skyldes, at du ikke er Gud, men et menneske ...

Læren om den guddommelige treenighed er vanskelig at forstå i al sin fylde, og det kræver nok megen Bibel-fordybelse.

Selv er jeg nået til ikke at kunne forstå, at Guds væsen kunne være andet end netop treenig, men den forståelse er næppe afgørende ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#50538 - 13/09/2005 10:06 Re: tosset logik [Re: Zaphod]
oslo
Bruger

citat:
Et damplag af den tykkelse, som kreationister plejer at foreslå før en global oversvømmelse ville lukke al lys fra Solen ude, så planter (og derfor dyr) ikke ville kunne leve.

Mit indlæg går ikke på teorien om et vandlag omkring jorden, men udelukkende på, at der findes andre kilder med beskrivelser om en stor oversvømmelse end i GT. Disse kilder er beskrevet i Henri Nissens bog.

Jeg har ikke bogen pt. men vender gerne tilbage med en præcisering af de brugte kilder. Alternativt, kan du jo låne bogen på biblioteket, så dine oplysninger ikke er andenhånds.

Venlig hilsen
Oslo

Til toppen 
#50539 - 13/09/2005 10:33 Historisk GT
oslo
Bruger

citat:
Nævn venligst den begivenhed i Gamle Testamente, som du mener passer bedst med andre historiske kilder i oldtiden!

Historien om Josef i Ægypten, hvor han har en høj / betydningsfuld stilling ved Faraos hof.

1. Der er fundet en embedsbolig (lille palads) i det område, hvor Bibelen fortæller, at han boede. Denne bolig er ikke bygget efter ægyptisk kultur og normer, men efter kananæisk (nuværende Israel) kultur og normer.
2. Der er funder malerier i et gravkammer, der viser en kananæisk klædt mand, omgiver af samme antal personer, som Josef har ifølge Bibelen.
3. Kanalen, der forbinder Nilen med en sideflod til denne hedder Josef's kanal. Ifølge Bibelen forhindrede Josef en hungersnød i Ægypten, og netop denne kanal gør det muligt til tilføre vand til sidefloden selvom vandstanden i Nilen falder. (Når vandstanden falder i Nilen udtører den naturlige tilførsel af vand i sidefloden. Denne sideflod munder ud i en stor sø, hvor en stor del af Ægyptens landbrug findes. Kanalen forhindre en udtørring af dette område.)

Informationerne er fra en dokumentarudsendelse på DR1. Konklusionen i udsendelsen var i øvrigt, at denne historie i Bibelen højst sandsyndligt var sandt - men at det i øvrigt altid er en tolkningssag.
citat:
... som med al arkæologi, så er det max 5% vi finder, og derfra må vi gætte / tolke os til resten. Derfor vil det altid være en tolkningssag om begivenheder kommer til at passe sammen.

---------------------------------------------------------

citat:

Eksempelvis indeholder bogen denne gamle spekulative traver om enorme vandmasser omkring jorden. De ville have medført, at solens stråler ikke kunne trænge igennem til jordens overflade - og øget trykket med flere atmosfære.

Noa ville være eksploderet indefra, da regnen var faldet og trykket faldet til 1 atmosfære. Som når man haler en dybhavsfisk op, der er bygget til at klare mange atmosfæres tryk.

Mit indlæg går ikke på denne teori, men kun de arkæologiske fund. I øvrigt er det de færreste kreasionister, der tro, at der var flere km vand omkring jorden. Den gense oversvømmelsesteori går på, at det meste af vandet er kommet fra jordens indre - så vidt jeg har forstået på diverse kreationister.

Den side du henviser til, indholder heller ikke nogen argumenter fra bogen for ovennævte teori.

Venlig hilsen
Oslo

Til toppen 
#50540 - 13/09/2005 13:39 Re: tosset logik [Re: oslo]
Zaphod
Bruger

citat:
o: Mit indlæg går ikke på teorien om et vandlag omkring jorden, men udelukkende på, at der findes andre kilder med beskrivelser om en stor oversvømmelse end i GT. Disse kilder er beskrevet i Henri Nissens bog.

Og mit indlæg gik på værdien af Henri Nissens bog, hvis de postulater, der var refereret på pågældende hjemmeside står i bogen.

Der er ingen tegn overhovedet på en global oversvømmelse, og den er særdeles ulogisk, så jeg er ret ligeglad med evt. kilder.

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#50541 - 13/09/2005 13:57 Re: a priori afvisning af kilder [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

citat:
Der er ingen tegn overhovedet på en global oversvømmelse, og den er særdeles ulogisk, så jeg er ret ligeglad med evt. kilder.

Du kommer med et postulat, og på forhånd afviser du evt. kilder der ville kunne gå dit postulat imod?

Tja, så er der jo ikke yderligere grund til at føre en dialog videre

Til toppen 
#50542 - 13/09/2005 14:18 Re: a priori afvisning af kilder
Zaphod
Bruger

citat:
Za: Der er ingen tegn overhovedet på en global oversvømmelse, og den er særdeles ulogisk, så jeg er ret ligeglad med evt. kilder.

AFA: Du kommer med et postulat, og på forhånd afviser du evt. kilder der ville kunne gå dit postulat imod?

Tja, så er der jo ikke yderligere grund til at føre en dialog videre

Jeg gider ikke spilde min tid på at læse argumenter, der baserer sig på fx numerologi, når jeg indtil videre er af den opfattelse, at numerologi er noget gennemført fis.

Tilsvarende gider jeg ikke læse en bog, hvis forfatteren tror, at det er den kosmiske stråling, der gør os gamle, eller at der kunne have været liv på Jorden med en 150 km tågeskal eller at man kan have sol og regn samtidigt uden regnbue.

Godt nok er det sjovt at diskutere, men langt er mit liv trods alt ikke.

-Z

Dommer JE Jones

Til toppen 
#50543 - 13/09/2005 15:13 Re: a priori afvisning af kilder [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

citat:
Jeg gider ikke spilde min tid på at læse argumenter, der baserer sig på fx numerologi, når jeg indtil videre er af den opfattelse, at numerologi er noget gennemført fis.

Tilsvarende gider jeg ikke læse en bog, hvis forfatteren tror, at det er den kosmiske stråling, der gør os gamle, eller at der kunne have været liv på Jorden med en 150 km tågeskal eller at man kan have sol og regn samtidigt uden regnbue.

Og du VED at den bog er fyldt med numerologi og de øvrige ting du nævnte? Og at det er de vigtigste af de argumenter der bliver præsenteret i bogen? Eller er det blot noget du antager eller formoder?

Til toppen 
#50544 - 13/09/2005 15:55 Re: a priori afvisning af kilder
Zaphod
Bruger

citat:
Za: Jeg gider ikke spilde min tid på at læse argumenter, der baserer sig på fx numerologi, når jeg indtil videre er af den opfattelse, at numerologi er noget gennemført fis.

AFA: Og du VED at den bog er fyldt med numerologi og de øvrige ting du nævnte? Og at det er de vigtigste af de argumenter der bliver præsenteret i bogen? Eller er det blot noget du antager eller formoder?

Nej, numerologi mv. var eksempler. Jeg så citaterne om kosmisk stråling, dampskal og regnbue og besluttede mig for, at hvis man påstår sådan noget, er resten sikkert noget tilsvarende fis. Det er selvfølgelig ikke et udtryk for en 100% sikker viden, men for grovsortering. Det er vist noget, vi alle praktiserer.

Men jeg afviser da ikke at diskutere da med dig, vel, så hvorfor så sur?

Accepterer du selv argumenter baseret på numerologi, feng shui, jordstråler, UFOlogi og lignende?

-Z

Dommer JE Jones

Til toppen 
#50545 - 13/09/2005 16:40 Re: a priori afvisning af kilder [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

citat:
Accepterer du selv argumenter baseret på numerologi, feng shui, jordstråler, UFOlogi og lignende?

Nej, men du har jo også lie skrevet, at det heller ikke er den slags argumenter der er brugt i bogen.

Men det kunne nu være interessant om der kom nogen på banen, som vitterligt har læst bogen, og dermed kan afkræfte eller bekræfte om jeres "citater" fra bogen nu også er korrekte ud fra kontexten hvori de forekommer. Du har jo ikke selv læst bogen, tilkendegiver du jo tydeligt.

Til toppen 
#50546 - 13/09/2005 17:33 Re: a priori afvisning af kilder
Zaphod
Bruger

citat:
Za: Accepterer du selv argumenter baseret på numerologi, feng shui, jordstråler, UFOlogi og lignende?

AFA: Nej, men du har jo også lie skrevet, at det heller ikke er den slags argumenter der er brugt i bogen.

Som skrevet andetsteds, anser jeg de tre angivne påstande for at være lige så uoplyste og forkerte som numerologi.

citat:
AFA: Men det kunne nu være interessant om der kom nogen på banen, som vitterligt har læst bogen, og dermed kan afkræfte eller bekræfte om jeres "citater" fra bogen nu også er korrekte ud fra kontexten hvori de forekommer. Du har jo ikke selv læst bogen, tilkendegiver du jo tydeligt.

Det er en positiv anmeldelse fra et ligesindet web-sted. Jeg antager, at de om noget ville farve hans positioner til det positive.

-Z

Dommer JE Jones

Til toppen 
#50547 - 13/09/2005 18:00 Re: a priori afvisning af kilder [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

citat:
Det er en positiv anmeldelse fra et ligesindet web-sted. Jeg antager, at de om noget ville farve hans positioner til det positive.

Du ved det ikke, du antager det blot?

Til toppen 
#50548 - 13/09/2005 19:24 Re: Treenigheden [Re: kristina]
mha
Bruger

citat:
Hej Ateist, jeg tror forskellen skyldes, at du ikke er Gud, men et menneske ...

Læren om den guddommelige treenighed er vanskelig at forstå i al sin fylde, og det kræver nok megen Bibel-fordybelse.

Selv er jeg nået til ikke at kunne forstå, at Guds væsen kunne være andet end netop treenig, men den forståelse er næppe afgørende ...

Hej kristina

Det gør da ikke noget, at vi "kun" er mennesker - vi mennesker er jo også treenige:

1 Thes 5,23 Fredens Gud hellige jer helt og holdent og bevare fuldt ud jeres ånd og sjæl og legeme lydefri ved vor Herre Jesu Kristi komme!

Hebr. 4,12 For Guds ord er levende og virksomt og skarpere end noget tveægget sværd; det trænger igennem, så det skiller sjæl fra ånd og marv fra ben og er dommer over hjertets tanker og meninger.

Et treenigt menneske burde da ikke have svært ved at forstå en treenig Gud.

Til toppen 
#50549 - 13/09/2005 19:54 Re: Treenigheden [Re: mha]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej mha -

Ifølge kristendommen er der en principiel forskel mellem det "treenige menneske" (krop-sjæl-ånd) og Gud, som er Faderen, Sønnen og Helligånden, tre forskellige guddommelige personer, i én guddommelig substans, men med hver sin funktion.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#50550 - 13/09/2005 20:02 Re: Treenigheden [Re: kristina]
mha
Bruger

citat:
Ifølge kristendommen er der en principiel forskel mellem det "treenige menneske" (krop-sjæl-ånd) og Gud, som er Faderen, Sønnen og Helligånden, tre forskellige guddommelige personer, i én guddommelig substans, men med hver sin funktion.

Principiel forskel? Artiklens forfatter plæderer da for, at vi er treenige, fordi vi er skabt i en treenig Guds billede.

Det lyder da også fornuftigt: Sjæl->Gud, Ånd->Helligånd, Krop->Jesus

Til toppen 
#50551 - 13/09/2005 20:18 Re: Treenigheden [Re: mha]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej mha - jeg det kan godt være, at det lyder fornuftigt, men det er faktisk ikke i overensstemmelse med den kristne treenighedslære.

Læs eventuelt dette svar på spørgsmålet Hvordan forstå treenigheden?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#50552 - 13/09/2005 20:49 Re: Treenigheden [Re: kristina]
mha
Bruger

citat:
Hej mha - jeg det kan godt være, at det lyder fornuftigt, men det er faktisk ikke i overensstemmelse med den kristne treenighedslære.

Læs eventuelt dette svar på spørgsmålet Hvordan forstå treenigheden?

Hej Kristina

Der står jo ikke noget om den menneskelige treenighed. Hvad betyder i øvrigt "økonomisk"?

Men her modsatte Oldkirkens fædre sig og pegede på, at Gud ikke kun skulle opfattes økonomisk, men også i en samtidighed – altså teologisk!

Til toppen 
#50553 - 13/09/2005 22:11 Re: Treenigheden [Re: mha]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej mha - du spørger hvad "økonomisk" betyder. Det er forklaret i 6. afsnit af svaret, som jeg linkede til, og mere kan jeg ikke sige om det.

Jeg ved ikke rigtig, hvor du vil hen med dit spørgsmål om en "menneskelig treenighed", og jeg kan ikke svare dig.
At mennesket ifølge kristendommen er skabt i Guds billede betyder ikke, at mennesket er treenigt som Gud selv.

Gud er Skaberen - mennesket er en skabning.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#50554 - 14/09/2005 10:15 Re: a priori afvisning af kilder
Zaphod
Bruger

citat:
Za: Det er en positiv anmeldelse fra et ligesindet web-sted. Jeg antager, at de om noget ville farve hans positioner til det positive.

AFA: Du ved det ikke, du antager det blot?

Korrekt. De linker til fx AiG, som har samme holdninger som forfatteren.
Det er ikke specielt ualmindeligt at vurdere en bog på forhånd via anmeldelser. Og hvis selv de positivt indstillede anmeldelser tegner dårligt, har jeg intet problem med at afvise en bog på baggrund af det. Igen, det er grovsortering, og det er noget alle gør. Eller sætter du dig måske ind i ALT, du bliver præsenteret for?

-Z

Dommer JE Jones

Til toppen 
#50555 - 14/09/2005 10:38 Gilgamesh fra Sinear [Re: oslo]
oslo
Bruger

citat:
Mit indlæg går ikke på teorien om et vandlag omkring jorden, men udelukkende på, at der findes andre kilder med beskrivelser om en stor oversvømmelse end i GT. Disse kilder er beskrevet i Henri Nissens bog.

Gilgamesh fra Sinear
Historien om Gilgamesh er beskrevet på en flere lertavler. Den findes på flere oldtidssprog, men den mest brugte version er fra ca. 700 f.Kr.
Historien er oversat til dansk af Ulla og Aage Westenholz fra Carsten Niebuhr Inst. v. Københavns Universitet.

De skriver i deres forord til oversættelsen:
"Syndfloden var endnu dybere forankret i babylonernes historiske bevidsthed end i vores. De inddelte deres fortid i 'før Syndfloden' og 'efter Syndfloden'; og alt hvad der lå 'før Syndfloden' var mytisk urtid."

Gilgamesh besøgte en gammel viis mand, der havde overlevet denne Syndflod, og som passer med beskrivelsen af Noa og hans familie i Bibelen.

Venlig hilsen
Oslo

Til toppen 
#50556 - 14/09/2005 10:53 Re: Gilgamesh fra Sinear [Re: oslo]
Anonym
Anonym

citat:
Oslo: Historien om Gilgamesh er beskrevet på en flere lertavler. Den findes på flere oldtidssprog, men den mest brugte version er fra ca. 700 f.Kr.
Historien er oversat til dansk af Ulla og Aage Westenholz fra Carsten Niebuhr Inst. v. Københavns Universitet.

De skriver i deres forord til oversættelsen:
"Syndfloden var endnu dybere forankret i babylonernes historiske bevidsthed end i vores. De inddelte deres fortid i 'før Syndfloden' og 'efter Syndfloden'; og alt hvad der lå 'før Syndfloden' var mytisk urtid."

Gilgamesh besøgte en gammel viis mand, der havde overlevet denne Syndflod, og som passer med beskrivelsen af Noa og hans familie i Bibelen.

Du påviser vel med dette blot, at bibelens forfattere har lånt syndflodsmyten fra de gamle babylonere!

Mig bekendt er der også sprogforskere, som mener, at skrifter i Gamle Testamente ikke opererer med én, men med flere guder og at Gamle Testamente i sit udspring er polyteistisk og ikke monoteistisk.

Men det kan MDA måske belyse!

Til toppen 
#50557 - 14/09/2005 11:29 TRÅDEN LUKKES [Re: Cytrix]
asas
GlobalModerator
Bruger

Da denne emnetråd er nået et godt stykke over 100 indlæg og iøvrigt har udviklet sig i mange retninger, vil jeg anbefale at de enkelte debatter videreføres i nye emnetråde. Ønsker nogen, at en bestemt streng i denne emnetråd flyttes med, kan det også lade sig gøre. Læg så lige en besked om det eller send mig en privat meddelelse.

Tråden lukkes i løbet af dagen.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#50558 - 14/09/2005 21:14 Re: Gilgamesh fra Sinear
oslo
Bruger

citat:
Du påviser vel med dette blot, at bibelens forfattere har lånt syndflodsmyten fra de gamle babylonere!

Det er nok her, at vi to aldrig bliver enige. For dit syn på GT er, at den kun består af myter og andet ikke historisk. Hvis jeg beskrev andre sammenfald mellem GT og arkæologiske fund, ville du jo bare afvise fundene som myter og fortællinger - eller tilfældigheder, der ikke betyder noget :-)
Det ændrer dog ikke ved sammenfaldet af GT og arkæologiske fund.

citat:

Mig bekendt er der også sprogforskere, som mener, at skrifter i Gamle Testamente ikke opererer med én, men med flere guder og at Gamle Testamente i sit udspring er polyteistisk og ikke monoteistisk.

Sikkert. Og de skal have lov til at mene, hvad de vil. Enhver der læser i Bibelen tolker jo skriften. Men det ændrer jo ikke ved selve skriften.

citat:
Men det kan MDA måske belyse!

???

Venlig hilsen
Oslo

Til toppen 
#50559 - 14/09/2005 21:16 Re: Gilgamesh fra Sinear [Re: oslo]
oslo
Bruger

Tråden lukkes af admin, så emnet må tages op som en selvstændig tråd.

Venlig hilsen
Oslo

Til toppen 
#50560 - 14/09/2005 23:04 Re: Gilgamesh fra Sinear [Re: oslo]
Anonym
Anonym

citat:
Oslo: For dit syn på GT er, at den kun består af myter og andet ikke historisk.

GT består faktuelt kun af myter og andet ikke historisk. Det er kendsgerning - med mindre du har andre oplysninger.

Til toppen 
#50561 - 15/09/2005 07:49 Re: Gilgamesh fra Sinear
Anonym
Anonym

citat:
GT består faktuelt kun af myter og andet ikke historisk. Det er kendsgerning - med mindre du har andre oplysninger.

Og den "kendsgerning" kan du selvfølgelig dokumentere, ikke sandt?

Til toppen 
#50562 - 15/09/2005 10:30 Re: Gilgamesh fra Sinear
Anonym
Anonym

citat:
Evolutionisten: GT består faktuelt kun af myter og andet ikke historisk. Det er kendsgerning - med mindre du har andre oplysninger.

citat:
AFA: Og den "kendsgerning" kan du selvfølgelig dokumentere, ikke sandt?

Med mindre du og flere andre debattører, som jeg har spurgt, har andre oplysninger, så vil jeg betragte det som faktuelt, at GT består af myter og andet ikke historisk, ja.

Synes du i øvrigt ikke selv, at det er tankevækkende, at du kræver dokumentation af andre - men stort set ikke selv leverer dokumentation for dine påstande?

Dine debatter fremtræder i øjeblikket primært som rent mundhuggeri.

Til toppen 
#50563 - 15/09/2005 11:39 Re: Gilgamesh fra Sinear
Anonym
Anonym

citat:
Med mindre du og flere andre debattører, som jeg har spurgt, har andre oplysninger, så vil jeg betragte det som faktuelt, at GT består af myter og andet ikke historisk, ja.

Så det er altså bare en påstand uden dokumentation du fremfører! -
tja, det tages så til efterretning.

Til toppen 
#50564 - 15/09/2005 12:48 Re: Gilgamesh fra Sinear
Anonym
Anonym

citat:
citat:
Evolutionisten: Med mindre du og flere andre debattører, som jeg har spurgt, har andre oplysninger, så vil jeg betragte det som faktuelt, at GT består af myter og andet ikke historisk, ja.

AFA: Så det er altså bare en påstand uden dokumentation du fremfører! -
tja, det tages så til efterretning.

Ja, det er en påstand uden anden dokumentation end dine og andre kristne debattørers manglende svar.

Men bemærk venligst, at min påstand er fremkaldt af påstande fra kristne debattører om GT's historicitet.

Ingen kunne imidlertid henvise til samtidige uafhængige kilder, der omtaler forfatterne af GT eller begivenheder, som disse ukendte forfattere beskriver.

Da bibetro kristne må være de nærmeste til at kende den bog, som de bygger deres tro på, går jeg ud fra, at de bedst ville kunne korrigere/afvise min påstand.

Det kan de tilsyneladende ikke!

Det kan du tilsyneladende ikke!

Sådan er dét!

Til toppen 
Side 1 af 2: 1 2 >

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær