0 registrerede () og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#49999 - 21/08/2005 07:24
Re: Spørgsmål ang. skriftsted
[Re: liselotte]
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
|
Hej Liselotte,
Jeg vil blot tilføje at formuleringen ikke er særlig speciel for sin tid. Gamle Europæiske og mellemøstlige folk brugte "solskibet", "stjernehavet" og andre maritime kombinations-betegnelser til at beskrive himmelen mennesket kunne se fra Europa/mellemøsten omkring år 0 til 100.
Jeg håber at du kan bruge dette til ét eller andet. Et specifikt teologisk bidrag til betragtningen har jeg ikke, så det er muligt andre herinde kan hjælpe dig der.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#50000 - 21/08/2005 08:24
[Re: Claus Due]
|
Bruger
Reg.: 15/07/2005
|
Hej Claus Tak for dit svar. Det fik mig til at tænke, at jeg måske ikke skal hæfte mig for bogstaveligt ved det - stjernerne sidder jo som bekendt heller ikke på himmelhvælvingen.
Mvh Liselotte
|
|
Til toppen
|
|
|
#50001 - 21/08/2005 13:11
|
Bruger
Reg.: 24/09/2004
|
Hej Liselotte. Min GT-lærer, Jens Bruun Kofod har skrevet lidt om det i et svar på www.religion.dk.Der findes en tegning, som beskriver dette verdensbillede, men jeg ved ikke om jeg kan finde det nogen steder på internettet ... Hans svar kan læses her. KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#50002 - 21/08/2005 17:08
[Re: søgende]
|
Bruger
Reg.: 15/07/2005
|
Hej søgende Tak for henvisningen, så blev jeg det klogere.
Mvh Liselotte
|
|
Til toppen
|
|
|
#50003 - 23/08/2005 19:22
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Tak for dit svar. Det fik mig til at tænke, at jeg måske ikke skal hæfte mig for bogstaveligt ved det - stjernerne sidder jo som bekendt heller ikke på himmelhvælvingen.
Så skal historien om syndefaldet måske heller ikke tages for bogstaveligt? Slanger hverken taler eller spiser støv.
Historien om syndfloden skal måske heller ikke tages bogstaveligt? Der er jo som bekendt heller ikke det ringeste spor efter en global oversvømmelse.
Hvis det vi ved - som du her lægger op til - er kriterium for, hvad der skal tages bogstaveligt så er der da vist mange af historierne, der må tolkes metaforisk.
|
|
Til toppen
|
|
|
#50004 - 24/08/2005 16:20
|
Anonym
Anonym
|
Hej liselotte,
Gud skabte et udstrakt rum mellem vandene forneden og foroven. Nogle vandmasser forblev på jorden, men en stor vandmængde blev hævet højt over jordens overflade, og mellem de to blev der et åbent, udstrakt rum. Gud kaldte det udstrakte rum Himmel, men det var i forhold til jorden, for der siges ikke at de udspændte vandmasser over det udstrakte rum omsluttede stjernerne eller de øvrige himmellegemer.
Det var åbenbart vandbaldakinen over himmelen set fra jorden af, som faldt ned som regn på Noas tid.
|
|
Til toppen
|
|
|
#50006 - 25/08/2005 16:42
|
Anonym
Anonym
|
Der er mange vidnesbyrd om, at der har fundet en syndflod sted. For oprigtige bibellæsere er det vægtigste argument, at Bibelen taler om denne begivenhed, og at flere skribenter henviser til den. Selv Jesus brugte vandfloden, og dens omstændigheder som et advarende eksempel.
Et andet argument er syndflodssagnene, som man finder overalt. The International Standard Bible Encyclopedia (bd. 2, s. 319) siger: „Der er fundet vandflodsberetninger hos næsten alle folk og stammer. De forekommer hyppigst på det asiatiske fastland og øerne umiddelbart syd herfor og på det nordamerikanske kontinent, men er i øvrigt blevet fundet på alle kontinenter. Det samlede antal fortællinger man kender, kommer helt op på omkring 270 . . . Beretningernes udbredelse over hele kloden betragtes i almindelighed som et vidnesbyrd om en universel udslettelse af menneskeheden ved en vandflod, og om at menneskeslægten er udgået fra ét sted og endog fra én familie. Skønt sagnene ikke alle behøver at sigte til den samme oversvømmelse, ser det ud til at langt de fleste af dem gør det. Påstanden om at mange af disse vandflodsberetninger er opstået som følge af kontakten med missionærer, holder ikke stik, for de fleste af dem er blevet indsamlet af antropologer som ikke har været interesserede i at bekræfte Bibelen, og desuden er de fyldt med fantasifulde og hedenske elementer som tydeligvis skyldes overlevering gennem lange tider i et hedensk samfund. Endelig er nogle af de gamle beretninger nedskrevet af folk som var stærke modstandere af den hebraisk-kristne overlevering.“ — Redigeret af G. Bromiley, 1982.
Endelig viser fund i dag at klimaet har ændret sig drastisk. Fundet af palmegrene i egne som i dag er arktiske, samt mammutter, der blev lynfrosset, da klimaet pludseligt ændrede sig, kan henføres til de globale klimaændringer, syndfloden måtte forårsage.
|
|
Til toppen
|
|
|
#50007 - 25/08/2005 16:55
[Re: ]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej Benjamin
mammutter ? Er det ikke et sagn-væsen???
mvh Tau.
Ændret af tau (25/08/2005 16:56)
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#50008 - 25/08/2005 17:09
[Re: tau]
|
Bruger
|
mammutter ? Er det ikke et sagn-væsen???
Nej
|
|
Til toppen
|
|
|
#50009 - 25/08/2005 17:19
[Re: tau]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej tau!
Jeg vil være en anelse mere udførlig end Ateist og sige, at en mammut er lodden kæmpeelefant fra istiden. Så vidt jeg husker fra min skoletid, befinder der sig noget af en sådan inde i zoologisk museum. kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#50010 - 25/08/2005 17:39
|
Bruger
|
Der er mange vidnesbyrd om, at der har fundet en syndflod sted. For oprigtige bibellæsere er det vægtigste argument, at Bibelen taler om denne begivenhed, og at flere skribenter henviser til den. Selv Jesus brugte vandfloden, og dens omstændigheder som et advarende eksempel.
At en religion refererer til sig selv som "vidnesbyrd" for sine egne påstande klinger hult.
Citatet om de mange oversvømmelsesberetninger er irrelevant: det er fysisk umuligt at få plads til den mængde vand, der beskrives i det kristne GT. Læg mærke til, at der er nogle helt konkrete påstande om vandmængderne, der ikke er til at krybe udenom. I bibelens syndflod er der vand nok til at dække selv det højeste bjerg - og var dette bjerg blot 1/8 af hvad bjerge når op på idag, så skulle der stadig ligge over en kilometer vand. Hvis vandet var i atmosfæren, kunne der ikke være liv på jorden samtidig. Hvis vandet var under jorden, ville der være spor efter det idag.
Endelig viser fund i dag at klimaet har ændret sig drastisk. Fundet af palmegrene i egne som i dag er arktiske, samt mammutter, der blev lynfrosset, da klimaet pludseligt ændrede sig, kan henføres til de globale klimaændringer, syndfloden måtte forårsage.
Dette forventer du forhåbentlig ikke at få taget seriøst.
Palmegrene i arktiske egne er ikke en umulighed uden en syndflod, da palmen først og fremmest er en temmelig gammel plante. Ej heller at ganske almindelige strømlag har bragt til arktis og antarktis fornyligt (jeg går ud fra du vil have, at det skal være under eller lige før sidste istid, som jeg igen går ud fra du mener er forårsaget af syndfloden).
Omkring mamutterne skulle de jo først overleve syndfloden for at kunne dø under dens klimatiske konsekvenser. End ikke kronologien i dét argument stemmer med bibelens påstande.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#50011 - 25/08/2005 17:43
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Jeg vil være en anelse mere udførlig end Ateist og sige, at en mammut er lodden kæmpeelefant fra istiden.
Nu spurgte tau jo ikke om hvad de var, men blot til om de var virkelige.
Hvis hun er i tvivl om, hvad det er, så kan hun se en tegning her
|
|
Til toppen
|
|
|
#50012 - 25/08/2005 17:59
|
Bruger
|
Skønt sagnene ikke alle behøver at sigte til den samme oversvømmelse, ser det ud til at langt de fleste af dem gør det.
Hvad baserer man den påstand på?
Endelig viser fund i dag at klimaet har ændret sig drastisk.
Viser fund i dag også at klimaet har ændret sig drastisk pga. en global oversvømmelse?
Hvilke fund er det i givet fald?
|
|
Til toppen
|
|
|
#50013 - 25/08/2005 18:09
Syndfloden
|
Anonym
Anonym
|
At en religion refererer til sig selv som "vidnesbyrd" for sine egne påstande klinger hult.
Der er ikke tale om en religion, som benytter sig selv som vidnesbyrd. Der er i stedet tale om et eksempel på Bibelens indre harmoni. Fra Noas tid til Esajas, som omtaler Syndfloden, gik der omkring 1600 år, og indtil Jesus gik der omkring 2400 år. Disse historiske personer, såvel som andre, var overbeviste om Syndflodsberetningens ægthed.
Citatet om de mange oversvømmelsesberetninger er irrelevant: det er fysisk umuligt at få plads til den mængde vand, der beskrives i det kristne GT. Læg mærke til, at der er nogle helt konkrete påstande om vandmængderne, der ikke er til at krybe udenom. I bibelens syndflod er der vand nok til at dække selv det højeste bjerg - og var dette bjerg blot 1/8 af hvad bjerge når op på idag, så skulle der stadig ligge over en kilometer vand. Hvis vandet var i atmosfæren, kunne der ikke være liv på jorden samtidig. Hvis vandet var under jorden, ville der være spor efter det idag.
Vandet er uden tvivl stadig her på jorden. Man mener at havene engang var mindre og landmasserne større end de er i dag, blandt andet fordi man har opdaget flodlejer som fortsætter langt ud på havbunden. Der er også vidnesbyrd om at mange af bjergene før i tiden var meget lavere end de er nu, og at nogle bjerge endog er blevet presset op fra havbunden. Om den nuværende fordeling af land og hav oplyste National Geographic for januar 1945: „Der er ti gange så meget vand i havene som der er land over havoverfladen. Hvis man jævner alle landmasserne ud, vil vandet dække hele jorden i en højde af 2,4 kilometer.“ (S. 105) Før bjergmasserne blev presset i vejret og havbunden sank, og før der dannedes iskapper ved polerne, kunne Syndflodens vand altså udmærket dække „alle de høje bjerge“, sådan som den inspirerede beretning siger.
Omkring mamutterne skulle de jo først overleve syndfloden for at kunne dø under dens klimatiske konsekvenser. End ikke kronologien i dét argument stemmer med bibelens påstande.
Da Syndfloden kom ændredes klimaet i ét nu. Dette kan forklare de lynfrosne mammutter, som, da de blev fundet, stadig havde frisk græs i munden og maven. Om dette skyldes Syndfloden eller andre faktorer, skal jeg ikke sige med sikkerhed. For mig er det nærliggende at tro det.
|
|
Til toppen
|
|
|
#50014 - 26/08/2005 17:19
Re: Syndfloden
|
Bruger
|
Der er ikke tale om en religion, som benytter sig selv som vidnesbyrd. Der er i stedet tale om et eksempel på Bibelens indre harmoni. Fra Noas tid til Esajas, som omtaler Syndfloden, gik der omkring 1600 år, og indtil Jesus gik der omkring 2400 år. Disse historiske personer, såvel som andre, var overbeviste om Syndflodsberetningens ægthed.
Så er der jo netop tale om en religion (og dens skrifter) der benytter sig selv som vidnesbyrd. Den indre harmoni er, som kuriosum, nået gennem mange hundrede års magtkampe mellem kristne inddelinger og ikke mindst en ganske selektiv komposition af det værk, der idag kendes som "Bibelen".
At de historiske personer (som i mange tilfælde i GT ikke kan verificeres overhovedet!) mente dit eller dat er ikke en indikation af andet end disse personers - sandsynligvis mangelfulde - kendskab til jordens geologi.
Før bjergmasserne blev presset i vejret og havbunden sank, og før der dannedes iskapper ved polerne, kunne Syndflodens vand altså udmærket dække „alle de høje bjerge“, sådan som den inspirerede beretning siger.
Altså mangler du nu "kun" at sandsynliggøre, at verdens bjerge er dannet indenfor de sidste ca. 4500 år. Og at polernes iskapper har årlag, der på fantastisk vis kan præstere over 300.000 lag på nogle få år(hundreder). Og ikke mindst, at "syndflodens vand [...] dække[de] "alle de høje bjerge", sådan som den inspirerede beretning siger".
Alle bryder de med fysikkens principper og (samtlige?) bestående, objektive observationer. Hele ideen om syndflod er meget fjern fra virkelighedens verden, hvis man absolut vil tage dens ordlyd for historisk bogstavelig.
Da Syndfloden kom ændredes klimaet i ét nu. Dette kan forklare de lynfrosne mammutter, som, da de blev fundet, stadig havde frisk græs i munden og maven. Om dette skyldes Syndfloden eller andre faktorer, skal jeg ikke sige med sikkerhed. For mig er det nærliggende at tro det.
Og igen tager du munden fuld. Nu skal du nu også sandsynliggøre, at de hidtil foretagne dateringer af mamutterne du omtaler kan passe i din ungjords-kreationistiske (?) tidsregning. En let anbefaling her på falderebet: vær omhyggelig med hvilke hændelser du tager til indtægt for din tro og vice versa.
Måske er det nærliggende for dig at tro som du gør. Desværre taler observationer på dette område stik imod din letfundne tro på syndfloden.
Jeg har ikke tænkt mig at skrive mere om det her. Det burde være åbenlyst klart for enhver med bare begyndende kendskab til geologi, fysik og dateringsmetoder, at syndfloden såfremt den var virkelig ville have efterladt sig nogle meget drastiske og globale spor, som ganske enkelt ikke findes idag.
Den eneste mulighed er at tilskrive de manglende spor til et mirakel - og så er forklaringskraften og sandsynligheden på forhånd suget ud, set i lyset af de objektive observationer af naturlove og deres påvirkede objekter. Eller se syndfloden som en metafor, hvorefter en del af forklaringskraften gives tilbage, blot med et menneskeligt og ikke geologisk objekt.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#50015 - 26/08/2005 17:56
Re: Syndfloden - global eller ... ?
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Claus m.fl., jeg vil her lige citere et par linjer fra Lohses Store Bibelleksikon om syndflodens omfang: Det fremgår klart (1. Mosebog) at alt liv, herunder mennesker og dyr, skulle gå til grunde i syndfloden, men man kan hævde at denne totalbestemmelse kvalificeres nærmere med lokale bestemmelser som "på jorden", "under himlen" og "jordens overflade".
Imidlertid kan "jorden" lige så godt oversættes som "landet", og "himlen" kan henvise til den synlige del af himlen set fra et givet udsigtspunkt.
Det er således tænkeligt, at beretningen beskriver en ødelæggende oversvømmelse, som imidlertid ikke har dækket hele jordkloden [--- ].
Også udsagnet om, at "alle de høje bjerge under himlen blev skjult og siden blev synlige igen", kan fortolkes inden for den samme ramme og i sammenhæng med skydækker og tåger i forbindelse med den voldsomme regn. Denne tolkning peger i retning af en lokalt begrænset oversvømmelse. Det er den tolkning, jeg længe har holdt mig til som den absolut mest sandsynlige, og jeg er glad for at læse den i selveste Lohses ...  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#50016 - 27/08/2005 11:45
|
Bruger
|
Det fremgår klart (1. Mosebog) at alt liv, herunder mennesker og dyr, skulle gå til grunde i syndfloden, men man kan hævde at denne totalbestemmelse kvalificeres nærmere med lokale bestemmelser som "på jorden", "under himlen" og "jordens overflade".
Imidlertid kan "jorden" lige så godt oversættes som "landet", og "himlen" kan henvise til den synlige del af himlen set fra et givet udsigtspunkt.
Det er således tænkeligt, at beretningen beskriver en ødelæggende oversvømmelse, som imidlertid ikke har dækket hele jordkloden
. Det er sjovt så svært forfatterne altid har haft med at udtrykke sig klart på Bibelens originalsprog. 
Også udsagnet om, at "alle de høje bjerge under himlen blev skjult og siden blev synlige igen", kan fortolkes inden for den samme ramme og i sammenhæng med skydækker og tåger i forbindelse med den voldsomme regn. Denne tolkning peger i retning af en lokalt begrænset oversvømmelse.
Det er den tolkning, jeg længe har holdt mig til som den absolut mest sandsynlige, og jeg er glad for at læse den i selveste Lohses ...
Det fremgår nu ret klart at bjergene var dækkede af vand:
"Lidt efter lidt trak vandet sig tilbage fra jorden. Efter hundrede og halvtreds dage begyndte vandet at falde. Den syttende dag i den syvende måned gik arken på grund på Ararats bjerge. Vandet blev ved med at falde indtil den tiende måned; første dag i den tiende måned kom bjergtoppene til syne." (1 Mos 8:3-5)
Fordi vandet "blev ved med at falde" "kom bjergtoppene til syne" - de må altså have været dækket af vand. I måned ti kan det ikke blot være pga. regntåge, som Lohse og du lader til at mene
At arken gik på grund på "Ararats bjerge" kræver også en temmelig høj vandstand - selv hvis der blot skulle hentydes til at den gik på grund ved foden af Ararats bjerge (langt inde i Tyrkiets/Armeniens højland).
Så med mindre IM's danske oversættelse her er helt ude i hampen, så må vi vist konkludere at der tales om en global oversvømmelse. Man kan jo ikke forestille sig at en kilometerhøj vandstand skal være et lokalt fænomen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#50017 - 27/08/2005 11:59
|
Bruger
|
Gud skabte et udstrakt rum mellem vandene forneden og foroven. Nogle vandmasser forblev på jorden, men en stor vandmængde blev hævet højt over jordens overflade, og mellem de to blev der et åbent, udstrakt rum. Gud kaldte det udstrakte rum Himmel, ...
Referencer til "himlens vinduer" tyder nu ikke på at det blev set som et "udstrakt rum" af forfatterne:
"I det år, Noa blev 600 år, på den syttende dag i den anden måned, netop på den dag brød kilderne fra det store urdyb igennem, og himlens vinduer blev åbnet," (1 Mos 7:11)
"Urdybets kilder og himlens vinduer blev lukket, og regnen fra himlen holdt op." (1 Mos 8:2)
Det samme gælder påstanden om at Gud har "grundfæstet sin hvælving på jorden":
han, som bygger sin højsal i himlen og har grundfæstet sin hvælving på jorden, han, som kalder på havets vand og øser det ud over jorden, hans navn er Jahve. (Am 9:6)
Det lyder altså som en ret solid konstruktion Jahve menes at have lavet sig. Hvilket vel stemmer meget godt overens med oldtidsfolkenes verdensbillede? Og mon så ikke også forfatterne har opfattet det helt bogstaveligt, når de skriver at Gud satte himmellegemerne på hvælvingen:
"Gud skabte de to store lys, det største til at herske om dagen, det mindste til at herske om natten, og stjernerne. Gud satte dem på himmelhvælvingen til at oplyse jorden, " (1 Mos 1:16-17)
|
|
Til toppen
|
|
|
#50018 - 30/08/2005 15:39
|
Bruger
Reg.: 23/10/2001
Sted: Nivå, gudhjælpemig
|
Hej Benjax Dette er en af mine kæpheste, så du må have mig undskyldt. Du skrev:
... vandbaldakinen over himmelen ...
Hvor var denne "vandbaldakin" (i atmosfæren, i kredsløb om jorden, eller hvad)? Hvor meget vand indeholdt den, og i hvilken form?
Ser du, der er store fysiske problemer med "baldakin"-"teorierne", blot de opererer med en ganske moderat vandmængde.
hilsen matthias
"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins
|
|
Til toppen
|
|
|
#50019 - 30/08/2005 17:45
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
|
Hej Liselotte et al.
Hvis jeg ellers husker rigtigt fra mine fysik- og geografitimer, så indeholder atmosfæren temmelig meget vand, mestendels i form af damp, men også i flydende og fast form (i skyerne). Det må vel være det, der henvises til i 1. Mos 1,7.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#50020 - 30/08/2005 18:24
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
|
Hej Nikolaj,
Hvis jeg ellers husker rigtigt fra mine fysik- og geografitimer, så indeholder atmosfæren temmelig meget vand, mestendels i form af damp, men også i flydende og fast form (i skyerne). Det må vel være det, der henvises til i 1. Mos 1,7.
Dette fungerer fint i metaforisk forstand, men så snart man begynder at koble "vandet ovenfor hvælvingen" sammen med syndfloden får man et pladsproblem. Atmosfæren kan ganske enkelt ikke indeholde de nødvendige mængder vand. Jeg er desuden i tvivl om hvorvidt man overhovedet på Jesu tid og 1-2000 år før dette vidste eller blot gættede sig til, at skyer består af vand. Hvis det er sandt, så er tolkningen om damp og iskrystaller irrelevant, idet den beror på senere tilkommen viden.
Såfremt det er samme "vand" syndflodsberetningen og 1. Mos 1,7 beskriver, kan der ikke være tale om atmosfærisk vand bundet i damp og iskrystaller.
Personligt finder jeg forklaringen med de overførte (metaforiske) maritime betegnelser langt bedre beskrivende og sandsynlig. Det er muligvis et spørgsmål om kontekst som ikke fremgår af den nye bibel-oversættelse.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#50021 - 30/08/2005 19:24
|
Bruger
|
Hej Claus, du skriver:
... det er fysisk umuligt at få plads til den mængde vand, der beskrives i det kristne GT.
Hvor? Jeg mener: Hvor er det "fysisk umuligt at få plads til den mængde vand, der beskrives i det kristne GT"? Der er vel plads rundt om og ovenover bjergene, altså der hvor vandet angiveligt har ligget. Der er vel strengt taget slet ingen grænse for, hvor meget vand der kan være på jordens overflade. Hvor vandet så har været før det faldt ned fra himlen og efter det sank, det tror jeg ikke, man nødvendigvis behøver at spekulere så meget over. Jeg tror ikke, at der er en naturlig forklaring. Hvis der er noget, vi kan blive enige om, så er det nok, at en syndflod ikke er noget naturligt forekommende fænomen.
mvh Nikolaj
P.S. Hvad er der egentlig specielt/anderledes ved "det kristne GT" i forhold til det jødiske? Eller findes der andre?
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#50022 - 30/08/2005 19:49
|
Bruger
|
Hej Nikolaj,
Hvor? Jeg mener: Hvor er det "fysisk umuligt at få plads til den mængde vand, der beskrives i det kristne GT"? Der er vel plads rundt om og ovenover bjergene, altså der hvor vandet angiveligt har ligget. Der er vel strengt taget slet ingen grænse for, hvor meget vand der kan være på jordens overflade.
Strengt taget nej, så er der vel ikke en grænse for hvor meget vand der kan være på jordens overflade. Det kan jo sandsynligvis fylde langt op i atmosfæren, og jo mere vand der er jo større tiltrækning. Muligvis kan man blive ved - den udregning er jeg ikke lige mand for.
Det kan dog ikke lade sig gøre at få plads til den mængde vand der beskrives i selve atmosfæren. Damp fylder som bekendt en del mere end vand - og ville have holdt alt sollys væk fra jordens overflade, hvis der skulle være et blot ~10km tykt lag. Jeg taler altså om vandet før det blev "udløst" som en global syndflod - i dette tilfælde er det fysisk umuligt at få plads.
Da skyer i Mosebøgerne beskrives stort set som vi ville gøre det idag, giver det anledning til at tro, at hele atmosfæren selv ikke i bibelsk regi nogensinde har været én stor sky af vanddamp i tocifrede kilometers tykkelse - for nu at benytte et udelukkende bibelsk/historisk argument.
Hvor vandet så har været før det faldt ned fra himlen og efter det sank, det tror jeg ikke, man nødvendigvis behøver at spekulere så meget over. Jeg tror ikke, at der er en naturlig forklaring. Hvis der er noget, vi kan blive enige om, så er det nok, at en syndflod ikke er noget naturligt forekommende fænomen.
Hvis det påstås sandt af nogen mennesker, og disse mennesker påstår det videre til andre igen, så tvinges man rent faktisk til at spekulere over mulighed og sandsynlighed. Det er jo trods alt ikke god skik blot at sige, at folk tager fejl, uden også at fortælle dem hvorfor.
Vi kan sagtens blive enige om, at en (global, bibelsk) syndflod ikke er et naturligt fænomen. Men jeg synes ikke man med rimelighed kan ignorere, at sådan som syndfloden beskrives i det kristne GT kan den ikke have været en objektiv, historisk hændelse. Sådanne voldsomme katastrofer efterlader sig spor, som vi ikke kan se idag. Det er derfor rimeligt at antage, at syndfloden aldrig skete - og da i hvert fald ikke som bibelen beskriver den.
P.S. Hvad er der egentlig specielt/anderledes ved "det kristne GT" i forhold til det jødiske? Eller findes der andre?
Jeg tror ikke, jeg er den rette til at besvare dette spørgsmål, men hvis du beder om min personlige forståelse for emnet, er jeg forholdsvis sikker på at GT bygger på Pentateuch, som reelt er Mosebøgerne i GT. Forskellene kender jeg ikke så meget til, men jeg mener at kunne huske at de primært består i redigering (læs: klipning) foretaget i kollationen til det, der idag er den kristne bibel.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#50023 - 30/08/2005 19:50
|
Bruger
|
Hej Claus
Ni: Hvis jeg ellers husker rigtigt fra mine fysik- og geografitimer, så indeholder atmosfæren temmelig meget vand, mestendels i form af damp, men også i flydende og fast form (i skyerne). Det må vel være det, der henvises til i 1. Mos 1,7.
CD: Dette fungerer fint i metaforisk forstand, ...
Hvordan mener du, at vandet i atmosfæren er der "i metaforisk forstand"? Er det der ikke rigtigt? Er damp en metafor for vand? Eller er der bare noget, jeg har misforstået (formentlig)?
... men så snart man begynder at koble "vandet ovenfor hvælvingen" sammen med syndfloden får man et pladsproblem. Atmosfæren kan ganske enkelt ikke indeholde de nødvendige mængder vand.
Jeg er godt klar over, at jeg dumper ned midt i en debat, men strengt taget står der jo ikke et ord om syndfloden i hverken Liselottes spørgsmål eller mit svar.
Jeg er desuden i tvivl om hvorvidt man overhovedet på Jesu tid og 1-2000 år før dette vidste eller blot gættede sig til, at skyer består af vand. Hvis det er sandt, så er tolkningen om damp og iskrystaller irrelevant, idet den beror på senere tilkommen viden.
Men mon ikke, man har vidst det. Man har vel også dengang kendt til nedbør, altså vand der kommer ned oppefra, fra vandet over hvælvingen, så at sige. Og mon ikke, man desuden har lagt mærke til, at det fortrinsvis regner, når der er skyer på himlen. Men vandet i skyerne jo kun er toppen af isbjerget (metaforisk sagt). Hovedparten af atmosfærens vand består, så vidt, jeg ved, af damp, som er gennemsigtigt. Men det vidste de nok til gengæld ikke dengang. Måske har de bare tænkt på skyerne, eller måske har de betragtet selve den blå himmel som ét stort hav (jeg ved det ikke). Hovedsagen er, at de dybest set havde ret. I øvrigt: Jeg synes, jeg engang har hørt nogle kristendoms-skeptiske mennesker herinde efterlyse vidnesbyrd om, at Gud skulle have givet mennesker noget viden om naturens indretning, som de ikke selv kunne skaffe sig. Så en mulig tolkning er da også, at dette netop er sådan en viden; men jeg hælder nu mest til, at datidens mennesker faktisk selv har kunnet regne den ud, for det er trods alt ret indlysende, at der er vand deroppe (det drypper jo ned engang imellem).
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#50024 - 30/08/2005 20:07
|
Bruger
|
Hej Nikolaj,
Hvordan mener du, at vandet i atmosfæren er der "i metaforisk forstand"? Er det der ikke rigtigt? Er damp en metafor for vand? Eller er der bare noget, jeg har misforstået (formentlig)?
Jeg mente blot, at "vandet" i 1. Mos 1,7 fint kan have været en metafor for damp, skyer, regn osv.
Jeg er godt klar over, at jeg dumper ned midt i en debat, men strengt taget står der jo ikke et ord om syndfloden i hverken Liselottes spørgsmål eller mit svar.
Det er selvfølgelig sandt - jeg ville blot følge den gyldne regel om aldrig at læse én tekst udenfor dens sammenhæng, og derfor var syndfloden en naturlig fortsættelse af diskussionen om verdensbilledets "vande".
Men mon ikke, man har vidst det. Man har vel også dengang kendt til nedbør, altså vand der kommer ned oppefra, fra vandet over hvælvingen, så at sige. Og mon ikke, man desuden har lagt mærke til, at det fortrinsvis regner, når der er skyer på himlen. Men vandet i skyerne jo kun er toppen af isbjerget (metaforisk sagt). Hovedparten af atmosfærens vand består, så vidt, jeg ved, af damp, som er gennemsigtigt. Men det vidste de nok til gengæld ikke dengang. Måske har de bare tænkt på skyerne, eller måske har de betragtet selve den blå himmel som ét stort hav (jeg ved det ikke). Hovedsagen er, at de dybest set havde ret. I øvrigt: Jeg synes, jeg engang har hørt nogle kristendoms-skeptiske mennesker herinde efterlyse vidnesbyrd om, at Gud skulle have givet mennesker noget viden om naturens indretning, som de ikke selv kunne skaffe sig. Så en mulig tolkning er da også, at dette netop er sådan en viden; men jeg hælder nu mest til, at datidens mennesker faktisk selv har kunnet regne den ud, for det er trods alt ret indlysende, at der er vand deroppe (det drypper jo ned engang imellem).
Det er muligt man har vidst det - som du skriver er det stort set "lige til højrebenet".
Hvorvidt "de dybest set havde ret" afhænger - vil jeg mene - af om beskrivelsen af "vandene" gennemgående kan hænge sammen. Og det kan den ikke, hvis man skal tolke bogstaveligt.
Desuden er det jo heller ikke helt fjernt at inddrage samtidens verdensbilleder i perspektiveringen til GTs. Jeg vil næsten mene det er det mest indlysende at gøre, fremfor forsøget på at fastholde en selvstændig "indre harmoni" (skrev benjax tidligere).
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#50025 - 30/08/2005 20:20
|
Bruger
|
Hej Claus, du skriver:
Strengt taget nej, så er der vel ikke en grænse for hvor meget vand der kan være på jordens overflade. Det kan jo sandsynligvis fylde langt op i atmosfæren, og jo mere vand der er jo større tiltrækning. Muligvis kan man blive ved - den udregning er jeg ikke lige mand for.
Det ville jeg da umiddelbart gætte på, at man kan. Så vidt, jeg ved, er der planeter i vores solsystem, der består af gasarter, som altså er endnu lettere end vand. Jeg mener at have hørt, at Jupiter teoretisk set kan flyde på vandet (men det var nu ikke noget, jeg ville anbefale at prøve i badekarret derhjemme).
Det kan dog ikke lade sig gøre at få plads til den mængde vand der beskrives i selve atmosfæren. Damp fylder som bekendt en del mere end vand - og ville have holdt alt sollys væk fra jordens overflade, hvis der skulle være et blot ~10km tykt lag. Jeg taler altså om vandet før det blev "udløst" som en global syndflod - i dette tilfælde er det fysisk umuligt at få plads. Da skyer i Mosebøgerne beskrives stort set som vi ville gøre det idag, giver det anledning til at tro, at hele atmosfæren selv ikke i bibelsk regi nogensinde har været én stor sky af vanddamp i tocifrede kilometers tykkelse - for nu at benytte et udelukkende bibelsk/historisk argument.
Desuden står der vist heller ikke noget specifikt om, at det vand, der faldt ned under syndfloden, var det, der lå over hvælvingen. Jeg hælder mere til at tro, at syndflodens vand (hvis den globale syndflod altså skal forstås bogstaveligt, hvad jeg ikke er helt afklaret omkring) var noget, som Gud skabte ved samme lejlighed.
Ni: Hvor vandet så har været før det faldt ned fra himlen og efter det sank, det tror jeg ikke, man nødvendigvis behøver at spekulere så meget over. Jeg tror ikke, at der er en naturlig forklaring. Hvis der er noget, vi kan blive enige om, så er det nok, at en syndflod ikke er noget naturligt forekommende fænomen.
CD: Hvis det påstås sandt af nogen mennesker, og disse mennesker påstår det videre til andre igen, så tvinges man rent faktisk til at spekulere over mulighed og sandsynlighed. Det er jo trods alt ikke god skik blot at sige, at folk tager fejl, uden også at fortælle dem hvorfor. Vi kan sagtens blive enige om, at en (global, bibelsk) syndflod ikke er et naturligt fænomen. ...
Nemlig. En global oversvømmelse er højst usandsynlig, ja komplet umulig. Men jeg er samtidig sikker på, at når Gud den Almægtige beslutter sig for noget, så sker det, om det så er at skabe en halv trillion kubikmeter vand og lade det regne ned på jordens overflade.
... Men jeg synes ikke man med rimelighed kan ignorere, at sådan som syndfloden beskrives i det kristne GT kan den ikke have været en objektiv, historisk hændelse. Sådanne voldsomme katastrofer efterlader sig spor, som vi ikke kan se idag. Det er derfor rimeligt at antage, at syndfloden aldrig skete - og da i hvert fald ikke som bibelen beskriver den.
Det vil jeg ikke gøre mig klog på. Men min måske lettere enfoldige tankegang siger mig, at hvis man kan skabe så meget vand ud af intet, så kan man vel også få det til at forsvinde sporløst igen.
Jeg tror ikke, jeg er den rette til at besvare dette spørgsmål, men hvis du beder om min personlige forståelse for emnet, er jeg forholdsvis sikker på at GT bygger på Pentateuch, som reelt er Mosebøgerne i GT. Forskellene kender jeg ikke så meget til, men jeg mener at kunne huske at de primært består i redigering (læs: klipning) foretaget i kollationen til det, der idag er den kristne bibel.
Jeg mener nu, at jøder og kristne bruger den samme Skrift. Måske er der lidt forskel på kanon, men indholdet af de enkelte skrifter er vist det samme. Jeg er dog ikke sikker. Er der en jøde eller en teolog til stede?
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#50026 - 30/08/2005 20:44
Vand — en metafor?
|
Bruger
|
Hej Claus, du skriver:
Jeg mente blot, at "vandet" i 1. Mos 1,7 fint kan have været en metafor for damp, skyer, regn osv.
Jamen damp, skyer og regn er jo — ganske bogstaveligt og helt uden brug af metaforer — vand, dihydroxid i forskellige tilstandsformer. Jeg kan virkelig ikke se, hvorfor det skal være nødvendigt at tale om metaforer og billedsprog, når nu det rent faktisk er vand, der er deroppe.
Det er selvfølgelig sandt - jeg ville blot følge den gyldne regel om aldrig at læse én tekst udenfor dens sammenhæng, og derfor var syndfloden en naturlig fortsættelse af diskussionen om verdensbilledets "vande".
Jeg må tilstå, at jeg faktisk havde læst hele tråden før jeg svarede på Liselottes spørgsmål. Men jeg tænkte, at jeg måske ved at tage det fra begyndelsen af kunne komme til at diskutere, om vandet i 1. Mos. 1,6-8 overhovedet er det samme som det vand, der faldt ned ved syndfloden — og det lykkedes.
Hvorvidt "de dybest set havde ret" afhænger - vil jeg mene - af om beskrivelsen af "vandene" gennemgående kan hænge sammen. Og det kan den ikke, hvis man skal tolke bogstaveligt.
Hvorfor ikke (hvis vi altså ser bort fra alt det med syndfloden)?
Desuden er det jo heller ikke helt fjernt at inddrage samtidens verdensbilleder i perspektiveringen til GTs. Jeg vil næsten mene det er det mest indlysende at gøre, fremfor forsøget på at fastholde en selvstændig "indre harmoni" (skrev benjax tidligere).
Jeg vil da mene, at begge dele er yderst relevant (dog mener jeg, at vi skal forsøge at forstå Bibelens "indre harmoni", snarere end blot at fastholde den). Mht. det første: Tænker du på noget specielt med "samtidens verdensbilleder"?
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#50027 - 30/08/2005 20:53
Spor efter syndfloden
[Re: Ateist]
|
Bruger
|
Hej Ateist, du skriver:
Der er jo som bekendt heller ikke det ringeste spor efter en global oversvømmelse.
Jo, det er der. Der er spor i folkeslagenes urgamle overleveringer. Hvis denne globale oversvømmelse blot er det pure opspind, er det så ikke lidt pudsigt, som Benjax også har været inde på, at sagnet om den kan findes overalt på jorden fra Grønland til Galapagos* og derimellem; og fra Mellemøsten, selvfølgelig.
mvh Nikolaj
*) Jeg er sikker på Grønland, Galapagos var efter hukommelsen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#50028 - 30/08/2005 20:58
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Nikolaj, du skriver: "Er der en jøde eller en teolog til stede?"
Jeg indskyder lige en bemærkning her, selv om jeg hverken er jøde eller teolog, for jeg spurgte engang Kefas, og han svarede, at hele GT var med, og at der yderligere var tilføjet en del til teksterne (kun gældende for jøder), men at NT jo ikke var med i det jødiske trosgrund.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#50029 - 30/08/2005 21:10
|
Bruger
|
Hej Kristina, du skriver:
... jeg spurgte engang Kefas, og han svarede, at hele GT var med, og at der yderligere var tilføjet en del til teksterne (kun gældende for jøder), ...
Er disse tilføjelser det, som Jesus i evangelierne kalder for "overlevering", og som han vist ikke har den store fidus til?
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#50030 - 30/08/2005 21:41
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Nikolaj - - ja, det er nok en slags overleveringer. Moseloven er grundlaget, men da jødedommen jo er en lov-religion har man åbenbart ment at blive en bedre jøde ved at udvide og tilføje noget til budene, og det er så blevet overleverede traditoner, som er blevet til forpligtende leveregler. Da de kun anses for at være forpligtende for jøderne selv, er der intet problem i at bede ikke-jøder om hjælp, hvis de har brug for at få tændt lyset, når det ikke er dem selv tilladt at trykke på el-kontakten. osv. osv.
Og når der f.eks. står i 2.Mos 23,19b: Du må ikke koge et kid i dets mors mælk (hvad der næppe er nogen der har svært ved at holde sig fra), så har man gjort det lidt sværere og mere kompliceret ved at udtænke regler i retning af, at man ikke må bruge samme gryder og tallerkener og andet køkkengrej til kød- og mælkeprodukter. Og hvis man er kommet til at gøre det alligevel, er det ikke nok at vaske tallerkenen godt og grundigt - den skal simpelthen smides væk. Eller foræres til en ikke-jøde... (dette sidste har jeg fra en bekendt, der har arbejdet som hushjælp for en jødisk familie i Købennavn).
Nu håber jeg ikke, jeg misrepræsenterer - det er i hvert fald sådan jeg har forstået det.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#50032 - 30/08/2005 23:46
Re: Spor efter syndfloden
|
Bruger
|
A: Der er jo som bekendt heller ikke det ringeste spor efter en global oversvømmelse.
N: Jo, det er der. Der er spor i folkeslagenes urgamle overleveringer.
Myter er ikke hvad jeg forstår ved spor.
Og hvis spor og myter ikke er enige, så må myterne vige.
Hvis denne globale oversvømmelse blot er det pure opspind, er det så ikke lidt pudsigt, som Benjax også har været inde på, at sagnet om den kan findes overalt på jorden fra Grønland til Galapagos* og derimellem; og fra Mellemøsten, selvfølgelig.
Egl. ikke, da der jo har været (lokale) oversvømmelser de fleste steder i verden - ind imellem med katastrofale følger. Både folk og myter vandrer desuden.
Vil du så også hævde at der findes både frugtbarheds- og tordenguder? Myterne om sådanne væsener finder du mig bekendt også over hele verden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#50033 - 31/08/2005 01:16
Re: Vand — en metafor?
|
Bruger
|
Hej Nikolaj,
Jamen damp, skyer og regn er jo — ganske bogstaveligt og helt uden brug af metaforer — vand, dihydroxid i forskellige tilstandsformer. Jeg kan virkelig ikke se, hvorfor det skal være nødvendigt at tale om metaforer og billedsprog, når nu det rent faktisk er vand, der er deroppe.
Nu er der jo en grund til, at damp kaldes damp og ikke "ufortættet vand" - at is kaldes is og ikke "under-nedkølet vand". Hvis ordet "vandene" i GT skal dække over både det, der er under og det, der er over, så holder den objektive læsning ikke længere. Da samme ord benyttes om både havet og himlen, så må det ene nødvendigvis opfattes metaforisk. Medmindre, selvfølgelig, at man tolker lige så abstrakt som du gør ovenfor. Det er bare ikke helt forsvarligt i forhold til ordlyden i selve GT.
Jeg må tilstå, at jeg faktisk havde læst hele tråden før jeg svarede på Liselottes spørgsmål. Men jeg tænkte, at jeg måske ved at tage det fra begyndelsen af kunne komme til at diskutere, om vandet i 1. Mos. 1,6-8 overhovedet er det samme som det vand, der faldt ned ved syndfloden — og det lykkedes.
Om det så er det samme vand eller ej ændrer det intet på, at sporene efter syndfloden ikke findes.
Desuden skal man være grundig i sine bortforklaringer, hvis man skal mene at "vandet ovenfor" ikke er det samme som det vand, der styrtede ned over den 600 år gamle Noa og hans familie i 40 døgn - med det formål at udslette alt det, Gud havde fortrudt. At tingene så ikke blev bedre efter det... får vel ikke lov at betyde noget for Guds almagt.
Hvorfor ikke (hvis vi altså ser bort fra alt det med syndfloden)?
Hvis vi skal se bort fra syndfloden, så lukker vi med vilje øjnene for en yderst håndgribelig og forfærdelig fortælling om det vand, der ramte jorden under den syndflod, der kun kan have været fiktiv - eller anderledes end bibelens beskrivelser, som derfor enten er usande - eller nødvendigvis må opfattes som metaforer. Ellers ender vi i selektiv uvidenhed krydret med dyb mistro mod videnskaben - altså kreationisme.
Med alle de konstante opråb om at læse teksterne i deres egen sammenhæng forstår jeg ganske enkelt ikke, hvorfor vi skal se bort fra syndfloden, der jo også "handler om" vand fra oven (og fra neden, åbenbart - men det er stadig ikke muligt at finde sporene).
Jeg vil da mene, at begge dele er yderst relevant (dog mener jeg, at vi skal forsøge at forstå Bibelens "indre harmoni", snarere end blot at fastholde den). Mht. det første: Tænker du på noget specielt med "samtidens verdensbilleder"?
Mine forsøg på at forstå bibelens "indre harmoni" har ført mig til erkendelsen af bibelens indre kaos: selvmodsigelser, postulater, krav om kritikløs modtagelse og en perverteret holdning til hvad der er essensen af mennesket. Det sker uværgeligt, tilsyneladende medmindre man ignorerer den manglende logik eller sætter troen højere.
Man kan dog ikke erklære logikken for ugyldig uden at anvende logik - og dét argument er man på forhånd dømt til at tabe. Man antager ikke en regels gyldighed for derefter at anvende denne gyldighed til at bevise reglens ugyldighed (hvis det lød rodet, er det fordi det er utroligt rodet. Logik gælder, og skal gælde, ellers er det ikke muligt at forstå noget som helst.)
Og ja, jeg tænker skam på noget ganske specielt mht. samtidens verdensbilleder. Ideen om jorden som "en udstrakt flade" er ikke alene kristen men også græsk, nord-europæisk og tilsyneladende også delvist asiatisk. Ideen om "hvælvingen" ligeså - og vandene ovenfor. Solens og månens placering og indbyrdes forhold også, selvom kristendommen givetvis "pynter" lidt mindre på historien. Man kan jo ikke have en solgud til at styre solen og en månegud til månen, når man kun har én Gud.
Alt i alt er der mange ligheder og lån fra ikke alene samtidige, men også foregående kulturers syn på deres virkelighed. Det tyder på, at man i den bibelske litteratur ikke ønskede at anfægte det, folk allerede gik og mente de kunne se. Vi har lært noget siden: hvælving, flade og påsatte stjerner/måne/sol er et verdensbillede, der ganske enkelt ikke passer bogstaveligt. Hvadenten det stammer fra bibelen, det gamle Grækenland eller et helt andet sted.
Hvis selve det geometriske i verdensbilledet er så fejlagtigt, hvad får dig så til at tro, at beskrivelsen af de to enslydende men - som du påstår med en reference til moderne videnskab - alligevel vidt forskellige "vande" er så præcis, at den passer perfekt med nutidens viden?
Ochams Ragekniv virker stadig fortrinligt: Er det mest sandsynligt at Gud inspirerede en viden om atmosfærens vandmæssige sammensætning, der ikke skulle blive overgået i 1000 år, og inspirere til at den forklædtes med et tilsyneladende 1:1 forhold mellem hav og himmel...
Eller er du bare lidt for flittig med fortolkningen, og perspektiverer du blot en årtusinder gammel tekst lidt for meget til nutiden og ikke til dens samtid?
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#50034 - 31/08/2005 01:43
|
Bruger
|
Hej Nikolaj,
Nemlig. En global oversvømmelse er højst usandsynlig, ja komplet umulig. Men jeg er samtidig sikker på, at når Gud den Almægtige beslutter sig for noget, så sker det, om det så er at skabe en halv trillion kubikmeter vand og lade det regne ned på jordens overflade.
Sikkert - men så skal vandet jo også væk igen uden spor:
Det vil jeg ikke gøre mig klog på. Men min måske lettere enfoldige tankegang siger mig, at hvis man kan skabe så meget vand ud af intet, så kan man vel også få det til at forsvinde sporløst igen.
Sandsynligvis ja. Men jeg finder det personligt direkte humoristisk, når folk hævder at Gud skulle ønske at "narre" mennesker på dén måde. Ikke alene taler det direkte mod bibelens beskrivelser af Gud. Det er faktisk tæt på at være bibelens beskrivelse af Satan, og det kan næppe være hensigten at henvise til Guds bedrageriske dobbeltspil overfor mennesket.
Hvis Gud altid taler sandt, så handler Gud vel heller ikke på en måde der umuliggør, at vi kan kende sandheden med sikkerhed. Dette udsagn lyder i sig selv bizart for en Gud, der nægter at give sig selv til kende men istedet lader folk tvivle, gætte, famle, tro, håbe, lide og sidst men ikke mindst, tage grueligt fejl af deres omgivelser.
Hvis Gud derimod er Satan, så giver hele det gamle testamente og store dele af det nye testamente straks bedre mening, sådan rent logisk.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#50035 - 31/08/2005 15:53
Re: Vand — en metafor? / Gud — en løgner?
|
Bruger
|
Hej Claus Vi har kørt to sideløbende tråde i tråden, men nu samler jeg dem til én. Du skriver:
Nu er der jo en grund til, at damp kaldes damp og ikke "ufortættet vand" - at is kaldes is og ikke "under-nedkølet vand". Hvis ordet "vandene" i GT skal dække over både det, der er under og det, der er over, så holder den objektive læsning ikke længere. Da samme ord benyttes om både havet og himlen, så må det ene nødvendigvis opfattes metaforisk. Medmindre, selvfølgelig, at man tolker lige så abstrakt som du gør ovenfor. Det er bare ikke helt forsvarligt i forhold til ordlyden i selve GT.
Jamen bortset fra saltindholdet, så er vandet i skyerne da vand på præcis samme måde som vandet i havet. Skyerne består jo af vand, og ikke af damp; hvis de gjorde, ville de være usynlige. Ligeså er det vand, som drypper ned fra skyerne, helt almindeligt, prosaisk vand. Det er ikke spor abstrakt eller metaforisk.
Desuden skal man være grundig i sine bortforklaringer, hvis man skal mene at "vandet ovenfor" ikke er det samme som det vand, der styrtede ned over den 600 år gamle Noa og hans familie i 40 døgn ...
Vil du være så god at begrunde det? For jeg kan ærligt talt ikke se, hvorfor vandet over hvælvingen nødvendigvis må være det samme som vandet, der styrtede ned ved syndfloden. Vandet over hvælvingen er der jo endnu.
CD: Hvorvidt "de dybest set havde ret" afhænger - vil jeg mene - af om beskrivelsen af "vandene" gennemgående kan hænge sammen. Og det kan den ikke, hvis man skal tolke bogstaveligt.
Ni: Hvorfor ikke (hvis vi altså ser bort fra alt det med syndfloden)?
CD: Hvis vi skal se bort fra syndfloden, så lukker vi med vilje øjnene for en yderst håndgribelig og forfærdelig fortælling om det vand, der ramte jorden under den syndflod, der kun kan have været fiktiv - eller anderledes end bibelens beskrivelser, som derfor enten er usande - eller nødvendigvis må opfattes som metaforer. Ellers ender vi i selektiv uvidenhed krydret med dyb mistro mod videnskaben - altså kreationisme. Med alle de konstante opråb om at læse teksterne i deres egen sammenhæng forstår jeg ganske enkelt ikke, hvorfor vi skal se bort fra syndfloden, der jo også "handler om" vand fra oven (og fra neden, åbenbart - men det er stadig ikke muligt at finde sporene).
Du svarer jo slet ikke på mit spørgsmål. I stedet bruger du pladsen på at ytre din personlige mening om syndflodsberetningen, kreationismen og sporene efter syndflodens vand. Vil du ikke i stedet besvare mit spørgsmål, som altså var: Hvorfor kan beskrivelsen af "vandene" i 1. Mos 1,6-8 ikke hænge bogstaveligt sammen? Der er jo, bogstaveligt talt, vand både på jordens overflade og ovenover.
Mine forsøg på at forstå bibelens "indre harmoni" har ført mig til erkendelsen af bibelens indre kaos: selvmodsigelser, postulater, krav om kritikløs modtagelse og en perverteret holdning til hvad der er essensen af mennesket. Det sker uværgeligt, tilsyneladende medmindre man ignorerer den manglende logik eller sætter troen højere.
Ja, tænk, hvor forskellige vi dog er. Nærmest ubegribeligt.
Man kan dog ikke erklære logikken for ugyldig uden at anvende logik - og dét argument er man på forhånd dømt til at tabe. Man antager ikke en regels gyldighed for derefter at anvende denne gyldighed til at bevise reglens ugyldighed (hvis det lød rodet, er det fordi det er utroligt rodet. Logik gælder, og skal gælde, ellers er det ikke muligt at forstå noget som helst.)
Hvem har dog forsøgt at erklære logikken ugyldig?
Og ja, jeg tænker skam på noget ganske specielt mht. samtidens verdensbilleder. Ideen om jorden som "en udstrakt flade" er ikke alene kristen men også græsk, nord-europæisk og tilsyneladende også delvist asiatisk. Ideen om "hvælvingen" ligeså - og vandene ovenfor. Solens og månens placering og indbyrdes forhold også, selvom kristendommen givetvis "pynter" lidt mindre på historien. Man kan jo ikke have en solgud til at styre solen og en månegud til månen, når man kun har én Gud. Alt i alt er der mange ligheder og lån fra ikke alene samtidige, men også foregående kulturers syn på deres virkelighed. Det tyder på, at man i den bibelske litteratur ikke ønskede at anfægte det, folk allerede gik og mente de kunne se. Vi har lært noget siden: hvælving, flade og påsatte stjerner/måne/sol er et verdensbillede, der ganske enkelt ikke passer bogstaveligt. Hvadenten det stammer fra bibelen, det gamle Grækenland eller et helt andet sted.
Nej, selvfølgelig er himmelen ikke en hvælving, bogstaveligt talt. Men — som det også er blevet sagt tidligere — skabelsesberetningen er ikke en forklaring af, hvordan verden er indrettet, men hvorfor og af hvem. Datidens mennesker har ikke haft brug for at vide, hvordan solsystemet og universet er indrettet; og måske ville de ikke engang have kunnet forstå det. Til gengæld har de haft brug for at vide, hvorfor verden ser ud, som den gør. Det handler Bibelens skabelsesberetning om. Den forklarer på en måde, som datidens mennesker kunne forstå — nemlig ud fra deres eget verdensbillede — hvem Gud den Almægtige, himmelens og jordens skaber, er.
Hvis selve det geometriske i verdensbilledet er så fejlagtigt, hvad får dig så til at tro, at beskrivelsen af de to enslydende men - som du påstår med en reference til moderne videnskab - alligevel vidt forskellige "vande" er så præcis, at den passer perfekt med nutidens viden? Ochams Ragekniv virker stadig fortrinligt: Er det mest sandsynligt at Gud inspirerede en viden om atmosfærens vandmæssige sammensætning, der ikke skulle blive overgået i 1000 år, og inspirere til at den forklædtes med et tilsyneladende 1:1 forhold mellem hav og himmel... Eller er du bare lidt for flittig med fortolkningen, og perspektiverer du blot en årtusinder gammel tekst lidt for meget til nutiden og ikke til dens samtid?
Vi har været inde på det før: Der er altså ingen grund til at antage, at datidens mennesker ikke har vidst, at der er vand i skyerne. Jeg mener virkelig, at jeg perspektiverer til datiden ved at sige, at 1. Mos 1,6-8 er en forklaring af, hvorfor der findes vand både på jordens overflade og "deroppe" (over hvælvingen/i atmosfæren; alt efter temperament).
Ni: hvis man kan skabe så meget vand ud af intet, så kan man vel også få det til at forsvinde sporløst igen.
CD: Sandsynligvis ja. Men jeg finder det personligt direkte humoristisk, når folk hævder at Gud skulle ønske at "narre" mennesker på dén måde. Ikke alene taler det direkte mod bibelens beskrivelser af Gud. Det er faktisk tæt på at være bibelens beskrivelse af Satan, og det kan næppe være hensigten at henvise til Guds bedrageriske dobbeltspil overfor mennesket.
Der er da ikke noget snyderi. Tværtimod tror jeg, at Gud netop har haft en mening med ikke at lade syndfloden ændre jorden. At jorden ikke blev ændret støttes i øvrigt også af Bibelens beretning. F.eks. er det da besynderligt, at Noa kan sende en due ud, som finder et frisk olivenblad, hvis træerne har været dækket af en halv snes kilometer vand i næsten et år. Syndfloden var ikke bare en oversvømmelse, men også en genskabelse. Måske har Gud valgt at lade jorden efter syndfloden se ud præcis som den gjorde før. Det ville jeg personligt ikke kalde for snyd, men hjælp.
Hvis Gud altid taler sandt, så handler Gud vel heller ikke på en måde der umuliggør, at vi kan kende sandheden med sikkerhed. Dette udsagn lyder i sig selv bizart for en Gud, der nægter at give sig selv til kende men istedet lader folk tvivle, gætte, famle, tro, håbe, lide og sidst men ikke mindst, tage grueligt fejl af deres omgivelser.
Nej, Gud handler ikke på en måde der umuliggør, at vi kan kende sandheden med sikkerhed. Jeg kender sandheden med sikkerhed — det har Gud muliggjort.
Hvis Gud derimod er Satan, så giver hele det gamle testamente og store dele af det nye testamente straks bedre mening, sådan rent logisk.
Skulle vi ikke bare lade det ligge, eller er du virkelig interesseret i endnu en opslidende teodicé-debat?
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#50036 - 31/08/2005 17:04
Re: Vand — en metafor? / Gud — en løgner?
|
Bruger
|
Hej Nikolaj, Jeg springer lige til det, jeg synes er relevant. Mestendels fordi det kan ændre på hele diskussionen.
Der er da ikke noget snyderi. Tværtimod tror jeg, at Gud netop har haft en mening med ikke at lade syndfloden ændre jorden. At jorden ikke blev ændret støttes i øvrigt også af Bibelens beretning. F.eks. er det da besynderligt, at Noa kan sende en due ud, som finder et frisk olivenblad, hvis træerne har været dækket af en halv snes kilometer vand i næsten et år. Syndfloden var ikke bare en oversvømmelse, men også en genskabelse. Måske har Gud valgt at lade jorden efter syndfloden se ud præcis som den gjorde før. Det ville jeg personligt ikke kalde for snyd, men hjælp.
Det er så accepteret som en mulighed. Hvis jorden ser ud som før syndfloden, nytter det jo ikke at lede efter dens spor.
Det sagt, så påtager en kreationist, der leder efter syndflodens tegn, sig derfor uværgeligt en umulig opgave. De er dog uenige med dig om sporenes tilstedeværelse...
Du svarer jo slet ikke på mit spørgsmål. I stedet bruger du pladsen på at ytre din personlige mening om syndflodsberetningen, kreationismen og sporene efter syndflodens vand. Vil du ikke i stedet besvare mit spørgsmål, som altså var: Hvorfor kan beskrivelsen af "vandene" i 1. Mos 1,6-8 ikke hænge bogstaveligt sammen? Der er jo, bogstaveligt talt, vand både på jordens overflade og ovenover.
Set i lyset af din mening om Guds trylleri, da vandet skulle frigives, så kan beskrivelsen fint være den samme, hvis man ser bort fra den åbenlyse ord-for-ord sammenligning: både hav og "vandet ovenfor" kaldes enslydende for "vandene".
Vil du være så god at begrunde det? For jeg kan ærligt talt ikke se, hvorfor vandet over hvælvingen nødvendigvis må være det samme som vandet, der styrtede ned ved syndfloden. Vandet over hvælvingen er der jo endnu.
Er det mere sandsynligt, at der er tale om to vidt forskellige "vande" - ét, der altid befinder sig i atmosfæren og er beskrevet bogstaveligt korrekt i de nævnte citater - og ét, der helt specielt og uden parallel druknede næsten alt liv på jorden over et års tid?
Nej, Gud handler ikke på en måde der umuliggør, at vi kan kende sandheden med sikkerhed. Jeg kender sandheden med sikkerhed — det har Gud muliggjort.
Og hvis den sandhed, du kender med sikkerhed, er den der er beskrevet i bibelen, så kan vi lige så godt lade resten ligge. Såfremt du hævder at have sikker viden fra Gud, så påkalder du dig en åbenbaring, og så taler vi ikke længere samme sprog. Jeg mener faktisk også debatskikken for Jesusnet siger noget om åbenbaringer... og du mener vel ikke, at GT er bogstaveligt sand og sikker viden?
Se i øvrigt min efterlysning af manualen i korrekt læsning af bibelen, så vi kan være sikre på, at alle kan forstå din sikre, sande viden.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#50038 - 01/09/2005 14:16
Kanon og apokryfer.
[Re: AnnePande]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej Annepande
jo det er rigtigt, GT-apokryferne (IKKE at forveksle med NT-apokryferne, som ikke er kanoniske i RKK), er kanon i RKK. De kaldes også for de "deutero-kanoniske" skrifter i katolsk tale. Nok for at undgå forveksling med NT-apokryferne, som absolut IKKE er kanon, og aldrig har været det, og aldrig bliver det.
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#50039 - 01/09/2005 19:36
[Re: Ateist]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Ateist, du har ret i at Bibelen klart viser, at vandet stod over hele jordens flade.
Hvis det kun var en lokal oversvømmelse, hvorfor kunne Noa og hans familie ikke blot flytte til et andet sted i stedet for at arbejde på at bygge arken i måske 50-60 år? Og hvad skulle man i det hele taget med en ark, hvis dyrene snildt kunne overleve andre steder uden for arken?
|
|
Til toppen
|
|
|
#50040 - 09/09/2005 01:50
|
Bruger
Reg.: 13/11/2004
|
Hej Liselotte, Jeg sidder her med følgende forklaring til 1.Mos. 1:6-8: citat: Det ord, som i vores udgave af Bibelen er oversat ved "hvælving" stammer fra det hebraiske ord, der betyder at strække eller sprede ud. Opdelingen af vande under og over hvælvingen forklares ganske enkelt som et naturligt fænomen på jorden. Vandene under hvælvingen er vandene på selve kloden: De vande der er over hvælvingen er vandene, som svæver rundt i atmosfæren, og som af denne er adskilt fra dem, som findes på jorden. Det er de vande, som fortættes i skyer og derpå falder ned på jorden i form af regn... Hvis derfor de vandmasser, der ifølge denne opfattelse falder på jorden i form af regn set fra et jordisk synspunkt, standses i himlen (jævnfør 1.Mos. 8:2) er det klart at vandet må betragtes som værende over hvælvingen, som er udspændt over jorden eller ifølge ordene (Sl. 148:4) "Over himlene". (Keil and Delitzsch, Commentary, 1:1:53-54).
Mvh John
|
|
Til toppen
|
|
|
#50041 - 09/09/2005 13:46
[Re: Buus]
|
Bruger
|
Hej John, Nedenstående citat er i mine øjne en af de mest sammenrodede "redegørelser" jeg endnu har læst. Hvis vandet er over og under hvælvingen, hvorfor er den vanddamp, der bliver til skyer og regn, da til stede fra 1mm over havets overflade og opefter indtil atmosfæren bliver for tynd? I citatet er den hvælving, man gerne vil beskrive, nødt til at være umådeligt tynd - så tynd, at intet menneske kan passe ind i "hvælvingen mellem vandene". Eller - mest sandsynligt - er det endnu et forfejlet forsøg på at lade en forfejlet hypotese om vand beskrive nogle faktiske omstændigheder. Jeg vil gerne prøve at gentage mig selv endnu engang: vandet over hvælvingen er IKKE vandet i atmosfæren, medmindre hvælvingen er forsvindende tynd og befinder sig 0-1mm over havets overflade. Hvorfor føler folk sig på den måde nødsaget til at krybe rundt i argumentationen for at lade vandet blive bogstaveligt... vi ved jo, at det intet hjælper på det i forvejen defekte verdensbillede, som udstilles ganske nøgternt på denne adresse, som vi (eller i hvert fald jeg selv...) kan takke MHA, som ligeledes er her på forummet, for.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#50042 - 09/09/2005 14:58
|
Anonym
Anonym
|
citat: Hvorfor føler folk sig på den måde nødsaget til at krybe rundt i argumentationen for at lade vandet blive bogstaveligt... vi ved jo, at det intet hjælper på det i forvejen defekte verdensbillede, som udstilles ganske nøgternt på denne adresse, som vi (eller i hvert fald jeg selv...) kan takke MHA, som ligeledes er her på forummet, for. Den fremstilling af skabelsen og de "to skabelsberetninger" med "2 forskellige guder" kan da i al fald ikke bruges som en gyldig udloægning af den bibelske skabelsesberetning, da den jo soleklart og tydeligt direkte strider mod den skrevne tekst.
For mig at se er den fremstilling ikke andet end et sølle fantasifoster, der endnu engang prøver at nedgøre o0g miskreditere den smukke beretning vi har fået præsenteret i den bibelske tekst.
|
|
Til toppen
|
|
|
#50043 - 09/09/2005 16:37
|
Bruger
Reg.: 27/08/2005
|
citat: Den fremstilling af skabelsen og de "to skabelsberetninger" med "2 forskellige guder" kan da i al fald ikke bruges som en gyldig udloægning af den bibelske skabelsesberetning, da den jo soleklart og tydeligt direkte strider mod den skrevne tekst.
Nu er idéen med de to guder ikke min, og heller ikke særlig ny. Jean Astruc indførte begreberne "Elohist" og "Jahvist" allerede i 1753.
Der er en god artikel i Wikipedia om Dokumentar hypotesen (på engelsk).
citat: For mig at se er den fremstilling ikke andet end et sølle fantasifoster, der endnu engang prøver at nedgøre o0g miskreditere den smukke beretning vi har fået præsenteret i den bibelske tekst.
Det er muligt, jeg har taget lidt for tunge støvler på, men den side er skrevet som en reaktion på, at missionærer endnu engang forsøgte at få listet skabelsesberetningerne ind i folkeskolen som et "alternativ" til evolutionsteorien. Hold fingrene fra vores børn, tak.
Iøvrigt er "smuk" et relativt begreb. Er det smukt at give menneskene ordre til at mangfoldiggøre sig, erobre hele jorden og herske over alle dyr, fisk og fugle? Hvad er Elohims holdning til dyrerettigheder? Og hvad så, når Jorden er overbefolket, forurenet og udslidt, og alle dyr er dræbt (1 MOS 9,2) - får vi så en ny planet af Elohim, eller starter Harmagedon?
Er det smukt, at kvinden er skabt som en hjælper for manden? Her rinder Paulus mig i hu, "For Adam blev skabt først, derefter Eva, og det var ikke Adam, der blev forledt, men kvinden lod sig forlede og overtrådte budet." (1 TIM 2,13-14).
Er det "Intelligent Design", at Jahve først skaber manden - uden kvinde, derefter alle dyrene, og først til sidst kommer i tanker om, at "Det er ikke godt, at mennesket er alene"?
|
|
Til toppen
|
|
|
#50044 - 10/09/2005 06:42
[Re: mha]
|
Anonym
Anonym
|
citat: Nu er idéen med de to guder ikke min, og heller ikke særlig ny. Jean Astruc indførte begreberne "Elohist" og "Jahvist" allerede i 1753. Skulle ideen da blive bedre af det. Den er stadig noget forvrøvlet noget, der går direkte imod de omhandlede tekster.
citat: Hold fingrene fra vores børn, tak. Men evolutionstroende fundamentalister må gerne hjernevaske vores børn med deres ugudelige tankespind om at alt liv er udviklet fra en udefinerlig slimklatlignende noget i en lige så udefinerlig noget man kalder en urtidssuppe?
|
|
Til toppen
|
|
|
#50045 - 10/09/2005 11:21
|
Bruger
|
citat: Skulle ideen da blive bedre af det. Den er stadig noget forvrøvlet noget, der går direkte imod de omhandlede tekster. Det gode ved Dokumentar Hypotesen er, at den giver en enkel forklaring på mange af de selvmodsigelser, man finder i Mosebøgerne. Man deler simpelthen historierne op i 2 grupper - alt efter om Gud hedder Elohim eller Jahve - og vupti forsvinder de fleste af selvmodsigelserne.
Grunden til at der er 2 skabelsesberetninger er simpelthen, at der er 2 forfattere. Grunden til at Noa først skal have 1 par dyr med og bagefter 7 par dyr er, at to historier er flettet sammen. Grunden til at der er 3 gange Ti Bud er, at der er 3 forfattere.
Hvad er i øvrigt problemet med, at der er flere forfattere? Der står da ingen steder i Mosebøgerne, at de er skrevet af Moses.
citat: Men evolutionstroende fundamentalister må gerne hjernevaske vores børn med deres ugudelige tankespind om at alt liv er udviklet fra en udefinerlig slimklatlignende noget i en lige så udefinerlig noget man kalder en urtidssuppe? Evolutionsteorien giver en sammenhængende forklaring. Selvom man tager de to skabelsesberetninger for pålydende, er de stadig ulogiske og indbyrdes modstridende.
Det er disse modsigelser, jeg trækker frem på min side. Din reaktion viser, at min side har et formål, og jeg vil derfor - også i lyset af din uhøflige retorik - gerne trække min undskyldning tilbage.
Bonus-spørgsmål: Ifølge Bibelen skabte Gud først manden, derefter alle dyrene og tilsidst kom han i tanker om, at "det er ikke godt for mennesket at være alene", hvorefter han skabte kvinden. Hvis det er sandt, hvorfor havde Adam så brystvorter?
|
|
Til toppen
|
|
|
#50046 - 10/09/2005 14:45
[Re: mha]
|
Anonym
Anonym
|
citat: Bonus-spørgsmål: Ifølge Bibelen skabte Gud først manden, derefter alle dyrene og tilsidst kom han i tanker om, at "det er ikke godt for mennesket at være alene", hvorefter han skabte kvinden. Hvis det er sandt, hvorfor havde Adam så brystvorter? Så Eva havde et naturligt sted at montere tøjreringe
|
|
Til toppen
|
|
|
#50047 - 10/09/2005 19:15
|
Bruger
|
citat: Så Eva havde et naturligt sted at montere tøjreringe Okæh, jeg gi'r mig. Dét er Intelligent Design.
|
|
Til toppen
|
|
|
#50049 - 12/09/2005 15:39
Re: Kanon og apokryfer.
|
Anonym
Anonym
|
citat: Tak for svaret. Nu må det jo ikke glemmes at GT-apokryferne først blev kanoniseret langt over tusind år senere end Det nye Testamente blev det.
Og blandt de apostolske fædre samt apologeterne findes der, mig bekendt, ikke antydningen af at disse apokryfe skrifter havde noget der blot nærmede sig en kanonisk status, selv om de blev regnet for god og opbyggelig læsning.
|
|
Til toppen
|
|
|
#50051 - 12/09/2005 15:57
Re: Kanon og apokryfer.
|
Anonym
Anonym
|
citat: Jeg ved ikke, hvordan apologeterne og de apostolske fædre stillede sig til de apokryfe skrifter. Mit svar var ene og alene også af oplysende art.
De apostolske fædre og apologeterne betragtede dem som opbyggelige skrifter, men tilregnede dem på ingen måde hverken autoritet eller kononicitet af nogen art.
GT's kanon har ligget fast siden ca. år 200-300 f.Kr. og er først blevet fraveget ved kanoniseringen af GT-apokryferne for (hvis jeg husker rigtigt) ca. 500 år siden.
|
|
Til toppen
|
|
|
|