0 registrerede () og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#50052 - 21/08/2005 01:42
Abort
|
Bruger
Reg.: 23/03/2005
|
Hej Café! Jeg synes det er meget prisværdigt, at der er nogle abortmodstanderer i Norge, som vil ind i Stortinget til efteråret og at de vil afskaffe abortloven. Deres hjemmeside er http://www.totalgruppen.no/abort/ Jeg vil ønske, at abortloven bliver afskaffet herhjemme. Hilsen Jonathan
Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer. Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær. (Filip 4,4-5)
|
|
Til toppen
|
|
|
#50053 - 21/08/2005 02:05
Re: Abort
[Re: Jonathan]
|
Bruger
|
Hej Café! Lige en rettelse til hjemmeside adressen jeg gav i det sidste indlæg http://www.abort.no Jeg advarer mod et frygteligt billede, som er på denne norske hjemmeside. Mvh. Jonathan
Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer. Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær. (Filip 4,4-5)
|
|
Til toppen
|
|
|
#50054 - 21/08/2005 08:33
|
Bruger
Reg.: 15/07/2005
|
Hej
Jeg advarer mod et frygteligt billede, som er på denne norske hjemmeside.
Okay, så afholder jeg mig fra at kigge - tak for advarslen. Og jeg er i ørvigt enig med dig.
Mvh Liselotte
|
|
Til toppen
|
|
|
#50055 - 21/08/2005 08:48
|
Bruger
Reg.: 06/11/2004
Sted: Esbjerg.
|
Hej Jonatan. jeg forstår dig, hvordan kan man andet ind at være i mod abort , det skriger til himlen, det er forfærtlig at se på, det er barbarisk,det gør ondt at se . Jeg er også modstander af arbort.
Mvh Marianne.
Kast din byrde på Herren,så sørge han for dig. Salme55,23.
|
|
Til toppen
|
|
|
#50056 - 21/08/2005 09:16
[Re: liselotte]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Liselotte - jeg synes rolig du kan kigge!  - billedet forestiller såmænd bare et 8 uger gammelt foster - ikke spor frygteligt, synes jeg! (Med mindre altså at der også er andre billeder på det omhandlede site, som jeg ikke lige har fundet ...) kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#50057 - 21/08/2005 09:25
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina Okay, tak for oplysningen - må jo indrømme, at jeg er lidt sart.
Mvh Liselotte
|
|
Til toppen
|
|
|
#50058 - 21/08/2005 09:33
|
Bruger
Reg.: 06/11/2004
Sted: Esbjerg.
|
hej Kristina. har du kigget ovn over i det blå felt kan du trykke på link.os bagefter på www.abortnej.se
Mvh Marianne.
Kast din byrde på Herren,så sørge han for dig. Salme55,23.
|
|
Til toppen
|
|
|
#50059 - 21/08/2005 12:33
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
|
Jeg er fuld tilhænger af fri abort.
Retten til at bestemme over sin egen krop overskygger langt de hypotetiske rettigheder et muligvis potentielt menneske har i mine øjne.
Men jeg er klar over at forskellige mennesker har forskelligt syn på sagen. Hvis en kvinde ønsker et barn så betragter hun fosteret som et barn, og det er klart at en abort vil være en vederstyggelighed for hende.
Men andre kvinder har en anden opfattelse, og betragter ikke fosteret som et barn.
Derfor synes jeg at den endelige afgørelse skal ligge hos kvinden selv - selvfølgelig med al mulig relevant hjælp, så det ikke skal være for eksempel økonomiske forhold er skal afgøre sagen.
På den måde er der ingen tvinges til at gøre noget der er imod deres samvittighed, eller tvinges til at føde et barn imod deres vilje.
Jeg erkender at jeg nok er uenig med de fleste på dette forum, men synes jeg ville komme med min mening.
/Søren
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#50060 - 21/08/2005 13:35
[Re: kongstad]
|
Bruger
Sted: København
|
Jeg erkender at jeg nok er uenig med de fleste på dette forum, men synes jeg ville komme med min mening.
Måske nok med de fleste, men bestemt ikke med alle.  Jeg er fx helt enig med dig.
|
|
Til toppen
|
|
|
#50061 - 21/08/2005 15:59
[Re: marianne]
|
Bruger
|
Hej Café! Tak til alle her i caféen, som støtter mig ved at være mod abort. Det varmer helt ind i hjertet, at læse om andre her i caféen, som også er mod fri abort. Jeg synes det er uhyggeligt, at tænke på hvis det var én selv, som var endt, som en abort. Mvh. Jonathan
|
|
Til toppen
|
|
|
#50062 - 21/08/2005 16:13
|
Bruger
|
Hej Jonathan
Hvis du selv var endt som en abort, så havde du aldrig vidst det. Det præcis lige så frygteligt som hvis dine forældre aldrig havde mødt hinanden. Hvis de havde brugt prævention, hvis en af de mange millioner andre sædceller havde befrugtet ægget, eller hvis det befrugtede æg aldrig havde fæstet sig i din mors livmoder, hvilket sker for en meget stor del af æggene.
Find selv på mere.
/Søren
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#50063 - 21/08/2005 16:14
|
Bruger
|
Jeg synes det er uhyggeligt, at tænke på hvis det var én selv, som var endt, som en abort.
Lige så uhyggeligt, måske, som at tænke på: - "hvis det var én selv, som var endt, som en" plet på lagenet? - hvis éns forældre aldrig havde mødt hinanden? - hvis éns forældre havde været sterile? osv.
I alle tilfælde er resultatet nøjagtigt det samme: Du ville aldrig være kommet til at eksistere.
Men er det ikke også lidt meningsløst at spekulere på, hvad nu hvis ...?
|
|
Til toppen
|
|
|
#50065 - 21/08/2005 16:55
|
Bruger
|
Undersøgelsen viser helt klart det samme som jeg omtalte i mit tidligere indlæg, nemlig at en kvinde som ikke ønsker abort, men som alligevel aborterer (spontant), oplever større sorg end en kvinde der får en provokeret abort.
Det ser så ud til at spontane aborter er mindre tabubelagte, så kvinder med en spontan abort hurtigere kan få talt ud om sagen, og på sigt affinde sig med det, mens kvinder der har fået en provokeret abort, på sigt undlader at tænke og tale om emnet.
Tænk hvis vi arbejdede på at fjerne det fjollede tabu, så også kvinder med provokerede aborter kunne tale åbent om det!
Jeg har selv oplevet hvordan bekendte der har fået en provokeret abort har prøvet skjule det.
/Søren
(jeg har støttet mig til undersøgelsens konklusion:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15039513
)
The short-term emotional reactions to miscarriage appear to be larger and more powerful than those to induced abortion. In the long term, however, women who had induced abortion reported significantly more avoidance of thoughts and feelings related to the event than women who had a miscarriage.
Ændret af kongstad (21/08/2005 16:58)
|
|
Til toppen
|
|
|
#50066 - 21/08/2005 17:07
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Søren
Nu er jeg også en af dem, der beder for det ufødte liv, at Gud vil beskytte det.
Jeg fornemmer en manglende menneskerespekt ved den fulde tilslutning til fri abort og mener egentlig ikke, at det skyldes min kristne tro, at jeg ser sådan på det. I hvert fald ikke kun.
Mon det er helt utænkeligt i dag, at der også blandt ateister kan være nogle, der er abortmodstandere? Nogle som ikke er af den opfattelse, at et foster = et ufødt barn, eller hvad vi nu vil kalde det, tilhører den kvinde, der bærer det i sin krop?
Er det ikke lidt inkonsekvent at kalde det ufødte barn for "kvindens egen krop", når det, så snart navlestrengen er klippet over, ikke mere er kvindens egen krop? Vi er jo enige om, tror jeg, at de, der ikke er selvhjulpne i samfundet, skal have hjælp og beskyttelse. Spædbørn er blandt de mest hjælpeløse, men inden de er født, er de dog endnu mere hjælpeløse?
Jeg skal være den sidste til at fordømme de kvinder, der pga. uønsket graviditet ønsker abort. Jeg har selv, da jeg var ung, været i den situation.
Men der er ikke noget i mit liv, jeg har fortrudt så bittert. Jeg fortrød det faktisk mange år inden jeg kom til kristen tro, så modstand mod fri abort behøver ikke at have noget med kristen tro at gøre.
En graviditet igangsætter hormonelle reaktioner, og hvis man af "fornuftsmæssige" grunde afbryder graviditeten, kan resultatet i nogle tilfælde være livslange traumer, som jeg mener, at abortsøgende kvinder i alle tilfælde skal have udførlig besked om. Det sker ikke altid.
Og så, som du skriver, skal der tilbydes økonomisk hjælp og støtte, så dårlig økonomi ikke bliver udslaggivende for beslutningen om abort.
Hvis vi har den opfattelse, at vi alle under alle omstændigheder har ret til at "bestemme over vores egen krop" og ikke har ansvar for noget andet, eller nogen andre, er konsekvensen så ikke, at enhver også skal kunne få lægehjælp til at gøre en ende på sit liv, når som helst det ønskes?
Selv om mange, som i depressioner har forsøgt selvmord, er taknemmelige over at andre har grebet ind og forhindret det ..
Hvor ville jeg ønske, at nogen havde grebet ind, dengang jeg ønskede abort, og gjort klart for mig, hvad det var, jeg i min uforstand bad om ...
Men desværre: Erfaringen er en billet til et tog, der er kørt ..
Derfor mener jeg, at hvis vi skal beholde den abortlovgivning, vi har nu, og som jeg er modstander af, men ikke mener det er realistisk at tro bliver skærpet, så skal der i hvert eneste tilfælde sørges for ordentlig information og nødvendig støtte til de abortsøgende.
For menneskerespektens - og dermed samfundets - skyld, for kvindens skyld og for det ufødte barns skyld.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#50067 - 21/08/2005 17:16
|
Bruger
|
Hej Kristina
Jeg mener bestemt ikke at modstand mod abort er et rent kristenst, eller i det hele taget religiøst fænomen.
Jeg mener heller ikke at fosteret, er en del af kvindens krop, men det er kvinden som skal yde alt for fosteret.
Og det er IKKE det samme som et spædbarn - hvis en kvinde nægter at have noget at gøre med sit nyfødte barn, så kan barnet passes af andre - en kvinde som af en eller anden grund ikke ønsker at gennemføre sin graviditet har ikke det valg.
Derudover betragter jeg ikke et foster som et barn, som det nok fremgår. Hvis du kigger på den undersøgelse Jonathan omtaler, så viser den jo også at kvinder der får provokerede aborter føler langt mindre sorg end kvinder med spontane, og at de ligefrem føler lettelse.
Jeg er ked af at høre at det har været så svært for dig, men stort set alle undersøgelser viser at der ikke er specielt stor frekvens af langvarige psykiske men efter provokerede aborter.
Selvølgelig skal muligheden for noget sådan gøres klart, men man skal jo heller ikke bilde folk ind at 9 måneders graviditet er nogen dans på roser. Kvinder kan få både fysiske og psykiske men af fødsler, præcis ligesom med provokerede aborter. Derudover kan en uønsket graviditet have stor indvirkning på en kvindes liv. Hun kan gå glip af en uddannelse, miste sit arbejde, eller i hvert fald blive sat langt tilbage i forhold til hendes ønsker.
Jeg synes abort er en vidunderlig ting - præcis ligesom andre medicinske tiltag, som kemoterapi, organtransplantation, ballonudvidelser etc, som alle er med til at give bedre livsværdi til de berørte personer.
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#50068 - 21/08/2005 17:46
|
Bruger
|
Hej Jonathan
Jeg synes det er uhyggeligt, at tænke på hvis det var én selv, som var endt, som en abort.
Ja, man får jo en fornemmelse af alt det, som faktisk går tabt ved en abort. Et foster er jo ikke bare en del af kvinden, som hendes nyre og lever er det. Det har sit eget liv, sit eget hjerte og sin egen puls - det hører jo ikke med til kvindens faste inventar, om man så må sige, og fosteret er dermed heller ikke "hendes krop", men det er afhængigt af sin mor, ligesom det også vil være i lang tid efter fødslen. Et foster er påbegyndelsen til et nyt menneske med egen unikke personlighed, tanker, følelser og fremtid. Måske bliver det et menneske, som bliver til stor gavn for en hel masse andre måske endda på verdensplan - man kan jo ikke vide det. Derfor synes jeg heller ikke, at det er nogen lille sag, det med abort. Men nogle er bevidst/ubevidst følelseskolde overfor liv og andre tror, det er tjekket at være kynisk. Må Gud åbne deres hårde og forblindede øjne. Jeg kan kun til nød gå med til abort, hvis kvindens fysiske overlevelse afhænger af det - da vil moren være bedst stedt til livet, idet hun formentlig har famile osv., hvorimod et lille barn vil være ilde stedt uden sin mor og ikke ville have noget at falde tilbage på. Hvis ikke man selv ønsker barnet, synes jeg, at forældrene skal bortadoptere i stedet for at slå ihjel. Man kan restituere ovenpå en graviditet og bortadoption, mens et barns liv ved en abort bliver borttaget én gang for alle. Jeg nærer så meget reskpekt for Guds liv i os og omkring os - undfangelsen af et barn er et af Guds store vidundere. Jeg har selv prøvet det, men barnet døde indeni mig, før det blev født. Så jeg skulle vide lidt om, hvad det handler om.
Mvh Liselotte
|
|
Til toppen
|
|
|
#50069 - 21/08/2005 17:52
|
Bruger
|
Hej Liselotte
Det gør mig ondt at høre om din historie.
Jeg anser ikke mig selv som kynisk eller følelseskold. Jeg anser blot ikke at et fosters tarv gåt foran moderens. Som du selv siger er det kun et potentielt menneske - det er endnu ikke et menneske, så tanker om hvad der evt kunne ske er lige så relevante som tanker om det menneske der ikke bliver født hver gang man bruger prævention under et samleje.
Som jeg sagde, så ved jeg udemærket godt at der er enddog stor forskel på hvordan kvinder har det med deres graviditet. Jeg ønsker at alle kvinder som ønsker at gennemføre skal have så meget hjælp før og efter graviditetet som muligt, og på samme måde ønsker jeg at kvinder der ønsker at afbryde graviditeten skal have så meget hjælp som muligt.
I alle tilfælde er det kvinden der skal lægge krop til, og hende der ultimativt må træffe afgørelsen, og der er intet der gør hverken dig eller mig berettiget til at træffe den på hendes vegne!
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#50070 - 21/08/2005 18:26
|
Bruger
|
Derfor synes jeg heller ikke, at det er nogen lille sag, det med abort. Men nogle er bevidst/ubevidst følelseskolde overfor liv og andre tror, det er tjekket at være kynisk.
Så fik du da godt nok lige stemplet dine modstandere.
|
|
Til toppen
|
|
|
#50071 - 21/08/2005 18:40
|
Bruger
|
Hej Liselotte! Jeg har ikke helt det samme syn på abort, som dig. Jeg er helt imod abort. Jeg synes det barn, som mister sin mor ved fødslen kan blive bortadopteret og på den måde løse problemet med omsorg for barnet. Istedet for det går ud over barnet. Har du også læst om, at et foster har følelser bl. a. i Lukas kapitel 1: v39 I de dage brød Maria op og skyndte sig til en by i Judæas bjergland; v40 hun gik ind i Zakarias' hus og hilste Elisabeth. v41 Da Elisabeth hørte Marias hilsen, sprang barnet i hendes liv, og hun blev fyldt med Helligånden v42 og råbte med høj røst: »Velsignet er du blandt kvinder, og velsignet dit livs frugt! v43 Hvordan kan det forundes mig, at min Herres mor kommer til mig? v44 For da lyden af din hilsen nåede mine ører, sprang barnet i mig af fryd. Mvh. Jonathan
|
|
Til toppen
|
|
|
#50072 - 21/08/2005 18:58
|
Bruger
|
Hej Jonathan
Hvordan føler et foster som endnu ikke har et centralnervesystem?
Sammenligner du ethvert foster med en gudsendt profet?
Endelig synes jeg personligt at din holdning er skræmmende. Du sætter et fosters liv over en fuldvoksen kvindes? Et kun potentielt menneske uden tanker, følelser, evne til at føle smerte, over en kvindes?
Det er derfor jeg går ind for frit valg. Hvis en kvinde vil dø for sit foster - så er det hendes beslutning, men jeg ville have det dårligt med at slå kvinder ihjel for et fosters skyld kun baseret på en af mange religiøse skrifter. kort sagt, så rager det ikke dig hvad en kvinde vælger. Det rager heller ikke mig.
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#50073 - 21/08/2005 19:31
|
Bruger
|
Hej kongstad! Jeg har kun bibelen og måske også videnskaben, som fortæller, at et foster har følelser. Ethvert foster er ikke en gudsendt profet. Jeg sætter ikke et foster over en voksen kvinde, som du påstår jeg gør. I mine øjne har fostrer og mennesker i alle aldre lige stor værdi. Det er det samme syn Gud har på fostrer og alle mennesker. Det vedkommer mig om kvinder vælger abort eller ikke abort for det ikke ligegyldig for mig. Det er det samme som at jeg ikke er ligeglad med mine medmenneskers ve og vel. Jeg ser på abort, som mord. Mvh. Jonathan
|
|
Til toppen
|
|
|
#50074 - 21/08/2005 19:57
|
Bruger
|
Hej Jonathan
Et barn spjætter i maven som et led i udviklingen af motorikken - det kan ikke have færre eller flere følelser end et født spædbarn, som fungere rent instinktivt i den første tid det, jeg ved af. På det punkt, tror jeg ikke, man skal lægge for meget i dette skriftsted.
Mvh Liselotte
|
|
Til toppen
|
|
|
#50075 - 21/08/2005 20:02
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej Jonathan Jeg tillader mig at bryde ind. Du skriver:
... Jeg er helt imod abort. Jeg synes det barn, som mister sin mor ved fødslen kan blive bortadopteret og på den måde løse problemet med omsorg for barnet. ...
Jeg kan selvfølgelig tage fejl, men jeg tror ikke, Liselotte mente, at abort skulle være tilladt, hvis der er risiko for, at moderen dør ved fødslen. Jeg tror da slet ikke, at det er tilladt; det er kejsersnit derimod. Det, hun mente, var nok, at abort kunne være i orden, hvis der var fare for, at moderen ikke ville overleve svangerskabet, f.eks. ved graviditet uden for livmoderen. Det ville barnet jo i øvrigt også dø af; så skal vi se pragmatisk på det, må det vel være rigtigst at lade en dø for at redde en anden, hvis den første alligevel ville dø. Altså: Abort skal være tilladt, hvis barnet er en alvorlig risiko for moderens liv, imens barnets liv stadig afhænger af moderens - og det synspunkt kan jeg fuldt ud tilslutte mig.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#50076 - 21/08/2005 20:08
[Re: Ateist]
|
Bruger
|
Så fik du da godt nok lige stemplet dine modstandere.
Som du sikkert også kan se ud af det, jeg skrev, hentyder jeg ikke til alle som er for abort - jeg skrev "nogle" og "andre", hvilket ikke er enbetydende med "dem alle". Jeg ved til gengæld, at nogle vitterligt har det på disse måder, og der kalder jeg altså en spade for en spade.
I øvrigt synes jeg ikke, de ligefrem er mine modstandere, det lyder så voldsomt...de har vel bare af en anden mening end min.
Mvh Liselotte
|
|
Til toppen
|
|
|
#50077 - 21/08/2005 20:11
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
|
Hej Nikolaj! Kan du svarer mig på om det er på grund af pladsmangel udenfor livmoderen, som gør, at barnet dør? Mvh. Jonathan
|
|
Til toppen
|
|
|
#50078 - 21/08/2005 20:12
|
Bruger
|
Hej Kongstad, du skriver:
Undersøgelsen viser helt klart det samme som jeg omtalte i mit tidligere indlæg, nemlig at en kvinde som ikke ønsker abort, men som alligevel aborterer (spontant), oplever større sorg end en kvinde der får en provokeret abort.
Undskyld mig, men det er da ikke det, undersøgelsen viser; slet ikke "helt klart".
*Kort tid etter aborten er halvparten av kvinnene som spontanabortere mye plaget av påtrengende tanker, følelser og mareritt, eller de forsøker å unngå å tenke, føle på eller snakke om det som har hendt. *En tredel av dem som hadde gjennomgått en provosert abort hadde de samme plagene, kort tid etter aborten. *Etter to år er bildet et annet: Én av fem som gjennomgikk provosert abort, fortrenger eller gjenopplever hendelsen. Det samme gjelder svært få. av kvinnene som spontanaborterte. (kilde: psykiatrinytt.no, min kursivering)
På langt sigt er de negative psykologiske bivirkninger af en provokeret abort altså langt større end af en spontan. På kort sigt har en provokeret abort godt nok mindre negativ effekt for 1/6 af kvinderne, men langtidsvirkninger må vel betegnes som de værste.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#50079 - 21/08/2005 20:16
|
Bruger
|
Hej Jonathan, du spørger:
Kan du svarer mig på om det er på grund af pladsmangel udenfor livmoderen, som gør, at barnet dør?
Nej, det kan jeg sådan set ikke; men jeg vil umiddelbart gætte på, at den primære årsag til, at barnet dør ved graviditet uden for livmoderen er, at moderen dør.
Hvad mener du: Er abort i orden, hvis barnet alligevel ikke kan overleve graviditeten?
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#50080 - 21/08/2005 20:38
|
Bruger
|
Hej Nikolaj! Jeg fandt ud af, at i Nudansk Leksikon står der om ordet abort: Af latin abortus "For tidlig fødsel".
I den betydning kan jeg ikke se noget forkert i abort hvis barnet alligevel dør i kvinden udenfor livmoderen. Mvh. Jonathan
|
|
Til toppen
|
|
|
#50081 - 21/08/2005 20:45
|
Bruger
|
Jeg citerer fra abstractet http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15039513
Women who had a miscarriage were more likely to experience feelings of loss and grief, whereas women who had induced abortion were more likely to experience feelings of relief, guilt, and shame.
Overs:
Kvinder som aborterede spontant havde større tendens til at føle sorg, og tab, mens kvinder med provokerede aborter havde større tendens til at følde lettelse, skyld og skam
Og det citat jeg bragte tidligere:
The short-term emotional reactions to miscarriage appear to be larger and more powerful than those to induced abortion. In the long term, however, women who had induced abortion reported significantly more avoidance of thoughts and feelings related to the event than women who had a miscarriage.
Altså på kort sigt udviser de spontane aborter mere kraftfulde følelse, mens kvinder der havde fået foretaget provokeret abort på lang sigt havde en større tendens til at undgå at tænke på og tale om aborten.
Det sidste er de lang tids konsekvenser de provokerede aborter viste.
Min pointe er at man skal arbejde på at fjerne tabuet omkring provokerede aborter, som foregår i alle aldersklasser og i alle samfundslag. Min uunderbyggede påstand er at hvis kvinder ikke oplevede et tabu omkring abort, så vil den dokumenterede fortrængning efter provokeret abort forsvinde.
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#50082 - 21/08/2005 22:32
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Søren,
"Jeg er ked af at høre at det har været så svært for dig, men stort set alle undersøgelser viser at der ikke er specielt stor frekvens af langvarige psykiske men efter provokerede aborter."
Jeg ville ikke have nævnt min egen erfaring, hvis jeg ikke havde ment, at den var typisk, for så ville den ikke være af interesse for andre end mig selv. Men jeg erkender, at jeg ikke har statistik, der kan påvise det.
... men man skal jo heller ikke bilde folk ind at 9 måneders graviditet er nogen dans på roser. Kvinder kan få både fysiske og psykiske men af fødsler, præcis ligesom med provokerede aborter.
Alt kan tænkes, men det er da en normal og naturlig hændelse at kvinder bliver gravide og får børn - og også ret almindeligt og naturligt, at spontane aborter sker, når fosteret ikke er levedygtigt. Men en provokeret abort er i hvert fald ikke en naturlig proces, hvad man så end vil mene om den.
De fleste af os (ikke alle, der er mange undtagelser) vil have det godt ved at ved at opfylde vores naturlige bestemmelse og opleve det som en stor lykke at føde et barn. Og for mig var det faktisk netop en dans på roser at være gravid - ni fantastisk dejlige måneder! - og at føde. Det største og dejligste jeg har oplevet!
Det er da vist det mest almindelige, at kvinder oplever det sådan, selv om komplikationer ganske rigtig forekommer, som i alt andet i livet...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#50083 - 22/08/2005 00:05
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej Søren
jeg har en lille kommentar. Jeg er en af dem, der fik en provokeret abort (for nogle år siden). Jeg oplevede ikke det mindste tabu omkring det, nej alle var for abort, af dem jeg snakkede med, både min læge og mine venner og familie. Jeg læste ikke litteratur, der handlede om tabu. Alligevel, og skønt jeg dengang ikke var det mindste kristen, snarere tværtimod, jeg var overbevist ateist, så fik jeg de værste følgevirkninger både på kort og på lang sigt. Det var ikke bare skiftevis sorg og fortrængning, nej det var både mareridt og alt muligt andet. Så man kan altså godt have disse følgevirkninger på kort og lang sigt, selvom man blev tudet ørerne fulde af, at det var det rigtige at gøre, abort altså.
Det er ikke fordi, min personlige oplevelse skal bruges som et argument i sig selv, men jeg tænkte, at det var relevant at komme med denne vinkel på tingene. Til vores allesammens oplysning.
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#50084 - 22/08/2005 00:06
|
Bruger
|
Hej Kristina Jeg oplevede det godt nok med blandede følelser, må jeg indrømme, og jeg var meget plaget af fysisk besvær tillige bl.a. svangerskabsforgiftning og bækkenløsning (jeg gik med barnet i alle 9 mdr.). Jeg syntes nogle gange, det var forunderligt at være gravid, andre gange forskrækkeligt at gå rundt med noget indeni, jeg ikke kunne se eller lige lægge fra mig. Jeg vil give Søren ret i, at graviditet ofte er stillet meget lyserødt op - jeg kunne ikke genkende det, som det jeg havde læst det skulle være. Og det med skavanker efter både graviditet og fødsel kan jeg også tilslutte mig. Desværre.
Mvh Liselotte
|
|
Til toppen
|
|
|
#50085 - 22/08/2005 08:56
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ja, liselotte, det er jeg ked af. Men som vi alle godt ved, og som jeg også skrev: Der er mange undtagelser fra det lykkelige, sunde, normale svangerskabsforløb. Men det har jo ikke fået dig til at gå ind for fri abort, kan jeg forstå.
Jeg mener jo, modsat Kongstad, at der er en principiel forskel mellem på den ene side kemoterapi, organtransplantation, ballonudvidelser etc og andre medicinske og kirurgiske indgreb, som alle iværksættes for at helbrede sygdomme, og fri abort på den anden side, som den gravide oplever giver hende bedre livsværdi. Men i hvert fald får hendes foster, ikke bedre livsværdi, men slet intet liv.
Så kan det tages op til et debat for høj den såkaldte livskvalitet skal være, før livet er at foretrække frem for døden. Mon ikke de fleste mennesker har oplevet perioder i deres liv, hvor det ubehagelige vejede tungere på vægtskålen end det såkaldt gode liv, og som alligevel frivilligt lever videre? Og Sorrig og glæde de vandrer til hobe, som der står i Kingos gamle salme, som slutter med de gode ord: Sorrig skal dø, saligheds frø blomstre på Himmerigs dejlige ø.
Hvordan vi end anskuer tingene: Graviditet er ingen sygdom, men kan i nogle tilfælde føre til sygdom. Og abort fører under alle omstændigheder til død for den ufødte.
Abort, både provokeret og spontant, kan også føre til sygdom, både fysisk og psykisk. Og under alle omstændigheder fører abort til død for det ufødte, levende foster. Jeg vëd det godt: sidste bemærkning er ganske overflødig ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#50086 - 22/08/2005 10:27
|
Bruger
Sted: Nederland
|
Hej Kristina
Du skriver: De fleste af os (ikke alle, der er mange undtagelser) vil have det godt ved at ved at opfylde vores naturlige bestemmelse og opleve det som en stor lykke at føde et barn. Og for mig var det faktisk netop en dans på roser at være gravid - ni fantastisk dejlige måneder! - og at føde. Det største og dejligste jeg har oplevet! "
Hvad er en naturlig bestemmelse Kristina? Er det ikke op til den enkelte at vurdere selv?
Selvfølgelig er muligheden for abort en god ting for de kvinder der ikke synes det vil være en dans på roser. Lad os kæmpe for kvinders rettighed til at bestemme over egen krop, det må vel siges at være en menneskerettighed. Og et foster er ikke et selvstændigt individ, det er et foster, som KUN er levedygtigt pga kvindens krop. Så derfor tilhører rettigheden til at bestemme hvorvidt dette foster skal have lov til at udvikle sig til et selvstændigt individ (menneske) altså kvinden, selvfølgelig indenfor lovgivningens rammer, som siger 12 uger.
|
|
Til toppen
|
|
|
#50087 - 22/08/2005 10:32
[Re: tau]
|
Bruger
|
Jeg vil aldrig nogensinde benægte at man kan have alvorlige følelsesmæssige og/eller fysiske eftervirkninger af både spontan og provokeret abort, ligesom man kan af både naturlig fødsel, og kejsersnit.
Men den undersøgelse Jonathan henviste til påviste at en overvægt af kvinder der havde fået provokeret abort - fortrængte oplevelsen, i modsætning til kvinder der havde fået en spontan abort.
Selv om fortrængning selvfølgelig aldrig er godt, så er din personlige oplevelse vist en lidt anden en den der blev påvist i stor stil i undersøgelsen.
Undersøgelsen viser altså ikke en overvældende tendens til reaktioner som du har lidt under. Jeg vil ikke på nogen måde antyde at dine oplevelser er forkerte, eller abnorme, men blot påpege at denne ene undersøgelse ikke viser nogen tendens til at de oplevelser er generelle for kvinder der har fået foretaget en provokeret abort.
Så vidt jeg har kunne læse mig frem til så er mange kvinder på sigt tilfredse med at have fået en provokleret abort, og oplever ikke nogen voldsommer psykologiske følger. Det ændrer selvfølgelig ikke på det faktum at andre kvinder vitterlig oplever problemer.
Som det nævnes i den artikel der henvises til, så vil det nok være en god ide at lave mere opfølgning på provokerede aborter for at nå så mange som mulig. Nogen har ikke brug for det, andre har.
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#50088 - 22/08/2005 10:36
|
Bruger
|
Hej Søren
Du skriver til Jonathan: Endelig synes jeg personligt at din holdning er skræmmende. Du sætter et fosters liv over en fuldvoksen kvindes? Et kun potentielt menneske uden tanker, følelser, evne til at føle smerte, over en kvindes?"
Fuldstændig enig, denne holdning er endda meget skræmmende.
S:kort sagt, så rager det ikke dig hvad en kvinde vælger. Det rager heller ikke mig."
Præcis, det rager kun kvinden, der skal træffe valget.
|
|
Til toppen
|
|
|
#50089 - 22/08/2005 10:41
|
Bruger
|
Hej Jonathan
Du skriver: Det er det samme som at jeg ikke er ligeglad med mine medmenneskers ve og vel. Jeg ser på abort, som mord."
Nej, du tænker ikke kun på dine medmenneskers ve og vel, hvis du vil fratage kvinder rettigheden til at bestemme over egen krop. Du vil give dig selv rettigheden til at bestemme over andres kroppe, bestemme at en kvinde SKAL gå igennem en graviditet uanset om hun vil eller ej.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#50090 - 22/08/2005 10:42
|
Bruger
|
Jeg ville ikke have nævnt min egen erfaring, hvis jeg ikke havde ment, at den var typisk, for så ville den ikke være af interesse for andre end mig selv. Men jeg erkender, at jeg ikke har statistik, der kan påvise det.
Jeg tror at det er svært at finde statistikker der ikke er stærkt diskuterede. Hvis en statistik hælder den ene vej, så protesterer den ene "fløj", hvis den hælder den anden vej, så protesterer den anden.
Spørgsmålet om abort er jo virkelig et der skaber en polarising.
Men mit indtryk er at en stor part - måske de fleste - af de aktive abortmodstandere ikke er det på grund af de mulige langtidsvirkninger på de berørte kvinder, men derimod på grund af betragtninger om fosterets status. Denne diskussion er dog endnu sværere at afgøre.
Alt kan tænkes, men det er da en normal og naturlig hændelse at kvinder bliver gravide og får børn - og også ret almindeligt og naturligt, at spontane aborter sker, når fosteret ikke er levedygtigt. Men en provokeret abort er i hvert fald ikke en naturlig proces, hvad man så end vil mene om den.
Præcis. Og dette forum er ikke en naturlig proces. De briller min hustru sælger til folk gør at deres syn ikke længere er naturligt. Den medicin mit firma producerer er ikke naturlig osv. osv. Om noget er naturligt eller ej har efter min mening kun perifer betydning for det moralske i situationen.
De fleste af os (ikke alle, der er mange undtagelser) vil have det godt ved at ved at opfylde vores naturlige bestemmelse og opleve det som en stor lykke at føde et barn.
Nogle kvinder ser det ikke som deres naturlige bestemmelse at føde. de betragter ikke sig selv som fødemaskiner. Eller de ønsker måske ikke børn med en bestemt mand, på et bestemt tidspunkt osv. osv. Det er ikke min eller nogen andens opgave at pådutte andre mennesker roller i livet, eller sidde til doms over hvordan de bør leve deres liv.
Jeg vil meget nødig lade betragtninger om "naturlige bestemmelser" afgøre de vigtigste forhold i mit liv - og jeg mener at denne ret til at bestemme hvad formålet med ens eget liv er skal gælde alle - også kvinder.
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#50091 - 22/08/2005 10:46
|
Bruger
|
Hej Jonathan Jeg har muligvis misforstået dig. Liselotte sagde:
eg kan kun til nød gå med til abort, hvis kvindens fysiske overlevelse afhænger af det - da vil moren være bedst stedt til livet, idet hun formentlig har famile osv.
Og i dit svar snakkede du om at barnet altid kunne bortadopteres hvis moderen døde. Det læste jeg som om du mente at hvis valget stod mellem moderen eller fosteret ville du vælge fosteret, fordi altid kunne bortadopteres.
Det var den holdning jeg fordømte!
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#50092 - 22/08/2005 13:36
[Re: nelle]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Nelle
Vi har jo tidligere været igennem en debat om dette emne, og vi har givet klart og tydeligt udtryk for vores divergerende synspunkter.
Og jeg tror, at alle væsentlige argumenter for og imod fri abort er endevendt i så høj grad, at det vil være vanskeligt at tilføje nyt. Jeg har i hvert fald ikke flere kommentarer, end dem jeg allerede har fremlagt.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#50093 - 22/08/2005 13:51
|
Bruger
|
Hej Søren! Jeg kan ikke rigtigt følge dig i det du sagde sidst i det her citat: Og i dit svar snakkede du om at barnet altid kunne bortadopteres hvis moderen døde. Det læste jeg som om du mente at hvis valget stod mellem moderen eller fosteret ville du vælge fosteret, fordi altid kunne bortadopteres.
Det var den holdning jeg fordømte!
Jeg tror på livet begynder ved undfangelsen og derfor siger jeg, at provokeret abort er mord!!!!! Jeg har ondt af alle de kvinder, som har fået foretaget abort. Mvh. Jonathan
|
|
Til toppen
|
|
|
#50094 - 23/08/2005 23:20
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
|
lige en hurtig tanke her....
hvis vi ved lov afskaffer abort så betyder det jo ikke at vi afskaffer den i praksis... og sandsynligheden for at der vil komme en masse illegale aborter er for mig at se temmelig stor.... og risikoen, for at miste 2 liv frem for 1, ved at smide en pige op på køkkenbordet og prikke med en strikkepind, er da temmelig stor...
en anden tanke... for nogle/mange piger ville det kunne "ødelægger" deres liv og chance for at blive til noget at få et barn....
en tredje tanke  har man sagt A (lavet barnet/forstret) må man også sige B (få det og elske det/ få det og bortabdoptere)
|
|
Til toppen
|
|
|
#50096 - 24/08/2005 09:45
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
|
både og......
jeg har det lidt sådan at hvis man vælger at have sex med nogen så kender man også risikoen for at blive gravid og man vælger så at tage den risiko og burde derved også have taget stilling til om det er det vær.......
|
|
Til toppen
|
|
|
#50097 - 24/08/2005 13:36
[Re: Irene]
|
Bruger
|
Hvis man har sex med en og ikke ønsker at blive gravid, så vil mange anvende prævention. Dermed har man taget stilling, man vil ikke være gravid.
Ellers så anvender man "sikre" periode som prævemntion, eller simpelthen ønskedrømme, man ønsker ikke at blive gravid, og håber at man ikke bliver det selv om man har ubeskyttet sex.
Bagefter har man måske taget nødprævention, endnu en mulighed for at tage stilling til om man ønsker at være gravid.
Måske har man haft sex med det ønske at blive gravid, men når man så er blevet det er forholdende andelredes. Manden er skredet - man har mistet sit job, man har fået et nyt, man er begyndt på en uddannelse osv. osv.
Så uanset ens holdning på undfangelsestidpunktet, så er der intet der siger at den er det samme når man ved at man er blevet gravid.
Og da der idag ikke er nogen naturlig grund til at man SKAL fortsætte en uønsket graviditet, uanset hvorfor den er uønsket, så er det at fortsætte graviditeten til fødslen ikke noget man SKAL gøre.
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#50099 - 24/08/2005 17:41
Re: Fostre føler ingen smerte frem til 29. uge
[Re: Zaphod]
|
Bruger
|
Hej Zaphod! Jeg tvilvler på dette citat: "Fostre føler ingen smerte frem til 29. uge" fordi da er fosteret 7 måneder = 28 uger. Jeg står stadigvæk fast på, at livet begynder ved undfangelsen og derfor er provokert abort mord uden jeg dermed vil fordømme de kvinder, som har fået foretaget abort. Mvh. Jonathan
|
|
Til toppen
|
|
|
#50100 - 24/08/2005 18:06
Re: Fostre føler ingen smerte frem til 29. uge ???
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej -Z
Jeg har læst lidt på det site du linker til. Det fremgår, at der er modstridende meninger blandt medicinske eksperter på dette område, og de af dem, der mener, at det nok er mest sandsynligt, at fostrene ikke føler smerte, bruger samme argumentation, som man visse steder lande bruger om dyr: Når de spjætter og spræller, skyldes det ikke smerte, men kun reflekser.
Jeg tror ikke det er muligt med sikkerhed at vide noget om andre væseners smerteoplevelse. Om det gør meget ondt, eller lidt ondt, eller sletikke ondt.
De fiskere, jeg har talt med, mener ikke, at de torsk, de bliver hevet på land med en fiskekrog i gabet og sprættet op, føler smerte. "Det er bare en refleks..!" Tjaa .. hvem ved? Det vil vi jo helst tro.
Overbevisningen om, at de ikke føler smerte skyldes nok snarere (min mistanke!) at de - ligesom fostre - er ude af stand til at skrige ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#50101 - 25/08/2005 10:45
|
Bruger
Reg.: 26/09/2002
|
Hej kristina Du skrev:
k: Det fremgår, at der er modstridende meninger blandt medicinske eksperter på dette område, og de af dem, der mener, at det nok er mest sandsynligt, at fostrene ikke føler smerte, bruger samme argumentation, som man visse steder lande bruger om dyr: Når de spjætter og spræller, skyldes det ikke smerte, men kun reflekser.
Der er altid divergerende meninger, og derfor bruger man i videnskab ikke meninger, men begrundelser. Begrundelsen for konklusionen er en omfattende sammenfatning af godt 2000 artikler udgivet om emnet, ikke blot en mening fremsat af et anti-abort vidne.
Deres argumentation er ikke, at det forhåbentlig blot skyldes reflekser, men at strukturerne i hjernen (særlig forbindelserne mellem thalamus og cortex, hjernebarken) ikke er færdigdannet. Disse strukturer er nødvendige for smerteopfattelse.
Derudover er det dokumenteret, at reflekser og hormonel stress dels kan fremkaldes af ikke-smertefremkaldende stimuli, dels kan forekomme uden hjernebarksfunktion. Derfor konkluderer forskerne, at disse reflekser ikke i sig selv kan bruges som argument for smerteopfattelse. Det turde være et temmeligt logisk argument?
k: Jeg tror ikke det er muligt med sikkerhed at vide noget om andre væseners smerteoplevelse. Om det gør meget ondt, eller lidt ondt, eller sletikke ondt.
Næh, sikkert ikke, men jeg synes ikke samfundet skal lovgive ud fra, hvad du tror, i stedet for hvad vi ved. Din nærmest betingelsesløse skepsis overfor en hvilken som helst viden, der måtte stride mod din tro, synes jeg skal holdes væk fra lovgivning.
Og om du vil det eller ej, ved man altså temmelig meget om smerte og smerteopfattelse.
En relateret pointe: mener du, at folk, der er hjernedøde er 'rigtig døde?' Mener du fx det var OK at slukke for Terry Schiavos respirator?
Mvh Zaphod
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#50102 - 25/08/2005 11:06
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Zaphod:
Du konkluderer, at "man véd", og det står der ikke noget om i det materiale, du linkede til: "Conclusions: Evidence regarding the capacity for fetal pain is limited but indicates that fetal perception of pain is unlikely before the third trimester.
Little or no evidence addresses the effectiveness of direct fetal anesthetic or analgesic techniques.
Similarly, limited or no data exist on the safety of such techniques for pregnant women in the context of abortion. Anesthetic techniques currently used during fetal surgery are not directly applicable to abortion procedures."
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#50103 - 25/08/2005 11:15
|
Bruger
|
Hej Jonathan Du skrev:
J: Jeg tvilvler på dette citat: "Fostre føler ingen smerte frem til 29. uge" fordi da er fosteret 7 måneder = 28 uger.
Og hvad så? Det ændrer ikke ved undersøgelsens konklusion: De hjernestrukturer, der beviseligt skal til for at føle smerte er ikke færdigdannet før den 29. uge.
J: Jeg står stadigvæk fast på, at livet begynder ved undfangelsen og derfor er provokert abort mord uden jeg dermed vil fordømme de kvinder, som har fået foretaget abort.
Ja, livet starter i en vis forstand ved undfangelsen. Men jeg mener ikke, det er mord som sådan. Dels fordi fostret ikke er et menneske endnu, dels af praktiske årsager. Jeg mener heller ikke euthanasi eller selvmord er mord.
Mvh Zaphod
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#50104 - 25/08/2005 13:32
|
Chatvært
Bruger
Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
|
Skulle det i sig selv legalisere abort? At tage liv er stadigvæk forkert uanset om fostret, eller et født menneske for den sags skyld, føler smerte eller ej, synes din argumentation er lidt langt ude...
Maijannes
Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!
|
|
Til toppen
|
|
|
#50105 - 25/08/2005 13:33
|
Bruger
|
Hej kristina Du skrev:
k: Du konkluderer, at "man véd", og det står der ikke noget om i det materiale, du linkede til: "Conclusions: Evidence regarding the capacity for fetal pain is limited but indicates that fetal perception of pain is unlikely before the third trimester."
Ja. Jeg forstår ikke din indvending? Hvis det er fordi det ikke er selvsikkert nok, må jeg skuffe dig med, at selv de mest åbenlyse resultater altid præsenteres ydmygt i de videnskabelige tidsskrifter. Én af forfatterne udtaler sig fx i mere jævnt sprog til International Herald Tribune:
Vort systematiske oversigtsartikel har vist, at det er ekstremt usandsynligt, at der er smerte på det tidspunkt, hvor aborter foretages. [Påtvungen information om fostersmerter ved abort] er ud fra vore bedste vurderinger af de videnskabelige data ikke relevant. (Min oversættelse, herfra, Za)
Er vi enige om, at det ikke blot er ønsketænkning eller fordi fostrene ikke skriger, at forskerne konkluderer, som de gør?
Er vi enige om, at det bør videnskabens bedste bud på sandheden, og ikke folks fornemmelser, der skal afgøre lovgivning (og hvis ikke, hvis folks fornemmelser, da?)?
Mener du, det var OK at slukke for Terri Schiavos respirator?
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#50106 - 25/08/2005 15:15
|
Anonym
Anonym
|
Zaphod: Det ændrer ikke ved undersøgelsens konklusion: De hjernestrukturer, der beviseligt skal til for at føle smerte er ikke færdigdannet før den 29. uge.
Uanset om man er religiøs eller ej, så er dette en skræmmende diskussion, hvis et smertekriterium kan spille nogen som helst rolle for, om abort kan tillades eller ej.
Så kan man jo i princippet aflive alle, uanset alder, blot man behørigt bedøver dem først. F.eks. i fuld narkose, hvor døden også må formodes at være helt smertefri.
Spørgsmålet om, hvorvidt abort skal tillades eller ikke, kunne også handle om, hvorvidt vi i det hele taget skal acceptere at menneskeligt liv dræbes med fortsæt og vilje.
Et foster er ganske rigtigt ikke et menneske, men det er på vej til at blive et menneske.
Sætte vi derfor bommen allerede ved menneskeligt liv, slipper vi for alle de svære diskussioner om, hvornår det er i orden at udslette menneskeligt liv. Et spørgsmål, som vi aldrig kan blive enige om.
Kvindens ret til at bestemme over sin egen krop bliver hun så nødt til at afgive i den tid, fosteret udvikler sig til et barn.
Men ingen forhindrer hende efter fødslen til at bortadoptere sit barn, eller beholde det, hvis hun ombestemmer sig.
Jeg har personligt kendskab til adoptivforældre, som fulgte en ung kvinde gennem graviditet og fødsel, var med til fødslen, hvor de fik barnet af hende.
Der findes flere smukke eksempler på, at kvinder har skænket et barn til barnløse par og har bevaret kontakten til barnet, som de af den ene eller eller anden grund ikke selv kunne give en god opvækst.
Et af dem blev beskrevet i dansk tv, hvor barnet fejrede sine fødselsdage sammen med sin biologiske mor og søskende. Hun kunne ikke klare flere økonomisk. Hun havde fået et tæt og kærligt forhold til kvinden, der var blevet hendes barns mor.
Ser vi bare i øvrigt bare lidt længere frem i udviklingen, så vil der blive udviklet kunstige livmødre, hvor for tidligt fødte børn kan udvikle sig færdig på "normal" vis.
Kunstige livmødre taler man allerede om, at mange kvinder sikkert vil benytte for at slippe for bl.a. svangerskabets fysiske besværligheder, jobmæssige ulemper eller bare for at bevare et ungdommeligt udseende.
Til den tid vil vi få diskussionen om det etiske i at slå fostre ihjel, hvis kvinden i stedet kunne aflevere det til en kunstig livmoder til efterfølgende bortadoption.
|
|
Til toppen
|
|
|
#50107 - 25/08/2005 16:04
[Re: Maijannes]
|
Bruger
|
Det er ikke årsagen til, at jeg synes abort er en god ting. Det var blot en relevant oplysning til debattørerne.
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#50108 - 25/08/2005 16:18
|
Bruger
|
Za: Det ændrer ikke ved undersøgelsens konklusion: De hjernestrukturer, der beviseligt skal til for at føle smerte er ikke færdigdannet før den 29. uge.
Ev: Uanset om man er religiøs eller ej, så er dette en skræmmende diskussion, hvis et smertekriterium kan spille nogen som helst rolle for, om abort kan tillades eller ej.
Njøøøøhhh... Nu var det ikke mit sigte med denne oplysning, det var blot en relevant information, og jeg synes da ikke i sig selv denne viden er tilstrækkelig grund til at acceptere abort.
Faktisk er rækkefølgen omvendt, idet artiklen i Journal of the American Medical Association er udsprunget af et lovforslag, abortmodstandere vil have indført, hvor abortsøgende kvinder allerede i 20. uge skal have at vide, at deres ufødte foster risikerer at føle smerte ved aborten. Det ser så ikke ud til, at det er tilfældet. Altså er argumentet i første omgang indført af abortmodstandere.
Ev: Så kan man jo i princippet aflive alle, uanset alder, blot man behørigt bedøver dem først. F.eks. i fuld narkose, hvor døden også må formodes at være helt smertefri.
Ja. Det mener jeg også er en forkert konsekvens at drage af mit indlæg, i og med, at studiet ikke er den afgørende årsag til, at jeg principielt mener, at fri abort er et gode.
Ev: Spørgsmålet om, hvorvidt abort skal tillades eller ikke, kunne også handle om, hvorvidt vi i det hele taget skal acceptere at menneskeligt liv dræbes med fortsæt og vilje.
Et foster er ganske rigtigt ikke et menneske, men det er på vej til at blive et menneske.
Det er en sædklat også. På den måde kan man ligeledes argumentere mod prævention eller onani. Hov, det gør man allerede...
Ev: Sætte vi derfor bommen allerede ved menneskeligt liv, slipper vi for alle de svære diskussioner om, hvornår det er i orden at udslette menneskeligt liv. Et spørgsmål, som vi aldrig kan blive enige om.
Hvis bare man forbyder alkohol, ytringsfrihed, utroskab mmfl. slipper vi for alle de svære diskussioner osv.
Ev: Kvindens ret til at bestemme over sin egen krop bliver hun så nødt til at afgive i den tid, fosteret udvikler sig til et barn.
Jeg synes det er en dårlig løsning, der eksproprierer et tænkende, følende, suverænt menneskes krop til fordel for et ikke-tænkende, ikke-følende, ikke-suverænt foster.
Ev: Til den tid vil vi få diskussionen om det etiske i at slå fostre ihjel, hvis kvinden i stedet kunne aflevere det til en kunstig livmoder til efterfølgende bortadoption.
Det kan du da bare gøre. Med den nuværende lovgivning er der ingen der forhindrer dig i at bortadoptere dit barn, fortryde når du har født det eller i fremtiden overføre det til en kunstig livmoder. Velbekomme.
Jeg synes bare du skal lade kvinder, der træffer andre valg i fred.
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#50109 - 25/08/2005 16:43
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Zaphod, jeg har bare et (dumt?) spørgsmål. Du skriver:
Faktisk er rækkefølgen omvendt, idet artiklen i Journal of the American Medical Association er udsprunget af et lovforslag, abortmodstandere vil have indført, hvor abortsøgende kvinder allerede i 20. uge skal have at vide, at deres ufødte foster risikerer at føle smerte ved aborten. Det ser så ikke ud til, at det er tilfældet. Altså er argumentet i første omgang indført af abortmodstandere
Hov nu står "modstandere" ikke længere med kursiv, men det er altså ikke noget, jeg har gjort..det må være computeren..nå til sagen: Allerede i 20. uge? Betyder det, at der kan foretages abort efter 20. uge?
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#50110 - 25/08/2005 16:55
|
Anonym
Anonym
|
Zaphod: Med den nuværende lovgivning er der ingen der forhindrer dig i at bortadoptere dit barn, fortryde når du har født det eller i fremtiden overføre det til en kunstig livmoder. Velbekomme.
Det har jeg nu også tænkt mig.
Men vi er vist enige om, at når man skal træffe et valg, bør man kende og overveje alle relevante valgmuligheder.
Her er det mit indtryk, at kvinder i dag vælger mellem primært to muligheder. Enten at føde barnet og beholde det - eller at få en abort.
Mens valgmuligheden at bortadoptere barnet til et barnløst par - som der bliver flere og flere af - måske præsenteres knap så synligt i rådgivningen.
Ev: Uanset om man er religiøs eller ej, så er dette en skræmmende diskussion, hvis et smertekriterium kan spille nogen som helst rolle for, om abort kan tillades eller ej.
Zaphod: Njøøøøhhh... Nu var det ikke mit sigte med denne oplysning, det var blot en relevant information, og jeg synes da ikke i sig selv denne viden er tilstrækkelig grund til at acceptere abort.
Nu var mit sigte også mest at give en relevant information om et reelt alternativ til abort!
|
|
Til toppen
|
|
|
#50111 - 25/08/2005 17:13
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Zaphod, du skriver: Jeg forstår ikke din indvending? Hvis det er fordi det ikke er selvsikkert nok, må jeg skuffe dig med, at selv de mest åbenlyse resultater altid præsenteres ydmygt i de videnskabelige tidsskrifter ... Jamen det er jo netop det, og det er ikke nogen skuffelse. Ydmyghed er en god ting, når man ikke er helt sikker. Jeg undrede mig bare over, at du selv var mindre ydmyg i din udtalelse end det, du henviste til. Er vi enige om, at det ikke blot er ønsketænkning eller fordi fostrene ikke skriger, at forskerne konkluderer, som de gør? Ønsketænkning? Nejda. Jeg tror skam ikke, at nogen - hverken abortmodstandere eller -tilhængere, har noget ønske om, at fostre skal føle smerte. Det ville da være sygt. Og om det gør ondt på fosteret eller ej, har i hvert fald ingen betydning for min modstand mod fri abort - det er en ren detalje. Afgørende for mig er, at provokeret abort er drab på et foster = et ufødt barn. Er vi enige om, at det bør [være] videnskabens bedste bud på sandheden, og ikke folks fornemmelser, der skal afgøre lovgivning (og hvis ikke, hvis folks fornemmelser, da?) Nej, det kan vi ikke blive enige om. Der er ytringsfrihed i Danmark, som er et demokratisk land, hvor den lovgivende magt er folketinget. Også mennesker, som ikke er videnskabsmænd, har stemmeret ved folketingsvalgene, og min stemme tæller lige så meget som din, selv om jeg ikke er videnskabsmand. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#50112 - 25/08/2005 18:26
|
Bruger
|
Hej kristina Du skrev:
Z: Jeg forstår ikke din indvending? Hvis det er fordi det ikke er selvsikkert nok, må jeg skuffe dig med, at selv de mest åbenlyse resultater altid præsenteres ydmygt i de videnskabelige tidsskrifter ...
k: Jamen det er jo netop det, og det er ikke nogen skuffelse. Ydmyghed er en god ting, når man ikke er helt sikker. Jeg undrede mig bare over, at du selv var mindre ydmyg i din udtalelse end det, du henviste til.
Fordi jeg ikke skriver i et videnskabeligt tidsskrift  Det er blot en tradition, at man skriver sådan i tidsskrifter, og derfor tænkte jeg ikke nærmere over det inden jeg formulerede mit indlæg i almindeligt sprog -- ligesom én af forfatterne gjorde det overfor International Herald Tribune.
Z: Er vi enige om, at det ikke blot er ønsketænkning eller fordi fostrene ikke skriger, at forskerne konkluderer, som de gør?
k: Ønsketænkning? Nejda. Jeg tror skam ikke, at nogen - hverken abortmodstandere eller -tilhængere, har noget ønske om, at fostre skal føle smerte. Det ville da være sygt.
Det skrev jeg nu heller ikke, men du foreslog selv af den slags vurderinger ofte afhang af, hvad man selv ønskede (=ønsketænkning), herunder (læste jeg) at forskernes konklusion var baseret på ønsketænkning.
Z: Er vi enige om, at det bør [være] videnskabens bedste bud på sandheden, og ikke folks fornemmelser, der skal afgøre lovgivning (og hvis ikke, hvis folks fornemmelser, da?)
Nej, det kan vi ikke blive enige om. Der er ytringsfrihed i Danmark, som er et demokratisk land, hvor den lovgivende magt er folketinget.
Også mennesker, som ikke er videnskabsmænd, har stemmeret ved folketingsvalgene, og min stemme tæller lige så meget som din, selv om jeg ikke er videnskabsmand. 
Selvfølgelig! Men som det stod i IHT-linket, jeg bragte, skyldes hele undersøgelsen, at abortmodstandere i USA vil have indført ved lov, at abortsøgende kvinder skal have at vide, at fostre ned til 20ende uge føler smerte. Det viser undersøgelsen ifølge én af forfatterne er "ekstremt usandsynligt."
Så lyder mit spørgsmål: Er det OK at lovgive om en sådan ordlyd, når videnskaben modsiger den?
Fordi for mig at se er denne ordlyd et udslag af "folks fornemmelser," hvad angår sandhedsindholdet af den.
Er vi enige om, at forskerne ikke har nået deres konklusion,fordi de gerne så denne konklusion eller fordi fostrene ikke skriger, men fordi data fra 2000 forskellige artikler tyder på den?
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#50113 - 25/08/2005 18:31
|
Bruger
|
Aner det ikke, jeg kender ikke til reglerne, men de, der fremsatte lovforslaget ville have dén ordlyd. Læs evt. selv artiklen, der godt nok er på engelsk. Men der står i hvert fald blandt andet:
Resultatet [af dette studie, Za] udgør en direkte udfordring til føderale og delstatslige lovforslag, der ville påbyde læger at fortælle abortsøgende kvinder efter nittende uge at deres fostre kan føle smerte og tilbyde dem bedøvelse specifikt til fostret (Min oversættelse, Za)
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#50114 - 25/08/2005 18:35
|
Bruger
|
Hej Evolutionist Du skrev:
Za: Med den nuværende lovgivning er der ingen der forhindrer dig i at bortadoptere dit barn, fortryde når du har født det eller i fremtiden overføre det til en kunstig livmoder. Velbekomme.
Ev: Det har jeg nu også tænkt mig.
Det lyder da godt  Men hvis abortlovgivningen laves om, så lades disse kvinder jo ikke i fred; de får jo netop ikke et valg.
Ev: Men vi er vist enige om, at når man skal træffe et valg, bør man kende og overveje alle relevante valgmuligheder.
Her er det mit indtryk, at kvinder i dag vælger mellem primært to muligheder. Enten at føde barnet og beholde det - eller at få en abort.
Mens valgmuligheden at bortadoptere barnet til et barnløst par - som der bliver flere og flere af - måske præsenteres knap så synligt i rådgivningen.
Tjo. Det aner jeg ikke, men mon ikke folk har hørt om adoption? Jeg kan nu sagtens forestille mig, at man ikke har lyst til lige at trille rundt med sin mave i en trillebør i ni måneder for derefter at bortadoptere. Og jeg ser ingen synderlig grund til det heller, for jeg tillægger ikke så små fostre nogen synderlig menneskelig status uafhængigt af den, forældrene selv tillægger det.
Ev: Nu var mit sigte også mest at give en relevant information om et reelt alternativ til abort!
...og i forbifarten foreslå en frakendelse af kvinders ret over deres egen krop 
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#50115 - 25/08/2005 19:36
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Zaphod
Kr.: Jeg undrede mig bare over, at du selv var mindre ydmyg i din udtalelse end det, du henviste til. Z.: Det er blot en tradition, at man skriver sådan i tidsskrifter, og derfor tænkte jeg ikke nærmere over det inden jeg formulerede mit indlæg i almindeligt sprog
Nå! OK, så ved vi det: Det der står i videnskabelige tidsskrifter formuleres traditionelt sådan, at det ikke skal tages for pålydende.
Kr.: Jeg tror skam ikke, at nogen - hverken abortmodstandere eller -tilhængere, har noget ønske om, at fostre skal føle smerte. Det ville da være sygt.
Z.: Det skrev jeg nu heller ikke, men du foreslog selv af den slags vurderinger ofte afhang af, hvad man selv ønskede (=ønsketænkning), herunder (læste jeg) at forskernes konklusion var baseret på ønsketænkning.
Nej. Jeg skrev: "De fiskere, jeg har talt med, mener ikke, at de torsk, de bliver hevet på land med en fiskekrog i gabet og sprættet op, føler smerte. "Det er bare en refleks..!" Tjaa .. hvem ved? Det vil vi jo helst tro.
Overbevisningen om, at de [torsk!] ikke føler smerte skyldes nok snarere (min mistanke!) at de - ligesom fostre - er ude af stand til at skrige
Altså: Jeg skrev, at man ikke med sikkerhed (det var hvad der stod i det videnskabelige materiale du linkede til) véd noget om andre væseners eventuelle smerteoplevelser. Primært handlede mit udsagn om fiskere og deres fangst.
Men som det stod i IHT-linket, jeg bragte, skyldes hele undersøgelsen, at abortmodstandere i USA vil have indført ved lov, at abortsøgende kvinder skal have at vide, at fostre ned til 20ende uge føler smerte. Det viser undersøgelsen ifølge én af forfatterne er "ekstremt usandsynligt." Så lyder mit spørgsmål: Er det OK at lovgive om en sådan ordlyd, når videnskaben modsiger den?
Jeg går ud fra, at hvis et lovforslag fremsættes, vil premisserne blive undersøgt - for og imod - inden det eventuelt ophøjes til lov.
Jeg ved ikke nok om sagen til at kunne svare dig. Men principielt er min holdning, at man skal gøre hvad man kan for at redde liv, men at man skal undlade at forlænge den naturlige dødsproces, selv om det er teknisk muligt.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#50116 - 25/08/2005 20:03
|
Bruger
|
Hej kristina Du skrev:
Kr.: Jeg undrede mig bare over, at du selv var mindre ydmyg i din udtalelse end det, du henviste til.
Z.: Det er blot en tradition, at man skriver sådan i tidsskrifter, og derfor tænkte jeg ikke nærmere over det inden jeg formulerede mit indlæg i almindeligt sprog
Kr.: Nå! OK, så ved vi det: Det der står i videnskabelige tidsskrifter formuleres traditionelt sådan, at det ikke skal tages for pålydende.
??? Det, man skriver i videnskabelige tidsskrifter er vendinger som: det er vist, at dette fund er i overensstemmelse med dette indikerer osv.
Det er jo ikke min skyld, at man formulerer sig forsigtigt. I øvrigt var jeg væsentligt mindre ydmyg end forfatteren selv var!
Z.: Det skrev jeg nu heller ikke, men du foreslog selv af den slags vurderinger ofte afhang af, hvad man selv ønskede (=ønsketænkning), herunder (læste jeg) at forskernes konklusion var baseret på ønsketænkning.
Kr.: Nej. [...] Jeg skrev, at man ikke med sikkerhed (det var hvad der stod i det videnskabelige materiale du linkede til) véd noget om andre væseners eventuelle smerteoplevelser. Primært handlede mit udsagn om fiskere og deres fangst.
Man ved ingenting med sikkerhed. Der er ting, som man har grund til at antage, ingen grund, bestyrket grund osv. Når de dele af hjernen, der er forudsætningen for at registrere smerte ikke er til stede, vil jeg mene der er tale om aldeles bestyrket grund til at tro på konklusionen: at fostre ikke føler smerte til og med 29ende uge. Med forfatterens ord ekstremt usandsynligt...
Dén usikkerhed, du hiver frem er til stede i alt hvad har af viden, så derfor forekommer det mig lidt selektivt, at den bliver hevet frem i de tilfælde, hvor videnskaben tilfældigvis siger noget andet end du gør 
Og jeg vil nu fastholde, at dit oprindelige indlæg læst i sin helhed ikke skelner synderligt mellem foster- og torskeargumentationen. Men fair nok, det var ikke det, du mente.
Z: Men som det stod i IHT-linket, jeg bragte, skyldes hele undersøgelsen, at abortmodstandere i USA vil have indført ved lov, at abortsøgende kvinder skal have at vide, at fostre ned til 20ende uge føler smerte. Det viser undersøgelsen ifølge én af forfatterne er "ekstremt usandsynligt." Så lyder mit spørgsmål: Er det OK at lovgive om en sådan ordlyd, når videnskaben modsiger den?
Kr.: Jeg går ud fra, at hvis et lovforslag fremsættes, vil premisserne blive undersøgt - for og imod - inden det eventuelt ophøjes til lov.
Nå, men så er vi vel også enige i, at det bør [være] videnskabens bedste bud på sandheden, og ikke folks fornemmelser, der skal afgøre lovgivning, hvilket var min oprindelige formulering?
Z: Mener du, det var OK at slukke for Terri Schiavos respirator?
Kr.: Jeg ved ikke nok om sagen til at kunne svare dig. Men principielt er min holdning, at man skal gøre hvad man kan for at redde liv, men at man skal undlade at forlænge den naturlige dødsproces, selv om det er teknisk muligt.
Den naturlige dødsproces kunne vel også være en blindtarmsbetændelse 
Okay, tak for svaret. Mener du så, det fx gælder hjernedøde, hvor videnskaben er sikker på, at de aldrig vågner op igen?
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#50117 - 25/08/2005 20:32
|
Ordstyrer
Bruger
|
Zaphod skriver: Nå, men så er vi vel også enige i, at det bør [være] videnskabens bedste bud på sandheden, og ikke folks fornemmelser, der skal afgøre lovgivning, hvilket var min oprindelige formulering? Det er vi faktisk stadig ikke enige om. Det ikke "videnskabens bedste bud", der skal afgøre lovgivning, men folketinget. Sådan fungerer det som bekendt i et demokratisk samfund. Den naturlige dødsproces kunne vel også være en blindtarmsbetændelse Guess what!  Nej, jeg opfatter ikke blindtarmsbetændelse som en naturlig dødsproces, men som en sygdom, der kan helbredes. Mener du så, det fx gælder hjernedøde, hvor videnskaben er sikker på, at de aldrig vågner op igen? Jeg har et par gange været sammen med en, der hedder Verner Olsen, og som vistnok bor i Kastrup. For over ti år siden blev kan af lægerne erklæret hjernedød. Han lever - eller levede i hvert fald for et års tid siden - i bedste velgående. En anden læge undersøgte hans papirer og hans helbred mange år efter og bekræftede den usædvanlige hændelse, hvilket har været vist i TV. Ikke desto mindre: Jeg har generelt tilstrækkelig tillid til læger til at mene, at hvis de erklærer sig sikre på, at en hjernedød patient ikke vil vågne op igen, så vil jeg anse det for en meningsløs og respektløs forlængelse af dødsprocessen at anbringe patienten i respirator. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#50118 - 25/08/2005 21:07
|
Bruger
|
I Danmark er der fri abort ind til 12. svangerskabsuge med mindre det gælder for kvinden at: - på grund af sindssygdom, hæmmet psykisk udvikling, alvorligt svækket helbred eller af anden grund er ude af stand til at forstå betydningen af indgrebet
- er under 18 år og ikke har indgået ægteskab og samtykke fra forældremyndighed ikke foreligger, eller
- ikke har bopæl i landet.
I så fald kræver det at sagen behandles i det regionale abortsamråd. Abort efter 12. svangerskabsuge kan ligeledes kun ske efter samråd, med mindre indgrebet er nødvendigt for at afværge fare for hendes legemlige eller sjlælelige helbred, ud fra en kægelig vurdering. Der er ingen øvre grænser for hvornår der kan gives tilladelse til abort, men hvis fosteret er levedygtigt skal der være vægtige grunde til indgrebet, dvs kvindens helbred, eller alvorlige skader på fosteret. http://www.abortnet.dk/Default.asp?ID=81I 2004 var der ialt 14.674 aborter i DK Af dem var 261 imellem 13 og 15 svangerksabsuge, eller 1,8% 262 var efter 16.uge ligeledes 1,8% /Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#50119 - 25/08/2005 21:07
|
Anonym
Anonym
|
Zaphod: Men hvis abortlovgivningen laves om, så lades disse kvinder jo ikke i fred; de får jo netop ikke et valg.
Indrømmet - hvis abort bliver ulovligt, forsvinder muligheden for at få en abort.
Men hvis abort bliver ulovligt i en måske nær fremtid, hvor der er udviklet kunstige livmødre, så vil kvinden beholde retten til at bestemme over sin egen krop.
Så fjernes fosteret jo fra kvindens krop uden at blive dræbt. Hun mister kun kun retten til at bestemme over fosterets krop.
Det jo kan udvikle sig til et fuldbårent barn i en kunstig livmoder og blive bortadopteret.
Hvordan stiller du dig så?
|
|
Til toppen
|
|
|
#50120 - 25/08/2005 23:10
|
Bruger
|
Utrolig tro du har på teknikken evolutionist. Men du er enig i at vi i det mindste ikke bør ændre reglerne før den teknin du forestiller dig er blevet gennemført, og er passende økonomisk, så den kan klare de ca 15.000 aborter vi har idag?
Ikke at jeg tror på at det vil blive muligt, og sikkert for begge parter at overføre en f.eks 4 ugers graviditet til en kunstig livmoder.
De fleste mennesker ser ikke et tidligt foster som en lille baby.
Jeg så en video hvor man spurgte demonstranter foran en klinik. De demonstrerede mod abort som de kaldte, mord. Men når de blev spurgt om straffen for at få og give en abort skulle være det samme som straffen for mord, var der ingen der mente det. Så enten er det mord, og giver livstid fængsel, eller dødstraf (i visse tilbagestående lande), eller så er det ikke mord, fordi der ikke slås noget menneske ihjel.
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#50121 - 26/08/2005 08:09
|
Anonym
Anonym
|
Kongstad: Utrolig tro du har på teknikken evolutionist. Men du er enig i at vi i det mindste ikke bør ændre reglerne før den teknin du forestiller dig er blevet gennemført, og er passende økonomisk, så den kan klare de ca 15.000 aborter vi har idag?
Jeg vil minde dig om, at engang i 1800-tallet sagde chefen for et patentkontor i Amerika, at nu var alle opfindelser gjort. Erfaringen viser, at vores fantasi på det område aldrig står mål med virkeligheden.
Og da provokeret abort er et problem for mange og følelsesmæssigt berører både dem, der får den foretaget og dem der skal udføre indgrebet, så er det nærliggende at afskaffe problemet at teknologisk vej, når det bliver muligt.
Jeg kan i øvrigt se begge sider af abortspørgsmålet. På den ene side synes jeg, at kvinden skal bestemme over sin egen krop. På den anden synes jeg ikke, det er rart, at hun og samfundet bestemmer så afgørende over fosterets krop.
Der er jo stor forskel på at få sin krop "eksproprieret" i ni måneder og få den udslettet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#50122 - 26/08/2005 08:15
|
Bruger
|
15.000 aborter i DK alene om året, det er en del kunstige livmodre. (livmødre?)
Og da provokeret abort er et problem for mange og følelsesmæssigt berører både dem, der får den foretaget og dem der skal udføre indgrebet, så er det nærliggende at afskaffe problemet at teknologisk vej, når det bliver muligt.
Ork jo. Medicinsk abort, som så vidt jeg husker kan foretages indtil 8. uge, fjerner størstedelen af problemet for dem der foretager det. At det er et følelsesmæssigt problem for nogen ændrer ikke at mange mennesker er glade for deres valg.
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#50123 - 26/08/2005 10:03
|
Bruger
|
Hej kristina Du skrev:
Za: Nå, men så er vi vel også enige i, at det bør [være] videnskabens bedste bud på sandheden, og ikke folks fornemmelser, der skal afgøre lovgivning, hvilket var min oprindelige formulering?
kr: Det er vi faktisk stadig ikke enige om. Det ikke "videnskabens bedste bud", der skal afgøre lovgivning, men folketinget. Sådan fungerer det som bekendt i et demokratisk samfund.
Det kan du vel heller ikke mene, jeg er uenig i, vel?
Jeg prøver at omformulere: Synes du det er OK at lovgive, at læger skal informere abortsøgende kvinder om, at deres foster føler smerte i 20ende uge, når videnskaben finder det ekstremt usandsynligt?
Jeg synes det ikke. Jeg mener, det er et skridt på vej mod en totalitær stat, når politikerne bestemmer, hvilken 'sandhed,' der skal gælde i et samfund.
Za: Mener du så, det fx gælder hjernedøde, hvor videnskaben er sikker på, at de aldrig vågner op igen?
kr: Jeg har et par gange været sammen med en, der hedder Verner Olsen, og som vistnok bor i Kastrup. For over ti år siden blev kan af lægerne erklæret hjernedød. Han lever - eller levede i hvert fald for et års tid siden - i bedste velgående. En anden læge undersøgte hans papirer og hans helbred mange år efter og bekræftede den usædvanlige hændelse, hvilket har været vist i TV.
Interessant. Tror du, du kunne finde noget link-værk til ham? Har prøvet at google ham, men kunne ikke lige finde ham.
kr: Ikke desto mindre: Jeg har generelt tilstrækkelig tillid til læger til at mene, at hvis de erklærer sig sikre på, at en hjernedød patient ikke vil vågne op igen, så vil jeg anse det for en meningsløs og respektløs forlængelse af dødsprocessen at anbringe patienten i respirator.
Okay. Tak for svaret.
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#50124 - 26/08/2005 10:33
Debat om forfattere
|
Bruger
|
Som det kan ses her, klandres to af de fem forfattere på førnævnte artikel nu for ikke at have oplyst, at de har arbejdet og arbejder med aborter og abortsøgende kvinders rettigheder. Tidsskriftets redaktør oplyser, at det ingen forskel ville have gjort for deres offentliggørelse af artiklen, men at de ville have skrevet denne information som notits. Abortmodstandere mener, at denne information kaster tvivl over deres undersøgelse, på trods af, at den (som alle videnskabelige artikler) er tjekket af uafhængige, anonyme eksperter. Man kan i parentes bemærket spørge sig selv, om folk, der forsker i abort mon ikke altid arbejder med abort, og om det automatisk diskvalificerer én fra god forskning? Jeg ville da i hvert fald mene, at forskning udført af folk, der ikke arbejder med deres felt lyder underligt? Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#50125 - 26/08/2005 10:40
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Zaphod, du skriver:
"Synes du det er OK at lovgive, at læger skal informere abortsøgende kvinder om, at deres foster føler smerte i 20ende uge, når videnskaben finder det ekstremt usandsynligt?
Jeg synes det ikke. Jeg mener, det er et skridt på vej mod en totalitær stat, når politikerne bestemmer, hvilken 'sandhed,' der skal gælde i et samfund."
Hvem skulle dog ellers bestemme? Jeg kan ikke forestille mig andet, end at videnskaben på rette sted fremlægger information om deres forskningsresultatater, som formentlig vil blive taget med i betragtning.
Jeg synes det må respekteres, at det er ethvert demokratisk lands lovgivende forsamling, der bestemmer, hvilke lovforslag, der skal ophøjes til lov, og ikke "videnskaben", og der findes andre parametre end de rent videnskabelige/teknokratiske.
I et demokrati - i modsætning til en diktaturstat - er politikerne er valgt af befolkningen, som altså har de politikere, de fortjener.
Demokrati er efter min mening en dårlig styreform, som ikke ret tit fungerer hensigtsmæssigt. Når jeg alligevel går ind for demokrati, skyldes det min overbevisning om, at alle andre styreformer er værre.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#50126 - 26/08/2005 13:03
Om bestemmelse over egen krop.
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Evolutionist mfl.
Udtrykket, at kvinden selv skal bestemme over sin egen krop, har været nævnt flere gange her (og er vel i det hele taget det mest brugte argument for abort).
Jeg har tænkt lidt over det.
Sådan konsekvent set holder det jo ikke rigtigt, i lyset af hvordan aborttilhængere selv forstår det. For hvis man tager sætningen som den står, skulle abort jo strengt taget være tilladt gennem hele graviditeten. Det er vel ikke mindre "kvindens egen krop" efter uge 12? Og hvis det er et uomtvisteligt princip med at bestemme over sin egen krop, hvorfor mister moderen da den selvbestemmelsesret efter uge 12? (Sådan plejer man jo ikke at udtrykke sig om gravide kvinder i mere end 12. uge, men alligevel.)
Så var det vel mere konsekvent at sige, at kvinden skal have lov til at bestemme over sin egen krop i (kun) de første 12 uger? Eller?
I øvrigt må det vel være sådan, at det er en del af det at blive forældre, at man mister eller afgiver (mere eller mindre frivilligt) retten til at bestemme over dele af sit liv - til en vis grad. Man kan fx. ikke nødvendigvis gøre alt det man evt. har lyst til, eller plejede at gøre, før man fik børn. Man er med andre ord afhængig og har pligter, også selv om man er et frit menneske, og vi accepterer, at det ikke er i modstrid med denne grundlæggende frihed.
Jeg mener, at når der er undfanget et nyt liv, som ikke kan trives udenfor livmoderen, så er det moderens pligt at give plads og næring til det nye liv (så længe den kunstige livmoder ikke er opfundet  ).
I øvrigt er barnets krop ikke en del af moderens, selv om det er afhængigt af moderens krop. Det er en helt forskellig krop. Hvad med barnets ret til den? Det er jo den svageste part i dette tilfælde.
Mht. rettigheder. Vi vil jo alle mene, at vi har ret til at forme vores liv, som vi selv vil, men der kan jo ske ting, som gør, at livet former sig anderledes. Måske blev ens barn født sundt og raskt, men blev handicappet eller sygt senere. Det var ikke noget, man havde ønsket eller regnet med, eller selv bestemt skulle være en del af ens liv. Men alligevel bliver man nødt til at drage omsorg for det barn i den tilstand, det nu engang er kommet i. Her kan man ikke forsvare sig med sin frihed til at bestemme over sit eget liv eller lignende.
Noget andet er, at man evt. kan blive nødt til at overlade omsorgen til andre, en institution eller et hospital fx.
Mvh. Anne.
Ændret af AnnePande (26/08/2005 13:04)
|
|
Til toppen
|
|
|
#50127 - 26/08/2005 13:17
|
Chatvært
Bruger
Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
|
oki, men uanset om fosteret kan føle smerte eller ej, så er det absolut ikke noget argument for at acceptere abort, uanset om du ikke mener at det er årsagen til at du er for abort eller ej, et sådant argument vil altid blive brugt til at retfærdiggøre noget som man godt inderst inde ved er forkert, og så mener jeg kun, at det gør ondt værre for den, som kæmper med problematikken, det letter ikke samvittigheden for den, som godt ved at abort er forkert, men som overvejer det alligevel af den ene eller anden grund, og et sådant argument om, at fosteret ikke føler smerte mener jeg er det rene manipulation, for hvem ved i virkeligheden hvad et foster kan føle eller ikke føle?
Maijannes
Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!
|
|
Til toppen
|
|
|
#50128 - 26/08/2005 13:28
[Re: Maijannes]
|
Bruger
|
Jeg tror problemet i denne situation er omvendt.
Abortmodstandere i USA ønsker at lægge så mange forhindringer i vejen som muligt - forståeligt nok.
Som du siger så kan man bruge smerte argumentet overfor personer der står overfor en abort, og det er det der er foreslået lovgivning om. Lovgivningen skal give personen det indtryk at en abort *er* smertefuld for fosteret, håbet er at manipulere personen til at opgive aborten.
Resultaterne viser at det argument ikke har nogen videnskabelig opbakning, og kan derfor bruges til at forhindre præcis den form for usaglig påvirkning som du angiver.
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#50129 - 26/08/2005 13:38
Re: Om bestemmelse over egen krop.
[Re: AnnePande]
|
Bruger
|
Abort er tilladt efter 12. uge, som jeg nævner i et andet indlæg her, så foretages der årligt omkring 5-600 aborter efter 12 uge i Danmark.
Den traditionelle grænse går ved levedygtighed for fosteret uden for livmoderen.
Personligt har jeg intet problem med senere aborter, men det er den - næsten - hårde grænse politikerne har valgt.
Dine referencer til forældre mener jeg ikke er relevante, al den tid at personer som får foretaget abort netop fravælger at blive forældre.
Der er rigtig nok mange ting vi ikke kan vælge her i livet, men teknologien idag tillader os at bestemme i dette spørgsmål.
Jeg mener at de berørte personer bør bestemme hvad der skal foregå - ikke at andre skal lovgive ind i folks kroppe.
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#50130 - 26/08/2005 14:35
|
Bruger
|
Hej kristina Du skrev:
Za: "Synes du det er OK at lovgive, at læger skal informere abortsøgende kvinder om, at deres foster føler smerte i 20ende uge, når videnskaben finder det ekstremt usandsynligt?
Jeg synes det ikke. Jeg mener, det er et skridt på vej mod en totalitær stat, når politikerne bestemmer, hvilken 'sandhed,' der skal gælde i et samfund."
kr: Hvem skulle dog ellers bestemme? Jeg kan ikke forestille mig andet, end at videnskaben på rette sted fremlægger information om deres forskningsresultatater, som formentlig vil blive taget med i betragtning.
Hvad synes du så om, hvis politikerne pålagde lærerne at undervise i, at Jorden var flad?
Uagtet at vi lever i et demokrati, så er der heldigvis grænser for politik, om end de til tider er under pres. Der findes sandheder fuldstændigt uafhængigt af, hvilke politikere, vi har, og hvis en folketingssamling skal til ved lov at påbyde statsansatte at lyve, så synes jeg for alvor vi har et problem.
kr: Jeg synes det må respekteres, at det er ethvert demokratisk lands lovgivende forsamling, der bestemmer, hvilke lovforslag, der skal ophøjes til lov, og ikke "videnskaben", og der findes andre parametre end de rent videnskabelige/teknokratiske.
Det er for mig at se en ubrugelig parameter. Det handler ikke, at politikerne vil påbyde lægerne at informere, men at de samtidig vil bestemme, hvad lægen skal sige, uanset om det er sandt eller ej. Hvis ikke du synes, det er problematisk, har vi to et forskelligt syn på demokrati, retsstat og borgerens suverænitet.
kr: I et demokrati - i modsætning til en diktaturstat - er politikerne er valgt af befolkningen, som altså har de politikere, de fortjener
Jo, men det aldrig alle, der har stemt på et givent sæt politikere, og bl.a. derfor mener jeg rent principielt at politikere skal overlade så meget som muligt til borgeren selv. Statssanktionerede sandheder er i hvert fald en særdeles udemokratisk idé. Det er jo fx heller ikke politikerne, der bestemmer, hvad der undervises i i de forskellige fag i skolen. Politikerne vedtager jo ikke, at man skal undervise i en anden pH-skala, vel?
kr: Demokrati er efter min mening en dårlig styreform, som ikke ret tit fungerer hensigtsmæssigt. Når jeg alligevel går ind for demokrati, skyldes det min overbevisning om, at alle andre styreformer er værre.
Ja, det er jeg da fuldstændigt enig i, og én af de ting, der gør demokratiet så godt er, at folk selv kender grænserne for deres magtudøvelse, og fx afgiver magten frivilligt igen. Men det indebærer altså også, at der er sfærer, lovgivere skal holde sig fra. Ellers bliver netop totalitært = staten blander sig i alle samfunds- og livsforhold.
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#50131 - 26/08/2005 16:02
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Z
Hvad synes du så om, hvis politikerne pålagde lærerne at undervise i, at Jorden var flad?
Jeg ville naturligvis benytte min ytringsfrihed til efter evne og mulighed at modsige dem.
."Det handler ikke, at politikerne vil påbyde lægerne at informere, men at de samtidig vil bestemme, hvad lægen skal sige, uanset om det er sandt eller ej. Hvis ikke du synes, det er problematisk, har vi to et forskelligt syn på demokrati, retsstat og borgerens suverænitet."
Selvfølgelig ville jeg finde det problematisk - hvor kan du spørge ... Men er det ikke temmelig teoretisk - helt absurd faktisk - at forestille sig, at der blev vedtaget en lov om, at lærerne skulle undervise i, at jorden er flad, og en anden lov om, at læger skulle lyve? Jeg er ikke så sikker på, at vi er voldsomt uenige om, hvordan folkestyret burde fungere. Efter min mening har vi i hvert fald alt for meget bureaukrati i Danmark og for meget central styring. Der er sommetider ret langt fra hvordan ting burde være til hvordan de rent faktisk er. Men jeg mener fortsat, at det er ønskeligt, at andre overvejelser end de økonomiske og de rent videnskabelige tages med i betragning hos dem, der styrer og råder på tinge, nemlig de etiske.
Så når jeg har mulighed for indflydelse, vil jeg vil stemme på en person, hvis livssyn og menneskesyn harmonerer så godt som muligt med mit eget.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#50132 - 26/08/2005 17:29
|
Bruger
|
Za: Hvad synes du så om, hvis politikerne pålagde lærerne at undervise i, at Jorden var flad?
kr: Jeg ville naturligvis benytte min ytringsfrihed til efter evne og mulighed at modsige dem.
Jeg spurgte ikke om, hvad du ville gøre, men hvad du synes om det. Synes du det er helt fint?
kr: Men er det ikke temmelig teoretisk - helt absurd faktisk - at forestille sig, at der blev vedtaget en lov om, at lærerne skulle undervise i, at jorden er flad, og en anden lov om, at læger skulle lyve?
Det er jo det, der er baggrunden i USA: at abortmodstandere ville have, at læger skulle fortælle abortsøgende kvinder, at fostret føler smerte, selvom det ikke er sandt.
Så forslagsstillerne har startet med at stille forslag om noget, de ikke vidste hvorvidt var sandt eller ej, ved lov skulle påbydes læger at fortælle!!!
Jeg synes det skriger til himlen...
kr: Men jeg mener fortsat, at det er ønskeligt, at andre overvejelser end de økonomiske og de rent videnskabelige tages med i betragning hos dem, der styrer og råder på tinge, nemlig de etiske.
Men etik er bare ikke objektivt, i modsætning til videnskab. Derfor kan man ikke lyve om etik på samme måde som om videnskabelige fakta.
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#50133 - 26/08/2005 18:02
|
Bruger
|
Men jeg mener fortsat, at det er ønskeligt, at andre overvejelser end de økonomiske og de rent videnskabelige tages med i betragning hos dem, der styrer og råder på tinge, nemlig de etiske.
Etiske betragtning som: Det er forkert af det offentlige at lyve overfor borgerne?
Eller mener du tværtimod at det offentliges fremstilling af virkeligheden skal være farvet af "etiske overvejelser"?
Så når jeg har mulighed for indflydelse, vil jeg vil stemme på en person, hvis livssyn og menneskesyn harmonerer så godt som muligt med mit eget.
Det gør alle forhåbentligt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#50134 - 26/08/2005 18:21
|
Ordstyrer
Bruger
|
Z spørger: Jeg spurgte ikke om, hvad du ville gøre, men hvad du synes om det. Synes du det er helt fint? Jeg har ganske rigtigt kun svaret på, hvad jeg selv ville gøre. Men hvis du med spørgsmålet mener: "Synes du det skal være tilladt for hvemsomhelst offentligt at gøre sig til talsmand for hvadsomhelst, uanset hvor tåbeligt det er, og hvor højt det skriger til himlen?" - så er mit svar ja. Det er jeg liberal nok til at mene. Det er jo det, der er baggrunden i USA: at abortmodstandere ville have, at læger skulle fortælle abortsøgende kvinder, at fostret føler smerte, selvom det ikke er sandt. Det synes jeg så også, at de skal have lov til at mene. Men hvis deres udsagn ikke er sande, vil der formentlig - og forhåbentlig - være nogen, der modsiger dem og korrigerer de angiveligt forkerte oplysninger? Jeg er selv abortmodstander, men ville aldrig bruge argumenter som dem du nævner at nogen er kommet med i USA, for jeg synes ikke at fostres eventuelle smerter kan være af væsentlig betydning - endsige afgørende - for sagen. Men sådan er vi jo så forskellige!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#50135 - 26/08/2005 18:51
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ateist, du spørger: Etiske betragtning som: Det er forkert af det offentlige at lyve overfor borgerne? Eller mener du tværtimod at det offentliges fremstilling af virkeligheden skal være farvet af "etiske overvejelser"? Jeg er lettere rystet over dit spørgsmål og har svært ved at tro, at du virkelig er i tvivl. Nu har vi ellers snart kendt hinanden længe ...  Men OK: Overskriften over alle etiske overvejelser, helt uden undtagelse, skal være: Sandheden, hele sandheden, intet andet end sandheden, ren og klar og uden tilsætningsstoffer. Uanset hvad den koster. På det punkt er jeg fanatiker. Men: Enhver kan tage fejl, og alle tager fejl en gang imellem. Løgn er at at tale usandt mod bedre vidende, og det er altid umoralsk at lyve. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#50136 - 26/08/2005 19:54
|
Bruger
|
A: Etiske betragtning som: Det er forkert af det offentlige at lyve overfor borgerne?
Eller mener du tværtimod at det offentliges fremstilling af virkeligheden skal være farvet af "etiske overvejelser"?
K: Jeg er lettere rystet over dit spørgsmål og har svært ved at tro, at du virkelig er i tvivl. Nu har vi ellers snart kendt hinanden længe ...
Vi har ganske rigtigt 'kendt' hinanden længe efterhånden, men jeg vil ikke ligefrem hævde at jeg altid forstår dig.
Overskriften over alle etiske overvejelser, helt uden undtagelse, skal være: Sandheden, hele sandheden, intet andet end sandheden, ren og klar og uden tilsætningsstoffer. Uanset hvad den koster. På det punkt er jeg fanatiker.
Så du mener altså at det er forkert af det offentlige at lyve overfor borgerne og at det offentliges fremstilling af virkeligheden ikke skal være farvet af "etiske overvejelser"?
Det lyder jo godt.
Men så forstår jeg bare ikke, hvorfor du drager "etiske overvejelser" ind i et spørgsmål om, hvad det offentlige skal eller ikke skal fortælle borgerne. Det skal jo så være: Sandheden, hele sandheden, intet andet end sandheden, ren og klar og uden tilsætningsstoffer. I denne sammenhæng falder "etiske overvejelser" vel i kategorien "tilsætningsstoffer"? Virkelighedens faktiske indretning ("sandheden") afgøres jo ikke af "etiske overvejelser".
Løgn er at at tale usandt mod bedre vidende, og det er altid umoralsk at lyve.
Og for det offentlige må det vel være videnskaben, der er autoriteten mht. hvad der udgør "bedre vidende"?
Eller bør det offentlige ignorere videnskabens resultater når det politiske flertal pga. "etiske overvejelser" ikke kan lide disse resultater?
I mine øjne ville det sidste være løgn.
|
|
Til toppen
|
|
|
#50137 - 26/08/2005 21:59
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ateist skriver:
Vi har ganske rigtigt 'kendt' hinanden længe efterhånden, men jeg vil ikke ligefrem hævde at jeg altid forstår dig.
Øh - nå - jeg synes ikke jeg har problemer med at forstå det du skriver, selv om jeg jo som regel ikke er enig med dig.
Det kan så skyldes, at jeg er bedre til at forstå end du, eller at du er bedre til at udtrykke dig klart end jeg.
Til dit forsvar min gamle dansklærer: "Det dunkelt sagte er det dunkelt tænkte!" og til mit forsvar en videnskabsmand ved navn Niels Bohr: "Sandhed er det modsatte af klarhed."
Nå, til sagen: Men så forstår jeg bare ikke, hvorfor du drager "etiske overvejelser" ind i et spørgsmål om, hvad det offentlige skal eller ikke skal fortælle borgerne.
Den sag, der her er til debat, er spørgsmålet om fri abort eller ej. Det er en etisk overvejelse værd, om man vil gå ind for fri abort eller ej. Der er grunde til at argumentere for et ja og andre grunde til at stemme nej. Informationer fra det offentlige til borgerne skal naturligvis være så korrekte som muligt.
Men jeg er ikke specielt engageret i at undersøge hvad der foregår i USA, for det har jeg ingen indflydelse på. Jeg vil hellere bruge min tid til at sætte mig ind det som jeg har indflydelse på.
Og for det offentlige må det vel være videnskaben, der er autoriteten mht. hvad der udgør "bedre vidende"?
Ja. Med mindre "det offentlige" af en eller anden grund har mistillid til "videnskaben". Videnskabsmænd er også fejlbarlige mennesker, og nogen af dem kunne - som alle andre - have skjulte dagsordener og f.eks. undlade at fremlægge de informationer, de ikke kan lide. En halv sandhed er ingen sandhed.
Eller bør det offentlige ignorere videnskabens resultater når det politiske flertal pga. "etiske overvejelser" ikke kan lide disse resultater? I mine øjne ville det sidste være løgn.
Det er vi enige om. Det er u-etisk, hvis offentlige - eller private - myndigheder undlader at publicere informationer, som man regner for korrekte, med den begrundelse at det politiske flertal ikke kan lide informationerne.
Det er da til den grad en selvfølge ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#50138 - 27/08/2005 07:59
|
Anonym
Anonym
|
Kristina: Det er u-etisk, hvis offentlige - eller private - myndigheder undlader at publicere informationer, som man regner for korrekte, med den begrundelse at det politiske flertal ikke kan lide informationerne.
Hvad så, hvis man publicerer informationer, som giver folk et ukorrekt indtryk af f.eks. evolutionsteorien, hvilket jeg har påpeget overfor både dig og Netmissionæren, at JesusNet gør?
Finder du også det uetisk?
I den forbindelse undrer det mig meget, at Netmissionæren ikke har svaret mig på følgende spørgsmål :
Så måske bør vi opgive at vikle os ud af disse sproglige forviklinger og i stedet prøve at blive enige om følgende:
Evolutionsteorien afviser ikke Guds eksistens, og derfor bør tekster, der beskriver evolutionsteorien ikke give folk dette indtryk.
Du har selv efterspurgt eksempler på sådanne tekster - og jeg har givet dig eksempler på dem.
|
|
Til toppen
|
|
|
#50139 - 27/08/2005 11:28
|
Bruger
|
A: Vi har ganske rigtigt 'kendt' hinanden længe efterhånden, men jeg vil ikke ligefrem hævde at jeg altid forstår dig.
K: Øh - nå - jeg synes ikke jeg har problemer med at forstå det du skriver, selv om jeg jo som regel ikke er enig med dig.
Det kan så skyldes, at jeg er bedre til at forstå end du, eller at du er bedre til at udtrykke dig klart end jeg.
Jeg synes også, i al beskedenhed, at jeg udtrykker mig langt klarere end du. Det er jo heller ikke mig, der gang på gang har haft behov for at forklare folk, at jeg ikke kan finde ud af at sende på deres frekvens.
Formentlig fordi jeg holder mig til den inferiøre menneskelige logik 
Og så selvfølgelig fordi jeg ikke har for vane at trække mig med et "det er nu engang, hvad jeg tror", når der bliver stillet uddybende spørgsmål.
A: Men så forstår jeg bare ikke, hvorfor du drager "etiske overvejelser" ind i et spørgsmål om, hvad det offentlige skal eller ikke skal fortælle borgerne.
K: Den sag, der her er til debat, er spørgsmålet om fri abort eller ej.
Det er ganske rigtigt trådens hovedspørgsmål, men du skrev det som svar på Zaphods indlæg om, hvorvidt informationen til borgerne skulle være sand. Et spørgsmål jeg synes du i lang tid gled af på men som du nu endelig har givet os en klar udmelding på.
Det er en etisk overvejelse værd, om man vil gå ind for fri abort eller ej. Der er grunde til at argumentere for et ja og andre grunde til at stemme nej. Informationer fra det offentlige til borgerne skal naturligvis være så korrekte som muligt.
Alt dette kan vi da kun være enige om.
Og specielt den sidste sætning er sød musik i mine øren.
Men jeg er ikke specielt engageret i at undersøge hvad der foregår i USA, for det har jeg ingen indflydelse på. Jeg vil hellere bruge min tid til at sætte mig ind det som jeg har indflydelse på.
Jovist, men hvorvidt et foster føler smerte eller ej gælder jo globalt.
A: Og for det offentlige må det vel være videnskaben, der er autoriteten mht. hvad der udgør "bedre vidende"?
K: Ja. Med mindre "det offentlige" af en eller anden grund har mistillid til "videnskaben". Videnskabsmænd er også fejlbarlige mennesker, og nogen af dem kunne - som alle andre - have skjulte dagsordener og f.eks. undlade at fremlægge de informationer, de ikke kan lide. En halv sandhed er ingen sandhed.
Sandt nok, men det offentlige må i den situation basere sin kritik af videnskabens resultater på videnskabelige præmisser eller beviser på/indicier om svindel.
Ikke på "etiske overvejelser", dogmer eller andet.
Eller bør det offentlige ignorere videnskabens resultater når det politiske flertal pga. "etiske overvejelser" ikke kan lide disse resultater? I mine øjne ville det sidste være løgn.
Det er vi enige om. Det er u-etisk, hvis offentlige - eller private - myndigheder undlader at publicere informationer, som man regner for korrekte, med den begrundelse at det politiske flertal ikke kan lide informationerne.
Det er da til den grad en selvfølge ...
Så er vi jo i den grad enige (om denne dette spørgsmål).
|
|
Til toppen
|
|
|
#50140 - 29/08/2005 09:53
|
Bruger
|
Det var da utroligt... Jeg prøver lige en sidste gang: Forslagsstillerne vil have det ophøjet til lov, at læger skal fortælle patienterne noget, der er usandt. Det handler ikke om, om "det skal være tilladt for hvemsomhelst offentligt at gøre sig til talsmand for hvadsomhelst." Det handler ikke om, om nogen "skal have lov til at mene" noget. Det handler om, at nogle politikere vil bruge staten til at oplyse en løgn som værende sandhed til dens borgere. Det er noget ganske andet, men hvis du ikke kan se det her i tredje forsøg, må jeg give op... Det ser nu ud til, at Ateist har fået hul igennem Jeg mener, at staten ikke skal lyve, uanset om hvad. Jeg mener, at individer må lyve lige så tosset de vil. Det er ikke det samme, og jeg forstår ikke, hvorfor du insisterer på at blande det sammen. Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#50141 - 29/08/2005 11:03
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Z, du skriver:
Det handler om, at nogle politikere vil bruge staten til at oplyse en løgn som værende sandhed til dens borgere.
Det har jeg faktisk forstået, og jeg mener da også, at jeg har givet klart udtryk for, at jeg er tilhænger af sandhed og modstander af løgn. Det synes jeg er så selvfølgeligt, at det er helt pinligt at skulle skrive det.
Næste spørgsmål må så være: Hvad skal vi gøre ved, at "nogle politikere vil bruge staten til at oplyse en løgn som værende sandhed til dens borgere"? Dette forekommer utvivlsomt - også i langt alvorligere sager end lige fostres eventuelle smertefølelse.
Jeg ser ikke andre demokratiske muligheder end offentlig debat, hvor så mange som muligt - både politikere og private borgere - blander sig så meget som muligt, gør rede for deres undersøgelser og fremlægger deres indvendinger, inden forslagsstillernes forslag eventuelt ophøjes til lov.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#50142 - 29/08/2005 11:35
|
Bruger
|
Z: Det er jo det, der er baggrunden i USA: at abortmodstandere ville have, at læger skulle fortælle abortsøgende kvinder, at fostret føler smerte, selvom det ikke er sandt.
K: Det synes jeg så også, at de skal have lov til at mene. Men hvis deres udsagn ikke er sande, vil der formentlig - og forhåbentlig - være nogen, der modsiger dem og korrigerer de angiveligt forkerte oplysninger?
Du mener altså tilsyneladende at læger skal have lov at fortælle folk der konsulterer dem, hvad de "mener" uanset om det er i modstrid med lægevidenskabens resultater? Det vækker jo mindelser om diskussionen vedr. excorsisme-lægen. Dog er dette i mine øjne endnu værre. Hvis en læge udtaler sig om "åndelige" forhold bør selv de trægeste mennesker kunne sige sig selv at det ikke er noget han har videnskabelig belæg for at sige. Udtaler en læge sig om kroppen (herunder fostres evne til at føle smerte) så vil de fleste vel derimod tillidsfuldt antage at det er noget, der er lægevidenskabelig belæg for. Det vil derfor være yderst kritisabelt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#50143 - 29/08/2005 12:43
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ateist spørger:
Du mener altså tilsyneladende at læger skal have lov at fortælle folk der konsulterer dem, hvad de "mener" uanset om det er i modstrid med lægevidenskabens resultater?
Ja. Enhver - også læger - må han have lov til at komme med sin personlige vurdering af enhver situation, men jeg mener også at han er forpligtet til at forklare patienterne om lægevidenskabens resultater.
Hvis en læge udtaler sig om "åndelige" forhold bør selv de trægeste mennesker kunne sige sig selv at det ikke er noget han har videnskabelig belæg for at sige.
Lige netop! Og vi har heldigvis frit lægevalg! Hvis jeg, som kristen, havde mulighed for at vælge en kristen læge, ville jeg naturligvis gøre det.
Udtaler en læge sig om kroppen (herunder fostres evne til at føle smerte) så vil de fleste vel derimod tillidsfuldt antage at det er noget, der er lægevidenskabelig belæg for.
Ja!
Det vil derfor være yderst kritisabelt.
Ja, naturligvis! Hvis nogen lyver (dvs. taler usandt bevidst) er det altid yderst kritisabelt. Desværre lyves der rigtig meget her i verden, hvor den onde selv er fyrste.
Jesus siger: I har Djævelen til fader, og I er villige til at gøre, hvad jeres fader lyster. Han har været en morder fra begyndelsen, og han står ikke i sandheden, for der er ikke sandhed i ham. Når han farer med løgn, taler han ud fra sig selv; for løgner er han og fader til løgnen. Men jeg siger sandheden, derfor tror I mig ikke. (Joh 8,44)
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#50144 - 29/08/2005 13:03
|
Bruger
|
Jesus siger: I har Djævelen til fader, og I er villige til at gøre, hvad jeres fader lyster. Han har været en morder fra begyndelsen, og han står ikke i sandheden, for der er ikke sandhed i ham. Når han farer med løgn, taler han ud fra sig selv; for løgner er han og fader til løgnen. Men jeg siger sandheden, derfor tror I mig ikke. (Joh 8,44)
Og?
|
|
Til toppen
|
|
|
#50145 - 29/08/2005 13:06
|
Anonym
Anonym
|
Ja tænk en gang... Var det ikke selvsamme debattør, som tidligere i en anden debat snakkede noget om spredehagl...
|
|
Til toppen
|
|
|
#50146 - 29/08/2005 13:37
|
Anonym
Anonym
|
Kristina: Jesus siger: I har Djævelen til fader, og I er villige til at gøre, hvad jeres fader lyster. Han har været en morder fra begyndelsen, og han står ikke i sandheden, for der er ikke sandhed i ham. Når han farer med løgn, taler han ud fra sig selv; for løgner er han og fader til løgnen. Men jeg siger sandheden, derfor tror I mig ikke. (Joh 8,44)
Hvor ser du i skabelsesberetningen, at mennesket skulle være djævlens afkom?
Har jeg misforstået det helt. Hævder kristendommen ikke, at menneskenes er Guds børn?
Begge dele kan selvfølgelig godt hænge logisk sammen, hvis Gud er vores mor og djævelen vores far. Men ellers ikke!
Bortset fra, som jeg læste i bogen "Løgnhalsen fra Umbrien", hvor hovedpersonen funderede nogenlunde således:
"Hvem ved, måske er djævelen blot Gud i et andet lune"!
Så giver Jesu ord "I har Djævelen til fader . . . " jo også god logisk mening!
Men ellers er Jesu ord da i modstrid med skabelsesberetningen!
|
|
Til toppen
|
|
|
#50147 - 29/08/2005 13:54
|
Ordstyrer
Bruger
|
Evo skriver:
Nejda, Djævelen har ikke skabt noget som helst. Gud har skabt os, Han er vores kærlige far i himlen.
Djævelen er denne faldne verdens fyrste. Uden Jesus er vi i den ondes vold -vi valgte ham jo selv og fravalgte Gud, den gang i Edens have. På den måde skal Jesu udsagn her forstås. Djævelen kan jo siges at være vores far i betydningen: ham der bestemmer over os, hvis vi ikke er under Jesu beskyttelse.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#50148 - 29/08/2005 14:18
|
Anonym
Anonym
|
Evo skriver:
Nejda, Djævelen har ikke skabt noget som helst. Gud har skabt os, Han er vores kærlige far i himlen.
Djævelen er denne faldne verdens fyrste. Uden Jesus er vi i den ondes vold -vi valgte ham jo selv og fravalgte Gud, den gang i Edens have. På den måde skal Jesu udsagn her forstås. Djævelen kan jo siges at være vores far i betydningen: ham der bestemmer over os, hvis vi ikke er under Jesu beskyttelse.
kristina
En lille, men væsentlig korrektion:
Adam og Eva fravalgte ikke Gud!
Gud smed dem ud af paradiset til gråd og tænders gnidsel.
|
|
Til toppen
|
|
|
#50149 - 29/08/2005 14:32
|
Ordstyrer
Bruger
|
Jo, Adam og Eva kendte Guds vilje, men rettede sig efter deres egen / den forførende slanges tale. Deri bestod deres fravalg af livsfællesskabet med deres skaber.
|
|
Til toppen
|
|
|
#50150 - 29/08/2005 15:02
|
Bruger
|
Jo, Adam og Eva kendte Guds vilje, men rettede sig efter deres egen / den forførende slanges tale. Deri bestod deres fravalg af livsfællesskabet med deres skaber.
Var de klar over at deres frugtspiseri ville få den konsekvens? Ellers kan de jo ikke siges at have valgt det.
Hvis jeg vælger at gå til venstre, fremfor til højre, og derfor bliver kørt ned så har jeg jo ikke valgt at blive kørt ned - jeg valgte blot at gå til venstre.
|
|
Til toppen
|
|
|
#50151 - 29/08/2005 16:35
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ateist:
Hvis jeg vælger at gå til venstre, fremfor til højre, og derfor bliver kørt ned så har jeg jo ikke valgt at blive kørt ned - jeg valgte blot at gå til venstre.
De kendte godt konsekvenserne, men blev fristet til at se bort fra dem:
1. Mos. 3,2-3 Kvinden svarede slangen: »Vi må gerne spise af frugten på træerne i haven, men frugten på det træ, der står midt i haven, har Gud sagt, at vi ikke må spise af og ikke røre ved, for ellers skal vi dø.«
Det svarer til, at din far havde fortalt dig, at hvis du gik til venstre, ville du blive kørt ned, og du så besluttede dig til alligevel at gå til venstre ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#50152 - 29/08/2005 16:51
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
|
Hej Kristina, Jeg kommer lige ind fra sidelinjen her med en rettelse til din analogi:
Det svarer til, at din far havde fortalt dig, at hvis du gik til venstre, ville du blive kørt ned, og du så besluttede dig til alligevel at gå til venstre .
Faktisk svarer det til, at din far havde fortalt dig, at hvis du gik til venstre, ville han selv sætte sig ind i bilen og køre dig ned
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#50153 - 29/08/2005 17:25
[Re: Claus Due]
|
Bruger
|
Det svarer til, at din far havde fortalt dig, at hvis du gik til venstre, ville du blive kørt ned, og du så besluttede dig til alligevel at gå til venstre .
Faktisk svarer det til, at din far havde fortalt dig, at hvis du gik til venstre, ville han selv sætte sig ind i bilen og køre dig ned
Korrekt!
|
|
Til toppen
|
|
|
#50154 - 29/08/2005 17:42
Re: Uddrivelsen af Edens have
[Re: Claus Due]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Claus, du - og Ateist - skriver:
Faktisk svarer det til, at din far havde fortalt dig, at hvis du gik til venstre (= spiste af den forbudne frugt) ville han selv sætte sig ind i bilen og køre dig ned.
Hm ja - og kan vi SÅ være enige om, at mennesket ikke var uvidende om konsekvenserne?
Det billede må da siges at være et tydeligt vink med en vognstang! - kraftigere advarsel kan vel ingen forvente ..
Og tænk at Gud så alligevel forbarmede sig over sit oprørske, frafaldne menneske! (Joh 3,16)
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#50155 - 29/08/2005 18:29
Re: Uddrivelsen af Edens have
|
Bruger
|
Og tænk at Gud så alligevel forbarmede sig over sit oprørske, frafaldne menneske! (Joh 3,16)
Ja, han sømmede en uskyldig fast til en pæl og sagde så til mennesket at han nu kun ville køre det ned, såfremt det ikke troede på nogle ting ham den fasttømrede fyr havde sagt.
Tænk engang 
|
|
Til toppen
|
|
|
#50156 - 01/09/2005 13:43
|
Bruger
Reg.: 07/09/2004
|
Det handler ikke altid om smerte..
Derimod, er det etisk at vi udfører abort? sat i forhold til en kristen etik og en human etik?
Umiddelbart står og falder debatten om abort i og omkring det etiske..
fx, har vi ret til at sætte græsen op for hvad der er liv mennskeliv har vi et moralsk eller etisk ansvar over for fostre hvornår er det liv, og så videre..
Men problemet ligger vel i at vi ikke dele den samme etiske fællesnævner... jeg undskylder hvis nogen mener det her er udenom snak.... :-)
MEN.. Jeg mener at biblen taler klart om mord, og om at vi ikke er i stand til at vurdere liv og retten til liv... ergo tolker jeg en etisk holdning i biblen om at Abort ikk er en kristen handling, altså en fremprovokeret abort.. selvf.
Og om fosteret mærker eller ikke mærket ændre ikke på at det dør.... det kan godt være det er mindre smertefuldt at blive aflivet efter narkose end det er at blive stukket ihjel... men det ændre ikke på faktumet... død...
så jeg mener ikke at smerte argumentet er det vi skal bruge for at legalisere abort.. eller?
mvh- P
I Tjeneste for Gud, har betalt med mit liv
|
|
Til toppen
|
|
|
#50157 - 01/09/2005 13:47
[Re: Preacher]
|
Bruger
|
Det eneste sted hvor bibelen omtaler abort, er det helt klart at det ikke betragtes som mord, så der er vist ingen bibelsk støtte til den betragtning.
Derudover er problematikken at abortmodstandere prøver at få gennemført en lovgivning som kræver at kvinder får at vide at fosteret føler smerte fra 20. uge. Så resultatet skal somhen blot bruges til at undgå at abortmodstanderne prøver at gøre fostersmerte til et emne i modstrid med fakta.
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#50158 - 01/09/2005 15:18
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Søren, jeg er enig med dig i dette: Fostersmerte eller ej bør ikke gøres til et emne i forsterdebatten, især da der åbenbart er lægevidenskabeligt belæg at regne med, at fostre ikke føler smerte før efter 29. uge.
Men der er bestemt belæg i Bibelen for at hævde, at det er imod Guds vilje at slå ihjel, og det er mig en gåde, at så mange mener, at fosterdrab skulle være en undtagelse.
Ufødte børn er de mest forsvarsløse skabninger, der findes. De har kun deres mor til at beskytte dem, og hvis hun ikke kan eller vil, bør samfundet træde til - på samme måde som over for alle andre.
Et foster er dog et levende væsen med sin egen unikke personlighed. Dog uden cpr-nr. ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#50159 - 01/09/2005 15:25
|
Bruger
|
Mig bekendt er der kun en forordning i bibelen som direkte omtale abort.
Det er hvis to mænd slås og kommer til at ramme en kvinde så hun aborterer. I så fald skal hendes mand bestemme en bøde de skal betale.
Hvis fosteret blev betragtet som et menneske ville jeg forvente at straffen var den samme som hvis man slog et menneske ihjel ved et uheld, men det gør det tydeligvis ikke.
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#50160 - 01/09/2005 15:39
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Søren, du skriver: Hvis fosteret blev betragtet som et menneske ville jeg forvente at straffen var den samme som hvis man slog et menneske ihjel ved et uheld, men det gør det tydeligvis ikke.
Hvordan tydeligvis? Hvor står der, hvad straffen ville have været, hvis det ikke havde været et ufødt, men et nyfødt barn?
Der står ganske rigtigt ikke noget i Bibelen om, at man ikke må slå fostre ihjel. Der står heller ikke, at man ikke må slå spædbørn og gamle enker ihjel. Der står kun, at man ikke må slå ihjel ... (femte bud).
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#50161 - 01/09/2005 16:06
|
Bruger
|
Der er regler for hvad der skal ske med en der slår en mand ihjel ved et uheld.
Da disse regler er meget forskellige fra hvad der skal ske med en der slår et foster ihjel ved et uheld, så er min konklusion at et foster og et mand ikke bliver betragtet som det samme.
Med hensyn til at ikke at slå ihjel, så er det bud jo tydeligvis ikke absolut, og budet alene kan aldrig afgøre om det er tilladt at fremprovokere en abort. Hvis du mener at et foster er et menneske med samme rettigheder før som efter fødslen, så vil du konkludere at 5.bud gælder for fosteret. Hvis du ikke mener fosteret er et menneske er 5. bud irrelevant i debatten om abort.
Det eneste sted i bibelen hvor der omtales en straf for en form for provokeret abort, er straffen mindre en den tilsvarende straf for at slå en mand ihjel ved et uheld. Faktisk kan manden til kvinden det sker for afgøre at det slet ikke skal straffes - altså ingen absolutte bud hvad det angår.
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#50162 - 01/09/2005 17:20
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Søren, det er faktisk ikke relevant at tage det pågældende skriftsted med i betragtning.
Guds lov forekommer nemlig i to udgaver, dels den paradisiske og dels den jordiske/mellemmenneskelige. Den paradisiske, som handler om vores forhold til Gud, finder vi i Jesu undervisning. Den jordiske finder vi i GT's Moselov.
Forskellen på disse to er bl.a., at Moseloven også skulle bruges som almindelig samfundslov i Oldtidens Israel, og en del af den er således tids- og stedbestemt og på nogle punkter forskellig fra Jesu undervisning.
Vi skal adlyde al lovlig myndighed (statsmagten), som nok har andre lovparagraffer end GT, mht. om og hvordan en mand skal straffes, hvis han i et slagsmål bliver årsag, til at en kvinde aborterer.
Jesus underviser ikke i en jordisk statslov, men i paradisets lov, og her gælder det, at mennesker ikke skal fare frem med vold, heller ikke når vi selv forfølges.
Og de ti bud givet på Sinai gælder stadig!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#50163 - 02/09/2005 11:53
|
Bruger
|
Men hvis man ikke betragter abort som mord, så kommer de ti bud ikke i spil i forhold til provokeret abort.
Det netop hvordan man betragter abort jeg mener er kernen. De ti bud giver ikke vejledning i det, ej heller Jesu lære, som sagt siger det eneste sted i bibelen der omhandler provokeret abort, at abort ikke er mord.
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#50164 - 02/09/2005 15:19
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Søren
Men hvis man ikke betragter abort som mord, så kommer de ti bud ikke i spil i forhold til provokeret abort.
Nej, selvfølgelig ikke. Det lige det, der er spørgsmålet. Er er tale om et dødt graviditetsprodukt eller om et unikt levende væsen? Jeg mener det sidste.
Og der står ikke noget i Bibelen om, at der er dispensation mht. drab på ufødte.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#50166 - 04/09/2005 21:21
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Søren
Jeg mener skam også det sidste [at et foster er et unikt levende væsen] men jeg mener stadig ikke det er mord. Selvfølgelig er fosteret ikke dødt, det er resultatet af to levende cellers møde. Livet starter ikke ved befugtningen, men for en del milliarder år siden.
Men det enkelte væsens liv startede vel ikke for længe siden, det kan du ikke mene!
Startede dit eget liv altså (1) ved undfangelsen, dvs. ved to levende cellers møde, eller (2) da navlestrengen blev klippet over, eller (3) på et eller andet tidspunkt (som der kan lovgives om ud fra varierende vurderinger) i løbet af din mors graviditetsperiode ?
Jeg holder på (1).
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#50167 - 04/09/2005 22:54
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej kristina og Søren jeg er helt enig med kristina. Livet starter ved undfangelsen. Det er og har altid været katolsk tro, og dette har protestanterne også forstået. Så langt så godt. Tænk - at vi blev enige om noget, det må da være et Guds under, hahaha. mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#50168 - 05/09/2005 12:02
|
Bruger
|
Der er forskellige holdninger til det spørgsmål, men jeg kan som sagt ikke se nogen bibelsk støtte til at sidestille provokeret abort med drab.
Selvfølgelig kan altings moralske status ikke afgøres ud fra en bog, så derfor kan man sagtens fordømme provokeret abort som drab, selv om der ikke er støtte til det i bibelen.
Ud over det så troede jeg at det var katolsk dogme at man også skal beskytte livet inden undfangelsen, og at det var derfor at prævention er forkert ifølge den katolske kirke?
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#50169 - 02/10/2005 12:40
Tråden lukkes hermed på grund af længden (nt)
|
Ordstyrer
Bruger
|
|
|
Til toppen
|