Hej!

Jeg har lige læst en andagtsstykke af Joni E. Tada fra bogen Sølvskatten, der indeholder megen visdom:

"Et hjerte af sølv.

Han holder os i live og lader ikke vore fødder vakle. For du prøvede os, Gud, du lutrede os, som man lutrer sølv; du lod os gå i fanggarnet, du lagde byrder på vore hofter... Lovet være Gud! Han har ikke afvist min bøn og taget sin trofasthed fra mig. Sl. 66, 9-11 og 20.

Der skal smeltedigel til sølv og smelteovn til guld, men det er Herren, der ransager hjerterne. Ordsp. 17, 3.

"Jeg elsker dig, Gud." Sådan siger vi tit. Det er da også sandt for enhver kristen...for mig. Men hvis ikke vores kærlighed sættes på prøve, så kommer vi nemt til at bedrage os selv. Kærligheden siger: "Jeg vil gøre hvad som helst for dig, Gud. Jeg vil følge dig overalt." Lydigheden siger: "Lad mig få lov at bevise det." Lydigheden kommer mest os selv til gode. Gennem den kan Gud vise os, hvor meget eller lidt vi egnetlig elsker ham.

Derfor sætter Gud os på prøve. Det er ham, der lader os gå i fanggarnet og lægger byrder på vores hofter. Men samtidig lader han sin kærlighed strømme imod os. Det er hans kærlighed, der får ham til at prøve os, så vi kan lutres som sølvet. Når guld skal renses, skal der stor varme til som i en ovn. Men når sølv skal renses, skal der tryk til, som når et metal knuses i en smeltedigel. Når vi sveder af anstrengelse eller føler os knust under en prøvelse, så prøver vi at flygte, ønsker at opgive. Men hvis vi holder ud, forbliver trofaste og er fuldstændig lydige, så vil vore hjerter bliver renset. Lydighed får stolthed og fordomme til at smelte væk. Lydigheden knuser egoismen, renser hjertet og giver fred i sindet.

Andre vil bemærke det, når du skinner af renhed efter en tur i smeltediglen. Måske roser de dig for din udholdenhed. Da skal du passe på ikke med det samme at snavse dig til igen med selvglæde og selvforherligelse. Da skal du sige: "Lovet være Gud! Han har ikke afvist min bøn og taget sin trofasthed fra mig."

Bøn: Rens mit hjerte, Herre, så min kærlighed til dig kan blive ægte og levende. Jeg foretrækker prøvelsen frem for et livløst hjerte."

M.v.h. MDA